Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget (2018-2021) – Referat – 4. oktober 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2020-160645             Dok.nr.: 330-2021-55727                                            Åbent

Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender dagsordenen.

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende: 

Godkendt.

Sag pkt. 8 - udsat.

2. Anmodning om opstart af lokalplan for boliger, vandsportscenter og færgen M/F Broen ved Halsskov Havn (B), (O)

2.     Anmodning om opstart af lokalplan for boliger, vandsportscenter og færgen M/F Broen ved Halsskov Havn (B), (O)

Sagsnr.: 330-2021-72537               Dok.nr.: 330-2021-338999                                          Åbent

Kompetence:

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til, om en lokalplan med tilhørende kommuneplantillæg for et område til boliger, vandsportscenter og færgen M/F Broen ved Halsskov Havn skal sættes i gang.

Erhvervs- og Teknikudvalget orienteres om lokalplananmodningen, da lokalplanen vil danne grundlag for evt. fremtidige kommunale anlægsprojekter og/eller byggemodning.

Kultur- og Fritidsudvalget orienteres som lokalplananmodningen, da lokalplanen vil fastlægge de fysiske rammer for vandsportscenteret og færgen M/F Broen.

Sagens indhold

Anmodningen om ny lokalplan fremsættes af administrationen i forlængelse af den udvikling for boliger, der i marts 2021 er igangsat i Økonomiudvalget for arealet mellem vandsportscenter og eksisterende parcelhuse ved Skovbrynet. Samtidigt er der brug for et nyt plangrundlag, som understøtter aktiviteterne i og omkring vandsportscenteret og den landsatte Storebæltsfærge M/F Broen, f.eks. ved at sikre gode adgangs- og parkeringsforhold.

Alle arealer inden for lokalplanen er ejet af Slagelse Kommune. Lokalplanområdet inddeles i flere delområder efter arealanvendelse: Boliger, vandsportscenter og færgen M/F Broen. Se kort med foreløbig lokalplanafgrænsning og delområder i bilag 1.

Boliger

Arealet til boliger ligger mellem vandsportscenteret ved de gamle færgelejer og det eksisterende parcelhuskvarter ved Skovbrynet og grænser desuden op til sommerhusområdet Granskoven ved Revvej. Arealet er omfattet af eksisterende lokalplan 131, Halsskov Havn – Kanalbyen (2006). Den igangværende udvikling tager dog udgangspunkt i en ændret arealdisponering og et udtryk, der er inspireret af visionsplanen �Strandengen� (2018). Der arbejdes med tre forskellige bebyggelsestyper, som hver især forholder sig til deres nære omgivelser: Parcelhuse/villaer overfor det eksisterende parcelhuskvarter ved Skovbrynet, en tæt småhusbebyggelse i forlængelse af Granskoven og nærmest vandsportscenteret samt etageboliger i op til 3 etager længst mod nord og mod motorvejen. Lokalplanen vil fastlægge nye rammer for placering, omfang og udseende af adgangsveje, stier, boliger og ubebyggede arealer. Boligområdet vil i den forbindelse blive inddelt i mindre delområder. Det forventes, at lokalplanen kan danne grundlag for 85-105 boliger (samlet etageareal maks. ca. 12.750 m²). Se også foreløbig skitse til disponering af boligareal i bilag 2.

På grund af den tidligere anvendelse til færgehavn og beliggenheden ved motorvejen er der flere forhold, som skal afklares nærmere forud for endelig disponering af boligarealet. Dette omfatter bl.a. håndtering af jordforurening, placering af boliger i forhold til støj fra motorvejen samt mulighederne for at bevare træer og anden bevoksning i området.

Vandsportscenter

Lokalplanen vil omfatte landarealerne ved de gamle færgelejer og sikre den fortsatte anvendelse og udvikling af fritidsaktiviteterne i vandsportscenteret. Arealet mellem vandsportscenter og Storebæltsvej (�Baglandet�) tages med som rammeområde, dvs. at der fastlægges en overordnet anvendelse, men ikke specifikke bebyggelsesregulerende rammer. Hele området med og omkring vandsportscenter udlægges til rekreative formål.

Arealerne for vandsportscenteret er i dag omfattet af lokalplanerne 132, Halsskov Havn – Husbådsbyen, og 133/133A, Halsskov Havn – Udsigtsbyen. Begge lokalplaner forudsætter en anvendelse til boligformål, hvilket tiden og udviklingen må siges at være løbet fra.

Et fokus i lokalplanen er dels at sikre den nødvendige fleksibilitet for, at vandsportscenteret fortsat kan udvikle sig på baggrund af de aktiviteter, som de forskellige brugergrupper, aktører og foreninger har i området, dels at sikre hensynet til sikkerhed/redning, gode adgangs- og parkeringsforhold mm. Lokalplanen vil for arealerne nærmest færgelejerne og stranden desuden fastlægge retningslinjer for placering, omfang og udseende af bebyggelse.

M/F Broen

Et særligt delområde vil være den tidligere Storebæltsfærge M/F Broen, som efter landsætning er at betragte som en bygning. Lokalplanen vil danne grundlag for færgens fremtidige anvendelse og sætte rammer for evt. fysiske tiltag i tilknytning til anvendelsen. Udgangspunktet er, at færgen skal anvendes til kulturformål, herunder museum, men der er mulighed for i planprocessen at præcisere dette.

Veje, stier og parkering

Adgangsveje til både boligområde og vandsportscenter/færge udlægges med udgangspunkt i den eksisterede vejstruktur. Boligområdet forventes at få vejadgang primært via overkørsler fra Skovbrynet og evt. fra nuværende adgangsvej til færgelejerne/vandsportscenteret (Halsskov Havn). Revvej fastholdes som adgangsvej til sommerhusområdet Granskoven og som stiforbindelse. Stiforløbet Revsporet forlænges fra Skovbrynet og videre ud til vandsportscenteret. Herudover udlægges interne stier i boligområdet.

Parkering til boligerne skal løses inden for boligområdet, mens der er behov for at samle og fastlægge areal til parkering til vandsportscenteret inkl. M/F Broen. I den forbindelse vil det indgå i planlægningen, at der er ønske om at kunne benytte friarealerne ved vandsportscenteret i forbindelse med større events, herunder f.eks. Broløbet, DM i udspring mv.

Ubebyggede arealer, natur og højvandssikring

Hele lokalplanområdet bærer præg af den tidligere anvendelse som færgehavn og beliggenheden ved kysten, men også nærheden til Storebæltsbroen og motorvejen. Især arealet til boligudvikling har desuden naturmæssige kvaliteter, herunder eksisterende skov og strandeng, som så vidt muligt ønskes bevaret og/eller genetableret. Derfor er det en vigtig del af lokalplanarbejdet at undersøge og afgrænse mulighederne for at bevare de enkelte delområders forskellige karakter i samspil med de øvrige hensyn og interesser i området – herunder både naturbeskyttelse (beskyttede arter), miljøhensyn (jordforurening og vejstøj), klimatilpasning (højvandssikring), trafiksikkerhed/tilgængelighed mm.

Vedrørende højvandssikring arbejdes der som udgangspunkt med en løsning, hvor den eksisterende sti mellem Revvej og vandsportscenteret hæves på et dige. Det undersøges i planprocessen, hvorvidt det er nødvendigt at omlægge stiens forløb, og hvordan diget kan danne en god overgang mellem boligområde og det rekreative miljø ved strand og vandsportscenter.

Tillæg til Kommuneplan 2021

Lokalplanområdet er beliggende i kommuneplanens rammeområder 2.3B2, 2.3B3 og 2.3BE5. Den overordnede arealanvendelse er fastlagt til boliger, herunder husbåde i færgehavnen, samt boliger og erhverv, herunder sports- og idrætscenter. Rammerne er kun delvist i overensstemmelse med den udvikling, der ønskes for området. En ny lokalplan vil derfor blive ledsaget af et kommuneplantillæg, som justerer kommuneplanrammernes afgrænsning og indhold, herunder maks. bebyggelsesprocent, etageantal/bygningshøjde samt øvrige specifikke bestemmelser f.eks. for vandsportscenteret.

Kommunikation og inddragelse

På grund af den særlige beliggenhed og processen for etablering af vandsportscenteret har områdets udvikling en særlig bevågenhed blandt naboer, brugere/aktører i vandsportscenteret samt offentligheden generelt. Det vil derfor være et fokus i planprocessen at informere og inddrage udover de lovbestemte høringer og at gøre planlægningen konkret for naboer m.fl.

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5. Tillæg til kommuneplanen tilvejebringes efter planlovens § 23c.

Handlemuligheder

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder:

A.    At imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at udarbejdelse af forslag til lokalplan og tilhørende kommuneplantillæg sættes i gang.

B.    At afvise lokalplananmodningen. Det vil betyde, at eksisterende lokalplaner fortsat vil gælde, og at der ikke vil være planmæssigt grundlag for hverken den ønskede boligudvikling eller de fysiske rammer for vandsportscenteret og kulturfærgen M/F Broen.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at planlægningen sættes i gang. Der er i mange år arbejdet med flere forskellige visioner og planer for arealerne ved færgehavnen, og det er administrationens vurdering, at tiden er moden til at �samle trådene� i en ny lokalplan.

Området som helhed rummer et stort potentiale i kraft af sin særegne karakter og beliggenheden og synligheden fra Storebæltsbroen. Udspringsfaciliteterne i vandsportscenteret har vakt positiv opmærksomhed både i Danmark og ude i verden, ligesom Storebæltsfærgen M/F Broen også sætter Halsskov og Korsør på kortet. Lokalplanen vil medvirke til at sikre nuværende og fremtidige rammer for vandsportscenteret og færgen. Den skitserede udvikling med boliger af forskellig karakter vil desuden bidrage til at sammenbinde vandsportscenteret med byen og gøre det meget synligt, hvordan det i Halsskov og Korsør er muligt at bo helt tæt på vandet i en by, der har alt til hverdagen plus gode pendlerforhold.

Den igangsatte proces for boligudvikling har som muligt scenarie, at kommunen selv udfører byggemodning. Samtidigt ønskes en så kompakt tidsplan som muligt. Lokalplanen skal derfor – så vidt som det er muligt – afklare og sammenbinde de forskellige forudsætninger for realisering. Dette omfatter bl.a. strukturer for områdets forsyning, afledning af overfladevand, grønne arealer og vej- og stiforløb. Målet er at skabe større sikkerhed i planlægningen og øge muligheden for hurtig opstart af eventuel kommunal byggemodning. Planlægningen er dog ikke afhængig af, om der udføres kommunal byggemodning eller ej, men vil uanset videre proces øge områdets �parathed� og attraktivitet for fremtidige beboere, udviklere mv.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Lokalplanen skal afklare og stille krav, der kan håndtere problemstillingerne omkring især vejstøj, jordforurening og afledning af overfladevand. Det forudsætter, at der afsættes midler til at indhente beregninger og anbefalinger hos ekstern rådgiver. Administrationen vil fremlægge dette for Økonomiudvalget efter vedtagelsen af Budget 2022.

