Erhvervs- og Teknikudvalget (2018-2021) – Referat – 3. juni 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2019-209964                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. juni 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Borgerbus - orienteringssag - status for borgerbusprojekt i Stillinge (O)

2.     Borgerbus - orienteringssag - status for borgerbusprojekt i Stillinge (O)

Sagsnr.: 330-2019-41547               Dok.nr.: 330-2019-230993                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om status på borgerbusprojektet i Stillinge.
Baggrund
På temamøderne om kollektiv trafik og kørselsordninger blev udvalget enige om, at administrationen skulle arbejde videre med borgerbusprojektet i Stillinge-området. Projektet er tænkt som et ét-årigt forsøgsordning, der vil forandre den nuværende buskørsel i området.
Udvalgsformanden for Erhvervs- og Teknikudvalget har afholdt et møde om borgerbussen den 1. maj i Huset i Stillinge, hvor projektet blev præsenteret.
På mødet deltog bl.a. Stillinge-Hejninge lokalråd og en repræsentant fra Stillinge Skole.
Administrationen forbereder et borgermøde for hele området hvor deltagerkredsen vil blive udvidet. Målet er, at involvere borgerne i projektet. Mødet vil blive afholdt enten den 19. eller 25. juni 2019.
Der vil blive afholdt yderligere borgermøder efter sommerferien, som skal handle om detailplanlægningen ift. rute og afgangstider for borgerbussen. 
I forbindelse med borgermøderne skal der laves en offentlig høring, hvor borgerne må komme med bemærkninger til projektet.
Administrationen vil på mødet redegøre for status for projektet.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Vurdering
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. juni 2019:
Fraværende: 
Orientering taget til efterretning.
Der afholdes borgermøde d. 19. juni.

3. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

3.     Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2019-209955                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Der gives orientering af aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1.    Orientering fra udvalgsformanden.
2.    Orientering fra Erhvervs- og Teknikudvalget´s medlemmer.
3.    Orientering fra Administrationen
Indstilling
Centercheferne for Miljø, Plan og Teknik, Kommunale Ejendomme samt Kultur Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. juni 2019:
Fraværende: 
Intet.

4. Hunsballegrunden (D)

4.     Hunsballegrunden (D)

Sagsnr.: 330-2019-39275               Dok.nr.: 330-2019-218093                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om status på Hunsballe-grunden og drøfter hvorvidt der skal udarbejdes et oplæg til at grunden vedligeholdes og at der evt. etableres parkeringspladser.
Baggrund
Da arealet står uden anvendelse og uden vedligehold, har udvalgsformand Villum Christensen ønsket en drøftelse af handlemulighederne omkring arealet. Slagelse Kommune købte i 2013 Hunsballe-grunden beliggende Grønningen 25-27 i Slagelse. Ejendommens samlede grundareal er 3 ha. og omfatter arealerne fra Antvorskov Ruin til Sdr. Ringgade og fra Grønningen til Motorvej E20. Antvorskov Ruin og det tilstødende område er fredet som et væsentligt kulturhistorisk fortidsminde.
Grunden er opdelt i 3 delområder, idet der er taget højde for de kulturhistoriske interesser ved Antvorskov Ruin. Bebyggelse må kun ske på grundens vestlige del; fortidsmindebeskyttelseslinjen afgrænser byggefeltet mod øst. Parkeringsareal kan anlægges midt på grunden. Den østlige del af ejendommen, der ligger foran Ruinen, kan bruges som fælles rekreativt fri- og opholdsareal med åben parkkarakter.
Lokalplanens bebyggelsesregulerende bestemmelser giver mulighed for, at der må bygges 12.000 m² etageareal i maks. 2 etager og med en maks. bygningshøjde på 16 m.
Bygningerne blev nedrevet medio 2014 og det blev ligeledes besluttet, at arealet blev planeret efter nedrivning. Men også at der ikke etableres parkeringspladser, stier eller sås græs på arealerne og at der ikke afsættes økonomi til vedligehold. Dermed har størstedelen af arealerne stået uden væsentligt vedligehold siden nedrivningen.
Tegningsforslagene til etablering af parkering og beplantning er vedhæftet sagen.
I 2015 blev der gennemført en idékonkurrence omkring grundens fremtidige anvendelse, hvor vinderforslaget var etableringen af et besøgscenter til Antvorskov Ruin, en middelaldersti og AquaPark. Der har ikke være politisk behandling omkring arealets anvendelse siden 2015.
Som bilag til denne sag er et notat fra 2014, der opridser de forskellige anvendelsesmuligheder for arealerne. Her beskrives muligheder for at anvende grunden til kommunale aktiviteter, såsom kommunal administration, kultur- og fritidsformål eller pendlerparkering. Alternativt kan grunden frasælges til privat investor og lokalplanen giver mulighed for en bred vifte af liberale erhverv, herunder hotel- og konferencefaciliteter, restauration og detailhandel med særligt pladskrævende varegrupper.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan drøfte de oprindelige tegningsforslag og eventuelt bede Administrationen om at udarbejde et opdateret oplæg til beplantning og evt. parkering og stier.
Udvalget kan drøfte hvorvidt der skal nedsættes en arbejdsgruppe, som varetager den videre proces.
Vurdering
Færdiggørelse af arealet vil få området til at fremstå pænt og afsluttet. Hvis der etableres parkeringspladser, vil det kunne bruges til glæde for pendlere, besøgende til ruinen eller Antvorskov Skole / Antvorskovhallen. Arealet vil også kunne bruges rekreativt i forbindelse med forlængelsen af den eksisterende sti fra ruinen som afsluttes ved p-pladsen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Administrationen udarbejder økonomiske konsekvenser til kommende sag, ud fra udvalgets ønsker til arealet.
Konsekvenser for andre udvalg
Afhængig af udvalgets beslutning, oversendes beslutningen til Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget med henblik på indhente anbefalinger herfra.
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Udvalget drøfter de oprindelige forslag til beplantning og etablering af parkeringspladser.
2.    at Udvalget drøfter nedsættelsen af en arbejdsgruppe.
3.    at Udvalget beder Administrationen udarbejde et opdateret forslag og økonomi.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. juni 2019:
Fraværende: 
Drøftet.
Udvalget ønsker, at der hurtigst muligt nedsættes en arbejdsgruppe i henhold til budgetaftalen. Administrationen kommer med oplæg til sammensætningen af arbejdsgruppen.
Der ønskes en opdatering af skitseprojektet ift. parkering og beplantning, som kan indgå i arbejdet.

5. Videreudvikling af Posthusets stueetagen (B)

5.     Videreudvikling af Posthusets stueetagen (B)

Sagsnr.: 330-2019-41381               Dok.nr.: 330-2019-228897                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget bedes godkende udvalgets repræsentation i et midlertidigt Advisery Board, der skal støtte Erhvervscentret i videreudviklingen af Posthusets stueetage.
Baggrund
Erhvervs- og Teknikudvalget besluttede på møde marts 2019 at overdrage den videre administration og udvikling af stueetagen i Posthuset til Slagelse Erhvervscenter.
Erhvervscentret får hermed ansvaret for at fastholde retningen, der er sat i den politiske vision beskrevet således:
Posthuset er på vej i en positiv udvikling som et erhvervshus, der udgør den fysiske ramme for samling af Slagelse Kommunes erhvervsliv. Posthuset skal endvidere medvirke til, at Slagelse Kommune, også fremover, kan gøre sig attraktiv med en stærk uddannelses- og iværksætterprofil.
Posthusets stueetage huser i dag både et miljø for ungt eksperimenterende entreprenørskab, et samarbejde med uddannelsesinstitutionerne, samt en række andre spændende tiltag. Hertil kommer, at Slagelse Kommune, som led i de seneste års strategi med at styrke Slagelse som studieby, har erfaret, at Posthusets stueetage tilbyder en attraktiv og uformel ramme for tværgående samarbejder og samskabende processer på tværs af uddannelse, erhverv og kommune. De unge og studerende i Slagelse efterspørger faciliteter, som understøtter fællesskaber af både social og faglig karakter, og dette behov kan Posthuset i høj grad imødekomme. Ligeledes kan stueetagen udgøre rammerne for socialøkonomiske virksomheder.
Posthusets beliggenhed gør endvidere, at huset kan indgå i koblingen af campusområdet med Slagelse bymidte.
Bymidten bliver større med den værdi og synergi, der hermed kan skabes for detailhandlen, cafelivet, pendlerne og de studerende. Konkret arbejdes der med synlighed og liv via midlertidige aktiviteter i og omkring Posthuset – byliv før byrum.
I budgetaftalen er indskrevet at der skal være er et særligt fokus på udvikling af socialøkonomiske virksomheder og tilhørende aktiviteter, samt at Posthuset i stueetagen rummer socialøkonomiske virksomheder, og her må også gerne være fokus på lokale råvarer fra landdistrikterne.
Advisory Board - Partnerskabsforum
Et Partnerskabsforum skal i opstartsfasen – og er derfor at betragte som et midlertidigt forum - være omdrejningspunktet for fastholdelse af udviklingsprocessen. Dette forum skal samle de mange perspektiver og sikre involvering af husets brugere, såvel som de mange aktører, der træder ind i innovations – og udviklingsforløb.
Den 1. februar er der gennemført en workshop med en bred vifte af interessenter, der er kommet med input til rammen for Partnerskabsforum.
Partnerskabsforum etableres af og forankres i Erhvervscentret, hvor der er et ønske om repræsentation fra Erhvervs- og Teknikudvalget, evt. ved at den til en hver tid siddende udvalgsformand deltager i dette forum.
Partnerskabsforum skal inspirere, koordinere og sikre involvering af de væsentligste interessenter i videreudviklingen.
Retligt grundlag
Udpegninger til byrådsmedlemmers repræsentation i bestyrelser eller § 17 stk. 4 udvalg foretages i Byrådet.
Her er tale om et midlertidigt Advisory Board kaldet Partnerskabsforum, der etableres af og forankres i Erhvervscentret, hvorfor indstillingen er, at fagudvalget godkender.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget beslutter, hvorvidt udvalget ønsker repræsentation i Partnerskabsforum og i givet fald - aftaler hvem der repræsenterer udvalget
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. juni 2019:
Fraværende: 
Udvalget repræsenteres af udvalgsformanden.
Anders Koefoed (V) og Henrik Brodersen (O) ønskede ikke repræsentation i forummet med mindre at bestyrelsen i Erhvervscenteret udvides.

