2. Budgetopfølgning ultimo september - Uddannelsesudvalget (B)
2. Budgetopfølgning ultimo september - Uddannelsesudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2016-62003 Dok.nr.: 330-2016-500218 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget godkender budgetopfølgning med
bevillingsansøgninger som angivet. Budgetopfølgningen indgår i samlet
opfølgning for alle udvalg til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2016
at have et merforbrug for driftsudgifterne på 1,2 mio. kr. og et
mindreforbrug for anlægsudgifterne på 4,7 mio. kr.
Bilag 1.a og 1.b angiver nærmere
specifikation af forbruget.
Det bemærkes, at overførsel af
mer-/mindreforbrug fra 2015 til 2016, som blev godkendt af Byrådet den 29.
marts 2016, er indeholdt i det korrigerede budget.
Handleplaner
Der foreligger i bilag 2
handleplaner for merforbrug på følgende enheder:
· Myndighed – Vidtgående
specialundervisning
· Hashøjskolen
· Kirkeskovskolen
· Skælskør skole
· Søndermarksskolen
· Tårnborg skole
· Juniorklubben KUK
· Børnehaven Byskovgård
· Børnehuset Møllebakken
· Sygehusets daginstitution
· Flakkehaven
· Myndighed - Afdeling for Børn og Unge
8.1
Uddannelse
Redegørelse
fra centerchef for Uddannelse
Drift
Center for Uddannelse forventer
ved denne budgetopfølgning et samlet mindreforbrug på 3,2 mio. kr.
Det forventede mindreforbrug
fordeler sig således:
Almenområdet, myndighed
Der
forventes et samlet mindreforbrug på 5 mio. kr., blandt andet som følge
af ikke udmøntede midler på centerchefens fællesområde til udvikling samt
overført mindreforbrug fra sidste år. Der ligger
en plan for anvendelse af disse midler til kompetenceudvikling over en 4-årig
periode.
Vidtgående specialundervisning, myndighed
Der forventes ultimo september et merforbrug på 5,1 mio. kr.,
heraf vedrører de 4,6 mio. kr. overført merforbrug fra 2015.
Området oplever stigende
visitationer fra Børnepsykologisk Klinik i Holbæk, hvilket udfordrer området.
Udviklingen i aktiviteter viser en tendens med stigende antal elever fordelt på
dagskoler og autismecenter:
Antal børn | Aug. 2012 | Aug. 2013 | Aug. 2014 | Aug. 2015 | Aug. 2016 |
Undervisning i private dagskoler | 30 | 26 | 25 | 40 | 53 |
Undervisning på
Autisme Center
Vestsjælland | 37 | 50 | 60 | 69 | 71 |
Herudover viser tilflyttere med børn,
der er udredt med diagnose stor interesse for kommunens tilbud, herunder især
tilbuddene på Autisme Center Vestsjælland.
Der er en risiko for stigende
udgifter, hvis den nuværende tendens fortsætter.
Virksomhederne
Der forventes et samlet mindreforbrug
på virksomhederne på 3,3 mio. kr.
Fordeler sig således (1.000 kr.):
· Almenskoler merforbrug - 132
· Specialskoler mindreforbrug 937
· Juniorklubber merforbrug - 3
· Øvrige virksomheder mindreforbrug 2.506
Handleplaner
Vidtgående
specialundervisning
Handleplanen
for 2017 er revideret, som følge af, at den foreslåede overførsel fra
myndighedens almenområde på 1,5 mio. kr. ikke blev godkendt politisk.
Der forventes
indhentet 3,7 mio. kr. ved ”ændret visitationspraksis” i 2017. Det forventede
underskud fra 2016 på – 5,1 mio. kr. forventes hentet ved udgangen af 2017.
Almen skoler og klubber
Der er 5 almenskoler og 1
juniorklub, der har udarbejdet handleplaner
Bevilling uden
kassevirkning
Pulje til Slagelse Kommunes
Kompetencecenter for øget inklusion
Ministeriet for børn,
undervisning og ligestilling har bevilget Slagelse Kommune et tilskud på kr.
