Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget (2018-2021) – Referat – 19. oktober 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2020-527                   Dok.nr.: 330-2020-394453                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 19. oktober 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Forslag til Lokalplan 1230, Blandet byområde ved Norvangen, Korsør Havn samt Kommuneplantillæg nr. 34 til Kommuneplan 2017 og tilhørende miljøscreening (B)

2.     Forslag til Lokalplan 1230, Blandet byområde ved Norvangen, Korsør Havn samt Kommuneplantillæg nr. 34 til Kommuneplan 2017 og tilhørende miljøscreening (B)

Sagsnr.: 330-2019-19827               Dok.nr.: 330-2020-367706                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om et revideret Forslag til Lokalplan 1230, Blandet byområde ved Norvangen, Korsør Havn samt Forslag til tillæg nr. 34 til Kommuneplan 2017 og miljøscreening, skal vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.
Baggrund
I forbindelse med Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets behandling af en sag om etablering af en støjmur på Teilmanns Allé 1 den 4. februar 2019, fandt udvalget støjmuren for bastant i forhold til nabobyggeriet, og ønskede en mere blød overgang rent æstetisk ind mod byen.
Udvalget besluttede derfor at nedlægge et § 14 forbud mod opførelse af muren og at der skulle udarbejdes en ny lokalplan for området. Efterfølgende godkendte Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 13. august 2019 principperne for en zonerig af lokalplanområdet, hvor området blev opdelt i 4 delområder til hhv. centerformål med mulighed for bl.a. boliger, erhvervsformål med mulighed for let erhverv, offentlige formål og erhvervsformål til havneerhverv. Byrådet besluttede herefter den 19. december 2019, at sende Forslag til Lokalplan 1230, Blandet byområde ved Norvangen, Korsør Havn samt Forslag til tillæg nr. 34 til Kommuneplan 2017 i 8 ugers offentlig høring.
I forbindelse med den offentlige høring, er der modtaget 10 høringssvar. Bemærkningerne og administrationens indstilling fremgår af vedlagte hvidbog. Der er modtaget 4 høringssvar fra virksomheder i lokalområdet omkring Norvangen/Teilmanns Allé, herunder fra DLG, som ligger i den vestlige og mest bynære del af området, og fra HJM A/S, som var den virksomhed, som oprindeligt søgte om etablering af den ovenfor nævnte støjmur. Derudover er der modtaget et høringssvar fra Flådestation Korsør, FGU Syd og Vestsjælland, Korsør Havn samt fra tre borgere i nærområdet. Endelig er der modtaget høringssvar fra Museum Vestsjælland samt fra Banedanmark. Sidstnævnte tilkendegiver blot at man ikke har nogen bemærkninger.
Indsigelsen fra HJM A/S angår især gyldigheden af § 14 forbuddet herunder, at der mangler en saglig planlægningsmæssig begrundelse, at der mangler en saglig begrundelse for forskelsbehandling mellem to ens virksomheder (med reference til den forvaltningsretlige lighedsgrundsætning), samt at grundsætningen om proportionalitet skal overholdes i planlægningen. Der verserer en særskilt retssag herom. Herudover angår bemærkningerne overordnet, at planlægningen strider mod Planlovens intentioner om at forebygge miljøkonflikter, samt Planlovens bestemmelser om erhvervsområder, erhvervshavne, byomdannelsesområder, udlæg af arealer belastet af lugt til miljøfølsom anvendelse (bolig, kontor, institution, rekreative formål). Derudover handler bemærkningerne om, at planlægningen strider mod Havneloven og ikke tilgodeser havnens interesser, vejbredde, parkering, at miljøfølsom anvendelse medfører skærpede krav til virksomheder og at der ikke har været dialog med virksomhederne i området.
På baggrund af høringen og en nærmere gennemgang af planlovens regler om planlægning for miljøfølsom anvendelse i områder der kan være belastet med luftforurening, indstiller planafdelingen, at der foretages en justering af planforslaget i forhold anvendelsen og lokalplanområdets udstrækning samt deraf følgende konsekvensrettelser.
Der er således udarbejdet et revideret Forslag til Lokalplan 1230, Blandet byområde ved Norvangen, Korsør Havn samt Forslag til tillæg nr. 34 til Kommuneplan 2017, hvor områdeafgrænsningen er reduceret væsentligt og kun omfatter det oprindelige delområde 1 og 2. Delområde 1 udgør stadigvæk arealet ud mod Teilmanns Allé, som udlægges til centerformål uden mulighed for etablering af boliger.
Delområde 2 fastholdes til let erhverv og må kun anvendes til mindre håndværksvirksomhed. Det reviderede lokalplanforslag sikrer således fortsat, at der skabes den bløde overgang til byen, som allerede er igangsat, og hvis sikring var baggrunden for nedlæggelsen af det ovenfor omtalte § 14 forbud og igangsætningen af lokalplanarbejdet.
Lokalplanområdet vejbetjenes via den eksisterende overkørsel ved krydset Teilmanns Allé og Caspar Brands Plads.
Lokalplanen anviser parkeringsarealer mod Teilmanns allé samt langs havnefronten i delområde 1 og 2. Det fremgår, at parkeringsarealer, som ikke udnyttes til parkering, kan fungere som midlertidige opholdsarealer og aktivitetsområder. Parkering må desuden etableres som parkeringshus indenfor byggefeltet i delområde 1.
Området rummer store bygningsvolumener i delområde 1, som lokalplanen fremadrettet giver mulighed for at udnytte til centerformål. På nuværende tidspunkt er en del af bygningen i delområde 1, med facade mod Teilmanns Allé, indrettet til butiksformål. I delområde 1 og 2 er der udlagt byggefelter til placering af ny bebyggelse. Det vurderes ikke, at lokalplanen påvirker den eksisterende lovlige anvendelse af bebyggelsen inden for delområde 1, herunder DLG, som således kan forsætte inden for de hidtidige rammer. Lokalplan er imidlertid udtryk for, at der ikke fremadrettet kan meddeles tilladelse til etablering af mere miljøtunge virksomheder i området, da det som anført vil være uhensigtsmæssigt set i forhold til den faktiske udvikling af anvendelsen i området.
