Byrådet – Referat – 31. oktober 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Der var af afbud fra Ebbe Ahlgren (V). Som suppleant deltog Gregers Maglekær (V).

Der var afbud fra Unnie Oldenburg (A). Som suppleant deltog Bodil Knudsen (A)

At 1: Godkendt.





Kompetence

Byrådet

 

 Beslutningstema

Byrådet skal godkende dagsordenen.

 

 Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

  1. at Byrådet godkender dagsordenen.

2. Justering af anlægsrammen Budget 2022 (B)

Beslutning

At 1-9: Godkendt med følgende bemærkninger:

Til at 3 "Projekt Udvidelse af Møllebakken" lægges i kassen for nuværende, men at pengene kan aktiveres igen i 2023, hvis der sker en aktiv boligudvikling.

Til at 5 "Projektet Byggemodning Slagelse Erhvervsområde” lægges  i kassen for nuværende, men at penge kan aktiveres igen i 2023, hvis der opstår mulighed for at udvikle erhvervsområdet sammen med ekstern investor.

(Ø) stemte imod.

 

Kompetence

Byrådet 

Beslutningstema

Med baggrund i Byrådets beslutning om anlægsstop den 31. august 2022 samt vedtagelsen af Budget 2023-26 den 10. oktober 2022 skal Byrådet nu godkende en række ændringer i anlægsprojekterne med virkning for budgettet i 2022 og budget 2023-26. 

 

Indstilling

Økonomi- og digitaliseringschefen, Ejendomschefen og Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller at Byrådet beslutter:

1. at 6,367 mio. kr. overføres fra budget 2022 til budget 2023 som følge af godkendelse af Budget 2023-26, jf. sagsfremstillingens punkt 1-2 og bilag 1.

2. at 17,568 mio. kr. i budget 2022 tilføres kassen om følge af godkendelse af Budget 2023-26, jf. sagsfremstillingens punkt 3-5 og bilag 1.

3. at 7,346 mio. kr. overføres fra budget 2022 til budget 2023 som følge af godkendt aktivitetsstop, jf. sagsfremstillingens punkt 6-13 og bilag 2.

4. at 5,156 mio. kr. i budget 2022 tilføres kassen som følge af godkendt aktivitetsstop, jf. sagsfremstillingens punkt 14-18 og bilag 2.

5. at 1,8 mio. kr. fra anlægsprojekt "Oprensning af PFAS på Engen" overføres til anlægsprojekt "Renseanlæg PFAS", jf. sagsfremstillingens punkt 19.

6. at 3 mio. kr. vedr. Oprensning af PFAS på Engen tilføres kassen i 2022 jf. sagsfremstillingens punkt 20. 

7. at der afsættes rådighedsbeløb på i alt -11,925 mio. kr. til forventede salgsindtægter samt Puljen til nedrivning af bygninger og samtidig nedskrives budget 2023 med samme beløb, jf. sagsfremstillingens punkt 21.

8. at rådighedsbeløb vedr. salg af areal på -3.555 tilføres kassen, jf. sagsfremstillingens punkt 22.

9. at samlet redisponering på i alt kr. 41.250 mio. kr. i budget 2022 overføres til 2023 jf. sagsfremstillingens punkt 23 og bilag 3.

Sagens indhold

Den samlede netto anlægsramme er pr. 30.09.2022 300 mio. kr. Anlægsrammen er senest blevet justeret i forbindelse med genåbning af budget 2022 på Byrådets møde den 30. Maj 2022.

Der er behov for en ny tilpasning af anlægsrammen på baggrund af det godkendte budget 2023-26 pr. 10. oktober 2022 og beslutningen om anlægsstop pr. 31. august 2022. 

Justeringerne er opdelt i fem temaer:

  • Konsekvenser jf. godkendt budget 2023-26 pr. 10. oktober 2022
  • Konsekvenser som følge af beslutning om anlægsstop pr. 31. august 2022
  • Justering af rådighedsbeløb på 2 anlægsprojekter vedr.  Oprensning af PFAS på Engområde og Renseanlæg PFAS
  • Tekniske korrektioner 
  • Oversigt over redisponeringer på anlægsprojekter grundet ændringer i tidsplanerne.  

I sagen foreslås en samlet redisponering af rådighedsbeløb på 66,888 mio. kr. til 2023. 

Derudover foreslås 22,169 mio. kr. tilført kassen som følge af godkendt budget 2023-2026 samt anlægsstop.

Den samlede netto anlægsramme vil herefter være på 210,943 mio. kr. i 2022

Justeringer af anlægsprojekter, hvor rådighedsbeløb er fjernet eller reduceret som følge af det godkendte budget 2023-26 pr. 10. oktober 2022.

I nedenstående ses de anlægsprojekter, som er påvirket heraf, jf. bilag 1.

1. Trafiksikkerhed fokus Skoleveje / cykelstier. Rådighedsbeløbet på 5,0 mio. kr. i 2023 er fjernet. Projektet er stoppet op grundet anlægsstoppet, men det er muligt at udføre de planlagte projekter fra 2022 i 2023, og derfor søges rådighedsbeløbet på 4,0 mio. kr. i 2022 overført til 2023.

2. Cykelparkering Campus: Det samlede rådighedsbeløb i perioden 2023-2026 er reduceret med 1,2 mio. kr. Da projektet er delvis finansieret af Cykelpuljen fra Vejdirektoratet, skal projektet derfor redefineres i dialog med Vejdirektoratet. Aktivitet i 2022 er stoppet op, grundet anlægsstop og budgetaftalen, og der søges om restbudget 2022 på 2,367 mio. kr. overføres til 2023.

3. Udvidelse af Møllebakken: Rådighedsbeløbet for 2023 er fjernet og derfor afsluttes projektet. Regninger vedr. igangværende projektering på 0,482 mio. kr. betales i 2022 og restbudget i 2022 på 4,818 mio. kr. tilføres kassen.

4. Byggemodning Slagelse Erhvervsområde. Rådighedsbeløbet på 21,050 mio. kr.  i 2023 er fjernet, og derfor afsluttes projektet. Regninger vedr. igangværende aktivitet på samlet 1,8 mio. kr. betales i 2022, og restbudgettet i 2022 på 12,650 mio. kr. tilføres kassen.

5. Naturpark Skælskør. Rådighedsløbet i 2023 og 2024 er fjernet og derfor afsluttes projektet. Rådighedsbeløbet i 2022 på 0,100 mio. kr. tilføres kassen. 

 Redisponering (omplacering til budget 2023 og overslagsårene) og reduktion af anlægsrammen, som følge af beslutningen om anlægsstop i Byrådet den 31. august 2022. 

 I nedenstående ses de anlægsprojekter, som er påvirket heraf, jf. bilag 2.

6. Skælskør Rådhus: Der er ikke indgået kontrakt med rådgiver, og aktiviteten udskydes til 2023. Den resterende del af rådighedsbeløbet i 2022 på 0,465 mio. kr. søges overført til 2023.

7. Tilgængelighedsmidler: Dele af projekterne er udskudt til 2023 pga. anlægsstoppet, og derfor søges 1,0 mio. kr. overført til 2023.

8. Cykelsti Valbyvej. Projektet er stoppet op pga. anlægsstoppet, og det resterende rådighedsbeløb i 2022 på 1,769 mio. kr. søges overført til 2023.

9. Reparation af tag Kabeldepot: Projektet er stoppet op pga. anlægsstoppet, og rådighedsbeløbet i 2022 på 1,440 mio. kr. søges overført til 2023, hvor anlægsprojektet udføres.

10. Renovering af fortov: Enkelte projekter er stoppet op pga. anlægsstoppet, og derfor søges 0,500 mio. kr. overført til 2023.

11. Tagudskiftning Plejecenter Quistgården: Projektet er stoppet op pga. anlægsstoppet, og genoptages i 2023. Det resterende rådighedsløb i 2022 på 0,672 mio. kr. søges overført til 2023.

12. Asfalt samt øvrige belægninger: Enkelte projekter er stoppet op pga. anlægsstoppet, og der søges 1 mio. kr. overført til 2023.

