1. Godkendelse af dagsorden (B)
1. Godkendelse af dagsorden (B)
Sagsnr.: 330-2017-89787 Dok.nr.: 330-2020-422259 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal godkende dagsordenen.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget godkender dagsordenen.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende:
Godkendt.
2. Ny hal i Sørby til E-sport (B)
2. Ny hal i Sørby til E-sport (B)
Sagsnr.: 330-2021-20156 Dok.nr.: 330-2021-92405 Åbent
Kompetence: | Byrådet |
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Kultur- og
Fritidsudvalget samt Økonomiudvalget beslutte en kommunal finansiering og
byggeri af en hal B i Sørby samt en væsentlig renovering af den eksisterende
selvejende hal.
Sagens indhold
Slagelse Byråd har i Budget 2021 punkt 35 skrevet følgende:
Parterne er enige om at afsøge mulighederne for nye
former for finansiering af idrætsfaciliteter med udgangspunkt i de konkrete
ønsker til en ekstra hal i Sørbymagle…. Arbejdet med disse projekter
igangsættes med det samme, og det er en fælles ambition, at der herigennem
skabes modeller for udbygning af idrætsfaciliteterne i Slagelse Kommune.
Økonomiudvalget blev på mødet den 18. januar 2021 orienteret
om en hensigtserklæring underskrevet af Sørby Sport og Event og borgmesteren
vedr. ny hal i Sørby.
Hensigtserklæringen omhandler kommunalt byggeri af idrætshal
i Sørby samt en gennemgribende renovering af den eksisterende selvejende hal
samt andre faciliteter. Anlægsudgiften er vurderet til 25 mio. kr. eksklusiv moms
af Sørby Sport og Event.
Det er en væsentlig del af projektet, at Esport Danmark
flytter deres aktiviteter fra Slagelse Stadion til Sørby.
Det er en væsentlig del af projektet, at events og
arrangementer kan dække driftsudgifterne til det nye anlæg.
Sørbyhallen er en selvejende hal, der får kommunalt
driftstilskud på lige fod med de øvrige selvejende haller i Slagelse Kommune.
Bilag 1: Hensigtserklæring inkl. bilag
Bilag 2: Projektbeskrivelse fra Sørby Sport og Event inkl. budget,
skitser og tilbud
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten giver hjemmel til at yde kommunalt
tilskud til eksempelvis idrætsfaciliteter, der har et primært folkeoplysende
formål. Kommunen kan ikke yde tilskud til erhverv eller kommercielle formål.
Tilbudsloven og Udbudsloven er dansk lovgivning, og et
byggeprojekt i denne størrelse vil altid skulle udføres jfr. denne gældende
lovgivning.
Handlemuligheder
Byrådet kan på vegne af indstilling fra Kultur- og
Fritidsudvalget og Økonomiudvalget beslutte at:
A. Igangsætte udarbejdelse
af et projektforslag med en rådgiver, som tager højde for alle aspekter af
byggeriet samt ønskerne fra borgerne til 1 mio. kr.
B. Igangsætte det
videre arbejde med anlæg af hal B samt renovering i Sørby med Slagelse Kommune
som bygherre indenfor den af Sørby estimerede anlægssum på 25 mio. kr. eksklusiv
moms
C. Igangsætte det
videre arbejde med anlæg af hal B samt renovering i Sørby med Slagelse Kommune
som bygherre indenfor en anlægssum på 68 mio. kr. eksklusiv moms.
D. Tildele Sørbyhallen et
anlægstilskud på 25 mio. kr. eksklusiv moms
E. Indstille, at projektet
ikke støttes, og at Sørbyhallen kan indstille renoveringsdelen som et
budgetønske, ligesom andre selvejende haller gør det.
Vælges løsning A: Projektet kan blive gennemarbejdet og også
set i forhold til det konkrete ønske og området. Hvis alle ønsker, som er nævnt
i hensigtserklæringen, skal opfyldes, vil dette både give et bedre projekt, men
også en mere retvisende økonomisk ramme.
Vælges løsning B: Det endelige projekt indeholder så mange
punkter fra ønskerne som muligt, men med stor sandsynlighed ikke dem alle.
Vælges løsning C: Indfries alle ønsker til en indrettet hal
med faciliteter for blandt andre Esport.
Vælges løsning D: Kommunen har pligt til at følge op på, om
både Tilbudsloven og Udbudsloven overholdes, da det er offentlige midler, der
indgår.
Vælges løsning
E, vil hallens renovering blive behandlet som et budgetønske.
Vurdering
Administrationen vurderer, at
materialet, der ligger til grund for projektet, på nuværende tidspunkt er for
usikkert, både i forhold til anlæg og i særdeleshed drift. Der er et stort
udsving i forhold til områdets ønsker og den økonomi, der er sat op i det
indhentede, meget overordnede tilbud.
Det er administrationens
vurdering, at såfremt der skal være kommunal finansiering af en hal i så tæt
nærhed af en selvejende institution, bør der igangsættes udarbejdelse af et
projektforslag, hvor den yderligere halkapacitet og mulighed for dobbelthal til
events i Slagelse Kommune samt placeringen heraf undersøges, da Slagelse
Kommune gerne vil understøtte yderligere Esport-aktiviteter.
Esport er i en god udvikling,
og Sørby Esport er blandt landets førende. Medlemmerne er både fra lokalområdet
og fra resten af Danmark. Foreningen har selv prioriteret at flytte Slagelse
Esports-center til Slagelse Stadion, da de havde svært ved at trække medlemmer
i dagligdagen til Sørby. Aktiviteterne omkring Esport som foreningsaktivitet
er et folkeoplysende formål. Foreningen har tidligere vist sig i stand til at
rejse midler til udvikling. Udviklingen i Sørby jfr. de indberettede medlemstal
samt indbyggertal ses i bilag 3.
Forudsætningerne for en ny hal med kommunal støtte er,
at hallen anvendes til lovlige kommunale formål som folkeoplysende aktiviteter.
Sørbyhallen har beskrevet, at de blandt andet vil anvende hallen til
Sørbymarkedets aktiviteter over året og E-Sport Danmark. Indtægter fra disse
går til driften, hvilket umiddelbart ikke er et kommercielt formål. Dette bør
dog undersøges nærmere i den videre proces.
Kommunale Ejendomme har lavet en vurdering af estimatet
af anlægssummen på 25 mio. kr. eksklusiv moms. jfr. Sørby Sport og Events budget.
Det vurderes, at dette estimat er for lavt i forhold til det ønskede projekt.
Sørby Sport og Event har 1. marts 2021 fremsendt en mere detaljeret beskrivelse
af projektet (Bilag 4). Kommunale Ejendomme har vurderet (Bilag 5), at det
beskrevne anlægsprojekt nærmere vil koste 68 mio. kr. eksklusiv moms. Budgettet
på 25 mio. kr. vil korrekt kunne bekoste selve hallen, men tilbuddet tager ikke
højde for udgifter til udluftning, installationer til Esport, forberedelse af
grunden – herunder kloak mv. Administrationen er klar over den enorme
difference, men står inde for tallene i forhold til det beskrevne projekt.
Administrationen påpeger desuden, at uanset hvem der er bygherre
på projektet, så er den beskrevne tidsplan ikke realistisk. Bilag 6 er en
revideret tidsplan med udgangspunkt i rådgiverudbud, som anbefales i denne sag.
DRIFT:
Sørbyhallen får i dag
driftstilskud ligesom de øvrige selvejende haller i Slagelse Kommune. Budgettet
til de selvejende haller er en ramme, der fordeles efter de politisk besluttede
principper, som bl.a. ser på faste driftsudgifter, løn og hallernes størrelse.
Der er lagt op til, at den nye hal B ikke skal modtage driftstilskud.
Derfor er det nødvendigt at kunne
opdele udgifterne til de to haller, så den eksisterende hal fortsat kan få
driftstilskud, samtidig med at den nye hal ikke skal have andel af den
budgetramme, der er til de selvejende haller. Der skal fremover være en
opdeling i Sørbyhallens regnskab både af de almindelige forbrugsudgifter, hvilket
kan ske ved adskilte målere eller beregning vha. m2, og udgifter til udstyr mv.
til den eksisterende og den nye hal. En måde at holde de to haller helt
økonomisk adskilt vil være to separate regnskaber. Såfremt der ikke er en
opdeling af udgifterne, kan driftstilskuddet ikke beregnes korrekt, og der vil
være en risiko for, at den nye hal får andel af budgetrammen, hvilket vil
betyde, at de øvrige selvejende haller får et lavere driftstilskud, end de
egentlig er berettiget til (uden den nye hal).
