Kultur- og Fritidsudvalget (2018-2021) – Referat – 6. april 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89787                 Dok.nr.: 330-2020-422259          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal godkende dagsordenen.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget godkender dagsordenen.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Ny hal i Sørby til E-sport (B)

2.     Ny hal i Sørby til E-sport (B)

Sagsnr.: 330-2021-20156                 Dok.nr.: 330-2021-92405            Åbent
Kompetence:
Byrådet
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Kultur- og Fritidsudvalget samt Økonomiudvalget beslutte en kommunal finansiering og byggeri af en hal B i Sørby samt en væsentlig renovering af den eksisterende selvejende hal.
Sagens indhold
Slagelse Byråd har i Budget 2021 punkt 35 skrevet følgende:
Parterne er enige om at afsøge mulighederne for nye former for finansiering af idrætsfaciliteter med udgangspunkt i de konkrete ønsker til en ekstra hal i Sørbymagle…. Arbejdet med disse projekter igangsættes med det samme, og det er en fælles ambition, at der herigennem skabes modeller for udbygning af idrætsfaciliteterne i Slagelse Kommune.
Økonomiudvalget blev på mødet den 18. januar 2021 orienteret om en hensigtserklæring underskrevet af Sørby Sport og Event og borgmesteren vedr. ny hal i Sørby.
Hensigtserklæringen omhandler kommunalt byggeri af idrætshal i Sørby samt en gennemgribende renovering af den eksisterende selvejende hal samt andre faciliteter. Anlægsudgiften er vurderet til 25 mio. kr. eksklusiv moms af Sørby Sport og Event.
Det er en væsentlig del af projektet, at Esport Danmark flytter deres aktiviteter fra Slagelse Stadion til Sørby.
Det er en væsentlig del af projektet, at events og arrangementer kan dække driftsudgifterne til det nye anlæg.
Sørbyhallen er en selvejende hal, der får kommunalt driftstilskud på lige fod med de øvrige selvejende haller i Slagelse Kommune.
Bilag 1: Hensigtserklæring inkl. bilag
Bilag 2: Projektbeskrivelse fra Sørby Sport og Event inkl. budget, skitser og tilbud
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten giver hjemmel til at yde kommunalt tilskud til eksempelvis idrætsfaciliteter, der har et primært folkeoplysende formål. Kommunen kan ikke yde tilskud til erhverv eller kommercielle formål.
Tilbudsloven og Udbudsloven er dansk lovgivning, og et byggeprojekt i denne størrelse vil altid skulle udføres jfr. denne gældende lovgivning.
Handlemuligheder
Byrådet kan på vegne af indstilling fra Kultur- og Fritidsudvalget og Økonomiudvalget beslutte at:
A.    Igangsætte udarbejdelse af et projektforslag med en rådgiver, som tager højde for alle aspekter af byggeriet samt ønskerne fra borgerne til 1 mio. kr.
B.    Igangsætte det videre arbejde med anlæg af hal B samt renovering i Sørby med Slagelse Kommune som bygherre indenfor den af Sørby estimerede anlægssum på 25 mio. kr. eksklusiv moms
C.    Igangsætte det videre arbejde med anlæg af hal B samt renovering i Sørby med Slagelse Kommune som bygherre indenfor en anlægssum på 68 mio. kr. eksklusiv moms.
D.   Tildele Sørbyhallen et anlægstilskud på 25 mio. kr. eksklusiv moms
E.    Indstille, at projektet ikke støttes, og at Sørbyhallen kan indstille renoveringsdelen som et budgetønske, ligesom andre selvejende haller gør det.
Vælges løsning A: Projektet kan blive gennemarbejdet og også set i forhold til det konkrete ønske og området. Hvis alle ønsker, som er nævnt i hensigtserklæringen, skal opfyldes, vil dette både give et bedre projekt, men også en mere retvisende økonomisk ramme.
Vælges løsning B: Det endelige projekt indeholder så mange punkter fra ønskerne som muligt, men med stor sandsynlighed ikke dem alle.
Vælges løsning C: Indfries alle ønsker til en indrettet hal med faciliteter for blandt andre Esport.
Vælges løsning D: Kommunen har pligt til at følge op på, om både Tilbudsloven og Udbudsloven overholdes, da det er offentlige midler, der indgår.
Vælges løsning E, vil hallens renovering blive behandlet som et budgetønske.
Vurdering
Administrationen vurderer, at materialet, der ligger til grund for projektet, på nuværende tidspunkt er for usikkert, både i forhold til anlæg og i særdeleshed drift. Der er et stort udsving i forhold til områdets ønsker og den økonomi, der er sat op i det indhentede, meget overordnede tilbud.
Det er administrationens vurdering, at såfremt der skal være kommunal finansiering af en hal i så tæt nærhed af en selvejende institution, bør der igangsættes udarbejdelse af et projektforslag, hvor den yderligere halkapacitet og mulighed for dobbelthal til events i Slagelse Kommune samt placeringen heraf undersøges, da Slagelse Kommune gerne vil understøtte yderligere Esport-aktiviteter.
Esport er i en god udvikling, og Sørby Esport er blandt landets førende. Medlemmerne er både fra lokalområdet og fra resten af Danmark. Foreningen har selv prioriteret at flytte Slagelse Esports-center til Slagelse Stadion, da de havde svært ved at trække medlemmer i dagligdagen til Sørby. Aktiviteterne omkring Esport som foreningsaktivitet er et folkeoplysende formål. Foreningen har tidligere vist sig i stand til at rejse midler til udvikling. Udviklingen i Sørby jfr. de indberettede medlemstal samt indbyggertal ses i bilag 3.
Forudsætningerne for en ny hal med kommunal støtte er, at hallen anvendes til lovlige kommunale formål som folkeoplysende aktiviteter. Sørbyhallen har beskrevet, at de blandt andet vil anvende hallen til Sørbymarkedets aktiviteter over året og E-Sport Danmark. Indtægter fra disse går til driften, hvilket umiddelbart ikke er et kommercielt formål. Dette bør dog undersøges nærmere i den videre proces.
Kommunale Ejendomme har lavet en vurdering af estimatet af anlægssummen på 25 mio. kr. eksklusiv moms. jfr. Sørby Sport og Events budget. Det vurderes, at dette estimat er for lavt i forhold til det ønskede projekt. Sørby Sport og Event har 1. marts 2021 fremsendt en mere detaljeret beskrivelse af projektet (Bilag 4). Kommunale Ejendomme har vurderet (Bilag 5), at det beskrevne anlægsprojekt nærmere vil koste 68 mio. kr. eksklusiv moms. Budgettet på 25 mio. kr. vil korrekt kunne bekoste selve hallen, men tilbuddet tager ikke højde for udgifter til udluftning, installationer til Esport, forberedelse af grunden – herunder kloak mv. Administrationen er klar over den enorme difference, men står inde for tallene i forhold til det beskrevne projekt.
Administrationen påpeger desuden, at uanset hvem der er bygherre på projektet, så er den beskrevne tidsplan ikke realistisk. Bilag 6 er en revideret tidsplan med udgangspunkt i rådgiverudbud, som anbefales i denne sag.
DRIFT:
Sørbyhallen får i dag driftstilskud ligesom de øvrige selvejende haller i Slagelse Kommune. Budgettet til de selvejende haller er en ramme, der fordeles efter de politisk besluttede principper, som bl.a. ser på faste driftsudgifter, løn og hallernes størrelse. Der er lagt op til, at den nye hal B ikke skal modtage driftstilskud.
Derfor er det nødvendigt at kunne opdele udgifterne til de to haller, så den eksisterende hal fortsat kan få driftstilskud, samtidig med at den nye hal ikke skal have andel af den budgetramme, der er til de selvejende haller. Der skal fremover være en opdeling i Sørbyhallens regnskab både af de almindelige forbrugsudgifter, hvilket kan ske ved adskilte målere eller beregning vha. m2, og udgifter til udstyr mv. til den eksisterende og den nye hal. En måde at holde de to haller helt økonomisk adskilt vil være to separate regnskaber. Såfremt der ikke er en opdeling af udgifterne, kan driftstilskuddet ikke beregnes korrekt, og der vil være en risiko for, at den nye hal får andel af budgetrammen, hvilket vil betyde, at de øvrige selvejende haller får et lavere driftstilskud, end de egentlig er berettiget til (uden den nye hal).
Såfremt driften af den nye hal også skal opnå tilskud fra kommunen, vil et estimeret driftsforbrug være mellem 1,5-2 mio. kr. udover de allerede tildelte midler. Dette bør tilføres driftsrammen for de selvejende haller for ikke at skære samtlige andre haller markant ned i deres driftstilskud.
Renoveringerne, der foretages på hallen, vil normalt skulle indgå i de selvejendes hallers vedligeholdelsesplaner og indgå som budgetønsker på lige fod med andre selvejende haller. Udgifterne til disse renoveringer bør fratrækkes det beløb, som fremtidigt driftstilskud beregnes af, for ikke at påvirke de andre hallers driftstilskud negativt.
Sørbyhallen har allerede fået tilskud fra kommunens Idræts- og Fritidspulje til renovering af tag, som må forventes tilbagebetalt, hvis den nye hal igangsættes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Afhængig af hvilken handlemulighed der vælges, vil de økonomiske og personalemæssige konsekvenser i forhold til både anlæg og drift skulle uddybes nærmere efter beslutning i en senere sag.
·       Handlemulighed A: 1 mio. kr. fra kassen
·       Handlemulighed B: 25 mio. kr. eksklusiv moms fra kassen
·       Handlemulighed C: 68 mio. kr. eksklusiv moms fra kassen
Ovenstående med udgangspunkt i at kommunen ikke skal finansiere yderligere drift.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget vælger at indstille den ønskede handlemulighed til Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
At 1: Kultur- og Fritidsudvalget besluttede, at projektet gennemarbejdes yderligere af forvaltningen med inddragelse af brugerne fra Sørby Sport og Event, gerne ved dialog på næste udvalgsmøde.

