Social- og Beskæftigelsesudvalget (2018-2021) – Referat – 11. januar 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90442               Dok.nr.: 330-2020-471345                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende dagsordenen til mødet mandag den 11. januar 2021.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender dagsordenen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
Godkendt.
Morten Hass Augustsen (V) deltager i mødet fra kl. 14:00.

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90444               Dok.nr.: 330-2020-471341                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager informationer til gensidig orientering.
Baggrund
Pr. 1. januar 2021 overtager ATP bevillingskompetencen vedr. seniorpension. Tidligere lå opgaven i kommunerne, hvor den i Slagelse kommune har ligget hos Rådgivning og Udbetaling.
Borgerne skal fra 1. januar 2021 søge seniorpension via borger.dk. Når ATP har vurderet, at beskæftigelseskravet er opfyldt, retter de henvendelse til kommunen.
Jobcenterets opgave i sagerne er uændret idet vi fortsat skal udarbejde oplysningsskema vedr. helbred og job.
Jobcenteret har en svarfrist på tre måneder fra den dag henvendelsen modtages fra ATP.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringerne.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.

3. Orientering om svar på supplerende spørgsmål til sagsbehandling (O)

3.     Orientering om svar på supplerende spørgsmål til sagsbehandling (O)

Sagsnr.: 330-2020-140842             Dok.nr.: 330-2020-478870                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal orienteres om administrationens svar på supplerende spørgsmål til sag nr. 5 fra udvalgsmødet d. 5. oktober 2020. Sagen vedrørte drøftelse af principielle spørgsmål til sagsbehandling.
Formand Thomas Clausen (Ø) formulerer de uddybende spørgsmål, der ønskes svar på:
1.    Hvordan behandles sagen, når der er udsigt til stærkt stigende udgifter for borgeren og/eller kommunen?
7.    Hvilken løsningsorientering er der ved afgørelser fra Ankestyrelsen, som går kommunen imod?
Baggrund
Udvalget blev på mødet den 7. september 2020 orienteret om en konkret borgersag på et lukket sagspunkt.
Udvalget har efterfølgende ønsket, at rejse en principiel drøftelsessag omkring sagsbehandlingen. På mødet den 5. oktober 2020 blev der drøftet 8 spørgsmål omkring sagsbehandlingen.
Drøftelsen gav anledning til 2 supplerende spørgsmål, som besvares herunder af administrationen.
1.    Hvordan behandles sagen, når der er udsigt til stærkt stigende udgifter for borgeren og/eller kommunen?
En behandling af en ansøgning om økonomisk hjælp tager udgangspunkt i den udgifder søges til. Samtidig undersøges det, om behovet kan dækkes af et billigere alternativ, som tilgodeser behandlingsbehovet. Hvis kommunen har bevilget en behandling og borgeren ønsker en dyrere behandling, vil borgeren selv skulle afholde forskellen i prisen.
Hvis der i behandlingen af en ansøgning undervejs opstår forhold der bevirker, at behandlingsudgiften bliver meget dyrere end oprindeligt, vil kommunen gå i dialog med f.eks. tandlæge og borgeren om, hvad der kan være årsag til dette.
Hvis de stigende udgifter skyldes et ændret sundhedsfagligt anbefalet behandlingsbehov, vurderes ansøgningen ud fra dette.
7.    Hvilken løsningsorientering er der ved afgørelser fra Ankestyrelsen, som går kommunen imod?
Hvis Ankestyrelsen giver borgeren medhold i en klagesag, så kontakter Rådgivning og Udbetaling borgeren hurtigst muligt (indenfor en uge) efter modtagelse af afgørelsen. Borgeren modtager en ny afgørelse, der svarer til den afgørelse Ankestyrelsen har truffet.
Ankestyrelsen skriver altid i deres afgørelser, hvad kommunen skal forholde sig til.
Ankestyrelsens afgørelser drøftes altid på fagmøder og implementeres på den måde i den fremadrettede sagsbehandling. Konkret indarbejdes relevante justeringer i arbejdsgangene, ligesom ledelsen har fokus på, at det ændrede får rodfæste hos medarbejderne.
Retligt grundlag
Lov om Aktiv socialpolitik, §§ 81, 82 og 82a.
Handlemuligheder
Udvalget kan drøfte sagen og tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Det vurderes, at ansøgninger om enkeltydelser som hovedregel behandles på et tilfredsstillende fagligt niveau.
Rådgivning og Udbetaling har efter manuel optælling behandlet ca. 1.050 ansøgninger om enkeltydelser i 1. halvår af 2020 i R&U.
Der er i samme periode modtaget 27 klager over de afgørelser der er truffet, hvilket betyder at der klages i 2,6 % af ansøgningerne. Der føres ikke statistik over, hvor mange der får afslag på en ansøgning.
Ifølge seneste opgørelse fra Ankestyrelsens statistik er der afgjort 20 klagesager fra Slagelse Kommune i 1. halvår af 2020.
Heraf har kommunen fået medhold i 16 sager. 4 sager er hjemvist til fornyet behandling. Der er ingen ændringer/ophævelser af kommunens klagesagsafgørelser. I bilaget orienteres om kommunens håndtering af de fire hjemviste sager.
Den oprindelige sag som Social- og Beskæftigelsesudvalget behandlede under et lukket punkt ved deres møde den 10. august 2020, er ikke en del af denne statistik, da Ankestyrelsen først traf beslutning herom den 10. juli 2020, altså i 2. halvår. Derfor gengives her den information, der blev fremsendt til udvalget via mail den 10. november 2020 – en status vedr. den oprindelige sag:
Ansøgningen om tandbehandling er behandlet i Region Hovedstaden, da borger har fået stillet en diagnose der betyder, at tandbehandlingen dækkes af sundhedslovens § 166. Da R&U blev bekendt med diagnosen, vejledte vi borger omkring ansøgning i Regionen, så ansøgningen kunne behandles hurtigst muligt.
Borgers ægtefælle har kontaktet Rådgivning og Udbetaling (R&U) og fortalt, at borger har modtaget en skriftlig afgørelse fra Regionen. Ægtefællen oplyser, at Regionen har bevilget helproteser, da det vurderes, at borger ikke vedligeholder sine tænder og derfor ikke vil kunne passe implantater. R&U havde også bevilget helprotese til borger, men denne behandling ønskede borger ikke, og påbegyndte derfor ikke tandbehandlingen.
Borger ønsker, at få implantater. Borger har derfor ikke bestemt sig for, om borger vil klage over afgørelsen eller om borger vil tage imod tilbuddet om helproteser. Det er Regionen der vil behandle en evt. klage og der gøres ikke yderligere i sagen i R&U”.
Sammenligning mellem hele landet og Slagelse Kommunes afgørelser vedr. enkeltydelser i procent:
Klagesager på enkeltydelser efter aktivloven 1. halvår 2020
Ankestyrelsen statistik
Stadfæstelse
Ændring/Ophævelse
Hjemvisning
Afvisning
Slagelse
80%
0
20%
0
Hele landet
78%
0,80%
15%
6,20%
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ikke relevant.
Konsekvenser for andre udvalg
Ikke relevant.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Udsat med bemærkning om, at punktet fremrykkes på dagsordenen ved næste møde.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
(A), (O) og (F) tager orienteringen til efterretning.
Christopher Trung (V) modtager orienteringen.
Thomas Clausen (Ø) modtager orienteringen. Han gør samtidig opmærksom på, at han gerne havde set et notat udarbejdet, der besvarer det principielle spørgsmål: Hvad gør Slagelse Kommune i sager, hvor der kommer en afgørelse, der går Slagelse Kommune imod og som samtidig betyder, at der ikke kan fortsættes i det sagsbehandlingsspor der er lagt?
Notatet skulle have givet svar på, hvad det konkret er, der implementeres, hvordan det implementeres og hvordan det sikres, at den nye viden får fodfæste.
Dette blev støttet af Christopher Trung (V) og Helle Blak (F).