Området er udpeget som risikoområde for oversvømmelse. Lokalplanen sikrer derfor mulighed for etablering af højvandssikring langs kajanlægget, som ligeledes kan fungere som et byrum til ophold.
Som forudsætning for lokalplanen er der udarbejdet et revideret kommuneplantillæg, der afspejler de planlagte nye funktioner. Der har været afholdt en foroffentlighedsfase for kommuneplantillægget i august/september 2019. Det har ikke været nødvendigt med en ny foroffentlighedsfase.
Der er gennemført en miljøvurderingsscreening af planforslaget (lokalplan og kommuneplantillæg). Screeningen er vedlagt lokalplanen som bilag og de væsentligste begrundelser for afgørelsen fremgår ligeledes af lokalplanens redegørelse. Samlet set vurderes der ikke at forekomme en væsentlig indvirkning på miljøet ved gennemførelse af planlægningen. Der er derfor ikke udarbejdet en miljøvurdering af planforslaget.
Revisionen af planforslaget er så omfattende, at det kræver en ny høring. Dels er der sket en væsentlig indskrænkning af lokalplanområdets udstrækning, der ikke kan sidestilles med en mindre justering og dels er der foretaget en væsentlig justering af lokalplanens anvendelsesbestemmelse for delområdet til centerformål. Derudover er der foretaget en række konsekvensrettelser i planforslaget.
Retligt grundlag
Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23c.
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.
Miljøvurderingsscreeninger tilvejebringes efter Miljøvurderingsloven.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at vedtage Forslag til Lokalplan 1230, Blandet byområde ved Norvangen, Korsør Havn samt Kommuneplantillæg nr. 34 til Kommuneplan 2017 og dermed sende det i 8 ugers offentlig høring. Derved opfyldes Planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.
Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag.
Dette vil betyde, at der ikke sker en opdatering af plangrundlaget for området og gældende kommuneplanrammer og lokalplaner vil fortsat udgøre plangrundlaget. De midlertidige retsvirkninger for det oprindelige planforslag vil være gældende frem til den 20. december 2020. Derefter vil der være intet til hinder for etablering af en op til 10 m høj støjvæg.
Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 8 ugers offentlig høring.
Vurdering
Bemærkningerne fra den offentlige høring handler særligt om manglende hjemmel til at nedlægge et § 14 forbud, manglende planlægningsmæssig saglig begrundelse og hensyntagen til eksisterende virksomheder.
Det er administrationens vurdering, at § 14 forbuddet er nedlagt lovligt iht. Planloven, og med en planlægningsmæssig saglig begrundelse om at området skal bindes bedre sammen med den øvrige by, samt at der skal være en mere blød overgang ind mod byen rent æstetisk. Disse forhold sikres efter administrationens vurdering med lokalplanforslaget i den foreliggende form.
Det kan ikke udelukkes, at der af og til forekommer lugtgener eller støv fra aktiviteter i nærområdet. Derfor imødekommer det reviderede planforslag virksomhedernes bemærkninger i forhold til hensynet til eksisterende virksomheder og bekymringen om at blive mødt med strengere miljøkrav som følge af planlægningen. Det har medført, at det reviderede planforslag er reduceret i sin udstrækning, således at lokalplanområdet nu kun omfatter delområde 1 og 2. Delområde 3 som omfattede Glasværket og FGU samt delområde 4 som fastholdt havneerhverv er udgået af lokalplanen. Lokalplanens anvendelsesbestemmelser er justeret, så der ikke længere er mulighed for miljøfølsom anvendelse som f.eks. boliger og uddannelsesinstitution. Det betyder, at lokalplanens delområde 1 udelukkende må anvendes til centerformål med mulighed for indretning af butikker. Anvendelsen for delområde 2 fastholdes til let erhverv som f.eks. mindre håndværksvirksomheder. Revisionen af planforslaget har desuden medført en række konsekvensrettelser.
Området udgør en del af et ældre erhvervsområde med tilknytning til havneerhverv. Nærområdet har dog med tiden udviklet sig til at være en mere blandet bydel med uddannelsesinstitution, liberalt erhverv, herunder lægehus, kontorerhverv og butik. Senest er ”Glasværket” indrettet som et større kontorbyggeri, der også rummer mindre håndværksvirksomheder, som er indpasset under hensyntagen til områdets støjfølsomme anvendelse.
Planforslaget understøtter den udvikling der har været i gang i området over tid og hvor der bl.a. er indrettet butik i en del af bebyggelsen mod Teilmanns Allé.
Ønsket om at området bliver en mere integreret del af byen understøttes af planlægningen ved at der gives mulighed for, at parkeringsarealet langs havnefronten må udvides ind i delområde 2 med forbindelse til det eksisterende parkeringsareal ved Glasværket. Derved bidrager lokalplanen til at åbne området mod havnefronten ved at skabe forbindelse til det bagvedliggende parkeringsareal omkring Glasværket, så området åbner sig mod det bagvedliggende byområde.
Administrationen anbefaler, at Byrådet vedtager det reviderede Forslag til lokalplan 1230, Blandet byområde ved Norvangen, Korsør Havn samt Kommuneplantillæg nr. 34 til Kommuneplan 2017 og tilhørende miljøscreening og sender det i 8 ugers offentlig høring.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at Forslag til Lokalplan 1230, Blandet byområde ved Norvangen, Korsør Havn samt Kommuneplantillæg nr. 34 til Kommuneplan 2017 vedtages til fremlæggelse i 8 ugers høring,
2.    at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages,
3.    at borgermøde afholdes i kantinen, Dahlsvej 3 i Korsør enten den 15. eller 16 december 2020 i tidsrummet mellem 18.30 og 20.00.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 19. oktober 2020:
Fraværende: 
Ad 1 og 2; Anbefales.
Ad 3; Anbefaler den 16. december kl. 18.30 i kantinen, Dahlsvej 3, Korsør.