3. Nyt springcenter m.v. (B)

3.     Nyt springcenter m.v. (B)

Sagsnr.: 330-2021-19710                 Dok.nr.: 330-2021-101384          Åbent
Kompetence:
Byrådet
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Kultur- og Fritidsudvalget og Økonomiudvalget beslutte en model for udvikling af Spar Nord Arena Slagelse.
Sagens indhold
I budgetaftalens pkt. 35 fremgår det, at der bl.a. skal afsøges muligheder for en springhal, og bevillingen afsætter 12 mio. kr. i 2022 til igangsætning af springhal mv.
De primære brugere af de to haller i Spar Nord Arena Slagelse er Antvorskov Skole i tidsrummet kl. 8 til 16 og Slagelse Gymnastikforening og Slagelse Håndboldklub efter kl. 16.
Foreningerne efterspørger bedre rammer for deres aktiviteter, så de kan skabe bedre miljøer for både bredden og talent og elite, hvor de kan samle foreningsaktiviteten, og hvor de bedre kan afholde arrangementer.
Jf. bilag D om foreningernes udvikling, deres fordeling af timer til aktivitet, herunder timekøb i haller (også uden for kommunen), er der en samlet årlig udgift for Slagelse Håndboldklub og Slagelse Gymnastikforening på i alt 285.566 kr.
Nedenstående beskriver 2 modeller for området. I begge modeller tager overslaget arealmæssigt udgangspunkt i Slagelse Gymnastikforenings skitseprojekt dateret 06.03.2015 og prismæssigt udgangspunkt i det tilhørende overslag dateret 26.11.2020 samt lignende referenceprojekter og tilgængelige, aktuelle realiserede priser og nøgletal.
Model a)
Projektet ved Spar Nord Arena Slagelse indeholder springcenter, B-hal med en håndboldbanestørrelse, yderligere lokaler til aktivitet i skole- og foreningsregi samt udvikling af udearealer. Projektet er estimeret på følgende måde:
Økonomiske overslag for udvidelse med 4.478 m2.
Delpriser og arealer fremgår af Bilag A og B. Beløbet er i kroner ekskl. moms.
Entreprisesum (ekskl. inventar og udstyr) – 17.000 kr. pr. m2                         76.126.000,00
Omkostninger, 15% af entreprisesum                                                           11.418.900,00
Inventar og udstyr                                                                                         3.000.000,00
Anlæg udearealer                                                                                           5.000.000,00
Anslået samlet anlægssum
95.544.900,00
Fordeling af bevilling og tidsplan ligger som bilag C.
Anslåede årlige driftsudgifter for udvidelsen år 1 – 5:                                      1.013.000,00
Model b)
Projektet ved Spar Nord Arena Slagelse indeholder springcenter med tilknyttede lokaler og udvikling af udearealer. Projektet er estimeret på følgende måde:
Økonomisk overslag på springcenter-udbygning med 3.258 m2.
Beløbet er i kroner ekskl. moms.
Entreprisesum (excl. inventar og udstyr) – 12.354 kr. pr. m2                          40.249.464,00
Omkostninger, 12% af entreprisesum                                                           4.830.000,00
Inventar og udstyr                                                                                         2.300.000,00
Anlæg udearealer                                                                                           3.000.000,00
Anslået samlet anlægssum
50.790.000,00
Tidsplanen for projektet vil afspejle tidsplanen i bilag C, men med en afkortet byggeperiode.
Anslået årlig driftsudgift for udvidelsen år 1 – 5:                                         757.000,00 kr.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Anbefale model a over for Økonomiudvalget og Byrådet
b)   Anbefale model b over for Økonomiudvalget og Byrådet
c)    Anbefale ingen af de 2 modeller over for Økonomiudvalget og Byrådet
Vurdering
Kultur og Fritid vurderer, at en udvidelse af faciliteter ved Spar Nord Arena Slagelse kan understøtte idrætspolitikkens vision ”Bevæg dig for livet – 25-50-75” ved at bidrage til flere områder af både idrætspolitikken og facilitetsplanen.
For at få flere borgere til at være aktive vil en udvidelse af faciliteterne i området ved Spar Nord Arena Slagelse tage hensyn til demografien, jf. indsats 1 i facilitetsplanen, og skabe bedre rammer for at få flere borgere, i alle aldre og på alle niveauer, til at være aktive, jf. område 1 i idrætspolitikken. Herunder vil en udvidelse understøtte store foreninger i at få bedre rammer for deres arbejde og samle foreningerne på en location og herved give bedre sociale forhold.
En udvidelse understøtter ligeledes område 4 i idrætspolitikken, der har fokus på, at idrætten skal sætte Slagelse Kommune på landkortet. En udvidelse kan skabe bedre rammer for sportsevents for både breddeidrætten og eliteidrætten. Model a vil have en større effekt på alle ovenstående indsatser ift. model b.
Kultur og Fritid vurderer, at processen med at afsøge mulighederne for et springcenter mv. skal have en inddragende proces med inddragelse af de relevante brugergrupper i faciliteten.
Ved model a vil andre brugergrupper desuden også kunne inddrages for at afsøge mulighederne for at få flere borgere til at være aktive i faciliteten, da den vil rumme flere aktivitetsmuligheder samt sociale muligheder og rammer. En større inddragende proces vil kunne kvalificere det endelige projekt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2022
2023
2024
2025
Bevillingsønske
 
