Økonomiudvalget – Referat – 24. januar 2022



1. Godkendelse af dagsorden

Beslutning

At 1. Godkendt.

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Det  indstilles,

  1. at Økonomiudvalget godkender dagsordenen

Sagens forløb

24-01-2022 Økonomiudvalget
At 1. Godkendt.

2. Genåbning af budget 2022 og Budget 2023-2026 - Tids - og procesplan (B)

Beslutning

At 1: Drøftet.

Økonomiudvalget ønsker, at der arbejdes videre med en ressourcepolitik.

At 2: Drøftet, oversendes til byrådet.

At 3: Drøftet.

Økonomiudvalget er enige om, at fagudvalgene starter en drøftelse af økonomien (særligt bilag 4) inden der træffes videre beslutning.

At 4: Drøftet.

Økonomiudvalget opfordrer til, at fagudvalgene sammen med fagområderne gennemgår, hvilke analyser, der vil være relevante at gennemføre. Økonomichefen deltager på det første møde i hver udvalg.

At 5: anbefales til byrådets godkendelse.

At 6: Anbefales til byrådets godkendelse.

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal drøfte og beslutte rammerne for genåbning af budget 2002 og budget 2023-2026 samt tids- og procesplan, fagudvalgenes rolle og opgaver.

Rammerne for genåbning af 2022 og budget 2023-2026, samt tids- og procesplan fremsendes til Byrådets endelig godkendelse.  

Sagens indhold

Status på budget 2022-25

Resultatopgørelsen for budget 2022-2025 viser, at der i perioden budgetteres med et samlet likviditetstræk på 251,7 mio.kr. Det bevirker en faldende likviditet, som vil være kritisk allerede i 2023.

Balancen i det vedtagne budget 2022-25 bygger blandt andet på følgende forudsætninger:

  • at der på Økonomiudvalgets området udmøntes en samlet rammebesparelse på 66 mio.kr. i 2022
  • at der ikke er indarbejdet prisfremskrivning af driftsbudgetterne på varekøb og tjenesteydelser
  • at besparelse på 0,7 pct. fortsat akkumuleres i budgettet, dog uens på tværs af fagområder
  • i overslagsårene 2023-25 er der budgetlagt med stigende indtægter fra Skatter og statstilskud på 25 mio.kr. i 2023 og som er stigende til 35 mio.kr. i 2025
  • der er budgetlagt med nettoindtægter fra jordsalg på 20 mio.kr. i alle årene
  • at kommunens langsigtede gæld afvikles med omkring 328 mio.kr. i samme periode

Som en konsekvens heraf skal rammerne for genåbning af budget 2022 og budget 2023-2026 fastlægges så kommunens økonomiske udfordringer imødegås. Arbejdet med genåbning af budget 2022 skal således ses i sammenhæng med arbejdet med budget 2023-26.

Formålet er at sikre, at kommunens 365-dages likviditet på sigt kommer over 2.000 kr. pr. borger og at der kan realiseres et anlægsbudget på ca. 200 mio.kr. pr. år.

Processen

Processen tilrettelægges, så det sikres, at byrådets medlemmer får fyldestgørende indsigt og viden om udviklingstendenser, budgetforudsætninger mm. og at borgere og brugere kan bidrage til prioriteringen.

Fagudvalgene skal i løbet af foråret anvise muligheder, for at bidrage til at skabe balance på kort og lang sigt.

Følgende initiativer kan herudover kvalificere processen:

  • der kan gennemføres budgetanalyser på udvalgte områder, som kan bidrage med viden og forslag til tiltag, der kan imødegå de økonomiske udfordringer. Forvaltningen har udarbejdet oplæg til mulige emner for analyser (se bilag 3)
  • der udarbejdes oplæg med forskellige scenarier for likviditetsudviklingen ved valg af forskellige handlemuligheder, herunder anlægsprogram og fordeling af reduktioner på serviceudgifter (se bilag 4, som eftersendes)
  • en økonomiske politik, som udstikker retningen i budgetlægningen i forhold til driftsbalance, anlægsbudget og udvikling i langsigtet gæld, ændres til en ressourcepolitik. Ressourcepolitikken omfatter også elementer omkring medarbejdere som ressource samt bygninger og driftsmateriel som ressource.  Dette for at sikre et bredere fokus på de kommende års udfordringer med at skabe balance i kommunens budget, at sikre kompetent arbejdskraft og en optimal udnyttelse af bygninger og driftsmateriel.

Endelig foreslås det, at der ændres i den vedtagne mødeplan for fagudvalg og byråd for at skabe bedre muligheder for grundige drøftelser af budgetforslag mv. i både fagudvalg og i det samlede byråd:

  • der aftales fagudvalgsmøder i april, hvor eneste emne er fagudvalgets budget 2022 og budget 2023-2026
  • der afholdes temamøde for byrådet den 15. august (i stedet for den 8. august), og hvor byrådet præsenteres for de overordnede rammer og forudsætninger for det administrative budgetforslag
  • der afholdes budgetseminar den 26. og 27. august for hele byrådet

Forvaltningen vil på Økonomiudvalgets møde præsentere forslag til fokusområder og målsætninger i Ressourcepolitikken samt oplæg med forskellige scenarier for at imødegå de økonomiske udfordringer.

Notat med scenarier eftersendes til økonomiudvalgets møde, og ressourcepolitikken forelægges til beslutning på Økonomiudvalgets møde i februar.

Resultatet af genåbningen af budget 2022 skal indarbejdes i budgetrammerne senest i forbindelse med budgetopfølgning 2. Fagudvalgenes rolle og forslag til prioriteringer udspecificeres i proces- og tidsplanen.  

Tids- og procesplan er nærmere beskrevet i bilag 1. Forvaltningen har udarbejdet notat med nøgletal og benchmarkdata til byrådets orientering. (se bilag 2)

Retligt grundlag

Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen. Økonomiudvalget skal senest den 15. september 2022 udarbejde budgetforslag til Byrådet.

Handlemuligheder

Økonomiudvalget kan med udgangspunkt i den økonomiske situation beslutte, at det vedtagne budget 2022 skal genåbnes, og at der skal ske en omfordeling og evt. yderligere rammebesparelse i de vedtagne rammer til service og anlæg.

Økonomiudvalget kan med udgangspunkt i de forskellige scenarier beslutte rammerne for genåbning af budget 2022 og budget 2023-2026.

Økonomiudvalget har også mulighed for at justere i elementerne, som indgår i tids- og procesplanen for budget 2023-2026.

Det foreslås derfor, at Økonomiudvalget drøfter og beslutter

  • Hovedpunkter i kommende ny Ressource Politik
  • Rammen for genåbning af budget 2022, herunder tidsramme for anvisning af besparelser i 2022, jf. de foreslåede scenarierne for udvikling i likviditeten
  • Rammerne for budgetlægningen og tids- og procesplan for budget 2023-2026
  • Om der skal gennemføres budgetanalyser og i givet fald på hvilke områder
  • Revideret mødeplan for fagudvalg og byråd i 2022
  • Udvalgenes rolle i forbindelse med genåbning af budget 2022 og budget 2023-2026 primært via
    • Bidrag til driftsbalance og prioriteringsmuligheder
    • Prioriteret anlægsprogram på udvalgenes område
    • Aktivering af evt. budgetanalyser

 

Vurdering

Det vedtagne budget 2022-2025 indeholder en række forhold, der potentielt kan medføre at kommunens likviditet bliver negativ indenfor de nærmeste år. Det er derfor nødvendigt, at der tages stilling til hvorledes dette imødegås.

