Uddannelsesudvalget (2017) – Referat – 7. november 2016


1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2013-113193             Dok.nr.: 330-2015-670639                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden for Uddannelsesudvalgets møde den 7. november 2016.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. november 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Budgetopfølgning ultimo september - Uddannelsesudvalget (B)

2.     Budgetopfølgning ultimo september - Uddannelsesudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2016-62003               Dok.nr.: 330-2016-500218                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget godkender budgetopfølgning med bevillingsansøgninger som angivet. Budgetopfølgningen indgår i samlet opfølgning for alle udvalg til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2016 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 1,2 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 4,7 mio. kr.
Bilag 1.a og 1.b angiver nærmere specifikation af forbruget.
Det bemærkes, at overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2015 til 2016, som blev godkendt af Byrådet den 29. marts 2016, er indeholdt i det korrigerede budget.
Handleplaner
Der foreligger i bilag 2 handleplaner for merforbrug på følgende enheder:
· Myndighed – Vidtgående specialundervisning
· Hashøjskolen
· Kirkeskovskolen
· Skælskør skole
· Søndermarksskolen
· Tårnborg skole
· Juniorklubben KUK
· Børnehaven Byskovgård
· Børnehuset Møllebakken
· Sygehusets daginstitution
· Flakkehaven
· Myndighed - Afdeling for Børn og Unge
8.1 Uddannelse
Redegørelse fra centerchef for Uddannelse
Drift
Center for Uddannelse forventer ved denne budgetopfølgning et samlet mindreforbrug på 3,2 mio. kr.
Det forventede mindreforbrug fordeler sig således:
Almenområdet, myndighed
Der forventes et samlet mindreforbrug på 5 mio. kr., blandt andet som følge af ikke udmøntede midler på centerchefens fællesområde til udvikling samt overført mindreforbrug fra sidste år. Der ligger en plan for anvendelse af disse midler til kompetenceudvikling over en 4-årig periode.
Vidtgående specialundervisning, myndighed
Der forventes ultimo september et merforbrug på 5,1 mio. kr., heraf vedrører de 4,6 mio. kr. overført merforbrug fra 2015.
Området oplever stigende visitationer fra Børnepsykologisk Klinik i Holbæk, hvilket udfordrer området. Udviklingen i aktiviteter viser en tendens med stigende antal elever fordelt på dagskoler og autismecenter:
Antal børn
Aug. 2012
Aug. 2013
Aug. 2014
Aug. 2015
Aug. 2016
Undervisning i private dagskoler
30
26
25
40
53
Undervisning på
Autisme Center
Vestsjælland
37
50
60
69
71
Herudover viser tilflyttere med børn, der er udredt med diagnose stor interesse for kommunens tilbud, herunder især tilbuddene på Autisme Center Vestsjælland.
Der er en risiko for stigende udgifter, hvis den nuværende tendens fortsætter.
Virksomhederne
Der forventes et samlet mindreforbrug på virksomhederne på 3,3 mio. kr.
Fordeler sig således (1.000 kr.):
· Almenskoler merforbrug - 132
· Specialskoler mindreforbrug 937
· Juniorklubber merforbrug - 3
· Øvrige virksomheder mindreforbrug 2.506
Handleplaner
Vidtgående specialundervisning
Handleplanen for 2017 er revideret, som følge af, at den foreslåede overførsel fra myndighedens almenområde på 1,5 mio. kr. ikke blev godkendt politisk.
Der forventes indhentet 3,7 mio. kr. ved ”ændret visitationspraksis” i 2017. Det forventede underskud fra 2016 på – 5,1 mio. kr. forventes hentet ved udgangen af 2017.
Almen skoler og klubber
Der er 5 almenskoler og 1 juniorklub, der har udarbejdet handleplaner
Bevilling uden kassevirkning
Pulje til Slagelse Kommunes Kompetencecenter for øget inklusion
Ministeriet for børn, undervisning og ligestilling har bevilget Slagelse Kommune et tilskud på kr. 1.770.000. Puljen har til formål at yde en ekstra støtte til de kommuner og skoler, der har de største udfordringer i forbindelse med indsatsen for øget inklusion.
Center for uddannelse søger i forbindelse med denne budgetopfølgning en indtægtsbevilling og en udgiftsbevilling på 1,77 mio. kr., fordelt med 0,885 mio. kr. i 2016 og 0,885 mio. kr. i 2017.
Bevilling, der tilføres kassen
Udsving i forhold til budgetforudsætningerne for ressourcetildeling almenskoler, skal reguleres via kommunens kassebeholdning, jf. beslutning ØU d. 24.3.2014. Det faktiske antal elever skal opgøres hvert år den 5.9. Herudover skal ændringen i garantibeløbet til almenskolerne indregnes i ”vippen”.
Almenskoler
Pr. 5.9.2016 er der registreret et fald i elevtal på 214, mens antallet af modtageklasser er steget med 4. Herudover er garantitildelingen til almenskolerne i alt steget med 2,6 mio. kr.
Ud fra ovennævnte udsving i budgetforudsætninger kan ”vippen” beregnes til 4,127 mio. kr., der skal tilføres kassen.
SFO
Vippeafregning for skoleåret 2015/2016 er beregnet til 1,197 mio. kr. Opgørelsen viser et fald på 66 SFO-børn i forhold til budgettildelingen. Beløbet skal tilføres kassen.
Anlæg
Der forventes et mindreforbrug på området på 1,4 mio. kr. og vedrører primært uforbrugte anlægsmidler på området til skoleudbygning.
8.2 Dagtilbud
Redegørelse fra centerchef for Børn og Familie
På dagtilbudsområdet forventer Center for Børn og Familie ved denne budgetopfølgning et samlet mindreforbrug på serviceudgifterne (ekskl. vippen og PA-elever) på 6,7 mio. kr.
Drift
Dagtilbud – de centrale poster:
På de centrale konti er der ved budgetopfølgning et mindreforbrug på 2,1 mio. kr. på forældreindtægter. Ved seneste budgetopfølgning var der et mindreforbrug på 1,7 mio. kr. Forskellen kan forklares ved en stigning i indtægten for forældrebetaling, som følge af en øget indskrivning – særligt i nyetablerede vuggestuepladser. Samtidig er der et lille fald i den forventede udgift til økonomiske fripladser.
Dagtilbudsområdet har på baggrund af Uddannelsesudvalgets beslutning den 5. oktober 2016 om udvidelse af antallet af pladser i dagtilbud i Slagelse afsat en ramme på 0,7 mio. kr. Ved vurdering af det forventede resultat ultimo september 2016, er det forudsat, at rammen anvendes i 2016.
Den 1. januar 2016 trådte ny lovgivning om regulering af økonomisk friplads i kraft. Tilskud til økonomisk friplads reguleres hver måned på baggrund af den indkomst, som forældre har haft i den pågældende måned. Den løbende regulering betyder, at den forventede udgift til økonomisk friplads vil variere fra måned til måned afhængigt af udsving i forældrenes månedlige indtægt.
Fra 2015 er overført et mindreforbrug på 1,8 mio. kr. En stor del vil blive brugt til understøttelse af virksomhederne - herunder etablering af vuggestuer jævnfør Uddannelses udvalgets beslutning den 7. marts 2016 om at ændre børnehaver til aldersintegrerede institutioner.
0,4 mio. kr. er overført til PUI og 0,8 mio. kr. er anvendt til at understøtte virksomheder, der har haft ekstraordinært store uforudsete udgifter.
”Vippen”
Det er forventningen, at der på ”vippen” ved årets udgang er et merforbrug på 7,7 mio. kr. Dette skyldes primært en væsentlig større tilgang af børn end prognosen indikerede ved budgetlægningen. ”Vippen” er i konstant bevægelse da den ligeledes bliver påvirket af til/fraflytning, til/afgang af børn i private institutioner, stemning blandt forældre i forhold til tidspunkt for opstart i dagtilbud m.m.
Ifølge beslutning i Økonomiudvalget pkt. 8 d. 22. april 2013 bliver merforbruget udlignet fra kassen ved endeligt regnskabsafslutning for 2016.
Virksomhedsområdet
Virksomheder (børnehaver og aldersintegrerede institutioner samt dagplejen): Mindreforbrug på 4,5 mio. kr.
 Der er samlet et forventet mindreforbrug på virksomhedsområdet på 4,5 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger indenfor rammerne for god økonomistyring.
Virksomhederne blev med byrådets beslutning 27. juni 2016 anmodet om at udvise mådehold i forhold til udgifter, der kan presse servicerammen.
Handleplaner
Der er i relation til dagtilbudsområdet 4 virksomheder, der har iværksat handleplan i forhold til at opnå balance mellem budget og regnskab. Handleplanerne er relateret til 2016 og 2017. Effekten af de iværksatte tiltag bliver fulgt tæt af virksomhedsleder og administrationen.
Børnehaven Byskovgård
Byskovgård forventer i 2016 et merforbrug på 570.000 kr. Heraf forventes 365.000 kr. hentet i 2017, således at der ved udgangen af 2017 forventes et merforbrug på 205.000 kr.
Børnehuset Møllebakken
Møllebakken forventer i 2016 et merforbrug på 540.000 kr. Hele underskuddet forventes indhentet inden udgangen af 2017.
Sygehusets daginstitution
Sygehusets daginstitution forventer i 2016 et merforbrug på 350.000 kr. Merforbruget forventes jf. handleplanen afviklet i 2017.
Flakkehaven
Flakkehaven forventer i 2016 et merforbrug på 300.000 kr. Hele underskuddet forventes indhentet inden udgangen af 2017.
Bevilling, der finansieres af kassen
Ifølge beslutning i Økonomiudvalget d. 22. april 2013 skal merforbrug på ”Vippen” udlignes fra kassen ved regnskabsafslutningen. For at undgå store kassefinansierede bevillinger ved regnskabsårets afslutning, anbefaler administrationen at der bevilliges 7,720 mio. kr. finansieret af kassen i forbindelse med budgetopfølgningen pr. ultimo september. Evt. afvigelser mellem den forventede vippeafregning på nuværende tidspunkt og den endelige afregning bevilliges ved regnskabsafslutningen.
Anlæg
I henhold til budgetopfølgningen forventer dagtilbudsområdet et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 3,2 mio. kr. Mindreforbruget er relateret til, at etablering af ny institution i Slotsbjergby ikke er igangsat.
Anlægsbevilling kr. 400.000 er afsat til konvertering af børnehavepladser til vuggestuepladser i 2016. Projekter er igangsat og forventes afsluttet i 2016.
8.3 Produktionsskoler
Redegørelse fra centerchef for Arbejdsmarked og Integration
Drift
Der forventes et merforbrug på 1,3 mio. kr., heraf vedrører 0,9 mio. kr. overførsel af merforbrug i 2015.
Der er sket en stigning i antallet af produktionsskoleelever over 18 år fra 2013 og frem. I forbindelse med EUD reformens ikrafttrædelse pr. 1.8.2015 forventes behovet for produktionsskolepladser at stige yderligere.
Handleplaner
Det ses ikke muligt at udarbejde en objektiv handleplan, der imødekommer de udfordringer, der beskrives ovenfor.
8.4 Børn og Unge
Redegørelse fra centerchef for Børn og Familie
Drift
I henhold til Budgetopfølgningen pr. ultimo september 2016 forventer afdelingen for Børn og Unge et merforbrug på serviceudgifterne på 0,8 mio. kr. samt et merforbrug på Overførselsudgifterne på 1,4 mio. kr.
Merforbruget på serviceudgifterne vedrører virksomheden Slagelse Familie Center (SFC). I forlængelse af BDO rapporten på det specialiserede børneområde er der igangsat en analyse af SFC med henblik på blandt andet at afdække det fremtidige ressourcebehov. Analysen forventes afsluttet ult. 2016. For at imødekomme merforbruget vil SFC for nuværende ikke genbesætte vakante stillinger.
Merforbruget på overførselsudgifterne vedrører en stigning i Tabt Arbejdsfortjeneste (TA) på 0,75 mio. kr. samt berigtigede refusioner fra 2015 som revisionen ikke har godkendt på 0,65 mio. kr.
Slagelse Kommune har i 2015 haft revisionsselskabet BDO til at gennemgå Slagelse Kommunes refusioner i årene 2012 – 2014. Dette arbejde resulterende i, at Slagelse Kommune hjemtog yderligere refusioner på det specialiserede børneområde (merudgifter) på ca. 0,65 mio. kr. for årene 2012 – 2014. Refusionerne blev lagt i Kassen i regnskabsåret 2015.
Slagelse Kommunes eksterne revisionsselskab EY har imidlertid ikke godkendt disse ekstraordinære refusioner. De hjemtagede 0,65 mio. kr. er derfor udgiftskonteret i regnskab 2016, og de er dermed en del af det samlede merforbrug på området.
Afdelingen for Børn og Unge kan konstatere, at myndighedsområdet fortsat er under stort pres. Der ses et fortsat stigende behov for foranstaltninger målrettet sårbare gravide kvinder og familier med nyfødte børn samt underretninger med mistanke om overgreb. I nogle tilfælde bliver behovet vurderet så alvorligt, at myndighedsområdet træffer afgørelse om akut at fjerne barnet fra familien.
Handleplaner
Ved budgetopfølgningen ultimo juni 2016 udarbejdede afdelingen for Børn og Unge en handleplan til imødekommelse af et fortsat stort pres på afdelingen. Vurderingen lød på en ”risiko” for et merforbrug på ca. 5-7 mio. kr.
Vurderingen ved denne budgetopfølgning er, at risikoen kan nedskrives til ca. 1-2 mio. kr. Risikoen vedrører usikkerheden om, hvorvidt der fortsat vil være en tilgang af akutanbringelser året ud på samme høje niveau som hidtil.
Retligt grundlag
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der henvises til udarbejdede handleplaner i bilag.
Status på udgifter til flygtninge 2016
Det er besluttet i Byrådet, at der til de ordinære budgetopfølgninger udarbejdes en samlet status på udgifterne til modtagelse af flygtninge. Denne status forelægges relevante fagudvalg og økonomiudvalget.
Bilag 4 angiver nærmere specifikation af udgifterne til flygtninge.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
Bevillingsønske
 