6. Posthuset Sdr. Stationsvej 26. Udlejning (B)

6.     Posthuset Sdr. Stationsvej 26. Udlejning (B)

Sagsnr.: 330-2018-5237                 Dok.nr.: 330-2019-226915                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Udvalget kan godkende vilkår og lejeniveau for udlejningen af Posthuset, Sdr. Stationsvej 26, Slagelse til Slagelse Erhvervscenter (SEC).
Baggrund
Den 4. marts 2019 behandlede Erhvervs- og Teknikudvalget spørgsmålet om valg af model for administration og videreudvikling af stueetagen i Posthuset. Det blev her besluttet at overdrage administration og udvikling af også stueetagen i Posthuset til SEC, således at SEC hermed får ansvaret for at fastholde retningen i udmøntningen af den politiske vision. 

Det blev desuden besluttet at der skulle udarbejdes en lejekontrakt, hvor SEC lejer hele huset. I denne lejekontrakt vil det fremgå, at Slagelse Kommune bevarer adgangen til brug af stueetagen,
naturligvis under skyldig hensyntagen til planlægning af aktiviteter med mere og koordinering med Erhvervscentret.
SECs lejemål udvides fra 565 m² på 1. salen til at udgøre i alt 1.672 m² fordelt på:
Stue  - ca. 690 m² (på seperat to-årig kontrakt m. mulighed for forlængelse)
1. sal - ca. 565 m²
2. sal - ca. 417 m² (efter endt ombygning)
Udlejning af 2. salen til SEC foregår efter samme vilkår og leje, som 1. salen, 850 kr./m² pr. 1. januar 2018. Lejeaftalen er uopsigelig for udlejer i 10 år og lejer har 1 års opsigelse. Aftalen vedr. 2. salen træder i kraft, når denne kan tages i brug efter endt ombygning.
Stueetagens 690 m², består af Pakkehallen, Postbutikken og Den blå barak, heraf er de 143 m² pt. udlejet. Denne etage udlejes på en to-årig kontrakt med mulighed for forlængelse. Dette vilkår medfører at der skal udarbejdes en separat kontrakt. Denne forelægges for Økonomiudvalget med nedenstående vilkår:
Den samlede årlige lejeindtægt for Slagelse Kommune er i dag på 41.500 kr., plus forbrug. Lejeprisen for udlejning af stueetagen til SEC er ca. 60 kr./m² og tager udgangspunkt i den nuværende lejeindtægt og giver fortsat mulighed for at SEC kan udleje flere arealer. Udlejning af stueetagen til SEC kan både træde i kraft hurtigst muligt eller sammen med 2. salen, efter endt ombygning. Stueetagen udlejes i 2 år med mulighed for forlængelse
Erhvervscentret får tilstedeværende inventar i stueetagen ejet af Slagelse Kommune stillet til rådighed i lejeperioden. Der udarbejdes inventarliste. Ønskes inventar fjernet i lejeperioden sker det efter forudgående aftale med Slagelse Kommune.
Som nævnt i sagen den 4. marts, er der fortsat behov for at forbedre de fysiske rammer i stueetagen. Muligheden for dette indenfor den afsatte ramme, jf. budgetaftalen, til renoveringen af Posthuset fremgår af selvstændig sag om projektering og frigivelse af anlægsmidler. Såfremt de fysiske rammer forbedres, vil det muliggøre en højere lejeindtægt for SEC.
Det foreslås, at Erhvervscentret får en FEE på 150.000 kr. årligt i en to årig periode for at varetage administrationen af stueetagen, og at denne FEE finansieres af Økonomiudvalgets pulje.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter det fremlagte lejeudkast.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget anbefaler godkendelse af oplæg til lejekontrakt overfor Økonomiudvalget
2.    at At Erhvervs- og Teknikudvalget anbefaler til Økonomiudvalgets godkendelse, at Erhvervscentret får en FEE på 150.000 kr. årligt i en to årig periode for administration af stueetagen, og at denne FEE finansieres af Økonomiudvalget pulje
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. juni 2019:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Anbefales.
Som en præmis for udnyttelse af m2 skal der også være plads til socialøkonomiske virksomheder jf. budgetaftalen nr. 48.

7. Guldagergaard - kommunens muligheder for at yde støtte (B)

7.     Guldagergaard - kommunens muligheder for at yde støtte (B)

Sagsnr.: 330-2019-12047               Dok.nr.: 330-2019-228771                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal træffe beslutning om overdragelse af inventar, herunder den keramiske samling, samt køb af aktiviteter vedrørende Guldagergaard.
Baggrund
Byrådet har bedt om en samlet sag, der dels beskriver vilkår for salg af ejendom, overdragelse af inventar og fremtidige vilkår for køb af aktiviteter vedr. den kommende fond Guldagergaard.
Vilkår for salg af ejendom
Detaljeret vilkår ved salget vil blive nærmere beskrevet i salgssagen, som behandles i særskilt sag på Økonomiudvalgets møde den 17. juni 2019. Salgssagen skal ses i sammenhæng med denne sag. I salgssager ligger kompetencen i Økonomiudvalget og behandles som lukkede sager.
Vilkårene vil bl.a. være følgende:
·         Der skal fortsat være samme offentlige adgang til parken og de grønne arealer
·         Slagelse Kommune skal fortsat have brugsret over parken og de grønne arealer i en nærmere specificeret grad
·         Der vil blive udarbejdet en tilbagekøbsklausul
·         Der skal udarbejdes en vedligeholdelsespligt
·         M.m.
Ovenstående vilkår vil fremgå i salgssagen og blive nærmere beskrevet. Der vil fra politisk side kunne tages stilling til hvert enkelt vilkår, og i hvilket omfang de skal gælde.
Overdragelse af inventar og den keramiske samling
Det fremgår af vedtægterne for den selvejende institution Guldagergaard (vedlagt som bilag), at ved ophør overgår den keramiske studiesamling til Slagelse Kommune, hvis kommunen overtager driften af Guldagergaard. Hvis kommunen ikke overtager driften, skal kulturministeren beslutte, hvad der skal ske med den keramiske studiesamling, faciliteter, ovne, værktøjer mv.
Da Slagelse Kommune ikke overtager driften, vil det efter vedtægterne derfor i princippet være kulturministeren, der skal beslutte, hvad der sker med inventaret. Byrådet kan derfor anbefale kulturministeren, at inventar, herunder samling, overdrages til fonden Guldagergaard, såfremt den selvejende institution Guldagergaard ophører, og dennes aktiviteter videreføres i fonden Guldagergaard.
Guldagergaard har ikke modtaget direkte tilskud til køb af inventar. Slagelse Kommune er derfor ikke ejer af inventaret og kan ikke gøre krav på dette ved salg eller overdragelse. I notat fra Guldagergaard (vedlagt som bilag) bemærkes det, at den kommende fond fortsat vil drive aktiviteter til gavn for lokalområdet såvel som for kommunen, hvorfor det anbefales, at inventaret overdrages ved salg af ejendommen.
Den keramiske studiesamling er en samling keramiske prøver og værker udlånt til Guldagergaard og henviser derfor til ophavsretsloven. Værkerne kan således ikke overlades til andre instanser uden samtykke fra kunstnerne. Samlingen er i juridisk forstand værdiløs, men har stor betydning for Guldagergaards kunstneriske virke.
Køb af aktiviteter
Administrationen har indhentet en ekstern juridisk vurdering af kommunens muligheder for at give økonomisk tilskud til den kommende fond for Guldagergaard. Notatet er vedlagt som bilag. Heraf fremgår det, at Slagelse Kommune ikke fremadrettet kan yde tilskud til den generelle drift, men kommunen kan på visse betingelser give økonomisk støtte til den del af Guldagergaards aktiviteter, som ikke falder indenfor erhvervsdriften i fonden. Endvidere fremgår det, at et aktivitetstilskud ikke må bruges til at dække fondens drift såsom lønninger og drift af bygninger. Disse udgifter skal afholdes indenfor fondens øvrige indtægter.
Når der skal ses på, hvilke aktiviteter kommunen kan støtte efter kommunalfuldmagtsreglerne, skal der ses på, om der er en legitim kommunal interesse, et almennyttigt aspekt og en opgavevaretagelse indenfor kommunegrænsen knyttet til aktiviteten. Aktiviteten må ikke begunstige enkeltpersoner eller virksomheder. Aktiviteter, der støttes, skal komme en bredere kreds af borgere til gode og tilgodese fælles interesser og behov i lokalsamfund.
Det vil sige, at kommunen kan indgå en aftale om køb af aktiviteter med fonden Guldagergaard. Det vil fortsat være en forudsætning for udbetaling af aktivitetstilskud, at Guldagergaard hvert år indsender en redegørelse, der beskriver det foregående års aktiviteter til dokumentation for, at det ydede aktivitetstilskud er anvendt til aktiviteter, det er givet til.
Øvrige bemærkninger
Sekretariatet i Kulturregion Midt- og Vestsjælland har forelagt spørgsmålet vedr. udbetalingen af det tidligere amtslige tilskud uden for lov til Guldagergaard, såfremt institutionen bliver omdannet til en erhvervsdrivende fond.
Styrelsen har vendt spørgsmålet med deres jurist og svarer følgende:
”Som kulturregion kan Midt- og Vestsjælland beslutte at udbetale tilskud til Guldagergaard uanset organisationsform, fordi tilskuddene fra § 21.11.35.40 Tidligere amtslige tilskud uden for lov bliver betragtet som en rammebevilling, når de bliver omfattet af en kulturaftale.
Når det er sagt, så har Guldagergaards organisationsform ikke betydning for statens tilskud, idet aktiviteter og arrangementer også fremover vil handle om keramik”.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtreglerne i forhold til, hvilke formål og aktiviteter en kommune må yde økonomisk støtte til.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at:
1)    Anbefale kulturministeren at overdrage inventar til fonden Guldagergaard eller afvise
2)    Godkende at indgå aftale om aktivitetskøb eller afvise
Vurdering
Guldagergaard har brug for nye juridiske rammer for at udvikle institutionen og forretningen. Kommunen kan støtte denne udvikling ved at overdrage inventar og samarbejde med fonden via køb af aktiviteter.
Det er i kommunens interesse, at Guldagergaard kan fortsætte sine aktiviteter og på denne måde fortsat bidrage til kommunens kulturliv såvel som national og international omtale af Skælskør.
Administrationen vil anbefale, at der indledes forhandlinger med fonden Guldagergaard om køb af aktiviteter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Kultur- og Fritidsudvalget har afsat 1.200.000 kr. i driftsstøtte samt et tilskud på 200.000 kr. til udvikling og fremtidssikring til den selvejende institution.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget bruger årligt ca. 175.000 kr. på vedligehold af parkområde, vej, renovation m.m.
Erhvervs- og Teknikudvalget bruger årligt 40.000 – 50.000 kr. på vedligehold af bygninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Kultur- og Fritidsudvalget har kompetencen til at indgå den videre aftale om køb af aktiviteter. Økonomiudvalget har kompetencen til at prisfastsætte salgsprisen og godkende et salg.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Byrådet anbefaler overfor kulturministeren, at inventar og studiesamling overføres til fonden Guldagergaard, såfremt den selvejende institution Guldagergaard ophører, og dennes aktiviteter videreføres til fonden Guldagergaard
2.    at Byrådet godkender, at Kultur- og Fritidsudvalget igangsætter en forhandling med Guldagergaard med henblik på at lave en aftale om køb af aktiviteter
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. juni 2019:
Fraværende: 
Anbefales til Byrådets godkendelse.
Henrik Brodersen (O) kunne ikke anbefale indstillingen på det foreliggende grundlag.

