12. Forslag til Lokalplan 1234, Biogasanlæg ved Vemmeløsevej, Dalmose samt Kommuneplantillæg nr. 36 til Kommuneplan 2017, Miljøkonsekvensrapport, udkast til miljøgodkendelse og udkast til § 25 tilladelse (B)
12.  Forslag til Lokalplan 1234, Biogasanlæg ved Vemmeløsevej, Dalmose
samt Kommuneplantillæg nr. 36 til Kommuneplan 2017, Miljøkonsekvensrapport,
udkast til miljøgodkendelse og udkast til § 25 tilladelse (B)
Sagsnr.: 330-2018-83434Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Dok.nr.: 330-2021-368261Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Ã…bent
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Miljø-, Plan- og
Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutte, om Forslag til Lokalplan
1234, Biogasanlæg ved Vemmeløsevej, Dalmose samt Kommuneplantillæg nr. 36 til
Kommuneplan 2017, den kombinerede miljøkonsekvensrapport for planlægningen og
anlægget, udkast til miljøgodkendelse og udkast til § 25 tilladelse skal
vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.
Sagens indhold
Virksomheden Hashøj Biogas ApS
(der er ejet af HCS A/S Transport og Spedition), beliggende på Vemmeløsevej ved
Dalmose, ønsker at modernisere og udbygge biogasanlægget samt at etablere et
opgraderingsanlæg, der gør det muligt at levere naturgas til det danske
gasdistributionsnet. For at fremtidssikre biogasanlægget ønskes derudover
mulighed for at etablere et forbehandlingsanlæg af madaffald eller biomasse
(f.eks. halm) til indfødning i biogasanlægget.
Den ønskede modernisering af
anlægget kan ikke rummes inden for den gældende Lokalplan 129. Miljø-, Plan- og
Landdistriktsudvalget besluttede således den 30. september 2019, på baggrund af
en lokalplananmodning, at igangsætte udarbejdelse af en ny lokalplan.
Afgrænsningen af lokalplanområdet
er identisk med den gældende lokalplan 129.
Den nye lokalplan skal sikre:
·       Â
mulighed for udvidelse af anlægget i forbindelse med en
forestående renovering af udtjente anlæg,
·       Â
mulighed for at etablere ny lukket aflæsningshal, hvorfra luften
kan renses,
·       Â
mulighed for etablering af et opgraderingsanlæg med henblik på
at kunne levere gassen til naturgasnettet,
·       Â
mulighed for at etablere et forbehandlingsanlæg af madaffald og
andre faste biomasser,
·       Â
mulighed for at etablere lagerfaciliteter for faste biomasser,
samt nye tanke for gylle og andre flydende biomasser,
·       Â
ny og større efterlagertank,
·       Â
en øget bebyggelsesprocent på 25 % og øget bygningshøjde på op
til 30 m for at kunne muliggøre ovenstående,
·       Â
mulighed for at etablere nye beplantningsbælter, der tilpasses
de forestående udvidelser.
Planlægningen forudsætter en
ændring af kommuneplanrammen i forhold til en øget bebyggelsesprocent og øget
bygningshøjde, der er derfor udarbejdet et kommuneplantillæg nr. 36 til
Kommuneplan 2017. Det bemærkes, at kommuneplantillægget vil bortfalde når
kommuneplan 2021 vedtages. Derfor er de nye rammebestemmelser ligeledes
indarbejdet i Forslag til Kommuneplan 2021.
Udvidelsen af biogasanlægget er
omfattet af krav om miljøkonsekvensvurdering (tidligere kaldet VVM-pligt). Det
er bygherres ansvar at udarbejde miljørapporten.
