Økonomiudvalget – Referat – 19. april 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Den konstituerede kommunaldirektør  indstiller,

  1. at Økonomiudvalget godkender dagsordenen

2. Regnskab 2021 (B)

Beslutning

At 1: Anbefales.

At 2: Anbefales.

A bemærker, at de ikke kan tilslutte sig forordet til årsrapporten.

Kompetence: Byrådet

 

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal aflægge årsregnskab 2021 til Byrådet således, at regnskabet kan overgives til revision inden 1. maj efter regnskabsårets udløb.

Byrådet skal godkende årsregnskab 2021 efter indstilling fra Økonomiudvalget og oversende regnskabet til revision og offentliggørelse.

Sagens indhold

Årsrapport 2021 er udfærdiget og klar til godkendelse og revision. I tabellen nedenfor vises hovedkonklusionen i forhold til driftsresultatet, resultat af anlæg, samlet resultat af det skattefinansierede område, samt kommunens forsyningsvirksomhed.

Resultatopgørelse i mio. kr. 

Budget 2021

Korrigeret
budget 2021

Regnskab 2021

 Skatter samt tilskud og udligning

 -5.747,9

 -5.726,3

 -5.726,1

 Driftsudgifter

 5.569,0

 5.637,4

 5.607,7

 Renter m.v.

 0,7

0,4

1,7

 Resultat af ordinær driftsvirksomhed

 -178,2

-88,4

-116,7

 Anlægsudgifter (ekskl. Forsyning)

232,4

324,0

217,6

Jordforsyning (drift og anlæg)

-16,7

52,7

6,0

Resultat af det skattefinansierede område    

37,4

288,3

106,9

Resultat af forsyningsvirksomheder

0,0

0,0

-1,1

Resultat i alt

37,4

288,3

105,8

(-) lig med indtægter/(+)lig med udgifter

Konklusion på regnskabsresultat

Regnskabsopgørelsen viser et overskud på den ordinære driftsvirksomhed på 116,7 mio. kr., og det samlede resultat på det skattefinansierede område er et underskud på 106,9 mio. kr., hvilket er en forskel på 69,5 mio. kr.

Det korrigerede budget indeholder blandt andet overførsel af over/underskud vedrørende regnskab 2020 for kommunens institutioner og centre, hvor godkendte overførsler udgør 28,3 mio. kr., samt uafsluttede anlæg med 121,3 mio. kr. eller i alt 149,6 mio. kr.  

For regnskab 2021 til 2022 har virksomheder og centre overført 31,9 mio. kr. på driften, hvilket er på niveau med året før. På anlæg er der overført 153,3 mio. kr., og dermed 32 mio. kr. mere end året før. Den samlede overførsel fra 2021 til 2022 udgør 185,2 mio. kr.

Regnskabet sammenlignet med korrigeret budget

Tabellen nedenfor viser driftsudgifter opgjort pr. udvalg for 2021 set i forhold til det korrigerede budget:

Driftsudgifter (mio. kr.)

Korrigeret budget

Regnskab 2021

Afvigelse

Økonomiudvalget

 479,1

473,3

-5,8

Social-og beskæftigelsesudvalget

1.484,0

1.476,5

-7,5

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

44,1

32,8

-11,3

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

506,5

518,4

11,9

Kultur- og Fritidsudvalget

102,6

99,3

-3,3

Erhvervs- og Teknikudvalget

326,9

321,9

-5,0

Forebyggelses- og Seniorudvalget

1.193,9

1.181,5

-12,4

Børne- og Ungeudvalget

1.500,4

1.503,9

3,5

Driftsudgifter

5.637,5

5.607,6

-29,9

(-) lig med mindreforbrug/(+) lig med merforbrug

Samlet for alle udvalgene er der et mindreforbrug på 29,9 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget. Afvigelsen udgør samlet 0,53 % af det bevilgede driftsbudget. I regnskab 2020 var afvigelsen 2,74 %.

Likviditet

Den gennemsnitlige kassebeholdning efter kassekreditreglen udgør 396,7 mio. kr. ultimo 2021. Den gennemsnitlige kassebeholdning har igennem flere år været stigende, men juni 2021 knækkede kurven og den gennemsnitlige kassebeholdning har været faldende lige siden og er ultimo 2021 44,6 mio. kr. lavere end den gennemsnitlige primo beholdning der udgjorde 441,3 mio. kr. Årsagen til den faldende gennemsnitlige likviditet skal ses i forhold til årets negative resultat og udskydelse af lånoptagelse med 90,4 mio. kr. til 2022. Ultimo 2021 er den faktiske kassebeholdning negativ med -55,4 mio. kr., hvilket er et fald på 178,8 mio. kr. i forhold til ultimo 2020.

Finansiering  

Slagelse kommune har i 2021 afdraget med 127 mio. kr. på den langfristede gæld og har ikke optaget nye lån, hvorefter den samlede langfristede gæld udgør 1.477,7 mio. kr. Der er ekstraordinært afdraget med 27,9 mio. kr. vedrørende indefrosne feriepenge. Feriepenge der er indeholdt for fratrådte medarbejde i overgangsåret, og budgetmæssigt dækket af driftsbudgettet på de enkelte virksomhed/centre.

Af den langfristede gæld udgør 463,9 mio. kr. gæld vedrørende kommunens ældre- og handicapboliger. Afdrag heraf finansieres via husleje betalt af lejerne.  

Garantiforpligtigelse

Slagelse kommunes samlede garantiforpligtigelse udgør 3.941.392.338 kr. (note 8), hvoraf 1.741,6 mio. kr. vedrører støttet byggeri. Herudover er der yderligere godkendt garantier for 581,9 mio. kr. til det støttede byggeri, der endnu ikke er udmøntet. Oversigt fremgår af Bilag B.

Årsrapport 2021 er vedhæftet (Bilag A)

Retligt grundlag

I henhold til bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v. § 8 skal kommunens årsregnskab (kaldet årsrapport) indeholdende obligatoriske oversigter og redegørelser aflægges af Økonomiudvalget til kommunalbestyrelsen inden den 1. maj det efterfølgende år.

Ifølge Styrelseslovens § 45 skal kommunens årsregnskab aflægges af Økonomiudvalget til Byrådet og Byrådet afgiver regnskabet til revisionen. Det endeligt godkendte regnskab skal være tilgængeligt for kommunens beboere.

Handlemuligheder

Økonomiudvalget kan beslutte at årsregnskabet indeholdende obligatoriske oversigter og redegørelser oversendes til godkendelse i Byrådet.

Byrådet kan godkende årsregnskab 2021 og oversende regnskabet til revision. Regnskabet bliver efter godkendelse offentliggjort på Slagelse kommunes hjemmeside.

Vurdering

På det skattefinansierede område har der været et underskud på drift og anlæg på 106,9 mio. Det er 69,4 mio. kr. mere end vedtaget budget 2021, og 181,4 mio. kr. mindre end korrigeret budget. I 2021 ligger kommunens serviceudgifter 95 mio. kr. over KL´s udmeldte serviceramme. En overskridelse af servicerammen kan betyde økonomiske sanktioner, hvis de kommunale regnskaber viser, at kommunerne under ét har overskredet deres budgetter, nedsættes bloktilskuddet tilsvarende. 40 pct. af nedsættelsen fordeles på alle kommuner i forhold til folketallet, mens 60 pct. fordeles mellem de kommuner, der har overskredet deres budgetter.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Konstitueret kommunaldirektør indstiller,

  1. at Årsrapporten for 2021 godkendes og offentliggøres
  2. at Årsrapporten for 2021 oversendes til ekstern revision

 

 


3. Genåbning budget 2022 - Prioriteringsforslag drift (B)

Beslutning

At 1: Drøftet.

At 2:  Økonomiudvalget ønsker yderligere forslag, der tager udgangspunkt i reduktion af konsulentstillinger eller ledelses/chef niveau. Herunder at der tages hensyn til ledelsesspændet og antallet af afdelingsledere på de konkrete områder.

A stemte imod med henvisning til, at de er imod genåbning af budget 2022.

 

At 3: Drøftet.

At 4: Godkendt. 

Forslagene skal være i overensstemmelse med gældende overenskomst med videre. 

Forslagene sendes i høring i HovedMed samt i relevante råd og nævn.

A stemte imod med henvisning til, at de er imod genåbning af budget 2022, men tilslutter sig høring af forslagene.

 

At 5: Handlemulighed 2 godkendt.

A stemte imod med henvisning til, at de er imod genåbning af budget 2022.

 

Kompetence:

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal drøfte administrationens orientering om budgetstatus samt beslutte behov for supplerende budgetmateriale frem til mødet i maj 2022. Derudover skal udvalget beslutte, hvilke prioriteringsforslag, som skal sendes i høring, herunder hvem der er høringsberettigede.
Økonomiudvalget skal endvidere drøfte administrationens forslag til handlemuligheder vedrørende budgetreduktioner på 4% og 8% på udvalgets rammer, herunder administrationens forslag om at iværksætte en administrationsanalyse.

Sagens indhold

Genåbning af budget 2022

Fagudvalgene skal fremsende prioriteringsforslag for i alt 155,3 mio. kr., som skal indgå i Byrådets prioriteringer i maj 2022 med henblik på at finde besparelser for 80 mio. kr. i 2022, jf. Byrådets beslutning i februar 2022.

Udvalget blev på mødet i marts 2022 orienteret om processen for Genåbning af budget 2022 og rammen for udarbejdelse af prioriteringsforslag på 24,4 mio. kr.

Udvalget skal drøfte prioriteringsforslag, og herefter beslutte hvilke prioriteringsforslag, der skal sendes i høring. Udvalget skal endvidere beslutte hvem (eksempelvis råd og nævn), der er høringsberettigede.

Økonomiudvalget behandlede på deres møde i marts oversigt over Kan/skal-opgaver under udvalgets område. I forlængelse heraf er der udarbejdet et uddybende notat om indholdet i budgettet på de to politikområder "Administration" og "Tværgående områder og initiativer". Notat og oversigt over Kan/Skal er bilagt sagen.

