Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget (2018) – Referat – 5. marts 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90230               Dok.nr.: 330-2018-104331                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:  Anne Bjergvang (A)
Godkendt.

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

2.     Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

Sagsnr.: 330-2017-90230               Dok.nr.: 330-2018-104357                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra Centerchefen for Teknik og Miljø:
· Maliliste med mails sendt til udvalget
· Masterplan
· Status lokalplan (følger med den endelige dagsorden)
Baggrund
Centerchefen for Teknik og Miljø giver orientering om:
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:  Anne Bjergvang (A)
Administrationen orienterede om Vester mose å. Der følges op på sagen på næste udvalgsmøde.
Jørgen Grüner (F) orienterede om møde med digegrupperne i Halsskov.
Jørgen Grüner (F) orienterede om borgermøde om Stjernebakken. I den forbindelse drøftede udvalget afholdelse af borgermøder. Det blev aftalt, at datoer for afholdelse af møderne aftales på udvalgsmøderne.
Jørgen Grüner (F) orienterede om henvendelser om støj ved Kongstedpark og henvendelse fra andelsboligforening ved Skovbrinken.
I forbindelse med indførelse af den nye affaldsordning ønsker Thomas Clausen (Ø) en tydeligere beskrivelse af hvor "fri" restaffaldet skal være for madaffald.

3. Afholdelse af temaseminar i 2018 (D)

3.     Afholdelse af temaseminar i 2018 (D)

Sagsnr.: 330-2017-90230               Dok.nr.: 330-2018-120470                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget
Beslutningstema
Det foreslås, at der afholdes 4 seminarer i år, der knytter sig til udvalgets ressortområde.
Baggrund
Det foreslås, at der afholdes 4 seminarer i år, der knytter sig til udvalgets ressortområde.
Formålet med seminarerne er generelt, at give udvalget et overblik over relevante områder med henblik på en politisk drøftelse og politisk retningstilkendegivelse på relevante områder.
Det første seminar afholdes i april og omhandler grundvandsbeskyttelse, kystbeskyttelse og renovationsordningen.
Det andet seminar afholdes i juni og omhandler status og drøftelse af bæredygtighedsområdet og boligplanlægning.
Det tredje seminar afholdes i oktober og omhandler planlægning, udlæg og beskyttelse af rekreative områder samt trafikplanlægning.
Det fjerde seminar afholdes i december og omhandler naturforvaltning.
Indstilling
Udvalgsformanden for Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget indstiller,
1.    at Udvalget drøfter forslag til afholdelse af seminarer.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:  Anne Bjergvang (A)
Drøftet.
Temamøderne afholdes i forlængelse af udvalgsmøderne.
Aprilmødet flyttes til majmødet.

4. Kompetenceplan 2018 (D)

4.     Kompetenceplan 2018 (D)

Sagsnr.: 330-2017-62614               Dok.nr.: 330-2018-9512                                              Åbent
Kompetence: Fagudvalgene
Beslutningstema
Fagudvalgene skal drøfte kompetenceplanen, hvor kommunens opgaver er uddelegeret.
Baggrund
Da der er kommet ny styrelsesvedtægt skal kompetenceplanen opdateres, således at den svarer til den nye udvalgsstruktur. Administrationen har derfor gennemgået kompetenceplanen fra tidligere byrådsperiode, således at opgaverne bliver flyttet ud på de nye udvalg. Denne flytning skal godkendes af Byrådet.
Principperne bag kompetenceplanen er vedhæftet som bilag. Bilaget beskriver blandt andet forholdet mellem Styrelsesloven, Styrelsesvedtægten og kompetenceplanen.
Ajourføringen
Økonomiudvalget og Byrådet besluttede på møder henholdsvis den 11. og 18. september 2016, at der, i forbindelse med opdatering af kompetenceplanen, skulle ske en ajourføring med afsæt i en administrativ ajourføring af de gældende kompetenceforhold, herunder forslag til kompetenceændringer. Dette gøres blandt andet fordi der hele tiden sker ændringer, glidninger af opgaver og ændrede ønsker til opgavefordelingen.
Der er taget udgangspunkt i den senest godkendte kompetenceplan fra 2016, og den er så løbende blevet administrativt ajourført med de konkrete politiske beslutninger om kompetenceændringer, der er truffet siden. Det handler kun om et par stykker. Disse er ikke markeret i den vedhæftede kompetenceplan.
Administrationens forslag til ændringer er vedhæftet som bilag.
Alle ændringer, der er foreslået af administrationen, er i den vedhæftede kompetenceplan markeret med rødt. Det er den foreslåede tekst, der er indsat i dokumentet.
Følgende principper er dog grundlæggende for kompetenceplanen:
Tværgående politikker er Byrådets kompetence. Det samme gælder overordnede serviceniveauer omfattende alle kommunens borgere. Politikker og serviceniveauer på de enkelte fagområder er udvalgenes kompetence. Det samme gælder udmøntningen af de tværgående politikker i strategier inden for de enkelte fagområder. Opdatering af serviceniveauerne med baggrund f.eks. i ændret lovgivning, hvor der ikke ændres væsentligt på serviceniveauet, er administrationens kompetence, eventuelt med efterfølgende orientering af det relevante fagudvalg.
Indgreb (eller håndhævelse af en fastsat pligt f.eks. tilslutningspligt) er administrationens kompetence med efterfølgende orientering af udvalget i de generelle typer af sager, hvor udvalget måtte ønske det (fordi der er tale om enkeltsagsbehandling med baggrund i en allerede fastlagt ramme).
Støtte fra midler under udvalgets område er udvalgets kompetence (meddelelsen af støtten beror på et skøn), denne kompetence kan eventuelt udøves gennem fastsættelse af retningslinjer, som administrationen forvalter i forhold til enkeltansøgninger.
Fagudvalgenes drøftelser i nærværende sag, vil blive indskrevet i en ny sag, som igen forelægges fagudvalgene i april, inden beslutning i Byrådet.
Retligt grundlag
Beslutning om kompetenceændringer er Byrådets kompetence.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det anbefales, at de foreslåede ændringer drøftes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Den konstituerede kommunaldirektør indstiller,
1.    at Fagudvalgene skal drøfte kompetenceplanen
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:  Villum Christensen (I)
Godkendt. Evt. afskedigelser eller indgriben i forhold til handleplaner, der ikke overholdes eller af direktionen vurderes ikke at kunne overholdes, skal orienteringen til udvalget ske før der tages konkrete skridt i forhold til handleplanerne.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Drøftet med følgende bemærkninger:
Udvalget ønsker, at der sker ændring i forslaget til |Kompetenceplan| af 26. marts 2018.
Side 8: vedrørende "ændringer i serviceniveau.." og "afskedigelser og /eller ændringer.." rettes i forhold til |Evt. Afskedigelser eller indgriben i forhold til handleplaner, der ikke overholdes eller af direktonen vurderes ikke at kunne overholdes, så skal orienteringen til udvalget ske før, der tages konkrete skridt i forhold til handleplanerne.
Side 5: Udvalget ønsker til udvalgsmødet i april at få forelagt en beskrivelse af konsekvenser ved at ændre kompetencen i forhold til "Rammer for tilsyn, § 5" og "Evaluere pædagogiske læreplaner § 10, stk. 2".
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:  Anne Bjergvang (A)
Drøftet.

