Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget – Referat – 5. maj 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Godkendt.

 

Chefkonsulent Signe Skovstrup Ethelberg deltog i mødet. 

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal godkende dagsordenen.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender dagsordenen. 

 

2. Budgetopfølgning 2 2022 - Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget (B)

Beslutning

At 1-3: Godkendt.

 

Kompetence: Byrådet, Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget. 

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal godkende budgetopfølgning 2. Budgetopfølgningen indgår i samlet opfølgning til godkendelse i Økonomiudvalg og Byrådet. 

 

Indstilling

 Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Budgetopfølgning 2. for 2022 samt handleplaner godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet.
  2. at Der fra Ungeenheden (Pol. 2.3) til området Kontanthjælp (Pol 2.1 - CAI) omplaceres 5,2 mio. kr. i 2022 og frem.
  3. at Der fra området Beskæftigelsesindsats under Center for Arbejdsmarked og Integration (Pol. 2.1 - CAI) til området Beskæftigelsesindsats under Ungeenheden (Pol 2.3) omplaceres 1,5 mio. kr. i 2022 og frem, vedr. Psykologhjælp.

 

 

Sagens indhold

Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 2. for 2022 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.

Budgetopfølgningerne tager udgangspunkt i korrigeret budget pr. 31. marts 2022 (inklusiv driftsoverførsler), aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.

I budgetopfølgningen sættes fokus på områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling eller forklaring. Endvidere indgår forskellige data omkring udvikling i aktivitet m.m. på væsentlige områder, herunder serviceydelser til kommunens borgere.

Handleplaner, der kræver særlige indsatser i 2022, forelægges ligeledes.

I budgetopfølgningen er indarbejdet overførte mer-/og mindreforbrug på drift samt uforbrugte anlægsbudgetter fra 2021 godkendt af byrådet d. 28.marts 2022.

 

Genåbning af budget 2022

Der er igangsat en proces omkring genåbning af budget 2022 på drift, herunder

  • fordeling af besparelser på 80 mio.kr.
  • forslag for en minimumsramme på 4% af serviceudgifterne
  • nedjustering af den samlede anlægsramme til omkring 200 mio.kr.

 

Byrådet beslutter den 30. maj 2022 hvilke prioriteringsforslag på drift og nedjusteringer på anlæg, som skal iværksættes på de enkelte udvalg.

Denne budgetopfølgning tager udgangspunkt i korrigeret budget pr. 31. marts 2022 og kendte forhold.

 

Serviceudgifter 

Servicerammen for 2021 blev overskredet med omkring 95 mio. kr. Overskridelsen vil kunne medføre sanktioner og reduktion af bloktilskuddet for 2022 – men afhænger dels af kommunernes samlede forbrug på drift og anlæg i 2021, og dels i sidste ende aftale imellem KL og regeringen.

Udviklingen i forbrugsprocenter på serviceudgifter de 3 første måneder af 2022 tyder også på en overskridelse af servicerammen for 2022. Der vil derfor i både denne og kommende budgetopfølgninger være ekstra fokus på udviklingen i serviceudgifterne.

 

Forventet resultat på drift og anlæg

I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2022, at have et mindreforbrug for driftsudgifterne på 39 mio. kr.  Bilag 1. angiver nærmere specifikation af forbruget.

 

Opmærksomhedspunkter

-   Tilbud til udlændinge er budgetmæssigt udfordret pga. forventningen til modtagelse af mange ukrainske flygtninge. Der forventes et merforbrug på ca. 19,2 mio. kr. på integrationsydelser, hvilket svarer til at der er indregnet 700 voksne flygtninge. Integrationsprogrammet forventer modsat et større mindreforbrug end ved BO1, idet der indregnes grundtilskud til ca. 1400 flygtninge, hvoraf halvdelen forventes at være voksne. 

- På området dagpenge til forsikrede ledige forventes et mindreforbrug på 60,7 mio. kr., hvilket er knap 4 mio. kr. mere end ved BO1. Prognosen for antal helårspersoner på ydelsen har ændret sig siden budgetlægning fra 1167 til 861 helårspersoner.

- På området sygedagpenge og jobafklaring forventes et merforbrug på 34,1 mio. kr., hvilket er 28,7 mio. kr. mere end ved BO1. Det store merforbrug skyldes en meget stor stigning i sager og udbetaling til virksomheder med sygemeldte medarbejdere grundet covid-19. Det er en ordning der er ophørt ultimo marts, derved forventes den øgede udgift ikke at have betydning for resten af året.

 

Sagens videre forløb

 

Alle fagudvalg behandler sag om "Budgetopfølgning 2 for 2022" på møder primo maj. Økonomiudvalg og Byråd skal behandle en tilsvarende samlet sag for hele kommunen ultimo maj.

 

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Styrelseslovens § 40 omkring, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling. 

Det fremgår ligeledes af den økonomiske politik at i forbindelse med ansøgning om tillægsbevillinger, skal der angives andre finansieringsmuligheder end kassefinansiering.

 

Handlemuligheder

For området vedr. Slagelse Sprogskole er vedhæftet handleplan.

Vurdering

Det vurderes, at der er muligt at opnå de fremlagte besparelser i 2022. Det er dog ikke realistisk at tage alle besparelserne videre til 2023-2026. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I forbindelse med budgetlægningen af Ungeenheden ønskes følgende ændringer foretaget, således budgettet er placeret hvor opgaverne varetages.

