Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget – Referat – 6. marts 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med bemærkning om, at sag 13 behandles efter sag 4. 

Kompetence: Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

  1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender dagsorden.

 

2. Foreløbig regnskabsresultat 2022 - Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget (O)

Beslutning

 

At 1: Taget til orientering.

Kompetence: Teknik-. Plan- og Landdistriktsudvalget

 

Beslutningstema

Udvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2022 på udvalgets område. Endvidere orienteres om resultatet på enheder og anlægsprojekter omfattet overførelsesadgang.

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

 

  1. at Udvalget tager foreløbigt regnskabsresultat for 2022 til orientering

 

Sagens indhold

Udvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat 2022 på drift og anlæg – herunder enheder som i henhold til overførelsesreglerne i kommunens Kasse- og regnskabsregulativ er omfattet af mulighed for overførelse af mer-og mindreforbrug til 2023.

Orienteringen skal bidrage til indsigt i anvendelse af udvalgets budgetrammer, budgetoverholdelse, samt hvorvidt resultatet kan give budgetudfordringer, eller behov for budgetjusteringer inden for udvalgets rammer for 2023 og ved budgetlægningen af 2024-2027.

Økonomiudvalget indstiller overførsler til Byrådet på baggrund af indstilling fra Direktionen. Dette sker for at sikre, at der med overførslerne ikke skabes unødig risiko for at overskride dels servicerammen og dels det vedtagne budget for 2023

Det betyder også at Byrådets beslutning om overførelser til 2023 kan påvirke forventet resultat for 2023 og omfanget af handleplaner m.m.   

Resultat på drift er opdelt på de udgiftstyper budgettet er lagt på. Opdeling på udgiftstyper skal ses i sammenhæng med den overordnede budgetstyring og finansiering af kommunernes økonomi, herunder fastsættelse af service- og anlægsramme og mulighed for sanktion.

Resultat pr. enhed/virksomhed på drift fremgår afbilag 1 og resultat på anlægsprojekter fremgår af bilag 2fordelt på de enkelte projekter.

 

 

Regnskabsresultat, drift

Regnskabsresultatet for 2022 viser for drift et samlet forbrug på 186,3 mio. kr. Ved Budgetopfølgning 4 for 2022, som blev godkendt i november 2022, var det forventede regnskab anslået til 189,6mio. kr.

 

Resultatet fordeler sig således:

Regnskabsresultat, drift

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Mio. kr.

Korrigeret budget
2022

Regnskab 2022

Afvigelse
(- = mer-
forbrug)

6.1 Havne og Færgedrift

19,8

19,9

-0,1

Havne

1,8

0,8

1,0

Færgedrift

18,0

19,1

-1,1

6.2 Drift og Teknik

170,1

162,1

8,0

Busdrift

64,2

65,8

-1,6

Vejbelysning

21,3

21,1

0,2

Vej og Trafik - øvrig

8,2

5,4

2,8

Entreprenørservice - drift

54,7

50,7

4,0

Entreprenørservice - virksomhed

5,0

3,2

1,8

Entreprenørservice - vintervedligeholdelse

15,8

17,7

-1,9

Skadedyrsbekæmpelse

0,9

-1,7

2,6

6.3 Plan og Landdistriktsudvikling

4,7

4,3

0,4

Serviceudgifter

4,7

4,3

0,4

Total

194,6

186,3

8,3

 

6.1 Havne og Færgedrift

Et samlet merforbrug på 0,1 mio. kr. Resultatet er opnået ved, at udskudte opgaver på havnedriften bevirker et mindreforbrug på ca. 0,9 mio. kr. og et merforbrug på ca. 1,0 mio. kr. på færgeområdet, som primært skyldes de voldsomme prisstigninger på brændstof gennem 2022. Der er iværksat en række tiltag i 2023, som skal forsøge at imødekomme prisstigningerne og den politisk vedtagne besparelse.

6.2 Drift og Teknik

 Et samlet mindreforbrug på 8,0 mio. kr. som primært skyldes.

At Vej og Trafik har et samlet mindreforbrug på 1,4 mio. kr.
Busdriften har et merforbrug på 1,6 mio. kr. som overføres til 2023, hvor der også forventes merforbrug. Økonomiudvalget har givet dispensation til at busdriften kan indhente de indarbejdede budgetreduktioner over de næste 2-3 år. Vej og Trafik øvrig (herunder vejbidrag til SK-forsyning) har mindreforbrug på 2,8 mio. kr. Der er afregnet mindre i vejbidrag til SK-Forsyning end budgetteret, ca. 2,2 mio. kr. Afregning af vejbidrag sker i forhold til SK-Forsynings anlægsvirksomhed.

At Entreprenørservice på Driftsområdet har et mindreforbrug på 4,0 mio. kr. skyldes det politisk udmeldte drifts- og anlægsstop i sidste halvdel af 2022, hvor flere planlagte projekter og driftsforbedringer samt varekøb på det grønne område og vejområdet blev udsat.

At Entreprenørservice på Entreprenørområdet (0-budgetområdet) har et mindreforbrug på ca. 1,8 mio. kr. skyldes, at planlagte indkøb, renoveringer og forbedringer er udskudt som følge af det politisk udmeldte drifts- og anlægsstop. Heri at bil- og maskinindkøb blev udsat og at flere allerede ordrede indkøb af udefrakommende årsager har haft forsinkelser, der betyder at leverance først sker i 2023. Der er iværksat en større tilpasning på mandskab og organisering m.v. som følge af de besparelser som skal indfries fra og med 2023.

At Entreprenørservice på Vinterområdet har et merforbrug på 1,9 mio. kr., skyldes ikke mindst de gentagne sne- og tø/frostperioder som særligt i december satte dagsordenen oven på et ellers mildt efterår. Indsatsen på vinteren baseres på efterlevelsen af Vinter- og renholdelses-regulativets serviceniveauer og tilstandskrav, hvor de indsatser der skal til i høj grad er vejrafhængige. Det indstilles at mer-/mindreforbrug, som tidligere år, udlignes mod kassen.

At skadedyrsbekæmpelsen har et mindreforbrug på 2,6 mio. kr. skyldes at gebyrindtægter ikke har været anvendt som forventet. Skadedyrsbekæmpelsen er brugerfinansieret og skal som udgangspunkt "hvile i sig selv". Sag om status og handleplan og administrationsgrundlag 23. marts.  

 

6.3. Plan og Landdistriktsudvikling

Et samlet mindreforbrug på 0,4 mio. kr. som primært skyldes uforbrugte midler vedrørende byfornyelses- og nedrivningsprojekter.

 

Regnskabsresultat, anlæg

Regnskabsresultatet for 2022 viser for anlæg et samlet forbrug på 74,6 mio. kr.

Regnskabsresultat, anlæg

Teknik- Plan- og Landdistriktsudvalget
Mio. kr.

Korrigeret budget
2022

Regnskab 2022

Afvigelse
(- = mer-
forbrug)

6.1 Havne og Færgedrift

2,0

1,5

0,5

6.2 Drift og Teknik

85,3

72,4

12,9

6.3 Plan og Landdistriktsudvikling

0,9

0,8

0,1

Total

88,2

74,6

13,6

Bemærkninger til væsentlige afvigelser på anlægsprojekter:

Asfalt - samt øvrige belægninger – mindrebrug på 1,6 mio. kr.
Skyldes drifts og anlægsstoppet ind over efteråret, hvor aftalte projekter fik rykket udførelsesperiode til 2023 frem for 2022.
Udvidelse/omprofilering af Rosenkildevej – mindreforbrug på 1,0 mio. kr.
Gennemgang af slutregning og de sidste ekstraarbejder pågår og er dermed endnu ikke udbetalt. Indeksregulering udestår for arbejder udført i 4. kvartal. Indekstal først frigives primo marts 2023.
Cykelstier til skoleveje – mindreforbrug på 1,8 mio. kr.
Bildsøvej, sat på pause pga. rådgivers omprojektering. Anlægsarbejder pågår, afsluttes i 2023.
Trafiksikkerhed fokus skoleveje/cykelsti – mindreforbrug 1,1 mio. kr.
Afvigelse skyldes anlægstoppet 2022. Projekter med sikring af skolepatruljer udestår.
Ny vej mellem Ndr. Ringgade og Bakkevej – mindreforbrug på 2,9 mio. kr.
Mindreforbruget skyldes forsinkelse i anlægsprojektet.
Ny stamvej v. Mælkevejen, Svenstrup – mindreforbrug på 1,5 mio. kr.
Mindreforbruget skyldes at en større del af anlægget er udskudt fra 2022 til udførelse i 2023 af hensyn til øvrige aktører i området.