13. Etablering af naturskole ved Bildsø: Anlægsprojektets navn ønskes ændret til "Udvikling af Bildsø Feriekoloni". Det afsatte rådighedsbeløb ønskes afsat til udvikling af feriekolonien ved Bildsø i samarbejde med Naturskolen og de øvrige centre i Slagelse kommune. Kolonien blev hjemtaget fra Forpagter i januar 2022. Rådighedsbeløb på 0,5 mio. kr. ønskes overført til 2023. 

14. Opgradering af infrastruktur omkring Slagelse Station: Projektet stoppes den 1. december 2022, og under forudsætning om at der kan laves aftale med Rådgiver, kan restbudget 2022 på 0,950 mio. kr. tilføres kassen.

15. Bæredygtighed, energirenovering mv.: Der er indgået kontrakter for samlet 1,157 mio. kr. i 2022, grundet anlægstop er de resterende projekter stoppet i 2022. Det resterende budget i 2022 på 2,243 mio. kr. indstilles til kassen. Der er afsat rådighedsbeløb på i alt 34,109 mio. kr. i perioden 2023 - 26.

16. Cykelstier: Der er igangsat en række projekter under cykelplanen, udarbejdelse af Cykelplan 2021, samt skitser og ansøgning til cykelpuljen. Disse projekter er stoppet op grundet anlægsstoppet. Der afholdes udgifter på 0,442 mio. kr. i 2022 til projekter, der var sat i gang samt opfølgning på mangler på cykelstien på strækningen mellem Vemmelev-Slagelse. Det resterende budget i 2022 på 0,820 mio. kr. indstilles til kassen. Hvorefter anlægsprojektet afsluttes

17. Bymidteudvikling torvene de 3 byer: De igangværende projekter er i afslutning og der afholdes udgifter for 0,487 mio. kr. i 2022. Restbudget i 2022 på 0,693 mio. kr. indstilles til kassen. Hvorefter anlægsprojektet afsluttes

18. Megacenter Vest - strukturplan og marked. Projektet gennemføres ikke, og der er ikke bundet nogle budgetmidler i kontrakter. En del af rådighedsbeløbet på 0,100 mio. kr. ønskes øremærket til andre aktiviteter. Den resterende del af rådighedsbeløbet på 0,450 mio. kr. indstilles til kassen.   

 Overførelse fra 317 oprensning af PFAS på engområde til Anlægsprojekt 301 PFAS Renseanlæg 

19. Der blev afsat 4,0 mio. kr. under Økonomiudvalget, Beredskabet til PFAS Renseanlæg (Projekt 301) og 9,3 mio. kr. til Oprensning af PFAS på engområde under Klima- og Miljøudvalget (Projekt 317). Der er mulighed for at etablere et samlet rensningsanlæg til en samlet anlægsøkonomi på 5,8 mio. kr.  Der søges om en overførsel fra anlæg 317 på 1,8 mio. kr. til anlægsprojekt 301.

20. Der er et resterende rådighedsbeløb på 7,5 mio. kr. Ud af det beløb kan 3 mio. kr. tilføres kassen. På trods af opstart af aktivitet i efteråret 2022, forventes der ikke at forbruget kan afholdes i 2022 og derfor søges rådighedsbeløbet på 4,5 mio. kr. overført til 2023. 

 Tekniske korrektioner i budget 2022

 21. Der er tre anlægsprojekter under Køb og Salg, hvor der skal tilføres indtægtsbudget på i alt -11,182 mio. kr. Ligeledes er der indkommet indtægter på -0,743 mio. kr. i 2022 under Puljen til nedrivning af bygninger, som ikke er budgetlagt og som skal tilføres et indtægtsbudget.

22. Under Køb og Salg er der budgetlagt indtægter i 2022 og de er tilgået kommunen kommunen allerede i 2021, hvorfor indtægtsbudgettet på -3,555 mio. kr. i 2022 skal tilføres kassen.

 Redisponering (omplacering af budget til 2023 og overslagsårene) af budget på anlægsprojekter som af forskellige årsager ikke følger tidsplanen.

 23. Der er en række anlægsprojekter, hvor der er behov for at lave en redisponering af rådighedsbeløbet i 2022 ud fra projekternes forventet forbrug på nuværende tidspunkt, grundet ændringer i tidsplaner mm. Samlet søges der 41,250 mio. kr. overført til 2023, jf. bilag 3.

Retligt grundlag

Slagelses Kommunes Kasse- og regnskabsregulativ.

Handlemuligheder

Byrådet kan godkende oplægget til justering af anlægsrammen på det foreliggende grundlag eller bede om yderligere beskrivelse af tilpasningerne.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Byrådet godkender oplægget til justering af anlægsrammen med baggrund i beslutningerne om anlægsstop og budget 2023-26. Godkendelsen bevirker, at der sker en afklaring af hvilke anlægsprojekter, der kan genoptage aktiviteten frem mod 2023 samt hvilke anlægsprojekter, der lukkes ned.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Anlæg - Konsekvens af godkendt budget 2023-2026 (punkt 1-2)

 

-6.367

6.367

 

 

Anlæg  - Konsekvens af godkendt budget 2023-2026 (punkt 3-5)

 

-17.568

 

 

 

Anlæg - Anlægsstop i 2022 (punkt 6-13)

 

-7.346

7.346

 

 

Anlæg - Anlægsstop i 2022 (punkt 14-18)

 

-5.156

 

 

 

Anlæg - Oprensning af PFAS på Engen (317)(punkt 19)

 

-1.800

 

 

 

 Anlæg  - Renseanlæg PFAS (301) (punkt 19)

 

 1.800

 

 

 

 Anlæg - Oprensning af PFAS på Engen (317) (punkt 20)

 

 -3.000

 

 

 

 Anlæg - Tekniske korrektioner (punkt 21)

 

 -11.925

 

 

 

 Anlæg - Tekniske korrektioner Jordpulje (punkt 21)

 

 

 11.925

 

 

 Anlæg - Tekniske korrektioner (punkt 22)

 

 3.555

 

 

 

 Anlæg - Samlet redisponering (punkt 23

 

 -41.250

 41.250

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kassen

 

89.057

-66.888

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Denne sag indeholder anlægsprojekter fra alle fagudvalg. Sagen har ikke været behandlet i fagudvalgene.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger


Sagens forløb

24-10-2022 Økonomiudvalget

At 1 - 9: Indstilles til byrådets godkendelse.

Til at 3 "Projekt Udvidelse af Møllebakken" lægges i kassen for nuværende, men at pengene kan aktiveres igen i 2023 hvis der sker en aktiv boligudvikling.

Til at 5 "Projektet Byggemodning Slagelse Erhvervsområde” lægges  i kassen for nuværende, men at penge kan aktiveres igen i 2023, hvis der opstår mulighed for at at udvikle erhvervsområdet sammen med ekstern investor.

Økonomiudvalget ønsker udarbejdet et samlet notat der beskriver forslaget og konsekvenser for den samlede PFAS oprensning herunder kolonihaverne inden byrådets behandling af sagen.

Der udarbejdes tillige et notat for den ny samlede anlægsinvestering.


3. Endelig vedtagelse af Lokalplan 306A, Bevaringsplan for Slots Bjergby samt Kommuneplantillæg nr. 8 til Kommuneplan 2021 (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, om Lokalplan 306A, Bevaringsplan for Slots Bjergby og Kommuneplantillæg nr. 8 skal vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af hvidbogen.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Byrådet beslutter, at Lokalplan 306A, Bevaringsplan for Slots Bjergby med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 8 vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af hvidbogen. 

Sagens indhold

Den 20. juni 2022 besluttede Byrådet at sende forslag til Lokalplan 306A, Bevaringsplan for Slots Bjergby, med tilhørende kommuneplantillæg nr. 8 til Kommuneplan 2021 i 8 ugers offentlig høring. 

