Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget – Referat – 7. juni 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik  indstiller,

  1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender dagsorden.

 

2. Trafikbestilling 2024 (B)

Beslutning

 

 

Lars Richter fra Movia samt Oliver Klanert, Christian Schou Rasmussen og René Madsen fra Slagelse Kommune deltog under punktets oplysning. 

At 1: Udvalget har modtaget en orientering. Udvalget har yderligere opklarende spørgsmål. Udvalget ønsker der holdes et ekstraordinært udvalgsmøde den 19. juni inden Byrådets temamøde. Her genoptages sagen.

Udvalget ønsker på samme møde en orienteringssag omkring skolebefordring.  

Movias oplæg vedhæftes referatet som Bilag 2. 

Kompetence

Teknik- Plan og Landdistriktsudvalget.

 

Beslutningstema

Teknik- Plan og Landdistriktsudvalget orienteres om det forventede udgiftsniveau på den kollektive bustrafik i 2024 samt i overslagsårene, hvor alt tyder på, at øget driftsomkostninger i 2022, 2023 og 2024, medfører at der skal findes yderligere reduktioner i serviceniveauet.

Forslag til mulige reguleringer og handlemuligheder vil blive præsenteret på mødet, hvor også Movia vil deltage. Udvalget skal med afsæt i præsentationen pege på de serviceregulerende forslag, som administrationen skal undersøge mere tilbundsgående frem imod sagens genoptagelse på mødet den 7. august.

 

Indstilling

Centerchefen for Teknik, Plan og Erhverv indstiller,

1. at Teknik- Plan og Landdistriktsudvalget træffer beslutning om hvilke serviceregulerende forslag fra Movias præsentation der skal gennembearbejdes, frem imod det kommende udvalgsmøde.

 

 Sagens indhold

Slagelse Kommunes budget til ”Bustrafik” afholder udgifter til lokale buslinjer, fælleskommunale buslinjer, administrationsbidrag til Movia, Flextur og Flexhandicap. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget fastlægger serviceniveau for det samlede område, dog med den undtagelse, at kompetencen vedr. visitation til Flexhandicap er placeret i Seniorudvalget.

De øgede omkostninger til den samlede kollektive bustrafik inkl. flexhandicap-ordningen vil ikke kunne afholdes indenfor den nuværende budgetramme "Busdrift”, derfor vil det være nødvendigt, at der iværksættes korrigerende handlinger på dette område, hvilket kan være ændringer i serviceniveauet eller at området tildeles en øget budgetramme. I den forbindelse kunne det overvejes, om dele af den generelle pris- og lønfremskrivning, som følge af øget udgifter på brændstof og el, kunne tilføres dette budgetområde.

I budget 2024 skal der ske yderligere reduktioner på udvalgets driftsområder. Hvis budgettet der er afsat til ”Bustrafik” skal bidrage til disse reduktioner, skal der peges på servicereduktioner som ligger ud over dem der er nødvendige for, at der i overslagsårene opnås balance mellem budget og forbrug.

Byrådets beslutning om trafikbestillingen 2023 den 28. november 2022, hvor der blev reduceret i serviceniveauet med ca. 9,5 mio. kr. (helårsvirkning), skete med afsæt i Movias 1. behandlede budgettal 2024 for Slagelse Kommune (offentliggjort d. 28. juni 2022). Movias 2. behandling af kommunernes budgettal den 15. december 2022 viste, at kommunerne måtte forvente et væsentligt øget udgiftsniveau som følger af operatørernes øgede udgifter. Orienteringen blev fremsendt til regioner og kommuner efter bestyrelsesmødet, og denne blev den 16. januar 2023 via mail, viderebragt til Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget. Det skal bemærkes, at kommunen ikke var i besiddelse af denne viden da Byrådet traf beslutning om trafikbestilling for 2023 den 28. november 2022.

Movia bruger perioden mellem 1.- og 2.-behandlingen til at sikre, at regioner og kommuners får så retvisende et billede af udgiftsniveauet inklusive justeringer for de trafikbestillinger som Movia har modtaget senest den 31. oktober. Movias bestyrelse godkender på bestyrelsesmødet i december det 2.-behandlede budget, som umiddelbart herefter formidles videre til regioner og kommuner.

Da Slagelse Kommune fik udsat tidspunktet for afgivelse af trafikbestilling til 2023, var det først muligt for Movia af fremsende de retvisende økonomital for 2023 og overslagsårene den 9. marts 2023.

Movias forudsigelser for 2024 viser, at udgiften for kommunen øges med ca. 3,0 mio. kr. Dertil kommer, at Slagelse Kommune senest i 2024 skal afholde en udgift på 6,5 mio. kr. som i henhold til regnskabet for 2022 er kommunens efterregulering for dette år. Hvis de øgede driftsomkostninger samt efterreguleringen skal afholdes indenfor den afsatte budgetramme til området, vil det betyde, at omkostningerne til ”de gule busser” skal nedbringes yderligere.

Administrationen oplever en markant stigning i udgifterne til den visiterede flexhandicap-ordning, en stigning der lægger yderligere pres på busbudgettet. Udgiften til flexhandicap var i 2022 cirka 7,1 mio. kr., og som udgiftsniveauet for 2023 tegner nu, er der noget der indikerer, at udgiften vil blive omkring 8,9 mio. kr. (beregnet på baggrund af afholdte udgifter for 1/3-del af 2023). I regi af Seniorudvalget er der igangsat en sag om fastsættelse af et serviceniveau for tildeling af ekstrakørsel på flexhandicap-ordningen. I sagen, der har været i høring hos Ældrerådet, Handicaprådet, Rådet for Socialt Udsatte, Socialudvalget og Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget, vurderes det med afsæt i udgiftsniveauet i 2022 at kommunens årlige udgifter kan reduceres med ca. 1,1 mio. kr., til 6,0 mio. kr. Hvis der tages afsæt i den forventede udgift for 2023 må det antages, at den årlige udgift til flexhandicap i 2024 vil være ca. 7,8 mio. kr.

Af ovenstående kan det opsummeres, at under forudsætning af, at den kollektive bustrafik ikke tildeleles en øget budgetramme, vil det være nødvendigt, at der som minimum peges på justeringer i den offentlige bustrafik for et beløb på 7,0 mio. kr. i helårsvirkning, justeringerne skal realiseres med halvårsvirkning i 2024 og helårsvirkning de efterfølgende år. Kommunens valg af serviceniveau skal bestilles hos Movia, senest den 31. oktober 2023. Effekten af dette vil være balance mellem budget og udgifter i 2026. En væsentlig forudsætning vil være, at et serviceniveau på flexhandicap kan medvirke til at udgifterne til denne ordning i overslagsårene 2024 og fremefter maksimalt vil have en årlig udgift på 7,8 mio. kr.

Administrationen har anmodet Movia om at udarbejde forslag til tilpasninger af serviceniveauet på de buslinjer, som kører i regi af Movia (”de gule busser”), disse vil på udvalgets møde blive præsenteret af kommunens trafikrådgiver hos Movia, forud for udvalgets drøftelser om de tiltag der skal videre bearbejdes frem til udvalgets møde den 7. august 2023.

 

Retligt grundlag

Lov om trafikselskaber.

 

Handlemuligheder

På udvalgsmødet den 07. juni skal udvalget beslutte en retning for den kollektive trafik i Slagelse Kommune. Udvalget skal med afsæt i det oplæg som gives på udvalgsmødet pege på de forslag til justeringer i serviceniveauet, som administrationens skal udføre en mere detaljeret beskrivelse på. 

 

Vurdering

Administrationen anbefaler, at der arbejdes videre med forslag til reduktioner, og at ændringer i den kollektive bustrafik i videst mulige omfang tilgodeser, at den kollektive bustrafik kan understøtte de skoledistrikter, som blev besluttet i Byrådet den 23. januar 2023. Derudover anbefales det, at administrationen sammen med Movia med afsæt i budgetrammen som besluttes med budgetaftalen 2024(-27) igangsætter en proces med at retænke den kollektive trafik i Slagelse Kommune. Processen skal understøtte, at administrationen i perioden fra primo 2025 og frem imod, at der skal afgives trafikbestilling 2026 i oktober 2025 kan have dialog med udvalget om, hvordan en ny struktur for den kollektive trafik kan være.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Økonomiske konsekvenser for den kollektive bustrafik, når det tages i betragtning, at trafikbestilling 2023 ikke opnåede den ønskede effekt pga. øget udgiftsniveau, samt at efterreguleringen for 2022 der beløber sig til ca. 6,5 mio. kr. skal betales primo 2024. 

Nedenstående tabel viser udgifter til kollektiv bustrafik uden at der tages højde for efterreguleringen for 2022 samt justeringer i forbindelse med trafikbestilling 2024.

1.000 kr.

2023

2024

2025

2026

Budget - Bustrafik

53.648

53.648

52.199

52.199

Movias beregnede udgiftsniv. – ”de gule busser”

-42.700

-36.261

-35.931

-35.865

Kommunebus

-5.800

-5.500

-5.500

-5.500

Flextur og Flexhandicap *)

-13.280

-12.292

-12.264

-12.247

Overførsel mellem årene

0

-8.132

-8.537

-10.033

Resultat (negativt fortegn angiver et merforbrug)

-8.132

-8.537

-10.033

-11.446

*) Der er regnet med en maksimal udgift på 7,8 mio. kr. til Flexhandicap 2024 og fremefter

 

Tabellen herunder viser udgifter til den kollektive bustrafik, når denne påvirkes med efterreguleringen for 2022 samt justering i forbindelse med trafikbestilling 2024.

1.000 kr.

2023

2024

2025

2026

Budget - Bustrafik

53.648

53.648

52.199

52.199

Movias beregnede udgiftsniv. – ”de gule busser”

-42.700

-36.261

-35.931

-35.865

Kommunebus

-5.800

-5.500

-5.500

-5.500

Flextur og Flexhandicap *)

-13.280

-12.292

-12.264

-12.247

Efterregulering 2022

0

-6.484

00

Trafikbestilling 2024

0

3.500

7.000

7.000

Overførsel mellem årene

0

-8.132

-11.521

-6.017

Resultat som følge af yderligere reduktioner

-8.132

-11.521

-6.017

-430

*) Der er regnet med en maksimal udgift på 7,8 mio. kr. til Flexhandicap 2024 og fremefter

 

 

Tværgående konsekvenser

Reduktioner i serviceniveauet for den kollektive trafik, vil medføre en reduktion af den velfærd som stilles til rådighed for kommunens borgere og gæster. Reduktioner i den kollektive bustrafik kan have negative konsekvenser for borgerrettet velfærd under stort set alle kommunens politiske fagudvalg. Særligt kan det fremhæves at den kollektive bustrafik i nogen udstrækning understøtter Børne- og Ungeudvalget forpligtigelse om befordring af elever, som jf. folkeskoleloven er berettiget til kommunal befordring. Yderligere vil et ændret serviceniveau have betydning for forhold under; Seniorudvalget, Socialudvalget, Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget, Klima- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget. 