4. Status vedrørende småjob (O)

4.     Status vedrørende småjob (O)

Sagsnr.: 330-2020-153660             Dok.nr.: 330-2020-478873                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om status vedrørende småjobs, herunder aktuelle tal og beskrivelse af ansættelsesproceduren.
Baggrund
I forbindelse med budget 2020-2023 blev det besluttet, at afsætte midler til etablering af op mod 100 småjobs til unge under 30 år på uddannelseshjælp og/eller studiejobs til unge studerende. Der blev afsat 3 mio. kr. i 2020 stigende til 7 mio. kr. i 2023.
Der er samlet set etableret 99 småjob. Aktuelt er der ca. 80 med en ansættelseskontrakt, da de resterende enten er påbegyndt uddannelse eller har fundet andet arbejde.
Status på økonomien er, et merforbrug på 0,5 mio. kr. til lønninger.
Ansættelsesprocedure:
·         Jobkonsulenter i Ungehuset opsøger virksomheder ift. ansættelse i småjob
·         Når virksomheden tilkendegiver, at de vil ansætte en ung i småjob, finder medarbejder i Ungehuset kandidat som kommer til samtale
·         Hvis virksomheden og den unge matcher hinandens kompetencer og interesser, bliver den unge ansat i virksomheden
·         Den unge bliver ansat i virksomheden
·         For at give den unge en oplevelse af, at det er et rigtigt job, ansættes denne via HR, ligesom alle modtager en ansættelseskontrakt (eksempel vedlagt som bilag – vær her opmærksom på, at de altid indplaceres på den overenskomst, som passer til deres arbejdsområde/opgaver).
Selve ansættelsen:
·         Den unge bliver ansat 6 måneder af gangen, med mulighed for forlængelse med 6 måneder yderligere
·         Den unge blive ansat det antal timer, der svarer til det, de får på uddannelseshjælp
·         Den unge får økonomisk rådgivning ved behov, fx hjælp til at rette skattekort mm.
·         Jobkonsulenter fra Ungehuset er til rådighed for både den unge og virksomhed ved behov
·         Der er mulighed for at regulere i timetallet undervejs i ansættelsen:
o    Borger og virksomhed kan sammen beslutte, at den unge får flere timer. Disse timer betaler virksomheden selv løn for.
o    I særlige tilfælde hvor det vurderes, at være til gavn for den unge, kan der gives dispensation til at kommunen afholder udgiften der er forbundet med at lade den unge gå op i tid.
o    Hvis den unge ønsker færre timer fx pga. arbejdsopgavernes sværhedsgrad aftales dette mellem borger, virksomhed og en jobkonsulent fra Ungehuset. I de tilfælde vil den unge kunne få udbetalt supplerende uddannelseshjælp.
·         Der er løbende tæt kontakt mellem ungehusets jobkonsulenter, de unge og virksomhederne bl.a. for at sikre en løbende behovstilpasning af timetal ud fra hvad den unge får i ydelse og hvad den unge, kan klare.
For at sikre, at de unge er klædt bedst muligt på til at løse deres arbejdsopgaver, er der dels etableret et samarbejde med ZBC i forhold til et certificeret afspritningskursus for de unge, der skal varetage rengøringsopgaver. For de unge der skal varetage opgaver inden for det pædagogiske område, er der etableret et samarbejde med Gerlev Idrætsefterskole i forhold til et kursus i, hvordan man igangsætter udendørslege.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende:  
Udsat med bemærkning om, at punktet fremrykkes på dagsordenen ved næste møde.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.