Såfremt driften af den nye hal
også skal opnå tilskud fra kommunen, vil et estimeret driftsforbrug være mellem
1,5-2 mio. kr. udover de allerede tildelte midler. Dette bør tilføres driftsrammen
for de selvejende haller for ikke at skære samtlige andre haller markant ned i
deres driftstilskud.
Renoveringerne, der foretages på
hallen, vil normalt skulle indgå i de selvejendes hallers
vedligeholdelsesplaner og indgå som budgetønsker på lige fod med andre
selvejende haller. Udgifterne til disse renoveringer bør fratrækkes det beløb,
som fremtidigt driftstilskud beregnes af, for ikke at påvirke de andre hallers driftstilskud
negativt.
Sørbyhallen har allerede fået tilskud fra kommunens
Idræts- og Fritidspulje til renovering af tag, som må forventes tilbagebetalt,
hvis den nye hal igangsættes.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
Afhængig af hvilken handlemulighed der vælges, vil de
økonomiske og personalemæssige konsekvenser i forhold til både anlæg og drift skulle
uddybes nærmere efter beslutning i en senere sag.
·
Handlemulighed A: 1 mio. kr. fra kassen
·
Handlemulighed B: 25 mio. kr. eksklusiv moms fra kassen
·
Handlemulighed C: 68 mio. kr. eksklusiv moms fra kassen
Ovenstående med udgangspunkt i at kommunen ikke skal
finansiere yderligere drift.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget vælger at indstille den ønskede
handlemulighed til Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende:
At 1: Kultur- og Fritidsudvalget besluttede, at projektet
gennemarbejdes yderligere af forvaltningen med inddragelse af brugerne fra
Sørby Sport og Event, gerne ved dialog på næste udvalgsmøde.
3. Nyt springcenter m.v. (B)
3. Nyt springcenter m.v. (B)
Sagsnr.: 330-2021-19710 Dok.nr.: 330-2021-101384 Åbent
Kompetence: | Byrådet |
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Kultur- og
Fritidsudvalget og Økonomiudvalget beslutte en model for udvikling af Spar Nord
Arena Slagelse.
Sagens indhold
I budgetaftalens pkt. 35 fremgår
det, at der bl.a. skal afsøges muligheder for en springhal, og bevillingen
afsætter 12 mio. kr. i 2022 til igangsætning af springhal mv.
De primære brugere af de to
haller i Spar Nord Arena Slagelse er Antvorskov Skole i tidsrummet kl. 8 til 16
og Slagelse Gymnastikforening og Slagelse Håndboldklub efter kl. 16.
Foreningerne efterspørger bedre
rammer for deres aktiviteter, så de kan skabe bedre miljøer for både bredden og
talent og elite, hvor de kan samle foreningsaktiviteten, og hvor de bedre kan
afholde arrangementer.
Jf. bilag D om foreningernes udvikling,
deres fordeling af timer til aktivitet, herunder timekøb i haller (også uden
for kommunen), er der en samlet årlig udgift for Slagelse Håndboldklub og
Slagelse Gymnastikforening på i alt 285.566
kr.
Nedenstående beskriver 2 modeller
for området. I begge modeller tager overslaget arealmæssigt udgangspunkt
i Slagelse Gymnastikforenings skitseprojekt dateret 06.03.2015 og prismæssigt
udgangspunkt i det tilhørende overslag dateret 26.11.2020 samt lignende
referenceprojekter og tilgængelige, aktuelle realiserede priser og nøgletal.
Model a)
Projektet ved Spar Nord Arena
Slagelse indeholder springcenter, B-hal med en håndboldbanestørrelse,
yderligere lokaler til aktivitet i skole- og foreningsregi samt udvikling af
udearealer. Projektet er estimeret på følgende måde:
Økonomiske overslag for udvidelse med 4.478 m2.
Delpriser og arealer fremgår af Bilag A og B. Beløbet er i
kroner ekskl. moms.
Entreprisesum (ekskl. inventar og udstyr) – 17.000 kr. pr.
m2 76.126.000,00
Omkostninger, 15% af
entreprisesum 11.418.900,00
Inventar og udstyr
3.000.000,00
Anlæg udearealer 5.000.000,00
Anslået samlet anlægssum | 95.544.900,00 |
Fordeling af bevilling og
tidsplan ligger som bilag C.
Anslåede årlige driftsudgifter for udvidelsen år 1 – 5: 1.013.000,00
Model b)
Projektet ved Spar Nord Arena
Slagelse indeholder springcenter med tilknyttede lokaler og udvikling af
udearealer. Projektet er estimeret på følgende måde:
Økonomisk overslag på
springcenter-udbygning med 3.258 m2.
Beløbet er i kroner ekskl. moms.
Entreprisesum (excl. inventar og udstyr) – 12.354 kr. pr. m2
40.249.464,00
Omkostninger, 12% af
entreprisesum 4.830.000,00
Inventar og udstyr
2.300.000,00
Anlæg udearealer
3.000.000,00
Anslået samlet anlægssum | 50.790.000,00 |
Tidsplanen for projektet vil
afspejle tidsplanen i bilag C, men med en afkortet byggeperiode.
Anslået årlig driftsudgift for udvidelsen år 1 – 5: 757.000,00 kr.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a) Anbefale model a
over for Økonomiudvalget og Byrådet
b) Anbefale model b over
for Økonomiudvalget og Byrådet
c) Anbefale ingen
af de 2 modeller over for Økonomiudvalget og Byrådet
Vurdering
Kultur og Fritid vurderer, at en udvidelse af faciliteter
ved Spar Nord Arena Slagelse kan understøtte idrætspolitikkens vision ”Bevæg
dig for livet – 25-50-75” ved at bidrage til flere områder af både idrætspolitikken
og facilitetsplanen.
For at få flere borgere til at være aktive vil en udvidelse
af faciliteterne i området ved Spar Nord Arena Slagelse tage hensyn til
demografien, jf. indsats 1 i facilitetsplanen, og skabe bedre rammer for at få
flere borgere, i alle aldre og på alle niveauer, til at være aktive, jf. område
1 i idrætspolitikken. Herunder vil en udvidelse understøtte store foreninger i
at få bedre rammer for deres arbejde og samle foreningerne på en location og
herved give bedre sociale forhold.
En udvidelse understøtter ligeledes område 4 i
idrætspolitikken, der har fokus på, at idrætten skal sætte Slagelse Kommune på
landkortet. En udvidelse kan skabe bedre rammer for sportsevents for både
breddeidrætten og eliteidrætten. Model a vil have en større effekt på alle
ovenstående indsatser ift. model b.
Kultur og Fritid vurderer, at processen med at afsøge
mulighederne for et springcenter mv. skal have en inddragende proces med
inddragelse af de relevante brugergrupper i faciliteten.
Ved model a vil andre brugergrupper desuden også kunne
inddrages for at afsøge mulighederne for at få flere borgere til at være aktive
i faciliteten, da den vil rumme flere aktivitetsmuligheder samt sociale
muligheder og rammer. En større inddragende proces vil kunne kvalificere det
endelige projekt.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
I
hele 1.000 kr. | Politikområde | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Bevillingsønske | |||||
Anlæg
– 5.1 Kultur, Fritid og Borgerservice | 5.1 | 6.000 | 6.000 | 34.000 | 50.000* |
Finansiering | |||||
Kassen | 1.4 | 6.000 | -6.000 | -34.000 | -50.000* |
*Ud af de 50 mio. kr. i 2025 skal det forventes, at de
16 mio. kr. skal overføres til 2026.
*Der skal tages højde for afledt drift, når byggeriet
står klar til ibrugtagning.
Tværgående
konsekvenser
Et byggeprojekt med udvidelse af faciliteter på og omkring arealet
ved Spar Nord Arena Slagelse vil i byggeperioden have mulige konsekvenser for
skolen.