Med den skitserede proces vil fagudvalg og andre interessenter få mulighed for at drøfte og finde muligheder for bidrage til det samlede budget for de kommende år.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller,

  1. at Økonomiudvalget drøfter hovedpunkterne i den kommende ressourcepolitik

  2. at Økonomiudvalget drøfter og indstiller at genåbne budget 2022

  3. at Økonomiudvalget drøfter og indstiller fagudvalgenes rammer for arbejdet med budget 2022, jf. de foreslåede scenarierne for udvikling i likviditeten

  4. at Økonomiudvalget drøfter og beslutter evt. gennemførelse af budgetanalyser

  5. at Økonomiudvalget drøfter og indstiller revideret mødeplan for 2022

  6. at Økonomiudvalget drøfter og indstiller tids- og procesplan og rammerne for budget 2023-2026

 

              1.    

 

 

 

 

Sagens forløb

24-01-2022 Økonomiudvalget

At 1: Drøftet.

Økonomiudvalget ønsker, at der arbejdes videre med en ressourcepolitik.

At 2: Drøftet, oversendes til byrådet.

At 3: Drøftet.

Økonomiudvalget er enige om, at fagudvalgene starter en drøftelse af økonomien (særligt bilag 4) inden der træffes videre beslutning.

At 4: Drøftet.

Økonomiudvalget opfordrer til, at fagudvalgene sammen med fagområderne gennemgår, hvilke analyser, der vil være relevante at gennemføre. Økonomichefen deltager på det første møde i hver udvalg.

At 5: anbefales til byrådets godkendelse.

At 6: Anbefales til byrådets godkendelse.


31-01-2022 Byrådet
Beslutning ikke frigivet

3. Status på disponibel likviditet 2021/2022 (O)

Beslutning

At 1: orienteringen taget til efterretning.

A bemærker, at kreditrammen på de 500 mio. kr. ikke blev overskredet og der pt. er en likviditet på knap 5.000 kr./borger.

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget orienteres om status på kommunens aktuelle likviditetsmæssige situation.

Sagens indhold

Slagelse kommune har en kreditramme på 500 mio. kr. i Sparnord til afholdelse af løbende betalinger. Ultimo året har det været en udfordring, at overholde rammen på 500 mio. kr.

Kommunens disponible likviditet har været faldende hen over år 2021 fra et træk pr. 31. december 2020 på -378 mio. kr.  til, at vi ramte kreditrammens maksimum på 500 mio. kr. primo december. Det betød at en bankoverførsel på 4,2 mio. blev afvist og kommunens leverandørbetalinger blev forsinket den 1. og 2. december med henholdsvis 14,7 mio. kr. og 5,9 mio. kr. Forsinkelsen var på maksimum en dag.

Det største likviditetsmæssige træk på året er første hverdag efter nytår, lige før kommunen modtager betaling fra Staten. Behovet for en likviditetstilførsel blev vurderet til 100 mio. kr. og der var to muligheder for at få det realiseret:

  1. hæve kreditrammen med minimum 100 mio. kr. i banken
  2. realisere værdipapirer for 100 mio. kr.

ad 1. Slagelse kommune har en option på yderligere kredit på 125 mio. kr. Beslutningen skal godkendes af Byrådet.

Ad 2. Realisering af værdipapirer for i alt 100 mio. kr. Transaktionen er uden omkostninger.  Risikoen er alene kursudsving på handelstidspunkterne. Beslutningen kan godkendes administrativt.

Administrativt blev det besluttet at gå med den sidste løsning.

Transaktionerne blev fulgt tæt mellem jul og nytår for at sikre løn og øvrige udbetalinger og det lykkedes at holde os inden for kreditrammen på 500 mio. kr. med et træk på 498 mio. kr.  den 4. januar – lige inden afregning af 1/12-delen fra Staten.

På grund af de likviditetsmæssige udfordringer, så blev indefrosne feriepenge med 27,9 mio. kr. først afregnet 4. januar 2022 til trods for, at bevillingen ligger i gammelt år. Det vil formentlig blive bemærket af revisionen i forbindelse med revidering af regnskab 2021.

Derudover har vi et mellemværende med Boligadministrationen på 35 mio. kr., der først vil blive afregnet i 2022. De 35 mio. kr. vil alene påvirke kommunens kreditramme, men vil stadig indgå i beregning af den gennemsnitlige likviditet.

Notat om den aktuelle likviditetsmæssige situation vedhæftes.

Retligt grundlag

Lov om kommunernes styrelse § 41

Slagelse Kommunes finansielle strategi

Handlemuligheder

ingen bemærkninger - sagen er en orienteringssag 

Vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller

  1. at orienteringen tages til efterretning.

 

 

 

 

 

Sagens forløb

24-01-2022 Økonomiudvalget

At 1: orienteringen taget til efterretning.

A bemærker, at kreditrammen på de 500 mio. kr. ikke blev overskredet og der pt. er en likviditet på knap 5.000 kr./borger.

4. Godkendelse af budgetter i to boligafdelinger i FOB (B)

Beslutning

At 1: Sendes tilbage til FOB med indstilling om, at beboerne i de 2 afdelinger inddrages på ny med henblik på at skabe forståelse for nødvendigheden. Økonomiudvalget orienteres om processen og får sagen forelagt igen.

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal tage stilling til, om budgettet for 2022 i to afdelinger under Fællesorganisationens Boligforening (FOB) skal godkendes.

Sagens indhold

Boligorganisationen FOB har den 14. december 2021 henvendt sig til forvaltningen i forbindelse med, at der er to afdelinger, afdeling 14 og afdeling 57, som ikke har villet godkende boligorganisationens fremlagte budgetforslag for afdelingerne for 2022. Hovedbestyrelsen i FOB har derimod godkendt de fremlagte budgetforslag på møde den 27. oktober 2021. 

Afdeling 14 er beliggende på Bagervej, Landsgravvej og Marievangsvej i Slagelse og har 60 lejemål. Det fremlagte budgetforslag indstiller til en huslejestigning på 7,64% - Fra 778,44 kr. pr. kvm til 837,90 kr. pr. kvm. Afdelingen nedstemte forslaget med begrundelse om, at de ikke ønsker huslejestigning, da afdelingen i de kommende år har til udsigt at skulle starte op med et gennemgribende projekt, hvor en yderligere huslejestigning er uundgåelig. FOB oplyser, at huslejestigningen primært skyldes  udgifter til en stigning på henlæggelser til kommende års drifts- og vedligeholdelsesopgaver. FOB oplyser endvidere, at intentionerne med 30-årige budgetter netop er, at større huslejestigninger skal undgås ved at henlæggelserne sættes op til et fornuftigt niveau. 

Eksempel: 3 rum, 70 kvm - nuværende leje = 4514 kr. Leje pr. 1. januar 2022 = 4859 kr. 

Afdeling 57 er beliggende på Olufsgade i Slagelse og har 12 lejemål. Det fremlagte budgetforslag indstiller til en huslejestigning på 5,33% - Fra 998,59 kr. pr. kvm til 1051,85 kr. pr. kvm. Afdelingen har ingen bestyrelse. Fra afdelingen deltog 1 person på afdelingsmødet. Denne person nedstemte budgettet med begrundelse om, at selvom der i de kommende år er behov for større renoveringer, ville hun ikke stemme for budgettet, da hun ikke mente, at hun ville bo i afdelingen i årene fremover. FOB oplyser, at huslejestigningen primært skyldes udgifter til en stigning på henlæggelser til kommende års drifts- og vedligeholdelsesopgaver. Afdelingen er en lille afdeling på 12 lejemål, så få lejemål er med til at løfte forholdsvis store udgifter. 