Tværgående konsekvenser

På grund af områdets kompleksitet vil lokalplanprocessen indeholde en høj grad af inddragelse og samarbejde på tværs af organisationen. Der sørges for politisk inddragelse og orientering af de relevante udvalg løbende og efter behov.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at lokalplan med tilhørende kommuneplantillæg sættes i gang

2.    at Erhvervs- og Teknikudvalget orienteres om lokalplananmodningen

3.    at Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om lokalplananmodningen.

Bilag

330-2021-338395

Bilag 1 - Lokalplanområde

330-2021-338396

Bilag 2 - Disponering af boligareal

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende: 

Ad 1; Godkendt.

Udvalget ønsker en udvidelse af lokalplanområdet op til Storebæltsvej, med henblik på at tage højde for støjgener fra motorvejen.

Der udarbejdes en plan for involvering af brugere og interessegrupper.

Investorer og udviklere skal involveres i processen med henblik på at gøre området attraktivt.

3. Forslag til Lokalplan 1234, Biogasanlæg ved Vemmeløsevej, Dalmose samt Kommuneplantillæg nr. 36 til Kommuneplan 2017, Miljøkonsekvensrapport, udkast til miljøgodkendelse og udkast til § 25 tilladelse (B)

3.     Forslag til Lokalplan 1234, Biogasanlæg ved Vemmeløsevej, Dalmose samt Kommuneplantillæg nr. 36 til Kommuneplan 2017, Miljøkonsekvensrapport, udkast til miljøgodkendelse og udkast til § 25 tilladelse (B)

Sagsnr.: 330-2018-83434               Dok.nr.: 330-2021-288017                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutte, om Forslag til Lokalplan 1234, Biogasanlæg ved Vemmeløsevej, Dalmose samt Kommuneplantillæg nr. 36 til Kommuneplan 2017, den kombinerede miljøkonsekvensrapport for planlægningen og anlægget, udkast til miljøgodkendelse og udkast til § 25 tilladelse skal vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.

Sagens indhold

Virksomheden Hashøj Biogas ApS (der er ejet af HCS A/S Transport og Spedition), beliggende på Vemmeløsevej ved Dalmose, ønsker at modernisere og udbygge biogasanlægget samt at etablere et opgraderingsanlæg, der gør det muligt at levere naturgas til det danske gasdistributionsnet. For at fremtidssikre biogasanlægget ønskes derudover mulighed for at etablere et forbehandlingsanlæg af madaffald eller biomasse (f.eks. halm) til indfødning i biogasanlægget.

Den ønskede modernisering af anlægget kan ikke rummes inden for den gældende Lokalplan 129. Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget besluttede således den 30. september 2019, på baggrund af en lokalplananmodning, at igangsætte udarbejdelse af en ny lokalplan.

Afgrænsningen af lokalplanområdet er identisk med den gældende lokalplan 129.

Den nye lokalplan skal sikre:

·         mulighed for udvidelse af anlægget i forbindelse med en forestående renovering af udtjente anlæg,

·         mulighed for at etablere ny lukket aflæsningshal, hvorfra luften kan renses,

·         mulighed for etablering af et opgraderingsanlæg med henblik på at kunne levere gassen til naturgasnettet,

·         mulighed for at etablere et forbehandlingsanlæg af madaffald og andre faste biomasser,

·         mulighed for at etablere lagerfaciliteter for faste biomasser, samt nye tanke for gylle og andre flydende biomasser,

·         ny og større efterlagertank,

·         en øget bebyggelsesprocent på 25 % og øget bygningshøjde på op til 30 m for at kunne muliggøre ovenstående,

·         mulighed for at etablere nye beplantningsbælter, der tilpasses de forestående udvidelser.

Planlægningen forudsætter en ændring af kommuneplanrammen i forhold til en øget bebyggelsesprocent og øget bygningshøjde, der er derfor udarbejdet et kommuneplantillæg nr. 36 til Kommuneplan 2017. Det bemærkes, at kommuneplantillægget vil bortfalde når kommuneplan 2021 vedtages. Derfor er de nye rammebestemmelser ligeledes indarbejdet i Forslag til Kommuneplan 2021.

Udvidelsen af biogasanlægget er omfattet af krav om miljøkonsekvensvurdering (tidligere kaldet VVM-pligt). Det er bygherres ansvar at udarbejde miljørapporten.

Det er således bygherres miljørapport. Slagelse Kommune påser, at de data og oplysninger, som bygherre skal fremlægge i miljøkonsekvensrapporten i henhold til miljøvurderingslovens bilag 7 er fuldstændige og af tilstrækkelig høj kvalitet og at miljørapporten på en passende måde påviser, beskriver og vurderer projektets væsentlige direkte og indirekte virkninger. Der er således udarbejdet en samlet miljøkonsekvensrapport, der dels udgør en miljøvurdering af planlægningen og dels en miljøkonsekvensvurdering af selve anlægget.

Der har været afholdt en foroffenlighedsfase i januar/februar 2020 med indkaldelse af idéer og forslag til planlægningen samt afgrænsningen af miljøkonsekvensrapporten. I den forbindelse modtog administrationen 3 høringssvar som fremgår af vedlagte hvidbog. Høringssvarene omhandler lugt, trafik, trafiksikkerhed, at anlægget er uønsket på grund helbredsrisici og faldende huspriser, områdets placering i skovrejsningsområde og bevaringsværdigt landskab og krav om at kommuneplantillægget skal indeholde en vurdering af om projektet kan beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder for bilag IV-arter.

Høringssvarene berører emner der er belyst i miljøkonsekvensrapporten.

I forbindelse med renovering- og udvidelse af Hashøj Biogasanlæg var det påregnet, at eksisterende ledningstracé mellem biogasanlægget og Industrivej i Dalmose kunne anvendes til at koble biogasproduktionen til det danske naturgasnet. Det har imidlertid undervejs i planprocessen og udarbejdelsen af miljørapporten vist sig, at det ikke var muligt at benytte den eksisterende gasledning. Der etableres i stedet en ca. 12 km lang gasledning fra biogasanlægget til Skælskør, hvor der kobles til Evidas eksisterende 4 bar distributionsnet. For at sikre tilstrækkeligt afsætningsgrundlag for bionaturgassen, skal der anlægges en kompressorstation ved den eksisterende M/R-Station på Hesselhaven 2A, 4230 Skælskør. Ledningen vil som udgangspunkt blive nedgravet, men på visse mindre delstrækninger vil ledningen blive boret ind under veje, åløb og beskyttede diger gennem styret underboring.

Biogasanlægget reguleres gennem en miljøgodkendelse og de vilkår der fremgår af den. Derfor erstatter miljøgodkendelsen den såkaldte § 25 tilladelse efter miljøvurderingsloven som normalt meddeles når miljøvurderingsprocessen afsluttes. Det har dog været nødvendigt i denne konkrete sag, også at meddele en § 25 tilladelse med vilkår i forhold trafik til- og fra anlægget samt til etableringen af gasledningen fra anlægget og frem til Skælskør.

Det samlede høringsmateriale udgør således Forslag til Lokalplan 1234, Forslag til Kommuneplantillæg nr. 36, Miljøkonsekvensrapporten (for hhv. planlægningen og anlægget) med tilhørende bilag 1-9, udkast til miljøgodkendelse og udkast til § 25 tilladelse og er vedlagt som bilag. Miljøgodkendelsens vilkår om afledning af overfladevand er ikke fyldestgørende og skal forhandles på plads med bygherre og vil fremgå af den endelige miljøgodkendelse.

Retligt grundlag

Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23c.

Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.

Miljøvurderinger og § 25 tilladelser tilvejebringes efter Miljøvurderingsloven.

Miljøgodkendelser tilvejebringes efter Miljøbeskyttelsesloven.

Handlemuligheder

A.    Byrådet kan vælge at vedtage Forslag til Lokalplan 1234, Biogasanlæg ved Vemmeløsevej, Dalmose med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 36 til Kommuneplan 2017, samt den samlede miljøkonsekvensrapport for planlægningen og anlægget, udkast til miljøgodkendelse og udkast til § 25 tilladelse og dermed sende det i 8 ugers offentlig høring. Derved opfyldes Planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt, og kravet om høring af offentligheden og berørte myndigheder ved gennemførelse af miljøkonsekvensvurderinger.

B.    Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget, den samlede miljøkonsekvensrapport for planlægningen og anlægget, udkast til miljøgodkendelse og udkast til § 25 tilladelse. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag og der gennemføres ikke den lovpligtige miljøkonsekvensvurdering som er forudsætningen for at kunne meddele en miljøgodkendelse og en § 25 tilladelse til anlægget. Dette vil betyde, at den gældende lokalplan 129 fastholdes og biogasanlægget vil fortsat være reguleret af gældende miljøgodkendelse. Der vil ikke kunne gives tilladelse til større kapacitetsudvidelser, da det sandsynligvis udløser krav om miljøgodkendelse på baggrund af en miljøkonsekvensvurdering.

C.    Byrådet kan vælge at foretage mindre justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 8 ugers offentlig høring.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at den reviderede planlægning for biogasanlægget ved Dalmose (Hashøj Biogas) vil sikre plangrundlaget for den nødvendige opdatering af anlægget. Der skabes mulighed for en øget bebyggelsesgrad med øget bygningshøjde for siloer og tanke hvilket sikrer virksomheden bedre driftsmuligheder.

Planlægningen understøtter således energiaftalen fra 2018, hvor aftaleparterne er enige om en fortsat udbygning med biogas og andre grønne gasser til opgradering, transport og industrielle processer. Der er ifølge energiaftalen etableret en pulje på 240 mio. kr. (nominelt) årligt de næste 20 år, som bidrager til at sikre en fortsat udbygning og effektivisering af teknologien i Danmark.

På baggrund af bygherres miljørapport er anlæggets indvirkninger på miljøet opsummeret i nedenstående tabel mht. vurderinger af påvirkningsgrad, afværgeforanstaltninger, overvågning og mangler i forhold til grundlaget for vurderingen:

Miljøforhold

Samlet vurdering

Afværge

Vurdering efter afværge

Overvågning

Mangler

Biomassegrundlag

Og afsætning

Positiv

Ingen

Positiv

Nej

Ingen

Landskabelig

påvirkning

Lille

Ja

Lille

Nej

Ingen

Naturbeskyttelse

Ubetydelig

Nej

Ubetydelig

Nej

Ingen

Jord

Ingen

Nej

Ingen

Nej

Ingen

Grundvand,

spildevand

og overfladevand

Lille

Ja

Positiv

Nej

Ingen

Luft, lugt og

Klimatiske forhold

Lille

Ja

Ingen

Ja

Ingen

Klima

Positiv

Nej

Positiv

Nej

Ingen

Støj

Ubetydelig

Nej

Ubetydelig

Nej

Ingen

Affald

Lille

Nej

Lille

 

Ingen

Trafik

Lille

Ja

Lille

Ja

Ingen

Risiko

Lille

Nej

Lille

Ja

Ingen

Befolkning og

sundhed

Ubetydelig

Nej

Ubetydelig

 

Ingen

Materielle goder, arkitektoniske og arkæologiske

kulturarv

Middel

Ja

Lille

Nej

Ingen

Socioøkonomiske

forhold

Positiv

Nej

Positiv

Nej

Ingen

Påvirkningsgraden er vurderet på baggrund af kvalitative og kvantitative aspekter og kan være både positiv og negativ. Metoden for vurdering af påvirkningen af de enkelte miljøforhold er beskrevet i de respektive fagkapitler i miljørapporten.