1.770.000. Puljen har til formål at yde en ekstra støtte til de kommuner og
skoler, der har de største udfordringer i forbindelse med indsatsen for øget inklusion.
Center for uddannelse søger i
forbindelse med denne budgetopfølgning en indtægtsbevilling og en
udgiftsbevilling på 1,77 mio. kr., fordelt med 0,885 mio. kr. i 2016 og 0,885
mio. kr. i 2017.
Bevilling, der tilføres
kassen
Udsving i forhold til
budgetforudsætningerne for ressourcetildeling almenskoler, skal reguleres via
kommunens kassebeholdning, jf. beslutning ØU d. 24.3.2014. Det faktiske antal
elever skal opgøres hvert år den 5.9. Herudover skal ændringen i garantibeløbet
til almenskolerne indregnes i ”vippen”.
Almenskoler
Pr. 5.9.2016 er der registreret
et fald i elevtal på 214, mens antallet af modtageklasser er steget med 4. Herudover
er garantitildelingen til almenskolerne i alt steget med 2,6 mio. kr.
Ud fra ovennævnte udsving i
budgetforudsætninger kan ”vippen” beregnes til 4,127 mio. kr., der skal
tilføres kassen.
SFO
Vippeafregning for skoleåret
2015/2016 er beregnet til 1,197 mio. kr. Opgørelsen viser et fald på 66
SFO-børn i forhold til budgettildelingen. Beløbet skal tilføres kassen.
Anlæg
Der
forventes et mindreforbrug på området på 1,4 mio. kr. og vedrører primært
uforbrugte anlægsmidler på området til skoleudbygning.
8.2
Dagtilbud
Redegørelse
fra centerchef for Børn og Familie
På dagtilbudsområdet forventer Center for Børn og Familie
ved denne budgetopfølgning et samlet mindreforbrug på serviceudgifterne (ekskl.
vippen og PA-elever) på 6,7 mio. kr.
Drift
Dagtilbud – de centrale
poster:
På de centrale konti er der ved
budgetopfølgning et mindreforbrug på 2,1 mio. kr. på forældreindtægter. Ved
seneste budgetopfølgning var der et mindreforbrug på 1,7 mio. kr. Forskellen
kan forklares ved en stigning i indtægten for forældrebetaling, som følge af en
øget indskrivning – særligt i nyetablerede vuggestuepladser. Samtidig er der et
lille fald i den forventede udgift til økonomiske fripladser.
Dagtilbudsområdet har på baggrund af Uddannelsesudvalgets
beslutning den 5. oktober 2016 om udvidelse af antallet af pladser i dagtilbud
i Slagelse afsat en ramme på 0,7 mio. kr. Ved vurdering af det forventede
resultat ultimo september 2016, er det forudsat, at rammen anvendes i 2016.
Den 1. januar 2016 trådte ny
lovgivning om regulering af økonomisk friplads i kraft. Tilskud til økonomisk
friplads reguleres hver måned på baggrund af den indkomst, som forældre har
haft i den pågældende måned. Den løbende regulering betyder, at den forventede
udgift til økonomisk friplads vil variere fra måned til måned afhængigt af
udsving i forældrenes månedlige indtægt.
Fra 2015 er overført et mindreforbrug på 1,8 mio. kr. En
stor del vil blive brugt til understøttelse af virksomhederne - herunder
etablering af vuggestuer jævnfør Uddannelses udvalgets beslutning den 7. marts
2016 om at ændre børnehaver til aldersintegrerede institutioner.
0,4 mio. kr. er overført til PUI og 0,8 mio. kr. er anvendt
til at understøtte virksomheder, der har haft ekstraordinært store uforudsete
udgifter.
”Vippen”
Det er forventningen, at der på
”vippen” ved årets udgang er et merforbrug på 7,7 mio. kr. Dette skyldes
primært en væsentlig større tilgang af børn end prognosen indikerede ved
budgetlægningen. ”Vippen” er i konstant bevægelse da den ligeledes bliver
påvirket af til/fraflytning, til/afgang af børn i private institutioner,
stemning blandt forældre i forhold til tidspunkt for opstart i dagtilbud m.m.