 
 
Anlæg – 5.1 Kultur, Fritid og Borgerservice
 5.1
6.000
6.000
34.000
50.000*
Finansiering
 
 
Kassen
 1.4
6.000
-6.000
-34.000
-50.000*
*Ud af de 50 mio. kr. i 2025 skal det forventes, at de 16 mio. kr. skal overføres til 2026.
*Der skal tages højde for afledt drift, når byggeriet står klar til ibrugtagning.
Tværgående konsekvenser
Et byggeprojekt med udvidelse af faciliteter på og omkring arealet ved Spar Nord Arena Slagelse vil i byggeperioden have mulige konsekvenser for skolen.
Byggeriet vil skulle koordineres nøje med udvidelsen af svømmehalsbyggeriet. Projekterne vil ikke kunne foregå samtidig.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget vælger en model, som de anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
At 1: Kultur- og Fritidsudvalget besluttede, at der arbejdes videre med projektet i forvaltningen, så alle muligheder for placering m.v. afsøges, og udestående udfordringer, herunder økonomien, beskrives.
Kultur- og Fritidsudvalget indgår på efterfølgende møde i dialog med brugerne og træffer efterfølgende beslutning om det videre i sagen.

4. Dalmosehallen - Anmodning om kommunal garantistillelse (B)

4.     Dalmosehallen - Anmodning om kommunal garantistillelse (B)

Sagsnr.: 330-2021-16206                 Dok.nr.: 330-2021-72323            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal træffe beslutning om, hvorvidt udvalget vil anbefale Byrådet, at der stilles kommunegaranti på 700.000 kr. finansieret af kassen til renovering af tag på den selvejende hal Dalmosehallen.
Sagens indhold
Dalmosehallens bestyrelse anmoder om kommunal garantistillelse på 700.000 kr., da Dalmosehallen ønsker at optage et lån hos KommuneKredit til finansiering af tagrenovering på den del af Dalmosehallen, der indeholder gymnastiksal, fitness og lagerlokaler – lagerlokalerne benyttes til opbevaring af borde, stole, bar, hockeybander mm. Taget på denne del af hallen har ifølge bestyrelsen i en længere periode været utæt flere steder og derved givet et stort potentiale for råd og svamp.
For at undgå følgeomkostninger så som beskadigelse af træningsudstyr, elinstallationer og varmeanlæg vil det ifølge bestyrelsen være en fordel at foretage tagrenoveringen nu på den del af taget, der er utæt.
Taget vil efter renoveringen være efterisoleret med yderligere 150 mm, og denne efterisolering vil have en positiv effekt på varmeforbruget og dermed miljøet.
Tagets samlede renoveringssum vil andrage ca. 750.000 kr.
Dalmosehallen har mulighed for selv at bidrage med 50.000 kr. til udskiftning af taget via driftstilskuddet i 2021 og ansøger derfor om kommunal garantistillelse på 700.000 kr.
Taget er ikke blevet gennemgået af en byggesagkyndig.
Det fremgår af årsrapporten 2019, at der er henlagt 300.000 kr. til tagrenovering. Denne henlæggelse er ifølge Dalmosehallen blevet udhulet, da hallen er blevet reduceret med knap 500.000 kr. i kommunalt driftstilskud over de seneste 3 år.
Dalmosehallen har på opfordring fra Kultur- og Fritidsafdelingen også indsendt et anlægsønske til budgetprocessen. Dette skal ses i sammenhæng med, at fristen for anlægsønsker er den 6. april 2021.
Kommunal garantistillelse
I forbindelse med kommunal garantistillelse skal kommunen deponere et beløb svarende til lånets hovedstol, såfremt kommunen ikke har ledig låneramme. En garanti på 700.000 kr. vil betyde, at Slagelse Kommune derfor skal deponere et tilsvarende beløb. Beløbet skal finansieres af kassen.
Det deponerede beløb vil blive frigivet med 1/25-del pr. år – eller 28.000 kr. pr. år over 25 år.
Et lån med kommunal garanti må ikke have en længere løbetid end 25 år, og den årlige ydelse udgør ca. 30.000 kr.
Øvrige betingelser for en kommunal garanti:
At lånet ikke er afdragsfrit
At lånet optages som et serie- eller annuitetslån
At lånets renteprofil er fast rente.
At Dalmosehallen forpligter sig til løbende at sende budgetter og regnskaber til Slagelse Kommune.
At der aflægges anlægsregnskab overfor Slagelse Kommune – lånet må alene anvendes til anlægsprojektet, og et evt. overskydende beløb skal anvendes til enten at nedbringe lånet eller nedbringe kommunens deponeringsforpligtigelse.
Retligt grundlag
Beslutningen om kommunal garantiforpligtigelse skal træffes af Kommunalbestyrelsen jf. Styrelseslovens § 41.
Den kommunale deponeringsforpligtigelse er reguleret i Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v. nr. 1580 af 17. december 2013.
Handlemuligheder
A.    Kultur- og Fritidsudvalget kan anbefale Byrådet at imødekomme Dalmosehallens anmodning om garantistillelse
B.    Kultur- og Fritidsudvalget kan anbefale Byrådet ikke at imødekomme Dalmosehallens anmodning om garantistillelse. Dette vil betyde, at anmodningen i stedet behandles som et anlægsønske til budgetprocessen.
Vurdering
Administrationen anbefaler ikke at imødekomme Dalmosehallens anmodning om garantistillelse, men at Dalmosehallens anmodning i stedet behandles som et anlægsønske til budgetprocessen.
Dette sikrer, at haller og foreninger behandles ens i forbindelse med store facilitetsønsker, og at den af Kultur- og Fritidsudvalget vedtagne proces for anlægsønsker følges.
Denne anbefaling skal ses i sammenhæng med, at Dalmosehallen ikke er den eneste hal, som ønsker en større renovering.
Dalmosehallen får i dag driftstilskud ligesom de øvrige selvejende haller i Slagelse Kommune. Budgettet til de selvejende haller er en ramme, der fordeles efter de politisk besluttede principper, som bl.a. ser på faste driftsudgifter, løn og hallens størrelse. Driftstilskuddet til de selvejende haller i Slagelse Kommune bliver beregnet ud fra et gennemsnit af deres vedligeholdelsesudgifter, heriblandt drifts-, renoverings- og låneudgifter, de seneste 3 år. Det vil sige, at Dalmosehallen i løbet af de næste 3 år vil få tilskud på baggrund af den evt. tildelte kommunegaranti. Det gør, at lånet bliver en kommunal udgift via driftstilskuddet, og dermed vil den samlede eksisterende ramme blive mindre til de øvrige selvejende haller.
Derudover er det værd at bemærke, at Byrådet tilbage i 2018 afviste at yde lånegaranti til renovering af halgulv i Vesthallen. Vesthallen har i Budget 2021 fået anlægstilskud til projektet.
Dalmosehallen har indenfor de seneste knap 20 år modtaget tilskud til blandt andet varmeanlæg, renovering af tag og gulv, solcelleanlæg og indendørs skydebane.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
En kommunal garantistillelse har følgende økonomiske konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2021
2022
2023
2024
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
1.04
700
-28
-28
-28
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
1.04
-700
28
28
28
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget anbefaler Byrådet ikke at imødekomme Dalmosehallens anmodning om garantistillelse.
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget anbefaler Byrådet, at Dalmosehallens ansøgning i stedet behandles som et anlægsønske til budgetprocessen.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
At 1: Kultur- og Fritidsudvalget anbefaler til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse at imødekomme Dalmosehallens anmodning om garantistillelse.
Udvalget tilsluttede sig, at denne type af ansøgninger som udgangspunkt skal indgå i forbindelse med de årlige budgetbehandlinger. Af hensyn til at sikre klimaskærmen og bevarelse af ejendommens værdi gøres undtagelse herfra.

