Byrådet – Referat – 5. september 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt inklusiv tillægsdagsorden.

Der var afbud fra Ole Drost (V). Som stedfortræder deltog Michael Gram (V).

Der var afbud fra Ebbe Ahlgren (V). Som stedfortræder deltog Peter Bech (V).

 


Kompetence

Byrådet

 

 Beslutningstema

Byrådet skal godkende dagsordenen.

 

 Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

  1. at Byrådet godkender dagsordenen.

2. Budget 2023-2026 1.behandling (B)

Beslutning

(V), (C), (B), (F), (D) og Anders Nielsen (UFP) stillede følgende ændringsforslag til punktet:

At Byrådet videresender ”Budgetaftale af 4. september 2022 inklusiv bilag 10-14 samt bemærkninger” til Økonomiudvalgets 2. behandling af Budget 2023-26. Budgetaftalen og relevante bilag sendes i høring.

For stemte 21: (V), (C), (B), (F), (D) og Anders Nielsen (UFP).

Imod stemte 10: (A), (O) og (Ø).

Ændringsforslaget blev godkendt og dermed bortfalder hovedforslaget.

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget godkende, at det administrative budgetforslag med bilag danner grundlag for Byrådets 1. behandling og budgetforhandlinger. 

 

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.     at Byrådet godkender det administrative budgetforslag med bilag som grundlag for Byrådets 1. behandling og budgetforhandlinger

2.  at Byrådet godkender, at fagudvalgenes prioriterings-, drifts- og anlægsforslag indgår i materialet til Byrådets budgetdag den 15. august og budgetseminar den 26. og 27. august 2022

3.  at Økonomiudvalget justerer den politiske budgetforhandlingsproces frem mod Byrådets 1. behandling af budgettet, jf. procesforslag i sagen

 

Sagens indhold

Det administrative budgetforslag tager udgangspunkt i det vedtagne budget for 2022-2025 og gældende budgetoverslagsår 2023-2025 tilpasset en række korrektioner.

I forhold til udgangspunktet for budgetlægningen af budget 2023-2026 har udviklingen i serviceudgifterne i 2021 og ind i 2022 haft betydning for de forudsætninger, som ligger til grund for beregningen af udgifterne i 2023-26. 

I Økonomiaftalen for 2023 er der blandt andet tilført ekstra finansiering på 1,3 mia. kr. til det demografiske træk på kommunernes serviceudgifter. 

Korrektioner m.v.

Budgetforslaget indeholder følgende korrektioner på det skattefinansierede område, jf. bilag 1 og 2:

  • Tillægsbevillinger godkendt siden oktober 2021 med konsekvens for 2023-2026
  • Tekniske korrektioner
  • Pris- og lønudvikling
  • Korrektioner vedr. finansforhold (renter, afdrag m.m.)
  • Indtægtsprognose (skat og tilskud/udligning)
  • Overførselsudgifter
  • Lov- og Cirkulæreprogram
  • Renovation (brugerfinansieret område)
  • Demografi- og aktivitetstilpasninger

Derudover er det administrative budgetforslag udarbejdet med udgangspunkt i:

  • uændrede skatteprocenter
  • valg af statsgaranteret udskrivningsgrundlag
  • lånefinansiering med automatisk låneadgang 
  • anlægsoversigten for 2023-26, jf. bilag 3
  • udvalgenes budgetgrundlag, jf. bilag 4

Den foreløbige resultatopgørelse viser efter disse korrektioner m.v. et ordinært driftsresultat på 126,8 mio. kr. i 2023. Set over hele perioden 2023-26 er det samlede ordinære driftsresultat på 704,7 mio. kr., jf. bilag 5.

Når der korrigeres for anlæg og finansposter viser den foreløbige resultatopgørelse et kasseforbrug i 2023 på 313,4 mio.kr. Set over hele perioden 2023-26 er det samlede kasseforbrug på 1.583,6 mio. kr.

Det administrative budgetforslag er således i kraftig ubalance i alle budgetår.

Notat omhandlende skatter samt tilskud og udligning vil indgå i materialet til Byrådets budgetseminar den 26. og 27. august 2022.

 

Fagudvalgenes prioriterings-, drifts og anlægsforslag

Som udgangspunkt er der ikke indarbejdet nye prioriterings-, drifts og anlægsforslag for 2023-26. Resultatopgørelsen indeholder således kun anlæg for 2023-26, svarende til gældende budgetoverslag.

Det betyder, at prioriteringsforslagne fra genåbningen af budget 2022, som har effekt i 2023-26, ikke er indarbejdet. Hvis Byrådet vælger at implementere prioriteringsforslagene fra Genåbningen af Budget 2022 i Budget 2023-26, vil budgetbalancen kunne forbedres med omkring 105,7 mio.kr.  i 2023 stigende til 116,5 mio.kr. i 2026. 