3. Kommuneplan 2021 - forslag til retningslinjetemaet LANDBRUG (B)

3.     Kommuneplan 2021 - forslag til retningslinjetemaet LANDBRUG (B)

Sagsnr.: 330-2020-27731               Dok.nr.: 330-2020-240185                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal beslutte, om forslag til retningslinjetemaet ”Landbrug” skal godkendes.
Baggrund
Med udviklingsstrategiens endelige vedtagelse den 22. juni 2020 blev det besluttet, at der skal gennemføres en delvis revision af kommuneplanen.
Kommuneplanen er den overordnede plan for kommunens fysiske udvikling og består af tre dele:
-      Hovedstruktur (hvad vil vi?)
-      Retningslinjer (hvordan gør vi?)
-      Rammer (hvor gør vi hvad?)
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte på møde den 4. maj 2020 proces og tidsplan for Kommuneplan 2021. Kommuneplan 2021 forventes vedtaget i august 2021.
Retningslinjerne, som beskriver principperne for arealanvendelse i kommunen, revideres med udgangspunkt i at opdatere indholdet i forhold til ajourføring, ny lovgivning og internt vedtagne planer og strategier.
Kommuneplanens retningslinjer er inddelt i 12 temaer. Denne sagsfremstilling behandler temaet ”Landbrug”. Under temaet ”Landbrug” hører retningslinjer for:
-      Store husdyrbrug
-      Særlige værdifulde landbrugsområder
Ved gennemgang af ovenstående retningslinjer foreslår administrationen følgende ændringer i forhold til Kommuneplan 2017:
Store husdyrbrug
Redegørelsen er opdateret i forhold til ny lovgivning.
Særlige værdifulde landbrugsområder
Tilføjelse af ny retningslinje om multifunktionel jordfordeling, uddybelse af redegørelse samt tilpasning af kortbilag i forhold til udpegningsgrundlag.
De foreslåede rettelser til ovenstående retningslinjer kan ses i bilag 1.
Retligt grundlag
Planlovens bestemmelser om kommuneplanlægning (kapitel 4) samt oversigt over de statslige interesser i kommuneplanlægningen 2017.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende forslag til retningslinjetemaet ”Landbrug”.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at komme med ændringer til forslag til retningslinjetemaet ”Landbrug”.
Vurdering
Der skal, jf. de nationale interesser i kommuneplanlægning, udpeges positivområder til placering af store husdyrbrug. I forbindelse med Kommuneplan 2013 blev der udpeget 2 områder til placering af store husdyrbrug. De to områder blev overført til Kommuneplan 2017 og fastholdes også i Kommuneplan 2021. Der vurderes ikke at være behov for udpegning af yderligere områder til store husdyrbrug. 
De udpegede områder skal ses som positivområder, hvor der umiddelbart vil være gode muligheder for etablering af store husdyrbrug, og hvor husdyrproduktionen primært skal søges lokaliseret. Udpegningen udelukker ikke placering af store husdyrbrug uden for udpegningen, hvis de opfylder kravene i husdyrloven.
Udpegningen skal kun ses som en vejledning, da husdyrbekendtgørelsens bestemmelser stadig skal følges, og der ikke ved udpegningen kan tages højde for alle parametre i husdyrloven, da det også afhænger af, hvilket husdyrhold der er tale om. Områderne er udpeget ud fra deres robusthed i forhold til landskab, byer, fredninger og natur. Der er ingen af de udpegede områder, der ligger inden for områder med særlige drikkevandsinteresser.
Der skal i Kommuneplanen udpeges særlige værdifulde landbrugsområder. De særlige værdifulde landbrugsområder er udpeget ud fra en vurdering af dyrkningsjordens sammensætning, terrænhældning samt mulighederne for tilladelse til markvanding.
Siden Kommuneplan 2017 blev vedtaget, er der udpeget prioriterede indsatsområder for beskyttelse af grundvandet. Nogen af disse områder er beliggende i områder, der er udpeget som særlige værdifulde landbrugsområder. De prioriterede indsatsområder for beskyttelse af grundvandet prioriteres højt, hvorfor udpegningen i Kommuneplan 2021 er tilpasset, så der ikke er overlap mellem prioriterede indsatsområder for beskyttelse af grundvandet og særlige værdifulde landbrugsområder. Endvidere vurderer administrationen, at lavbundsarealer, arealer i klimazonen (arealer tættest på kysten), kerneområder (naturnetværk), potentielle kerneområder (naturnetværk) og BNBO-områder ikke bør betegnes som særlige værdifulde landbrugsområde, hvorfor disse arealer er taget ud af udpegningen i Kommuneplan 2021.
Der er tilføjet en retningslinje, der sætter fokus på mulighederne for multifunktionel jordfordeling. Administrationen mener, at det er vigtigt, at man fremadrettet kan sammentænke landbrugsproduktion med bl.a. biodiversitet, drivhusgasreduktion, klimatilpasning, rent vandmiljø, friluftsliv samt landdistriktsudvikling i multifunktionelle projekter, hvor jordfordeling kan indgå som et redskab til realisering af projekterne. Udpegningen af arealer som særlige værdifulde landbrugsområder hindrer ikke multifunktionelle projekter.
Administrationen vurderer, at temaet er tidssvarende, og at revisionen af de enkelte retningslinjeemner ikke er så væsentlige, at de skal miljøvurderes i forbindelse med miljøvurderingen af Kommuneplan 2021.
På baggrund af ovenstående anbefaler administrationen, at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender forslag til retningslinjetemaet ”Landbrug”.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at forslag til retningslinjetemaet ”Landbrug” godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 19. oktober 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

4. Kommuneplan 2021 - forslag til retningslinjetemaet VVM ANLÆG (B)

4.     Kommuneplan 2021 - forslag til retningslinjetemaet VVM ANLÆG (B)

Sagsnr.: 330-2020-27731               Dok.nr.: 330-2020-371803                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal beslutte, om forslag til retningslinjetemaet ”VVM anlæg” skal godkendes.
Baggrund
Med udviklingsstrategiens endelige vedtagelse den 22. juni 2020 blev det besluttet, at der skal gennemføres en delvis revision af kommuneplanen.
Kommuneplanen er den overordnede plan for kommunens fysiske udvikling og består af tre dele:
-      Hovedstruktur (hvad vil vi?)
-      Retningslinjer (hvordan gør vi?)
-      Rammer (hvor gør vi hvad?)
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte på møde den 4. maj 2020 og dernæst på mødet den 31. august 2020 proces og tidsplan for Kommuneplan 2021. Kommuneplan 2021 forventes vedtaget i august 2021.
Retningslinjerne, som beskriver principperne for arealanvendelse i kommunen, revideres med udgangspunkt i at opdatere indholdet i forhold til ajourføring, ny lovgivning og internt vedtagne planer og strategier.
Kommuneplanens retningslinjer er inddelt i 12 temaer. Denne sagsfremstilling behandler temaet ”VVM anlæg”, der omhandler vurdering af en række større anlæg og projekter i forhold til deres mulige konsekvenser for miljøet. For større anlæg skal der udarbejdes en såkaldt VVM-redegørelse, en Vurdering af Virkning på Miljøet. Nogle anlæg og projekter er altid VVM-pligtige, andre er det kun, hvis de påvirker miljøet væsentligt.
Ved gennemgang af ovenstående retningslinjer foreslår administrationen følgende ændringer i forhold til Kommuneplan 2017:
Det er ikke længere aktuelt at planlægge for kulterminal ved Stigsnæs Havn, hvorfor retningslinjerne for anlægget til kulterminalen udgår af Kommuneplan 2021. Der er udarbejdet en miljøkonsekvensvurdering af landanlægget til Omø Syd Havmøllepark ved Stigsnæs, hvorfor retningslinjerne for landanlægget er tilføjet kommuneplanens retningslinjetema ”VVM anlæg”. Der er endvidere foretaget mindre sproglige tilretninger og tilføjet nye links.
De foreslåede rettelser til ovenstående retningslinjetema kan ses i bilag 1. 
Retligt grundlag
Planlovens bestemmelser om kommuneplanlægning (kapitel 4) samt oversigt over de statslige interesser i kommuneplanlægningen.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende forslag til retningslinjetemaet ”VVM anlæg”.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at komme med ændringer til forslag til retningslinjetemaet ”VVM anlæg”.
Vurdering
Det er ikke et krav at have et retningslinjetema i kommuneplanen, der beskriver VVM anlæg. Retningslinjetemaet ”VVM anlæg” i Kommuneplan 2021 sikrer dog, at der foretages en vurdering af anlægsprojekters påvirkning af miljøet, inden der gives tilladelse til anlægsprojektet. Det er også i dette tema, at samtlige anlægsprojekter, der har gennemført en VVM-proces med VVM-redegørelse og kommuneplantillæg, bliver indarbejdet og opretholdt, så længe anlægsprojektet er aktuelt. Således er der fortsat retningslinjer for Miljøcenter Enggården, og der er tilføjet retningslinjer for landanlæggene til Omø Syd Havmøllepark ved Stigsnæs. Temaet i kommuneplanen giver dermed et overblik over VVM anlæg i kommunen.
Administrationen vurderer, at revisionen af retningslinjetemaet ikke er så væsentlig, at det skal miljøvurderes i forbindelse med miljøvurderingen af Kommuneplan 2021.
På baggrund af ovenstående anbefaler administrationen, at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender forslag til retningslinjetemaet ”VVM anlæg”.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at forslag til retningslinjetemaet ”VVM anlæg” godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 19. oktober 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