Den overordnede metode for miljøvurderingens skalering af miljøpåvirkningernes påvirkningsgrad er som følger:

Positiv, ingen eller ubetydelig påvirkning: Det vurderes, at der er ingen eller kun en ubetydelig påvirkning af miljøet. Afværgeforanstaltninger er ikke nødvendige.

Lille påvirkning: Der vurderes at være en påvirkning af kort varighed, i et lille område eller uden særlige interesser. Afværgeforanstaltninger er ikke nødvendige.

Middel påvirkning: Der vurderes at være en påvirkning af en vis varighed, i et område af en vis størrelse eller med særlige interesser. Afværgeforanstaltninger eller tilpasninger overvejes.

Væsentlig påvirkning: Der vurderes at være en påvirkning af lang varighed, i et stort område eller med væsentlige interesser. Det vil blive vurderet, om påvirkningen kan undgås ved at ændre i planen eller projektet, mindskes ved at gennemføre afværgeforanstaltninger, eller om der kan kompenseres for påvirkningen.

Opsummerende fremgår det af ovenstående tabel, at det er vurderingen, at planlægningen og anlægget (når afværgeforanstaltninger er etableret) vil få en lille indvirkning på landskab, affald, trafik, risiko, samt materielle goder, arkitektoniske og arkæologiske kulturarv.

I forhold til beskyttet natur, støj, befolkning og sundhed vurderes indvirkningen at være ubetydelig. Der vurderes at være ingen indvirkning på jord, luft, lugt og klimatiske forhold. Endelig vurderes indvirkningen at være positiv i forholdt til biomassegrundlag og afsætning, grundvand, spildevand og overfladevand, klima og socioøkonomiske forhold.

Nedenfor er en kort opsummering af den samlede vurdering af påvirkninger af miljøforhold, hvor påvirkningsgraden er vurderet til �Lille� jf. ovenstående tabel:

Landskabelig påvirkning

Samlet vurderes udvidelsen af Hashøj biogas at medføre en lille påvirkning af landskabet, primært ud fra den øgede bygningshøjde. Ved en hurtig etablering af randbeplantning og ved at holde bygningsanlæg, herunder siloer, i afdæmpede farver vurderes det, at gennemførelse af den påtænkte renovering og udvidelse af biogasanlægget, vil kunne ske, uden at påvirke nærområdet uacceptabelt.

Grundvand, spildevand og overfladevand

Samlet vurderes udvidelsen af Hashøj Biogas at medføre en potentielt større risiko for forurening grundet de øgede tilførte mængder. Påvirkningen vurderes at være lille og varig i lokalområdet. Anlæggets indretning med nye moderne faciliteter, øgede arealer med tæt befæstelse samt etablering af anlæg til håndtering af spildevandet vurderes samlet at begrænse risikoen for forurening af grundvand og vandmiljø, og udvidelsen vurderes således at medføre en positiv påvirkning i relation til grundvand og overfladevand.

Luft, lugt og klimatiske forhold

Samlet vurderes udvidelsen at medføre en lille påvirkning i forhold til luft- og lugtemissioner. Påvirkningen vil være midlertidig og kortvarig i anlægsfasen, og påvirkningen med luft- og lugtemissioner i driftsfasen vurderes at overholde de vejledende grænseværdier. Der vurderes ikke at være behov for etablering af afværgeforanstaltninger som følge af påvirkning af luftens kvalitet.

Affald

Affaldsmængderne fra Hashøj Biogas vil blive væsentligt forøgede ved udvidelsen af anlægget især hvad angår affald fra oparbejdningen af KOD (kildesorteret organisk dagrenovation). Udsorteringen af fremmedlegemer fra KOD vil resultere i mindre mængder genanvendelige materialer, men den største mængde vil være i form af et relativt tørt restprodukt med høj brændværdi, som er værdifuld for en effektiv forbrændingsproces på forbrændingsanlæg. Projektets påvirkning af affald og gødningsprodukter vurderes samlet at være lille og lokal, men varig. Der foretages ikke afværgeforanstaltninger, da der ikke er identificeret løsninger til forbedret affaldssortering fra Hashøj Biogas med nugældende teknologi. Affald bliver sorteret og håndteret efter Slagelse Kommunes regulativ for erhvervsaffald, der sigter mod en høj grad af genanvendelse.

Trafik

Samlet vurderes den øgede transport affødt af udvidelsen af Hashøj Biogas at medføre en lille til middel påvirkning af vejnettet i lokalområdet.

Der gøres følgende tiltag som afværgeforanstaltninger:

Vejene i området er generelt vurderet til at kunne klare også en øget belastning såvel hvad angår belastningen af vejene, trafiksikkerhedsmæssigt og miljømæssigt med undtagelse af Gyldenholmvej. Hashøj Biogas vil fortsat instruere sine kunder om, at gennemkørsel med tung trafik ad Gyldenholmvej ikke må ske. Ligeledes vil Hashøj Biogas stille krav til leverandører, der sikrer en begrænset kørsel gennem Gimlinge, og for større lastvognstog alene sker via Industrivej i Dalmose. Fraviger en fremtidig trafikafvikling af den tunge trafik det forventede, kan Hashøj Biogas dog kun henstille til chauffører endnu engang at benytte bestemte ruter, men vurderes det nødvendigt, vil politiet kunne fastlægge restriktioner for benyttelse af vejene efter kommunens opfordring. Her vurderes et forbud mod højresving for gennemkørende trafik på vej ud af Hashøj Biogas at være en mulighed.

Risiko

Skadevirkningen af et eventuelt uheld på Hashøj Biogasanlæg vil være afhængig af vejret, da kraftig vind vil fortynde gassen og mindske konsekvenserne.

Risikoen ved at opholde sig i området afhænger af konsekvensen samt sandsynligheden for at uheldet sker. Sandsynligheden er ikke inkluderet i konsekvensrapporten. I praksis vil det være usandsynligt, at der vil opstå et uheld med eksplosion i et gaslager, da dette vil kræve det rigtige blandingsforhold med atmosfærisk luft, og at gassen frigives momentant samtidigt med tilstedeværelse af en tændkilde.

Det vurderes, at risikopåvirkningen i alle faser vil være lille, da der er tale om en påvirkning af kort varighed i et lille område.

Forebyggende og afværgende foranstaltninger gennemføres løbende i henhold til risikobekendtgørelsens bestemmelser. Sikkerhedsdokument og beredskabsplan vil blive opdateret i forbindelse med projektet. Der vurderes ikke behov for særlige afværgeforanstaltninger for at forebygge eller afværge risiko i forbindelse med projektet.

Materielle goder, arkitektoniske og arkæologiske kulturarv

Samlet vurderes udbygningen af Hashøj Biogas at medføre en lille til middel visuel påvirkning i omgivelserne. I starten vurderes påvirkningen som middel, men det udvidede anlæg vil blive omkranset af plantebælte, der vil bevirke, at anlægget sløres, og i takt med at plantebæltet får højde vurderes påvirkningen af blive mindre.

Store dele af området i byggefeltet er berørt i forbindelse med tidligere anlægsarbejder, hvorfor det vurderes, at påvirkning af eventuelle arkæologiske interesser vil være lille.

I forhold til afværgeforanstaltninger vil der i lokalplanen blive fastlagt bestemmelser omkring bygningernes omfang og udseende, så den samlede bygningsmasse fremtræder homogen og i afdæmpede farver. Endvidere omgives det samlede byggefelt af plantebælter med blanding af træer og buske – på visse strækninger i kombination med voldanlæg, så det sikres, at anlægget harmonerer med områdets karakter.

Administrationen anbefaler på ovenstående baggrund, at Forslag til Lokalplan 1234, Biogasanlæg ved Vemmeløsevej, Dalmose med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 36 til Kommuneplan 2017, samt den samlede miljøkonsekvensrapport for planlægningen og anlægget, udkast til miljøgodkendelse og udkast til § 25 tilladelse vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Byrådet beslutter, at Forslag til Lokalplan 1234, Biogasanlæg ved Vemmeløsevej, Dalmose samt Kommuneplantillæg nr. 36 til Kommuneplan 2017, miljøkonsekvensrapporten med bilag, udkast til miljøgodkendelse og udkast til § 25 tilladelse vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring,

2.    at Byrådet beslutter, at borgermøde afholdes i Dalmose Hallen den 23. eller 30. november 2021 i tidsrummet mellem 18.30 og 20.00.

Bilag

330-2021-320682

Bilag 1 - Hvidbog foroffentlighedsfase for udvidelse af Hashøj Biogasanlæg

330-2021-320638

Bilag 2 - Forslag til Lokalplan 1234 - Biogasanlæg ved Vemmeløsevej samt Kommuneplantillæg 36

330-2021-272369

Bilag 3 - Miljøvurdering af Hashøj Biogasanlæg - Miljørapport

330-2021-114821

Bilag 4 - Situationsplan

330-2021-114822

Bilag 5 - Placering af Hashøj Biogas ApS

330-2021-114825

Bilag 6 - Notat besigtigelse biotoper.

330-2021-114826

Bilag 7 - Vurdering af luft- og lugtemissioner

330-2021-114828

Bilag 8 - Trafikanalyse

330-2021-114816

Bilag 9 - Risikokonsekvensrapport

330-2021-114817

Bilag 10 - Visualiseringer

330-2021-114818

Bilag 11 - Depositionsberegninger

330-2021-114819

Bilag 12 - Gasledning fra Hashøj Biogasanlæg til Skælskør -Konstruktion, trace, natur og landskab.

330-2021-332238

Bilag 13 - Udkast - Hashøj Biogas miljøgodkendelse 2021 med bilag 1-11

330-2021-320283

Bilag 14 - Udkast VVM-tilladelse, udvidelse af Hashøj biogasanlæg og gastilslutningsledning

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende: 

Ad 1; Anbefales.

Adm. bemærkning: I Kommuneplantillægget ændres bygningshøjden til 12 m (dog 30 m for siloer).

Udvalget gjorde opmærksom på den øgede trafikmængde i området.

Udvalget ønsker en redegørelse for hvordan projektet indgår i kommunens varmeplanlægning.

Steen Olsen (UFP) tog forbehold for en bygningshøjde på 30 m, ønskede en beplantningsplan, krav til skiltning og at farver skal specificeres med farvekode.

Ad 2; Det anbefales, at der afholdes borgermøde d. 30. nov. 18.30.

4. Forslag til Lokalplan 1251, Ferie- og Kursuscenter og Tillæg nr. 57 til Slagelse Kommuneplan 2017 (B)

4.     Forslag til Lokalplan 1251, Ferie- og Kursuscenter og Tillæg nr. 57 til Slagelse Kommuneplan 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2020-162398             Dok.nr.: 330-2021-323958                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutte, om Forslag til Lokalplan 1251, Ferie- og Kursuscenter og naturskole med tilhørende Tillæg nr. 57 til Slagelse Kommuneplan 2017 samt miljøvurderingsscreening, skal vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.

Sagens indhold

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget besluttede på sit møde den 1. januar 2021 under pkt. 3, at igangsætte planlægning for etablering af et ferie- og kursuscenter og naturskole på en del af ejendommen, beliggende Hyllestedvej 17 ved Dalmose. Ejendommen er beliggende i tilknytning til Fodsporet. Planlægningen vil omfatte gårdens arealer med tilhørende bygninger på i alt 2,1 ha, beliggende øst for Hyllestedvej.