 

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
”Kasse- og regnskabsregulativet” for Slagelse Kommune afsnit om budgetrammer og overførelsesadgang. som er godkendt af Byrådet den 28. marts 2022.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Overførelse af mer-og mindreforbrug på drift og anlæg kan påvirke forventet resultat for 2023 og de forventninger som ligger til grund for forventet resultat 2023 i sagen omkring Budgetstatus for 2023, som behandles på samme dagsorden.

Det kan også blive nødvendigt at udvalget efterfølgende godkender budgetpasninger imellem enheder med henblik på at sikre en hensigtsmæssigt drift i 2023 og samtidig minimere omfanget af handleplaner m.m.        

 

Sagens videre forløb

Økonomiudvalget indstiller på møde d. 20. marts 2023 til Byrådet d. 27. marts 2023 overførsel af mer-og mindreforbrug på drift og anlæg til 2023.

 


3. Budgetstatus - forventning til regnskab 2023 - TPL (B)

Beslutning

 

At 1: Godkendt.

Kompetence 

Byrådet

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende budgetstatus for forventet regnskab 2023, herunder godkende eventuelt nødvendige tiltag for at overholde udvalgets samlede budgetramme.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender budgetstatus for forventet regnskab 2023, som indgår i den samlede budgetstatus, der godkendes af Byrådet.

Sagens indhold

Alle fagudvalg gennemfører en budgetstatus med henblik på at sikre budgetoverholdelse i 2023. Samtidig er der mulighed for at igangsætte nødvendige tiltag som sikrer at udvalgets samlede budgetramme overholdes.

Budgetstatus tager udgangspunkt i:

  • Vedtaget budget 2023, herunder budgetforudsætninger og vedtagne besparelsesforslag
  • Forventet regnskab 2022 og aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata
  • Planlagte disponeringer og forventninger til forbrugsudviklingen resten af året
  • Igangsatte eller planlagte handleplaner

I denne sag er der fokus på implementering af besparelsesforslag i budget 2023 og på budgetområder, hvor der allerede nu kan forventes væsentlige budgetafvigelser eller budgetudfordringer, som derfor kræver særlig handling eller opmærksomhed.

På den baggrund har udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tiltag, så udvalgets samlede budgetramme overholdes.

Overførelser af mer- og mindreforbrug fra 2022 til 2023 på drift og anlæg behandles i særskilt sag og besluttes endeligt på Byrådsmøde d. 27. marts 2023. Derfor indgår evt. overførelser fra 2022 ikke i forventet resultat for 2023. Når overførelserne fra 2022 kendes, kan det blive nødvendigt at korrigere handleplaner og forventninger til resultatet for 2023. 

Forventet resultat på drift og anlæg

Drift

For Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget forventes ved budgetstatus, at alle driftsområder, med undtagelse af busdriften - her forventes et merbrug på 5-6 mio. kr., vil overholde det vedtagne budget 2023.
Inflation og specielt udviklingen i energi- og brændstofpriser vil dog også være en betydende faktor i 2023, og vil forventelig presse budgetterne på de tekniske områder.

Busdriften
Et foreløbig skøn for busdriften i 2023 er et forventet merforbrug på ca. 5-6 mio. kr. Men det er meget usikkert skøn, da Movia endnu ikke har fremsendt de nødvendige økonomioplysninger for Slagelse kommune for 2023. Baggrunden for de manglende økonomital er, at kommunens trafikbestilling hos Movia blev afgivet med én måneds forsinkelse. Der vil derfor først kunne udarbejdes en konkret handleplan til budgetopfølgning 1.
Det skal bemærkes at Økonomiudvalget den 24. oktober 2022 har givet fagudvalget 2-3 år til at realisere budgettilpasningen på 7,0 mio. kr. årligt i det vedtagne budget 2023-2026. Det er altså givet dispensation for ikke at kunne overholde budgettet i 2023. 

 

Drift  
(mio.kr)

Vedtaget
budget

Korrigeret
budget

Forventet
resultat
BS

Afvigelse
BS

Havne og Færger

15,6

15,6

15,6

0,0

Resultat serviceudgifter

15,6

15,6

15,6

0,0

Drift og Teknik

151,4

151,4

156,9

-5,5

Resultat serviceudgifter

151,4

151,4

156,9

-5,5

Plan og Landdistriktsudvikling

3,4

3,4

3,4

0,0

Resultat serviceudgifter

3,4

3,4

3,4

0,0

I alt for udvalget

170,4

170,4

175,9

-5,5

Anlæg  

For Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget forventes der ved budgetstatus ikke væsentlige afvigelser fra den vedtagne anlægsramme 2023. Der vil foreligge en mere detaljeret anlægsopfølgning til budgetopfølgning 1, hvor også de besluttede anlægsoverførsler fra 2022 vil være indeholdt.

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

I Kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling. 

Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Fagudvalgenes forventninger til regnskab 2023 og behandling af budgetstatus indgår i samlet sag til behandling i Økonomiudvalget den 20. marts 2023 og Byrådet den 27. marts 2023. 

 


4. Genoptaget - Endelig vedtagelse af Lokalplan 1245 Bevarende lokalplan for Skælskør bymidte (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse. Med bemærkning om, at det tilføjes til lokalplanens punkt 8.4, at det er tilladt at filse, så længe bygningen fremstår i de farver, der fremgår jævnfør lokalplanens punkt 8.6. 

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, om forslag til lokalplan 1245, bevarende lokalplan for Skælskør bymidte, med tilhørende baggrundsanalyse skal vedtages endeligt, med de ændringer der fremgår af vedlagte hvidbog (bilag 3).

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.    at Byrådet beslutter, at Lokalplan 1245, Bevarende lokalplan for Skælskør bymidte vedtages endeligt med de ændringsforslag der fremgår af vedlagte hvidbog (bilag 3).

Sagens indhold

Byrådet besluttede den 31. januar 2022, at sende Forslag til Lokalplan LP 1245 i offentlig høring.  I beslutningen lå også en anmodning fra Teknik-, Plan-, og Landdistriktsudvalget, at der med afsæt i lokalplanlægningen og til fremtidig brug blev udarbejdet et bæredygtighedsnotat (bilag 4).

Med lokalplanen vil Skælskør bymidte blive omfattet af en samlet lokalplan. Alle på nær 2 af de eksisterende 17 lokalplaner aflyses, såfremt lokalplan 1245 vedtages endeligt.

 

Lokalplan 1245 skal sikre, at byen fortsat kan udvikle sig, herunder at der fortsat kan tilføres ny bebyggelse. Det er samtidig vigtigt, at lokalplanen sikrer, at nybyggeri samt ændrede anvendelser sker under hensyntagen til byen som helhed og i overensstemmelse med byens bebyggelsesstruktur og mange bevaringsværdige bygninger.

Skælskør bys særlige landskabelige og geografiske placering er beskrevet i baggrundsanalysen: Kulturhistorisk - arkitektonisk kortlægning af Skælskør bymidte (bilag 2) Det er en formålsbestemmelse i lokalplanen, at disse sjældne kvaliteter fastholdes. Det samme gælder byens bebyggelsesstruktur der også fremstår meget oprindeligt og som er typisk i købstæder. Bebyggelsesstrukturen er sammen med byens miljø, der består i en blanding af forretning, erhverv og beboelse, rig beplantning og mange grønne frirum samt stiforløb vigtige, at bevare i sin helhed.