5. Kommuneplan 2021 - revideret forslag til retningslinjetemaet "LANDOMRÅDER" (B)

5.     Kommuneplan 2021 - revideret forslag til retningslinjetemaet "LANDOMRÅDER" (B)

Sagsnr.: 330-2020-27731               Dok.nr.: 330-2020-393861                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal beslutte, om det reviderede forslag til retningslinjetemaet ”Landområder” skal godkendes.
Baggrund
Med udviklingsstrategiens endelige vedtagelse den 22. juni 2020 blev det besluttet, at der skal gennemføres en delvis revision af kommuneplanen.
Kommuneplanen er den overordnede plan for kommunens fysiske udvikling og består af tre dele:
-      Hovedstruktur (hvad vil vi?)
-      Retningslinjer (hvordan gør vi?)
-      Rammer (hvor gør vi hvad?)
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte på møde den 4. maj 2020 og dernæst på mødet den 31. august 2020 proces og tidsplan for Kommuneplan 2021. Kommuneplan 2021 forventes vedtaget i august 2021.
Retningslinjerne, som beskriver principperne for arealanvendelse i kommunen, revideres med udgangspunkt i at opdatere indholdet i forhold til ajourføring, ny lovgivning og internt vedtagne planer og strategier.
Kommuneplanens retningslinjer er inddelt i 12 temaer. Denne sagsfremstilling behandler temaet ”Landområder” med retningslinjer for:
-      7.1 Landsbyer (nyt emne)
-      7.2 Åbent land
-      7.3 Anlægsområder
-      7.4 Sommerhusområder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget behandlede retningslinjetemaet ”Landområder” på mødet den 15. september 2020 og kom med en række bemærkninger, som denne sag følger op på.
Endvidere har administrationen arbejdet videre med at forsøge at implementere indholdet i landsbyanalysen for kommunens 17 største landsbyer i kommuneplanen. Administrationen vurderer, at retningslinjerne for landsbyerne, som er krav i forhold til planloven, hører hjemme under temaet ”Landområder”, hvorfor ”Landsbyer” er tilføjet som nyt emne. Retningslinjerne for kommunens landsbyer kunne før findes under overskriften ”Åbent land”, men administrationen foreslår, at landsbyerne får en selvstændig overskrift. Det betyder samtidig, at der er ændret på rækkefølgen, og at emnet ”Åbent land” er blevet revideret, så der er sammenhæng mellem retningslinjer for landsbyer og retningslinjer for åbent land. Det reviderede forslag til retningslinjetemaet ”Landområder” fremgår af bilag 1.
7.1 Landsbyer: Grundlaget for retningslinjerne for landsbyerne
At landsbyerne får mere plads, skyldes, at der forud for Kommuneplan 2021, blev foretaget en større landsbyanalyse, som blev fremlagt for udvalget i februar 2020 og siden har været debatteret med landsbybeboere på dialogmøder i Rude, Havrebjerg og Fårdrup i juni 2020. På dialogmøderne var der generelt stor opbakning til indsatsområdernes og analysens indhold. Derfor har den endelige analyse stor lighed med den, som blev fremlagt for udvalget i februar, hvor borgernes input er blevet brugt til at gøre indsatsområderne skarpere. Den endelige analyse (bilag 2) og fælles opsamling af dialogmøderne (bilag 3) er vedlagt som bilag. 

Landsbyanalysen udpeger 4 indsatsområder: Rum til fællesskab, Tilpasning af boligmassen, Styrkelse af kultur- og naturkvaliteter samt Bedre infrastruktur. Forslaget til de nye retningslinjer er udformet på baggrund af analysen. Retningslinjerne regulerer den fysiske udvikling af landsbyerne, hvorfor det primært er de tre første indsatsområder, som afspejles i retningslinjerne, mens indsatsområdet bedre infrastruktur hører hjemme i temaet trafik og veje i kommuneplanen, som behandles senere.
Udover landsbyanalysen binder retningslinjerne sig op på udviklingsstrategiens afsnit om alternative boformer, biodiversitetsindsatsen og byfornyelsesstrategien for at sikre en rød tråd i kommunens arbejde.
7.1 Landsbyer: Definitionen af landsbyerne i kommuneplanen
Hvor landsbyanalysen er udarbejdet med udgangspunkt i kommunens 17 største landsbyer på mellem 100-400 indbyggere, er disse ikke de eneste bebyggelser i kommunen, der har en egentlig landsbykarakter, og der findes i kommunen mange landsbyer med omtrentlig samme størrelse. Derfor lægger administrationen op til, at retningslinjerne skal gælde for alle landsbyer med en størrelse på 65 beboere eller omkring 30 huse, som efter administrationens vurdering har en tilstrækkelig størrelse og et miljø til, at der er en generel interesse at varetage.

Retningslinjerne vil ikke gælde for bebyggelser af mindre omfang, herunder husmandssteder, spredt bebyggelse og de helt små landsbyer. Disse bebyggelser reguleres af retningslinjerne under ”7.2 Åbent land” samt landzonereglerne i planloven.
7.2 Åbent land:
Med tilføjelsen af ”7.1 Landsbyer”, som et selvstændigt emne under temaet ”Landområder”, udgår flere retningslinjer fra afsnittet ”7.2 Åbent land” men indskrives i stedet i retningslinjerne for ”7.1 Landsbyer” for at undgå gentagelser.
Den nye rækkefølge, de tilføjede retningslinjer og ændringerne til ”7.2 Åbent land” kan ses af bilag 1.
7.3 Anlægsområder:
På udvalgsmødet den 15. september 2020 bad udvalget om en overordnet vurdering af arealreservationerne til veje nord for Slagelse og Skælskør. Administrationen har udarbejdet et kort notat (bilag 4) samt vedhæftet COWI’S ”Screening af nordlig omfartsvej i Slagelse” fra 2014 (bilag 5).
Arealreservationerne fastholdes i kommuneplanen, og indledningen samt afsnittet om Kobæk Camping er uddybet. Ny tekst siden mødet den 15. september er markeret med blåt i bilag 1.
Administrationen har været i dialog med Nationalmuseet vedrørende udpegning af nyt anlægsområde omkring Museet ved Trelleborg. Nationalmuseet er glad for, at kommunen fortsat vil understøtte en positiv udvikling af Trelleborg og allerede nu vil kigge nærmere på udvidelsesmuligheder. Det er dog aftalt, at indtil der opstår et mere akut behov og et mere konkret ønske om areal til en bestemt aktivitet eller funktion, afventer ny udpegning af anlægsområde i kommuneplanen. Det vurderes at være aktuelt ved næste revision af kommuneplanen.
Trelleborgs omkringliggende naturområder mod Storebælt indgår som en del af retningslinjetemaet ”9 Landskab”, som behandles af udvalget i december 2020.  
7.4 Sommerhusområder:
I tråd med udvalgets beslutning på mødet den 15. september 2020 er der tilføjet et afsnit i redegørelsen om, at Slagelse Kommune vil arbejde for at kunne udlægge nye sommerhusområder, hvis muligheden byder sig (markeret med blåt i bilag 1).
 
