Social- og Beskæftigelsesudvalget (2018-2021) – Referat – 30. november 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90442               Dok.nr.: 330-2020-435970                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende dagsordenen.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender dagsordenen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90444               Dok.nr.: 330-2020-435988                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Ingen bemærkninger.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Administrationen orienterede kort om:
Forlængelse af COVID-19-bestemmelser vedr. sygedagpenge, a-dagpenge og 225-timersreglen.
Benchmarking fra Beskæftigelsesministeriet for andet halvår af 2019 og første halvår af 2020, hvor Jobcenter Slagelse ligger på plads nr. 83.
Puljeansøgning (300.000 kr.) afsendt i samarbejde med BDO i forhold til opfølgning på elementer af det, der peges på i deres analyse af arbejdsmarkedsområdet.
Kvindekrisecenter; Slagelse Kommune har modtaget en henvendelse vedr. et privat initiativ og følger op herpå.
Sofie Janning (A) orienterede om, at hun på baggrund af JobCampen har været i dialog med Beskæftigelsesministeren i forhold til eventuel afprøvning af model for oprettelse af småjobs i private hjem.

3. Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

3.     Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

Sagsnr.: 330-2018-38133               Dok.nr.: 330-2020-454132                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget følger på hvert møde op på de politiske mål, der er politisk udpeget som de vigtigste i Beskæftigelsesplanen samt øvrige ønskede nøgletal.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan:
·         Drøfte orienteringen om nøgletal
·         Give input til nyt opfølgningsdesign for de politiske mål.
Vurdering
Fase 1 – Ændret opfølgningsdesign
Administrationen har efter ønske fra Social- og Beskæftigelsesudvalget udarbejdet et bud på nyt opfølgningsdesign for de politiske effektmål. Målet med det nye design har været at gøre det fuldstændig tydeligt, hvilket tal som er det vigtigste at fokusere på, hvis man som politiker skal vurdere effekten for den enkelte måling.
Den tilhørende detaljerede figur til hvert måling fastholdes, men er placeret til slut i opfølgningsdokumentet. Det gør, at man som politiker fortsat har mulighed for at dykke nærmere ned i resultaterne. Desuden har administrationen justeret tekstmæssigt i målene i et forsøg på at ”oversætte” eller ”forklare” Beskæftigelsesministeriets og Danmarks Statistiks fagbegreber. Tekniske og faglige analytiske forklaringer samt forbehold er fjernet, da de er med til at øge tekstens kompleksitet. Resultatet er et mere forsimplet billede af en kompleks virkelighed, hvor der er mange nuancer. Udvalget vil dog have mulighed for at bede om uddybende forklaring efterfølgende, når der er behov herfor.
Da der følges op på effektmål, handler det om i videst muligt omfang at isolere resultaterne, så der ikke måles på konjunkturer, sæsonudsving, ændret lovgivning mv. Metoden hertil er at sammenligne den relative udvikling i Slagelse, på landsplan og i sammenlignelige kommuner.
For hurtigere at kunne lokalisere, hvornår et resultat er positivt eller negativt, er der tilføjet en rangering af resultaterne fra 1-3. En placering som nummer 1 afspejler, at udviklingen er bedre end på både landsplan og i sammenlignelige kommuner. En placering som nummer 2 afspejler, at udviklingen er bedre end enten på landsplan eller i sammenlignelige kommuner. En placering som nummer 3 afspejler, at udviklingen er dårligere end både på landsplan og i sammenlignelige kommuner.
Fase 2 – Tilpasse mål og supplere med nyere data
Når der foreligger tal for 2021 er det tanken, at de politiske mål ændres en smule, så der ikke måles på udviklingen i absolutte tal, men på udviklingen i andel af befolkningen, som er på pågældende forsørgelsesydelser.
Administrationens vurdering er, at tal opgjort på andele giver et mere retvisende billede på effekten. Det skyldes, at kommunerne oplever vidt forskellige demografiske udviklinger, som kan skævvride effekten. Eksempelvis er der kommuner, som har en stor afgang til folkepension, og samtidig en lille tilgang af unge i den arbejdsdygtige alder. For sådanne kommuner fremstår effekten mere positiv ved den nuværende målemetode, end hvad den faktisk er. Omvendt ”straffes” de kommuner i nuværende måling, hvor befolkningen i den arbejdsdygtige alder vokser.
Udvalget modtager de nyeste tal fra jobindsats og Danmarks Statistik, som er tilgængelige ved hver deadline forud for det månedlige udvalgsmøde. Fordelen er, at disse tal er datavasket, valideret og de officielle tal. Det er også de eneste tal, som kan bruges til at sammenligne udviklingen på tværs af kommuner. Ud fra et effekt- og kommunaløkonomisk perspektiv er den relative udvikling markant vigtigere at følge end den faktiske udvikling. Ulempen ved disse tal er, at de nødvendigvis er 2-3 måneder forsinkede.
Udvalget har udtrykt ønske om at kunne se nyere tal. Nyere tal kan kun leveres som interne sagstal og ikke som forsørgelsestal. Fordelen ved disse tal er, at det er muligt hurtigere at få en indikation på den faktiske udvikling i kommunen. Ulempen ved at anvende tallene er, at de er usikre. Af forskellige tekniske og metodiske årsager kan tallene ikke sammenlignes direkte med tal fra jobindsats. Administrationen har nedsat en gruppe, som belyser muligheder for, hvordan disse interne sagstal kan præsenteres for politikerne som et supplement til de officielle tal i det nye år.
Vurdering af effekten for de 7 mål
Nedenstående nye skema samler op på kommunens rangering i forhold til landsplan og sammenlignelige kommuner. Skemaet viser, hvor stor en afvigelse i procentpoint, som kommunen har i forhold til den landsdækkende effekt, som har betydning for kommunens økonomi.
Skemaet viser, at der kan være behov for at fokusere på mål 3 og 6, fordi effekten med en placering 3 er dårligere end både på landsplan og i sammenlignelige kommuner. Afvigelsen viser, at der er tale om relativt små afvigelser på 0,6 og 2,0 %-point.
For de øvrige 5 mål er effekten bedre end på landsplan.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Opfølgning tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Ole Pedersen deltog under behandling af punktet.

4. Opfølgning budget 2020-2023 (D)

4.     Opfølgning budget 2020-2023 (D)

Sagsnr.: 330-2020-154338             Dok.nr.: 330-2020-447259                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte styringsark for udvalgets punkter i budgetaftalen 2020 – 2023 og den løbende opfølgning i 2020.
Baggrund
Byrådet vedtog mandag den 28. oktober 2019 budget for 2020 – 2023. Aftalen viderefører udarbejdelsen af et styringsark til den løbende opfølgning for aftalens punkter.
Bilaget indeholder det samlede styringsark over budgetaftalens punkter. Nedenfor fremgår de af aftalens punkter, som hører under Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Nr.
Overskrift
Status og forventet tidsplan
Udvalg
Status-farve (tekst)
Ansvarlig
Budgetaftale  2020
2.d.1
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A.

Ved igangsætning af business case på sygedagpengeområdet vurderes forbruget at kunne nedjusteres med netto kr. 8,5 mio. Det kræver en investering på konto 6 på kr. 1,5 mio. og kr. 1,5 mio. på konto 5. Konto 5 investeringen vurderes at kunne afholdes indenfor eksisterende rammer. Erfaring fra tidligere personalemæssi-ge investeringer har givet stor besparelse på ydelsessiden. Besparelse kr. 8,5 mio.
Vi begynder så småt at kunne se effekterne af business casen - fuld effekt forventes dog først, når alt er implementeret.
SBU
Mindre afvigelser
Chef Henrik Skov
2.d.2
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. Social- og beskæftigelsesområdet - indlagte besparelser på særlige indsatser.

På området for jobafklaringsforløb kan der opnås en positiv effekt af investeringen på sygedagpengeområdet svarende til kr. 3,5 mio. Ved investeringen i sygedagpengeområdet vil antallet af langvarige sygedagpengesa-ger mindskes, og derved vil antallet af potentielle jobafklaringsforløb ligeledes blive mindre (se vedlagte business case). Besparelse kr. 3,5 mio.
Vi begynder så småt at kunne se effekterne af business casen - fuld effekt forventes dog først, når alt er implementeret.
SBU
Mindre afvigelser
Chef Henrik Skov
2.d.3
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A.

På integrationsområdet vurderes det muligt at nedjustere forbrug med kr. 4 mio. Gennemgang af antallet på forsørgelse ved indgangen til 4. kvartal 2019 viser en nedgang, som vil have en positiv konsekvens på forsør-gelsen. Nedgangen vil også betyde færre i danskuddannelse, hvorfor forbruget også nedjusteres her. Besparel-se kr. 4 mio.
Integrationsindsatsen er forsat blandt landets bedst placerede kommuner på benchmark. Det har været muligt at opnå besparelse på bl.a. Danskuddannelse, fordi antallet af S-kursister (udenlandske arbejdstagere) og integrationsborgere var faldende i første halvår. Tilsvarende opnås færre indtægter i grundtilskud og resultattilskud på integrationsborgere. Antallet af S-kursister forventes at stige i andet halvår. Det medfører samlet set et merforbrug. Området er omfattet budgetgaranti.
SBU
Mindre afvigelser
Leder Helle S.D. Larsen / Chef Henrik Skov
2.d.4
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A.

Ved omlægning af STU forløb til brug af private aktører og virksomhedsrettede forløb frem for kommunale kan opnås besparelse på kr. 4 mio. Omlægningen vil have en afledt effekt hos de kommunale tilbud, hvor STU for-løbene købes. Tiltaget vil ikke have effekt på forsørgelsesydelsen, men vil alene have betydning for omkostnin-gen til indsatsen. Besparelse kr. 4 mio.
Det vurderes tidligst at være i 2021 den forventede besparelse kan opnås. Udfordringerne i forhold til at nå i mål i år har primært været 1) takststigning på Center for Specialundervisning (STU) og 2) COVID-19 har bevirket, at det ikke har været muligt at mødes med udbyderne og drøfte/forhandle om omlægning af STU til at være mere beskæftigelsesrettet.
SBU
Udfordringer!!
Leder Zina Zvizdic / Chef Henrik Skov
3.c
Der tilføres midler til social- og beskæftigelsesområdet og Førtidspensioner. Slagelse Kommune udfordres, som en række andre kommuner landet over af en betragtelig vækst i omkostninger på disse områder. Ud over de udfordrede områder budgetlægges med en fortsat vækst i antallet af førtidspensioner, på trods af, at partierne gerne så at også denne kurve blev knækket. Samlet set tilføres der netto følgende beløb (i 1.000 kr.)