8. Bevilling af aktivitetsmidler til Korsør Erhvervsforening i 2019 (B)

8.     Bevilling af aktivitetsmidler til Korsør Erhvervsforening i 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2019-37346               Dok.nr.: 330-2019-207677                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal træffe beslutning om bevilling af aktivitetsmidler til Korsør Erhvervsforening i 2019.
Baggrund
Erhvervsforeningerne er hidtil blevet tildelt en ramme på 450.000 kr. årligt, som de tre foreninger kan søge til lokale erhvervsfremmeaktiviteter.
Den tildelte ramme er blevet fordelt med en fordelingsnøgle 3:2:1, således at Business Slagelse får stillet 225.000 til rådighed, Korsør Erhvervsforening 150.000 og Skælskør Erhvervsforening 75.000.
Midlerne skal anvendes til erhvervsfremme/detailhandelsfremme i Slagelse Kommune og skal ligge inden for rammerne af Lov om Erhvervsfremme og understøtte erhverv og detailhandel lokalt i Slagelse Kommune.
Erhvervsforeningerne skal i samarbejde med administrationen sikre at aktivitetsmidlerne anvendes og dokumenteres i henhold til kommunalfuldmagten. Med henblik på at sikre dette tilrettelægges følgende:
Ansøgninger, proces og rammer
Ansøgninger sendes til Slagelse Kommune og skal indeholde:
• Kort beskrivelse af aktivitet(er)
• Hvem der deltager
• Vurdering af aktivitetens potentiale i forhold til erhvervsfremme og detailhandelsfremme
• Budget
Midler udbetales på baggrund af ansøgninger fra erhvervsforeningerne.
Der kan ansøges om flere aktiviteter på samme ansøgning.
Erhvervsforeningerne skal være tovholder/medarrangør på ansøgningen og være kontaktperson til Slagelse Kommune.
Der aflægges regnskab efter aktiviteternes gennemførelse.
Aktivitetsmidlerne skal gå til erhvervsforeningernes egne aktiviteter. Der kan ikke gives driftsstøtte til andres aktiviteter. Midlerne kan f.eks. ikke anvendes til kommercielle formål eller som direkte støtte til virksomheder. Aktivitetsmidlerne kan godt anvendes til en erhvervsforeningsaktivitet indenfor en eksisterende aktivitet, ligesom det kan være en særskilt aktivitet foranstaltet af erhvervsforeningen. Der skal ligge et incitament for privat medfinansiering.
I forlængelse af ovennævnte, har Korsør Erhvervsforening fremsendt vedhæftede ansøgning om driftstilskud på 150.000 kr. i årene 2019, 2020 og 2021.
Retligt grundlag
Lov om Erhvervsfremme.
Handlemuligheder
Udvalget har følgende muligheder:
·         Udvalget kan beslutte at bevilge Korsør Erhvervsforening et driftstilskud på 150.000 kr. i 2019.
·         Udvalget kan beslutte at bevilge Korsør Erhvervsforening et driftstilskud på et andet beløb.
·         Udvalget kan vælge at afslå ansøgningen.
Vurdering
Udvalget besluttede d. 4. marts 2019, kun at bevilge midler for 2019. 
Administrationen anbefaler i forlængelse af denne beslutning, at udvalget bevilger Korsør Erhvervsforening et driftstilskud på 150.000 kr. i 2019.
Erhvervsforeningerne er et godt aktiv for købstæderne og bevilling af midlerne giver erhvervsforeningerne mulighed for at understøtte og yderligere fremme lokale erhvervsaktiviteter samt bidrage til at skabe netværk og samarbejde mellem de tre erhvervsforeninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Såfremt udvalget bevilger et driftstilskud på 150.000 kr. til Korsør Erhvervsforening, finansieres dette fra erhvervsfremmepuljen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget bevilger Korsør Erhvervsforening et driftstilskud på 150.000 kr. i 2019.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. juni 2019:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Godkendt.
Sagen om fordeling af aktivitetsmidler til erhvervsforeningerne genoptages jf. tidligere beslutning.

9. Kunst på Solens Plads, ansøgning fra Stig Hansens Fond (B)

9.     Kunst på Solens Plads, ansøgning fra Stig Hansens Fond (B)

Sagsnr.: 330-2019-38947               Dok.nr.: 330-2019-215565                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Bestyrelsen i Stig Hansens Fond søger om principiel tilladelse til at opstille en skulptur på kommunalt areal på Solens Plads i Korsør. Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til, om ansøgningen kan godkendes.
Baggrund
Stig Hansens Fond ønsker at stille en skulptur, lavet af den lokale kunstner Benny Forsberg Jensen, op på pladsen.

Kunstnerens skitsemæssige beskrivelse af skulpturen er vedlagt sagen som bilag. For at give et samlet billede af projektet, er både den første (oktober 2018) og anden (marts 2019) samlet i bilaget. Skulpturen er tænkt som et bidrag til det byliv, der allerede finder sted på Solens Plads. Det betyder, at den både kan bruges passivt, som siddemøbel, eller mere aktivt, som ’forhindringer’ man kan bevæge sig på. Både fonden og kunstneren lægger vægt på, at kunstværket skal kunne tåle at blive brugt af bl.a. skaterne, der bruger pladsen. Den grundlæggende idé til kunstværkets udformning skal netop findes i Solen, himmelrummet og verdenshjørnerne kombineret med maritime elementer. Kunstværket kan således både bruges fysisk og samtidig fortælle en historie.

Forslaget til skulpturen har tidligere været sendt i høring til en række relevante parter, bl.a. brugere af pladsen, lokalrådene i Korsør samt medarbejdere i administrationen. Konklusionen var dengang, at den ønskede placering var uhensigtsmæssig for brugen af pladsen. Fonden har i samarbejde med kunstneren og administrationen derfor foreslået en anden placering, i kanten af pladsen (hvor den orangefarvede lysbøje er placeret i dag). Her vil kunstværket både kunne ses og bruges (aktivt og passivt) uden at hindre pladsens nuværende fleksibilitet. Der er anlagt strøm, så det vil være muligt at indarbejde f.eks. lysledere i kunstværket, som kunstneren foreslår.
Den nye placering og let ændrede udformning af skulpturen har været sendt til høring i Korsør Bymidtegruppe, der på sit møde i april 2019 udtrykte fuld opbakning til forslaget.
Den ønskede nye placering betyder, at lysbøjen skal flyttes. Det skønnes muligt at placere den på grusarealet foran Kirkens Korshær, hvor den også i højere grad kan fungere som blikfang for pladsen, når man bevæger sig ad Havnegade.
Fonden afholder udgifterne til kunstværket. Det er dog ikke endeligt afklaret, om der følger en kommunal omkostning med i forbindelse med selve anlægsarbejdet. Beløbet anslås af Center for Kommunale Ejendomme at udgøre ca. 150.000 kr., for arbejder der ikke er beskrevet i kunstnerens skitse (f.eks. støbning af fundament, tilslutning af el, flytning af bøje og ny el-tilslutning hertil samt graffiti-behandling af sandsten, hvilket vil være et krav, hvis Slagelse Kommune skal varetage den efterfølgende vedligeholdelse). Administrationen kan ikke umiddelbart anvise budget for en sådan omkostning. Udvalgets behandling af ansøgningen er af principiel karakter.

Med en eventuel, principiel godkendelse ligger en indbygget accept af, at den daglige drift, herunder betaling for eventuel strøm til kunstværket samt renholdelse, afholdes af Slagelse Kommune. Der skal udarbejdes en særskilt aftale, der beskriver de gensidige betingelser mellem kunstneren, fonden og Slagelse Kommune.
Til udvalgets almindelige orientering skal det oplyses, at Stig Hansens Fond overvejer en mulighed for også at etablere et gavlmaleri på Havnegade 7, ved indkørslen til Solens Plads. Dette sker i dialog med grundejeren og behandles administrativt, alene på baggrund af gældende lokalplan.
Retligt grundlag
Som grundejer har Slagelse Kommune en retlig interesse i at afgøre, hvordan det offentlige areal anvendes.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan helt afvise ansøgningen, fordi udvalget ikke finder det relevant eller muligt at opstille kunst på Solens Plads.