5. Kyst og Naturturisme - Stillinge Strand (O)

5.     Kyst og Naturturisme - Stillinge Strand (O)

Sagsnr.: 330-2017-58973               Dok.nr.: 330-2018-8072                                              Åbent
Kompetence: Udvalgene for Erhverv og Turisme, Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighed samt Landdistrikts-, Teknik- og Ejendom.
Beslutningstema
Udvalgene orienteres om, at der under Kyst- og Naturturisme projektet igangsættes udvikling af en helhedsplan for Stillinge Strand området.
Baggrund
Som en del af kommunens vækststrategi, har en projektgruppe de seneste 2 år arbejdet med Kyst & Naturturisme. Hovedlinjerne har været bookbare events, national og lokal synlighed, faciliteter i naturen.
I august og september 2016 blev Kyst og Naturturismeprojektet præsenteret for LTE, KFT og EPM udvalget med en status og med information om, at projektgruppen i 2018 ville fokuserer på Stillinge Strand og udvikling af dette område. Nu er der blevet udarbejdet en projektplan for første trin, som igangsættes.
Størst koncentration af turister:
Stillinge Strand som område er aktuelt, fordi det af bl.a. Visit Vestsjælland bakkes op som:
- Største koncentration af sommerhuse (ca. 2500 sommerhuse i området)
- Største koncentration af udlejning
- Største koncentration af turister
- Mest omfattende erhvervsliv i forbindelse med strandområde
- Direkte offentlig transport fra national togrute (Slagelse Station)
- Nær kommunens største attraktion: Vikingeborgen Trelleborg
- Centrum i største sammenhængende strandområde (fra Korsør til Bildsø samt mod Kalundborg)
- Tidligere nomineret til at være blandt de bedste 10 strande i DK (Berlingske 2012)
- Bred lokal opbakning til udviklingstankerne
Lokal opbakning fra borgere, sommerhusejere og erhvervsliv:
Hejninge-Stillinge lokalråd udarbejdede i 2014 ligeledes en strategi, hvor flere områder bakker op om indsatsen. Herunder blandet andet: øget trafiksikkerhed, nye sommerhusgrunde, aktiviteter i området. Se hele strategien her: http://www.onlinepdf.dk/Books/viewpaid.aspx?onlinepdf=2faacad7-e871#24
I sommeren foretog Kyst- og Naturturisme projektet en undersøgelse af både gæster og erhvervsdrivende i området for at klarlægge årsagen til, hvorfor strandområdet var besøgsværdigt, men også afsøgte potentialet.
Den 6. oktober 2017 afholdt Kyst- og Naturturisme projektet en workshop for lokale interessenter, hvor blandt andet Erhvervscenteret, Visit Vestsjælland og Dansk Kyst og Naturturisme deltog sammen med de lokale grundejerforeninger, erhvervsdrivende og lokalrådet om at pege på potentialer og samle ønsker for området. Det blev til en helt konkret liste med en lang række konstruktive forslag til forbedringer.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Orienteringen tages til efterretning.
Vurdering
Arbejdet med Stillinge Strand er et godt eksempel på, hvordan man med tværfagligt samarbejde kan nå længere ved at arbejde sammen. Administrationen vurderer, at både trafiksikkerhed og trafiktrykhed, erhvervslivet og turismen samt landudvikling og borgernes oplevelse af området vil blive højnet ved indsatsen, som bygger på områdets egne ønsker for udviklingen.
I 2018 er indsatserne i kyst og naturturisme projektet derfor:
- Helhedsplan for Stillinge Strand området med udgangspunkt i bilag 1
- Aktivitetsudvikling med lokal- og erhvervsforeningen i området samt Visit Vestsjælland (er igangsat).
- Koordinere allerede driftsmidler for området, så der er rød tråd med udviklingsprojektet
Med inspiration i lignende projekter i Marielyst Strand og Øster Hurup ved Thy, har man set, hvordan både erhvervsliv og turisme udvikler sig markant ved en helhedstankegang i et sommerhus område. Helhedsplanen er inddelt i 3 områder:
- Strandområdet inkl. pladsen med toiletter
- Torvet inkl. trafiksikkerhed på Stillinge Strandvej
- Forløbet fra P-pladsen til vandkanten: etablere oplevelser på vejen, så forløbet virker interessant.
En arbejdsgruppe bestående af medarbejdere fra Vej, Drift og Plan vil sammen med projektlederen udarbejde helhedsplanen i de kommende måneder.
Helhedsplanen vil blive præsenteret på udvalgsmøde i juni måned inklusiv fundingplan for udvalgets vurdering af om projektet kan bringes videre til budgetforhandlinger 2019 i august.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice og Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at udvalgene tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:  Villum Christensen (I)
Taget til efterretning.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:  Anne Bjergvang (A)
Orienteringen taget til efterretning.