   2020   2021    2022        2023
 28.500  38.700  48.700    80.400
Til trods for de ekstra tilførte midler til førtidspension forventes et merforbrug på ca. 15 mio. kr. – en del af årsagen hertil er de nye seniorpensioner, som der ikke har været budgetlagt tilstrækkeligt med.
SBU
Afsluttet
Ledere Marianne Søgaard og Helle Guldager / Chef Henrik Skov
4.
Partierne er opmærksomme på, at forventningerne til udviklingen på førtidspensionsområdet ikke afspejler den faktiske udvikling i 2019. Med henblik på at imødegå en forventet yderli-gere vækst på området afsættes en buffer på yderligere 6 mio. kr. i 2020 stigende med dette beløb i hvert af overslagsårene til 24 mio. kr. i 2023.
Til trods for de ekstra tilførte midler til førtidspension forventes et merforbrug på ca. 15 mio. kr. – en del af årsagen hertil er de nye seniorpensioner, som der ikke har været budgetlagt tilstrækkeligt med.
SBU
Afsluttet
Ledere Marianne Søgaard og Helle Guldager / Chef Henrik Skov
11.b
Partierne er enige om, at:
Brugen af eksterne aktører på Jobcenteret reduceres (2 mio. kr. pr. år)
Det samlede indsatsbudget nedsættes med 2 mio.
SBU
Afsluttet
Leder Marianne Søgaard / Chef Henrik Skov
11.c
Partierne er enige om, at:
Udgifter til Sprogcenter kan reduceres (med skønsmæssigt) -2,0 mio.kr.
Med afskaffelsen af deltagerbetalingen for S-kursister havde sprogcentret en forventning om betydelig tilgang af denne gruppe borgere med ret til Danskuddannelse fra juli 2020. Dette er ikke sket i forventet omfang bl.a. som følge af COVID-19, hvorfor sprogcentret igangsætter tilpasning af personaleressourcer i form af afskedigelser med virkning fra medio 2021.
Sprogcenteret har 0-budget og en besparelse skal derfor udmøntes under integrationsområdet. Der er således indstillet en nedsættelse af modultaksterne for 2021
SBU
Udfordringer!!
Leder Line Cramer / Chef Henrik Skov
12.
Partierne ønsker, at Slagelse Kommune på beskæftigelsesområdet i sammenlignelige undersøgelser placerer sig markant bedre fra en placering i laveste tredjedel til indenfor de næste 1-2 år til en placering i midten af sammenlignelige danske kommuner. Partierne er enig om, at der skal markante ændringer til indenfor området og ønsker, der senest december 2019 politisk (for budgetgruppen) fremsættes forslag til initiativer for de kommende 1-3 år med fokus på øget beskæftigelse og uddannelse.
Partierne ønsker forslaget udarbejdet efter følgende retningslinjer:

a. Generel fokus på erhvervsaktive, særlig fokus på unge i alderen 16-30 år.
b. Vi vil udfordre beskæftigelsesområdet med fokus på nytænkning og nye arbejdsgange på området.
c. Fokus på sammenhængen mellem indsats og effekt.

Kommunaldirektøren er ansvarlig for udarbejdelse af forslaget til december 2019 og skal involvere eksterne aktører i udarbejdelsen.
Social- og Beskæftigelsesudvalget har besluttet, at der skal arbejdes videre med anbefalingerne fra Mploys rapport. Samme rapport vil indgå ved temadrøftelse i Byrådet.
SBU
Afsluttet
Chef Henrik Skov
Retligt grundlag
Det retlige grundlag for budgettet fremgår af Den Kommunale Styringslov §§ 37 – 40. I Regler for Økonomistyring for Slagelse Kommune har byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter punkterne i styringsarket og den løbende opfølgning for 2020.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter styringsarket og den løbende opfølgning i 2020.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Drøftet.
Da (V) og (O) ikke er en del af budgetaftalen, tager (V) og (O) forbehold for opfølgning på Budgetaftale 2020-2023.

5. Afrapportering vedr. budget 2021-2024 (B)

5.     Afrapportering vedr. budget 2021-2024 (B)

Sagsnr.: 330-2020-153826             Dok.nr.: 330-2020-444993                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal træffe beslutning om, hvordan der skal afrapporteres til udvalget vedr. de punkter i budget 2021-2024, der skal udmøntes på beskæftigelsesområdet.
Baggrund
Da der ikke i lighed med de sidste to år udarbejdes et fælles styringsark for den samlede budgetaftale, er det op til fagudvalgene selv at beslutte, hvordan de vil følge op på beslutningerne vedr. budget 2021-2024.
Social- og Beskæftigelsesudvalget har udtrykt ønske om, at der skal sikres en afrapportering, når der er relevant nyt, samtidig med, det sikres at udvalget løbende er opdaterede.
Retligt grundlag
Det retlige grundlag for budgettet fremgår af Den Kommunale Styringslov §§ 37 – 40. I
Regler for Økonomistyring for Slagelse Kommune har byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan vælge, hvordan der skal afrapporteres om budget 2021-2024 til udvalget. For at sikre en afrapportering, når der er relevant nyt, samtidig med det sikres, at udvalget løbende opdateres, ligges der op til en afrapporteringsmodel på tre niveauer:
1) De faste økonomiopfølgninger i månederne februar, maj, august og november 2021
I forbindelse med de faste økonomiopfølgninger, afrapporteres der om den samlede økonomi i Center for Arbejdsmarked og Integration. Derfor vil det også her fremgå, hvis der er afvigelser i forhold til punkterne i budgetaftalen.
2) Overordnet status på arbejdet med punkterne i budgetaftalen ved Social- og Beskæftigelsesudvalgets møder i månederne juni og oktober 2021.
To gange årligt gives der en overordnet status på arbejdet med punkterne i budgetaftalen, ved at udvalget modtager en orientering i form af den senest opdaterede version af det styringsark, som administrationen i Center for Arbejdsmarked og Integration vil anvende. I bilaget ses styringsarket, der vil blive opdateret i slutningen af hver måned med det formål at sikre, at administrationen hele tiden har et samlet overblik i forhold til budgetaftalens punkter. Udover styringsarket arbejdes der med opgavebeskrivelser for de enkelte af budgetaftalens punkter (se bilag), hvormed der sikres en opmærksomhed på og styring i forhold til alle aftalens elementer.
3) Når der er en udvikling inden for et af budgetaftalens punkter, der gør det relevant, at give udvalget en konkret orientering. I disse tilfælde vil sagerne komme på enkeltvis. 
Der gives særskilt orientering til udvalget i de tilfælde, hvor der sker en afgørende udvikling (positiv eller negativ) eller hvor der er behov for, at inddrage udvalget.
Vurdering
Det er administrationens vurdering at der ved at anvende de ovenfor beskrevne principper for afrapportering sikres, at Social- og Beskæftigelsesudvalget hele tiden er opdateret på de for udvalget relevante punkter i budgetaftale 2021-2024.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter at der skal afrapporteres til udvalget ud fra de i sagen nævnte principper.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Besluttet.

