Kompetence
Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal
efter indstilling fra Økonomiudvalget godkende den samlede budgetopfølgning pr.
30.
september 2022 og forventet resultat for 2022.
Endvidere
orienteres Byrådet omkring udvikling i likviditet, langfristet gæld,
serviceramme, givne
bevillinger i 2022 samt handleplaner m.m., som har betydning for kommunens
samlede økonomi i
2022.
Byrådet skal
på baggrund af forventet resultat for 2022, udviklingen i den gennemsnitlige
likviditet og effekt af besluttede tiltag ved budgetopfølgning 3 drøfte og
beslutte behov for tiltag der kan være med til at imødegå forventede afledte
budgetudfordringer til budget 2023.
Byrådet
skal samtidig godkende ansøgninger om tillægsbevillinger og budgetomplaceringer
mellem
udvalg.
Indstilling
Økonomi- og
Digitaliseringschefen indstiller,
1. at Byrådet efter
indstilling fra Økonomiudvalget godkender den samlede budgetopfølgning 4
og forventet resultat for 2022
2. at Byrådet efter indstilling
fra Økonomiudvalget godkender sagens bevillingspunkter 1.a til 5.e
i alt 202,5
mio.kr.
3. at givne
bevillinger på 202,5 mio.kr. finansieres af kassen
4. at
Byrådet
efter indstilling fra Økonomiudvalget drøfter behov for yderligere tiltag som
kan imødegå
afledte budgetudfordringer til budget 2023
Sagens indhold
Fagudvalgene
har gennemgået budget 2022 på baggrund af forbruget opgjort pr. ultimo
september 2022 og forventninger for resten af året. I bilag 1. er budgetopfølgningen
og forventet resultat beskrevet mere uddybende.
Der er i
denne budgetopfølgning taget udgangspunkt i korrigeret budget pr. 30.september
2022 tillagt godkendte drifts- og anlægsbevillinger på Byrådet møde id. 31.
oktober 2022, samt kendte forhold som har betydning for resultatet.
Driftsresultat
Udgifter
til drift og anlæg er set i forhold til sidste budgetopfølgning faldet med
tilsammen 75,9 mio.kr. Der er sket en opbremsning i forbruget på driften, som
kan aflæses med et fald i forbrugs-procenterne de 3 sidste måneder - initiativer
som blev besluttet ifb. med budgetopfølgning 3 har medvirket til at områderne
udviser tilbageholdenhed med hensyn disponeringer og forbrug.
På
anlæg er der foretaget en gennemgribende gennemgang af alle anlægsprojekter med
henblik gennemførelse og tilpasning af budget til forventet forbrug.
Når resultatet
korrigeres for stigning i renter (inkl. kurstab) er driftsresultat forbedret med 58,2
mio.kr.
Ses
resultatet i forhold til korrigeret budget viser budgetopfølgningen et
forventet merforbrug på driften på 154,4 mio.kr.
Merforbruget skyldes primært forventet stigning i driftsudgifterne, samt
kurstab i forbindelse med salg af en del af kommunens værdipapirer for at
styrke den likvide bankbeholdning.
Sammenholdes
det forventede driftsresultat med vedtaget budget vil der være et samlet merforbrug
på 227,2 mio. kr. Merforbruget skyldes dels, at der er givet bevillinger
for netto 70 mio. kr. på drift, anlæg og finansiering og dels en
budgetafvigelse i forhold til det korrigerede budget på 155,4 mio.kr.
Driftsmæssigt
overstiger de samlede forventede udgifter til drift og anlæg de samlede
forventede
indtægter. Det betyder, at der i 2022 forventes et driftsmæssigt underskud på 213,2
mio. Ubalan-cen mellem indtægter og udgifter vil skulle finansieres af
kassebeholdningen. Hertil kommer resultatet på det brugerfinansieret område og
finansielle poster.
