Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget samt Økonomiudvalget orienteres om status på udmøntning af Strateginotat for beskæftigelsesområdet.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
- at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget samt Økonomiudvalget orienteres om status på udmøntning af Strateginotat for beskæftigelsesområdet.
Sagens indhold
Byrådet godkendte på sit møde den 21. juni 2021 det Strateginotat for beskæftigelsesområdet, som Byrådet ved sit møde den 1. marts 2021 havde besluttet skulle udarbejdes. Formålet med strateginotatet var, at de mest oplagte områder for at skabe et mere kvalificeret arbejdsmarked skulle præciseres samt at notatet skulle danne rammen for arbejdsmarkedschefens virke, med sigte på, at gennemførte tiltag skulle udmøntes i konkrete resultater inden udgangen af 2022.
I forbindelse med udarbejdelse af strateginotatet blev et bredt udsnit af interessenter involveret, herunder tillidsrepræsentanter, ledere og relevante samarbejdspartnere.
Her et lille år efter præsenteres Erhvervs- Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget og Økonomiudvalget for en status på udmøntning af Strateginotat for beskæftigelsesområdet – se bilag 1. Heri præsenteres, hvordan det aktuelt går i forhold til målsætningerne for de tre målgrupper (A-dagpenge, sygedagpenge og aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere) og de tre tværgående elementer (anden aktør og udbud, civilsamfundet og virksomhedsrettet perspektiv), der fremgår af strateginotatet.
Overordnet peger analysen på, at indsatsen i Slagelse materialiserer sig i konkrete resultater i tråd med de politiske ambitioner. Det ses bl.a. ved, at Slagelse inden for det seneste år er rykket fra en plads som nr. 80 i ministerens benchmark af jobcentrenes resultater til en plads som nr. 64. Ift. de vestsjællandske kommuner præsterer Slagelse den tredje bedste udvikling i 2021.
Der er sket et fald i ledigheden fra januar 2020 til januar 2022 på mere end 20 %, men ser man samlet på de indsatskrævende ydelsesgrupper i jobcentret (A-dagpenge, Kontanthjælp, Uddannelseshjælp, Selvforsørgelses- og hjemrejseydelse mv., Sygedagpenge, Jobafklaringsforløb, Revalidering, Ressourceforløb, Ledighedsydelse og Fleksjob), er faldet dog markant mindre. Disse målgrupper er samlet set faldet med 5,7% i Slagelse mod 3,6 % i hele landet.
Samtidig kan vi se, at Slagelses enhedsomkostninger pr. fuldtidsperson på offentlig forsørgelse i forvejen er lave og ligger 17% under et benchmark blandt 20 kommuner. Det betyder, at området drives for få midler. Derfor kan særligt to elementer i væsentlig grad risikere at hæmme den positive udvikling på beskæftigelsesområdet:
- Udmøntningen af Arnepensionen. Arnepensionen finder en stor del af sin finansiering i kommunerne. Der er fra forligspartiernes side peget på beskæftigelsesområdet, men kommunerne kan frit beslutte, hvor de vil høste besparelsen. I 2022 skal der findes 5 mio. kr. til finansiering af Arnepensionen i Slagelse. I 2024 er tallet øget til 16 mio. kr. svarende til 17,5 % af det samlede indsatsbudget på beskæftigelsesområdet.
- Op til 8% besparelse på serviceudgifterne i budget 2023. Der er klar evidens for, at et tæt, motiverende samtaleforløb, afkorter vejen tilbage til selvforsørgelse (og dermed øger det lokale velfærdværdsøkonomiske råderum). En besparelse på 8% svarende til 4,7 mio. kr. vil betyde en varig nedlæggelse af 16 stillinger i centret (idet sagsbehandleres løn er fordelt over konto 6 (service) og konto 5 (overførselsudgift)). Ved nedlæggelse af så mange stillinger er der helt åbenlyst en høj risiko for længere ydelsesforløb, hvilket vil betyde et øget forbrug på forsørgelsesudgifterne og en reduktion af den lokale velfærd.
Potentialet ved at vælge en investeringsstrategi illustreres bedst ved sygedagpengeområdet, hvor Slagelse Kommune nu har landets tredje bedste performance, svarende til at det faktiske ydelsesomfang ligger 21 mio. kr. under det forventede niveau. Resultatet er bl.a. opnået med afsæt i byrådets investeringer på området. Det samme gjorde sig gældende for A-dagpenge området i 2021, hvor der forventes tilsvarende positive resultater inden for 12-18 måneder.
På kontanthjælpsområdet ligger Slagelse kommune 1,1 %-point dårligere end landsplan. Set i sammenhæng med andre kommuner har det været et underbudgetteret område, hvorfor der er et potentiale i at investere i området med henblik på at reducere i antallet af fuldtidspersoner på kontanthjælp indenfor en periode på 12-24 måneder.