6. Analyse af arbejdsmarkedsområdet (D)

6.     Analyse af arbejdsmarkedsområdet (D)

Sagsnr.: 330-2020-154339             Dok.nr.: 330-2020-447274                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte den af Mploy (nu BDO) udarbejdede analyse på arbejdsmarkedsområdet samt forholde sig til de input, der kom til rapporten i forbindelse med Byrådets temamøde den 18. november 2020.
Baggrund
På Økonomiudvalgets møde d. 15.06.2020, punkt 34 beslutter økonomiudvalget, at de ønsker forelagt en økonomisk analyse af beskæftigelsesområdet, med henvisning til at tallene for Slagelse Kommune afviger fra tilsvarende kommuner. Analysen ønskes forelagt, sådan at den kan indgå i budget 2021-2024
På baggrund af dette har Mploy (nu BDO) foretaget et servicetjek af området. Formålet med servicetjekket er dels at afdække potentialer for at optimere beskæftigelsesindsatsen og derigennem forbedre effekter og reducere antallet af personer på offentlig forsørgelsesydelser, og dels at belyse og vurdere udviklingen i offentligt forsørgede og scenarier for den fremadrettede udvikling.
Rapporten viser at Slagelse igennem en årrække har leveret gode resultater, dog har udviklingen i 2018 og 2019 vist mindre gunstige resultater, sammenlignet med de øvrige vestsjællandske kommuner og med landsplan. Forsørgelsestrykket er derved steget, men er fortsat mindre end i sammenlignelige kommuner.
Stigningen fra 2018 til 2019 skyldes primært stigningen i antallet på sygedagpenge, fleksjob og førtidspensionister.
Der ses potentialer for at lave besparelser indenfor flere målgrupper.
Enhedsomkostninger i Slagelse, er blandt de laveste i de 20 kommuner, som Mploy (BDO) har lavet et servicetjek af. Det afspejler sig i det serviceniveau der er leveret.
Der gives beskæftigelsestilbud og afholdes samtaler i mindre grad end i de andre kommuner.
Kommuner med sammenlignelige rammevilkår, der klarer sig bedre har et betydeligt højere serviceniveau. Samtalefrekvens og virksomhedsrettede indsatser kan med fordel styrkes for mange målgrupper, men kan kræve en investering eller en prioritering af ressourcer.
På trods af de lave omkostninger, så klarer Slagelse sig godt på flere områder. Skabelsen af bedre effekter er afhængig af de ressourcer der er til rådighed. En yderligere reduktion i ressourcer vil vanskeliggøre at skabe bedre effekter, det vurderes derimod, at det kan være nødvendigt at investere i ressourcer og ændre i prioriteringer for at opnå optimal effekt.
Den samlede rapport munder ud i 4 hovedveje, der kan følges for at nedbringe gruppen på offentlig forsørgelse.
1.    hovedvej – effektiv håndtering af konsekvenserne af Covid-19
2.    hovedvej – styrke fokus på forebyggelse af fastholdelse i sygedagpengeindsatsen
3.    hovedvej – borgere på kanten af arbejdsmarkedet skal udvikles ud mod job
4.    hovedvej – opbremsning i tilkendelser af førtidspension på sigt
De 4 hovedveje har ledt Mploy til 11 forslag, som kan medvirke til at optimere effekterne i beskæftigelsesindsatsen.
De 11 forslag omfatter samlet besparelser på 58 mio. kr. på konto 5. En stor del af forslagene bygger på udvikling af indsatsen indenfor den eksisterende ramme.
3 forslag forudsætter en investering i indsatsen, som enten på kort eller lang sigt tjenes hjem og forventes at kunne give afkast for kommunen. Investeringerne er primært indenfor områder, hvor der er en god sikkerhed for at investeringen tjenes hjem. Der er foreslået en investering på samlet 7,5 mio. Kr. i 2021, hvoraf 4,1 mio. kr. er på konto 6 og ligger indenfor servicerammen. 2,5 mio. kr. er en midlertidig investering i håndtering af stigningen i ledigheden som følge af Covid-19. Det er væsentligt at være opmærksom på, at kommunen formentlig allerede gennem regulering af de kommunale beskæftigelsestilskud har modtaget kompensation for stigende udgifter til indsatsen for ledige.
Mploy vurderer, at der med de beskrevne initiativer, er potentiale for at hente gevinster via optimeringer af effekter, som kan sikre en samlet nedgang i det samlede antal ydelsesmodta-gere fremadrettet. Med initiativerne forventes det, at Slagelse kan følge den forventede uvikling på landsplan, men samtidig også kan nedbringe antallet af ydelsesmodtagere yderligere ift. budgetforudsætningerne.
Forslagene er uddybet i sagens bilag.
Bemærkninger fra Byrådets temamød den 18. november 2020
For at bevare nuancerne fra drøftelserne ved Byrådets temamøde, er disse udformet som de spørgsmål og svar, der blev drøftet på mødet. Se vedlagte bilag.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Jf. nedenstående tids- og procesplan kan Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfte hvilke af rapportens anbefalinger de vil anbefale prioriteres.
Tidspunkt
Handling
18-11-2020
M-ploys rapport præsenteres ved Byrådets temamøde.
30-11-2020
M-ploys rapport inkl. en opsamling af drøftelserne fra Byrådets temamøde den 18.11. forelægges Social- og Beskæftigelsesudvalget som en drøftelsessag. Herefter videresender SBU sagen til Økonomiudvalget, med bemærkninger om hvilke prioriteringer, SBU anbefaler i forhold til de løsningsmodeller rapporten peger på.
7-12-2020
M-ploys rapport inkl. opsamling fra Byrådets temamøde 18.11. og SBU’s anbefalinger fra 30.11. forelægges Økonomiudvalget som en drøftelsessag, hvor ØU kommer med anbefalinger til det videre arbejde med rapporten og prioritering af løsningsmodellerne.
ØU tilbagesender til SBU, der har den endelige beslutningskompetence i forhold til, hvilke løsninger der skal prioriteres.
Januar 2021
M-ploy rapporten inkl. ØU’s anbefalinger forelægges SBU som en beslutningssag, hvor udvalget træffer endelig beslutning vedr. iværksættelse af løsningsmodeller (vælger SBU at prioritere løsninger, der går ind over ØU’s beslutningskompetence, videresender SBU disse elementer til beslutning i ØU).
Vurdering
Administrationen anbefaler Social- og Beskæftigelsesudvalget, at der arbejdes videre med anbefalingerne fra rapporten med dertilhørende investeringer, samt omprioriteringer, for de områder, hvor der ikke allerede er igangsat noget i forbindelse med budgetaftalen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser afhænger af om analysens forslag indarbejdes i budgettet, samt hvilke af de 8 forslag der indarbejdes.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter rapporten fra Mploy (nu BDO) og samtidig forholder sig til de bemærkninger, der kom til rapporten i forbindelse med Byrådets temamøde den 18. november 2020.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Drøftet med følgende bemærkninger:
Administrationen fremkommer med et investeringsoplæg til Økonomiudvalget den 7/12 2020 vedr. iværksættelse af forslag 1. Med afsæt i rapportens oplæg vil det være fire årsværk, der vil foreslås opnormeret med i en tidsbegrænset periode.
Administrationen fremkommer ved næste møde i Social- og Beskæftigelsesudvalget med forslag til, hvilke af rapportens løsningsmodeller det vil være hensigtmæssigt at arbejde videre med, eventuelt i en flerfasemodel. Det er væsentligt, at administrationen i deres forslag medtænker tilgangen i forhold til både ansatte og borgere.
Der skal afrapporteres til Social- og Beskæftigelsesudvalget i forhold til effekterne af de tiltag, der iværksættes.
Ved næste møde ønskes en status vedr. anvendelsen og implementeringen af socialt frikort.