Resultatopgørelse og finansieringsoversigt
(mio. kr.) | Oprindeligt
budget | Korrigeret
budget | Forventet
resultat
BO4 | Forventet
resultat
BO3 | Afvigelse
BO4 |
Resultatopgørelse |
Indtægter | -5.868,2 | -5.834,0 | -5.835,1 | -5.833,9 | 1,1 |
Driftsudgifter | 5.689,1 | 5.679,8 | 5.816,6 | 5.843,2 | -136,9 |
Heraf: serviceudgifter | 3.831,5 | 3.918,9 | 4.065,4 | 4.092,8 | 146,5 |
Øvrige driftsudgifter | 1.857,6 | 1.760,9 | 1.751,2 | 1.750,4 | -9,6 |
Renter m.v. | -0,7 | -0,7 | 19,0 | 0,1 | -19,7 |
Anlæg | 178,3 | 212,7 | 212,7 | 262,0 | 0,0 |
Renovation (brugerfinansieret) | -3,3 | -3,3 | -4,3 | -4,3 | 1,0 |
Resultat i alt | -4,8 | 54,5 | 208,9 | 267,1 | 154,4 |
Finansieringsoversigt
|
Resultat efter renter | -4,8 | 54,5 | 208,9 | 267,1 | 154,4 |
Optagne lån | -88,6 | -90,8 | -92,4 | -92,1 | -1,6 |
Afdrag på lån | 105,2 | 105,2 | 99,9 | 99,9 | -5,3 |
Finansforskydninger | -9,4 | 5,4 | 13,3 | 7,6 | 7,9 |
Ændring af kassebeholdning | 2,5 | 74,3 | 229,7 | 282,5 | 155,4 |
* positive tal = udgifter eller kasseforbrug |
Skatter
og tilskud/udligning
Der forventes
samlet på skatter og tilskud/udligning en merindtægt på 1,1 mio.kr.
Skatter
På
skatter forventes en samlet mindreindtægt
på netto 0,6 mio.kr. På ejendomsskatter er der i forhold til tidligere skøn
flere tilbagebetalinger, samt tilbagereguleringer i forbindelse med udsendelse
af nye vurderinger på samlet 1,3 mio.kr. På forskerskat og det skrå skatteloft
er der en samlet netto merindtægt på -0,7 mio.kr.
Tilskud
og udligning
KL
og regeringen er blevet enige om at afsætte 125 mio.kr. til fremrykning af
varmeplanlægningen og omstilling til fjernvarme samt andre grønne
opvarmningskilder. Slagelse kommune har derfor modtaget ekstra bloktilskud på
-1,7 mio. kr.
Renter
Der forventes
en netto merudgift på 19,7 mio.kr. som skyldes flere forskellige forhold.
- Ekstraordinær
udlodning af udbytte på værdipapirer i foråret 2022 på 10,5 mio.kr.
- Kurstab
i forbindelse salg af værdipapirer på 25 mio.kr. - heraf er 16 mio.kr.
realiseret
det er usikkerhed omkring kurstabet på salg af den resterende del af værdipapirer
(er skønnet til 9 mio.kr. )
- Øgede
renteudgifter til kassekredit m.m.
Det skal
bemærkes, at der i forbindelse med regnskabsaflæggelsen bogføres aktuelt kurstab/-gevinst på værdipapirer. Med de nuværende kurser vil der være risiko
for et yderligere tab/udgift som vil kunne påvirke det endelige
regnskabsresultat.
Lån,
afdrag og finansforskydninger
På
finansiering er der en nettoafvigelse på 0,9 mio.kr. som skyldes øget
lånemulighed på
handicapboliger, lavere afdrag end budgetlagt, og en stigning i
indefrosne ejendomsskatter.
Udgifter
På driftsudgifterne har der været en positiv udvikling - det samlede forbrug er set i forhold til sidste budgetopfølgning faldet med 26 mio.kr. fra 5.843 mio. kr. til 5.817 mio.kr.
