Kompetence
Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget. 
Beslutningstema
Erhvervs-,  Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal godkende budgetopfølgning 3 og  forventet regnskab 2022 for udvalgets økonomi, herunder skal udvalget beslutte  nødvendige tiltag for at overholde udvalgets samlede budgetramme. Herunder skal  udvalget godkende vedlagte handleplan for Slagelse Sprogcenter samt tillægsbevillingen på -0,3 mio. kr. vedrørende  Slagelse Erhvervscenter og budgetomplaceringen til Socialudvalget.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen  indstiller,
1.      at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender budgetopfølgning 3  og aktuelle handleplaner, som indarbejdes i den samlede budgetopfølgning, der  godkendes af Byrådet.
2. at Byrådet  godkender flytning af budgettet vedr. §100 Merudgift og §97 Ledsagerordning fra  Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget (Pol. 4.3 Ungeenheden) til  Socialudvalget 
3.  at Byrådet  godkender ansøgning om tillægsbevilling på -0,3 mio. kr. som lægges i kassen,  som følge af aftale om mindre tilskud til Erhvervscenter Slagelse (Pol. 2.2  Erhverv) i 2022.
Alle  fagudvalg gennemfører budgetopfølgning 3 for 2022 med rapportering og  godkendelse af forventet regnskab for 2022 på udvalgets område.
Budgetopfølgningen  tager udgangspunkt i:
- det       korrigerede budget pr. 30. juni 2022 (dvs. inklusive driftsoverførsler 2021-2022 og       konsekvenser af genåbning af budget 2022)
 
- aktuelle       forbrugs- og aktivitetsdata
 
- forventninger       til forbrugsudviklingen resten af året
 
I  budgetopfølgningen er der fokus på budgetområder, hvor der forventes væsentlige  budgetafvigelser, og som derfor kræver særlig handling eller forklaring. Der  forelægges handleplaner for de områder, der kræver særlige indsatser i  2022 (se bilag 2). Handleplanen vedrørende Slagelse Sprogcenter er  iværksat i 2021 og der forventes i 2022 at budget og forbrug balancerer. 
Der er fokus  på, at det forventede resultat af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som  muligt. Det skærpede fokus skal ses i lyset af resultatet af budgetopfølgning  2, genåbning af budget 2022, udviklingen i forbrugsprocenterne, den forventede  overskridelse af servicerammen samt de stigende priser.
Hermed  sikres det, at udvalget har mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske  tiltag, så udvalgets samlede budgetramme overholdes, herunder at  besparelsesforslagene fra genåbningen af budgettet kan udmøntes som beskrevet,  og at der - hvor der måtte være budgetudfordringer - udarbejdes yderligere handleplaner eller justeringer i nuværende  serviceniveau.
Forventet  resultat på drift og anlæg
Drift
Center for Arbejdsmarked  og Integration, Center for Kultur og Fritid, Center for Miljø, Plan og Teknik  og Ungeenheden forventer ved denne budgetopfølgning et mindreforbrug for  driftsudgifterne på 58,2 mio. kr.
Nedenstående  tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 3 og forventet resultat ved  sidste budgetopfølgning opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.
Drift  
  (1.000    kr.)  | BO2   | BO3  | 
Korrigeret    budget   | Forventet    resultat  | Afvigelse  | Korrigeret    budget   | Forventet    resultat  | Afvigelse  | 
Forsørgelse, revalidering og aktivering  | 787,967  | 752,961  | 35,006  | 790,902  | 734,181  | 56,721  | 
Resultat serviceudgifter   | 1,821  | 1,021  | 0,800  | 1,027  | 0,696  | 0,331  | 
Resultat øvrige udgifter  | 786,146  | 751,940  | 34,200  | 789,875  | 733,485  | 56,390  | 
Erhverv  | 23,294  | 23,491  | -0,197  | 22,904  | 22,533  | 0,371  | 
Resultat serviceudgifter   | 23,294  | 23,491  | -0,197  | 22,904  | 22,533  | 0,371  | 
Resultat øvrige udgifter  |    |    |    |    |    |    | 
Ungeenheden   | 163,060  | 158,875  | 4,185  | 156,363  | 155,278  | 1,084  | 
Resultat serviceudgifter   | 62,127  | 62,127  | 0  | 59,636  | 58,189  | 1,447  | 
Resultat øvrige udgifter  | 100,933  | 96,748  | 4,185  | 96,726  | 97,089  | -0,363  | 
I alt for udvalget  | 974,321  | 935,327  | 38,994  | 970,168  | 911,992  | 58,176  | 
Samlet resultat serviceudgifter  | 87,242   | 86,639   | 0,603   | 83,567   | 81,418   | 2,149   | 
Samlet resultat øvrige udgifter  | 887,079  | 848,688   | 38,391   | 886,601   | 830,574   | 56,027  | 
 