Det er således bygherres
miljørapport. Slagelse Kommune påser, at de data og oplysninger, som bygherre skal
fremlægge i miljøkonsekvensrapporten i henhold til miljøvurderingslovens bilag
7 er fuldstændige og af tilstrækkelig høj kvalitet og at miljørapporten på en
passende måde påviser, beskriver og vurderer projektets væsentlige direkte og
indirekte virkninger. Der er således udarbejdet en samlet
miljøkonsekvensrapport, der dels udgør en miljøvurdering af planlægningen og
dels en miljøkonsekvensvurdering af selve anlægget.
Der har været afholdt en
foroffenlighedsfase i januar/februar 2020 med indkaldelse af idéer og forslag
til planlægningen samt afgrænsningen af miljøkonsekvensrapporten. I den
forbindelse modtog administrationen 3 høringssvar som fremgår af vedlagte
hvidbog. Høringssvarene omhandler lugt, trafik, trafiksikkerhed, at anlægget er
uønsket på grund helbredsrisici og faldende huspriser, områdets placering i skovrejsningsområde
og bevaringsværdigt landskab og krav om at kommuneplantillægget skal indeholde
en vurdering af om projektet kan beskadige eller ødelægge yngle- eller
rasteområder for bilag IV-arter.
Høringssvarene berører emner der
er belyst i miljøkonsekvensrapporten.
I forbindelse med renovering- og
udvidelse af Hashøj Biogasanlæg var det påregnet, at eksisterende ledningstracé
mellem biogasanlægget og Industrivej i Dalmose kunne anvendes til at koble
biogasproduktionen til det danske naturgasnet. Det har imidlertid undervejs i
planprocessen og udarbejdelsen af miljørapporten vist sig, at det ikke var
muligt at benytte den eksisterende gasledning. Der etableres i stedet en ca. 12
km lang gasledning fra biogasanlægget til Skælskør, hvor der kobles til Evidas
eksisterende 4 bar distributionsnet. For at sikre tilstrækkeligt
afsætningsgrundlag for bionaturgassen, skal der anlægges en kompressorstation
ved den eksisterende M/R-Station på Hesselhaven 2A, 4230 Skælskør. Ledningen
vil som udgangspunkt blive nedgravet, men på visse mindre delstrækninger vil
ledningen blive boret ind under veje, åløb og beskyttede diger gennem styret
underboring.
Biogasanlægget reguleres gennem
en miljøgodkendelse og de vilkår der fremgår af den. Derfor erstatter
miljøgodkendelsen den såkaldte § 25 tilladelse efter miljøvurderingsloven som
normalt meddeles når miljøvurderingsprocessen afsluttes. Det har dog været
nødvendigt i denne konkrete sag, også at meddele en § 25 tilladelse med vilkår
i forhold trafik til- og fra anlægget samt til etableringen af gasledningen fra
anlægget og frem til Skælskør.
Det samlede høringsmateriale
udgør således Forslag til Lokalplan 1234, Forslag til Kommuneplantillæg nr. 36,
Miljøkonsekvensrapporten (for hhv. planlægningen og anlægget) med tilhørende bilag
1-9, udkast til miljøgodkendelse og udkast til § 25 tilladelse og er vedlagt
som bilag. Miljøgodkendelsens vilkår om afledning af overfladevand er ikke
fyldestgørende og skal forhandles på plads med bygherre og vil fremgå af den
endelige miljøgodkendelse.
Retligt grundlag
Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23c.
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.
Miljøvurderinger og § 25 tilladelser tilvejebringes efter
Miljøvurderingsloven.
Miljøgodkendelser tilvejebringes efter
Miljøbeskyttelsesloven.
Handlemuligheder
A.   Byrådet kan vælge
at vedtage Forslag til Lokalplan 1234, Biogasanlæg ved Vemmeløsevej, Dalmose med
tilhørende Kommuneplantillæg nr. 36 til Kommuneplan 2017, samt den samlede miljøkonsekvensrapport
for planlægningen og anlægget, udkast til miljøgodkendelse og udkast til § 25
tilladelse og dermed sende det i 8 ugers offentlig høring. Derved opfyldes
Planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en
forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt, og kravet om høring af
offentligheden og berørte myndigheder ved gennemførelse af
miljøkonsekvensvurderinger.
