11. Møllebakken 4230 - Tildeling af vejbidrag jf. lov om offentlige veje, i forbindelse med udvidelse af kommunevej (B)
11. Møllebakken 4230 - Tildeling af vejbidrag jf. lov om offentlige veje,
i forbindelse med udvidelse af kommunevej (B)
Sagsnr.: 330-2019-37935 Dok.nr.: 330-2019-211093 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til, om det overfor Byrådet skal
anbefales, at der skal opkræves vejbidrag i forbindelse med udvidelse af
kommunevejen Møllebakken, og i givet fald træffe beslutning om hvordan
anlægsudgiften påtænkes fordelt.
Baggrund
Byrådet vedtog den 25. marts 2019 lokalplan nr. 1162, som
åbner mulighed for ny boligbebyggelse på Møllebakken 15 og den tidligere
højskolegrund i Skælskør. Lokalplanområdet kan rumme opførelse af ca. 110
boliger fordelt på henholdsvis bar mark og den tidligere højskolegrund.
Lokalplanområdet ejes af henholdsvis Slagelse kommune og selskabet Safetyhouse
A/S.
Vejadgangen til lokalplanområdet skal ske fra kommunevejen
Møllebakken, som i dag er anlagt i ca. 3½-4 meters bredde. Det er i
lokalplanens redegørelse og bestemmelser (§5.1) anført at Møllebakken skal
udvides, så den har et kørebaneareal i minimum 5,5 meters bredde og en
dobbeltrettet fællessti på 2,5 meter adskilt af en rabat på 1 meter. Udvidelsen
af Møllebakken er en forudsætning for at lokalplanen kan realiseres på en
hensigtsmæssig måde med sikker til- og frakørsel. Strækningen der skal udvides,
er ca. 435 meter lang og fremgår af vedlagte vejbidragskort (se bilag).
Der er på nuværende tidspunkt ikke lavet et detailprojekt
for vejens udvidelse, men administrationen har anslået de forventede udgifter
til selve anlægsarbejdet til ca. 3,5 mio.kr.
Slagelse Kommune kan som vejmyndighed beslutte, at pålægge
ejerne af de ejendomme, som grænser til en offentlig vej et vejbidrag, således
at de kommer til helt eller delvist at betale udgifter til udvidelse af de
befæstede arealer på vejen. Et vejbidrag kan først endeligt besluttes pålagt
efter at den påtænkte beslutning har været i høring hos de berørte ejere og
brugere i 4 uger.
Retligt
grundlag
I henhold til vejlovens § 27, stk. 1, kan Slagelse Kommune i
byzone beslutte at fordele udgifterne til udvidelse af en eksisterende
offentlig vej mellem ejerne af de ejendomme, der grænser til den offentlige
vej. Udover at være tilgrænsende skal ejendommen også have vejadgang, jf.
vejlovens § 33.
I forhold til udvidelsen af Møllebakken er det alene
ejendommene på den østlige side af vejen, der ligger i byzone og dermed kan
pålægges vejbidrag. På strækningen, der skal udvides, er der 5 tilgrænsende
matrikelnumre med vejadgang, som er benævnt løbenummer 1-5 på vedlagte
vejbidragskort (se bilag):
Lb.nr. 1 ejes af
Slagelse Kommune (børnehave)
Lb.nr. 2 ejes af Julemærkefonden
(Julemærkehjemmet)
Lb.nr. 3 ejes af Slagelse Kommune (lokalplanlagt
boligområde)
Lb.nr. 4 ejes af Slagelse kommune (lokalplanlagt
boligområde)
Lb.nr. 5 ejes af Safetyhouse A/S (lokalplanlagt
boligområde)
Møllebakken ender blindt, og der er ikke andre tilgrænsende
byområder som har adgang til vejen på den strækning, som skal udvides.
Udvidelsen af Møllebakken sker ikke for at betjene offentligheden generelt, men
primært for at sikre en hensigtsmæssig og sikker håndtering af den øgede
trafikmængde, der forventes at opstå når lokalplanområde nr. 1162 tages i anvendelse
til boligformål med helårsbeboelse. 3 af de 5 tilgrænsende matrikelnumre ligger
indenfor lokalplanområde nr. 1162, nemlig løbenummer 3, 4 og 5 på vedlagte
vejbidragskort (se bilag). De resterende 2 tilgrænsende matrikelnumre
(løbenummer 1 og 2) rummer en kommunal børnehave og Julemærkehjemmet. Det kan
ikke udelukkes at vejudvidelsen, herunder den dobbeltrettede fællesti, også vil
forbedre trafikafviklingen til og fra børnehaven, men betydningen for
Julemærkehjemmet vurderes være begrænset.
Administrationen indstiller på baggrund af ovenstående, at
der opkræves vejbidrag fra grundejerne af de matrikelnumre, som er benævnt
løbenummer 1, 3, 4 og 5 på vedlagte vejbidragskort.
Udgiften der fordeles som vejbidrag skal have relevans for
vejens funktion. Dette udelukker udgifter til elementer som f.eks. vejtræer o. lign.
