18. OK-Fonden - Ansøgning om godkendelse af Skema A ved opførelse af 22 Seniorboliger på Mælkevej, Svenstrup, Kommunal garantistillelse og tillægsbevilling til finansiering af grundkapital (B)
18. OK-Fonden - Ansøgning om godkendelse af Skema A ved opførelse af 22
Seniorboliger på Mælkevej, Svenstrup, Kommunal garantistillelse og
tillægsbevilling til finansiering af grundkapital (B)
Sagsnr.: 330-2020-157550 Dok.nr.: 330-2020-488054 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende ansøgning fra OK-fonden, der på vegne
af den selvejende institution Seniorbofællesskabet Mælkevejen søger om
godkendelse af Skema A for 22 seniorboliger i Svenstrup ved Korsør, kommunal
garantistillelse, vedtægter for ”Seniorbofællesskabet Mælkevej – Den selvejende
almene ældreboliginstitution” og anvisningsret. Derudover skal Byrådet bevilge
en tillægsbevilling til grundkapitalen på 5.127.570 kr.
Baggrund
Økonomiudvalget godkendte den
18. marts 2019 at OK-fonden kunne arbejde videre med opførsel af et
seniorfællesskab i Svendstrup/Frølunde og at grunden tilhørende Slagelse
kommune på Mælkevej 2 A, 4220 Korsør blev reserveret til projektet.
I 2019 har fonden afholdt en
række offentlige informationsmøder for mulige kommende beboere i
seniorbofællesskabet på Mælkevej for at afsøge interessen blandt borgerne og
informere om projektet.
De indledende informationsmøder
viste stor interesse for projektet og i begyndelsen af 2020 blev der etableret
en egentlig beboergruppe, der siden har mødtes regelmæssigt, og som sammen med
de tekniske rådgivere og OK-fonden vil arbejde videre med projektet. Projektet
er nu så langt, at OK-fonden har oprettet en selvejende institution
”Seniorbofællesskabet Mælkevej – Den selvejende almene ældreboliginstitution”
med selvstændigt CVR-nr. Ok-fonden er ikke en almen boligorganisation, og
derfor er det nødvendigt at etablere en selvejende institution, og af samme
årsag opføres seniorboligerne som ældreboliger og ikke som almindeligvis
familieboliger, kategoriseret som seniorboliger.
OK-fonden søger dermed om, at
”Seniorbofællesskabet Mælkevej – Den selvejende almene ældreboliginstitution”
bliver bygherre på projektet. Ok-fonden er forretningsfører for bygherren, og
det forventes, at OK-fonden ligeledes forestår den efterfølgende administration
af det færdige seniorbofællesskab.
Anvisningsret/tomgangslejeforpligtigelse
Beboergruppen i
Seniorbofællesskabet Mælkevej og OK-fonden vil i samarbejde med Slagelse
kommune til stadighed arbejde på at udvikle fællesskabet de kommende beboere
imellem.
Med henblik på at sikre, at
beboerne udgør en homogen og velfungerende gruppe, ønsker seniorbofællesskabet
at overtage anvisningen til boligerne i bofællesskabet, således at det sikres
at tilgang til seniorfællesskabet administreres på en sådan måde, at de
personer, der flytter ind i bofællesskabet, er bekendte med dets specielle
karakter og egenart, og at de er indstillet på at indgå i fællesskabet.
I lov om Almene Boliger er det
bestemt, at der allerede ved godkendelse af skema A skal fastsættes regler for
udlejning. Seniorbofællesskabet ønsker således at varetage anvisningsretten til
boligerne og bestyrelsen vil udarbejde ventelisteregler efter gældende
bestemmelser. Hvilket tillige vil betyde, at seniorbofællesskabet overtager
tomgangslejeforpligtigelsen.
Aftale om anvisningsret skal
efterfølgende ske skriftlig mellem Seniorbofællesskabet Mælkevejen og Slagelse
Kommune.