Forslagene fra centrene vedrørende de kommende budgetreduktioner peger i forskellig grad på at konsekvenserne vil være et reduceret serviceniveau eksempelvis i forhold til

  • borgerbetjeningen, for nogle områders vedkommende med bekymring for overholdelse af sagsbehandlingsfrister  
  • ændringer i den politiske betjening
  • reduceret understøttelse af kerneopgaverne fra de centrale stabe
  • begrænsede muligheder for understøttelse af strategiske indsatser, eksempelvis digitalisering, forebyggelse, erhvervs- og boligudvikling, fastholdelse og rekruttering af medarbejdere og organisationsudvikling.

Administrationens samlede prioriteringsforslag er vedlagt i bilag 1.

Budget 2023-2026

Udvalget orienteres i anden sag om Byrådets beslutning på mødet i marts 2022 om rammerne for udarbejdelse af prioriterings- og anlægsforslag til budget 2023-2026. Prioriteringsforslag, som fremsendes i forbindelse med genåbning af budget 2022, skal i det omfang det er muligt ses i sammenhæng med budget 2023-2026. Rammen for udarbejdelse af prioriteringsforslag i 2023 og frem er 48,9 mio. kr.

Retligt grundlag

Vedtaget proces og rammer for genåbning af budget 2022.

Handlemuligheder

Centre og afdelinger har jfr. Bilag fremsendt forslag til budgetreduktionen på konto 6 på henholdsvis 4 % og 8 % i 2022 og 2023.

Fordelingen af administrative ressourcer til løn hhv. drift mellem centre og afdelinger er konkret fastlagt over tid. Der foreligger således ikke en fordelingsmodel, der regulerer for udvikling i opgavers omfang, ændrede eksterne krav til opgaveløsning, strategiske prioriteringer m.v. Besparelser er typisk sket via rammebesparelser og større budgetudvidelser for enkeltområder ved politisk behandling, eksempelvis øgede ressourcer til byggesagsbehandling og børnesager. Sammenhænge mellem de administrative opgaver der varetages på center/centralt niveau og de decentrale administrationer på virksomhedsniveau er senest behandlet i forbindelse med etablering af Administrativ Service i 2016. Forudsætningerne og beslutningerne herom har dog ændret sig siden implementeringen.

Nøgletallene for Slagelse kommunes konto 6 udgifter, som fremgår sidst i notat om budgetterne på de to administrative politikområder, viser at Slagelse Kommunes udgifter til administration ligger under både landsgennemsnit, kommunerne i Region Sjælland og øvrige sammenlignelige kommuner.

Med de foreslåede reduktioner bliver det vanskeligt at opretholde en bæredygtig administrative opgaveløsning. Dette samt ovennævnte forhold peger på at der er behov for en sammenhængende analyse og vurdering af mulighederne for omstilling og udvikling af kommunens samlede administration, så de økonomiske udfordringer kan mødes mere offensivt end de konkrete forslag taler ind i. Eksempelvis med fokus på borgerbetjening, digital transformation og en bevist valg af udviklingsindsatser. Inden analysen igangsættes udarbejdes kommissorium med henblik på Økonomiudvalgets godkendelse, og der indhentes tilbud på ekstern bistand. 

Handlemuligheder:

  1. De fremsendte reduktionsforslag drøftes og Økonomiudvalget beslutter hvilke forslag, der skal sendes i høring med henblik på at indgå i de endelige reduktioner, der udmøntes i maj
  2. Beslutte hvilke forslag, der skal sendes i høring og om der skal iværksættes en ekstern administrationsanalyse. Kommissorium forelægges ØU i maj. Resultaterne kan foreligge i 3. kvartal 2022 og indgå i beslutningsgrundlaget for budget 2023-26
  3. Tage de fremsendte forslag til budgetreduktioner i 2023 til foreløbig efterretning og afvente yderligere tiltag til ny kommunaldirektør er tiltrådt.

Vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Flere af de foreslåede reduktioner vil medføre at det ikke er muligt at leve op til vedtagne sagsbehandlingsfrister, ligesom det også vil have konsekvens for andre fagområder, hvis der reduceres i budgetterne til forebyggelse, udvikling og digitalisering.

Indstilling

Kommunaldirektøren og Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller,

1. at Økonomiudvalget drøfter administrationens orientering om budgetstatus.

2. at Økonomiudvalget beslutter om der er behov for supplerende oplysninger m.m. med henblik på endeligt at kunne prioritere de forslag, som skal sendes videre til Byrådet på mødet i maj 2022.

3. at Økonomiudvalget drøfter om der er prioriteringsforslag, som allerede på nuværende tidspunkt skal indgå i budgetlægningen af budget 2023-2026.

4. at Økonomiudvalget beslutter hvilke prioriteringsforslag, som skal sendes i høring, herunder hos hvilke råd, nævn m.fl. som skal være høringsberettigede.

5. at Økonomiudvalget træffer beslutning omkring administrationens forslag til handlemuligheder. Administrationen indstiller handlemulighed 2, hvorefter det besluttes hvilke forslag der skal sendes i høring og der iværksættes arbejde med henblik på at gennemføre en administrationsanalyse.

 


4. Genåbning budget 2022 - Anlægsprioritering (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

At 2: Drøftet.

At 3: Godkendt.

At 4: Godkendt.

At 5: Godkendt.

At 6: Godkendt. 

Kompetence:  Økonomiudvalget

Beslutningstema

Udvalget skal drøfte og vurdere administrationens redisponering af anlægsrammer. Herefter skal udvalget prioritere anlægsprojekterne, så de kan indgå i Byrådets samlede prioritering af anlægsprojekterne på møde i maj 2022, således at kommunens samlede anlægsramme nedbringes. 

Sagens indhold

Genåbning af budget 2022

Byrådet har på møde i februar 2022 besluttet, at der skal arbejdes med en anlægsramme på omkring 200 mio.kr. i 2022. Fagudvalgene skal derfor vurdere deres anlægsramme for 2022 og muligheden for at nedbringe udvalgets anlægsramme i 2022, og på den måde bidrage med at nå en samlet anlægsramme på 200 mio. kr. Bidragene indgår i Økonomiudvalgets og Byrådets drøftelser og prioriteringer på mødet i maj 2022.  

Den samlede netto anlægsramme for 2022 incl. overførelser fra 2021 udgør omkring 344 mio. kr. Udvalget blev på mødet i marts 2022 orienteret om processen for genåbning af budget 2022.

Budget 2023-2026

Udvalget orienteres i anden sag omkring Byrådets beslutning på mødet i marts 2022 om rammerne for udarbejdelse af nye anlægsforslag til budget 2023-2026. Anlægsprioriteringer og nye anlægsforslag som fremsendes i forbindelse med genåbning af budget 2022 skal ses i sammenhæng med budget 2023-2026.   

Redisponering

Administrationen har med udgangspunkt i anlæggenes aktuelle status samt kriterier for prioritering af anlæg udarbejdet forslag til redisponering af udvalgets anlægsramme (bilag 1).

Alle anlæg er vurderet ud fra følgende kategorier, jf. bilag 2:

  • Skal-anlæg som er allerede igangsatte anlæg
  • Akutte anlæg, eksisterende
  • Akutte anlæg, nye
  • Nice to have anlæg, eksisterende

Heraf fremgår følgende ændringer:

  • Ny fordeling omkring Øvelsestunnel
  • Ny disponering vedr. Udisponeret anlæg – teknisk korrektion, som er lagt i budgettet i forbindelse med budgetaftalen 2022-2025 med -12,3 mio. i 2022 og 12,3 mio. i 2023., lægges i kassen
  • Stop af projekt Samling af administration og tilførsel af rådighedsbeløbet på 1,920 mio. kr. til kassen
  • Ny fordeling vedr. Kinavej/Japanvej og tilførsel af uforbrugt rådighedsbeløb på 9,323 mio. kr. til kassen i forbindelse med regnskabsaflæggelse 
  • Ny fordeling imellem årene vedr. Salg af boligareal Tidselbjerg – etape 2 uden konsekvenser for projektets samlede anlægsramme
  • Ny fordeling vedr. Korsør Erhvervspark – salg og tilførsel af uforbrugt rådighedsbeløb på 4,174 mio. kr. til kassen i forbindelse med aflæggelse af anlægsregnskab
  • Ny fordeling imellem årene vedr. Boligudbygning Skælskør uden konsekvenser for projektets samlede anlægsramme. Hvis projektet skal gennemføres, skal der tilføjes yderligere rådighedsbeløb, da 9 mio. kr. blev annulleret i budgetaftale 2022 (se akut anlægsforslag).
  • Nedsættelse af rådighedsbeløb vedr. Salg af jord med forventede indtægter på 8,375 mio.kr som forventes at komme i 2022
  • Det er en række projekter under køb og salg, som ikke fremlægges enkeltvis i bilag 1. I bilag 1 fremgår en ny fordeling vedr. disse projekter, som er samlet i følgende puljer: Salg af ejendomme/bygninger, Salg af arealer, Salg af erhvervsarealer, Køb og salg af ejendomme mm. rest, Salg vedr. udstykninger.
    Puljernes nuværende anlægsramme indeholder overskud fra tidligere år (som er opstået i forbindelse med salg), uforbrugte rådighedsbeløb fra projekter som er afsluttet og afventer regnskabsaflæggelse og underskud på projekter med manglende udgiftsbudget.
    Den nye fordeling/redisponering betyder, at der tilføres kassen 31,025 mio. kr. i forbindelse med aflæggelse af regnskab på ovennævnte projekter.

