2. Beslutning om iværksættelse af initiativer for unge vedr. flere i erhvervsuddannelse og flere uddannelsesparate.(B)
2. Beslutning om iværksættelse af initiativer for unge vedr. flere i
erhvervsuddannelse og flere uddannelsesparate.(B)
Sagsnr.: 330-2016-32733 Dok.nr.: 330-2016-507907 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget skal, på baggrund af en henvendelse fra
Tony Borgstrøm og Socialdemokratiets medlemmer, beslutte at igangsætte 3
initiativer, som skal sikre henholdsvis, at flere elever vurderes
uddannelsesparate i 8. og 9. klasse og, at flere elever vælger en
erhvervsuddannelse.
Baggrund
Uddannelsesudvalget besluttede på udvalgsmødet den 6. juni
2016, at iværksætte en proces, hvor en arbejdsgruppe havde til opgave, at
vurdere hvilke indsatser, som anbefales iværksat.
Baggrund for beslutningen er en øget bevågenhed i forhold
til uddannelsesparathedsvurderingen i 8. klasse, hvor andelen af ikke
uddannelsesparate unge ligger højere i Slagelse kommune. Den anden del af
opgaven er et ønske om, at flere unge skal vælge erhvervsuddannelse set i lyset
af, at andelen af unge i Slagelse kommune, som ikke påbegynder en
ungdomsuddannelse efter 9./10. kl. ligger over landsgennemsnittet.
Arbejdsgruppen har haft deltagelse af repræsentanter for
skolerne, erhvervsuddannelserne, Jobcentrets ungeteam, klubberne, Ungdomsskolen
og Center for Uddannelse.
Arbejdsgruppen har som forudsætning for valg af indsatser,
besluttet, at de skal kunne afholdes indenfor det afsatte beløb på 1.5 mio. kr.
og, at de skal have karakter af at ”prøve noget nyt”. Ud fra de forudsætninger
er der fastlagt to kriterier for valg af indsatser - henholdsvis høj effekt og
lavt ressourceforbrug.
Arbejdsgruppen gør opmærksom på, at området er meget
komplekst og, at de foreslåede indsatser ikke nødvendigvis garanterer for de
anslåede effekter. Samtidig anerkender arbejdsgruppen, at der er behov for, at
afprøve nye metoder for i fælleskab, at finde nøglen til, at flere unge vælger
erhvervsuddannelser og, at flere unge vurderes uddannelsesparate.
Arbejdsgruppen har peget på nedenstående tre indsatser:
A. Ungdomsskolen
har ansøgt Egmontfondet (jf. bilag 4) om støtte til iværksættelse af et projekt
”Læringslokomotivet – Turboforløb i Ungdomsskolen” (jf. bilag 1). Projektet er
for unge i 7. og 8. kl. og har til formål at gøre unge uddannelsesparate gennem
intensivt læringsforløb. Forløbene er for fagligt ”svage” og skoletrætte elever
i udskolingen, som gives en mulighed for, at indhente deres efterslæb i skolen.
Gennem 3-4 ugers læringsforløb bliver eleverne undervist i dansk og matematik
samt får et boost i deres personlig og sociale kompetencer. Effekten er, at
alle der har deltaget i forløbet, mindst opnår karakteren 2 i dansk og
matematik ved deres 9. kl. prøve.
Projektet
har således fokus på elevernes faglige kompetencer over en længere tidsperiode.
På
landsplan udvælges 10 kommuner til, at deltage, hvorfor der også vil være en
stor mulighed for vidensdeling og faglig sparring på tværs af kommuner.
(Lige
inden udsendelse af dagsordenen har CFU modtaget besked om, at Slagelse
Kommunes ansøgning er blevet imødekommet).
B. Erhvervs- og
Vejledningsreformen fra 2014 har til formål, at sikre at flere elever vælger en
erhvervsuddannelse og at målrette vejledningen i grundskolen mod de ikke
uddannelsesparate. For at sikre en tidlig koncentreret præventiv indsats
etableres 2 lærings-camps á 6 dages varighed (jf. bilag 2) for elever i 7. kl.
