Kompetence
Byrådet
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget og Økonomiudvalget træffe beslutning om, hvilken af de fire beskrevne modeller der bedst muligt understøtter de politiske udviklingsperspektiver og det kulturelle liv i og omkring Slagelse Teater.
Indstilling
Chefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1. at Byrådet beslutter, hvilken af de fire beskrevne modeller der bedst muligt understøtter de politiske udviklingsperspektiver og det kulturelle liv i og omkring Slagelse Teater.
Sagens indhold
Slagelse Teater er Slagelse Kommunes største teatersal med plads til 612 siddende gæster. Bygningen er ejet af Slagelse Kommune. Slagelse Teater er hjemsted for teateraktører i Slagelse Kommune, heriblandt egnsteateret; Sjællands Teater, teaterforeningen Vestsjællands Teaterkreds samt en række mindre, lokale aktører. Herudover kommer adskillige eksterne aktører, som lejer sig ind på teateret.
Indtil 2022 stod Slagelse Musikhus som forpagter af Slagelse Teater, som derefter ikke ønskede at fortsætte driften af Slagelse Teater. Derfor blev forpagtningen sendt i udbud og vundet af Vestsjællands Teaterkreds, der fra 2022 til og med 2024 er forpagter af Slagelse Teater.
Slagelse Kommune sigter efter bedst udnyttelse af kommunens faciliteter og bygninger, og det har været en politisk ambition i det udbudte forpagtningsmateriale at skabe mest muligt liv med aktiviteter og publikum i Slagelse Teater.
I lyset af forestående proces om forlængelse af Egnsteateraftale for 2025-2028 samt de politiske ambitioner på kulturområdet er formålet med denne sagsfremstilling at skitsere forskellige muligheder for at sikre understøttelse og berigelse af det samlede kulturliv i Slagelse Kommune med afsæt i Slagelse Teaters muligheder og potentialer.
Mulighed 1: Udlån som del af kommende egnsteateraftale
I 2021 indgik Slagelse Kommune i en fire-årig egnsteateraftale sammen med Holbæk Kommune og Sjællands Teater. Der er afsat penge i budget 2024-2027 til forlængelse af denne aftale for 2025-2028 samt indledt dialog med Sjællands Teater og Holbæk Kommune om processen.
Sjællands Teater er Danmarks største egnsteater. Sjællands Teater er et professionelt, producerende teater som siden 2021, hvor den nuværende egnsteateraftale trådte i kraft, har været aktive på Slagelse Teater.
Sjællands Teaters professionelle produktion af forestillinger og aktiviteter med lokal forankring betyder, at Sjællands Teater er med til at sikre, at borgerne i Vestsjælland får vedkommende og aktuelle forestillinger. Sjællands Teater er et afgørende, professionelt bidrag ind i et teaterlandskab af stærke, indkøbende teaterforeninger, amatørteatre og en masse frivillige ildsjæle. Som professionelt teater besidder de en stærk teaterfaglighed, erfaring med ledelse og drift og samarbejder med det øvrige kulturliv og kulturforeninger.
Udlån forstået som, at Sjællands Teater står for hele driften af Slagelse Teater, vil kræve en nærmere beskrivelse for at sikre, at kommunens øvrige teateraktører understøttes og tilgodeses ind i denne model ift. brug af Slagelse Teater. Derudover vil fremtidig økonomi forbundet med udlån til Sjællands Teater skulle præciseres. Dette skal afklares endeligt i det videre forløb, bl.a. i dialog med Sjællands Teater.
Når planlægningen af brugerrådets og egnsteaterets forestillinger er fastlagt, vil der være en overskudskapacitet i form af frie forestillingsdage, som giver mulighed for, at eksterne aktører kan booke sig ind på Slagelse Teater. Indtægterne fra disse udlejninger kan være med til at udligne udgifterne, der er forbundet med driften af Slagelse Teater. Et eventuelt overskud skal indgå i den videre drift med at drive og udvikle kulturelle aktiviteter. Dette gør sig også gældende på Holbæk Teater.
