1. Godkendelse af dagsorden (B)
Beslutning
Godkendt.Kompetence
Sundhedsudvalget
Beslutningstema
Sundhedsudvalget skal godkende dagsordenen.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1. at Sundhedsudvalget godkender dagsordenen.
2. Budgetopfølgning 3 for 2022 - Sundhedsudvalget (B)
Beslutning
1. at Godkendt.
2. at Sundhedsudvalget anbefaler overfor Byrådet, at der flyttes budget vedrørende Myndighed kørsler, servicelov til Seniorudvalget, svarende til kompetenceplanen.
3. at Taget til orientering. Sundhedsudvalget tager til orientering, at Seniorudvalget indstiller godkendelse af budgetomplacering af 0,5 mio. kr. i 2022 vedrørende Frivilligcenter til Sundhedsudvalget.
4. at Tillægsbevillingen på 250.000 kr. findes indenfor udvalgets budgetramme.
Kompetence:
Sundhedsudvalget og Byrådet
Beslutningstema
Sundhedsudvalget kan godkende budgetopfølgning 3 for 2022 for udvalgets økonomi.
Derudover kan Sundhedsudvalget anbefale overfor Byrådet, at der flyttes budget vedrørende Myndighed kørsler, servicelov til Seniorudvalget, svarende til kompetenceplanen.
Sundhedsudvalget orienteres derudover om, at Seniorudvalget behandler sag om flytning af budget til Sundhedsudvalget vedrørende tilskud til Frivilligcentret.
Der er i budgetaftalen for 2021 i aftaleteksten afsat 250.000 kr. til Frivilligcentret til fremme af civilsamfundet. Beløbet er ikke afsat beløbsmæssigt i budgetaftalen, og derfor kan udvalget søge om en tillægsbevilling på 250.000 kr. eller finansiere bevillingen med en del af udvalgets forventede mindreforbrug.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1. at Sundhedsudvalget godkender budgetopfølgning 3, som indarbejdes i den samlede budgetopfølgning, der godkendes af Byrådet.
2. at Byrådet godkender budgetomplacering af 0,7 mio. kr. vedrørende Myndighed Kørsel servicelov til Seniorudvalget
3. at Sundhedsudvalget tager til orientering, at Seniorudvalget indstiller godkendelse af budgetomplacering af 0,5 mio. kr. i 2022 vedrørende Frivilligcenter til Seniorudvalget.
4. at Sundhedsudvalget beslutter, om tillægsbevillingen til Frivilligcenterets fremme af civilsamfundet på 250.000 kr. skal finansieres inden for udvalgets budgetramme eller ansøges som tillægsbevilling i Byrådet.
Sagens indhold
Alle fagudvalg gennemfører budgetopfølgning 3 for 2022 med rapportering og godkendelse af forventet regnskab for 2022 på udvalgets område.
Budgetopfølgningen tager udgangspunkt i:
Det korrigerede budget pr. 30. juni 2022 (dvs. inklusive driftsoverførsler 2021-2022 og konsekvenser af genåbning af budget 2022)
Aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata
Forventninger til forbrugsudviklingen resten af året.
I budgetopfølgningen er der fokus på budgetområder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, og som derfor kræver særlig handling eller forklaring. Der findes ingen handleplaner på Sundhedsudvalgets budgetområde.
Der er fokus på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt. Det skærpede fokus skal ses i lyset af resultatet af budgetopfølgning 2, genåbning af budget 2022, udviklingen i forbrugsprocenterne, den forventede overskridelse af servicerammen samt de stigende priser. Hermed sikres at udvalget har mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tiltag, så udvalgets samlede budgetramme overholdes, herunder at besparelsesforslagene fra genåbningen af budgettet kan udmøntes som beskrevet, og at der udarbejdes yderligere handleplaner eller justeringer i nuværende serviceniveau.
Forventet resultat på drift og anlæg
Drift:
Forventet resultat for politikområde 9.1, Sundhed og Forebyggelse udgør et mindreforbrug på 2,288 mio. kr.
Forventet resultat for politikområde 9.2, Aktivitetsbestemt medfinansiering udgør et samlet mindreforbrug på 0,460 mio. kr.
Forventet resultat for politikområde 9.3, Sundhedspleje og Tandpleje udgør et samlet mindreforbrug på 2,887 mio. kr.
Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 3 og forventet resultat ved sidste budgetopfølgning opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.
