4. Anmodning om deltagelse i frikommuneforsøg vedrørende udpegning af øko-zone (B)
4. Anmodning om deltagelse i frikommuneforsøg vedrørende udpegning af
øko-zone (B)
Sagsnr.: 330-2019-60940 Dok.nr.: 330-2019-346369 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Slagelse Kommune skal
ansøge om at blive del af et frikommuneforsøg med det formål at udpege
øko-zoner i kommunen til fremme af bæredygtig udvikling.
Baggrund
Regeringen og KL har i økonomiaftalen for 2019 aftalt at igangsætte
frikommuneforsøg III i 2019-2023. Med frikommuneforsøg får udvalgte kommuner
udstrakt frihed til at afprøve nye, mere sammenhængende og effektive måder at
løse kommunale opgaver på. Målet er at opnå ny viden og praktiske erfaringer
baseret på den kommunale virkelighed. Forsøgene kan bane vejen for
kvalitetsudvikling, effektiviseringer, regelforenklinger og bedre styring. Det
er målsætningen, at erfaringer fra frikommuneforsøg skal give grundlag for
beslutninger om, hvorvidt forsøgene skal udbredes til generelle regelændringer
til gavn for alle kommuner.
Frikommuneforsøget kan organiseres i et kommunalt,
tværgående netværk, der samles om at lave forsøg under temaet ”administrative
effektiviseringer”. Kommuner i frikommune-netværket behøver ikke at gennemføre
de samme forsøg.
For at indgå i forsøgsordningen skal der sendes en ansøgning
med et belyst tema og formål til Social- og Indenrigsministeriet senest den 1.
oktober 2019. Regeringen udpeger nye frikommuner til frikommuneforsøg den 1.
december 2019. Konkretisering af forsøgene foregår i januar og februar 2020.
Forsøgsordningen er for en fireårig periode. Det er ikke bindende for
kommunerne at deltage i hele perioden.
Ved vurderingen af ansøgningerne vil ministeriet lægge vægt
på, at forsøgene er ambitiøse, fokuserede og sammenhængende. Endvidere
foretrækkes ansøgninger fra et netværk af kommuner frem for enkeltstående
kommuner.
Slagelse Kommune er blevet kontaktet af en gruppe, der
skriver på vegne af Landsforeningen for Økosamfund, Landsforeningen for
Praktisk Økologi samt Permakultur Danmark. De tre foreninger ønsker at
samarbejde med kommuner om at indgå i frikommuneforsøg med det formål at
udvikle og etablere øko-zoner, der fremmer økologi og bæredygtig udvikling i
forhold til naturforvaltning, bosætning og erhverv.
Baggrunden for foreningernes ønske om at indgå i et
frikommuneforsøg er, at foreningerne og andre grønne initiativtagere ofte
oplever, at grønne, visionære projekter strander, da lovgivningen ikke fremmer
økologi og bæredygtig udvikling. Helt konkret mener foreningerne, at der er
brug for:
·
Bedre muligheder for etablering af økosamfund i landzoner eller
landsbyudvikling
·
Lettere adgang til bæredygtige løsninger omkring håndtering af
menneskelig affald, spildevand og regnvandsopsamling
·
Større fokus på den samlede CO2 effekt
·
Bedre mulighed for blanding af erhverv og boliger og inkludering
af dyr, f.eks. til græsning af fællesarealer og etablering af skov
Initiativtagerne har udarbejdet et notat med konkrete
udfordringer, som er vedhæftet sagen som bilag.
Med frikommuneforsøget er ønsket derfor at udvikle bedre og
mere effektive rammer omkring miljø, økologi og klima i form af en øko-zone.
Det vil give bedre mulighed for at udvikle og etablere bæredygtige
fællesskaber, hvor boliger, fælleshus, grønne områder, forsyning, rensning og
affaldsbehandling tænkes sammen i en helhed for beboernes, lokalsamfundets og
naturens bedste. Endvidere vil det sikre en effektiv og smidig kommunal
sagsbehandling.
Udgangspunktet for forsøgsordningen er at introducere en
øko-zone, som har et andet regelsæt, i forhold til blandt andet planloven og
bygningsreglementet, end hvad der gælder i by- og landzone i dag. En øko-zone
er et geografisk afgrænset området, hvor kommunen gør det let at bygge, bo og
leve grønnere og mere bæredygtigt ud fra et lempeligere regelsæt. Det er ikke
nærmere defineret, hvor øko-zonerne skal placeres. Det følger af processen i
frikommuneforsøget.
Initiativtagerne oplyser, at de
på nuværende tidspunkt har fået en positiv tilkendegivelse fra tre andre
kommuner. På baggrund af tilbagemeldingerne fra kommunerne vil initiativtagerne
bag udarbejde et udkast til ansøgning om frikommuneforsøget, som
frikommune-netværket kan bruge. I ansøgningen skal det fremgå, hvilke love og
paragraffer man ønsker gjort lempeligere i det konkrete forsøg.
Retligt
grundlag
Planloven, Byggeloven samt Bygningsreglementet.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge, at Slagelse Kommune skal indgå i
kommunalt, tværgående netværk med henblik på at ansøge om at blive omfattet af
frikommuneforsøg vedrørende udpegning af øko-zoner.