 

Sagens videre forløb

Sagen behandles løbende i Teknik-, Plan- og Landdistrikts-udvalget frem til udvalgets trafikbestilling den 02. oktober 2023. 

Trafikbestillingsgrundlaget som behandles i udvalgets møde den 7. august 2023 sendes i 3 ugers høring i perioden fra den 8. august 2023 til den 29. august 2023. 

Der skal senest den 31. oktober 2023 afgives trafikbestilling til Movia, for de ændringer der skal ske i bustrafikken ved køreplanskiftet juni 2024.

3. Forretningsorden (B)

Beslutning

 
At 1: Udvalget beslutter, at det tydeliggøres i udvalgets forretningsorden, at ekstraordinære møder i udvalget kan afvikles elektronisk, hvis formanden skønner det. Ordinære møder skal forsat afvikles ved fremmøde.

For stemte: 4 (V), (B), (C)

Imod stemte: 3 (A), (O) 

(A) bemærker, de mener at beslutninger bør træffes på fysiske møder for at sikre den bedste politiske proces. 

 

Kompetence

Teknik-, Plan-, og Landdistriksudvalget

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan-, og Landdistriksudvalget kan beslutte, om den eksisterende forretningsorden skal opdateres - særligt i forhold til afholdelse af ekstraordinære møder.  

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1. at Teknik-, Plan-, og Landdistriktsudvalget beslutter en revideret forretningsorden. 


Sagens indhold

Den 8. maj 2023 besluttede Teknik-, Plan-, og Landdistriktsudvalget på et ekstraordinært møde at der skulle en sag på det næste ordinære møde vedrørende afholdelse af fremtidige ekstraordinære møder. Da det følger af den kommunale styrelseslov, at de stående politiske udvalg selv fastsætter deres forretningsorden skal den gældende forretningsorden fra den 3. marts 2022 derfor revideres, hvis denne ønskes ændret.

Byrådet kan som led i den generelle tilrettelæggelse af arbejdet i kommunen bestemme, om og i hvilket omfang udvalgsmøder skal kunne afvikles som virtuelle møder. Virtuelle møder dvs. via video eller telefon opfylder kravet til et møde jf. styrelsesloven § 16, stk. 1, litra a.

Byrådet besluttede den 28. marts 2022 retningslinjer for mødeform i byråd og udvalg. Byrådet besluttede, at der for ordinære udvalgsmøder ikke skal være mulighed for at deltage virtuelt. Ved ekstraordinære møder er det op til det enkelte udvalg at afgøre, om der kan være virtuel deltagelse.

Teknik-, Plan-, og Landdistriktsudvalget har ingen særlige regler vedrørende afholdelse af ekstraordinære møder i sin gældende forretningsorden § 2, stk. 3. Det er derfor muligt for formanden at indkalde til et fysisk eller virtuelt ekstraordinært møde. Hvis dette vilkår skal ændres kræver det, at Teknik-, Plan-, og Landdistriktsudvalget beslutter at revidere den gældende forretningsorden.  

 

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov § 20, som foreskriver, at udvalgene udøver deres virksomhed i møder samt udvalgene selv fastsætter deres forretningsorden.

Lov om kommunernes styrelse – 3. udgave med kommentarer af Hans B. Thomsen, Lise Brandi-Hansen, Christina Ekman og Christian Vigh” Djøfs forlag, 2022, s. 452: "Medmindre kommunalbestyrelsen eller udvalget, f.eks. i sin forretningsorden, har fastsat noget andet, kan udvalgets formand træffe beslutning om, at et ekstraordinært udvalgsmøde afholdes som et virtuelt møde eller kunne tillade enkelte medlemmer at deltage virtuelt i et ekstraordinært fysisk møde". 

Gældende forretningsorden § 11 foreskriver, at ændringer til forretningsordenen skal behandles på to på hinanden følgende ordinære møder.

 

Handlemuligheder

Teknik-, Plan-, og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Tydeliggøre i udvalgets forretningsorden, hvordan ekstraordinære møder i fremtiden skal afholdes.  

  2. Lade den gældende forretningsorden være i uændret tilstand.

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at en tydeliggørelse af udvalgets forretningsorden vil være hensigtsmæssig, da det vil undgå tvivlsspørgsmål. Udvalget kan i sin forretningsorden tydeligt skrive, om de ønsker adgang til, at ekstraordinære møder kan afholdes virtuelt.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ifølge gældende forretningsorden § 11 skal ændringer til forretningsordenen behandles på to på hinanden følgende ordinære møder. 

4. Forslag til Lokalplan 1055A, Hotel ved Trelleborg golfklub i Slagelse samt Kommuneplantillæg nr. 21 til Kommuneplan 2021 og tilhørende miljøscreening (B)

Beslutning

At 1-2: Indstilles til Byrådets godkendelse.

At 3: Borgermøde afholdes den 9. august kl. 17.00-18.00

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, om Forslag til Lokalplan 1055A, Hotel ved Trelleborg golfklub i Slagelse samt Forslag til Kommuneplantillæg nr. 21 til Kommuneplan 2021 og miljøscreening skal vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring. 

 

Indstilling

Teknik-, Plan- og Erhvervschefen indstiller,

1. at Byrådet beslutter, at Forslag til Lokalplan 1055A med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 21 vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring (handlemulighed A). 

2. at Byrådet beslutter, at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages. 

3. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at borgermøde afholdes på Slagelse Rådhus den 8. eller 9. august 2023 i tidsrummet mellem 17.00 og 18.00. 

 

Sagens indhold

Den 22. juni 2021 besluttede det daværende Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalg at igangsætte udarbejdelse af ændringer til Lokalplan 1055, Hotel ved Trelleborg golfklub i Slagelse. 

Formålet med ændringen af lokalplanen er at give mulighed for at omdanne det eksisterende hotel på Oksebrovej 2 i Slagelse til boliger. Lokalplanen giver mulighed for at indrette op til 26 boliger i hotelbygningen. 

Tilføjelserne og ændringerne i lokalplanen er markeret med gul. 

Hotelbygningen rummer 56 værelsesenheder, som ombygges til 24 boligenheder, der varierer mellem 49 m² og 86 m². Yderligere er der mulighed for at indrette to ekstra boliger ved at ombygge en del af fællesarealerne. 

Ud af de 24 boligenheder er omkring 8 under 50 m², omkring 8 mellem 50-60 m² og omkring 8 over 70 m². Boligarealerne er bruttoarealer. Det vil sige inkl. ydervægge og andel i adgangsarealer. 

Der er anlagt parkeringsarealer øst for den eksisterende bygning. For at sikre tilstrækkelige parkeringspladser til de kommende boliger, stilles der krav om, at der anlægges 1½ p-plads pr. boligenhed. 

Nord for den eksisterende bygning er der fælles friarealer, hvor der anlagt terrasse og petanquebane til fælles brug. 

Lokalplanen forudsætter et kommuneplantillæg, der ændrer anvendelsen fra rekreativt område til boligområde. Der er gennemført en idéfase fra den 25. januar 2023 til den 8. februar 2023. Kommunen modtog ingen bemærkninger. 

I forbindelse med udarbejdelsen af lokalplanen er der blevet udarbejdet en miljøvurderingsscreening. Der vurderes ikke at forekomme en væsentlig påvirkning af miljøet, hvorfor der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering og miljørapport.

 

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5. 

Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23c. 

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan vælge at vedtage Forslag til Lokalplan 1055A med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 21 og dermed sende det i 8 ugers offentlig høring. Derved opfyldes Planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.

  2. Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at det eksisterende hotel ikke kan omdannes til boliger. 

  3. Byrådet kan vælge at foretage mindre justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 8 ugers offentlig høring. 

 

Vurdering

Lokalplanområdet er beliggende i et naturskønt område ved golfbanen, der vurderes at kunne tiltrække seniorer, herunder ældre par, som er golfentusiaster, eller som gerne vil bo lidt væk fra byen. 

Ibihaven, som er et seniorbofællesskab ved Lysningen i Slagelse, har boligenheder, der er mellem 54 m² og 76 m². Der er tale om bruttoareal, dvs. inkl. ydervægge og andel i adgangsarealer. 
Bruttoetagearealet for boligerne i golfhotellet vil tilnærmelsesvis være de samme som ved Ibihaven, hvorfor målgruppen primært anses at være seniorer. 

Lokalplanen stiller desuden ikke krav om, at boligerne skal anvendes som helårsboliger. Dette giver mulighed for at søge om tilladelse til flexboliger. Med status som flexboliger vil boligerne kunne anvendes periodevis, hvilket vurderes at være oplagt for pensionister, familier og vennegrupper, der har en vis interesse for golf, men som ikke nødvendigvis ønsker at skifte bopæl. 

Hotellet bliver i dag anvendt i begrænset omfang. Ved at give mulighed for at omdanne hotellet til boliger kan det undgås, at bygningen kommer til at stå tom og forfalde. Der vil hermed blive gjort brug af den eksisterende bygning, hvilket vurderes at fremme en bæredygtig udvikling.

Området er kun 10 minutters kørsel fra Slagelse bymidte. Desuden er der gode stiforbindelser fra golfbanen til de eksisterende samt kommende boligområder ved Nykøbing Landevej og Ndr. Ringgade. Når disse boligområder er færdigudviklet, vil forbindelserne på kryds og tværs forbedres yderligere. 

På baggrund af ovenstående anbefaler administrationen, at lokalplanforslaget med tilhørende kommuneplantillæg vedtages og sendes i 8 ugers offentlig høring. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Hvis lokalplanforslaget sendes i offentlig høring, vil Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Byrådet blive forelagt en endelig lokalplan efter høringsperiodens udløb.

 

5. Anmodning om ændring af Lokalplan 1172, Campus Vest, Slagelse i forbindelse med ny antennemast (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget 

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte, om ændringer til Lokalplan 1172 skal sættes i gang. 

