26. Status på bygningsdrift (O)
26. Status på bygningsdrift (O)
Sagsnr.: 330-2016-21275 Dok.nr.: 330-2016-225942 Åbent
Kompetence: Økonomiudvalg
Beslutningstema
Udvalget orienteres om status på omlægning af bygningsdriften,
med henblik på at afdække og drøfte bekymrings- og fokuspunkter, indenfor
fagudvalgets område. Samtidig orienteres om fagudvalgenes tilbagemeldinger, i
forbindelse med deres behandling af orienteringssagen.
Baggrund
Byrådet besluttede i forbindelse med budget 2015-18 en total
omlægning af bygningsdriften med henblik på udmøntning af en besparelse på 10
mio. kr. fra 2019.
Pr. 1. januar 2016 blev alle servicemedarbejdere overflyttet
til den nye serviceorganisation Ejendomsservice. 2016 vil være et overgangsår
hvor de fremtidige snitflader (SLA) skal udvikles i samarbejde med
medarbejderne og de decentrale virksomheder.
Centerchefen for kommunale Ejendomme vil deltage på mødet og
orientere om status og udfordringer i forbindelse med omlægningen.
Omlægning af bygningsdriften bygger på en række
delelementer. Disse delelementer er nærmere beskrevet nedenfor:
Ny serviceorganisation - Ejendomsservive
Ejendomsservice er opbygget af et tværgående team og 4
lokale serviceområder, som er den bærende akse i Ejendomsservice. De fremtidige
snitflader forventes at blive således:
· Opgaver der er uændret i forbindelse med omlægning af
bygningsdrift.
· Opgaver der er ændret i forbindelse med omlægning af
bygningsdrift.
Decentrale virksomheder og institutioner
· Indholdsdrift (passe børn, undervise, ældrepleje osv.)
· Udvikling af det faglige indhold
· Sparring og samarbejdspartner i forhold til driften og
udviklingen af bygninger
· Adfærd i forhold til energiforbrug
Lokale serviceområder
· Serviceopgaver (en bred vifte af forskellige serviceopgaver,
herunder klargøring af lokaler til aktiviteter, opstilling af borde,
sportsanlæg, kørselsopgaver mm.)
· Mindre flytteopgaver, oprydning, ophængning af tavler mm.
· Daglig dialog med brugerne (adgang, oprydning, glemte ting
mv.)
· Opsyn med bygningerne tilknyttet området, herunder
grundejerforpligtigelser (renhold, snerydning mm.)
· Almindelige driftsopgaver (skifte pærer, test af ABA-anlæg,
alarmer mv.)
· Daglig drift af tekniske anlæg, varmestyring, varmeanlæg mv.
· Åbne/lukke funktion (hvor det løses af servicemedarbejder)
· Mindre planlagte vedligeholdelsesopgaver og rekvirering af
håndværkere – indvendig
· Akut og alm. bygningsvedligeholdelse – indvendig (toiletter og
vandhaner der løber, rense vandlåse, afløb og lignende)
· Akut og alm. bygningsvedligeholdelse – udvendig (klimaskærm og
tekniske installationer)
· Mindre planlagte vedligeholdelsesopgaver og rekvirering af
håndværkere - udvendig
· Løbende dialog med brugerne om energiforbrug
· Tæt dialog med de decentrale virksomheder
· Kørsel til alarmer i bestemte tidsrum
Tværgående opgaver (Tidligere ”Kommunale Ejendomme”)
· Planlagt bygningsvedligeholdelse - indvendig
· Udsving i energipriser og graddage
· Planlagt bygningsvedligeholdelse - udvendig
· Større vedligeholdelses- og ombygningsopgaver
· Service af ventilationsanlæg
· Tværgående serviceaftaler (elevator, andre lovpligtige service
mv.)
· CTS-anlæg og energioptimering
· Energiprojekter
· Alarmsystem og overordnet ansvar for alarmkørsel
· Risikovurdering af kommunens ejendomme
· Elektroniske låse/adgangskontrol
· Bygningssyn
· Støttefunktion for serviceområderne
Udover den nye serviceorganisation består omlægningen af
bygningsdriften af følgende primære elementer: Arealdisponering, udearealer,
boligadministration og intern husleje.
Arealdisponering
Arealdisponeringen vil fremover blive mere koncernstyret –
som et led i den vedtagne ejendomsstrategi. Landdistrikts-, Teknik- og
Ejendomsudvalget skal vedtage retningslinjer for arealoptimering/-anvendelse,
gældende for alle bygninger i Slagelse Kommune (en del af udmøntningsplanen for
ejendomsstrategien). Center for Kommunale Ejendomme vil efterfølgende - i en
periode på 2-3 år - registrere anvendelsen af alle arealer i basisbygninger, og
med henblik på at arealanvendelsen optimeres.