Byrådet kan vælge, at Slagelse Kommune ikke skal indgå i
ansøgning om at blive en del af et frikommuneforsøg vedrørende udpegning af
øko-zoner.
Vurdering
Der er i dag etableret flere økosamfund rundt omkring i
Danmark ud fra gældende lovgivning. Både på landet og i tilknytning til større
byer.
I kommuneplanen fastlægges rammer for byudvikling og
fremtidig bebyggelse for kommunens købstæder, byer og landsbyer. Det skal sikre
en hensigtsmæssig arealanvendelse, der tilsigter en balance mellem by og det
åbne land. Med rammerne defineres med andre ord, hvor vi vil have bebyggelse,
og hvor vi vil have landskab, natur og åbne vidder. Rammerne sikrer, at der
undgås spredt, fragmenteret bebyggelse i det åbne land.
Med den seneste revision af planloven i 2018 var der fokus
på at gøre planlovens landzoneregler mere fleksible, så der er bedre mulighed
for at drive virksomhed, arbejde og bo i landdistrikterne. Med revisionen blev
det gjort muligt, at der i alle overflødiggjorte bygninger i landzone, uden
kommunal landzonetilladelse, kan etableres én bolig, virksomheder, mindre
butikker og forenings- og fritidsformål.
Med den nye planlov blev det også muligt for kommunerne
hvert fjerde år, i forbindelse med kommuneplanrevisionen, at udpege to
omdannelseslandsbyer i kommuneplanen. Inden for omdannelseslandsbyerne får
kommunerne særligt frie rammer til at skabe en helhedsorienteret og langsigtet
plan inden for afgrænsningen af omdannelseslandsbyen.
Der er således muligheder for at udvikle i by- og landzone
ud fra gældende lovgivning. Det vurderes ikke at være hensigtsmæssigt at udvide
mulighederne yderligere ved at tillade ny bebyggelse uden for de fastlagte
rammer i kommunens købstæder, byer og landsbyer. Men inden for eksisterende
udlæg til byudvikling kan der givetvis, i forhold til byggeloven, ændres på en
række regelsæt, som kan fremme mindre traditionelt byggeri og mere nytænkende
bebyggelse. I forhold til at skabe nye og spændende byggerier, som også er
nævnt i budgetforliget, kan der være et potentiale i at indgå i et
frikommuneforsøg, hvor nye tanker udfordres og erfaringer på tværs af kommuner
kan præcisere, hvordan nye økosamfund kan fremmes. Endvidere kan det skabe en
positiv signalværdi at indgå i frikommuneforsøg med fokus på at fremme
bæredygtig udvikling.
I forhold til affaldshåndtering, regnvandsopsamling og
spildevand er der i dag også flere forskellige muligheder, hvis man ønsker at
tænke anderledes. Kommunen udstikker på baggrund af EU’s retningslinjer for
genanvendelse en ramme for, hvordan affald skal håndteres. Hvis man ønsker at
sortere i yderligere fraktioner, er der intet til hinder for dette.
Hvad angår regnvand, findes der i dag rigtig mange eksempler
på håndtering af regnvand, både som rekreativt element og som funktion i
husholdningen, heriblandt til toiletskyl og tøjvask. I forhold til spildevand
er der også flere tilladte løsninger end at lede til kloak via forsyningens
spildevandsledning. Det er f.eks. tilladt at etablere muldtoilet.
Det er administrationens vurdering, at der i dag er mulighed
for at etablere såkaldte økosamfund. Overordnet set er det administrationens
anbefaling, at der i konkrete tilfælde om ønske om at etablere økosamfund tages
en dialog med de respektive parter for at drøfte mulige løsninger.
Såfremt det besluttes, at der skal arbejdes videre med
frikommuneforsøg om at udpege øko-zoner, er det vigtigt, at initiativtagerne
bag konkretiserer, hvad der ønskes ændret i forhold til nuværende udfordringer
således, at det sikres, at forløbet med at udpege øko-zoner bliver mest muligt
effektivt og givtigt.
I forbindelse med næste revision af kommuneplanen kan det
overvejes at udpege omdannelseslandsbyer med det sigte at udvikle økosamfund.
Dette skal naturligvis afstemmes i forhold til kommunens overordnede strategi
for landsbyerne samt med de respektive lokalsamfund.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I forsøgsperioden vil der være behov for at investere ekstra
administrative ressourcer fra frikommunerne. Det gælder både administrativ tid
og arbejdskraft på fagområderne samt midler til tværkommunal koordinering og
evaluering. Det betyder, at der skal afsættes midler til frikommuneforsøgene.
Kommunerne i netværket forpligter sig ved godkendelse af ansøgningerne til at
allokere de fornødne ressourcer. Der ydes ikke økonomisk tilskud til
frikommunerne.
Konsekvenser
for andre udvalg
Alt afhængig af omfanget af den konkrete udmøntning af
frikommuneforsøget kan implementeringen af prøvehandlinger påvirke flere
forskellige udvalg, herunder Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget samt
Erhvervs- og Teknikudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det
overfor Byrådet anbefales,
1.
at der tages beslutning om, hvorvidt Slagelse Kommune skal deltage i
frikommuneforsøg vedrørende udpegning af øko-zone eller ej.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 2. september 2019:
Fraværende:
Udvalget anbefaler ansøgning, idet der inden byrådsmødet
foreligger ansøgning med præcisering af ressourcer mm.