3. Centerets orientering til Udvalget (O)
3. Centerets orientering til Udvalget (O)
Sagsnr.: 330-2013-106411 Dok.nr.: 330-2016-132617 Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Udvalget informeres hermed om
alle puljer på kultur-, fritids- og turismeområdet. Bilagene over forbrug på de
konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR: | Pulje | Forbrug | Restbudget |
Puljen til kulturelle formål | 2.455.505 | 2.405.900 | 49.605 |
FRITID: | | | |
Idræts- og Fritidspuljen | 658.842 | 642.448 | 16.394 |
Markedsføringspuljen | 979.871 | 979.646 | 225 |
Puljen til selvorganiserede | 223.801 | 140.302 | 83.499 |
Udviklingspuljen (FOU) | 100.000 | 100.000 | 0 |
TURISME: | | | |
Toppen
af Østersøen (overført fra 2015) | 500.000 | 0 | *500.000 |
Event
Slagelse (overført fra 2015) | 420.000 | 105.000 | 315.000 |
Turismepulje (399.000 kr.
overført fra 2015) | 845.557 | 275.000 | **570.557 |
*Heraf skal eksterne midler, som Slagelse Kommune har
modtaget forud, tilbagebetales – ca. 70.000 kr. Udvalget har disponeret
restbeløbet til pulje til aktiviteter på Fæstningsområdet – udmøntes i 2017.
**435.000 kr. er disponeret til brune turistskilte ved
motorvejsafkørslerne samt Storebælt Udstillingscenter – udmøntes i 2017.
Kulturområdet:
Status på Ny Trelleborg:
Generelt
· Ny Trelleborg-projektet forløber
planmæssigt i henhold til den af Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget godkendte
strategi og tidsplan den 7/4 2015.
· Al offentlig tilgængelig information om
projekt Ny Trelleborg kan findes på www.nytrelleborg.dk Byggeri/kommunikation
· Ny Trelleborg var blandt de 11
finalister fra Kina, Australien, Rusland, Kenya, England, Schweiz mfl. til
arkitekturens ”Oscarpris” World Architecture Festival Award 2016 i kategorien
kommende kulturbyggeri. Vi fik meget ros og stor interesse, men vandt desværre
ikke. Vinderen var et enormt kulturprojekt i Nairobi, Kenya.
· De arkæologiske forundersøgelser er
netop overstået, og vi afventer den afsluttende rapport primo 2017 for at
klarlægge, om det er nødvendigt med yderligere arkæologiske udgravninger.
· Projektet er henover sommeren og
efteråret udstillet på kommunens biblioteker, Rådhuset, Nationalmuseet, Trelleborg
mv.
· Presse og kommunikation afstemmes efter
aftale mellem Slagelse Kommune og Nationalmuseets presseafdeling.
· Pressemeddelelse om donation på 15 mio.
kr. fra Augustinusfonden bragt i Sjællandske i uge 45.
Lokalplan
· Lokalplanen, der skal muliggøre
opførelsen af det nye Oplevelses- og videnscenter ved Fortidsmindet Trelleborg,
har været i offentlig høring i efteråret 2016, hvor der kun kom en enkelt
indsigelse. Lokalplanen forventes endelig vedtaget i Byrådet den 19/12 2016.
Når lokalplanen er vedtaget, er plangrundlaget for at skabe de nye rammer
omkring Trelleborg på plads.
Kapitalrejsning
· Augustinusfonden har doneret 15 mio. kr. til projekt Ny
Trelleborg. Det er fantastisk og et stærkt signal til de øvrige fonde.
· Dialogen med de øvrige fonde forløber planmæssig.
· Vi har netop færdiggjort det nye visionsprospekt, som i et samlet
hæfte præsenterer projekttankerne og vinderforslagets arkitektur. Dette skal
bruges til den videre fondsdialog. Udleveres til udvalget til orientering.