B.   Byrådet kan
vælge at forkaste planforslaget, den samlede miljøkonsekvensrapport for
planlægningen og anlægget, udkast til miljøgodkendelse og udkast til § 25
tilladelse. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver
etableret et nyt plangrundlag og der gennemføres ikke den lovpligtige
miljøkonsekvensvurdering som er forudsætningen for at kunne meddele en miljøgodkendelse
og en § 25 tilladelse til anlægget. Dette vil betyde, at den gældende lokalplan
129 fastholdes og biogasanlægget vil fortsat være reguleret af gældende
miljøgodkendelse. Der vil ikke kunne gives tilladelse til større
kapacitetsudvidelser, da det sandsynligvis udløser krav om miljøgodkendelse på
baggrund af en miljøkonsekvensvurdering.
C.   Byrådet kan vælge
at foretage mindre justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at
fremlægge planforslaget i 8 ugers offentlig høring.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at den reviderede
planlægning for biogasanlægget ved Dalmose (Hashøj Biogas) vil sikre
plangrundlaget for den nødvendige opdatering af anlægget. Der skabes mulighed
for en øget bebyggelsesgrad med øget bygningshøjde for siloer og tanke hvilket
sikrer virksomheden bedre driftsmuligheder.
Planlægningen understøtter således energiaftalen fra 2018,
hvor aftaleparterne er enige om en fortsat udbygning med biogas og andre grønne
gasser til opgradering, transport og industrielle processer. Der er ifølge
energiaftalen etableret en pulje på 240 mio. kr. (nominelt) årligt de næste 20
Ã¥r, som bidrager til at sikre en fortsat udbygning og effektivisering af
teknologien i Danmark.
På baggrund af bygherres miljørapport er anlæggets
indvirkninger på miljøet opsummeret i nedenstående tabel mht. vurderinger af
påvirkningsgrad, afværgeforanstaltninger, overvågning og mangler i forhold til
grundlaget for vurderingen:
Miljøforhold | Samlet vurdering | Afværge | Vurdering efter afværge | Overvågning | Mangler |
Biomassegrundlag Og afsætning | Positiv | Ingen | Positiv | Nej | Ingen |
Landskabelig påvirkning | Lille | Ja | Lille | Nej | Ingen |
Naturbeskyttelse | Ubetydelig | Nej | Ubetydelig | Nej | Ingen |
Jord | Ingen | Nej | Ingen | Nej | Ingen |
Grundvand, spildevand og overfladevand | Lille | Ja | Positiv | Nej | Ingen |
Luft, lugt og Klimatiske forhold | Lille | Ja | Ingen | Ja | Ingen |
Klima | Positiv | Nej | Positiv | Nej | Ingen |
Støj | Ubetydelig | Nej | Ubetydelig | Nej | Ingen |
Affald | Lille | Nej | Lille | Â | Ingen |
Trafik | Lille | Ja | Lille | Ja | Ingen |
Risiko | Lille | Nej | Lille | Ja | Ingen |
Befolkning og sundhed | Ubetydelig | Nej | Ubetydelig | Â | Ingen |
Materielle goder, arkitektoniske og arkæologiske kulturarv | Middel | Ja | Lille | Nej | Ingen |
Socioøkonomiske forhold | Positiv | Nej | Positiv | Nej | Ingen |
Påvirkningsgraden er vurderet på baggrund af kvalitative og kvantitative
aspekter og kan være både positiv og negativ. Metoden for vurdering af
påvirkningen af de enkelte miljøforhold er beskrevet i de respektive
fagkapitler i miljørapporten.
Den overordnede metode for miljøvurderingens skalering af
miljøpåvirkningernes påvirkningsgrad er som følger:
Positiv, ingen eller ubetydelig påvirkning: Det
vurderes, at der er ingen eller kun en ubetydelig påvirkning af miljøet.