6. Oplæg til boligudvikling på Møllebakken 15 og den tidligere højskolegrund i Skælskør (B)

6.     Oplæg til boligudvikling på Møllebakken 15 og den tidligere højskolegrund i Skælskør (B)

Sagsnr.: 330-2016-3371                 Dok.nr.: 330-2018-3031                                              Åbent
Kompetence: Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget skal tage stilling til det reviderede oplæg til boligudvikling på Møllebakken 15 og den tidligere højskolegrund. Udvalget skal beslutte grundlag for en ny lokalplan for området.
Baggrund
På mødet den 6. juni 2017 besluttede Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget, at der skal udarbejdes en samlet vision for boligudvikling på Møllebakken 15 og højskolegrunden i Skælskør, som grundlag for en lokalplan, ud fra følgende centrale principper:
- Bolig og natur skal smelte mest muligt sammen
- Landskabet skal være et bærende element i en samlet vision
- Udsigt til Skælskør Fjord og dagslys skal være retningsgivende for placering og omfang af boliger
- Offentlighedens adgang til fjorden skal sikres
- Højskolens arkitektur skal fungere som inspiration for ny bebyggelse
- For at sikre udsigten til fjorden planlægges der kun for lave hække og få solitære træer
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget fik på mødet den 6. november 2017 præsenteret et visionsoplæg indeholdende en analyse og to scenarier for fremtidige bebyggelsesplaner for området.
Den ene bebyggelsesplan arbejder med at skabe en større koncentration af klyngehuse, der som mindre enheder med tilknyttede terrasser placeres henover landskabet på begge ejendomme med reference til Utzon-husene i Helsingør (bebyggelsesplan D i det vedhæftede bilag 1). Den anden bebyggelsesplan arbejder med 3 typer af boliger: klyngehuse, lejligheder i to etager og et punkthus (bebyggelsesplan C i det vedhæftede bilag 1).
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget besluttede på mødet den 6. november 2017, at de ønskede en nærmere undersøgelse af alternative placeringer til punkthuset med hensyn til højder og visualiseringer samt en nærmere præcisering af samspillet med Skælskørs øvrige arkitektur i forhold til materialevalg.
Urland Arkitekter har udarbejdet et revideret visionsoplæg med udgangspunkt i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalgets bemærkninger. Der er kigget nærmere på sol- og skyggeforhold og materialevalg samt byggeriets volumen, højde, synlighed og placering på grunden.
Det vil sige, at det reviderede visionsoplæg (bilag 1) indeholder to nye bebyggelsesplaner (A og B) og fire i alt.
Bebyggelsesplan A: klyngehuse, lejlighedskompleks i 2 etager og et 9 etagers punkthus i det sydvestlige hjørne.
Bebyggelsesplan B: klyngehuse og lejlighedskompleks med mulighed for op til 5 etager.
Bebyggelsesplan C: klyngehuse, lejlighedskompleks i 2 etager og et 9 etagers punkthus i midten af bebyggelsen.
Bebyggelsesplan D: klyngehuse
Alle bebyggelsesplaner arbejder med tre vejtilslutninger fra Møllebakken: én langs skelet til Julemærkehjemmet, én mellem højskolegrunden og Møllebakken 15 samt én, der alt afhængig af bebyggelsesplan servicerer lejlighedskompleks og punkthus eller en større koncentration af klyngehuse.
De detaljerede sol- og skyggeforhold for bebyggelsesplan A, B og C fremgår af bilag 2. Der er ikke udarbejdet sol- og skyggeanalyser af bebyggelsesplan D, da der alene er tale om byggeri i op til 2 etager.
Retligt grundlag
Lokalplanlægning tilvejebringes gennem planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge, at enten bebyggelsesplan A, B, C eller D skal danne grundlag for en ny lokalplan for Møllebakken 15 og den tidligere højskolegrund i Skælskør.
Udvalget kan vælge at komme med justeringer til den valgte bebyggelsesplan som grundlag for en ny lokalplan for Møllebakken 15 og den tidligere højskolegrund i Skælskør.
Udvalget kan vælge at forkaste bebyggelsesplanerne i visionsoplægget.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at alle fire bebyggelsesplaner opfylder de centrale principper for udviklingen af området som helhed. Bebyggelsesplanerne rummer forskellige kvaliteter, potentialer og muligheder, herunder oplevelse af fjorden, omkringliggende landskab og rummene mellem husene. Der er kigget nærmere på sol- og skyggeforhold ved de forskellige scenarier, og generelt er de fleste boliger placeret hensigtsmæssigt i forhold til solens gang i dag- og aftentimerne. Scenarie B og D giver overordnet set færrest skyggegener, hvilket skyldes, at der er tale om lavere byggeri. De foreslåede materialevalg og -udtryk (tegl) passer godt ind i Skælskørs karakter – både hvad angår nutidens billede og fremtidens udvikling. I forhold til synlighed fra land og vand er det kun punkthuset, der vil skabe en markant ændring i forhold til områdets og byens nuværende profil. Et punkthus i 9 etager vil dermed skille sig ud og for nogen måske virke fremmed i forhold til Skælskørs øvrige bebyggelse og købstadsmiljø, som mange er glade for og ønsker at værne om.
Scenarie A: Fyrtårnet i Skælskør – 116 boliger (NY)
Klyngehuse, lejligheder i 2 etager og et punkthus i 9 etager. Størstedelen af klyngehusene ligger jævnt ned ad de bløde bakker på Møllebakken 15, med gode udsynsmuligheder for den enkelte bolig, og skaber samtidig luft og åbenhed ned gennem den samlede bebyggelse. Med reference til elevfløjen i den gamle højskolebygning er der arbejdet med en randbebyggelse længere mod syd, der følger den eksisterende struktur og det omkringliggende terræn. Denne struktur kan tilpasses eksisterende byggeri eller opføres som nybyggeri. Punkthuset i 9 etager vil fremstå som et nyt element i horisonten og vil kunne tilbyde attraktive lejligheder med kig til fjord, landskab og by. Punkthuset og lejlighedskomplekset bidrager med alternative boligtyper til klyngehusene, hvormed scenarie A tilbyder noget forskelligt med henblik på at ramme en bredere målgruppe. Endvidere er scenarie A nem at justere og etapeopdele, da de tre boligtyper kan realiseres uafhængigt af hinanden. Boligstørrelserne er på mellem 75 – 150 m2, og bebyggelsesprocenten er på 21.
Scenarie B: Møllebakkehuset – 106 boliger (NY)
Klyngehuse og lejligheder i op til 5 etager. Scenarie B viser, hvordan området kan udvikles med to forskellige boligtyper, der opdeles med et grønt landskab imellem dem. Lejlighedskomplekset er som i scenarie A og C tænkt som en videreførelse af højskolens struktur med lejligheder i 2 etager ud mod fjorden. Ud mod Møllebakken udnyttes det flade terræn til at skabe lejligheder i op til 5 etager, som en fortsættelse af bebyggelsen, der dermed har aftryk som den tidligere højskole. Hele lejlighedskomplekset er tænkt holdt i samme udtryk, så der skabes en naturlig sammenhæng mellem højt og lavt byggeri og klyngehusene. I modsætning til scenarie A og C kan der i scenarie B ikke opnås helt de samme storslåede udsigter fra de øverste boliger. Det betyder samtidig, at ny bebyggelse vil være mindre synlig fra både Skælskør by og indsejlingen til Skælskør end i scenarie A og C. Boligstørrelserne er på mellem 75 – 150 m2, og bebyggelsesprocenten er på 15.
Scenarie C: Skælskør Tårnet – 114 boliger
Klyngehuse, lejligheder i 2 etager og et punkthus i 9 etager. Scenarie C arbejder ud fra de samme principper som scenarie A, dog med en anden og mere central placering af punkthuset. Punkthuset får dermed en mere markant rolle – både i opfattelsen af området som helhed, i ankomsten til området, brugen af udearealerne og i forhold til synlighed. I forhold til skyggeforhold vil punkthuset ikke påvirke omkringliggende boliger nævneværdigt. Boligstørrelserne er på mellem 75 – 150 m2, og bebyggelsesprocenten er på 20.
Bebyggelsesplan D: terrassehaven – 89 boliger
Klyngehuse. Husene varierer i boligstørrelser på mellem 75 – 150 m2 i 1-2 etager med en samlet bebyggelsesprocent på 15. Hvert hus retter sig til dels mod de indre, grønne gårdrum, hvor der også er parkering til hver bolig, og de større, grønne fællesarealer. Husene bindes sammen af terrasserne, som fungerer som en slags promenade, hvilket får hele bebyggelsen til at fremstå meget åben. Terrasserne minimerer landskabsfladen, men åbner til gengæld op for mindre ’torvedannelser’ og mulighed for opførelse af et fælleshus. Planen giver også mulighed for en hensigtsmæssig etapeopdeling ved en eventuel realisering.
I modsætning til scenarie A og C og til dels B kan der i scenarie D ikke opnås de samme storslåede udsigter, da der kun er tale om boliger i 2 etager. Alternativt kan der arbejdes med en tættere bebyggelse med boliger i op til 3 etager placeret på det flade terræn tættest på Møllebakken.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ved omdannelse af området til boligformål vil en udvidelse af Møllebakken fra Rådmandsvej til den tidligere højskolegrund være nødvendig. En udvidelse af Møllebakken vil være behæftet med en kommunal udgift til ekspropriation og anlæg af ny vej.
Den økonomiske konsekvens af udviklingen af arealet afhænger af, hvordan området handles, herunder i hvilket omfang Slagelse Kommune indgår i udviklingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Planchefen indstiller,
1.    at udvalget tager stilling til, hvilket scenarie der skal arbejdes videre med som grundlag for ny lokalplan.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:  Anne Bjergvang (A)
Udvalget besluttede at alle scenarier fremlægges på borgermøde i april med henblik på udvalgsbehandling i maj.

7. Oplæg til bebyggelsesplan for nyt boligområde, Skovbrynet, i Slagelse (B)

7.     Oplæg til bebyggelsesplan for nyt boligområde, Skovbrynet, i Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2017-83939               Dok.nr.: 330-2018-107687                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget skal tage stilling til om der i forbindelse med den igangværende udarbejdelse af lokalplanforslag 1194 for et nyt boligområde Skovbrynet/Skovsø Boligpark, kan godkendes en øget etage- og bygningshøjde.
Baggrund
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget besluttede den 4. december 2017 at igangsætte en boliglokalplan, Skovsø Boligpark, for omdannelse af størstedelen af det areal, der tidligere hed Skovsø Erhvervspark.
Under lokalplanudarbejdelsen er opstået en mere detaljeret planlægningsidé for hele bydelen og bygherre har fremsendt en beskrivelse af projektidéen – ”Skovbrynet” – udvikling af ny bydel i Slagelse.
Projektet er en overordnet vision for en hel ny bydel, der kan ses som en styrkelse af Slagelse Kommunes grønne plan for udviklingen af nordbyen med Tidselbjerget og skovrejsningsprojektet Nordskoven. Skovbrynet forvandles til en attraktiv og nyskabende bydel, med et bredt, varieret boligudbud, som omfatter både parcelhuse, rækkehuse, 3 etagers punkthuse og etageboliger med udsigt.
For at give den ny bydel identitet og karakter, udvides den eksisterende skov i området, så den fylder hele den centrale del af området inden for Elmesvinget. Boliggrupperne opføres i karakterfulde lysninger, der skabes i skovbeplantningen. Store rekreative arealer friholdes for bebyggelse, så der bliver plads til så meget skov som muligt.
Som forudsætning for at de rekreative arealer kan friholdes for bebyggelse er der planlagt bygget punkthuse i 5 etager i en højde af 17 meter på et begrænset område mod nord.
Kommuneplan 2017 giver mulighed for, inden for lokalplanområdet, at opføre bebyggelse i form af åben-lav, tæt-lav og etageboliger i op til 3 etager i en højde af maks. 12 meter.
En realisering af projekt-idéen vil kræve en ændring af Kommuneplan 2017 i form af et kommuneplantillæg, hvad angår etage antal og bygningshøjde.
Retligt grundlag
Kommuneplantillæg tilvejebringes efter planlovens § 23c.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at godkende bygherres fremsendte bebyggelsesplan og dermed imødekomme anmodningen om at ændre kommuneplanens rammebestemmelse for området, således at det maksimale etageantal ændres fra 3 til 5 etager og den maksimale bygningshøjde ændres fra 12 til 17 meter. Det vil betyde, at et kommuneplantillæg vil kunne igangsættes og udarbejdes sideløbende med lokalplanen.
Udvalget kan vælge ikke at godkende bygherres fremsendte bebyggelsesplan og dermed ikke imødekomme anmodningen om en kommuneplanændring. Det vil betyde, at boligprojektet ikke vil kunne realiseres i den ønskede udformning, men kun indenfor maks. 3 etager/12 meter.
Vurdering
Administrationen vurderer, at omdannelse af det tidligere erhvervsområde til boligformål med dette arkitektoniske helhedsgreb, på en overbevisende måde tilføjes en markant ny identitet. Skovbeplantningen vil skabe en helt særlig stemning, som ikke findes andre steder i Slagelse.
Med udvidelsen af den eksisterende skov og med boliggruppernes placering og opdeling i lysninger i skovplantningen, skabes en fin harmonisk variation i såvel boligtyper og bygningshøjder. Herudover kan jordoverskud fra byggeriet genskabe et varieret og kuperet landskab i området.
Den åbne parcelhusbebyggelse udføres med udsigtslinjer fra skovbebyggelsen i centrum, hvorfra rækkehusenes højde stiger fra 1 til 3 etager og mod nord afsluttes med 5 markante punkthuse i 5 etager.
Med den smukke udsigt og den nære tilknytning til Trelleborg Golfklub og Naturparken kan etageboligerne blive en særlig attraktion for området og muliggør, at store grundarealer friholdes for bebyggelse, så der i stedet bliver plads til skovbeplantning.
Administrationen anbefaler, at oplægget til bebyggelsesplan godkendes, og at der udarbejdes et kommuneplantillæg, som muliggør projektet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Planchefen indstiller,
1.    at oplægget fra bygherre til bebyggelsesplan for nyt boligområde, Skovbrynet i Slagelse, godkendes,
2.    at kommuneplanens rammebestemmelse for område 1.2B36, som konsekvens heraf, ændres fra maks. 3 etager og højde 12 meter til maks. 5 etager og højde 17 meter,
3.    at kommuneplantillægget igangsættes og udarbejdes sideløbende med Forslag til lokalplan 1194, Boligområde Skovbrynet i Slagelse.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:  Anne Bjergvang (A)
Godkendt.