Eksempel: 2 rum, 87 kvm - nuværende leje = 7237 kr. Leje pr. 1. januar 2022 = 7623 kr. 

FOB har udarbejdet en rapport vedr. vedligeholdelsesstand, henlæggelser og huslejen i FOB 2021/2022. Rapporten viser, at afd. 14 og 57 opsamlede henlæggelser har fået karakteren "dårlig", som følge af mange års nedprioritering af henlæggelser i afdelingerne.

Retligt grundlag

Ifølge almenboligloven § 42 skal boligorganisationens bestyrelse indbringe eventuelle tvistigheder mellem bestyrelsen og afdelingsbestyrelsen eller afdelingsmødet om driftsbudget og årsregnskab for kommunalbestyrelsen, som træffer den endelige administrative afgørelse. Kompetencen vedr. almene boliger er placeret hos Økonomiudvalget i Slagelse Kommune. 

Handlemuligheder

Økonomiudvalget kan vælge at godkende de to afdelingers budgetter med de fremlagte huslejestigninger.

Økonomiudvalget kan vælge ikke at godkende de to afdelingers budgetter med de fremlagte huslejestigninger. 

Ved godkendelse af budgetterne vil afdelingernes henlæggelser styrkes, samt der vil være økonomi til stigende variable driftsudgifter. 

Hvis ikke budgetterne bliver godkendt vil afdelingernes henlæggelser ikke blive styrket, og de kommende års renoveringsarbejder vil skulle betales direkte af huslejestigninger, som vil komme de næste par år. Intentionerne med FOB's 30-årige vedligeholdelsesplaner er, at større huslejestigninger skal undgås ved, at henlæggelserne sættes op til et fornuftigt niveau.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at de to budgetforslag og de medfølgende huslejestigninger er nødvendige for at sikre en bæredygtig økonomi i afdelingerne.  

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Økonomi- og Digitaliseringschefen  indstiller,

  1. at Økonomiudvalget godkender de fremlagte budgetter for afdeling 14 og 57. 

 

Sagens forløb

24-01-2022 Økonomiudvalget

At 1: Sendes tilbage til FOB med indstilling om, at beboerne i de 2 afdelinger inddrages på ny med henblik på at skabe forståelse for nødvendigheden. Økonomiudvalget orienteres om processen og får sagen forelagt igen.


5. Tillægsbevilling vedr. ny stamvej v/Mælkevej, Svenstrup (B)

Beslutning

At 1: Anbefales til byrådets godkendelse.

At 2: Anbefales til byrådets godkendelse.

Kompetence: Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af anbefaling fra Teknik, Plan og Landdistriktsudvalget godkende en tillægsbevilling til anlæg 254-Ny stamvej v/Mælkevej, Svenstrup.

Sagens indhold

Boligarealet beliggende ved Mælkevej, Svenstrup er opdelt i delområder, hvor Byrådet den 25. januar 2021 godkendte at sælge område 1 til OK-fonden. OK-fonden har tidligere meddelt, at de forventer igangsætning af byggeriet i maj 2022 og indflytning i marts/april 2023.

I henhold til ny Lokalplan nr. 1232, skal der etableres en ny stamvej ind til området inden ny bebyggelse kan tages i brug.

På baggrund af anlægsoverslag er der givet anlægsbevilling på 5,5 mio. kr. til etablering af ny stamvej inkl. regnvandsbassin, beplantning, belysning og stier.

Detailprojekteringen har imidlertid vist, at regnvandsbassinet (som forsinker overfladevandet fra boligområder m.v.) skal være væsentlig større end skønnet ved lokalplanlægningen, for at indfri forsyningens udledningskrav.

Da bassinet vil komme til at fylde langt mere på det grønne område, er det ikke muligt at få overskudsjord fra vejanlæg og bassin indpasset i det grønne område. Derfor skal overskudsjord bortkøres i større omfang end oprindeligt indregnet. Endvidere er anlægsomkostninger til vejanlæg steget med mere end 10 % siden anlægsoverslaget.

Ovenstående ændringer i projektets forudsætninger betyder, at der ansøges om en tillægsbevilling på 1.950.000 kr., som forudsætning for at gå videre med anlægsudbuddet. Herefter bliver den samlede anlægsbevilling 7.450.000 kr.

Myndighedsarbejdet forventes afsluttet omkring 1. februar 2022, hvorefter anlægsudbud igangsættes med forventet opstart på anlægget omkring 1. maj 2022.

Retligt grundlag

Kasse- og regnskabsregulativet

Handlemuligheder

A.    Udvalget kan vælge at anbefale tillægsbevillingen på 1.95 mio. kr. til Byrådets godkendelse og lade projektet fortsætte ud fra de ændrede forudsætninger, hvormed udbuddet forventes sendt ud omkring 1. februar. Tillægsbevillingen finansieres af kassen.

B.   Udvalget kan vælge at anbefale en omdisponering fra andre anlæg under ”Drift og Teknik” og på denne baggrund meddele tillægsbevilling til anlægget.

Vurdering

Der vurderes ikke reelle alternativer til tillægsbevillingen, hvis anlægget skal kunne realiseres og udføres i en tidsplan der kan indfri det som OK-fonden er stillet i udsigt ved deres køb af delområdet.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Til politikområde Drift og Teknik søges en tillægsbevilling i 2022 på 1,95 mio. kr. inkl. anlægsbevilling til anlægsprojekt 254-Ny stamvej v. Mælkevejen, Svenstrup – finansieret af kassen.

 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

 

 

 

 

 

Anlæg nr. 254 Ny stamvej v. Mælkevejen

6.2 Drift og Teknik

 

1.950

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

1.4 Finansiering

 

-1.950

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget anbefaler tillægsbevilling på 1,95 mio. kr. i 2022 til Byrådets godkendelse med finansiering af kassen.

2. at der gives en tilsvarende anlægsbevilling.

Sagens forløb

05-01-2022 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Ad 1.: Anbefales.

Ad 2.: Anbefales.
24-01-2022 Økonomiudvalget

At 1: Anbefales til byrådets godkendelse.

At 2: Anbefales til byrådets godkendelse.


31-01-2022 Byrådet
Beslutning ikke frigivet

6. Tillægsbevilling ny cykelsti mellem Bildsø og Stillinge (B)

Beslutning

At 1: Anbefales til byrådets godkendelse.

At 2: Anbefales til byrådets godkendelse.

Kompetence: Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af anbefaling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkende en tillægsbevilling til anlæg 189-Ny cykelsti mellem Bildsø og Stillinge.

Sagens indhold

Det er besluttet, at der skal anlægges ny cykelsti mellem Bildsø og Stillinge. Hertil blev der afsat 3 mio. kr. i 2021 og 9,631 mio. kr. i 2022 og altså en samlet anlægsramme på 12,631 mio. kr.

I forbindelse med opbremsningen af anlægsaktiviteter i efteråret 2021 blev den planlagte overførsel på 2,25 mio. kr. fra 2021 til 2022 tilført kassen.

Efterfølgende blev anlæg af cykelstien indarbejdet i tillægsaftalen til budget 2022-2025 og det oprindeligt afsatte budget i 2022 opretholdt. Ved en fejl blev det overførte budget fra 2021 ikke ført tilbage.