Høringssvarene fremgår af den vedlagte hvidbog. De bemærkninger der er fremsendt spænder bredt, men der er mange der har bemærkninger til lokalplanindholdet i relation til forsyning (særlig varme og elladestandere), lokalplanens opdeling i delområder (anvendelse og bebyggelsesprocent), materialer (særlig fils). Der er også mange bemærkninger til vinduer. Alle høringssvar er opsummeret og vedlagt som bilag i vedlagte hvidbog (bilag 3).

Med baggrund i høringssvar, arbejdsmøder i den nedsatte følgegruppe samt bæredygtighedsnotat er lokalplanforslaget blevet præciseret og udvidet med supplerende tekst i paragraffer og redegørelsesdel.

Udover præciseringer mm. er der foretaget ændringer i lokalplanen, herunder er bl.a. delområderne blevet udvidet fra 5 til 8. Der er også tilført uddybende tekst og der er foretaget rettelser i kortbilag 4 vedr. byggefelter, parkering (anlagt og udlagt), samt stier.

Dertil udgår parkeringsarealet i Søndergårds Have 1. P-arealet er fjernet da der er tale om privat ejendom som tilmed er lokalplanlagt til en boligbebyggelse.

Derudover er § 6.3 ændret og udvidet til 2 paragraffer (bestemmelser om varmepumper)

Bebyggelsesprocenterne er præciseret og de er ændret i Strandgade, herunder er bebyggelsesprocenten hævet således den stemmer overens med de reelle forhold.

Byggefelterne er ikke kun vist i bilag, men fremgår nu også af paragrafferne. Bygningshøjderne er ligeledes præciseret. Det er også præciseret hvor der må opføres ny bebyggelse, udover almindelige udvidelser af den enkelte bolig samt tilførsel af udhus mv.

Høringssvarene har også medført nogen lempelser i lokalplanens bestemmelser vedr. bygningsdele, bl.a. vinduer, kviste og altaner.

Flere bygningsejere er desuden kommet med bemærkninger til deres bygningers SAVE-vurderinger. Her rettes vurderingerne, såfremt det eksterne rådgivningsfirma finder fejl. Lokalplanen har SAVE-vurderingernes samlede bevaringsværdier i bilag 5. Her er en enkelt bygning nedklassificeret til SAVE 6 (Stationsvej 3A)

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder: 

  1. Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1245 med de ændringsforslag der fremgår af vedlagte hvidbog.
  2. Byrådet har også mulighed for at foretage mindre justeringer af lokalplanen, som en del af den endelige vedtagelse.
  3. Byrådet kan vælge ikke at vedtage Lokalplan 1245. Det vil betyde, at byen vil blive reguleret af de 17 eksisterende lokalplaner der eksisterer i dag.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at lokalplanen vedtages (bilag 1). Med lokalplanen bliver det muligt at sikre en mere tydelig og sammenhængende regulering, herunder med særligt fokus på:

  • At sikre, at bevaringsværdige bygninger bevares,
  • At sikre en udvikling af byen under hensyntagen til dens bebyggelsesstruktur og købstadsmiljø,
  • At de typiske træk i byens bebyggelsesstruktur videreføres ved placering af nye bygninger,
  • At fastholde de markante terrænspring, hvor husene underordner sig landskabet og de lange matrikler,
  • At værne om de bevaringsværdige bygningers arkitektoniske, stilmæssige og håndværksmæssige særpræg,
  • At fremme, at bygninger renoveres samt om- og tilbygges med respekt for deres oprindelige stil og kvaliteter,
  • At fastlægge retningslinjer for facadeændringer, herunder bl.a. facadebehandling, farvesætning, nye døre og vinduer samt for skilte og markiser, 
  • At åbne mulighed for opførelse af nye bygninger og tilbygninger,
  • At sikre, at nybyggeri ved placering, omfang, proportioner, materialer og farvevalg harmonerer med omgivelserne,
  • At fastlægge områdets anvendelse til formål, der understøtter bymidtens karakter og liv,
  • At fastlægge retningslinjer for skiltning.

Flere borgere har i fremsendte bemærkninger skrevet om at lokalplanforslaget på flere punkter var for stramt. Lokalplanen er på den baggrund blevet udvidet i sit indhold og tekst. Flere bestemmelser er blevet lempet og vedlagte lokalplan er rettet ind på en måde således byens bevaringsværdier og den samlet udvikling sikres mod utilsigtede tiltag.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Hvis lokalplan vedtages endeligt, vil lokalplanen sammen med Lokalplan 131 og 1109 være gældende fremadrettet for ejendomme beliggende indenfor lokalplan 1245's afgrænsning. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Administrative bemærkninger pr. 06. marts 2023:

Udvalget havde spørgsmål til sagen vedrørende muligheder for fils på facader og opsætning af varmepumper og ladestandere. Svar på disse er tilsendt udvalget som mail og vedlagt som Bilag 5.

Sagens forløb

25-01-2023 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Udvalget afventer svar på spørgsmål til fils, varmepumper og ladestandere.

Sagen udsat til næste udvalgsmøde.


5. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1278, Dagligvarebutik og boligområde ved Ndr. Ringgade, Slagelse samt Kommuneplantillæg nr. 16 til Kommuneplan 2021 (B)

Beslutning

Sagen udsat. 

Kompetence

Byrådet 

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, om Lokalplan 1278, Dagligvarebutik og boligområde ved Ndr. Ringgade, Slagelse og Kommuneplantillæg nr. 16 til Kommuneplan 2021 skal vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af hvidbogen.

Samtidig skal Byrådet tage stilling til om indgåelse af den tilhørende udbygningsaftale skal vedtages.

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1. at Byrådet beslutter, at Lokalplan 1278, Dagligvarebutik og boligområde ved Ndr. Ringgade, Slagelse, med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 16 vedtages endeligt med de ændringer, som fremgår af hvidbogen

2. at Byrådet beslutter, at indgåelse af den tilhørende udbygningsaftale vedtages. 

 

Sagens indhold

Den 28. november 2022 besluttede Byrådet at sende forslag til Lokalplan 1278 med tilhørende kommuneplantillæg nr. 16 til Kommuneplan 2021 i 8 ugers offentlig høring.  

Lokalplanen omfatter matr.nr. 19h, Skovsø, Slagelse Jorder, der er beliggende på Ndr. Ringgade 83 i Slagelse.

Lokalplanen inddeler matriklen i to delområder. I delområde A giver lokalplanen mulighed for, at der kan opføres en dagligvarebutik på maks. 1.200 m2 i 1 etage med en maksimumshøjde på 8,5 meter. I delområde B giver lokalplanen mulighed for, at der kan opføres tæt-lav boligbebyggelse i form af ca. 25 rækkehuse i 1 etage med en maksimumshøjde på 5,5 meter.

Mellem de to delområder etableres en støjvold med en højde på mindst 2 meter, som skal sikre, at boligområdet og tilhørende opholdsarealer ikke generes af støj fra dagligvarebutikken. Desuden skal der i delområde B etableres støjværn med en højde på mindst 2 meter langs det østlige og vestlige skel for at sikre boligområdet mod trafikstøj fra Nykøbing Landevej og virksomhedsstøj fra Dagrofa Foodservice, som er beliggende vest for lokalplanområdet. Ved delområde A etableres en støjafskærmning med en sluse langs det vestlige skel for at sikre naboområdet mod støj fra dagligvarebutikken. Slusen skal sikre stigennemføring til fremtidigt boligområde mod vest. 

Lokalplanen sikrer en sammenhængende grøn struktur gennem området med et beplantningsbælte langs Nykøbing Landevej, beplantning på støjvolden mellem delområderne, begrønning af støjværn i øst og vest samt udlæg af grønne fællesområder til boligbebyggelsen.

I lokalplanområdets østlige del etableres en hovedsti, som er en offentlig, rekreativ sti. Hovedstien løber primært i en nord-sydgående retning. Øvrige hovedstier etableres i en øst-vestgående retning for at sikre forbindelse til boligområdet Skovbrynet.