Lokalplan 306A er en ændring af Lokalplan 306. Ændringerne og tilføjelserne er i lokalplanen markeret med gul og vedrører kun Slots Bjergbyvej 37, matr.nr. 13b, der er tilføjet som et nyt delområde D.

Formålet med lokalplanændringen er at muliggøre, at det gamle mejeri på Slots Bjergbyvej 37 kan ombygges til boliger. Der må højst indrettes fire selvstændige beboelser på matriklen. Da der allerede er et enfamiliehus, vil det heraf være muligt at indrette 3 boliger i mejeribygningen.

Mejeribygningen er udpeget som arkitektonisk og historisk bevaringsværdig, hvorfor bestemmelserne og bilagene er udarbejdet med udgangspunkt i bygningens oprindelige udtryk.

Bygningens omfang må ikke ændres ved ombygning. Desuden skal bygningens ydre materialer fremstå som hidtil, hvilket er tag i røde teglsten, sorte sokler og hvide, pudsede ydervægge.  

Der vil i forbindelse med ombygningen komme nye, sprossede højformatsvinduer mod bygaden, placeret symmetrisk i facaden. 

Indkørsel til område D er via Slots Bjergbyvej. Inden for område D skal der anlægges 2 p-pladser pr. boligenhed.

Lokalplanen ledsages af et kommuneplantillæg, der forøger bebyggelsesprocenten fra 30 til 35.

Lokalplanforslaget har været fremlagt i offentlig høring i perioden fra den 24. juni 2022 til den 19. august 2022. Slagelse Kommune har modtaget 3 høringssvar. Høringssvarene omhandler blandt andet udpegning af funktionærbolig som bevaringsværdig, ændring af facade, støj fra omkringliggende erhverv og parkeringsforhold. 

Høringssvarene er behandlet i hvidbogen vedlagt som bilag 2. Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i lokalplanens bestemmelser. Dog er der tilføjet en supplerende udtalelse fra Museum Vestsjælland i lokalplanen.

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5. 

Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23c. 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 306A og Kommuneplantillæg nr. 8 med de forslåede ændringer. Derved skabes plangrundlaget for ombygning af det gamle mejeri til boliger. 

  2. Byrådet kan vælge ikke at vedtage Lokalplan 306A endeligt. De nuværende rammebestemmelser i Kommuneplan 2021 samt gældende Lokalplan 306 vil fortsat danne plangrundlaget for området. Det vil betyde, at det gamle mejeri ikke kan ombygges til boliger. 

  3. Byrådet kan vælge at foretage mindre justeringer af planen som en del af den endelige vedtagelse. 

Vurdering

Det gamle mejeri danner sammen med forsamlingshuset og gadekæret omdrejningspunktet i vest i Slots Bjergby Landsby. En restaurering samt ombygning af mejeribygningen vil derfor styrke oplevelsen af landsbygaden og hermed bidrage til at bevare kulturmiljøet i Slots Bjergby. 

Den nye anvendelse af mejeriet kan være med til at skabe liv i bygningen samt bidrage til et mere varieret udvalg af boliger i Slots Bjergby.

Vedtages den endelige lokalplan ikke, vil anvendelsesmulighederne for det gamle mejeri være begrænset. Den bevaringsværdige mejeribygning må derfor forventes fortsat at stå tom og gradvist forfalde.

Administrationen anbefaler på baggrund af ovenstående, at Lokalplan 306A og Kommuneplantillæg nr. 8 vedtages endeligt med de ændringer, der er beskrevet i sagsfremstillingen.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

Sagens forløb

10-10-2022 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Indstilles til Byrådets godkendelse. 

4. Endelig vedtagelse af lokalplan 1269 - Byudvikling i Ringparken Vest i Slagelse (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med den bemærkning, at containere fremstår i jordfarver samt blandingen med sort og hvid (pkt. 8.1).

(O) kunne ikke tilslutte sig ovenstående bemærkning.

(A) bemærker, at al parkering skal etableres indenfor lokalplansområdet (pkt. 5.8).

(Ø) stemte imod.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, om Lokalplan 1269 og Kommuneplantillæg nr. 9 skal vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af hvidbogen.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Byrådet beslutter, at Lokalplan 1269, Byudvikling i Ringparken Vest i Slagelse, med tilhørende kommuneplantillæg nr. 9 vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af hvidbogen.  

Sagens indhold

Byrådet besluttede den 20. juni 2022 at godkende forslag til lokalplan 1269 med tilhørende kommuneplantillæg nr. 9 og sende det i 9 ugers offentlig høring. 

Formålet med lokalplanen er skabe grundlaget for en realisering af første etape af omdannelsen af Ringparken i overensstemmelse med udviklingsplanen, som byrådet senest godkendte den 30. august 2021. Udviklingsplanen beskriver en omdannelse af Ringparken fra et lukket og isoleret, større alment boligområde til en attraktiv bydel med blandede boligtyper og funktioner, der indgår i samspil med den øvrige by. 

Lokalplanen omfatter følgende matrikler: 21m, 21æ, 21v, 21z, 21x, 7000hz, 7000he samt del af 21p og del af 21q, Slagelse Markjorder, Slagelse beliggende 1 km nord for Slagelse bymidte.

Lokalplanen inddeler området i 3 delområder til bebyggelse. I delområde 1, syd for Kierulffsvej og ud mod Valbyvej, giver lokalplanen mulighed for at opføre boliger i op til 5 etager med en variation i højde og arkitektur og med mulighed for at skabe en åben og aktiv stueetage ud mod Kierulffsvej med blandede byfunktioner, herunder butikker og foreningsformål. Der indrettes et stort fælles opholdsareal i gårdrummet, opholdsarealer på tagterrasser og reposer, en mindre plads ud mod Kierulffsvej, der skal understøtte liv langs den nye gade, og parkering på sydsiden.

I delområde 2, nord for Kierulffsvej, giver lokalplanen mulighed for at opføre nye boliger i op til 6 etager, som sammen med den øvrige bebyggelse på den side danner en form for karré. I delområde 2 ønsker FOB, i tråd med udviklingsplanen, at opføre nye almene ungdomsboliger. Der indrettes fælles opholdsarealer i gårdrummet, hvor der også anlægges parkering.

I delområde 3 giver lokalplanen mulighed for, at der kan opføres etageboliger i samspil med bestående byggeri, så man på lige fod som i delområde 2 får skabt en form for karré. I stueetagen gives mulighed for, at der kan indrettes caféer og butikker.

Som en del af omdannelsen skal der også ske en omlægning af den eksisterende infrastruktur. Det betyder blandt andet, at Kierulffsvej bliver gennemgående og bredere i sit vejprofil, og at der kommer en ny vejadgang ind til området fra Ndr. Ringgade. Parkering håndteres i de enkelte gårdrum, langs nye veje og nord for delområde 2, hvor der er en eksisterende større parkeringsplads. Der udlægges parkering svarende til 1,2 p-bås pr. etagebolig, hvoraf 0,8 anlægges, og 0,7 p-bås pr. ungdomsbolig, hvoraf 0,4 anlægges. Lokalplanområdet vil kunne rumme alle parkeringspladser, der skal anlægges, mens omkring 45 p-pladser vurderes at skulle reserveres et andet sted i Ringparken.

Regnvand kan forsinkes via grøfter og render og håndteres i lukkede vejkasser under parkeringsarealerne i gårdrummene, før det ledes til regnvandsledning.

I forbindelse med den offentlige høring af lokalplanforslaget har Slagelse Kommune modtaget i alt ét høringssvar fra den kommende grundejer af delområde 1, som har givet anledning til mindre præciseringer af enkelte bestemmelser, hvilket fremgår af hvidbogen (bilag 2). Endvidere har administrationen foretaget en teknisk rettelse, idet bebyggelsesprocenten for delområde 2 er ændret fra 100 til 130 i overensstemmelse med det angivne byggefelt på kortbilaget og bestemmelsen om, at der må bygges op til 6 etager. 

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5. Kommuneplantillæg tilvejebringes efter planlovens §23c. 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1269 og Kommuneplantillæg nr. 9 med de foreslåede ændringer. Derved skabes plangrundlaget for at kunne realisere første etape af omdannelsen af Ringparken i Slagelse. 