Set i forhold til korrigeret budget er der et forventet merforbrug på 136,9 mio.kr. en stigning på 47,7 mio.kr. ifht. sidste budgetopfølgning. Stigningen er
primært af teknisk karakter og skyldes blandt andet budgettilpasning af
overførelsesudgifterne i forbindelse med midtvejsreguleringen - hvor budgettet
er nedjusteret mere end det har været muligt at nedbringe de faktiske
overførelsesudgifter med.
Økonomiudvalget
Der forventes
et samlet mindreforbrug
på 12,9 mio. kr. på driften, hvilket hovedsageligt skyldes et
mindreforbrug
på administrationsområdet på 26,1 mio. kr. og et merforbrug på 9,8 mio. kr. på
tværgående områder og initiativer, samt Kommunale Ejendomme med 2,9 mio.kr.
Stigning i
merforbruget på tværgående områder skyldes stigende udgifter til arbejdsskade-forsikringer,
kompensation af merudgifter til Ukraineflygtninge og COVID19, samt tværgående
puljetræk
På kommunale
ejendomme er forventet resultat på kommunens udgifter til energi fortsat
forbundet med stor usikkerhed som følge af store udsving i datagrundlaget
for energi. Der forventes for 2022 en stigning i energiforbruget på godt
14 mio.kr. Stigningen delvist er finansieret ved overførelse af budget
fra anlæg,
samt tilbageholdenhed ved besættelse af vakante stillinger og
vedligeholdelses-opgaver.
Erhvervs-,
Beskæftigelses- Uddannelsesudvalget
Der forventes et samlet merforbrug på 28,7 mio. kr. - heraf et merforbrug på
overførelsesudgifter på 34 mio.kr. Midtvejsreguleringen og en
budgetreduktion på 91,1 mio.kr. til budgetopfølgning 3 har været medvirkende
årsag til at udvalget nu forventer et merforbrug - da det ikke har været muligt
at opnå samme nedgang i udgifterne som forventet på landsplan.
Det samlede
merforbrug dækker hovedsageligt over følgende områder med mindre- og
merforbrug:
- Fald
i udgifter til udlændinge
- Stigning
i dagpenge til forsikrede ledige
- Stigning
i udgifter til Sygedagpenge og jobafklaring
- Fald
i udgifter til resurseforløb
- Stigning
i udgifter til arbejdsmarkedsforanstaltninger
- Ungeenheden
forventer stigning i udgifter til beskæftigelse og fald i udgifter til
skole
Klima- og
Miljøudvalget
Der forventes
et mindreforbrug
på 9,1 mio.kr. inkl. brugerfinansieret område, som skyldes at en række
projekter ikke kan igangsættes fuldt ud i 2022 eller som udskudt.
Overskud på det brugerfinansierede område hensættes til indkøb af nye
affaldsbeholdere i 2024.
Socialudvalget
Der forventes et samlet merforbrug på 109,3 mio. kr. på driften.
Mer- og mindreforbruget
på driften fordeler sig således:
• Handicap, Psykiatri og Misbrug forventer et merforbrug på 47,2 mio. kr., som
følge af stigende udgifter til Botilbudsområdet under Handicap og
Psykiatri Myndighed, samt Specialcenter Slagelse som forventer et
merforbrug på 16,1 mio.kr.
• Børn og familie forventer et merforbrug på 85,1 mio. kr., som hovedsageligt
skyldes et
samlet merforbrug på 83,1 mio. kr. på områderne forebyggende foranstaltninger
og anbringelser
• Førtidspensioner og boligstøtte forventer et mindreforbrug på 23 mio.
kr.
Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget
Der forventes et samlet minderforbrug
på 4,1
mio.kr. Der er generelt mindreforbrug på alle
området undtagen fritidsområdet hvor der er budgetudfordringer på drift af
svømmehallerne som forventer et merforbrug på omkring 1,9 mio.kr.
Teknik-,
Plan- og Landdistriktsudvalget
Der forventes et samlet mindreforbrug
på 5,0 mio. kr., - der forventes mindreforbrug på blandt andet Busdrift,
entreprenørservice Skadedyrsbekæmpelse og Landdistriktsudvikling.
