Kompetence: Økonomiudvalget
 
Beslutningstema
Erhvervs-,  Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget samt Økonomiudvalget orienteres om  status på udmøntning af Strateginotat for beskæftigelsesområdet.
 
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen  indstiller,
- at Erhvervs-,  Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget samt Økonomiudvalget orienteres om  status på udmøntning af Strateginotat for beskæftigelsesområdet.
 
 
Sagens  indhold
Byrådet  godkendte på sit møde den 21. juni 2021 det Strateginotat for  beskæftigelsesområdet, som Byrådet ved sit møde den 1. marts 2021 havde  besluttet skulle udarbejdes. Formålet med strateginotatet var, at de mest  oplagte områder for at skabe et mere kvalificeret arbejdsmarked skulle  præciseres samt at notatet skulle danne rammen for arbejdsmarkedschefens virke,  med sigte på, at gennemførte tiltag skulle udmøntes i konkrete resultater inden  udgangen af 2022.
I forbindelse  med udarbejdelse af strateginotatet blev et bredt udsnit af interessenter  involveret, herunder tillidsrepræsentanter, ledere og relevante  samarbejdspartnere.
Her et lille  år efter præsenteres Erhvervs- Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget og  Økonomiudvalget for en status på udmøntning af Strateginotat for  beskæftigelsesområdet – se bilag 1. Heri præsenteres, hvordan det aktuelt går i  forhold til målsætningerne for de tre målgrupper (A-dagpenge, sygedagpenge og  aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere) og de tre tværgående elementer (anden  aktør og udbud, civilsamfundet og virksomhedsrettet perspektiv), der fremgår af  strateginotatet.
Overordnet  peger analysen på, at indsatsen i Slagelse materialiserer sig i konkrete  resultater i tråd med de politiske ambitioner. Det ses bl.a. ved, at Slagelse  inden for det seneste år er rykket fra en plads som nr. 80 i ministerens  benchmark af jobcentrenes resultater til en plads som nr. 64. Ift. de  vestsjællandske kommuner præsterer Slagelse den tredje bedste udvikling i 2021.
Der er sket  et fald i ledigheden fra januar 2020 til januar 2022 på mere end 20 %, men ser  man samlet på de indsatskrævende ydelsesgrupper i jobcentret  (A-dagpenge, Kontanthjælp, Uddannelseshjælp, Selvforsørgelses- og  hjemrejseydelse mv., Sygedagpenge, Jobafklaringsforløb, Revalidering,  Ressourceforløb, Ledighedsydelse og Fleksjob), er faldet dog markant  mindre. Disse målgrupper er samlet set faldet med 5,7% i Slagelse mod 3,6 % i  hele landet.
Samtidig kan  vi se, at Slagelses enhedsomkostninger pr. fuldtidsperson på offentlig  forsørgelse i forvejen er lave og ligger 17% under et benchmark blandt 20  kommuner. Det betyder, at området drives for få midler. Derfor kan særligt to  elementer i væsentlig grad risikere at hæmme den positive udvikling på  beskæftigelsesområdet:
- Udmøntningen       af Arnepensionen. Arnepensionen finder en stor       del af sin finansiering i kommunerne. Der er fra forligspartiernes side       peget på beskæftigelsesområdet, men kommunerne kan frit beslutte, hvor de       vil høste besparelsen. I 2022 skal der findes 5 mio. kr. til finansiering       af Arnepensionen i Slagelse. I 2024 er tallet øget til 16 mio. kr.       svarende til 17,5 % af det samlede indsatsbudget på       beskæftigelsesområdet.
 
 
- Op       til 8% besparelse på serviceudgifterne i budget 2023. Der er klar evidens for, at et tæt, motiverende       samtaleforløb, afkorter vejen tilbage til selvforsørgelse (og dermed øger       det lokale velfærdværdsøkonomiske råderum). En besparelse på 8% svarende       til 4,7 mio. kr. vil betyde en varig nedlæggelse af 16 stillinger i       centret (idet sagsbehandleres løn er fordelt over konto 6 (service) og       konto 5 (overførselsudgift)). Ved nedlæggelse af så mange stillinger er       der helt åbenlyst en høj risiko for længere ydelsesforløb, hvilket vil       betyde et øget forbrug på forsørgelsesudgifterne og en reduktion af den lokale       velfærd.
 
 
Potentialet  ved at vælge en investeringsstrategi illustreres bedst ved sygedagpengeområdet,  hvor Slagelse Kommune nu har landets tredje bedste performance, svarende til at  det faktiske ydelsesomfang ligger 21 mio. kr. under det forventede niveau.  Resultatet er bl.a. opnået med afsæt i byrådets investeringer på området. Det  samme gjorde sig gældende for A-dagpenge området i 2021, hvor der forventes  tilsvarende positive resultater inden for 12-18 måneder.
På  kontanthjælpsområdet ligger Slagelse kommune 1,1 %-point dårligere end  landsplan. Set i sammenhæng med andre kommuner har det været et  underbudgetteret område, hvorfor der er et potentiale i at investere i området  med henblik på at reducere i antallet af fuldtidspersoner på kontanthjælp indenfor  en periode på 12-24 måneder.
 