5. Orientering vedrørende status på omlægning af STU-indsatsen (O)

5.     Orientering vedrørende status på omlægning af STU-indsatsen (O)

Sagsnr.: 330-2020-153658             Dok.nr.: 330-2020-478876                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om status på omlægning af STU-indsatsen
Baggrund
I forbindelse med budget 2020-2023 blev det besluttet at gennemføre en besparelse på 4 mio. kr. ved at omlægge STU-forløb til brug af private aktører og virksomhedsrettede forløb frem for kommunale.
I forbindelse med de månedlige statusopdateringer og de faste økonomiopfølgninger er Social- og Beskæftigelsesudvalget løbende blevet gjort opmærksomme på de udfordringer, der har været. Senest ved udvalgets møde den 10. august 2020 blev de orienteret om, at den forventede besparelse på 4 mio. kr. ikke forventedes indfriet før tidligst 2021. Dette primært pga.:
·         En takststigning på Center for Specialundervisning (CSU)
·         En markant forsinkelse af ændringer på STU-området grundet coronakrisen, da vi ikke har været i stand til at mødes med udbyderne og drøfte/forhandle om omlægning af STU til at være mere beskæftigelsesrettet.
I den forbindelse blev udvalget præsenteret for en handleplan bestående af tre elementer, der i det følgende gives en status på:
Handleplan
Status
Tværgående samarbejde mellem Jobcenteret og Center for Skole, hvor nøglemedarbejderne inden for STU-området indgår i en fælles proces, med det formål at opbygge et STU-arbejdsfællesskab. Dette arbejdsfællesskab skal være kendetegnet ved, at være et team, der tager ansvar for kerneopgaven – at gøre de unge livsduelige og uddannelsesparate samt nytænke og udvikle STU-området, så det målrettes i forhold til, hvad de unge skal efter endt forløb (job/uddannelse/fleksjob mv.).
 
Det tværgående arbejdsfællesskab har arbejdet indgående med udarbejdelse af et årshjul og indkredsning af de emner, som fællesskabet vil have fokus på i efteråret 2020 og foråret 2021:
·         Transporttræning v. STU-bevilling
·         Forebyggende indsatser generelt
·         Særlig indsats for misbrugere
Arbejdet med emnerne centreres om at forbedre STU-tilbuddene.
Der er indgået aftale med Klar til Start igennem Autismecenter Vestsjælland, som er et virksomhedsrettet STU-forløb med jobgaranti med opstart august 2020.
 
Forløbet er igangsat planmæssigt og de unge, der er i målgruppen visiteres hertil.
Der er udviklet et nyt etårigt forløb mellem Dalmose skolen, Langbjerggård, Center for skole og Ungeafdelingen i Jobcenteret. Forløbet er målrettet unge som er i gråzonen til STU, men som indtil nu har fået STU, da vi ikke har andre egnede tilbud. De unge skal have undervisning kombineret med praktikker, som vil understøtte, at de unge kan opstarte på ordinær uddannelse eller job efter første år.
 
Langbjerggaard erhvervsklasse er etableret med 5 elever.
 
AVU-klasse på CSU er etableret med 8 elever.
Antal borgere i målgruppen
·         Antal unge på STU i 2019: I 2019 var der i alt 105 unge på STU, heraf 85 på uddannelseshjælp og 20 på førtidspension.
·         Antal unge på STU i 2020: Aktuelt er der 115 unge på STU, hvoraf 90 er på uddannelseshjælp og 25 på førtidspension.
Stigningen fra 2019 til 2020 skyldes dels, at der er tale om en stor årgang i år samt dels, at der er en gruppe unge, der tidligere var omkring Produktionsskolen, inden de blev bevilliget en STU. På den måde har KUI-reformen medvirket til at øge presset på STU, da den gruppe af de unge, der tidligere ”mellemlandede” på Produktionsskolen inden de fik en STU, nu går direkte til STU.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Udsat med bemærkning om, at punktet fremrykkes på dagsordenen ved næste møde.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Der sendes en mail til udvalget indeholdende: 1) Økonomi for STU-området, herunder STU-elevtakster, 2) uddybning af, hvordan bevillingen af STU foregår, herunder, hvem der har hvilke kompetencer samt 3) uddybning vedr. målgruppen, herunder de individuelle forskelle.

6. Orientering om tids- og procesplanen for en ny helhedsplan (O)

6.     Orientering om tids- og procesplanen for en ny helhedsplan (O)

Sagsnr.: 330-2020-153733             Dok.nr.: 330-2020-478883                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Børne- og Ungeudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Børne- og Ungeudvalget orienteres om Procesplan for udarbejdelse af ny boligsocial Helhedsplan 2021-2025.
Baggrund
Kompetencecenteret – En Fælles Indsats - har udarbejdet en overbliksplan for arbejdet frem mod en præsentation af grundlaget for en ny kommende boligsocial Helhedsplan (se bilag). Oversigten er udarbejdet på baggrund af en dialog med Landsbyggefonden omkring tidsfrister samt under hensyn til den kommunale beslutningsproces.
Retligt grundlag
Almenboligloven, LBK nr. 884 af 10. august 2011, kan anvendes som generelt grundlag ved fælles løsning af by- og boligsociale problemer.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Børne- og Ungeudvalget kan modtage orienteringen.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Den boligsociale Helhedsplan rammer ind i flere politiske udvalg, og vil i første omgang blive fremlagt Social- og Beskæftigelsesudvalget og Børne- og Ungeudvalget. En endelig fremlæggelse af forslag til kommende ny Boligsocial Helhedsplan 2021-2025 vil blive forelagt relevante udvalg og Byråd.
Indstilling
Social- og Projektchefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Børne- og Ungeudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Udsat med bemærkning om, at punktet fremrykkes på dagsordenen ved næste møde.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Taget til orientering.
Udvalget ønsker politisk inddragelse og foreslår derfor, at relevante udvalg får mulighed for at komme med input i februar/marts 2021.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
Rune Gustafsen deltager i drøftelsen.
Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen og tilslutter sig Børne- og Ungeudvalgets bemærkning á 30. november 2020: Ønsker politisk inddragelse og foreslår derfor, at relevante udvalg får mulighed for at komme med input i februar/marts 2021.