Nye akutte anlægsforslag (bilag 3):

  • Boligudbygning Skælskør med 4,0 mio. kr. i 2022 og 4,3 mio. kr. i 2023.
  •  Byggemodning Slagelse Erhvervsområde med 14,45 mio. kr. i 2022 og 21,05 mio. kr. i 2023
  • Etablering af drænering Hashøj Skole med 0,325 mio. kr. i 2022
  • Tagudskiftning Stillinge Børnehave med 5,29 mio. kr. i 2022
  • Tagudskiftning Plejecenter Quistgården med 0,7 mio. kr. i 2022
  • Optimering af administrative bygninger med 1,375 mio. kr. i 2022
  • Genopbygning af Spunsvæg i Skælskær med 1,365 mio. kr.  2022 og 1,147 mio. kr. i 2023
  • Forureningsundersøgelse Sverigesvej med 0,271 mio. kr. i 2022
  • Etablering af Søjlesystem Hashøj skole med 0,3 mio. kr. i 2022 og, 3,2 mio. kr. i 2023
  • Tagudskiftning Søndermarksskolen (etape 2) med 1,375 mio. k. i 2022
  • Ekstra budget til bygningsdrift med 1,254 mio. kr. i 2022 og frem.

Retligt grundlag

Vedtaget proces og rammer for genåbning af budget 2022.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller,

1at Administrationens redisponering af anlægsrammer for 2022-2025 jævnfør bilag 1 godkendes.

2. at Økonomiudvalget drøfter udvalgets anlægsramme med henblik på udarbejdelse af bidrag til nedbringelse af kommunens samlede anlægsramme i 2022.

3at Økonomiudvalget prioriterer såkaldte ”Skal-anlæg” (igangværende anlæg, som er i udførelsesfasen), og som skal sendes videre til Byrådet på mødet i maj 2022.

4.at Økonomiudvalget prioriterer såkaldte ”akutte-anlæg” (er ikke påbegyndt, men som er nødvendige), og som skal sendes videre til Byrådet på mødet i maj 2022.

5at Økonomiudvalget prioriterer såkaldte ”nye skal/akutte anlæg”, og som skal sendes videre til Byrådet på mødet i maj 2022.

6. at Økonomiudvalget prioriterer såkaldte ”nice to have-anlæg”, og som skal sendes videre til Byrådet på mødet i maj 2022.

 

 


5. Budget 2023-2026 - Ramme for budgetlægning Økonomiudvalget (O)

Beslutning

At 1: Taget til efterretning.

A tager efterretningen til orientering og bemærker at det er urealistisk at finde 8% i 2023.

Kompetence: Økonomiudvalget

Beslutningstema

Udvalget orienteres om Byrådet fastsættelse af rammer for budget 2023-2026.  

Sagens indhold

Slagelse kommunes økonomi er udfordret og det har været nødvendigt at genåbne budget 2022 sideløbende med budgetlægningen af budget 2023-2026. Derfor er det være nødvendigt at se de to forløb i sammenhæng. Processen for begge forløb har Byrådet godkendt i Tids-og procesplanen i januar 2022, og rammerne for de to forløb er godkendt på møder i februar og marts 2022.

Byrådet besluttede følgende på mødet i marts omkring rammerne for budget 2023-2026:  

Drift

Fagudvalgene skal finde prioriteringsforslag for 8 % af serviceudgifterne svarende til 322,4 mio.kr. i 2023 (bilag 1.). Hermed har Byrådet mulighed for at beslutte et budget med overskud på driften, der kan finansierer anlæg m.m. og dermed giver rum for prioriteringsmuligheder.    

Udvalget har på mødet i marts 2022 besluttet egen proces for Genåbning af budget 2022. Udvalget skal på møde i juni 2022 tage endelig stilling til de prioriteringsforslag, som skal videresendes til den kommende budgetproces efter sommerferien, jf. vedtaget tids- og budgetproces for genåbning af budget 2022 og budget 2023-2026.  

Anlæg

På anlæg er fagudvalgene i gang med en prioritering af nuværende anlægsrammer med henblik på at nå ned på et samlet niveau på omkring 200 mio.kr. for 2022-2026. Denne prioritering har en afledt effekt på anlægsrammen for 2023-2026 og begrænser mulighederne for prioritering af nye anlægsprojekter.

Udvalget har mulighed for at fremsende nye anlægsforslag, som er akutte eller har et effektiviseringspotentiale til Byrådet og de kommende budgetforhandlinger efter sommerferien.

Retligt grundlag

Vedtaget tids-og budgetproces og rammer for Genåbning af budget 2022 og budget 2023-2026

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Processerne omkring genåbning af budget 2022 og Budget 2023-2026 skal på møderne i april/maj 2022 ses i en sammenhæng, med henblik på at kunne udarbejde prioriteringsforslag, anlægsprioritering og nye anlægsforslag til den kommende budgetproces for budget 2023-2026 på mødet i juni 2022.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I budgetrammerne for budget 2023-2026 er der foretaget følgende korrektioner:

  • KL´s seneste pris- og lønskøn (marts 2022) – inkl. prisfremskrivning på varekøb og tjenesteydelser
  • Tilbageførelse af 0,7 % besparelse

Korrektionerne betyder, at udvalgenes budgetramme er forhøjet med 0,7 % besparelsen og prisfremskrivning på varekøb og tjenesteydelser. For at beregne udvalgets faktiske ramme for udarbejdelse af prioriteringsforslag skal korrektionen modregnes i den fastsatte ramme for udarbejdelse af prioriteringsforslag.

Effekten af korrektionen vil være forskelligt for de enkelte udvalg, ligesom udmøntningen af de indlagte besparelser er foretaget forskelligt.   

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller,

 1. at Orientering om rammer for budgetlægningen for 2023-2026 tages til efterretning.

 


6. Økonomisk ramme til boligplacering af Ukrainske flygtninge (B)

Beslutning

At 1: Anbefales.

At 2: Anbefales.

At 3: Anbefales.

 

Kompetence: Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet skal godkende administrationens forslag til fastsættelse af en økonomisk ramme, som administrationen kan anvende ved indgåelse af aftaler om boliger til ukrainske flygtninge.

Sagens indhold

Slagelse er forpligtet til at stille boliger til rådighed for kommunens ukrainske flygtninge i en periode på op til 2 år eller så længe særloven gælder. Administrationen har 4 hverdage at handle på, når kommunen får overgivet en flygtning fra Udlændingestyrelsen.

Det vides endnu ikke, hvor stort antallet af flygtninge fra Ukraine til Slagelse bliver. Regeringen forventer, at det samlede antal ukrainere kan overstige 100.000 flygtninge. Slagelse Kommunes andel af 100.000 udgør 1235 flygtninge.

Der er behov for at se bredt på mulige boliger, og administrationen arbejder derfor med flere løsninger med henblik på at kunne løse opgaven. Aktuelt anvendes Kastanjegården til boligplacering, men da der kun er 19 boliger, forventes kapaciteten opbrugt medio april.

Mulige boliger her og nu er:

  • kommunale bygninger, som hurtigt kan klargøres til beboelse (f.eks. Atkærcentret),
  • almene og private lejligheder og hoteller,
  • Ungdomsboliger, jf. midlertidig aftale om udvidelse af anvisningsrettens §59 mellem SB, FOB og Slagelse kommune, se bilag 1.

Andre boligmuligheder: (som afventer lovtilpasning og økonomiske aftaler mellem stat og kommune)

  • Campingpladser, sommerhuse, ældre-plejeboliger, almene boliger omfattet af ghettolovgivning, private boligselskaber m.v.

Privat indkvartering: (afventer lovfortolkning og økonomiske aftaler mellem stat og kommune)

Også i Slagelse er der borgere, som har ukrainske flygtninge boende privat i værelser, sommerhuse m.v.

Når Udlændingestyrelsen har bevilget opholdstilladelse, er flygtningen berettiget til forsørgelsesydelse, der også dækker udgifter til bolig, dog med en max egenbetalingssats på 2.400 kr. månedligt for enlige med og uden børn og en sats på 4.800 til par med børn. Aktuelt er lovgrundlag og finansiering af privat indkvartering ikke aftalt.

Der pågår forhandlinger om den generelle finansiering af kommunernes merudgifter i forbindelse med ukrainske flygtninge, herunder udgifter til boligplacering. Det er uafklaret, hvordan staten kompenserer kommunerne.

Administrationen har imidlertid akut behov for et økonomisk handlerum med henblik på at kunne indgå nødvendige aftaler til dækning af de kommunale udgifter ved indgåelse af aftaler om lejemål, idet de første ukrainere allerede er modtaget i kommunen.

Når kommunen indgår aftale om at kunne råde over et lejemål, overtager kommunen samtidig den økonomiske forpligtelse fuldt ud for lejemålet under tomgang. Når der flytter en familie ind i boligen, betaler flygtningen selv en del af udgiften, den lovbestemte fastsatte sats.

Retligt grundlag

Særloven og Lov om integration af udlændinge i Danmark.

Ministerierne og KL arbejder aktuelt med at justere gældende lovgivning med henblik på at lovliggøre boligplacering i andre typer af boliger, f.eks. boliger under parallel samfundslovgivningen (tidligere ghettoområder). 

Handlemuligheder

Byrådet kan beslutte at godkende administrationens forslag om at afsætte et økonomisk råderum på Socialudvalgets ramme til midlertidige boliger til ukrainske flygtninge.

Vurdering

Seneste melding om op til 100.000 flygtninge vil medføre et boligbehov på 300-400 boliger, afhængig af familiestørrelser og boligudbud. Heraf forventes 40-50 boliger at kunne findes i kommunale bygninger. Administrationen forventer at boligplacere flere familier i samme bolig, når det er muligt, og vil dermed forsøge at begrænse behovet for boliger. Da større lejemål er dyrere, forventes en samplacering af flere familier ikke at have den store effekt på nedenstående skøn over udgiftsbehovet.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Skønnet beregning over kommunale nettomerudgifter til midlertidige boliger ved en månedlig udgift til husleje, lys og varme på 5.000 kr. Beregningen forudsætter, at 1 familie består af 1 voksen + 1-2 børn.

Samlet boligudgift udgør 5.000 kr. mdl.

Flygtningens mdl. egenbetaling udgør

Månedlig netto kommunal udgift

Årlig netto kommunal udgift

Tomgangsleje, 5 boliger (akut nødberedskab

                         0

          25.000 kr.