Udearealer
Drift af udearealer og grundejerforpligtigelser (ikke
sportsgræs) samles, på samme måde som det er gjort med rengøringen. Området
opmåles, beskrives og udliciteres, helt eller delvist. Opgaven med at samle og
udbyde driften i samarbejde med Entreprenørservice, da kompetencerne til denne
type opgave er bedst her. Der udarbejdes en særskilt politisk sag for selve
udliciteringen. Udliciteringen skal udover en konkurrenceudsættelse af opgaven
medvirke til en betydelig sæsonudjævning i den fremtidige bygningsdrift.
Boligadministration og intern husleje
Udover en række forskellige udlejningsejendomme har Slagelse
Kommune ca. 500 boligenheder, der er opført efter lov om almene boliger. Det er
plejeboliger (ældreboliger) og handicapboliger. Den tekniske og administrative
drift af disse boliger har tidligere været delt ud over 3 forskellige kommunale
centre og en ekstern aftale med et boligselskab i Roskilde (huslejeopkrævning,
regnskab iht. særlig lovgivning mv.). Denne opgave samles i én enhed (Boligadministration)
i Center for Kommunale Ejendomme, og den tekniske servicedel integreres i den
nye serviceorganisation (beskrevet ovenfor). Administrationsaftalen med
boligselskabet i Roskilde fornyes derfor ikke, når den udløber i 2017.
Der indføres intern husleje indenfor det tunge
takstfinansierede område (handicap- og psykiatriområdet). Modellen udarbejdes i
tæt samarbejde med Center for Handicap og Psykiatri og Økonomicenteret. Intern
husleje vil betyde, at områdets økonomi til bygningsdrift og vedligeholdelse
bliver én lukket økonomisk enhed. Det er endnu ikke fastsat hvornår, intern
husleje skal indføres, men målsætningen er 2017.
Tilbagemeldinger fra fagudvalg – april/maj 2016
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 4.
april 2016:
Udvalget drøftede orienteringen og har følgende
fokuspunkter:
· Der skal arbejdes på at tydeliggøre, hvad hver enkelt udvalg har
ansvar for, og hvilke roller de enkelte udvalg spiller i en politisk
sagsbehandling.
· Der skal være en skarphed i den administrative koordinering af
sager.
A foreslog her ud over, at følgende fokuspunkter som minimum
indgår i det videre arbejde:
· En vurdering af udviklingen i det oplevede serviceniveau i
virksomheder.
· En skelnen mellem indeholdte effektiviseringer og besparelser på
serviceområderne.
· En vurdering af bureaukrati i rekvirering af serviceydelser.
· En vurdering af virksomhedernes evt. ændrede holdning til at
passe på egne bygninger.
· En vurdering af beslutningskompetence for så vidt angår
nødvendige investeringer i bygningsvedligehold eller bygningsinvesteringer.
V, I og O tilsluttede sig A|s forslag.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 4. april
2016:
Orienteringen tages til efterretning og Handicap- og
Psykiatriudvalget foreslår at følgende fokuspunkter som minimum indgår i det
videre arbejde:
· En vurdering af udviklingen i det oplevede serviceniveau i
virksomhederne.
· En skelnen mellem indeholdte effektiviseringer og besparelser på
serviceområderne.
· En vurdering af bureaukratiet i rekvirering af serviceydelser.
· En vurdering af virksomhedernes evt. ændrede holdning til at
passe på egne bygninger.
· En tydeliggørelse af beslutningskompetence for så vidt angår
nødvendige investeringer i bygningsvedligehold eller bygningsinvesteringer.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den
5. april 2016:
Orienteringen blev drøftet og taget til efterretning.
Ali Yavuz (A) foreslog herudover, at følgende fokuspunkter
som minimum indgår i det videre arbejde:
· En vurdering af udviklingen i det oplevede serviceniveau i
virksomheder.
· En skelnen mellem indeholdte effektiviseringer og besparelser på
serviceområderne
· En vurdering af bureaukrati i rekvirering af serviceydelser.
· En vurdering af virksomhedernes evt. ændrede holdning til at
passe på egne bygninger.
· En vurdering af beslutningskompetencen for så vidt angår
nødvendige investeringer i bygningsvedligehold eller bygningsinvesteringer.
V, O og Ø tilsluttede sig forslaget.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. april
2016:
Orienteringen er drøftet og Udvalget udpeger følgende
fokuspunkter som minimum indgår i det videre arbejde;
· En vurdering af udviklingen i det oplevede serviceniveau i
virksomhederne.
· En skelnen mellem indeholdte effektiviseringer og besparelser på
serviceområderne,
· En vurdering af bureaukratiet i rekvirering af serviceydelser.
· En vurdering af virksomhedernes evt. ændrede holdning til at
passe på egne bygninger.
· En vurdering af beslutningskompetence for så vidt angår
nødvendige investeringer i bygningsvedligehold eller bygningsinvesteringer.
Beslutning i Erhverv, plan- og miljøudvalget den 2. maj
2016:
Sagen ikke behandlet (Udvalget har ingen ejendomme).