Afværgeforanstaltninger er ikke nødvendige.
Lille påvirkning: Der vurderes at være en påvirkning
af kort varighed, i et lille område eller uden særlige interesser.
Afværgeforanstaltninger er ikke nødvendige.
Middel påvirkning: Der vurderes at være en påvirkning
af en vis varighed, i et område af en vis størrelse eller med særlige
interesser. Afværgeforanstaltninger eller tilpasninger overvejes.
Væsentlig påvirkning: Der vurderes at være en
påvirkning af lang varighed, i et stort område eller med væsentlige interesser.
Det vil blive vurderet, om påvirkningen kan undgås ved at ændre i planen eller
projektet, mindskes ved at gennemføre afværgeforanstaltninger, eller om der kan
kompenseres for påvirkningen.
Opsummerende fremgår det af ovenstående tabel, at det er
vurderingen, at planlægningen og anlægget (når afværgeforanstaltninger er
etableret) vil få en lille indvirkning på landskab, affald, trafik, risiko,
samt materielle goder, arkitektoniske og arkæologiske kulturarv.
I forhold til beskyttet natur, støj, befolkning og sundhed
vurderes indvirkningen at være ubetydelig. Der vurderes at være ingen
indvirkning på jord, luft, lugt og klimatiske forhold. Endelig vurderes
indvirkningen at være positiv i forholdt til biomassegrundlag og afsætning,
grundvand, spildevand og overfladevand, klima og socioøkonomiske forhold.
Nedenfor er en kort opsummering af den samlede vurdering af
påvirkninger af miljøforhold, hvor påvirkningsgraden er vurderet til �Lille�
jf. ovenstående tabel:
Landskabelig påvirkning
Samlet vurderes udvidelsen af Hashøj biogas at medføre en
lille påvirkning af landskabet, primært ud fra den øgede bygningshøjde. Ved en
hurtig etablering af randbeplantning og ved at holde bygningsanlæg, herunder
siloer, i afdæmpede farver vurderes det, at gennemførelse af den påtænkte
renovering og udvidelse af biogasanlægget, vil kunne ske, uden at påvirke
nærområdet uacceptabelt.
Grundvand, spildevand og overfladevand
Samlet vurderes udvidelsen af Hashøj Biogas at medføre en
potentielt større risiko for forurening grundet de øgede tilførte mængder.
Påvirkningen vurderes at være lille og varig i lokalområdet. Anlæggets
indretning med nye moderne faciliteter, øgede arealer med tæt befæstelse samt
etablering af anlæg til håndtering af spildevandet vurderes samlet at begrænse
risikoen for forurening af grundvand og vandmiljø, og udvidelsen vurderes således
at medføre en positiv påvirkning i relation til grundvand og overfladevand.
Luft, lugt og klimatiske forhold
Samlet vurderes udvidelsen at medføre en lille påvirkning i
forhold til luft- og lugtemissioner. Påvirkningen vil være midlertidig og
kortvarig i anlægsfasen, og påvirkningen med luft- og lugtemissioner i
driftsfasen vurderes at overholde de vejledende grænseværdier. Der vurderes
ikke at være behov for etablering af afværgeforanstaltninger som følge af
påvirkning af luftens kvalitet.
Affald
Affaldsmængderne fra Hashøj Biogas vil blive væsentligt
forøgede ved udvidelsen af anlægget især hvad angår affald fra oparbejdningen
af KOD (kildesorteret organisk dagrenovation). Udsorteringen af fremmedlegemer
fra KOD vil resultere i mindre mængder genanvendelige materialer, men den
største mængde vil være i form af et relativt tørt restprodukt med høj
brændværdi, som er værdifuld for en effektiv forbrændingsproces på
forbrændingsanlæg. Projektets påvirkning af affald og gødningsprodukter
vurderes samlet at være lille og lokal, men varig. Der foretages ikke
afværgeforanstaltninger, da der ikke er identificeret løsninger til forbedret
affaldssortering fra Hashøj Biogas med nugældende teknologi. Affald bliver
sorteret og håndteret efter Slagelse Kommunes regulativ for erhvervsaffald, der
sigter mod en høj grad af genanvendelse.