     300.000 kr.

1 familie, 5.000 kr.

              2.400 kr.

            2.600 kr.

       31.200 kr.

Ved 10.000 flygtninge, skøn ca. 10 boliger, udover boliger i kommunale bygninger

            24.000 kr.

          26.000 kr.

     312.000 kr.

Ved 20.000 flygtninge, skøn ca. 40 boliger

            96.000 kr.

        104.000 kr.

  1.248.000 kr.

Ved 100.000 flygtninge, skøn ca. 200 boliger

           480.000 kr.

        520.000 kr.

  6.240.000 kr.

De kommunale merudgifter forventes delvist finansieret af staten, når forhandlinger herom er afsluttet.

Administrationen anbefaler, at Byrådet foreløbig afsætter et rammebeløb på 1,0 mio. kr. i 2022, som finansieres af uforbrugte midler 2021 på pulje til kompetenceudvikling/Corona hjælpepakke under Økonomiudvalget.

Tværgående konsekvenser

Det har betydning for skoler og dagtilbud, om boligerne kan findes i områder hvor der er ledig kapacitet eller mulighed for kapacitetstilpasning.

Indstilling

Konstitueret kommunaldirektør indstiller,

1.     at Økonomiudvalget overfor Byrådet anbefaler en budgetomplacering af 1,0 mio. kr. i 2022 fra Corona hjælpepakke pulje under politikområde 1.2 Administration til midlertidige boliger under Socialudvalgets politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte.

2. at Økonomiudvalget overfor Byrådet anbefaler at administrationen bemyndiges til på samme vis (at 1) at omplacere et samlet budget op til netto 1,0 mio. kr. til midlertidig boligplacering til Socialudvalgets budgetramme i 2022.

3. at Økonomiudvalget overfor Byrådet anbefaler, at den midlertidige aftale mellem SB, FOB og Slagelse kommune, jf. bilag 1 godkendes.

 

 

7. Ansøgning om anlægsbevilling vedr. Nedrivning af salthal mv. (B)

Beslutning

At 1: Anbefales.

Kompetence: Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget godkende, at der gives anlægsbevilling på 0,9 mio. kr. til nedrivning af salthal på Gasværksgrunden, Slagelse.

Sagens indhold

I budgetaftale 2022-2025 blev der afsat 3,75 mio. kr. i 2023 til nedrivning af to eksisterende salthaller og opførelse af en ny salthal med bedre kapacitet.

Salthallen er placeret på Gasværksgrunden/Kvægtorvsvej og er i vejen for udviklingen af nye parkeringsfaciliteter/den fremtidige disponering af området.

På byrådsmødet d. 20. december 2021 blev der frigivet midler til de forberedende anlægsarbejder for selve parkeringsarealet, således at de første 150 pladser kan stå klar til foråret 2023.

For at dette kan lade sig gøre, anbefales derfor en fremrykning af 0,9 mio. kr. af budgettet afsat til salthaller fra 2023 til 2022, så nedrivningen af den salthallerne kan påbegyndes i 2022.

Det resterende anlægsbudget afventer en klarlæggelse af en bedst mulig placering af salthallen.

Retligt grundlag

Inden et anlægsprojekt kan igangsættes skal Byrådet have godkendt en anlægsbevilling. Byrådet skal i forbindelse med ansøgning om anlægsbevilling forelægges en beskrivelse af formålet, forudsætninger og de økonomiske forhold i projektet.  

Handlemuligheder

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget afvise, godkende den ansøgte anlægsbevilling eller bede om yderligere oplysninger vedr. anlægsrammens anvendelse.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget sender ansøgningen om anlægsbevillingen til Byrådet.

Administrationen anbefaler, at Byrådet godkender ansøgningen om anlægsbevillingen.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der anbefales en fremrykning af budget fra 2023 til 2022 på i alt 0,9 mio. kr. fra det afsatte rådighedsbeløb for 2023 til anvendelse i 2022 jf. sagens indhold.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

 

 

 

 

 

Anlæg 278 Ny salthal

nødvendiggjort af byudvikling

 

900

2.850

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

3.750

 

 

Omprioritering af budget

vedr. salthaller

  -900 2.850  

Kassen

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at ansøgning om anlægsbevilling til nedrivning af salthal m.v. godkendes, og der sker en fremrykning af 0,9 mio. kr. til 2022 med finansiering via det afsatte rådighedsbeløb i 2023.

Sagens forløb

28-03-2022 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Anbefales.

8. Frigivelse af anlægsramme til cykelsti på Valbyvej - Cykelpulje 2021 (B)

Beslutning

At 1: Anbefales.

At 2: Anbefales.

Kompetence: Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget godkende, at der gives anlægsbevilling på 2,8 mio. kr. til Cykelsti på Valbyvej i Slagelse samt en omfordeling af budgettet mellem 2022 og 2023.

Sagens indhold

Projektet vedrører etablering af delt gang- og cykelsti i begge sider af Valbyvej med et samlet anlægsbudget på 5.576 mio. kr. Hertil godkendte Byrådet den 20. december 2021 finansieringen af et rådighedsbeløb på 2,8 mio. kr., idet det resterende beløb på 2,776 mio. kr. (50% af anlægsudgifterne) medfinansieres af statens cykelpulje.

Projektets udstrækning og omfang fremgår af bilag 1-3.

Da projektet gennemføres over både 2022 og 2023 ønskes dele af rådighedsbeløbet flyttet til 2023, således at der i 2022 er et udgiftsbudget på 3,576 mio. kr. i 2022 og et indtægtsbudget på 1,388 mio. kr. og i 2023 et udgiftsbudget på 2,0 mio. kr. og et indtægtsbudget på 1,388 mio. kr. Det giver et netto budget på 2,188 mio. kr. i 2022 og 0,612 mio. kr. i 2023. 

Retligt grundlag

Slagelse Kommunes Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn:

Inden et anlægsprojekt kan igangsættes, skal Byrådet have godkendt en anlægsbevilling. Byrådet skal i forbindelse med ansøgning om anlægsbevilling forelægges en beskrivelse af formålet, projekt-forudsætninger, samt de økonomiske forhold i anlægsprojektet.

Handlemuligheder

A.    Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget godkende beløb og fordeling af den ansøgte anlægsbevilling eller bede om yderligere oplysninger vedr. anlægsbevillingens anvendelse.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget sender ansøgningen om anlægsbevillingen til Byrådet.

Administrationen anbefaler, at Byrådet godkender ansøgningen om anlægsbevillingen.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

 

 

 

 

 

Anlæg - udgift til anlæg 300

Cykelsti Valbyvej

TPL 

3.576

2.000

 

 

Anlæg 300 - tilskud fra

Statens cykelstipulje

TPL

 

-1.388

 

-1.388

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb (Netto)

 

2.180

612

 

 

 

Kassen

 

 

 

 

 

Der vil være afledt drift ved omlægning fra fortov til delt gang- og cykelsti.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller, 

  1. at Byrådet godkender ansøgningen om fordelingen af netto rådighedsbeløb på 2,180 mio. kr. i 2022 og 0,612 mio. kr. i 2023.
  2. at Byrådet godkender ansøgning om anlægsbevilling på 2,8 mio. kr. til Cykelsti Valbyvej, og at det finansieres af det afsatte rådighedsbeløb.

Sagens forløb

28-03-2022 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Ad 1. og ad 2: Anbefales.

9. Korsør Havn - godkendelse af årsrapport 2021 (B)

Beslutning

At 1: Anbefales.

Kompetence: Byrådet

 

Beslutningstema

Økonomiudvalget kan indstille Korsør Havns Årsrapport 2021 til Byrådets godkendelse. Byrådet skal efter Havnelovens bestemmelser godkende Korsør Havns Årsrapport 2021.

Sagens indhold

Den selvstyrende havn, Korsør Havn, har fremsendt årsrapport for 2021 til Byrådets godkendelse.

Ifølge Bestyrelsesvedtægten § 11 for Korsør Havn skal årsregnskabet forelægges Byrådet inden 1. maj. Årsrapporten er modtaget den 31. marts 2022.

Årsrapporten er forsynet med revisionspåtegning uden bemærkning eller forbehold. Endvidere fremgår det af konklusionen i Revisionsprotokollatet, at revisionen af årsrapporten ikke har givet anledning til væsentlige bemærkninger til årsregnskabet.

Bestyrelsen for Korsør Havn har godkendt årsrapporten på et bestyrelsesmøde den 7. marts 2022.

Årsrapport 2021 (bilag A), Revisionsprotokollat vedrørende regnskab 2021 (bilag b) og regnskabserklæring 2021 (bilag C) vedhæftes.

Retligt grundlag

Bekendtgørelse af Lov om havne § 9 stk. 3:

Kommunalbestyrelsen skal efter havnebestyrelsens indstilling godkende bestyrelsesvedtægt og regnskaber, samt beslutning om optagelse af lån og ansættelse og afskedigelse af havnechef.

Og § 9 stk. 16:

At en kommunal selvstyrehavn skal overgå til, at være en kommunal havn, når den i 5 på hinanden følgende år har haft et negativt driftsresultat efter renter men før afskrivninger.

Handlemuligheder

At godkende Korsør Havns regnskab (Årsrapport) for 2021.

Vurdering

Korsør Havns resultat og udvikling af egenkapitalen for perioden 2017-2021:

Årsrapport (1.000 kr.)

2017

2018

2019

2020

2021

 

Gennemsnit

Årets resultat før afskrivninger

6.535

5.913

2.336

2.114

947

 

 3.569

Afskrivninger 

-3.955

-4.208

-4.959

-4.133

-4.363

 

-4.324 

Årets resultat 

2.580

1.705

-2.623

-2.019

-3.416

 

-755 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egenkapital

146.445

148.150

145.528

143.508

140.093

 

144.745 

Havnens driftsresultat efter renter (men før afskrivninger) udgør i 2021 0,9 mio. kr. Driftsresultatet har været støt faldende fra 6,5 mio. kr. i 2017 til 0,9 mio. kr. i 2021. Årets resultat efter afskrivninger er i 2021 udviser et underskud på 3,4 mio. kr. Årets resultat har ligeledes været faldende fra 2017, der udviste et overskud på 2,6 mio. kr. Havnens årsresultat har de seneste 3 år været med et underskud, men underskuddet er efter afskrivninger og påvirker dermed ikke havnelovens bestemmelser om ændring af ejerstatus, da driftsresultatet efter renter stadig giver et overskud.