5. Slagelse Skytteforening - Renovering af udendørs faciliteter (B)

5.     Slagelse Skytteforening - Renovering af udendørs faciliteter (B)

Sagsnr.: 330-2020-154057               Dok.nr.: 330-2021-75820            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om der skal ydes tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen til Slagelse Skytteforening til renovering af klubbens riffelhus.
Sagens indhold
Slagelse Skytteforening er en af landets ældste skytteforeninger. Beklædningen og isoleringen på Slagelse Skytteforenings riffelhus på udendørsbanerne ved Oksebrovej 7A er ifølge foreningen i en dårlig forfatning, og en udskiftning er derfor påkrævet.
Konsekvensen af aldrende træværk og beliggenhed i et skovnært område har betydet, at mus og andre skadedyr har ødelagt den nuværende beklædning og isolering.
Klubben søger derfor kommunen om tilskud til at få udskiftet beklædningen og isoleret riffelhuset. Som led i projektet skal træværket på bygningen udskiftes med vedligeholdelsesfri Hardie-plank. Der skal desuden foretages eftersyn af elinstallationer, og ydervæggene skal isoleres.
Formålet er at få bragt riffelhuset tilbage i en anvendelig stand og gøre bygningen så vedligeholdelsesfri som muligt.
Renoveringen er første skridt mod foreningens drøm om fremtidens riffelbane med elektronisk banemarkering og flotte omgivelser. En bane, som kan gøre det muligt for klubben at være vært for stævner og konkurrencer i DGI-regi. Og derigennem motivere flere børn og unge til at blive en del af skydesporten.
Skydesporten er ifølge foreningen en inkluderende sport, som kan dyrkes af hele familien, uanset alder og fysisk formåen. Og riffelskydningen er den helt store disciplin indenfor skydning, særligt for børn og unge, da der skydes med anlæg.
Skydning er desuden en idræt, som udfordrer koncentration, præcision, ro og evnen til at præstere under tidspres.
Foreningen har via midler fra DGI's Foreningspulje allerede fået moderniseret 25 meter banen med overdækning af skiverne. Og klubben oplever allerede medlemstilgang og øget interesse.
Slagelse Skytteforening har endvidere for nyligt indgået samarbejde med DIF, Forsvarsministeriet mm. om at være Safezone for veteraner.
Slagelse Skytteforening har pt. 121 medlemmer, hvoraf de 29 er i alderen 0-24 år.
Slagelse Skytteforenings seneste årsregnskab (2019-regnskabet) viste et overskud på 7.400 kr. Egenkapitalen var pr. 31/12 2019 i alt 385.277 kr. Heraf udgør de likvide midler 48.317 kr.
Slagelse Skytteforening har indhentet 2 tilbud på projektet, der lyder på henholdsvis 148.875 kr. og 164.072,50 kr. Begge beløb er inklusiv moms.
Tilbuddene vedrører kun de ting, som foreningen ikke selv kan klare via eget budget og egen arbejdskraft. Før håndværkerne kan komme i gang, er der en del forberedelse, som skal klares, hvilket foreningen selv står for.
Frivillige i foreningen vil således stå for nedtagning og efterfølgende reetablering af det lovpligtige hegn, der omgiver skydebanen. Foreningen vurderer, at dette vil koste 5.000 kr. i materialer. Derudover skal alarmer frakobles og nedtages og efterfølgende geninstalleres. Dette arbejde skal foretages af en autoriseret installatør, og foreningen anslår, at det vil kunne løbe op i 10.000 kr. Begge disse udgifter dækker foreningen selv.
Foreningen planlægger desuden at søge DIF og DGI's Foreningspulje om midler til renoveringen.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten og retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Bevilge de ansøgte 150.000 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen til projektet
b)   Bevilge et andet beløb fra Idræts- og Fritidspuljen til projektet, fx 75.000 kr.
c)    Afvise at yde tilskud til projektet.
Vurdering
Administrationen vurderer, at Idræts- og Fritidspuljen kan støtte projektet, idet denne pulje bl.a. giver tilskud til renovering af eksisterende faciliteter. Derudover vurderer administrationen, at ansøgningen opfylder følgende bærende principper for ansøgninger til puljen:
·       Medfinansiering – Klubbens medlemmer bidrager med arbejdskraft, og klubkassen forventes at bidrage med 15.000 kr. til projektet.
·       Børn og Unge – Renoveringen kommer bl.a. klubbens unge medlemmer til gavn, ligesom den er et led i klubbens arbejde med at tiltrække flere børn og unge.
·       Omfang – Renoveringen af riffelhuset er en del af en større modernisering af banen, som skal gøre det muligt at tiltrække både stævner i DGI-regi og flere medlemmer.
·       Idrætspolitik – Projektet er i god tråd med visionen og flere af målene i kommunens idrætspolitik, fx optimering af brug af faciliteter.
På baggrund af ovennævnte vurderer administrationen, at der skal ydes et tilskud på 75.000 kr. til projektet, således at der også sker en væsentlig medfinansiering/ekstern finansiering. 
Beløbet skal også ses i sammenhæng med, hvad der inden for det seneste år er bevilget til facilitetsprojekter i andre skytteforeninger. I 2020 bevilgede udvalget således 75.000 kr. til Vemmelev Skydeafdeling og 60.000 kr. til Gimlinge Skytte- og Idrætsforening.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er pt. 370.397 kr. tilbage i årets Idræts- og Fritidspulje. Der er ikke yderligere ansøgninger til puljen på dagsordenen til dette udvalgsmøde.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget bevilger 75.000 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen til Slagelse Skytteforening til renovering af klubbens riffelhus.
2.    at Tilskuddet ydes under forudsætning af, at klubben selv skaffer det resterende beløb gennem egenfinansiering eller ekstern finansiering.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
At 1 og 2: Godkendt at yde et tilskud på 75.000 kr., under forudsætning af at klubben skaffer det resterende beløb.