Lokalplanområdet vejbetjenes fra Ndr. Ringgade via en fælles adgangsvej. Der etableres 2 parkeringspladser pr. bolig, og der udlægges 1 parkeringsplads pr. 25 m2 bruttoetageareal til butiksformål.

Området er i dag omfattet af Lokalplan 1011, som udlægger området til erhvervsformål. Denne lokalplan ophæves for det område, der er omfattet af Lokalplan 1278.

Lokalplanen ledsages af et kommuneplantillæg, der udlægger en del af matr.nr. 19h, Skovsø, Slagelse Jorder, til centerområde. 

Lokalplanforslaget har været fremlagt i offentlig høring i perioden fra d. 2. december 2022 til den 27. januar 2023. Slagelse Kommune har modtaget 3 høringssvar. Høringssvarene omhandler blandt andet trafikale forhold på Ndr. Ringgade, uoverensstemmelse mellem bestemmelser og kortbilag, støjforhold, udstykning, regnvandshåndtering og friarealer.

Høringssvarene er behandlet i hvidbogen vedlagt som bilag 2. Høringssvarene har givet anledning til følgende ændringer i lokalplanen:

  • Dagligvarebutikkens afstand til hovedstien er ændret.
  • Bestemmelsen om grundstørrelser i delområde B er blevet omformuleret.
  • Der er tilføjet en ny bestemmelse om støjafskærmning mod vest samt ny bestemmelse om ibrugtagning for delområde A.
  • Redegørelsen om støjforhold er uddybet.
  • Redegørelsen om butikker og planlovens § 16, stk. 6 er uddybet vedr. trafikale forhold. 
  • Bestemmelsen om regnvandshåndtering for delområde B er tilrettet.
  • Mindre rettelser af kortbilag 2 og 3. 

Høringssvarene har desuden givet anledning til følgende ændring i kommuneplantillægget:

  • Redegørelse jf. planlovens § 11 e, stk. 4 er uddybet vedrørende trafikale forhold.

Endvidere har administrationen foretaget en mindre rettelse af kommuneplantillægget, således at der ikke gives mulighed for udvalgsvarer. 

 

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.

Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23c.

Frivillige udbygningsaftaler tilvejebringes efter Planlovens § 21b.

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1278, Dagligvarebutik og boligområde ved Ndr. Ringgade, Slagelse og Kommuneplantillæg nr. 16 med de forslåede ændringer. Derved skabes plangrundlaget for en ny dagligvarebutik og et nyt boligområde i den nordøstlige del af Slagelse. Byrådet kan samtidig vælge at vedtage indgåelse af den tilhørende udbygningsaftale. 

  2. Byrådet kan vælge ikke at vedtage Lokalplan 1278 endeligt. Det vil betyde, at Lokalplan 1011, der giver mulig for erhverv, fortsat danner plangrundlaget for området. Derved vil dagligvarebutikken og boligbebyggelsen ikke kunne opføres.  

  3. Byrådet kan vælge at foretage mindre justeringer af planen som en del af den endelige vedtagelse. 

 

Vurdering

Administrationen anbefaler, at lokalplanen vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af hvidbogen.

Med lokalplanen bygges der videre på den boligudvikling, der allerede er igangsat i Slagelses nordøstlige del, herunder boligområdet Skovbrynet. Heraf vurderes det, at der i takt med udviklingen vil opstå et behov for en nærliggende dagligvarebutik, der kan forsyne lokalområdet.

Boliger i form af rækkehuse vurderes at være en god løsning på det pågældende område, idet lokalplanområdet er formet som en trekant. Trekantsformen med en vej til venstre og en sti til højre lægger op til rækkehuse med et fælles gårdrum i midten. 

Det vurderes desuden, at lokalplanområdets korte afstand til den nye daginstitution ved Bakkevej og til den kommende dagligvarebutik kan være med til at tiltrække børnefamilier, der ønsker at bo i et område med fællesskaber. 

Stierne, der er udlagt i lokalplanen, skal sikre, at man på sigt kan forbinde dagligvarebutikken med de boligområder, der er udpeget i kommuneplanen, hhv. nord og vest for lokalplanområdet. Stierne uden for lokalplanens afgrænsning skal afvente udviklingen af naboområderne. Tilgængeligheden for de bløde trafikanter vil imidlertid være begrænset grundet afventning af udvikling af naboområderne samt mangel på fortov langs Ndr. Ringgade.

En dagligvarebutik inden for en naturlig gåafstand bør dog prioriteres, da det vil forbedre hverdagens indkøbsmuligheder samt forbedre tilgængeligheden for lokalområdets beboere, der på nuværende tidspunkt har mangel på en nærliggende dagligvarebutik.  

Diverse støjforanstaltninger er nødvendige for at overholde Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj i området og omgivelserne. De skal begrønnes med beplantning for at give lokalplanområdet et grønt præg.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Bygherre skal betale alle vejudgifter til omlægning af den trafikale infrastruktur i forbindelse med realiseringen af butiksbebyggelsen, herunder etableringen af et lysreguleret kryds ud for Ndr. Ringgade 83 samt flytning af naboejendommens indkørsel.

Der er i forbindelse med ovenstående indgået en frivillig udbygningsaftale med bygherren, som er vedlagt som bilag 3.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

6. Anmodning om opstart af udviklingsplan for Kløverbakken (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til om en udviklingsplan med dertilhørende rammelokalplan for Kløverbakken skal igangsættes.

Indstilling

Teknik, Plan- og Miljøchefen indstiller 

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget igangsætter en udviklingsplan med dertilhørende rammelokalplan for Kløverbakken.  

Sagens indhold

Kløverbakken er det foreløbige navn for området omkring Bakkevej, som ligger i den Nordøstlige udkant af Slagelse. Se bilag 1.

Området har et samlet areal på i alt 89 ha, der afgrænses af Nykøbing Landevej mod nord og øst, Ndr. Ringgade mod syd og Holbækvej mod vest. Nabokvarterene er de nye boligområder Tidselbjerget og Skovbrynet. I dag fremstår området som et bakket marklandskab med spredte gårde og husmandssteder. En stor del af området er kommunalt ejet (42,7ha). Centralt i området er den nye børnehave Skovsøbakken under opførelse. 

Med undtagelsen af børnehaven, er Kløverbakken udpeget i kommuneplan til boligudvikling. Kommuneplanen indeholder en rækkefølgeplan for udviklingen af området, som angiver at området skal udvikles i etaper i perioden 2022-2033. Det forudsætter en vision og plan for områdets sammenhængende udvikling, der kan danne rammer for lokalplanlægning, byggemodning og salg af arealer.

Tids- og procesplan

Det er administrationens vurdering, at det vil tage omkring 1½ år, at udarbejde udviklingsplanen. Den samlede proces er inddelt i 4 faser, hvor selve etableringen (fase 4) forventes at påbegynde fra omkring 2024-25. Se bilag 2.

Fase 1 - Foranalyser
Foranalyserne, har til formål at kortlægge og forstå områdets potentialer og udfordringer samt udpege synergier med andre politikområder og strategier på tværs af kommunen. Administrationen er småt gået i gang med dette arbejde som forberedelse til den politiske igangsættelse.

Faste 2 - Vision og udviklingsmodel
I denne fase skal skabes en fælles vision for området gennem en proces, der fx rummer et politiskspor og et inddragelsesspor for borgere og foreningsliv. Visionen skal fastlægge de bærende principper og målsætninger for området samt beskrive områdets karakter, sammensætning af boligtyper og andre funktioner i området. Det er en central proces som både skal sikre et bredt ejerskab til planen og udvikle identiteten for det nye område.

Det andet ben i denne fase (udviklingsmodel) fastlægger organisering og økonomi bag byudviklingen, herunder investor dialog, mulige partnerskaber og udviklingsaftaler.

Fase 3: Udviklingsplanen
Når visionen, skitse og udviklingsmodellen ligger fast igangsættes den fysiske planlægning af området. En rammelokalplan vil kunne fastlægge områdets overordnede udvikling, herunder infrastruktur, forsyning, natur- og rekreative arealer, boligtyper, bebyggelsestæthed og - højde. I forbindelse med vedtagelse af planerne foretages en offentlig høring af rammelokalplanen, idet den skal danne grundlag for efterfølgende lokalplanlægning.