Drift | BO2 | BO3 | ||||
Korrigeret budget | Forventet resultat | Afvigelse | Korrigeret budget | Forventet resultat | Afvigelse | |
Sundhed og forebyggelse | 75.245 | 72.561 | 2.684 | 73.688 | 71.400 | 2.288 |
Resultat serviceudgifter | 75.245 | 72.561 | 2.684 | 73.688 | 71.400 | 2.288 |
Aktivitetsbestemt medfinansiering | 337.824 | 337.824 | 0 | 337.824 | 337.364 | 460 |
Resultat serviceudgifter | 337.824 | 337.824 | 0 | 337.824 | 337.364 | 460 |
Sundhedspleje og Tandpleje | 48.982 | 47.184 | 1.798 | 48.794 | 45.907 | 2.887 |
Resultat serviceudgifter | 48.982 | 47.184 | 1.798 | 48.794 | 45.907 | 2.887 |
I alt for udvalget | 462.051 | 457.569 | 4.482 | 460.306 | 454.671 | 5.635 |
Samlet resultat serviceudgifter | 462.051 | 457.569 | 4.482 | 460.306 | 454.671 | 5.635 |
I bilag 1 er budgetafvigelser nærmere beskrevet.
Omplacering af budget mellem Sundhedsudvalget og Seniorudvalget
Foranlediget af genåbningssagen og udarbejdelse af prioriteringsforslag, har administrationen konstateret, at flere budgetter i forbindelse med den nye udvalgsstruktur ikke er placeret korrekt mellem Sundhedsudvalget og Seniorudvalget. Det drejer sig om budgettet afsat til Myndighed kørsel servicelov og budget til Frivilligcentret.
Der indstilles i denne sag, at der godkendes budgetomplacering fra Sundhedsudvalget til Seniorudvalget på 0,7 mio. kr. i 2022 vedr. Myndighed Kørsel, servicelov. Budgetændringen i 2023-2026 vil indgå som en teknisk korrektion i forbindelse med budgetlægningen.
Der orienteres om en budgetomplacering fra Seniorudvalget til Sundhedsudvalget svarende til 0,5 mio. kr. til Frivilligcentret.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling.
Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.
Handlemuligheder
Sundhedsudvalget har følgende handlemuligheder:
- Sundhedsudvalget kan godkende den udarbejdede budgetopfølgning for 2022 og sende denne til videre behandling i Økonomiudvalg og Byråd. Alternativt kan Sundhedsudvalget foretage tilføjelser til budgetopfølgningen.
- Byrådet kan godkende budgetomplacering af 0,7 mio. kr. i 2022, vedrørende kørsel til Servicelovsydelser, til Seniorudvalget. Alternativt kan Byrådet godkende anden placering af budgetområdet.
- Sundhedsudvalget kan tage til orientering, at Seniorudvalget indstiller godkendelse af budgetomplacering af 0,5 mio. kr. i 2022, vedrørende Frivilligcentret, til Sundhedsudvalget. Alternativt kan Sundhedsudvalget forslå anden budgetplacering.
- Sundhedsudvalget kan vælge at finansiere tilskud á 250.000 kr. til Frivilligcentret af udvalgets mindreforbrug, eller indstille til Byrådet at der søges om en tillægsbevilling på 250.000 kr. jf. budgetaftalen 2021.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at denne budgetopfølgning er realistisk. Der er i opfølgningen taget højde for reduktioner som følge af genåbningen af budget 2022.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Som beskrevet ovenfor.
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Bevillingsønske |
|
|
|
|
|
Drift - Budgetomplacering Myndighed Kørsel | 9.1 Sundhed og Forebyggelse
7.1 Pleje og Omsorg | -700
700 |
|
|
|
Drift - TB Frivilligcenter |
| 250 |
|
|
|
Drift - Budgetomplacering Frivilligcenter | 9.1 Sundhed og Forebyggelse
7.1 Pleje og Omsorg | 500
-500 |
|
|
|
Afledt drift |
|
|
|
|
|
Finansiering |
|
|
|
|
|
Afsat rådighedsbeløb |
|
|
|
|
|
Kassen - TB Frivilligcenter |
| -250 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Ingen bemærkninger.