  • Det indstilles at der, i 2022 og frem, omplaceres 5,2 mio. kr. fra Ungeenheden til området Kontanthjælp under Center for Arbejdsmarked og Integration, vedr. Kontanthjælp.
  • Det indstilles at der, i 2022 og frem, omplaceres 1,5 mio. kr. fra området Beskæftigelsesindsats under Center for Arbejdsmarked og Integration til Ungeenheden, vedr. Psykologhjælp.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Kontanthjælp - overførselsudgifter

2.1

2.3

5.206

-5.206

5.182

-5.182

5.182

-5.182

5.182

-5.182

Beskæftigelsesindsats - overførselsudgifter

2.1

2.3

-1.500

1.500

-1.500

1.500

-1.500

1.500

-1.500

1.500

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

0

0

0

0

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

3. Genåbning af budget 2022 og Budget 2023-2026 - drift (B)

Beslutning

At 1: Taget til orientering med bemærkning om, at der i høringssvaret vedr. markedsføringsudvalget er en fejl, idet der er budgetteret med 50.000 kr., som reelt kun skulle have været 25.000 kr.

 

At 2: Følgende indstilles til Byrådets prioritering:

Prioriteringsforslag vedr. Flagdag og Løntilskud til forsikrede ledige: 800.000 kr. alene fra løntilskud til forsikrede ledige.

Prioriteringsforslag vedr. Bykontorer: 300.000 kr. fra budgettet for Slagelse og 100.000 kr. fra budgettet for Korsør.

Prioriteringsforslag vedr. Uddannelsernes fællescase – mindre udgifter: 75.000 kr.

Prioriteringsforslag vedr. Posthus: 250.000 kr.

Prioriteringsforslag vedr. Slagelse Erhvervscenter og Erhvervsforeninger: 50.000 kr. (Markedsføringsudvalget). Herudover ønsker udvalget, at administrationen går i dialog med Erhvervscentret om at tilvejebringe en mulig yderligere besparelse for indeværende budgetår.

Prioriteringsforslag vedr. 100 småjobs: 2.300.000 kr.

Prioriteringsforslag vedr. Alternativer til kontaktperson jf. SEL §52: 209.000 kr.

Prioriteringsforslag vedr. Hjemtagelse af indsatser ifbm. God løsladelse: 500.000 kr.

 

(A) stemte imod med henvisning til, at (A) er imod genåbning af budget 2022.

 

At 3: Drøftet med bemærkning om, at det oprindelige prioriteringskatalog går videre til budgetproces 2023-2026. Derudover beder udvalget om, at administrationen udarbejder yderligere oplæg til besparelsesforslag.

Udvalget bemærker, at der vedr. løntilskud til forsikrede ledige indstilles en mindre besparelse end i 2022. Tilsvarende for småjob.

Kompetence: Byrådet.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres omkring indkomne høringssvar til Genåbning af budget 2022.

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal træffe beslutning om hvilke prioriteringsforslag for budget 2022, der skal fremsendes til beslutning i Byrådet samt drøfte og beslutte prioriteringsforslag, der skal indgå i budgetprocessen for 2023-2026.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget tager orientering om indkomne høringssvar til Genåbning af budget 2022 til efterretning
  2. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget beslutter hvilke prioriteringsforslag for budget 2022, der skal fremsendes til Byrådet prioritering
  3. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget drøfter og beslutter prioriteringsforslag, der skal indgå i budgetprocessen for 2023-2026

 

Sagens indhold

Slagelse Kommunes økonomi er udfordret. Byrådet har besluttet, at det er nødvendigt at genåbne budget 2022 sideløbende med budgetlægningen af budget 2023-2026. De to forløb skal ses i sammenhæng og derfor samles processerne nu i denne sag.

Processen for begge forløb har Byrådet godkendt i tids-og procesplan i januar 2022. Rammerne for de to forløb er godkendt på byrådsmøderne i februar og marts 2022.

Udvalgenes prioriteringsforslag, der fremsendes til Byrådets prioritering, indgår i samlet sag til Økonomiudvalget og Byrådet. 

 

Genåbning af budget 2022

Fagudvalgene skal fremsende prioriteringsforslag for i alt 153,3 mio. kr., som skal indgå i Byrådets prioriteringer i maj 2022.

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget drøftede på møde i april 2022 prioriteringsforslag (drift) vedrørende genåbning af budget 2022 og besluttede i forlængelse heraf, hvilke prioriteringsforslag der skulle sendes i høring og til hvem.

Høringssvarene vedrørende genåbning af budget 2022 er vedlagt til udvalgets orientering (bilag 1).

Udvalget skal med udgangspunkt i høringsmaterialet (bilag 2) og eventuelt nye prioriteringsforslag beslutte hvilke prioriteringsforslag, der skal videresendes til Byrådet. Byrådet skal herefter på møde den 30. maj 2022 prioritere hvilke forslag fra fagudvalgene, der skal implementeres i budget 2022.

Byrådets beslutninger og eventuelle konsekvenser for forventet resultat for 2022 vil blive indarbejdet i kommende budgetopfølgning 3. til august 2022.