Udvalget kan vælge at give tilladelse til opstilling af kunstværket – enten med krav om, at fonden afholder hele udgiften, eller med anmodning om, at administrationen skal forsøge at anvise finansiering til det, når det eksakte beløb kendes.

Og endelig kan udvalget vælge at sende sagen retur til fondsbestyrelsen med henblik på ændringer af ansøgningens indhold eller indhentning af uddybende oplysninger.
Vurdering
Administrationen vurderer, at kunstværket vil tilføre en ny dimension til pladsens brug og bifalder i øvrigt idéen og udformningen af skulpturen. Med den nye ønskede placering vurderer administrationen desuden, at muligheden for fleksibel anvendelse af selve pladsen ikke eller næste ikke påvirkes.

Såfremt der kan findes økonomisk grundlag for etableringen, anbefaler administrationen, at der gives principiel tilladelse til at anvende en del af Solens Plads til det forelagte kunstværk.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Afhængig af udvalgets beslutning vil der eventuelt senere kunne rejses en bevillingssag.
Konsekvenser for andre udvalg
Det er undersøgt, om Kultur- og Fritidsudvalget skal have sagen forelagt. Det er ikke tilfældet.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget giver principiel tilladelse til, at Stig Hansens Fond kan råde over det ønskede areal på Solens Plads til en skulptur med den omtrentlige udformning, som er vist i det forelagte skitsemateriale,
2.    at udvalget beslutter enten, at der skal skabes grundlag for kommunal medfinansiering anslået omkring 150.000 kr., eller
3.    at udvalget anmoder om, at den samlede udgift afholdes af Stig Hansens Fond.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. juni 2019:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Godkendt.
Midler (150.000 kr.) finansieres inden for udvalgets ramme.

10. Infrastrukturansøgning i forbindelse med byudvikling af Motalavej i Korsør (O)

10.   Infrastrukturansøgning i forbindelse med byudvikling af Motalavej i Korsør (O)

Sagsnr.: 330-2018-68374               Dok.nr.: 330-2019-203342                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget orienteres om BoligKorsørs infrastrukturansøgning for Motalavej til Landsbyggefonden.
Baggrund
BoligKorsørs afdelinger omkring Motalavej i Korsør har i de seneste år været under udvikling. Afdeling 15 blev forskønnet og renoveret i perioden 2013-2017, og i øjeblikket er afdeling 21 under renovering. Den største afdeling, afdeling 35, står i nærmeste fremtid, som følge af udviklingsplanen for Motalavej, som er fremsendt til styrelsen 1. juni 2019, foran en større omdannelse.
I forlængelse af udviklingsplanen, der beskriver strategiske greb for at nedrive i alt 164 almene boliger i afdeling 35, har BoligKorsør udarbejdet en infrastrukturansøgning for Motalavej til Landsbyggefonden. Baggrunden for ansøgningen til Landsbyggefonden er at sammentænke omdannelsen af afdeling 35, givet ved udviklingsplanen, med en overordnet udvikling af hele området ud fra følgende fire indsatsområder: infrastruktur, nye forbindelser og belysning, variation og fællesskab.
En ændring af infrastrukturen skal åbne området mere op og binde Motalavej op på den omkringliggende by. Støjværnet ud mod Vestmotorvejen skal opgraderes og nytænkes i forhold til udsmykning og funktion.
Der skal skabes nye forbindelser på tværs af boligområdet, der med variation af beplantning, belægning og belysning kan skabe grundlaget for en ny sammenhængskraft i området.
Der skal arbejdes for at skabe et varieret boligområde, der er interessant at komme i, og hvor afdelingerne kan noget forskelligt.
Infrastrukturansøgningen fokuserer også på uderummene, hvor det er hensigten at kigge nærmere på rammerne for fællesskab og naboskabet mellem husene.
Infrastrukturansøgningen italesætter en række udfordringer og beskriver de overordnede visioner, der grundlæggende har til formål at skabe et mere nærværende og tilgængeligt boligområde. Et muligt tilsagn fra Landsbyggefonden vil resultere i en helhedsplan, der mere konkret og detaljeret tager fat om de enkelte indsatsområder og mulige løsninger.
En realisering af BoligKorsørs ansøgning, som er vedhæftet som bilag 1, vil i udførelsesfasen medføre en kommunal udgift på tiltag, der vedrører kommunale veje og stier. Der er i ansøgningen ikke fastlagt en nærmere tidsplan for anlægsfasen. Indsatsen skal koordineres med tiltagene i udviklingsplanen for Motalavej, der har en tidshorisont frem mod 2027.
BoligKorsør og Slagelse Kommune forventer svar fra ministeriet om, hvorvidt udviklingsplanen for Motalavej er godkendt i september/oktober 2019. BoligKorsør ønsker at fremsende infrastrukturansøgningen i løbet af sommeren således, at det er muligt hen mod slutningen af 2019 at lave en samlet tidsplan for udviklingen af Motalavej-området.   
Retligt grundlag
Lov om offentlige veje.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den totale anlægsøkonomi er i infrastrukturansøgningen estimeret til 84 mio. kr. En ændring af vejprofilet på Motalavej samt nye stier vil medføre en kommunal anlægsudgift. I ansøgningsmaterialet er der anført en kommunal medfinansiering på 10 mio. kr. Dette estimat skal senere verificeres i et konkret vejprojekt, som Slagelse Kommune skal tage stilling til.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. juni 2019:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Orientering taget til efterretning.

11. Møllebakken 4230 - Tildeling af vejbidrag jf. lov om offentlige veje, i forbindelse med udvidelse af kommunevej (B)

11.   Møllebakken 4230 - Tildeling af vejbidrag jf. lov om offentlige veje, i forbindelse med udvidelse af kommunevej (B)