Parallelt med rammelokalplan udarbejdes en plan for områdets byggemodning og salg.

Fase 4 Realisering
Når udviklingsplanen vedtages, kan byggemodning og udbud af den kommunale jord igangsættes. Hver etape vil kræve sin egen lokalplan, som muliggør og styrer udvikling inden for det pågældende område. Der vil løbende skulle evalueres de individuelle projekter for at følge udviklingen af området, sikre at bydelen leverer på de visioner og målsætninger som sættes i udviklingsplanen, og eventuelt rette til i forhold til nye vilkår og tendenser på boligmarkedet.  

Retligt grundlag 

Det følger af kommunalfuldmagten, at kommunen kan igangsætte initiativer til udvikling af kommunen.

Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5. Eventuelle kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23c.

Handlemuligheder

A. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at igangsætte af en samlet udviklingsplan og rammelokalplan for Kløverbakken. Hermed vil planarbejdet for en sammenhængende udvikling af området gå i gang i overensstemmelse med intentionerne i kommuneplanen. 

B. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge ikke at igangsætte af en udviklingsplan og rammelokalplan for Kløverbakken. Hermed vil kommunen for nuværende ikke aktivt fremme udviklingen af området.

Vurdering

I den foreløbige kortlægning af området er der ikke registreret nogle særlige miljøudfordringer ift. at skabe en fremtidig byudvikling. Dog viser støjmålinger fortaget i forbindelse med lokalplanen for den nye børnehave, at mindre dele af området er påvirket af støj fra Ndr. Ringgade og jernbanen, der er ikke kendskab til jordforurening og kun få beskyttede naturtyper.

Planlægningen bør have særligt fokus på forbindelser for gående og cyklister, da Ndr. Ringgade er ikke indrettet med fortov og cykelsti. Udviklingen af Kløverbakken kan bl.a. tage hånd om en bedre forbindelse mellem Skovbrynet og Tidselbjerget, samt binde områderne tættere sammen med byen for at mindske områdets klimabelastning og sikre at der er gode forhold for de bløde trafikanter. 

Kløverbakken vil på grund af områdets størrelse være med til at sætte en retning for den fremtidige byudvikling i Slagelse. En mulig pejlemærke kunne eksempelvis være en helhedsorienteret tilgang til bæredygtighed og natur - både i forhold til klima, sociale og økonomiske forhold. Det nye daginstitutionsbyggeri Skovsøbakken er allerede med til at vise vejen med en forventet DNGB guld certificering og et lavt COaftryk, gennem anvendelsen af genbrugsmaterialer.

Nordøst for området løber Skovsø Å som mod nord møder Nordskovens projektområde. Dermed kan Slagelse by potentielt omsluttes af et grønt bælte som strækker fra nord, øst og til syd. Det er en oplagt mulighed at trække naturen herfra med ind i det nye boligkvarter. 

Det er administrationens vurdering, at en velplanlagt byudvikling kan etablere en ny fortælling om Slagelse som en grøn by, hvor borgerne både har glæde af en aktiv bymidte og god adgang til større naturområder (i tillæg til de gode forbindelser til resten af Sjælland og de mange uddannelsesmuligheder). På den måde kan udviklingen af Kløverbakken også være med til at styrke bosætningen og kommunens image. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Det er endnu for tidligt i sagens forløb til at fastlægge en økonomi for projektet. I løbet af processen vil der blive udarbejdet overslag for omkostninger til byggemodning, eventuelle strategiske opkøb mv. 

Der vil være et vist behov for ekstern rådgivning til udarbejdelse af planen, hvilket administrationen vil bære ind i budgetforhandlingerne for 2024. 

Tværgående konsekvenser

Boligudvikling generelt er en væsentlig faktor i kommunens bosætningsindsats. Attraktive boligområder medvirker til øget tilflytning, og giver dermed mulighed for at rette op på kommunens demografiske udfordringer.

Planlægning af området ses desuden som en forudsætning for et kvalificeret udbud og salg af kommunens arealer.

Sagens videre forløb

Der kan planlægges et temamøde for hele byrådet, hvor emnet vil være visionen for det nye Kløverbakken.

Byrådet vil have mulighed for at deltage i workshops med borgere og foreningsliv, for at høre deres tanker og ideer til området. 

Rammelokalplanen skal sendes i høring forud for en endelig godkendelse. 

7. Godkendelse af administrationsgrundlag for adgang til pullertanlæg

Beslutning

At 1: Godkendt.  

 


Kompetence

Teknik- Plan og Landdistriktsudvalget (B)

Beslutningstema

Teknik- Plan og Landdistriktsudvalget skal godkende administrationsgrundlag til pullertanlæg (bilag 1) 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender administrativ praksis for pullertanlæg.

Sagens indhold

På Teknik- Plan og Landdistriktsudvalget møde den 28. november 2022 blev administrationsgrundlag til pullertanlæg fremlagt til udvalgets godkendelse.
I sagsfremstillingen den 28. november er formålet med pullertanlæg, samt den nuværende administrationspraksis overordnet beskrevet.

Den 28. november besluttede udvalget, at sende det fremlagte forslag i høring i Ældreråd, Handicapråd, Slagelse
Bymidtegruppe og Slagelse Erhvervsforening/ Business Slagelse inden godkendelse af administrationsgrundlaget.

Forslaget har nu været i den ønskede høring, og der er indkommet høringssvar fra hhv. Ældrerådet og Business Slagelse (bilag 2 og 3). Begge Høringssvar udtrykker tilfredshed med de nye anlæg, med følgende bemærkninger:

Business Slagelse 

"Betænkelig ved at pullerter er oppe hele tiden også i åbningstiden"
Bemærkningen har ikke noget med administrationsgrundlaget at gøre, men opstår, fordi administrationen overvejer at lade pullerterne være oppe hele tiden, men dog så de kører ned automatisk i åbningsperioden, når en bil nærmer sig pullertanlægget. Ændringen overvejes fordi, der er sket en del uheld på anlæggene. Hvis anlægget konstant er lukket, kan bilisternes opmærksomhed på pullerterne skærpes. Foreløbig overvejes det, om problemet kan klares med en skiltning, men muligheden for at lade pullerterne være oppe hele tiden holdes åben, og hvis det sker vil det blive skiltet tydeligt, hvordan bilisterne skal forholde sig.

Muligheden for at købe flere fjernbetjeninger
Det er muligt at købe flere fjernbetjeninger. Det er dog en dyr løsning, da én fjernbetjening koster 400 kr. i gebyr mod telefonløsningen, som er gratis. hvis der udleveres mange fjernbetjeninger, fx til et ejendomsselskab, skal det understreges, at de ikke må udleveres varigt til eksterne håndværkere, som har selskabet som kunde. Det ville være en omgåelse af princippet om, at det kun er erhvervsdrivende inden for gågadeområdet der kan få en adgangstilladelse. En fjernbetjening tilknyttes personligt til den der driver virksomhed (herunder ejendomsvirksomhed) eller bor i området.

Muligheden for at få en kode som kan åbne pullertanlægget
Koder udleveres kun i begrænset omfang, da de er lette at dele og misbruge. Det er også beskrevet i administrationsgrundlaget.

Ældrerådet:

Ældrerådet hilser det velkomment, at der lægges op til, at handicappede kan få en personlig adgangstilladelse
Med administrationsgrundlaget lægges der op til, at Personer der er syns- eller gangbesværet eller varigt bundet til en kørestol, kan få en personlig adgangstilladelse.

Høringssvarende giver ikke anledning til at ændre ordlyden i administrationsgrundlaget.

Retligt grundlag

Færdselslovens §92 stk. 2 efter hvilken vejmyndigheden kan begrænse færdsel på offentlig vej

Handlemuligheder

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder:

A. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan godkende det fremlagte
administrationsgrundlag.
B. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan også komme med forslag til ændringer
eller tilføjelser i grundlaget eller sende forslaget tilbage til fornyet behandling.