Kulturstrategi
Tirsdag d. 8. november havde Kulturafdelingen og Slagelse
Kulturråd indbudt Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget og lederne fra kommunens
kulturinstitutioner til inspirationsmøde om den nye kulturstrategi. Mødet blev
indledt med et spændende oplæg fra Anna Porse Nielsen, direktør i
konsulentfirmaet Seismonaut, omkring vores oplæg til kulturstrategi ift.
kultur- og turismestrategier nationalt. Herefter var der mulighed for at
diskutere kommunens oplæg til kulturstrategi, og vi fik en god snak.
Kulturstrategien fremlægges til godkendelse ved dette
udvalgsmøde.
By- og Overfartsmuseet
Der har været afholdt et møde med tre bestyrelsesmedlemmer
fra By- og Overfartsmuseet i midten af november. Bestyrelsen er klar over, at
det er en omfattende opgave at registrere så mange genstande. Det vil næppe
være en realistisk løsning at købe bistand fra Museum Vestsjælland, da det dels
er et bekosteligt løsningsforslag, og det dels ikke på nuværende tidspunkt er
muligt at få adgang til det registreringssystem, som de statsanerkendte museer
bruger.
Der er nyt møde den 29. november, hvor der skal ses mere
konkret på, hvordan de kan forpligte sig til at løfte opgaven i enten regneark
eller egen database. Centret har tilbudt at bistå med at lave retningslinjer
til, hvad museet tager imod/ikke tager imod, så det bliver lettere.
Fritidsområdet:
Sportscollege:
Åbningen gik rigtig godt med 250 deltagere. Siden har
foreningslivet taget godt imod faciliteten – flere foreninger har afholdt
bestyrelsesmøder, temaaftener og træningssamlinger i de nye rammer. I november
afholdte Mikkel C. Johansen, som Slagelse Kommune har en markedsføringsaftale
med, sæsonafslutning i caféen. Her var TV2 Sport ude og lave indslag til TV2
Sporten. Vi udvikler fortsat og tager imod alle, der har lyst til at bruge
faciliteterne. SIR, FOU og Sports Team Slagelse er blevet inviteret til at
afholde møder derude.
DIF og Skolekonference 2016
20-21. november var Slagelse repræsenteret ved en
skolekonference, som blev afholdt af DIF. Det var afslutningen på vores titel
som Rollemodel i forbindelse med Åben Skole. Slagelse holdt oplæg omkring
partnerskaber med foreninger.
Eliteidrætsklasser:
Der blev afholdt informationsmøde vedr. 3. optag til Eliteidrætsklasserne
den 23. november. Udover en ny 7. klasse er der 3 ledige pladser i 8. klasse og
2 i 9. klasse (grundet efterskole). Områdets skoler har haft besøg af
Kunstklasserne og Eliteidrætsklasserne samlet.
Slagelse Talent & Elite og Team Danmark:
Slagelse Talent & Eliteordning er blevet indstillet til
årets Talentpris, som uddeles ved Sport 2016 i januar. Om den også bliver en af
de nominerede til prisen, vil tiden vise!
Status på idrætspolitikkens implementering
Slagelse Kommune fik i december 2015 en ny og ambitiøs
idrætspolitik. Efterfølgende blev der sammen med andre fagcentre og
interessenter udarbejdet en handleplan for implementeringen af politikken. Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget tog udkastet til handleplan til efterretning på
mødet i marts 2016. Nedenfor oplistes, hvilke handlinger i handleplanen der
bl.a. er sat i værk/afsluttet i 2016:
Indvielse af Sportscollege. Udnævnelse til Eliteidrætskommune.
Afholdelse af Skole OL, Bevægelseskonference og Slagelse Open. Deltagelse i
Activity Square Europe. Implementering af Slagelse Talent og Elite, herunder
indgåelse af aftaler med uddannelsesinstitutioner. Nedsættelse af Eliteboard.
Etablering af foreningslederakademi og spotkursusrække. Nytænkning af
idrætshonoreringer. Etablering af disc golf bane i Slagelse og Skælskør, nyt
stisystem i Korsør Lystskov samt intervalbane på Fodsporet. Pilotprojekt med
nyt låsesystem i Nordhallen. Igangsættelse af FUN2MOVE. Værtskab for TV
Øst-løbet. Etablering af multistreetzone i Godsbanebygningen. Videreudvikling
og løft af DIFGet2sport-indsatsen i kommunen (Fokus på borgere, der bor i
udsatte boligområder). Understøtte afholdelse af store arrangementer som Naturmaraton,
Elming og Development Bowl (amerikansk fodbold), Flying Superkids, DGI
Verdenshold og DM i Speedskating.