De prioriterings-, drifts- og anlægsønsker, som udvalgene har besluttet fremsendt til budgetforhandlingerne, fremgår af bilagene 6, 7 og 8.

 

Økonomiske styringsmål

De økonomiske styringsmål for 2022-25 bliver besluttet af Byrådet d. 31. august 2022 i forbindelse med vedtagelsen af Ressourcepolitikken for 2022-25. Økonomiudvalget forelægges opdateret  Ressourcepolitik på møde 15. august 2022 samt i høring på HovedMed den 16. august 2022.  

 

Forslag til justering af den politiske budgetforhandlingsproces

Der er planlagt temamøde for Byrådet den 15. august, hvor det administrative budgetforslag bliver gennemgået. Efterfølgende er der budgetforhandlingsseminar den 26. og 27. august 2022. På baggrund af den økonomiske situation vurderes budgetforhandlingerne at kunne blive mere komplekse end forudsat, da processen blev fastlagt. Derfor foreslås følgende justering af processen:

  • 15. august: Temamøde for Byrådet om det administrative budgetforslag
  • 26. august: 1. forhandlingsdag, hvor administrationen kan uddybe de økonomiske forudsætninger og Byrådet gennemgå de fælles forhandlingstemaer
  • 2. september: 2. forhandlingsdag, hvor Byrådet via gruppeformænd kan forhandle om et budgetforlig. Byrådet inddrages i forhandlingerne gennem planlagte orienteringer af forhandlingernes fremdrift samt gruppemøder, hvor de politiske mandater til forhandlerne kan drøftes
  • 3. september: Forhåndsreservation til eventuel 3. forhandlingsdag, hvis der ikke kan indgås budgetforlig den 2. september

Processen vil sikre tid til løbende politisk afstemning internt i de enkelte partigrupper samt tid til grundig gennemgang af de forskellige områder, som skal forhandles på plads. Processen sikrer også, at Byrådet kender til rammerne for særtilskud og lånemuligheder inden de afsluttende forhandlinger, idet ministeriet melder særtilskud og lånemuligheder ud ultimo august 2022.

  

Retligt grundlag

Lov om kommunernes styrelse samt vedtaget budgetproces.

 

Handlemuligheder

Det administrative budgetforslag er udgangspunkt for de kommende politiske forhandlinger om budget 2023-2026.

Budgetubalancen kan imødegås via flere forskellige initiativer og dermed bidrage til at skabe budgetbalance:

  • Vedtagelse af de udarbejdede prioriteringsforslag
  • Udskydelse af anlæg
  • Skattestigning
  • Kassetræk

I overensstemmelse med de udmeldte tidsfrister er der endvidere indsendt ansøgninger til Indenrigs- og Boligministeriet vedr. særtilskuds- og lånepuljer. Der forventes svar ultimo august 2022.

Byrådet har mulighed for at ansøge om tilskud til skatteforhøjelse i 2023-2026 inden for den afsatte ramme senest den 9. september 2022. Kommunen kan forvente svar ultimo september 2022.  

 

Vurdering

Hvis det administrative budget vedtages, vil det have den konsekvens, at kommunens likviditetsmæssige situation fortsat vil være kritisk og risikoen for at blive sat under administration er overhængende. Udviklingen i likviditeten med udgangspunkt i det administrative budgetforslag fremgår af bilag 2.    

Det administrative skøn for ledigheden er foretaget den 10. august 2022 og vil blive korrigeret i forbindelse med et eventuelt nyt nationalt skøn for udviklingen i beskæftigelsen m.m. 

Hertil kommer at budgetopfølgning 3 2022 viser et foreløbigt forventet driftsregnskabsresultat på det skattefinansierede område på 268,4 mio. kr., og som udfordrer økonomien allerede i 2022. Budgetopfølgningen forelægger til økonomiudvalgets behandling den 22. august.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen yderligere kommentarer.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Byrådets 1.behandling af budgettet foregår den 5. september. Økonomiudvalget 2. behandler budgettet den 27. september og byrådet den 10. oktober.   

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Administrativ bemærkning den 5. september 2022

På baggrund af indgået budgetforlig tilføjes ”Budgetforlig af 4. september 2022 inklusiv bemærkninger” til sagsfremstillingen (se bilag 9). Derudover tilføjes følgende bilag til sagen:

Bilag 10 Budgetforlig - Resultatopgørelse m.m.