I perioden fra 2017 til 2021 er havnens egenkapital reduceret med 6,4 mio. kr. og ved udgangen af 2021 udgør egenkapitalen 140,1 mio. kr.

Årsrapporten er forsynet med revisionspåtegning uden bemærkninger eller forbehold. Endvidere fremgår det af konklusionen i Revisionsprotokollatet, at revision af årsrapporten ikke har givet anledning til væsentlige bemærkninger til årsregnskabet.

På baggrund af ovenstående indstilles Årsrapport 1. januar 2021 – 31. december 2021, med tilhørende Revisionsprotokol vedrørende årsregnskab for 2021 til godkendelse.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Økonomi- og digitaliseringschefen indstiller,

1.     at Årsrapport 2021 for Korsør Havn godkendes.

 

10. Ok-Fonden ansøger om godkendelse af skema B for 22 seniorboliger i Svenstrup (B)

Beslutning

At 1: Anbefales.

At 2: Anbefales.

At 3: Anbefales.

At 4: Anbefales.

At 5: Anbefales.

At 6: Anbefales.

Kompetence: Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet skal godkende Skema B i forbindelse Ok-Fonden v/Seniorbofællesskabet Mælkevej, Den selvejende almene ældreboliginstitution opfører 22 boliger inkl. fælleshus med en anskaffelsessum på 52.901.100 kr. I forlængelse heraf en tillægsbevilling i forbindelse med grundkapitallånet er forhøjet med 162.410 kr., og en indtægtsbevilling på 130.000 kr., da grundens pris til steget tilsvarende. Begge bevillinger er kassefinansieret. 

Økonomiudvalget kan indstille godkendelse af Skema B og tillægsbevillinger til Byrådet.  Økonomiudvalget kan godkende anvisningsaftale, samt venteliste- og udlejningsregler for Seniorbofællesskabet Mælkevej.

Sagens indhold

Byrådet godkendte 25. januar 2021 Skema A i forbindelse med opførsel af 22 almene ældreboliger og 1 fælleshus beliggende Mælkevej, Svendstrup, Korsør til brug for seniorer. 

Udbud

Udbudsfasen har været længere end oprindeligt estimeret, da det har været en udfordring, at holde projektet indenfor den lovbestemte fastlagte økonomiske ramme. Efter godkendelse af Skema A blev projektet efter en prækvalifikation, blev totalentreprise/projektkonkurrence udbudt i en såkaldt omvendt licitation.

OK-fonden modtog 5 tilbud og ingen af de modtagne tilbud levede op til kravene i udbudsmaterialet og den økonomiske ramme, hvorfor udbudskonkurrencen blev annulleret. Herefter blev 3 af de bydende genindbudt, men hvor der blev åbnet for, at de fornyede tilbud kunne indeholde forslag til besparelse. I den nye budrunde opfyldte et enkelt tilbud projektkrav og økonomisk ramme, og der er efterfølgende indgået betinget totalentreprisekontrakt med den valgte leverandør.

Anskaffelsessummen og finansiering

Anskaffelsessummen er tilpasset de af Staten udmeldte maksimumbeløb gældende for 2022 og udgør herefter 52.901.100 kr. I Skema A var anskaffelsessummen estimeret til 51.275.700 kr. (Statens udmeldte takster pr. 20. august 2020).

Anskaffelsessummen 52.901.100 kr. finansieres således:

Realkreditfinansiering

88 %

46.552.968 kr.

Kommunal grundkapital  

10%

5.290.010 kr.

Beboerindskud 

2 %

1.058.022 kr.

Ialt

 

52.901.100 kr.

Kommunal regaranti

Slagelse kommune stiller kommunal regaranti overfor Staten for en del af realkreditlånet. Garantien omfatter den del af lånet, som på tidspunktet for lånets optagelse har pantsikkerhed ud over 60 % af ejendommens værdi. Værdiansættelsen foretages af realkreditinstituttet. Garantien er foreløbig beregnet til 72,03 % af realkreditlånet. Endelig garanti beregnes, når bebyggelsen er opført og der er foretaget en endelig værdiansættelse heraf. Slagelse kommune har ved godkendelse af Skema A godkendt garanti for maksimalt 45.122.616 kr.

Staten bidrager med ydelsesstøtte til realkreditlånet, såfremt den totale ydelse udgør et større beløb, end hvad der dækkes af beboernes andel. Beboerne betaler p.t. en andel på 2,8 % af anskaffelsessummen tillagt det løbende bidrag til realkreditinstituttet på lånet.

Grundkapital

Byrådet har bevilget grundkapitallån i 2021 med 5.127.600 kr. Efter anskaffelsessummens tilpasning til 2022-takster er grundkapitalen forhøjet med 162.410 kr. til i alt 5.290.010 kr. Forhøjelse af grundkapitalen bliver delvis finansieret af en forhøjelse af salgsindtægten ved grundsalget.

Et grundkapitallån er rente- og afdragsfrit i mindst 50 år.

Projektdata

De 22 boliger fordeler sig på 3 boligstørrelser fra 60 til 97 m2 og et fælleshus på 152m2, således at boligernes gennemsnitsstørrelse bliver ca. 86 m2 inkl. andel af fælleshuset. Bebyggelsens samlede bruttoetageareal er uændret 1.890 m2.

Grund

Slagelse kommune er ejer af grunden boligerne skal opføres på. Salgsprisen er aftalt til 10% af anskaffelsesprisen og da denne er øget med 162.410 kr., så er salgsprisen på grunden tilsvarende hævet. Salgsprisen udgør herefter 5.290.110 kr. incl. moms. Der er udarbejdet udkast til en købsaftale.  Salget skal være berigtiget inden byggeriet må gå i gang.

Salgsprisen er incl. moms og denne skal afregnes til SKAT, herefter bliver nettoprovenuet 130.000 kr. til delvis finansiering af udgiften til den øgede grundkapital. Der søges om en indtægtstillægsbevilling på 130.000 kr. 

Lejeniveau

Huslejeniveauet bliver på 1.224 kr./m2. Den månedlige husleje udgør derved 6.120 kr. til 9.894 kr. afhængig af boligens størrelse. Hertil kommer udgifter til varme, vand, el og antennebidrag. Udgiften er årlig estimeret til 177 kr./m2 og udgør pr. måned mellem 885 til 1430 kr.

I skema A var huslejeniveauet estimeret til 1.171 kr./m2 pr. år.

Lokalplan

Byggeriet er omfattet af lokalplan nr. 1232.

Tidsplan

  • Maj- september 2022Projektering
  • Oktober 2022Byggeriet påbegyndes efter udstedelse af byggetilladelse
  • Oktober 2023Byggeriet afsluttes og indflytning forventes.
  • April 2024Skema C fremsendes til Byrådets godkendelse.

Udlejningsregler

Der er indgået en aftale med OK-fonden om, at Seniorbofællesskabet Mælkevej har overtaget anvisningsretten til boligerne og dermed også risikoen for tomgangsleje. Regler for venteliste og udlejninger vedlagt (Bilag C)

Bliver en bolig ledig gælder følgende kriterier:

  • Personer, der allerede bor i seniorbofællesskabet har fortrinsret til boligbytte ved ledighed
  • Ansøgere skal ved indflytning være fyldt 50 år (for ægtepar/samlevende dog mindst den ene) og være uden hjemmeboende børn
  • Det skal tilstræbes en ligelig kønsfordeling
  • Der skal tilstræbes følgende aldersfordeling:
      • 1/3 er mellem 50 og 60 år
      • 1/3 er mellem 60 og 70 år
      • 1/3 er over 70 år
  • Ægtepar/samlevende har fortrinsret til boliger over 95 m2, men er der ingen par, som søger, kan en enlig komme i betragtning.

Aftale om anvisningsret til ”seniorbofællesskabet Mælkevej” er vedlagt i bilag D.

Økonomiudvalget skal godkende kriterierne i aftale om anvisning og udlejningsreglerne m.v.

Skema B er vedlagt i bilag B. Illustrationer af projektet er vedhæftet i bilag E, F, G og H til orientering.

Retligt grundlag

Behandling af tilsagn om støtte for opførsel af almene ældreboliger er omfattet af Lov om almene boliger.

Skema B er en ansøgning om godkendelse af anskaffelsessummen før byggeriets påbegyndelse il alment byggeri reguleret i bekendtgørelse af 14. december 2011 om støtte til almene boliger m.v.

Udlejningskriterier er reguleret i bekendtgørelse om udlejning i almene boliger m.v.

Handlemuligheder

Skema A er godkendt af Byrådet den 25. januar 2021 og Byrådet har derved forpligtet sig til at godkende Skema B.

Venteliste- og udlejningsregler for Seniorbofællesskabet Mælkevej kan godkendes eller tilbagesendes til OK-Fonden med Økonomiudvalgets bemærkninger.

Vurdering

At udlejningsregler drøftes og efterfølgende godkendes eller forkastes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

 

 

 

 

 

Anlæg

1.5

-0,130

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

1.04

0,162

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

1.04

-0,32

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Konstitueret kommunaldirektør indstiller,

  1. at Skema B godkendes med en anskaffelsessum på 52.901.100 kr.
  2. at husleje på 1.224 kr./m2 godkendes
  3. at Slagelse kommune meddeler fornødne garantier med maksimalt 46.552.968 kr.
  4. at der gives en kassefinansieret tillægsbevilling på 162.410 kr. til forhøjelse af grundkapitallån
  5. at der gives en kassefinansieret anlægsindtægtstillægsbevilling og rådighedsbeløb på -130.000 kr. i forbindelse med forhøjelse af grundens salgspris.
  6. at Vente- og udlejningsregler godkendes.