  2. Byrådet kan vælge ikke at vedtage Lokalplan 1269 og Kommuneplantillæg nr. 9 endeligt. Derved ville den påtænkte omdannelse af Ringparken i Slagelse ikke kunne realiseres. 

  3. Byrådet kan vælge at foretage mindre justeringer af planen som en del af den endelige vedtagelse. 

Vurdering

Udgangspunktet for omdannelsen af Ringparken er at finde de rigtige løsninger og de rigtige strategiske greb, så kvaliteten af området øges og ikke forringes. Det kræver et åbningstræk, der giver mening og som sender et signal. Derfor vurderer administrationen, at det er oplagt at tage fat på den del af Ringparken, som er tættest på bymidten. Her skal både ske en fortætning, nedrivning og omdannelse af bestående blokke, og der arbejdes ud fra en tanke om at skabe variation. Det sikrer, at Ringparken fysisk og mentalt kobles bedre på byen. Med en udbygning af Campus Slagelse og med Slagelses funktion som studieby er det vigtigt, at byen kan tilbyde ungdoms- og studieboliger. Derfor er det oplagt, at der særligt i den vestlige del af Ringparken bygges nye ungdomsboliger og skabes et bymiljø med udadvendte funktioner, der tiltrækker både studerende og andre, der ønsker at bo i et tættere boligområde, hvor der sker noget. Og med et ikonisk byggeri med urban karakter, der revitaliserer måden at tænke containere på og skaber uderum og opholdsarealer af høj kvalitet, kan åbningstrækket være startskuddet på en positiv omdannelse af Ringparken.

Endvidere vil nye byggefelter til fortætning til blandt andet privat boligbyggeri kunne skabe grundlag for en ændring af områdets beboersammensætning.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er søgt om midler til ændring af infrastrukturen i Ringparken hos Landsbyggefonden. I den anledning er der tidligere udarbejdet trafikanalyser, der redegør for den løsning, som lokalplanen lægger op til. En ændring af infrastrukturen inden for lokalplanområdet forudsætter en kommunal medfinansiering på omkring 10 mio. kr. til ændring af Kierulffsvej, som er offentlig vej.  

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

10-10-2022 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Indstilles til Byrådets godkendelse.

Udvalget indstiller, at containere fremstår i jordfarver samt blandingen med sort og hvid (pkt. 8.1).

(O) kunne ikke tilslutte sig ovenstående bemærkning.

(A) indstiller, at al parkering skal etableres indenfor lokalplansområdet (pkt. 5.8).


5. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1252 og Tillæg nr. 14, Boliger ved Toften, Slagelse

Beslutning

At 1: Godkendt med den bemærkning, at kommuneplantillægget udbygges med en vurdering om eventuelle habitater.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, om Lokalplan 1252, Boliger ved Toften, Slagelse og Kommuneplantillæg nr. 14 til Kommuneplan 2021 skal vedtages endeligt, med de ændringer der fremgår af vedlagte hvidbog.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.    at Byrådet beslutter, at Lokalplan 1252, Boliger ved Toften, Slagelse med tilhørende KP Tillæg nr. 14 vedtages endeligt.

Sagens indhold

Byrådet besluttede den 20. juni 2022, at sende Forslag til Lokalplan LP 1252 og Tillæg nr. 14 til KP 21 i offentlig høring. 

Med lokalplanen bliver det muligt at opføre boliger til særligt socialt udsatte borgere. Den mindre boligbebyggelse kan opføres som en samlet rækkehusbebyggelse eller som en åben lav bebyggelse i op til 1½ etage. Bebyggelsesprocenten må ikke overstige 30 %. 

I tilknytning til lokalplanen er der udarbejdet et kommuneplantillæg, der giver mulighed for, at boligerne også kan opføres som tæt lav bebyggelse.

Slagelse Kommune har i forbindelse med den offentlige høring modtaget 4 høringssvar, heraf 2 fra statens Miljø- og Fødevareministerie (habitat og Bilag-IV arter) og Bolig og Planstyrelsen på grund af lokalplanområdets nærhed til produktionsvirksomheden, Frese Metal og Stålstøberi. Derudover har en privat boligejer samt Haveforeningen Østervang fremsendt høringssvar. Både haveforeningen og den private boligejers høringssvar omhandler gener forbundet med beboersammensætningen på Toften.

Høringssvarene fremgår af den vedlagte hvidbog og på den baggrund foreslår administrationen at kommuneplantillægget udbygges med en vurdering om eventuelle habitater og øvrige hensyn i den forbindelse. Endvidere at lokalplanens redegørelsesdel udbygges med en vurdering af om den planlagte boligudstykning kan medfører gener for den eksisterende produktionsvirksomhed Frese Metal og Stålstøberi.  

I plandokumenterne er der på baggrund af vurdering redegjort for begge forhold og samlet set vurderes det, at den mindre boligbebyggelses omgivelser ikke vil blive negativt påvirket.

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5.

Handlemuligheder

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet har generelt mulighed for at foretage mindre justeringer af lokalplanen, som en del af den endelige vedtagelse.

     

  2. Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1252 med tilhørende tillæg nr. 14. Det vil betyde, at der gives mulighed for opførelse af boligerne. 

     

  3. Byrådet kan vælge ikke at vedtage Lokalplan 1252 med tilhørende tillæg. Det vil betyde, at det ikke bliver muligt at realiserer boligbebyggelsen.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at lokalplanen vedtages.

Med lokalplanen bliver det muligt at opfører de mindre boliger. Lokalplanen sikrer, at bebyggelsen kan opføres således beboerne får de bedst mulige forhold til at kunne tilpasse sig og blive glade for at bo i deres egen bolig. Boligernes placering samt fastholdelse af beplantning vil understøtte beboernes behov. Lokalplanen udlægger mindre fælles uderum som beboerne kan mødes i, i mindre grupper, eller med sig selv. Dertil er boligerne placeret, således der er nærhed til Toften hvor man har professionelt personale tilknyttet.  

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Hvis lokalplan med tilhørende kp-tillæg vedtages endeligt, vil bygherre kunne realisere bebyggelsen. Forinden skal der dog indhentes fornødne tilladelse, fx. byggetilladelse.  

Sagens forløb

10-10-2022 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Indstilles til Byrådets godkendelse. 

6. Godkendelse af hensigtserklæring mellem Direktoratet for Kriminalforsorgen og Slagelse Kommune om at arbejde videre med etablering af en ny arrest ved Marsk Stig nord for Slots Bjergby (B)

Beslutning

At 1: Handlemulighed A godkendt.


Kompetence

Byråd

Beslutningstema

Byrådet skal træffe beslutning om at godkende og underskrive en hensigtserklæring mellem Direktoratet for Kriminalforsorgen og Slagelse Kommune om at parterne ønsker at arbejde videre med etablering af en ny arrest ved Marsk Stig nord for Slots Bjergby. 

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.     at Byrådet godkender og underskriver hensigtserklæringen mellem Direktoratet for Kriminalforsorgen og Slagelse Kommune.

Sagens indhold

Med flerårsaftalen om kriminalforsorgens økonomi 2018-2021, blev det besluttet at planlægge og projektere en ny arrest i nærheden af København. Dette for at modernisere arreststrukturen ved at lukke eksisterende og utidssvarende arrester og investere i etableringen af en større og moderne, nybygget arrest.

Med afsæt i flerårsaftalen har Direktoratet for Kriminalforsorgen (KRFO) og Slagelse Kommune samarbejdet om at finde en mulig placering af en ny arrest i Slagelse Kommune. Flere arealer har været i spil og har resulteret i, at KRFO og Slagelse Kommune har valgt at arbejde videre med en placering af en ny arrest ved Marsk Stig nord for Slots Bjergby på matrikel nr. Slots Bjergby By, Slots Bjergby 7k, 27a, 30b, 37b og 33d.