 
 
Drift
Projekt øget inklusion
8.1 Udgift
8.1 Indtægt
Vippe Almenskoler
8.1 Udgift
Vippe SFO-området
8.1 Udgift
Vippe dagtilbudsområdet
8.2 Udgift
 
885
-885
 
-4.127
 
-1.197
 
7.720
 
885
-885
 
Anlæg
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
Finansiering
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
Kassen
 
 
 
-2.396
0
Indstilling
Uddannelsesdirektøren samt Centercheferne for Uddannelse og Børn og Familie indstiller,
1.    at budgetopfølgningen ultimo september 2016 godkendes og videresendes til Økonomiudvalget
2.    at handleplaner godkendes
3.    at indtægtsbevilling og udgiftsbevilling på 0,885 mio. kr. i 2016 og i 2017 til projektet Slagelse Kommunes Kompetencecenter for øget inklusion anbefales og videresendes til økonomiudvalg og byråd for godkendelse
4.    at bevilling for vippeafregning Almenskoler 4,127 mio. kr. tilføres kassen
5.    at bevilling for vippeafregning SFO-området 1,197 mio. kr. tilføres kassen
6.    at bevilling for vippeafregning på dagtilbudsområdet 7,720 mio. kr. finansieres af kassen
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. november 2016:
Fraværende: 
Uddannelsesudvalget godkender de oplistede 6 indstillingspunkter.

