11. Borgerundersøgelse i hjemmeplejen og på plejecentre 2018 (O/D)
11. Borgerundersøgelse i hjemmeplejen og på plejecentre 2018 (O/D)
Sagsnr.: 330-2018-12745 Dok.nr.: 330-2018-330314 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om resultaterne af borgerundersøgelsen i
hjemmeplejen og på plejecentrene, der er gennemført i foråret 2018.
Udvalget skal drøfte, hvordan pårørende, ledere og
medarbejdere spørges til deres oplevelse af udmøntningen af Center for Sundhed
og Ældres fire strategier.
Baggrund
På udvalgsmøde den 06.03.2013 blev det besluttet, at der
skal laves en kvantitativ brugerundersøgelse i hjemmeplejen hvert andet år med
start i 2014.
Derudover har udvalget godkendt fire strategier (Strategi
for bomiljøer til ældre, Strategi for boliger til ældre, Strategi
for rehabilitering, omsorg og pleje og Strategi for velfærdsteknologi).
I strategierne er beskrevet, at der, via brugerundersøgelsen, skal effektmåles
hvert 2. år på borgernes oplevelse af udmøntning af strategierne.
Desuden er brugerundersøgelsen 2018 en del af tilsyn og
opfølgning på tilbud efter servicelovens §83 og 83a til borger i eget hjem, som
beskrevet i tilsynspolitikken, der er principgodkendt på Sundheds- og
Seniorudvalgsmøde den 06.12.2017.
På udvalgsmøde den 6.2.2018 blev spørgerammen til
borgerundersøgelsen drøftet, hvilket resulterede i tilføjelse af åbne
kommentarfelter under de lukkede svarkategorier i spørgeskemaerne.
På udvalgsmødet fremlægges præsentation af undersøgelsens
hovedpointer og forbedringspotentialer, samt hvordan Center for Sundhed og
Ældre arbejder med resultaterne fremadrettet.
Borgerundersøgelsen 2018:
Brugerundersøgelsen 2018 består af to spørgeskemaer: Ét til
hjemmeplejen og ét til plejecentrene. Spørgeskemaerne i henholdsvis hjemmepleje
og plejecentre har et vist overlap i spørgerammen, men er tilpasset områdets
kontekst. Det er første gang Center for Sundhed og Ældre gennemfører en
tværgående borgerundersøgelse på plejecentre, mens hjemmeplejen har gennemført
tværgående borgerundersøgelser siden 2012.
I foråret 2016 fik 786 tilfældigt udvalgte borgere, der
indenfor de seneste 6 måneder modtog hjemmepleje, tilsendt et spørgeskema. Der
var en svarprocent på 43,9, hvilket er cirka 10 procentpoint lavere end ved
undersøgelsen i 2016. Der findes ikke umiddelbart en forklaring på den lavere
svarprocent i indeværende år, idet proceduren i forhold til uddeling og
indsamling har været den samme. Svarprocenten er stadig acceptabel for denne type
undersøgelse.
På plejecentrene blev spørgeskemaet uddelt til 273 borgere.
Spørgeskemaet blev kun uddelt til borgere, der af personalet blev vurderet til
rent fysisk og kognitivt at kunne svare på skemaet. På plejecentrene var der en
svarprocent på 71,8.
To hovedrapporter, to rapporter med alle tekstbesvarelser,
samt en rapport med sammenligning af hjemmeplejen fra 2012-2018 er vedhæftet
sagen som bilag.
Omsummering af resultater fra borgerundersøgelsen på
plejecentre:
· Overordnet giver borgerundersøgelsen et positivt billede af
plejecentrene.
· 75% er samlet set tilfredse med det plejecenter, de bor på, mens
4,7% samlet set er utilfredse.
· Tilfredsheden med den personlige og praktiske hjælp ligger mellem
77-91%, mens utilfredsheden ligger mellem 4-13%
· Mellem 82-88% synes, at maden er god eller meget god.
· Personale bedømmes generelt positivt; venlige, udviser respekt og
tager hensyn til ønsker og behov.
· Der er en positivt bedømmelse af selvbestemmelse i egen bolig, og
i forhold til hvordan beboernes dag forløber, ligesom størstedelen (3 ud af 4)
synes, at deres dag går med noget, der er rart.
· Omtrent 2 ud af 3 oplever, at personalet kender dem og deres
historie, som regel har tid til at tale med dem, hvis de ønsker det og kommer,
når de kalder på hjælp.