Bilag 11 Budgetforlig - Prioriteringsforslag fra fagudvalg

Bilag 12 Budgetforlig - Driftsforslag fra fagudvalgene

Bilag 13 Budgetforlig – Anlæg

Bilag 14 Budgetforlig – Nye forslag vedr. drift

Sagens forløb

15-08-2022 Økonomiudvalget

At 1: Indstilles til byrådets godkendelse

(A) noterer sig, at flertallets egne besparelser på kr. 105 mio. ikke er indregnet i det tekniske budget for 2023 og overslagsårene.

At 2: Indstilles til byrådets godkendelse jf. "At 3" er der forslag om en justeret budgetproces, hvor mødet den 27. august erstattes af 2  møder i september. Den 2. og 3. september.

At 3: Godkendt


3. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1254, Slagelse Erhvervspark, samt tillæg nr. 3 til Kommuneplan 2021 (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Thomas Clausen (Ø) stemmer imod.


Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, om Lokalplan 1254, Slagelse Erhvervspark, samt tillæg nr. 3 til Kommuneplan 2021 skal vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af hvidbogen. 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller, 

1.     at Byrådet beslutter, at Lokalplan 1254, Slagelse Erhvervspark, samt tillæg nr. 3 til Kommuneplan 2021 vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af hvidbogen.

Sagens indhold

Byrådet besluttede på mødet den 28. marts 2022 at sende forslag til Lokalplan 1254, Slagelse Erhvervspark, samt tillæg nr. 3 til Kommuneplan 2021 i 8 ugers offentlig høring.  

Slagelse Erhvervspark er et 16 ha stort erhvervsområde ved Vestmotorvejen. Lokalplanen giver mulighed for at området kan indeholde et bredt udsnit af virksomheder. Butikker til særlige pladskrævende varegrupper kan etableres på tværs af området. Lettere erhvervsformer som kontor og serviceerhverv bliver muligt langs Skælskørvej, mens tungere erhverv kan placeres langs motorvejen. Ligeledes sikres det, at funktioner som tankstation og restauranter samles nærmest områdets tilslutningspunkt ved Skælskørvej.     

Med undtagelse af muligheden for at etablere tankstation må der ikke etableres grundvandstruende virksomheder indenfor lokalplanområdet. Der er udarbejdet en supplerende grundvandsredegørelse som fremgår som bilag 3. 

Bebyggelse kan indenfor delområde 1 og 2 opføres i op til 12,5 meters højde. Langs motorvejen, indenfor delområde 3 kan bebyggelse opføres i op til 25 meters højde.    

For at sikre synlighed indeholder lokalplanforslaget også mulighed for at opføre tre pyloner. Lokalplanen giver mulighed for to pyloner ved Vestmotorvejen på henholdsvis op til 30 meter og op til 20 meter samt én på op til 12,5 meter ved rundkørslen på omfartsvejen.

Regnvand fra de enkelte matrikler skal forsinkes i henhold til spildevandsplanen inden udledning til regnvandskloak. Købere skal selv etablere anlæg til forsinkelse af regnvand. Som udgangspunkt skal dette foregå indenfor egen grund og kan etableres som fx regnvandsbassiner.

Slagelse Kommune har modtaget 7 høringssvar under den offentlige høring. Høringssvarene er afgivet af grundejere indenfor lokalplanområdet, naboer til området, Danmarks Naturfredningsforening, Udsætningsforeningen Vestsjælland 95 samt Vejdirektoratet.

Hørringsvarende omhandler bl.a. facadematerialer, solceller, bygningshøjder, pyloner, terrænregulering og støj. Høringssvarene omhandler desuden offentliggørelsen af planforslag, beplantning, mulighed for tankstation og beskrivelser af Vejdirektoratets rolle som myndighed for statsveje og for skiltning i det åbne land. Ét hørringsvar omhandler endvidere byudviklingens påvirkning af vandmiljøet. Høringssvarene og administrationens bemærkninger kan ses af den vedhæftede hvidbog. 

På baggrund af høringssvarene er der lavet følgende ændringer i lokalplanen og kommuneplantillægget:

  • §1.6 er justeret så det tilføjes, at formålet med lokalplanens grønne struktur også er at understøtte biodiversiteten.
  • §8.1 er justeret så træ fremgår som muligt facademateriale.
  • Der er foretaget tilføjelser til bemærkningerne til §8.8, §8.11 og §8.12 angående tilladelser fra Vejdirektoratet til skiltning og pyloner.
  • §9.2, §9.3, §9.4 og §9.5 angående beplantning er justeret for at varetage hensynet til biodiversitet i beplantning.
  • Der er tilføjet en ny §9.6, der medfører, at planer for de grønne områder skal godkendes af Slagelse Kommune. 
  • §12.2’s titel er justeret og der er tilføjet en forklarende bemærkning til bestemmelsen.
  • Lokalplanens redegørelse er justeret for at beskrive statsveje og kommuneveje i området samt Vejdirektoratets rolle som myndighed for statsveje og for skiltning i det åbne land.
  • Der er tilføjet et bilag 6, der indeholder en liste over egnskarakteristiske træer og buske.
  • Transport- og logistikvirksomheder er tilføjet under kommuneplanramme 1.4E19´s specifikke anvendelse.

