Kompetence
Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal godkende budgetopfølgning 3 og forventet regnskab 2022 for udvalgets økonomi, herunder skal udvalget beslutte nødvendige tiltag for at overholde udvalgets samlede budgetramme. Herunder skal udvalget godkende vedlagte handleplan for Slagelse Sprogcenter samt tillægsbevillingen på -0,3 mio. kr. vedrørende Slagelse Erhvervscenter og budgetomplaceringen til Socialudvalget.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender budgetopfølgning 3 og aktuelle handleplaner, som indarbejdes i den samlede budgetopfølgning, der godkendes af Byrådet.
2. at Byrådet godkender flytning af budgettet vedr. §100 Merudgift og §97 Ledsagerordning fra Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget (Pol. 4.3 Ungeenheden) til Socialudvalget
3. at Byrådet godkender ansøgning om tillægsbevilling på -0,3 mio. kr. som lægges i kassen, som følge af aftale om mindre tilskud til Erhvervscenter Slagelse (Pol. 2.2 Erhverv) i 2022.
Alle fagudvalg gennemfører budgetopfølgning 3 for 2022 med rapportering og godkendelse af forventet regnskab for 2022 på udvalgets område.
Budgetopfølgningen tager udgangspunkt i:
- det korrigerede budget pr. 30. juni 2022 (dvs. inklusive driftsoverførsler 2021-2022 og konsekvenser af genåbning af budget 2022)
- aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata
- forventninger til forbrugsudviklingen resten af året
I budgetopfølgningen er der fokus på budgetområder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, og som derfor kræver særlig handling eller forklaring. Der forelægges handleplaner for de områder, der kræver særlige indsatser i 2022 (se bilag 2). Handleplanen vedrørende Slagelse Sprogcenter er iværksat i 2021 og der forventes i 2022 at budget og forbrug balancerer.
Der er fokus på, at det forventede resultat af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt. Det skærpede fokus skal ses i lyset af resultatet af budgetopfølgning 2, genåbning af budget 2022, udviklingen i forbrugsprocenterne, den forventede overskridelse af servicerammen samt de stigende priser.
Hermed sikres det, at udvalget har mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tiltag, så udvalgets samlede budgetramme overholdes, herunder at besparelsesforslagene fra genåbningen af budgettet kan udmøntes som beskrevet, og at der - hvor der måtte være budgetudfordringer - udarbejdes yderligere handleplaner eller justeringer i nuværende serviceniveau.
Forventet resultat på drift og anlæg
Drift
Center for Arbejdsmarked og Integration, Center for Kultur og Fritid, Center for Miljø, Plan og Teknik og Ungeenheden forventer ved denne budgetopfølgning et mindreforbrug for driftsudgifterne på 58,2 mio. kr.
Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 3 og forventet resultat ved sidste budgetopfølgning opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.
Drift
(1.000 kr.) | BO2 | BO3 |
Korrigeret budget | Forventet resultat | Afvigelse | Korrigeret budget | Forventet resultat | Afvigelse |
Forsørgelse, revalidering og aktivering | 787,967 | 752,961 | 35,006 | 790,902 | 734,181 | 56,721 |
Resultat serviceudgifter | 1,821 | 1,021 | 0,800 | 1,027 | 0,696 | 0,331 |
Resultat øvrige udgifter | 786,146 | 751,940 | 34,200 | 789,875 | 733,485 | 56,390 |
Erhverv | 23,294 | 23,491 | -0,197 | 22,904 | 22,533 | 0,371 |
Resultat serviceudgifter | 23,294 | 23,491 | -0,197 | 22,904 | 22,533 | 0,371 |
Resultat øvrige udgifter | | | | | | |
Ungeenheden | 163,060 | 158,875 | 4,185 | 156,363 | 155,278 | 1,084 |
Resultat serviceudgifter | 62,127 | 62,127 | 0 | 59,636 | 58,189 | 1,447 |
Resultat øvrige udgifter | 100,933 | 96,748 | 4,185 | 96,726 | 97,089 | -0,363 |
I alt for udvalget | 974,321 | 935,327 | 38,994 | 970,168 | 911,992 | 58,176 |
Samlet resultat serviceudgifter | 87,242 | 86,639 | 0,603 | 83,567 | 81,418 | 2,149 |
Samlet resultat øvrige udgifter | 887,079 | 848,688 | 38,391 | 886,601 | 830,574 | 56,027 |
Forventet resultat for politikområde 2.1, Forsørgelse, revalidering og aktivering
Politikområdet forventer et samlet mindreforbrug på 58,2 mio. kr. Dette skyldes særligt, at der forventes et mindreforbrug på 44,9 mio. kr. vedrørende dagpenge til forsikrede ledige og at der forventes et mindreforbrug på kontanthjælp på 10,6 mio. kr. Den aktuelle højkonjunktur gør, at der er færre modtagere af ydelserne end budgetteret.
