2. Budgetopfølgning pr. ultimo juni 2017 - Uddannelsesudvalget (B)
2. Budgetopfølgning pr. ultimo juni 2017 - Uddannelsesudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2017-42447 Dok.nr.: 330-2017-396622 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i
samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen
forventes udvalget i 2017 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 26,6
mio. kr. og et merforbrug for anlægsudgifterne på 0,15 mio. kr.
Bilag 1 angiver nærmere
specifikation af forbruget.
Handleplaner
Der foreligger i bilag 2 handleplaner for merforbrug på
følgende enheder:
· Vidtgående specialundervisning, myndighed
· Boeslunde skole
· Dalmose skole
· Hashøjskolen
· Klostermarken skole
· Skælskør skole
· Søndermarksskolen
· Tårnborg skole
· UU-Vestsjælland
· Fritidsklubben Marievang
· Børnehaven Byskovgård
· Børnehuset Møllebakken
· Søbjerggård Børnehus
· Børnehaven Mariehønen
· Sct. Mikkels Børnehave
8.1
Uddannelse
Redegørelse
fra centerchef for Skole
Drift
Center for Skole forventer ved denne budgetopfølgning et samlet
mindreforbrug på 1,5 mio. kr.
Det forventede mindreforbrug fordeler sig således:
Almenområdet, myndighed
Der forventes et samlet mindreforbrug på 5,1 mio.
kr., blandt andet som følge af forventet mindreforbrug på midlerne til
implementering af folkeskolereformen og på de centrale udviklingspuljer. Endvidere indeholder mindreforbruget en hensættelse
på 2,6 mio. kr. til det specialiserede børneområde i Center for Børn og
Familie, der blev beskrevet ved sidste budgetopfølgning.
Tildelingsmodellen for almenskoler indeholder en
garantitildeling, som sikrer, at alle skoler kan tilbyde det højere
minimumstimetal, der blev indført med den nye skolereform. Med denne
garantideling er det ikke givet, at der er en én til én sammenhæng mellem
ændring i antal elever og ændring i budgettet.
For at imødegå denne problematik omkring garantitildeling
contra antal elever opgøres det faktiske elevtal hvert år i forbindelse med
planlægning af skoleåret i september. Udsvinget i forhold til
budgetforudsætningerne reguleres via kommunens kassebeholdning – en ”vippe”.
Den konkrete ”vippe” for almenskolen opgøres i forbindelse
med budgetopfølgningen pr. ultimo september.
Der forventes et fald i antal elever og en ændring i
garantitildelingen i forhold til budgetforudsætningerne. Udsvinget skønnes at
udgøre ca. 4,5 mio. kr., der skal tilføres kassen, jf. økonomiudvalgets
beslutning – marts 2014.
Det er forventningen, at der på
”vippen” for SFO- og klubområdet ved årets udgang er et mindreforbrug på ca. 2,5
mio. kr., der skal tilføres kassen. Dette skyldes primært et fald af børn end
prognosen indikerede ved budgetlægningen. ”Vippen” er i konstant bevægelse da
den ligeledes bliver påvirket af til/fraflytning og til/afgang af børn i
private skoler.
Med Finansloven for 2017 blev tilskudsprocenten for frie
grundskoler øget fra 71 % til 73 %. Det kommunale bidrag til staten blev ændret
ved samme lejlighed. Udmeldingen var at ændringen blev udgiftsneutral for
kommunerne. Det opleves ikke for Slagelse Kommune, bl.a. som følge af at
Slagelse Kommune har en større andel, der vælger friskoler end
landsgennemsnittet. Der forventes en nettomerudgift for kommunen på ca. 4,1
mio. kr.
Den faktiske afvigelse for frie grundskoler, efterskoler og
produktionsskoler opgøres ved budgetopfølgningen pr. ultimo september, hvor
udgiften er kendt. Merforbruget på i alt ca. 5,0 mio. kr. skal finansieres af
kassen, jf. økonomiudvalgets beslutning fra april 2013.
