Kompetence
Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal på baggrund af Økonomiudvalgets indstilling godkende rammerne samt tids-og procesplan for budgetlægningen af budget 2025-2028.
Indstilling
Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller,
1. at Byrådet godkender forslag til tids- og procesplan samt rammerne for budget 2025-2028
Sagens indhold
Budgetforliget for budget 2024 bygger på et 2-årigt budgetforlig fra 2023. Af budgetforliget fremgår det, at målet er at skabe et økonomiske fundament der gør det muligt at udvikle Slagelse kommune, som et attraktivt sted at leve, bo, arbejde, drive erhverv og investere i.Med budget 2024-2027 er de økonomiske mål er opfyldt i hele perioden. Derudover tyder det forventede regnskab for 2023 på et driftsoverskud, som ligger højere end budgetlagt, samt et vedtaget budget der samlet set holder, korrigeret for stigende priser og en generel stigning i overførelsesudgifterne. Der er dog på en række områder forsat pres på økonomien. Det gælder f.eks. på ældreplejen og det specialiserede voksenområde, hvor der er iværksat handleplaner for at skabe økonomisk balance.
Udgangspunktet for budget 2025-2028 er således en økonomi i balance, og hvor der er skabt det politisk ønskede økonomiske råderum til anlægsinvestering m.m.
Forslag til prioriteringskatalog
Det er fortsat nødvendigt at kigge på de økonomiske prioriteringer og effekten af de indsatser som er iværksat med henblik på at bruge pengene der hvor de gør mest gavn for borgerne. Kravene udefra og borgernes forventninger og behov ændrer sig løbende.
Skal der desuden være politisk mulighed for at realisere nye drifts- og anlægsforslag vil det være nødvendigt at arbejde med prioriteringsforslag. Det kan både handle om forslag der berører serviceniveau, investeringsforslag, samt omstillingsforslag. Det gælder både inden for fagudvalgenes egne rammer og forslag som går på tværs af fagudvalg og organisation.
Administrationen anbefaler, at der udarbejdes et prioriteringskatalog til den kommende budgetproces på 50 mio. kr. for at give et politisk råderum til at kunne imødegå ukendte økonomiske udfordringer og iværksætte nye tiltag.
Den politiske budgetproces
Administrationen anbefalinger, at Byrådet og Økonomiudvalget forsat har en central rolle i den politiske del af budgetprocessen. Det sikrer, at alle i byrådet får samme indsigt og viden om udviklingstendenser, budgetforudsætninger, prioriteringskatalog, ligesom alle i byrådet har lige mulighed for at indgå i drøftelserne herom.
I foråret foreslås det, at byrådet mødes til 2-dages budgetseminar, hvor fokus er på de større politiske budgettemaer samt status på den økonomiske situation. Byrådet mødes igen i juni, hvor der gives en opdateret status på økonomien, herunder gennemgang af økonomiaftalen mellem stat og kommuner.
I foråret arbejder fagudvalgene med de indsatser/analyser som er relevant for det enkelte fagudvalg. Afsættet er de indsatser/analyser som fremgår af det seneste budgetforlig. Dertil kan der være områder som fagudvalget har sat politisk fokus på, og budgetemner som administration fremlægger til behandling – f.eks. nye demografimodeller. Fagudvalgenes arbejde forventes afsluttet inden sommerferien.
Derefter er det Byrådet og Økonomiudvalget som varetager de politiske drøftelser og sikre koordinationen på tværs, på baggrund af det budgetoplæg direktionen fremlægger for Økonomiudvalget i august.
Budgetforhandlingsprocessen
Partierne har frem til 24. maj mulighed for i fortrolighed at få administrationen til at beregne og kvalitetssikret konkrete budgetforslag, som kan indgå i forhandlingerne om det endelige budget. Forslag, der fremsendes efter 24. maj. kan ikke indgå i budgetforhandlingerne.