· Næsten 3 ud af 4 svarer ja til, at den hjælp de får fra tekniske
hjælpemidler betyder, at de bedre kan gøre ting, der er vigtige for dem.
· Knap hver tredje siger nej til, at de har medbestemmelse i
forhold til hvilke tekniske hjælpemidler, de anvender.
· Hver ottende føler sig ensom eller utrygge. Det er de samme, der
både føler sig ensomme og utrygge og som også vurderer deres helbred som
dårligt.
· Hver femte ønsker at blive inddraget mere i hverdagens gøremål.
Knap halvdelen bliver inddraget i det omfang, de ønsker.
· Knap halvdelen oplever, at der findes meningsfulde fællesskaber -
og godt en tredjedel deltager i fællesskaber i det omfang, de ønsker det.
· 6 ud af 10 oplever, at der er et varieret aktivitetstilbud. Her
er stor variation mellem de enkelte plejecentre.
Omsummering af resultater fra borgerundersøgelsen i hjemmeplejen:
· Overordnet giver brugerundersøgelsen et positivt billede af
hjemmeplejen. Resultaterne ligger overordnet på linje med resultaterne de
forrige år.
· 62 % er samlet set tilfredse med den hjemmepleje, de modtager - 4
% er samlet set utilfredse. Den samlede tilfredshed hos private leverandører er
lidt højere (73%).
· Tilfredsheden med den personlige hjælp ligger mellem 72-93 %,
mens utilfredsheden ligger mellem 4,6-9,4%.
· Tilfredsheden med den praktiske hjælp ligger mellem 67-75%, mens
utilfredsheden ligger mellem 8-14%.
· Næsten 8 ud af 10 svarer ja til, at hjælperen udfører den hjælp,
der er tildelt.
· 9 ud af 10 oplever, at medarbejderne er venlige overfor dem.
· 8 ud at 10 oplever, at medarbejderne udviser respekt overfor dem.
· 7 ud af 10 oplever, at medarbejderne tager hensyn til deres behov
og ønsker, når de hjælper dem.
· 7 ud af 10 synes maden er god. 7% synes, at maden er dårlig.
· 6 ud af 10 svarer ja til, at den hjælp de får fra tekniske
hjælpemidler betyder, at de bedre kan gøre ting, der er vigtige for dem.
· Knap hver femte siger nej til, at de har medbestemmelse i forhold
til hvilke tekniske hjælpemidler, de anvender.
· 1 ud af 3 oplever, at hjælperen kender dem og deres historie. Der
er ikke forskel fra tidligere år i forhold til, hvor mange forskellige
hjælpere, der kommer i dagtimerne.
· Knap halvdelen svarer ja, til at blive inddraget i hverdagens
gøremål, i det omfang de ønsker det.
· Hver tredje modtager af hjemmepleje svarer ja til, at de nogen
gange er alene, selvom de mest har lyst til at være sammen med andre.
· Knap hver tredje deltager ofte i fællesskaber i den udstrækning,
de ønsker det. Af tekstbesvarelserne kan man læse, at det ofte er helbred og
mangel på transport, der er hindringer for at deltage i aktiviteter og
fællesskaber.
· 4 ud af 10 oplever ikke, at medarbejderne er godt til at
informere om de aktivitetstilbud, der er rundt om borgeren.
· Halvdelen svarer ja til, at hjælperne kommer til tiden.
· 4 ud af 10 svarer nej til, at hjælperen giver besked, hvis de er
forsinket mere end 30 min.
Formidling af borgerundersøgelsen 2018:
Administrationen har planlagt formidling af
borgerundersøgelsens resultater til ledelse og medarbejdere i de enkelte
områder i Center for Sundhed og Ældre i august-oktober 2018. Ligeledes
orienteres de private leverandører. I formidlingen konkretiseres
forbedringspotentialer, der kan arbejdes videre med lokalt med henblik på at
forbedre borgerens tilfredshed. Samtidig vil resultaterne fra undersøgelsen
medtages, hvor det er relevant, som en del af eksisterende og nye initiativer,
der iværksættes på tværs af områder.
Pårørende, ledere og medarbejderes oplevelse af
udmøntning af strategierne.
I Center for Sundhed og Ældres fire strategier er der
opstillet målepunkter, hvor ledere og medarbejdere skal spørges om effekten af
strategierne.
For to af strategierne; Strategi om bomiljøer til ældre
samt Strategi for boliger til ældre er der desuden opstillet
målepunkter, hvor pårørende til beboere på plejecentre skal spørges om effekten
af strategierne.
