Kompetence
Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget godkende, at det administrative budgetforslag med bilag danner grundlag for Byrådets 1. behandling og budgetforhandlinger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1. at Byrådet godkender det administrative budgetforslag med bilag som grundlag for Byrådets 1. behandling og budgetforhandlinger
2. at Byrådet godkender, at fagudvalgenes prioriterings-, drifts- og anlægsforslag indgår i materialet til Byrådets budgetdag den 15. august og budgetseminar den 26. og 27. august 2022
3. at Økonomiudvalget justerer den politiske budgetforhandlingsproces frem mod Byrådets 1. behandling af budgettet, jf. procesforslag i sagen
Sagens indhold
Det administrative budgetforslag tager udgangspunkt i det vedtagne budget for 2022-2025 og gældende budgetoverslagsår 2023-2025 tilpasset en række korrektioner.
I forhold til udgangspunktet for budgetlægningen af budget 2023-2026 har udviklingen i serviceudgifterne i 2021 og ind i 2022 haft betydning for de forudsætninger, som ligger til grund for beregningen af udgifterne i 2023-26.
I Økonomiaftalen for 2023 er der blandt andet tilført ekstra finansiering på 1,3 mia. kr. til det demografiske træk på kommunernes serviceudgifter.
Korrektioner m.v.
Budgetforslaget indeholder følgende korrektioner på det skattefinansierede område, jf. bilag 1 og 2:
- Tillægsbevillinger godkendt siden oktober 2021 med konsekvens for 2023-2026
- Korrektioner vedr. finansforhold (renter, afdrag m.m.)
- Indtægtsprognose (skat og tilskud/udligning)
- Renovation (brugerfinansieret område)
- Demografi- og aktivitetstilpasninger
Derudover er det administrative budgetforslag udarbejdet med udgangspunkt i:
- valg af statsgaranteret udskrivningsgrundlag
- lånefinansiering med automatisk låneadgang
- anlægsoversigten for 2023-26, jf. bilag 3
- udvalgenes budgetgrundlag, jf. bilag 4
Den foreløbige resultatopgørelse viser efter disse korrektioner m.v. et ordinært driftsresultat på 126,8 mio. kr. i 2023. Set over hele perioden 2023-26 er det samlede ordinære driftsresultat på 704,7 mio. kr., jf. bilag 5.
Når der korrigeres for anlæg og finansposter viser den foreløbige resultatopgørelse et kasseforbrug i 2023 på 313,4 mio.kr. Set over hele perioden 2023-26 er det samlede kasseforbrug på 1.583,6 mio. kr.
Det administrative budgetforslag er således i kraftig ubalance i alle budgetår.
Notat omhandlende skatter samt tilskud og udligning vil indgå i materialet til Byrådets budgetseminar den 26. og 27. august 2022.
Fagudvalgenes prioriterings-, drifts og anlægsforslag
Som udgangspunkt er der ikke indarbejdet nye prioriterings-, drifts og anlægsforslag for 2023-26. Resultatopgørelsen indeholder således kun anlæg for 2023-26, svarende til gældende budgetoverslag.
Det betyder, at prioriteringsforslagne fra genåbningen af budget 2022, som har effekt i 2023-26, ikke er indarbejdet. Hvis Byrådet vælger at implementere prioriteringsforslagene fra Genåbningen af Budget 2022 i Budget 2023-26, vil budgetbalancen kunne forbedres med omkring 105,7 mio.kr. i 2023 stigende til 116,5 mio.kr. i 2026.
De prioriterings-, drifts- og anlægsønsker, som udvalgene har besluttet fremsendt til budgetforhandlingerne, fremgår af bilagene 6, 7 og 8.
Økonomiske styringsmål
De økonomiske styringsmål for 2022-25 bliver besluttet af Byrådet d. 31. august 2022 i forbindelse med vedtagelsen af Ressourcepolitikken for 2022-25. Økonomiudvalget forelægges opdateret Ressourcepolitik på møde 15. august 2022 samt i høring på HovedMed den 16. august 2022.