Vurdering

Administrationen vurderer, at det fremlagte administrationsgrundlag kan fungere som
retningsgivende for arbejdet med adgangstilladelser til pullert.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Sagens videre forløb

Det er Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget der godkender administrationsgrundlaget.

8. Genoptaget - Ansøgning om byfornyelsesstøtte til istandsættelse af Høve Marks Forsamlingshus (B)

Beslutning

At 1:Økonomi og prioritering taget til orientering. Der kommer en sag på til næste møde den 23/3 hvor alle ansøgninger om støtte behandles samlet. 

Kompetence

Teknik-, Plan-, og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til om kommunen skal yde støtte til en istandsættelse af Høve Marks Forsamlingshus, beliggende Sorø Landevej 308, 4261 Dalmose.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender, at der ydes støtte til en istandsættelse af forsamlingshuset i en form som ansøgt samt beskrevet i nedenstående vurdering,

Sagens indhold

Bestyrelsen for Høve Marks Forsamlingshus sender ansøgning om byfornyelsesstøtte til istandsættelse af forsamlingshuset.

Forsamlingshuset søger om byfornyelsesstøtte til istandsættelse af ejendommens tag og ydermure. Vedlagte ansøgning beskriver arbejde og omfang. Det fremgår, at istandsættelsesarbejdet vil beløbe sig til 1.920.306 kr. inkl. moms.

Det fremgår af ansøgningen, at forsamlingshuset kun har en mindre kassebeholdning der er låst til andet formål (ca. 20.000 kr.).

Høve Marks Forsamlingshus har i 2020 fået bevilliget byfornyelsesstøtte til murerarbejde, herunder reparation og maling af facader (77.296,25 kr.) De har dog aldrig benyttet/gjort brug af støtten og såfremt forsamlingshuset modtager den ansøgte støtte, annulleres tidligere støttetilsagn.

Høve Mark bad i 2021 Skælskør Bevaringsforening om at udarbejde en SAVE vurdering af forsamlingshuset. SAVE-Vurdering sammen med ejendommens kulturhistoriske beskrivelse er vedlagt. Det fremgår, at såfremt istandsættelserne gennemføres, vil bygningen have SAVE-værdi 4 (bevaringsværdig) Uden istandsættelse er bygningen SAVE 5. Administrationen er enig i bevaringsforeningens vurdering.

Retligt grundlag

Byfornyelseslovens §§ 22 og 26 og i bekendtgørelse nr. 144 af 21.02.2020 om støtteberettigede udgifter til bygningsfornyelse og udbud af bygge- og anlægsarbejder efter lov om byfornyelse og udvikling af byer. 

Handlemuligheder

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at yde støtte med op til 100 % såfremt det er dokumenteret, at projektet ellers ikke kan gennemføres.
  2. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget har også mulighed for at yde støtte med en mindre % sats. Ifølge bestyrelsen vil projektet ikke kunne gennemføres. Ud fra de foreliggende oplysninger fra forsamlingshuset vurderer administrationen, at det er dokumenteret, at forsamlingshuset ikke selv har midler, der kan indgå i projektet
  3. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge ikke at yde støtte til renovering af ejendommen. 

Vurdering

Formålet med byfornyelsesmidler er bl.a. at sikre attraktive landmiljøer. Istandsættelse af landsbyernes forsamlingshuse kan ses som et af flere redskaber til at sikre udvikling, især af de mindre byer og landområderne generelt, idet forskønnelseseffekter, samlet brugbarhed og fællesskaber kan være med til at tiltrække nye beboere og dermed være med til at sikre grundlaget for mange af landsbyens funktioner.

Administrationen anbefaler generelt, at støtte til istandsættelse skal sikre, at bygningens originalitet og arkitektoniske værdi bevares eller højnes, og der stilles derfor krav til udførelse og materialer. Skælskør Bevaringsforenings SAVE-vurdering er vedlagt som bilag. Den samlede konklusion peger på, at bygningen noteres som bevaringsværdige, såfremt der ydes støtte.

Forsamlingshuset er beliggende i det åbne land og det er Høve Valgmenighed som driver og opretholder forsamlingshuset som almennyttigt forsamlingssted. En istandsættelse af huset vil sandsynligvis komme mange brugere til gode både fra den omkringliggende egn, men også andre som er interesseret vil kunne benytte faciliteterne. På den baggrund vil det være formålstjenesteligt at yde støtte til huset der inviterer til samlingssted for flere af kommunens borgere.

Bestyrelsen har indhentet 2 tilbud forud for ansøgningen. Det billigste er vedlagt, men fordi istandsættelsessummen er over 1 mio. kr. skal arbejdet udbydes i konkurrence og bestyrelsen skal have en uvillig rådgiver på opgaven (jf. Byfornyelseslovgivning). Der er i det fremsendte budget afsat midler til rådgiver. Udbuddet skal omfatte mindst 3 firmaer, og det er hensigtsmæssigt at mindst et af dem bør være udenfor kommunen.  

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ejendommen vil med sin beliggenhed kunne opnå byfornyelsesstøtte fra Landsbypuljen. Staten vil medfinansiere 60 % af kommunens udgifter. Hvis der ydes støtte på 100 % til forbedringsarbejder på ejendommen vil det, når refusionen fra staten fratrækkes, betyde en udgift for kommunen på maks. 768.123 kr. ekskl. moms.

Slagelse har i alt 11.916.091 mio. kr. statslige midler til disposition. Af disse ligger 1,25 mio. kr. på statens Ramme til Landsbyfornyelse 2020. Kommunens frist for at disponere midlerne udløber 31.3.23.

Status på kommunens byfornyelsesmidler januar 2023: 700.000 kr er ikke disponeret.

Hvis projektet godkendes er alle kommunens byfornyelsesmidler disponeret. Det betyder at flere kommende projekter (bilag 4) kan først igangsættes i 2024, hvor der er 928.000 kr på anlægskontoen. 

Sager som kondemnering og genhusning, hvor kommunen som myndighed har pligt til at handle på, vil fortsat skulle finansieres.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

_____________________________________________________________________________

Administrative bemærkninger pr. 06. marts 2023:

Sagen blev udsat idet udvalget ønskede flere oplysninger om andre ansøgninger om byfornyelsesmidler. Udover Høve Marks forsamlingshus har kommunen modtaget 8 ansøgninger. De er opsummeret i bilag 5.

Alle 9 ansøgninger bliver forelagt for udvalget i en ny sag på udvalgsmødet den 23.3.2023.

 

Økonomi

Slagelse har i alt 11.916.091 mio. kr. statslige midler til disposition, såfremt kommunen handler indenfor de oplyste frister.

Ramme til Landsbyfornyelse 2020 – 1.247.858 mio. kr. (frist 31.3.23)

Ramme til Landsbyfornyelse 2021 – 5.319.523 mio. kr. (frist 31.10.23)

Ramme til Landsbyfornyelse 2022 – 4.281.694 mio. kr. (frist 31.12.23)

Ramme til fornyelse af bymidter 2023 - 1.067.016 mio. kr. (frist 31.12.24) 

De statslige midler forudsætter kommunal medfinansiering.

Status på kommunens byfornyelsesmidler pr. 27.2.23: 350.000 kr er ikke disponeret. Af disse er 70.000 kr foreløbigt reserveret til lovpligtige kondemnerings- og genhusningssager. Kommunen har derfor et restbeløb på 280.000 kr.

 

Foreløbig prioritering af ansøgninger

På baggrund af de begrænsede kommunale midler har Administrationen foretaget en prioritering af ansøgninger baseret på hvor meget værdi, de potentielt kan skabe for kommunens borgere og/eller foreningsliv. Der peges på 3 ansøgninger:

  • Havrebjerg Forsamlingshus - kommunens udgift 88.860 kr.
  • Boeslunde Byvej 142, 4242 Boeslunde (noteret bevaringsværdig) - kommunens udgift 10.500 kr.
  • Østervej 15, 4243 Rude (noteret bevaringsværdig). Projektet vil kunne støttes med maks. 180.000 kr. Der vil derfor være krav om et mindre omfattende projekt eller finansiering fra husets ejer.