Seniorudvalget
Der forventes et samlet merforbrug på 17,7 mio. kr., som primært vedr. følgende
områder:
- Fald
i udgifterne til elever
- Fald
i udgifterne til centralt placerede opgaver og projekter
- Stigning
i udgifterne til plejecentre
- Stigning
i udgifter til hjemmeplejen og sygeplejen
Børne- og
Ungeudvalget
Der forventes et samlet merforbrug på 19,5 mio. kr. om primært vedr. følgende
områder:
•
Specialundervisning forventer et merforbrug på 28,5 mio.kr.
• Virksomheder under skoleområdet forventer et samlet mindreforbrug på 7,3
mio.kr.
• Dagtilbud forventet merforbrug på 8,3 mio.kr. som kan henføres til
vippeordning
(budgetkompensation ifm. BO4) som følge af flere børn (0-2 årige)
• Der er mindreforbrug
på alm. skoler myndighed,
samt virksomheder under Dagplejen
Sundhedsudvalget
Der forventes et samlet mindreforbrug
på 8,7 mio. kr., som hovedsageligt skyldes forventede
mindreforbrug
på områderne Sundhed og Forebyggelse og tandplejen.
Anlæg
Byrådet har
d. 31. oktober 2022 godkendt administrationens forslag til prioritering af
igangværende anlægsprojekter, budgettilpasning og redisponering af afsatte
anlægsbudgetter.
Den
korrigerede budgetramme på 300 mio.kr. er godkendt nedjusteret med 87,3 mio.kr.
til
212,7 mio.kr. svarende til forventet forbrug i 2022.
Byrådets beslutning og administrationens forventninger forbrug på anlæg i 2022
er indarbejdet i denne budgetopfølgning.
Serviceramme
Servicerammen
er i det vedtagne budget fastsat til 3.831,5 mio.kr., hertil kan lægges
midtvejsreguleringen for 2022. KL har beregnet den korrigerede serviceramme til
3.877,6 mio. kr.
Fagudvalgene
forventer et forbrug på serviceudgifter på 4.065,4 mio.kr., svarende til en
forventet
overskridelse af den korrigerede serviceramme på 187,8 mio.kr., hvilket er et
fald på 28,6 mio.kr.
i forhold til sidste budgetopfølgning.
Stigningen i serviceudgifterne og overskridelsen af servicerammen i 2022 skal
ses i sammenhæng
med det stigende udgiftspres i den sidste del af 2021 som er fortsat i 2022,
samt en stigende inflation som regeringen ikke har kompenseret fuldt ud i
forbindelse med midtvejsreguleringen (bilag 2.).
Forbrugsprocenter
- serviceudgifter
I forhold til
vedtaget budget ligger forbrugsprocenterne på serviceudgifterne pr. oktober
2022
2,3 % over sidste års niveau. Ses forbrugsprocenterne ifht. korrigeret budget
ligger
forbrugsprocenten 2,8 % over sidste års niveau.
Forbrugsprocenterne
har været stigende ifht.
udviklingen i 2021 frem til og med august 2022 hvor afvigelsen er faldende fra
3,5 % til 2,3 %. Forudsættes det at afvigelsen ifht. 2021 ligger fast
på 2,3 % resten af året vil 2022 ende med en forbrugsprocent på 105,2
% svarende til et forbrug på servicerammen på 4.043,4 mio.kr
Sammenlignes
forventet forbrugsprocent og et estimeret forbrug på 4.031,9 med forventet
forbrug på serviceudgifter på 4.065,4 mio.kr er der en forskel på 33,5
mio.kr.
Forbrugsprocenter
ifht . vedtaget budget
| Jan | Feb | Mar | Apr | Maj | Jun | Jul | Aug | Sep | Okt |
2020 | 8,8 | 17,0 | 25,4 | 33,9 | 42,5 | 50,3 | 60,7 | 68,5 | 76,6 | 85,1 |
2021 | 8,8 | 16,9 | 25,1 | 33,4 | 42,0 | 49,8 | 60,7 | 69,1 | 77,4 | 85,8 |
2022 | 9,7 | 18,0 | 26,4 | 34,9 | 44,7 | 52,6 | 64,2 | 72,5 | 80,3 | 88,1 |
Fo*Forbrugsprocent
i oktober 2022 er nedjusteret med 0,3 % da der mangler ompostering af
driftsudgifter på 11,4 mio.kr. til anlæg for perioden juli til september2022
(afvigelse ifht.