 


11. Ny Falck kontrakt - Skælskør og Korsør (B)

Beslutning

At 1: Model A anbefales til byrådets godkendelse.

Kompetence: Byrådet, Økonomiudvalget

 

Beslutningstema

Beredskabskommissionen indstiller til økonomiudvalgets/Byrådets godkendelse af ny Falck kontrakt

Sagens indhold

I forbindelse med samarbejdet med Sorø Kommune om beredskab, udløber Falck kontrakt i Sorø Kommune med udgangen af Q1 2022 og Falck Kontrakt for Slagelse Kommune udløber i 2022. 

I forbindelse med udarbejdelsen af ny Risikobaseret Dimensionering (RBD), for begge kommuner i 2021, blev det besluttet at gennemføre et samlet udbud på ydelsen. Dette for at minimere tidsforbruget på opgaven og, at en ny kontrakt skulle overtage når den var underskrevet.

Falck har afleveret deres bud på fortsat at løse opgaven på Station Korsør og Skælskør.

Opgaven på de 2 stationer er uændret i forhold til den gamle RBD. Kontrakt vedrørende overbygningsberedskabet, omkring Storebælt, dækkes fortsat af Storebæltsberedskabet, og har ikke konsekvens for driften af det operative beredskab i Slagelse Kommune.

I det bud Falck har afleveret, er prisen steget i forhold til den eksisterende kontrakt, stigningen begrundes fra Falck med:

  • På station Korsør skal der udskiftes en tankvogn i 2023
  • Der er stigende udfordringer med rekruttering og fastholdelse af deltidsbrandmænd, herunder en øget medarbejderomsætning
  • En analyse har vist, at de udrykninger som køres fra stationerne i højere grad end tidligere er større hændelser med længere indsatstid

En dialog med Falck har betydet at de vil give en rabat såfremt vi betaler kontrakten helårligt -

Årlig pris ny aftale:

  • Betaling kvartalsvis, så lyder den samlede årlige pris på: 5.673.184 kr.
  • Betaling helårligt, så lyder den samlede årlige pris på: 5.609.950 kr.

Hvilket giver en rabat på kontrakten på 63.234 kr.  

Handlemuligheder

Indgå kontrakten med Falck ud fra en af nedenstående modeller: 

Model A: Betaling kvartalsvis - samlet årlige pris 5.673.184 kr. 

Model B: Betaling helårligt - samlet årlige pris 5.609.950 kr. 

Vurdering

Ingen bemærkning

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Nuværende kontrakt er årligt  5.368.000 kr. Hvilket medfører en øget udgift til Falck 2022 og fremefter på kr. 250.000. Dette beløb vil ikke kunne indeholdes i beredskabets budget.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkning

Indstilling

Beredskabschefen indstiller, 

1.     at Beredskabskommissionen træffer beslutning om model B, herunder tillægsbevilling på 250.000 kr. årligt.

Sagens forløb

22-03-2022 Beredskabskommissionen

 

Beredskabskommissionen indstiller model A, som vil give en merudgift på 305.184 årligt. Hvis der ikke kommer besparelse på rammen, vil beløbet kunne indeholdes i beredskabets budget.

Hvis der kommer besparelse i beredskabets ramme, vil der skulle gives en tillægsbevilling på 305.184 kr. 

 

Fraværende: Falk Bærentzen


12. Videreudvikling af Halsskov Færgehavn (B)

Beslutning

At 1: Orienteringen taget til efterretning.

At 2: Økonomiudvalget godkender, at de projekter, der har sikkerhedsmæssige formål (pkt. 1 og pkt. 2) oversendes til genåbning af budget 2022.

Desuden fremmes faciliteter for dykkerne (pkt. 5).

Økonomiudvalget er enige om at området skal udvikles og prioriteres.

Kompetence:

 Økonomiudvalget

 Beslutningstema

Økonomiudvalget orienteres om status for udviklingen af Halsskov Færgehavn og kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tage beslutning om prioritering af aktuelle forslag til anlæg i tilknytning til vandsportscenteret, som helt eller delvist indeholder kommunale midler.

 Sagens indhold

Vision (masterplan) for Halsskov Færgehavn
Områdets udvikling fra nedlagt færgehavn til sports- og aktivitetsområde er igangsat i det tidligere § 17, stk. 4 udvalg "Byen møder vandet" (2015-2017). Målet var - og er - at udvikle færgehavnen til et attraktivt sted, der kan være med til at skabe grundlag for vækst i Korsør. Over årene har projektet dog flyttet sig fra et meget omfattende og visionært projekt for et "vandsportscenter i verdensklasse" til et bottom-up-projekt, som i høj grad er drevet frem af ideer fra og samarbejde med de forskellige aktører, interessenter og brugere af området omkring de tidligere færgelejer.

Daværende Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget besluttede i oktober 2021 at igangsætte en ny lokalplan for Halsskov Færgehavn og derved understøtte den fortsatte udvikling og etablering af sports- og aktivitetsområdet i og omkring de gamle færgelejer samt fremme salg af areal til boliger syd for færgelejerne. Planlægningen indeholder også at fastlægge de overordnede rammer for anvendelse af den landsatte storebæltsfærge M/F BROEN. Det er centralt i planprocessen, at der skal skabes grundlag for størst mulig synergi mellem de forskellige aktiviteter i området og i den forbindelse sikre, at stedets rekreative kvaliteter og høje identitetsværdi får de rette betingelser for at kunne udfoldes.

Som helhed rummer planlægningen mange forskellige problemstillinger, som afspejler områdets kompleksitet og den dynamik, der især er tilstede omkring de vandsportsrelaterede aktiviteter i færgelejerne. Indkøbet og landsætningen af M/F BROEN har tilført området nye muligheder og et stort potentiale både fysisk, oplevelsesmæssigt og formidlingsmæssigt, men gør det også tydeligt, at der er behov for at (gen)etablere en fælles fortælling og retning for områdets udvikling. Dels som grundlag for prioritering af nuværende og fremtidige tiltag, dels for at kommunikere ambitionsniveau og vision for området i et større og tidsmæssigt længere perspektiv. Dette vil derfor blive vægtet i den igangværende planproces og konkret beskrevet i en "masterplan", som indarbejdes i selve lokalplanen. Forslag til masterplan og lokalplan forventes at foreligge i november/december 2022.

Processen omkring masterplan og lokalplan vil naturligt samle op på den viden og de idéer, der evt. kan videreføres fra tidligere projekter og ikke mindst den omfattende bruger- og interessentinddragelse, der allerede er gennemført, og som stadig sker i form af løbende dialog om ønsker til nye aktiviteter og faciliteter. Engagementet fra brugere, aktører og andre interessenter er vigtigt at værne og støtte op om, men kræver også blik for helheden og en god balance mellem fleksibilitet og styring, så eventuelle konflikter mellem de forskellige interesser og aktiviteter undgås. Et særligt fokus er de sikkerhedsmæssige forhold i området, og her er der konkrete behov, som er nødvendige at imødekomme for at sikre den fortsatte brug af havnebassinet.

Projektudvikling og afklaring af mulighederne for fremtidig anvendelse af M/F BROEN foregår parallelt med planlægningen. Masterplan og lokalplan vil tage højde for dette ved at sikre en vis fleksibilitet i rammerne for anvendelse og fysiske forhold.

Vandsportscenteret: Prioritering af tiltag
Administrationen har udarbejdet en oversigt og et oplæg til prioritering af de tiltag og projektidéer for vandsportscenteret, som er aktuelle netop nu, og som forudsætter, at kommunen afsætter midler til finansiering/medfinansiering - se Bilag 1 og oversigtskort i Bilag 2. Oversigten er inddelt efter administrationens vurdering af, hvordan tiltagene vil understøtte den fortsatte brug og udvikling af området, herunder om de er nødvendige for sikkerheden. Prioritering af tiltag skal i øvrigt ses i forhold til kommunens øvrige prioriteringer i forbindelse med genåbning af Budget 2022 og forhandlinger om Budget 2023-2026.

Administrationen anbefaler, at der først og fremmest er fokus på tiltag, der af sikkerhedsmæssige årsager er nødvendige og har betydning for aktiviteterne i den kommende sommersæson. De konkrete projekter vil indgå som anlægsønske (samlet) i forbindelse med det genåbnede Budget 2022 og omfatter: 

  • Etablering af redningsvej for Beredskabet (adgang til vandet med båd)
  • Forbedring af sikkerheden omkring kabeltårnet til wakeboardbanen

Herudover er der en række forslag til anlæg og tiltag, som kan forbedre faciliteterne og aktivitetsmulighederne, og som der allerede er dialog omkring med de respektive foreninger/aktører. Forslagene griber på forskellig måde ind i udviklingen af området, men har det til fælles, at de er helt eller delvist ufinansierede:

  • Udvidet broadgang til wakeboardbane og vinterbadere (delvist finansieret, kan evt. indgå i Budget 2023-2026)
  • Fremføring af vand til wakeboardklubbens grejcontainer (ufinansieret, kan evt. indgå i Budget 2023-2026)
  • Faciliteter for dykkere (delvist finansieret, afventer medfinansiering fra aktørerne og evt. masterplan/lokalplan)
  • Etablering af "markedstorv" på den midterste pier (bør afvente masterplan/lokalplan)

I oversigten beskrives til sidst to igangværende processer, som det er væsentligt at være opmærksom på i et helhedsperspektiv, men som i øvrigt har et selvstændigt forløb:

  • Adgangstrappe og udsigtsplatform på M/F BROEN i forbindelse med Tour De France 2022 (eget budget)
  • Udvikling og etablering af formidling/udstilling om Storebæltsforbindelsen og overfartshistorien i området ved Halsskov Færgehavn (har eget budget via fondsmidler)

Retligt grundlag

Det følger af kommunalfuldmagten, at Byrådet kan igangsætte og gennemføre projekter til udvikling af kommunen til gavn for almenvellet. Byudvikling hører herunder.