3. Udmøntning af inklusionspulje - budget 2017 (B)

3.     Udmøntning af inklusionspulje - budget 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2016-73792               Dok.nr.: 330-2016-615232                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Udpegning af emner til centrets videre bearbejdning
Baggrund
Der er i budget 2017-2020 tildelt 2.5 mio. kr. til folkeskolerne med henblik på at styrke arbejdet med inklusion i folkeskolen.
Før et konkret forslag til udmøntning af puljen kan udarbejdes skal Uddannelsesudvalget drøfte, hvilke emner, der kunne være egnede til en yderligere kvalificering.
Efterfølgende udarbejder administrationen et beslutningsoplæg til udvalgets møde i december.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchef Per Kensø indstiller,
1.    at Uddannelsesudvalget drøfter det mundtlige oplæg med henblik på at udpege emner til centrets videre bearbejdning
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. november 2016:
Fraværende: 
Drøftet og de faldne bemærkninger indgår i det videre arbejde. Sagen bliver herefter forelagt for Uddannelsesudvalget på januar mødet.

4. Procedure for visitation til specialundervisning m.v. - efter høring (B)

4.     Procedure for visitation til specialundervisning m.v. - efter høring (B)

Sagsnr.: 330-2016-47554               Dok.nr.: 330-2016-614194                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget skal beslutte om procedure for visitation til specialundervisning, anden specialpædagogisk bistand samt dagbehandlingstilbud kan godkendes efter høringsperioden.
Baggrund
På møde i Uddannelsesudvalget den 5/9-16 blev det besluttet at sende udkastet til ny visitationspraksis i høring hos de berørte parter.
Ved høringsfristens udløb var der indkommet 19 høringssvar. En kommenteret gennemgang af svarene ligger sammen med alle svarene som to bilag i sagen.
Høringssvarene giver anledning til en justering, hvad angår mulighed for at visitere i akutte tilfælde. Dette uddybes længere nede i dagsordenen under ”Vurdering”.
Sagen blev udsat på Uddannelsesudvalgets møde den 3/10-16, så udvalgets medlemmer kunne få mulighed for at spørge ind til materialet. Der er kommet to spørgsmål fra Bodil Knudsen (A). Spørgsmålene og administrationens svar på dem er bilag i sagen.
Retligt grundlag
Folkeskoleloven. Bekendtgørelse nr. 693 af 10. juni 2014 om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.
Servicelovens § 52 stk. 3 (hvad angår dagbehandlingstilbud)
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget kan vælge mellem tre alternativer:
1. Vedtage udkastet til visitationspraksis med den ændring som høringssvarene peger på omkring mulighed for akut visitation
2. Vedtage udkastet uden ændringer
3. Anmode administrationen om et nyt forslag til visitationspraksis
Vurdering
Uddannelsesudvalget godkendte på sit møde den 4. januar 2016 de overordnede principper for ny visitationspraksis med en bemærkning om, ”at oplægget danner grundlag for det videre arbejde omkring udarbejdelse af fremtidige og ændrede visitationspraksis. Udvalget besluttede endvidere, at det videre arbejde skal indeholder perspektiver omkring indsatsvifte, specialtilbudsstruktur, serviceniveau og økonomi. De konkrete oplæg skal sendes i høring blandt skoler og øvrige høringsberettigede.
Administrationen vurderer, at det kræver en nærmere analyse af behov på kort og langt sigt, for at kunne beskrive indsatsvifte, specialtilbudsstruktur, serviceniveau og økonomi. Der foreligger aktuelt ikke en målsætning for udvikling af kommunens specialtilbud, hvilket vil være nødvendigt for at kunne udarbejde en fremtidsrettet tilbudsstruktur.
Regeringens inklusionseftersyn har ligeledes i maj måned anbefalet, at specialskoler og almenskoler ligger i umiddelbar tilknytning til hinanden.
Administrationen vurderer derfor at tilbudsvifte og antal pladser vil kræve en grundigere sagsbehandling, både politisk og administrativt.
Administrationen vurderer, at det foreliggende udkast er det bedste bud på nuværende tidspunkt og at der vil blive brug for at revurdere visitationsprocessen ifm. 360 graders eftersynet i 2017.
Som nævnt i indledningen af dagsordenen giver høringssvarene anledning til at justere visitationsproceduren, hvad angår de akutte tilfælde.
Otte af svarene peger på, at der skal være mulighed for at visitere i akutte, alvorlige tilfælde, hvor et halvt års ventetid er lang tid. Der peges på, at det kan være til ulempe for elevens trivsel og faglige udbytte, hvis ikke den rette indsats kan sættes i gang hurtigt. Der peges også på, at den manglende mulighed for akut visitation harmonerer dårligt med ønsket om tidlig indsats og mindste indgriben, da en sag kan nå at vokse sig stor inden der gribes ind med den rette indsats. Administrationen anbefaler, at der i den nye visitationspraksis indskrives en mulighed for, at visitationsudvalget i alvorlige akutte tilfælde i dialog med de berørte parter kan visitere uden for de to årlige visitationsrunder.
Høringssvarene peger også på en uoverensstemmelse mellem styringsvedtægten og forslaget til ny visitationspraksis hvad angår ansvarsfordelingen ved overgangen mellem dagtilbud og skole. Administrationen vurderer, at såfremt forslaget vedtages, skal der ske en justering af styrelsesvedtægten på dette punkt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Forslaget indebærer ikke en merudgift. Effekten af forslaget er medvirkende til at nedbringe udgifterne til specialundervisning. Målet er, at den nye visitationsprocedure har reduceret omkostningerne til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand med kr. 9 mio. i 2018
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Uddannelse indstiller,
1.    at Visitationsproceduren vedtages med følgende ændring:
Visitationsudvalget kan i alvorlige akutte tilfælde og i tæt dialog med de berørte parter visitere en elev uden for de to årlige visitationsrunder
2.    at Styrelsesvedtægten justeres, hvad angår ansvarsfordelingen ved indskrivningen til børnehaveklassen
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. november 2016:
Fraværende: 
Socialdemokratiet (A) stemmer "imod" visitationsproceduren, hvis formål udelukkende er økonomisk begrundet. A ønsker at afvente "360 graders eftersynet" før endelig beslutning.
Venstre, SF og Tonny Borgstrøm (udenfor partierne) stemmer "for" med bemærkning om, at der samtidig bliver afdækket muligheder for at udvikle egne tilbud.