8. Boligprogram 2018 (O)

8.     Boligprogram 2018 (O)

Sagsnr.: 330-2018-10164               Dok.nr.: 330-2018-86164                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget; Erhvervs- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Boligprogram 2018 fremsendes til Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget og Erhvervs- og Turismeudvalget til orientering.
Baggrund
Der er udarbejdet et boligprogram for 2018. Boligprogrammet er en grundig gennemgang af Slagelse Kommunes ubebyggede boligarealer delt op i fremskrivningsområder. Der gives et overblik over, hvor mange ledige boliggrunde, der er, hvor mange boliggrunde der hvert år bliver taget i brug, og hvor de populære boliggrunde er.
Boligprogrammet indeholder desuden en oversigt over, hvor mange boliger der forventes bygget i perioden 2018-2031. Der er tale om en fremskrivning baseret på, hvor der er ledige arealer, hvor der er bygget de foregående år, hvordan markedet er pt., hvem der ejer ejendommene og kendskab til konkrete projekter.
Boligprogrammet indgår i grundlaget for Befolkningsprognose 2018, som udarbejdes af Center for Økonomi i marts 2018. Befolkningsprognosen indgår i grundlaget for budget 2019-2022.
Retligt grundlag
Udarbejdelse af boligprogram er i overensstemmelse med kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Boligprogram 2018 viser en fremgang i boligbyggeriet i Slagelse Kommune. De seneste år har især været præget af nyetablering af institutionsbyggeri (plejeboliger) og ungdomsboliger. Hvert år ses desuden en jævn tilvækst af nye parcelhuse og rækkehuse samt en fortætning af købstæderne ved indretning af lejligheder i eksisterende bebyggelse.
De kommende år vurderes tilvæksten af ungdomsboliger at fortsætte, da der fortsat opleves en efterspørgsel. Tilvæksten af rækkehuse vil desuden være markant de næste to år med etableringen af 126 nye rækkehuse på Tidselbjerget af Slagelse Boligselskab. Derudover forventes den jævne tilvækst af nye parcelhuse og fortætningen af byerne at fortsætte.
Udviklingen i Slagelse Kommune sker hovedsagelig i Slagelse By, hvor 119 ud af i alt 173 nye boliger i 2017 er opført. Udover Slagelse opleves der en efterspørgsel og udvikling i Slots Bjergby, Korsør, Skælskør og Vemmelev.
Rummeligheden i Slagelse Kommunes gældende planlægning er opgjort til, at der kan opføres 4498 boliger fordelt over hele kommunen. Rummeligheden er udregnet på baggrund af kommuneplanrammer og lokalplaner der giver mulighed for boliger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Befolkningsprognose 2018 udarbejdes på baggrund af Boligprogram 2018. Befolkningsprognosen samt budgetlægningen af budget 2019-2022 behandles af Økonomiudvalget.
Indstilling
Planchefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:  Villum Christensen (I)
Taget til efterretning.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:  Anne Bjergvang (A)
Taget til efterretning.
Udvalget ønsker at konsekvensen i forhold til seniorboliger/seniorfælleskaber, skæve boliger og ghettoplaner indgå i boligprogrammet

9. Regnskabsresultat for 2017 og overførsel til 2018 - Miljø-, Planlægnings- og Bæredygtighedsudvalget (B)

9.     Regnskabsresultat for 2017 og overførsel til 2018 - Miljø-, Planlægnings- og Bæredygtighedsudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2018-12111               Dok.nr.: 330-2018-103121                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2017. Desuden skal udvalget indstille til Økonomiudvalg og Byråd vedr. overførsel af mindre-/merforbrug på drift og anlæg til 2018.
Baggrund
Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat 2017 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af bilag 1 og er fordelt på udgiftstyper samt resultat pr. enhed/virksomhed. Resultat på anlæg fremgår af bilag 2 og er fordelt på de enkelte projekter. (Bilag er vist med udgiftsområder i henhold til den ny udvalgsstruktur.)
Overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2017 til 2018 tager udgangspunkt i ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”, som er godkendt af Byrådet den 29. marts 2016 med ændring vedr. overførsel af mindreforbrug. Heraf fremgår at:
· For Budgetramme 1 (serviceudgifter, særligt dyre enkeltsager og ældreboliger) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene. For merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplan til den efterfølgende budgetopfølgning, der viser plan for afvikling af merforbruget inden for 2 år.
· For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige, aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke mellem regnskabsårene.
· For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og Centre mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte rådighedsbeløb overføres fuldt ud.
· For det brugerfinansierede område overføres over-/underskud via status og derfor sker der ikke overførsel af drifts- og anlægsbevillinger
Afvigelse fra disse hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byråd.
Økonomiudvalget behandler på møde d. 19. marts 2018 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 26. marts 2018.
A. Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet for 2017 viser for drift et samlet forbrug på 19,4 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september var det forventede regnskab anslået til 20,6 mio. kr. for Miljø og Natur, 0,9 mio. kr. for Plan og Byggesager, i alt 21,5 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat, drift

Miljø-, Plan- og Bæredygtighedsudvalget

Mio. kr.
Korrigeret budget
2017
Regnskab 2017
Afvigelse
(- = mer-
forbrug)
10.1 Miljø og Natur
 
 
 
Serviceudgifter
16,8
14,1
2,7
Brugerfinansieret
5,4
4,9
0,5
10.2 Plan og Byggesager
 
 
 
Serviceudgifter
2,4
0,4
2,0
Total
24,6
19,4
5,2
Miljø og Natur
Mindreforbrug på serviceudgifter på 2,7 mio. kr., vedrører primært:
På miljøområdet er der en afvigelse på 0,8 mio. kr. Mindreforbruget skyldes primært at indsatsplaner for grundvandsbeskyttelse er forsinket. Indsatsplanlægningen forventes færdig i 2018.
På naturområdet er der en afvigelse på 1,3 mio. kr. Mindreforbruget skyldes primært forsinkelse på restaureringsprojekt vedrørende Harrested Å og Harrested Eng. Projektet forventes realiseret i 2018. 
På klimaområdet er der en afvigelse på 0,9 mio. kr. Mindreforbruget skyldes blandt andet forsinkelse i arbejdet med højvandssikring grundet klagesager samt ændret lovgivning. Endvidere har der været et lavere aktivitetsniveau på Energitjek i 2017.
På skadedyrsbekæmpelse er der et merforbrug på 0,2 mio. kr. 
Plan og Byggesager
Mindreforbrug på serviceudgifter på 2,0 mio. kr. Afvigelsen forekommer på igangsatte projekter, som fortsætter i 2018. Der er disponeret midler til udarbejdelse af strategiplan og masterplan for Megacenter Vest. Endvidere er der reserveret midler til forskønnelse af Nytorv i Slagelse.
B. Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder.
Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift

Miljø-, Plan og Bæredygtighedsudvalget

Mio. kr.
Overført
fra 2016
til 2017
Overføres
fra 2017
til 2018
Tilføres
kassen
10.1 Miljø og Natur
2,8
2,8
0,0
10.2 Plan og Byggesager
1,6
2,0
0,0
Total
4,5
4,8
0,0
Bilag 1 viser for hver virksomhed og center overførsler i henhold til ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.
C. Overførsel anlæg (bilag 2)
Regnskabsresultatet for 2017 viser for anlæg samlet uforbrugte rådighedsbeløb på 9,4 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september var det forventede uforbrugte rådighedsbeløb anslået til 8,8 mio. kr.
Nedenstående tabel viser hvordan overførsler på anlæg overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder. En mere detaljeret oversigt kan ses i bilag 2.
Overførsel af uforbrugte rådighedsbeløb, anlæg

Miljø-, Plan og Bæredygtighedsudvalget

Mio. kr.
Overføres
fra 2017
til 2019
10.1 Miljø og Natur
9,4
10.2 Plan og Byggesager
0,0
Total
9,4
Mindreforbruget på 9,4 mio. kr. kan alene henføres til Tude Å projektet. På grund af en langvarig proces med staten og klagesagsbehandling, er projektets anlægsfase udskudt og der har derfor kun været et mindre forbrug i 2017. Restbevillingen anvendes i den primære anlægsfase, der forventes udført i 2018/2019. Der er i anlægsbudgettet 2018 i forvejen afsat 2,6 mio. kr. til Tude Å projektet. Disse midler forventes at kunne dække udgifterne i 2018. Derfor ønskes de uforbrugte midler i 2017 overført til 2019.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Reglerne for overførselsadgang af drift og anlæg fremgår af ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” afsnit 1.3.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mer-/mindreforbrug for drift og anlæg eller udvalget kan for specifikke områder anbefale Økonomiudvalg og Byrådet, at der gives dispensationer for de nævnte hovedprincipper.
Vurdering
Administrationen anbefaler at kommunens styringsregler følges, og der overføres uforbrugte budgetrammer fra 2017 til 2018 som angivet i bilag 1.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indstilling fra administrationen indebærer, at der vedr. drift skal overføres mindreforbrug på netto 4,8 mio. kr. fra 2017 til 2018.
Tilsvarende betyder indstillingen, at der samlet overføres uforbrugte rådighedsbeløb på anlægsprojekter for samlet 9,4 mio. kr. overføres til 2019.
Overførslerne finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
10.1
 
2.769
 
 
Drift
10.2
 
2.016
 
 
Anlæg
10.1
 
 
9.443
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Kassen
1.4
 
-4.785
-9.443
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø samt Planchefen indstiller,
1.    at Orientering om foreløbigt regnskabsresultat for 2017 tages til efterretning
2.    at Fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 10.1 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet mindreforbrug på i alt 2,769 mio. kr.
3.    at Fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 10.2 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet mindreforbrug på i alt 2,016 mio. kr.
4.    at Fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 10.1 overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 9,443 mio. kr. til 2019.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:  Anne Bjergvang (A)
Ad 1 - Taget til efterretning.
Ad 2 - 4 anbefales.

10. Principbeslutning - frivillige aftaler på ekspropriationslignede vilkår (B)

10.   Principbeslutning - frivillige aftaler på ekspropriationslignede vilkår (B)

Sagsnr.: 330-2010-95872               Dok.nr.: 330-2018-66153                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget skal overfor Byrådet anbefale, at der træffes en principbeslutning, som giver SK Forsyning mulighed for at indgå frivillige aftaler på ekspropriationslignende vilkår med lodsejere til gennemførelse af spildevandsplanen.

Baggrund
Byrådet traf den 23. maj 2011 en generel principbeslutning om ekspropriationer i forhold til spildevandsplanen, som gav SK Forsyning mulighed for at indgå frivillige aftaler på ekspropriationslignende vilkår med lodsejere om erhvervelse af rettigheder og arealer. Det vurderes, at denne beslutning er forældet, hvorfor der skal træffes en ny principbeslutning.
De frivillige aftaler kan både omhandle sikring af eksisterende kloakanlæg og etablering af nye kloakanlæg omfattet af spildevandsplanen. Hvis der indgås frivillig aftale, vil SK Forsyning kunne udbetale erstatning til lodsejer ved mindelig overenskomst mellem parterne. Slagelse kommune er som myndighed ikke part i aftalerne og skal ikke godkende dem.
Den aftalte erstatning er kun skattefri for lodsejeren, hvis aftalen er på ”ekspropriationslignende vilkår”. For at SK Forsyning kan indgå frivillige aftaler med lodsejere, forudsættes det derfor, at det fornødne ekspropriationsgrundlag er til stede, samt en tilkendegivelse (principbeslutning) fra Slagelse Kommune om, at kommunen vil ekspropriere, hvis der ikke kan indgås aftale. I forbindelse med den tidligere beslutning bekræftede Skatterådet, at det ikke er nødvendigt at træffe principbeslutning for hver enkelt lodsejer, hvis der i stedet træffes en generel principbeslutning.
Spildevandsplanen udgør det formelle plangrundlag for, at SK Forsyning kan erhverve de nødvendige rettigheder. Hvis det ikke er muligt at indgå frivillige aftaler indstilles det, at SK Forsyning kan gennemføre rettighedserhvervelsen via ekspropriation. Såfremt det bliver nødvendigt med ekspropriation, forelægges dette for udvalget, inden ekspropriationssagen påbegyndes.
Retligt grundlag
Beslutning om ekspropriation træffes med hjemmel i Lov om Miljøbeskyttelse § 58 og evt. ekspropriation vil blive gennemført efter Lov om Miljøbeskyttelse § 59-61.
Handlemuligheder
Byrådet kan afvise, at træffe en generel principbeslutning og i stedet vælge at behandle hver enkelte frivillige aftale. Dette vil dog ressourcemæssigt belaste administrationen, udvalget og Byrådet, og kan forsinke anlægsprojekterne unødigt.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø vurderer, at en principbeslutning bør træffes, da frivillige aftaler med lodsejere kan være en hurtig og økonomisk fornuftig løsning for alle parter.
Frivillige aftaler er at foretrække fremfor ekspropriationer, som er et tvangsindgreb overfor lodsejere. Ekspropriationer er endvidere mere ressourcekrævende med åstedsforretninger, protokoller, politiske indstillinger og ekspropriationsbeslutninger og eventuelle klagesager og taksationer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Beslutningen har ingen økonomiske eller personalemæssige konsekvenser for Slagelse Kommune. Eventuelle erstatninger i forbindelse med frivillige aftaler afholdes af SK Forsyning A/S.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen konsekvenser for andre udvalg.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller, at det anbefales over for Byrådet,
1.    at det godkendes, at hvis SK Forsyning A/S ikke kan gennemføre rettighedserhvervelse gennem frivillige lodsejeraftaler, vil Slagelse Kommune foretage ekspropriation af de nødvendige rettigheder og arealer til gennemførelse af spildevandsplanen, og de anlægsarbejder som følger heraf.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:  Anne Bjergvang (A)
Anbefales.

11. Bildsø Strand - Ekspropriation - Kloakering af sommerhusområdet (B)

11.   Bildsø Strand - Ekspropriation - Kloakering af sommerhusområdet (B)

Sagsnr.: 330-2017-81334               Dok.nr.: 330-2018-86903                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget skal overfor Byrådet anbefale, at der træffes beslutning om ekspropriation og servitutter på 8 ejendomme i forbindelse med kloakering af sommerhusområdet ved Bildsø Strand.