Retligt grundlag
Planlovens bestemmelser om kommuneplanlægning (kapitel 4) samt oversigt over de statslige interesser i kommuneplanlægningen.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende det reviderede forslag til retningslinjetemaet ”Landområder”.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at komme med ændringer til det reviderede forslag til retningslinjetemaet ”Landområder”.
Vurdering
7.1 Landsbyer
Målet med retningslinjerne er at værne om den enkelte landsbys særegen og sikre, at nye projekter bidrager positivt til landsbyerne. Det som kan være et godt projekt i én landsby, kan meget vel være helt forkert i en anden. Retningslinjerne skal være et redskab, der kan styre, hvor der kan gives tilladelse til nye boliger og sikre, at de indpasses godt i den specifikke landsby. Eksempelvis vil et moderne parcelhus i en velbevaret landsby risikere at forringe landsbymiljøet. I sådanne landsbyer er det vigtigt, at husene bygger videre på landsbystrukturen og ligner de omkringliggende huse i højde, tagform eller andre særlige kendetegn. Andre landsbyer er mere blandende i deres bebyggelse, hvorfor grænsen for, hvad der tillades bebygget, bør være mere åben.
7.3 Anlægsområder
Det er fortsat administrationens vurdering, at de nuværende arealreservationer til nordlige omfartsveje i Slagelse og Skælskør bør fastholdes i de tracéer, der er udlagt i kommuneplanen.
En flytning af arealreservationen for den nordlige omfartsvej i Slagelse længere mod nord (400 – 600 m) vil betyde, at langt flere boliger vil opleve en tættere placering til den nye omfartsvej, hvor særligt Slagstrup vil blive berørt. Endvidere vil der opstå en problemstilling med det vestlige ophæng på rute 22, da der skal etableres ny adgang til Statens vej umiddelbart nord for Enggården. Det er ikke undersøgt, om Staten vil acceptere en ny vejtilslutning.
Et alternativ til flytningen af omfartsvejen er at udbygge Slagstrupvej med en større anlægsændringer til følge, hvilket vil have negative konsekvenser for de ejendomme, der allerede i dag ligger umiddelbart op til Slagstrupvej. Det vurderes endvidere, at denne løsning ikke vil understøtte den tunge trafik til erhvervsområdet i den nordlige del af Slagelse by, hvorfor den tunge trafik vil fortsætte med at bruge Ndr. Ringgade, som man netop ønsker at aflaste.
En udbygning af kommunens største sammenhængende erhvervsområde ved Stigsnæs er et af Slagelse Kommunes prioriterede indsatsområder inden for erhvervsudvikling. Udviklingen af området afventer en nærmere afklaring, hvorfor en detaljeret trafikanalyse med henblik på at vurdere den nuværende arealreservations indvirkning og nødvendighed afventer. Administrationen vurderer dog, at det er vigtigt, at der i kommuneplanen fastholdes en reservation, der sikrer muligheden for udbygning af infrastrukturen med henblik på en fremadrettet bedre trafikafvikling til og fra Stigsnæs. Indtil der er udarbejdet en mere konkret trafikvurdering, på baggrund af reelle udviklingsmuligheder for Stignæs-området, anbefaler administrationen, at den eksisterende reservation fastholdes i nuværende tracé i stedet for at lave en ny linjeføring, som senere skal revurderes.
På baggrund af ovenstående anbefaler administrationen, at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender det reviderede forslag til retningslinjetemaet ”Landområder”.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at det reviderede forslag til retningslinjetemaet ”Landområder” godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 19. oktober 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
Udvalget havde en drøftelse af vedlagte bilag.
Steen Olsen (A) havde følgende bemærkninger:
Ad. 10.5.3/Omfartsveje søges nedgravet i forhold til miljø og natur.
Ad. 11.2.5/campingplads ved Kobæk Det undersøges om det griber ind i Natura 2000 eller andre fredede områder.
Der er ikke sammenhæng mellem 7.1.3 og Energi og Teknik afsnit 2.1 (f.eks. antenner, solcelleanlæg mv)
Udvalget ønsker Kommuneplanen samlet i et dokument, når den sendes i høring.