Administrationen anbefaler, at Havrebjerg Forsamlingshus ansøgning godkendes på baggrund af forsamlingshusets centrale placering midt i landsbyen. Huset kan med en istandsættelse fortsat danne ramme om aktiviteter, der tjener et fælles formål i lokalplanområdet, hvilket også er i tråd med kommunens strategi for byfornyelse og kommuneplanens fokus om at skabe rum for fællesskaber i landsbyerne.  

I strategi for byfornyelse er et af indsatsområderne at istandsætte og bevare bevaringsværdige bygninger, da de kan højne kulturarven i et givent område.

Istandsættelse af Boeslunde Byvej 142 anbefales, idet ansøger beder om et beskedent beløb, der dog vil skabe en meget synlig forbedring/forskønnelse af et bevaringsværdigt hus set fra byvejen.

Østervej 15 er også bevaringsværdig og ligger i Rude i en af kommunens største landsbyer på en attraktiv grund. Ejendommen er ikke så synlig, men en istandsættelse vurderes at sikre, at en tidskarakteristisk bygning kan bevares og dermed højne Rudes attraktion. Der er endvidere tale om et projekt, der kan opdeles, og fortsat blive et godt resultatet. Alternativt kan ejer vælge at hæve sin egenfinansiering. 

 

 

 

 

Sagens forløb

09-01-2023 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Sagen udsat.

9. Initiativsag - Opsætning af badebroer (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med den tilføjelse, at midlerne (200.000 kr.) til badebroerne findes inden for eget område.  

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådsmedlem Anne Bjergvang, Socialdemokratiet, har den 23. januar 2023 via sin initiativret ønsket, at byrådet tager stilling til sag om kommunens badebroer.

 

Indstilling

 

Byrådsmedlem Anne Bjergvang, Socialdemokratiet, indstiller,

1. at de kommunale badebroer opsættes.

2. at badebroernes opsætning og nedtagning i 2023 i første omgang finansieres af kassen med kr. 200.000.

3. at kassetrækket udlignes af evt. overførte overskydende midler fra landdistriktsudvikling.

4. at finansieringen i 2024 og 2025 sker via en reduceret tangindsats på strandene, således at der omplaceres 0,2 mio. fra Klima og Miljøudvalgets budget til tangrensning til udvalget for Teknik, Plan og Landdistriktsudvikling. Herefter vil der i 2024 og 2025 være kr. 450.000 til fortsat tangrensning og kr. 200.000 til opsætning og nedtagning af badebroer.

 

Sagens indhold

Slagelse Kommunes kyster og strande er et væsentligt aktiv for kommunen i.f.t. bosætning og turisme m.v. og her danner de kommunale strandes faciliteter (herunder badebroerne) en vigtig ramme for mange besøgende/brugere.

Slagelse Kommune har ”sommer”-badebroer ved Stranden v/Søskær Mose, Ceres Stranden, Værftet i Korsør og Granskoven i Korsør samt Svenstrup strand. Desuden har Slagelse kommune en fast badebro, nemlig broen ved Kobæk strand.

Venstre, Konservative, SF og Radikale har i vedtaget budget for Slagelse kommune sparet kr. 200.000 på de kommunale badebroers opsætning og nedtagning. Konsekvensen af beslutningen var, at badebroerne ikke kunne opsættes og nedtages.

Efterfølgende er der ved identiske beslutninger i Teknik, Plan og Landdistriktsudvalget og Klima og Miljøudvalget henholdsvis den 31. oktober 2022 og 1. november 2022 truffet følgende beslutninger:

  • Badebroer skal sættes op evt. i samarbejde med lokale (f.eks. Grundejerforeninger, lokalråd eller lign).

Forvaltningen har i samme to sagsfremstillinger oplyst, at udgiften til opsætning/nedtagning af badebroerne er kr. 200.000 årligt. Udvalgene traf desuagtet ikke beslutning om finansiering af opsætning/nedtagning af badebroerne. 

Forvaltningen har på møde den 9. januar 2023 i Teknik, Plan og Landdistriktsudvalget mundtligt oplyst, at konsekvensen af manglende finansiering er, at badebroerne ikke bliver sat op.

 

Vurdering

Vi mener i Socialdemokratiet, at badebroerne understøtter borgernes mulighed for at opnå tilgængelighed til havet. Desuden medvirker badebroer til, at strandene er attraktive såvel for turister som borgere.

Når strandene er åbne for alle, vil badebroerne medvirke til udvikling af natur- og strandoplevelserne. Manglende opsætning af badebroerne vil desuden forstærke presset på den faste bro ved Kobæk og da vi har 180 km kystlinje i Slagelse kommune er badebroer naturlige og vigtige samlingspunkter langs kysten.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ved 4. budgetopfølgning 2022 behandlet på udvalgsmøde 31. oktober 2022 forventedes uforbrugte midler på 0,8 mio. til landdistriktsudvikling. Da landdistriktsudvikling ikke sker bagudrettet, må det formodes, at disse midler tillige er uforbrugte pr. 31.12.2022.

Badebroer er organisatorisk placeret i området Teknik, Plan og Landdistrikter og der indstilles finansiering i 2023 med kr. 200.000 indenfor udvalgets eget område, medens finansiering i 2024 og 2025 indstilles ved omplacering af kr. 200.000 fra Klima og Miljøudvalgets område til Teknik, Plan og Landdistriktsudvalget område.

 

Retligt grundlag

Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af § 11 i styrelsesloven.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

30-01-2023 Byrådet

At 1-4: Oversendes til behandling i Klima- og Miljøudvalget og Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

 


10. Initiativsag - Nedsættelse af hastigheden på motorvejen (B)

Beslutning

At 1: Godkendt at kommunen retter henvendelse til rette myndighed om at få reduceret hastigheden på udvalgte strækninger på motorveje i kommunen. 

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 15. januar 2023 via sin initiativret ønsket, at byrådet tager stilling til sag om reduktion af støj og CO2-udslip fra trafik ved at nedsætte hastigheden på motorvejen.

 

Indstilling

Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, indstiller,

1. at Slagelse Kommune retter henvendelse til trafikministeriet/trafikministeren med henblik på at få reduceret hastigheden på udvalgte strækninger på motorvejen gennem Slagelse Kommune.


Sagens indhold

For at nå målet om en 30 procents reduktion af CO2-udslippet i 2030 i forhold til 1990 skal transportområdet også bidrage.

Ved at reducere hastigheden på vejene kan der opnås en reduktion af udslippet af drivhusgasser. Det kan for eksempel ske på motorvejen gennem Slagelse Kommune, hvor der dagligt kører titusindvis af biler plus lastbiler.

Derudover er boligområder i Slagelse, Vemmelev og Korsør stærkt påvirket af støj fra motorvejen. Støj er en direkte gene og sundhedsskadelig for mange mennesker.

Derfor vil en nedsættelse af hastigheden på udvalgte strækninger fra 130 km til 110 km eller endnu lavere være til fordel for mennesker, miljø og for målet om at opnå CO2-reduktion.

 

 

Retligt grundlag

Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af §11 i styrelsesloven.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

23-01-2023 Byrådet
At 1: Oversendes til behandling i Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

11. Boligprogam 2023 (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Teknik,- Plan- og Landdistriktsudvalget.

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres om Boligprogram 2023.

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1. at Teknik,- Plan- og Landdistriktsudvalget tager Boligprogram 2023 til orientering.

 

Sagens indhold

Der er udarbejdet et boligprogram for 2023. Boligprogrammet er en grundig gennemgang af Slagelse Kommunes ubebyggede boligarealer delt op i skoledistrikter og fremskrivningsområder. Med boligprogrammet gives et overblik over, hvor mange ledige boliggrunde der er, hvor mange
boliggrunde der hvert år bliver taget i brug, og hvor de populære boliggrunde ligger.