Ifølge beslutning i Økonomiudvalget
pkt. 8 d. 22. april 2013 bliver merforbruget udlignet fra kassen ved endeligt
regnskabsafslutning for 2016.
Virksomhedsområdet
Virksomheder (børnehaver og aldersintegrerede
institutioner samt dagplejen): Mindreforbrug på
4,5 mio. kr.
Der
er samlet et forventet mindreforbrug på virksomhedsområdet på 4,5 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt
fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et
acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger indenfor
rammerne for god økonomistyring.
Virksomhederne blev med byrådets
beslutning 27. juni 2016 anmodet om at udvise mådehold i forhold til udgifter,
der kan presse servicerammen.
Handleplaner
Der er i relation til dagtilbudsområdet 4 virksomheder, der
har iværksat handleplan i forhold til at opnå balance mellem budget og
regnskab. Handleplanerne er relateret til 2016 og 2017. Effekten af de
iværksatte tiltag bliver fulgt tæt af virksomhedsleder og administrationen.
Børnehaven Byskovgård
Byskovgård forventer i 2016 et merforbrug på 570.000 kr.
Heraf forventes 365.000 kr. hentet i 2017, således at der ved udgangen af 2017
forventes et merforbrug på 205.000 kr.
Børnehuset Møllebakken
Møllebakken forventer i 2016 et merforbrug på 540.000 kr.
Hele underskuddet forventes indhentet inden udgangen af 2017.
Sygehusets daginstitution
Sygehusets daginstitution forventer i 2016 et merforbrug på
350.000 kr. Merforbruget forventes jf. handleplanen afviklet i 2017.
Flakkehaven
Flakkehaven forventer i 2016 et merforbrug på 300.000 kr.
Hele underskuddet forventes indhentet inden udgangen af 2017.
Bevilling, der finansieres af kassen
Ifølge beslutning i Økonomiudvalget d. 22. april 2013 skal
merforbrug på ”Vippen” udlignes fra kassen ved regnskabsafslutningen. For at
undgå store kassefinansierede bevillinger ved regnskabsårets afslutning,
anbefaler administrationen at der bevilliges 7,720 mio. kr. finansieret af
kassen i forbindelse med budgetopfølgningen pr. ultimo september. Evt.
afvigelser mellem den forventede vippeafregning på nuværende tidspunkt og den
endelige afregning bevilliges ved regnskabsafslutningen.
Anlæg
I henhold til budgetopfølgningen forventer dagtilbudsområdet
et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 3,2 mio. kr. Mindreforbruget er
relateret til, at etablering af ny institution i Slotsbjergby ikke er igangsat.
Anlægsbevilling kr. 400.000 er afsat til konvertering af
børnehavepladser til vuggestuepladser i 2016. Projekter er igangsat og
forventes afsluttet i 2016.
8.3
Produktionsskoler
Redegørelse
fra centerchef for Arbejdsmarked og Integration
Drift
Der forventes et merforbrug på
1,3 mio. kr., heraf vedrører 0,9 mio. kr. overførsel af merforbrug i 2015.
Der er sket en stigning i
antallet af produktionsskoleelever over 18 år fra 2013 og frem. I forbindelse
med EUD reformens ikrafttrædelse pr. 1.8.2015 forventes behovet for
produktionsskolepladser at stige yderligere.
Handleplaner
Det ses ikke muligt at udarbejde
en objektiv handleplan, der imødekommer de udfordringer, der beskrives ovenfor.
8.4
Børn og Unge
Redegørelse
fra centerchef for Børn og Familie
Drift
I henhold til Budgetopfølgningen
pr. ultimo september 2016 forventer afdelingen for Børn og Unge et merforbrug
på serviceudgifterne på 0,8 mio. kr. samt et merforbrug på
Overførselsudgifterne på 1,4 mio. kr.
Merforbruget på
serviceudgifterne vedrører virksomheden Slagelse Familie Center (SFC). I
forlængelse af BDO rapporten på det specialiserede børneområde er der igangsat
en analyse af SFC med henblik på blandt andet at afdække det fremtidige
ressourcebehov. Analysen forventes afsluttet ult. 2016. For at imødekomme
merforbruget vil SFC for nuværende ikke genbesætte vakante stillinger.