6. Genoptaget - Indsatser til Vandområdeplan 2021-2027 (B)

6.     Genoptaget - Indsatser til Vandområdeplan 2021-2027 (B)

Sagsnr.: 330-2019-76783               Dok.nr.: 330-2020-406897                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal overfor Byrådet indstille forslag til indsatser i de vandløb, der er i risiko for ikke at opfylde miljømålet i 2027, i den kommende vandområdeplan 2021-2027.
Baggrund
I lighed med i 2014 og 2017 er der nedsat vandråd i forbindelse med arbejdet med vandområdeplanerne. Vandrådene rådgiver kommunerne i arbejdet med at komme med forslag til vandløbsindsatser i de kommende vandområdeplaners indsatsprogram. Der er nedsat et vandråd for hvert hovedvandopland.
Indsatserne skal forbedre de fysiske forhold så de er forenelige med målet om ”god økologisk tilstand” eller ”godt økologiske potentiale”. Forslagene vil indgå i grundlaget for de kommende vandområdeplaner 2021-2027.
Der er for hvert hovedvandopland fastlagt et minimumskrav til omfanget af den foreslåede indsats.
Slagelse Kommune bad vandsynsrådet, bestående af lokale repræsentanter fra foreninger og organisationer, om at gennemgå alle de strækninger, der var udpeget som værende i risiko for ikke at opfylde miljømålet inden 2027. Et enigt Vandsynsråd kom med en række forslag til indsatser for en del af disse vandløb. Gennemgangen af strækningerne og valg af indsatser skete på et vandsynsrådsmøde 6. februar 2020.
På mødet deltog repræsentanter fra:
·         DOF
·         Gefion
·         Vandløbslaug for Saltø Å
·         Vandløbslavet for Nedre Tude Å og Vårby Å
·         Ålauget for Lindes Å, Seerdrup Å, Bjerge Å med tilløb
Vandsynsrådets forslag til indsatser blev anbefalet af MPL-udvalget den 2. marts 2020.
Vandsynsrådets forslag til indsatser blev fremlagt, for Vandrådet og teknikerne fra de andre kommuner i hovedvandopland 2.5, på et vandrådsmøde den 11. juni 2020.
Vandsynsrådet havde for Slagelse Kommune i alt forslået indsatser på 46 km vandløb, hvilket var ca. 18 km mere end målet i forhold til fordelingsnøglen, der gav 28 km til Slagelse Kommune.
Teknikergruppen (dvs. de administrative medarbejdere fra kommunerne) pegede på et møde den 18. juni 2020 på, at Slagelse Kommune lod 18 km vandløb til en samlet økonomi på 322.779 kr. udgå for at få hovedvandoplandets samlede antal km samt økonomi til at passe med rammen stillet af Miljøstyrelsen.
På et vandrådsmøde den 25. juni 2020 blev det besluttet, at sende opgaven med justering af forslaget tilbage til vandsynsrådet. Vandsynsrådet blev således bedt om at finde 18 km indsats af 322.779 kr. der kunne udgå af de forslåede indsatser.
På et vandsynsrådsmøde den 1. juli 2020 besluttede vandsynsrådet at pege på at
o8340_d Tude å og o4553_b Vestermose Å udgik. Dermed er der fundet 13,391 km indsats af 324.620 kr.
Dette forslag var i høring den 2.-17. juli 2020 hos Vandrådets medlemmer og der kom ikke nogen bemærkninger og dermed blev forslaget godkendt.
Vandrådets samlede anbefalinger skal godkendes af Byrådet.
Det endelige forslag skal sendes til Miljømisteren senest den 22. november 2020.
Senest den 22. december 2020 sendes indsatsprogrammet i 6 måneders offentlig høring. Indsatsprogrammet skal være endeligt godkendt senest den 22. december 2021 og træde i kraft 1. januar 2022.
Retligt grundlag
EU's vandrammedirektiv (200/60/EF af 23. oktober 2000) og lov nr. 126 af 26. januar 2017 om vandplanlægning
Handlemuligheder
a)    Byrådet kan vælge at godkende Vandrådets forslag til indsatser.
b)    Byrådet kan vælge at ændre på strækninger og indsatser, dog kun indenfor den økonomiske ramme i forslaget fra Vandrådet (1.460.000 kr.).
c)    Byrådet kan vælge ikke at godkende Vandrådets forslag og finde et alternativ, som skal præsenteres for Vandrådet. Herefter skal Vandrådet have mulighed for at lave en udtalelse til Miljøministeren.
Vurdering
Det er politisk besluttet at bede vandsynsrådet udpege strækninger og indsatser for Slagelse Kommune. Den økonomiske ramme tillod Slagelse Kommune at udpege flere indsatser end det er tilfældet i vandrådets forslag. Den overskydende økonomi har til gengæld betydet, at der er blevet udpeget flere indsatser andre steder på Sjælland.
Administrationen anbefaler, at Byrådet vælger handle mulighed a).
Hvis Byrådet vælger b) kan det gøres uden konsekvenser for resten af hovedvandoplandet, hvis der vælges strækninger og indsatser der svare til den økonomiske ramme (1.460.000 kr.). Administrationen vurderer, at dette vil kunne godkendes af Vandrådet.
Hvis Byrådet vælger c) vil de handle i strid med det arbejde som er foregået på de afholdte møder i både vandsynsrådet og Vandrådet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at handlemulighed a) vælges.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 15. september 2020:
Fraværende: 
Udvalget anbefaler mulighed a) med ønske om at:
- Slagelse Kommune jf. vedhæftede | ansøger sekretariat kommunen (Næstved) om yderligere midler til vandplansindsatser i kommunen f.eks. 2.   millioner - som mangler i forhold til den ramme som Slagelse Kommune oprindelig kunne have forventet tildelt.
- Der ved tildeling søges om projekter som angivet i UFV95`s fremsendte forslag til udvalget | alternativ de af FØL tidligere anbefalede indsatsnotat
- Forslaget og foreslåede initiativer drøftes på førstkommende møde i Vandsynsrådet den 23. september 2020.
Beslutning i Økonomiudvalget den 28. september 2020:
Fraværende: 
At 1 - Handlemulighed a) anbefales til Byrådets godkendelse incl. at:
- Slagelse Kommune jfr. bilag til sagen, ansøger sekretariatskommunen Næstved om yderligere midler til vandplansindsatser i kommunen f.eks 2 mio. kr. - som mangler i forhold til den ramme som Slagelse Kommune oprindelig kunne have forventet tildelt.
- Der ved tildeling søges om projekter som angivet i UFV95's fremsendte forslag til Miljø-, Plan og Landdisttriksudvalget, alternativt det af FØL tidligere anbefalede indsatsnotat.
Der er indkaldt til møde i Vandsynsrådet 1. oktober 2020, der kommer med en indstilling inden Byrådsmødet den 5. oktober 2020.
Beslutning i Byrådet den 5. oktober 2020:
Fraværende:  Helle Blak (F), Morten Hass Augustsen (V)
Udsat.
GENOPTAGET:
Administrationens bemærkninger:
Vandsynsrådet besluttede på møde den 01. oktober 2020, at der skulle arbejdes videre med 2 konkrete projekter, som kan meldes ind som ”Øvrige Indsatser til Vandområdeplan 2021-2027”. Det aftaltes også, at vi tager fat i de berørte lodsejere og at projekterne søges gennemført ved frivillighed.
Efter den indledende lodsejerkontakt kan administrationen konkludere at der er velvilje til et strækningsvis restaureringsprojekt af ådalen ved Vårby å. Her bliver det undersøgt om der kan være flere interesserede lodsejere, samt om der kan findes interesserede lodsejere til en strækning af Bjerge å, som løber ud i Vårby å.

Det andet projekt som vandsynsrådet pegede på var en åbning af en rørlagt strækning af Bøstruprenden. Her er der brug for yderligere dialog med lodsejeren, for at afgøre, om der kan findes en løsning, som ikke besværliggør lodsejerens drift for meget.
Pga. den korte tidsramme kan dette projekt ikke komme med i denne omgang under ”Øvrige Indsatser til Vandområdeplan 2021-2027.
I forslaget for Vårby å / Bjerge å vil der blive lagt vægt på vandløbenes målopfyldelse, samt synergi med indsatser for blandt andet biodiversitet og klima.
Administrationen vurderer at ovenstående projekter kan få rigtig god positiv effekt på vandløbene, da restaurering af ådal og genåbning af rørlagte strækninger generelt set kan være afgørende faktorer til at nå vandløbenes målopfyldelse.
Forslagene skal sendes i høring hos Sekretariatskommunen i starten af næste måned, og den endelige deadline for indsendelse til Ministeriet er den 22. november 2020.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 19. oktober 2020:
Fraværende: 
Udvalget har på udvalgsmøde d. 15. september anbefalet a)
Udvalget anbefaler Vandsynsrådets indstilling i forhold de 2 konkrete projekter, dog således at forslaget "åbning af Bøstruprenden" først indmeldes som "Øvrige Indsatser til Vandområdeplan 2021-2027" når lodsejeraftale er på plads.
Steen Olsen (A) og Anne Bjergvang (A) ønsker desuden følgende yderligere indsatser.
At projekt o4553_b/Vestermose Å, som har været godkendt af vandsynsrådet den 6. februar 2020 meldes ind som "Øvrige Indsatser til Vandområdeplan 2021-2027".
At projekt o8340_d / Tude Å (Valbygård-Havrebjerg), men uden store sten, som tidligere har været godkendt af vandsynsrådet den 6. februar 2020 meldes ind som "Øvrige Indsatser til Vandområdeplan 2021-2027".
Udvalget ønsker, at der via Vandsynsrådet - på møder i dec. og jan -  udarbejdes en samlet redegørelse for, hvordan man kan opnå generel målopfyldelse i vandløbene inden 2027, herunder også for de konkrete strækninger med de af vansynsrådet foreslåede indsatser. Redegørelsen forelægges udvalget.