Baggrund
I forbindelse med kloakeringsprojektet ved Bildsø Strand er der den 2. januar 2018 afholdt åstedsforretninger som forberedelse til ekspropriation på 8 ejendomme. Projektet gennemføres på baggrund af eksisterende spildevandsplan 2015-2018 for Slagelse Kommune.
Som repræsentant for Slagelse Kommune deltog Knud Vincent (V) i åstedsforretningerne.
Under åstedsforretningerne blev der indgået aftaler om placeringer af pumpebrønde og ledninger, samt skelbrønde og el-forsyning til pumperne. Aftalerne er indarbejdet i det reviderede projekt og ekspropriationsmateriale med forbehold for, at Byrådet træffer afgørelse om ekspropriation.
Ved åstedsforretningerne blev der endvidere afgivet skriftlige erstatningstilbud. Ethvert forlig med lodsejerne vil være under forudsætning af Byrådets godkendelse og beslutning om ekspropriation. Derefter har lodsejere, der endnu ikke har accepteret erstatningstilbuddet, en frist på 8 uger til at acceptere tilbuddet. Hvis der mellem disse lodsejere og SK Forsyning ikke indgås et forlig inden for denne 8 ugers periode, så vil sagen gå videre til en taksationskommission.
Der er udarbejdet et detailprojekt, som er klar til at blive udbudt. Hvis Byrådet godkender og træffer beslutning om ekspropriation, vil anlægsarbejdet kunne påbegyndes maj 2018 og afsluttes ultimo 2019.
Der er ikke indkommet bemærkninger til åstedsprotokollerne, som er taget til efterretning. Åstedsprotokollerne er vedlagt som bilag.
Retligt grundlag
Ekspropriationerne foretages med hjemmel i Miljøbeskyttelseslovens § 58.
Handlemuligheder
Byrådet kan beslutte om der skal eksproprieres, eller om der ikke skal eksproprieres. Hvis ikke der træffes beslutning om ekspropriation, vil det vanskeliggøre kloakeringsprojektet teknisk og økonomisk for SK Forsyning.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø anbefaler, at det besluttes, at ekspropriationerne gennemføres.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
SK Forsyning A/S afholder alle udgifter.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen konsekvenser fra andre udvalg.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller, at det anbefales over for Byrådet

1.   at  der træffes beslutning om ekspropriation
2.   at  de under åstedsforretningerne trufne aftaler tages til efterretning.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:  Anne Bjergvang (A)
Anbefales.

12. Indsatsplan for bekæmpelse af kæmpe-bjørneklo 2017 og frem

12.   Indsatsplan for bekæmpelse af kæmpe-bjørneklo 2017 og frem

Sagsnr.: 330-2017-16442               Dok.nr.: 330-2018-119354                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget skal tage stilling til om Indsatsplanen for bekæmpelse af kæmpe-bjørneklo kan sendes til godkendelse i Byrådet.
Baggrund
På Byrådets møde den 30. oktober 2017 blev forslag til Indsatsplanen for bekæmpelse af kæmpe-bjørneklo sendt i offentlig høring.
 Enhedslisten ønskede følgende bemærkning med i forbindelse med høringen:
” Ingen kemisk bekæmpelse, ingen brug af glyphosat ved bekæmpelse af kæmpe-bjørneklo”
Der er ikke indkommet bemærkninger i høringsperioden.
Siden vedtagelse af forslaget har planen desuden blevet screenet (bilag) efter lov om miljøvurdering af planer og programmer, og der er truffet en afgørelse om, at planen ikke skal miljøvurderes (bilag).
De tidligere bemærkninger fra Enhedslisten, samt bemærkninger i forbindelse med screening for miljøvurdering har dog resulteret i enkelte tilføjelser til indsatsplanen som er bilagt sagen.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse nr. 842 af 23. juni 2017 om bekæmpelse af kæmpebjørneklo samt 958 af 10. juli 2017 om drift af landbrugsjorder.
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter LBK. nr. 448 af 10/05/2017 (miljøvurderingsloven).
Når indsatsplanen er endeligt vedtaget kan den påklages med hensyn til om kommunen har opfyldt kravene til indhold i planen jf. bekendtgørelsen om bekæmpelse af kæmpebjørneklo. Klagefristen er 4 uger.
Handlemuligheder
Det kan vælges, at godkende Indsatsplanen for bekæmpelse af kæmpe-bjørneklo endeligt, eller helt afvise indsatsplanen.
Vurdering
Det vurderes at indsatsplanen vil være et godt grundlag for det videre arbejde med bekæmpelse af Kæmpebjørneklo.
Høringsperioden eller screeningen i forbindelse med miljøvurderingen har ikke ført til ændringer i planen, der er så væsentlige, at planen skal sendes ud i fornyet høring. Planen kan derfor uden videre godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Som en del af myndighedsarbejdet med bekæmpelse af kæmpebjørneklo, kan det forventes, at kommunen vil få udgifter til gennemførelse af selvhjælpshandlinger på 40-50.000 kroner om året.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at Indsatsplanen for bekæmpelse af kæmpe-bjørneklo med de anførte tilføjelser sendes til Byrådet med anbefaling om endelig godkendelse.
2.    at Indsatsplanen herefter offentliggøres med en klagefrist på 4 uger
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:  Anne Bjergvang (A)
Anbefales.
Thomas Clausen (Ø) ønskede følgende indført i Indsatsplanen "Ingen kemisk bekæmpelse, ingen brug af glyphosat ved bekæmpelse af kæmpebjørneklo".