Byggeriet vil skulle koordineres nøje med udvidelsen af
svømmehalsbyggeriet. Projekterne vil ikke kunne foregå samtidig.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget vælger en model, som de anbefaler over for
Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende:
At 1: Kultur- og Fritidsudvalget besluttede, at der arbejdes
videre med projektet i forvaltningen, så alle muligheder for placering m.v.
afsøges, og udestående udfordringer, herunder økonomien, beskrives.
Kultur- og Fritidsudvalget indgår på efterfølgende møde i
dialog med brugerne og træffer efterfølgende beslutning om det videre i sagen.
4. Dalmosehallen - Anmodning om kommunal garantistillelse (B)
4. Dalmosehallen - Anmodning om kommunal garantistillelse (B)
Sagsnr.: 330-2021-16206 Dok.nr.: 330-2021-72323 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal træffe beslutning om,
hvorvidt udvalget vil anbefale Byrådet, at der stilles kommunegaranti på
700.000 kr. finansieret af kassen til renovering af tag på den selvejende hal
Dalmosehallen.
Sagens
indhold
Dalmosehallens bestyrelse anmoder om kommunal garantistillelse
på 700.000 kr., da Dalmosehallen ønsker at optage et lån hos KommuneKredit til
finansiering af tagrenovering på den del af Dalmosehallen, der indeholder
gymnastiksal, fitness og lagerlokaler – lagerlokalerne benyttes til opbevaring
af borde, stole, bar, hockeybander mm. Taget på denne del af hallen har ifølge
bestyrelsen i en længere periode været utæt flere steder og derved givet et
stort potentiale for råd og svamp.
For at undgå følgeomkostninger så som beskadigelse af
træningsudstyr, elinstallationer og varmeanlæg vil det ifølge bestyrelsen være
en fordel at foretage tagrenoveringen nu på den del af taget, der er utæt.
Taget vil efter renoveringen være efterisoleret med
yderligere 150 mm, og denne efterisolering vil have en positiv effekt på
varmeforbruget og dermed miljøet.
Tagets samlede renoveringssum vil andrage ca. 750.000 kr.
Dalmosehallen har mulighed for selv at bidrage med 50.000
kr. til udskiftning af taget via driftstilskuddet i 2021 og ansøger derfor om
kommunal garantistillelse på 700.000 kr.
Taget er ikke blevet gennemgået af en byggesagkyndig.
Det fremgår af årsrapporten 2019, at der er henlagt 300.000
kr. til tagrenovering. Denne henlæggelse er ifølge Dalmosehallen blevet
udhulet, da hallen er blevet reduceret med knap 500.000 kr. i kommunalt
driftstilskud over de seneste 3 år.
Dalmosehallen har på opfordring fra Kultur- og
Fritidsafdelingen også indsendt et anlægsønske til budgetprocessen. Dette skal
ses i sammenhæng med, at fristen for anlægsønsker er den 6. april 2021.
Kommunal garantistillelse
I forbindelse med kommunal garantistillelse skal kommunen
deponere et beløb svarende til lånets hovedstol, såfremt kommunen ikke har
ledig låneramme. En garanti på 700.000 kr. vil betyde, at Slagelse Kommune
derfor skal deponere et tilsvarende beløb. Beløbet skal finansieres af kassen.
Det deponerede beløb vil blive frigivet med 1/25-del pr. år
– eller 28.000 kr. pr. år over 25 år.
Et lån med kommunal garanti må ikke have en længere løbetid
end 25 år, og den årlige ydelse udgør ca. 30.000 kr.
Øvrige betingelser for en kommunal garanti:
At lånet ikke er afdragsfrit
At lånet optages som et serie- eller annuitetslån
At lånets renteprofil er fast rente.
At Dalmosehallen forpligter sig til løbende at sende
budgetter og regnskaber til Slagelse Kommune.
At der aflægges anlægsregnskab overfor Slagelse Kommune –
lånet må alene anvendes til anlægsprojektet, og et evt. overskydende beløb skal
anvendes til enten at nedbringe lånet eller nedbringe kommunens
deponeringsforpligtigelse.
Retligt
grundlag
Beslutningen om kommunal garantiforpligtigelse skal træffes
af Kommunalbestyrelsen jf. Styrelseslovens § 41.
Den kommunale deponeringsforpligtigelse er reguleret i
Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v. nr.
1580 af 17. december 2013.
Handlemuligheder
A. Kultur- og
Fritidsudvalget kan anbefale Byrådet at imødekomme Dalmosehallens anmodning om
garantistillelse
B. Kultur- og
Fritidsudvalget kan anbefale Byrådet ikke at imødekomme Dalmosehallens
anmodning om garantistillelse. Dette vil betyde, at anmodningen i stedet
behandles som et anlægsønske til budgetprocessen.
Vurdering
Administrationen anbefaler ikke at imødekomme Dalmosehallens
anmodning om garantistillelse, men at Dalmosehallens anmodning i stedet
behandles som et anlægsønske til budgetprocessen.
Dette sikrer, at haller og foreninger behandles ens i
forbindelse med store facilitetsønsker, og at den af Kultur- og Fritidsudvalget
vedtagne proces for anlægsønsker følges.
Denne anbefaling skal ses i sammenhæng med, at Dalmosehallen
ikke er den eneste hal, som ønsker en større renovering.
Dalmosehallen får i dag driftstilskud ligesom de øvrige
selvejende haller i Slagelse Kommune. Budgettet til de selvejende haller er en
ramme, der fordeles efter de politisk besluttede principper, som bl.a. ser på
faste driftsudgifter, løn og hallens størrelse. Driftstilskuddet til de
selvejende haller i Slagelse Kommune bliver beregnet ud fra et gennemsnit af
deres vedligeholdelsesudgifter, heriblandt drifts-, renoverings- og
låneudgifter, de seneste 3 år. Det vil sige, at Dalmosehallen i løbet af de
næste 3 år vil få tilskud på baggrund af den evt. tildelte kommunegaranti. Det
gør, at lånet bliver en kommunal udgift via driftstilskuddet, og dermed vil den
samlede eksisterende ramme blive mindre til de øvrige selvejende haller.
Derudover er det værd at bemærke, at Byrådet tilbage i 2018
afviste at yde lånegaranti til renovering af halgulv i Vesthallen. Vesthallen
har i Budget 2021 fået anlægstilskud til projektet.
Dalmosehallen har indenfor de seneste knap 20 år modtaget
tilskud til blandt andet varmeanlæg, renovering af tag og gulv, solcelleanlæg
og indendørs skydebane.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
En kommunal garantistillelse har
følgende økonomiske konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Bevillingsønske | |||||
Drift | |||||
Anlæg | |||||
Afledt drift | |||||
Finansiering | 1.04 | 700 | -28 | -28 | -28 |
Afsat rådighedsbeløb | |||||
Kassen | 1.04 | -700 | 28 | 28 | 28 |
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget anbefaler Byrådet ikke at imødekomme
Dalmosehallens anmodning om garantistillelse.
2.
at Kultur- og Fritidsudvalget anbefaler Byrådet, at Dalmosehallens
ansøgning i stedet behandles som et anlægsønske til budgetprocessen.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende:
At 1: Kultur- og Fritidsudvalget anbefaler til
Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse at imødekomme Dalmosehallens anmodning
om garantistillelse.
Udvalget tilsluttede sig, at denne type af ansøgninger som
udgangspunkt skal indgå i forbindelse med de årlige budgetbehandlinger. Af
hensyn til at sikre klimaskærmen og bevarelse af ejendommens værdi gøres
undtagelse herfra.
5. Slagelse Skytteforening - Renovering af udendørs faciliteter (B)
5. Slagelse Skytteforening - Renovering af udendørs faciliteter (B)
Sagsnr.: 330-2020-154057 Dok.nr.: 330-2021-75820 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om der skal ydes
tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen til Slagelse Skytteforening til renovering
af klubbens riffelhus.
Sagens
indhold
Slagelse Skytteforening er en af landets ældste
skytteforeninger. Beklædningen og isoleringen på Slagelse Skytteforenings
riffelhus på udendørsbanerne ved Oksebrovej 7A er ifølge foreningen i en dårlig
forfatning, og en udskiftning er derfor påkrævet.
Konsekvensen af aldrende træværk og beliggenhed i et
skovnært område har betydet, at mus og andre skadedyr har ødelagt den nuværende
beklædning og isolering.