6. Slagelse Kommunes Kunstudlån

6.     Slagelse Kommunes Kunstudlån

Sagsnr.: 330-2017-29244                 Dok.nr.: 330-2021-100468          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om status for Slagelse Kommunes Kunstudlån.
Sagens indhold
Slagelse Kommunes Kunstudlån, tidligere betegnet som Slagelse Kommunes Kunstfond, er en samling af kunstværker fra de fire tidligere kommuner og værker indkøbt og doneret efter kommunesammenlægningen. Samlingen består af næsten 1.500 værker og indeholder et stort antal grafiske værker fra 1960-1980’erne, en del ældre malerier inden for landskabsgenren, keramik, glas og meget andet – både af lokale, nationale og internationale kunstnere. Værkerne udlånes til kommunale lokaler (institutioner, kontorer, mødelokaler, receptioner o.l.), normalt i et år ad gangen, og udgør langt størstedelen af den kunst, man kan se i kommunens ejendomme. På Kunstudlånets hjemmeside kan medarbejderne se langt de fleste værker, både de udlånte og de ledige, og vælge, hvilke værker man ønsker at låne.
Der er løbende udgifter forbundet med vedligehold af værkerne og driften af Kunstudlånets hjemmeside. Kulturafdelingen og IT-afdelingen arbejder på at inkorporere udlånet af værkerne i kommunens intranet og herigennem også udvikle en digital udlånsplatform for samlingen.
Kunstudlånet administreres i dag af Slagelse Bibliotekerne, og udlån foregår i dag manuelt, hvilket er en meget tung arbejdsgang.
Efter Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget i februar 2017 valgte at nedlægge kommunens Billedkunstråd, stod Kunstudlånet uden faglig sparring.
Kulturafdelingen bestilte på den baggrund en kunstfaglig gennemgang af samlingen, som blev fremlagt for Kultur- og Fritidsudvalget i maj og juni måned 2018. Gennemgangen pegede på en række anbefalinger og udviklingsmuligheder, som udvalget godkendte, at Kulturafdelingen fremover skulle bruge som rettesnor for arbejdet med samlingen. Rapporten er vedlagt som bilag til denne sag.
Af nye tiltag, som rapporten anbefalede, og som er gennemført, kan nævnes:
·       Ændring af navn fra kunstfond, da der i højere grad er tale om en udlånsordning – navnet er ændret til Slagelse Kommunes Kunstudlån.
·       Ny visuel identitet på hjemmesiden – der arbejdes som nævnt med at inkorporere samlingen på Inslag og derefter nedlægge hjemmesiden, som er yderst forældet og ikke giver mulighed for digitalt udlån.
·       Faste kriterier for optagelse af nye værker i samlingen – disse er fastlagt med udgangspunkt i rapportens anbefalinger, og der administreres ud fra disse.
Anbefalingen var bl.a. derudover, at eksisterende værker, der ikke levede op til kriterier for optagelse af nye værker, skulle udskilles af samlingen. Kultur- og Fritidsudvalget valgte dog, at denne anbefaling ikke skulle følges.
Rapporten pegede samtidig på, at det var en mulighed at få kunstnere til at kuratere samlingen og benytte den eksisterende samling til nye initiativer og kunstprojekter, der dermed aktualiserer samlingen. Denne indsats har det indtil nu ikke været muligt at igangsætte. Dog blev billeder fra samlingen benyttet til pilotprojektet under Børnenes Kulturregion i 2020, og efter planen fortsætter dette forløb for 2. klasser frem til 2024.
Retligt grundlag
Principperne i Kommunalfuldmagten, der giver kommunen mulighed for at iværksætte initiativer og projekter inden for kulturområdet til gavn for borgere og turister.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Kulturafdelingen anbefaler, at orienteringen tages til efterretning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
At 1: Orienteringen taget til efterretning.
Kultur- og Fritidsudvalget opfordrede til, at institutioner og enheder tager initiativ til, at kunst så vidt muligt kommer ud i borgerrettede arealer, og at der er en vis cirkulation. Biblioteket giver udvalget en opfølgning.
Muligheden for at arbejde videre med opgaven drøftes med kulturlederne, og udvalget får en tilbagemelding.

7. Børnenes Kulturregion (O) (D)

7.     Børnenes Kulturregion (O) (D)

Sagsnr.: 330-2021-21901                 Dok.nr.: 330-2021-99642            Åbent
Kompetence:
Kultur- og Fritidsudvalget
 
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om Børnenes Kulturregion i 2021 og skal drøfte finansiering af en eventuel udvidelse af projektet i 2022 i Slagelse Kommune.
Sagens indhold
Kulturregion Midt- og Vestsjælland, bestående af Kalundborg, Lejre, Odsherred, Ringsted, Sorø og Slagelse Kommune, og Kulturministeriet har indgået kulturaftale for årene 2021- 2024. I kulturaftalen 2021-2024 arbejdes der målrettet og struktureret med den hidtil største børnekulturelle satsning i form af projektet Børnenes Kulturregion, der har en målsætning om at involvere alle børn og unge i Kulturregion Midt- og Vestsjælland. Potentielt set i alt ca. 35.000 børn og unge. Kultur- og Fritidsudvalget godkendte på udvalgsmødet i december 2020 udkast til kulturaftalen. Kulturaftalen er vedlagt som bilag.
I 2020 blev der i alle seks kommuner gennemført og afprøvet en pilot i form af et billedkunstforløb. Her deltog i alt 2000 elever fra 2. klasser, 80 lærere og 3 kunstnere på tværs af de seks kommuner. Erfaringerne herfra var særdeles positive og har givet et godt afsæt til udvidelsen af indsatserne i 2021.
I 2021 igangsættes 5 kulturforløb – 4 på skoleområdet og 1 på dagtilbudsområdet. Se bilaget Beskrivelse af forløb 2021 for en kort gennemgang af de planlagte forløb. Disse forløb finansieres af kulturregionale midler. Afhængig af de deltagende kommuners beslutninger om yderligere finansiering vil projektet udvides med flere forløb i 2022-2024.
Målsætningen er, at antallet af kulturforløb gradvist øges. Ambitionen er, at realisere et fuldt udfoldet kulturprogram med kulturforløb på alle årgange fra 0 år til 9. kl. i alle seks kommuner. Se bilag Mulig gradvis implementering og finansiering af projektet Børnenes Kulturregion for plan for mulig gradvis udvidelse af projektet. Der vil være mulighed for, at Kulturregionen forlænger projektet til 2028 – altså en kulturaftale yderligere. Et fuldt realiseret projekt vil i Slagelse Kommune omfatte ca. 10.000 børn i de kommunale folkeskoler og daginstitutioner.
For nuværende skal drøftes finansiering af en eventuel udvidelse af projektet i 2022 i Slagelse Kommune, mens mulighederne for udvidelse i 2023 og 2024 først skal drøftes i 2022, hvor der vil blive fremlagt forslag til forskellige deltagelsesniveauer.
Vision og mission med Børnenes Kulturregion
·       Projektet får en volumen og en kvalitet, som den enkelte kommune ikke kan løfte alene. Kommunernes forskellige styrkepositioner inddrages i en ambitiøs satsning for at nå fælles mål.
·       Projektet skal gøre en forskel for alle deltagende børn og unge, både nu og i fremtiden, ved at sikre, at alle møder kunst og kultur af høj kvalitet. Samtidig får skoler og dagtilbud redskaber og metoder, som med det samme giver mere kreative læringsmiljøer.
·       ALLE børn uanset baggrund skal have lige muligheder og adgang til kunsten og kulturen. Derfor involveres alle skoler og dagtilbud om rammen for målopfyldelse.
·       Projektet skal være et nationalt eksempel på, hvordan man på tværs af kommuner kan gå sammen om at strukturere en kvalitativ, solid og levedygtig indsats og dermed indfri Kulturministeriets ønske om, at flere børn og unge møder kunst og kultur.
Se mere i bilaget Børnenes Kulturregion Projektbeskrivelse.
Projektet er støtte af 15. Juni Fonden med 6.5 mio. kr. En del af fondsmidlerne er allokeret forskning og effektmåling, så der fra start kan igangsættes dataindsamlinger og erfaringsopsamling til senere dokumentering af projektets resultater og effekter. 
Projektet i 2021
Planlægningen af de kommende 5 kulturforløb til afvikling i skoleåret 21/22 er allerede godt i gang i kulturregionsnetværket, hvor skole-, dagtilbuds- og kulturkonsulenter fra hver kommune sammen tilrettelægger forløbene med øje for lokale forhold, der kræver tilpasning. Det forventes, at skolerne og dagtilbuddene modtager informationer om åres kulturforløb i løbet af april.
Lejre Kommune fungerer som sekretariat for projektet, mens der lokalt samarbejdes på tværs af kultur-, skole- og dagtilbudsområdet om den lokale implementering af projektet og den praktiske planlægning af forløbene. Se bilaget Børnenes Kulturregion Organisering for uddybning af organisering og ansvars- og opgavefordeling.
Økonomi og den fremtidige finansiering af projektet
Projektbudgettet er totalt på 26.300.000 kr. og dækker perioden fra og med 2021 til og med 2024 under forudsætning af, at projektet realiseres fuldt ud. Der er til igangsættelsen og implementeringen af indsatsen rejst midler fra både Kulturregionen, Kulturministeriet og 15. Juni Fonden svarende til 14.250.000 kr.
Dette giver et restfinansieringsbehov på 12.050.000 kr.
Alle fem forløb i 2021 er dog allerede fuldt finansieret, hvilket betyder, at alle kulturregionens børn på de udvalgte fem årgange kan deltage i kulturforløbene, mens der tages stilling til medfinansiering for 2022 og overslagsår.
Kultur- og Fritidsudvalget skal for nuværende drøfte en finansiering af yderligere 3 forløb i 2022 på 505.000 kr. i medfinansiering til kulturregionen og 145.000 kr. til finansiering af lokal administration af projektet. I alt 650.000 kr.
Forløbene i 2021 og starten af 2022 vil blive evalueret, og der vil derefter blive fremlagt en sag for Kultur- og Fritidsudvalgene i kulturregionens kommuner i 2022 om projektets videre finansiering i 2023-2024.
I bilaget Mulig gradvis implementering og finansiering af projektet Børnenes Kulturregion kan ses et eksempel på finansieringsplan frem til 2024, både for kulturregionen samlet og for de enkelte kommuner, beregnet med udgangspunkt i et fuldt realiseret projekt hvor samtlige skoler og dagtilbud deltager, og hvor der er forløb på alle årgange fra 0 år til 9. kl. i 2023 og 2024.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper giver kommunen mulighed for at støtte kulturelle aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
A.    Tage orienteringen om Børnenes Kulturregion i 2021 til efterretning.
B.    Drøfte, hvordan udgifterne på 650.000 kr. til yderligere deltagelse i projektet i 2022 kan finansieres.
Vurdering
Det er Kulturafdelingens vurdering, at projektet understøtter kulturstrategiens fokusområder børnekultur og ungekultur, hvis ambition er, at alle børn i Slagelse Kommune skal have mulighed for at undersøge, sanse og eksperimentere med selv at skabe kunst og kultur.
Projektets struktur med dagtilbud og skoler som målgruppe sikrer, at alle Kulturregionens børn og unge får lige muligheder for at udvikle deres kreativitet og lige adgang til kunst og kultur.
Børnenes Kulturregion understøtter derudover skoler og dagtilbuds arbejde med trivsel og læring ved at indfri de forskellige fags målsætninger og folkeskolereformens og de pædagogiske læreplaners intentioner om at styrke og udvikle børnenes kreative kompetencer.
Projektet styrker Kulturregionens kulturliv. I alle seks kommuner eksisterer der allerede mange ambitiøse børnekulturelle indsatser, som med fordel kan indgå i Børnekultursatsningen.  
Projektet kan medvirke til at skabe et positivt image for Slagelse Kommune i forhold til bosætning for børnefamilier.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Finansiering af yderligere 3 forløb i 2022 på 650.000 kr. indgår som et af administrationens ønsker i den videre budgetproces.
Tværgående konsekvenser
Denne sag drøftes sideløbende i alle de seks kommuner i Kulturregion Midt- og Vestsjælland.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget tager orienteringen om projektet Børnenes Kulturregion i 2021 til efterretning.
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget drøfter, hvordan udgifterne på 650.000 kr. til yderligere deltagelse i projektet Børnenes Kulturregion i 2022 kan finansieres.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
At 1: Taget til efterretning.
At 2: På næste møde fremlægger forvaltningen forslag til medfinansiering, og hvilken del af udgiften i 2022 der søges dækket via budgetforhandlingerne.