7. Evaluering af JobCAMP 2020 (D)

7.     Evaluering af JobCAMP 2020 (D)

Sagsnr.: 330-2020-155004             Dok.nr.: 330-2020-449943                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte JobCAMP 2020, herunder om der er eventuelle emner eller problematikker, som udvalget vil prioritere fremadrettet.
Baggrund
Kommunernes landsforening (KL) afholder årligt JobCAMP i november. Det er en landsdækkende konference vedr. beskæftigelsespolitik. I år blev arrangementet grundet COVID-19 afholdt som et online arrangement torsdag den 5. november 2020.
Der var en række oplæg og debatter, som hver især havde en beskæftigelsespolitisk vinkel. I det følgende vil pointerne for de enkelte indslag kort blive præsenteret (for et mere fyldigt referat henvises til bilaget). Endvidere kan oplægsholdernes præsentationsmateriale tilgås via dette link: https://www.kl.dk/kommunale-opgaver/beskaeftigelse/virtuel-live-jobcamp-20/praesentationer-fra-jobcamp/ .
Velkommen til jobCAMP 20 v. formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg, borgmester Thomas Kastrup-Larsen (S), Aalborg Kommune
Thomas Kastrup-Larsen (S) pegede på, at COVID-19 har medført en sundheds- og økonomisk krise, der har medført mange nye ledige i jobcentrene rundt omkring. Han lagde endvidere op til, at der skal sættes gang i arbejdet med en nærhedsreform.
Hvad er et menneske? Tiden efter corona v. professor i almenpsykologi Svend Brinkmann, Aalborg Universitet
Svend Brinkmann pegede på det paradoksale i, at det ser ud til krisen har medført, at alle har fået det bedre, når man skærer det over én kam. Forventningen var, at en sådan nedlukning som fandt sted i foråret ville øge antallet af folk med depression, angst, ensomhed o. lign.
Herudover pegede han på, at krisen har vist, vi vurderer sundhed som samfundets superværdi, hvor hvert tab af menneskeliv er en tragedie.
Budskaber fra KL v. formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg, borgmester Thomas Kastrup-Larsen (S), Aalborg Kommune
Thomas Kastrup-Larsen (S) pegede på at ud af de ca. 30.000 ledige, er det særligt ufaglærte og en større gruppe af unge dimittender, der har udfordringer med at finde vej ind på jobmarkedet.
I forhold til COVID-19 og læring heraf, peger han særligt på, at de digitale samtaler har vist sig at virke.
For at finde penge på beskæftigelsesområdet, peger Kastrup-Larsen på, at regelforenkling kan være et redskab.
Han opfordrer til, at fokus rettes mod opkvalificeringsindsatsen, de unge dimittender, integration og regelforenkling.
Udsigterne for dansk økonomi i lyset af corona-krisen v. vismand i De Økonomiske Råd, professor Nabanita Datta Gupta, Aarhus Universitet
Nabanita Datta Gupta oplyster, at der forventes et fald i BNP på 3,5 % grundet coronakrisen, men at det ligeledes forventes, at den vil stige med 3 % allerede igen næste år. Den primære økonomiske adfærdsændring i Danmark har været en frygt for at forbruge. Derudover er nethandlen steget grundet ændrede forbrugsvaner, hvilket forventes at vil få indflydelse på arbejdsmarkedet.
Hun peger på, at coronakrisen har haft stor indflydelse på ledigheden, men oplyser tillige, at uden hjælpepakkerne er forventningen at der i stedet ville have været omkring 80.000 ledige nu [jf. Kastrup-Larsen er der pt. ca. 30.000]. Det forventes at den største stigning i ledighed vil være blandt de unge 25-29-årige.
Gupta oplyser, at ca. 10 % jobs forventer at forsvinde, men samtidig at 10 % nye jobs vil ”komme tilbage”.
Endelig fortalte Gupta, at eksportområdet er en ’dark horse’ i forhold til følgevirkninger af COVID-19.
Budskaber fra regeringen v. beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S)
Peter Hummelgaard (S) skitserede situationens alvor og pegede på, at der er en stor opgave i at sikre arbejdspladser. Han talte endvidere om, at der er et nybrud i dansk politik, ved at regeringen vil skabe mulighed for uddannelse og opkvalificering, hvor finanskrisen var nedskæringer og pisk. Konkret oplyste han, at regeringen barsler med at afsætte 730 mio. kr. til opkvalificering.
Hummelgaard oplyste, at der nu ligger et stort arbejde i at få dannet et samlet billede af den læring, vi kan drage af vores arbejde under coronakrisen – særligt i forhold til digitale samtaler og løsninger. Her er også borgernes vinkel essentiel.
JobCAMP-debatten: Udfordringer og muligheder på arbejdsmarkedet i en historisk turbulent tid v. beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S), formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg Thomas Katrup-Larsen (S), Beskæftigelsesordfører MF Samira Nawa (R) og direktør i Dansk Erhverv Betina Hagerup
Betina Hagerup gav udtryk for, at nogle af Dansk Erhvervs bløder så meget, at der er en reel frygt for, at der ikke eksisterer en branche efter coronakrisen. Det er meget forskelligt brancherne imellem – Life science og grøn teknologi har vækst. Derudover pegede Hagerup på, at det er væsentligt at have fokus på, hvilke typer uddannelse de unge tager, at der sikres mulighed for opkvalificering, men også at der er øje for, at nogle ikke er motiveret til eller ønsker at uddanne sig. I forhold til hvad virksomhederne efterspørger hos jobcentrene, peger hun på, at indsats skal være understøttet af data målrettet til den enkelte (brug af Big data). Og så er der brug for skærpede krav til rådigheden – hver 5. virksomhed oplever, at ledige siger nej til et job.
Peter Hummelgaard (S) er enig i, at der skal understøttes der, hvor de dårligste betingelser er.
Thomas Kastrup-Larsen (S) oplyste, at jobcentrene allerede gør meget i forhold til opkvalificering og omskoling fa ledige samt at der er et øget fokus på unge dimittender. Kastrup-Larsen peger desuden på, at der satses på motivation i forhold til de ledige, der ikke umiddelbart er interesseret i uddannelse/opkvalificering. Han er desuden enig med Hagerup i behovet for en individuel tilpasset tilgang og slår slutteligt et slag for, at der er behov for en nærhedsreform på beskæftigelsesområdet.
Samira Nawa (R) gav udtryk for, at der især ses et behov for fokus på de unge, da der særligt for den gruppe kan være konsekvenser på den lange bane, hvis de ikke finder fodfæste på arbejdsmarkedet. Derudover mener hun, at der generelt skal være fokus på at sikre den arbejdskraft, der efterspørges.
Blik udefra. Tre megatrends vil tegne verden efter corona v. vicegeneralsekretær i OECD Ulrik Vestergaard Knudsen
Ulrik Vestergaard Knudsen brugte begreber som ’dystert’ og ’dybt alvorligt’ til at betegne den aktuelle situation med en negativ vækst på op til 7,6 %.
De tre megatrends, han peger på er:
1) Deglobalisering: Globalisering peakede i 2008 og deglobalisering har været i gang de sidste 12 år, og taget særlig fart under coronakrisen.
2) Digital transformation: Den eneste positive megatrend. Vi har tilegnet os digitale kompetencer i forbindelse med coronakrisen.
3) Klimaforandringer: Det er svært at vurdere om de har haft gavn af coronakrisen eller ej, men det kan konstateres, at verdens befolkning har vist, at man kan omstille sig, når der er en stor trussel.
Knudsen talte derudover om den begyndende kolde krig mellem Kina og USA, hvor han peger på, at Europa er naive, når de ikke vedkender, den allerede er i gang.
Hjælpepakkerne i Danmark har virket, men Danmark også de rigtige varer som ikke er dem, der påvirkes mest under en krise.
Endvidere pegede han på, at der kan være et faresignal i forhold til at de offentlige udgifter vil blive belastet grundet coronakrisen og at det er afgørende med flexicurity – medarbejdere fra de brancher der reduceres, skal rykkes over i de brancher der i stedet øges.
Knudsen tror desuden på, at der vil ske en stigning i forhold til at producere tættere på os.
Hvordan undgår vi en generation af unge med høj ledighed? V. vicedirektør Forskning og innovation KU Kim Brinckmann, ungeordfører MF Morten Dahlin (V), formand Dansk Magisterforening Camilla Gregersen, Seniorforsker VIVE Iben Bolvig og rådmand i Aarhus Kommune Kristian Würtz (S)
Fakta: 5000 ekstra ledige nyuddannede i 2020 grundet coronakrisen. 25 % af den samlede mængde ledige er nyuddannede, heraf er de 50 % akademikere.
Morten Dahlin (V) peger på dimensionering af uddannelserne som et værktøj og øget mobilitet for de unge som en anden mulighed. Han mener desuden, der skal arbejdes for at en bachelorgrad skal åbne flere døre, end den gør i dag.
Camilla Gregersen var enig i, at der er et behov for at se på dimensioneringen af nogle uddannelser, fx humaniora. Et andet værktøj kunne være karrieresamtaler med de unge inden endt uddannelse. Endelig pegede hun på behovet for at øge fokus på virksomhederne.
Kim Brinckmann oplyste, at der ses en konkret sammenhæng i forhold til, at de uddannelser med virksomhedskontakt har et lavere ledighedstal end uddannelser, der ikke er forbundet med virksomhederne.
Iben Bolvig holdt et oplæg om FGU, hvor hun slutteligt kom med en række anbefalinger i forhold til målgruppen: Mere fokus på fritidsjob, erhvervspraktik og samarbejde om en tværgående helhedsorienteret indsats.
Det amerikanske valg v. journalist og forfatter David Trads
Ikke relevant vedr. beskæftigelse.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte indholdet i JobCAMP 2020, herunder om der er emner eller problematikker, som udvalget ønsker at sætte fokus på i deres fremtidige arbejde.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter, om der er emner eller problematikker fra JobCAMP 2020, som udvalget vil arbejde videre med.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Drøftet.

8. Beskæftigelsesplan 2021-2022 til 2. behandling (B)

8.     Beskæftigelsesplan 2021-2022 til 2. behandling (B)

Sagsnr.: 330-2020-139083             Dok.nr.: 330-2020-455113                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
På udvalgsmødet den 2. november 2020 drøftede Social- og Beskæftigelsesudvalget 1. udkast til Beskæftigelsesplan for 2021-2022, inklusiv Lokalt Arbejdsmarkedsråds bemærkninger til Mploy-rapporten og Budget.
Drøftelserne medførte ingen ændringsforslag til beskæftigelsesplanen. Udvalget besluttede dog, at det frem mod 2. behandlingen skulle være muligt at fremsende ændringsforslag til administrationen, så disse kunne tilgå udvalget forud for 2. behandlingen.
Ved deadline den 13. november 2020 har administrationen modtaget ændringsforslag fra Christopher Trung. Ændringsforslag er vedlagt som bilag sammen 1. vision af Beskæftigelsesplan 2021-2022.
Den videre proces, som udvalget har godkendt, er:
·         Social- og Beskæftigelsesudvalget indstiller til Økonomiudvalg og Byråd, at Beskæftigelsesplan 2021-2022 godkendes (30. november 2020)
·         Økonomiudvalget indstiller til Byråd, at Beskæftigelsesplan 2021-2022 godkendes (7. december 2020)
·         Byrådet godkender Beskæftigelsesplan 2021-2022 (14. december 2020)
·         Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter nye målniveauer for 2021 (februar 2021)
Den 18. november er der desuden afholdt et orienteringsmøde for Byrådet, hvor Mploy (nu BDO), der har lavet analysen, præsenterede resultater/konklusioner/anbefalinger, og hvor Byrådet havde mulighed for at stille spørgsmål til analysen.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender beskæftigelsesplanen med eventuelle ændringsforslag. Det kan eksempelvis være på baggrund af nye input fra ændringsforslag eller input fra Byrådets orienteringsmøde med Mploy/BDO.
Udvalgets ændringsforslag føres til referat og følger sagen, som indstilles til Økonomiudvalget og Byrådets godkendelse. Når Beskæftigelsesplanen er godkendt af Byrådet, vil alle ændringsforslag blive indarbejdet i selve Beskæftigelsesplanen.
Vurdering
Administrationen har udarbejdet et udkast til beskæftigelsesplan med udgangspunkt i den godkendte procesplan og rammer. De største ændringer i forhold til tidligere år findes især i det politiske forord, hvor administrationen har indskrevet alle de overordnede konklusioner fra Mploy-anbefalingerne samt de politiske erklæringer fra Budget 2021-2022.
Selve skabelonen er som aftalt den samme som tidligere år, hvor der i hvert afsnit præsenteres de fire hovedmålgrupper og tilhørende retning for indsatserne med udgangspunkt i de fire politiske hovedspor. Som et nyt tiltag afsluttes hvert målgruppeafsnit denne gang med en oplistning af de nye konkrete handlingsinitiativer i 2021 og 2022.
Indtil videre udgør disse handlingsinitiativer en bruttoliste, som er taget fra Mploys anbefalinger og Budgettet. Denne bruttoliste skal udvalget justere, i takt med at der politisk tages stilling til, hvilke områder fra Mploy-anbefalingerne, som der skal satses på i 2021 og 2022. Flere af anbefalingerne indebærer investeringer, hvis resultaterne skal opnås.
Der er også sket justeringer i selve de 4 målgruppe-afsnit med henblik på at fremhæve:
·         Initiativer til at imødegå den store stigning i ledigheden som følge af covid-19, herunder sikre fortsat konkurrencedygtighed i forhold til fortsat at opretholde et effektfuldt kontaktforløb ved stigende ledighed.
·         Sikre at flere går fra ufaglært til faglært og styrke muligheden for skift til nye jobområder.
·         Øge volumen og styrke kvaliteten i samtaler og virksomhedstilbud for alle målgrupper.
·         Opbygningen af en fælles ungeenhed fra 7. klasse til 30 år.
·         Synliggørelse af den øgede brug af de handicapkompenserende ordninger.
Endelig er Beskæftigelsesministerens mål for 2021 indarbejdet på side 4 i forhold til målgrupperne. Det nye ministermål om, at alle borgere skal have en værdig sagsbehandling er desuden indarbejdet som en del af selve kerneopgaven, som handler om at sikre jobmatch via værdig sagsbehandling.
Indsendt ændringsforslag
Administration kan støtte op om, at der skrives ”færrest mulige unge” i stedet for ”færre unge” på side 4. Det er desuden korrekt, at der på side 9 bør stå: “Herunder skal borgere med handicap også understøttes til at komme ud i beskæftigelse eller kompetencegivende uddannelse”.
Det er en politisk beslutning, om målet på side 4 skal ændres til ”Alle borgere i den arbejdsdygtige alder, der er raske og er på offentlig forsørgelse, skal være i beskæftigelse eller i gang med en kompetencegivende uddannelse”. Administrationen vurderer dog, at det ikke vil være realistisk at afskaffe ledigheden fuldstændig. Det er reelt set konsekvensen, hvis målet skal opfyldes i 2021/2022. Udvalget bør desuden være opmærksom på, at i praksis kommer der en del borgere i beskæftigelse eller uddannelse, som ikke er fuldt ud raske. Det er eksempelvis aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, borgere på ressourceforløb eller ledighedsydelsesmodtagere, som kommer i beskæftigelse i et mindre antal timer. Af samme grund er målet oprindeligt formuleret bredere end kun målrettet de raske borgere.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Lokalt Arbejdsmarkedsråd har givet input til Beskæftigelsesplan 2021-2022 på baggrund af Mploys servicetjek af beskæftigelsesområdet – Opsamlings- og optimeringskatalog 2021.
Beskæftigelsesplanen skal godkendes af Byrådet inden årets udgang.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Udvalget godkender indstilling af Beskæftigelsesplan 2021-2022 med eventuelle justeringer, som sendes videre til Økonomiudvalget og Byrådet godkendelse.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Godkendt med følgende bemærkninger:
(V) undrer sig over, at brugen af straksaktivering ikke anvendes i højere grad og ej heller er skrevet ind i Beskæftigelsesplan 2021.
Administrationen undersøger, om der er et lovkrav om, at der i Beskæftigelsesplanen skal fremgå en tekst i stil med dette forslag fra Søren Lund Hansen (O): |Antallet af flygtninge, familiesammenførte til flygtninge, indvandrere og familiesammenførte til indvandrere, der vender tilbage til hjemlandet med repatrieringsordningen skal stige. Målet er, at så mange som muligt af flygtninge, familiesammenførte, indvandrere og familiesammenførte til indvandrere er taget tilbage til deres hjemland i 2021.
|Såfremt der er et sådant lovkrav, vil der blive udarbejdet et tekstforslag, der vil blive forelagt ved næste udvalgsmøde.