7. Status vedrørende virksomhedsindsatsen (O)

7.     Status vedrørende virksomhedsindsatsen (O)

Sagsnr.: 330-2020-152856             Dok.nr.: 330-2020-478919                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Orientering om Jobcenter Slagelses samarbejde med virksomhederne, herunder hvordan virksomhederne står qua Corona.
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget blev den 2. december 2019 orienteret om status på det lokale arbejdsmarked og om, hvordan Jobcenter Slagelse bistår virksomhederne med at få kvalificeret arbejdskraft og forebygge mangelområder, samt styrke virksomhedernes sociale profil.
Det blev dengang vurderet, at den virksomhedsrettede indsats skulle fortsætte i samme retning, og at der skulle arbejdes videre med en professionel tilgang til virksomhederne, som en vigtig partner i beskæftigelsesindsatserne. Desuden blev det anbefalet, at der fortsat skulle lægges vægt på et tæt samarbejde mellem beskæftigelses-, erhvervs- og uddannelsesområdet.
I marts 2020 kom Corona’en, samfundet blev lukket ned ift. COVID-19 foranstaltninger, og med det blev en stor del af beskæftigelsesindsatsen sat på pause. 
COVID-19 har også haft stor indflydelse på virksomhedernes muligheder for at drive virksomhed, og der har været iværksat forskellige hjælpepakker både nationalt og lokalt. Desuden har der været iværksat forbedrede støttemuligheder for virksomheder i beskæftigelsesindsatsen, ex. justeringer i arbejdsfordelingsordningen og voksenlærlingeordningen.
I juni 2020 blev dele af beskæftigelsesindsatsen genoptaget, blandt andet muligheden for etablering af virksomhedsrettede forløb ift. borgere med behov for afklaring og/eller opkvalificering.
Den 2. november 2020 blev 1. udkast af Beskæftigelsesplan 2021-2022 forelagt Social- og Beskæftigelsesudvalget – herunder det politiske forord, hvor administrationen har indskrevet de overordnede konklusioner fra Mploy-anbefalingerne og de politiske erklæringer fra budget 2021-2022. Beskæftigelsesplanen beskriver de retninger og handlinger, der skal udmøntes i de kommende to år – også i forhold til virksomhedssamarbejdet.
Beskæftigelsen ift. Corona
De nyeste beskæftigelsestal for 2. kvartal 2020 viser, at Slagelse Kommune indtil nu ikke er blevet lige så hårdt ramt af COVID-19 som på landsplan, når det handler om antallet af
lokale arbejdspladser. I Slagelse Kommune var der et fald på 1,5 % i forhold til samme kvartal i 2019, mens der på landsplan var et fald på 2,1 %. Den landsdækkende opgørelse over ledigheden pr. 1. november 2020 viser, at det især fortsat er transport- samt hotel- og restaurationsbranchen, som er hårdest ramt af de større brancher. Det er derfor også de brancher, som har flest sager med arbejdsfordeling.
Virksomhedsrettede tilbud
Center for Arbejdsmarked & Integrations virksomhedskontakt i 2020 adskiller sig markant fra kontakten i 2019. Den primære årsag er naturligvis COVID-19. Kort efter genåbningen i juni fulgte sommerferien, hvor det som altid er vanskeligt at starte nye virksomhedsforløb op, fordi hovedparten af virksomhedernes personale holder ferie.
Rammerne for nye virksomhedsforløb er samtidig væsentligt ændret i forhold til før COVID-19-krisen. De mange afskedigelser betyder, at der i dag er færre virksomheder, som i henhold til lovkravene må etablere løntilskud. Samtidig er det i dag er vanskeligere at skabe match mellem borgere og virksomheder, fordi der skal tages særlige hensyn til borgere med sygdomme, som er i risikogrupperne i forhold til COVID-19.
Som følge af ovenstående er der sket et markant fald i antal virksomhedsrettede tilbud i virksomhederne i 2020 sammenlignet med sidste år.
Virksomhedskontakten
Selvom der i 2020 har været vanskeligere vilkår for at etablere virksomhedstilbud, er det ikke ensbetydende med, at CAI har mistet kontakten til virksomhederne. Tværtimod har CAI benyttet suspenderingsperioden til at lave målrettede og systematiske kampagner til de lokale virksomheder, og CAI har dermed samlet set øget kontakten til de lokale virksomheder.
Voksenlærlingeordningen
Der er sket en stigning i voksenlærlingeaftaler på både det offentlige og private arbejdsmarked i 2020, også ift. borgere der kommer fra ledighed. Øget fokus i CAI, øget tildeling af ubrugte AUB-midler til virksomheder med lærlingeforløb, samt en lempeligere voksenlærlingeordning, har hver især bidraget til den positive udvikling.
Jobrotationsordningen
Med jobrotationsordningen kan virksomheder sende en eller flere medarbejdere på efteruddannelse og erstatte de ansatte med ledige vikarer i uddannelsesperioden. I maj 2020 blev jobrotationsforløbene udskudt pga. Corona, men i efteråret har det været muligt at gennemføre de forskellige planlagte uddannelsesaktiviteter. Samlet set har niveauet for bevilling af jobrotation ligget stabilt, sammenlignet med tidligere.
Jobcenterets Rekrutteringsservice har været tilgængelig for virksomhederne i hele perioden, også i foråret hvor beskæftigelsesindsatsen stort set var suspenderet – Rekrutteringsservice har dog virket under vanskelige betingelser. Trods dette har det været muligt at opretholde niveauet for antal ansatte formidlede kandidater.
Retligt grundlag
Beskæftigelsesloven m.fl.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at virksomhedssamarbejdet fortsætter i samme retning, og med de handlingsinitiativer og indhold, der er lagt op til i Beskæftigelsesplanen 2021-2022.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Udsat med bemærkning om, at punktet fremrykkes på dagsordenen ved næste møde.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
Susanne Brogaard deltager i drøftelsen.
Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
De nyeste tal, der blev anvendt ved orienteringen eftersendes til udvalget pr. mail.

8. Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

8.     Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

Sagsnr.: 330-2018-38133               Dok.nr.: 330-2020-501868                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget følger på hvert møde op på de politiske mål, der er politisk udpeget som de vigtigste i Beskæftigelsesplanen samt øvrige ønskede nøgletal.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte orienteringen om nøgletal.
Vurdering
Nedenstående skema samler op på kommunens rangering i forhold til landsplan og sammenlignelige kommuner på de 7 politiske mål. Skemaet viser, hvor stor en afvigelse i procentpoint, som kommunen har i forhold til den landsdækkende effekt, som har betydning for kommunens økonomi.
Skemaet viser, at der kan være behov for at fokusere på mål 3, fordi effekten med en placering 3 er dårligere end både på landsplan og i sammenlignelige kommuner.
Beskæftigelsen for borgere, som er bosat i kommunen, er faldet mere end på landsplan. De øvrige nøgletal indikerer dog, at der ikke umiddelbart er en sammenhæng til borgere med tilknytning til Jobcentret.
Når man belyser beskæftigelsestallene på alder, så fremgår det, at det primært er for målgruppen af unge under 15 år og op til 24 år, at der er tabt flere lønnede timer. Det vil sige, at det større fald i lønnede timer især er sket blandt ungarbejdere og studerende, samt unge der er blevet afskediget og i stedet er påbegyndt en uddannelse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter nøgletallene for beskæftigelsesområdet.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
Drøftet.
Administrationen orienterede kort om de senest opdaterede tal (disse eftersendes til udvalget pr. mail).

9. Status på Social- og Beskæftigelsesudvalgets punkter i budgetaftale 2021-2024 (D)

9.     Status på Social- og Beskæftigelsesudvalgets punkter i budgetaftale 2021-2024 (D)

Sagsnr.: 330-2020-165461             Dok.nr.: 330-2020-497771                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte status på udvalgets punkter i budgetaftale 2021-2024 jf. styringsark.
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget besluttede ved deres møde den 30. november 2020 en afrapporteringsmodel for udvalgets punkter i budgetaftale 2021-2024 på tre niveauer:
1) De faste økonomiopfølgninger i månederne februar, maj, august og november 2021
2) Overordnet status på arbejdet med punkterne i budgetaftalen ved Social- og Beskæftigelsesudvalgets møder i månederne juni og oktober 2021.
3) Når der er en udvikling inden for et af budgetaftalens punkter, der gør det relevant, at give udvalget en konkret orientering. I disse tilfælde vil sagerne komme på enkeltvis. 
Udvalget modtager herudover en overordnet status ved deres møde den 11. januar 2021. Denne status består af hhv. et opdateret styringsark samt en procesplan for implementering af servicetjekket (BDO’s analyse af beskæftigelsesområdet). Begge er vedhæftede som bilag.
Det er opdaterede versioner af denne form for overordnet status, udvalget vil modtage ved deres møder i juni og oktober 2021 jf. afrapporteringsmodel.
Retligt grundlag
Det retlige grundlag for budgettet fremgår af Den Kommunale Styringslov §§ 37 – 40. I Regler for Økonomistyring for Slagelse Kommune har byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter status på udvalgets punkter i budgetaftale 2021-2024 jf. styringsarket.
Vurdering
Det vurderes, at styringsarket i dets nuværende form giver udvalget et opdateret billede af status og nuværende/planlagte indsatser for hver af udvalgets punkter i budgetaftale 2021-2024.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter styringsarket
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
Drøftet.
Administrationen orienterede om, at der er en sammenhæng mellem punkt 9 og 10, hvorfor de to punkter kan behandles samtidig.
Da (V) ikke er en del af budgetaftalen, tager (V) forbehold for opfølgning på Budgetaftale 2021-2024.

10. Budget 2021 - Social- og Beskæftigelsesudvalgets budget 2021 (B)

10.   Budget 2021 - Social- og Beskæftigelsesudvalgets budget 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2020-165536             Dok.nr.: 330-2020-498410                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte udvalgets budget for 2021, herunder konkrete tiltag fra budgetaftalen samt fastsætte fokusmål for arbejdet i 2021.
Baggrund
Byrådet vedtog budget 2021 med tilhørende budgetaftale den 5. oktober 2020. Budgettet er udmøntet på udvalgets område og de relevante elementer i budgetaftalen skal ligeledes udmøntes i konkrete projekter og handlinger.
Til budget 2021 skal fagudvalgene relatere sig til de fire tværgående indsatser og give input til hvordan fagudvalgets områder kan bidrage til den positive udvikling af disse:
  • Sundhedsområdet
  • Uddannelsesområdet
  • Mestring af eget liv
  • Beskæftigelsesområdet
For udvalgets egne områder skal der fastlægges fokusmål for 2021 og det skal aftales hvordan der følges op på målene.
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 36-42 omkring kommuners økonomiforvaltning, samt budgetaftale for 2021-2024.  
Handlemuligheder
Udmøntningen af udvalgets budget følger de på fordelingsprincipper der har været beskrevet i budgetgrundlaget og har fulgt udviklingen i budgetrammen i løbet af processen for vedtagelsen af budget 2021-2024. Det digitale budget for SBU 2021-2024 er vedlagt som bilag. Det samme er budgetaftalen 2021-2024.
Fra budgetaftalen er følgende temaer og projekter de mest centrale for Social- og Beskæftigelsesudvalget – for en nærmere beskrivelse af proces og handlinger henvises vil styringsarket der er vedlagt som bilag til sagen ’Status på Social- og Beskæftigelsesudvalgets punkter i budgetaftale 2021-2024’:
·         Nedbringelse af forsørgelsesudgifterne, herunder straksaktivering og VEU.
·         Oprettelse af 20 EGU-pladser.
·         Én indgang til Slagelse Kommune.
·         Flere jobs i udsatte boligområder.
Der skal for alle fagudvalg defineres 5-7 fokusmål for udvalgets budget. Ved at fastlægge mål for 2021 for udvalgets område får udvalget mulighed for at drøfte og fastlægge hvilke temaer og indikatorer, der skal fokus på i budgetåret. Målopfyldelse skal ske inden for udvalgets ramme. Opfølgning på målene indarbejdes i budgetopfølgning og der gives løbende status på udviklingen til fagudvalget.
Vurdering
Drøftelse af udvalgets budget 2021, hvor der både gennemgås temaer og projekter fra budgetaftalen og hvor udvalget fastsætter fokusmål er med til at understøtte fremdriften i arbejdet med særlige temaer og indsatser i budget 2021.
Social- og Beskæftigelsesudvalget drøftede ved deres møde den 30. november 2020, hvordan de løbende vil orienteres i forhold til udvalgets punkter i budget 2021-2024. I den forbindelse besluttede udvalget en afrapporteringsmodel i tre niveauer:
1) De faste økonomiopfølgninger i månederne februar, maj, august og november 2021
2) Overordnet status på arbejdet med punkterne i budgetaftalen ved Social- og Beskæftigelsesudvalgets møder i månederne juni og oktober 2021.
3) Når der er en udvikling inden for et af budgetaftalens punkter, der gør det relevant, at give udvalget en konkret orientering. I disse tilfælde vil sagerne komme på enkeltvis. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.   at  Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter budget 2021 og relevante punkter fra budgetaftalen for budget 2021
2.   at  Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter og fastlægger 5-7 fokusmål for udvalgets område for budgetåret 2021
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
Ad 1) Drøftet
Ad 2) Drøftet.
Social- og Beskæftigelsesudvalget har følgende fokusområder:
Nedbringelse af forsørgelsesudgifterne, herunder straksaktivering og VEU.
Oprettelse af 20 EGU-pladser.
Én indgang til Slagelse Kommune.
Flere jobs i udsatte boligområder.