Sagsnr.: 330-2019-37935               Dok.nr.: 330-2019-211093                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til, om det overfor Byrådet skal anbefales, at der skal opkræves vejbidrag i forbindelse med udvidelse af kommunevejen Møllebakken, og i givet fald træffe beslutning om hvordan anlægsudgiften påtænkes fordelt.
Baggrund
Byrådet vedtog den 25. marts 2019 lokalplan nr. 1162, som åbner mulighed for ny boligbebyggelse på Møllebakken 15 og den tidligere højskolegrund i Skælskør. Lokalplanområdet kan rumme opførelse af ca. 110 boliger fordelt på henholdsvis bar mark og den tidligere højskolegrund. Lokalplanområdet ejes af henholdsvis Slagelse kommune og selskabet Safetyhouse A/S.
Vejadgangen til lokalplanområdet skal ske fra kommunevejen Møllebakken, som i dag er anlagt i ca. 3½-4 meters bredde. Det er i lokalplanens redegørelse og bestemmelser (§5.1) anført at Møllebakken skal udvides, så den har et kørebaneareal i minimum 5,5 meters bredde og en dobbeltrettet fællessti på 2,5 meter adskilt af en rabat på 1 meter. Udvidelsen af Møllebakken er en forudsætning for at lokalplanen kan realiseres på en hensigtsmæssig måde med sikker til- og frakørsel. Strækningen der skal udvides, er ca. 435 meter lang og fremgår af vedlagte vejbidragskort (se bilag).
Der er på nuværende tidspunkt ikke lavet et detailprojekt for vejens udvidelse, men administrationen har anslået de forventede udgifter til selve anlægsarbejdet til ca. 3,5 mio.kr.
Slagelse Kommune kan som vejmyndighed beslutte, at pålægge ejerne af de ejendomme, som grænser til en offentlig vej et vejbidrag, således at de kommer til helt eller delvist at betale udgifter til udvidelse af de befæstede arealer på vejen. Et vejbidrag kan først endeligt besluttes pålagt efter at den påtænkte beslutning har været i høring hos de berørte ejere og brugere i 4 uger.
Retligt grundlag
I henhold til vejlovens § 27, stk. 1, kan Slagelse Kommune i byzone beslutte at fordele udgifterne til udvidelse af en eksisterende offentlig vej mellem ejerne af de ejendomme, der grænser til den offentlige vej. Udover at være tilgrænsende skal ejendommen også have vejadgang, jf. vejlovens § 33.
I forhold til udvidelsen af Møllebakken er det alene ejendommene på den østlige side af vejen, der ligger i byzone og dermed kan pålægges vejbidrag. På strækningen, der skal udvides, er der 5 tilgrænsende matrikelnumre med vejadgang, som er benævnt løbenummer 1-5 på vedlagte vejbidragskort (se bilag):
           Lb.nr. 1 ejes af Slagelse Kommune (børnehave)
           Lb.nr. 2 ejes af Julemærkefonden (Julemærkehjemmet)
           Lb.nr. 3 ejes af Slagelse Kommune (lokalplanlagt boligområde)
           Lb.nr. 4 ejes af Slagelse kommune (lokalplanlagt boligområde)
           Lb.nr. 5 ejes af Safetyhouse A/S (lokalplanlagt boligområde)
Møllebakken ender blindt, og der er ikke andre tilgrænsende byområder som har adgang til vejen på den strækning, som skal udvides. Udvidelsen af Møllebakken sker ikke for at betjene offentligheden generelt, men primært for at sikre en hensigtsmæssig og sikker håndtering af den øgede trafikmængde, der forventes at opstå når lokalplanområde nr. 1162 tages i anvendelse til boligformål med helårsbeboelse. 3 af de 5 tilgrænsende matrikelnumre ligger indenfor lokalplanområde nr. 1162, nemlig løbenummer 3, 4 og 5 på vedlagte vejbidragskort (se bilag). De resterende 2 tilgrænsende matrikelnumre (løbenummer 1 og 2) rummer en kommunal børnehave og Julemærkehjemmet. Det kan ikke udelukkes at vejudvidelsen, herunder den dobbeltrettede fællesti, også vil forbedre trafikafviklingen til og fra børnehaven, men betydningen for Julemærkehjemmet vurderes være begrænset.
Administrationen indstiller på baggrund af ovenstående, at der opkræves vejbidrag fra grundejerne af de matrikelnumre, som er benævnt løbenummer 1, 3, 4 og 5 på vedlagte vejbidragskort.
Udgiften der fordeles som vejbidrag skal have relevans for vejens funktion. Dette udelukker udgifter til elementer som f.eks. vejtræer o. lign. Udgifter til arealerhvervelse kan ikke kræves dækket med vejbidrag, jf. vejlovens § 31. Administrationen har foreløbigt estimeret selve anlægsudgifterne til vejudvidelsen til ca. 3,5 mio. kr., som kan søges dækket helt eller delvist via vejbidrag, jf. vejloven § 27.
Der er i den foreløbige fordelingsnøgle (se bilag) beregnet vejbidrag til løbenummer 1, 3, 4 og 5 for et samlet vejbidrag på henholdsvis 100 %, 80 % og 60 % af anlægsudgifterne.
Udgiften fordeles mellem de bidragspligtige på baggrund af måden, hvorpå ejendommene benyttes eller må forventes benyttet, jf. vejlovens § 37. I fordelingen af udgifter er der aktuelt taget udgangspunkt i at ejendommene, som påtænkes pålagt vejdidrag, alle vil blive benyttet ensartet til bymæssige formål i form af henholdsvis helårsboliger og børneinstitution i byzone. Vejbidraget er i den foreløbige fordelingsnøgle vægtet ens og fordelt forholdsmæssigt ud fra længderne på den vejstrækning, der ligger ud for de bidragspligtige ejendomme.
Foreløbig fordelingsnøgle kan ses i bilag 2, hvoraf det bl.a. fremgår at Safetyhouse A/S, ved pålæg af vejbidrag til 100% af anlægsudgifterne, vil blive pålagt et vejbidrag på kr. 1.25 mio.kr. svarende til 36% af de samlede anlægsomkostninger til vejudvidelsen.
Som udgangspunkt betales vejbidrag først, når vejen er anlagt, men lovgivningen rummer mulighed for at opkræve aconto betaling for afholdte udgifter til delarbejder, selvom hele vejarbejdet ikke er afsluttet. Lovgivningen rummer også muligheder for at udsætte vejbidraget, når dette efter en samlet vurdering skønnes rimeligt. Forvaltningen indstiller det til beslutning, at vejbidraget forfalder til betaling umiddelbart efter anlægsarbejdets afslutning.
Der skal efter vejlovens § 38 gennemføres en høring af berørte grundejere i mindst 4 uger inden den endelige beslutning kan træffes. Høringen gennemføres på baggrund af den påtænkte beslutning, såfremt denne træffes. Herefter forlægges sagen politisk til endelige behandling.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan træffe beslutning om det overfor Byrådet skal anbefales:
1.    at det påtænkes at pålægge vejbidrag på;
a.    de tilgrænsende ejendomme benævnt løbenummer 1,3,4 og 5 som indstillet,
b.    alle eller en delmængde af de tilgrænsende ejendomme løbenummer 1-5.
2.    at det påtænkes at pålægge vejbidrag enten med;
a.    100 % fordeling af anlægsudgiften eller,
b.    at den procentvise andel af anlægsudgiften til fordeling mellem de bidragspligtige ejendomme fastlægges mellem 1% og 99 %.
3.    at det ikke påtænkes at pålægge vejbidrag.
Vurdering
Administrationen vurderer, at udvidelsen af Møllebakken er i alle områdets ejeres interesse, men først og fremmest opfylder behov og krav, som udspringer af lokalplan nr. 1162, som åbner mulighed for ca. 110 boliger på Møllebakken 15 og den tidligere højskolegrund. Derfor kan der pålægge vejbidrag. Størsteparten af anlægsudgiften til vejudvidelsen bør fordeles på de tilgrænsende ejendomme, som opnår væsentlige fordele.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er på nuværende tidspunkt ikke bevilget en anlægsramme til vejudvidelsen. Pålægges der vejbidrag vil det påvirke projektets samlede økonomi positivt.
I investeringsoversigten er der i overslagsåret 2021 afsat 12,0 mio. kr. til boligudbygning i Skælskør. På nuværende tidspunkt er der ikke foretaget disponeringer af den afsatte anlægsramme.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen har tilknytning til igangværende sag om salg af kommunens arealer matr. nr. 161a og 162 Skælskør Markjorder.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at det påtænkes at opkræve vejbidrag hos ejerne af de tilgrænsende ejendomme benævnt løbenummer 1, 3, 4 og 5,
2.    at det påtænkes at opkræve vejbidrag til 100% af anlægssummen for vejudvidelsen af Møllebakken,
3.    at den påtænkte beslutning om vejbidrag samt det vedlagte forslag til vejbidragsfordeling sendes i høring ved de berørte parter i 4 uger,
4.    at der i denne høringsperiode forsøges indgået aftale med berørte private grundejere om vejbidraget,
5.    at vejbidraget forfalder til betaling umiddelbart efter anlægsarbejdets afslutning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. juni 2019:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Udvalget anbefaler at der ikke betales vejbidrag. Vejen finansieres af de i budgetaftalen afsatte midler på 12. mio. kr.

12. Kollektiv trafik - økonomi i forbindelse med Trafikbestilling 2020 (O)

12.   Kollektiv trafik - økonomi i forbindelse med Trafikbestilling 2020 (O)

Sagsnr.: 330-2019-37312               Dok.nr.: 330-2019-207464                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om økonomien i forbindelse med trafikbestilling 2020 af kollektiv trafik, med den forudsætning, at der ikke er foretaget justeringer i serviceniveauet.
Baggrund
Hvert år udarbejder Movia et Trafikbestillingsgrundlag for det kommende års trafikbestilling. Grundlaget udarbejdes på baggrund af det aktuelle og uændrede serviceniveau for den kollektive bustrafik i Slagelse Kommune. Trafikbestillingsgrundlaget indeholder et skøn over den økonomiske ramme som det kan forventes, at kommunen måtte få.
Movias bestyrelse vil på deres møde den 26. juni 2019 have 1. behandling af budgetterne for medlemskommunerne, herunder et bud på acontobetalingen for 2020.
Retligt grundlag
Lov om trafikselskaber.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Movia har i trafikbestillingsgrundlaget angivet det kommunale tilskud i et interval af +/- 5%.
Trafikbestillingsgrundlaget er en tidlig fremskrivning af økonomien for 2020, hvorfor det ikke kan betragtes som et egentligt budget. Der kan således ske mange ændringer i budgetforudsætningerne i perioden fra trafikbestillingsgrundlaget bliver udarbejdet (november 2018) til budgettet for 2020 vedtages endeligt.
Historisk set er udsving på 5 pct. ikke unormale, og forskellen imellem trafikbestillingsgrundlag og det endelige budget kan blive forstærket yderligere, hvis der foretages nye trafikbestillinger efter udarbejdelsen af trafikbestillingsgrundlaget.
Derfor er tilskud i angivet i intervaller, som tager højde for udsving af +/- 5%.
 
Slagelse Kommunes udgift
Tilskudsbehov udtrykt i det angivet interval
 
1.000 kr.
Lokale buslinjer – Slagelse Kommune
28.400 – 31.400
Overtagelse af Regionens buslinje 460 (Korsør-Skælskør)
2.800 – 3.100
Kommunes andel af buslinjer der kører i flere kommuner
6.800 – 7.500
Slagelse Kommunes samlede busdrift
38.000 – 42.000
Tilskud til fællesudgifter
5.300 – 5.900
Tilskud – Slagelse Kommune
43.300 – 47.900
Skønnet udgifter 2020
Beløb
 
1.000 kr.
Flextur
2.000 – 2.300
Flexhandicap
4.000 – 4.400
Efterregulering 2018 – merudgift
2.100
Samlet set skønnes udgiften vedrørende budgetområde ”Buskørsel” (kollektiv trafik) at ligge mellem 51,4 mio. kr. og 56,7 mio. kr.
I Budgettets overslagsår 2020 er der til ”Buskørsel” afsat 48,1 mio. kr. Dette vil betyde, at der med uændret serviceniveau på den kollektive bustrafik må forventes et merforbrug mellem 3,3 mio. kr. og 8,6 mio. kr.
Ved budgetopfølgning april 2019 er det skønnet, at der på ”Buskørsel” vil være en mindreudgift på ca. 1,3 mio. kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. juni 2019:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Orientering taget til efterretning.