9. Anbefalinger fra opgaveudvalg - Unge og misbrug (B)

9.     Anbefalinger fra opgaveudvalg - Unge og misbrug (B)

Sagsnr.: 330-2019-52609               Dok.nr.: 330-2020-236791                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte hvorvidt anbefalingerne fra §17 stk. 4 udvalget, Forebyggelse af misbrug blandt unge, skal implementeres.
Baggrund
I maj 2019 besluttede byrådet at nedsætte et § 17. stk. 4 udvalg, hvis opgave var at komme med anbefalinger til forebyggelse af misbrug blandt unge.
Udvalget blev konstitueret i august 2019 bestående af 6 politikere fra byrådet, samt 10 borgere. Byrådspolitikerne repræsenterer relevante fagpolitiske udvalg og borgerne repræsenterer bl.a. elever fra udskolingen og ungdomsuddannelserne, forældre til elever i udskolingen, forældre til elever på ungdomsuddannelserne samt personer fra foreningslivet med tilknytning til unge.
I perioden august 2019 til september 2020 har udvalget mødtes 10 gange. Udvalget er blevet præsenteret for data og ”Best Pratice” på området, og har haft besøg af relevante fagpersoner bl.a. SSP, en psykolog og Center for Rusmiddelforskning. Undervejs har opgaveudvalget også været i dialog med unge i målgruppen samt relevante fagpersoner i Slagelse Kommune omkring de foreslåede anbefalinger.
Opgaveudvalgets arbejde har resulteret i 6 konkrete anbefalinger, som til sammen giver en flerstrenget indsats til forebyggelse af misbrug blandt unge. Anbefalingerne går på følgende:
-      Styrke sociale kompetencer hos eleverne i grundskolen
-      Opsporing og håndtering af mistrivsel i udskolingstrinnet
-      Styrke sunde fællesskaber og synliggøre de eksisterende
-      Oplysningskampagne
-      Begrænse tilgængeligheden af stoffer
-      Mulighed for stoftestning
Anbefalingerne er beskrevet nærmere i bilag 1 og skal realiseres af relevante fagpersoner på tværs i organisationen samt i samarbejde med relevante eksterne aktører. Af relevante interne aktører kan bl.a. nævnes SSP, Perron 3, Center for Børn og Unge, Center for Kultur, Fritid og Borgerservice, Center for Sundhed og Ældre m.fl.
Forebyggelses og Seniorudvalget har på deres møde d. 11. august 2020 besluttet, at øremærke 590.000 kr. fra den generelle forebyggelsespulje (jf. budgetaftalen 2019-2021 punkt 19) i en et-årig periode, til opstart og implementering af opgaveudvalgets anbefalinger, under forudsætning af at anbefalingerne besluttes i Byrådet. I det vedtagne ændringsforslag VII i Budgetaftalen 2021-2024 er det ligeledes besluttet, at afsætte 500.000 kr. i overslagsårene til udvikling og implementering af opgaveudvalgets anbefalinger.
Retligt grundlag
Kommunestyrelsesloven § 17 stk. 4.
Ændringsforslag VII til budgetaftalen 2021-2024.
Handlemuligheder
Byrådet kan beslutte en af følgende handlemuligheder:
A: Godkende anbefalingerne til implementering.
Byrådet beslutter at implementere de 6 anbefalinger. De anbefalede indsatser realiseres indenfor den givne økonomiske ramme og tager højde for lokale forhold. Administrationen udarbejder en plan for implementering og holder de relevante fagudvalg orienteret om indsatsernes status. Første forventelige status vil være primo 2021 og løbende derefter, når det vurderes nødvendigt. De relevante fagudvalg vil ligeledes blive forelagt drøftelses- eller beslutningssager når det skønnes nødvendigt ifm. anbefalingernes udmøntning eller udvikling.
B: Beslutte ikke at implementere anbefalingerne.
Byrådet beslutter at ingen af anbefalingerne skal implementeres.
Vurdering
Handlemulighed A
Opgaveudvalget har arbejdet ambitiøst, og har på baggrund af det indblik i unge- og stofkulter, som de har tilegnet sig i løbet af det sidste års tid, formuleret seks anbefalinger, som de ønsker fokus på i det videre arbejde med forebyggelse af misbrug blandt unge. Opgaveudvalgets 6 anbefalinger skal ses som en flerstrenget indsats, hvilket er i tråd med de nationale anbefalinger. Anbefalingerne vil derfor i samspil med hinanden stå stærkere, end hvis de blev implementeret delvist.
Handlemulighed B
Hvis der ikke findes politisk opbakning til implementering af de 6 anbefalinger, vil man i organisationen prioritere andre forebyggende indsatsområder. De nuværende udfordringer med unge og misbrug, forventes derfor ikke at ændre sig.   
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Et estimat over de økonomiske omkostninger, ved implementering af opgaveudvalgets anbefalinger, fremgår af skemaet herunder:
Styrke sociale kompetencer hos eleverne i grundskolen
75.000 - 100.000 kr.
Opsporing og håndtering af mistrivsel i udskolingstrinet
50.000 - 75.000 kr.
Styrke sunde fællesskaber og synliggøre eksisterende
30.000 - 70.000 kr.
Oplysningskampagne
100.000 - 300.000 kr.
Begrænse tilgængeligheden af stoffer
5.000 - 15.000 kr.
Mulighed for stoftestning
10.000 - 30.000 kr.
SUM
270.000 - 590.000 kr.
FSU har jf. budgetaftalen 2019 - 2022 pkt. 19, øremærket 590.000 kr. i 2020 til implementering af de 6 anbefalinger. I ændringsforslag VII til Budgetaftale 2021-2024 er der afsat 500.000 kr. i overslagsårene til implementering og udvikling af anbefalingerne.
Konsekvenser for andre udvalg
Intet at bemærke.
Indstilling
Chefen for Center for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Byrådet beslutter om anbefalingerne fra §17 stk. 4. udvalget, Forebyggelse af misbrug blandt unge, skal implementeres.
Beslutning i Byrådet den 26. oktober 2020:
Fraværende: 
Byrådet godkendte anbefalingerne og at sagen sendes til relevante fagudvalg med henblik på, at der arbejdes videre med anbefalingerne med relevante, lokale fagfolk og aktører. Formålet er at få kvalificeret, prioriteret og koordineret anbefalingerne med øvrige indsatser på området.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Social- og Beskæftigelsesudvalget udsatte punktet til næste møde, efter Byrådet har behandlet sagen den 14/12 2020 og der er fremkommet forslag til fagudvalgene.