 

Indstilling

Teknik-, Plan- og Erhvervschefen indstiller, 

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at lokalplanændringen, der skal muliggøre etableringen af en antennemast, sættes i gang (handlemulighed A).

 

Sagens indhold

Connect44 A/S har på vegne af masteoperatøren Cibicom fremsendt en lokalplananmodning for en 42 meter høj antennemast til IoT (Internet of Things), der ønskes placeret på matr.nr. 476s, Slagelse Markjorder, ved Campus. Matriklen er ejet af Slagelse Kommune.

Masten placeres tæt på banelegemet, i den vestlige del af det nye parkeringsområde ved Campus, således at den ikke er til gene for områdets aktiviteter. Den nederste del af antennemasten vil blive skjult af den eksisterende beplantning i området.

Parkeringsområdet har vejadgang fra Sdr. Stationsvej og herefter langs Professionshøjskolen Absalons nordlige skel. Ved servicering af masten vil denne vejadgang blive anvendt.  

Placeringen kan ses på bilag 2, hvor der også er illustrationer af masten set fra fire forskellige punkter fastsat af administrationen. Placeringen af masten er markeret med en stjerne. 

Masteoperatøren Cibicom vil benytte masten som led i Cibicoms IoT-netværk. Mastens dimensioner gør den også anvendelig for andre operatører. Jf. Masteloven skal ejeren af masten imødekomme anmodninger fra andre om fælles udnyttelse af masten. Derfor har Connect44 og Cibicom i forbindelse med lokalplananmodningen orienteret mobiloperatørerne om antennemasten. TDC Net har forhåndsreserveret en plads i masten til etablering af deres antenner grundet manglende mobil- og datadækning for området ved Campus.

IoT-teknologien handler om opsamling af data. Disse data transmitteres fra små IoT-sensorer til modtageren, som sidder i toppen af antennemasten. De små sensorer kan placeres både over og under terræn. Ved placering over terræn kan de eksempelvis placeres på husgavle, i bygninger og biler. Ved placering under terræn kan de eksempelvis placeres i brønde. 

Rækkevidden for IoT-sensorerne er mellem 0,5 og 1,2 kilometer i byerne. Derfor kræver masten en forholdsvis central placering som den pågældende, hvis IoT-teknologien skal dække en større del af Slagelse. På bilag 4 ses IoT-dækningen før og efter etableringen af en ny mast. 

Som en del af anmodningen har Connect44 A/S fremsendt eksempler på, hvordan IoT-teknologien anvendes i andre kommuner. Se bilag 5. Det er dog ikke konkretiseret endnu, hvordan IoT-teknologien kan anvendes i Slagelse.  

Det første eksempel er Vandcenter Syd i Odense. I og omkring Odense er placeret 51.000 sensorer, som leverer data til vandcenteret om blandt andet forbrug, vandstand og bakterieniveau.  

Det andet eksempel er SEAS NVE i Lolland Kommune, hvor IoT-teknologien bliver anvendt til intelligent kontrol og styring af lyspunkter vha. sensorer, der opsamler og sender data.

Det tredje eksempel er i Lemvig Kommune, hvor der er blevet boret 1000 sensorer ned i asfalten på offentlige parkeringspladser. Sensorerne registrerer, om der er parkeret en bil samt hvor længe.

Området er omfattet af Lokalplan 1172, Campus Vest, Slagelse. Antennemasten ønskes placeret inden for lokalplanens delområde 1, som udlægger området til blandede byformål såsom ungdomsboliger, opholdsarealer og uddannelses-, sundheds- samt kulturelle institutioner. Det kræver derfor, at der ændres i den eksisterende lokalplan for at kunne realisere den nye antennemast. 

 

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5. 

 

Handlemuligheder

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at lokalplanændringen, der skal muliggøre etableringen af en antennemast, sættes i gang. 

  2. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge ikke at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at der ikke ændres i gældende lokalplan, og antennemasten kan dermed ikke etableres. 

 

Vurdering

Administrationen anbefaler, at lokalplananmodningen imødekommes.

Administrationen vurderer, at IoT-teknologien vil muliggøre at skabe smarte og effektive løsninger. Slagelse Kommune vil med denne teknologi få mulighed for at placere sensorer i byrum, parkeringspladser, skoler, plejehjem og lignende, og herefter indsamle og analysere data let og effektivt.

Pr. 1. januar 2027 vil det være slut med manuelle forbrugsmålinger. IoT-teknologien vurderes at være et stærkt værktøj for forsyningsselskaberne, da IoT-sensorerne blandt andet er fjernaflæselige forbrugsmålere. Forsyningsselskaber kan ved at placere sensorer få leveret data om borgernes forbrug. Ved hjælp af apps vil borgerne desuden have mulighed for at følge med og få oplyst deres nøjagtige forbrug.  

I og med mobiloperatøren TDC Net også får en plads i masten, vil mobildækningen i og omkring Campus forbedres, hvilket vurderes at være en væsentlig faktor for at placere en mast i nærheden af Campusområdet. Bedre dækning kan gøre hverdagen nemmere for de studerende, der dagligt bruger internet i forbindelse med opgaver, eksamener mv. 

En ny antennemast i Slagelse til IoT-teknologi samt mobildækning vil understøtte den fremadrettede digitale udvikling.

Placeringen af masten vurderes at være hensigtsmæssig, da det er nær jernbanelegemet ved et parkeringsområde. Administrationen vil gøre dog opmærksom på, at nord for området er Kvægtorvskvarteret, hvor det med kommuneplanen bliver muligt at bygge op til 14 etager. Masten kan derfor på sigt medføre eventuelle udsigts- og skyggegener for området beliggende nord for masten. Med mastens slanke konstruktion vil skyggen dog vandre hurtigt. 

På sigt kan der eventuelt blive opført bebyggelse på parkaringsarealet ved Campus, da lokalplanen udlægger området til blandede byformål. Masten placeres dog uden for byggefeltet og vil dermed ikke begrænse Campusområdets udvidelsesmuligheder. 

Der har tidligere været drøftelser om forlængelse af Fodsporet mod Campus. Såfremt Fodsporet forlænges, vil det første, man passerer på ruten fra vest mod Campus, være masten. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er pr. 1. april 2022 indgået en brugsretsaftale mellem Slagelse Kommune og Professionshøjskolen Absalon, som omhandler en midlertidig brugsret over den kommunale matrikel 476s for at etablere parkeringspladser. Slagelse Kommune kan opsige brugsretsaftalen med 1 års varsel til den 1. i måneden. Såfremt lokalplanen igangsættes, vil administrationen som en del af processen gå i dialog med Professionshøjskolen Absalon med henblik på en mulig revision af brugsretsaftalen fsva. arealet, hvor masten placeres. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Hvis lokalplanændringen igangsættes, vil Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Byrådet på et senere møde blive forelagt et forslag til lokalplan. 

 

 

6. Trafiksikkerhed fokus på skoleveje/cykelstier - handleplanprojekter 2023 (B)

Beslutning

 
Bo Gabe deltog under punktets oplysning.

At 1: Godkendt.

At 2: Godkendt med den ændring, at sager nr.

30 Teilmanns Alle, Korsør,
49 Birkemosevej (afsætning), Korsør 
35 Træskogården, Slagelse 
38 Rolighedsvej, Slagelse
41 Parkeringsplads ved skolen, Sørbymagle
16 Næstved Landevej/Rude, Rude
51 Søhusevej, Magleby

ikke effektueres som foreslået. De hertil afsatte 1.210.000 kr. anvendes i stedet til forbedring af trafiksikkerhed ved Solskinsskolen i Skælskør, hvor elevtal forøges.

Udvalget ønsker, at Solskinsskolens ledelse samt forældrebestyrelse tages med på råd, og at sagen herefter forelægges udvalget som en orienteringssag.

Kompetence

Teknik-, Plan og Landdistriktsudvalget 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage beslutning om prioriteringen af skolevejsprojekter til udførelse i 2023.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1. at der prioriteres 635.000 kr. (anlægsoverslag) til fem skolepatruljeanlæg i et samlet udbud og til udførelse i 2023. 

2. at de resterende anlægsmidler på 4.475.000 kr. anvendes efter den opdaterede prioriteringsliste for skolevejsprojekter 2023 (bilag 2)

Sagens indhold

Skolevejsanalysen er senest behandlet på Erhvervs- og Teknikudvalget møde den 3. maj 2021. 
Skolevejsanalysen er gennemført i samarbejde med lokale repræsentanter på kommunens skoler i perioden 2021. Ideen var at få en systematisk tilgang til arbejdet med trafiksikkerhed på skolerne. Hver af kommunens skoler blev inviteret til at komme med et bud på de 2-3 vigtigste punkter om emnet på deres skole. Resultaterne mundede ud i en række "stamblade", hvor problemstillingerne beskrives sammen med løsninger og pris på gennemførelse,- se bilag 1. Desuden vedligeholdes der en prioriteret liste for gennemførelsen af indsatsen. Listen ses i bilag 2, som omfatter alle de projekter der fortsat ikke er gennemført. De projekter som forventes gennemført med denne indstilling er farvelagt i bilag 2.

Ønskerne er prioriteret i forhold til færdselsuheld, elevhenvendelser, borgerhenvendelser, døgntrafik, hastigheds-niveau, graden af forbedring af trygheden for lette trafikanter og skolevejsbenyttelsen.

Oprindeligt blev der også afsat ca. 4x5 mio. kr., så indsatserne i skolevejsanalysen kunne gennemføres over 4-5 år med undtagelse af et af de dyreste (stitunnel ved Slots Bjergby). Anlægsmidlerne er nu reduceret, og dette års rådighedsbeløb er sammensat af uforbrugte anlægsmidler fra tidligere år (pga. af anlægsstop) og afsatte anlægsmidler for 2023. I alt er der 5.1 mio. kr. til rådighed i 2023, som reduceres til 0 kr. i overslagsårene.

For at fastholde det gode arbejde og fokus hos skolerne holdes materialet opdateret ift. nye ønsker, ligesom der er sket en prisregulering i oversigten. Helms og Magleby skoler kom ikke med i 1. udgaven, men er nu med også. De skoler der omfattes af ny skolestruktur i 2023 er sat på hold i prioriteringen og de lukkede skoler forventes at udgå helt af skolevejsanalysen. Det kan ses i bilag 1 hvilke skoler der afventer den nye skolestruktur.