Merforbruget på overførselsudgifterne
vedrører en stigning i Tabt Arbejdsfortjeneste (TA) på 0,75 mio. kr. samt
berigtigede refusioner fra 2015 som revisionen ikke har godkendt på 0,65 mio.
kr.
Slagelse Kommune har i 2015 haft
revisionsselskabet BDO til at gennemgå Slagelse Kommunes refusioner i årene
2012 – 2014. Dette arbejde resulterende i, at Slagelse Kommune hjemtog
yderligere refusioner på det specialiserede børneområde (merudgifter) på ca.
0,65 mio. kr. for årene 2012 – 2014. Refusionerne blev lagt i Kassen i
regnskabsåret 2015.
Slagelse Kommunes eksterne
revisionsselskab EY har imidlertid ikke godkendt disse ekstraordinære refusioner.
De hjemtagede 0,65 mio. kr. er derfor udgiftskonteret i regnskab 2016, og de er
dermed en del af det samlede merforbrug på området.
Afdelingen for Børn og Unge kan
konstatere, at myndighedsområdet fortsat er under stort pres. Der ses et
fortsat stigende behov for foranstaltninger målrettet sårbare gravide kvinder
og familier med nyfødte børn samt underretninger med mistanke om overgreb. I
nogle tilfælde bliver behovet vurderet så alvorligt, at myndighedsområdet
træffer afgørelse om akut at fjerne barnet fra familien.
Handleplaner
Ved budgetopfølgningen ultimo
juni 2016 udarbejdede afdelingen for Børn og Unge en handleplan til
imødekommelse af et fortsat stort pres på afdelingen. Vurderingen lød på en
”risiko” for et merforbrug på ca. 5-7 mio. kr.
Vurderingen ved denne
budgetopfølgning er, at risikoen kan nedskrives til ca. 1-2 mio. kr. Risikoen
vedrører usikkerheden om, hvorvidt der fortsat vil være en tilgang af
akutanbringelser året ud på samme høje niveau som hidtil.
Retligt
grundlag
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der henvises til udarbejdede handleplaner i bilag.
Status
på udgifter til flygtninge 2016
Det er besluttet i Byrådet, at der til de ordinære
budgetopfølgninger udarbejdes en samlet status på udgifterne til modtagelse af
flygtninge. Denne status forelægges relevante fagudvalg og økonomiudvalget.
Bilag 4 angiver nærmere
specifikation af udgifterne til flygtninge.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2016 | 2017 |
Bevillingsønske | | | |
Drift | Projekt øget inklusion 8.1 Udgift 8.1 Indtægt Vippe Almenskoler 8.1 Udgift Vippe SFO-området 8.1 Udgift Vippe dagtilbudsområdet 8.2 Udgift | 885 -885 -4.127 -1.197 7.720 | 885 -885 |
Anlæg | | | |
Afledt drift | | | |
Finansiering | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | |
Kassen | | -2.396 | 0 |
Indstilling
Uddannelsesdirektøren samt Centercheferne for Uddannelse og
Børn og Familie indstiller,
1.
at budgetopfølgningen ultimo september 2016 godkendes og videresendes til
Økonomiudvalget
2.
at handleplaner godkendes
3.
at indtægtsbevilling og udgiftsbevilling på 0,885 mio. kr. i
2016 og i 2017 til projektet Slagelse Kommunes Kompetencecenter for øget
inklusion anbefales og videresendes til økonomiudvalg og byråd for godkendelse
4.
at bevilling for vippeafregning Almenskoler 4,127 mio. kr. tilføres kassen
5.
at bevilling for vippeafregning SFO-området 1,197 mio. kr. tilføres kassen
6.
at bevilling for vippeafregning på dagtilbudsområdet 7,720 mio. kr.
finansieres af kassen
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 7. november 2016:
Fraværende:
Uddannelsesudvalget godkender de oplistede 6
indstillingspunkter.