Administrationens vurdering af mulighed 1
Administrationen vurderer, at det vil være værdiskabende, at Sjællands Teater som egnsteater står for hele teaterdriften af Slagelse Teater. Sjællands Teater kan derigennem sikre udviklingen af hele Slagelse Teater som en markant kulturaktør, der kan være medspiller i tværgående kommunale indsatser - fx i forhold til børn og unge.
Administrationen vurderer, at som professionelt teater med den kunstneriske ledelse kan Sjællands Teater tegne profilen for Slagelse Teater og sætte fokus på synergi og optimal udnyttelse af teaterbygningen med de øvrige teateraktører samt skabe bedst mulige teateroplevelser for Slagelse Kommunes borgere og besøgende.
Slagelse Kommune kan i egnsteateraftalen indskrive, at Slagelse Teater skal udvikles og anvendes mest muligt, samt indskrive at brugerråd eller tilsvarende konstellation skal sikre indflydelse fra øvrige teateraktører.
Udlån i forbindelse med egnsteateraftalen vil betyde, at det er Sjællands Teater, der står for driften af Slagelse Teater i en fire-årig periode med opsigelsesvarsel, hvis ikke betingelserne for udlån opfyldes. Administrationen vil i forbindelse med eventuelt udlån til Sjællands Teater arbejde for, at lokale, herboende teateraktører i Slagelse Kommune får bedst mulige vilkår på Slagelse Teater, dette i tæt dialog med Sjællands Teater, samt øvrige aktører.
Mulighed 2: Forpagtningsaftale vedrørende Slagelse Teater
Vestsjællands Teaterkreds er tildelt forpagtningen for 2024 efter tilbudsindhentning hos hele brugerrådet på Slagelse Teater, som alle har fået mulighed for at give et tilbud på forpagtningen af Slagelse Teater på lige vilkår.
Et nyt udbud på forpagtningen af Slagelse Teater for 2025 vil også være en mulighed for at sikre driften af Slagelse Teater. Her kan udviklingsperspektivet indskrives endnu tydeligere i udbudsmaterialet, så en kommende forpagter skal udvikle Slagelse Teater til flest mulige målgrupper indenfor og udenfor kommunen.
Alle relevante teateraktører opfordres til at give et tilbud, og det vil være på lige vilkår. Forpagter besluttes administrativt efter de objektive kriterier i udbudsmaterialet.
Administrationens vurdering af mulighed 2
En forpagtningsaftale giver alle relevante teateraktører i Slagelse Kommune mulighed for at give et tilbud på forpagtningen ud fra de objektive kriterier og krav i forpagtningsmaterialet. Yderligere udvikling kan skrives ind i udbudsmaterialet.
På baggrund af den nuværende erfaring med forpagtningsaftaler er det administrationens vurdering, at forpagtningsperioden skal forlænges til fx fire år. De hidtidige et-årige aftaler giver netop ikke mulighed for at udvikle og tænke strategisk langsigtet og harmonerer ikke med teatres lange planlægningstid.
Det kommercielle- og indtægtsmæssige grundlag i forpagtningen begrænses af brugerråd og øvrige hensyn. Derfor vil der, efter administrationens vurdering, ikke være eksterne aktører, der er interesseret i forpagtningen. Det har heller ikke vist sig ved de foregående udbud. Sjællands Teater ville lige som alle de øvrige lokale, teateraktører kunne byde ind på forpagtningen, men det ville ikke være en mulighed direkte at kombinere ind i selve egnsteateraftalen.
Mulighed 3: Udlejning på markedsvilkår
Det er også en mulighed at udleje Slagelse Teater på markedsvilkår til en ekstern aktør, der skal stå for driften af bygningen. Det vil fritage Slagelse Kommune i forhold til at understøtte den økonomiske drift af Slagelse Teater og give mulighed for at opkræve husleje. Til gengæld vil det være ren bygningsleje, hvor Slagelse Kommune vil kunne stille krav i en lejekontrakt, om at det skal bruges til teater. Dette krav kan forventeligt reducere antallet af interessenter i lejemålet.