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 2. maj 2016:
Orienteringen blev drøftet og udvalget udpegede følgende
fokuspunkter som minimum indgår i det videre arbejde:
· Vurdering af udviklingen i det oplevede serviceniveau i
virksomhederne,
· Skelnen mellem indeholdte effektiviseringer og besparelser på
serviceområderne,
· Vurdering af bureaukratiet i rekvirering af serviceydelser,
· Vurdering af virksomhedernes evt. ændrede holdning til at passe
på egne bygninger.
· Vurdering af beslutningskompetence for så vidt angår nødvendige
investeringer i bygningsvedligehold eller bygningsinvesteringer.
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti bemærker, at de
er imod udlicitering af serviceopgaver vedrørende udearealer - jf. budgetaften
2016.
Konklusion på tilbagemeldingerne fra fagudvalgene
Det er stort set de samme tilbagemeldinger fra alle
fagudvalg. Center for kommunale Ejendomme har kommenteret på de 5 gennemgående
fokuspunkter fra fagudvalgene:
· Vurdering af udviklingen i det oplevede serviceniveau i
virksomhederne.
Oplevelsen
af serviceniveauet vil indgå i de kommende evalueringer, hvor alle virksomheder
vil blive inddraget.
· Skelnen mellem indeholdte effektiviseringer og besparelser på
serviceområderne.
Der
vil være svært at skelne imellem, men omlægningen af bygningsdriften indeholder
både effektiviseringer og rene besparelser. Der vil være fokus på at synliggøre
begge dele.
· Vurdering af bureaukratiet i rekvirering af serviceydelser.
Det
vil det indgå i de kommende evalueringer, hvor alle virksomheder vil blive
inddraget. Det er endvidere et stort fokuspunkt for Ejendomsservice.
· Vurdering af virksomhedernes evt. ændrede holdning til at passe
på egne bygninger.
Et
betydeligt fokus punkt i det fremadrettede samarbejde mellem Ejendomsservice og
virksomhederne.
· Vurdering af beslutningskompetence for så vidt angår nødvendige
investeringer i bygningsvedligehold eller bygningsinvesteringer.
Fokuspunkt,
der primært skal løses i kompetencefordelingsplanen og via information og
dialog – både administrativt og politisk.
Opfølgningsplan vedtaget af Landdistrikts-, teknik- og
ejendomsudvalget
Landdistrikts-, teknik og ejendomsudvalget har d. 4. april
2016 vedtaget følgende plan for opfølgning af omlægning af bygningsdriften
(Etablering af Ejendomsservice).
April-maj 2016
Rundtur til fagudvalg med opsamling af utryghedselementer,
OBS-punker og ønsker til ændringer af arbejdsgange (nærværende sag).
1. opfølgning - juni 2016
Opfølgningen til Byrådet med tilbagemeldinger fra fagudvalg
og de 6 referencegrupper:
· Skoler
· Daginstitutioner
· Kultur og Fritid
· Handicap
· Sundhed/Omsorg
· Servicemedarbejde, herunder
Sektor-Med
Repræsentanterne i de forskellige referencegrupper er
valgt/udpeget af områderne. Eksempelvis er repræsentanterne i referencegruppen
for skoler udepeget blandt skolelederne.
Opfølgningen vil indeholde tilbagemeldinger på konkrete og
generelle forhold omkring omlægningen af bygningsdriften fra de 6
referencegrupper samt en opsamling på rundturen til de forskellige fagudvalg.
2. opfølgning – oktober/november 2016
Opfølgningen til Byrådet med tilbagemeldinger fra
medarbejderne, institutionsledere og øvrige brugeroplevelser:
· Tilbagemeldinger fra medarbejderne
i Ejendomsservice
· Tilbagemeldinger fra de decentrale
virksomheder
· Opsamling på alle
tilbagemeldinger om gode og dårlige oplevelser
Ejendomsservice opfordrer løbende alle ledere og brugere til
at komme med konkrete og generelle oplevelser – gode og dårlige – i forbindelse
med omlægning af bygningsdriften. Alle tilbagemeldinger registreres og vil
indgå i opfølgningen.
Forud for opfølgningen får alle virksomhedsledere tilbuddet
om en konkret tilbagemelding på deres oplevelser af Ejendomsservice, forslag
til ændringer og forbedringer. Alle tilbagemeldinger vil indgå i opfølgningen.
3. opfølgning – januar/februar 2017
De endelige snitflader (SLA) mellem virksomhederne og
Ejendomsservice udarbejdes i løbet af 2016. De endelige snitflader vil derfor
ikke være fuldt kendt ved 1. og 2. opfølgning. Derfor gentages 2. opfølgning
med udgangspunkt i de endelige snitflader (SLA).
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Omlægningen af bygningsdriften skal udmønte en samlet
driftsbesparelse på 10 mio. kr., som er en del af en større
effektiviseringsproces på ejendomsområdet.
Konsekvenser
for andre udvalg
Omlægning af bygningsdriften omfatter alle politiske
fagudvalg med bygninger.
Indstilling
Ejendomschefen indstiller,
· Orienteringen drøftes med henblik på at udpege eventuelle
fokuspunkter i det videre arbejde.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 23. maj 2016:
Fraværende:
Orienteringen taget til efterretning.