10. Procesplan for Integrationspolitik (B)

10.   Procesplan for Integrationspolitik (B)

Sagsnr.: 330-2020-153841             Dok.nr.: 330-2020-445080                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
På baggrund af Social- og Beskæftigelsesudvalgets beslutning på mødet d. 2/11 2020, hvor man ønskede at få fremlagt en ny tids- og procesplan under hensyn til COVID-19 og skiftende Corona-restriktioner, præsenteres udvalget for oplæg til ny procesplan, der som ønsket inddrager brugen af sociale medier samt involverer bredt blandt borgere og samarbejdspartnere.
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal på baggrund af tidligere udvalgsbeslutning godkende, en tids- og procesplan for en kommende integrationspolitik i Slagelse Kommune. Der fremlægges et udkast til en plan, hvor tidsperspektivet for en endelig integrationspolitik er juni 2021 (bilag). Oplægget er udarbejdet uden at kende de præcise mødedatoer for de politiske udvalg i 2021, hvorfor tidsplanerne kan rykke sig både frem og tilbage afhængigt af en kommende politisk mødekalender. Med henvisning til de erfaringer, Center fra Arbejdsmarked har gjort sig ift. borgerinddragelse i centerets budgetproces, hvor det viste sig vanskeligt at få en bred deltagelse af borgere ind i et online diskussionsforum, lægges der op til en borgerinddragelse, der har karakter af kombinationen af en fysisk og online paneldebat/konference, med deltagelse af borgerrepræsentanter, samarbejdspartnere og lokale debatstemmer. Der sendes invitationer ud bredt via dagspresse, sociale medier og Center for Arbejdsmarkeds øvrige netværk og kommunikationskanaler. De nuværende Corona-restriktioner tillader, at vi kan afholde borgerarrangementet fysisk med et begrænset antal deltagere. Samtidig er ambitionen at arrangementet streames, hvorfor man også via en chat og moderaterfunktion kan deltage hjemmefra. Endelig lægges arrangementet på Youtube og distribueres via de sociale medier hvor en fortsat debat kan faciliteres.   
Retligt grundlag
Det retslige grundlag afgøres af det endelige omfang af tværfaglighed og brede i en kommende integrationspolitik.
Lovgivning inden for integrationsområdet er: Integrationsloven, Repatrieringsloven, Udlændingeloven, Lov om integrationsgrunduddannelse (IGU), Danskuddannelsesloven, Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats, Serviceloven og bekendtgørelser om sikkerhedsstillelse efter Udlændingeloven til dækning af offentlige udgifter til hjælp efter Lov om aktiv social politik eller Integrationsloven.
Herudover kan lovgivning omfatte blandet andet, Lov om Dagtilbud, Folkeskoleloven, Retsplejeloven mv.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte en vedtagelse af fremlagte tids- og procesplan.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at den fremlagte tids- og procesplaner, danner en nuanceret baggrund for udarbejdelsen af en kommende integrationspolitik.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det er forventningen at afholdelse af et borgerrettet online arrangement inkl. paneldeltagere, moderator og professionelt videokonference set-up, kan afholdes for 50.000 til 60.000 kr. afhængigt af antal deltagere m.v.
·         Der er indhentet tilbud på ca. kr. 11.000 til afviklingen af og optagelse af den online del af borgerarrangementet.
·         Endvidere er der indhentet tilbud på ca. kr. 15.000 til brug af Sociolog og forfatter Aydin Soei som oplægsholder og moderator på arrangementet.
·         Der er indgået forhåndsaftale med lektor og forfatter Hjarn Zernichow Borberg om oplæg og deltagelse.
·         Der arbejdes på indgåelse af yderligere aftale med markante stemmer i debatten samt med lokale meningsdannere og borgerrepræsentanter.    
Konsekvenser for andre udvalg
Ved beslutning om en tværgående integrationspolitik, vil der skulle foretages høring i alle berørte fagudvalg, Økonomiudvalget og relevante §17 stk. 4 udvalg mv.
Indstilling
Arbejdmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender tids- og procesplan.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

11. Mødeplan for Social- og Beskæftigelsesudvalget - 1. halvår 2021 (B)

11.   Mødeplan for Social- og Beskæftigelsesudvalget - 1. halvår 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2020-156213             Dok.nr.: 330-2020-455082                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal beslutte mødedatoer for udvalgets møder i 1. halvår, 2021.
Baggrund
Vedlagte mødeplan – Bilag 1 - sikrer koordineringen mellem ØU, BY og fagudvalgene.
Derfor foreslås møderne i Social- og Beskæftigelsesudvalget i 1. halvår 2021 afholdt således:
ü  Mandag, den 11. januar kl. 12:30
ü  Mandag den 1. februar kl. 12:30
ü  Mandag den 1. marts kl. 12:30
ü  Tirsdag den 6. april kl. 12:30 (pga. påsken)
ü  Mandag den 3. maj kl. 12:30
ü  Mandag den 7. juni kl. 12:30
Retligt grundlag
Styrelseslovens §20, stk. 1 – kommunens anliggende styres af Byrådet.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan godkende mødeplan for 1. halvår 2021 eller beslutte anden mødestruktur.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at den stående mødestruktur for 1. halvår 2021 fastholdes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter at videreføre den foreslåede mødestruktur for 1. halvår 2021.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Besluttet med bemærkning om, at dagsordenen til mødet mandag den 11. januar 2021 fremsendes senest fredag den 8. januar 2021 kl. 12.

12. Integrationsområdet (O)

12.   Integrationsområdet (O)

Sagsnr.: 330-2020-3927                 Dok.nr.: 330-2020-439510                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Orientering om status fra området for nyankomne udlændinge.
Baggrund
På mødet orienteres om status på integrationsområdet på baggrund af ønske om kvartalsvis orientering om udviklingen inden for området for nyankomne udlændinge.
Status fra Integration og Netværk – 3. kvartal 2020
Nyankomne udlændinge til Slagelse Kommune
Slagelse Kommunes kommunekvote for 2020 er fastsat til 7 flygtninge. I løbet af de første 9 måneder af 2020 er der modtaget 5 flygtninge, og der er er modtaget 38 voksne og børn på familiesammenføring.
Udlændingestyrelsen har ultimo september 2020 meddelt, at Udlændingestyrelsen fortsat forventer, at kommunerne skal modtage 600 flygtninge i 2021. I henhold til kommunekvoterne for fordeling i 2021 (pr. 15. september 2020) er Slagelse Kommune ikke blevet tildelt nogen flygtninge i 2021.
Integration og Netværk vurderer, at den manglende tildeling af flygtninge i 2021 til Slagelse Kommune blandt skyldes det forholdsvis høje antal af familiesammenføringer gennem de seneste 4 år i forhold til andre kommuner.
Kvoteflygtninge – 2020 og 2021
Det bemærkes, at der i det udmeldte landstal (på 600 flygtninge) for 2021 ikke er medregnet kvoteflygtninge.
Hertil kommer, at udlændinge- og integrationsministeren i august 2020 offentliggjorde, at Danmark på kvoten for 2020 vil modtage 200 flygtninge, der opholder sig i Rwanda.
Som følge af en række omstændigheder, herunder udbruddet af Covid-19, vil de pågældende kvoteflygtninge ikke kunne indrejse i Danmark i 2020. Det forventes imidlertid, at de pågældende vil kunne indrejse primo 2021.
COVID-19 og status – Integration og Netværk
Som bekendt blev de eksisterende restriktioner forlænget og nye er kommet til gældende frem til 2. januar 2021. Derfor er der forsat fokus på at samtaler, såfremt det er muligt, gennemføres digitalt og telefonisk.
Modtagelser og samtaler om repatriering gennemføres forsat ofte ved fysisk fremmøde med hensyntagen til gældende restriktioner og retningslinjer.
De lovmæssige krav til samtaler overholdes forsat. Antallet ligger på samme niveau som før Covid-19. Der opleves nedgang i mulighederne for praktikker og løntilskud, grundet de brancher, integrationsindsatsen i høj grad er involveret i, har været præget af nedlukning og hjemsendelser. Det gælder caféer, restaurationer og hoteller. Det har givet anledning til at afdække nye muligheder i andre brancher. Det er i høj grad lykkes at finde nye ordinære job til de afskedigede indenfor produktion af fødevarer. På den baggrund ses en lille nedgang i antallet ydelsesmodtagere hen over efteråret.
Der afsøges forsat nye muligheder. Der er især brug for afklaringspraktikker til kvinder uden arbejdserfaring i Danmark.
Udviklingen i antal personer og resultattilskud:
 
2016
2017
 
2018
 
2019
 
2020
Pr. 1. okt.
Antal personer i alt omfattet af Integrationsloven
 
408
 
472
 
471
 
362
 
301
Antal integrationsydelsesmodtagere omfattet af LAB-loven
 
-
 
-
 
-
 
30
 
65
Antal integrationsydelsesmodtagere omfattet af integrationsprogram
 
-
 
-
 
205
 
129
 
100
Antal selvforsørgede omfattet af integrationsprogram
 
-
 
-
 
266
 
232
 
201
Antal resultattilskud på ordinær uddannelse
 
9
 
21
 
28
 
41
 
32
Antal resultattilskud på ordinært arbejde
 
24
 
76
 
47
 
38
 
26
Antal resultattilskud på Danskuddannelse
 
45
 
84
 
78
 
84
 
80
NB: Resultattilskud opnås efter 6 måneders ustøttet beskæftigelse, 6 måneders ordinær uddannelse og/eller bestået Danskuddannelse. Det vil sige, at resultattilskud viser antallet af fastholdte i job og uddannelse, mens antallet af iværksatte job er højere.
Udviklingen i familiesammenføringer, flygtninge, EU-borgere m.v.:
 
 
2016
2017
 
2018
 
2019
 
2020
Pr. 1. okt.
Antal nyankomne flygtninge – I alt
(Kvote)
 
101
(102)
 
23
(29)
 
11
(12)
 
18
(18)
 
5
(7)
Antal gennemførte familiesammenføringer – I alt
 
57
(Voksne)
 
83
(Voksne + børn)
 
75
(Voksne + børn)
 
42
(Voksne + børn)
 
38
(Voksne + børn)
Antal overtaget fra andre kommuner
 
2
 
12
 
4
 
8
 
1
Antal EU-borgere på Danskuddannelse
 
181
(Helårspersoner)
 
186
(Helårspersoner)
 
260 1)
 
171
 
129
Gennemførte repatrieringer
2
4
3
9
4
1) Fra 2018 og fremadrettet er antal opgjort i personer (og ikke i helårspersoner).
Udviklingen i løntilskud og praktikker:
LØNTILSKUD
Integrationsindsatsen
Apr. 20
Maj 20
Juni 20
Juli 20
Aug. 20
Sep. 20
Privat arbejdsplads
21
18
18
18
17
15
Forening/organisation 2)
 
 
 
 
 
 
Kommunal arbejdsplads
1
1
0
0
1
1
Regional arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
Statslig arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
22
19
18
18
18
16
PRATIKKER
 
 
 
 
 
 
Integrationsindsatsen
Apr. 20
Maj 20
Juni 20
Juli 20
Aug. 20
Sep. 20
Privat arbejdsplads
7
7
5
12
6
4
Forening/organisation 2)
 
 
 
 
 
 
Kommunal arbejdsplads
5
0
0
0
2
4
Regional arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
Statslig arbejdsplads
1
0
0
0
0
0
13
7
5
12
8
8
2) I det nye fagsystem (pr. 1. marts 2018) kan der ikke fordeles ud på foreninger. Sådanne forløb ender i stedet som enten private eller den form for offentlig virksomhed, hvor de modtager offentligt tilskud fra.
Retligt grundlag
Integrationsloven, Repatrieringsloven, Udlændingeloven, Lov om integrationsgrunduddannelse (IGU), Serviceloven § 11, stk. 3, Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats og bekendtgørelser om sikkerhedsstillelse efter Udlændingeloven til dækning af offentlige udgifter til hjælp efter Lov om aktiv social politik eller Integrationsloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at orienteringen bliver taget til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Taget til efterretning af (V), (A) og (O).
(Ø) og (F) modtager orienteringen.
(F) og (Ø) anbefaler, at Slagelse Kommune henvender sig til Integrationsministeren og beder om, at få anvist en kvote af flygtninge i 2021 og derudover lever op til det, kommunen er normeret til i 2020.