Anlægget er gennem sine forberedende faser med detailprojektering, myndighedstilladelser, endelig ekspropriationsbeslutning (og heraf gennemført udbetaling på 80% af erstatning) og efterfølgende anlægsudbud (licitation d. 16. dec.  2021) m.v.

De indkomne tilbud viser at anlægsprojektet kan gennemføres indenfor det oprindeligt afsatte budget på 12,631 mio. kr.

Der skal som naturlig forlængelse af afholdt licitation indgås kontrakt. På den baggrund er det nødvendigt, at fejlen vedr. overførslen fra 2021 bliver rettet.

Det anbefales derfor, at der tildeles en tillægsbevilling på 2,25 mio. kr. til anlæg 189 Ny cykelsti ml. Bildsø og Stillinge, som forudsætning for at anlægget kan gennemføres.

Herefter vil der blive indgået kontrakt og anlægsfasen forventes, at starte op i april 2022.

Retligt grundlag

Kasse- og regnskabsregulativet.

Handlemuligheder

A.    Udvalget kan vælge at anbefale tillægsbevillingen på 2.25 mio. kr. til Byrådets godkendelse og herved give grønt lys for at fortsætte projektet. Tillægsbevillingen finansieres af kassen.

B.   Udvalget kan vælge at anbefale en omdisponering fra andre anlæg under ”Drift og Teknik” og på denne baggrund meddele tillægsbevilling til anlægget.

Vurdering

Der vurderes ikke reelle alternativer til tillægsbevillingen, hvis anlægget skal kunne realiseres.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Til politikområde Drift og Teknik søges en tillægsbevilling i 2022 på 2,25 mio. kr. inkl. anlægsbevilling til anlægsprojekt 189 Ny cykelsti ml. Bildsø og Stillinge – finansieret af kassen.

Byrådet har tidligere givet anlægsbevilling til cykelstiprojektet, men hvis tillægsbevillingen godkendes skal der i samme forbindelse gives et tillæg til anlægsbevillingen på 2,9 mio. kr. til det samlede anlægsbudget.

 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

 

 

 

 

 

Anlæg 189 ny cykelsti ml. Bildsø og Stillinge

6.2 Drift og Teknik

 

2.250

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

1.4 Finansiering

 

-2.250

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget anbefaler tillægsbevilling på 2,25 mio. kr. i 2022 til Byrådets godkendelse med finansiering af kassen

2. at der gives et tillæg til anlægsbevillingen på 2,9 mio. kr.

Sagens forløb

05-01-2022 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Ad 1.: Anbefales.

Ad 2.: Anbefales.
24-01-2022 Økonomiudvalget

At 1: Anbefales til byrådets godkendelse.

At 2: Anbefales til byrådets godkendelse.


31-01-2022 Byrådet
Beslutning ikke frigivet

7. Bjergby Mark Vandværk A.M.B.A. søger om overtagelse af lån med kommunal garanti (B)

Beslutning

At 1: Anbefales til byrådets godkendelse

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal indstille til Byrådet, om Bjergby Mark Vandværk A.M.B.A. kan overtage af lån med tilhørende kommunal garanti i Kommunekredit i forbindelse med vandværkets ændrede selskabsform. Restgælden på lån udgør pr. 31/12 2021 kr. 949.820,78. 

Sagens indhold

Andelsselskabet Bjergby Mark Vandværk har på anbefaling fra foreningen Danske Vandværker ændret selskabsform til et A.M.B.A. Anbefalingen skal ifølge vandværket ses, som en reel tilpasning til brugbare selskabsformer for forbrugerejede vandværker. Derudover så er den økonomiske risiko for de enkelte andelshavere nedbragt til kun at omfatte den enkeltes indskud i selskabet, hvorimod et andelsselskab har solidarisk hæftelse.

Vandværket søgte i 2015 om en kommunal garanti for et lån optaget i Kommunekredit med en hovedstol på kr. 1.179.708,75, og selskabet søger i forlængelse af ny selskabsdannelse om, at lån og garanti kan overføres til det nyt selskab.

Selskabsændringen er godkendt på ordinær generalforsamling den 28. februar 2020 og efterfølgende på en ekstraordinær generalforsamling den 9. marts ifølge de formelle regler i vedtægterne. Ved samme lejlighed blev nye vedtægter for det nye selskab godkendt. 

Bestyrelsen trak sig efterfølgende og vandværket har på grund af Covid19 m.v. været udfordret med at afholde endnu en ekstraordinær generalforsamling og det blev aftalt, at den afgående bestyrelse fortsatte som et midlertidigt forretningsudvalg indtil den ekstraordinære generalforsamling kunne afholdes. Det midlertidige forretningsudvalg søgte ultimo 2020 Byrådet om en overtagelse af lånet og gjorde i den forbindelse opmærksom på uro i bestyrelsen og at et enkelt bestyrelsesmedlem ikke ville underskrive vedtægter godkendt på generalforsamlingen. 

Økonomiudvalget behandlede anmodningen den 18. januar 2021 og sagen endte med at blive udsat, da Økonomiudvalget ønskede en redegørelse om uroen i bestyrelsen.

Det lykkedes endelig, at afholde en generalforsamling den 3. november 2021 og selskabet har fået nedsat en ny bestyrelse og vedtægterne er nu underskrevet af en samlet bestyrelse. 

Den nye bestyrelse er først vendt tilbage ultimo 2021 med en ny anmodning om overtagelse af det omtalte lån.

Referat og vedtægter vedhæftes til orientering.

Retligt grundlag

Vandsektorlovens § 16

Handlemuligheder

  1. Byrådet kan imødekomme ansøgningen fra Bjergby Mark Vandværk A.M.B.A., om at det nye selskab kan overtage lånet på uændrede vilkår eller
  2. Byrådet kan afslå ansøgningen.

Ad 1.  Slagelse kommunes risiko er større ved en eventuel konkurs. Ved et andelsselskab hæfter andelshaverne solidarisk og et tab kan gøres gældende overfor de enkelte andelshavere, hvorimod et tab i et AMBA vil være et simpelt krav i konkursboet.

A2 Såfremt Byrådet afviser ansøgningen vil det betyde, at enten så kan selskabsændringen ikke gennemføres eller at vandværket skal finde en anden långiver uden kommunal garanti. I sidste ende kan konsekvensen være, at vandværket må indfri lånet i Kommunekredit. Selskabet har en likvid beholdning i banken på 1,7 mio. kr., og det er vandværkets plan, at formuen skal anvendes i forbindelse med, at Slots Bjergby er under kraftig udbygning og vandværkets kapacitet dermed skal udvides.  

 

Vurdering

Vandværket har en sund økonomi, hvorfor Stab for Økonomi og Digitalisering anbefaler, at ansøgningen imødekommes. Såfremt ansøgningen afslås vil det betyde øgede omkostninger for andelshaverne i form af øget låntagning.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Slagelse kommunes risiko i forbindelse med den kommunale garantistillelse øges, idet andelshaverne i det gamle selskab hæfter solidarisk, hvorimod et andelsselskab med begrænset ansvar, her hæfter andelshaverne alene med deres indskud. Men ifølge selskabets regnskab udgør aktiverne ultimo 2020 kr. 5.487.563, heraf udgør likvid beholdning kr. 1.766.179. Selskabets overdækning udgør kr. 3.875.431, hvilket er en værdi der opgøres i forbindelse med "hvile-i-sig-selv" princippet, hvor overskuddet i selskabet over en årrække skal udlignes og gå i nul - og en overdækning betyder, at der er opkrævet flere indtægter end der har været udgifter. Den kortfristede gæld udgør kr. 662.311 og den langfristede gæld består af det ene lån til Kommunekredit.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Økonomi- og digitaliseringschefen indstiller,

  1. at ansøgning om gældoverdragelse/garanti til nyt selskab Bjergby Mark Vandværk A.M.B.A. imødekommes.