Som grundlag for det videre samarbejde om at realisere arrestbyggeriet er der udfærdiget en hensigtserklæring mellem KRFO og Slagelse Kommune. Se vedlagte bilag. Det forventes, at en ny arrest kan stå klar til ibrugtagning i 2027 (se vedlagte styrende tidsplan).

Hensigtserklæring

Med hensigtserklæringen har parterne ikke bundet sig til at træffe en endelig beslutning om etablering af arresten idet en sådan beslutning forudsætter, at KRFO indgår købsaftale på de nødvendige arealer, og at Slagelse Kommunes Byråd vedtager et plangrundlag der muliggør etablering af arresten.

Hensigtserklæringen beskriver det nærmere samarbejde omkring indgåelse af købsaftale, herunder prisfastsættelse og plan- og projekteringsarbejdet.

Byggeriets foreløbige omfang er beskrevet idet KRFO har beregnet det foreløbigt nødvendige bygningsareal for i alt 400 indsatte i arresten til 41.000 etagem². Der er enighed om at der ønskes et byggeri af arkitektonisk kvalitet, der indpasser sig i landskabet. Byggeriet opføres som udgangspunkt i to etager men med mulighed for at bygge i tre etager, hvor det kan indpasses i landskabet.

Den ydre sikkerhed vil bestå af en 6 meter høj betonmur omkring arresten. I 40-50 meter fra betonmuren etableres et 4 meter højt trådhegn. Uden for trådhegnet etableres en ydre sikkerhedszone på 20-50 meter.

Det fremgår af hensigtserklæringen, at KRFO, efter aftale og i samarbejde med Slagelse Kommune, bidrager til udarbejdelse af lokalplanen samt undersøgelse af tekniske og miljømæssige forhold. Ligeledes bidrager KRFO til materiale til brug for inddragelse af borgere og interessenter i planprocessen.

Der er enighed om, at KRFO anlægger og betaler den del af infrastrukturen, der ligger inden for det areal KRFO erhverver. Derudover betaler KRFO alle etableringsomkostninger, der vil være forbundet med etablering af et nyt ben i krydset/signalanlægget på Skælskørvej. Konkret er følgende infrastruktur drøftet: Adgangsvej til arresten fra vejkryds på Skælskørvej. 

Hensigtserklæringen beskriver forholdet til bæredygtighedskrav. Byggeriet af arresthuset skal i muligt omfang, under hensyntagen til totaløkonomien, bidrage til at opfylde statens målsætninger om bæredygtighed. I drøftelserne om parternes købsaftale skal indgå følgende forhold: Tilslutningsafgifter og -muligheder for afledning af spildevand og regnvand. Det skal vurderes i hvilket omfang solceller skal integreres i projektet.

Det fremgår af hensigtserklæringen at KRFO er fri til at vælge en hensigtsmæssig udbudsform til opgaven, men at det skal undersøges om mindre, lokale håndværksvirksomheder kan få mulighed for at byde ind på dele af opgaven som underentreprenør.

Retligt grundlag

Styrelseslovens § 2.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan vælge at godkende hensigtserklæringen, hvorefter den vil blive underskrevet af parterne.

  2. Byrådet kan vælge at foretage justeringer i hensigtserklæringen inden godkendelse af hensigtserklæringen. Det vil betyde, at justeringerne skal aftales nærmere i dialog med Direktoratet for Kriminalforsorgen.

  3. Byrådet kan vælge ikke at godkende hensigtserklæringen. Det vil betyde, at der ikke bliver underskrevet en hensigtserklæring om de forhold, der skal være grundlag for en beslutning om at realisere arrestbyggeriet.

Vurdering

Kriminalforsorgen ønsker at arbejde videre med placering af en ny arrest med plads til 400 indsatte ved Marsk Stig nord for Slots Bjergby. Placeringen er valgt ud fra en række kriterier herunder gode infrastrukturelle forhold og nærhed til motorvejen, der gør det let at transportere indsatte til og fra arresten i forbindelse med retsfremstilling, afhøringer mv. Ifølge KRFO oplever man ikke at kriminaliteten stiger i det omgivende samfund som følge af nye arrester. Tværtimod er kriminalforsorgens og politiets daglige tilstedeværelse med til at skabe tryghed i samfundet.

Byggeriet ønskes at fremstå med høj arkitektonisk kvalitet som indpasses under hensyntagen til det omgivende landskab. Det er ønsket, om muligt, at arbejde med bæredygtige tiltag i byggeriet og det skal opfylde statens målsætninger om bæredygtighed.

Den nye arrest ventes at få en afsmittende effekt for lokale virksomheder og serviceerhverv. Arresten vil have behov for en lang række servicefunktioner fra det omgivende samfund, herunder samarbejde med lokale erhvervsdrivende om dagligvarer, håndværkerydelser og rengøring og samarbejde med lokale erhvervsdrivende om beskæftigelse af arrestanter inde i arresten.

Det er administrationens vurdering at placeringen er optimal i forhold til den overordnede infrastruktur. Samtidig ventes det kommende byggeri at opfylde høje standarder for arkitektonisk kvalitet og bæredygtighed, hvilket er i tråd med Slagelse Kommunes bæredygtighedsstrategi 2021.

Ud fra ovenstående vurdering anbefaler administrationen, at Byrådet vælger handlemulighed A og godkender hensigtserklæringen. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Den nye arrest skal vejbetjenes fra Skælskør Landevej via et planlagte vejkryds, der ligeledes skal betjene erhvervsområdet vest for Skælskør Landevej.

Alle etableringsomkostninger, der vil være forbundet med adgangsvejen over matr.nr. 33d til arresten og etablering af et nyt ben i krydset/signalanlægget på Skælskørvej er Slagelse Kommune uvedkommende.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Teknik,- Plan- og Landdistriktsudvalget behandler anmodningen om udarbejdelse af lokalplan for en ny arrest ved Marsk Stig nord for Slots Bjergby den 31. oktober 2022.

Byrådet skal i løbet af 2023 behandle sagen ad to omgange. Først skal Byrådet godkende planforslaget og sende det i 8 ugers offentlig høring. Når høringen er afsluttet skal Byrådet igen behandle sagen med henblik på endelig vedtagelse af lokalplanen for den nye arrest.

7. KFUM spejderne søger om mellemfinansiering i forbindelse med opførsel af ny bålhytte og aktivitetsplads m.v. (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.


Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget beslutte, at imødekomme ansøgning fra KFUM spejderne om mellemfinansiering af 250.000 kr. i form af et lån i forbindelse med tildelte LAG-midler til projekt Center for spejder og naturaktiviteter ved Vemmelev.

Indstilling

Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller,

1.     at Økonomiudvalget drøfter om ansøgning fra KFUM-spejderne skal imødekommes og indstiller beslutningen overfor Byrådet.

Sagens indhold

KFUM-Spejderne, Sct. Michaels Gruppe, Vemmelev afdeling, Slagelse har fået tilsagn fra Erhvervsstyrelsen (LAG-midler) om støtte til projekt Center for spejder og naturaktiviteter i Bakkely Skov i Vemmelev på i alt 250.000 kr. Tilskud fra LAG kan først udbetales, når projektet er færdigt og der foreligger et godkendt projektregnskab. Spejderne har derfor behov for et lån til mellemfinansiering af projektet på 250.000 kr.

Projektbeskrivelse

KFUM spejderne har for en 20 årig periode lejet et område i Fredskoven Bakkely Skov ved Vemmelev i Slagelse. På området er opført en bygning på 63 m2, samt et overdækket aktivitetsområde på 48 m2 med 14 m2 depotrum. Derudover er der etableret en bålhytte, p-plads og  indhegning af området.

Bygningen skal indrettes med samlingsrum, et lille køkken med vask og mulighed for tilslutning af komfur og køleskab. Bygningen vil derudover rumme entre/garderobe og et handicaptoilet med bad.

Arealet, der er lejet af Naturstyrelsen, ligger i Fredskov og styrelsen har derfor stillet mange krav til bygningerne og deres udseende. Bygningerne skal opføres på et støbt fundament og med isolerede ydervægge med udvendig bræddebeklædning. Taget skal have høj rejsning og beklædes med tagpap med lister. Lejen af arealet udgør 8.000 kr. pr. år.