5. Opstart af proces med forsøg af nye styringsformer på skoleområdet (B)

5.     Opstart af proces med forsøg af nye styringsformer på skoleområdet (B)

Sagsnr.: 330-2016-76266               Dok.nr.: 330-2016-627935                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Af aftaleteksten til budgetforliget fremgår det, at forligsparterne ønsker at afprøve nye styringsformer på skoleområdet, hvorved disse sikres større frihed og selvstændighed.
Forsøgsperioden skal være minimum 4 år med opstart senest 1. august 2017.
Administrationen foreslår opstart af proces som følger:
· Center for Uddannelse indhenter idéer og forslag til, hvad der kan indgå i forsøget hos MED-udvalg, skoleledere og skolebestyrelser. Det sker i perioden 8. november til 5. december.
· På baggrund af indkomne idéer og forslag udarbejder administrationen et oplæg, som bliver forelagt Uddannelsesudvalget på møde i januar eller februar. Uddannelsesudvalget beslutter, hvilke forslag der skal arbejdes videre med.
Nuværende muligheder, som bidrager til et større lokalt råderum for skolerne
Inden for folkeskolelovens rammer er der i forvejen en række muligheder for, at den enkelte skole selv kan bestemme visse aspekter af deres virksomhed. Som eksempel kan nævnes:
· I folkeskolereformen gives en række muligheder for at skoler kan fravige bestemmelser i folkeskoleloven for bl.a. enkelte elever/klasser, samt ansøge Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling om at fravige regler som led i forsøgsvirksomhed og pædagogisk udviklingsarbejde.
· Den enkelte skole kan tilmelde sig en række forsøgsprøver i forbindelse med afholdelse af de afsluttende prøver i 9. og 10. klasse, f.eks. forsøg med prøver i partnerskab med lokale virksomheder, institutioner og foreninger, samt en række forsøg med flere valgfag som prøvefag.
· Den enkelte skole har mulighed for at tilbyde andre valgfag, end dem der fremgår af valgfagsrækken, herunder i forbindelse med etablering af udskolingslinjer. Uddannelsesudvalget har uddelegeret kompetencen til at godkende kommunale valgfag til Center for Uddannelse i oktober 2014.
· Den enkelte skole kan konvertere noget af den understøttende undervisning til flere voksne i den fagopdelte undervisning for bestemte klasser. Byrådet har uddelegeret kompetencen til at godkende dette til skolebestyrelserne i april 2016.
· Byrådet har givet skolebestyrelserne kompetencen til at godkende den lovpligtige Mål- og Indholdsbeskrivelse for SFO.
· Skolebestyrelsen har mulighed for at beslutte, om der skal vælges to eksterne medlemmer til skolebestyrelsen fra virksomheder, foreninger el. lign.
· Slagelse Kommune er med i Elevvenlig Kommune og skal i gang med at etablere et fælles elevråd. Det fælles elevråd skal bl.a. være høringspart ved relevante politiske sager.
Desuden fremgår det af aftaleteksten til budgetforliget, at aftalestyringen aflyses for at undgå for meget unødig bureaukrati.
Endvidere behandler folketinget i øjeblikket et forslag til ændringer af folkeskoleloven.
Lovforslaget følger op på folkeskolereformen og indeholder en række ændringer og præciseringer, der har vist sig hensigtsmæssige, siden reformen trådte i kraft den 1. august 2014.  Her foreslås det blandt andet, at skolebestyrelsen får mere indflydelse på skoledagens tilrettelæggelse, så de fremover får mulighed for at udtale sig om skolens skemaer forud for skoleårets begyndelse.
Lovforslaget indeholder også forslag om udvidelse af kredsen af aktører, som skolerne - som led i den åbne skole - kan samarbejde med, så eksterne undervisere fra bl.a. ungdomsuddannelser, virksomheder og organisationer i begrænset omfang kan varetage undervisningsopgaver i folkeskolen.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget kan beslutte at godkende administrationens forslag til opstart af proces eller beslutte en anden proces.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der kan udarbejdes et mere kvalificeret oplæg til Uddannelsesudvalget ved tidlig inddragelse af MED-udvalg, skolebestyrelser og skoleledere.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelseschefen indstiller,
1.    at Uddannelsesudvalget godkender opstart af proces med forsøg af nye styringsformer på skoleområdet.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. november 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

6. Etablering af fælles ledelse og bestyrelse mellem Flakkebjerg Skole og Flakkehaven (B)

6.     Etablering af fælles ledelse og bestyrelse mellem Flakkebjerg Skole og Flakkehaven (B)

Sagsnr.: 330-2016-76568               Dok.nr.: 330-2016-630564                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget skal tage stilling til, om der skal etableres fælles ledelse og bestyrelse mellem Flakkebjerg Skole og dagtilbuddet Flakkehaven. Uddannelsesudvalgets anbefaling skal indstilles til godkendelse i Byrådet.
Baggrund
Uddannelsesudvalget har modtaget en ansøgning om fælles ledelse og bestyrelse mellem Flakkebjerg Skole og dagtilbuddet Flakkehaven. Ansøgningen er sendt på vegne af de to bestyrelser og med opbakning fra begge personalegrupper i regi af MED.
Flakkebjerg Skole og Flakkehaven vurderer, at de med fælles ledelse og bestyrelse kan styrke udviklingen i lokalsamfundet og i højere grad implementere de kommunale politikker på Børne- og Ungeområdet.
Målet for Flakkebjerg Skole og dagtilbuddet Flakkehaven er:

· At skabe en pædagogisk og didaktisk rød tråd i børnenes liv.
· At understøtte det fælles læringssyn og den daglige pædagogiske praksis.
· At understøtte den tidlige og forebyggende indsats for områdets børn og unge.
· At skabe en fælles helhed og fælles tværfaglighed i arbejdet.
· At skabe en større og dermed mere bæredygtig virksomhed.
Bestyrelserne foreslår:
· At der etableres fælles ledelse pr. 1. januar 2017.
· At skolelederen bliver leder af den samlede virksomhed, og dagtilbudslederen fortsætter som leder for dagtilbuddet.
· At bestyrelserne forsætter som én fælles bestyrelse med de nuværende forældrerepræsentanter frem til 31. juli 2017, og en ny fælles bestyrelse vælges ved et ekstraordinært valg i foråret 2017 med tiltrædelse 1. august 2017.
· At der etableres et fælles LokalMED for de to enheder. Dog kan punkter der alene vedrører dagtilbud eller skole behandles af de to enheder hver for sig på personalemøder med MED-status.
Der ansøges endvidere om dispensation for bestemmelserne i § 2 i styrelsesvedtægt for skoleområdet vedr. forældrerepræsentanternes valgperiode.
Retligt grundlag
Folkeskolelovens § 24 a
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget kan anbefale Byrådet, at ansøgningen om fælles ledelse og bestyrelse mellem Flakkebjerg Skole og dagtilbuddet Flakkehaven imødekommes.
Uddannelsesudvalget kan ligeledes anbefale Byrådet, at ansøgningen om dispensation for bestemmelserne i § 2 i styrelsesvedtægt for skoleområdet vedr. forældrerepræsentanternes valgperiode imødekommes.
Vurdering
Ansøgningen ligger indenfor de lovmæssige krav om fælles ledelse og bestyrelse, og da der foreligger et ønske om det, fra både de berørte personalegrupper og de to bestyrelser, anbefaler administrationen, at ansøgningen imødekommes.
Slagelse Kommune har gode erfaringer med fælles ledelse og bestyrelse mellem skole og dagtilbud. Erfaringen er relateret til den samlede institution Kirkeskoven siden år 2000 og Boeslunde Skole og Børnehus siden 2015.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Etablering af fælles ledelse og fælles bestyrelse er samlet set udgiftsneutral.
En evt. driftsoptimering gennem mere fleksibel anvendelse af den samlede ressource vil kunne anvendes til understøttelse af den forsatte udvikling af den fælles virksomhed.

Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chef for Børn og Familie og Chef for Uddannelse indstiller,
1.    at Uddannelsesudvalget anbefaler Byrådet at imødekomme ansøgning om fælles ledelse og fælles bestyrelse mellem Flakkebjerg Skole og dagtilbuddet Flakkehaven pr. 1. januar 2017.
2.    at Uddannelsesudvalget anbefaler Byrådet, at der gives dispensation for bestemmelserne i § 2 i styrelsesvedtægten for skoleområdet vedr. forældrerepræsentanternes valgperiode.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. november 2016:
Fraværende: 
Anbefales.

7. Forslag til udvidelse af åbningstid i specialafdeling i Byskovgård (B)

7.     Forslag til udvidelse af åbningstid i specialafdeling i Byskovgård (B)

Sagsnr.: 330-2016-72871               Dok.nr.: 330-2016-599691                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget skal træffe beslutning om udvidelse af åbningstiden i specialafdelingen i Børnehaven Byskovgård.
Udvalget skal endvidere træffe beslutning om finansiering af en eventuel udvidelse.
Baggrund
Den integrerede børneinstitution Byskovgård er et kommunalt dagtilbud og drives af Slagelse Kommune. Børnene er fordelt på 3 afdelinger: Vuggestue, børnehave, specialafdeling.
Specialtilbuddet i Byskovgård er rettet mod børn med funktionsnedsættelser. Det er børn, der har behov for såvel en specialpædagogisk som en fysioterapeutisk indsats og som samtidig har udbytte og glæde af at være en del af fællesskaber med børn fra institutionens vuggestue- og børnehaveafdeling.
Vuggestue og børnehave har åbent fra kl. 6:30 - 17:30 fra mandag til torsdag. Fredag er åbningstiden fra kl. 6.30 - 16.30.
Specialafdelingen har åbent fra kl. 8:00 - 15:00 alle hverdage.
Åbningstiden i specialafdelingen har været uændret siden 1970’erne. Der er ikke foretaget en tilpasning i forhold til ændrede behov som følge af, at begge forældre i dag naturligt har en tilknytning til arbejdsmarkedet.
Der har igennem mange år været et stort ønske fra institution og forældre om en længere åbningstid i specialafdelingen.
Der er 10 pladser i Specialafdelingen.
På baggrund af, at åbningstiden gør det vanskeligt for forældre på arbejdsmarkedet at få dækket deres behov, er flere forældre bevilget barnepigeordning. Den samlede udgift til barnepigeordning er aktuelt på 112.000 kr. årligt. Denne udgift finansieres af Center for Børn og Familie, Afdelingen for Børn og Unge.
Retligt grundlag
Jf. dagtilbudslovens § 23 har alle børn indtil skolestart adgang til en plads i et alderssvarende dagtilbud.
Handlemuligheder
Ønsket om længere åbningstid kan favnes med eksempelvis:
1. Udvidelse med 1 time dagligt: Samlet udgift 200.000 kr.
Udgiften til udvidelsen er 145.000 kr. årligt. Der er forudsat, at 50 % af udgiften til ”barnepigeordning” kan medgå til finansieringen.
2. Udvidelse med 2 timer dagligt: Samlet udgift 400.000 kr.
Udgiften til udvidelsen er 290.000 kr. årligt. Der er forudsat, at 100 % af udgiften til ”barnepigeordning” kan medgå til finansieringen.
I begge scenarier vil finansieringen skulle findes indenfor eget politikområde.
Forslag til finansiering – udvidelse med 2 timer dagligt:
2017
400.000 kr. fra merindtægt på forældrebetaling i 2016. 0,4 mio. kr. budgetoverføres til 2017 til udvidelse af åbningstiden i specialafdelingen i Byskovgård.
Antallet af børn i daginstitution i 2016 er markant højere end forventet – og der er derfor også en øget forældrebetaling. Administrationen forventer medio oktober, at de faktiske indtægter overstiger budgettet med godt 1,2 mio. kr.
Fra 2018
290.000 kr. via ressourcemodellen på dagtilbudsområdet
 
Forslag om, at udgiften bliver dækket gennem ressourcetildelingsmodellen.
Udgiften på 290.000 kr. vil betyde en reduktion i øvrige virksomheders budget med ca. 0,13 %. Det maksimale bidrag fra én virksomhed er godt 13.000 kr.
Forslaget vil indgå i budgetprocessen for 2018, og dermed blive en del af det til den tid relaterede høringsmateriale.
110.000 kr. fra handicapafdelingen i Center for Børn og Familie, der i dag anvendes til barnepiger budgetomplaceres til specialafdelingen i Byskovgård.
 
 
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at der er behov for at udvide åbningstiden i specialafdelingen. Med en udvidelse på 10 timer ugentlig vil åbningstiden i højere grad matche behovet hos forældre, der er tilknyttet arbejdsmarkedet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den foreslåede finansieringen sker inden for områdets ramme og fremgår af sagsfremstillingen.
Finansiering gennem ressourcetildelingsmodellen vil påvirke de øvrige virksomhedernes råderum i begrænset omfang.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Chefen for Center for Børn og Familie indstiller,
1.    at Uddannelsesudvalget træffer beslutning om, at specialafdelingen i Byskovgård udvider åbningstiden med 10 timer pr. uge gælden fra 1. januar 2017.
2.    at Uddannelsesudvalget beslutter, at 0,4 mio. kr. af en merindtægt på forældrebetaling i 2016 på dagtilbudsområdet finansierer udvidelse af åbningstid i 2017
3.    at Uddannelsesudvalget beslutter, at udgiften til udvidet åbningstid fra 2018 og fremefter finansieres med 0,29 mio. kr. gennem ressourcetildelingsmodellen på dagtilbudsområdet, og således indgår i forbindelse med budgetprocessen 2018-2021
4.    at Uddannelsesudvalget beslutter, at de resterende 0,11 mio. kr. fra 2018 og fremefter overføres fra Afdelingen for Børn og Unge til Specialafdelingen Byskovgård i forbindelse med budgetprocessen 2018-2021.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. november 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