3. Budget 2023-2026 - Genbehandling af prioriterings- og anlægsforslag (B)
Beslutning
1. at Udvalget besluttede at sende samtlige besparelsesforslag til budgetforhandlinger inklusiv de tre forslag 15, rejsehold i seksuel sundhed, 16 seksualundervisning i 8. eller 9. klasse og 18 WIPP- Projektet som blev fredet ved udvalgsmødet d. 30. maj 2022 punkt 3 på driftssiden.
Alle anlægsforslag sendes videre til budgetbehandlingen, men udvalget ser én samlet tandklinik som det mest optimale.
Udvalget gør opmærksom på, at økonomien i anlægsforslagene er behæftet med en vis usikkerhed, da udregninger har ændret sig og gjort alle anlægsforslag 1,15 mill. kr. billigere. i samtlige anlægsforslag siden sidste udvalgsmøde.
Kompetence
Sundhedsudvalget
Beslutningstema
Sundhedsudvalget skal træffe beslutning om, hvilke prioriterings- og anlægsforslag som skal indgå i den videre budgetproces for budget 2023-26.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1. at Sundhedsudvalget beslutter de prioriterings- og anlægsforslag, som skal indgå i budgetprocessen for budget 2023-26.
Sagens indhold
Byrådet godkendte på møde i januar 2022 processen for budget 2023-26, herunder at fagudvalgene på møderne i juni 2022 skulle tage endelig stilling til de forslag, som skal indgå i den kommende budgetproces. På mødet i marts 2022 godkendte Byrådet rammerne for processen.
Byrådet har efterfølgende besluttet, at fagudvalgene skal holde møde i august. Det giver fagudvalgene mulighed for at genbehandle de prioriterings-, anlægs- og driftsforslag som er forelagt Byrådet til orientering på mødet den 20. juni 2022 med henblik på justeringer til de kommende budgetforhandlinger.
Drift
Som konsekvens af de økonomiske udfordringer i Budget 2022 og overslagsårene samt med genåbningen af budget 2022 besluttede Byrådet, at fagudvalgene skal finde prioriteringsforslag for 8% af serviceudgifterne, svarende til i alt 322,4 mio. kr. i hvert af årene 2023-2026.
Sundhedsudvalget skal finde prioriteringsforslag på 8%, svarende til 9,6 mio. kr.
Med udgangspunkt i prioriteringsforslag og høringssvar m.v., som indgår i drøftelserne af genåbning af Budget 2022 og prioriteringsforlag til Budget 2023-2026 (Bilag 1), skal udvalget drøfte og beslutte hvilke prioriteringsforslag, der skal sendes videre til de kommende budgetforhandlinger. Der er tale om de samme forslag, som er behandlet senest på udvalgets møde i juni 2022 og som da blev sendt videre i budgetprocessen.
På Sundhedsudvalgets område erindres specielt om følgende beslutninger:
Sundhedsudvalget besluttede på mødet den 30. maj 2022 at lægge hele budgettet på Folkesundhed op som et prioriteringsforslag i forbindelse med budget 2023-2026. Dette indgår i bilag 1 som forslag 26.
Byrådet besluttede på mødet den 28. marts at ønsket om videreførelse af øgede tilskud til Frivilligcentret oversendes til budgetforhandlingerne for budget 2023. Dette indgår i bilag 1 som forslag 27.
Anlæg
Byrådet har på møde i februar 2022 besluttet, at der fra 2022 og fremadrettet arbejdes med en anlægsramme på omkring 200 mio. kr.
Derfor besluttede Byrådet, at udvalgene til den kommende budgetproces 2023-26 kun har mulighed for at komme med nye anlægsforslag, der er akutte eller som har et effektviseringspotentiale.
Sundhedsudvalget besluttede på mødet den 30. maj 2022, at de ønsker én samlet tandlægeklinik, og vil undersøge mulighederne i forbindelse med dette. Anlægsforslaget vedrørende en samlet tandlægeklinik er vedhæftet i bilag 2. Sundhedsudvalget havde på tidligere møde behandlet 3 alternative forslag til anlægsforslag vedrørende ombygning- og/eller udvidelse af tandklinikken, disse ses i bilag: Bilag 3; Ombygning af tandklinik, Bilag 4; Ombygning af tandlægeklinik og fælles mødesal og Bilag 5; Ombygning og udvidelse af tandlægeklinik. Derudover ses i bilag 6 Orientering om hel eller delvis sammenlægning af tandklinik. I bilag 7 og 8 findes overslag på leje af henholdsvis 26-rums tandklinik og 18-rums tandklinik.