Projektets økonomi
Den samlede anskaffelsessum for skema A er estimeret til
51,276 mio. kr., hvilket svarer til bindende maksimumbeløb på 27.130 kr. pr. m2
til Statens udmeldte satser pr. 1. august 2020:
Anskaffelsessummen på 51.275.700 kr. finansieres på følgende
måde: |
Støttet lån/realkreditlån 88% | 45.122.616
kr. |
Kommunal grundkapital 10% | 5.127.570
kr. |
Beboerindskud 2% | 1.025.514
kr. |
Det støttede lån forudsætter kommunal garanti på den del af
lånet, der på tidspunktet for lånets optagelse har pantesikkerhed ud over 60 %
af ejendommens værdi og OK-fonden søger om garantistillelse på maksimal 45,123
mio. kr. Det præcise beløb kan ikke opgøres på nuværende tidspunkt.
Der kan i perioden frem til Skema B forekomme mindre
ændringer.
Udbud og projekt
Projektet udbydes i
totalentreprise/projektkonkurrence i såkaldt omvendt licitation, hvor den
maksimale håndværkerudgift oplyses. Alle de bydende forventes således at
indlevere tilbud på projekter, der økonomisk svarer til det udmeldte
maksimumbeløb – og som dermed kan opføres indenfor den økonomiske ramme. Det
væsentligste konkurrenceparameter vil derfor være kvaliteten af
totalentreprisers konkurrenceprojekt.
I samarbejde med beboergruppen
vil der blive udarbejdet udbudsmateriale til en sådan projektkonkurrence og det
er OK-fondens erfaring, at de får de mest arkitektonisk
forskellige/inspirerende forslag til bebyggelsens udseende m.v., når materialet
ikke indeholder et egentligt tegnet projekt.
Der arbejdes på et projekt
bestående af 22 boliger og et fælleshus. Boligerne vil fordele sig på 3
boligstørrelser fra 65 m2 til 105 m2 med en gennemsnitsstørrelse på 85 m2.
Bebyggelsens samlede bruttoetageareal forventes at udgøre ca, 1.890 m2. En del
af boligarealet placeres i byggeriets fælleshus, der forventes at udgøre ca.
151 m2.
Lejeniveau
Huslejen for boligerne forventes at blive ca. 1.171 kr. pr.
m2, hvilket betyder, at en bolig på 79 m2 kommer til at koste 7.706 kr. pr.
måned uden forbrug. Det skønnes, at det årlige gennemsnitlige forbrug til
varme, vand og el udgør ca. 150 kr. pr. m2. Dertil kommer en årlig udgift til antenne
på ca. 27 kr. pr. m2.
Huslejens beregning er afhængig af, hvilken
vedligeholdelsesordning bestyrelsen for Seniorbofællesskabet vælger.
Afvigelse fra ABT18
Fravigelser fra ABT18 kan alene
accepteres, såfremt disse er godkendt af kommunalbestyrelsen og OK-fonden søger
om fravigelse fra Bekendtgørelse:
§ 9 stk. 3 om at
Sikkerhedsstillelse af entreprise
summen skal være incl. moms,
idet bygherre ikke er momspligtig. Derudover at sikkerhedsstillelsen skal
udgøre 15 % af entreprisesummen incl. eventuelle ekstraarbejder og vilkår for
regulering af sikkerhedsstillelse ved entreprisesummens forøgelse. Udgifter til
forhøjelse af sikkerhedsstillelse betales af bygherre – og
§ 35 stk. 1 om forlængelse af
betalingsfrist.
Se vedhæftede notat herom.
Lokalplan
Slagelse kommune har for grunden
udarbejdet lokalplan 1232 – Hesselbjerg, Boligområde ved Mælkevej/Frølundevej,
Svenstrup, der beskriver rammerne for udvikling af området.
Seniorbofællesskabet placeres i delområde 1 i lokalplan 1232.
Grundkapital
Grundkapitalen beregnes med 10 % af anskaffelsessummen og
udgør 5.127.570 kr. og finansieres delvist af kommunens salg af grundarealet.