Trafik
Samlet vurderes den øgede transport affødt af udvidelsen af
Hashøj Biogas at medføre en lille til middel påvirkning af vejnettet i
lokalområdet.
Der gøres følgende tiltag som afværgeforanstaltninger:
Vejene i området er generelt vurderet til at kunne klare
også en øget belastning såvel hvad angår belastningen af vejene,
trafiksikkerhedsmæssigt og miljømæssigt med undtagelse af Gyldenholmvej. Hashøj
Biogas vil fortsat instruere sine kunder om, at gennemkørsel med tung trafik ad
Gyldenholmvej ikke må ske. Ligeledes vil Hashøj Biogas stille krav til
leverandører, der sikrer en begrænset kørsel gennem Gimlinge, og for større
lastvognstog alene sker via Industrivej i Dalmose. Fraviger en fremtidig
trafikafvikling af den tunge trafik det forventede, kan Hashøj Biogas dog kun
henstille til chauffører endnu engang at benytte bestemte ruter, men vurderes
det nødvendigt, vil politiet kunne fastlægge restriktioner for benyttelse af
vejene efter kommunens opfordring. Her vurderes et forbud mod højresving for
gennemkørende trafik på vej ud af Hashøj Biogas at være en mulighed.
Risiko
Skadevirkningen af et eventuelt uheld på Hashøj Biogasanlæg
vil være afhængig af vejret, da kraftig vind vil fortynde gassen og mindske
konsekvenserne.
Risikoen ved at opholde sig i området afhænger af
konsekvensen samt sandsynligheden for at uheldet sker. Sandsynligheden er ikke
inkluderet i konsekvensrapporten. I praksis vil det være usandsynligt, at der
vil opstå et uheld med eksplosion i et gaslager, da dette vil kræve det rigtige
blandingsforhold med atmosfærisk luft, og at gassen frigives momentant
samtidigt med tilstedeværelse af en tændkilde.
Det vurderes, at risikopåvirkningen i alle faser vil være
lille, da der er tale om en påvirkning af kort varighed i et lille område.
Forebyggende og afværgende foranstaltninger gennemføres
løbende i henhold til risikobekendtgørelsens bestemmelser. Sikkerhedsdokument
og beredskabsplan vil blive opdateret i forbindelse med projektet. Der vurderes
ikke behov for særlige afværgeforanstaltninger for at forebygge eller afværge
risiko i forbindelse med projektet.
Materielle goder, arkitektoniske og arkæologiske
kulturarv
Samlet vurderes udbygningen af Hashøj Biogas at medføre en
lille til middel visuel påvirkning i omgivelserne. I starten vurderes
påvirkningen som middel, men det udvidede anlæg vil blive omkranset af
plantebælte, der vil bevirke, at anlægget sløres, og i takt med at plantebæltet
får højde vurderes påvirkningen af blive mindre.
Store dele af området i byggefeltet er berørt i forbindelse
med tidligere anlægsarbejder, hvorfor det vurderes, at påvirkning af eventuelle
arkæologiske interesser vil være lille.
I forhold til afværgeforanstaltninger vil der i lokalplanen
blive fastlagt bestemmelser omkring bygningernes omfang og udseende, så den
samlede bygningsmasse fremtræder homogen og i afdæmpede farver. Endvidere
omgives det samlede byggefelt af plantebælter med blanding af træer og buske –
på visse strækninger i kombination med voldanlæg, så det sikres, at anlægget
harmonerer med områdets karakter.