Specifikt ved Landsgrav Friskole (stamblad 5 i bilag 1), er der lavet en midlertidigt forsøg med at ændre vinkelparkering til parallelparkering. Det har vist sig at være en succes, så projektet foreslås nu gennemført som en permanent løsning. Det afføder en opdatering i stamblad 5a, som herefter er ført til prioriteringslisten. 

I 2022 er der kommet nye regler om skiltningen ved skoler med skolepatruljer, som der skal handles på. Administrationen foreslår derfor, at de fem projekter med skolepatruljer prioriteres til en samlet gennemførelse i 2023 både mht. den lovpligtige skiltning, men også med en ensartet bestykning af belysning, bredde på fodgængerfelter og torontoblink over fodgængerfelter (lys der blinker oven over fodgængerfelterne).

Ud over ovenstående projekter med skolepatruljer følges den prioriterede liste i bilag 2, i det omfang der er anlægsøkonomi til gennemførelsen. Prioriteringslisten i bilag 2 er markeret med en farvesignatur for de projekter som forventes gennemført. en nærmere beskrivelse af projekterne kan ses i stambladende i bilag 1

Projektoversigt Anlægsoverslag 
 5 skolepatruljeprojekter

      635.000kr

 Et stisignal på Teilmans Allé

   1.000.000kr

 4 skilteprojekter      125.000kr
 6 afmærkningsprojekter      580.000kr
 5 ombygningsprojekter   2.110.000kr
 1 prøveordning        50.000kr
  uforudsete udgifter      450.000kr 
 Internprojektledelse      160.000kr

Skema med overblik over typer af projekter samt økonomien i projekterne for 2023

 

Retligt grundlag

Vejregler, bekendtgørelser og færdselsloven. 

Handlemuligheder

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder:

A: Udvalget kan beslutte at der laves et samlet udbud for skolepatruljeprojekterne.

B: Udvalget kan beslutte at skolepatruljeprojekterne ikke "puljes" men at den prioriterede rækkefølge i bilag 2 følges.

C: Udvalget kan beslutte at projekterne udover skolepatruljeprojekterne udføres i prioriteret rækkefølge som listen foreskriver.

D: Udvalget kan beslutte en anden rækkefølge for projekterne.

 

Vurdering

Administrationen anbefaler, at projekterne med skolepatruljer gennemføres samlet, så der sker en ensartet behandling af ens projekter.

De øvrige projekter gennemføres i respekt for den prioritering der er lagt ind i arbejdet med skolevejene.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser 

Der udestår frigivelse af ca. 800.000 kr. af anlægsmidlerne til skolevejsprojekterne. Midlerne søges frigivet til efteråret i særskilt frigivelsessag. Resterende anlægsmidler er frigivet,

Tværgående konsekvenser

Der samarbejdes med skolerne om deres projekter.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

26-04-2023 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Ikke behandlet. 


7. Trafiksikkerhedsplan -prioritering af handleplanprojekter 2023 (B)

Beslutning

Bo Gabe deltog under punktets oplysning

At 1-3: Godkendt, med den bemærkning, at projekt på Sdr.Ringgade/Kongevejen ( som beskrevet i bilag 3) reduceres fra 70.000 kr til maksimalt 27.000 kr. Projektet skal udelukkende omfatte skiltning om indkørsel forbudt for lastbiler. 

De resterende 43.000 kr. anvendes på projektet Bjergbygade / Kongelyset som beskrevet i bilag 1. 

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal prioritere trafiksikkerhedsprojekterne for 2023 i forhold sortpletprojekter, tryghedsprojekter og kampagner mv.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller, 

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget prioriterer 480.500 kr. til fem sortplet projekter markeret med gult på bilag 1

2. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget prioriterer 480.500 kr. til fire tryghedsprojekter med hastighedsdæmpende tiltag jf. pkt. 1 i Bilag 2 samt de markeret med gult i Bilag 3

3. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget prioriterer 100.000 kr. til en skilte-/kampagnepulje.

Sagens indhold

Opgaverne og ønskerne inden for trafiksikkerhedsområdet er massive og komplekse og det er langt fra muligt at opfylde alle ønsker inden for den mulige økonomiske ramme.

Trafiksikkerhedsplanen arbejder både ud fra registrerede uheld som indrapporteres via politi- og skadestueregistreringer (sortpletprojekterne i bilag 1), med tryghedsprojekter i landsbyer (bilag 2) og med kampagner. Tryghedsprojekterne prioriteres ud fra borgerhenvendelser og viden om trafikmængder, hastighed, uheld, vejens udformning osv. Der samles løbende op på henvendelser og ønsker i trafiksikkerhedsplanen, men planen står over for en revision.

For at skabe et overblik er projekterne samlet op i sagens 3 bilag.

Sortpletprojekterne
Bilag 1 er en prioriteret liste med "sortpletprojekter" som opdateres hvert andet år senest i 2022. Her er der tale om data baseret på kendskab til uheld i kryds og på strækninger.

Inden for Sortpletprojekter foreslås fire mindre skilte- og afmærkningsprojekter. Desuden prioriteres krydset Karolinevej/ Hjortholmvej med en lukning af det sydlige ben, så et firbenet kryds ændres til et T-kryds som typisk er en mindre uheldsbelastet krydstype.  

Bilag 2 er en prioriteret liste med tryghedsprojekter inde i landsbyerne, som kommer fra trafiksikkerhedsplanen. den er senest opdateret i marts 2021. Borgerne melder hele tiden ønsker ind i trafiksikkerhedsplanens selvbetjeningsløsning og via andre kanaler, så en opdateret liste ville være længere end den viste. Mange af de nye henvendelser er dog allerede med på udtrækket fra 2021, så oversigten og prioriteringen vurderes stadig at være retvisende.

Anlægsstop mv. har blokeret for handling på de mange ønsker, og det er da også kun ét af ønskerne, der kommer i betragtning denne gang. I Landsbyen Sønderupsønder, hvor udfordringen er hastighed og manglende faciliteter til fodgænger og cyklister, anbefaler administrationen, at der gennemføres en delvis løsning tilpasset den økonomiske ramme. Det sker ved at etableres bump på strækningen for at få hastigheden ned. En optimal løsning ville være udvidelse med cykelsti/fodgængerarealer, som ville koste over 4 mio. kr.

Bilag 3 er en liste med tryghedsprojekterne uden for landsbyerne. Området er ikke en del af trafiksikkerhedsplans indsatsområde, men borgerhenvendelser sammen med en administrativ erfaring på trafiksikkerhedsområdet afføder tre projekter, som der bør handles på. 

På Slagstrupvej og Valbyvej handles ift. høj hastighed, gennemkørende trafik samt smal vej uden faciliteter til fodgænger og cyklister. Hastigheden skiltes ned på delstrækninger på Slagstrupvej, på Valbyvej skiltes hele strækningen ned fra Slagstrupvej og frem til bygrænsen til Slagelse by. 

Nykøbing Landevej skiltes ned til 70 km/t på den del, hvor der ikke er faciliteter til cyklister i form af minimum en cykelbane. Byzonen for Sønderup trækkes ud på Nykøbing Landevej. 

Krydset Sdr. Ringgade/ Kongevejen lukkes helt for biltrafik, da Kongevejen er hårdt belastet af gennemkørende trafik til sygehuset. 

Endelig er der en række henvendelser, som typisk kan klares med meget små tiltag som skilte, lidt afmærkning o.lign. Det kan også være en skole der gerne vil arbejde med trafiksikkerheden f.eks. kampagner eller indhentning af data som tællinger og droneoptagelser til at afklare trafikale forhold. Administrationen foreslår, at der afsættes en mindre del til dette formål.

Ovenstående er drøftet med Slagelse Trafiksikkerhedsforum som er enig i prioriteringerne.

Fordeling:

Budget 2023

Med overførsel fra 2022 

Bemærkning

Administration

700.000kr

700.000kr

Disponeret

Skilte-/kampagnepulje o.lign.

100.000kr

100.000kr

 

Sortplet

500.000kr

480.500kr

 

Tryghedsprojekter

500.000kr

480.500kr

 

Skema med fordeling af midlerne til trafiksikkerhed i 2023. Bemærk at der er afsat 700.000 til dækning af administration af området, som er finansieret af anlægsmidlerne.

Retligt grundlag

Vejregler, bekendtgørelser og færdselsloven.

Færdselssikkerhedskommissionens handleplan.

Handlemuligheder

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder:

I forhold til sortpletprojekter: 

 at prioritere følgende sortpletprojekter for i alt 480.500 kr.:

  Bilag 1:

  • Byskovvej fra Grønningen til Søndermarksvej, 
  • Slagelse Landevej/Bildsøvej, 
  • Karolinevej / Hjortholmvej, 
  • Vestergade/Algade/Havnevej i Skælskør, Løvegade /
  • Korsgade

I forhold til tryghedsprojekterne: 

prioritere følgende tryghedsprojekterne for i alt 480.500 kr.:

Bilag 2:

  • Sønderupsønder - Slagelse Landevej med etablering af bump

Bilag 3:

  • Slagstrupvej og Valbyvej
  • Nykøbing Landevej
  • Sdr.Ringgade/Kongevejen

I forhold til at afsætte budgettet til en skilte-/kampagnepulje:

prioritere 100.000 kr. af budgettet til en skilte-/kampagnepulje

For alle områderne kan udvalget også vælge en alternativ prioritering.

Vurdering

Hensynet til kommunens økonomiske situation gør, at de trafiksikkerhedsrelaterede projekter må begrænses til små billige tiltag, mens de større og anlægstunge indsatser må opgives eller udskydes. Der skubbes derfor en pukkel foran os, som ikke kan løses i nærmeste fremtid. Det resulterer i rigtig mange borgerhenvendelser omkring trafiksikkerhed.

I samarbejde med trafiksikkerhedsforum er det alligevel vurderet, at den foreslåede indsats er fornuftig, givet de økonomiske rammer der er inden for trafiksikkerhedsområdet.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Anlægsmidlerne er frigivet i tidligere sag

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Administrative bemærkninger pr. 23. maj 2023. 

Det bemærkes at oversigten over tryghedsprojekter i bilag 2 er en opsamlingsliste uden økonomiberegninger. Af indstillingen ses, at der alene arbejdes med ét af de prioriterede tryghedsprojekter på den lange liste af ønsker fra vores landsbyer. Hvis vi gennemfører forslagene uden for landsbyønskerne jf. bilag 3 ,så er der plads til en delvis opfyldelse af ønskerne i Sønderupsønder i form af bump, som etableres i samarbejde med driftens alm. vedligeholdelsesarbejder på strækningen. Der er ikke lavet en præcis beregning på økonomien, så der arbejdes med erfaringstal, men den delvise gennemførelse med bump forventes at kunne afholdes inden for den resterende ramme på området på godt 200.000 kr. Hvis det skulle vise sig at være utilstrækkeligt, vil sagen naturligvis skulle op igen.

