4. Regnskabsresultat for 2015 og overførsel til 2016 (B)
4. Regnskabsresultat for 2015 og overførsel til 2016 (B)
Sagsnr.: 330-2016-10084 Dok.nr.: 330-2016-73127 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget orienteres om regnskabsresultatet
for 2015. Desuden skal udvalget indstille til Økonomiudvalget og Byrådet vedr.
overførsel af mindre-/merforbrug på drift og anlæg til 2016.
Baggrund
Der foreligger regnskabsresultat
for 2015 for både drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af bilag 1 og er
fordelt på udgiftstyper samt resultat pr. enhed/virksomhed. Resultat på anlæg
fremgår af bilag 2 og er fordelt på de enkelte projekter.
Fagudvalgene skal fremsende
ansøgning til Økonomiudvalget om overførsel af merforbrug/mindreforbrug på
henholdsvis drift og anlæg fra 2015 til 2016. Økonomiudvalget behandler på møde
d. 14. marts 2016 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på indstilling
i samlet sag til Byrådet den 29. marts 2016.
For Budgetramme 1
(serviceudgifter, særligt dyre enkeltsager og ældreboliger) og for Budgetramme
3 (anlæg) overfører virksomheder og centre mer-/mindreforbrug mellem
regnskabsårene, jfr. Kasse- og Regnskabsregulativet.
For Budgetramme 1
overføres bevillinger til virksomheder og centre efter følgende hovedprincipper:
· mindreforbrug under 5 % af det korrigerede budget overføres
· mindreforbrug på over 5 % af det korrigerede budget overføres,
såfremt der er givet overførselsadgang ved budgetopfølgningen pr. ultimo
september 2015
· mindreforbrug på over 5 % af det korrigerede budget, hvor der ikke
er søgt om overførselsadgang tilføres kassen
· merforbrug overføres fuld tud (og skal være afviklet inden
udgangen af 2016)
For Budgetramme 3 (anlæg)
overføres uforbrugte rådighedsbeløb fuldt ud.
For Budgetramme 2 (øvrige
driftsudgifter) er der ikke overførsel af mer-/mindreforbrug mellem
regnskabsårene.
Såfremt en virksomhed ønsker at
afvige fra hovedprincipperne, skal det indstilles af fagudvalget til godkendelse
i Økonomiudvalget og Byrådet.
A. Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet
for 2015 viser for drift et samlet forbrug på 126,4 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo
september var det forventede regnskab anslået til 128,3 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat,
drift
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Mio. kr. | Korrigeret budget
2015 | Regnskab 2015 | Afvigelse
(- = mer-
forbrug) | |
|
5.1 Kultur,
Fritid og Turisme | | | | |
Serviceudgifter | 135,7 | 126,4 | 9,3 | |
Som
beskrevet ved budgetopfølgningen i september har centret forventet et mindreforbrug
og søgt om dispensation for 5 %-reglen.
Mindreforbruget
vedrører hovedsageligt driftsmidler til Ny Trelleborg, Slagelse Bibliotekerne,
de selvejende haller samt Idrætshaller Øst og Vest. Hertil kommer en større indtægt
end forventet på Slagelse Musikhus.
B. Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan
overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på
udvalgets politikområder.
Overførsel af
mer-/mindreforbrug, drift
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Mio. kr. | Overført
fra
2014 | Overført
til
2016 | Tilføres
kassen | |
|
5.1 Kultur,
Fritid og Turisme | 9,8 | 7,4 | 1,9 | |
Bilag 1 viser for hver virksomhed og
center overførsler i henhold til Kasse- og Regnskabsregulativet, herunder de
dispensationer for 5 %-reglen, som Byrådet godkendte ved budgetopfølgningen pr.
ultimo september 2015 (Byrådet den 30. november 2015, sag nr. 7).
Kulturområdet
Kulturområdet
med tilhørende institutioner har et regnskabsresultat, der ligger tæt op ad
forventningerne ved budgetopfølgningen i september, med undtagelse af Slagelse
Musikhus, der på grund af bl.a. omlægninger hos Billetnet har haft et
mindreforbrug ud over det estimerede.
Musikhuset
har fået godkendt overførsel af 191.000 kr. i forhold til 5 % reglen. Derudover
har Musikhuset et mindreforbrug på 118.000 kr., som skal lægges i kassen, medmindre
der dispenseres for 5 %-reglen.
Mindreforbruget
er opstået, fordi Billetnet har
skiftet system, så Musikhuset løbende for betalinger for samtlige kommende
koncerter hver uge. Tidligere fik Musikhuset betaling efter hver afholdt
koncert.
Det
vil sige, at Musikhuset i 2015 har en indtægtsforskydning, da man i
2015-regnskabet har fået billetindtægter for koncerter, der først bliver
afholdt i 2016. Af hensyn til ændringer eller aflysninger er det nødvendigt med
en buffer til evt. refusion af honorar.
Derudover
er Musikhuset i gang med en række opdateringer af lyd- og lysudstyr. En del af
udstyret kræver yderligere afklaring af muligheder, behov og priser og bliver
derfor først indkøbt i begyndelsen af 2016.
Fritidsområdet:
I
forbindelse med årsafslutningen kan det konstateres, at der er over 5 % i
mindreforbrug på områderne Idrætshaller Øst og Vest samt Selvejende haller. Der
er ikke søgt om dispensation for overførsel af disse beløb på i alt 1,8 mio.
kr. Beløbet skal lægges i kassen, medmindre der dispenseres for 5 %-reglen.
Idrætshaller
Øst og Vest:
Ved
budgetopfølgningen i september forventede begge områder, at budgettet ville
balancere ved årets udgang. Der har i 2015 været udvist særlig sparsommelighed
på grund af den forestående omlægning af budgettet til Ejendomsservice.