Boligprogrammet indeholder desuden en oversigt over, hvor mange nye boliger der forventes opført i de kommende 10 år. Der er tale om en fremskrivning baseret på, hvor der er ledige arealer, hvor der er bygget de foregående år, hvordan markedet er pt., hvem der ejer ejendommene og kendskab til konkrete projekter.

Boligprogrammet indgår i grundlaget for Befolkningsprognose 2023, som udarbejdes af Center for
Økonomi i marts 2023. Befolkningsprognosen indgår i grundlaget for budget 2024-2027.

 

Retligt grundlag

Udarbejdelse af boligprogram er i overensstemmelse med kommunalfuldmagten.

 

Handlemuligheder

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan tage Boligprogram 2023 til orientering.

 

Vurdering

Boligprogram 2023 viser, at kommunens boligmasse vil blive udbygget markant i de kommende år
med en forventet tilvækst på ca. 3.500 boliger over de kommende 5 år. Størstedelen heraf forventes opført i Slagelse, hvor der forventes en tilvækst på ca. 3.000 nye boliger over de kommende 5 år. I Korsør forventes en tilvækst på ca. 140 nye boliger over de kommende 5 år og i Skælskør forventes en tilvækst på ca. 120 boliger over de kommende 5 år.

I Slagelse er der flere nye boligområder på vej med både etageboliger, parcelhuse, tæt-lav
boligbebyggelse, ungdomsboliger, seniorbofællesskaber og friplejehjem. Centralt i Slagelse er der
især tale om ældre erhvervsområder, der omdannes til boligområder. Heriblandt kan nævnes
Kvægtorvskvarteret, kasernegrunden, brandstationen og Fordgrunden, som alle planlægges udbygget med etageboligbebyggelse. I Slagelse Vestby og den nordøstlige del af Slagelse er der flere store nye boligområder under udbygning, der udvider købstadens omfang med parcelhuse, dobbelthuse, rækkehuse og etageboliger. I disse år pågår desuden en udvikling af Ringparken.

I Korsør er der et nyt seniorbofællesskab på vej i byparken. Desuden forventes de attraktive arealer
Pierne og Halsskov Havn udbygget i de kommende år med parcelhuse, rækkehuse og etageboliger.

I Skælskør er parcelhuskvarteret Gråstenvænget under udbygning. I de kommende år forventes
desuden en tilvækst med rækkehuse i Skælskør.

Uden for købstæderne opleves også en positiv boligudbygning med især rækkehuse, som bidrager til en øget diversitet i boligmassen i de mindre byer. Dette skaber grundlag for en foryngelse i
befolkningen i byerne, idet de ældre parcelhusejere får mulighed for at flytte i en mindre bolig i deres nærområde.

I alt er der over de kommende 10 år fremskrevet en boligudbygning på ca. 4.900 nye boliger. Til
sammenligning er der over de seneste 10 år opført ca. 2.300 boliger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Befolkningsprognose 2023 udarbejdes på baggrund af Boligprogram 2023. Befolkningsprognosen
samt budgetlægningen af budget 2024-2027 behandles af Økonomiudvalget.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

12. Lukning for adgang langs dækmole nord for Halsskov Færgehavn (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres om en sikkerhedsmæssig nødvendig lukning af adgangen langs dækmolen nord for Halsskov Færgehavn.

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget tager sagen til orientering.

 

Sagens indhold

Entreprenørservice har over de senere år konstateret en hastigt fremskridende nedbrydning af dækmolen nord for Halsskov Færgehavn. Dækmolen beskytter Storebælt Camping og Halsskov Færgehavn mod vandet i Storebælt.

Dækmolen benyttes ofte af lystfiskere, og på dækmolens øvre betonflade ynder folk at gå tur omkring Storebælt Camping og langs havet.

 

Tilstandsvurdering

På baggrund af ovenstående har Entreprenørservice bedt rådgivningsfirmaet WSP, der var rådgiver i forbindelse med reparation af den sydlige dækmole i Halsskov Færgehavn, udarbejde en tilstandsvurdering samt budgetoverslag ved forskellige løsningsmodeller for udbedring af den nordlige dækmole. Tilstandsvurderingen og budgetoverslag er vedlagt som bilag 1.

Tilstandsvurderingen beskriver en dækmole i stærkt forfald, og forskellige scenarier af istandsættelse som afhængigt af løsningsmodel spænder over en anlægsøkonomi mellem 2,5 - 8 mio. kr. 

I tilstandsvurderingen skitseres et forslag til en selvstændig hegnsløsning, som anslås at koste omkring 1 mio. kr. 

Istandsættelser eller selvstændig hegnsløsning vil kræve en tillægsbevilling og kan ikke indfries indenfor nuværende budgetrammer.

 

Ansvar

Entreprenørservice har drøftet sagen med Slagelse Kommunes Risikostyringskoordinator, som meddeler, at tilstanden på molen fra et rent forsikringsmæssigt perspektiv ikke kan accepteres, og at der skal etableres en fysisk begrænsning af adgangen til dækmolen.

I dag er der blot opsat et skilt der fraråder færdsel på molen. 

 

Lukning for adgang langs dækmole

På bilag 2 er det skitseret hvorledes der står et eksisterende hegn omkring campingpladsen (grønt på kortbilaget). Uden for hegnet er det muligt at gå på en grusvej som ejes af campingpladsen. 

Den separate hegnsløsning beskrevet under tilstandsvurderingen er indtegnet på koret (tegnet med rødt på kortbilaget), og som det ses vil man her komme til at gå i en hegns korridor mellem det separate hegn og campingpladsens hegn.

For omkring 50.000 kr. vil det være muligt at opsætte et kort hegn (gult på kortbilaget) i forlængelse af campingpladsens indhegning, og derved afskære adgangen til den del af dækmolen der er under det kraftigste forfald.

Campingpladsen har indvilliget i at Slagelse Kommune kan etablere et hegn i forlængelse af campingpladsens hegn, og opsætningen kan håndteres ved en omprioritering indenfor Entreprenørservices budget til grønne områder m.v.

En sådan afspærring vil være ensbetydende med at det ikke længere er muligt at benytte dækmolen rekreativt, eller for den sags skyld at gå en tur langs dækmolen omkring campingpladsen.

Ved udlægning af jernplader kan adgangen til molehovedet, ved indsejlingen til Færgehavnen, imidlertid opretholdes. Molehovedet er istandsat i forbindelse med tidligere istandsættelse af den sydlige dækmole.

En hegning vil være en foranstaltning af forhåbentlig få års karakter, indtil der kan prioriteres midler til en udbedring af dækmolen.

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Entreprenørservice vurderer, at den skitserede løsning er den billigste og mest effektive, i forhold til nu og her at hindre adgang på den del af dækmolen der er under stærkest forfald.

Løsningen indebærer en lukning af den rekreativt benyttede sti omkring campingpladsen, men det vil dog være muligt at gå via campingpladsens adgang til molehovedet som er istandsat.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Til de kommende budgetforhandlinger vil blive fremsat anlægsønske på de to scenarier for istandsættelse.

13. Orientering om status på anlægsprojekter (O)

Beslutning

 

Peter Johansen fra Entreprenørservice deltog under oplysning af punktet. 

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres om status for anlægsprojekter, herunder Byskovvolden/trail center og lade faciliteter Agersø- Omøfærgen.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget tager status for anlægsprojekterne til orientering. 

Sagens indhold

På mødet den 25. januar 2023 bad udvalget om en status for anlægsprojekter, herunder Byskovvolden/trail center og lade faciliteter på Agersø- Omøfærgen.

Med udgangspunkt i vedlagte liste over nuværende anlægsprojekter gives en status på mødet.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget holdes løbende orienteret.

14. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Orientering modtaget. 

Kompetence

Teknik-, Plan-, og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen omkring

  Ollerupvej 

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller, 

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres.

15. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: udvalget tager listen over kommende sager til orientering med den bemærkning, at de ønsker en sag omkring trafiksikkerhed omkring ny Skælskør Skole. 

Udvalget orienteres om, at der afholdes temamøde om parkering 26 april. 

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1.     at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender oversigten over punkter til behandling på udvalgets kommende møder.

16. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence: Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

  1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender referatet.