Spejderne har fået skovlovs- og landzonetilladelse.

Finansiering af projektet

Den samlede anlægssum er budgetteret til 1.138.000 kr., der finansieres således:

Lag-midler250.000 kr. 
Lokale og Anlægsfonden (LOA) 200.000 kr. 
Trelleborg Fonden  150.000 kr. 
Rotary 100.000 kr. 
Slagelse kommune 458.000 kr. tilskud til bålhytte udbetalt i 2021
I alt  1.158.000 kr. 

Byrådet traf den 27. maj 2013 en principbeslutning om at yde mellemfinansiering i form af lån til foreninger m.v., der har fået tilsagn om EU- og statsstøtte, og hvor tilskuddet først afregnes når projektet er færdigt. Den samlede ramme, der stilles til rådighed udgør 2 mio. kr. og på følgende vilkår:

Kommunen skal have lovhjemmel til at yde støtte til foreningen

  • Foreningen skal være hjemmehørende i Slagelse kommune
  • Lån kan maksimalt udgøre 250.000 kr., og kan aldrig overstige tilsagnet.
  • Der udstedes gældsbrev på lånets størrelse.
  • Der udarbejdes likviditetsbudget og lånet udbetales i rater efter behov.
  • Tilbagebetalingen sker når projektet er afsluttet og tilskuddet udbetalt.

Tilsagnet fra Erhvervsstyrelsen til spejderne var oprindelig med udløbsdato 27. februar 2019, men er blevet forlænget til 1. november 2022. Spejderne skal senest to måneder herefter indsende ansøgning om udbetaling og slutrapport. Dertil kommer styrelsens sagsbehandlingstid på 4-6 måneder, så lånet forventes tilbagebetalt inden 1. juli 2023.

Slagelse kommune har p.t. et andet mellemfinansieringslån ydet til Bykontoret i Skælskør til projekt Lagunestien på 490.000 kr. Projektet er forlænget til 1. august 2023 og en tilbagebetaling af lånet forventes i 2024.

Projektbeskrivelsen vedhæftes til orientering.

Retligt grundlag

Lov om udvikling af landdistrikterne § 4.

Retningslinjer ved lån i forbindelse med likviditetsforskydning ved bevilling af EU og/eller Statsstøtte - godkendt af Byrådet 27. maj 2013.

Handlemuligheder

Byrådet kan besluttet, at

  • give afslag på lån
  • give tilsagn på lån på de anførte betingelser

Vurdering

Spejderne har en god økonomi og har fået udbetalt tilskud fra Trelleborg Fonden, Rotary og Slagelse kommune. Tilskud fra Lokale og Anlægsfonden på 200.000 kr. bliver ligesom Lag-midlerne først udbetalt når der er aflagt godkendt regnskab. Da projektet mere eller mindre er færdigt, og alle regninger fra projektet er betalt, så har spejderne en midlertidig likviditetsmæssig udfordring for at kunne afholde de løbende driftsudgifter, indtil tilskud fra Lag og LOA bliver udbetalt. Såfremt spejderne får lån til mellemfinansiering af tilskud fra LAG, så forventer spejderne, at de er selvfinansierende i forhold til tilskud fra LOA.

Administrationen anbefaler, at spejderne får et lån på 250.000 kr. på de nævnte vilkår.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Lånet vil få likviditetsmæssig betydning for Slagelse kommune. Derudover vil der altid være en risiko for, at tilskuddet af forskellige årsager ikke kan udbetales. Risikoen vurderes til at være lav, da Naturstyrelsen har været inde over projektet og projektet står mere eller mindre står færdigt.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

 

 

 

 

 

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

1.04

250

-250

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

1.04

-250

250

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

Sagens forløb

24-10-2022 Økonomiudvalget

At 1: Indstilles til byrådets godkendelse.


8. Standardfærgeprojekt for Omøfærgen (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Byrådet bemærker, at der er vist interesse for standardfærge konceptet fra blandt andre Aalborg, Odder, Svendborg, Ærø og Kalundborg, og at det er en forudsætning, at flere kommuner indgår indkøbsaftale.


Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutte om kommunen skal arbejde videre med henblik på at indgå en aftale om anskaffelse af en standardfærge for Omøfærgen. 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Byrådet beslutter, at der arbejdes videre med konceptet med henblik på at indgå en aftale om anskaffelse af en standardfærge for Omøfærgen. 

Sagens indhold

Færgesekretariatet, som er en sammenslutning af 18 danske kommuner med ø-færgedrift, indledte i 2020 en udbudsproces for udvikling af et standardfærgekoncept, samt fælles serviceydelser som kan anvendes ved medlemskommunernes fremtidige anskaffelser af færger. Formålet var blandt andet at opnå en standardisering, som kan sikre en større forsyningssikkerhed med en bedre driftssupport, og ikke mindst udskiftning af dieselfærger med mere miljøvenlige færger som eksempelvis el-færger.

Et konsortium, som blandt andet består af PensionDanmark og Odense Marine Technology, vandt udbuddet, og har indgået en rammeindkøbsaftale med Færgesekretariatet, som medlemskommunerne kan benytte sig af, så de hver især kan indgå en særskilt aftale om anskaffelse og leasing af en standardfærge med konsortiet. 

Økonomiudvalget har på møde den 21. august 2021 besluttet, at tilslutte sig en ikke juridisk bindende hensigtserklæring hvoraf det fremgår, at kommunen har til hensigt at indgå i ovenstående færgekoncept for Omøfærgen. 

På baggrund af ekstern rådgivers gennemgang af Omøfærgen vurderes det ikke at være drifts eller økonomisk hensigtsmæssigt at ombygge færgen til el-drift. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget blev orienteret om dette på udvalgsmøde den 28. marts 2022.

Skitsen til en ny Omøfærge

Med udgangspunkt i standardfærgekonceptet har administrationen og Agersø Omø Færgerne udarbejdet følgende skitse til en Omøfærge sammen med konsortiet:

  • Baseret på el-drift, men med mulighed for tilpasning til andre renere brændstoffer eller lignende
  • med ladefaciliteter på Stigsnæs og på Omø af hensyn til driftssikkerhed og beredskab
  • Baseret på en forudsætning om at alle eksisterende færgelejer ikke skal ombygges, så den kan indgå i trekantssejllads.
  • Færgen skal kunne sejle med samme hastighed som den eksisterende Omøfærge og kunne sejle efter de eksisterende sejlplaner.
  • Færgen skal have nogenlunde samme kapacitet og fysiske dimensioner som den nuværende færge (36 m lang og 10,6 m. bred) med plads til 19 personbiler, 98 passager om sommeren og 85 passagerer om vinteren (antal tilladte passagerer om vinteren fastsættes dog senere af Søfartsstyrelsen).  

Projektet har været drøftet med Ø-udvalget og Beboerforeningerne for Agersø og Omø på Ø-udvalgets 12-12 møde den 19. maj og 21. juni. Ø-udvalget har udarbejdet en udtalelse, hvoraf det fremgår at det bakker op om projektet (Bilag 2).

Retligt grundlag

Bekendtgørelse af Lov om færgefart

Lov om kommunernes styrelse § 40 stk. 2

Lånebekendtgørelsens § 2 stk. 1 nr. 18 og 19 m.v.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan beslutte, at der skal arbejdes videre med henblik på anskaffelse og leasing af en standardfærge for Omøfærgen. Endelig aftale skal forelægges til behandling i Byrådet i december 2022. 
  2. Byrådet kan beslutte at udskyde beslutningen om, hvorvidt kommunen skal arbejde videre for at indgå en aftale om anskaffelse og leasing af en standardfærge for Omøfærgen indtil konceptet er færdigudviklet og afprøvet i andre kommuner. Hvis der ikke indgås en aftale om anskaffelse og leasing af en standardfærge i 2022, har konsortiet dog meddelt, at prisen for serviceydelserne kan stige grundet de nuværende samfundsøkonomiske forhold. Det skal endvidere undersøges om kommunen kan udskyde udnyttelsen af tilsagnet om statstilskud på 28.7 mio. kr. til formålet. 
  3. Byrådet kan beslutte, at kommunen ikke skal gå videre med arbejdet om anskaffelse og leasing af en standardfærge for Omøfærgen. I stedet vedligeholdes Omøfærgen så den kan sejle længst muligt i fremtiden, mens kommunen undersøger alternative muligheder. Som konsekvens af dette forventes højere driftsudgifter. Kommunen vil heller ikke komme til at udnytte det statslige tilskud på 28,7 mio. kr. og må afvente muligheden for at søge nye statslige puljer. 