Lokalplaner tilvejebringes i henhold til planlovens kapitel 5. Evt. kommuneplantillæg tilvejebringes i henhold til planlovens § 23c.

 Handlemuligheder

Økonomiudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. At foretage en prioritering af de aktuelle anlægsprocesser som beskrevet i oplægget fra administrationen, herunder at der kun igangsættes sikkerhedsmæssigt nødvendige tiltag samt tiltag af midlertidig karakter, indtil der foreligger en masterplan/lokalplan. Herved kan der fortsat være aktivitet i området sideløbende med planlægningen, men uden at udviklingen "låses fast" af enkeltprojekter, før der er taget stilling til helheden og det mere langsigtede ambitionsniveau.
  2. At afvise oplægget fra administrationen og i stedet tage konkret stilling til de enkelte projekter. 

Vurdering

Administrationen anbefaler, at der foretages en prioritering af de aktuelle anlægsprocesser som beskrevet i det vedlagte oplæg. I oplægget prioriteres tiltag til forbedring af sikkerheden højest, da disse er en forudsætning for, at havnebassinet og arealerne omkring færgelejerne kan benyttes på forsvarlig vis i den forestående sommersæson.

Det er administrationens vurdering, at de seneste års bottom-up-tilgang og brugerdreven udvikling har givet området en unik karakter, som det er vigtigt at værne om. Dette kan gøres ved bl.a. at fastholde en høj grad af fleksibilitet og samtidigt italesætte og aktivere en fælles fortælling og en tydelig, men overordnet vision, som virker samlende og sætter retning for den fremtidige udvikling af både vandsportscenteret, det nærliggende boligområde og anvendelsen af M/F BROEN. For at give den fornødne ro og plads til at samle op og etablere en tydelig vision og retning anbefales det derfor også, at der i perioden frem til en færdig masterplan og lokalplan ikke igangsættes nye projekter og tiltag, der virker "fastlåsende" for udviklingen. Der kan i stedet arbejdes med midlertidighed, herunder muligheder for senere genanvendelse af evt. fysiske anlæg og elementer. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Bevillingsønsker til de anbefalede, sikkerhedsmæssigt nødvendige anlæg vil blive fremlagt til behandling i forbindelse med det genåbnede Budget 2022. Herudover er der mulighed for også at lade enkelte af de aktuelle forslag til nye anlæg/faciliteter indgå som bevillingsønsker i forhandlingerne om Budget 2023-2026.

Som en generel kommentar bemærkes, at der for nuværende er afsat et årligt beløb på 550.000 kr. til afledt drift og vedligehold af arealer og anlæg i tilknytning til vandsportscenteret. I takt med at området tilføres nye funktioner og faciliteter, vil behovet for drift og vedligehold naturligt også ændre sig og blive udvidet. Der vil derfor kunne forventes løbende justering af driftsbudgettet.

Tværgående konsekvenser

Udviklingen af Halsskov Færgehavn er hægtet op i både Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget. Begge udvalg inddrages og orienteres løbende.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen og Kultur og Fritid indstiller,

  1. at Økonomiudvalget tager orienteringen om status og proces for udviklingen af Halsskov Færgehavn til efterretning,
  2. at Økonomiudvalget godkender administrationens anbefalinger til prioritering af tiltag og konkrete projekter for vandsportscenteret i forbindelse med Budget 2022 og Budget 2023-2026.

Sagens forløb

28-03-2022 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Udvalget tog orienteringen til efterretning.

Udvalget ønsker at fremme faciliteter for dykkerne (pkt. 5).

Udvalget ønsker permanent platform /trappeløsning (pkt. 7). 
07-04-2022 Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget

At 1. Taget til efterretning.

At 2. Udvalget bakker op om prioriteringen og igangsættelsen af de nødvendige anlæg.

Udvalget bemærker et ønske om at fremme faciliteter til dykkerne (pkt. 5).

Anders Nielsen (UFP) og Britta Huntley (A) ønsker at fremme delelement 3, 4, 5 og 6, da der allerede er delfinansiering på plads, og det resterende skønnes at kunne tages fra kassen.

Udvalget indstiller til, at der ikke arbejdes videre med etablering af midlertidig platform.

Anders Nielsen (UFP) bemærker, at det ønskes, at der arbejdes videre med en permanent platform. 


13. Brugsretsaftale Mellem Center for Kommunale Ejendomme og Professionshøjskolen ABSALON (B)

Beslutning

At 1: Anbefales til byrådets godkendelse.

At 2: Anbefales.

 

Kompetence:

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal beslutte, om der skal indgås brugsaftale mellem Center for Kommunale Ejendomme og Professionshøjskolen ABSALON.

Sagens indhold

Administrationen har udarbejdet og indgået en brugsretsaftale for den kommunale matrikel 476s.

Aftalen er indgået med henblik på at give Absalon mulighed for at etablere en midlertidig grusbelagt p.plads. 

Aftalen er gældende fra 1. april 2022, men afhænger af økonomiudvalgets udvalget godkendelse. Brugsretsaftalen kan opsiges af begge parter med 1. års varsel til d. 1. i en måned.

Godkender økonomiudvalget aftalen (handlemulighed A) eller sendes aftalen til genforhandling (handlemulighed B), bortfalder punkt 21 på dagsordenen. Arbejdes der således ikke videre med køb af ejendom i forbindelse med etablering af en ny vejadgang til området, vil det i praksis betyde, at arbejdet på en ny lokalplan indstilles. Uden mulighed for en permanent vejadgang er forudsætningerne for en ny lokalplan ikke til stede.

Brugsretsaftalen og kort er vedlagt som bilag.  

Retligt grundlag

Kommunalretlige regler

Handlemuligheder

Økonomiudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. lejeaftalen godkendes som den er vedhæftet.
  2. lejeaftalen genforhandles. Udvalget kan vælge at administrationen genforhandler lejeaftalen for arealet. Udvalget bedes præcisere hvilke dele af lejeaftalen der ønskes justeret.
  3. lejeaftalen godkendes ikke.

Vurdering

Det anbefales at lejeaftalen godkendes i sin nuværende form.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Prisen på lejen er efter markedslejeprisen og fastsat til kr. 55,00 pr. m2 og er samlet pr. år 375.815,-.

Markedslejen er mellem kr. 50,00 og 60,00 kr.  Der er derfor aftalt en pris på kr. 55,00.

Beløbet er ikke indregnet i budgettet, hvorfor der søges om indtægtsbevilling for årene 2022-25, jf. skemaet.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Indtægter

ØU – Komm. Ejendomme

-250,5

-375,8

-375,8

-375,8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

250,5

375,8

375,8

375,8

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Ejendomschefen indstiller,

1.     at handlemulighed A godkendes.

2.     at Økonomiudvalget indstiller overfor Byrådet, at der gives indtægtsbevilling i årene, jf. skemaet. 

 

14. Godkendelse af job- og personprofil samt stillingsopslag til kommunaldirektørstillingen (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

 

Kompetence: Økonomiudvalget

 

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal træffe beslutning om stillingsopslag samt job- og personprofil i forbindelse med ansættelsesproces af ny kommunaldirektør i Slagelse Kommune.

Sagens indhold

Økonomiudvalget besluttede på udvalgets møde i 24. januar sammensætningen af ansættelsesudvalget samt at anvende Genitor til at rekrutteringsbureau i forbindelse med ansættelsesprocessen af en ny kommunaldirektør.
 
Genitor har på baggrund af input fra organisationen udarbejdet et stillingsopslag samt en job- og personprofil for en kommende kommunaldirektør i Slagelse Kommune. Oplæggene fremgår af bilag 1 og bilag 2. 
 
Såfremt økonomiudvalget kan godkende oplæggene slås stillingen op hurtigst muligt, med ansøgningsfrist den 15. maj.

Der lægges op til, at ansættelsesudvalget indstiller deres kandidat til stillingen som kommunaldirektør til økonomiudvalget i juni måned med efterfølgende godkendelse i Byrådet, med en forventet tiltrædelse i stillingen pr. 1. august. 2022. 
 

Retligt grundlag

I henhold til Slagelse Kommunes kompetenceplan har økonomiudvalget kompetencen til at indstille en kandidat til ansættelse som kommunaldirektør, hvorefter Byrådet efter skal godkende ansættelsen.

Handlemuligheder

Økonomiudvalget kan godkende oplægget til stillingsopslag samt job- og personprofil for en kommende kommunaldirektør i Slagelse Kommune med og uden ændringer. 

Vurdering

Administrationen vurderer at det præsenterede stillingsopslag samt job- og personprofilen for en kommende kommunaldirektør i Slagelse Kommunesvarer til den stillede opgave for Genitor. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

 Den konstituerede kommunaldirektør indstiller,

1.     at Økonomiudvalget godkender oplægget til såvel stillingsopslag samt job- og personprofil for en kommende kommunaldirektør i Slagelse Kommune. 

15. Folkeafstemning 2022 - Afstemningssteder, fordeling og honorering af tilforordnede (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

For stemte: V, B, C og F.

A, D og O  stemte i mod.

A, D og O bemærker, at det svækker demokratiet at nedlægge valgsteder.

 

At 2: Godkendt.

At 3: Handlemulighed E godkendt med 3 diæter for en hel dag.

At 4: Godkendt at der rekrutteres 10 % fra foreningerne.

Kompetence: Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal i forbindelse med folkeafstemning 2022 beslutte,

  • om udvalget ønsker at reducere antallet af afstemningssteder til 20,
  • om udvalget kan godkende forvaltningens oplæg til fordeling af tilforordnede på afstemningsstederne til folkeafstemningen,
  • honoreringen af de tilforordnede til folkeafstemningen.

Sagens indhold

Der afholdes folkeafstemning onsdag den 1. juni 2022. I den forbindelse skal Økonomiudvalget tage stilling til afstemningssteder samt fordeling af tilforordnede på valgstederne og honorering af tilforordnede.