8. Genoptaget: Aktivitetstilskud 2021: Guldagergaard CLAYTOPIA (B)

8.     Genoptaget: Aktivitetstilskud 2021: Guldagergaard CLAYTOPIA (B)

Sagsnr.: 330-2020-150838               Dok.nr.: 330-2021-109533          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Guldagergaard ønsker, på baggrund af erfaringer opnået under den nuværende Corona-situation, at afholde en udendørs keramikfestival ”Claytopia” i 2021.
”Claytopia” skal være en tilbagevendende månedlang udendørs festival i juli med fokus på keramik. Der vil være udstilling af samtidskeramik, installation af et større udendørs værk, som er skabt til begivenheden, artist-talks, debatter, musik og lignende aktiviteter. Dele af aktiviteterne vil blive livestreamet på relevante platforme.

Som ramme om disse begivenheder ønsker Guldagergaard at etablere udendørsscener, pavilloner til salg af keramik, et udendørs lerværksted med henblik på børn samt etablering af et streetfoodmarked, der kan drives af lokale fødevareaktører. De udendørs rammer forventes også at kunne bruges til andre tilsvarende aktiviteter i løbet af året.

Desuden ønsker Guldagergaard at oprette en taskforce, som skal have fokus på at formidle de udstillende kunstnere til potentielle købere og gallerier via en generel promovering af projektet til danske, internationale og sociale medier.

”Claytopia” vil finde sted samtidig med Keramikfestivalen i Skælskør, der forventes afholdt onsdag den 14. juli, men er et selvstændigt arrangement uden tilknytning til keramikfestivallen.

Guldagergaard vurderer, at ”Claytopia” ikke alene vil have en gavnlig effekt på Guldagergaard, men på hele kommunens turismeprofil, særligt Skælskøregnen.

Guldagergaard har en 3-årig aftale om tilskud til kulturelle aktiviteter frem til 2023 med Slagelse Kommune på 1,4 mio. kr. om året. Et af målene i driftsaftalen er, at Guldagergaard skal afholde en til to årlige udstillinger i parken samt afholde en til to udstillinger eller events, som involverer Guldagergaards kunstnere.

Guldagergaards budget for ”Claytopia” 2021 er vedlagt som bilag.
Budgettet balancerer med det ansøgte aktivitetstilskud fra Puljen til kulturelle formål.
Det samlede budget er på 1.460.000 kr., hvor 500.000 kr. er til etablering af permanente installationer såsom scene og udendørsmøbler.
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål for 2021, der bygger på kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle og turismefremmende aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a)    Bevilge de ansøgte 300.000 kr. i aktivitetstilskud for 2021.
b)   Bevilge et andet beløb i aktivitetstilskud for 2021.
c)    Give afslag på ansøgningen.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at Guldagergaards ”Claytopia” lever op til retningslinjerne for Puljen til kulturelle formåls princip om støtte til aktiviteter, der understøtter kommunens kulturpolitik. Ansøgningen lever især op til fokusområderne Kultur i det offentlige rum, Børn og unge samt Arrangementer med lokalt særpræg.

Kulturafdelingen vurderer, at ”Claytopia” festivalen vil være en styrkelse af Guldagergaards og kommunens kultur- og turismeprofil. De udendørs rammer for festivalen vil potentielt set sikre et større, og muligvis også bredere publikum, end de nuværende indendørs rammer tillader. En livestreaming af dele af aktiviteterne vil desuden potentielt også kunne ramme et større nationalt og internationalt publikum.
Et udendørs lerværksted med fokus på børn vil understøtte kulturstrategiens tema Børnekultur, og aktiviteten vil kunne støttes med 25.000 kr. fra Puljen til børn og unges møde med kunsten.
Kulturafdelingen vurderer dog samtidig, at aktiviteten har et stort fokus på salg af keramik og profilering af de deltagende kunstnere, og at en del af udgifterne kan henføres til dette formål. Derudover indgår udstillinger i parken allerede som en del af den nuværende aftale om tilskud til kulturelle aktiviteter mellem Guldagergaard og Slagelse Kommune.