Vurdering

Administrationen vurderer, at kommunens færger står for en stor andel af det samlede CO2-aftryk, og at omstilling til el- eller andre drivmidler vil understøtte Bærdygtighedsstrategiens handleplan (handling 14), hvoraf det fremgår at kommunen skal arbejde for en mere miljøvenlig færgedrift. Anskaffelsen af en eldreven standardfærge skal således betragtes som en investering i den grønne omstilling.  

Køb af en elfærge anslås at ville medføre en reduktion i driftsudgifterne. Selv om elpriserne vil stige yderligere, forventes det at el stadig vil være et af de billigste drivmidler. 

Det vurderes, at leasingrenten på 5.9 % vil stige hvis kommunen venter med at indgå en købsaftale til et senere tidspunkt. Derudover er det uvist, om kommunen kan opretholde tilsagnet om det statslige tilskud på 28,7 mio. kr. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er mindst 3 scenarier for den fremtidige færgedrift til Omø. Enten at bibeholde den nuværende færge med den belastning af miljø og udledning af Co2, der følger med ved anvendelse af fossile brændstoffer, eller at investere i den grønne omstilling ved anskaffelse af en ny el-færge (2 scenarier for sidstnævnte model beskrives nedenfor). 

Den nuværende færge estimeres til, at have en levealder på ca. 10 år.

Alternativt kan kommunen investere i den grønne omstilling ved anskaffelse af en el-dreven færge. Finansiering af færgen kan enten være via standardfærgeprojektet og dermed leasing eller ved at kommunen selv står for entreprisen af ny færge og finansierer via lånoptagelse i Kommunekredit.

Ifølge Færgesekretariatets estimerede forudsætninger vil en standardfærge baseret på el koste ca. 110 mio. kr. ved leasing via konsortiet og 113 mio. kr., såfremt kommunen selv står for indkøb af en el færge (Bilag 1). Anskaffelse af ny færge kan ifølge lånebekendtgørelsen lånefinansieres - også hvis den leases. 

Budgettet for en færge vil blive endeligt fastlagt ved forhandlinger med leverandørkonsortiet, og det vil indgå som en del af aftalen for færgen. Når der er indgået en aftale, vil konsortiet bistå med endeligt design af færgen, og derefter med udbud af en værftskontrakt for færgen. Budgettet vil blive opdateret, når udbuddet af værftskontrakten er gennemført, og prisen for at bygge færgen ligger fast. Kommunen kan udtræde af aftalen, ved 1: efter det endelige design er udført, eller ved 2: når udbuddet med værftskontrakten er gennemført. Beløbet ved udtrædelse anslås at være på mellem 4-5 mio. kr. (jævnfør Bilag 1), og beløbet skal gå til at dække konsortiets omkostninger til design m.m. Konsortiet vil også bistå med byggetilsyn under byggeprocessen, samt med driftssupport via et innovativt IT-system, når færget er i drift.

Kommunen fik i 2021 tilsagn om tilskud til en ny færge efter standardfærgekonceptet på 28,7 mio. kr. fra Transportministeriets pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger. Statstilskuddet er betinget af Slagelse Kommunes deltagelse i standardfærgeprojektet via konsortiet. Projektsummen vil efter fradrag af Statsstøtte p.t. udgøre 81,5 mio. kr.

Derudover vil der være omkostninger til etablering af ladeanlæg på Stigsnæs og Omø, som meget overslagsmæssigt anslås til ca. 12 mio. kr. Etablering af ladeanlæg skal dog tænkes sammen med en eventuel retrofit af Agersøfærgen. Finansieringsformen for etablering af ladestandere er uvist på nuværende tidspunkt. Omkostningerne hertil vil kunne lånefinansieres.

Standardfærgen forventes tidligst leveret i 2025.

I det følgende er skitseret fordele og ulemper ved henholdsvis leasing via konsortiet og Slagelse kommunes finansiering via lån (ejer):

Fordele ved anskaffelse af ny Omø-færge via en leasingkontrakt med konsortiet.

  • Der opnås større besparelse og lavere projektrisiko ved at konsortiet agerer ordregiver for alle kommunerne i en samlet kontrakt.
  • Stordriftsfordele ved indkøb af flere ens lignende færger (standardfærger).
  • Konsortiet tager den fulde risiko for konstruktionen, herunder risiko for værftskonkurs.
  • Konsortiet har som ordregiver det fulde ansvar i forhold til byggetilsyn og myndighedsgodkendelse m.v.
  • Standardfærge konceptet giver som udgangspunkt adgang til Statens grønne færgepulje (28,7 mio. kr.)
  • Indeholdt i konceptets finansielle løsninger er 100 % projektfinansiering, fuld risikoafdækning gennem konstruktionsfasen, og konsolideret ejerskab, der gør det muligt at være fælles om nye teknologier, og dermed forbedre garanti og service aftaler, ligesom der skabes mulighed for etablering af fælles reserve lagre og dermed øget forsyningssikkerhed.
  • Konsortiet estimerer en yderligere driftsbesparelse på 10-20 % mere end kommunens selv ville kunne opnå.

Ulemper ved anskaffelse af en ny Omø-færge via leasingkontrakt med konsortiet

  • Leasingperioden løber over 20 år og en eventuel restværdi ved salg vil blive delt mellem kommunen og konsortiet.
  • Færgen kan ifølge betingelserne for tildeling af statstilskud ikke sælges de første 10 år og kun anvendes på andre ruter ved akutte situationer. Ministeriet kan dog søges herom.

Fordele ved kommunalt ejet eldreven færge, som er lånefinansieret

  • Forrentning ved lånefinansiering i Kommunekredit er lavere end leasingrenten på 5,9%
  • En eventuel restværdi ved et salg vil tilfalde kommunen.

Ulemper ved kommunalt ejet eldreven færge, som er lånefinansieret

  • Der kan formentlig ikke gives tilskud fra Statens grønne færgepulje (tilskuddet udgør 28,7 mio. kr.).
  • Ingen stordriftsfordel og anskaffelsessummen vil formentlig blive højere end ved et fællesindkøb.
  • Hovedstolen på et færgelån vil være mindst 28,7 mio. kr. højere (svarende til statsstøtten), end ved en leasingkontrakt. Det vil betyde højere ydelser.

Belastning af kassebeholdningen ved leasing (forudsætter levering af færge 1/7 2025) ud fra de forudsætninger vi kender p.t.: 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2025

2026

2027

2028

Bevillingsønske

Drift inklusiv supportsytstem

6.1

3.600

 7.200

 7.200

7.200

Anlæg

Afledt drift (sparet)

6.1   -900-1.800-1.800 -1.800

Finansiering

Afsat rådighedsbeløb

Kassen

1.04

-2.700

-5.400

-5.400

-5.400

Den opgjorte driftsudgift på 5.4 mio. i 2026 er en løbende udgift de kommende 19 år. Udgifterne kan forskyde sig mellem årene afhængig af færgens leveringstidspunkt. Den sparede driftsudgift fremkommer ved sparet vedligeholdelse, mandetimer og fælles indkøbsaftale på el. 

Kommunerne har automatisk låne adgang til færgeinvesteringer, hvorfor der ikke skal deponeres i denne sag.