Klubben søger derfor kommunen om tilskud til at få udskiftet
beklædningen og isoleret riffelhuset. Som led i projektet skal træværket på
bygningen udskiftes med vedligeholdelsesfri Hardie-plank. Der skal desuden
foretages eftersyn af elinstallationer, og ydervæggene skal isoleres.
Formålet er at få bragt riffelhuset tilbage i en anvendelig
stand og gøre bygningen så vedligeholdelsesfri som muligt.
Renoveringen er første skridt mod foreningens drøm om
fremtidens riffelbane med elektronisk banemarkering og flotte omgivelser. En
bane, som kan gøre det muligt for klubben at være vært for stævner og
konkurrencer i DGI-regi. Og derigennem motivere flere børn og unge til at blive
en del af skydesporten.
Skydesporten er ifølge foreningen en inkluderende sport, som
kan dyrkes af hele familien, uanset alder og fysisk formåen. Og
riffelskydningen er den helt store disciplin indenfor skydning, særligt for
børn og unge, da der skydes med anlæg.
Skydning er desuden en idræt, som udfordrer koncentration,
præcision, ro og evnen til at præstere under tidspres.
Foreningen har via midler fra DGI's Foreningspulje allerede
fået moderniseret 25 meter banen med overdækning af skiverne. Og klubben oplever
allerede medlemstilgang og øget interesse.
Slagelse Skytteforening har endvidere for nyligt indgået
samarbejde med DIF, Forsvarsministeriet mm. om at være Safezone for veteraner.
Slagelse Skytteforening har pt. 121 medlemmer, hvoraf de 29
er i alderen 0-24 år.
Slagelse Skytteforenings seneste årsregnskab
(2019-regnskabet) viste et overskud på 7.400 kr. Egenkapitalen var pr. 31/12
2019 i alt 385.277 kr. Heraf udgør de likvide midler 48.317 kr.
Slagelse Skytteforening har indhentet 2 tilbud på projektet,
der lyder på henholdsvis 148.875 kr. og 164.072,50 kr. Begge beløb er inklusiv
moms.
Tilbuddene vedrører kun de ting, som foreningen ikke selv
kan klare via eget budget og egen arbejdskraft. Før håndværkerne kan komme i
gang, er der en del forberedelse, som skal klares, hvilket foreningen selv står
for.
Frivillige i foreningen vil således stå for nedtagning og
efterfølgende reetablering af det lovpligtige hegn, der omgiver skydebanen.
Foreningen vurderer, at dette vil koste 5.000 kr. i materialer. Derudover skal
alarmer frakobles og nedtages og efterfølgende geninstalleres. Dette arbejde
skal foretages af en autoriseret installatør, og foreningen anslår, at det vil kunne
løbe op i 10.000 kr. Begge disse udgifter dækker foreningen selv.
Foreningen planlægger desuden at søge DIF og DGI's Foreningspulje
om midler til renoveringen.
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagten og retningslinjerne for Idræts- og
Fritidspuljen.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a) Bevilge de
ansøgte 150.000 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen til projektet
b) Bevilge et andet beløb
fra Idræts- og Fritidspuljen til projektet, fx 75.000 kr.
c) Afvise at yde
tilskud til projektet.
Vurdering
Administrationen vurderer, at
Idræts- og Fritidspuljen kan støtte projektet, idet denne pulje bl.a. giver
tilskud til renovering af eksisterende faciliteter. Derudover vurderer
administrationen, at ansøgningen opfylder følgende bærende principper for
ansøgninger til puljen:
·
Medfinansiering – Klubbens medlemmer bidrager med
arbejdskraft, og klubkassen forventes at bidrage med 15.000 kr. til projektet.
·
Børn og Unge – Renoveringen kommer bl.a. klubbens unge
medlemmer til gavn, ligesom den er et led i klubbens arbejde med at tiltrække
flere børn og unge.
·
Omfang – Renoveringen af riffelhuset er en del af en
større modernisering af banen, som skal gøre det muligt at tiltrække både
stævner i DGI-regi og flere medlemmer.
·
Idrætspolitik – Projektet er i god tråd med visionen og
flere af målene i kommunens idrætspolitik, fx optimering af brug af faciliteter.
På baggrund af ovennævnte vurderer administrationen, at der
skal ydes et tilskud på 75.000 kr. til projektet, således at der også sker en
væsentlig medfinansiering/ekstern finansiering.
Beløbet skal også ses i
sammenhæng med, hvad der inden for det seneste år er bevilget til
facilitetsprojekter i andre skytteforeninger. I 2020 bevilgede udvalget således
75.000 kr. til Vemmelev Skydeafdeling og 60.000 kr. til Gimlinge Skytte- og
Idrætsforening.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Der er pt. 370.397 kr. tilbage i årets Idræts- og
Fritidspulje. Der er ikke yderligere ansøgninger til puljen på dagsordenen til
dette udvalgsmøde.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget bevilger 75.000 kr. fra Idræts- og
Fritidspuljen til Slagelse Skytteforening til renovering af klubbens riffelhus.
2.
at Tilskuddet ydes under forudsætning af, at klubben selv skaffer det
resterende beløb gennem egenfinansiering eller ekstern finansiering.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende:
At 1 og 2: Godkendt at yde et tilskud på 75.000 kr., under
forudsætning af at klubben skaffer det resterende beløb.
6. Slagelse Kommunes Kunstudlån
6. Slagelse Kommunes Kunstudlån
Sagsnr.: 330-2017-29244 Dok.nr.: 330-2021-100468 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om status for Slagelse
Kommunes Kunstudlån.
Sagens indhold
Slagelse Kommunes Kunstudlån, tidligere betegnet som
Slagelse Kommunes Kunstfond, er en samling af kunstværker fra de fire tidligere
kommuner og værker indkøbt og doneret efter kommunesammenlægningen. Samlingen
består af næsten 1.500 værker og indeholder et stort antal grafiske værker fra
1960-1980’erne, en del ældre malerier inden for landskabsgenren, keramik, glas
og meget andet – både af lokale, nationale og internationale kunstnere.
Værkerne udlånes til kommunale lokaler (institutioner, kontorer, mødelokaler,
receptioner o.l.), normalt i et år ad gangen, og udgør langt størstedelen af
den kunst, man kan se i kommunens ejendomme. På Kunstudlånets hjemmeside kan
medarbejderne se langt de fleste værker, både de udlånte og de ledige, og vælge,
hvilke værker man ønsker at låne.
Der er løbende udgifter forbundet med vedligehold af værkerne
og driften af Kunstudlånets hjemmeside. Kulturafdelingen og IT-afdelingen
arbejder på at inkorporere udlånet af værkerne i kommunens intranet og
herigennem også udvikle en digital udlånsplatform for samlingen.
Kunstudlånet administreres i dag af Slagelse Bibliotekerne,
og udlån foregår i dag manuelt, hvilket er en meget tung arbejdsgang.
Efter Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget i februar 2017
valgte at nedlægge kommunens Billedkunstråd, stod Kunstudlånet uden faglig
sparring.
Kulturafdelingen bestilte på den baggrund en kunstfaglig
gennemgang af samlingen, som blev fremlagt for Kultur- og Fritidsudvalget i maj
og juni måned 2018. Gennemgangen pegede på en række anbefalinger og
udviklingsmuligheder, som udvalget godkendte, at Kulturafdelingen fremover skulle
bruge som rettesnor for arbejdet med samlingen. Rapporten er vedlagt som bilag
til denne sag.
Af nye tiltag, som rapporten anbefalede, og som er
gennemført, kan nævnes:
·
Ændring af navn fra kunstfond, da der i højere grad er tale om en
udlånsordning – navnet er ændret til Slagelse Kommunes Kunstudlån.
·
Ny visuel identitet på hjemmesiden – der arbejdes som nævnt med
at inkorporere samlingen på Inslag og derefter nedlægge hjemmesiden, som er
yderst forældet og ikke giver mulighed for digitalt udlån.
·
Faste kriterier for optagelse af nye værker i samlingen – disse
er fastlagt med udgangspunkt i rapportens anbefalinger, og der administreres ud
fra disse.