7. Fodsporet 2.0 - Videreudvikling af stiprojekt - kobling til naturprojekter, naturpark, skovrejsning mv. (B)

7.     Fodsporet  2.0 - Videreudvikling af stiprojekt - kobling til naturprojekter, naturpark, skovrejsning mv. (B)

Sagsnr.: 330-2018-59012               Dok.nr.: 330-2020-243569                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget, Ejendoms- og Teknikudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Det skal besluttes, om administrationen skal arbejde videre med ansøgning om fondsmidler fra NordeaFonden i samarbejde med Sorø og Næstved kommuner samt Naturstyrelsen.
Baggrund
Sagen om ”Fodsporet 2.0” blev senest behandlet på Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 11. juni 2019, hvor det blev besluttet, at bakke op om en Fondsansøgning med op til 2 mio. kr. primært med fokus på at få Fodsporet helt frem til Campusområdet.
Ansøgningen og arbejdet handler ikke alene om Fodsporet, så projektnavnet er til orientering ændret til en mere dækkende arbejdstitel som er ”På Sporet af Sydvestsjællands Natur”
Som beskrevet i et ideoplæg til den tidligere indstilling, er det overordnede mål at få skabt en grøn korridor fra Slagelse syd til Nordskoven via eksisterende stier og nye stibroer. Oprindeligt blev der arbejdet på en idé om, at aktivere et Banedanmark areal, og få Fodsporet ført over Kalundborgvej.
Strandede forhandlinger med Banedanmark og dialogen med NordeaFonden har imidlertid gjort, at Slagelse Kommune har ændret fokus, så projektet målrettes mere i forhold til Fondens fokusområder.
Administrationen foreslår derfor, at Slagelse Kommune lægger en ansøgning ind på følgende tiltag:
Aktive grønne byrum
Store dele af stisystemerne fra Fodsporet og frem til Nordskoven, forløber gennem ret monotone grusstier med plænegræs på hver side. I projektansøgningen fokuseres på at aktivere arealerne i et samarbejde mellem boligselskaber, grundejerforeninger og kommunen
Entreprenørservice arbejder desuden med biodiversitet, som kan være en del af indholdet.
Understøttelse af Landsbyråd
Et gennemgående tema i landsbyrådene er sti-sløjfer ud i lokalområdet. Ønskerne ”dør” ofte, fordi det skal løftes igennem i forhold til lodsejere og myndigheder mv.
Man kunne forestille sig, at en del af landdistriktsmidlerne blev brugt til en konsulent, som kunne hjælpe de landsbyråd, der ønsker stisløjfer, i første omgang fra Fodsporet.
Ruter/ skilte
Der er allerede mange mulige ruter af stier og veje fra Fodsporet og frem til interessante kerneområder som fx Trelleborg, Nordskoven og Kongskilde. Udfordringen er, at mange ikke ved, hvor de skal køre hen.
Som cyklist og gående er det en fordel at få skiltet en brugbar rute. De længere ruter går til Kongskilde i Sorø Kommune, middellange ruter er fx til Trelleborg, og helt lokalt kan det være gennem eksisterende bystier i Slagelse By frem til Nordskoven.
Arbejdet vil være at finde den optimale rute. En dialog med lodsejere, hvis ruten med fordel kan slå et smut af private veje, og produktion og opsætning af skilte der angiver ruten.
Ansøgningen forventes at ligge klar ultimo 2020. Projektomkostninger i Slagelse Kommune er på 2.200.000, som finansieres 50/50 af hhv. Slagelse Kommune og NordeaFonden. Projektøkonomien fordeles over 3 år i perioden 2021-2023.
Se sumfordelingen mellem udvalgene i økonomi-skemaet længere nede.
Foreløbige udkast til projektansøgning samt oversigt over økonomien i projektet er bilagt.
Ud over projekterne i Slagelse Kommune arbejder Sorø tilsvarende med, hvordan naturen kan bruges aktivt af forskellige grupper inden for pleje og omsorgsområdet mv.. Næstved Kommune arbejder på en udvikling af deres nye bynære skovområder samt en stirute over Susåen op mod Kongskilde. Naturstyrelsen arbejder med en udbygning af de rekreative støttepunkter bl.a. i Nordskoven, infopunkter, rutemarkering af de nationale stiruter, formidling, evaluering og projektledelsen. Det er meningen, at projektparterne deler erfaringerne i arbejdet med hinanden.
Retligt grundlag
Arbejdet gennemføres inden for kommunalfuldmagtens område
Handlemuligheder
Det kan besluttes, at Slagelse kommune fortsat samarbejder med Naturstyrelsen samt Næstved og Sorø Kommuner om en fondsansøgning, og hermed bakker op om en bred tilgang til at udvikle adgang til naturen i Sydvestsjælland.
Det kan også besluttes, at kommunen trækker sig helt ud af projektet.
Vurdering
Administrationen anbefaler fortsat deltagelse i samarbejdet, så der kan bygges oven på Fodsporets succes, som den mest anvendte fritidsaktivitet i kommunen og Fodsporets potentiale til at understøtte mobilitet på en bæredygtig måde.
Et positivt tilsagn ville kunne understøtte opgaver som Slagelse Kommune allerede har interesse i at gennemføre. Nordea-Fonden lægger stor vægt på samarbejdet og den brede tilgang som de tre kommuner har. En fælles fondsansøgning vurderes at stå stærkere, end hvis kommuner og styrelse fx skulle søge hver for sig.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den samlede kommunale medfinansiering ses af bilagte regneark.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2021
2022
2023
2024
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
På Sporet af Sydvestsjællands natur (Drift)
MPL - Miljø og Natur 3.1
367
367
367
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Landdistriktsmidlerne (Drift)
MPL – Landdistriktsudvikling 3.3
-50
-50
-50
 
Entreprenørservice (Drift)
ETU – Drift og Teknik 6.2
-50
-50
-50
 
Turismemidler (Drift)
ETU – Erhverv og Turisme 6.4
-167
-167
-167
 
Aktivering af byrum til kreativ og fysisk udvikling (Drift)
KFU – Kultur og Fritid 5.1
-100
-100
-100
 