Forventet resultat for politikområde 2.1, Forsørgelse,  revalidering og aktivering
Politikområdet  forventer et samlet mindreforbrug på 58,2 mio. kr. Dette skyldes særligt, at der forventes et mindreforbrug på 44,9 mio. kr. vedrørende dagpenge til forsikrede ledige og at der forventes et mindreforbrug på kontanthjælp på 10,6 mio. kr. Den aktuelle højkonjunktur gør, at der er  færre modtagere af ydelserne end budgetteret.
På området  vedrørende sygedagpenge og jobafklaring forventes derimod et merforbrug på 22,3 mio. kr., som følge af en stor stigning i antal sager og udbetaling til  virksomheder med sygemeldte medarbejdere grundet  covid-19. Den øgede udgift ifbm. covid-19  forventes dog ikke at have betydning for resten af året, da ordningen ophørte ultimo marts. Der er en stor stigning i antal sager på jobafklaring, hvorfor der forventes et større merforbrug end ved seneste  budgetopfølgning.
Siden  budgetopfølgning 2 er prognosen vedr. integrationsydelse også ændret, så der nu forventes et merforbrug på 0,2 mio. kr. i stedet for 19,4 mio. kr. På  integrationsprogrammet forventes et mindreforbrug på  2,8 mio. kr. i stedet for 9,7 mio. kr. Det skyldes, at der er sket en nedjustering  i forventningen til antal ukrainske flygtninge.
Forventet  resultat for politikområde 2.2, Erhverv
Der forventes et mindreforbrug på 0,371 mio. kr., som kan henføres til tilskuddet til kulturinstitutioner.
Forventet  resultat for politikområde 2.3, Ungeenheden
Der forventes et samlet mindreforbrug på 1,085 mio.  kr. Dette skyldes særligt en forventning om et mindreforbrug på 100 småjobs svarende til 1,5 mio. kr., som primært skyldes et arbejdsmarked med et stort  arbejdsudbud til målgruppen. Ydermere forventes et mindreforbrug på Uddannelseshjælp på 2,748 mio. kr.
På området  vedrørende STU forventes et merforbrug på 2,841 mio. kr. som følge af en  stigning i efterspørgslen på tilbuddet.
Budgetopfølgningen  for Ungeenheden er behæftet med usikkerhed, da der stadig er forbrug der endnu  ikke er flyttet med budgettet og forbrug, der fortsat ikke konteres korrekt. Der  er en proces i gang i forhold til at få endeligt styr på Ungeenhedens kontoplan og  konteringer. 
Anlæg   
Center for  Kultur, Fritid og Borgerservice forventer at forbrug er lig budget for  anlægsudgifterne på 4,249 mio. kr. 
I bilag 1 er  forbruget på drift og anlæg specificeret nærmere.
Retligt  grundlag
Kommunalbestyrelsen  skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan  kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for  Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat  regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt  pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges  fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Styrelseslovens  § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en  del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden  kommunalbestyrelses bevilling. 
Det fremgår  af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives  tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede  budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden  for egen budgetramme.
Handlemuligheder
Ingen  bemærkninger.
Vurdering
Det vurderes,  at det er muligt at overholde det korrigerede budget efter genåbning 2022 og  implementering af prioriteringsforslag.
Økonomiske  og personalemæssige konsekvenser
I forbindelse  med etablering af Ungeenheden blev der givet et budget på 145,774 t. kr. til  §100 merudgift og §97 ledsagerordning fra Center for Handicap og Psykiatri. Det  er dog senere aftalt, at Center for Handicap og Psykiatri fortsat har  administrationen af §100 og §97, hvorfor Ungeenheden på nuværende tidspunkt kun konterer udgifterne. Det indstilles derfor, at  budgettet tilbageføres til Center for Handicap og Psykiatri.
Erhvervsenter Slagelse har fundet  en besparelse på 300 t. kr. i 2022, hvorfor budgettet kan reduceres. Der  indstilles til, at pengene lægges i kassen.
I    hele 1.000 kr.  | Politikområde  | 2022  | 2023  | 2024  | 2025  | 
Bevillingsønske  |    |    |    |    |    | 
Drift  | 2.3    EBU   4.1    SOU  |  -145,774        145,774  |    |    |    | 
Drift  | 2.2    EBU  |          -300  |    |    |    | 
Anlæg  |    |    |    |    |    | 
Afledt    drift  |    |    |    |    |    | 
Finansiering  |    |    |    |    |    | 
Afsat    rådighedsbeløb  |    |    |    |    |    | 
Kassen  | 4.2    Erhverv  | 300  |    |    |    | 
   |    |    |    |    |    | 
Tværgående konsekvenser
Ingen  bemærkninger. 
Sagens  videre forløb
Fagudvalgenes  behandling af budgetopfølgning 3 for 2022 indgår i samlet sag til behandling i  Økonomiudvalget den 22. august 2022 og Byrådet den 31. august 2022.