På området vedrørende sygedagpenge og jobafklaring forventes derimod et merforbrug på 22,3 mio. kr., som følge af en stor stigning i antal sager og udbetaling til virksomheder med sygemeldte medarbejdere grundet covid-19. Den øgede udgift ifbm. covid-19 forventes dog ikke at have betydning for resten af året, da ordningen ophørte ultimo marts. Der er en stor stigning i antal sager på jobafklaring, hvorfor der forventes et større merforbrug end ved seneste budgetopfølgning.
Siden budgetopfølgning 2 er prognosen vedr. integrationsydelse også ændret, så der nu forventes et merforbrug på 0,2 mio. kr. i stedet for 19,4 mio. kr. På integrationsprogrammet forventes et mindreforbrug på 2,8 mio. kr. i stedet for 9,7 mio. kr. Det skyldes, at der er sket en nedjustering i forventningen til antal ukrainske flygtninge.
Forventet resultat for politikområde 2.2, Erhverv
Der forventes et mindreforbrug på 0,371 mio. kr., som kan henføres til tilskuddet til kulturinstitutioner.
Forventet resultat for politikområde 2.3, Ungeenheden
Der forventes et samlet mindreforbrug på 1,085 mio. kr. Dette skyldes særligt en forventning om et mindreforbrug på 100 småjobs svarende til 1,5 mio. kr., som primært skyldes et arbejdsmarked med et stort arbejdsudbud til målgruppen. Ydermere forventes et mindreforbrug på Uddannelseshjælp på 2,748 mio. kr.
På området vedrørende STU forventes et merforbrug på 2,841 mio. kr. som følge af en stigning i efterspørgslen på tilbuddet.
Budgetopfølgningen for Ungeenheden er behæftet med usikkerhed, da der stadig er forbrug der endnu ikke er flyttet med budgettet og forbrug, der fortsat ikke konteres korrekt. Der er en proces i gang i forhold til at få endeligt styr på Ungeenhedens kontoplan og konteringer.
Anlæg
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice forventer at forbrug er lig budget for anlægsudgifterne på 4,249 mio. kr.
I bilag 1 er forbruget på drift og anlæg specificeret nærmere.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling.
Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det vurderes, at det er muligt at overholde det korrigerede budget efter genåbning 2022 og implementering af prioriteringsforslag.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I forbindelse med etablering af Ungeenheden blev der givet et budget på 145,774 t. kr. til §100 merudgift og §97 ledsagerordning fra Center for Handicap og Psykiatri. Det er dog senere aftalt, at Center for Handicap og Psykiatri fortsat har administrationen af §100 og §97, hvorfor Ungeenheden på nuværende tidspunkt kun konterer udgifterne. Det indstilles derfor, at budgettet tilbageføres til Center for Handicap og Psykiatri.
Erhvervsenter Slagelse har fundet en besparelse på 300 t. kr. i 2022, hvorfor budgettet kan reduceres. Der indstilles til, at pengene lægges i kassen.
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | 2.3 EBU 4.1 SOU | -145,774 145,774 | | | |
Drift | 2.2 EBU | -300 | | | |
Anlæg | | | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | 4.2 Erhverv | 300 | | | |
| | | | | |
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Fagudvalgenes behandling af budgetopfølgning 3 for 2022 indgår i samlet sag til behandling i Økonomiudvalget den 22. august 2022 og Byrådet den 31. august 2022.