 

 

 

Sagens forløb

24-01-2022 Økonomiudvalget

At 1: Anbefales til byrådets godkendelse


31-01-2022 Byrådet
Beslutning ikke frigivet

8. Forslag til Lokalplan 1245, Bevarende lokalplan for Skælskør bymidte (B)

Beslutning

At 1: Anbefales til byrådets godkendelse.

At 2: Anbefales til byrådets godkendelse.

At 3: Anbefales til byrådets godkendelse.

Mødetidspunkt er ændret til 22. februar kl. 17.00 på Skælskør Bibliotek.

Kompetence: Byrådet

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutte, om forslag til lokalplan 1245, bevarende lokalplan for Skælskør bymidte, med tilhørende baggrundsanalyse samt miljøvurderingsscreening skal vedtages og fremlægges i offentlig høring.

Sagens indhold

Det daværende Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalg besluttede på møde den 3. april 2017 at igangsætte en revision af de nuværende lokalplaner for Skælskør bymidte med tilhørende vejledninger. Efterfølgende har Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget senest på deres møde den 2. marts 2021, godkendt et oplæg til indhold af ny lokalplan. Ønsket er, at kommunen får et opdateret administrationsgrundlag for Skælskør bymidte således Skælskør bys kvaliteter sikres fremadrettet. Lokalplanen skal på den baggrund erstatte de mange gældende lokalplaner.

En ny lokalplan for Skælskør bymidte skal sikre en mere tydelig og sammenhængende regulering, herunder med særligt fokus på:

  • At sikre bevaringen af købstadsmiljøet som helhed,
  • At sikre kulturhistoriske og arkitektoniske værdifulde enkeltbygninger,
  • At regulere udformning af butiksfacader, særligt med henblik på vinduespartier og skiltning,
  • At sikre, at nybyggeri tilpasses det eksisterende bymiljø,
  • At sikre, at ældre og traditionelle bygningsdetaljer ikke forsvinder under modernisering (murværksdetaljer, snedkererede vinduer og døre mm.),
  • At præcisere muligheder for huludfyldning og fortætning.

Lokalplanområdet rummer både boliger, erhverv og detailhandel i et sammenhængende, historisk bymiljø af høj bevaringsværdi. Lokalplanens sigte er, at der værnes om byhistoriske og bygningskulturelle værdier, når miljøer og bygninger udvikles og fornyes. Samtidigt skal lokalplanen fastholde og styrke bymidtens anvendelser, f.eks. at handelslivet er koncentreret omkring de centrale hovedstrøg Algade og Nytorv, og f.eks., at åbne muligheder for at stationsområdet, udover en erhvervs- eller boligmæssig anvendelse også kan danne ramme for kultur og foreningsliv.

En ny lokalplan skal på en gang formidle bymidtens bevaringsværdier og arkitektoniske kvaliteter for ejere og borgere og forbedre de potentialer som Skælskør by rummer i dag. Det er også væsentligt med den ny lokalplan, at sikre, at de mange ressourcer, som ejere af bymidtens ejendomme allerede har investeret i vedligeholdelse og restaurering, respekteres fremadrettet. På den baggrund er ovenstående punkter indarbejdet og lokalplanens bestemmelser er således udarbejdet med henblik på en fastholdelse af kvaliteter samt forbedringer i bymiljøet, således lokalplanen beskytter mod utilsigtede indgreb i bymidten, herunder både hvad angår byens fælles opholdsarealer, de enkelte bygninger, beplantning og samtidig sikres det, at byens udvikling kan fortsættes og styrkes i forhold til at kunne være centrum for et rigt handelsliv, midtpunkt for gode arrangementer mv.

Forud for lokalplanlægningen er der udarbejdet en analyse for Skælskør bys bevaringsværdier og særlige opmærksomhedspunkter. Samtidig er der sket en opdatering af de enkelte bygningers SAVE vurderinger. I forbindelse med arbejdet er der tilstødt bygninger der er værd at bevare, men som ikke tidligere har været registreret.

Processen har været med fokus på inddragelse, herunder ambitionsniveauet for lokalplanens indhold, herunder har bl.a. de bebyggelsesregulerende bestemmelser og øvrige bestemmelser været afstemt med Skælskør Erhvervsforening, Bymidtegruppen, Arkivet, Bevaringsforeningen og Museum Vestsjælland, lokalråd, Kulturmiljørådet.  Derudover har bygningsejere, butiksejere og borgere været orienteret om den foranstående opgave.

Frem til nu, har der været afholdt 2 byvandringer og 4 møder i følgegruppen, der består af repræsentanter fra flere af ovenstående interessenter.

Lokalplanens indhold er udarbejdet med baggrund i analysen samt følgegruppens inputs, faglige kunnen, deres viden og forankring i Skælskør by. Lokalplanen overfører dertil flere af de gældende lokalplaners intentioner for bygninger, bymiljøet generelt samt de fælles opholdssteder mv.

Bebyggelsesprocenter og anvendelsesbestemmelserne overføres stort set fra de eksisterende lokalplaner og kommuneplanrammer, med få undtagelser. Lokalplanområdet inddeles i 5 delområder, hvor de bebyggelsesregulerende bestemmelser samt bestemmelser for ydre fremtræden næsten er ens for alle delområder. I delområde 5 er der flere tomme matrikler og en del nyere huse. Derfor bliver der mulighed for ny bebyggelse på tomme matrikler og f.eks. at sætte pladetag på en beboelsesbygning, der oprindeligt er opført med f.eks. et eternittag.

For alle delområder gælder det dog, at det altid er muligt at om- og tilbygge samt, at opføre sekundære bygninger. 

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.

Handlemuligheder

  1. Byrådet kan vælge at vedtage forslag til lokalplan 1245, Bevarende lokalplan for Skælskør by, med tilhørende baggrundsanalyse samt miljøvurderingsscreening og dermed sende det i offentlig høring. Offentlig høring opfylder planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, og er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.

     

  2. Byrådet kan vælge ikke at vedtage planforslaget. I så fald vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag for byen. Det vil sige, at området fortsat administreres gennem eksisterende lokalplaner og kommuneplanrammer. Dertil vil kommunen ikke længere kunne opretholde de 2 forbud mod tagudskiftning på Skovvej 16A og Carl Medingsvej 32 der er blevet nedlagt.

     

  3. Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af planforslaget, inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i offentlig høring.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at forslaget til lokalplan 1245 med tilhørende baggrundsanalyse samt miljøvurderingsscreening vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring.

Lokalplanens intention er, at Skælskør bys kvaliteter fremadrettet bevares og forstærkes. Det er administrationens vurdering, at lokalplanen vil være til gavn for borgerne, handelslivet og turismen.

Det bliver ikke muligt, at bygge højere end de nuværende højder i byen. Ligeledes tillades udstykning ikke med få undtagelser. Der vil dog være rige muligheder for fortætning og udbygning indenfor byens afgrænsning, da lokalplanen muliggør om- og tilbygning samt sekundær bygninger på de enkelte ejendomme. Egentlige større byggerier er mulige i begrænset omfang (belyst i forslagets bilag 4). Endelig peger lokalplanen på 3 lokationer, hvor ”det rigtige projekt” for f.eks. en boligbebyggelse vil kunne etableres, på baggrund af en lokalplanlægning.