Fra gården er der tidligere drevet landbrug i form af grisehold og jordbrug. Griseholdet er i dag nedlagt og i den forbindelse er tæt på alle tidligere driftsbygninger nu overflødige. Til ejendommen høre den oprindelige bolig som ejerne bebor, samt en indrettet bolig i en tidligere staldlænge, hvor et familiemedlem i dag bor. Boligerne opretholdes og det er også tanken, at familien skal drive centret.

Eksisterende bygningsmasse tænkes indrettet og dertil muliggør lokalplanen opførelse af 3 trætophytter og 4 shelters der er tænkt til gæster, kursister mv. I en eksisterende driftsbygning, vil det blive muligt, at indrette op til 4 nye beboelser, tænkt til gæster, kursister samt evt. et ekstra familiemedlem.

Derudover vil der i tilknytning til trætophytter også opføres en servicebygning, således der kan etableres mindre køkken, toiletfunktioner mm. i nærhed af trætophytterne.

Forslag til lokalplanen ledsages af et kommuneplantillæg, der udlægger den del af ejendommen som lokalplanen omfatter som rekreativ ramme. Det vil desuden være muligt at bebygge op til 15 % og opføre byggeri i op til 1½ etage.

Der er gennemført en forhøring. Kommunen har modtaget 2 høringssvar, herunder Miljøstyrelsen og Museum Vestsjælland, der omhandler landskabsudpegning og fauna i området.

Høringssvar med kommentering er lagt i bilag ved sagsfremstillingen.

Endeligt er der gennemført en miljøscreening af planforslagene, hvor det konkluderes, at lokalplanlægningen ikke udløser en miljøvurdering.

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5.

Handlemuligheder

A.    Byrådet kan vælge at vedtage Forslag til Lokalplan 1251 samt Tillæg nr. 57 og dermed sende forslagene i 8 ugers offentlig høring. Derved opfyldes planlovens krav samt formål om at skabe debat omkring planforslagene, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage lokalplanen endeligt.

B.    Byrådet kan vælge at forkaste planforslagene. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag. Dette vil betyde, at projektet ikke vil kunne gennemføres.

C.    Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af lokalplanforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 8 ugers offentlig høring.

Vurdering

Lokalplanen har til formål at muliggøre etablering af et ferie- og kursuscenter og naturskole på en del af ejendommen Hyllestedvej 17 lidt udenfor Dalmose.

Administrationens vurdering er, at planerne vil sikre de til gårdens tilhørende bygninger fremadrettet. Desuden vil attraktionen bidrage positivt til kommunens øvrige tilbud i form af, at være et anderledes og mere luksuriøst tilbud end de gode men normale campingmuligheder. Ejerne har oplyst, at der er tale om Glamping, hvilket er et ret nyt fænomen i rækken af ferietilbud i Danmark.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Byrådet vedtager forslag til lokalplan 1251, Ferie- og kursuscenter og naturskole, samt tillæg nr. 57 til Slagelse Kommuneplan 2017, samt fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring,

2.    at Byrådet vedtager afgørelse om ikke at miljøvurdere planforslaget 

3.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at borgermøde afholdes fysisk og digitalt den 18. eller 22. november 2021 i tidsrummet mellem 18.30 og 20.00.

Bilag

330-2021-349986

Bilag 1 - LP 1251 og Tillæg nr. 57

330-2021-355222

Bilag 2 - Foroffentlighedsfase.

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende: 

Ad 1 - 2; Anbefales.

Ad 3; Det anbefales, at der afholdes borgermøde d. 18. nov.

5. Endelig vedtagelse af lokalplan 1215, Boligbebyggelse ved Parkvej, Slagelse samt Kommuneplantillæg nr. 30 til Kommuneplan 2017 (B)

5.     Endelig vedtagelse af lokalplan 1215, Boligbebyggelse ved Parkvej, Slagelse samt Kommuneplantillæg nr. 30 til Kommuneplan 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2019-3625                 Dok.nr.: 330-2020-70417                                            Åbent

Kompetence: Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutte, om Lokalplan 1215, Boligbebyggelse på Parkvej, Slagelse og kommuneplantillæg nr. 30 til Kommuneplan 2017 skal vedtages endeligt, med de ændringer der fremgår af hvidbogen.

Sagens indhold

Byrådet besluttede på mødet den 16. september 2019 at sende forslag til Lokalplan 1215, Boligbebyggelse på Parkvej, Slagelse i 8 ugers offentlig høring.

Lokalplanen giver mulighed for 5 boliger i op til 2 etager med hver sin lille have. Tre af boligerne placeres ud mod Parkvej i forlængelse af de eksisterende nabohuse, og to af boligerne placeres tilbagetrukket i området som et dobbelthus. Vejbetjening sker med fælles indkørsel fra Parkvej og parkering placeret centralt i en fælles gård mellem de nye huse.

Bebyggelse skal etableres med facader i blank mur eller med pudsede facader. Tage skal anlægges med en taghældning, der svarer til nabobebyggelse, og skal udføres i tagsten eller listet tagpap.

Boligerne planlægges med et grundareal mellem 200 og 250 m2 inkl. andel af fællesareal og ekskl. andel af vejareal.

I tilknytning til lokalplanen er der udarbejdet et kommuneplantillæg, der øger etageantallet fra 1½ til 2 etager, bebyggelsesprocenten fra 30 til 40 og giver mulighed for en blanding af åben-lav og tæt-lav bebyggelse.

I forbindelse med den offentlige høring gjorde Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse og Erhvervsstyrelsen nu Bolig- og Planstyrelsen indsigelse mod lokalplanen, idet lokalplanområdet er beliggende inden for støjkonsekvenszonen omkring Antvorskov Kaserne. Der er nu opnået enighed omkring lokalplanen, og indsigelserne er frafaldet. Følgelig skal det fremgå af lokalplanen, at der kan forekomme støjgener fra øvelsesterrænet, og det skal sikres, at boligerne støjisoleres.

Slagelse Kommune har ud over de 2 indsigelser modtaget 2 høringssvar i forbindelse med den offentlige høring. De øvrige høringssvar omhandler nabogener og jernbanen.

Høringssvarene fremgår af den vedlagte hvidbog.

Administrationen har foretaget følgende administrative ændringer til planen:

·         Niveauplanet er fastsat i § 7.5,

·         Matrikeloversigten i § 2.1 er ajourført i forhold til nuværende matrikelkort.

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes i henhold til planlovens kapitel 5.

Kommuneplantillæg tilvejebringes i henhold til planlovens § 23c.

Handlemuligheder

A.    Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1215 og tilhørende Kommuneplantillæg nr. 30 med de foreslåede ændringer. Vedtagelsen vil gøre det muligt at opføre 5 boliger af 2 etager på Parkvej i Slagelse.

B.    Byrådet kan vælge ikke at vedtage Lokalplan 1215 og Kommuneplantillæg nr. 30. Dermed vil den påtænkte rækkehusbebyggelse med 5 boliger i 2 etager ikke kunne realiseres. Hvis ikke Lokalplanen vedtages vil eksisterende kommuneplanramme, der giver mulighed for 2 boliger i 1,5 etage fortsat være gældende.

C.    Byrådet har mulighed for at foretage mindre justeringer af planerne som en del af den endelige vedtagelse.

Vurdering

Lokalplanen skaber mulighed for en fortætning centralt i Slagelse, midt imellem Lystanlægget og stadion, og få minutters gang fra bymidten. De nye boliger kommer til at indgå i en eksisterende husrække langs Parkvej, hvor de tilpasses den eksisterende bebyggelses omfang og udseende. Bebyggelsen vurderes at kunne bidrage med et løft til området, idet husrækken fuldendes, og en gammel byggetomt tages i brug.

Med lokalplanen skabes mulighed for grundstørrelser under 400 m2, da der er tale om en fortætning centralt i Slagelse, og da boligerne kan gøre brug af de store rekreative områder rundt om bebyggelsen. De nye boliger vurderes at appellere til en bred befolkningsgruppe, der ønsker en mindre bolig, centralt i Slagelse, uden en stor have.

Administrationen anbefaler, at Lokalplan 1215 vedtages endeligt.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Byrådet beslutter, at Lokalplan 1215, Boligbebyggelse ved Parkvej, Slagelse med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 30 vedtages endeligt med de ændringer, som fremgår af hvidbogen.

Bilag

330-2021-340947

Bilag 1 - Lokalplan 1215, Boligbebyggelse ved Parkvej, Slagelse

330-2021-341047

Bilag 2 - Hvidbog

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende: 

Anbefales.

6. Ansøgning om støtte til privat istandsættelse - Ørslevvej 255, 4243 (B)

6.     Ansøgning om støtte til privat istandsættelse - Ørslevvej 255, 4243 (B)

Sagsnr.: 330-2021-28183               Dok.nr.: 330-2021-322854                                          Åbent

Kompetence:

Miljø-, Plan-, og Landdistriktsudvalget.

Beslutningstema

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til om kommunen skal yde støtte til udvendig istandsættelse af beboelsen, beliggende Ørslevvej 255, 4243 Rude.

Sagens indhold

Administrationen har fra den private ejendomsejer modtaget en ansøgning om byfornyelsesstøtte til en istandsættelse af beboelsen. Der ansøges om støtte til:

·         Bindingsværk og facade,

·         Reparation af stråtag,

·         Udskiftning af vinduer, samt tilføjelse af dør.

Ejendommen er registreret som bevaringsværdig (SAVE 3) og opført i 1800 tallet.

Vedlagte ansøgning beskriver arbejde, omfang i billeder og tekst. Ejer oplyser, at dette arbejde vil beløbe sig til maksimalt 950.701 kr. inkl. moms.

Retligt grundlag

Byfornyelseslovens §§ 22 og 26 og i bekendtgørelse nr. 144 af 21.02.2020 om støtteberettigede udgifter til bygningsfornyelse og udbud af bygge- og anlægsarbejder efter lov om byfornyelse og udvikling af byer.

Handlemuligheder

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte at yde støtte med op til 75% for istandsættelse af bevaringsværdige ejendomme. I den konkrete ansøgning vil det maksimale støttebeløb være 713.025,75 kr. inkl. moms.

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan også beslutte at yde en mindre støtte end 75 % eller slet ingen støtte til istandsættelsesarbejdet.

Vurdering

Formålet med byfornyelsesmidler er at sikre attraktive landsbymiljøer og landdistrikter. Istandsættelse af nedslidte private ejendomme kan ses som et af flere redskaber til at sikre udvikling, især af mindre byer og landområder generelt, idet forskønnelseseffekter kan være med til at tiltrække nye beboere og dermed være med til at sikre grundlaget for mange af landsbyens funktioner.

Projektet kan derfor anbefales, idet det er i helt tråd med kommunens visions om at være kendt for det gode liv.

Administrationen anbefaler generelt, at støtte til istandsættelse skal sikre, at bygningens originalitet og arkitektoniske værdi bevares eller højnes, og der stilles derfor krav til udførelse og materialer.

Ejendommen er beliggende i det åbne land ved udenfor Bisserup. Området præges af et højt antal af bevaringsværdige ejendomme.