13. Orientering om nye tiltag i forbindelse med Kolletiv trafik (O)

13.   Orientering om nye tiltag i forbindelse med Kolletiv trafik (O)

Sagsnr.: 330-2019-37461               Dok.nr.: 330-2019-209584                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget orienteres om tiltag på det kollektive trafiks område, som administrationen undersøger nærmere ift. økonomi og nytteværdier for kommunen samt kommunens borgere.
Baggrund
Erhvervs- og Teknikudvalget blev på temamøderne om den kollektive trafik orienteret om, at buskundernes krav til den kollektive trafik har forandret sig, og at den rutebundne kollektive trafik ikke længere formår at servicere alle borgere i samme grad som før. Årsagen til det skal søges i en stigende individualisme i samfundet, som bl.a. resulterer i at borgernes hverdage er mere dynamiske end før. Den rutebundne kollektive trafik tilgodeser kun få kundegrupper i dag. Samtidig er der et stort og uudnyttet potentiale for nye buskunder, som dog fordrer at eksisterende busprodukter retænkes og bliver tilpasset.
Som Erhvervs- og Teknikudvalget er blevet informeret om, efterlyser vores kunder fleksible ordninger og flere digitale platforme. Særligt de voksne passagerer efterlyser bedre kollektiv trafikbetjening på landet og færre tomme busser. 
Der ønskes flere fleksible transportprodukter, som tager afsæt i familiernes hverdag med fokus på hente- og bringetrafik.  
Administrationen er i gang med at undersøge fire konkrete transporttiltag, som tager højde for borgernes ændrede hverdagsmønstre. Fælles for tiltagene er, at de er omkostningsneutrale for kommunen og at de kan implementeres indenfor kort tid, dvs. 2 – 6 mdr. Nedenfor en kort beskrivelse af de nye tiltag.
Plustur
Plustur er et supplement til den kollektive trafik, som tilgodeser kunder i de tyndtbefolkede områder. Formålet med Plustur er, at der kan tilbydes kollektiv trafik på hele rejsen og dækker også områder, som ikke betjenes af den rutebundne kollektive trafik. Kunderne vil som udgangspunkt blive kørt til nærmeste adresse, og alt kørsel med Plustur sker mellem adresse og skiftested og skiftested og adresse.
Plustur bestilles sammen med den samlede rejse på Rejseplanen.dk og prisen vil aldrig overstige 21,- kroner.  Der kan læses mere om Plustur i vedlagte bilag.
Administrationen vurderer, at Plustur vil være til gavn for borgerne i kommunens tyndtbe-folkede områder. Plustur vil først og fremmest være til gavn for de fritidsrejsende passagerer og turister.
Samkørselsapp NaboGo
NaboGo er en app-baseret mobilitetsløsning, som administrationen sammen med Kalundborg og Holbæk kommuner er i gang med at undersøge nærmere. App`en kan bruges af alle og vil være gratis for brugerne. App`ens hovedprodukt er samkørsel på lokalt niveau. NaboGo vil koordinere brugernes privatkørsler, som her kan medføre, at mobiliteten i landområder forbedres og trængsel i byerne mindskes.
Kommunen kan sammen med Kalundborg og Holbæk kommuner søge om puljemidler fra Movia til både køb og driftsudgifter til denne app. Puljen vil dække 100 % af alle udgifter i op til 2 år.    
Administrationen vurderer, at NaboGo vil være med til at øge samkørsel i lokalområder, dvs. på de korte strækninger på tværs af byerne, og det antages at app`en kan blive et nyttigt mobilitetsværktøj som mindsker trængsel og aflaster kommunens vejnet. App`en er et konkret tiltag, der fremmer deleøkonomien i Slagelse Kommune.
Kørselsordning til de unge
Administrationen undersøger nye transportløsninger for de unge under uddannelse. Vi er bekendt med, at der er et stort transportbehov blandt de unge i Dalmose-området, hvor det er tidskrævende at nå fx produktionsskolen i Korsør. De unge i Dalmose efterlyser direkte busafgange mod Korsør, et ønske som bliver svært at imødekomme pga. presset driftsøkonomi i 2020.
Vi er i gang med at undersøge sammen med Flextrafik, om der kan udvikles en ny Flextrafik-kørselsordning kun til de unge under uddannelse i Slagelse kommune, som kan transportere de uddannelsessøgende fra Dalmose direkte mod Korsør, uden omvejskørsel. Ordningen skal være fleksibel og skal tage udgangspunkt i den enkelte elevs skoledag.
Idéen er, at den uddannelsessøgende skal bestille studie-kørsler hos kommunens borgerservice, som løbende samler op og lægger ordrerne ind i et særligt Flextrafik-bestillingsmodul.
Det foreslås, at ordningen bliver gennemført som et to-årigt forsøgsprojekt.
Movia oplyser, at projektet er tilskudsberettiget og samtlige driftsudgifter kan blive dækket i op til 2 år.
Det vurderes, at en sådan kørselsordning til de unge vil fremme de unges uddannelsesmuligheder og vil løfte familiernes bosætningsmuligheder markant i Slagelse Kommune. 
By- og landtakster i Flextur
Flextur tilbyder fleksible adresse til adressekørsler til alle borgere i Slagelse Kommune og det vurderes, at den øvrige kollektive trafik har nydt godt af Flextur de seneste år, pga. positive synergieffekter. Ordningen er meget populær blandt de ældre borgere og bruges primært til kommuneinterne kørsler. Administrationen er bekendt med, at Flextur også bruges til byinterne kørsler fx internt i Slagelse by, selvom den kollektive trafik er velfungerende og veludbygget i Slagelse by.  
Da Flextur blev implementeret i Slagelse Kommune har man valgt grundtakstmodellen, som indebærer at brugerbetalingen er 36,- kr. inkl. de første 10 km. Udover grundtakster i Flextur findes kommunetakster, hvor brugerbetalingen er lavest. I kommuner med kommunetakst er brugerbetalingen 24,- kr. inkl. de første 10 km.
Fra den 01. juli 2019 kan kommunerne vælge dobbelttakster i udvalgte byer som tilvalg til Flextur. Der kan vælges mellem to prismodeller:
1.    Dobbelttakst i byer på baggrund af grundtakst
2.    Dobbelttakst i byer på baggrund af kommunetakst
Nedenfor en oversigt over brugerbetalingen ved de to prismodeller:
 
Grundtakst
Kommunetakst
Startpris by/ land
72,- kr./ 36,- kr.
48,- kr./ 24,- kr.
Km- pris by/ land
6,- kr./ 6,- kr.
6,- kr./ 6,- kr.
Det vurderes, at dobbelttakst i byer på baggrund af kommunetakst vil give mest værdi for alle borgere i kommunen. Gevinsten vil være størst for landboerne i Slagelse Kommune, da brugerbetalingen reduceres fra de nuværende 36,- kr. til 24,- kr. Byboerne vil betale 48,- kr. mod 36,- kr. i dag, når dobbelttakst på baggrund af kommunetakstmodellen tilvælges.
Administrationen forventer dog en række negative effekter ved implementering af dob-belttakst på baggrund grundtakstmodellen, da den i høj grad vil ramme ældre borgere i byerne som vil betale 72,- kr. mod 36,- kr. i dag.
Da brugerbetalingen for landkørsel forbliver på samme niveau, vil landboerne ikke mærke nogen forskel ift. i dag. Positive brugereffekten udebliver helt ved denne prismodel. 
Retligt grundlag
Lov om trafikselskaber.
Handlemuligheder
Vurdering
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Movias erfaringer med Plustur er, at den ikke vil påvirke kommunernes driftsbudgetter til den kollektive trafik.
NaboGo og en ny kørselsordning til de unge vil være omkostningsneutrale, under forudsætning af at Slagelse Kommunen får tilsagn fra Movias puljemidler.
På grund af markant lavere efterspørgsel i byerne bliver Flextur-udgifterne reduceret, når kommunen tilvælger dobbelttakst på baggrund af grundtakstmodellen. Tilvælges dobbelttakst på baggrund af kommunetakstmodellen, forventes uændret efterspørgsel i Flextur.
Konsekvenser for andre udvalg
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. juni 2019:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Orientering taget til efterretning.
Kommunen tilmelder sig Plustur.

14. Slagelse - Vemmelev - etablering af cykelsti - licitationsresultat (B)

14.   Slagelse - Vemmelev - etablering af cykelsti - licitationsresultat (B)

Sagsnr.: 330-2019-37969               Dok.nr.: 330-2019-211319                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal træffe beslutning om anlægsarbejdet vedrørende cykelstien mellem Gårdagervej, Slagelse og Vemmelev skal igangsættes på baggrund af licitationsresultatet.
Baggrund
Cykelstiprojektet mellem Slagelse og Vemmelev har været i udbud. Rådgivende ingeniørfirma Fjerring A/S har på vegne af Slagelse Kommune udbudt entreprisen vedr. cykelsti mellem Gårdagervej, Slagelse og Vemmelev i indbudt licitation. Følgende seks entreprenører blev indbudt til at afgive tilbud på entreprisen: Brdr. H&S Jensen, Entreprenør H.J. Huse A/S, Gundsø Entreprenør Forretning A/S, Karise Anlæg og Byg A/S, Vækst og Miljø A/S og Optimus Anlæg A/S (Optimus Anlæg A/S afgav ikke tilbud).
Licitationen blev afholdt den 26. april 2019, som elektronisk via Byggeweb.
Licitationsresultatet fremgår af vedlagte resultatskema.
Tildelingskriteriet for anlægsopgaven er ”laveste konditionsmæssige pris”.
Alle tilbud er afgivet i overensstemmelse med udbudsbrevet med tilhørende bilag.
Fjerring A/S har gennemregnet og vurderet det billigste tilbud, afgivet af Karise Anlæg og Byg A/S. Der er ikke konstateret regnefejl, ligesom alle tilbudslistens poster er prissat. Tilbuddet er desuden vedlagt tro- og love erklæring vedr. gæld til det offentlige med erklæring om, at firmaet ikke har ubetalt forfalden gæld til det offentlige. Laveste bud ved licitationen er 22.235.125 kr. inkl. tillægsarbejder. Der er indregnet betydelige mængder jordhåndtering under tillægsarbejder i tilbudslisten, ligesom der i summen indgår flere optioner/alternativer vedr. bl.a. jordhåndtering.
Fjerring A/S har udarbejdet budget for hele strækningen inkl. optionen vedr. strækningen fra
Vestmotorvejen til Vemmelev. Budget inkl. forundersøgelser, projekt og bygherrens intern omkostninger er estimeret til 21,0 mio. kr.
Ovenstående beløb er ekskl. moms.
På baggrund af ovenstående er det Fjerring A/S’ anbefaling, at der indgås kontrakt med Karise Anlæg og Byg A/S på den fulde entreprise. Alternativt kan projektet reduceres, så strækningen fra Vemmelev til lige øst for Motorvejen bevares som eksisterende udformning med enkeltsidet cykelsti/bane suppleret med en krydsningshelle, det reducerede projekt kan gennemføres for i alt 18 mio. kr.
Retligt grundlag
Licitationsloven.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte, at det overfor Byrådet skal anbefales:
At anlægsarbejdet ikke gennemføres.
At ekspropriationsforretningen for det fulde projekt godkendes.
At ekspropriationsforretningen for et reduceret projekt godkendes.
Vurdering
Ved ikke at gennemføre projektet, opnås der ikke en sammenbinding af Slagelse, Korsør og Skælskør med et sammenhængende cykelstinet, som Cykelstiplanen foreskriver.
I detailprojekteringen blev ca. 90 m dobbeltrettet cykelsti langs Borgergade fra Slagelse Landevej til Skolevej, samt helleanlæg, større afstand til skråningsanlæg indarbejdet.
Ved at gennemføre projektet følges Cykelstiplanens vision og prioriteringsliste.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I anlægsrammen er der afsat 19,5 mio. kr. til projektet. Det fulde projekt kræver at anlægsramme øges til 21 mio. kr. hvilket kan ske ved en fremrykning af 1,5 mio. fra 2021 til 2020.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Projektet gennemføres i den fulde entreprise,
2.    at At det overfor Byrådet anbefales, at der i investeringsoversigten for ”Cykelstier” fremrykkes 1,5 mio. kr. fra 2021 til 2020.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. juni 2019:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Anbefales, idet projektet reduceres så strækningen Vemmelev til øst for motorvejen bevares som i dag, hvorved udgiften bliver 18. mio. kr.
Der afholdes fællesmøde med Børne- og Ungeudvalget og Miljø-, Plan- og Landdistriksudvalget om cykelstiplanlægning.