Beplantning og større træer er også en kvalitet i byen og et vigtigt element for Skælskør by. På den baggrund sikre lokalplanen flere eksisterende træer og peger på konkrete steder, hvor træer og beplantning med fordel vil kunne etableres.

Lokalplanforslaget skal med baggrund i analysen og dens bestemmelser sikre, at Skælskør by overordnet set ikke forringes. Det sikres også, at de enkelte bygninger forbliver bevaringsværdige bygninger. Dertil vil der være bygninger, såfremt de ombygges, der ligeledes vil blive bevaringsværdige. Endelig går lokalplanens bestemmelser ind og sikre byen som helhed, herunder byens torve, plads samt større træer.

Endelig vil lokalplanen skabe et bedre administrationsgrundlag for byggesagsbehandlingen i området, herunder for såvel borgeren såvel kommune.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,                                                                                       

1.    at forslag til lokalplan 1245, Bevarende lokalplan for Skælskør by, med tilhørende baggrundsanalyse vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring.

2.    at afgørelsen om ikke at miljøvurderer planforslaget vedtages.

3.    at der afholdes borgermøde den 16. eller 17. februar 2022 kl. 18.30-19.30 i Skælskør.

4.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.

Sagens forløb

05-01-2022 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Ad 1.: Anbefales.

Ad 2.: Anbefales.

Ad 3.: Borgermødet – datoen i uge 8 afklares.

Ad 4.: Godkendt.

Udvalget anmodede om, at der med afsæt i denne lokalplan og til fremtidigt brug udarbejdes et notat f.eks. med baggrundsdata fra bl.a. Realdania om hvilke muligheder der er for at implementere nye byggematerialer med afsæt i den grønne omstilling, f.eks. tage med indbyggede solceller, solceller, varmepumper o.lignende samtidig med at man vedtager en bevarende lokalplan.

 

Muligheder for cykelbane undersøges.



24-01-2022 Økonomiudvalget

At 1: Anbefales til byrådets godkendelse.

At 2: Anbefales til byrådets godkendelse.

At 3: Anbefales til byrådets godkendelse.

Mødetidspunkt er ændret til 22. februar kl. 17.00 på Skælskør Bibliotek.


31-01-2022 Byrådet
Beslutning ikke frigivet

9. Forslag til kommuneplantillæg nr. 1 til Kommuneplan 2021 (B)

Beslutning

At 1: Anbefales til byrådets godkendelse.

At 2: Anbefales til byrådets godkendelse.

Kompetence: Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutte, om Forslag til kommuneplantillæg nr. 1 til Kommuneplan 2021 med tilhørende miljøscreening skal vedtages og fremlægges i 4 ugers offentlig høring.

Sagens indhold

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte den 11. januar 2021 opstart af lokalplan med tilhørende kommuneplantillæg for et ferie- og kursuscenter og naturskole på Hyllestedvej 17 i Dalmose.

Byrådet vedtog den 25. oktober 2021 at sende Forslag til lokalplan 1251, Ferie- og Kursuscenter og naturskole, med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 57 til Kommuneplan 2017 i 8 ugers offentlig høring. Den offentlige høring sluttede den 24. december 2021.

Byrådet har den 20. december 2021 vedtaget en ny kommuneplan, hvorfor tillæg nr. 57 til Kommuneplan 2017 ikke længere kan vedtages endeligt.

For at kunne vedtage lokalplan 1251 endeligt, skal der derfor udarbejdes et tillæg til Kommuneplan 2021. Indholdet i Kommuneplantillæg nr. 1 til Kommuneplan 2021 er det samme som indholdet i Kommuneplantillæg nr. 57 til Kommuneplan 2017.

Der er gennemført en miljøscreening af planforslaget. På den baggrund konkluderes det, at kommuneplantillægget ikke udløser en miljøvurdering.

Kommuneplantillæg nr. 1 til Kommuneplan 2021 med tilhørende miljøscreening kan ses af bilag 1.

Retligt grundlag

Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23c.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

A.    Byrådet kan vælge at vedtage Forslag til kommuneplantillæg nr. 1 til Kommuneplan 2021 og dermed sende forslaget i 4 ugers offentlig høring. Derved opfyldes planlovens krav samt formål om at skabe debat omkring planforslag, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage kommuneplantillægget endeligt.

B.    Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag. Dette vil betyde, at der ikke kan vedtages en lokalplan for området.                                                                                           

C.    Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 4 ugers offentlig høring.

Vurdering

Kommuneplantillæg nr. 1 skal muliggør, at lokalplan 1251, der har til formål at kunne etablere et ferie- og kursuscenter og naturskole på Hyllestedvej 17 i Dalmose, kan vedtages endeligt i foråret 2022.

Et nyt ferie- og kursuscenter og naturskole i Dalmose vil bidrage positivt til udbuddet af overnatningsmuligheder i kommunen og dermed styrke kommunens tiltrækning i forhold til turisme.

Administrationen anbefaler, at Forslag til kommuneplantillæg nr. 1 til Kommuneplan 2021 vedtages og sendes i 4 ugers høring.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser 

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen  indstiller,

1. at byrådet beslutter, at Forslag til kommuneplantillæg nr. 1 til Kommuneplan 2021 vedtages til fremlæggelse i 4 ugers offentlig høring

2. at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages.

Sagens forløb

05-01-2022 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Udvalget erklærede Poul Bek-Pedersen (B) - som grundejer – inhabil.

 

Ad 1.: Anbefales.

Ad 2.: Godkendt.

24-01-2022 Økonomiudvalget

At 1: Anbefales til byrådets godkendelse.

At 2: Anbefales til byrådets godkendelse.


31-01-2022 Byrådet
Beslutning ikke frigivet

10. Ombygning Skovvej 99 til Netværkstilbud Birkehuset (B)

Beslutning

At 1: Ikke godkendt.

Skovvej er en midlertidig placering, idet der kun er dispensation for 3 år, hvorfor økonomiudvalget ønsker, at Birkehusets aktiviteter i første omgang placeres midlertidigt i Kulturhuset, og at det undersøges, hvor der kan være en permanent løsning.

Kompetence

Økonomiudvalget

 

Beslutningstema

Udvalget kan vælge at bevillige midler til ombygning af Skovvej 99, Korsør til Netværkstilbuddet Birkehusets anvendelse.

 Sagens indhold

Byrådet godkendte i marts 2021, at Politiet kan leje Egersundsvej 30 til ny nærpolitienhed på 10 medarbejdere. Dette medfører at Netværkshuset Birkehuset skal flyttes fra Egersundsvej 30, Korsør til Skovvej 99, Korsør. Flytningen er også begrundet i Birkehusets ønske om andre lokaler, der i højere grad giver mulighed for at besøge naturen og har gode transportforbindelser. Placeringen på Egersundsvej har desuden i perioder været utryg for brugere og personale.

Byrådet opfordrede til, at der skulle findes en permanent løsning for Birkehuset og CPUS og Kommunale Ejendomme har sammen forsøgt at finde en egnet placering i Korsør, dog uden resultat på den korte bane. Derfor anbefales en placering på Skovvej 99, indtil en permanent løsning kan findes.

Da Skovvej 99 senest har været anvendt til daginstitutionsbrug, er der behov for en række tilpasninger for at få bygningen godkendt til voksne brugere. Der er søgt om dispensation fra lokalplanen om en midlertidig godkendelse af anvendelse af bygningen til formålet.