11. Budget 2022 - 2025 - tilrettelæggelse af proces (B)

11.   Budget 2022 - 2025 - tilrettelæggelse af proces (B)

Sagsnr.: 330-2020-165526             Dok.nr.: 330-2020-498315                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal beslutte processen for udvalgets behandling af forslag til budget 2022-2025
Baggrund
Byrådet har den 14. december 2020 vedtaget tidsplan for processen for behandling og vedtagelse af budget 2022-25. Det er i den forbindelse besluttet at fagudvalgene i løbet af foråret 2021 skal drøfte udvalgets budget, herunder:
ü  Status på området og på budgetaftalen for 2021
ü  De underliggende budgetforudsætninger
ü  Udvalgets bidrag til arbejdet med de tværgående indsatser
ü  Udvalgets handlemuligheder i forhold til kan/skal opgaver på området
ü  Eventuelle forslag til omprioriteringer samt status på områdets investeringsplan, forslag til omprioriteringer og nye anlæg
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 37-40 omkring kommuners budgetlægning, samt vedtaget politiks budgetproces for budget 2022-2025. 
Handlemuligheder
Forvaltningen foreslår at der i løbet af foråret gennemføres følgende proces:
o    Februar – status på udviklingen i budgetforudsætninger siden vedtagelsen af budget 2021
o    Marts - kan/skal og mulige omprioriteringer inden for rammen (opgave jf. budgetaftale 2021-2024, der styres fra centralt hold)
o    April og maj – dialogmøder med relevante interessenter og evt. fællesmøder med andre udvalg. Drøftelse af regnskab 2020, budgetopfølgning 2 og betydning for budgetforslag.
Konkret foreslås det, at der inden udvalgets møde den 3. maj 2021 er afholdt ét fælles møde, hvor både borgere og interessenter inviteres til fælles dialog. Mødet vil forventes at skulle afholdes online, men er det muligt med et fysisk møde, vil dette blive overvejet. Ligesom en evt. kombination af fysisk/online vil kunne tænkes ind, hvis mulighederne er der.
o    Maj – samlet budgetforslag for området
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan foreslå konkrete temaer der ønskes drøftet, ligesom der kan ændres i hvornår de enkelte elementer drøftes.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at ét fælles dialogmøde med deltagelse af både borgere og interessenter vil fungere bedst. Generelt er det en udfordring, at sikre borgerdeltagelse, selvom der er indgået aftale direkte. Ved dialogmødet i 2020, der blev afholdt online pga. corona blev borgere og interessenter blandet, hvilket ikke gav anledning til udfordringer, tværtimod gav flere efterfølgende udtryk for, at dette havde været positivt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter udvalgets proces for budget 2022 – 2025
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter at følge processen som beskrevet under "Handlemuligheder".

12. Mødeplan for Social- og Beskæftigelsesudvalget - 2021 (B)

12.   Mødeplan for Social- og Beskæftigelsesudvalget - 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2020-156213             Dok.nr.: 330-2020-471329                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende mødeplan for 2. halvår – 2021.
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget vedtog på udvalgets møde mandag den 30. november 2020 mødeplan for 1. halvår – 2021.
Byrådet vedtog på møde mandag den 14. december 2020, justeret mødeplan for 2. halvår 2021 – Bilag 2.
Den foreslåede justering indebærer, at fagudvalgsmøderne for september måned rykkes til den sidste uge af august. Idet fagudvalgenes augustmøder i forvejen ligger i anden uge af august, vil der kun være to uger mellem de to møder. Dette kan dog korrigeres, idet fagudvalgene kan beslutte for eksempel at slå de to møder sammen. I den forbindelse skal der være opmærksomhed på datoerne for møder i og dermed deadlines til Økonomiudvalget og Byrådet, såfremt der skal videresendes sager.
Social- og Beskæftigelsesudvalgets møder i 2. halvår - 2021:
Mandag den 9. august
Mandag den 30. august
Mandag den 4. oktober
Mandag den 1. november
Mandag den 6. december
Retligt grundlag
Styrelseslovens §20, stk. 1 – kommunens anliggende styres af Byrådet.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan godkende mødeplan for 2. halvår 2021.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at de to møder i august 2021 slås sammen til ét.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager stilling af afholdelse af de to møder i august 2021
2.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter mødeplan for 2. halvår – 2021.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
Ad 1) Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter, at der ikke afholdes møde mandag den 9. august 2021. Social- og Beskæftigelsesudvalget vil ved deres møder i april/maj drøfte budgetforslag 2022-2025.
Ad 2) Godkendt med ændring jf. ovenstående beslutning.