8. Henvendelse fra Børnehave Fredensgade om lån til udvidelse af kapaciteten (B)

8.     Henvendelse fra Børnehave Fredensgade om lån til udvidelse af kapaciteten (B)

Sagsnr.: 330-2016-66476               Dok.nr.: 330-2016-535963                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget skal beslutte, om der skal ydes økonomisk støtte til den selvejende institution ”Børnehaven i Fredensgade” med etableringstilskud eller lånegarantistillelse i forbindelse med etablering af vuggestuepladser.
Baggrund
Børnehaven i Fredensgade har fremsendt en forespørgsel på økonomisk bistand til etablering af vuggestuepladser på op til 250.000 kr.
På baggrund af et stigende antal 0-2 årige i Slagelse by – og derfor en stigende efterspørgsel efter dagtilbud til 0-2 årige besluttede Uddannelsesudvalget i marts 2016, at de selvejende institutioner fremadrettet selv kan fastsætte deres målgruppe. Børnehaven i Fredensgade ændrede umiddelbart herefter målgruppen fra 3- 5-årige til også at være et tilbud til 2 årige.
Børnehaven i Fredensgade vurderer, at bygningen kræver tilpasning for fremadrettet også at kunne være et tilbud til de 0-1 årige. Børnehaven har fået lavet et overslag over de forventede udgifter og har i den forbindelse rettet henvendelse til Slagelse Kommune for hjælp i form af enten etableringstilskud eller lånegarantistillelse.
Retligt grundlag
Ifølge Dagtilbudsloven § 4 skal kommunen sørge for det nødvendige antal pladser i dag-, fritids- og klubtilbud. Såfremt kommunen ikke overholder pladsgarantien medfører det, at kommunen pålægges en økonomisk sanktion.
Efter kommunalfuldmagten/kommunalretlige grundsætninger kan kommunen yde tilskud til en selvejende institutions anlægsudgifter, når institutionens aktiviteter knytter sig til løsningen af kommunale opgaver, og når der i øvrigt kan påvises en særlig kommunal interesse i at yde tilskuddet, f.eks. hvor institutionen først og fremmest tilsigtes anvendt af kommunens egne borgere.
Kommunal garantistillelse er reguleret i bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v., hvoraf det fremgår af § 3 stk. 1 nr. 3, at lån optaget af selvejende institutioner og lignende med kommunal deltagelse, som kan henføres til kommunen er omfattet af kommunens låntagning.  Det betyder, at et lån optaget af børnehaven vil belaste kommunens låneramme. Den automatiske låneramme for 2016 og 2017 er der disponeret over – dog kan kommunen efter bekendtgørelsens § 6 deponere et beløb svarende til lånets hovedstol på en separat konto. Det deponerede beløb frigives med 1/25-del pr år – dog vil restbeløbet blive frigivet ved lånets fulde indfrielse.
Handlemuligheder
En selvejende daginstitution med driftsoverenskomst er sidestillet med en kommunal daginstitution, når det drejer sig om anlægstilskud og lånegarantistillelse. Det er de samme regler, der gør sig gældende.
Der er følgende muligheder,
1. Uddannelsesudvalget bevilger et anlægstilskud til Børnehaven i Fredensgade – på særlige betingelser herunder krav om tilbagebetaling – med en nærmere bestemt afskrivningsperiode.
2. Uddannelsesudvalget giver kommunal garantistillelse til lånoptagning i Børnehaven i Fredensgade. Det kræver kommunal deponering 1:1.
Handlemulighed 1. påvirker anlægsrammen.
Forslag til finansiering:
1. Anlægstilskuddet på op til 250.000 kr. prioriteres af den ramme på 950.000 kr., som Center for Børn og Familie, Afdelingen for Dagtilbud og Center for Uddannelse samlet har afsat til finansiering af udvidelse af kapaciteten på dagtilbudsområdet.
Der udarbejdes et gældsbrev.
2. Uddannelsesudvalget giver kommunal garantistillelse til lånoptagning i Børnehaven i Fredensgade. Op til 250.000 kr. af den afsatte ramme på 900.000 kr. kan anvendes til deponering.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at der er behov for flere 0-2 års pladser i Slagelse by. Etablering af 12 0-2 års pladser i Børnehaven Fredensgade vil være en imødekommelse af en øget efterspørgsel.
Da Børnehaven i Fredensgade har ændret målgruppen fra 3- 5-årige til også at være et tilbud til 2 årige, vil ”nye pladser” til 0-2 årige bliver ledige i takt med, at de 11 børn mellem 2 og 3 år, der i øjeblikket er indskrevet fylder 3 år.
Havde der været tale om en kommunal institution, havde det været administrationens anbefaling, at udvide målgruppen i institutionen.
Det er administrationens vurdering, at der er mere administration forbundet med en kommunal garantistillelse til lånoptagning end der er ved at bevilge et anlægstilskud med krav om tilbagebetaling over 10 år. Det har den samme økonomiske virkning for Slagelse Kommune om der bevilges et anlægstilskud eller en garanti.
Administrationen anbefaler på baggrund af ovenstående vurdering handlemulighed 1.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ved handlemulighed 1.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
8.02
(dagtilbud)
-25,2
-25,2
-25,2
-25,2
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
1.04
     25,2
   250,0
25,2
-10,0
25,2
-10,0
25,2
-10,0
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
-250,0
10,0
10,0
10,0
Et eventuelt lån bliver optaget som en del af Slagelse Kommunes langfristede gæld på funktion 8.63 – gæld selvejende institutioner. Låneberegningerne er baseret på lån optaget i Kommunekredit.

Lånets ydelser eller afdrag på anlægstilskud indfries løbende gennem regulering af tilskud til Børnehaven.

Anlægstilskud eller garanti ydes på følgende betingelser:
At der er udarbejdet og indhentet et prisoverslag på de forventede anlægsomkostninger (projektbeskrivelse)
At lånet eller tilskuddet kun anvendes til afholdelse af anlægsomkostninger
At eventuelt overskydende kontantprovenu anvendes til nedbringelse af lån
At lånet optages som et fastforrentet serielån over 10 år i Kommunekredit med 1 årlig ydelse
At lånets årsopgørelse indsendes til Finans & Betaling til brug for kommunens regnskab
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Chefen for Center for Børn og Familie indstiller,
1.    at Byrådet godkender, at Uddannelsesudvalget bevilger et anlægstilskud på op til 0,25 mio. kr. til brug for etablering af vuggestuepladser i Børnehaven i Fredensgade med krav om tilbagebetaling over 10 år
2.    at der fra driftsbudget til Børnehaven i Fredensgade i 2016 og overslagsår budgetomplaceres 25.000 kr. til Uddannelsesudvalget indtil anlægstilskud er tilbagebetalt
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. november 2016:
Fraværende: 
Anbefales.

