8. Forslag til Kommuneplantillæg nr. 25 til Kommuneplan 2017, Temaplan for solenergi og tilhørende miljøvurdering (B)
8. Forslag til Kommuneplantillæg nr. 25 til Kommuneplan 2017, Temaplan
for solenergi og tilhørende miljøvurdering (B)
Sagsnr.: 330-2018-62815 Dok.nr.: 330-2019-407701 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Forslag til Kommuneplantillæg
nr. 25 til Kommuneplan 2017, Temaplan for solenergi og tilhørende miljøvurdering,
skal vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.
Baggrund
Administrationen oplever en øget interesse fra forskellige
aktører, herunder Slagelse Kommunes ejet forsyningsselskab, for at etablere
store solenergianlæg på arealer i Slagelse kommune.
Som følge af den øgede interesse, har administrationen
anmodet Byrådet om at igangsætte et kommuneplantillæg for store solenergianlæg.
Byrådet besluttede den 26. november 2018, at igangsætte udarbejdelsen af en
temaplan for solenergi som et tillæg til Kommuneplan 2017, og at sammentænke
beskyttelse af grundvand med lokalisering af solenergianlæg.
På Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets møde den 4.
november 2019, blev udvalget orienteret om kommuneplanens retningslinjer for
Landskab med henblik på udvalgets drøftelse af kommuneplanens
landskabsinteresser i relation til den igangværende temaplan for solenergi.
Hensigten med temaplanen er at opdatere kommuneplanens
retningslinjer for solenergi og, som supplement til retningslinjerne, at
foretage en positivudpegning til lokalisering af store fælles solenergianlæg.
Dvs. retningslinjekortet udpeger ikke konkrete områder til lokalisering af
store solenergianlæg. Udpegningen er en positiv udpegning af områder, hvor der på
baggrund af konkrete ansøgninger og efter nærmere konkret vurdering og
besigtigelse kan planlægges for store solenergianlæg på terræn. Positivudpegningen
viser samtidig, hvor der ikke bør placeres store solenergianlæg i Slagelse
Kommune.
På baggrund af den politiske beslutning om at sammentænke
beskyttelse af grundvand med lokalisering af solenergianlæg, er der foretaget
en prioritering inden for indsatsområder til grundvandsbeskyttelse, hvor
el-producerende solcelleanlæg primært skal søges lokaliseret under forudsætning
af, at disse anlæg ikke udgør en risiko for grundvandet.
Udpegningen er foretaget, hvor andre planlægningsmæssige
hensyn ikke bliver tilsidesat. Udpegningen omfatter eksempelvis ikke
udpegningen af naturnetværk (Grønt Danmarkskort som også omfatter Natura 2000
områder), landskabsinteresser der ikke er forenelige med lokalisering af
tekniske anlæg (typisk landskabstyper som ådale, småbakkede landskaber og
kystforland), større uforstyrrede landskaber, fredninger, beskyttelseslinjer
langs åer og fortidsminder, kulturmiljøer, herunder kulturmiljøet omkring
Trelleborg, kirkebyggelinjer og fredskov.
Vedlagte notat uddyber afvejningen af de planlægningsmæssige
interesser i det åbne land og forholdet til den overordnede nationale
planlægning, herunder de nationale interesser i kommuneplanlægningen. Notatet
visser en række kort hvor retningslinjekortet til temaplanen for solenergi er
sammenholdt med andre planlægningsmæssige interesser som har haft væsentlig
betydning for udpegningen.
I forbindelse med foroffentlighedsfasen for
kommuneplantillægget er der modtaget idéer og forslag fra SK Forsyning som handler
om at arealer til solenergi skal lokaliseres tæt på den eksisterende
forsyningsinfrastruktur, det anbefales at udlægge et større areal til solvarme
tættere på varmeværket ved Stop 39 i Slagelse og den nye varmecentral på
Halsskov og, at de mest sårbare drikkevandsområder omlægges fra landbrugsdrift
til solenergi. I forhold til lokalisering af solenergi i sårbare drikkevandsområder
anbefales det, at de miljømæssige forhold undersøges. Herunder om der er en
risiko for at afsmitning fra solenergianlæggene kan skade grundvandet.
Tilsvarende bør risikoen for udslip af glycol fra solvarmeanlæg kortlægges.
Ideerne og kommentarerne har givet anledning til mindre
præciseringer i retningslinjerne omkring nærhed til forsyningsinfrastruktur og
forbehold i forhold til beskyttelse af grundvand.
Der er udarbejdet en miljøvurdering af kommuneplantillægget
der forholder sig til indvirkningen på miljøet ved en endelig vedtagelse af
planlægningen. Miljøvurderingen er afgrænset til at vurdere indvirkningen på
følgende miljøfaktorer: Biologisk mangfoldighed, Flora og fauna, Befolkningen
og menneskers sundhed, Vand, Luft, Klimatiske faktorer, Landskab, Kulturarv,
herunder kirker og deres omgivelser samt Ressource-effektivitet.