Kulturafdelingen vurderer, at der er tale om et omfangsrigt etableringsprojekt af faciliteter til udstilling af værker – udgiftsposter, der ikke kan ydes støtte til fra Puljen til kulturelle formål. Et potentielt tilskud til aktiviteten vurderer Kulturafdelingen derfor skal øremærkes til eksempelvis honorarer til kunstnere og/eller PR.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, om der skal ydes støtte til Guldagergaards keramikfestival ”Claytopia” i 2021.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 12. januar 2021:
Fraværende:  Troels Brandt (B)
Udvalget besluttede, at Troels Brandt (B) var inhabil ved behandling af dette punkt. Troels Brandt (B) deltog derfor ikke ved behandling af punktet.
Udvalget besluttede, at ansøgningen ikke imødekommes, med henvisning til samarbejdsaftalen med den erhvervsdrivende fond Guldagergaard, hvor der ydes et årligt aktivitetstilskud på 1,4 mio. kr.
Ebbe Ahlgren (V) og Morten Augustsen (V) ønskede, at ansøgningen imødekommes og løftede sagen til Byrådet jfr. standsningsretten i Styrelseslovens § 23.
Beslutning i Byrådet den 25. januar 2021:
Fraværende: 
Byrådet besluttede at Troels Brandt (B) var inhabil og han deltog ikke i behandling af punktet. Poul Arne Bødker (B) deltog som suppleant.
Ændringsforslag fra Jørgen Andersen (A):
Guldagergård er i 2019, 2020 og 2021 bevilget yderligere 400 tkr. oven i det tilskud Guldagergård hidtil har fået, idet pengene bl.a. skulle gå til projekter og øgede aktiviteter, og det kunne fx. være Claytopia. Herudover fik Guldagergård i 2020 yderligere 600 tkr. fra den lokale corona-hjælpepakke. På den baggrund ønsker byrådet en redegørelse for, hvad tilskudsmidlerne fra kommunen på samlet set 4,8 mio.kr. i 2019-2021 har været anvendt til, og hvad de planlægges anvendt til i 2021. Byrådet er generelt meget positive overfor nye kulturelle arrangementer, herunder fx. Claytopia, og derfor genoptages sagen, når redegørelsen sammen med et 2020-regnskab fra Guldagergård foreligger, forventeligt på byrådsmødet i februar 2021.
For stemte 16; (A), (F), (I) og (Ø).
Imod stemte 15; (V), (O), (B) og Ann Sibbern(UFP).
Forslaget blev godkendt.
Genoptagelse
Sagen genoptages med supplerende materiale indsendt af Guldagergaard.
Til sagen er vedlagt Redegørelse for tilskud 2020 og 2021, samt coronahjælpepakken som yderligere bilag.
Der henvises derudover til det oprindelige bilag Guldagergaard – Årsrapport/regnskab 2019 med underskrifter, for redegørelse i forhold til tilskuddet i 2019.
Guldagergaard oplyser, at årsrapport for 2020 fremsendes til Slagelse Kommune efter godkendelse i bestyrelsen i april 2021.
Handlemuligheder
Byrådet kan
a)    Bevilge de ansøgte 300.000 kr. i aktivitetstilskud for 2021.
b)   Bevilge et andet beløb i aktivitetstilskud for 2021.
c)    Give afslag på ansøgningen.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
2.    at Byrådet beslutter, om der skal ydes støtte til Guldagergaards keramikfestival ”Claytopia” i 2021.
Beslutning i Byrådet den 22. marts 2021:
Fraværende:  Troels Brandt (B)
Byrådet besluttede at Troels Brandt (B) var inhabil, og han deltog ikke i behandling af punktet. Poul Arne Bødker (B) deltog som suppleant.
At 2 - Byrådet udtrykker positiv støtte til Clautopia i 2021 med et støtte beløb på 300.000 kr., og at forslaget sendes til Kultur- og Fritidsudvalget med henblik på afklaring af den kunstneriske del af projektet samt at Byrådet desuden bemærker, at der snarest kommer en sag på Erhvervs- og Teknikudvalget vedrørende Guldagergaards brug af haven. Aktivitetstilskuddet på 300.000 kr. finansieres af kassen.
Genoptagelse
På baggrund af Byrådets beslutning d. 22. marts 2021 skal Kultur- og Fritidsudvalget vurdere den kunstneriske del af projektet og godkende benyttelsen af tilskuddet på 300.000 kr.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at Guldagergaards ”Claytopia” lever op til retningslinjerne for Puljen til kulturelle formåls princip om støtte til aktiviteter, der understøtter kommunens kulturpolitik. Ansøgningen lever især op til fokusområderne Kultur i det offentlige rum, Børn og unge samt Arrangementer med lokalt særpræg.

Kulturafdelingen vurderer, at ”Claytopia”-festivalen vil være en styrkelse af Guldagergaards og kommunens kultur- og turismeprofil. De udendørs rammer for festivalen vil potentielt set sikre et større, og muligvis også bredere publikum, end de nuværende indendørs rammer tillader. En livestreaming af dele af aktiviteterne vil desuden potentielt også kunne ramme et større nationalt og internationalt publikum.
Kulturafdelingen vurderer samtidig, at aktiviteten har et stort fokus på salg af keramik og profilering af de deltagende kunstnere, og at en del af udgifterne kan henføres til dette formål, som kommunen ikke kan støtte.

Kulturafdelingen vurderer, at der er tale om et omfangsrigt etableringsprojekt af faciliteter til udstilling af værker, men at dette kan omfattes af aktivitetstilskud finansieret af kassen.
Tilskud til aktiviteten vurderer Kulturafdelingen derfor skal øremærkes til eksempelvis:
a.    Podier, skiltning, budgetteret til 85.000 kr.
b.    Etablering af scene, budgetteret til 300.000 kr.
c.    Honorarer til kunstnere, budgetteret til 200.000 kr.
d.    PR, inklusiv fotografering og annoncering, budgetteret til 225.000 kr.
e.    Udendørs lerværksted med fokus på børn, budgetteret til 25.000 kr.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
3.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender, at aktivitetstilskuddet på i alt 300.000 kr. kan benyttes til de under punkt a.-e. nævnte aktiviteter.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende:  Troels Brandt (B)
Udvalget besluttede, at Troels Brandt (B) var inhabil.
At 3: Godkendt, idet Guldagergaard kan anvende bevillingen til de under a til e nævnte formål efter Guldagergaards prioritering. Udvalget har bemærket, at tilskuddet ikke kan anvendes til de kommercielle aktiviteter.
Tilskuddet gives under forudsætning af projektets gennemførelse.