Ved den seneste folkeafstemning (afskaffelse af retsforbeholdet 2015) var stemmeprocenten 71,9%. Forvaltningen forventer en lignende stemmeprocent ved denne folkeafstemning.

Afstemningssteder

Slagelse Kommune har ved de sidste valg opereret med 25 afstemningssteder i kommunen. Forvaltningen foreslår, at antallet af afstemningssteder reduceres til 20, således at følgende afstemningsområder nedlægges:

Tjæreby (602 vælgere), Eggeslevmagle (forsamlingshuset - 536 vælgere) og Magleby (391 vælgere) - vælgerne overføres til Eggeslevmagle Skole (herefter 3823 vælgere).

Havrebjerg (465 vælgere) - vælgere overføres til Stillinge (herefter 2556 vælgere).

Flakkebjerg (985 vælgere) - vælgerne overføres til Dalmose (herefter 2411 vælgere).

Forslaget om at nedlægge disse valgsteder skal ses i lyset af, at valgstederne er uforholdsmæssigt dyre i betragtning af nærheden til andre afstemningssteder.

Forvaltningen vurderer, at nedlæggelse af valgstederne vil medføre en besparelse på ca. 175.000 kr.

Afstemningsområdet Korsør Søndre Bydel (Storebæltshallen) samt Vemmelev (Vemmelevhallen) er reserveret som faciliteter til ukrainske flygtninge. Forvaltningen arbejder på alternative placeringer af de to valgsteder. Vemmelev kan flyttes til Vemmelev Skole, mens flytning af valgsted Storebæltshallen giver lidt større udfordringer, da det er kommunens andenstørste afstemningssted.

Bemanding ud fra forholdsfordelingen i byrådet

Det følger af valglovgivningen, at det er vælgerne i kommunen, der styrer og kontrollerer de offentlige valg, der afholdes i Slagelse Kommune. Der skal for hvert afstemningsområde således udpeges minimum 5 valgstyrere, herunder en formand, samt et antal tilforordnede.

Det er valgstyrernes opgave at føre afstemningsbogen for afstemningsstedet. De tilforordnede skal bistå ved valget.

Det fremgår af valgloven, at udpegningen sker ved forholdstalsvalg, medmindre der er enighed om andet. Forholdstallet beregnes i givet fald ud fra de seneste anmeldte valggrupper i byrådet.

Koordinationen mellem valggrupper og bemanding af valgstederne går via Ledelsessekretariatet, mens valggrupper hver for sig koordinerer internt, hvor mange tilforordnede de enkelte partier stiller med.

Forvaltningen lægger op til, at alle tilforordnede og valgstyrere, der møder ind, bliver på afstemningsstedet frem til valget er fuldt afviklet og talt op. Én gruppe møder ind ca. kl. 07.30. Endnu en gruppe møder ind kl. 16.30. Dvs. der ikke møde ekstra tællere ind kl. 20.00.

Bilag 1 og 2 præsenterer oplæg til fordeling af tilordnede baseret på forholdsfordelingen i byrådet ved seneste gruppedeling. Bilag 1 tager udgangspunkt i, at antallet af valgsteder reduceres til 20. Bilag 2 tager udgangspunkt i, at der beholdes 25 afstemningsområder med dertilhørende afstemningssteder.

Den samlede bemanding på afstemningsstederne har traditionelt været rekrutteret blandt partierne. Det har vist sig svært for partierne at finde tilforordnede til alle pladserne, og selve rekrutteringen har kørt helt frem til selve afstemningsdagen herunder også rekruttering blandt frivillige fra foreningslivet til KV 21. En løsning på udfordringen med rekruttering kan være at rekruttere en andel af de nødvendige tilforordnede via foreningslivet i kommunen fra start af. Det skal politisk godkendes, at en aftalt procentandel rekrutteres fra foreningslivet. Folkeafstemningen kunne være en lejlighed til at prøve det af med f.eks. 20 % af pladserne som tilforordnede tildeles frivillige fra foreningslivet.  

 Honorering

De tilforordnede honoreres i form af diæter, og der kan gives op til 4 diæter som honorering. En diæt er på 440 kroner og gives som udgangspunktet for 4 timer.

Ved det sidste valg (kommunalvalget 2021) blev tilforordnede, der deltog hele dagen, honoreret med 3 diæter, mens tilforordnede, der mødte ind 16.30, blev honoreret med 2 diæter. Udgiften til honorering ved 20 afstemningssteder (jf. bilag 1) vil være 231.440 kr. og ved 25 afstemningssteder (jf. bilag 2) vil være 294.360 kr.

Proces omkring tilmeldingen

Medio april (efter påske) vil Ledelsessekretariatet bede grupperne udpege personer til valgstyreformænd, valgstyrere og tilforordnede. Senest den 24. maj bør grupperne have bemanding til afviklingen af valget på plads. Valgstyreformænd vil blive inviteret til et møde omkring afvikling af valget.

Hvis det besluttes at rekruttere frivillige fra foreningslivet, kontaktes foreningslivet, og der laves tilmelding via kommunens hjemmeside.

Retligt grundlag
Grundloven § 20 om afgivelse af suverænitet.

Kompetenceplan pr 28. marts 2022.

Handlemuligheder

Økonomiudvalget kan:

A. Beslutte at nedlægge de foreslåede afstemningsområder (Tjæreby, Eggeslevmagle, Magleby, Havrebjerg og Flakkebjerg) og flytte vælgerne til afstemningsområder i umiddelbar nærhed (Skælskør Øst, Stillinge og Dalmose).

B. Afvise at nedlægge afstemningsområder og i stedet pålægge forvaltningen at bevare alle eksisterende afstemningsområder.

C. Godkende forvaltningens oplæg til fordeling af tilforordnede vælgere på afstemningsområderne som beskrevet i bilag 1 - alternativt bilag 2, hvis handlemulighed B vælges fremfor handlemulighed 

D. Afvise forvaltningens oplæg til fordeling af tilforordnede, som beskrevet i bilag 1 og 2 - og som følge heraf bede forvaltningen om at komme med et nyt oplæg hertil.

E. Beslutte antallet af diæter de tilforordnede skal modtage for deres indsats til folkeafstemningen -afhængigt af deres opgave og mødetidspunkt.

F. Beslutte at der rekrutteres 20 % af de tilforordnede til valget via foreningslivet.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at oplæggende repræsenterer både fordelingsmæssigt korrekte og realistiske bud på bemanding til folkeafstemningen den 1. juni 2022.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Udgifterne til honorering af tilforordnede forventes at kunne afholdes inden for det afsatte
budget til afvikling af valg – uanset antal valgsteder.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Den konstituerede kommunaldirektør indstiller,

1.     at Økonomiudvalget beslutter handlemulighed A og reducerer antallet af valgsteder til 20

2.     at Økonomiudvalget beslutter handlemulighed C og godkender administrationens oplæg til bemanding og fordeling af tilforordnede som beskrevet i bilag 1.

3.     at Økonomiudvalget fastsætter antallet af diæter, de tilforordnede skal modtage for at hjælpe til folkeafstemningen 2022, som beskrevet i handlemulighed E.

4.     at Økonomiudvalget godkender, at 20 % af de tilforordnede rekrutteres via foreningslivet.

16. M/F Broen - tidsplan for status (O)

Beslutning

At 1: Sagen taget til efterretning

Til kommende møde i maj redegøres i en sag for udgifter og tidsplan for en ekstern vurdering af nødvendige tiltag. Den eksterne vurdering ligger klar til mødet i august, således at den kan indgå i budgetforhandlingerne 2023-2026.

 

 

Kompetence:

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget orienteres om tidsplan for status på M/F Broen

Sagens indhold

Økonomiudvalget besluttede på mødet den 21. marts 2022 at få et punkt på dagsordenen om MF Broen. 

Forvaltningen har grundet det store arbejde med at tage imod flygtninge fra Ukraine og særligt forberede og finde muligheder vedr. især boligplaceringen, ikke haft tilstrækkelig tid til at undersøge og forberede sagen til dette møde.

Sagen vil indeholde følgende:

  • Forløb inkl. hvilke rapporter er udarbejdet for at oplyse sagen i forbindelse med køb og i forlængelse her af hvad har kommunen bestilt.
  • Hvilken økonomi er der i at få færgen istandsat til anvendelse?
  • Hvilken årlig vedligeholdelsesudgift skal påregnes?

Forvaltningen vil kunne have en godt belyst sag klar til økonomiudvalgets møde den 15. juni 2022

Retligt grundlag

Styrelsesloven § 2

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

Vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Konstitueret kommunaldirektør indstiller,

1.     at økonomiudvalget tager orienteringen til efterretning

 

17. Gensidig orientering (O)

Beslutning

Borgmesteren orienterede om:

  • Skovsøbakken – anlæg af ny offentlig vej. Behov for tillægsbevilling på 1.750.000 kr., idet billigste bud ligger over den godkendte bevilling fra marts 2021. Dette skyldes prisstigninger på materialer.

  • Der er kommet svar på henvendelsen til transportministeren vedr. Storebæltsbroen. Det sendes ud til byrådet. 
  • Borgmesteren opfordrer til en fælles henvendelse vedr. Omø Syd og laver et udkast til et brev, der rundsendes til drøftelse.

Kompetence: Økonomiudvalget

 

Beslutningstema

Økonomiudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Indstilling

Den konstituerede kommunaldirektør indstiller,

1.     at orienteringen tages til efterretning

18. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Ingen emner.

 

Kompetence: Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenspunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

Indstilling

Den konstituerede kommunaldirektør indstiller,

1.     at økonomiudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenspunkter, som ønskes          behandlet på kommende møder

 

19. Lukket: Godkendelse af købsaftale mellem Container Living Projekt og FOB vedrørende areal i Ringparken i Slagelse (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
20. Lukket: Prioritering af ledige kommunale arealer til byudvikling der kan sælges (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
21. Lukket: Genoptaget - Vejadgang til parkeringsareal ved Campus Slagelse (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
22. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.