At yde støtte til en istandsættelse af beboelsesejendommens vil sikre en fastholdelse af den bevaringsværdige beboelse og dermed bidrage til sikring af områdets bevaringsværdier.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ejendommen vil med sin beliggenhed kunne opnå byfornyelsesstøtte fra Landsbypuljen. Staten vil medfinansiere 80 % af kommunens udgifter.

Hvis der ydes støtte på 75 % til forbedringsarbejder på ejendommen vil det, når refusionen fra staten fratrækkes, betyde en udgift for kommunen på op til 142.605,15 kr. inkl. moms.

Alle kommunens byfornyelsesmidler er disponerede til politiske vedtagne projekter. Budgettet er dog i balance.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at der ydes støtte til en istandsættelse af beboelsesbygningen på ejendommen, beliggende Ørslevvej 255, 4243 Rude.

Bilag

330-2021-349946

Bilag 1 - Ansøgning

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende: 

Godkendt.

7. Trafikcenter Alle 2 4200 - Midlertidig dispensation fra lokalplan 197 til fast bopæl på hotel Only Sleep (B)

7.     Trafikcenter Alle 2 4200 - Midlertidig dispensation fra lokalplan 197 til fast bopæl på hotel Only Sleep (B)

Sagsnr.: 330-2021-25192               Dok.nr.: 330-2021-330100                                          Åbent

Kompetence:

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Miljø-, Plan- og landdistriktsudvalget kan træffe beslutning om hvorvidt der skal gives dispensation fra lokalplan 197 til indretning af lejligheder til længerevarende beboelse på Hotel Only Sleep.

Sagens indhold

Hotel Only Sleep på Trafikcenter Alle 2 har noget tid udlejet værelser til midlertidig men længerevarende beboelse til boligsøgende og andre, der i kortere eller længere perioder mangler en bolig. Den typiske beboer bor på værelserne i 1-6 måneder før han flytter til en anden adresse.

Slagelse Kommune har i forbindelse med andre sager vurderet, at udlejning af værelser i længere tid end ca. 6 uger ad gangen er en anvendelse, der i forhold til byggeloven og planloven svarer til en anvendelse som almindelige boliger og ikke som normal hoteldrift. Vi har derfor orienteret hotellet om, at det kræver en tilladelse i forhold til byggeloven og lokalplanen, hvis der skal gives tilladelse til længerevarende udlejning af værelserne.

Vi har nu modtaget en ansøgning, hvor der søges om tilladelse til at anvende 30 af hotellets 82 værelser til �midlertidige længerevarende ophold� Ansøgningen er vedlagt i bilag 1 - Ansøgning om dispensation.

Hvis kommunen vælger at dispensere fra lokalplanen, så vil hotellet efterfølgende skulle sende en ansøgning om tilladelse efter byggeloven, hvor de som en del af dokumentationen til sagen blandt andet skal vise, at der er tilstrækkeligt med udendørs opholdsarealer til beboerne, og at både værelser og opholdsarealer ikke er udsat for mere støj end det, der er tilladt i henhold til miljøbeskyttelsesloven. Hotellet er orienteret om dette vilkår.

Det skal endvidere bemærkes, at hvis kommunen meddeler dispensation fra lokalplanen til indretning af de ønskede boliger, så vil disse boliger være omfattet af de samme regler som alle andre boliger. Det betyder, at indretning af boligerne vil medføre, at der kommer en vis begrænsning for hvor meget de omkringliggende virksomheder må støje, jf. miljøbeskyttelseslovens regler for støj. Det er ikke vores vurdering, at dette vil være et problem for de nuværende omkringliggende virksomheder. Sagen er dog sendt i naboorientering hos de omkringliggende virksomheder med høringsfrist sat til 1. oktober 2021. Eventuelle væsentlige høringssvar vil blive forelagt ved udvalgsmødet.

Retligt grundlag

Lokalplan 197 for �Slipset� trafik- og transportcenter angiver i § 3.4, at der ikke i lokalplanområdet må opføres eller indrettes bebyggelse til boligformål.

Planlovens § 19, stk. 1, angiver at kommunen kan dispensere fra en lokalplan, hvis dispensationen ikke er i strid med lokalplanens principper eller hvis dispensationens tidsbegrænses til maksimalt 3 år (dog op til 10 år for studieboliger). I den konkrete sag vil en dispensation fra lokalplanens anvendelsesbestemmelser være i modstrid med lokalplanens principper, og en dispensation til den ønskede anvendelse af bygningen kan derfor højst gives for 3 år (ad gangen).

Handlemuligheder

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder:

A.    Der meddeles en midlertidig 3-årig dispensation fra lokalplanens til, at der kan indrettes boliger i hotellet i henhold til ansøgningen.

B.    Der meddeles en dispensation med kortere varighed end 3 år.

C.    Der meddeles afslag på ansøgningen om dispensation.

Vurdering

Administrationen vurderer, at kommunen har en overordnet interesse i, at der findes boliger til personer, der har brug for en midlertidig bolig i forbindelse med boligskifte m.m. Det vurderes endvidere, at anvendelse af hotellet til længerevarende boliger ikke i sig selv i meget væsentlig grad vil ændre områdets karakter i forhold til den nuværende lovlige anvendelse som hotel. Den eneste ulempe ved at give tilladelse til boligerne vurderes at være, at det vil give en lavere grænse for hvor meget de omkringliggende virksomheder må støje, men dette vurderes ikke umiddelbart at være et problem for de nuværende virksomheder (eventuelle høringssvar fra virksomhederne vil blive forelagt ved mødet).

Indretning af boligerne kan dog give en begrænsning for hvad de omkringliggende grunde senere kan anvendes til, hvis en af grundene på et tidspunkt skal overtages af en anden virksomhed.

Administrationens samlede vurdering er, at det overordnet vil være en fordel for kommunen, at der meddeles tilladelse til boligerne, og at dette kan gøres uden meget væsentlige forringelser af anvendelsesmulighederne i området.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at der skal meddeles en 3-årig midlertidig dispensation fra lokalplan 197 til indretning af boliger (handlemulighed A).

Bilag

330-2021-344060

Bilag 1 - ansøgning om dispensation

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende: 

Udvalget meldte afslag på ansøgning om dispensation (handlemulighed C).

8. Genoptaget - Nye principper for grødeskæringsbestemmelser ved revision af Slagelse Kommunes vandløbsregulativer (B)

8.     Genoptaget - Nye principper for grødeskæringsbestemmelser ved revision af Slagelse Kommunes vandløbsregulativer (B)

Sagsnr.: 330-2010-108384             Dok.nr.: 330-2021-322724                                          Åbent

Kompetence:

Miljø- Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Miljø- Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til forslag om nye principper for grødeskæringsbestemmelser ved revision af Slagelse Kommunes vandløbsregulativer

Sagens indhold

Miljø- Plan- og Landdistriktsudvalget vedtog på mødet d. 4. maj 2015, punkt 11 �Principper for revision af vandløbsregulativer (B)� (se bilag 5).

De principper, som omhandler grødeskæringsbestemmelserne i de nye regulativer, er blevet forældet, da der i april 2020 faldt en række afgørelser fra Miljø- og Fødevareklagenævnet angående afgørelser for vandløbsregulativer, og der er kommet en ny vejledning på baggrund af en større faglig udredning om grødeskæring, som Slagelse Kommunes gældende principper for grødeskæringsbestemmelserne ikke lever op til.

Med udgangspunkt i drøftelser på Vandsynsrådets møder d. 2. december 2020 og 12. januar 2021, har administrationen udarbejdet et forslag for nye principper for grødeskæringsbestemmelser ved revision af Slagelse Kommunes vandløbsregulativer (se bilag 1).
Målet for forslaget til de nye principper for grødeskæringsbestemmelser har været at sikre, at vandløbene kan benyttes til afledning af vand under hensyntagen til de miljømæssige krav til vandløbskvaliteten (jf. Vandløbslovens formålsparagraf).

Vandsynsrådet har efterfølgende også haft forslaget til de nye principper i høring (se bilag 2, 3 og 4). På baggrund af høringssvarene fra Vandsynsrådet er der fortaget følgende ændringer i forslaget:

·         Byrådets beslutning fra 24. juni 2017 om valg af grødeskæringsredskaber skrives ind i bilaget til principperne.

·         Sætningen �Bestemmelserne i regulativerne, for de vandløb der ikke er målsat i Vandrammedirektivet, kan tage større hensyn til afvandingsbehovet end i de målsatte vandløb� slettes i principperne. Til gengæld uddybes det i bilaget, at der skal tages forskellige hensyn til vedligeholdelsesbestemmelserne i vandløb, der henholdsvis er målsat i vandrammedirektivet, §3 beskyttet efter naturbeskyttelsesloven, eller uden beskyttelsesbestemmelser.

·         Det uddybes i bilaget at grødeskæringen skal sikre vandafledningen bedst muligt, under hensyntagen til de miljømæssige krav til vandløbskvaliteten.

·         Vandløbslovens formålsparagraf, om at vandløbsmyndigheden skal sikre, at vandløb kan benyttes til afledning af vand under hensyntagen til de miljømæssige krav til vandløbskvaliteten, skrives ind i bilaget til principperne.

·         Princippet om behovsbestemt grødeskæring ændres til, at vandløbsmyndigheden kan undlade forårsskæringen i vandløb med 2 årlige grødeskæringer, hvis det vurderes at der ikke er behov for denne, det pågældende år. Hvorvidt dette princip implementeres i det enkelte regulativ kommer an på en konkret vurdering for den enkelte strækning.

·         Reglerne for ekstraordinær grødeskæring skrives ind i principperne

De nye principper for grødeskæringsbestemmelser

�Forslag om nye principper for grødeskæringsbestemmelser ved revision af Slagelse Kommunes vandløbsregulativer� er vedhæftet som bilag.

På et overordnet plan ændres principperne om grødeskæringsbestemmelser fra at have et forudbestemt antal skæringer, som regulativerne skal indføre, til at der lægges op til en individuel vurdering på strækningsniveau af hvor mange årlige grødeskæringer, der kan indføres.

Der lægges også op til at der kan efterlades mindre grødeøer i strømrenden, hvor dette ikke hindrer vandføringen nævneværdigt, og hvor det kan være til gavn for vandløbets miljømål.

For at mindske de negative miljøeffekter af grødeskæringen indføres der et princip om behovsbestemt grødeskæring, hvor vandløbsmyndigheden kan undlade forårsskæringen i vandløb med 2 årlige grødeskæringer, hvis det vurderes at der ikke er behov for denne, det pågældende år.

De øvrige principper er ikke ændret i forhold til de gældende principper for grødeskæringsbestemmelserne.

Ændringerne i principperne for grødeskæringsbestemmelser er nødvendige for at de nye vandløbsregulativer kan leve op til Vandrammedirektivets krav om vandløbenes mulighed for målopfyldelse.

De fleste vandløb bliver i dag grødeskåret 2 gange årligt med en strømrendebredde på 60-100% af bundbredden, hvor den første skæring er mindre end den sidste, som oftest er i fuld bundbredde.