Der er ingen særlige bindinger på trafiksikkerhedsprojekterne, så udvalget kan frit vælge til eller fra eller lave om på prioriteringen, dog vil det så være nødvendigt, at udarbejde overslag over økonomien på en alternativ indstilling.

 

Sagens forløb

26-04-2023 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Ikke behandlet. 

8. Input til kommende sundhedspolitik (D)

Beslutning

 

 
 
Maria Bjerring Zangenberg deltog under punktets oplysning.

At 1: Drøftet. 

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget, Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget, Klima- og Miljøudvalget, Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Seniorudvalget, Socialudvalget, Sundhedsudvalget og Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget, Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget, Klima- og Miljøudvalget, Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Seniorudvalget, Socialudvalget, Sundhedsudvalget og Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal drøfte input til den kommende sundhedspolitik med udgangspunkt i deres respektive fagområder.

Indstilling

Konstitueret sundheds- og ældrechef indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget, Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget, Klima- og Miljøudvalget, Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Seniorudvalget, Socialudvalget, Sundhedsudvalget og Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget drøfter input til den kommende sundhedspolitik med udgangspunkt i deres respektive fagområder.

Sagens indhold

Efter indstilling fra Sundhedsudvalget, besluttede Byrådet i september 2022 at igangsætte en proces for udarbejdelse af en ny sundhedspolitik. Byrådet besluttede, at processen skulle tage afsæt i en arbejdsgruppe på tværs af fagområder med bred involvering af medarbejdere fra relevante fagcentre, udvalg, råd og interesseorganisationer.

Den nedsatte arbejdsgruppe har på nuværende tidspunkt givet input til den nye sundhedspolitik på to arbejdsgruppemøder, som blev afholdt i april og maj måned jævnfør den godkendte tids- og procesplan (vedlagt i bilag 1). Det sidste arbejdsgruppemøde afholdes d. 1. juni 2023.

I følge tids- og procesplanen skal alle fagudvalg drøfte input til den kommende sundhedspolitik med udgangspunkt i deres respektive fagområde i maj og juni 2023. 

Sundhed på tværs af fagområder

De rammer og betingelser, der er med til at skabe sundhed, fordeler sig på forskellige kommunale forvaltningsområder. Sundhedspolitikken skal sætte en overordnet ramme for, hvordan man arbejder med sundhed indenfor alle fagområder. De seneste data på borgernes sundhedstilstand fra sundhedsprofilen 2021 kan ses i bilag 2. 

At integrere sundhed og sundhedsfremme på de forskellige forvaltningsområder er ikke nødvendigvis et spørgsmål om, at der iværksættes nye og omfattende indsatser, men at de enkelte områder forholder sig aktivt til, hvordan de kan indarbejde sundhed i den indsats, de allerede laver. Sundhed skabes i et tæt samarbejde mellem mange aktører, herunder kommunens forskellige fagområder.

Sundhedsfremmende aktiviteter kan være et mål i sig selv, men det kan også være et middel, der kan bidrage til at opnå mål for fagområdernes kerneopgave.

Det kan fx være at opnå bedre indlæringsevne og trivsel i dagtilbud og folkeskole gennem bevægelsesindsatser og/eller etablering af morgenmad og frokostordning. Med disse tiltag, der både inkluderer bevægelse og sund kost samt trivsel, øges koncentrationen og derved læringsparatheden hos børnene.

I foreningslivet kan der arbejdes med særlige tilbud til fx udsatte børn og unge, og hold til borgere med kronisk sygdom eller psykiatriske lidelser. I disse tilbud kan den mentale sundhed og trivsel understøttes ved at fokusere på inkluderende fællesskaber og den gode velkomst.   

Der kan arbejdes på at etablere oplevelses- og sundhedstier med overnatningssteder, legepladser og aktivitetsområder for hele familien. Det kan også være at omdanne grønne arealer så biodiversiteten fremmes og muligheden for trivsel og bevægelse øges. Samtidig kan der sikres let tilgængelighed til og sammenhæng mellem grønne rekreative områder samt integreres grønne kiler i byerne. På denne måde kan borgerne bevæge sig rundt i byen via grønne udendørsarealer. 

På beskæftigelsesområdet kan man fx højne arbejdsmarkedsparatheden for ledige ved at tilbyde dem relevante sundheds- og forebyggelsestilbud fx et livsstilsforløb eller et kursus i håndtering af langvarig stressbelastning, angst og depression. Sådanne indsatser kan bl.a. bidrage til at afkorte sygedagpengeperioden samt give mulighed for at fastholde positive livsstilsændringer hos borgerne.

På socialområdet kan man arbejde med at styrke den sociale trivsel for udsatte borgere ved at brobygge til og integrere dem i frivillige fællesskaber.

På ældreområdet kan man arbejde med tidlig opsporing og henvisning til sundhedsfremmende indsatser fx bolignær motion, man kan arbejde med rehabilitering i eksisterende ydelser eller for eksempel tænke demensvenlig motion ind i aflastningstilbud.

Sundhedsvinklen bidrager i ovenstående tilfælde til at styrke opgavevaretagelsen inden for de forskellige fagområder, også selvom kerneopgaven er en anden.  

Drøftelse af input til den kommende sundhedspolitik

Som inspiration kan den politiske drøftelse i fagudvalgene om den kommende sundhedspolitik tage afsæt i følgende tre spørgsmål:

  • Hvilke sundhedsperspektiver skal prioriteres indenfor fagudvalgenes politikområde?
  • Hvordan kan fagudvalgene sikre integration af den nye sundhedspolitik i fagudvalgenes nuværende og fremtidige prioriteringer på politikområdet?
  • Hvordan sikrer fagudvalgene, at der arbejdes med sundhed på tværs af de politiske fagudvalg?

Retligt grundlag

Sundhedsloven § 119 stk. 1, som beskriver, at Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, ved varetagelsen af kommunens opgaver i forhold til borgerne, at skabe rammer for sund levevis og stk. 2, som beskriver, at kommunen skal etablere forebyggende og sundhedsfremmende tilbud til borgerne. 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at drøftelser i fagudvalgene kan bidrage med vigtige input og prioriteringer i den kommende sundhedspolitik.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Sundhedspolitikken skal fungere som løftestang til at arbejde med sundhed på tværs af hele kommunen.

Sagens videre forløb

Sundhedsudvalget vil på deres møde i oktober 2023 1. behandle den nye sundhedspolitik, hvorefter politikken sendes i høring.

Sagens forløb

30-05-2023 Seniorudvalget

At 1: Drøftet.

 

 

 


30-05-2023 Børne- og Ungeudvalget
At 1: Drøftet.
31-05-2023 Klima- og Miljøudvalget
 

Pernille Vibe Hansen fra Sundhed og Ældre deltog til punktets oplysning.

At 1: Drøftet.


31-05-2023 Socialudvalget
At 1: Drøftet. 
01-06-2023 Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
At 1: Drøftet.
01-06-2023 Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget

Maria Bjerring Zangenberg fra Folkesundhed deltog under oplysningen af punktet.

At 1: Drøftet. 


06-06-2023 Sundhedsudvalget
At 1: Drøftet.

9. Rottehandleplan (B)

Beslutning

 
Jan M. Jørgensen deltog til punktets oplysning.

At 1-2: Godkendt med den tilføjelse, at udvalget ønsker et forsøg med anvendelsen af fertilitetshæmmende midler. 

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal vedtage ny handleplanen for forebyggelse og bekæmpelse af rotter i Slagelse Kommune 2023 - 2025, samt tilhørende administrationsgrundlag.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Erhvervschefen indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender Rottehandleplan 2023- 2025 for forebyggelse og bekæmpelse af rotter i Slagelse Kommune.

2. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender administrationsgrundlag for håndhævelse af rottebekæmpelsen i Slagelse kommune.

Sagens indhold

Miljøstyrelsen stiller krav om, at kommunens handleplan om forebyggelse og bekæmpelse af rotter skal revideres hvert 3. år.

Slagelse Kommunes nuværende handleplan var gældende til udgangen af 2022.

Nuværende handleplan har haft fokus på bekæmpelse med elektroniske fælder, optimering af administrationen, giftforbruget samt håndhævelse af kloaksager.

Udmøntningen har resulteret i faldende antal rotteanmeldelser og faldende mængder udlagt gift - helt i tråd med handleplanens formål og intention.

Den øgede indsats gør, at antallet af administrative sager (forvarsler, påbud og opfølgning) er steget betragteligt. Antal rotteanmeldelser på 0,03 anmeldelser/indbygger i Slagelse kommune ligger under landsgennemsnittet på 0,04. Dette fremgår også i Notat  fra AC Heiberg Rådgivning ApS, bilag 4, hvor antallet af anmeldelser (og giftforbrug) er sammenlignet med de øvrige  kommuner i regionen.

Rottehandleplan 2020 - 2022 havde flg. succeskriterier:

• Antallet af årlige rotteanmelder skal reduceres:
Målet er opfyldt : Anmeldelserne faldt fra 4127 anmeldelser i 2020 til 2.294 anmeldelser i 2022.

• Giftforbrug pr. anmeldelse skal nedsættes:
Målet er opfyldt: Giftforbruget faldt  fra ca. 69 g pr. anmeldelse til ca. 42 gram pr. anmeldelse.

• Der skal være 50 % færre anmeldelser i forhold til 2017
   Vi har ikke kunne få valide tal ud på grund af it – systemskifte

• Den gennemsnitlige varighed af et bekæmpelsesforløb må ikke overstige 33 dage. 
Målet er ikke opfyldt:  Det gennemsnitlige bekæmpelsesforløb er kun faldet fra 66 fra 2020 til 56 dage i 2022.
 
Oversigt over succeskriterier for handleplan 2020 - 2022 (og status på disse)  før og efter er vedlagt som bilag 2.

Handleplanen for perioden 2023 - 2025 har forsat fokus på effektiv bekæmpelse og lavt giftforbrug, men også på at nedbringe sagsbehandlingstiden. Bekæmpelsesindsatsen styrkes med nye indsatsområder herunder forebyggelse og tværfagligt samarbejde.