Eleverne vil gennemgå læringsforløb i dansk og matematik, samt
undervisningsforløb til styrkelse af deres personlig og sociale kompetencer. Et
væsentlig omdrejningspunkt i forløbene er opbygningen af sociale relationer
eleverne imellem og der vil derfor i de 6 døgn indgå forskellige aktiviteter
til at understøtte dette. Effekten er, at 60% af de deltagende elever erklæres
uddannelsesparate 1. dec. i 8. kl. samt 70% af de deltagende elever er
uddannelsesparate ved udskolingen i 9./10. kl.
Lærings-camps
tilrettelægges som internatkursus for 20 – 25 elever pr. camp.
Projektet
har således fokus på både faglig, social og personlig udvikling og er
tilrettelagt som korte intensive forløb.
C. Erhvervs- og
Vejledningsreformen fra 2014 havde til formål at sikre, at flere unge vælger
erhvervsuddannelse og med en målsætning om at 25% af eleverne på landsplan der
vælger en ungdomsuddannelse efter 9. og 10. klasse i 2020, vælger
erhvervsuddannelse (EUD). Et af midlerne til at opnå dette er en styrket
indsats på undervisningen i Uddannelse og erhverv (UJ-forløb) i grundskolen. En
anden vigtig faktor er at forældrene inddrages i processerne. Det planlægges
(jf. bilag 3) at UU Vestsjælland gennemfører 7 UJ-forløb i 7. klasse på
udvalgte folkeskoler fordelt rundt i kommunen. Formålet med det samlede
UJ-forløb er at styrke og nuancere elevernes valgkompetencer, deres selvindsigt
og deres indsigt i erhvervsuddannelsernes og det lokale erhvervslivs muligheder
i forhold til job og videreuddannelse. Samtidig vil formålet være, at flere
elever i uddannelsesudvalg-processen tilvælger en erhvervsuddannelse efter
9./10. klasse. UU Vestsjælland effektmåler de involverede klasser i forbindelse
med uddannelsesparathedsvurderingen 15. januar i 8. klasse, samt ved
tilmeldingen af ungdomsuddannelse i 9. klasse. Målet er, at 30% af eleverne i
de deltagende klasser vælger en erhvervsuddannelse efter 9. klasse.
Retligt
grundlag
Folkeskoleloven og ungdomsskoleloven.
Handlemuligheder
At udvalget beslutter at iværksætte de 3 beskrevne
indsatser.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at de 3 forslag til
indsatser er vigtige, at afprøve i forhold til at finde nye veje til, at flere
unge vælger en erhvervsuddannelse og at flere unge erklæres uddannelsesparate
og dermed understøtter de mål som Slagelse kommune har sat for området.
Det er komplekse problemstillinger idet der er mange
parametre, som har indflydelse på om unge i sidste ende gennemfører en
ungdomsuddannelse. Vurderingen er, at uddannelsesparathed og valg af
ungdomsuddannelse er essentielle i den sammenhæng samt at de 2 områder nøje
hænger sammen og derfor er de 3 beskrevne forslag også et forsøg på at favne og
understøtte begge områder.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Uddannelsesudvalget har besluttet, at finansieringen af indsatserne
kan ske fra et mindreforbrug over 5 pct., der efter byrådsbeslutningen ikke
lægges i kassen (1,5 mio. kr.)
A. Egmont projektet
forudsættes at kommunen samlet set medfinansierer 55% af udgifterne til de
intensive læringsforløb. Det anslås i projektansøgningen til, at beløbe sig til
750.000 kr.
B. Der beregnes
200.000,- kr. pr. lærings-camp til dækning af løn, ophold, forplejning,
aktiviteter, oplægsholdere, instruktører, transport o.lign. Samler for 2
lærings-camps: 400.000,- kr.
C. Der beregnes 7
UJ-forløb á 50.000 kr. pr. 13½ ugers undervisningsforløb til dækning af
forberedelse, undervisning, materialer, gæstelærere, transport, administration.
I alt 350.000 kr.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Uddannelseschefen indstiller,
1.
at Uddannelsesudvalget beslutter at iværksætte de 3 indsatser, samt at
Uddannelsesudvalget får en afrapportering af projekterne, når de er gennemført
og der er målt effekter.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 3. oktober 2016:
Fraværende:
Helle Blak (F), Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Godkendt.