Provenuet ved salg af grunden udgør 4.102.056 kr. Det resterende 1.025.514 kr.
finansieres ved en kassefinansieret tillægsbevilling.
Grundkapitalen er et rente- og afdragsfrit lån kommunen skal
stille til rådighed. Lånet er rente- og afdragsfrit i 50 år.
Grund
Arealet, hvor byggeriet ønskes opført er ejet af Slagelse
kommune og udgør matr.nr. 20h og ca. 6.000 m2 af 20i i Svenstrup.
Arealet er udlagt til boligbyggeri i lokalplanen og det
betyder, at grundsalget er momspligtigt. Bygherre er ikke momsregistreret og
kan derfor ikke løfte momsen af, så ved en salgspris af arealet svarende til
grundkapitalen på 5.218 mio. kr. incl. moms vil Slagelse kommune få et netto
provenu på 4,102 mio. kr. – de resterende 1,026 mio. kr. finansieres af kassen.
Godkendelse af salg af grunden og bevilling sker i anden sag
og godkendelse af skema A er betinget af, at Byrådet godkender et grundsalg og
etablering af stamvej.
Vedtægter
Seniorboligerne i Svenstrup etableres som en ny selvejende
institution, hvor de retmæssige vedtægter skal godkendes.
Vedtægterne gælder for ”Seniorbofællesskabet Mælkevej Den
selvejende almene OK-ældreboliginstituion” og med følgende formål:
§ 2 Den selvejende institution har til formål at opføre,
udleje, administrere, vedligeholde, og modernisere støttet boligbyggeri i
overensstemmelse med reglerne i lov om almene boliger m.v.
Stk. 2 den selvejende institution kan udover stk. 1 nævnte
virksomhed udføre aktiviteter, som har en naturlig tilknytning til boligerne og
administration af disse, eller som er baseret på den viden, Den selvejende
institution har oparbejdet.
Stk. 3 En selvejende institution kan kun have en boligafdeling.
Bestyrelsen vælges af afdelingsbestyrelsen og består af 5
medlemmer (et ulige antal). Regnskabet følger kalenderåret og revideres af
statsautoriseret/registret revisor.
Vedtægternes fulde ordlyd er vedhæftet til orientering.
Der er nedsat en midlertidig bestyrelse bestående af ansatte
ved initiativtagerne OK-fonden. Der afholdes stiftende afdelingsmøde senest 6
måneder efter indflytning.
Behov for opførelse af alment boligbyggeri i Svenstrup
Kommunalbestyrelsen skal efter almenlovens § 104 foretage en
vurdering af, om fordelingen af støtte til almene boliger sker på baggrund af
den samlede situation på det lokale boligmarked og behovet for nyt støttet
boligbyggeri i kommunen.
I forlængelse heraf kan det oplyses, at der p.t. ikke findes
almennyttige boliger i Svenstrup. Ifølge Boliga.dk er der pr. 14/12 2020 1
ejendom til salg under Svenstrup, 4220 Korsør.
Projektet er kommet i stand efter initiativ fra Tårnborg
lokalråd, der agitere for opførsel af attraktive seniorboliger vil have stor
betydning for udvikling af lokalområdet og vil styrke muligheden for et
generationsskifte, der giver øgede muligheder for børnefamilier at flytte ind i
de parcelhuse, som måtte blive ledige, når ældre generationer får mulighed for
at flytte i attraktive lejeboliger. Det vil være en styrkelse af den lokale
skole, børnehave, foreningsliv og detailhandel, at der sikres flere boliger i
lokalområdet.