9. Anmodning om kommunalisering af Sørby Børnehave (B)

9.     Anmodning om kommunalisering af Sørby Børnehave (B)

Sagsnr.: 330-2016-45919               Dok.nr.: 330-2016-358538                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal træffe beslutning om, hvorvidt Slagelse Kommune skal imødekomme en anmodning om kommunalisering af den selvejende institution Sørby Børnehave.
Kommunalisering er betinget af en efterfølgende godkendelse af Civilstyrelsen.
Baggrund
Den selvejende institution Sørby Børnehave har rettet henvendelse til Center for Børn og Familie med anmodning om kommunalisering. (bilag 1).
Uddrag fra anmodningen (bilag 1).
”Idet der fortsat er et ønske fra forældre og lokalsamfund i at beholde Sørby Børnehaves værdier og faciliteter, ses en virksomhedsoverdragelse til Slagelse Kommune som en holdbar mulighed for at sikre fortsat brug af faciliteterne, både bygning og grund. Heri tænkes også et samarbejde og evt. sammenlægning med Skovbrynet, så der fortsat kan sikres gode lokale pasningsforhold for børnene i Sørbymagle.
Sørby Børnehaveforening ejer den faste ejendom, som er gældfri. Det er besluttet i bestyrelsen, at denne faste ejendom skal overdrages til Slagelse Kommune med henblik på at Sørby Børnehave fortsætter i de samme lokaler.”
Den selvejende bestyrelse for Sørby Børnehave begrunder deres anmodning om at blive kommunaliseret i det forhold, at Sørby Børnehave på grund af et begrænset børnetal har vanskeligt ved at opretholde en økonomisk bæredygtighed.
Retligt grundlag
Lov om fonde og visse foreninger, Dagtilbudsloven og Vedtægter for den selvejende institution Sørbymagle Børnehave.
Handlemuligheder
Handlemuligheder defineres helt overordnet af behovet for de pladser, der i dag er i Sørby Børnehave:
1. Enten har Slagelse Kommune brug for de pladser, der fysisk er placeret i Sørby Børnehave.
2. Eller også har Slagelse Kommune ikke brug for pladserne i Sørby Børnehave, idet andre eksisterende selvejende eller kommunale daginstitutioner har fysisk plads til Sørby-børnene inden for de fysiske rammer, disse institutioner nu har.
Ad 1: Slagelse har brug for pladserne. Bestyrelsen vil ikke længere være selvejende, men kommunaliseres
Slagelse Kommune kan overtage driften og de nødvendige bygninger hertil - vederlagsfrit.
Ad 2: Slagelse Kommune har ikke brug for pladserne i Sørby Børnehave
Hvis realiteten er, at Slagelse Kommune ikke har brug for pladserne i Sørby Børnehave, er den logiske konsekvens, at driftsoverenskomsten snarest bliver opsagt, og at forældrene tilbydes plads i eksisterende kommunale og selvejende daginstitutioner.
Både hvis Slagelse Kommune opsiger driftsoverenskomsten – eller den selvejende institution selv gør det - , kan den selvejende institution vælge enten at ansøge om at blive godkendt som privatinstitution og videreføre driften i egne bygninger eller at nedlægge sig selv, sælge ejendommen og anvende et eventuelt overskud til det gode formål, der er beskrevet i vedtægterne.
Uanset om den selvejende institution vælger at gøre det ene eller det andet, skal der finde et økonomisk opgør sted, således at der gøres op med alle rettigheder og forpligtelser parterne imellem efter driftsoverenskomstens ophør.
Vurdering
Såfremt Sørby Børnehave nedlægges og pladserne, der i dag er fysisk til rådighed i Sørby Børnehave forsvinder, vil det fortsat være muligt at tilbyde forældre med børn i Sørby Børnehave en anden plads i Slagelse Kommune. Slagelse Kommune har forsyningsforpligtigelsen og kan overholde pladsgarantien jf. dagtilbudsloven.
Det skal understreges, at der ikke er garanti for, at der kan tilbydes plads i Sørby.
Historisk søger forældre med bopæl i Sørby mod Slagelse eller Slotsbjergby, såfremt de ikke kan få plads i institution i Sørby. Der vil ikke være garanti for, at alle kan tilbydes plads i Sørby, Slagelse eller Slotsbjergby i 2016 og 2017.
Det er vurderingen fra Afdeling for Dagtilbud, at en overflytning af samtlige børn fra Sørby Børnehave til Skovbrynet for nuværende ikke er en mulighed. Kommunale ejendomme og dagtilbud vurderer dog, at Skovbrynet, med institutionens nuværende pædagogiske profil ved en mindre ombygninger kan bringes til at rumme begge institutioners børn. Kommunale ejendomme forudsætter, at en sådan ombygning vil kunne finansieres ved provenuet fra salget af Sørby Børnehave.
Overtagelse af ejendommen fra den selvejende institution Sørby Børnehave, med henblik på efterfølgende salg og udbygning af den lokale dagtilbudskapacitet strider ikke imod ejendomsstrategiens principper.
Det er vurderingen fra KL, at det ikke vil være i overensstemmelse med dagtilbudsloven og lovligt i øvrigt, hvis Slagelse Kommune overtager personale og drift, mens den selvejende institution lever videre, nu kun som ejendomsejer.
Heller ikke for den selvejende institution Sørby Børnehave vil det være i overensstemmelse med vedtægterne og fondslovgivningen at overlade personalet og driften til kommunen. En sådan konstruktion, hvor kommunen reelt har arbejdsgiver- og driftsansvaret/det økonomiske ansvar, vil meget nemt kunne blive opfattet som en omgåelse af Civilstyrelsens permutationsmyndighed (permutationsmyndighed er myndigheden til at godkende væsentlige vedtægtsændringer, også i fonde der i øvrigt er undtaget fra fondsloven, fx som i dette tilfælde på grund af driftsoverenskomsten).
Ovenstående betyder, at det ikke er muligt at sammenlægge driften af de to institutioner i Sørby, før der enten er indgået aftale om kommunalisering, eller den selvejende institution har nedlagt sig selv.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske og personalemæssige konsekvenser er knyttet til mulighed 1 - imødekommelse af kommunalisering:
Slagelse vil fra og med 1. januar 2017 overtage driften af institutionen og et driftsbudget på godt 2,2 mio. kr., samt værdien af grund/bygninger, som pr. 1. januar 2017 forventes at udgøre 712.257 kr.
Drift 2016
Institutionen forventer juli 2016 at afslutte 2016 med et budget i balance. Denne forventning er baseret på det kendte børnetal og en fortsat konstituering af leder. Ved et eventuelt mindreforbrug er børnehaven underlagt kommunens regler for overførelsesadgang, og mindreforbruget vil i 2017 blive søgt overført til børneinstitutionen Skovbrynet.
Status pr. 1. januar 2016
Der er pr. 1.janaur 2016 aktiver for 742.083 kr. som er værdien af grund og bygninger. Der er ikke gæld af nogen art, hvorfor passiver kun består af en egenkapital på 742.083 kr. (se bilag 3).
Aktiver og egenkapital er allerede registreret i kommunens regnskab, og vil i forbindelse med overtagelse af institutionen blive teknisk nulstillet.
Værdien af ejendommen vil fra og med 2017 blive optaget i kommunens regnskab.
Personalemæssige konsekvenser
Slagelse Kommunes overtagelse af driften af Sørby Børnehave er en virksomhedsoverdragelse i henhold til lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse.
Det betyder bl.a., at Slagelse Kommune indtræder i samtlige rettigheder og forpligtelser over for de medarbejdere, der er ansat pr. overtagelsesdagen.
Der er juli 2016 4 fastansatte medarbejdere i Sørby Børnehave.
Ledelsen varetages også fremadrettet af leder i Skovbrynet, der også er konstitueret leder i Sørby Børnehave.
Bygningsdrift
Den del af Sørby Børnehaves budget, som vedrører bygningsdrift skal fra og med 2017 flyttes fra Uddannelsesudvalget til Kommunale ejendomme under Landdistrikts- Teknik-, og ejendomsudvalget.
Udgifter til tinglysning, konsulent m.m. i forbindelse med overtagelse af institutionen afholdes af Slagelse Kommune inden for dagtilbudsområdets egen budgetramme.
Omkring administration af løn og bogføring vil der ikke skulle ske ændringer, da administrationen allerede foregår i kommunes løn- og økonomisystem.
Konsekvenser for andre udvalg
Landdistrikt-, teknik- og Erhvervsudvalget skal orienteres såfremt ejendommen Hvilebjergvej 6, Sørbymagle overdrages til Slagelse Kommune og bliver en del af Slagelse Kommunes ejendomsportefølje.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Familie indstiller,
1.    at Udvalget anbefaler overfor Økonomiudvalg og Byråd, at imødekomme anmodning om kommunalisering af Den selvejende institution Sørby Børnehave, herunder overtager driften og ejendommen pr. 1. januar 2017
2.    at Udvalget anbefaler at overtagelse af ejendommen sker under forudsætning af, at denne kan sælges og provenuet helt eller delvis kan anvendes til udbygning af dagtilbudskapaciteten i området
3.    at Udvalget beslutter en sammenlægning af Sørby Børnehave og Skovbrynet og at de drives på de to lokaliteter indtil udbygning af Skovbrynet er mulig
4.    at ejendommen Hvilebjergvej 6, Sørbymagle i forlængelse af en eventuel kommunalisering fra og med 2017 optages i Slagelse Kommunes regnskab
5.    at budget vedrørende bygningsdrift ved en eventuel kommunalisering fra og med 2017 flyttes fra Uddannelsesudvalget til Kommunale ejendomme under Landdistrikts- Teknik- og ejendomsudvalget
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. november 2016:
Fraværende: 
Anbefales med bemærkning om, at der i andet "at" ændres "kan sælges" til "må sælges".