Administrationen anbefaler på ovenstående baggrund, at Forslag
til Lokalplan 1234, Biogasanlæg ved Vemmeløsevej, Dalmose med tilhørende Kommuneplantillæg
nr. 36 til Kommuneplan 2017, samt den samlede miljøkonsekvensrapport for
planlægningen og anlægget, udkast til miljøgodkendelse og udkast til § 25
tilladelse vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen
indstiller,
1.  Â
at Byrådet beslutter, at Forslag til Lokalplan 1234, Biogasanlæg ved
Vemmeløsevej, Dalmose samt Kommuneplantillæg nr. 36 til Kommuneplan 2017,
miljøkonsekvensrapporten med bilag, udkast til miljøgodkendelse og udkast til §
25 tilladelse vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring,
2.  Â
at Byrådet beslutter, at borgermøde afholdes i Dalmose Hallen den 23. eller
30. november 2021 i tidsrummet mellem 18.30 og 20.00.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 4. oktober 2021:
Fraværende:Â
Ad 1; Anbefales.
Adm. bemærkning: I Kommuneplantillægget ændres
bygningshøjden til 12 m (dog 30 m for siloer).
Udvalget gjorde opmærksom på den øgede trafikmængde i
området.
Udvalget ønsker en redegørelse for hvordan projektet indgår
i kommunens varmeplanlægning.
Steen Olsen (UFP) tog forbehold for en bygningshøjde på 30
m, ønskede en beplantningsplan, krav til skiltning og at farver skal
specificeres med farvekode.
Ad 2; Det anbefales, at der afholdes borgermøde d. 30. nov.
18.30.
Bilag
330-2021-320682 | Bilag 1 - Hvidbog foroffentlighedsfase for udvidelse af
Hashøj Biogasanlæg |
330-2021-365804 | Bilag 1A Supplement til hvidbog for Hashøj Biogas |
330-2021-320638 | Bilag 2 - Forslag til Lokalplan 1234 - Biogasanlæg ved
Vemmeløsevej samt Kommuneplantillæg 36 |
330-2021-272369 | Bilag 3 - Miljøvurdering af Hashøj Biogasanlæg -
Miljørapport |
330-2021-114821 | Bilag 4 - Situationsplan |
330-2021-114822 | Bilag 5 - Placering af Hashøj Biogas ApS |
330-2021-114825 | Bilag 6 - Notat besigtigelse biotoper. |
330-2021-114826 | Bilag 7 - Vurdering af luft- og lugtemissioner |
330-2021-114828 | Bilag 8 - Trafikanalyse |
330-2021-114816 | Bilag 9 - Risikokonsekvensrapport |
330-2021-114817 | Bilag 10 - Visualiseringer |
330-2021-114818 | Bilag 11 - Depositionsberegninger |
330-2021-114819 | Bilag 12 - Gasledning fra Hashøj Biogasanlæg til Skælskør
-Konstruktion, trace, natur og landskab. |
330-2021-332238 | Bilag 13 - Udkast - Hashøj Biogas miljøgodkendelse 2021
med bilag 1-11 |
330-2021-320283 | Bilag 14 - Udkast VVM-tilladelse, udvidelse af Hashøj
biogasanlæg og gastilslutningsledning |
Beslutning i Økonomiudvalget
den 11. oktober 2021:
Fraværende:Â
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
Økonomiudvalget tilsluttede sig bemærkninger fra Miljø-,
Plan- og Landdistriktsudvalget med hensyn til:
* den øgede trafikmængde i området og
* ønske om en redegørelse for, hvordan projektet indgår i
kommunens varmeplanlægning.
Det afklares forud for Byrådsmødet, hvornår redegørelsen kan
foreligge.
Thomas Clausen (Ø) stemte imod.
Troels Brandt (B) stillede spørgsmål ved anlæggets
placering.
At 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse med borgermøde den
30. november 18.30.