Ved møde i Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget den 1. april 2022 stillede udvalget uddybende spørgsmål til fire af prioriteringsforslagene (se nedenstående), som der gives svar på i bilag 4-7.

  • Vedr. Bykontorer: Hvad er baggrunden for fordelingen af midlerne mellem bykontorerne samt hvilke muligheder er der for besparelser i forhold til de 500.000 kr. afsat til Slagelse?
  • Vedr. Mindre udgifter: Der ønskes en specificering af budgettet vedr. Uddannelsernes fællescase. 
  • Vedr. Slagelse Erhvervscenter og Erhvervsforeninger: Hvordan er Slagelse Erhvervscenter opbygget, herunder økonomi og resultater, set i forhold til andre kommuner?
  • Vedr. 100 småjobs: Der ønskes en vurdering fra Administrationens af, om der kan findes en større besparelse i 2022 end den foreslåede, uden en væsentlig negativ resultatpåvirkning. 

 

Budget 2023-2026

Fagudvalgene skal finde prioriteringsforslag for 8 % af serviceudgifterne svarende til i alt 322,4 mio. kr. i 2023. På Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal der findes prioriteringsforslag på 8 %, svarende til 6,7 mio. kr.

Udvalget har ingen forslag til nye anlægsprojekter til 2023-2026, hvorfor dette ikke indgår i budgetdrøftelserne.

Med udgangspunkt i prioriteringsforslag som indgår i drøftelserne af genåbning af budget 2022 (bilag 2), skal udvalget drøfte og beslutte prioriteringsforslag, der skal arbejdes videre med i processen til budget 2023-2026. På udvalgets møde i juni 2022 skal træffes endelig beslutning om, hvilke prioriteringsforslag der skal sendes videre til budgetforhandlingerne.

Der er udarbejdet budgetgrundlag 2023-2026 for Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget (bilag 3). Budgetgrundlaget giver et overblik over udvalgets overordnede udgiftsrammer.

I budgetgrundlaget er kun indarbejdet de budgetændringer, der er endeligt vedtaget politisk. Det betyder, at besparelserne 322,4 mio. kr. i 2023-2026 ikke er indarbejdet, da de først bliver endeligt godkendt af Byrådet i forbindelse med 2. behandlingen af budget 2023-2026.

 

Sagens videre forløb

Alle fagudvalg behandler sag om "Genåbning af budget 2022 og Budget 2023-26 - drift" på møder primo maj. Økonomiudvalg og Byråd skal behandle en tilsvarende samlet sag for hele kommunen ultimo maj.

 

Retligt grundlag

Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.

Vedtaget proces og rammer for genåbning af budget 2022 og budget 2023-2026.

 

Handlemuligheder

Genåbning af budget 2022

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal vælge hvilke prioriteringsforslag for budget 2022, der skal fremsendes til Byrådets prioritering, dog således at der fremsendes forslag svarende til 4 procent af udvalgets serviceudgifter.

 

Budget 2023-2026

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan vælge hvilke prioriteringsforslag, der skal med videre i processen for budget 2023-2026. Udvalget skal træffe endelig beslutning herom på fagudvalgsmøde i juni 2022.

 

Vurdering

Forslaget vedr. reduktion i løntilskud til forsikrede ledige på 0,8 mio. kr. i 2022 vurderes realistisk at realisere i 2022, men det vurderes ikke muligt at opnå besparelsen i 2023-2026. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Gennemførsel af besparelse i hhv. 2022 og 2023-2026 vil reducere det samlede budget, som udvalget har til rådighed. De konkrete økonomiske og personalemæssige konsekvenser fremgår af de udarbejdede prioriteringsforslag.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

 

4. Nøgletal på Beskæftigelses- og Ungeområdet 1. kvartal 2022 (O)

Beslutning

Taget til orientering.

Kompetence

Erhvervs- Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om nøgletal på Beskæftigelses- og Ungeområdet for 1. kvartal 2022.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

 

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om nøgletal på Beskæftigelses- og Ungeområdet for 1. kvartal 2022.

 

Sagens indhold

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget følger hvert kvartal op på de fremlagte nøgletal.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

Retligt grundlag

Lov nr. 1482 af 23. december 2014 om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Jobindsats.dk er fortsat ustabilt ift. levering af valide data på beskæftigelsesområdet til kommunerne. Der foregår derfor fortsat fra jobindsats.dk side en løbende efterjustering, som potentielt kan rykke ved tidligere konklusioner omkring de enkelte målinger. Særligt henledes opmærksomheden på sygedagpengeområdet (bilag 1, side 16), hvor efterjusteringer af særligt COVID-19 sygemeldinger afstedkommer opjusteringer af datasættet. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

5. Nøgletal og analyser for erhvervsudviklingen i Slagelse Kommune (O)

Beslutning

Taget til orientering.

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om erhvervsudviklingen i Slagelse Kommune via relevante analyser og statistikker. 

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om erhvervsudviklingen i Slagelse Kommune.

 

Sagens indhold

Der er flere kilder til data omkring erhvervsudviklingen i Slagelse Kommune. Den primære leverandør af data på dette felt til kommunerne har været Erhvervshusene, men med implementering af virksomhedsguiden kommer der nu nye muligheder for at se mere aktuelle data for erhvervsudviklingen. Det er helt nyt og der pågår derfor i øjeblikket en undersøgelse af, hvad det er for data, der er blevet tilgængelige, og hvad det kan bidrage til i forståelsen af virksomhedernes aktiviteter i Slagelse Kommune.