Rottehandleplanen 2023- 2025 har følgende succeskriterier

  • Antal ejendomme med gentagne rotteproblemer reduceres i forhold til 2022-niveauet
  • Giftforbruget pr. anmeldelse skal fastholdes på nuværende lave niveau
  •  

  • Mindre end 1 % borgerklager i forhold til indkomne rotteanmeldelser årligt

     

  • Kortere sagsbehandlingstid i forhold til 2022-niveauet

Baggrunden for de nye succeskriterier fremgår af bilag 2.

Handleplanen betyder at der tilføres 2 ekstra ressourcer til henholdsvis myndighedsbehandling og det praktiske arbejde i marken. Indsatsen i kloakker fastholdes på nuværende niveau med eks. flåde af elektroniske fælder. Indsatsen er ikke direkte dokumenterbar, hvorfor der på landsplan ses færre kommuner, der anvender elektroniske fælder i kloakken

Udkast til Rottehandleplan 2023 -2025 er vedlagt som bilag 1

I forbindelse med handleplanen er vedlagt et administrationsgrundlag , som fastlægger principper og retningslinjer for kommunens myndighedsarbejde inden for rottebekæmpelse. I administrationsgrundlaget er tidsfristerne ændret så sagsbehandlingstiden er kortere. 

Administrationsgrundlag 2023 er vedlagt som bilag 3.

Retligt grundlag

Det retlige grundlag for handleplanen er bekendtgørelse nr. 2307 af 6. december 2021 om forebyggelse og bekæmpelse af rotter - samt bilag 1 i Bekendtgørelse nr. 1297 af 18. september 2022 om ændring af bekendtgørelse om forebyggelse og bekæmpelse af rotter.

Handlemuligheder

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende handleplanen og administrationsgrundlag for håndhævelse af rottebekæmpelsen i Slagelse kommune.
  1. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at afvise handleplanen og administrationsgrundlag for håndhævelse af rottebekæmpelsen i Slagelse kommune.
  1. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at komme med ændringer og tilføjelser til handleplanen og administrationsgrundlag for håndhævelse af rottebekæmpelsen i Slagelse kommune.

Vurdering

Center for Miljø, Plan og Teknik anbefaler, at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender handleplanen og administrationsgrundlag for håndhævelse af rottebekæmpelsen i Slagelse kommune. Kommune skal have en gældende handleplan for at overholde lovgivningen. Handleplanen sikrer, at kommunen fortsat opretholder en effektiv rottebekæmpelse.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Den kommunale rottebekæmpelse er gebyrfinansieret via ejendomsskatten (hvile i sig selv princippet) ihvertfald til og med 2023.


Der forventes en ny model for beregning og opkrævning af rottegebyret i 2024 og frem.

Det kan ikke udelukkes, at rottebekæmpelse fra 2024 overgår til statsfinansiering som DUT-midler.

Grundlaget for tildeling af DUT-midler forventes oplyst ultimo 2023. Budgettet på området er p.t. fastlagt ud fra hvile-i-sig-selv princippet, hvorfor gebyret som udgangspunkt skal være i balance med udgifterne over en årrække.

Beløbet dækker udgifter til faktisk bekæmpelse, rottefælder, myndighedsarbejde og administration, hvorfor udgifterne kan være varierende på baggrund af antallet af anmeldelser det enkelte år.

Opgaven kan ikke løses med den nuværende normering og der er i udkast til handleplan 2023- 2025 indbygget en tilførsel af 1 årsværk til det administrative arbejde og 1 årsværk til de praktiske opgaver i felten. Således opnormeres de årlige ressourcer fra 7 - 9 årsværk, fordelt på praktisk rottebekæmpelse fra 6,5 - 7,5 årsværk og fra 0,5 til 1,5 årsværk til myndighedsdelen.

Slagelse kommune vil med denne opnormering være på niveau med vores omegnskommuner.

Udgiften hertil kan rummes indenfor rammerne af den nuværende gebyrindtægt.

Udgifterne til rottebekæmpelse vil således være:

Entreprenørservice: Stiger fra 4.000.000 kr. til 4.500.000 kr.
Administration: Stiger fra 250.000 kr. til 750.000
Kloakfælder: Forbliver på 530.000 kr.

Rottebekæmpelsen finansieres via et gebyr på 0,091% af ejendomsværdien svarende til et gebyr på ca. 6,1 mio. kr. Der er i 2020 - 2022 samlet for perioden anvendt ca. 1,6 mio. kr. mindre end der er opkrævet i gebyr. Det forventes at der i 2023 vil være et tilsvarende mindreforbrug på ca. 1,7 mio. kr., hvilket betyder at kommunen med udgangen af 2023 alt andet lige vil være i underskud med 3,3 mio. kr. ift. ”hvile i sig” princippet, hvis ikke indsatsen øges.

Selv ved en yderligere opgradering af indsatsen som beskrevet ovenfor vil der være et mindreforbrug i 2023. Kommunen bør for at overholde ”hvile i sig selv” princippet nedsætte gebyret betragteligt, samtidig med at indsatsen til rottebekæmpelse øges, således at kommunen for en periode bruger flere midler på indsatsen end der kommer ind i gebyrindtægter.

Gebyret for 2024, såfremt den nuværende model fortsætter, kan derfor sænkes til 0,075% af ejendomsværdien, hvilket svarer til at gebyrindtægten reduceres med ca. 1 mio. kr.

10. Anmodning om ændring af Lokalplan 1081, Psykiatrisygehus i Slagelse ifm. opsætning af mobilsendeanlæg ved p-pladsen Grønningen 15 i Slagelse (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

 

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

 

Beslutningstema

 

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte, om ændring af Lokalplan 1081 skal sættes i gang. 

 

Indstilling

 

Teknik-, Plan-, og Erhvervschefen indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at lokalplanændringen der skal muliggøre etableringen af en antennemast, sættes i gang. (handlemulighed A)

 

Sagens indhold

 

Landinspektørfirmaet LE34 A/S har på vegne af telenetværkselskabet Cellnex (On Tower) anmodet om ændring af lokalplan 1081, Psykiatrisygehus Slagelse, mhp. opsætning af et mobilsendeanlæg (telemast) på matr.nr 334am beliggende ved Grønningen 15, der er ejet af Region Sjælland. Anmodningen sker på baggrund af manglende dækning i mobilnetværket i dette område. Lokalplanen giver på nuværende tidspunkt kun tilladelse til byggeri relateret til Psykiatrisygehus Slagelse og sygehusrelaterede funktioner.

Som det fremgår af lokalplananmodningen (bilag 1), bliver telemasten ca. 42 meter høj og ønskes opsat ved Psykiatrisygehus Slagelse, indenfor et areal på 10 x 10 m, der placeres i forbindelse med eksisterende parkeringsområde tilhørende Region Sjælland. Området vil være afgrænset af hegn med en port med adgangsvej fra Grønningen. Det vil være selskabet Cellnex (On Tower), som opsætter og vedligeholder mobilsendeanlægget for teleselskabet Hi3G. I dækningskortet (se bilag 2) ses hul i eksisterende dækning samt betydelig forbedring ved opsætning af pågældende telemast.

I forbindelse med opsætning af telemast opsættes også teknikkabiner på jorden, og både mast og teknikkabiner vil være tilgængelige for andre mobilnetværksoperatører.

LE34 A/S oplyser, at der er undersøgt alternativer til valgte model, og de eksisterende master i området kan ikke bruges i forbindelse med at skabe den ønskede dækning, ligesom taget på Psykiatrisk Hospital Slagelse heller ikke kan bruges til bedre dækning med bærerør, og desuden er taget ind- og udflyvningszone for helikopter.

Region Sjælland har givet tilladelse til, at LE34 A/S på vegne Cellnex, kan foretage de nødvendige forundersøgelser og opmålinger, samt ansøge og forhandle med myndigheder i forbindelse med etablering af et nyt sendeanlæg på ejendommen, som det fremgår af fuldmagten vedlagt i lokalplananmodningen (se bilag 1). 

 

Retligt grundlag

 

Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5.

 

Handlemuligheder

 

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Teknik-, Plan og Landdistriktsudvalget kan vælge at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde at lokalplanændringen sættes i gang. 

  2. Teknik-, Plan og Landdistriktsudvalget kan vælge ikke at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at der ikke ændres i eksisterende lokalplan, og det ønskede mobilsendeanlæg kan ikke opsættes. 

 

Vurdering

 

Administrationen anbefaler, at lokalplanændringen igangsættes. Det vurderes, at der er hul i dækningen, og opsætningen af et nyt sendeanlæg vil give signifikant bedre dækning til området. 

Der vil i fremtiden sandsynligvis være behov for bedre og bredere mobil- og datadækning i området, som foruden en stor arbejdsplads med stort flow af patienter og pårørende, også huser erhvervs- og boligbyggeri samt en motorvejsstrækning, som også vil have behov for mobildækning. Det vurderes på baggrund af det hul, der ses i dækning, samt forventelig større dataforbrug nær større arbejdsplads, at placeringen af den nye telemast er relevant.

På baggrund af de udarbejdede visualiseringer (se bilag 3) vurderer administrationen, at placeringen af telemasten visuelt ikke vil være skæmmende for eller til gene for de lokale omgivelser, som består af en motorvej, mindre grønt område og parkeringsplads til et hospital. Placeringen vurderes ikke at være til gene for Antvorskov Kasernes øvelsesterræn. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

 

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

 

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

 

Hvis lokalplanændringen igangsættes, vil Teknik, Plan- og Landdistriktsudvalget på et senere møde blive forelagt et forslag til lokalplan.

11. Anmodning om delvis ophævelse af Lokalplan 79, Skolen ved Noret (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte, om en delvis ophævelse af Lokalplan 79, Skolen ved Noret i Korsør skal sættes i gang. 

 

Indstilling

Teknik-, Plan- og Erhvervschefen indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at en delvis ophævelse af Lokalplan 79, Skolen ved Noret, i Korsør sættes i gang (handlemulighed A). 

 

Sagens indhold

Administrationen anmoder om igangsættelse af en ophævelse af en del af Lokalplan 79, Skolen ved Noret, i Korsør. Lokalplanen ønskes ophævet for matr.nr. 147b, Korsør Markjorder, beliggende på Skovvej 99. Matriklen er markeret på bilag 2. 