Forslag til justering af den politiske budgetforhandlingsproces
Der er planlagt temamøde for Byrådet den 15. august, hvor det administrative budgetforslag bliver gennemgået. Efterfølgende er der budgetforhandlingsseminar den 26. og 27. august 2022. På baggrund af den økonomiske situation vurderes budgetforhandlingerne at kunne blive mere komplekse end forudsat, da processen blev fastlagt. Derfor foreslås følgende justering af processen:
- 15. august: Temamøde for Byrådet om det administrative budgetforslag
- 26. august: 1. forhandlingsdag, hvor administrationen kan uddybe de økonomiske forudsætninger og Byrådet gennemgå de fælles forhandlingstemaer
- 2. september: 2. forhandlingsdag, hvor Byrådet via gruppeformænd kan forhandle om et budgetforlig. Byrådet inddrages i forhandlingerne gennem planlagte orienteringer af forhandlingernes fremdrift samt gruppemøder, hvor de politiske mandater til forhandlerne kan drøftes
- 3. september: Forhåndsreservation til eventuel 3. forhandlingsdag, hvis der ikke kan indgås budgetforlig den 2. september
Processen vil sikre tid til løbende politisk afstemning internt i de enkelte partigrupper samt tid til grundig gennemgang af de forskellige områder, som skal forhandles på plads. Processen sikrer også, at Byrådet kender til rammerne for særtilskud og lånemuligheder inden de afsluttende forhandlinger, idet ministeriet melder særtilskud og lånemuligheder ud ultimo august 2022.
Retligt grundlag
Lov om kommunernes styrelse samt vedtaget budgetproces.
Handlemuligheder
Det administrative budgetforslag er udgangspunkt for de kommende politiske forhandlinger om budget 2023-2026.
Budgetubalancen kan imødegås via flere forskellige initiativer og dermed bidrage til at skabe budgetbalance:
- Vedtagelse af de udarbejdede prioriteringsforslag
I overensstemmelse med de udmeldte tidsfrister er der endvidere indsendt ansøgninger til Indenrigs- og Boligministeriet vedr. særtilskuds- og lånepuljer. Der forventes svar ultimo august 2022.
Byrådet har mulighed for at ansøge om tilskud til skatteforhøjelse i 2023-2026 inden for den afsatte ramme senest den 9. september 2022. Kommunen kan forvente svar ultimo september 2022.
Vurdering
Hvis det administrative budget vedtages, vil det have den konsekvens, at kommunens likviditetsmæssige situation fortsat vil være kritisk og risikoen for at blive sat under administration er overhængende. Udviklingen i likviditeten med udgangspunkt i det administrative budgetforslag fremgår af bilag 2.
Det administrative skøn for ledigheden er foretaget den 10. august 2022 og vil blive korrigeret i forbindelse med et eventuelt nyt nationalt skøn for udviklingen i beskæftigelsen m.m.
Hertil kommer at budgetopfølgning 3 2022 viser et foreløbigt forventet driftsregnskabsresultat på det skattefinansierede område på 268,4 mio. kr., og som udfordrer økonomien allerede i 2022. Budgetopfølgningen forelægger til økonomiudvalgets behandling den 22. august.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen yderligere kommentarer.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Byrådets 1.behandling af budgettet foregår den 5. september. Økonomiudvalget 2. behandler budgettet den 27. september og byrådet den 10. oktober.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Administrativ bemærkning den 5. september 2022
På baggrund af indgået budgetforlig tilføjes ”Budgetforlig af 4. september 2022 inklusiv bemærkninger” til sagsfremstillingen (se bilag 9). Derudover tilføjes følgende bilag til sagen:
Bilag 10 Budgetforlig - Resultatopgørelse m.m.
Bilag 11 Budgetforlig - Prioriteringsforslag fra fagudvalg
Bilag 12 Budgetforlig - Driftsforslag fra fagudvalgene
Bilag 13 Budgetforlig – Anlæg
Bilag 14 Budgetforlig – Nye forslag vedr. drift