Erhvervshus Sjælland bidrager med følgende tilbagevendende analyser:

Vækstvilkår - årsrapport: Formidler årsstatistik vedr. erhvervsstrukturen i Slagelse Kommune. Den seneste tilgængelige er Vækstvilkår 2020, som viser data fra 2018.

Vækstvilkår - seneste udviklingstendenser: formidler data og kvartalsvis statistik vedr. virksomhedsdynamikken i Slagelse kommune

Vækstvilkår - Jobrapport: Formidler kvartalsvis statistik vedr. job og ledighed, som i nogen grad overlapper de data fra kommunens jobcenter og ikke nødvendigvis er sammenlignelig med Jobcenterets egne tal.

Erhvervsdata har altid været meget forsinket og i forbindelse med ny erhvervsfremmestruktur, blev kommunerne lovet, som en del af digitaliseringspakken, at det ville blive muligt at trække aktuelle data. Det er her fra marts måned blevet annonceret for kommunerne, at det nu er muligt at trække data ud af virksomhedsguiden. 

I bilag findes Vækstvilkår 2020 (årsrapport), Vækstvilkår - seneste udviklingstendenser for april 2022, Samt Vækstvilkår - Jobrapport februar 2022. Nedenstående er en opsamling på væsentligste pointer fra disse tre rapporter samt lidt nyere tal fra Danmarks Statistik.

 

Udvikling i jobs og antal arbejdssteder

Slagelse Kommune har oplevet en positiv udvikling i antallet af jobs or arbejdssteder siden 2017. I 2018 var der 3658 arbejdssteder heraf 3625 virksomheder. I 2020 er antallet af arbejdssteder steget til 3774 mens antallet af jobs er steget fra 34.477 i 2018 til 38.225 i 2020 (ikke samme datakilde, hvilket kan have betydning for sammenligneligheden).

Virksomhederne i Slagelse Kommune fremviste i 2018 en gennemsnitlig omsætning på 5,4 mio. kr. og havde gennemsnitligt 3 fuldtidsansatte pr. virksomhed. Niveauet i Slagelse ligger således over tallene for Næstved, men under det man kunne se i Holbæk. For virksomheder i Næstved Kommune ligger den gennemsnitlige omsætning næsten en mio. kr. under niveauet for Slagelse, mens niveauet i Holbæk ligger næsten to mio. kr. over.

Slagelse Kommune har en del store arbejdspladser, som muligvis kan henføres til en højere andel af offentlige arbejdspladser. I Slagelse var der i 2018 14.673 offentlige jobs, mens der til sammenligning i Næstved var bare 11.311 offentlige lønmodtagerjobs. Både private lønmodtagejobs og offentlige jobs har været stigende siden 2013, men kurven er siden 2016 fladet ud.

 

Udvikling i brancher

I Slagelse Kommune er serviceerhverv den største branche målt på omsætning og antal fuldtidsjobs med ca. 59% af omsætningen og ca. 66% af alle fuldtidsjobs i Slagelse Kommune. Dette ligner billedet fra både Holbæk og Næstved. Dog med den lille forskel, at der er en større difference mellem omsætning og fuldtidsjob, hvor der i Slagelse ses, at andelen af fuldtidsjobs ligger højere end andel af omsætning. Den næststørste branche er industrien, der udgør 21% af omsætningen og kun 17% af fuldtidsjobs.

Ser man på vækst og specialisering så havde transportbranchen den højeste vækst i 2018, mens hoteller og restauranter ligger næsthøjest. Hvad angår specialiseringsgraden så ligger hoteller og restauranter højest tæt efterfulgt af operationel service. Den mest udfordrede branche i 2018 ser ud til at være landbruget, der scorer lavt både på vækst og specialisering. Den største branche set på dette spektrum ser ud til at være handel, der udmærker sig ved at være tæt på nulvækst og lige under gennemsnittet for regionen målt på specialiseringsgraden.

 

Pendling

I Slagelse Kommune ser vi ud til at være mere co2 neutrale end gennemsnittet for regionen, hvis vi ser på pendlingsmønstre. Både ind- og udpendling er under det regional gennemsnit. Begge dele er dog i vækst. Væksten for udpendling er størst, og kurven ser ikke ud til at være knækket endnu, mens væksten for indpendling ser ud til at gå lidt langsommere.

67% af de personer, der har job i Slagelse Kommune, bor også i kommunen. 33% er indpendlere. 62% af de beskæftigede med bopæl i Slagelse kommune, arbejder i kommunen. 38% er udpendlere.

 

Etablering og konkurser

I 4. kvartal 2021 blev der etableret 127 nye virksomheder i Slagelse Kommune og der blev registreret 22 konkurser.