Lokalplan nr. 79 blev udarbejdet i 1990, da Korsør Byråd ønskede, at der skulle etableres en skolefritidsordning i bygningen på Skovvej 99 i Korsør. I nyere tid har bygningen været anvendt som børnehave. Der er dog ikke længere interesse i at have børnehave eller andre offentlige formål på matriklen. Lokalplanen ønskes ophævet for Skovvej 99, da det vil muliggøre, at ejendommen fremover kan anvendes til boligformål som den øvrige bebyggelse langs Skovvej. 

Skovvej 99 har et grundareal på 1413 m². Bygningen, der er opført på ejendommen, fremstår som et helt almindeligt parcelhus i 1½ plan. Den øvrige bebyggelse langs Skovvej er hovedsageligt parcelhuse i 1 eller 1½ plan. 

Skovvej 99 vejbetjenes fra Linde alle via matr.nr. 109au, som er den øvrige del af lokalplanområdet. Denne vejret skal tinglyses, hvis lokalplanen ophæves for Skovvej 99. 

Skovvej 99 er omfattet af rammeområde 2.2B4, der udlægger området til boligformål i form af åben-lav boligbebyggelse.

Resten af lokalplanen vil fortsat gælde for matr.nr. 109au, Korsør Markjorder, der er anvendt som genoptræningscenter.

 

Retligt grundlag

Lokalplaner ophæves efter Planlovens kapitel 6. 

 

Handlemuligheder

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at imødekomme anmodningen. Det vil betyde, at en delvis ophævelse af Lokalplan 79 sættes i gang . 

  2. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge ikke at imødekomme anmodningen. Det vil betyde, at Lokalplan 79, der giver mulighed for offentlige formål, fortsat danner plangrundlaget for Skovvej 99.

 

Vurdering 

En bolig på Skovvej 99 vurderes at være i tråd med hensigterne i kommuneplanen, idet ejendommen er omfattet af en boligramme. Bygningen fremstår allerede den dag i dag som en bolig og vurderes heraf at være af samme karakter som den øvrige boligbebyggelse på Skovvej.  

Såfremt lokalplanen ikke ophæves for Skovvej 99, vil anvendelsen kun være offentlige formål. Det kan heraf ikke udelukkes, at bygningen kommer til at stå tom længe og hermed langsomt forfalde, idet der på nuværende tidspunkt ikke er nogen ønsker om at etablere en børnehave på ejendommen. Genoptræningscenteret har heller ikke interesse i ejendommen, idet de ikke har behov for at udvide. En ny anvendelse som bolig vil være en mulighed for at skabe nyt liv i bygningen.

Administrationen anbefaler på baggrund af ovenstående, at anmodningen imødekommes. 

Administrationen anbefaler desuden, at ophævelsen udarbejdes som en administrativ ophævelse, idet det vurderes at være en sag af mindre omfang, som ikke påvirker området væsentligt. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Hvis ophævelsen igangsættes som en administrativ ophævelse, vil administrationen udarbejde et forslag til delvis ophævelse af Lokalplan 79, Skolen ved Noret. Herefter vil administrationen vedtage forslaget på vegne af Slagelse Byråd og sende forslaget i 4 ugers offentlig høring. 

Såfremt der i høringsperioden modtages høringssvar, vil Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Byrådet efter høringsperiodens udløb blive forelagt en endelig ophævelse af del af Lokalplan 79, Skolen ved Noret. Hvis der ikke modtages høringssvar i høringsperioden, vil administrationen vedtage den endelige ophævelse på vegne af Slagelse Byråd. 

12. Beslutning om håndtering af indsigelse mod Forslag til lokalplan 1262, Materialeplads ved Slagelse Landevej, Korsør samt Kommuneplantillæg nr. 4 til Kommuneplan 2021 (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

 

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

 

Beslutningstema

 

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal, på baggrund af modtaget indsigelse fra Kirkeministeren, minister for landdistrikter og minister for nordisk samarbejde, træffe beslutning om den videre proces vedrørende Forslag til lokalplan 1262 og tilhørende kommuneplantillæg nr. 4 til Kommuneplan 2021. 

 

Indstilling

 

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at den videre proces vedr. forslag til lokalplan 1262 og tilhørende kommuneplantillæg nr. 4 til Kommuneplan 2021 gennemføres ved handlemulighed A.

 

Sagens indhold

 

Byrådet besluttede den 30. maj 2022 at sende Forslag til lokalplan 1262, Materialeplads ved Slagelse Landevej, Korsør samt Forslag til tillæg nr. 4 til Kommuneplan 2021 i 8 ugers offentlig høring. I forbindelse med den offentlige høring modtog administrationen ét høringssvar i form af en indsigelse fra Indenrigs- og Boligministeren (se bilag 1).

Indsigelsen, som nu sorterer under Kirkeministeren og minister for landdistrikter og minister for nordisk samarbejde, har status som et veto. Det betyder, at Lokalplan 1262 og Kommuneplantillæg nr. 4 til Kommuneplan 2021 ikke kan vedtages endeligt, medmindre staten ophæver indsigelsen.

Indsigelsen begrundes med, at planforslagene omfatter udlæg af et erhvervsområde til detailhandel i landzone, som er i strid med principper for planlægning for anlæg i kystnærhedszonen. Og det vurderes, at Slagelse Kommune med de foreliggende planforslag ikke kan tilvejebringe en planlægningsmæssig begrundelse for planlægning i kystnærhedszonen.

 Administrationen har været i dialog med Plan- og Landdistriktsstyrelsen og har fremsendt en supplerende redegørelse og begrundelse for planlægningen i landzone inden for kystnærhedszonen og i den forbindelse anmodet om ophævelse af indsigelsen (se bilag 2). Efterfølgende har Plan- og Landdistriktsstyrelsen fastholdt indsigelsen (se bilag 3).

 

Retligt grundlag

 

Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5.

Kommuneplantillæg tilvejebringes iht. planlovens § 23c.

Planlovens § 29 stk. 1 og 2 om fremsættelse af indsigelse.

 

Handlemuligheder

 

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at beslutte, at dialogen med staten genoptages med henblik på at opnå en aftale, der kan føre til frafald af indsigelsen.

  2. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at beslutte, at der ikke skal arbejdes videre med planlægningen for den aktuelle lokalitet. Det vil betyde, at administrationen, i dialog med bygherre, afsøger muligheden for en alternativ placering.

 

Vurdering

 

Efter administrationens vurdering er der en række forhold, der taler for den aktuelle placering af en materialeplads. Udgangspunktet for Slagelse Kommunes planlægning for materialepladsen er, at en sådan plads kan sidestilles med foderstofforretning og vognmandsforretning (med salg af sten, grus og o.lign. materialer), der ofte er lokaliseret i landzone. Slagelse Kommune har samtidig søgt at begrænse spredning af anlæg i det åbne land og således valgt en placering, der allerede delvist er lokalplanlagt og ligger i tilknytning til eksisterende anlæg udlagt i kommuneplanen til teknisk anlæg og offentlige formål samt i tilknytning til god overordnet infrastruktur, hvor der samtidig for ganske nyligt er investeret yderligere i forbedring af den trafikale infrastruktur specifikt til området.

Administrationen har været i dialog både telefonisk og skriftligt med Plan- og Landdistriktsstyrelsen om indsigelsen mod planforslagene. Administrationen vurderer, på baggrund af Plan- og Landdistriktsstyrelsens seneste svar på Slagelse Kommunes anmodning om ophævelse af indsigelsen, at mulighederne for at nå en løsning på sagsbehandlerniveau er udtømte.

Med handlemulighed B imødekommes indsigelsen, idet planforslaget forkastes. Hvis handlemulighed B vælges, vil administrationen, i samarbejde med bygherre, afsøge muligheden for en alternativ placering. Det er dog administrationens vurdering, at det ikke kan afvises, at valg af handlemulighed B kan betyde, at Materialepladsen A/S fravælger at placere deres aktiviteter i Slagelse Kommune.

Administrationen anbefaler på baggrund af ovenstående vurdering, at handlemulighed A vælges, så det i første omgang afdækkes, om der kan opnås en aftale med Plan- og Landdistriktsstyrelsen. Kan en sådan aftale og dermed frafald af indsigelsen ikke opnås, kan der i samarbejde med bygherre udarbejdes et nyt planforslag til teknisk anlæg.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

 

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

 

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

 

Såfremt der opnås enighed med Plan- og Landdistriktsstyrelsen om frafald af indsigelsen vil Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget få sagen vedr. Lokalplan 1262 og Kommuneplantillæg 4 til behandling med henblik på endelig vedtagelse.

Hvis handlemulighed B vælges, vil administrationen, i dialog med Materialepladsen A/S, afsøge muligheden for en alternativ placering i Slagelse Kommune. Såfremt en alternativ placering kan lokaliseres, vil Teknik-, Plan og Landdistriktsudvalget få en ny lokalplananmodning til behandling.

 

13. Forslag til Lokalplan 1284, Boliger, Vestergade 3, Slagelse og tilhørende miljøscreening (B)

Beslutning

 

At 1-2: Indstilles til Byrådets godkendelse, med bemærkning om, at udvalget ønsker fast belægning til punkt 5.5 og 5.7, samt at udvalget ønsker, at forvaltningen undersøger muligheden for at stille krav om etablering af sti mod naboarealer. 

At 3: Borgermøde afholdes 9. august kl. 18.30

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, om Forslag til Lokalplan 1284, Boliger, Vestergade 3, Slagelse og miljøscreening skal vedtages og fremlægges i 4 ugers offentlig høring.

 

Indstilling

Teknik-, Plan- og Erhvervschefen indstiller,

1. at Byrådet beslutter, at Forslag til Lokalplan 1284, Boliger, Vestergade 3, Slagelse vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring,

2. at Byrådet beslutter, at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages,

3. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at borgermøde afholdes på Slagelse Rådhus d. 9. eller 10. august 2023 i tidsrummet mellem 17.00 og 18.30.

 

Sagens indhold

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget besluttede på mødet den 30. maj 2022 under pkt. 7 at
igangsætte lokalplanlægningen for en ny rækkehusbebyggelse ved Vestergade 3 i Slagelse.

Med lokalplanen planlægges en ny rækkehusbebyggelse med 7 boliger bag et eksisterende forhus ved Vestergade. Den nye rækkehusbebyggelse planlægges opført i 1½ etage med sadeltag. Facadehøjden må ikke overstige 4 m. Facader og tage skal udføres i tegl. Vinduer i tagflader skal placeres regelmæssigt og udformes som enkeltsiddende tagvinduer eller kviste.