Anbefalingen var bl.a. derudover, at eksisterende værker,
der ikke levede op til kriterier for optagelse af nye værker, skulle udskilles
af samlingen. Kultur- og Fritidsudvalget valgte dog, at denne anbefaling ikke
skulle følges.
Rapporten pegede samtidig på, at det var en mulighed at få
kunstnere til at kuratere samlingen og benytte den eksisterende samling til nye
initiativer og kunstprojekter, der dermed aktualiserer samlingen. Denne indsats
har det indtil nu ikke været muligt at igangsætte. Dog blev billeder fra
samlingen benyttet til pilotprojektet under Børnenes Kulturregion i 2020, og
efter planen fortsætter dette forløb for 2. klasser frem til 2024.
Retligt grundlag
Principperne i Kommunalfuldmagten, der giver kommunen
mulighed for at iværksætte initiativer og projekter inden for kulturområdet til
gavn for borgere og turister.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan tage orienteringen til
efterretning.
Vurdering
Kulturafdelingen anbefaler, at orienteringen tages til
efterretning.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende:
At 1: Orienteringen taget til efterretning.
Kultur- og Fritidsudvalget opfordrede til, at institutioner
og enheder tager initiativ til, at kunst så vidt muligt kommer ud i borgerrettede
arealer, og at der er en vis cirkulation. Biblioteket giver udvalget en
opfølgning.
Muligheden for at arbejde videre med opgaven drøftes med
kulturlederne, og udvalget får en tilbagemelding.
7. Børnenes Kulturregion (O) (D)
7. Børnenes Kulturregion (O) (D)
Sagsnr.: 330-2021-21901 Dok.nr.: 330-2021-99642 Åbent
Kompetence: | Kultur- og Fritidsudvalget |
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om Børnenes
Kulturregion i 2021 og skal drøfte finansiering af en eventuel udvidelse af
projektet i 2022 i Slagelse Kommune.
Sagens indhold
Kulturregion Midt- og Vestsjælland, bestående af Kalundborg,
Lejre, Odsherred, Ringsted, Sorø og Slagelse Kommune, og Kulturministeriet har
indgået kulturaftale for årene 2021- 2024. I kulturaftalen 2021-2024 arbejdes
der målrettet og struktureret med den hidtil største børnekulturelle satsning i
form af projektet Børnenes Kulturregion, der har en målsætning om at involvere
alle børn og unge i Kulturregion Midt- og Vestsjælland. Potentielt set i alt
ca. 35.000 børn og unge. Kultur- og Fritidsudvalget godkendte på udvalgsmødet i
december 2020 udkast til kulturaftalen. Kulturaftalen er vedlagt som bilag.
I 2020 blev der i alle seks
kommuner gennemført og afprøvet en pilot i form af et billedkunstforløb. Her
deltog i alt 2000 elever fra 2. klasser, 80 lærere og 3 kunstnere på tværs af
de seks kommuner. Erfaringerne herfra var særdeles positive og har givet et
godt afsæt til udvidelsen af indsatserne i 2021.
I 2021 igangsættes 5
kulturforløb – 4 på skoleområdet og 1 på dagtilbudsområdet. Se bilaget Beskrivelse
af forløb 2021 for en kort gennemgang af de planlagte forløb. Disse forløb
finansieres af kulturregionale midler. Afhængig af de deltagende kommuners
beslutninger om yderligere finansiering vil projektet udvides med flere forløb
i 2022-2024.
Målsætningen er, at antallet af kulturforløb gradvist øges.
Ambitionen er, at realisere et fuldt udfoldet kulturprogram med kulturforløb på
alle årgange fra 0 år til 9. kl. i alle seks kommuner. Se bilag Mulig
gradvis implementering og finansiering af projektet Børnenes Kulturregion
for plan for mulig gradvis udvidelse af projektet. Der vil være mulighed for,
at Kulturregionen forlænger projektet til 2028 – altså en kulturaftale
yderligere. Et fuldt realiseret projekt vil i Slagelse Kommune omfatte ca.
10.000 børn i de kommunale folkeskoler og daginstitutioner.
For nuværende skal drøftes finansiering af en eventuel
udvidelse af projektet i 2022 i Slagelse Kommune, mens mulighederne for
udvidelse i 2023 og 2024 først skal drøftes i 2022, hvor der vil blive fremlagt
forslag til forskellige deltagelsesniveauer.
Vision og mission med Børnenes Kulturregion
·
Projektet får en volumen og en kvalitet, som den enkelte kommune
ikke kan løfte alene. Kommunernes forskellige styrkepositioner inddrages i en
ambitiøs satsning for at nå fælles mål.
·
Projektet skal gøre en forskel for alle deltagende børn og unge,
både nu og i fremtiden, ved at sikre, at alle møder kunst og kultur af høj
kvalitet. Samtidig får skoler og dagtilbud redskaber og metoder, som med det
samme giver mere kreative læringsmiljøer.
·
ALLE børn uanset baggrund skal have lige muligheder og adgang til
kunsten og kulturen. Derfor involveres alle skoler og dagtilbud om rammen for
målopfyldelse.
·
Projektet skal være et nationalt eksempel på, hvordan man på
tværs af kommuner kan gå sammen om at strukturere en kvalitativ, solid og
levedygtig indsats og dermed indfri Kulturministeriets ønske om, at flere børn
og unge møder kunst og kultur.
Se mere i bilaget Børnenes Kulturregion
Projektbeskrivelse.
Projektet er støtte af 15. Juni Fonden med 6.5 mio. kr. En
del af fondsmidlerne er allokeret forskning og effektmåling, så der fra start
kan igangsættes dataindsamlinger og erfaringsopsamling til senere dokumentering
af projektets resultater og effekter.
Projektet i 2021
Planlægningen af de kommende 5
kulturforløb til afvikling i skoleåret 21/22 er allerede godt i gang i
kulturregionsnetværket, hvor skole-, dagtilbuds- og kulturkonsulenter fra hver
kommune sammen tilrettelægger forløbene med øje for lokale forhold, der kræver
tilpasning. Det forventes, at skolerne og dagtilbuddene modtager informationer
om åres kulturforløb i løbet af april.
Lejre Kommune fungerer som
sekretariat for projektet, mens der lokalt samarbejdes på tværs af kultur-,
skole- og dagtilbudsområdet om den lokale implementering af projektet og den
praktiske planlægning af forløbene. Se bilaget Børnenes Kulturregion Organisering
for uddybning af organisering og ansvars- og opgavefordeling.
Økonomi og den fremtidige finansiering af projektet
Projektbudgettet er totalt på 26.300.000 kr. og dækker
perioden fra og med 2021 til og med 2024 under forudsætning af, at projektet
realiseres fuldt ud. Der er til igangsættelsen og implementeringen af indsatsen
rejst midler fra både Kulturregionen, Kulturministeriet og 15. Juni Fonden
svarende til 14.250.000 kr.
Dette giver et restfinansieringsbehov på 12.050.000 kr.
Alle fem forløb i 2021 er dog allerede fuldt finansieret,
hvilket betyder, at alle kulturregionens børn på de udvalgte fem årgange kan
deltage i kulturforløbene, mens der tages stilling til medfinansiering for 2022
og overslagsår.
Kultur- og Fritidsudvalget skal
for nuværende drøfte en finansiering af yderligere 3 forløb i 2022 på 505.000
kr. i medfinansiering til kulturregionen og 145.000 kr. til finansiering af
lokal administration af projektet. I alt 650.000 kr.
Forløbene i 2021 og starten af
2022 vil blive evalueret, og der vil derefter blive fremlagt en sag for Kultur-
og Fritidsudvalgene i kulturregionens kommuner i 2022 om projektets videre
finansiering i 2023-2024.
I bilaget Mulig gradvis
implementering og finansiering af projektet Børnenes Kulturregion kan ses
et eksempel på finansieringsplan frem til 2024, både for kulturregionen samlet
og for de enkelte kommuner, beregnet med udgangspunkt i et fuldt realiseret
projekt hvor samtlige skoler og dagtilbud deltager, og hvor der er forløb på
alle årgange fra 0 år til 9. kl. i 2023 og 2024.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper giver kommunen mulighed for
at støtte kulturelle aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
A. Tage
orienteringen om Børnenes Kulturregion i 2021 til efterretning.