A-dagpenge
Under covid-19-pandemien er antallet af langtidsledige tæt på fordoblet, men her har Jobcentrets fokus på kompetenceløft af de ledige, som har været uden arbejde i et år samt et generelt fokus på at nedbringe langtidsledigheden, skabt resultater, så Slagelse på indeksniveau er faldet med 46,2% siden januar 2021.
Herudover ses et markant fald i antal dagpengemodtagere generelt, idet Slagelse her er faldet 42,2% på indeksniveau siden januar 2021. Redskabet hertil har bl.a. været, at Jobcentret som del af en strategisk indsats har haft udvidet fokus på kompetenceløft af de forsikrede ledige, herunder brugen af opkvalificeringsforløb og voksenlærlingeindsatsen.
Sygedagpenge
Et strategisk fokus på hurtig og effektiv sagsbehandling i sygedagpengesagerne med henblik på en tidlig afklaring kan aflæses i Beskæftigelsesministeriets benchmark, hvor området ligger i top tre blandt landets kommuner.
En del af vejen hertil har været en omorganisering af sygedagpengeafdelingen i 2021, som betyder, at der i dag arbejdes i teams sammensat efter den sygemeldtes arbejdsgiverstatus. Andre værktøjer er tæt kontakt mellem Jobcentret og arbejdsgiver med henblik på hurtig tilbagevenden samt systematisk arbejde med brug af delvis raskmelding i opfølgning af sygedagpengesagerne.
Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere
Fra april 2021 og frem til årsskiftet var der en positiv udvikling på området for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, men nu ser det ud til at være stagnerende. Området er derfor fortsat et strategisk fokusområde, med behov for initiativer og investeringer, hvorfor der udvikles på fire hovedspor: Sociale investeringer, Flere skal med 3, Opbremsning af tilgangen til førtidspension via ressourceoptimering samt en Business case i form af politisk opprioritering af området.
I arbejdet med borgerne er nogle af de redskaber, der anvendes øget brug af virksomhedspraktik samt fokus på at flere borgere parallelt med deres indsats, skal have ordinære løntimer.
Anden aktør og udbud
Med henblik på at vi pr. 1. januar 2023 har indgået aftaler med fremtidige leverandører på udvalgte områder (job- og uddannelsesparate, aktivitetsparate og sygemeldte borgere), er arbejdet med at få de relevante indsatser i udbud igangsat.
Civilsamfundet
Af ressourcemæssige hensyn har fokus været på at opretholde og styrke de mange samarbejder med frivillige foreninger, bolig- og idrætsorganisationer, humanitære organisationer mv., som Jobcentret allerede i dag samarbejder med.
Aktuelt forventes det, at samarbejdet med civilsamfundet vil spille en væsentlig rolle i forbindelse med kommunens modtagelse af ukrainske flygtninge.
Virksomhedsrettet perspektiv
Med et fokus på kontinuerligt at udvikle og optimere Jobcentrets virksomhedsservice arbejdes der med en række tiltag, bl.a.: 1) Det koordinerede virksomhedssamarbejde, der på tværs af Jobcentrets afdelinger skal sikre ensartethed i opgaveløsningen overfor virksomhederne, 2) Partnerskabsaftalerne, hvor Jobcentret og virksomheder i fællesskab sikrer fremtidens arbejdskraft og skaber sammenhænge mellem beskæftigelses-, uddannelses- og erhvervsudvikling, 3) En indgang for virksomhederne i samarbejde med Slagelse Erhvervscenter, herunder også etableringen af et advisory board samt 4) Deltagelse i relevante samarbejdsfora fx ”Flere faglærte-netværk”.
Sagens videre forløb
Økonomiudvalget orienteres ved deres møde den 23. maj 2022.
Retligt grundlag
Kommunal styrelseslov.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Beskæftigelsesområdet er fortsat udfordret af et højt antal aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere. Det er borgere med komplekse problemstillinger udover ledighed, som kræver en anden og længerevarende type af indsatser. Samtidig er området direkte fødekæde til førtidspensionsområdet, som i overslagsårene forventes at stige fra 1966 pr. 31/12 2022 til 2827 pr. 31/12 2025. Derfor er der brug for handling udover det, der allerede er igangsat og her er det administrations vurdering, at en business case på området vil være en del af en samlet løsning.
En anden udfordring er udmøntningen af arnepensionen, der forventes at betyde en besparelse på henholdsvis 5 millioner i indeværende år, stigende til 16 millioner eller 17,5% af det samlede indsatsbudget i 2024. Det er derfor administrationens vurdering, at udmøntningen af arnepensionen ikke alene bør finansieres af beskæftigelsesområdet.
Det er med henvisning til redegørelsen ovenfor ift. investeringspotentialet på kontanthjælpsområdet administrationens vurdering at gevinstpotentialet på beskæftigelsesområdet generelt er betydeligt, og vil, såfremt der investeres aktivt kunne bidrage med signifikante udgiftsreduceringer på ydelsesområdet i de kommende år.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.