LIM)
enter ifht. korrigeret budget
| Jan | Feb | Mar | Apr | Maj | Jun | Jul | Aug | Sep | Okt |
2020 | 8,5 | 16,4 | 24,7 | 32,9 | 41,2 | 48,8 | 58,9 | 66,5 | 74,3 | 82,6 |
2021 | 8,6 | 16,4 | 24,4 | 32,4 | 40,8 | 48,4 | 58,9 | 67,0 | 75,2 | 83,3 |
2022 | 9,5 | 17,6 | 25,8 | 34,1 | 43,7 | 51,4 | 62,8 | 70,9 | 78,5 | 86,1 |
Likviditet
Likviditet
Budgetopfølgningen
estimerer en gennemsnitlig kassebeholdning ved årets udgang på 205 mio.kr.
Prognosen
tager udgangspunkt i en gennemsnitlig kassebeholdning på 396 mio.kr. ved
starten af
2022 og som pr. ultimo oktober 2022 er faldet til 240 mio.kr. Der forventes et
yderligere et fald på omkring 35 mio. kr. de sidste måneder af 2022.
Årsagen til
faldet i den gennemsnitlige kassebeholdning skyldes underskud og kassetræk i
2021, og et tilsvarende forventet stort underskud og kassetræk i 2022.
Langfristet
gæld
Den
langfristede gæld forventes, inkl. forventet optagelse af lån på 92,4 mio.kr.
at falde fra 1,478
mia.kr. til 1,455 mia.kr. (bilag 1. afsnit 4.)
Bevillinger
I forbindelse
med budgetopfølgningen er der søgt om følgende bevillinger (bilag 1. afsnit
5.):
- Økonomiudvalget (Drift, indtægter og finansiering)
- Beredskabet – merudgifter ifb. med Falck kontrakt, 0,3 mio.kr.
- Kommunale Ejendomme - merforbrug på administration, 2,2 mio.kr.
- Tilskud til fremrykning af varmeplanlægning, -1,7 mio.kr.
- Merindtægt og mindreudgift på skatter, -0,7 mio.kr.
- Ejendomsskatter – flere tilbagebetalinger og -reguleringer end forventet, 1,3 mio.kr.
- Flere renteindtægter netto -5,3 mio.kr. ifb. med udlodning på værdipapirer, samt kurstab ved salg af værdipapirer 25 mio.kr. netto, 19,7 mio.kr.
- Finansforskydninger indefrosne feriepenge 7,9 mio.kr.
- Budget på afdrag har været budgetlagt for højt, -5,3 mio.kr.
- Lov & cirkulæreprogram - budgettilpasninger for 2022, -1,5 mio.kr.
- Merforbrug på IT- investeringer opstået pga. manglende overførelse af mindreforbrug fra 2020 til 2021, 3,5 mio.kr.
- Budgettilpasning Anlægsprojekt Vejsgård alle 2-40 – boligdel er ikke budgetlagt afsat Rådighedsbeløb 2,0 mio.kr. som kan lånefinansieres -2,0 mio.kr.
- Effekt af regnskabsværn ifb. med fratrædelser -5,0 mio.kr.
- Erhvervs-, Beskæftigelsesudvalget og Uddannelsesudvalget
- Ved midtvejsreguleringen er budgettet nedjusteret for meget i forhold til det faktiske forventede forbrug, 34,8 mio.kr.
- Socialudvalget
- Merforbrug Myndighed - Handicap og Psykiatri, 26,7 mio.kr.
- Merforbrug Myndighed - Misbrug 3,7 mio.kr.