Kommuneplantillægget er en overordnet plan, derfor er
miljøvurderingen gennemført på et overordnet niveau. I lyset af, at den
gældende planlægning allerede rummer mulighed for lokalisering af store
solenergianlæg og at der, med den nye planlægning, ikke udpeges konkrete
arealer til store solenergianlæg, er det vurderingen, at den nye planlægning
vil få en neutral indvirkning på de undersøgte miljøfaktorer.
Retligt
grundlag
Kommuneplantillæg tilvejebringes efter planlovens § 23c.
Miljøvurderingen tilvejebringes efter Miljøvurderingsloven.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at vedtage Forslag til Kommuneplantillæg
nr. 25 til Slagelse Kommuneplan 2017, Temaplan for solenergi og dermed sende
det i 8 ugers offentlig høring. Derved opfyldes Planlovens formål om at skabe
debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage
planen endeligt.
Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette
tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt
plangrundlag. Det vil betyde, at der strategisk ikke er taget stilling til, hvor
der, på baggrund af en konkret vurdering og planlægning, er mulighed for at
placere store solenergianlæg.
Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af
planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 8 ugers
offentlig høring. Større justeringer kan føre til uoverensstemmelse med andre
retningslinjetemaer i kommuneplanen. I det tilfælde vil disse
retningslinjetemaer, som en forudsætning, skulle revideres under hensyntagen
til de nationale interesser i kommuneplanlægningen.
Vurdering
Det er et nationalt mål, at Danmarks energiforsyning i 2050
skal være uafhængig af fossile brændsler (kul, olie og gas). Af energiaftalen
af juni 2018 fremgår det, at vedvarende energi, inden for en overskuelig
fremtid, skal være de primære energikilder, og at der derfor fortsat skal ske
en udbygning med vedvarende energi.
Store solenergianlæg vil, i kraft af deres arealmæssige
størrelse kunne virke dominerende i landskabet særligt når de betragtes på
afstand. Det er derfor vigtigt, at disse anlæg indpasses på en måde så der i
størst muligt omfang tages hensyn til omgivelserne, herunder at hensynet til
landskabet og dets oplevelsesmuligheder bliver varetaget.
Naturstyrelsen har i 2013 udgivet et notat ”Vejledende
udtalelse om opsætning af solenergianlæg”. Her vurderes solenergianlæg ”som
udgangspunkt ikke at kunne rummes inden for en række af de særlige
beskyttelsesområder, som skal udpeges i kommuneplanen: Landskab,
naturnetværket, kulturmiljø og geologi m.v., idet solenergianlæg ofte vil udgøre
markante fremmedelementer i landskaberne, der som udgangspunkt må betragtes som
uforenelige med de hensyn, som udpegningerne i kommuneplanen skal varetage”.
Overordnet set, beskriver temaplanens retningslinjer hvor
lokalisering af store solenergianlæg kan finde sted efter en nærmere konkret
vurdering. Der er fokus på, at store solenergianlæg fortrinsvis skal
lokaliseres hvor der samtidig skal varetages et særligt hensyn til beskyttelse
af grundvand – de såkaldte indsatsområder til grundvandsbeskyttelse – og hvor
der samtidig ikke tilsidesættes væsentlige beskyttelsesinteresser.
Retningslinjerne åbner en mulighed for at der kan planlægges for store
solenergianlæg i områder som kræver en særlig indsats for beskyttelse af
grundvandet og som ligger uden for positivudpegningen. Det er en forudsætning
her, at det, på baggrund af en konkret vurdering, kan godtgøres, at der ikke
tilsidesættes andre beskyttelsesinteresser eks. beskyttede landskaber,
naturnetværk, kulturmiljøer m.v.
Det fremgår endvidere af retningslinjerne hvilke hensyn der
skal varetages ved lokalisering af konkrete solenergianlæg, herunder
eksempelvis nærheden til forsyningsinfrastruktur, hensynet til nabobeboelse og
landbrugets arronderingsforhold, nærhed til andre store solenergianlæg, hensynet
til beskyttelsesinteresser (f.eks. natur, landskab, kulturmiljø, fredning),
afskærmning af anlægget, refleksion fra anlægget, samt nedtagning af anlægget
og tilbageførsel af arealet til natur- og landbrugsformål når anlægget tages ud
af drift.
Administrationen anbefaler, at Byrådet vedtager Forslag til
Kommuneplantillæg nr. 25, Temaplanen for solenergi og sender det i 8 ugers
offentlig høring. Derved skabes mulighed for en offentlig debat om revisionen
af kommuneplanens retningslinjer for solenergi som understøtter energiaftalen
af juni 2018 og den nationale målsætning om at være uafhængig af fossile
brændsler i 2050.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det
overfor Byrådet anbefales,
1.
at Forslag til Kommuneplantillæg nr. 25, Temaplan for solenergi samt
miljøvurdering vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring,
2.
at borgermøde afholdes på Slagelse Bibliotek d. 15. eller 16. januar 2020 i
tidsrummet mellem 18.30 og 20.00.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:
At 1-2: Anbefales med borgermøde d. 22/1 kl. 18.30-20.00.
Udvalget bemærker, at retningslinjerne åbner en mulighed for
at der kan planlægges for store solenergianlæg i områder, som kræver en særlig
beskyttelse af grundvandet.