15. Oplæg til 0,7% effektivisering - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

15.   Oplæg til 0,7% effektivisering - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2019-39832               Dok.nr.: 330-2019-220426                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Der skal tages stilling til udmøntning af effektiviseringsforslag0,7%-effektiviseringen.
Baggrund
På møde d. 4. marts besluttede udvalget, at administrationen skulle komme med forslag til udmøntning af effektiviseringsforslag0,7 %-effektiviseringen.  
Effektiviseringspotentialet beløber sig til: Kommunale Ejendomme 1.345.000 kr., Drift og Teknik 987.000 kr., Erhvervs og turisme 110.000 kr. og Kommunale Havne 10.000 kr.
Udmøntning af effektivisering for Erhvervs og turisme og Kommunale Havne er indarbejdet i budgetterne.
Nedenstående skal, som tidligere år ses i forhold til forventet overførsler fra 2019 og 2020 på politikområderne, herunder b.la. Erhvervs og turismeområdet og vintervedligeholdelse.
Kommunale Ejendomme
Kommunale Ejendomme har gennem de seneste år reduceret i antallet af medarbejdere ved hvert vedtaget budget, og det anses derfor ikke længere som muligt at reducere i antallet af medarbejdere og samtidig være i stand til at fastholde det nuværende serviceniveau. Da der samtidig er politisk ønske om at øge serviceniveauet og fleksibiliteten i samarbejdet med virksomhederne, ses kun muligheden at finde besparelser ved at reducere i den andel af budgettet, der er afsat til vedligehold. Det vil betyde, at vedligeholdelsesopgaver ikke udføres, og der vil prioriteres udfra en faglig vurdering hvilke opgaver der ikke bliver udført. De enkelte virksomheder vil opleve serviceforringelser, og at færre ønsker om forbedringer fremadrettet vil kunne imødekommes.
Derudover er det muligt at opnå en besparelse på rengøringsområdet ved at sænke niveauet af rengøring i de administrative funktioner. Det gælder alle administrative funktioner, både den centrale administration, men også på kontorer på skoler, børnehaver, plejecentre mv.
Forslag til besparelser / effektiviseringer for Kommunale Ejendomme:
Bygningsvedligehold: Her kan der spares 1.045.000 kr. ved at bruge færre midler til bygningsvedligehold.
Konsekvenserne af dette forslag er, at den generelle stand af kommunens ejendomme over tid vil falde. Der vil være renoveringer og bygningsforbedringer der ikke vil blive udført, og der vil ses flere lappeløsninger fremfor de nødvendige reparationer. Over tid vil det samlet set betyde dyrere vedligehold af kommunens ejendomme, da man ikke altid laver den korrekte løsning første gang, og derfor skal reparere på den samme bygning få år efter igen.
Betydning for borgerne vil være, at der opleves mere nedslidte bygninger. Der er gennem de seneste år vedtaget flere direkte besparelser på bygningsvedligehold. Mange af disse besparelser er især udmøntet på indvendig vedligehold og forskønnelse, da det har den mindste effekt på den samlede bygningskapital fremfor misligholdt klimaskærm mv. Der vil således kunne ses mere nedslidte børnehaver, skoler, plejecentre og andre faciliteter hvor borgerne færdes dagligt.
Rengøring: Her kan der spares 300.000 kr. ved at ændre frekvensen af rengøring på de administrative kontorer fra i dag hvor der rengøres en gang om ugen til fremadrettet at blive rengjort hver 14. dag.
Konsekvensen af dette forslag er, at man i de administrative funktioner må acceptere lavere grad af rengøring på kontorerne end der ses i dag.
Betydning for borgerne vil ikke være stor. Det vil derimod få en betydning for medarbejderne der arbejder i administrative kontorer, der vil opleve mindre rengøring.
Alternativt forslag: Hvis man ikke ønsker denne besparelse, så kan alle 1,345 mio. kr. findes ved at nedskære i bygningsvedligeholdet, og den samlede besparelse kan i stedet udmøntes der.
Sideløbende er igangsat et effektiviseringstiltag, hvor der fremadrettet hjemtages flere opgaver som servicemedarbejderne udfører internt, fremfor at hyre eksterne håndværkere. Der opbygges således et internt teknikteam der bemandes med medarbejdere der har ekspertise til at tage sig af reparationer af forskellig karakter. På denne måde forventes at kunne udføre flere opgaver indenfor samme budget.  
Der er vedlagt bilag der illustrerer hvordan besparelsen påvirker budgettet.
Drift og Teknikområdet
Området omfatter Entreprenørservice dvs. Vejdrift, Renholdelse (affald), Grønne områder og naturpladser, Skove, Sandflugt samt en lille andel af asfaltbudget. Det samlede budget udgør ca. 51.5 mio. kr.
Området omfatter desuden kollektiv trafik, vejbelysning, vejbidrag til Sk Forsyning, signalanlæg mv. samt mindre udgifter til mindre myndighedsopgaver. Det samlede budget udgør ca. 76. mio. kr.
Effektiviseringsforslag skal ses i lyset af tidligere gennemførte besparelser og de udfordringer, hvor tilførsel eller omprioritering af budgetter er nødvendig for at vende udviklingen. Her kan peges på nedslidte legepladser, antallet af by-/allétræer falder og deres sundhed er under pres, fortovsbelægningernes generelle tilstand på grund af alder og gentagende ledningsarbejder, en forventet udfasning af pesticider i ukrudtsbekæmpelsen, stigende og ufinansierede udgifter i forbindelse stormflod samt øget afledte driftsudgifter ifm. realisering af anlægsprojekter (eks. Solens Plads, nye cykelstier mv).
Effektiviseringerne skal også ses i de beskrevne økonomiske udfordringer ifm. kollektiv trafik, herunder overtagelse af Bus 460.
Administrationen har i flere år arbejdet på at effektivisere områderne og finder det umiddelbart svært at pege på forslag, som ikke på en eller anden måde kan påvirke serviceniveauet.
Der arbejdes dog forsat med forbedret produktion/workflow indenfor den udførende del af Entreprenørservice og effektivisering kan bla. opnås gennem fortsat fokus på udnyttelse af digitalisering (f.eks. den netop indførte nye version af ”Giv et praj”), inddragelse af teknologi, ruteoptimering ifm. vintertjeneste  og ikke mindst ved fortsatte samarbejdsaktiviteter med bruger/borgergrupper på driftsydelser. Den økonomiske effekt af tiltagene er ikke klar, med det foreslås at der sker en foreløbig statustilbagemelding til udvalget medio 2020.
Der kan herudover peges på tiltag som ikke eller meget begrænset indebære serviceforringelser herunder bl.a, myndighedsarbejdet for udskillelse af veje mv., og vejbelysning.
Ovenstående effektiviseringer vil indfri besparelsespotentialet på 0.7 %.
I forhold til det forventede underskud på den kollektive trafik i størrelsesordenen 3.3 – 8.6 mio. kr. foreslås følgende:
At Buslinje 902 fjernes på strækningen mellem Slagelse og Vemmelev, hvilket betyder, at forbindelsen mellem Slagelse og Vemmelev reduceres fra kvarters-forbindelse til halvtimes-forbindelse. Den mulige budgetreduktion vil udgøre ca.  3,9 mio. kr.
At der peges på ikke specificerede forslag som vil indebære serviceforringelser inden for f.eks. parkvedligeholdelse, asfaltering, belægninger, vintertjeneste etc.
Desuden skal det ses i relation til kørselsforsøg som administrationen har igangsat på bus- og skolekørsel.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Besparelsesforslagene kan have indflydelse på øvrige udvalg gennem forringet service.
Indstilling
Centercheferne for Miljø, Plan og Teknik samt Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at sagen drøftes herunder ovennævnte udfordringer og besparelsesforslag
2.    at effektuering af effektiviseringsforslag overdrages til administrationen
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. juni 2019:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Drøftet og taget til efterretning.