Udgifter til arealerhvervelse kan ikke kræves dækket med vejbidrag, jf.
vejlovens § 31. Administrationen har foreløbigt estimeret selve
anlægsudgifterne til vejudvidelsen til ca. 3,5 mio. kr., som kan søges dækket
helt eller delvist via vejbidrag, jf. vejloven § 27.
Der er i den foreløbige fordelingsnøgle (se bilag) beregnet
vejbidrag til løbenummer 1, 3, 4 og 5 for et samlet vejbidrag på henholdsvis
100 %, 80 % og 60 % af anlægsudgifterne.
Udgiften fordeles mellem de bidragspligtige på baggrund af
måden, hvorpå ejendommene benyttes eller må forventes benyttet, jf. vejlovens §
37. I fordelingen af udgifter er der aktuelt taget udgangspunkt i at
ejendommene, som påtænkes pålagt vejdidrag, alle vil blive benyttet ensartet
til bymæssige formål i form af henholdsvis helårsboliger og børneinstitution i
byzone. Vejbidraget er i den foreløbige fordelingsnøgle vægtet ens og fordelt
forholdsmæssigt ud fra længderne på den vejstrækning, der ligger ud for de
bidragspligtige ejendomme.
Foreløbig fordelingsnøgle kan ses i bilag 2, hvoraf det
bl.a. fremgår at Safetyhouse A/S, ved pålæg af vejbidrag til 100% af
anlægsudgifterne, vil blive pålagt et vejbidrag på kr. 1.25 mio.kr. svarende
til 36% af de samlede anlægsomkostninger til vejudvidelsen.
Som udgangspunkt betales vejbidrag først, når vejen er
anlagt, men lovgivningen rummer mulighed for at opkræve aconto betaling for
afholdte udgifter til delarbejder, selvom hele vejarbejdet ikke er afsluttet.
Lovgivningen rummer også muligheder for at udsætte vejbidraget, når dette efter
en samlet vurdering skønnes rimeligt. Forvaltningen indstiller det til
beslutning, at vejbidraget forfalder til betaling umiddelbart efter
anlægsarbejdets afslutning.
Der skal efter vejlovens § 38 gennemføres en høring af berørte
grundejere i mindst 4 uger inden den endelige beslutning kan træffes. Høringen
gennemføres på baggrund af den påtænkte beslutning, såfremt denne træffes.
Herefter forlægges sagen politisk til endelige behandling.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan træffe beslutning om det
overfor Byrådet skal anbefales:
1. at det påtænkes
at pålægge vejbidrag på;
a. de tilgrænsende
ejendomme benævnt løbenummer 1,3,4 og 5 som indstillet,
b. alle eller en
delmængde af de tilgrænsende ejendomme løbenummer 1-5.
2. at det påtænkes
at pålægge vejbidrag enten med;
a. 100 % fordeling
af anlægsudgiften eller,
b. at den
procentvise andel af anlægsudgiften til fordeling mellem de bidragspligtige
ejendomme fastlægges mellem 1% og 99 %.
3. at det ikke
påtænkes at pålægge vejbidrag.
Vurdering
Administrationen vurderer, at udvidelsen af Møllebakken er i
alle områdets ejeres interesse, men først og fremmest opfylder behov og krav,
som udspringer af lokalplan nr. 1162, som åbner mulighed for ca. 110 boliger på
Møllebakken 15 og den tidligere højskolegrund. Derfor kan der pålægge
vejbidrag. Størsteparten af anlægsudgiften til vejudvidelsen bør fordeles på de
tilgrænsende ejendomme, som opnår væsentlige fordele.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Der er på nuværende tidspunkt ikke bevilget en anlægsramme
til vejudvidelsen. Pålægges der vejbidrag vil det påvirke projektets samlede
økonomi positivt.
I investeringsoversigten er der i overslagsåret 2021 afsat
12,0 mio. kr. til boligudbygning i Skælskør. På nuværende tidspunkt er der ikke
foretaget disponeringer af den afsatte anlægsramme.
Konsekvenser
for andre udvalg
Sagen har tilknytning til igangværende sag om salg af
kommunens arealer matr. nr. 161a og 162 Skælskør Markjorder.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det
overfor Byrådet anbefales,
1.
at det påtænkes at opkræve vejbidrag hos ejerne af de tilgrænsende
ejendomme benævnt løbenummer 1, 3, 4 og 5,
2.
at det påtænkes at opkræve vejbidrag til 100% af anlægssummen for
vejudvidelsen af Møllebakken,
3.
at den påtænkte beslutning om vejbidrag samt det vedlagte forslag til
vejbidragsfordeling sendes i høring ved de berørte parter i 4 uger,
4.
at der i denne høringsperiode forsøges indgået aftale med berørte private
grundejere om vejbidraget,
5.
at vejbidraget forfalder til betaling umiddelbart efter anlægsarbejdets
afslutning.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 3. juni 2019:
Fraværende:
Anders Koefoed (V)
Udvalget anbefaler at der ikke betales vejbidrag. Vejen
finansieres af de i budgetaftalen afsatte midler på 12. mio. kr.