Estimeret opgørelse over træk på kassebeholdningen ved køb og lånefinansiering af en ny Omø el-færge. (Det bør dog bemærkes at budgetoversigten, som beskrevet i Bilag 1, er baseret på en rente i Kommunekredit på 2,5 %. Renten er i mellemtiden hævet til 3,3 %). 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2025

2026

2027

2028

Bevillingsønske

Drift

Anlæg

6.1

30.000

83.200

Afledt drift (sparet)

-1.500

-1.500

-1.500

Finansiering

1.04

-30.000

-75.914

7.286

7.286

Afsat rådighedsbeløb

Kassen

1.04

0

-5.786

-5.786

-5.786

Ydelse på lån og sparede driftsomkostninger er opgjort på helårsbasis, da færgens præcise leveringstidspunkt er ukendt. Udgiften på 5,8 mio. kr. vil belaste kassen de kommende 20 år.

Den eksisterende færge på Omø-Stigsnæs-ruten skal ved køb af ny færge afhændes. Færgen er lånefinansieret og restgælden udgør august 2025 5,2 mio. kr. Lånet udløber december 2026, hvis ikke færgen er afhændet forinden og lånet dermed indfriet. 

Tiltræder Slagelse Kommune indkøbsaftalen og senere ønsker, at udtræde af aftalen, så er kommunen forpligtet til at afholde en del af udviklingsomkostningerne på i alt ca. 5 mio. kr. alt efter hvornår i processen kommunen træder ud. Ved underskrift af værftskontrakt er aftalen bindende.

Casen tager forbehold for den stigende inflation og rentestigning. Standardfærgekonceptet garanterer til trods for en stigende rente stadig en rente på 5,9 % og påtager sig risikoen for den løbende inflation, såfremt aftalen indgås i indeværende år. 

Tværgående konsekvenser

Det fremgår af kommunens Ø-politik, at kommunen vil arbejde for at langtidssikre en stabil og hyppig færgedrift til øerne. 

Sagens videre forløb

Købsaftale forelægges for Byrådet til behandling den 19. december 2022. Hvis der er politisk tilslutning til den, skal den underskrives inden udgangen af 2022. 

Den første færge efter standardfærgekonceptet forventes leveret til en af de danske kommuner i samarbejdet i 2025. 

Sagens forløb

05-09-2022 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Udsat.

Deponeringsregler undersøges.


10-10-2022 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Indstilles til Byrådets godkendelse.

Udvalget bemærker, at der er vist interesse for standardfærge konceptet fra blandt andre Aalborg, Odder, Svendborg, Ærø og Kalundborg, og at det er en forudsætning at flere kommuner indgår indkøbsaftale.


24-10-2022 Økonomiudvalget

At 1: Indstilles til byrådets godkendelse.

Økonomiudvalget bemærker, at der er vist interesse for standardfærge konceptet fra blandt andre Aalborg, Odder, Svendborg, Ærø og Kalundborg, og at det er en forudsætning at flere kommuner indgår indkøbsaftale.


9. Bevilling til afholdelse af folketingsvalg (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.


Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet skal efter indstilling fra Økonomiudvalget godkende bevilling til afholdelse af folketingsvalget den 1. november 2022. 

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.     at Byrådet efter indstilling fra Økonomiudvalget godkender en kassefinansieret tillægsbevilling i 2022 på 2.350.000 kr. til afholdelse folketingsvalg i Slagelse Kommune. Og at valgbudgettet i 2023 nedjusteres med et tilsvarende beløb.

Sagens indhold

Statsministeren har udskrevet Folketingsvalg til afholdelse den 1. november 2022. 

Der er ikke afsat midler til afholdelse af yderligere valg i 2022.

Der søges derfor om en tillægsbevilling til dækning af udgifter i forbindelse med afholdelse af folketingsvalg i 2022. 

Retligt grundlag

Folketingsvalgsloven

Styrelsesloven

Handlemuligheder

Byrådet kan beslutte

A: at godkende en kassefinansieret tillægsbevilling i 2022 på 2.350.000 kr. til afholdelse folketingsvalg i Slagelse Kommune. Og at valgbudgettet i 2023 nedjusteres med et tilsvarende beløb.

B. afvise at godkende den præsenterede tillægsbevilling, og bede administrationen om at komme med et alternativt forslag hertil.

Vurdering

Kommunen er forpligtiget til at sikre en lovmedholdelig afholdelse af folketingsvalg.

Det er således ikke muligt inden for lovens rammer at afvise denne opgave og den deraf følgende udgift. 

Den økonomiske ramme tager udgangspunkt i den typiske udgift til afholdelse af valg, fratrukket den forventede besparelse ved en reduktion til 18 valgsteder. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er budgetteret med afholdelse af folketingsvalg i det vedtagne budget 2023. Det foreslås derfor, at der blive lagt et tilsvarende beløb på 2,35 mio. kr. i kassen i 2023.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

1.2 Adm.

2.350

-2.350

 

 

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

1.4 Finans.

-2.350

 2.350

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

Sagens forløb

24-10-2022 Økonomiudvalget

At 1: Indstilles til byrådets godkendelse.


10. Initiativsag - Cafe Backstage i Skælskør (B)

Beslutning

At 1:Godkendt at spørgsmålet stilles på politikerportalen, hvor også svaret lægges op.

 



Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 23. oktober 2022 via sin initiativret ønsket, at byrådet tager stilling til sag om Café Backstage i Skælskør.

 

Indstilling

Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, indstiller

1. at byrådet forelægges en redegørelse for, hvor mange private, kommunale, regionale og statslige virksomheder der fra den 1. januar til den 10. oktober 2022 har henvendt sig til Slagelse Jobcenter/Café Backstage for at ansætte de involverede borgere på normale løn- og arbejdsvilkår.


Sagens indhold

Venstre, Det Konservative Folkeparti, SF, Det Radikale Venstre, Nye Borgerlige og Liberal Alliance vedtog med budgettet for 2023 at nedlægge Café Backstage i Skælskør med virkning fra 1. januar 2023 og ødelægger dermed det arbejdsfællesskab, som den involverede borgergruppe har på Café Backstage.

Lukningen ”kan forringe denne borgergruppes muligheder for at komme tættere på arbejde og uddannelse” ifølge de kommunale embedsmænds beskrivelse af spareforslaget.

Jane Dahl, forkvinde for byrådets Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalg, er i pressen refereret for følgende udtalelse: ”Vi har faktisk mange erhvervsvirksomheder, der gerne vil hjælpe de her borgere, og som også allerede gør det.” (Sjællandske, 15. oktober 2022)

Da Enhedslisten værdsætter arbejdsfællesskabet og indsatsen fra kommunale medarbejdere på Café Backstage er vi optaget af, at der også vil være en social og beskæftigelsesrettet indsats på området efter 1. januar 2023. Som grundlag herfor er det vigtigt at få klarlagt såvel private som offentlige virksomheders hidtidige interesse.

 

Retligt grundlag

Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af §11 i styrelsesloven.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

11. Ansættelse af borgerrådgiver (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra ansættelsesudvalget beslutte ansættelse af ny borgerrådgiver.

 

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1. at Byrådet beslutter at tilbyde den af ansættelsesudvalget anbefalede kandidat ansættelse som borgerrådgiver.


Sagens indhold

Økonomiudvalget har den 23. maj 2022 godkendt sammensætningen af ansættelsesudvalget samt stillingsopslag med job- og personprofil.

I forlængelse heraf er der gennemført en ansættelsesproces og afholdt ansættelsessamtaler til stillingen. Ansættelsesudvalgets indstilling til ansættelse fremlægges på mødet.

Ansættelsen sker under forudsætning af, at der kan opnås enighed om vilkårene.

De endelige vilkår forhandles mellem Slagelse Kommune og den forhandlingsberettigede organisation ligesom tidspunktet for tiltrædelse skal aftales.


Retligt grundlag

I henhold til vedtægten for borgerrådgiveren har byrådet kompetencen til at ansætte borgerrådgiveren.


Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

Vurdering

Kommunaldirektøren anbefaler, at byrådet følger ansættelsesudvalgets indstilling af kandidat til ansættelse som borgerrådgiver.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

12. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet skal godkende referatet.

 

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

  1. at Byrådet godkender referatet.