Mindreforbruget på området ønskes i 2016 anvendt til aktiviteter på
fritidsområdet, som har bidraget til udmøntning af effektiviseringstiltag i
forbindelse med budgetprocessen for 2016.
Selvejende
haller:
Der
er i 2015 udbetalt tilskud på i alt 10,6 mio. kr. på baggrund af den
tildelingsmodel, der er vedtaget af Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget.
Mindreforbruget på området skyldes overførsel af mindreforbrug fra 2014 samt
mellemkommunal momsrefusion.
Fritidsafdelingen
anbefaler, at mindreforbruget fra 2015 øremærkes til afdelingens forslag vedr. volleyarena i Korsørhallen, og dermed
konverteres fra drift til anlæg, samt anvendes til processen omkring ny aftale
for tilskud til selvejende haller, hvor afdelingen ønsker at inddrage DGI som
ekstern vejleder.
Der er fejlagtigt budgetomplaceret 0,1 mio. kr. fra
anlægsprojektet Sportscollege til driften for Fritid, og derfor er det
korrigerede budget for Fritid 0,1 mio. kr. for højt.
Det foreslås derfor, at der budgetomplaceres 0,1 mio. kr. af det overførte
mindreforbrug på Fritid til anlægsprojektet Sportscollege.
C. Overførsel anlæg (bilag 2)
Regnskabsresultatet for 2015 viser for anlæg samlet
uforbrugte rådighedsbeløb på 21,3 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september var det forventede
uforbrugte rådighedsbeløb anslået til 19,0 mio. kr.
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på anlæg
overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder. En mere detaljeret
oversigt kan ses i bilag 2.
Overførsel af
uforbrugte rådighedsbeløb, anlæg
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Mio. kr. | Overføres
til
2016 | |
|
5.1 Kultur,
Fritid og Turisme | 21,3 | |
Hovedparten
af anlægsprojekterne er afsluttede, og der aflægges regnskab i løbet af 2016.
Igangværende anlægsprojekter forventes at følge tidsplan og budget.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Reglerne for overførselsadgang for
drift og anlæg fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativets bilag 1.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende
indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mer-/mindreforbrug for
drift og anlæg, herunder at der ved merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes
handleplaner.
Ved merforbrug, hvor der ikke
via handleplan kan opnås balance i løbet af 2 år, skal udvalget afklare
mulighed for at finansiere merforbruget på tværs af egne politikområder.
Alternativt kan Byrådet ansøges om finansiering via kassen.
Ved mindreforbrug udover 5%, som
ikke er søgt overført (jf. bilag 1), er udgangspunktet, at de uforbrugte midler
tilgår kassen. Alternativt kan udvalget anbefale Økonomiudvalget og Byrådet, at
der gives dispensationer for 5 %-reglen.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at
kommunens styringsregler følges, og at der overføres uforbrugte budgetrammer
fra 2015 til 2016 under hensyntagen til 5% reglen som angivet i bilag 1.
I 2016 har kommunen en særlig
udfordring med ekstraordinære udgifter som følge af flygtningesituationen. Der
bør derfor være skærpet opmærksomhed på anvendelsen af mindreforbrug udover 5%,
som der ikke er søgt dispensation for.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Indstilling
fra administrationen indebærer, at der vedr. drift skal overføres mindreforbrug
på netto 7,4 mio. kr. fra 2015 til 2016.
Tilsvarende
betyder indstillingen, at der samlet overføres uforbrugte rådighedsbeløb på
anlægsprojekter for samlet 21,3 mio. kr.
Overførslerne
finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr. | Politik--område | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | 5.1 | 7.370 | | | |
Drift – Fritid 0104 | 5.1 | -100 | | | |
Anlæg 031770 Sportscollege | 5.1 | 100 | | | |
Anlæg (rådighedsbeløb) | 5.1 | 21.260 | | | |
Anlæg (rådighedsbeløb) | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Kassen | 1.4 | -28.630 | | | |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne for Kultur, Fritid og Borgerservice og Vækst
og Plan indstiller,
1. at orienteringen om
regnskabsresultatet for 2015 tages til efterretning.
2. at fagudvalget
anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 5.1 overføres et samlet mindreforbrug
på drift på i alt 7,4 mio. kr. til fordeling på de respektive enheder.
3. at fagudvalget
anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 5.1 budgetomplaceres 0,1
mio. kr. af det overførte mindreforbrug på drift til anlægsprojektet
Sportscollege.
4. at fagudvalget
anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 5.1 ikke overføres
mindreforbrug på drift på i alt 1,9 mio. kr.
5. at fagudvalget
anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 5.1 overføres et samlet uforbrugt
rådighedsbeløb til anlæg på i alt 21,3 mio.kr.
Beslutning i Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget den 7. marts 2016:
Fraværende:
Lis Tribler (A)
Ad 1: Til efterretning.
Ad 2: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget følger
indstillingen.
Ad 3: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget følger
indstillingen.
Ad 4: A, I og O anbefaler Økonomiudvalget, at der på
politikområde 5.1 overføres et mindreforbrug på 1,9 mio. kr. Midlerne skal
bruges til at skabe rammerne for at udvikle og udmønte ny kulturstrategi,
finansiering af nye stadionaktiviteter, lokaletilskud på Folkeoplysningsudvalget
og udmøntning af idrætspolitikken.
V anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 5.1.
overføres et mindreforbrug på 0,9 mio. kroner til samme anvendelse, som A, I og
O foreslår.
Ad 5: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget følger
indstillingen.