I 2021 er der lidt flere nyetablerede virksomheder pr. kvartal end 2020. Ser man på antal etableringer i 4. kvt. 2021, er der etableret 17,6% flere end i samme kvartal året før. Til sammenligning var der i Region Sjælland en tilbagegang på 9,4% i samme periode. Ser man på antallet af konkurser så er niveauet for 2021 højere end 2020 men lidt lavere end 2019.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

 

Retligt grundlag

Erhvervsfremmeloven definerer kommunernes rolle i erhvervsfremmesystemet.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

 

Vurdering

Administrationen bemærker, at der arbejdes på en mere standardiseret afrapportering. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

6. Initiativsag - Ekstra arbejdskraft på social- og sundhedsområdet (B)

Beslutning

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget har drøftet sagen, og arbejder løbende med rekrutteringsudfordringerne.

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 20. februar 2022 via sin initiativret ønsket, at byrådet tager stilling til sag om ekstra arbejdskraft på social- og sundhedsområdet.

 

Indstilling

  1. at der ansættes ekstra arbejdskraft på social- og sundhedsområdet med mulighed for kombination af sprogundervisning og praktik/lønnet arbejde og med uddannelsesgaranti.

 

Sagens indhold

Der mangler arbejdskraft på social- og sundhedsområdet, ikke mindst i den aktuelle coronasituation, men også i de kommende år vil der formentlig mangle arbejdskraft. Fagforbundet FOA anslår, at der i Slagelse kommune vil skulle ansættes 595 social- og sundhedshjælpere og social- og sundhedsassistenter i perioden frem til 2030, 300 som følge af fratræden på grund af alder og 295 som følge af efterspørgsel, fordi der bliver flere ældre, foa.dk, 8.11.2021.

Vejen til social- og sundhedsuddannelserne kan for kommende ansatte med manglende danskkundskaber gå via en kombination af praktik og sprogundervisning, som det for eksempel er sat i værk i Vordingborg og Lolland kommuner, TV Øst, 27. januar 2022, https://www.tv2east.dk/lolland/nyt-uddannelsesforloeb-har-succes-med-at-tiltraekke-nye-elever-til-sosu-faget

En anden vej kan være kombination af sprogundervisning og uddannelsesgaranti, hvorved der åbnes for muligheden for løn under en del af uddannelsen som social- og sundhedshjælper eller social- og sundhedsassistent.

Slagelse kommune har i forvejen iværksat tilbud om voksenløn til folk over 25 år, som går i gang med uddannelsen til social- og sundhedsassistent.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

Retligt grundlag

Byrådsmedlemmers ret til at indbringe en sag for byrådet følger af §11 i styrelsesloven.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

     

     

    Sagens forløb

    28-02-2022 Byrådet

    At 1 – Oversendes til de relevante fagudvalg.


    05-04-2022 Seniorudvalget

    At 1 – Seniorudvalget har drøftet sagen og arbejder løbende med rekrutteringsudfordringerne.  




    05-04-2022 Socialudvalget

    Socialudvalget har drøftet sagen, og arbejder løbende med rekrutteringsudfordringerne.


    7. Ny mødedato til erstatning for den 3. november 2022 (B)

    Beslutning

    Godkendt at mødet afholdes tirsdag den 8. november 2022.

     

    Kompetence: Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget

     

     

    Beslutningstema

    Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan beslutte et nyt tidspunkt som erstatning for det planlagte udvalgsmøde den 3. november 2022.

     

     

    Indstilling

    Arbejdsmarkedschefen indstiller,

    1.     at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget beslutter, at erstatte det planlagte udvalgsmøde den 3. november 2022 med et møde torsdag den 27. oktober 2022.

     

    Sagens indhold

    Da KL’s årlige JobCamp falder sammen med det ordinære møde i Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget den 3. november, skal der findes et nyt tidspunkt til afviklingen af udvalgsmødet.

     

     

    Sagens videre forløb

    Ingen bemærkninger.

     

     

    Retligt grundlag

    Styrelsesloven § 20, stk. 1 - Økonomiudvalget og hvert stående udvalg træffer for hvert regnskabsår beslutning om, når og hvor udvalgets møder skal afholdes.

     

     

    Handlemuligheder

    A. Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan beslutte at fremrykke deres ordinære udvalgsmøde til torsdag den 27. oktober kl. 16.30-19.00.

    B. Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan beslutte et andet mødetidspunkt i perioden 27. oktober til 8. november.

     

     

    Vurdering

    Ingen bemærkninger.

     

     

    Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

    Ingen bemærkninger.

     

     

    Tværgående konsekvenser

    Ingen bemærkninger.

     

    8. Temamøde vedr. erhvervsdrivende fonde (B)

    Beslutning

    Godkendt at temamødet afholdes den 13. juni 2022.

     

    Kompetence

    Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget

     

    Beslutningstema

    Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan beslutte tidspunkt og indhold for et temamøde vedr. erhvervsdrivende fonde.

     

    Indstilling

    Arbejdsmarkedschefen indstiller,

    1.     at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget beslutter at afholde temamøde vedr. erhvervsdrivende fonde den 13. eller 14. juni 2022 med det af administrationen foreslåede program. 

     

    Sagens indhold

    Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget varetager den politikformulerende og politikkontrollerende funktion overfor fire erhvervsdrivende fonde: Den erhvervsdrivende fond Slagelse Musikhus, Fonden Guldagergaard, Kongegaardsfonden og Trelleborg Museum.