Retligt grundlag
Den Kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.
Vedtaget proces og rammer for genåbning af Budget 2022 og Budget 2023-2026.
Handlemuligheder
Sundhedsudvalget skal på augustmødet beslutte hvilke prioriteringsforslag, der skal med videre i budgetprocessen for budget 2023-2026.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Gennemførsel af besparelser i 2023-2026 vil reducere det samlede budget, som udvalget har til rådighed. De konkrete økonomiske og personalemæssige konsekvenser fremgår af de udarbejdede prioriteringsforslag.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Ingen bemærkninger.4. Klage over tilbagebetaling af § 18-midler (B)
Beslutning
Godkendt med bemærkning om at ved andre sager hvor §18 midler er brugt udenfor den tildelte bevilling, så gælder samme praksis i forhold til tilbagebetaling, og at foreninger ved tvivl kan få vejledning hos kommunen.Kompetence
Sundhedsudvalget
Beslutningstema
Sundhedsudvalget kan beslutte, om udvalget vil afvise klagen fra Arbejdsskadeforeningen AVS, eller om udvalget vil tilbagebetale 7.026,86 kr. fra § 18-midler, som administrationen har vurderet anvendt udenfor bevillingen.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1. at Sundhedsudvalget godkender, at klagen fra Arbejdsskadeforeningen AVS afvises.
Sagens indhold
I forbindelse med tildeling af § 18-midler (frivilligt socialt arbejde) er der modtaget en klage fra Arbejdsskadeforeningen AVS vedrørende tilbagebetaling af midler, som administrationen har vurderet er anvendt udenfor bevillingen.
Følgende klage er sendt til Sundhedsudvalget:
Til Sundhedsudvalget i Slagelse kommune d. 14.06.2022, jeg er blevet oplyst at det er Jer jeg skal anke sagen til vedr. at Slagelse kommune mener at AVS har brugt §18 midler i strid med det de var bevilget til, denne vurdering fra administrationen er vi uenig i, da AVS har brugt midlerne for at kunne overholde loven om datasikkerhed, hvis ikke vi overholdt denne kunne vi ikke udfører de andre ting som vi havde fået penge til – Vores rådgivning foregår meget via IT og kontakten til offentlige myndigheder kræver at loven overholdes, vi søgte råd og vejledning flere steder og loven skulle holdes og derfor brugte vi ca. 7.000 kr. af §18 midlerne som vi åbent og ærligt har beskrevet i regnskabet, med bilag – Men alt blev efterhånden for besværligt og ildsjælene brændte ud og ingen nye meldte sig, derfor blev AVS nedlagt efter 40 gode år med tilskud fra Slagelse kommune, uden nogen anmærkninger. Jeg skal derfor på vegne af det tidligere AVS og den sidste bestyrelse ANKE kommunens afgørelse, pengene som den sidste formand for AVS har indbetalt ca. 7.000 kr. til kommunen da hun ikke ville i noget registre som dårlig betaler og rent psykisk er det også hårdt for de tidligere bestyrelsesmedlemmer at blive anklaget på den måde. Slagelse kommune har ikke haft en lignende sag, hvilket kan være årsagen til at administrationen pr. automatik krævede penge tilbage som der er bilag på, uden at undersøge sagen nærmere, det kan Politikerne nu gøre og vise at der også kan udvises forståelse overfor en frivillig forening som har handlet i den bedste mening – det var noget andet hvis pengene var brugt til fest og ballade.
Jeg som Æresmedlem i AVS og tidligere mangeårig formand for Arbejdsskadeforeningen for Vestsjælland og Slagelse AVS ser frem til at Sundhedsudvalget beslutter at disse penge skal tilbagebetales til indbetaleren, bemærk at i reglerne vedr. §18 står der at kommunen kan kræve penge tilbage, ikke at de skal, hvis Sundhedsudvalget siger nej, forbeholder jeg mig retten til at anmode et Byrådsmedlem om at rejse sagen i selve Byrådet.
Hvis Sundhedsudvalget ønsker det, kommer jeg gerne til et møde med udvalget, Mvh. Kurt Nissen
Administrationens praksis i forhold til § 18-regnskaber
Hvert år gennemfører Slagelse Kommune stikprøvekontrol af de indsendte § 18-regnskaber. Ved stikprøvekontrollen gennemgår administrationen de aflagte regnskaber fra foreninger, som har modtaget § 18-midler.