13. Godkendelse af anlægs- og driftsbidrag samt regulativer for vandforsyninger 2018 (B)

13.   Godkendelse af anlægs- og driftsbidrag samt regulativer for vandforsyninger 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2017-85449               Dok.nr.: 330-2018-55164                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Miljø-, Planlægnings- og Bæredygtighedsudvalget skal tage stilling til om det over for Byrådet kan anbefales at godkende ændring i Regulativ for SK Vand A/S, samt et revideret takstblad med indstiftelse af et målerbrønds abonnement på 575 kr./ år/ målerbrønd (beløbet er eksklusiv moms).
Baggrund
SK Vand A/S (i det følgende ”Forsyningen”) har sendt en anmodning med et revideret regulativ og takstblad til godkendelse. Desuden er bilagt protokol fra Forsyningens bestyrelse, hvor punktet også er behandlet, samt en opgørelse over omkostninger ved udskiftning af målerbrønde.
Regulativændringen er begrundet i en problemstilling med udspring i Forsyningens overtagelse af Kelstrup-Næsby Strand Vandværk (i det følgende KNS) tilbage i 2004.
I forbindelse med overtagelsen blev det gamle vandværks ca. 850 målerbrønde ved en fejl overtaget som Forsyningens ejendom, selv om det rettelig ikke var i overensstemmelse med det daværende (og nuværende) regulativ, hverken for de private vandværker eller for Forsyningen. Uagtet dette ejede KNS angiveligt målerbrøndene, da vandværket blev overtaget af Forsyningen i 2004. Derfor er det, i købsaftalen mellem KNS og Forsyningen, angivet at overtagelsen også omfatter målerbrøndene.
Købsaftalen kan efter Forsyningens opfattelse ikke gøres gældende i forhold til overtagelse af målerbrønde, fordi der er tale om en såkaldt vanhjemmel. Det vil sige, at der blev indgået en købsaftale med et ”ulovligt” aftalepunkt om, at Forsyningen overtog ejerskabet af målerbrønde. Omvendt mener forbrugerrepræsentanter i det gamle KNS område, at der ikke kan være tvivl om, at målerbrøndene er Forsyningens, da det tydeligt ses i den indgåede købsaftale.
Problemstillingen bliver for alvor aktuel nu, hvor forbrugerne inden for KNS-området skal have nye digitale vandmålere. De gamle målerbrønde er for små til at rumme de nye målere, hvorefter det bliver nødvendigt at udskifte de gamle målerbrønde. Da parterne ikke er enige om ejerskabet af målerbrønde, opstår en tvist om, hvem der sluttelig skal betale for anlægsarbejde og ny målerbrønd.
Hvis Forsyningen betaler for arbejdet, er der risiko for, at ydelsen til grundejerne kan betragtes som forskelsbehandling både praktisk og økonomisk i forhold til de øvrige forbrugere i SK-Vand A/S, da forbrugere uden for KNS indirekte kommer til at bidrage for en service, der kun ydes til forbrugere inden for KNS
For at imødegå denne problemstilling, uden at tage stilling til ejerskabet, men alligevel give mulighed for at Forsyningen udskifter og servicerer målerbrønde, fremlægger Forsyningen et forslag til regulativændring.
Fremadrettet vil Forsyningen udskifte og servicere målerbrønde i KNS-området, mod at grundejerne faktureres et målerbrøndsgebyr. Gebyret skal dække omkostningerne til udskiftning af målerbrønd og fremtidig tilsyn og service. Forsyningen ønsker ikke at udbrede denne service generelt, så den kommer kun til at gælde inden for KNS-området.
Det foreslåede målerbrønds-abonnement afspejler Forsyningens forventede udgifter til udskiftning af målerbrøndene, hvor der er taget udgangspunkt i en teknisk levetid på 20 år.
Desuden indføres en generel bestemmelse om, at når der på en ejendom forefindes målerbrønd, skal forbrugs-måleren altid placeres i målerbrønden.
Retligt grundlag
Regulativer og takstblade udarbejdes og godkendes efter §§ 53 og 55 i Lov om vandforsyning.
Byrådets afgørelse om godkendelse eller forkastelse af taksterne kan ikke påklages administrativt, jf. vandforsyningslovens § 76, stk. 1, nr. 4.
Byrådets behandling kan indbringes for Ankestyrelsen, som fører tilsyn med, at kommunerne overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder.
Byrådets godkendelse af regulativet kan påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet jf. vandforsyningslovens §§ 75 og 76
Handlemuligheder
Miljø-, Planlægnings- og Bæredygtighedsudvalget kan vælge at godkende regulativændringerne og den tilhørende takstbladsrevision eller afvise dem.
Hvis ændringerne afvises skal der foreligge en begrundelse for, hvorfor ændringen er ulovlig, og derfor ikke kan godkendes.
Vurdering
En uddybende vurdering er bilagt sagen.
Byrådet kan i afgørelsen lægge vægt på, om taksterne er fastsat på lovligt og sagligt grundlag, og at enkelte forbrugere eller forbrugergrupper ikke belastes eller begunstiges i strid med vandforsyningsloven, herunder lovens formål.
Der er en risiko for, at ændringerne kan betragtes som forskelsbehandling, fordi forbrugerne uden for det gamle KNS-område ikke får mulighed for at lade Forsyningen servicere deres målerbrønd mod en abonnementsbetaling. Omvendt får forbrugerne inden for KNS-området ikke mulighed for at slippe for målerbrøndsabonnement, som forbrugerne uden for KNS-området jo gør.
På den anden side skiller forbrugerne inden for det gamle KNS-område sig ud omkring forholdet til målerbrønde. Med de nye bestemmelser lægges op til, at Forsyningen varetager udskiftning og service af målerbrønde inden for KNS-området i modsætning til den øvrige del af forsyningsområdet, hvor Forsyningen ikke varetager denne opgave.
Det taler for, at de nye regulativbestemmelser og indførelsen af et målerbrøndsabonnement inden for KNS-området ikke kan betragtes som forskelsbehandling, men derimod en økonomisk ligestilling i forhold til de ydelser Forsyningen leverer.
Indførelsen af de nye regulativbestemmelser og et målerbrøndsabonnement vurderes ikke som værende ulovlig, herunder at stride imod ligebehandlingsprincipper, hvile-i sig-selv princippet eller lovgivningen i øvrigt.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller, at det over for Byrådet anbefales,
1.    at de ønskede regulativændringer godkendes
2.    at den ønskede ændring i takstbladet, hvor der indføres et målerbrønds-abonnement på 575 kr./ år, godkendes.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:  Anne Bjergvang (A)
Anbefales.
Udvalget ønsker oplyst, om en grundejer i KNS området kan fravælge målebrøndsabonnement for selv at servicere og udskifte målerbrønd.

14. Administrationsgrundlag for håndhævelse af rottebekæmpelse i Slagelse Kommune (B)

14.   Administrationsgrundlag for håndhævelse af rottebekæmpelse i Slagelse Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2018-12002               Dok.nr.: 330-2018-104981                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget 
Beslutningstema
Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget skal beslutte om administrationsgrundlaget for håndhævelse af rottebekæmpelse i Slagelse Kommune skal godkendes.
Baggrund
Byrådet har, på baggrund af beslutning på udvalgsmøde den 06. juni 2017 i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget, hævet taksten for rottebekæmpelse. På sammen udvalgsmøde blev der valgt en forebyggende, giftfri bekæmpelsesmodel, der indeholder en prioritering af håndhævelse af rottesager.
Ud fra den vedtagne bekæmpelsesmodel har administrationen udarbejdet et administrationsgrundlag, der fastlægger principper og retningslinjer for kommunens myndighedsarbejde inden for rottebekæmpelse (se bilag). Sammenlignet med tidligere praksis vil prioriteringen af håndhævelse ved især kloaksager medføre flere påbud. Den øgede håndhævelse vil sættes i gang, når administrationsgrundlaget er godkendt.
Der er vedtaget en ny rottebekendtgørelse i december 2017 som pålægger kommunerne at udarbejde en handleplan for rottebekæmpelse. Udvalget vil i løbet af året blive forelagt en handleplan, samt en tidsplan over de nye opgaver, herunder konsekvenser for taksten.  
Retligt grundlag
Det retlige grundlag for rottebekæmpelsen er bekendtgørelse nr. 1723 af 17/12/2017 om forebyggelse og bekæmpelse af rotter.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at godkende, ændre eller afvise administrationsgrundlaget for håndhævelse på rottebekæmpelsesområdet. 
Vurdering
Center for Teknik og Miljø anbefaler, at udvalget vedtager administrationsgrundlaget, da en øget håndhævelse vil forkorte sagsbehandlingstiden i Slagelse Kommune.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det vil ikke påvirke budgettet at vedtage administrationsgrundlaget, da opgaven allerede er indeholdt i budgettet.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at administrationsgrundlaget godkendes.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:  Anne Bjergvang (A)
Godkendt.
Udvalget ønsker en status på rottebekæmpelse.

15. Forlængelse af Energitjek Slagelse i 2018 (B)

15.   Forlængelse af Energitjek Slagelse i 2018  (B)

Sagsnr.: 330-2012-110834             Dok.nr.: 330-2018-97233                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget 
Beslutningstema
Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget skal tage stilling til, om tilbuddet for boligejere i Slagelse Kommune om gratis og uvildig energirådgivning (Energitjek Slagelse) skal forlænges til slutningen af 2018.
Baggrund
Slagelse Kommune og SK Forsyning A/S (SK) indgik i 2013 en samarbejdsaftale om at tilbyde gratis energivejledning/-rådgivning til borgere i Slagelse Kommune.
Det overordnede formål med Energitjek Slagelse er at fremme energibesparelser og derigennem indirekte stimulere skabelsen af grønne jobs og vækst for ikke mindst det lokale erhvervsliv. Samtidigt skal ordningen bidrage til at reducere energiforbrug og CO2- udledning fra den private boligsektor.
Energitjek Slagelse var i første omgang 2-årlig. Efter første periode blev ordningen evalueret og efterfølgende forlænget med 1,5 år frem til slutningen af 2017.