Det er administrationens oplæg, at også pårørende i
hjemmeplejen spørges til effekten af Strategi for rehabilitering, omsorg og
pleje.
Konkret foreslår administrationen, at pårørende til beboere
på plejecentre og borgere i hjemmeplejen inviteres til åbne dialogmøder i
efteråret 2018 i Slagelse, Korsør, Skælskør og Dalmose. På møderne inviteres
til dialog og feedback på de i strategierne fastsatte målepunkter for
pårørende, eksempelvis om pårørende oplever, at medarbejderne er omsorgsfulde,
nærværende og engagerede overfor deres familiemedlem?
I forhold til ledere og medarbejdere, foreslår
administrationen, at der udsendes et spørgeskema med spørgsmålene fra de fire
strategier i efteråret 2018.
Når resultaterne fra dialogmøder med pårørende samt
spørgeskemaundersøgelse for ledere og medarbejder foreligger, vil
administrationen udarbejde en plan for evt. ændringer, opfølgning samt
formidling af resultaterne.
Udvalget orienteres løbende.
Retligt
grundlag
Serviceloven §83 og 83a
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen om borgerundersøgelsen 2018
til efterretning og kan sende undersøgelsens resultater til orientering i
Ældrerådet og Handicaprådet.
Udvalget drøfter administrationens oplæg til, hvordan der
spørges ind til pårørende, ledere og medarbejdernes oplevelse af udmøntning af
strategierne.
Vurdering
Borgerundersøgelsen 2018:
Det er administrationens
vurdering, at borgerundersøgelsen giver et generelt positiv billede af
tilfredsheden på plejecentre og i hjemmeplejen. Samtidig vurderer
administrationen, at der er opmærksomhedspunkter, eksempelvis:
· Meningsfulde fællesskaber
· Inddragelse i hverdagens gøremål
· Ensomhed
· Personalets kendskab til borgerne og
deres historie (særligt hjemmepleje)
· Om hjælperen kommer til tiden samt
giver besked, hvis de er forsinket (hjemmepleje)
Resultaterne af
borgerundersøgelsen kan med fordel indgå i det lokale arbejde i de enkelte
områder, samt medtænkes i eksisterende og fremtidige indsatser og projekter i
Center for Sundhed og Ældre.
Ved tolkning af
borgerundersøgelsens resultater skal der tages højde for eventuelle fejlkilder.
På plejecentrene stillede Ældrerådet sig til rådighed ved udfyldelse af
spørgeskemaerne. Dette tilbud benyttede nogle plejecentre af og andre
plejecentre gjorde ikke. I undersøgelsen ses en statistisk signifikant
sammenhæng mellem hvem, der har hjulpet med at udfylde spørgeskemaet, og
hvordan tilfredsheden er. Således er der en større tilfredshed på plejecentre,
hvor Ældrerådet har været med til at udfylde hovedparten af skemaerne og en
lavere tilfredshed på plejecentre, hvor pårørende har været med til at udfylde
hovedparten af skemaerne.
Pårørende, ledere og medarbejderes oplevelse af udmøntning
af strategierne.
Det er administrationens vurdering, at åbne dialogmøder til
at måle pårørendes oplevelse af udmøntning af strategierne er en velegnet
metode, fordi metoden kan fange nuancer i oplevelserne og medvirke til at få
flere ord på pårørendes oplevelser, end det er muligt i fx et spørgeskema.
Administrationen vurderer, at denne metode giver et godt grundlag for at
iværksætte opfølgende initiativer efterfølgende. Samtidig er det
administrationens vurdering, at det kan resultere i værdifulde input til den
fremtidige kvalitet i ydelserne, at invitere pårørende til borgere i
hjemmeplejen til dialogmøde, selvom dette ikke er beskrevet i Strategi for
rehabilitering, omsorg og pleje.
Uanset valg af metode for inddragelse af pårørende og
medarbejdere foreslår administrationen, at resultaterne af inddragelsen
afrapporteres politisk.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
2.
at Udvalget sender borgerundersøgelsens resultater til orientering i
Ældrerådet og Handicaprådet.
3.
at Udvalget drøfter forslag til, hvordan pårørende, ledere og medarbejdere
spørges ind til udmøntning af strategierne.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 22. august 2018:
Fraværende:
Ann Sibbern (O)
At 1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.
At 2. Udvalget sender borgerundersøgelsens resultater til
orientering i Ældrerådet og Handicaprådet.
At 3. Helle Jacobsen(V) og Cecilie Geiker (V) indstiller til
at undersøgelsen skal være skriftlig og anonymt.