    Tidligere er de fire fonde blevet inviteret til et årligt fællesmøde med det relevante politiske udvalg, hvor de har præsenteret sig selv samt drøftet nogle af udvalget definerede emner. Både derfor og fordi det er nyt for de erhvervsdrivende fonde, at de ikke refererer til udvalget på kulturområdet, giver det god mening, at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget holder et temamøde, hvor udvalget kan møde fondene.

     

    Sagens videre forløb

    Ingen bemærkninger.

     

    Retligt grundlag

    Styrelsesloven § 20, stk. 1 - Økonomiudvalget og hvert stående udvalg træffer for hvert regnskabsår beslutning om, når og hvor udvalgets møder skal afholdes.

     

    Handlemuligheder

    A. Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan beslutte at afholde temamøde vedr. erhvervsdrivende fonde den 13. eller 14. juni kl. 16.00-19.00.

    B. Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan beslutte at afholde temamøde vedr. erhvervsdrivende fonde på et andet tidspunkt.

    C. Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan beslutte at følge det af administrationen foreslåede program for mødet.

    D. Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan beslutte et andet program for mødet.

     

    Vurdering

    Selvom tidligere tilbagemeldinger fra de erhvervsdrivende fonde viser, at nogle hellere vil mødes enkeltvis med de politiske udvalg, anbefaler Administrationen, at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget i år fastholder modellen med et fællesmøde.

    Dette fordi det er første gang, at udvalget skal møde fondene, men også for at sikre, at udvalget kan nå at møde alle fire fonde inden der påbegyndes genforhandling af samarbejdsaftaler.

    På den baggrund er det administrations vurdering, at nedenstående program vil sikre et udbytterigt møde for både udvalg og fonde:

    • Kort intro til de erhvervsdrivende fonde og de politiske snitflader
    • Hver fond præsenterer sig selv, herunder planer for 2022 og visioner for fremtiden
    • Fælles dialog, hvor fondene forud for mødet skal overveje:
      • Hvilke perspektiver ser de i forhold til at kunne bidrage til at løfte kulturlivet i Slagelse kommune
      • Hvordan ser de, at samspillet med Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan blive en gevinst for både fond, udvalg og Slagelse kommune

     

    Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

    Ingen bemærkninger.

     

    Tværgående konsekvenser

    Ingen bemærkninger.

     

     

    9. Opsamling på 14-12-møde i Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget (B)

    Beslutning

    Drøftet med bemærkning om, at udvalget arbejder videre med:

    • Arnepensionen
    • Unge, herunder STU og UU
    • Mulighed for at fungere som frikommune
    • Flere faglærte
    • Virksomhedssamarbejdet, herunder partnerskabsaftalerne
    • Erhvervscentret

    Kompetence

    Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget

     

    Beslutningstema

    Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan beslutte, om der er nogle særlige emner udvalget ønsker at arbejde videre i forlængelse af sit 14-12-møde.

     

    Indstilling

    Arbejdsmarkedschefen indstiller,

    1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget beslutter, om der er emner i forlængelse af drøftelserne fra udvalgets 14-12 møde, som udvalget ønsker at arbejde videre med.

    Sagens indhold

    Som afrunding på 14-12-mødet i Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget havde udvalget en drøftelse om mødets indhold og output, herunder en opsamling på temaer og spørgsmål, der kom i forbindelse med mødet.

    Udvalget enedes samtidig om at tage en mere generel drøftelse af, om der i forlængelse af 14-12 mødet fremkom emner, som udvalget ønsker at arbejde videre med.

    Sagens videre forløb

    Ingen bemærkninger.

    Retligt grundlag

    Ingen bemærkninger.

    Handlemuligheder

    Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan beslutte, om der er særlige emner i forlængelse af 14-12 mødet, som udvalget måtte ønske at arbejde videre med.

    Vurdering

    Det er administrationens vurdering, at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget prioritering af, hvad udvalget evt. ønsker at sætte fokus på, er et vigtigt pejlemærke i administrationens daglige arbejde.

    Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

    Ingen bemærkninger.

     

    Tværgående konsekvenser

    Ingen bemærkninger.

     

    10. Status på udmøntning af Strateginotat for beskæftigelsesområdet (O)

    Beslutning

    Taget til orientering.

    Kompetence: Økonomiudvalget

     

    Beslutningstema

    Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget samt Økonomiudvalget orienteres om status på udmøntning af Strateginotat for beskæftigelsesområdet.

     

    Indstilling

    Arbejdsmarkedschefen indstiller,

    1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget samt Økonomiudvalget orienteres om status på udmøntning af Strateginotat for beskæftigelsesområdet.

     

    Sagens indhold

    Byrådet godkendte på sit møde den 21. juni 2021 det Strateginotat for beskæftigelsesområdet, som Byrådet ved sit møde den 1. marts 2021 havde besluttet skulle udarbejdes. Formålet med strateginotatet var, at de mest oplagte områder for at skabe et mere kvalificeret arbejdsmarked skulle præciseres samt at notatet skulle danne rammen for arbejdsmarkedschefens virke, med sigte på, at gennemførte tiltag skulle udmøntes i konkrete resultater inden udgangen af 2022.

    I forbindelse med udarbejdelse af strateginotatet blev et bredt udsnit af interessenter involveret, herunder tillidsrepræsentanter, ledere og relevante samarbejdspartnere.