10. Politisk kalender 2017 (B)

10.   Politisk kalender 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2016-64779               Dok.nr.: 330-2016-614644                                          Åbent
Kompetence: Fagudvalgene
Beslutningstema
Godkendelse af forslag til politisk kalender 2017.
Baggrund
Der er udarbejdet forslag til politisk kalender for 2017 med baggrund i udvalgets mødedag og mødetidspunkt i 2016.
Retligt grundlag
Et udvalg træffer for hvert regnskabsår beslutning om, hvor og hvornår udvalgets møder skal holdes, jf. styrelseslovens § 20, stk. 1. Kravet om mødeplan har til formål at lette udvalgsmedlemmernes arbejdstilrettelæggelse og koordineringen med arbejdet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at mødeplanen for udvalgets møder godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at forslag til politisk kalender 2017 godkendes.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 2. november 2016:
Fraværende: 
Udvalget godkender, at afholde udvalgsmøder de foreslåede onsdage kl. 16:30.
Temadrøftelse m.m. ønskes planlagt andre dage, og således ikke i forlængelse af udvalgsmøderne.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. november 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

11. Beslutning om optagelse af sag vedrørende "Tilbagekaldelse af ordre om brug af bookingsystem" (B)

11.   Beslutning om optagelse af sag vedrørende  "Tilbagekaldelse af ordre om brug af bookingsystem" (B)

Sagsnr.: 330-2016-77310               Dok.nr.: 330-2016-635996                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget skal beslutte om optagelse af sag vedrørende ”tilbagekaldelse af ordre om brug af bookingsystem.
Baggrund
Bodil Knudsen og Niels Christian Nielsen, begge Socialdemokratiet, har fremsendt og anmodet om at sag (jf. nedenstående) behandles af Uddannelsesudvalget.
Tilbagekaldelse af ”ordre” om brug af bookingsystem.
Samtlige skoler har 27. oktober modtaget en skrivelse dateret 18. oktober og underskrevet af Per Kensø og Christian Abildgaard. Skrivelsen pålægger skolerne at booke alle lokaler i henhold til årsplan, men også indberette ledige lokaler pga. sygdom, temadage m.m.
Skrivelsen skal tilbagekaldes.
Begrundelse herfor er:
· Skolernes ret til ledelse og dermed arbejdsglæde anfægtes og vil dræbe al kreativitet, fleksibilitet og spontanitet på skolerne
· Det giver ingen mening at skulle booke egne lokaler
· Det giver et unødvendigt ekstraarbejde, der vil belaste ledere og sekretærtid, der i forvejen er beskåret kraftigt
· Det er bureaukratisk, centralistisk og omkostningstungt uden at gavne nogen.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
At Uddannelsesudvalget beslutter, at optage sagen til behandling på et kommende udvalgsmøde eller, at uddannelsesudvalget beslutter ikke, at optage sagen.
Vurdering
Inge bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchef for uddannelse indstiller,
1.    at Uddannelsesudvalget beslutter om sagen skal optages til behandling i udvalget.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. november 2016:
Fraværende: 
Administrationen har forud for udvalgsmødet trukket proceduren tilbage. Administrationen udarbejder i samspil med skolerne en procedure.

12. Orienteringssag til Uddannelsesudvalget (O)

12.   Orienteringssag til Uddannelsesudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2013-113206             Dok.nr.: 330-2015-670819                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
1. Orientering fra direktøren/centercheferne
a) Status på Bedre overgange
b) Orientering om Ungdomsskolens tilbud om Robusthedscamp
c) Status på udviklingsforløbet af det specialiserede Børne- og Ungeområde
d) Der tages stilling til fælleskommunal frokostordning i dagtilbud i november 2016
e) Orientering om finansiering af Kulturbus Midt- og Vestsjælland
f) Borgerrettet kørsel
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Uddannelsesudvalget orienteres.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. november 2016:
Fraværende: 
Orienteringen taget til orientering.
Udvalget kvitterer positivt for Ungdomsskolens tilbud om Robusthedscamp. Udvalget ser gerne en præsentation af de opnåede resultater - og på mulighed for en udvidelse af tilbuddet.
Børne- og Familiechefen orienterede om henvendelse vedrørende et opholdssted, som Slagelse Kommune har samarbejde med.

13. Punkter til kommende møder (B)

13.   Punkter til kommende møder (B)

Sagsnr.: 330-2014-8615                 Dok.nr.: 330-2015-676667                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget godkender sagsoversigten over punkter til udvalgets kommende møder.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en sagsoversigt over sager til Uddannelsesudvalgets møder.
Sagsoversigten er et overbliks- og planlægningsværktøj. Sagsoversigten er desuden et dynamisk værktøj, hvor sager henover året bliver lagt ind.
Sagsoversigten vil blive fremlagt i revideret form på hvert udvalgsmøde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget har følgende handlemuligheder:
a. Udvalget godkender sagsoversigten som den foreligger.
b. Udvalget ændrer i sagsoversigten.
Vurdering
Administrationen vurderer, at sagsoversigten er et vigtigt planlægningsredskab.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Uddannelsesudvalget godkender sagsoversigten som grundlag for administrationens planlægning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. november 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

14. Pressemeddelelser (B)

14.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2014-43001               Dok.nr.: 330-2015-677190                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrige kommunikation i forlængelse af dagens udvalgsmøde.
Baggrund
I forbindelse med revidering af Slagelse Kommunes forretningsorden for Uddannelsesudvalget på mødet den 2. juni 2014, er der i forhold til ”pressemeddelelser” enighed om, at forretningsordenens §8 bliver suppleret med, at der på hver udvalgsdagsorden er en sag om pressemeddelelser.
Retligt grundlag
Slagelse Kommunes forretningsorden for Uddannelsesudvalget, godkendt den 3. februar 2014 og revideret den 2. juni 2014.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. november 2016:
Fraværende: 
Intet til beslutning