Med de nye grødeskæringsbestemmelser vil vandløbene som udgangspunkt stadig blive grødeskåret 2 gange årligt når der er behov for det, og 1 gang årligt, når der er lav vandføring i forsommeren, eller begrænset grødevækst. Strømrenden vil med de nye principper være omkring 30-60% af bundbredden, hvor den sidste skæring vil være på 60% og den første vil være lidt mindre. Derudover vil brinkerne blive skåret kraftigere og stivstænglet vegetation vil blive bekæmpet for at sikre vandafledningen.

Så overordnet set mener administrationen at de nye grødeskæringsprincipper vil være en nødvendig forbedring for vandløbenes mulighed for målopfyldelse uden at forringe afvandingen væsentligt.

Evaluering af de nye principper

Administrationen foreslår at de første 3 regulativer efter de nye principper bliver evalueret 1-2 år efter vedtagelsen. Det gælder i særdeleshed de afvandingsmæssige konsekvenser af principperne, for at undersøge om der er behov for at revidere principperne og regulativerne, indenfor hvad der er muligt jf. vandrammedirektivets krav om mulighed for målopfyldelse.

Regulativ-revisionen fremadrettet

Arbejdet med revisionen af Slagelse Kommunes vandløbsregulativer afventer pt. beslutningen om de nye grødeskæringsprincipper. Der arbejdes fortsat på at tilvejebringe data og analyser, som er nødvendige for det fremtidige regulativ-arbejde kan fortsætte, når der er kommet afklaring på de fremtidige grødeskæringsbestemmelser.

Der har tidligere været et ønske (jf. MPL 22. marts 2015) om at der kunne udarbejdes 10-12 regulativ-revisioner om året.

De seneste afgørelser fra klagenævnet betyder at regulativerne fremadrettet nu også skal:

·         miljøscreenes og miljøvurderes efter miljøvurderingsloven,

·         konsekvensvurderes jf. habitatdirektivet hvis vandløbet er i nærheden af et Natura2000-område

·         screenes og vurderes for mulig konsekvens for beskyttede arter jf. EU's naturbeskyttelsesdirektivers bilag IV i nærliggende vådområder.

Derudover er der generelt også et øget krav til omfanget af regulativernes redegørelser, hvor baggrunden, vurderingerne og begrundelserne for regulativets bestemmelser beskrives.

Ovenstående betyder at 10-12 regulativ-revisioner ikke er realistisk at nå.

Administrationen forventer pt. at kunne udarbejde 6-8 regulativ-revisioner om året, når der er kommet afklaring på grødeskæringsprincipperne.

Retligt grundlag

Lovgrundlaget for revisionen er vandløbsloven og miljømålsloven med tilhørende bekendtgørelser, samt vandplanerne.

Handlemuligheder

Miljø- Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende de foreslåede nye principper.

Alternativt kan udvalget vælge at fortsætte med de gældende principper. Man må dog forvente at regulativer ud fra de gældende principper vil blive påklaget.

Vurdering

Administrationen vurderer at de foreslåede ændringer af principperne om grødeskæringsbestemmelser ved revision af Slagelse Kommunes vandløbsregulativer, er tilstrækkelige for at de fremtidige regulativer kan leve op til kravene om vandløbenes mulighed for målopfyldelse.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Miljø- Plan- og Landdistriktsudvalget godkender forslaget om nye principper for grødeskæringsbestemmelser ved revision af Slagelse Kommunes vandløbs-regulativer.

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende: 

Udsat.

Administrationen har efterfølgende tilføjet bilag 4 og 5 og henvist til disse i teksten.

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 17. maj 2021:

Fraværende: 

Forslaget sendes i høring i vandsynsrådet.

Steen Olsen (A) ønsker at:

1. Vandsynsrådet på sit førstkommende møde efter sommerferien, får forelagt revision af Politik for vandløb med tids og handlingsplaner samt med cc. MPL udvalget.

2. MPL udvalget får forelagt hvordan strategisk miljøvurdering tænkes implementeret og efterlevet.

3. Pincetten indskrives som værktøj i de nye principper.

4. Politik for vandløb holder sig til dansk og EU lovgivning med henvisninger til disse i teksten | bla. vandløbslovens formålsparagraf §1. herunder at feks. ordet tilstræbes indgår i teksten og ikke slettet som i nuværende Politik for vandløb.

5. At de nuværende regulativer alle skal tilrettes på baggrund af klagenævnsafgørelsen | tids og handlingsplan ønskes til august mødet 2021.

Steen Olsen (A) ønsker medtages til møde i vandsynsrådet.

Genoptaget.

Administrationens bemærkninger:

På vandsynsrådsmødet d. 23. juni blevet principperne endnu en gang drøftet (se bilag 6). Der var generel opbakning til de nye principper. Der var særlig fokus på den planlagte evaluering af konsekvenserne af de nye grødeskæringsprincipper. På baggrund af disse drøftelser har administrationen tilføjet følgende til afsnittet �Evaluering af de nye principper�:

Evaluering af de nye principper

Administrationen vil i denne forbindelse invitere lodsejere og relevante interessenter til åsyn af de berørte strækninger, hvor der vil være mulighed for at stile spørgsmål til grødeskæringen og lodsejernes observationer fra det foregående år vil kunne blive drøftet, og forslag til justeringer kan tages med til næste grødeskæringssæson.

Hvis det viser sig at de nye grødeskæringsbestemmelser forringer afvandingsforholdene markant, skal det undersøges om grødeskæringsbestemmelserne kan tilrettes, så afvandingen sikres uden at forringe vandløbets mulighed for at opnå målopfyldelse.

De 3 første vandløb der skal evalueres på vil blive udvalgt ud fra hvilke vandløb, der kan være med til at give det bedste billede af effekterne af de nye grødeskæringsmetoder. Der vil blive fokuseret på vandløb med ringe faldforhold, da det er her at grødeskæringen har størst effekt på afvandingsforholdene. Derudover vil det være hensigtsmæssigt hvis der er nærliggende sammenlignelige vandløb, som kan bruges til at vurdere ændringen for både plantesammensætningen og afvandingsforholdene.

Under �Vurdering� foreslår administrationen følgende ændringer:

De nye principper vil i mange tilfælde betyde at vandløbene vil blive grødeskåret mindre end de gør på nuværende tidspunkt, hvilket potentielt kan betyde dårligere afvanding, men når effekten af samtlige principper inddrages, vurderer administrationen umiddelbart at man fortsat i tilstrækkelig grad også kan sikre afvandingshensynet. For at få en objektiv vurdering af effekten af den nye grødeskæringspraksis skal effekten af den ændrede grødeskæringspraksis i de første 3 vandløb evalueres løbende både i forhold til afvanding og miljømålene.

Bilag

330-2021-101647

Bilag 1 - Notat Forslag til nye grødeskæringsprincipper med bilag

330-2021-132113

Bilag 2 - Alle høringssvar til forslag om nye grødeskæringsprincipper

330-2021-132112

Bilag 3 - Hvidbog Forslag til nye grødeskæringsprincipper

330-2021-165908

Bilag 4 - Høringsdokument Forslag til nye grødeskæringsbestemmelser

330-2021-165911

Bilag 5 - Gældende principper for revision af vandløbsregulativer 4. maj 2015

330-2021-355539

Bilag 6 - Vandsynsråd Mødenotat 23. juni 2021

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende: 

Udsat.

9. Forslag til indsatsplan for grundvandsbeskyttelse på Agersø og Omø i offentlig høring (B)

9.     Forslag til indsatsplan for grundvandsbeskyttelse på Agersø og Omø i offentlig høring (B)

Sagsnr.: 330-2012-133126             Dok.nr.: 330-2021-328161                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet anmodes om at godkende, at det udarbejdede forslag til indsatsplan for Agersø og Omø sendes i offentlig høring.

Sagens indhold

Administrationen har udarbejdet et forslag til indsatsplan for Agersø og Omø. Planforslaget er baseret på den grundvandskortlægning, som Staten har gennemført på Agersø og Omø suppleret med nyere vanddata.

Generelt om indsatsplaner

Det er et bærende princip i Danmark, at drikkevandet produceres ud fra uforurenet grundvand, der kun undergår simpel behandling. Grundvandet beskyttes af generelle regler, f.eks. om hvilke pesticider landbruget må anvende. Det er regler, der gælder alle steder. Som supplement hertil, skal kommunerne lave indsatsplaner for målrettet beskyttelse i de områder, hvor grundvandet er særligt sårbart, og som Staten derfor har udpeget som �indsatsområder�. Indsatsområder udpeges indenfor områder med særlige drikkevandsinteresser (OSD) og indvindingsoplande udenfor OSD. Denne form for regulering gør det muligt kun at lægge ekstra begrænsninger på forureningen i områder, hvor grundvandet er særligt sårbart.

Indsatsplanen skal beskrive de indsatser, som kommunen vurderer nødvendige for at beskytte grundvandet i indsatsområderne. Den målrettede indsats handler især om nitrat og pesticider, men en indsatsplan skal også forholde sig til andre aktiviteter og stoffer, der kan udgøre en risiko for grundvandet i området.

Forslag til indsatsplan for Agersø og Omø

Staten har udpeget 125 ha indsatsområde – størstedelen af OSD - på Agersø og 93 ha indsatsområde – hele OSD - på Omø. OSD og indsatsområder er vist på bilag 2.

Administrationens forslag til indsatsplan bygger i vid udstrækning på de samme principper, som den indsatsplan Byrådet vedtog den 26. april 2021 for Slagelse-drikkevandsområdet.

Forslaget for Agersø og Omø er dog skærpet på flere væsentlige punkter. Det foreslås således, at der indenfor det fulde opland til vandværksboringerne fastsættes mål om, at erhvervsmæssig anvendelse af pesticider ophører, og udvaskningen af nitrat om nødvendigt begrænses. Disse områder benævnes �Prioriterede indsatsområder� (se bilag 2).

Det foreslås endvidere, at der i planen signaleres vilje til at gennemføre indsatsen via påbud, hvis det ikke på rimelige vilkår er muligt at opnå aftaler herom med de berørte landmænd.

De foreslåede skærpelser er primært begrundet i følgende forhold:

·         Den særlige forsyningsmæssige situation på øerne, hvor der er begrænsede muligheder for at indvinde drikkevand andre steder på øerne, og hvor der i dag ikke er mulighed for forsyning udefra.

·         Den særligt sårbare geologi, som har givet sig udtryk i, at store dele af drikkevandsressourcen i større eller mindre omfang er forurenet med pesticider og/eller nitrat.

·         Grundvandet, herunder det grundvand vandværkerne indvinder, er meget ungt – generelt maksimalt 10-40 år. Dele af det drikkevand der indvindes, er endnu yngre. Grundvandet er derfor i særlig grad i risiko for at blive forurenet med miljøfremmede stoffer, der ikke når at blive nedbrudt undervejs gennem jordlagene. Strømningstiden fra terræn til boring vurderes i størstedelen af de prioriterede indsatsområder, at være under 25 år, som i indsatsplanen for Slagelse-drikkevandsområdet, er anvendt til afgrænsning af de områder, hvor kommunen aktivt vil arbejde for at få stoppet erhvervsmæssig anvendelse af pesticider.