- Merforbrug Virksomhed – Rusmiddelcenter, 0,8 mio.kr. ’
- Merforbrug Myndighed - Børn og Familie, 83,1 mio.kr.
- Mindreforbrug på førtidspensioner, -25,7 mio.kr.
- Merforbrug på Kvindekrisecentre, 1,7 mio.kr.
- Seniorudvalget
- Merforbrug på plejecentre og hjemme- og -sygeplejen, 15,7 mio.kr.
- Anlægsprojekt Træningsfaciliteter flyttes til Sundhedsudvalget, (+/- 25 mio.kr.)
- Merforbrug på huslejetab, 2,0 mio.kr.
- Børne- og Ungeudvalget
- Vippeordning dagpleje, 8,3 mio.kr.
- Vippeordning skole, 0,6 mio.kr
- Vippeordning SFO og klub, -0,6 mio.kr.
- Vippeordning statslige og private skoler, 2,1 mio.kr.
- Merforbrug Specialundervisning, 28,5 mio.kr.
De forskellige fagudvalg har følgende særlige kommentarer til behandling af budgetopfølgning 4.
Beslutning: Børne og ungeudvalget
At 1: Godkendt
A bemærker, at det i lyset af de store besparelser i 2023 ikke forekommer hensigtsmæssigt også at stille krav om yderligere besparelser via handleplaner. A bemærker desuden, at genåbningen af budget 2022 ikke tog tråden op på de i sidste byrådsperiode definerede udfordringer.
Thomas Clausen (Ø) stemmer imod
At 2: Punktet oversendes til Økonomiudvalgets behandling uden anbefaling
A og Ø stemmer for indstillingen
Beslutning: Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget
At 1 til 2: Godkendt.
(A) bemærker, at det i lyset af de store besparelser i 2023 ikke forekommer hensigtsmæssigt også at stille krav om yderligere omfattende besparelser via handleplaner. (A) bemærker desuden, at genåbningen af budget 2022 ikke tog tråden op på de i sidste byrådsperiode definerede udfordringer, og at budgetoverskridelserne derfor ikke burde komme bag på det nye flertal.
At 3 til 4: Oversendes til Byrådets behandling uden anbefaling.
At 5: Taget til orientering.
Beslutning: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
At 1: Godkendt.
Britta Huntley (A) stemte imod med henvisning til genåbning af budget 2022 med kommentar om, at handleplanen omkring svømmehallerne burde være iværksat start 2022.
At 2: Godkendt.
Beslutning: Seniorudvalget
At 1: Godkendt.
(A) stemte imod, da de er imod genåbningen af budget 2022 og handleplanerne skulle have været igangsat fra starten af 2022.
At 2: Indstilles til Byrådets godkendelse.
At 3: Indstilles til Byrådets godkendelse.
Beslutning: Socialudvalget
Indstillingen begæres til delt afstemning.
At 1: Indstillingen er godkendt. Sofie Janning (A) og Jørgen Andersen (A) stemmer i mod. A stemmer imod, da de er imod budget 2022, og handleplanerne skulle have været igangsat fra starten af 2022.
At 2 til At 8: Indstillingen er godkendt. Helle Dalsgaard (F) og Sten Knuth (V) stemmer imod. F og V ønsker, at Økonomiudvalget tager samlet stilling til tillægsbevillingerne på tværs af alle udvalg.
Beslutning: Sundhedsudvalget.
At 1: Godkendt med bemærkning om, at mindreforbruget på tandplejen på 4,4 mio. kr. i 2022 overføres til drift/anlæg i 2023 til tandplejens område.
Udvalget ønsker at bemærke, at udvalget er opmærksom på de manglende ubesatte stillinger og det store mindreforbrug i tandplejen, som har betydning for serviceniveauet.
Udvalget ønsker, at behandle en sag i januar 2023 om serviceniveauet i tandplejen, herunder oplæg til muligheder for at anvende det akkumulerede mindreforbrug.