Konsekvenser for andre udvalg
Projektet gennemføres i samarbejde med Kultur- og Fritidsudvalget samt Erhvervs- og Teknikudvalget som skal godkende det afsatte driftsmidler under deres kompetenceområder.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Slagelse Kommune fortsat bakker op om en ansøgning til NordeaFonden med et indhold som det beskrevne og med en medfinansiering som skitseret
2.    at sagen behandles i Kultur- og Fritidsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget i forhold til anvendelsen af de afsatte driftsmidler.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 19. oktober 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

8. Miljøgodkendelse af Miljøcenter Slagelse ApS (B)

8.     Miljøgodkendelse af Miljøcenter Slagelse ApS (B)

Sagsnr.: 330-2020-26213               Dok.nr.: 330-2020-367697                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
På baggrund af Byrådets vedtagelse af lokalplan 1192 den 25. november 2019 skal det besluttes om forslag til miljøgodkendelse af Slagelse Miljøcenter ApS, skal sendes i offentlig høring.
Baggrund
Slagelse Miljøcenter ApS er en affaldsvirksomhed beliggende ved Kalundborgvej umiddelbart nord for Slagelse by. Miljøcentrets aktiviteter består af behandling af affald, herunder ren og lettere forurenet jord, fejesand, slam, papir, glas, plastic, træ, gips og murbrokker. Virksomheden har behov for at udvide og har på den baggrund anmodet om en ny samlet miljøgodkendelse for at kunne udvide med området omfattet af lokalplan 1192.
Virksomheden er beliggende i et område med særlige drikkevandsinteresser og indenfor indvindingsoplandene til SK Forsyning A/S kildepladser Valbygård og Jernbjerg.
Byrådet godkendte på mødet den 25. november 2019 lokalplan 1192 med tilhørende kommuneplanstillæg. Byrådet besluttede offentlig høring af forslag til miljøgodkendelsen.
Miljø-, plan- og landdistriktsudvalget besluttede den 1. april 2019, at kommunen skal arbejde for, at der på eksisterende virksomheder i indsatsområder ikke opstartes eller udvides aktiviteter, der kan udgøre en grundvandsrisiko. Eksisterende aktiviteter kan opretholdes i nuværende omfang, hvis virksomheden aktivt arbejder for, at grundvandsrisikoen minimeres.
Miljøgodkendelsen af Slagelse Miljøcenter ApS omhandler 2 delområder, det eksisterende område (område 1) og det nye lokalplanlagte område (område 2). Aktiviteterne i område 1 forsættes uændret og suppleres med en buffertank til afvanding af okkerslam fra vandværker og S-vand (svovl-vand) fra røggasrensning af skibe.
Område 2 skal anvendes til at øge opbevaring af eksisterende aktiviteter bl.a. håndtering af ren og lettere forurenet jord, spildevandsslam, træ og brændbart affald, knuste og sortering af byggematerialer, svarende til de materialer der i dag håndteres på område 1.
Anlægget vil blive udført med skærpede grundvandsforebyggende tiltag, herunder anvendelse af aggressiv miljøbeton til belægning i hal og opbevaring af slam og jordkartering i en ny 1900 m2 lukket hal i område 2. Der vil blive etableret en støjvold i område 2, som ligeledes kræver miljøgodkendelse.
Placeringen af virksomheden medfører ligeledes, at virksomheden er omfattet af den ekstra tilsynsindsats indenfor særlige sårbare grundvandsområder, herunder hyppigere tilsyn, som udvalget besluttede den 6. maj 2019.
For at forebygge grundvandsforurening, er der i miljøgodkendelsen stillet skærpede krav til belægning, håndtering, opbevaringstid, behandling samt kontrol af belægninger, rørsystemer og beholdere.
Overfladevandet fra område 2 vil blive ledt til et nyt regnvandsbassin med afledning til Jernbjerg Å. Der er stillet krav til etableringen, overvågning, prøvetagning og analyse for uønskede stoffer.
Miljøgodkendelsen sendes i offentlig høring i 2 uger. Miljøgodkendelsen offentliggøres på Slagelse Kommunes hjemmeside, samt sendes til de nærmeste naboer.
Retligt grundlag
Godkendelsen er udarbejdet i henhold til § 33 i Miljøbeskyttelsesloven.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte, hvorvidt forslag til miljøgodkendelse skal i 2 ugers offentlig høring eller ej. Udvalget kan også beslutte at udskyde den offentlige høring.
Vurdering
Administrationen vurderer, at hensynet til grundvandsbeskyttelse er varetaget gennem miljøgodkendelsen, som sikrer, at der ikke foregår potentielt grundvandstruende aktiviteter på virksomheden, og der stilles skærpede vilkår om bl.a. tætte belægninger, opbevaring i lukkede hal uden afløb og afledning af overfladevand, således at der ikke sker en nedsivning til grundvande.
Miljøgodkendelsen er dermed i overensstemmelse med lokalplanens rammer og politisk besluttede retningslinjer for kommunens planlægning for erhverv i områder, hvor grundvandet er særligt sårbart.
Ved overholdelse af de skærpede krav i miljøgodkendelsen vil Slagelse Miljøcenter ApS kunne drives på en miljømæssig forsvarlig måde. Administration vil foretage hyppige miljøtilsyn på virksomheden til kontrol af, at kravene er opfyldt.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at  sende udkastet til miljøgodkendelse i 2 ugers offentlig høring.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 19. oktober 2020:
Fraværende: 
Anne Bjergvang (A) og Steen Olsen (A) havde en række spørgsmål til miljøgodkendelsen.
Sagen genoptages på næste udvalgsmøde med svar på spørgsmålene.

9. Orientering fra Udvalgsmedlemmer og Administrationen (O)

9.     Orientering fra Udvalgsmedlemmer og Administrationen (O)

Sagsnr.: 330-2020-527                   Dok.nr.: 330-2020-394460                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra Chefen for Miljø, Plan og Teknik:
·         Tude Å
Orientering fra udvalgsformanden, administrationen og udvalgsmedlemmer:
·         Tårnborgvej 185 - skiltning til McDonalds
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 19. oktober 2020:
Fraværende: 
Øvrige punkter blev drøftet/der orienteres om:
Der indkaldes til møde om sluse ved Bildsøvej/Tude Å.
PHOS fra Korsør renseanlæg.
Rottebekæmpelse.
Tilbagemelding byfornyelsesmidler
Tilbagemelding budgetønsker.
12 - 12 Ø-udvalg er udskudt.
Voldstien (Bisserup).
Administrationens planlagte møde med Miljøstyrelsen om RGS Nordic.

10. Eventuelt (D)

10.   Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2020-527                   Dok.nr.: 330-2020-394468                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og landdistriktsudvalget
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 19. oktober 2020:
Fraværende: 
Intet.

11. Godkendelse af referat (B)

11.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2020-527                   Dok.nr.: 330-2020-394469                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af referat.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at referatet godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 19. oktober 2020:
Fraværende: 
Godkendt.