13. Orientering om svar på supplerende spørgsmål til sagsbehandling (O)

13.   Orientering om svar på supplerende spørgsmål til sagsbehandling (O)

Sagsnr.: 330-2020-140842             Dok.nr.: 330-2020-446335                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal orienteres om administrationens svar på supplerende spørgsmål til sag nr. 5 fra udvalgsmødet d. 5. oktober 2020. Sagen vedrørte drøftelse af principielle spørgsmål til sagsbehandling.
Formand Thomas Clausen (Ø) formulerer de uddybende spørgsmål, der ønskes svar på:
1.    Hvordan behandles sagen, når der er udsigt til stærkt stigende udgifter for borgeren og/eller kommunen?
7.    Hvilken løsningsorientering er der ved afgørelser fra Ankestyrelsen, som går kommunen imod?
Baggrund
Udvalget blev på mødet den 7. september 2020 orienteret om en konkret borgersag på et lukket sagspunkt.
Udvalget har efterfølgende ønsket, at rejse en principiel drøftelsessag omkring sagsbehandlingen. På mødet den 5. oktober 2020 blev der drøftet 8 spørgsmål omkring sagsbehandlingen.
Drøftelsen gav anledning til 2 supplerende spørgsmål, som besvares herunder af administrationen.
1.    Hvordan behandles sagen, når der er udsigt til stærkt stigende udgifter for borgeren og/eller kommunen?
En behandling af en ansøgning om økonomisk hjælp tager udgangspunkt i den udgift der søges til. Samtidig undersøges det, om behovet kan dækkes af et billigere alternativ, som tilgodeser behandlingsbehovet. Hvis kommunen har bevilget en behandling og borgeren ønsker en dyrere behandling, vil borgeren selv skulle afholde forskellen i prisen.
Hvis der i behandlingen af en ansøgning undervejs opstår forhold der bevirker, at behandlingsudgiften bliver meget dyrere end oprindeligt, vil kommunen gå i dialog med f.eks. tandlæge og borgeren om, hvad der kan være årsag til dette.
Hvis de stigende udgifter skyldes et ændret sundhedsfagligt anbefalet behandlingsbehov, vurderes ansøgningen ud fra dette.
7.    Hvilken løsningsorientering er der ved afgørelser fra Ankestyrelsen, som går kommunen imod?
Hvis Ankestyrelsen giver borgeren medhold i en klagesag, så kontakter Rådgivning og Udbetaling borgeren hurtigst muligt (indenfor 1 uge) efter modtagelse af afgørelsen. Borgeren modtager en ny afgørelse, der svarer til den afgørelse Ankestyrelsen har truffet.
Ankestyrelsen skiver altid i deres afgørelser, hvad kommunen skal forholde sig til.
Ankestyrelsens afgørelser drøftes på fagmøder, og implementeres på den måde i den fremadrettede sagsbehandling.
Retligt grundlag
Lov om Aktiv socialpolitik, §§ 81, 82 og 82a.
Handlemuligheder
Udvalget kan drøfte sagen og tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Det vurderes, at ansøgninger om enkeltydelser som hovedregel behandles på et tilfredsstillende fagligt niveau.
Rådgivning og Udbetaling har efter manuel optælling behandlet ca. 1.050 ansøgninger om enkeltydelser i 1. halvår af 2020 i R&U.
Der er i samme periode modtaget 27 klager over de afgørelser der er truffet, hvilket betyder at der klages i 2,6 % af ansøgningerne. Der føres ikke statistik over, hvor mange der får afslag på en ansøgning.
Ifølge seneste opgørelse fra Ankestyrelsens statistik er der afgjort 20 klagesager fra Slagelse Kommune i 1. halvår af 2020.
Heraf har kommunen fået medhold i 16 sager. 4 sager er hjemvist til fornyet behandling. Der er ingen ændringer/ophævelser af kommunens klagesagsafgørelser.
Sammenligning mellem hele landet og Slagelse Kommunes afgørelser vedr. enkeltydelser i procent:
Klagesager på enkeltydelser efter aktivloven 1. halvår 2020
Ankestyrelsen statistik
Stadfæstelse
Ændring/Ophævelse
Hjemvisning
Afvisning
Slagelse
80%
0
20%
0
Hele landet
78%
0,80%
15%
6,20%
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ikke relevant.
Konsekvenser for andre udvalg
Ikke relevant.
Indstilling
Chefer for Arbejdsmarked og Rådgivning og Udbetaling indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Udsat med bemærkning om, at punktet fremrykkes på dagsordenen ved næste møde.

14. Status vedrørende småjob (O)

14.   Status vedrørende småjob (O)

Sagsnr.: 330-2020-153660             Dok.nr.: 330-2020-444223                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om status vedrørende småjobs, herunder aktuelle tal og beskrivelse af ansættelsesproceduren.
Baggrund
I forbindelse med budget 2020-2023 blev det besluttet, at afsætte midler til etablering af op mod 100 småjobs til unge under 30 år på uddannelseshjælp og/eller studiejobs til unge studerende. Der blev afsat 3 mio. kr. i 2020 stigende til 7 mio. kr. i 2023.
Der er samlet set etableret 99 småjob. Aktuelt er der ca. 80 med en ansættelseskontrakt, da de resterende enten er påbegyndt uddannelse eller har fundet andet arbejde.
Status på økonomien er, et merforbrug på 0,5 mio. kr. til lønninger.
Ansættelsesprocedure:
·         Jobkonsulenter i Ungehuset opsøger virksomheder ift. ansættelse i småjob
·         Når virksomheden tilkendegiver, at de vil ansætte en ung i småjob, finder medarbejder i Ungehuset kandidat som kommer til samtale
·         Hvis virksomheden og den unge matcher hinandens kompetencer og interesser, bliver den unge ansat i virksomheden
·         Den unge bliver ansat i virksomheden
·         Løn og økonomi er i forankret i HR – bl.a. for at den unge skal få oplevelsen af, at det er et rigtigt job, de får løn og ikke ydelse for.
Selve ansættelsen:
·         Den unge bliver ansat 6 måneder af gangen, med mulighed for forlængelse med 6 måneder yderligere
·         Den unge blive ansat det antal timer, der svarer til det, de får på uddannelseshjælp
·         Den unge får økonomisk rådgivning ved behov, fx hjælp til at rette skattekort mm.
·         Jobkonsulenter fra Ungehuset er til rådighed for både den unge og virksomhed ved behov
·         Der er mulighed for at regulere i timetallet undervejs i ansættelsen:
o    Borger og virksomhed kan sammen beslutte, at den unge får flere timer. Disse timer betaler virksomheden selv løn for.
o    I særlige tilfælde hvor det vurderes, at være til gavn for den unge, kan der gives dispensation til at kommunen afholder udgiften der er forbundet med at lade den unge gå op i tid.
o    Hvis den unge ønsker færre timer fx pga. arbejdsopgavernes sværhedsgrad aftales dette mellem borger, virksomhed og en jobkonsulent fra Ungehuset. I de tilfælde vil den unge kunne få udbetalt supplerende uddannelseshjælp.
·         Der er løbende tæt kontakt mellem ungehusets jobkonsulenter, de unge og virksomhederne bl.a. for at sikre en løbende behovstilpasning af timetal ud fra hvad den unge får i ydelse og hvad den unge, kan klare.
For at sikre, at de unge er klædt bedst muligt på til at løse deres arbejdsopgaver, er der dels etableret et samarbejde med ZBC i forhold til et certificeret afspritningskursus for de unge, der skal varetage rengøringsopgaver. For de unge der skal varetage opgaver inden for det pædagogiske område, er der etableret et samarbejde med Gerlev Idrætsefterskole i forhold til et kursus i, hvordan man igangsætter udendørslege.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Udsat med bemærkning om, at punktet fremrykkes på dagsordenen ved næste møde.

15. Orientering vedrørende status på omlægning af STU-indsatsen (O)

15.   Orientering vedrørende status på omlægning af STU-indsatsen (O)

Sagsnr.: 330-2020-153658             Dok.nr.: 330-2020-444218                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om status på omlægning af STU-indsatsen
Baggrund
I forbindelse med budget 2020-2023 blev det besluttet at gennemføre en besparelse på 4 mio. kr. ved at omlægge STU-forløb til brug af private aktører og virksomhedsrettede forløb frem for kommunale.
I forbindelse med de månedlige statusopdateringer og de faste økonomiopfølgninger er Social- og Beskæftigelsesudvalget løbende blevet gjort opmærksomme på de udfordringer, der har været. Senest ved udvalgets møde den 10. august 2020 blev de orienteret om, at den forventede besparelse på 4 mio. kr. ikke forventedes indfriet før tidligst 2021. Dette primært pga.:
·         En takststigning på Center for Specialundervisning (CSU)
·         En markant forsinkelse af ændringer på STU-området grundet coronakrisen, da vi ikke har været i stand til at mødes med udbyderne og drøfte/forhandle om omlægning af STU til at være mere beskæftigelsesrettet.
I den forbindelse blev udvalget præsenteret for en handleplan bestående af tre elementer, der i det følgende gives en status på:
Handleplan
Status
Tværgående samarbejde mellem Jobcenteret og Center for Skole, hvor nøglemedarbejderne inden for STU-området indgår i en fælles proces, med det formål at opbygge et STU-arbejdsfællesskab. Dette arbejdsfællesskab skal være kendetegnet ved, at være et team, der tager ansvar for kerneopgaven – at gøre de unge livsduelige og uddannelsesparate samt nytænke og udvikle STU-området, så det målrettes i forhold til, hvad de unge skal efter endt forløb (job/uddannelse/fleksjob mv.).
 