For, hurtigst muligt, at kunne igangsætte ombygningen af Egersundsvej 30 til Politiets fremtidige brug, vil det blive nødvendigt, at Birkehusets aktiviteter i en kortere periode flyttes til fx Korsør Kulturhus mens der ombygges.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

A. Udvalget kan bevillige 0,85 mio. kr. til flytning af inventar og ombygning af Skovvej 99 til opfyldelse af myndighedskrav og udskiftning af børnetoiletter, etablering af handicaptoilet, maling og handicaplift. Handlemulighed A løser de nødvendige myndighedskrav såsom ventilation og brandalarmeringsanlæg, samt de grundlæggende tilpasninger til voksne brugere.

B. Udvalget kan bevillige 1,25 mio. kr. til flytning af inventar og ombygning af Skovvej 99 til opfyldelse af ovenstående og indfrielse af Birkehusets ønsker om bl.a. etablering af nyt køkken, foldevæg og terrassedør. Handlemulighed B giver bedre muligheder for at etablere hyggeligt cafémiljø og mere fleksibel anvendelse af lokalerne.

C. Udvalget kan vælge at bede Administrationen om et nyt beslutningsoplæg. Handlemulighed C medfører at Politiets leje af Egersundsvej 30 udskydes.

 

Vurdering

I lyset af det midlertidige tidsperspektiv, anbefaler Kommunale Ejendomme, at Byrådet træffer beslutning om handlemulighed A, så Birkehuset kan fortsætte sit virke i Korsør i egnede rammer. Såfremt handlemulighed C vælges, vil Politiets skulle finde en anden egnet ejendom i Korsør.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Økonomiske konsekvenser ved Handlemulighed A

 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

Drift

 

 

 

Anlæg

6.3

850

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

Kassen

 

-850

 

 

Indstilling

Ejendomschefen indstiller

  1. at Udvalget beslutter Handlemulighed A, bevilling af 0,85 mio. kr. til ombygning af Skovvej 99, Korsør

 

Sagens forløb

24-01-2022 Økonomiudvalget

At 1: Ikke godkendt.

Skovvej er en midlertidig placering, idet der kun er dispensation for 3 år, hvorfor økonomiudvalget ønsker, at Birkehusets aktiviteter i første omgang placeres midlertidigt i Kulturhuset, og at det undersøges, hvor der kan være en permanent løsning.


11. Aftale vedr. vielser for byrådsperioden 2022-2025 (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

At 2: Taget til efterretning.

At 3: Taget til efterretning.

Kompetence

Økonomiudvalget.

Beslutningstema

Byrådet skal beslutte aftale om byrådsmedlemmernes varetagelse af opgaven som giftefogeder for byrådsperioden 2022-2025.

Baggrund

Borgerlige vielser foretages af giftefogeder, der af borgmesteren er bemyndiget til at varetage opgaven. Både byrådets medlemmer og ansatte i administrationen kan bemyndiges af borgmesteren til at varetage opgaven efter gennemført introduktion.

For byrådsperioden 2022-2025 skal der laves en ny aftale for, hvordan vielsesopgaven skal løses. Det er både i forhold til, i hvilket omfang politikerne henholdsvis ansatte involveres, samt hvilken service der skal tilbydes par, der ønsker at blive borgerligt viet.

Aftalen skal derfor definere:

1. Hvor og hvornår der kan foretages borgerlige vielser

 2. Hvilke vielser politikerne forpligter sig til og hvordan

3. Hvilke vielser ansatte forpligter sig til

Tidligere praksis

I perioden 1. januar 2018 til 31. december 2021 er der i alt gennemført 996 vielser, hvor af 149 er udenfor rådhusene. De fleste vielser ligger i sommerhalvåret.

År

Administrativt personale

Byrådets medlemmer

Vielser udenfor rådhusene

2018

123

111

32

2019

117

128

38

2020

100

160

46

2021

133

124

33

Vielsesdage på hverdage inden for almindelig åbningstid foretaget af ansatte har i perioden 2018-2021 været som følger:

· Slagelse Rådhus: Mandag, torsdag og fredag

· Korsør Rådhus: Tirsdag

· Skælskør Rådhus: Onsdag

 

Vielser på lørdage foretaget af politikere har fulgt nedenstående mønster:

· Slagelse Rådhus: 1., 3. og 5. lørdag i måneden

· Korsør Rådhus: 2. lørdag i måneden

· Skælskør Rådhus: 4. lørdag i måneden

Dertil er ønsker om vielser udenfor rådhusene imødekommet.

Politikere har foretaget alle vielser på lørdage, samt vielser uden for rådhusene (borgmester og viceborgmester har haft hver deres lørdag). Borgmesteren har givet bemyndigelse til byrådets medlemmer. Der har til lørdagsvielserne på rådhusene, været hjælp fra en ansat til de praktiske ting omkring vielsen, som at lukke par og evt. gæster ind ved flere end 2 vielser.

Ansatte har stået for vielser på hverdage på rådhusene.

Retligt grundlag

Bekendtgørelse om indgåelse af ægteskab nr. 289 af 20/03/2019 kap. 6

Handlemuligheder

Varetagelse af vielsesopgaven kan ske som følger:

1. Tid og sted for vielser fastholdes som i sidste periode. Politikere varetager alle vielser på lørdage samt vielser udenfor rådhusene. Borgmester og viceborgmester får hver deres lørdag, mens de øvrige lørdage fordeles løbende. Borgmesteren giver bemyndigelse til byrådets medlemmer, som ønsker at foretage vielser. Administrationen gør alt klart til vielser på lørdage men giftefogeden klarer selv de praktiske ting. Ansatte varetager kun vielser på hverdage inden for almindelig arbejdstid.

2. Økonomiudvalget kan vælge at bede administrationen om at udarbejde nyt oplæg til en aftale om varetagelse af vielsesopgaven.

Alle nye giftefogeder skal gennem et kort introduktionskursus på 1 time.

Der udbetales kørselsgodtgørelse efter lav takst til byrådsmedlemmers kørsel, når det er i forbindelse med varetagelse af hvervet som giftefoged.

Vurdering

Administrationen anbefaler mulighed nr. 1. Den indeholder en god geografisk spredning, som dog fortsat tager hensyn til, at langt de fleste vielser sker i Slagelse. Den giver mulighed for at imødekomme ønsker om vielser uden for rådhusene, og imødekommer det hensigtsmæssige i at lave en fordeling således, at ansatte ikke skal på arbejde på lørdage.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Konsekvenser for andre udvalg

Ingen bemærkninger

 

Indstilling

Den fungerende kommunaldirektør indstiller,

1. at økonomiudvalget beslutter model 1 som beskrevet i sagsfremstillingen

2. at det noteres hvilke byrådsmedlemmer der ønsker at blive giftefoged

3. at alle byrådets medlemmer oplyses om muligheden for at blive giftefoged


Sagens forløb

01-01-2022 Byrådet
Beslutning ikke frigivet
24-01-2022 Økonomiudvalget

At 1: Godkendt.

At 2: Taget til efterretning.

At 3: Taget til efterretning.


12. Gensidig orientering (O)

Beslutning

Borgmesteren orienterede om:

Arresthus: Kriminalforsorgen arbejder nu med en placering i enten Slagelse, Ringsted eller Sorø. Arresthuset vil betyde 400 arbejdspladser.