16. Algade 4220 - Algade lukkes for indkørende færdsel fra Nygade (B)

16.   Algade 4220 - Algade lukkes for indkørende færdsel fra Nygade (B)

Sagsnr.: 330-2014-69527               Dok.nr.: 330-2019-207578                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Udvalget skal træffe beslutning om Algade, Korsør skal afspærres for indkørsel med køretøjer fra Nygade.
Baggrund
Algade er i dag skiltet som gågade med varekørsel tilladt. Dette fraholder ikke bilister at foretage gennemkørsel på strækningen mellem Nygade og Kirkepladsen.
På det seneste møde i bymidtegruppen for Korsør blev der fremført et ønske om, at Algade afspærres med fysiske foranstaltninger som hindrer, at der kan foretages gennemkørende kørsel.
Erhvervsforeningen bemærkede, at en afspærring ikke vil hindre levering af varer til de butikker som er placeret i Algade, det vil være muligt at betjene butikkerne fra bagsiden.
Retligt grundlag
Færdselsloven.
Handlemuligheder
Under forudsætning af, at politiet er indforstået med at Algade kan lukkes for gennemkørsel kan Udvalget beslutte, at der etableres afspærring af Algade ved Nygade, alternativt kan udvalget fastholde de eksisterende forhold.
Vurdering
Det er administrationens anbefaling, at politiet i henhold til færdselslovens bestemmelser anmodes om, at der kan gives tilsagn om at Algade spærres for kørsel med køretøjer ved Nygade.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udgifter til afspærring afholdes indenfor Drift og Tekniks driftsbudget.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Algade, Korsør afspærres for kørsel med køretøjer ved Nygade, under forudsætning af, at politiet er indforstået.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. juni 2019:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Godkendt.
Udvalget ønsker hastighedsbegrænsning / trafiksikkerhed på Nygade.

17. Anlægsbevilling - uddybning af havneanlæg (B)

17.   Anlægsbevilling - uddybning af havneanlæg (B)

Sagsnr.: 330-2019-39998               Dok.nr.: 330-2019-221185                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal over for Byrådet anbefale, at der meddeles anlægsbevilling til det afsatte budget til uddybning af havneanlæg.
Baggrund
I anlægsbudgettet afsættes der som udgangspunkt årligt 200.000 kr. til uddybning af hav-neanlæg. Anlægsmidlerne anvendes ad hoc og efter behov til oprensning af sejlrender og havneindløb i forbindelse med de kommunale havne.
Der var i 2018 et budget på 115.000 kr., som der ikke blev søgt om anlægsbevilling til. I 2019 er der et budget på 285.000 kr., som der skal søges anlægsbevilling til (se bilag). Byrådet søges om en samlet anlægsbevilling på 400.000 kr.
Anlægsmidlerne i 2018 er anvendt til oprensning af sejlrende til Omø Havn
Anlægsmidlerne i 2019 anvendes til klaptilladelser til havnene og oprensning af sejlrende til Skælskør Havn.
Retligt grundlag
Jf. Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn, skal Byrådet give anlægsbevillinger, før arbejderne kan sættes i gang.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge/ikke vælge at anbefale anlægsbevilling på det fo-religgende grundlag.
Vurdering
Det anbefales at godkende og frigive midlerne til ovenstående projekter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
6.01 Havne
400
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
6.01 Havne
-400
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det over for Byrådet anbefales,
1.    at der meddeles anlægsbevilling på 400.000 kr. til det afsatte rådighedsbeløb til Uddybning af havneanlæg.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. juni 2019:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Anbefales.

18. Budget/ regnskab på havneområdet (O)

18.   Budget/ regnskab på havneområdet (O)

Sagsnr.: 330-2019-38129               Dok.nr.: 330-2019-212345                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget har bedt om en orientering om budgettet på kommunens havne.
Baggrund
Kommunens havne omfatter Agersø, Omø, Skælskør og Vasebro samt Stigsnæs Havn. Desuden ydes et årligt tilskud til Bisserup Havn til uddybning af sejlrenden. Sagen er bilagt den seneste økonomirapport.
De samlede udgifter er på 4,4 mio. kr. som omfatter løn til havnefogederne, almindelig drift og vedligeholdelse af pladser og havneanlæg, belysning, fyrbelysning og forbrugsafgifter samt kontor og administration. Hertil skal lægges udgifter til katodisk beskyttelse af bolværker, hvor der i øjeblikket skubbes en forventet udgift foran på ca. 1 mio. kr. til afholdelse i 2020.
Udgiftssiden inkluderer vedligeholdelse af de færgerelaterede anlæg, herunder ca. 250.000 kr. alene til Stigsnæs Havn og administrationsbygning. Hertil skal indregnes udgifterne til færgelejerne på øerne, samt andelen til katodisk beskyttelse af færgelejerne.
I 2020 forventes ekstraordinære udgifter til reparation af moleanlæg på Stigsnæs, hvor dele af moleanlægget er tæt på at være helt underskyllet. I 2019-2020 arbejdes med en strategisk planlægning af oprensning af sejlrender, og systematisk vedligeholdelse af vores havneanlæg. Sidstnævnte skal anvendes til vurderingen af det fremadrettede budgetbehov for vores havne.
Samlet forventes der en indtægt fra havnene i 2019 på ca. 3,3 mio. kr., hvilket er lidt bedre end forventet primært pga. øgede indtjening fra lystbåde, hvorfra den overvejende del af indtjeningen kommer.
Desuden hentes indtægter på udleje af havnearealer til forskellige erhvervsmæssige formål som restauranter, camping og redskabsskure. På Agersø og Omø er der endvidere en væsentlig indtægt fra genbrugsstationerne.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse af lov om havne nr. 266 af 11. marts 2009.
Handlemuligheder
Fremlægges til orientering.
Vurdering
Fremlægges til orientering.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Fremlægges til orientering.
Konsekvenser for andre udvalg
Fremlægges til orientering.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. juni 2019:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Orientering taget til efterretning.
I forbindelse med budgetforhandlinger ønsker udvalget en nærmere økonomisk vurdering af moleanlægget på Stigsnæs.

19. Indsatsplan for opretning af gadekær m.m. 2019-2020 (B)

19.   Indsatsplan for opretning af gadekær m.m. 2019-2020 (B)

Sagsnr.: 330-2019-38969               Dok.nr.: 330-2019-215842                                          Åbent
Kompetence: Byrådet.
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal over for Byrådet anbefale, at der meddeles anlægsbevilling på 700.000, som er det resterende budget fra omlægningen af Ormeslev gadekær, budgetteret med 1.2 mio. kr.
Midlerne foreslås anvendt til en forundersøgelse (arkæologisk og miljømæssigt) af Korsør
Fæstningsgrav, oprensning af tilgroede gadekær samt en fornyet biologisk statusvurdering af gadekær.
Baggrund
De 700.000 kr. i overskydende midler fra anlægsprojektet vedr. Ormeslev gadekær, traf
Erhvervs- og Teknikudvalget den 5. november 2018 beslutning om at disponere til andre behovskrævende projekter. Der er mange områder som i den forbindelse kan understøttes, men det anbefales at anvende midlerne på oprensning af Fæstningsgraven i Korsør samt en kortlægning og oprensning af gadekær.
En oprensning af Fæstningsgraven forudsætter at Slots og Kulturstyrelsen kan foretage historiske undersøgelser på bygherres regning. Det har imidlertid ikke været muligt at få Slots- og Kulturstyrelsen til at konkretisere udgiften til dette. Derfor iværksættes nu en forundersøgelse for at konkretisere omfang og udgifter.
For gadekærene er der et fornyet behov for at revidere kortlægningen af gadekærenes værdier, med henblik på den videre planlægning og udvikling af gadekærene og deres opland.
Hovedparten af gadekærene er ikke oprenset for sediment siden de blev anvendt som branddamme. Mange gadekær er derfor i dag stærkt belastet af næringsberiget sediment.
En oprensning og fjernelse af sediment koster erfaringsmæssigt mellem 60-90.000 kr. pr. gadekær. Da de afsatte driftsmidler ikke dækker behovet for oprensning af gadekærene udarbejdede administrationen i 2017 en plan for klassificering, udvikling og drift af kommunens gadekær. Planen har betydet, at plejeindsatsen efterfølgende primært er blevet rettet mod gadekær med høj kulturværdi som del af landsbyernes forte (fælles gadejord). Denne prioritering understøtter i stor udstrækning de ønsker, som kommer ind via ”Borgerne Bestemmer” projekterne og giver større værdi for borgerne (Bilag 2. Prioriteret indsatsliste for de kommende år). En prioritering af midler til dette område vil fremme processen med oprensning af gadekærene.
Retligt grundlag
Gældende lovgivning for Naturbeskyttelse, Fortidsmindebeskyttelse og Jordforurening.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan over for Byrådet vælge at anbefale, at de overskydende anlægsmidler fra renovering af Ormeslev Gadekær anvendes til registrering og en øget indsats på oprensning af Kommunens gadekær, samt gennemførelse af en arkæologisk og miljømæssig forundersøgelse på oprensningen af Korsør Fæstningsgrav.
Erhvervs- og Teknikudvalget kan afvise forslagene og pege på andre anvendelsesområder eller foreslå, at der arbejdes videre med et eller flere af de foreslåede indsatsområder.
Vurdering
Center for Miljø, Plan og Teknik vurderer, at anvendelsen af de overskydende anlægsmidler på kr. 700.000 fra Ormeslev Gadekærs omlægning, vil give hele gadekærsområdet et løft, der sikrer de kulturhistoriske anlæg og deres biologiske værdier til glæde for borgere og brugere af disse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
700
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
-700
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Projekterne har ingen personalemæssige konsekvenser.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det over for Byrådet anbefales,
1.    at der meddeles anlægsbevilling på kr. 150.000 til gennemførelse af arkæologiske og miljømæssige forundersøgelser af Korsør Fæstningsgrav, og
2.    at der meddeles anlægsbevilling på kr. 450.000 til oprensning og istandsættelse af gadekær jf. den af administrationen udarbejde prioriteringsliste for ”Forte gadekær”, dateret 20. maj 2019.
3.    at der meddeles anlægsbevilling på 100.000 kr. til en opdatering af gadekærenes biologiske stade.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. juni 2019:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Anbefales.

20. Eventuelt (D)

20.   Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2019-209944                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. juni 2019:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Udvalget ønsker at der i sagspunkter refereres til budgetaftalen, hvor dette er aktuelt.
Mødet næste gang afholdes på Dahlsvej.
21. Lukket: Genoptaget - Slagelse - Vemmelev - etablering af cykelsti - ekspropriation (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.