Inden Byrådets 1. behandling fremlægger Borgmesteren sit budgetforslag, og forestår
indkaldelse og koordinering af budgetforhandlingerne. I budgetforhandlingerne i august og
september udpeger partierne hver især en forhandler, som repræsentere partierne ved forhandlingerne.
På linje med tidligere år vil alle byrådsmedlemmer kunne stille spørgsmål til administrationen vedrørende det fremlagte budgetoplæg til 1. behandlingen. Svar offentliggøres til hele Byrådet.
Arbejdet omkring de politiske prioriteringer og budgetforhandlingerne vil i lighed med budget 2024-2027 foregå i Budgetportalen i en opdateret og mere brugervenlig version, som åbnes op 21. august 2024. Her vil være mulighed for prioritering inden for dels administrative og politisk fremsendte budgetforslag.
Den samlede budgetproces og tidsplan er beskrevet i bilag 1.
Direktionens budgetforslag
Direktionen fremlægger budgetforslag for økonomiudvalget til 1. behandling den 26. august. Budgetforslaget er et teknisk budgetoplæg som skal sikre, at de politiske budgetforhandlinger sker på baggrund af et retvisende økonomisk grundlag, med udgangspunkt i den viden som er til stede efter 3. budgetopfølgning samt økonomiaftalen med Regeringen.
Følgende tekniske korrektioner indarbejdes i basisbudgettet:
- Tilpasning til KL´s seneste pris - og lønskøn pr. juni 2024
- Administrative tilpasninger ( justeringer af evt. opståede fejl og mangler
- Demografi (områder tilpasset den demografiske udvikling)
- Overførelsesudgifter (tilpasning til forventet aktivitet)
- Budgetkorrektioner af rammer på områder med væsentlige ændringer i forudsætninger i aktivitetsniveau
- Lov & cirkulære program
- Brugerfinansieret område (Renovation)
- Indtægter tilpasset det statsgaranterede udskrivningsgrundlag
- Renter, afdrag, lån og finansforskydninger tilpasses til aktuelle forventninger
Direktionen arbejder derudover frem til sommerferien med prioriteringskatalog, som kan indgå i budgetforhandlingerne efter sommerferien. Det samledes katalog indgår i direktionens budgetoplæg, som direktionen forelægger for Økonomiudvalget den 26. august.
Budgetforslagene inkl. prioriteringskataloget skal som minimum sikre, at der kan skabes økonomisk balance mellem udgifter og indtægter i det administrative budgetoplæg.
Høring
Der indgår i budgetprocessen 2 forskellige processer:
- Maj - MED-organisationen drøfter budgettemaer og kan komme med bidrag som kan indgå i den videre proces
- August-september - Efter 1. behandling i Økonomiudvalget i august sendes
budgetforslaget i offentlig høring, hvor borgere, foreninger, råd, medarbejdere m.fl. kan give
deres mening til kende, hvorefter høringssvarene vil indgå i Byrådets 1. behandling.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v.
fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen. Økonomiudvalget skal senest den 15.
september 2024 udarbejde budgetforslag til Byrådet.
Handlemuligheder
Byrådet kan godkende administrationens forslag til tids- og procesplan samt rammerne for
budgetlægningen.
Det er alternativt muligt at foretage en række justeringer i administrationens forslag, så længe
budget 2025 -2028 kan vedtages senest 15. oktober 2024.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at der med forslaget til budgetproces skabes gode rammer for at få skabt et grundigt og gennemarbejdet oplæg til de politiske budgetforhandlinger med mulighed for at rette mere fokus omstillings-/investeringsforslag, samt drifts- og anlægsforslag.
Da kommunernes økonomi fortsat er udfordret er det afgørende for at sikre et solidt grundlag økonomisk grundlag som muligt, at der fortsat arbejdes med omstilling og effektivisering af driften.
Processen skaber samtidig mulighed for en grundig politisk forhandling om budget 2025-2028, idet
hele Byrådet løbende bliver informeret og involveret, ligesom der er afsat god tid til
budgetforhandlingerne fra ultimo august og frem til medio september.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger
Sagens videre forløb
Ingen bemærkninger