    Her et lille år efter præsenteres Erhvervs- Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget og Økonomiudvalget for en status på udmøntning af Strateginotat for beskæftigelsesområdet – se bilag 1. Heri præsenteres, hvordan det aktuelt går i forhold til målsætningerne for de tre målgrupper (A-dagpenge, sygedagpenge og aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere) og de tre tværgående elementer (anden aktør og udbud, civilsamfundet og virksomhedsrettet perspektiv), der fremgår af strateginotatet.

    Overordnet peger analysen på, at indsatsen i Slagelse materialiserer sig i konkrete resultater i tråd med de politiske ambitioner. Det ses bl.a. ved, at Slagelse inden for det seneste år er rykket fra en plads som nr. 80 i ministerens benchmark af jobcentrenes resultater til en plads som nr. 64. Ift. de vestsjællandske kommuner præsterer Slagelse den tredje bedste udvikling i 2021.

    Der er sket et fald i ledigheden fra januar 2020 til januar 2022 på mere end 20 %, men ser man samlet på de indsatskrævende ydelsesgrupper i jobcentret (A-dagpenge, Kontanthjælp, Uddannelseshjælp, Selvforsørgelses- og hjemrejseydelse mv., Sygedagpenge, Jobafklaringsforløb, Revalidering, Ressourceforløb, Ledighedsydelse og Fleksjob), er faldet dog markant mindre. Disse målgrupper er samlet set faldet med 5,7% i Slagelse mod 3,6 % i hele landet.

    Samtidig kan vi se, at Slagelses enhedsomkostninger pr. fuldtidsperson på offentlig forsørgelse i forvejen er lave og ligger 17% under et benchmark blandt 20 kommuner. Det betyder, at området drives for få midler. Derfor kan særligt to elementer i væsentlig grad risikere at hæmme den positive udvikling på beskæftigelsesområdet:

    • Udmøntningen af Arnepensionen. Arnepensionen finder en stor del af sin finansiering i kommunerne. Der er fra forligspartiernes side peget på beskæftigelsesområdet, men kommunerne kan frit beslutte, hvor de vil høste besparelsen. I 2022 skal der findes 5 mio. kr. til finansiering af Arnepensionen i Slagelse. I 2024 er tallet øget til 16 mio. kr. svarende til 17,5 % af det samlede indsatsbudget på beskæftigelsesområdet.

     

    • Op til 8% besparelse på serviceudgifterne i budget 2023. Der er klar evidens for, at et tæt, motiverende samtaleforløb, afkorter vejen tilbage til selvforsørgelse (og dermed øger det lokale velfærdværdsøkonomiske råderum). En besparelse på 8% svarende til 4,7 mio. kr. vil betyde en varig nedlæggelse af 16 stillinger i centret (idet sagsbehandleres løn er fordelt over konto 6 (service) og konto 5 (overførselsudgift)). Ved nedlæggelse af så mange stillinger er der helt åbenlyst en høj risiko for længere ydelsesforløb, hvilket vil betyde et øget forbrug på forsørgelsesudgifterne og en reduktion af den lokale velfærd.

     

    Potentialet ved at vælge en investeringsstrategi illustreres bedst ved sygedagpengeområdet, hvor Slagelse Kommune nu har landets tredje bedste performance, svarende til at det faktiske ydelsesomfang ligger 21 mio. kr. under det forventede niveau. Resultatet er bl.a. opnået med afsæt i byrådets investeringer på området. Det samme gjorde sig gældende for A-dagpenge området i 2021, hvor der forventes tilsvarende positive resultater inden for 12-18 måneder.

    På kontanthjælpsområdet ligger Slagelse kommune 1,1 %-point dårligere end landsplan. Set i sammenhæng med andre kommuner har det været et underbudgetteret område, hvorfor der er et potentiale i at investere i området med henblik på at reducere i antallet af fuldtidspersoner på kontanthjælp indenfor en periode på 12-24 måneder.

     

    A-dagpenge

    Under covid-19-pandemien er antallet af langtidsledige tæt på fordoblet, men her har Jobcentrets fokus på kompetenceløft af de ledige, som har været uden arbejde i et år samt et generelt fokus på at nedbringe langtidsledigheden, skabt resultater, så Slagelse på indeksniveau er faldet med 46,2% siden januar 2021.

    Herudover ses et markant fald i antal dagpengemodtagere generelt, idet Slagelse her er faldet 42,2% på indeksniveau siden januar 2021. Redskabet hertil har bl.a. været, at Jobcentret som del af en strategisk indsats har haft udvidet fokus på kompetenceløft af de forsikrede ledige, herunder brugen af opkvalificeringsforløb og voksenlærlingeindsatsen.

     

    Sygedagpenge

    Et strategisk fokus på hurtig og effektiv sagsbehandling i sygedagpengesagerne med henblik på en tidlig afklaring kan aflæses i Beskæftigelsesministeriets benchmark, hvor området ligger i top tre blandt landets kommuner.

    En del af vejen hertil har været en omorganisering af sygedagpengeafdelingen i 2021, som betyder, at der i dag arbejdes i teams sammensat efter den sygemeldtes arbejdsgiverstatus. Andre værktøjer er tæt kontakt mellem Jobcentret og arbejdsgiver med henblik på hurtig tilbagevenden samt systematisk arbejde med brug af delvis raskmelding i opfølgning af sygedagpengesagerne.