13. Ankestatistik 1. halvår 2020 (O)

13.   Ankestatistik 1. halvår 2020 (O)

Sagsnr.: 330-2020-165497             Dok.nr.: 330-2020-498070                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om ankestatistik fra Ankestyrelsen for 1. halvår 2020.
Baggrund
Ankestyrelsen udsender løbende statistik for Ankestyrelsens afgørelser i klagesager vedrørende den enkelte kommunes afgørelser på social- og beskæftigelsesområdet. Hermed præsenteres statistikken for første halvår 2020, som fremsendt af Ankestyrelsen. Selve statistikken fremgår af bilag 1.
Som det fremgår af bilag 1, dækker statistikken over afgørelser på en lang række lovområder: Lov om aktiv beskæftigelsesindsats, Lov om aktiv socialpolitik, Lov om social pension og Loven om højeste, mellemste mv. førtidspension, Sygedagpengeloven, Serviceloven (fx særlig støtte – børn og voksne, hjælpemidler, magtanvendelse mv.) samt en række områder samlet under øvrige: Almen Boligloven, Andre love – tidligere nævnsområder, Boligstøtteloven, Dagtilbudsloven, Integrationsloven, Kontantydelsesloven, Lov om kompensation for handicappede i erhverv, Repatrieringsloven og Seniorjobloven.
Som det ses, har Ankestyrelsen afgjort flere sager, end de har modtaget fra Slagelse Kommune i første halvår 2020. Her har de modtaget 137 ankesager over kommunens afgørelser, men i samme periode har de afgjort 175 sager.
Af Ankestyrelsens statistik ses det, at den samlede omgørelsesprocent i Slagelse Kommune ligger på niveau med landsgennemsnittet i første halvår 2020. Her har Slagelse Kommune samlet haft en omgørelsesprocent på 29.
Nedenfor fremgår de mest relevante lovområder i forhold til beskæftigelsesområdet fra Ankestyrelsens opgørelse. Der gøres endvidere opmærksom på, at såkaldte afviste/bortfaldne sager ikke tælles med når, andelen af omgjorte sager opregnes.
Lov om aktiv beskæftigelsespolitik (LAB)
Jf. bilag 1 lå omgørelsesprocenten i Slagelse Kommune i første halvdel af 2020 på 0 %. Dette svarer til 0 omgjorte sager ud af 6 behandlede. På landsplan lå omgørelsesprocenten på 21 % i forhold til Lov om aktiv beskæftigelsesindsats.
Lov om aktiv socialpolitik (LAS)
I forhold til lov om aktiv socialpolitik var omgørelsesprocenten i Slagelse Kommune 31 % jf. bilag 1. Dette svarer til at Ankestyrelse har omgjort 23 ud af 74 sager. På Landsplan er omgørelsesprocenten 27% - dvs. 4 procentpoint lavere end i Slagelse.   
Sygedagpengeområdet (SDP)
Af bilag 1 fremgår det, at der på sygedagpengeområdet i Slagelse Kommune i første halvår 2020 var en omgørelsesprocent på 14. Dette svarer til, at Ankestyrelsen har omgjort 3 ud af 22 sager, de har behandlet på dette område i første halvår 2020.
På landsplan er omgørelsesprocenten i samme periode 19% - dvs. 5 procentpoint højere end i Slagelse.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at modtage orienteringen
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.

14. Håndtering af Coronarestriktioner (O)

14.   Håndtering af Coronarestriktioner (O)

Sagsnr.: 330-2020-165641             Dok.nr.: 330-2020-499425                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om svar på borgerhenvendelse rettet til Center for Arbejdsmarked & Integration der d. 16 december 2020 via mail modtog en række spørgsmål vedrørende Slagelse Kommunes håndtering af Corona-restriktioner ift. syge og udsatte borgere i forløb i Center for Arbejdsmarked & Integration.
Baggrund
Center for Arbejdsmarked & Integration har via en borgerhenvendelse modtaget følgende spørgsmål:
”Spørgsmål ang. syge som er i virksomhedspraktik/løntilskudsjob eller lign.
Hvordan håndterer Slagelse Kommune de nye Corona-restriktioner, og sikrer at disse mennesker ikke udsættes for smitte?
Hvordan vurderes det, at det er sundhedsfagligt forsvarligt at de fortsætter i praktikken som hidtil? ”
På baggrund af det fremsendte spørgsmål har administrationen udarbejdet og fremsendt følgende svar til spørger d. 17. december 2020:
Overordnet arbejder vi med alle vores målgrupper - uanset deres helbredssituation, med udgangspunkt i gældende lovgivning. I en tid præget af COVID-19 er vores område ofte ramt af ændringer og nye bekendtgørelser, som hurtigst muligt indarbejdes i vores praksis. Således er der d.d. udsendt en pressemeddelelse fra Beskæftigelsesministeriet, der varsler ny praksis og en ændring af bekendtgørelsen med virkning fra d. 20/12-2020.
Hvordan sikrer Slagelse Kommune at syge mennesker i virksomhedspraktik/løntilskud etc. ikke udsættes for smitte? Og hvordan vurderes det, om det er sundhedsmæssigt forsvarligt at fortsætte praktikken?
I og med at beskæftigelsesindsatsen ikke har været fuldt suspenderet i den forgangne periode, har vi haft særligt fokus på udsatte borgere i tilbud hos os. Hvis en borger henvender sig, og giver udtryk for, at vedkommende er udsat ift. COVID-19, eller vi på anden vis har kendskab til, at en borger er i risikogruppen, aftales det, at vi ringer til borgers egen læge, for at indhente dennes vurdering af borgerens situation. Såfremt egen læge understøtter borgers opfattelse, undtages borgeren for fremmøde. Der udarbejdes et journalnotat, og efterfølgende indhentning af lægeattest iværksættes. Denne procedure er anvendt for at sikre, at en fritagelse hviler på et lægefagligt skøn, og ikke den enkelte medarbejders skønsmæssige vurdering af borgers situation.
Såfremt et tilbudssted henvender sig, og giver udtryk for bekymring ift. at have en borger på arbejdspladsen, eller giver udtryk for at gældende COVID-19 retningslinjer ikke kan overholdes på arbejdspladsen, vil borger heller ikke i denne situation skulle fremmøde.
På baggrund af dagens udmelding fra Beskæftigelsesministeriet, vil vi senest pr. 20/12-2020 arbejde med udgangspunkt i de retningslinjer, der er udsendt d.d. fra STAR: https://www.star.dk/media/15493/udvidelse-af-covid-19-tiltagene-fra-9-december-ti-hele-landet-samt-nye-skaerpede-tiltag-for-beskaeftigelsesindsatsen.pdf
Centralt i den kommende bekendtgørelse i relation til de stillede spørgsmål bør følgende fra STAR fremhæves:
·         Det vil blive fastsat i bekendtgørelsen, at der ikke vil kunne iværksættes nye tilbud om virksomhedspraktik og løntilskudsjob, mens allerede igangværende tilbud alene vil kunne videreføres, hvis borgeren er enig heri. Det forudsættes, at tilbuddene er i overensstemmelse med sundhedsmyndighedernes anbefalinger. Der vil ikke kunne sanktioneres på grund af en borgers afvisning af at videreføre et virksomhedsrettet tilbud.
·         Tilbud om nytteindsats lukkes helt ned, dvs. disse tilbud vil hverken kunne igangsættes eller videreføres.
Jobcentrenes/kommunernes egne tilbud om vejledning og opkvalificering, fx særligt tilrettelagte forløb/øvrig vejledning og opkvalificering, oprettes og videreføres ikke, med mindre indholdet kan tilrettelægges, så det kan foregå digitalt.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan modtage orienteringen.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.