Administrationen har på den baggrund vurderet, at der er behov for en særlig forsigtig tilgang til beskyttelsen af drikkevandsressourcen på øerne. Planforslaget lægger dog samtidig – af økonomiske årsager – op til, at der alene gennemføres aktive beskyttelsestiltag i de områder, hvor grundvandet i dag indvindes til drikkevand. Der er således ikke aktive beskyttelsesindsatser udenfor oplandene til vandværkernes nuværende boringer.

Der lægges op til at gennemføre beskyttelsesindsatser i 26 ha (1/5 af OSD) på Agersø og godt 30 ha (ca. 1/3 af OSD) på Omø.

Byrådet har tidligere besluttet at erhvervsmæssig anvendelse af pesticider skal ophøre i de boringsnære beskyttelsesområder (BNBO). BNBO udgør relativt små områder på Agersø og Omø. Indsatserne i planforslaget bygger ovenpå BNBO-indsatsen således, at alle dele af oplandet til vandværksboringerne beskyttes.

De beskrevne indsatser skal ske mod fuld erstatning til de berørte lodsejere. Erstatningerne betales ifølge forslaget af det lokale vandværk. Jordkøb og jordfordeling kan også indgå som led i en løsning.

Udover målrettede indsatser i de prioriterede indsatsområder, beskriver planforslaget en række generelle retningslinjer for grundvandsbeskyttelse.

Retningslinjer og indsatser er oplistet i planforslagets kapitel 2.

Grundvandsrådet, som består af interesseorganisationer på området, samt Agersø og Omø vandværker, har været inddraget i udarbejdelsen af planen. Der har ligeledes været en tidlig orientering og dialog med direkte berørte lodsejere. Her har det politiske ønske om at undersøge mulighederne for at få stoppet brugen af pesticider i oplandet til vandværksboringerne på øerne (udtrykt i budgetaftale 2019-2022) indgået.

Omø og Agersø vandværker har fremsendt bemærkninger til planforslaget. Vandværkerne støtter op om de foreslåede indsatser, men påpeger, at det bliver vanskeligt for vandværkerne at finansiere indsatserne uden ekstern finansiering. Vandværkernes høringssvar fremgår som bilag 3 og 4.

Referatet af Grundvandsrådets seneste møde den 16. september 2021 er vedlagt som bilag 5.

Ø-Udvalget har drøftet planforslaget på deres møde 8. september 2021 og har efterfølgende fremsendt et høringssvar (bilag 6). Ø-udvalget er generelt positivt stemt overfor planforslaget, men opfordrer Slagelse Kommune til at arbejde for en økonomisk kompensation til Agersø og Omø vandværker.

Retligt grundlag

Indsatsplaner udarbejdes med hjemmel i vandforsyningslovens § 13 indenfor de områder, som Staten har udpeget som indsatsområder. Hvis kommunen vurderer, at udpegningen er utilstrækkelig, kan kommunen efter lovens § 13a udpege yderligere indsatsområder. Planfor-slaget indeholder ikke indsatsområder udpeget af Slagelse Kommune.

Kravene til indholdet af indsatsplaner er beskrevet i Miljø- og Fødevareministeriets bekendtgørelse nr. 912 af 27. juni 2016 om indsatsplaner med tilhørende vejledning fra februar 2018.

Kommunen kan pålægge ejere af ejendomme i indsatsområder rådighedsindskrænkninger for at beskytte grundvandet mod nitrat og/eller pesticider, jf. miljøbeskyttelseslovens § 26a.

Kommunen og vandværkerne kan for at gennemføre en indsatsplan indgå aftaler om dyrkningspraksis e.l. eller om salg af hele eller dele af ejendommen (vandforsyningslovens § 13d).

Erstatningerne betales af kommunen, medmindre kommunen beslutter, at erstatningerne skal betales af det vandværk, der har fordel af indsatsen (vandforsyningslovens § 13d og miljøbeskyttelseslovens § 64a).

Handlemuligheder

Byrådet kan vælge at sende forslaget til indsatsplan i offentlig høring, eventuelt med visse ændringer. Alternativt kan Byrådet sende forslaget tilbage til fornyet behandling, f.eks. hvis der ønskes mere omfattende ændringer af det indholdsmæssige eller geografiske omfang af retningslinjer eller indsatser.

Vurdering

Administrationen vurderer, at planforslaget lever op til kravene for en indsatsplan og giver et godt grundlag for det videre arbejde med grundvandsbeskyttelse.

Administrationen anbefaler, at forslaget til indsatsplan med den tilhørende miljøvurdering sendes i den lovpligtige 12 ugers offentlig høring i perioden november 2020 - januar 2021.

Administrationen vurderer, at det er særligt vigtigt at beskytte vandværkerne på Agersø og Omø mod forurening, hvis der skal bevares en lokal vandforsyning på øerne. Det er samtidig administrationens vurdering, at alternativet – at etablere en drikkevandsledning fra Sjælland – vil være væsentlig dyrere. Inden den endelige vedtagelse af planen vil der foreligge et skøn over de økonomiske omkostninger til en drikkevandsledning fra Sjælland.

Det er administrationens vurdering, at man ved at beskytte de prioriterede indsatsområder, beskytter de områder, hvor drikkevandet til de eksisterende boringer dannes og indvindes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Byrådet har tidligere afsat midler til grundvandsbeskyttelse. Det vurderes, at disse midler også vil kunne dække kommunens arbejde i medfør af det fremlagte planforslag.

Det vurderes, at der skal udbetales engangserstatninger for ca. 1,1 mio. kr. på Agersø og på 1,3-2,3 mio. kr. på Omø. Der er nogen usikkerhed på disse skøn, da spørgsmålet om erstatningsstørrelser pt. er genstand for flere principielle sager i taksations- og retssystemerne. Erstatningerne afhænger desuden af den konkrete afgrænsning af områderne, der bør ske i dialog med lodsejerne, og hvor der skal tages hensyn til driften af de omkringliggende arealer.

Planforslaget lægger op til, at erstatningerne betales af det lokale vandværk. Det er skønnet, at dette vil give anledning til en stigning i vandprisen på ca. 5 kr./m3 på Agersø og 5-9 kr./m3 på Omø. Vandpriserne på de to øer er i forvejen de højeste i kommunen. Forbrugerne på Agersø og Omø betaler i dag 1000 kr. henholdsvis 1300 kr. i fast bidrag og 12,00 kr. henholdsvis 14,00 kr. pr. m3 vand. Til sammenligning er gennemsnitsprisen for de private vandværker i kommunen 698 kr. i fast bidrag og 6,48 kr. pr. m3 vand.

Byrådet vil i forbindelse med den endelige vedtagelse af planen efter den offentlige høring, få mulighed for at tage stilling til finansieringen af indsatserne.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Byrådet træffer beslutning om at sende det udarbejdede planforslag med tilhørende miljøvurdering i offentlig høring i 12 uger

Bilag

330-2021-341659

Bilag 1 - Forslag til indsatsplan for Agersø og Omø

330-2021-329041

Bilag 2 - Kort over OSD, indsatsområder og prioriterede indsatsområder

330-2021-329035

Bilag 3 - Høringssvar fra Omø Vandværk

330-2021-340963

Bilag 4 - Høringssvar fra Agersø Vandværk

330-2021-341078

Bilag 5 - Referat af Grundvandsrådets møde 16. september 2021

330-2021-354109

Bilag 6 - Høringssvar fra Ø-Udvalget

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende: 

Anbefales.

10. Højvandssikring af Korsør bymidte - fremme af projektet (B)

10.   Højvandssikring af Korsør bymidte - fremme af projektet (B)

Sagsnr.: 330-2021-68150               Dok.nr.: 330-2021-279475                                          Åbent

Kompetence:

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal beslutte om projekt �Højvandssikring af Korsør bymidte� skal fremmes som et kommunalt fællesprojekt efter kystbeskyttelseslovens § 2a. Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal endvidere beslutte om projektet skal sendes i offentlig for-høring med afholdelse af et borgermøde.

Sagens indhold

Korsør er udpeget som risikoområde for oversvømmelse fra havet efter oversvømmelsesloven i 2011 og genudpeget i anden planperiode (2016-2021).

Byrådet har den 5. oktober 2020 givet en anlægsbevilling til indgåelse af en totalrådgiverkontrakt til projektering af højvandssikring af Korsør bymidte.

I efteråret blev der afholdt et online grundejermøde om bidragsfordeling og et online inspirationsseminar om design og linjeføring, hvor forslag til idéoplæg blev præsenteret.

Derudover er der holdt en del møder med interessenterne langs linjeføringen, særligt Forsvarets Ejendomsstyrelse/Flådestation Korsør, Korsør Lystbådehavn, Bygningsstyrelsen/Søfartsstyrelsen, samt Slots- og Kulturstyrelsen vedr. Fæstningen.

Der er nu udarbejdet et dispositionsforslag for projektet, bilag 1. Projektet sikrer Korsør bymidte mod en 100 års stormflodshændelse fremskrevet til 2070, svarende til en sikringskote på +2,05 m DVR90.

Ny linjeføring ved Flådestation

Dispositionsforslaget adskiller sig fra idéoplægget ved at inddrage og beskytte Flådestation Korsør. Forsvaret ønsker at få højvandssikret flådestationens arealer, da Flådestation Korsør står overfor en større udvikling. Derudover har det vist sig uhensigtsmæssigt, at lade linjeføringen løbe langs Sylowsvej pga. mange krydsende forsyningsledninger og af hensyn til afvandingen af Flådestationens arealer.

Derfor arbejdes der på at indgå en forpligtende aftale med Forsvarets Ejendomsstyrelse. Hensigten er, at Slagelse Kommune skal stå for projektering og etablering af højvandssikringen frem til flådestationens kajanlæg, som en del af det kommunale fællesprojekt. Forsvarets Ejendomsstyrelse skal stå for projektering og etablering af højvandssikring ved flådestationens kajanlæg.

Økonomi

For de beskrevne løsninger i dispositionsforslaget for linjeføring og konstruktioner mv. er der udarbejdet et anlægsoverslag på 22,3 mio. kr. inkl. et tillæg for uforudsete omkostninger på 20 pct.

Der opleves pt. meget store prisstigninger generelt på byggematerialer. Disse store udsving er ikke medtaget i ovenstående anlægsoverslag. Anlægsoverslaget refererer således til 2020 priser.

Slagelse Kommune har afsat 7 mio. kr. til projektet. Det er administrationens vurdering, at beløbet dækker kommunens bidrag som ejer af fast ejendom, samt dækker udgifter til projektets landskabelige og arkitektoniske tilpasning, der ikke er direkte nødvendige i forhold til højvandssikringen.

Det resterende finansieringsbehov er derfor 15,3 mio. kr. ekskl. moms. Dette beløb fordeles mellem ejere af fast ejendom, som opnår gavn af højvandssikringen som beskrevet nedenfor.

Bidragsfordeling

Dispositionsforslaget indeholder et forslag til principper for bidragsfordeling, da ejere af fast ejendom, der opnår beskyttelse eller anden fordel af projektet kan sættes i bidrag, jf. kystbeskyttelseslovens § 9a.

Det foreslås, at bidraget til højvandssikringen beregnes på baggrund af antal kvadratmeter grund (matrikelbidrag) og antal kvadratmeter bolig/erhverv (bebyggelsesbidrag). Det foreslås, at bolig- og erhvervsarealer vægtes lige og at alle etagekvadratmeter sættes i bidrag. Fordelingen mellem matrikelbidrag og bebyggelsesbidrag sættes til henholdsvis 20 og 80 pct.