At 2: Taget til orientering.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen
skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan
kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Styrelseslovens § 40 fastsætter, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger
som ikke er en del af
det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses
bevilling.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet
fastsat regler om,
at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts,
juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet
Handlemuligheder
Status på
tiltag for at nedbringe det forventede merforbrug
I forbindelse
med Budgetopfølgning 3. blev besluttet iværksat 5 forskellige foranstaltninger
med henblik på at bremse forbruget resten af 2022, samt justere
overførelsesreglerne fra 2023.
ad
1+2 Aktivitetsstop og genbesættelse af stillinger
På driften
har der været et fald i forventede udgifter på 26,5 mio.kr. og på anlæg
et fald i forbruget på 49,3 mio.kr.
ad. 3.
Træk i forbindelse med ledige stillinger
Centre og
virksomheder har fået reduceres deres budgetter ved ledige stillinger. På
nuværende tidspunkt forventes en budgetreduktion på lønbudgetterne på godt -5
mio.kr. Beløbet indstilles i tilført kassen (pkt. 1.k)
Ad.4 Midtvejsregulering
Indtægter
blev godkendt lagt i kassen ved budgetopfølgning 3. Der er til budgetopfølgning
4. foretaget en vurdering af behov for budgettilpasning af lov og cirkulæreprogrammet
for 2022. Der indstilles en yderligere budgetjustering på -1,5
mio.kr. (pkt. 1.h)
ad 5.
Justering af overførelsesregler fra 2023
Administrationen
har udarbejdet forslag til justering af overførelsesreglerne fra og med 2023
som forelægges Økonomiudvalget og Byrådet på møderne i november 2022
Handleplaner
Der
er til denne budgetopfølgning udarbejdet handleplaner for 216,5 mio.kr.
Det skal bemærkes, at handleplanerne i vid udstrækning indeholder ansøgning om
tillægsbevillinger dels for at få overensstemmelse imellem forventet forbrug og
budget, og dels for at nedbringe omfanget af overførelser til 2023, hvor
organisationen skal implementer en række besparelser fra
budgetforliget 2023-2026.
Handleplaner
på Specialundervisning, Plejecentre og Hjemme- og sygeplejen er på nuværende
tidspunkt ikke beskrevet med konkrete initiativer som vil kunne imødegå et evt. merforbrug i
2023.
Økonomiudvalget
og Byrådet kan desuden vælge imellem følgende muligheder:
A:
Nedenstående ansøgninger om tillægsbevillinger og budgetomplaceringer godkendes.
B: Ansøgninger om tillægsbevillinger og budgetomplaceringer drøftes med henblik
på, hvorvidt
budgetomplaceringer skal imødekommes, eller finansieringen af tillægsbevilling kan
ske indenfor egen budgetramme.
C: Der
allerede på nuværende tidspunkt iværksættes yderligere tiltag for at
sikre at budgetudfordrede områder med handleplaner i 2022 finansieret med
tillægsbevillinger også kommer i mål med implementering af besparelsesforslag i
2023
Vurdering
Der
ses et fald i både forventede anlægsudgifter, samt
driftsudgifter og forbrugsprocenter som indikere en opbremsning i
forbruget og en tilbageholdenhed i udgifterne. Den positive
udviklingen skal også i sammenhæng med den stigende inflation og
manglende kompensation (bilag 2)
Flere
af de udarbejdede handleplaner til denne budgetopfølgning imødegår ikke de
budgetudfordringer som områderne har og derfor kan der være udfordringer med at
tilpasse driften i 2023 til de nye nedjusterede budgetrammer og opnå fuld
effekt på de indlagte besparelser.
Omkring
overskridelse af servicerammen på 187,8 mio.kr. vil der være en risiko for
sanktion. Mange kommuner har problemer med overholdelse af servicerammen
på grund af stigende priser og udgiftspres. Det er vanskeligt at vurdere om en
kommende regering med udgangspunkt i den svære økonomiske situation vil benytte
muligheden for at iværksætte en sanktion over for kommunerne. Det skal også
bemærkes, at kommunerne indtil videre har undgået en sanktion.