15. Status vedr. socialt frikort (O)

15.   Status vedr. socialt frikort (O)

Sagsnr.: 330-2020-165574             Dok.nr.: 330-2020-498860                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Baggrund
Folketinget vedtog en lov om forsøgsordning med socialt frikort for perioden 1. januar 2019- udgangen af 2020. Som en del af finansloven for 2021 har Folketinget besluttet, at forlænge forsøgsordningen yderligere to år, til udgangen af 2022.
Formålet med forsøgsordningen er, at borgere med særlige sociale problemer i forsøgsperioden har ret til, at modtage et socialt frikort. Frikortet skal give udsatte borgere mulighed for, at tjene op til 20.000 kr. skattefrit pr. kalenderår ved ordinært og ustøttet arbejde for virksomheder, offentlige myndigheder m.v. uden at indtægten fradrages i forsørgelsesydelser eller andre indkomstafhængige ydelser.
Hensigten er, at det sociale frikort skal give de mest udsatte borgere i samfundet bedre mulighed for at deltage i samfundets fællesskaber, bidrage og opleve værdi i hverdagen. Hensigten er desuden, at det sociale frikort tilskynder virksomheder til at tage socialt ansvar ved at engagere udsatte borgere.
Målgruppen for det sociale frikort er personer med særlige sociale problemer, herunder psykiske vanskeligheder, misbrug og hjemløshed, der er i målgruppen for støtte efter afsnit V i lov om social service. Det er en forudsætning, at personerne i målgruppen skal være langt fra beskæftigelse og uddannelse, således at man hverken har været under uddannelse eller har haft arbejdsindkomst på over 10.000 kr. inden for det sidste år.
Det er kommunerne der visiterer borgerne til ordningen med det sociale frikort og virksomhederne skal indberette borgernes aktivitet når de har ansat en frijobber. Loven administreres af kommunerne via en fælleskommunal it-løsning. It-løsningen anvendes både af borgerne, virksomhederne og kommunen.
Praksis i Slagelse Kommune 2019-2020
I Slagelse Kommune blev det efter en dialog mellem myndighedslederne i Center for Handicap og Psykiatri, Jobcentret og Afd. Rådgivning og Udbetaling administrativt besluttet, at visitation af borgere til det sociale frikort skulle varetages af myndighed i Center for Handicap og Psykiatri, da centret i forvejen varetager visitation til målgruppen efter servicelovens afsnit V.
Der har ikke været afsat kommunale ressourcer til en målrettet implementering af det sociale frikort ud over formidling til borgere og virksomheder via kommunens hjemmeside og postkort målrettet borgere og virksomheder. Dette hænger sammen med, at der fra lovgivers side er lagt op til, at det er borgeren selv, der skal finde jobbet.
Antal af sociale frikort i forsøgsperioden
Slagelse Kommune:
·         46 personer har ansøgt om socialt frikort.
·         32 personer har fået tildelt et socialt frikort.
·          7 frijobbere har fået job fordelt på 15 ansættelser.
På landsplan:
·         2673 personer har fået tildelt et socialt frikort.
·         906 har fået ansættelser.
De ansøgere der har fået afslag på et socialt frikort har enten ikke været indenfor målgruppen eller har tjent mere end 10.000 kr. oveni forsørgelsesydelsen indenfor de seneste 12 måneder.
Retligt grundlag
Lov om forsøg med socialt frikort. Lov om social service afsnit V, Lov om aktiv socialpolitik § 11.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan modtage orienteringen eller bede administrationen om yderligere oplysninger.
Vurdering
Forsøgsordningen med socialt frikort er forlænget yderligere 2 år, hvorefter det skal vurderes om ordningen skal permanentgøres. Det er den foreløbige erfaring, at det sociale frikort i sig selv ikke nødvendigvis får frijobberne i ustøttet beskæftigelse. Dette fordrer en mere håndholdt indsats samt målrettet oplysning over for virksomheder og offentlige myndigheder om jobmuligheder for frijobbere samt mulighed for, at styrke virksomhedens CSR- profil. Både landstallene og Slagelse-tallene viser, at der skal en prioriteret indsats til for, at understøtte frijobbernes jobmuligheder.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.

16. Punkter til kommende møder (O)

16.   Punkter til kommende møder (O)

Sagsnr.: 330-2017-90446               Dok.nr.: 330-2020-471352                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på Social- og Beskæftigelsesudvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte at godkende punkter til orientering, drøftelse og/eller beslutning på udvalgets kommende møder.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
Godkendt.

17. Godkendelse af referat (B)

17.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2020-27839               Dok.nr.: 330-2020-471356                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende referatet fra mødet mandag den 11. januar 2021.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender referatet fra mødet mandag den 11. januar 2021.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
Godkendt.