B. Drøfte, hvordan
udgifterne på 650.000 kr. til yderligere deltagelse i projektet i 2022 kan finansieres.
Vurdering
Det er Kulturafdelingens
vurdering, at projektet understøtter kulturstrategiens fokusområder børnekultur
og ungekultur, hvis ambition er, at alle børn i Slagelse Kommune skal have
mulighed for at undersøge, sanse og eksperimentere med selv at skabe kunst og
kultur.
Projektets struktur med
dagtilbud og skoler som målgruppe sikrer, at alle Kulturregionens børn og unge
får lige muligheder for at udvikle deres kreativitet og lige adgang til kunst
og kultur.
Børnenes Kulturregion understøtter
derudover skoler og dagtilbuds arbejde med trivsel og læring ved at indfri de
forskellige fags målsætninger og folkeskolereformens og de pædagogiske
læreplaners intentioner om at styrke og udvikle børnenes kreative kompetencer.
Projektet styrker
Kulturregionens kulturliv. I alle seks kommuner eksisterer der allerede mange
ambitiøse børnekulturelle indsatser, som med fordel kan indgå i
Børnekultursatsningen.
Projektet kan medvirke til at skabe et positivt image
for Slagelse Kommune i forhold til bosætning for børnefamilier.
Økonomiske og personalemæssige
konsekvenser
Finansiering af yderligere 3 forløb i 2022 på 650.000 kr.
indgår som et af administrationens ønsker i den videre budgetproces.
Tværgående
konsekvenser
Denne sag drøftes sideløbende i
alle de seks kommuner i Kulturregion Midt- og Vestsjælland.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget tager orienteringen om projektet Børnenes
Kulturregion i 2021 til efterretning.
2.
at Kultur- og Fritidsudvalget drøfter, hvordan udgifterne på 650.000 kr.
til yderligere deltagelse i projektet Børnenes Kulturregion i 2022 kan
finansieres.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende:
At 1: Taget til efterretning.
At 2: På næste møde fremlægger forvaltningen forslag til
medfinansiering, og hvilken del af udgiften i 2022 der søges dækket via budgetforhandlingerne.
8. Genoptaget: Aktivitetstilskud 2021: Guldagergaard CLAYTOPIA (B)
8. Genoptaget: Aktivitetstilskud 2021: Guldagergaard CLAYTOPIA (B)
Sagsnr.: 330-2020-150838 Dok.nr.: 330-2021-109533 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Guldagergaard ønsker, på baggrund af erfaringer opnået under
den nuværende Corona-situation, at afholde en udendørs keramikfestival
”Claytopia” i 2021.
”Claytopia” skal være en tilbagevendende månedlang udendørs
festival i juli med fokus på keramik. Der vil være udstilling af
samtidskeramik, installation af et større udendørs værk, som er skabt til
begivenheden, artist-talks, debatter, musik og lignende aktiviteter. Dele af
aktiviteterne vil blive livestreamet på relevante platforme.
Som ramme om disse begivenheder ønsker Guldagergaard at etablere udendørsscener, pavilloner til salg af keramik, et udendørs lerværksted med henblik på børn samt etablering af et streetfoodmarked, der kan drives af lokale fødevareaktører. De udendørs rammer forventes også at kunne bruges til andre tilsvarende aktiviteter i løbet af året.
Desuden ønsker Guldagergaard at oprette en taskforce, som skal have fokus på at formidle de udstillende kunstnere til potentielle købere og gallerier via en generel promovering af projektet til danske, internationale og sociale medier.
”Claytopia” vil finde sted samtidig med Keramikfestivalen i Skælskør, der forventes afholdt onsdag den 14. juli, men er et selvstændigt arrangement uden tilknytning til keramikfestivallen.
Som ramme om disse begivenheder ønsker Guldagergaard at etablere udendørsscener, pavilloner til salg af keramik, et udendørs lerværksted med henblik på børn samt etablering af et streetfoodmarked, der kan drives af lokale fødevareaktører. De udendørs rammer forventes også at kunne bruges til andre tilsvarende aktiviteter i løbet af året.
Desuden ønsker Guldagergaard at oprette en taskforce, som skal have fokus på at formidle de udstillende kunstnere til potentielle købere og gallerier via en generel promovering af projektet til danske, internationale og sociale medier.
”Claytopia” vil finde sted samtidig med Keramikfestivalen i Skælskør, der forventes afholdt onsdag den 14. juli, men er et selvstændigt arrangement uden tilknytning til keramikfestivallen.
Guldagergaard vurderer, at ”Claytopia” ikke alene vil have
en gavnlig effekt på Guldagergaard, men på hele kommunens turismeprofil,
særligt Skælskøregnen.
Guldagergaard har en 3-årig aftale om tilskud til kulturelle aktiviteter frem til 2023 med Slagelse Kommune på 1,4 mio. kr. om året. Et af målene i driftsaftalen er, at Guldagergaard skal afholde en til to årlige udstillinger i parken samt afholde en til to udstillinger eller events, som involverer Guldagergaards kunstnere.
Guldagergaard har en 3-årig aftale om tilskud til kulturelle aktiviteter frem til 2023 med Slagelse Kommune på 1,4 mio. kr. om året. Et af målene i driftsaftalen er, at Guldagergaard skal afholde en til to årlige udstillinger i parken samt afholde en til to udstillinger eller events, som involverer Guldagergaards kunstnere.
Guldagergaards budget for ”Claytopia” 2021 er vedlagt som bilag.
Budgettet balancerer med det ansøgte aktivitetstilskud fra Puljen til kulturelle formål.
Det samlede budget er på 1.460.000 kr., hvor 500.000 kr. er til etablering af permanente installationer såsom scene og udendørsmøbler.
Retligt
grundlag
Retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål for 2021,
der bygger på kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle og turismefremmende
aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a) Bevilge de
ansøgte 300.000 kr. i aktivitetstilskud for 2021.
b) Bevilge et andet beløb
i aktivitetstilskud for 2021.
c) Give afslag på
ansøgningen.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at Guldagergaards ”Claytopia”
lever op til retningslinjerne for Puljen til kulturelle formåls princip om
støtte til aktiviteter, der understøtter kommunens kulturpolitik. Ansøgningen
lever især op til fokusområderne Kultur i det offentlige rum, Børn og unge samt
Arrangementer med lokalt særpræg.
Kulturafdelingen vurderer, at ”Claytopia” festivalen vil være en styrkelse af Guldagergaards og kommunens kultur- og turismeprofil. De udendørs rammer for festivalen vil potentielt set sikre et større, og muligvis også bredere publikum, end de nuværende indendørs rammer tillader. En livestreaming af dele af aktiviteterne vil desuden potentielt også kunne ramme et større nationalt og internationalt publikum.
Kulturafdelingen vurderer, at ”Claytopia” festivalen vil være en styrkelse af Guldagergaards og kommunens kultur- og turismeprofil. De udendørs rammer for festivalen vil potentielt set sikre et større, og muligvis også bredere publikum, end de nuværende indendørs rammer tillader. En livestreaming af dele af aktiviteterne vil desuden potentielt også kunne ramme et større nationalt og internationalt publikum.
Et udendørs lerværksted med fokus på børn vil understøtte
kulturstrategiens tema Børnekultur, og aktiviteten vil kunne støttes med 25.000
kr. fra Puljen til børn og unges møde med kunsten.
Kulturafdelingen vurderer dog samtidig, at aktiviteten har
et stort fokus på salg af keramik og profilering af de deltagende kunstnere, og
at en del af udgifterne kan henføres til dette formål. Derudover indgår
udstillinger i parken allerede som en del af den nuværende aftale om tilskud
til kulturelle aktiviteter mellem Guldagergaard og Slagelse Kommune.
Kulturafdelingen vurderer, at der er tale om et omfangsrigt etableringsprojekt af faciliteter til udstilling af værker – udgiftsposter, der ikke kan ydes støtte til fra Puljen til kulturelle formål. Et potentielt tilskud til aktiviteten vurderer Kulturafdelingen derfor skal øremærkes til eksempelvis honorarer til kunstnere og/eller PR.