DIF Get2sport-indsats i udvikling
Indenfor de seneste måneder er der blevet gjort en
gennemgående indsats ift. at styrke og løfte hele DIFGet2sport-indsatsen i
kommunen. Administrationen har sammen med DIF, udvalgte idrætsforeninger,
boligsociale medarbejdere og helhedsplan afviklet status- og udviklingsbesøg
ift. Get2sport-tiltag i de tre boligområder Parkvej (Skælskør), Motalavej
(Korsør) og Ringparken (Slagelse).
Denne indsats har medført, at både nye idrætsforeninger er
blevet engageret (Slagelse Basketballklub og Korsør Bokseklub), og at gamle
samarbejder er blevet gendannet eller videreudviklet (FC Storebælt, Skælskør
Boldklub, VK Vestsjælland og B73). Yderligere er Get2sport-indsatsen vokset
gennem samarbejder med skolerne. For eksempel er flere idrætsforeninger kommet
på banen i modtagerklasserne.
Åbning af multistreetzone i Godsbanebygningen
Lørdag d. 19. november kl. 15-19 åbnede dørene til
multistreetzonen i Godsbanebygningen, hvor der var mulighed for at dyrke både
slackline, streetbasket, parkour, streetfodbold og skate/løbehjul.
På trods af de kolde temperaturer i bygningen blev arrangementet
en stor succes med 40-50 unge deltagere (ca. ml. 12 – 30 år), som i høj grad
fik varmen ved at shoppe rundt mellem de forskellige repræsenterede
idrætsgrene. Særligt tydeligt var det, at de unge fik kontakt på tværs af deres
idrætsgrene, hvilket medførte, at de inspirerede hinanden til at prøve kræfter
med andre bevægelsesformer end dem, de var mødt op for at dyrke.
Harboe havde sponsoreret trøjer til de unge
streetambassadører, som stod for at aktivere og byde de unge velkommen samt
ordne alt det praktiske på dagen.
Turismeområdet:
Culture+Turism Lab
Wonderful Copenhagen har i 2016 gennemført et pilotprojekt,
hvor mindre kultur- og turismeaktører i hovedstaden har kunnet få sparring og
hjælp til at produktudvikle i internationalt øjemed. Projektet udvides nu i
2017 til at omfatte hele Region Sjælland og Skåne i et Greater
Copenhagen-projekt - Wonderful Copenhagen søger derfor nye partnere.
Målet med projektet er at styrke og udbygge:
· Den internationale strategi, kommunikation og produktudvikling
· Kompetenceudviklingen i forhold til de vigtigste udfordringer,
når det gælder internationale turister
· Synergien mellem regionens kultur- og turismeerhverv
· Vidensplatform for Greater Copenhagens kultur- og turismeerhverv
med testede kommunikationsværktøjer og forretningsmodeller.
Projektet består konkret af i alt 8 workshops med tilhørende
sparring og netværk. Der bedes om en medfinansiering på 100.000 kr., hvoraf de
50.000 kr. kan lægges i arbejdstimer, og de sidste 50.000 kr. kan allokeres
tilbage til kulturinstitutionen via et innovationsbudget. Deadline for
deltagelse er primo januar 2017
Centeret vil undersøge, om der evt. er muligheder for, at
nogle af kommunens kulturinstitutioner kan deltage i projektet.
Deltagelse i turismekonference
Den 14. november deltog centeret i Visit Vestsjællands
turismekonference i Sorø med præsentation af Visit Vestsjællands
markedsføringsstrategi under overskriften: GENOPLAD. Efter præsentationen
fulgte diskussion og debat om, hvorledes de tre kommuner i samarbejde bedst kan
løfte turismeopgaven fremover. Strategien kan ses via følgende link.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.
at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget den 5. december 2016:
Fraværende:
ingen
Til efterretning.