Ordningen finansieres ved, at Slagelse Kommune bidrager med 600.000 kr. pr. år og SK Forsyning bidrager med ca. samme beløb. Kommunens bidrag dækker generel almen vejledning af borgere og foreninger, markedsføring mv. SK Forsynings bidrag dækker gennemførelse af Energitjek i boligen (rådgivning) og efterfølgende sparring og vejledning til boligejeren.
I Energitjeks første periode blev der gennemført 523 energitjek. Evalueringen indikerer, at beskæftigelseseffekten har været i størrelsesordenen 40-45 direkte årsværk, og der blev indhentet energibesparelser på 1,9 mio. kWh. I ca. 1/3 del af de gennemførte besøg har borgerne gennemført konkrete tiltag.
I Energitjeks anden periode fra juni 2016 til december 2017 blev der gennemført 256 Energitjek. Som noget nyt blev der i efteråret 2017 gennemført en målrettet kampagne i gasområderne i Skælskør. Der blev sendt breve direkte til de berørte borgere, og kampagnen genererede 140 besøg. Erfaringer viser, at det tager ca. 1 år fra borgerne har fået et energitjek til de sætter konkrete energitiltag i gang. Da hovedparten af energitjekkene først blev gennemført i efteråret 2017, er det endnu ikke muligt at vurdere effekten.
Det er vores og SK Forsynings opfattelse, at borgerne har været yderst tilfredse med Energitjek Slagelse. Borgerne fremhæver især den ” gode service”, at vejledningen er uvildig og vejledernes tilbud om at fungere som sparringspartner, når renoveringsprojekterne skal sættes i gang.
Aftalen mellem SK Forsyning og Slagelse Kommune om Energitjek Slagelse udløb ultimo december 2017. SK Forsyning har midlertidigt valgt at videreføre ordningen på egen risiko, indtil der politisk er taget stillingtagen til en evt. forlængelse. 
Såfremt samarbejdsaftalen ikke forlænges, er det uvist, hvorvidt SK Forsyning vil vælge at videreføre ordningen.
Udkast til samarbejdsaftale er vedlagt i bilag.

Hovedindhold i aftalen:
- Alle kommunens borgere tilbydes gennem ”Energitjek Slagelse” gratis energivejledning/-rådgivning. Ordningen forankres i et ”energirådgivningscenter”, beliggende i SK Forsyning A/S hovedkontor, p.t. Lilleøvej 3 i Korsør.
- Kommunen afholder udgifter for den del af Energitjek Slagelse, som kommunen har hjemmel til at varetage, dvs. generel almen vejledning af borgere og foreninger, markedsføring af Energitjek mv. Opgaven outsources til SK Forsyning
- SK Forsyning A/S tilbyder gratis, individuel energirådgivning til private boligejere, hvor en indledende screening sandsynliggøre, at de har et højt energiforbrug. Borgerne kan derefter få et energitjek af boligen samt efterfølgende sparring og vejledning ift. at gennemføre energitiltag.
- Ordningen dækker perioden 1. januar 2018 – 31. december 2018
- Kommunen betaler i alt op til 600.000 kr. til SK Forsyning A/S til løsning af kommunens forpligtelser i henhold til aftalen. 
Det er målet, at der gennemføres 150 – 200 Energitjek i 2018, hvilket betyder, at ordningen har samme niveau som tidligere. Det forslås, at Energitjek i 2018 særligt fokuserer på boliger med højt energiforbrug, som er beliggende i områder med olie- og naturgasforsyning, samt boliger beliggende i det åbne land. Udover energitjek vil der også blive gennemført arrangementer, herunder et informationsarrangement om varmepumper.
Retligt grundlag
Kommunen har i henhold til kommunalfuldmagten mulighed for at yde almen vejledning til kommunens borgere. Kommunen har ikke hjemmel til at yde specifik rådgivning til den enkelte borger. SK Forsyning A/S kan i henhold til el- og varmeforsyningsloven påtage sig denne rolle.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge:
- at tiltræde den nye samarbejdsaftale
- at der skal forhandles videre med SK Forsyning A/S om andre vilkår. Udvalget kan herunder blandt andet vælge at afsætte færre eller flere midler til at understøtte Energitjek Slagelse.
- ikke at tiltræde en samarbejdsaftale med SK Forsyning A/S
Vurdering
Erfaringer fra de første år med Energitjek Slagelse viser, at der er stor interesse og efterspørgsel blandt boligejere om at få gennemført et energitjek. Borgerne har været glade for tilbuddet, og SK Forsyning har kun fået positiv feedback fra kunderne. En forlængelse af Energitjek Slagelse vil betyde et (fortsat) øget serviceniveau for kommunens borgere.
Ordningen har indtil nu generet betydelige energibesparelser og øget beskæftigelse inden for energirenovering. Det er vores vurdering, at der fortsat er store potentialer i energibesparelser i kommunens private boligmasse.
Både Slagelse Kommune og SK Forsyning har interesse i ordningen. Vi vurderer, at det er en god ordning, idet vi dog i 2018 vil undersøge, om der findes andre modeller for bl.a. finansiering af Energitjek Slagelse, som kan sikre en videreførelse af ordningen flere år frem.
Forslag herfor vil blive forelagt til politisk behandling inden december 2018.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Opgaven med generel/almen vejledning af borgere mv. outsources til SK Forsyning A/S, og midlerne skal bruges til at varetage denne opgave.
Det foreslås, at ordningen i 2018 på 600.000 kr. finansieres af driftsmidlerne til klima.
Konsekvenser for andre udvalg
Energitjek Slagelse er med til at fremme energirenoveringer hos private og dermed bidrage til at skabe øget vækst og beskæftigelse, i tråd med kommunens overordnede vision om at skabe øget vækst gennem blandt andet bosætning og erhvervsudvikling.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at vedlagte samarbejdsaftale med SK Forsyning A/S om Energitjek Slagelse tiltrædes
2.    at samarbejdsaftalen finansieres af driftsmidler til klima.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:  Anne Bjergvang (A)
Godkendt.
Thomas Clausen (Ø) spurgte ind til om ordningen kan gælde for private udlejningsejendomme.

16. Spildevandsplan 2019 (O)

16.   Spildevandsplan 2019 (O)

Sagsnr.: 330-2017-4079                 Dok.nr.: 330-2018-103166                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget
Beslutningstema
Der orienteres om arbejdet med den nye spildevandsplan 2019, og planlægning af temamøde drøftes.
Baggrund
Spildevandsplanen, som er en sektorplan, skal ligesom kommuneplanen revideres hver 4. år.
Center for Teknik og Miljø er i samarbejde med SK Forsyning A/S påbegyndt arbejdet med at revidere eksisterende spildevandsplan 2015. Den nye spildevandsplan 2019 er en overordnet rammeplan for arbejdet med spildevandet i en planperiode på 12 år.
Rammeplanen beskriver, hvor og hvornår der skal ske noget i et område. Efterfølgende udarbejdes spildevandstillæg i alle de anlægsprojekter, der berører grundejerne direkte. Tillægget vil beskrive, hvad der skal ske for et område og sendes i høring direkte til de enkelte berørte grundejere
Spildevandsplan 2019 får følgende fokusområder:
· Forsyningssikkerhed
· Vandmiljø og det åbne land
· Kloakering af landsbyer

I vedlagte bilag findes en disposition for den nye spildevandsplan.

Forslag til spildevandsplan 2019 forventes at blive forelagt Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 04. juni 2018 og Byrådet den 25. juni 2018. Herefter sendes forslaget i 8 ugers offentlig høring. Den endelige spildevandsplan 2019 forventes vedtaget af Byrådet den 17. december 2018.
Der afholdes i starten af maj 2018 et temamøde om spildevandsplan 2019 med deltagelse af Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget og bestyrelsen for SK Forsyning A/S. Her vil der blive orienteret om indholdet og de økonomiske rammer i den nye spildevandsplan. Der vil endvidere blive mulighed for at drøfte de planlagte indsatser.
Retligt grundlag
Miljøbeskyttelseslovens § 32 og spildevandsbekendtgørelsens § 5-7.
Handlemuligheder
Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget må allerede nu gerne komme med input til spildevandsplan 2019. Endvidere skal det i udvalget besluttes, om der skal afholdes et særskilt temamøde, evt. i forlængelse af det ordinære udvalgsmøde i maj.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø anbefaler, at temamødet afholdes i slutningen af april eller starten af maj 2018. Dette af hensyn til tidsplanen for arbejdet med spildevandsplan 2019.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Center for Teknik og Miljø afholder udgifterne til udarbejdelse af spildevandsplanen, herunder temamødet inden for eksisterende budget.
Konsekvenser for andre udvalg
Kommunalt ejet ejendomme er ligesom alle andre ejendomme i Slagelse Kommune omfattet af spildevandsplanen.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
2.    at der vælges en dag og tidspunkt for temamødet.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:  Anne Bjergvang (A)
Ad 1 - Taget til efterretning.
Ad 2 - Temamøde afholdes i forlængelse af udvalgsmøde i maj.

17. Eventuelt (D)

17.   Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2017-90230               Dok.nr.: 330-2018-104381                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:  Anne Bjergvang (A)
Ingen.