Kulturafdelingen vurderer, at der er tale om et omfangsrigt etableringsprojekt af faciliteter til udstilling af værker – udgiftsposter, der ikke kan ydes støtte til fra Puljen til kulturelle formål. Et potentielt tilskud til aktiviteten vurderer Kulturafdelingen derfor skal øremærkes til eksempelvis honorarer til kunstnere og/eller PR.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, om der skal ydes støtte til
Guldagergaards keramikfestival ”Claytopia” i 2021.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 12. januar 2021:
Fraværende:
Troels Brandt (B)
Udvalget besluttede, at Troels Brandt (B) var inhabil ved
behandling af dette punkt. Troels Brandt (B) deltog derfor ikke ved behandling
af punktet.
Udvalget besluttede, at ansøgningen ikke imødekommes, med
henvisning til samarbejdsaftalen med den erhvervsdrivende fond Guldagergaard,
hvor der ydes et årligt aktivitetstilskud på 1,4 mio. kr.
Ebbe Ahlgren (V) og Morten Augustsen (V) ønskede, at
ansøgningen imødekommes og løftede sagen til Byrådet jfr. standsningsretten i
Styrelseslovens § 23.
Beslutning i Byrådet den 25.
januar 2021:
Fraværende:
Byrådet besluttede at Troels Brandt (B) var inhabil og han
deltog ikke i behandling af punktet. Poul Arne Bødker (B) deltog som suppleant.
Ændringsforslag fra Jørgen Andersen (A):
Guldagergård er i 2019, 2020 og 2021 bevilget yderligere 400
tkr. oven i det tilskud Guldagergård hidtil har fået, idet pengene bl.a. skulle
gå til projekter og øgede aktiviteter, og det kunne fx. være Claytopia.
Herudover fik Guldagergård i 2020 yderligere 600 tkr. fra den lokale
corona-hjælpepakke. På den baggrund ønsker byrådet en redegørelse for, hvad
tilskudsmidlerne fra kommunen på samlet set 4,8 mio.kr. i 2019-2021 har været
anvendt til, og hvad de planlægges anvendt til i 2021. Byrådet er generelt
meget positive overfor nye kulturelle arrangementer, herunder fx. Claytopia, og
derfor genoptages sagen, når redegørelsen sammen med et 2020-regnskab fra
Guldagergård foreligger, forventeligt på byrådsmødet i februar 2021.
For stemte 16; (A), (F), (I) og (Ø).
Imod stemte 15; (V), (O), (B) og Ann Sibbern(UFP).
Forslaget blev godkendt.
Genoptagelse
Sagen genoptages med supplerende materiale indsendt af
Guldagergaard.
Til sagen er vedlagt Redegørelse for tilskud 2020 og
2021, samt coronahjælpepakken som yderligere bilag.
Der henvises derudover til det oprindelige bilag Guldagergaard
– Årsrapport/regnskab 2019 med underskrifter, for redegørelse i forhold til
tilskuddet i 2019.
Guldagergaard oplyser, at årsrapport for 2020 fremsendes til
Slagelse Kommune efter godkendelse i bestyrelsen i april 2021.
Handlemuligheder
Byrådet kan
a) Bevilge de
ansøgte 300.000 kr. i aktivitetstilskud for 2021.
b) Bevilge et andet beløb
i aktivitetstilskud for 2021.
c) Give afslag på
ansøgningen.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
2.
at Byrådet beslutter, om der skal ydes støtte til Guldagergaards
keramikfestival ”Claytopia” i 2021.
Beslutning i Byrådet den 22.
marts 2021:
Fraværende:
Troels Brandt (B)
Byrådet besluttede at Troels Brandt (B) var inhabil, og han
deltog ikke i behandling af punktet. Poul Arne Bødker (B) deltog som suppleant.
At 2 - Byrådet udtrykker positiv støtte til Clautopia i 2021
med et støtte beløb på 300.000 kr., og at forslaget sendes til Kultur- og
Fritidsudvalget med henblik på afklaring af den kunstneriske del af projektet
samt at Byrådet desuden bemærker, at der snarest kommer en sag på Erhvervs- og
Teknikudvalget vedrørende Guldagergaards brug af haven. Aktivitetstilskuddet på
300.000 kr. finansieres af kassen.
Genoptagelse
På baggrund af Byrådets beslutning d. 22. marts 2021 skal
Kultur- og Fritidsudvalget vurdere den kunstneriske del af projektet og
godkende benyttelsen af tilskuddet på 300.000 kr.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at Guldagergaards ”Claytopia”
lever op til retningslinjerne for Puljen til kulturelle formåls princip om
støtte til aktiviteter, der understøtter kommunens kulturpolitik. Ansøgningen
lever især op til fokusområderne Kultur i det offentlige rum, Børn og unge samt
Arrangementer med lokalt særpræg.
Kulturafdelingen vurderer, at ”Claytopia”-festivalen vil være en styrkelse af Guldagergaards og kommunens kultur- og turismeprofil. De udendørs rammer for festivalen vil potentielt set sikre et større, og muligvis også bredere publikum, end de nuværende indendørs rammer tillader. En livestreaming af dele af aktiviteterne vil desuden potentielt også kunne ramme et større nationalt og internationalt publikum.
Kulturafdelingen vurderer, at ”Claytopia”-festivalen vil være en styrkelse af Guldagergaards og kommunens kultur- og turismeprofil. De udendørs rammer for festivalen vil potentielt set sikre et større, og muligvis også bredere publikum, end de nuværende indendørs rammer tillader. En livestreaming af dele af aktiviteterne vil desuden potentielt også kunne ramme et større nationalt og internationalt publikum.
Kulturafdelingen vurderer samtidig, at aktiviteten har et
stort fokus på salg af keramik og profilering af de deltagende kunstnere, og at
en del af udgifterne kan henføres til dette formål, som kommunen ikke kan
støtte.
Kulturafdelingen vurderer, at der er tale om et omfangsrigt etableringsprojekt af faciliteter til udstilling af værker, men at dette kan omfattes af aktivitetstilskud finansieret af kassen.
Kulturafdelingen vurderer, at der er tale om et omfangsrigt etableringsprojekt af faciliteter til udstilling af værker, men at dette kan omfattes af aktivitetstilskud finansieret af kassen.
Tilskud til aktiviteten vurderer Kulturafdelingen derfor
skal øremærkes til eksempelvis:
a. Podier,
skiltning, budgetteret til 85.000 kr.
b. Etablering af
scene, budgetteret til 300.000 kr.
c. Honorarer til
kunstnere, budgetteret til 200.000 kr.
d. PR, inklusiv
fotografering og annoncering, budgetteret til 225.000 kr.
e. Udendørs
lerværksted med fokus på børn, budgetteret til 25.000 kr.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
3.
at Kultur- og Fritidsudvalget godkender, at aktivitetstilskuddet på i alt
300.000 kr. kan benyttes til de under punkt a.-e. nævnte aktiviteter.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende:
Troels Brandt (B)
Udvalget besluttede, at Troels Brandt (B) var inhabil.
At 3: Godkendt, idet Guldagergaard kan anvende bevillingen
til de under a til e nævnte formål efter Guldagergaards prioritering. Udvalget
har bemærket, at tilskuddet ikke kan anvendes til de kommercielle aktiviteter.
Tilskuddet gives under forudsætning af projektets
gennemførelse.
9. Gensidig orientering (O)
9. Gensidig orientering (O)
Sagsnr.: 330-2021-11882 Dok.nr.: 330-2021-50837 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalgets medlemmer og administrationen
orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.
Sagens
indhold
1. Orientering fra
udvalgsformand
2. Orientering fra
udvalgsmedlemmer
3. Orientering fra administrationen:
Puljer på kultur- og
fritidsområdet:
Udvalget informeres hermed om
alle puljer på kultur- og fritidsområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete
puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR: | Pulje | Forbrug | Restbudget |
Puljen til kulturelle formål | 2.471.344 | 2.177.135 | 294.209 |
FRITID: | |||
Idræts- og Fritidspuljen | 710.647 | 340.250 | 370.397 |
Markedsføringspuljen | 1.396.378 | 1.347.500 | 48.878 |
Puljen til selvorganiseret
idræt og bevægelse | 239.311 | 0 | 239.311 |
Udviklingspuljen (FOU) | 157.362 | 0 | 157.362 |
Fritidsområdet:
Svømmehalsbyggeri
Deadline for rådgivertilbud er
udløbet, og der er indkommet 2 kompetente tilbud. Disse vurderes i øjeblikket,
og udvalget informeres om vinderen, når denne kendes medio april.