Det tværgående arbejdsfællesskab har arbejdet indgående med udarbejdelse af et årshjul og indkredsning af de emner, som fællesskabet vil have fokus på i efteråret 2020 og foråret 2021:
·         Transporttræning v. STU-bevilling
·         Forebyggende indsatser generelt
·         Særlig indsats for misbrugere
Arbejdet med emnerne centreres om at forbedre STU-tilbuddene.
Der er indgået aftale med Klar til Start igennem Autismecenter Vestsjælland, som er et virksomhedsrettet STU-forløb med jobgaranti med opstart august 2020.
 
Forløbet er igangsat planmæssigt og de unge, der er i målgruppen visiteres hertil.
Der er udviklet et nyt etårigt forløb mellem Dalmose skolen, Langbjerggård, Center for skole og Ungeafdelingen i Jobcenteret. Forløbet er målrettet unge som er i gråzonen til STU, men som indtil nu har fået STU, da vi ikke har andre egnede tilbud. De unge skal have undervisning kombineret med praktikker, som vil understøtte, at de unge kan opstarte på ordinær uddannelse eller job efter første år.
 
Langbjerggaard erhvervsklasse er etableret med 5 elever.
 
AVU-klasse på CSU er etableret med 8 elever.
Antal borgere i målgruppen
·         Antal unge på STU i 2019: I 2019 var der i alt 105 unge på STU, heraf 85 på uddannelseshjælp og 20 på førtidspension.
·         Antal unge på STU i 2020: Aktuelt er der 115 unge på STU, hvoraf 90 er på uddannelseshjælp og 25 på førtidspension.
Stigningen fra 2019 til 2020 skyldes dels, at der er tale om en stor årgang i år samt dels, at der er en gruppe unge, der tidligere var omkring Produktionsskolen, inden de blev bevilliget en STU. På den måde har KUI-reformen medvirket til at øge presset på STU, da den gruppe af de unge, der tidligere ”mellemlandede” på Produktionsskolen inden de fik en STU, nu går direkte til STU.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Udsat med bemærkning om, at punktet fremrykkes på dagsordenen ved næste møde.

16. Orientering om tids- og procesplanen for en ny helhedsplan (O)

16.   Orientering om tids- og procesplanen for en ny helhedsplan (O)

Sagsnr.: 330-2020-153733             Dok.nr.: 330-2020-444501                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Børne- og Ungeudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Børne- og Ungeudvalget orienteres om Procesplan for udarbejdelse af ny boligsocial Helhedsplan 2021-2025.
Baggrund
Kompetencecenteret – En Fælles Indsats - har udarbejdet en overbliksplan for arbejdet frem mod en præsentation af grundlaget for en ny kommende boligsocial Helhedsplan (se bilag). Oversigten er udarbejdet på baggrund af en dialog med Landsbyggefonden omkring tidsfrister samt under hensyn til den kommunale beslutningsproces.
Retligt grundlag
Almenboligloven, LBK nr. 884 af 10. august 2011, kan anvendes som generelt grundlag ved fælles løsning af by- og boligsociale problemer.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Børne- og Ungeudvalget kan modtage orienteringen.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Den boligsociale Helhedsplan rammer ind i flere politiske udvalg, og vil i første omgang blive fremlagt Social- og Beskæftigelsesudvalget og Børne- og Ungeudvalget. En endelig fremlæggelse af forslag til kommende ny Boligsocial Helhedsplan 2021-2025 vil blive forelagt relevante udvalg og Byråd.
Indstilling
Social- og Projektchefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Børne- og Ungeudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Taget til orientering.
Udvalget ønsker politisk inddragelse og foreslår derfor, at relevante udvalg får mulighed for at komme med input i februar/marts 2021.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Udsat med bemærkning om, at punktet fremrykkes på dagsordenen ved næste møde.

17. Status vedrørende virksomhedsindsatsen (O)

17.   Status vedrørende virksomhedsindsatsen (O)

Sagsnr.: 330-2020-152856             Dok.nr.: 330-2020-441322                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Orientering om Jobcenter Slagelses samarbejde med virksomhederne, herunder hvordan virksomhederne står qua Corona.
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget blev den 2. december 2019 orienteret om status på det lokale arbejdsmarked og om, hvordan Jobcenter Slagelse bistår virksomhederne med at få kvalificeret arbejdskraft og forebygge mangelområder, samt styrke virksomhedernes sociale profil.
Det blev dengang vurderet, at den virksomhedsrettede indsats skulle fortsætte i samme retning, og at der skulle arbejdes videre med en professionel tilgang til virksomhederne, som en vigtig partner i beskæftigelsesindsatserne. Desuden blev det anbefalet, at der fortsat skulle lægges vægt på et tæt samarbejde mellem beskæftigelses-, erhvervs- og uddannelsesområdet.
I marts 2020 kom Corona’en, samfundet blev lukket ned ift. COVID-19 foranstaltninger, og med det blev en stor del af beskæftigelsesindsatsen sat på pause. 
COVID-19 har også haft stor indflydelse på virksomhedernes muligheder for at drive virksomhed, og der har været iværksat forskellige hjælpepakker både nationalt og lokalt. Desuden har der været iværksat forbedrede støttemuligheder for virksomheder i beskæftigelsesindsatsen, ex. justeringer i arbejdsfordelingsordningen og voksenlærlingeordningen.
I juni 2020 blev dele af beskæftigelsesindsatsen genoptaget, blandt andet muligheden for etablering af virksomhedsrettede forløb ift. borgere med behov for afklaring og/eller opkvalificering.
Den 2. november 2020 blev 1. udkast af Beskæftigelsesplan 2021-2022 forelagt Social- og Beskæftigelsesudvalget – herunder det politiske forord, hvor administrationen har indskrevet de overordnede konklusioner fra Mploy-anbefalingerne og de politiske erklæringer fra budget 2021-2022. Beskæftigelsesplanen beskriver de retninger og handlinger, der skal udmøntes i de kommende to år – også i forhold til virksomhedssamarbejdet.
Beskæftigelsen ift. Corona
De nyeste beskæftigelsestal for 2. kvartal 2020 viser, at Slagelse Kommune indtil nu ikke er blevet lige så hårdt ramt af COVID-19 som på landsplan, når det handler om antallet af
lokale arbejdspladser. I Slagelse Kommune var der et fald på 1,5 % i forhold til samme kvartal i 2019, mens der på landsplan var et fald på 2,1 %. Den landsdækkende opgørelse over ledigheden pr. 1. november 2020 viser, at det især fortsat er transport- samt hotel- og restaurationsbranchen, som er hårdest ramt af de større brancher. Det er derfor også de brancher, som har flest sager med arbejdsfordeling.
Virksomhedsrettede tilbud
Center for Arbejdsmarked & Integrations virksomhedskontakt i 2020 adskiller sig markant fra kontakten i 2019. Den primære årsag er naturligvis COVID-19. Kort efter genåbningen i juni fulgte sommerferien, hvor det som altid er vanskeligt at starte nye virksomhedsforløb op, fordi hovedparten af virksomhedernes personale holder ferie.
Rammerne for nye virksomhedsforløb er samtidig væsentligt ændret i forhold til før COVID-19-krisen. De mange afskedigelser betyder, at der i dag er færre virksomheder, som i henhold til lovkravene må etablere løntilskud. Samtidig er det i dag er vanskeligere at skabe match mellem borgere og virksomheder, fordi der skal tages særlige hensyn til borgere med sygdomme, som er i risikogrupperne i forhold til COVID-19.
Som følge af ovenstående er der sket et markant fald i antal virksomhedsrettede tilbud i virksomhederne i 2020 sammenlignet med sidste år.
Virksomhedskontakten
Selvom der i 2020 har været vanskeligere vilkår for at etablere virksomhedstilbud, er det ikke ensbetydende med, at CAI har mistet kontakten til virksomhederne. Tværtimod har CAI benyttet suspenderingsperioden til at lave målrettede og systematiske kampagner til de lokale virksomheder, og CAI har dermed samlet set øget kontakten til de lokale virksomheder.
Voksenlærlingeordningen
Der er sket en stigning i voksenlærlingeaftaler på både det offentlige og private arbejdsmarked i 2020, også ift. borgere der kommer fra ledighed. Øget fokus i CAI, øget tildeling af ubrugte AUB-midler til virksomheder med lærlingeforløb, samt en lempeligere voksenlærlingeordning, har hver især bidraget til den positive udvikling.
Jobrotationsordningen
Med jobrotationsordningen kan virksomheder sende en eller flere medarbejdere på efteruddannelse og erstatte de ansatte med ledige vikarer i uddannelsesperioden. I maj 2020 blev jobrotationsforløbene udskudt pga. Corona, men i efteråret har det været muligt at gennemføre de forskellige planlagte uddannelsesaktiviteter. Samlet set har niveauet for bevilling af jobrotation ligget stabilt, sammenlignet med tidligere.
Jobcenterets Rekrutteringsservice har været tilgængelig for virksomhederne i hele perioden, også i foråret hvor beskæftigelsesindsatsen stort set var suspenderet – Rekrutteringsservice har dog virket under vanskelige betingelser. Trods dette har det været muligt at opretholde niveauet for antal ansatte formidlede kandidater.
Retligt grundlag
Beskæftigelsesloven m.fl.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at virksomhedssamarbejdet fortsætter i samme retning, og med de handlingsinitiativer og indhold, der er lagt op til i Beskæftigelsesplanen 2021-2022.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Udsat med bemærkning om, at punktet fremrykkes på dagsordenen ved næste møde.

18. Punkter til kommende møder (O)

18.   Punkter til kommende møder (O)

Sagsnr.: 330-2017-90446               Dok.nr.: 330-2020-435998                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på Social- og Beskæftigelsesudvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte at godkende punkter til orientering, drøftelse og/eller beslutning på udvalgets kommende møder.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Udsat.

19. Godkendelse af referat (B)

19.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2020-27839               Dok.nr.: 330-2020-436016                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende referatet fra dagens møde.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender referatet fra udvalgets møde.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Godkendt.