9. Gensidig orientering (O)

9.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2021-11882                 Dok.nr.: 330-2021-50837            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.
Sagens indhold
1.    Orientering fra udvalgsformand
2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer
3.    Orientering fra administrationen:
Puljer på kultur- og fritidsområdet:
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur- og fritidsområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål
2.471.344
2.177.135
294.209
FRITID:
 
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
710.647
340.250
370.397
Markedsføringspuljen
1.396.378
1.347.500
48.878
Puljen til selvorganiseret idræt og bevægelse
239.311
0
239.311 
Udviklingspuljen (FOU)
157.362
0
157.362
Fritidsområdet:
Svømmehalsbyggeri
Deadline for rådgivertilbud er udløbet, og der er indkommet 2 kompetente tilbud. Disse vurderes i øjeblikket, og udvalget informeres om vinderen, når denne kendes medio april.
B73 kunstgræsbane
Der kan forekomme en mindre forsinkelse af etableringen af den nye kunstgræsbane ved B73. Dette skyldes en periode, hvor vejret gjorde det vanskeligt at arbejde. Forsinkelsen af afleveringen kan derfor være på 10 dage. Bortset fra den mulige forsinkelse går projektet, som det skal.
Nyt lysanlæg ved Kirkeskovsskolen
Der planlægges en udskiftning af det eksisterende og nedslidte lysanlæg ved træningsbanen ved Kirkeskovsskolen til et nyere lysanlæg, som tidligere har været benyttet ved B73, hvor den nye kunstgræsbane etableres. Herved kommer der et bedre lysanlæg ved Kirkeskovsskolen til glæde for foreningslivet. Der arbejdes på, at det nye lysanlæg etableres i sommerperioden.
Vesthallens gulv
Der har været afholdt møde med Vesthallen, hvor hallen er blevet orienteret om byggeprocessen, lovgivningen på området osv. Hallen har igangsat arbejdet, som foregår over sommeren 2021.
Korsør Skatepark
Byggeprocessen omkring Korsør Skatepark er i fuld gang, og skateparken forventes foreløbig færdig inden sommeren 2021. For at skabe de bedst mulige forudsætninger for, at den endelige skatepark også er dén skatepark, som brugerne ønsker sig, er der løbende dialog mellem bygherre, rådgiver, entreprenør og forening. Frem mod indvielsen af skateparken har foreningen Korsør Skatepark indgået aftale med naboen Rema1000 om, at der er et par mobile ramper til rådighed på parkeringspladsen. Ramperne bliver flittigt brugt af unge på skateboard og løbehjul, som glæder sig til at kunne tage den nye park i brug.
BiDS – Praktikantprojekter på Kirkeskovsskolen og Sygehusets Daginstitution
I perioden fra den 1. februar til den 19. marts 2021 har BiDS-indsatsen haft glæde af to praktikanter fra bacheloruddannelsen i Idræt og Sundhed i Odense, som har været koblet til Kirkeskovsskolen og Sygehusets Daginstitution. På skolen har der været fokus på at få mere bevægelse ind i hverdagen gennem faglige bevægelsesaktiviteter, brain breaks og frikvartersaktiviteter. I daginstitutionen har der været fokus på udvikling af bevægelsesaktiviteter med fokus på motorik og læring samt oplysningsmateriale om motorik til forældremålgruppen. Efter praktikanternes afslutning arbejder administrationen videre med at udbrede erfaringerne.
DIF Get2Sport-aftale
Aftalen er forlænget til medio 2023. Se desuden vedhæftede pressemeddelelse
Genåbningsplan
I samarbejde med SIR har Fritidsafdelingen afholdt et kort fyraftensmøde, hvor vi bl.a. har informeret om forlængelse af sæsonen i hallerne, understøttelse af aktiviteter udendørs og muligheden for at låne haller i sommerperioden. Mødet var optakt til Udvalgets temamøde 14. april.
Nye godkendte foreninger
Folkeoplysningsloven indeholder en del krav, som foreningerne skal leve op til for at blive godkendt som frivillig folkeoplysende forening. Foreningen skal bl.a. fungere på et demokratisk grundlag og udøve folkeoplysende aktiviteter.
Følgende foreninger er blevet godkendt: Jump, Dance & Fitness Vestsjælland, Fællesskab, Krop og Sind IF og Korsør Cable Park.
Slagelse Talent & Elite
Årets optag til Nymarkskolen er afsluttet, og der blev optaget 25 elever til den kommende 7. klasse. Vi har i år givet afslag til 4 elever på forskellige baggrunde, herunder elevernes sportslige niveau og den kommende klasses dynamik og trivsel. Optaget har med stor succes foregået online. Især samtalerne med ansøgerne har fungeret rigtig godt og har været præget af væsentlig mindre nervøsitet (fra ansøgerne) grundet online-formen.
Sammen om bevægelse
Fritidsafdelingen arbejder i 2021 ind i den nationale indsats Sammen om bevægelse, som DIF, DGI og Danmarks Radio har igangsat sammen, på de mest oplagte områder. Dette gør Fritidsafdelingen primært i samarbejde med idrætslivet og erhvervsforeningerne i de relevante byer for at skabe bevægelse for alle. Fritidsafdelingen er i gang med at kortlægge de mest oplagte samarbejder og orienterer udvalget nærmere på næste møde.
WinKAS
Bookingdelen er implementeret succesfuldt, og foreningerne kan fra nu af komme med ønsker til sæsonbooking samt booke enkelte events via systemet. Vi tilpasser løbende systemet.
Kulturområdet:
Lokalradio
Nærradio Korsør modtog i 2020 tilskud fra Puljen til kulturelle formål til kulturelle aktiviteter, hovedsageligt i form af den kulturelle del af sendefladen. Ifølge den konkrete aftale er lokalradioen forpligtet til løbende at indsende dokumentation i form af oversigt over den kulturelle del af sendefladen. Fra og med 2020 er det aftalt med lokalradioen, at rapporteringen udelukkende indeholder programmer med kulturelt fokus. Radioens rapportering for 3. og 4. kvartal 2020 er vedlagt som bilag (Bilag 1 og bilag 2).
Workshop omkring forpagtning af Slagelse Teater
På baggrund af de fortsatte Covid19-restriktioner, og for at imødekomme flere af de deltagende teater-aktørers ønske om dels at kunne mødes fysisk og kunne deltage med to repræsentanter, har vi været nødsaget til udskyder disse workshop.
Workshopsne afholdes så snart det er muligt at mødes fysisk.
Folkebibliotekets betydning for borgerne
Konsulentbureauet Seismonaut har på foranledning af Roskilde Centralbibliotek udarbejdet rapporten Folkebibliotekets betydning for borgerne i Danmark (vedhæftet).
Som titlen vidner om, har Seismonaut fået til opgave at måle noget, vi normalt vil anse for vanskeligt målbart.
Dette håndterer Seismonaut med et metodisk greb, hvor folkebibliotekets betydning måles i fire dimensioner: ”frihed”, ”perspektiv”, ”kreativitet”, ”fællesskab”. Der ses i den forbindelse på samlingens betydning såvel som for betydningen af arrangementerne, af de fysiske faciliteter og af vejledningen.
Den travle læser opfordres til at læse rapportens indledende sammenfatning af konklusionerne.
Partnerskab om åben skole
Bibliotekerne og folkeskolerne i Slagelse Kommune har traditionelt et godt samarbejde. For at sætte yderligere blus på dette har Skoleafdelingen og bibliotekerne indgået en partnerskabsaftale, der sætter en klar ramme for samarbejdet om bibliotekernes tilbud til skolerne samt for synliggørelsen af tilbuddene på platformen skolenivirkeligheden.dk/slagelse.
Partnerskabsaftalen er vedhæftet til udvalgets orientering.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget orienteres.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
At 1: Taget til efterretning.
Mødet med Udvalget vedrørende Korsør Bibliotek planlægges, så anbefalingerne kan indgå i de kommende budgetforhandlinger.
Status for Skælskør Gamle Rådhus gives på næste udvalgsmøde.
Der gives en generel status for genåbning af idrætsfaciliteter på næste udvalgsmøde.

10. Pressemeddelelser (B)

10.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-89840                 Dok.nr.: 330-2020-422293          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.
Indstilling
Kultur- og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
Udvalget ønsker en pressemeddelelse vedrørende Guldagergaard. Jørgen Andersen (A) og Ebbe Ahlgren (V) udtaler sig.

11. Godkendelse af referat (B)

11.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2021-2990                   Dok.nr.: 330-2021-10123            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal godkende referatet.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender referatet.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
Godkendt.