Det vil ikke være sikkert, der er mulighed for at sikre de lokale teateraktørers muligheder for at være på Slagelse Teater. Det vil ikke kunne stilles krav om brugerråd, bidrag til det øvrige kulturliv eller indvirkning på profil, der i værste fald kunne betyde, at Slagelse Teater ikke blev brugt til teater i særligt stort omfang og/eller ikke kom borgerne i Slagelse Kommune til gode.
Administrationens vurdering af mulighed 3:
Administrationen vurderer, at udlejning på markedsvilkår potentielt vil give Slagelse Kommune mulighed for lejeindtægter, men baseret på erfaring med bortforpagtning er forretningsgrundlaget usikkert. Udlejning på markedsvilkår vil også betyde, at lokale teateraktører kan få vanskelig adgang til en teaterscene, hvor kommunen ikke ville have mulighed for indflydelse. Det ville skabe vanskelige vilkår for teaterlivet i Slagelse Kommune og også gå imod ambitionen om egnsteater på Slagelse Teater.
Mulighed 4:Hjemtagning af driften på Slagelse Teater til Slagelse Kommune
Slagelse Kommune har mulighed for at hjemtage teaterdriften af Slagelse Teater. Dette vil betyde, at Slagelse Kommune kan generere en indtægt i forhold til eksterne brugere. Dog skal der indtænkes, at Slagelse Kommune skal have en scenetekniker tilknyttet alle forestillinger, sørge for åbne/lukke-funktion og sikre den administrative indgang. Det har betydning, at Slagelse Kommune ikke er teaterprofessionel og dermed kan have vanskeligt ved at tilrettelægge en profil, der sikrer bredde og kvalitet på Slagelse Teater.
Administrationens vurdering af mulighed 4
Administrationen vurderer, at hjemtagning vil betyde, at Slagelse Kommune skal afsætte personalemæssige og økonomiske ressourcer til at sikre optimal drift af Slagelse Teater. Ved ikke at have den teaterfaglige profil eller selv at være aktør i Slagelse Kommune, vil det betyde et omfattende relationelt arbejde med de lokale teateraktører for at kunne sikre et velfungerende teater, der skaber kulturelle oplevelser for borgere og turister.
Administrationens opmærksomheder/betingelser i forhold til lige muligheder
Bygning
I forhold til de fire muligheder vil det for mulighederne 1-3, det vil sige udeladt mulighed 4, som er hjemtagning, gøre sig gældende, at det vil være en ikke-kommunal aktør, der står for hele teaterdriften i Slagelse Teater.
Slagelse Teater er Slagelse Kommunes ejendom. Slagelse Kommune står for udvendigt og indvendigt vedligehold af Slagelse Teater. Her vil være et samarbejde med Kommunale Ejendomme og Kulturafdelingen i forhold til bygningsdelen af Slagelse Teater. Tilsvarende skal der til de tre muligheder indskrives et opsigelsesvarsel fra begge parter.
Sikring af mest mulig aktivitet og udvikling
Slagelse Teater skal være et teater, der er synligt, aktivt og vedkommende for flest mulige borgere i Slagelse Kommune. Derfor er det også vigtigt at sikre et årligt program, der rummer det brede og det smalle, henvendt til både børn og voksne.
Booking og planlægning = brugerråd
Producerende teatre planlægger flere år frem. Indkøbende teaterforening planlægger for et år ad gangen. Dette giver udfordringer omkring planlægningen.
Administrationen anbefaler derfor, at brugerrådet fastholdes som betingelse fra Slagelse Kommune i mulighederne 1, 2 og 4. Brugerrådet skal fortsat danne rammen omkring planlægning af booking og planlægning for at styrke teaterlivet i Slagelse Kommune. Formålet er gensidig dialog om sammenhæng mellem de forskelligartede kulturelle aktiviteter.
Lokale herboende teateraktører
Lokale herboende teateraktører, der er aktive på Slagelse Teater, har en plads i det nuværende brugerråd.