     

    Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere

    Fra april 2021 og frem til årsskiftet var der en positiv udvikling på området for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, men nu ser det ud til at være stagnerende. Området er derfor fortsat et strategisk fokusområde, med behov for initiativer og investeringer, hvorfor der udvikles på fire hovedspor: Sociale investeringer, Flere skal med 3, Opbremsning af tilgangen til førtidspension via ressourceoptimering samt en Business case i form af politisk opprioritering af området.

    I arbejdet med borgerne er nogle af de redskaber, der anvendes øget brug af virksomhedspraktik samt fokus på at flere borgere parallelt med deres indsats, skal have ordinære løntimer.

     

    Anden aktør og udbud

    Med henblik på at vi pr. 1. januar 2023 har indgået aftaler med fremtidige leverandører på udvalgte områder (job- og uddannelsesparate, aktivitetsparate og sygemeldte borgere), er arbejdet med at få de relevante indsatser i udbud igangsat.

     

    Civilsamfundet

    Af ressourcemæssige hensyn har fokus været på at opretholde og styrke de mange samarbejder med frivillige foreninger, bolig- og idrætsorganisationer, humanitære organisationer mv., som Jobcentret allerede i dag samarbejder med.

    Aktuelt forventes det, at samarbejdet med civilsamfundet vil spille en væsentlig rolle i forbindelse med kommunens modtagelse af ukrainske flygtninge.

     

    Virksomhedsrettet perspektiv

    Med et fokus på kontinuerligt at udvikle og optimere Jobcentrets virksomhedsservice arbejdes der med en række tiltag, bl.a.: 1) Det koordinerede virksomhedssamarbejde, der på tværs af Jobcentrets afdelinger skal sikre ensartethed i opgaveløsningen overfor virksomhederne, 2) Partnerskabsaftalerne, hvor Jobcentret og virksomheder i fællesskab sikrer fremtidens arbejdskraft og skaber sammenhænge mellem beskæftigelses-, uddannelses- og erhvervsudvikling, 3) En indgang for virksomhederne i samarbejde med Slagelse Erhvervscenter, herunder også etableringen af et advisory board samt 4) Deltagelse i relevante samarbejdsfora fx ”Flere faglærte-netværk”.

     

    Sagens videre forløb

    Økonomiudvalget orienteres ved deres møde den 23. maj 2022.

     

    Retligt grundlag

    Kommunal styrelseslov.

     

    Handlemuligheder

    Ingen bemærkninger.

     

    Vurdering

    Beskæftigelsesområdet er fortsat udfordret af et højt antal aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere. Det er borgere med komplekse problemstillinger udover ledighed, som kræver en anden og længerevarende type af indsatser. Samtidig er området direkte fødekæde til førtidspensionsområdet, som i overslagsårene forventes at stige fra 1966 pr. 31/12 2022 til 2827 pr. 31/12 2025. Derfor er der brug for handling udover det, der allerede er igangsat og her er det administrations vurdering, at en business case på området vil være en del af en samlet løsning. 

    En anden udfordring er udmøntningen af arnepensionen, der forventes at betyde en besparelse på henholdsvis 5 millioner i indeværende år, stigende til 16 millioner eller 17,5% af det samlede indsatsbudget i 2024. Det er derfor administrationens vurdering, at udmøntningen af arnepensionen ikke alene bør finansieres af beskæftigelsesområdet. 

    Det er med henvisning til redegørelsen ovenfor ift. investeringspotentialet på kontanthjælpsområdet administrationens vurdering at gevinstpotentialet på beskæftigelsesområdet generelt er betydeligt, og vil, såfremt der investeres aktivt kunne bidrage med signifikante udgiftsreduceringer på ydelsesområdet i de kommende år.

     

    Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

    Ingen bemærkninger.

     

    Tværgående konsekvenser

    Ingen bemærkninger.

    11. Gensidig orientering (O)

    Beslutning

    Taget til orientering.

    Kompetence

    Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

     

    Beslutningstema

    Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

     

    Indstilling

    Arbejdsmarkedschefen indstiller,

    1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres.

     

    Sagens indhold

    1. Orientering fra udvalgsformand

    2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

    3. Orientering fra administrationen

    • Ukraine
    • Tværgående temamøde mellem Socialudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget vedr. fælles indsats for at reducere tilgangen til førtidspension

     

     

    12. Input til kommende møder (B)

    Beslutning

    Godkendt.

    Kompetence

    Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

     

    Beslutningstema

    Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.

     

    Indstilling

    Arbejdsmarkedschefen indstiller,

    1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender oversigten over punkter til behandling på udvalgets kommende møder.

     

    Sagens indhold

    Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på kommende møder i Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget. 

    Oversigten opdateres forud for hvert møde.

    13. Presse (B)

    Beslutning

    Drøftet.

    Kompetence 

    Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

     

    Beslutningstema

    Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

     

    Indstilling

    Arbejdsmarkedschefen indstiller,

    1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.
    14. Lukket: Trelleborg - Den Genskabte Borg (B)
    Denne sag er desværre lukket for offentligheden.

    15. Godkendelse af referat (B)

    Beslutning

    Godkendt.

    Kompetence

    Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

     

    Beslutningstema

    Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal godkende referatet.

     

    Indstilling

    Arbejdsmarkedschefen indstiller,

    1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender referatet.