KKR:

KKR har konstitueret sig. Knud Vincents (V) er valgt til bestyrelsen for Erhvervshus Sjælland. Thomas Vesth (D) er valgt til Samarbejdsudvalg for psykologer og Nikolaj Bjørk (V) er valgt til Praksisplanudvalget.

Stigsnæs:

  • Økonomiudvalget ønsker, at der laves en ekskursion til Stigsnæs for byrådets medlemmer.

Fungerende kommunaldirektør Vini Lindhardt orienterede om det specialiserede Børne- og ungeområde.

Lis Tribler (A) spurgte til det mere konkrete i flertallets ”Ny retning”

Knud Vincents (V) svarede, at Ny retning relaterer til de 8 punkter præsenteret i december 2021.

Henrik Brodersen (O) spurgte ind til en konkret sag om overholdelse af lokalplaner. Forvaltningen udarbejder svar.

Svar på spørgsmål stillet på mødet 13. december 2021 lægges ud på politikerportalen.

Kompetence

Økonomiudvalget.

Beslutningstema

Økonomiudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

  • Orientering fra udvalgsformand.
  • Orientering fra udvalgsmedlemmer.
  • Orientering fra administrationen.

Indstilling

Den fungerende Kommunaldirektør  indstiller,

  1. at økonomiudvalget orienteres

 

Sagens forløb

24-01-2022 Økonomiudvalget

Borgmesteren orienterede om:

Arresthus: Kriminalforsorgen arbejder nu med en placering i enten Slagelse, Ringsted eller Sorø. Arresthuset vil betyde 400 arbejdspladser.

KKR:

KKR har konstitueret sig. Knud Vincents (V) er valgt til bestyrelsen for Erhvervshus Sjælland. Thomas Vesth (D) er valgt til Samarbejdsudvalg for psykologer og Nikolaj Bjørk (V) er valgt til Praksisplanudvalget.

Stigsnæs:

  • Økonomiudvalget ønsker, at der laves en ekskursion til Stigsnæs for byrådets medlemmer.

Fungerende kommunaldirektør Vini Lindhardt orienterede om det specialiserede Børne- og ungeområde.

Lis Tribler (A) spurgte til det mere konkrete i flertallets ”Ny retning”

Knud Vincents (V) svarede, at Ny retning relaterer til de 8 punkter præsenteret i december 2021.

Henrik Brodersen (O) spurgte ind til en konkret sag om overholdelse af lokalplaner. Forvaltningen udarbejder svar.

Svar på spørgsmål stillet på mødet 13. december 2021 lægges ud på politikerportalen.


13. Lukket: Salg af mindre arealer i Slagelse (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
14. Lukket: Salg af boligområde i Korsør (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
15. Lukket: Forlængelse af frist vedr. solgt ejendom (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
16. Lukket: Opfølgning på godtgørelseskrav fra tidligere plejebarn (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
17. Lukket: Konstituering af kommunaldirektør (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.

18. Proces for ansættelse af ny kommunaldirektør (B)

Beslutning

At 1: Økonomiudvalget har besluttet at gå videre med Genitor som rekrutteringsbureau.

At 2: Sammensætning af ansættelsesudvalg godkendt.

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal drøfte og beslutte proces for ansættelse af ny kommunaldirektør. 

Sagens indhold

Tidligere kommunaldirektør Frank E. Andersen fratrådte sin stilling den 13. januar 2022 og stillingen skal opslås til besættelse.

Ansættelsesprocesser for kommunaldirektører bliver som regel varetaget af et eksternt rekrutteringsbureau, for derigennem dels at udnytte bureauets viden omkring toplederansættelser og gøre brug af deres netværk til at tiltrække egnede kandidater, og dels sikre uvildighed i processen. Dette har også hidtil været praksis i Slagelse Kommune.

Til forberedelse af processen omkring ansættelse af ny kommunaldirektør har administrationen indhentet 3 tilbud fra rekrutteringsbureauer, som har dokumenteret erfaring med rekruttering af topledere til kommuner. De tre tilbud er vedhæftet som bilag.

Fælles for tilbuddene er, at de indeholder udarbejdelse af stillings- og personprofil, annoncering og search af kandidater, assistance til udvælgelse, gennemførelse af to samtalerunder, test af kandidater mellem 1. og 2. samtale, indhentelse af referencer samt opfølgningssamtaler. 

Der er forskellige nuancer i det indkomne tilbud – som fx

  • Udarbejdelse af stillings- og personprofil: Der er forskel på hvor mange interviews, der foreslås gennemført og hvor lang tid, man bruger i dette procestrin, men alle åbner for, at der kan tilføjes flere/andre efter ønske fra ansættelsesudvalget.
  • Der er forskelle i inddragelse af Økonomiudvalget i beslutningerne i forløbet.
  • Muligt tiltrædelsestidspunkt for ny kommunaldirektør, henholdsvis den 1. maj, 1. juni og 1. august.
  • Der anvendes forskellige typer af tests mellem 1. og 2. samtale, men alle firmaer har både personlighedsprofilering og en form for logik/begavelsestest

Skematisk oversigt over tilbuddene er vedlagt som bilag.

Da der i det ene af de indhentede tilbud indgår interview med ansættelsesudvalget i uge 5, skal Økonomiudvalget tillige træffe beslutning om sammensætning af ansættelsesudvalget.

Ved seneste ansættelse af kommunaldirektør bestod ansættelsesudvalget af Økonomiudvalget, 3 medlemmer af HovedMED (1 fra hver af de tre hovedorganisationer), 1 direktør, 1 centerchef og 1 virksomhedsleder.

Ansættelsesudvalget vil blive inddraget i interview vedrørende stillings- og personprofil samt gennem rekrutteringsprocessen deltage i at udvælge kandidat til stillingen til Økonomiudvalgets og Byrådets beslutning.

Rekrutteringsprocessen vil indeholde interview med interessenter, der ikke er medlem af ansættelsesudvalget.

Retligt grundlag

I henhold til Slagelse Kommunes kompetenceplan har Økonomiudvalget kompetencen til at indstille en kandidat til ansættelse som kommunaldirektør, hvorefter Byrådet skal godkende ansættelsen. 

Handlemuligheder

Økonomiudvalget kan vælge et af de tre rekrutteringsbureauer eller anmode om yderligere tilbud.

Økonomiudvalget kan nedsætte et ansættelsesudvalg med en sammensætning, svarende til tidligere eller med færre/flere medlemmer.

Vurdering

Administrationen anbefaler, på baggrund af en samlet vurdering, at der blandt de fremsendte tilbud vælges mellem Genitor og Komponent.

Dette baserer sig primært på  forslagene til den inddragende proces i forbindelse med udarbejdelse af stillings- og personprofil, herunder Økonomiudvalgets involvering.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

De 3 tilbud indebærer honorar til det valgte rekrutteringsbureau på 120.000 - 125.000 kr. Hertil kommer transportudgifter samt udgifter til annoncering. 

Overslag over udgifter til annoncering kommer senere i processen.

Tværgående konsekvenser

Byrådet har kompetencen til ansættelse af ny kommunaldirektør.

Indstilling

Udviklingschefen  indstiller,

  1. at Økonomiudvalget træffer beslutning om valg af rekrutteringsbureau.
  2. at Økonomiudvalget beslutter sammensætning af ansættelsesudvalg.  

 

 

 

Sagens forløb

24-01-2022 Økonomiudvalget

At 1: Økonomiudvalget har besluttet at gå videre med Genitor som rekrutteringsbureau.

At 2: Sammensætning af ansættelsesudvalg godkendt.


19. Lukket: Godkendelse af referat
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.