Mellem forhus og rækkehus etableres ca. 16 p-pladser heriblandt en stor handicapplads. Eksisterende garager på grunden planlægges nedrevet.

Lokalplanområdet får et fælles opholdsareal. Der kan etableres fælles faciliteter som drivhuse, lysthuse, redskabsskure mm. inden for friarealet.

Der er udarbejdet en miljøscreening i tilknytning til lokalplanforslaget. Samlet set vurderes der ikke at forekomme en væsentlig indvirkning på miljøet.

 

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan vælge at vedtage Forslag til Lokalplan 1284, Boliger, Vestergade 3, Slagelse og dermed sende det i 4 ugers offentlig høring. Derved opfyldes Planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.

  2. Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag. Dette vil betyde, at den påtænkte rækkehusbebyggelse ikke kan opføres.

  3. Byrådet kan vælge at foretage mindre justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 4 ugers offentlig høring.

 

Vurdering

Med lokalplanen planlægges en fortætning centralt i Slagelse. Området er karakteriseret af ældre villaer og stænger af rækkehuse - en bebyggelsestypologi, som den nye bebyggelse taler ind i.

Projektet har været behandlet som en byggesag, inden lokalplanen blev sat i gang. Her blev der holdt en nabohøring, hvor naboerne udtrykte bekymring omkring skygge- og indbliksgener. Med lokalplanen planlægges en rækkehusbebyggelse i 1½ plan. Bebyggelsen vurderes ikke at medføre væsentlige skyggegener for naboer, da bebyggelsen opføres med afstand til naboskel.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Hvis lokalplanforslaget sendes i offentlig høring, vil Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og byrådet blive forelagt en endelig lokalplan efter høringsperiodens udløb.

14. Udlæg af sommerhusområder (B)

Beslutning

 

At 1: Udvalget besluttede at forholdet skal sendes i høring i Ø-udvalget. Høringen skal også forholde sig til en mulig reduktion af sommerhusudlæggene på Omø, samt eventuelt en mindre sommerhusudstykning på Agersø. 

Herefter tages sagen op igen.

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte, hvorvidt der skal arbejdes på at ændre placeringen af ubebyggede sommerhusudlæg.

 

Indstilling

Teknik-, Plan- og Erhvervschefen indstiller

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget fastholder nuværende sommerhusudlæg på Omø.

 

Sagens indhold

Planloven åbner mulighed for, at der kan udlægges nye sommerhuse mod, at der tilbageføres ubebyggede sommerhusgrunde i kystnærhedszonen.

Der er tidligere gennemført to ansøgningsrunder og udstedt landsplandirektiver for udlæg og omplacering af sommerhusgrunde i 2019 og 2021. Slagelse Kommune har ikke ansøgt om omplacering af sommerhusgrunde i disse år. Der gennemføres nu en ny ansøgningsrunde med frist den 1. februar 2024.

Slagelse Kommune råder kun over to ubebyggede sommerhusudlæg, som begge er placeret på den sydlige del af Omø i tilknytning til eksisterende sommerhusbebyggelse (S.1 og S.2 på kortbilag 1). Udlæggene har en attraktiv placering i første række til kysten og vurderes at kunne rumme i alt ca. 40 sommerhuse. De to sommerhusudlæg blev udlagt i 2010 men er dog endnu ikke blevet udviklet, da ejerne ikke har givet udtryk for ønske om at udvikle områderne.

Kommunen har mulighed for at tilbageføre de to sommerhusudlæg for at udlægge nye et andet sted i kommunen i forholdet 1:1. Nye sommerhusområder skal placeres i tilknytning til eksisterende eller planlagte bysamfund, feriecentre eller sommerhusområder og kan ikke udlægges i områder med særlige landskabsinteresser eller beskyttelsesinteresser som f.eks. inden for strandbeskyttelseslinjen.

For at kunne ansøge er det en forudsætning, at udviklingsstrategien aktivt har forholdt sig til hvordan de nye sommerhusgrunde kan understøtte vækst og udvikling lokalt. Det forudsætter derfor, at der udarbejdes et tillæg til udviklingsstrategien.

 

Retligt grundlag

Planlovens § 5b, stk. 4.

 

Handlemuligheder

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Udvalget kan vælge at fastholde sommerhusudlæggene på Omø. Det vil betyde, at Slagelse Kommune ikke ansøger om omplacering af sommerhusgrunde.

  2. Udvalget kan vælge at arbejde videre med muligheden for omplacering af sommerhusudlæg. Det vil betyde, at der igangsættes et tillæg til udviklingsstrategien, og at der udarbejdes en ansøgning.

 

Vurdering

Slagelse Kommune har før haft mulighed for at omplacere de ubebyggede sommerhusudlæg på Omø, men har hidtil ikke valgt at gøre brug af denne mulighed, da øvrige placeringer vurderes mindre attraktive pga. den større afstand til kysten.

Udlæggene på Omø ligger attraktivt i første række til kysten og inden for strandbeskyttelseslinjen. Nye sommerhusudlæg kan ikke placeres inden for strandbeskyttelseslinjen, hvorfor der er stor chance for, at en omplacering vil være en forringelse af kommunens udbud af sommerhusgrunde. Omø er desuden netop blevet kåret som Årets Ø, hvorfor det vurderes som et uheldigt tidspunkt at tilbageføre sommerhusudlæggene på Omø.

Slagelses kystlinje er allerede fuldt udviklet med sommerhusområder, hvilket betyder, at evt. nye udlæg til sommerhuse vil blive placeret omtrent 500 m fra kysten bag eksisterende sommerhuse. Administrationen vurderer, at det vil være muligt at udlægge nye sommerhuse ved Bildsø Strand, Kongsmark Strand, Kelstrup og Næsby Strand, Knivkær nord og Kobæk Strand.

Slagelse Kommune har i foråret 2023 deltaget som casekommune i et projekt igangsat af Den erhvervsdrivende fond Dansk Kyst- og Naturturisme. Formålet med projektet er at give kommuner inspiration til bæredygtig udvikling af sommerhusområder. Slagelse Kommune har bidraget til arbejdet med Omø som case for at få input og idéer til, hvordan de ubenyttede sommerhusudlæg kan udvikles på en bæredygtig måde, der taler ind i tidsånden. Projektteamet, der bestod af forskere og arkitekter, peger på natur og fællesskab som omdrejningspunkt for udviklingen. Da de to sommerhusudlæg i dag anvendes til agerbrug, foreslår projektgruppen at starte med at øge arealernes attraktivitet ved en indledende landskabsmodning, hvor naturen inviteres tilbage i områderne. Arealerne vil på den måde appellere mere til den travle borger, der ønsker at søge mod naturen, ro og nærhed. Rapporten er vedhæftet som bilag.

Administrationen anbefaler, at de nuværende sommerhusområder udlagt i kommuneplanen fastholdes.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Hvis udvalget vælger at fastholde sommerhusudlæg på Omø, afsluttes sagen.

Hvis udvalget vælger at arbejde videre på at ændre placeringen af ubebyggede sommerhusudlæg, vil administrationen fremlægge potentielle, nye placeringer. Omplacering af sommerhusudlæg kræver, at der laves et tillæg til udviklingsstrategien, hvori kommunens strategiske indsats i forhold til sommerhuse præciseres.

15. Planlægning af mødeaktivitet 2024 (D)

Beslutning

At 1: Drøftet. 

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal drøfte planlægning af Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalgets mødeaktiviteter (dialogmøder, temamøder, konferencer, studieture) for 2024.

Indstilling

Chefen for Teknik, Plan og Erhverv indstiller, indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget drøfter og prioriterer Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalgets mødeaktivitet for 2024 med hensyntagen til Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalgets afsatte midler til mødeaktivitet generelt.

Sagens indhold

Som forberedelse til det politiske arbejde i 2024 skal alle fagudvalg drøfte udvalgets mødeaktivitet ud over de ordinære udvalgsmøder, deltagelse i konferencer og planlægning af eventuel studietur.

Politisk mødekalender for 2024 bliver politisk behandlet efter sommerferien, men som udgangspunkt for planlægningen af øvrige mødeaktiviteter, forventes mødestrukturen med fagudvalgsmøder i første uge, økonomiudvalgsmøde i tredje uge og byrådsmøde i fjerde uge at videreføres i 2024.

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal drøfte følgende:

  • Ønsker til dialogmøder med hvilke interessenter, hvor ofte, med hvilket indhold.
  • Ønsker til temamøder
  • Ønsker til deltagelse på konferencer (Bilag 1: oversigt over KL-konferencer)
  • Ønsker til studietur

I forlængelse af denne drøftelse skal Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget drøfte prioriteringen af de midler, der er afsat til Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalgets deltagelse i konferencer, studieture, generel mødeforplejning og lignende.

Den økonomiske ramme for Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalgets mødeaktivitet er beskrevet herunder. Rammen dækker al mødeaktivitet i Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget dog ikke kørselsgodtgørelse i forbindelse med udvalgsmøder, temamøder og dialogmøder.

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalgets egen pulje:

Budget 2023

Overført fra 2022

Korrigeret budget 2023

Budget 2024

123.720

83.680

207.400

123.720

Udgifter til Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalgets drift er forplejning til udvalgsmøder, dialogmøder og temamøder.

  • Gennemsnitligt er der i 2022 brugt ca. 1500 kr. til forplejning pr. møde inkl. dialogmøder. og temamøder.
  • Deltagelse i KL-konference med 2 overnatninger forventes at koste ca. 10.000 kr. pr deltager (deltagergebyr, 2 middage, transport). 
  • Deltagelse i KL konference af 1 dags varighed forventes at koste ca. 2.500 kr. pr. deltager. 

 

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

På baggrund af Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalgets drøftelser fremlægges en sag på mødet i september med henblik på konkret beslutning om aktiviteter.

 

16. Gensidig orientering (O)

Beslutning

 

At 1: Taget til orientering. 

Administrationen orienterer også om Gadekærsvej 15, Omø.

På kommende møde orienteres om status på byggesagsbehandling.

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand
2. Orientering fra udvalgsmedlemmer
3. Orientering fra administrationen

  Administrationen orienterer om status på byggesagsbehandlingen.

  Flexboliger.

  Administrationen orienterer om Gl. Torv. 

17. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Udvalget ønsker lokalplanoversigten fast tilknyttes punktet om input til kommende møder. 

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

 

Sagens indhold

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenspunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag findes en oversigt over kommende punkter til behandling.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

18. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

  1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender referatet.