B73 kunstgræsbane
Der kan forekomme en mindre forsinkelse af etableringen af
den nye kunstgræsbane ved B73. Dette skyldes en periode, hvor vejret gjorde det
vanskeligt at arbejde. Forsinkelsen af afleveringen kan derfor være på 10 dage.
Bortset fra den mulige forsinkelse går projektet, som det skal.
Nyt lysanlæg ved Kirkeskovsskolen
Der planlægges en udskiftning af det eksisterende og
nedslidte lysanlæg ved træningsbanen ved Kirkeskovsskolen til et nyere
lysanlæg, som tidligere har været benyttet ved B73, hvor den nye kunstgræsbane
etableres. Herved kommer der et bedre lysanlæg ved Kirkeskovsskolen til glæde
for foreningslivet. Der arbejdes på, at det nye lysanlæg etableres i
sommerperioden.
Vesthallens gulv
Der har været afholdt møde med
Vesthallen, hvor hallen er blevet orienteret om byggeprocessen, lovgivningen på
området osv. Hallen har igangsat arbejdet, som foregår over sommeren 2021.
Korsør Skatepark
Byggeprocessen omkring Korsør
Skatepark er i fuld gang, og skateparken forventes foreløbig færdig inden
sommeren 2021. For at skabe de bedst mulige forudsætninger for, at den endelige
skatepark også er dén skatepark, som brugerne ønsker sig, er der løbende dialog
mellem bygherre, rådgiver, entreprenør og forening. Frem mod indvielsen af
skateparken har foreningen Korsør Skatepark indgået aftale med naboen Rema1000
om, at der er et par mobile ramper til rådighed på parkeringspladsen. Ramperne
bliver flittigt brugt af unge på skateboard og løbehjul, som glæder sig til at
kunne tage den nye park i brug.
BiDS – Praktikantprojekter på
Kirkeskovsskolen og Sygehusets Daginstitution
I perioden fra den 1. februar
til den 19. marts 2021 har BiDS-indsatsen haft glæde af to praktikanter fra
bacheloruddannelsen i Idræt og Sundhed i Odense, som har været koblet til
Kirkeskovsskolen og Sygehusets Daginstitution. På skolen har der været fokus på
at få mere bevægelse ind i hverdagen gennem faglige bevægelsesaktiviteter,
brain breaks og frikvartersaktiviteter. I daginstitutionen har der været fokus
på udvikling af bevægelsesaktiviteter med fokus på motorik og læring samt
oplysningsmateriale om motorik til forældremålgruppen. Efter praktikanternes
afslutning arbejder administrationen videre med at udbrede erfaringerne.
DIF Get2Sport-aftale
Aftalen er forlænget til medio
2023. Se desuden vedhæftede pressemeddelelse
Genåbningsplan
I samarbejde med SIR har
Fritidsafdelingen afholdt et kort fyraftensmøde, hvor vi bl.a. har informeret
om forlængelse af sæsonen i hallerne, understøttelse af aktiviteter udendørs og
muligheden for at låne haller i sommerperioden. Mødet var optakt til Udvalgets
temamøde 14. april.
Nye godkendte foreninger
Folkeoplysningsloven indeholder
en del krav, som foreningerne skal leve op til for at blive godkendt som
frivillig folkeoplysende forening. Foreningen skal bl.a. fungere på et
demokratisk grundlag og udøve folkeoplysende aktiviteter.
Følgende foreninger er blevet
godkendt: Jump, Dance & Fitness Vestsjælland, Fællesskab, Krop og Sind IF
og Korsør Cable Park.
Slagelse Talent & Elite
Årets optag til Nymarkskolen er afsluttet, og der blev
optaget 25 elever til den kommende 7. klasse. Vi har i år givet afslag til 4
elever på forskellige baggrunde, herunder elevernes sportslige niveau og den
kommende klasses dynamik og trivsel. Optaget har med stor succes foregået
online. Især samtalerne med ansøgerne har fungeret rigtig godt og har været
præget af væsentlig mindre nervøsitet (fra ansøgerne) grundet online-formen.
Sammen om bevægelse
Fritidsafdelingen arbejder i 2021 ind i den nationale
indsats Sammen om bevægelse, som DIF, DGI og Danmarks Radio har igangsat
sammen, på de mest oplagte områder. Dette gør Fritidsafdelingen primært i
samarbejde med idrætslivet og erhvervsforeningerne i de relevante byer for at
skabe bevægelse for alle. Fritidsafdelingen er i gang med at kortlægge de mest
oplagte samarbejder og orienterer udvalget nærmere på næste møde.
WinKAS
Bookingdelen er implementeret succesfuldt, og foreningerne
kan fra nu af komme med ønsker til sæsonbooking samt booke enkelte events via
systemet. Vi tilpasser løbende systemet.
Kulturområdet:
Lokalradio
Nærradio Korsør modtog i 2020 tilskud fra Puljen til
kulturelle formål til kulturelle aktiviteter, hovedsageligt i form af den
kulturelle del af sendefladen. Ifølge den konkrete aftale er lokalradioen
forpligtet til løbende at indsende dokumentation i form af oversigt over den
kulturelle del af sendefladen. Fra og med 2020 er det aftalt med lokalradioen,
at rapporteringen udelukkende indeholder programmer med kulturelt fokus. Radioens
rapportering for 3. og 4. kvartal 2020 er vedlagt som bilag (Bilag 1 og bilag
2).
Workshop omkring forpagtning af Slagelse Teater
På baggrund af de fortsatte Covid19-restriktioner, og for at
imødekomme flere af de deltagende teater-aktørers ønske om dels at kunne mødes
fysisk og kunne deltage med to repræsentanter, har vi været nødsaget til
udskyder disse workshop.
Workshopsne afholdes så snart det er muligt at mødes fysisk.
Folkebibliotekets betydning for borgerne
Konsulentbureauet Seismonaut har på foranledning af Roskilde
Centralbibliotek udarbejdet rapporten Folkebibliotekets betydning for
borgerne i Danmark (vedhæftet).
Som titlen vidner om, har Seismonaut fået til opgave at måle
noget, vi normalt vil anse for vanskeligt målbart.
Dette håndterer Seismonaut med et metodisk greb, hvor
folkebibliotekets betydning måles i fire dimensioner: ”frihed”, ”perspektiv”,
”kreativitet”, ”fællesskab”. Der ses i den forbindelse på samlingens betydning
såvel som for betydningen af arrangementerne, af de fysiske faciliteter og af
vejledningen.
Den travle læser opfordres til at læse rapportens indledende
sammenfatning af konklusionerne.
Partnerskab om åben skole
Bibliotekerne og folkeskolerne i Slagelse Kommune har
traditionelt et godt samarbejde. For at sætte yderligere blus på dette har
Skoleafdelingen og bibliotekerne indgået en partnerskabsaftale, der sætter en
klar ramme for samarbejdet om bibliotekernes tilbud til skolerne samt for
synliggørelsen af tilbuddene på platformen skolenivirkeligheden.dk/slagelse.
Partnerskabsaftalen er vedhæftet til udvalgets orientering.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget orienteres.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende:
At 1: Taget til efterretning.
Mødet med Udvalget vedrørende Korsør Bibliotek planlægges,
så anbefalingerne kan indgå i de kommende budgetforhandlinger.
Status for Skælskør Gamle Rådhus gives på næste udvalgsmøde.
Der gives en generel status for genåbning af
idrætsfaciliteter på næste udvalgsmøde.
10. Pressemeddelelser (B)
10. Pressemeddelelser (B)
Sagsnr.: 330-2017-89840 Dok.nr.: 330-2020-422293 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.
Indstilling
Kultur- og Fritid indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter udsendelse af eventuelle
pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende:
Udvalget ønsker en pressemeddelelse vedrørende
Guldagergaard. Jørgen Andersen (A) og Ebbe Ahlgren (V) udtaler sig.
11. Godkendelse af referat (B)
11. Godkendelse af referat (B)
Sagsnr.: 330-2021-2990 Dok.nr.: 330-2021-10123 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal godkende referatet.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget godkender referatet.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende:
Godkendt.