Det
er derfor fortsat administrationens vurdering, at økonomien fortsat er under
stort pres. Dette skal ses i sammenhæng med en udviklingen
i kommunens likviditet og en estimeret kassebeholdning på 102,5 mio.kr.
pr. ultimo oktober 2023 som forudsætter budgetoverholdelse i 2023, samt omfanget af besparelser til 2023, og
handleplaner som ikke på alle områder er konkretiseret.
Det
bør derfor allerede nu overvejes om der
skal igangsættes yderligere tiltag for sikre, at en række områder får
implementeret indlagte besparelser til budget 2023 med fuld effekt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er til
denne budgetopfølgning søgt følgende tillægsbevillinger og budgetomplaceringer
for i alt 202,5 mio.kr., som jf. gældende budgetregler kræver
Økonomiudvalgets eller Byrådets godkendelse.
I
hele 1.000 kr. | Politikområde | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift
| | | | | |
1.a
Beredskabet | ØU
1.1 | 305 | | | |
1.b
Kommunale ejendomme | ØU
1.2 | 2.217 | | | |
1.c
Tilskud varmefremryk. | ØU
1.4 | -1.692 | | | |
1.d
Merindtægter skatter | ØU
1.4 | -660 | | | |
1.e
Ejd.
skat tilbagebetalinger | ØU
1.4 | 1.265 | | | |
1.f
Flere renter (netto)
Kurstab salg værdipapirer | ØU
1.4 ØU
1.4 | -5.300 25.000 | | | |
1.g
Finansforskydninger | ØU
1.4 | 7.900 | | | |
1.h
Lavere afdrag | ØU
1.4 | -5.300 | | | |
1.g
L&C - Forskellige områder
L&C - regulering komp.
Afgift
L&C - aflastning
L&C – Digitalisering Midt ID
L&C – Vaccine ambassadør
| social
4.1+4.2 ØU
1.2 Senior
6.1 ØU
1.2 Sund
8.1 | -2.321 161 406 160 125 | | | |
1.j
IT-investeringer | ØU
1.2 | 3.532 | | | |
1.k
Anlæg lånefinansiering | ØU
1.4 | -1.980 | | | |
1.l
Regnskabsværn ifb.
fratrædelser | ØU
1.3 | -4.964 | | | |
2.a
Tilpasning overførelsesudgifter | EBU
2.1 | 34.800 | | | |
3.a
Merforbrug HP- myndighed | Social
4.1 | 26.700 | | | |
3.b
Merforbrug Misbrug myndighed | Social
4.1 | 3.700 | | | |
3.c
Merforbrug Rusmiddel | Social
4.1 | 800 | | | |
3.d
Merforbrug Børn og Familie | Social
4.2 | 83.100 | | | |
3.e
Tilpasning overførelsesudgifter | Social
4.3 | -25.700 | | | |
3.f
Merforbrug Kvindekrisecentre | Social
4.3 | 1.700 | | | |
4.a
Merforbrug Pleje.cent. og hjemmepl.+ sygepl. | Senior
7.1 | 15.700 | | | |
5.a
Vippeafregning dagtilbud | BUU
8.2 | 8.262 | | | |
5.b
Vippeafregning skole | BUU
8.1 | 578 | | | |
5.c
Vippeafregning SFO & Klub | BUU
8.1 | -645 | | | |
5.d
Vippeafregning Statslige & private | BUU
8.1 | 2.136 | | | |
5.e
Merforbrug Specialundervisning | BUU
8.1 | 28.518 | | | |
Anlæg | | | | | |
1.k
Anlæg Vejsgård alle | ØU
1.6. | 1.980 | | | |
4.b
Anlægsprojekt Træningsfaciliteter | Senior
7.1 Sund
9.1 | -25.015 25.015 | | | |
Finansiering | | | | | |
Kassen | | -202.483 | | | |
Tværgående
konsekvenser
Ingen
bemærkninger
Sagens
videre forløb
Ingen
bemærkninger