I mulighederne 1,2 og 4: udlån som del af kommende egnsteateraftale, mulighed for forpagtningsaftale og ved hjemtagelse af administrationen af Slagelse Teater vil det være muligt at indskrive som kriterie, at de lokale herboende teateraktører har særlige privilegier i forhold til brug af Slagelse Teater og skal have forrang for eksterne brugere. Det kan også undersøges nærmere om lokale, herboende teateraktører skal have lov til at bruge teateret gratis i en vis procentdel af året.
Teatercafé
Administrationen anbefaler, at det i forhold til cafédrift skal være en betingelse i relation til mulighederne 1, 2 og 4, at de forskellige teateraktører kan entrere med egne leverandører i forbindelse med forestillinger eller aktiviteter. Dette anbefales for at sikre muligheden for at skabe en helhedsoplevelse for aftenen af den enkelte teateraktør.
Konsekvenser, fordele og ulemper for de centrale aktører under de forskellige løsningsmuligheder er skitseret i bilag 1.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtsreglerne er en samlet betegnelse for de uskrevne regler (grundsætninger) om kommunernes ulovbestemte opgaver. Kommunen kan lovligt efter kommunalfuldmagten varetage opgaver med henblik på at støtte borgernes mulighed for fritidsaktiviteter herunder aktiviteter af generel kulturel karakter med lige adgang for alle.
Rammerne for egnsteateraftale fastlægges ud fra bekendtgørelsen om egnsteatre BEK nr. 1099 af 26/10/2019
En kommende egnsteateraftale skal godkendes af Kulturstyrelsen og Ankestyrelsen.
I tilfælde af, at en aktør f.eks. Sjællands Teater har et rent kommunalt formål, kan kommunen stille faciliteter til rådighed (udlån). Når foreningen og andre samarbejdende aktører selv har booket sig ind på det, de skal bruge, kan aktøren udleje resttider (overskudskapacitet) til kommercielle aktører.
I henhold til kommunens principper for eksterne brugeres anvendelse af kommunale lokaler vil der ikke være noget til hinder for at stille faciliteten til rådighed i de tilfælde, hvor den eksterne bruger anvender faciliteten til sin primære aktivitet kategoriseret som en aktivitet, kommunen lovligt kan støtte (har et kommunalt formål). Det vil i den henseende være krævet, at brugeren dækker forbrug såsom el, vand, varme og vedligehold.
I tilfælde, hvor der er tale om egentlig kommerciel aktivitet (ikke-kommunal opgave), vil det være påkrævet, at aktiviteten kan kategoriseres som tilfældigt opstået og ikke kan afhændes (overskudskapacitet), hvorefter brugeren skal betale markedsleje for at anvende/eller udleje faciliteten til det formål; dette kan enten være på timebasis eller ud fra en dagspris beregnet på baggrund af en egentlig markedsvurdering.
Sagen er lukket grundet kontraktligt indhold, og den forbliver lukket, indtil sagen er endeligt afklaret.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I en kommende egnsteateraftale vil Slagelse Kommune yde tilskud på ca. 1,25 mio. kr., og Holbæk Kommune vil yde tilskud på ca. ni mio. kr. Økonomi i forhold til evt. udlån af Slagelse Teater vil Sjællands Teater vil skulle præciseres.
I den nuværende forpagtningsaftale for 2024 med Vestsjællands Teaterkreds modtager forpagter 50.000 kr. driftstilskud og 50.000 kr. til vedligehold af mindre inventar. Årets resultat på over 600.000 kr. deles mellem forpagter og Slagelse Kommune med 25% til forpagter og 75% til Slagelse Kommune. Dette har endnu ikke været tilfældet og dermed ikke genereret en indtægt for Slagelse Kommune.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, samt Økonomiudvalget og Byrådet ser udkast til den endelige egnsteateraftale i marts 2024, hvorefter den skal fremsendes til godkendelse hos Kulturministeriet og Ankestyrelsen.