Tidsplan
·
Januar 2021 Skema A fremsendes til
godkendelse i Slagelse Byråd
·
Maj-september 2021 Udbud/projektkonkurrence af
totalentreprise
·
Oktober 2021 Bedømmelse
·
November 2021 Skema B fremsendes til Slagelse
kommune
·
December 2021 Skema B godkendes af Byrådet i
Slagelse
·
Januar-april 2022 Projektering
·
Maj 2022 Byggeriet påbegyndes efter
udstedelse af byggetilladelse
·
Marts-april 2023 Byggeriet afsluttes og
indflytning forventes
·
Oktober 2023 Skema C fremsendes til Slagelse
kommune
Retligt
grundlag
De almene ældreboliger etableres efter Lov om almene boliger
§ 5
Vedtægter
udarbejdes i henhold til Bekendtgørelse om normalvedtægter for en selvejende
almen ældreboliginstitution. Bilag 1 til bekendtgørelsen er skabelonen herfor.
(BEK nr. 721 af 13.06.2016) og godkendes af kommunalbestyrelsen efter Lov om
Almene Boliger § 12 stk. 5.
Aftale
om anvisning til boligerne sker efter Lov om Almene boliger §55, således at det
er seniorbofællesskabet, der står for genudlejning af ledige boliger og evt.
med forpligtelse til at dække evt. huslejetab.
Kommunal garantistillelse er reguleret af Almen Boliglovens
§ 98 og 127
Handlemuligheder
At projektet og dermed Skema A forkastes eller
At Skema A og de tilhørende forudsætninger godkendes.
Vurdering
Projektet kan bidrage til øget bosætning i Svenstrup, idet
der er meget få ejendomme til salg i området, tillige med at der ikke findes
almene boliger i området. Derudover er projektets gennemførsel et stort ønske
fra Tårnborg Lokalråd, og på de afholdte informationsmøder har der været stor
interesse for projektet og allerede inden byggeriet er igangsat er der nedsat
en beboergruppe, der skal arbejde sammen om projektet inden de i 2023 kan
flytte ind i boligerne.
Administrationen anbefaler, at projektet og dermed skema A
godkendes på de nævnte vilkår. Godkendelse af skema A er betinget af Byrådets
godkendelse af salg af grunden og etablering af stamvej.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Bevilling af grundkapital:
Den delvise finansiering ved grundsalget sker i selvstændig
sag og udgør -4,102 mio. kr., netto påvirkningen medfører en kassefinansieret
bevilling på 1,026 mio. kr.
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | | | | | |
Anlæg | | | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | 1.04 | | 5.127,6 | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | 1.04 | | -5.127,6 | | |
Arealet er udlagt til
boligbyggeri i lokalplanen og det betyder, at grundsalget er momspligtigt.
Boligselskabet er ikke momsregistreret og kan derfor ikke løfte momsen af. Så
ved en salgspris af arealet svarende til grundkapitalen på 5.127,6 mio. kr.
incl. moms vil Slagelse kommune få et netto provenu på -4,102 mio. kr. – de
resterende 1,026 mio. kr. finansieres af kassen.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Social- og projektchefen indstiller,
1.
at Skema A med en anskaffelsessum på 51.275.700 kr. godkendes
2.
at Der på Statens vegne meddeles tilsagn om etablering af 22 ældreboliger
3.
at Der godkendes husleje på 1.171 kr. pr. m2 pr år
4.
at Kommunen meddeler fornødne garantier på maksimalt 45.122.616 kr.
5.
at der gives en kassefinansieret bevilling på 5.127.570 kr. til dækning af
grundkapitalen.
6.
at Vedtægter for ”Seniorbofællesskabet Mælkevej – Den selvejende almene
OK-ældreboliginstitution” godkendes.
7.
at Seniorbofællesskabet Mælkevej – Den selvejende almene
OK-ældreboliginstitution godkendes til bygherre på projektet og med OK-fonden
som forretningsfører.
8.
at Afvigelser for ABT18 jf. notat godkendes.
9.
at Seniorbofællesskabet Mælkevej – den selvejende almene
OK-ældreboliginstitution overtager anvisningsretten og dermed
tomgangslejeforpligtigelsen – mod at bestyrelsen udarbejder ventelisteregler
efter gældende regler.