Desuden er lokalplanens redegørelse vedrørende oversvømmelsesrisiko og erosion justeret og der er foretaget mindre redaktionelle ændringer.

Retligt grundlag

Kommuneplantillæg tilvejebringes i henhold til planlovens §23c. 

Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5. 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder: 

  1. Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1254 samt tilhørende kommuneplantillæg nr. 3 endeligt med de foreslåede ændringer. Dette vil skabe grundlag for byggemodning og udviklingen af erhvervsområdet. 
  2. Byrådet kan vælge ikke at vedtage Lokalplan 1254 samt tilhørende kommuneplantillæg nr. 3 endeligt. Den påtænkte byggemodning og udstykning vil således ikke kunne finde sted. Den gældende Lokalplan 1015 vil fortsat være gældende for området. 
  3. Byrådet kan vælge at foretage mindre justeringer af planen som en del af den endelige vedtagelse. 

Vurdering

Ejerne af ejendommen Skælskørvej 40, beliggende indenfor lokalplansområdet, udtrykker i deres fremsendte høringsvar bekymring over lokalplanområdets ændrede anvendelse og blandt andet betydningen for støjgener på deres ejendom. Byrådet har i henhold til planloven mulighed for at vedtage nye lokalplaner og således ændre områders anvendelse, når det vurderes planlægningsmæssigt relevant. Administrationen påpeger, at der er tale om et eksisterende planlagt erhvervsområde. For så vidt angår støjpåvirkning af nærliggende boliger, skal virksomheder indenfor lokalplanområdet overholde Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier. 

 Udsætningsforeningen Vestsjælland 95 har indsendt er længere høringsvar i den offentlige høringsperiode. Høringssvaret omhandler generelle betragtninger angående regn- og spildevandshåndtering i Slagelse samt vandløbs tilstand i kommunen og indeholder ikke konkrete indsigelser mod planforslagene. Håndtering af regn- og spildevand fra lokalplanområdet vil blive håndteret efter BAT-teknologi (Bedst Anvendelige Teknologi). Administrationen vurderer ikke, at høringsvaret giver anledning til ændringer af planforslagene.   

Administrationen anbefaler, at planforslagene vedtages endeligt. Lokalplanen giver mulighed for udviklingen af et spændende blandet erhvervsområde, der drager nytte af den attraktive placering ved Vestmotorvejen og Omfartsvejen. Muligheden for synlighed fra det overordnede vejnet samt mellemstore grunde vurderes både at være med til at tiltrække nye virksomheder til kommunen, ligesom det kan sikre, at lokale virksomheder har muligheden for at udvide. Lokalplanen bidrager således både til fastholdelse og udvikling af lokale virksomheder samt til at tiltrække nye virksomheder til kommunen.    

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Den aktuelle planlægning har ikke i sig selv økonomiske konsekvenser. Byrådet har ifm. med genåbningen af budgettet meddelt en bevilling på i alt 35.5 mio. kr. i 2022 og 2023 til byggemodning af arealet samt ændringer af Skælskørvej. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Administrative bemærkninger pr. den 5. september 2022.

Lokalplanen fastsætter ikke hvorvidt stamvejen skal udlægges som offentlig vej (kommunevej) eller privat fællesvej. Dette reguleres i stedet gennem Vejloven og Privatvejsloven. Kommunalbestyrelsen kan derfor som vejmyndighed fastlægge, at stamvejen udlægges som privat fællesvej i henhold til lov om private fællesveje. Dette vil ske i forbindelse med udstykning og salg af grunde.

I henhold til §11.3 er grundejerforeningen for lokalplanområdet forpligtet til at overtage vej og fællesarealer, og herefter forestå al drift og vedligeholdelse af disse såfremt Slagelse Kommune kræver det. De vejberettede til en privat fællesvej er, i henhold til Lov om private fællesveje, forpligtede til at vedligeholde vejen.

Fordelingen af omkostninger til vedligeholdelse af private fællesvej er et privatretsligt forhold som fordeles mellem grundejerforeningens medlemmer. I tvivlsspørgsmål kan vejmyndigheden træffes afgørelse om bidragsfordeling.

Sagens forløb

08-08-2022 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Indstilles til Byrådets godkendelse.
31-08-2022 Byrådet

At 1: Sagen udsat til byrådsmødet den 5. september

 

 


4. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet skal godkende referatet.

 

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

  1. at Byrådet godkender referatet.