A-dagpenge
Under  covid-19-pandemien er antallet af langtidsledige tæt på fordoblet, men her har  Jobcentrets fokus på kompetenceløft af de ledige, som har været uden arbejde i  et år samt et generelt fokus på at nedbringe langtidsledigheden, skabt  resultater, så Slagelse på indeksniveau er faldet med 46,2% siden januar 2021. 
Herudover ses  et markant fald i antal dagpengemodtagere generelt, idet Slagelse her er faldet  42,2% på indeksniveau siden januar 2021. Redskabet hertil har bl.a. været, at  Jobcentret som del af en strategisk indsats har haft udvidet fokus på  kompetenceløft af de forsikrede ledige, herunder brugen af  opkvalificeringsforløb og voksenlærlingeindsatsen.
 
Sygedagpenge 
Et strategisk  fokus på hurtig og effektiv sagsbehandling i sygedagpengesagerne med henblik på  en tidlig afklaring kan aflæses i Beskæftigelsesministeriets benchmark, hvor  området ligger i top tre blandt landets kommuner. 
En del af  vejen hertil har været en omorganisering af sygedagpengeafdelingen i 2021, som  betyder, at der i dag arbejdes i teams sammensat efter den sygemeldtes  arbejdsgiverstatus. Andre værktøjer er tæt kontakt mellem Jobcentret og  arbejdsgiver med henblik på hurtig tilbagevenden samt systematisk arbejde med  brug af delvis raskmelding i opfølgning af sygedagpengesagerne.
 
Aktivitetsparate  kontanthjælpsmodtagere
Fra april  2021 og frem til årsskiftet var der en positiv udvikling på området for  aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, men nu ser det ud til at være  stagnerende. Området er derfor fortsat et strategisk fokusområde, med behov for  initiativer og investeringer, hvorfor der udvikles på fire hovedspor: Sociale  investeringer, Flere skal med 3, Opbremsning af tilgangen til førtidspension  via ressourceoptimering samt en Business case i form af politisk opprioritering  af området. 
I arbejdet  med borgerne er nogle af de redskaber, der anvendes øget brug af  virksomhedspraktik samt fokus på at flere borgere parallelt med deres indsats,  skal have ordinære løntimer.
 
Anden  aktør og udbud
Med henblik  på at vi pr. 1. januar 2023 har indgået aftaler med fremtidige leverandører på  udvalgte områder (job- og uddannelsesparate, aktivitetsparate og sygemeldte  borgere), er arbejdet med at få de relevante indsatser i udbud igangsat.
 
Civilsamfundet
Af  ressourcemæssige hensyn har fokus været på at opretholde og styrke de mange  samarbejder med frivillige foreninger, bolig- og idrætsorganisationer,  humanitære organisationer mv., som Jobcentret allerede i dag samarbejder med.
Aktuelt  forventes det, at samarbejdet med civilsamfundet vil spille en væsentlig rolle  i forbindelse med kommunens modtagelse af ukrainske flygtninge.
 
Virksomhedsrettet  perspektiv
Med et fokus  på kontinuerligt at udvikle og optimere Jobcentrets virksomhedsservice arbejdes  der med en række tiltag, bl.a.: 1) Det koordinerede virksomhedssamarbejde, der  på tværs af Jobcentrets afdelinger skal sikre ensartethed i opgaveløsningen  overfor virksomhederne, 2) Partnerskabsaftalerne, hvor Jobcentret og  virksomheder i fællesskab sikrer fremtidens arbejdskraft og skaber sammenhænge  mellem beskæftigelses-, uddannelses- og erhvervsudvikling, 3) En indgang for  virksomhederne i samarbejde med Slagelse Erhvervscenter, herunder også  etableringen af et advisory board samt 4) Deltagelse  i relevante samarbejdsfora fx ”Flere faglærte-netværk”.
 
Sagens  videre forløb
Økonomiudvalget  orienteres ved deres møde den 23. maj 2022.
 
Retligt  grundlag
Kommunal  styrelseslov.
 
Handlemuligheder
Ingen  bemærkninger.
 
Vurdering
Beskæftigelsesområdet  er fortsat udfordret af et højt antal aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere.  Det er borgere med komplekse problemstillinger udover ledighed, som kræver en  anden og længerevarende type af indsatser. Samtidig er området direkte fødekæde  til førtidspensionsområdet, som i overslagsårene forventes at stige fra 1966  pr. 31/12 2022 til 2827 pr. 31/12 2025. Derfor er der brug for handling udover  det, der allerede er igangsat og her er det administrations vurdering, at en  business case på området vil være en del af en samlet løsning. 
En anden  udfordring er udmøntningen af arnepensionen, der forventes at betyde en  besparelse på henholdsvis 5 millioner i indeværende år, stigende til 16  millioner eller 17,5% af det samlede indsatsbudget i 2024. Det er derfor  administrationens vurdering, at udmøntningen af arnepensionen ikke alene bør  finansieres af beskæftigelsesområdet. 
Det er med  henvisning til redegørelsen ovenfor ift. investeringspotentialet på  kontanthjælpsområdet administrationens vurdering at gevinstpotentialet på  beskæftigelsesområdet generelt er betydeligt, og vil, såfremt der investeres  aktivt kunne bidrage med signifikante udgiftsreduceringer på ydelsesområdet i  de kommende år.
 
Økonomiske  og personalemæssige konsekvenser
Ingen  bemærkninger.
 
Tværgående  konsekvenser
Ingen  bemærkninger.