Bebyggelsesbidraget vægtes højere end matrikelbidraget, da grundene som udgangspunkt ikke lider samme skade ved oversvømmelse som bebyggelsen gør.

Ledningsejerne indenfor området kan også sættes i bidrag og det foreslås, at der arbejdes videre med en model, der tager udgangspunkt i ledningsejernes kundegrundlag, svarende til de principper, der er anvendt i Halsskov-projekterne område 1-3.

Udtalelse og videre proces

Dispositionsforslaget har været til udtalelse hos Kystdirektoratet, jf. kystbeskyttelseslovens § 2. Kystdirektoratets bemærkninger, bilag 2, iagttages i den videre projektering.

Når der er truffet afgørelse om fremme af projektet, skal alle ejere af fast ejendom indenfor det berørte område orienteres om afgørelsen. Det foreslås, at der i den forbindelse laves en offentlig for-høring af projektet og der afholdes et borgermøde hvor dispositionsforslaget, herunder forslag til bidragsfordeling, præsenteres. Mødet er planlagt til onsdag den 27. oktober 2021.

Næste skridt er at få udarbejdet et forslag til konkret projekt. Der skal særligt arbejdes videre med håndtering af vandet på bagsiden af sikringen, projektets bæredygtighed, samt aftalen med Forsvarets Ejendomsstyrelse. Vi forventer, at der kan tages politisk stilling til forslag til konkret projekt, herunder endelig udkast til bidragsfordeling, i første kvartal 2022. Højvandssikringen forventes at være anlagt i 2024.

Retligt grundlag

Kystbeskyttelseslovens kap. 1 a.

Handlemuligheder

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte at fremme projektet, så der kan arbejdes videre med et konkret projekt. Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalget kan beslutte hvorvidt der skal holdes en for-høring og et borgermøde umiddelbart efter fremme af sagen.

Ejere af fast ejendom indenfor det berørte område skal orienteres om udvalgets beslutning.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at der er et stort behov for at få etableret en permanent højvandssikring af Korsør bymidte. Administrationen anbefaler derfor, at udvalget fremmer projektet, så der med udgangspunkt i dispositionsforslaget, kan arbejdes videre med et konkret projekt for højvandssikring af Korsør bymidte.

Det er administrationens vurdering, at der i dispositionsforslaget er taget hensyn til byens funktion og æstetik.

Det er administrations vurdering, at den foreslåede model for bidragsfordeling er en simpel og solidarisk bidragsfordeling, der afspejler nytteværdien og er nem at efterregne og administrere. Modellen tager højde for at matrikler, boliger og erhvervsejendomme i bymidten har meget varierende størrelser.

Det er administrationens vurdering, at det vil være en god idé af afholde en for-høring og et borgermøde med en præsentation af dispositionsforslaget, herunder forslag til bidragsfordeling.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Højvandssikring af Korsør bymidte er et vigtigt element i den samlede risikoreduktion af Korsør, jf. Slagelse Kommunes Risikostyringsplan for Korsør

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at fremme Projekt �Højvandssikring af Korsør bymidte�

2.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at sende projektet i offentlig for-høring samt at der afholdes et borgermøde.

Bilag

330-2021-354756

Bilag 1 - Dispositionsforslag Rev 1 samlet

330-2021-355620

Bilag 2 - Kystdirektoratets § 2 udtalelse for højvandssikring af Korsør bymidte

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende: 

Ad 1 - 2; Godkendt.

11. Endelig godkendelse af Risikostyringsplan for Korsør (B)

11.   Endelig godkendelse af Risikostyringsplan for Korsør (B)

Sagsnr.: 330-2020-138083             Dok.nr.: 330-2021-335476                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet skal godkende risikostyringsplanen for Korsør.

Sagens indhold

I den danske implementering af EU’s oversvømmelsesdirektiv fremgår det, at kommunerne skal udarbejde en risikostyringsplan for særligt udvalgte områder. For Slagelse Kommune drejer det sig om Korsør.

Byrådet sendte den 1. marts 2021 udkast til planen i 6 måneders lovpligtige høring.

Den reviderede risikostyringsplan bygger videre på den første risikostyringsplan, og en lang række tiltag er blevet videreført og opdateret. Kernen i den langsigtede risikoreduktion er gennemførslen af en række højvandssikringsprojekter i Korsør bymidte og Halsskov. Planen har fokus på kommunikation og skal være med til at danne grobund for en ensartet kommunikation af risikoen for oversvømmelse. Planen er vedlagt i Bilag 1 og i Bilag 2 findes et resumé af planen. 

Som del af høringen er der blevet afholdt et borgermøde, hvor der deltog ca. 50 borgere. På mødet var der stor interesse for den langsigtede højvandssikring af Korsør. Desuden blev der efterspurgt en samlet kommunikation af risikoen og beredskabsindsatsen i forbindelse med stormflod.

Høringen af planen har givet anledning til tre mindre ændringer som er beskrevet i Bilag 3 –hvidbog.

På baggrund af høringen fremsendes planen til endelig godkendelse i byrådet. Efter vedtagelse skal risikostyringsplanen sendes til Kystdirektoratet og offentliggøres på kommunens hjemmeside med en klagefrist på 4 uger.

Retligt grundlag

BEK nr. 894 af 21/06/2016 - Bekendtgørelse om vurdering og risikostyring for oversvømmelser fra havet, fjorde eller andre dele af søterritoriet.

Handlemuligheder

Byrådet kan vælge at vedtage risikostyringsplanen – evt. med mindre ændringer. Byrådet kan vælge at afvise risikostyringsplanen, det vil betyde at Slagelse Kommune ikke vil kunne overholde den lovmæssige frist for godkendelse af risikostyringsplaner jf. oversvømmelsesdirektivet.

Vurdering

Center for Miljø, Plan og Teknik anbefaler, at risikostyringsplanen for Korsør vedtages og offentliggøres.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Risikostyringsplan for Korsør godkendes.

Bilag

330-2021-344265

Bilag 1 - Risikostyringsplan for Korsør

330-2021-344283

Bilag 2 - Sammenfatning af Risikostyringsplan for Korsør

330-2021-357576

Bilag 3 - Hvidbog

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende: 

Anbefales.

12. Forslag til tillæg 8 til Spildevandsplan 2019 - Kloakering af Dalvang (B)

12.   Forslag til tillæg 8 til Spildevandsplan 2019 - Kloakering af Dalvang (B)

Sagsnr.: 330-2021-70597               Dok.nr.: 330-2021-335317                                          Åbent

Kompetence:

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal beslutte, hvorvidt forslag til tillæg 8 til Spildevandsplan 2019 skal sendes i offentlig høring.

Sagens indhold

Tillæg 8 til Spildevandsplan 2019 omhandler separatkloakering i forbindelse med en byggemodning. Da byggemodningen ligger uden for kloakopland, er et spildevandstillæg nødvendigt for at have et retligt grundlag for kloakeringen. Med tillægget medtages området som kloakopland. Tillægget omfatter Dalvang 2, 4, 6 og Bakkevej 13, hvor der skal opføres 8 ejendomme, der er udført som 4 dobbelthuse.

Retligt grundlag

§ 32 i Miljøbeskyttelsesloven samt spildevandsbekendtgørelsen.

Handlemuligheder

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte, hvorvidt forslag til tillæg 8 til spildevandsplanen skal i 8 ugers offentlig høring eller ej. Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan også beslutte at udskyde den offentlige høring.

Vurdering

Separatkloakering af de nye ejendomme forventes at få en positiv effekt på miljøet, når spildevandet ledes til renseanlæg og regnvandet bortledes til rensebassin.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Kloakeringen med tilhørende skelbrønde anlægges af SK Spildevand A/S.

Der skal betales et tilslutningsbidrag pr. boligenhed på 38.873,75 kr. inklusive moms (2021-priser). Tilslutningsbidraget opkræves før arbejdet påbegyndes. Ud over tilslutningsbidraget kommer udgifter ledningsarbejder på hver ejendom.

Tværgående konsekvenser

Der er umiddelbart ingen konsekvenser for andre udvalg.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at sende forslag til tillæg 8 til Spildevandsplan 2019 i 8 ugers offentlig høring.

Bilag

330-2021-356203

Bilag 1 - Forslag til spildevandstillæg 8 Kloakering af Dalvang

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende: 

Godkendt.

13. Initiativsag: Anmodning om forvaltningens vurdering af budget (B)

13.   Initiativsag: Anmodning om forvaltningens vurdering af budget (B)

Sagsnr.: 330-2021-77529               Dok.nr.: 330-2021-355419                                          Åbent

Kompetence:

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Pernille Ivalo Frandsen Venstre, har den 27. september 2021 via sin initiativret ønsket forvaltningens vurdering af konsekvenserne for MPL med det vedtagne budget fra 1. behandling samt de to ændringsforslag ved 2. behandling i Økonomiudvalget.

Sagens indhold

Ingen bemærkninger.

Retligt grundlag

Lov om kommunernes styrelse § 11 stk.3.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Pernille Ivalo Frandsen Venstre indstiller,

1.    at   At forvaltningen vurderer konsekvenserne for MPL med det vedtagne budget fra 1. behandling samt de to ændringsforslag ved 2. behandling i Økonomiudvalget.

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende: 

Indstillingen godkendt. Det præciseres at reduktionen på 37 mio. kr. medtages i vurderingen.

Anne Bjergvang (A) kunne ikke tilslutte sig indstillingen og anførte, at spørgsmålet henhører under budgetprocessen, samt at forvaltningen under alle omstændigheder vil skulle forholde sig til budgettet ved udmøntningen af det godkendte budget.

14. Gensidig orientering (O)

14.   Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2020-160645             Dok.nr.: 330-2021-55728                                            Åbent

Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Sagens indhold

1.    Orientering fra udvalgsformand (føres til referat på mødet)

2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer (føres til referat på mødet)

3.    Orientering fra administrationen:

·         PFOS

·         Borgerservice Dahlsvej

·         Rottebekæmpelse

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres.

Bilag

330-2021-347324

Bilag 1 - Masterplan okt.

330-2021-355621

Bilag 2 - Mailliste okt.

330-2021-358743

Bilag 3 - Lokalplanoversigt okt.

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende: 

Udvalgsmødet den 1. november rykkes frem til den 25. oktober kl. 15 til 18.

Jørgen Grüner (F) orienterede om havkonference og bestyrelsesmøde i KIMO.

Udvalget følger op på Havkonferencen på et kommende udvalgsmøde.

Opsamling på Havkonferencen tilsendes udvalget.

Øvrige pkt.

Udvalget ønsker:

- status for forurenet grund ved Næstvedvej, Jeepcentralen

- status, solceller, Better Energi

- en genbehandling af lokalplan, Krænkerup

- status mast Eggeslevmagle

- status Fluxwater

Der afholdes udvalgsmøde om kommuneplan den 24. nov. Kl.8.30 til 11.30.

Der kommer en udvalgssag på næstkommende møde om de videre tiltag fsva. PFOS/Brandskole mv.

15. Godkendelse af referat (B)

15.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2020-160645             Dok.nr.: 330-2021-55729                                            Åbent

Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender referatet.

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende: 

Godkendt.