Hvis der ikke er tilstrækkelig dokumentation, kontaktes den pågældende forening med henblik på indsendelse af kvitteringer, der kan dokumentere, at midlerne er anvendt indenfor bevillingen.
Ved tildelingen af midler modtager hver forening et bevillingsbrev (se bilag 1), hvor det er udspecificeret, hvad midlerne er bevilliget til. Hvis midlerne ikke kan dokumenteres anvendt indenfor bevillingen, kræver kommunen restbeløbet tilbagebetalt. Penge, der bliver tilbagebetalt, bliver tilført § 18-puljen året efter.
Sagsforløb ved administrationens behandling af bevillingen til AVS
AVS modtog i 2020 en § 18-bevilling på 25.000 kr. Grundet Corona-pandemien har flere foreninger, herunder AVS, fået overført deres bevilligede beløb til 2021, med regnskabsaflæggelse i februar 2022.
Af bevillingsbrevet til AVS fremgår det, at tilskuddet skal anvendes til møder, foredrag, rådgivning/bisidder, supervision/kurser til rådgivere, sociale aktiviteter til frivillige og informationsmateriale. Det fremgår eksplicit, at der ikke ydes støtte til drift, fx lønmidler, løbende foreningsdrift og huslejetilskud.
Der står videre, at AVS skal indsende regnskab for de modtagne midler, der dokumenterer, at midlerne er brugt til det, som Indstillingsgruppen og det daværende Forebyggelses- og Seniorudvalg har besluttet at yde tilskud til. Derudover fremgår det eksplicit, at beløb, der ikke er anvendt i overensstemmelse hermed, kan kræves tilbagebetalt.
I 2022 blev AVS udtaget via stikprøvekontrol i forhold til regnskab for deres bevilling på 25.000 kr. for 2020.
Ved gennemgang af den indsendte dokumentation (se bilagene 2 og 3) finder Slagelse Kommune en række kvitteringer, som vurderes at være anvendt udenfor bevillingen. Administrationen kontakter herefter AVS med henblik på, at AVS indsender dokumentation for anvendelse af midlerne indenfor bevillingen. AVS kan ikke fremlægge kvitteringer inden for bevillingen, hvorfor Slagelse Kommune efterfølgende kræver restbeløbet tilbagebetalt. AVS er ophørt og lukket pr. 31. december 2021. Midlerne er derfor blevet tilbagebetalt af den forhenværende formand for AVS.
Begrundelsen for, at Slagelse Kommune har krævet midlerne tilbagebetalt, er:
- Midlerne vurderes anvendt udenfor bevillingen. Den fremsendte dokumentation viser, at midlerne er anvendt til poster, der kan karakteriseres som foreningsdrift.
- AVS havde 6.273,92 kr. tilbage ved ophør, som AVS donerede til Café Intro Sorø (se bilag 4) i stedet for at tilbagebetale beløbet til Slagelse Kommune.
- Det er et krav, at § 18-midler anvendes til borgere i Slagelse Kommune.
Sagen har været behandlet af administrationen, der har vurderet, at der samlet er fremlagt kvitteringer indenfor bevillingen for 17.973,14 kr. og 10.727,50 kr. udenfor bevillingen. De kvitteringer, administrationen har vurderet anvendt udenfor bevillingen, vedrører følgende udgiftsposter:
4.995 kr. | Internet og webhotel |
400 kr. | Kontingent til Frivilligcentret |
4.995 kr. | Microsoft Office 365 |
337,50 kr. | Fornyelse af standard suite |
Det tilbagekrævede beløb på 7.026,86 kr. er fremkommet ved at fratrække de 17.973,14 kr. fra den samlede bevilling på 25.000 kr.
Administrationens afgørelser i lignende sager
Administrationen har behandlet en enkelt sag med et lignende sagsforløb. Her var der tale om en forening, som blev nedlagt i 2021, hvor der ikke kunne forelægges kvitteringer indenfor bevillingen. Administrationen anmodede om tilbagebetaling af restbeløbet. Den tidligere bestyrelse har efterfølgende tilbagebetalt restbeløbet. Bestyrelsesmedlemmerne har selv hæftet for betalingen.
Derudover har nogle foreninger ikke afholdt aktiviteter indenfor bevillingen i 2020 og 2021 og har fået overført midler til senere afholdelse af aktiviteten. For disse foreninger skal der aflægges regnskab i marts 2023. Hvis foreningerne ikke kan forelægge kvitteringer indenfor bevillingen, er de blevet oplyst om, at beløbet skal tilbagebetales.
Retligt grundlag
Servicelovens § 18, hvorefter kommunalbestyrelsen skal samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger, herunder yde foreningerne tilskud.
Servicelovens § 164, hvor det fremgår, at kommunalbestyrelsen har pligt til at kræve tilskud tilbagebetalt, hvis en person mod bedre vidende uberettiget har modtaget hjælp efter serviceloven.
Folkeoplysningslovens § 5, stk. 2, hvorefter bestyrelsen er ansvarlig over for kommunalbestyrelsen for anvendelsen af det modtagne tilskud, for anviste lokaler mv. og for regnskab og dokumentation for virksomheden.
Handlemuligheder
Sundhedsudvalget har følgende handlemuligheder:
A. Give Arbejdsskadeforeningen AVS afslag på deres klage.
Give Arbejdsskadeforeningen AVS medhold i deres klage og tilbageføre 7.026,86 kr. til Arbejdsskadeforeningens tidligere formand.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
I Slagelse Kommune er det Sundhedsudvalget, der har beslutningskompetencen vedrørende Servicelovens § 18, jf. kompetenceplanen. Det betyder, at hverken borgmesteren eller Byrådet har beslutningskompetencen i en klagesag vedrørende § 18-midler.
5. Opfølgning på dialogmødet med Ældrerådet (D)
Beslutning
Drøftet.Kompetence
Sundhedsudvalget
Beslutningstema
Sundhedsudvalget skal drøfte, om der er konkrete emner fra dialogmødet med Ældrerådet den 28. juni 2022, som udvalget ønsker at arbejde videre med.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1. at Sundhedsudvalget drøfter, om der er emner fra dialogmødet den 28. juni 2022, som udvalget ønsker at arbejde videre med.
Sagens indhold
På Sundhedsudvalgets møde den 28. februar 2022 besluttede udvalget en plan for afholdelse af dialogmøder med relevante interesseorganisationer, råd m.fl.
Sundhedsudvalget har afholdt dialogmøde med Ældrerådet den 28. juni 2022 og udvalget ønsker efterfølgende at drøfte, om der er emner, som udvalget skal arbejde videre med.
Retligt grundlag
Ældrerådets vedtægter § 3 mødes Ældrerådet med Sundhedsudvalget mindst 2 gange årligt.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Sundhedsudvalget drøfter sagen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Sundhedsudvalget holder næste dialogmøde med Ældrerådet den 17. oktober 2022 kl. 18-20.
6. Dialogmøde med Frivilligcentret (O)
Beslutning
Afholdt.Kompetence
Sundhedsudvalget
Beslutningstema
Sundhedsudvalget orienteres om, at udvalget holder dialogmøde den 8. august 2022 med Frivilligcentret kl. 14.30-15.30.
Sagens indhold
Mødet holdes med følgende dagsorden:
- Velkomst ved udvalgsformanden.
Frivilligcentret har sendt informationsmateriale til udvalget, og deltagerne vil give et mundligt oplæg om Centerets grundlag og daglige virke.
Max 4 personer deltager fra Frivilligcentret.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
- at dialogmødet afholdes.
7. Gensidig orientering (O)
Beslutning
Taget til orientering.Kompetence
Sundhedsudvalget
Beslutningstema
Sundhedsudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1. at Sundhedsudvalget orienteres.
Sagens indhold
1. Orientering fra udvalgsformand
2. Orientering fra udvalgsmedlemmer
3. Orientering fra administrationen
8. Input til kommende møder (B)
Beslutning
Besluttet. Udvalget har ingen ønsker til udvalgssager til kommende møde.Kompetence
Sundhedsudvalget
Beslutningstema
Sundhedsudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1. at Sundhedsudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.
9. Presse (B)
Beslutning
Besluttet. Udvalget ønsker ingen pressemeddelelser.Kompetence
Sundhedsudvalget
Beslutningstema
Sundhedsudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens udvalgsmøde.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1. at Sundhedsudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
10. Godkendelse af referat (B)
Beslutning
Godkendt.Kompetence
Sundhedsudvalget
Beslutningstema
Sundhedsudvalget skal godkende referatet.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1. at Sundhedsudvalget godkender referatet.