Af overførslerne fra 2016 er der på Myndighed almenområdet
henlagt 3,5 mio. kr. med henblik på at nedbringe det forventede merforbrug på
vidtgående specialundervisning. Ved denne budgetopfølgning regnes disse midler
for overført til Myndighed for vidtgående specialundervisning.
Myndighed for vidtgående
specialundervisning
Vidtgående specialundervisning forventes i 2017 at have et
merforbrug på driftsudgifterne på 2,8 mio. kr. Det forventede merforbrug er
primært drevet af en øget søgning til området og et stigende elevtal i de
specialiserede undervisningstilbud.
Indregnet i merforbruget er den ovennævnte overførsel på 3,5
mio. kr. fra Myndighed almenområdet, der således medvirker til at nedbringe det
forventede merforbrug.
Området oplever stigende visitationer fra Børnepsykologisk
Klinik i Holbæk, hvilket er en klar udfordring. Udviklingen i aktiviteter viser
en tendens med stigende antal elever fordelt på dagskoler og autismecenter:
Antal børn | Aug. 2012 | Aug. 2013 | Aug. 2014 | Aug. 2015 | Aug. 2016 | Juni 2017 |
Undervisning i private dagskoler | 30 | 26 | 25 | 40 | 53 | 70 |
Undervisning på
Autisme Center
Vestsjælland | 37 | 50 | 60 | 69 | 71 | 75 |
Der er udarbejdet en handleplan for den vidtgående
specialundervisning.
Det forventede merforbrug for 2017 forventes hentet i 2018.
Virksomhedsområdet
Virksomheder (almenskoler, specialskoler, klubtilbud,
ungdomsskole m.fl.): Merforbrug på 0,7 mio. kr.
Der er samlet et forventet
merforbrug på virksomhedsområdet på 0,7 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt
fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et acceptabelt
mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger indenfor rammerne for
god økonomistyring. Dog er der en tendens til, at flere virksomheder end
tidligere forventer et merforbrug.
Handleplaner
Der er i relation til skoleområdet 9 virksomheder, der har
iværksat handleplan i forhold til at opnå balance mellem budget og regnskab.
Handleplanerne er relateret til 2017 og 2018. Effekten af de iværksatte tiltag
bliver fulgt tæt af virksomhedsleder og administrationen. Der ses en mindre
stigning af antallet af handleplaner.
Boeslunde skole
Boeslunde skole forventer et
merforbrug på 192.000 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet ved
udgangen af 2018.
Dalmose skole
Dalmose skole forventer et
merforbrug på 557.000 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet ved
udgangen af 2018.
Hashøjskolen
Hashøjskolen forventer et
merforbrug på 157.000 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet ved
udgangen af 2018.
Skælskør skole
Skælskør skole forventer et
merforbrug på 1.250.000 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet ved
udgangen af 2018.
Søndermarksskolen
Søndermarksskolen forventer et
merforbrug på 587.000 kr. Det samlede merforbrug forventes hentet ved udgangen
af 2018.
Tårnborg skole
Tårnborg skole forventer et merforbrug
på 338.000 kr. Af det samlede merforbrug forventes
180.000 indhentet i 2018. Der er
således en manglende opfyldelse på 158.000 kr.
Klostermarken skole
Klostermarken skole forventer et
merforbrug på 210.000 kr. Det samlede merforbrug forventes hentet ved udgangen
af 2018.
UU Vestsjælland
UU Vestsjælland forventer et
merforbrug på 228.000 kr. Det samlede merforbrug forventes hentet ved udgangen
af 2018.
Fritidsklubben Marievang
Fritidsklubben Marievang
forventer et merforbrug på 400.000 kr. Det samlede merforbrug forventes
indhentet i 2018.
Bevilling uden
kassevirkning
Statstilskud fra puljen til
inklusion 2017
Undervisningsministeriet har
meddelt tilsagn om et tilskud på 443.000 kr. til brug for opbygning af
specialpædagogisk kapacitet i almenskolerne.
Tilskuddet er opnået som følge
af, at Slagelse Kommune har en lav inklusionsgrad og en høj andel af elever,
der generelt er overrepræsenteret i de segregerede specialundervisnings-tilbud.
Tilskuddet udbetales i 5 rater
og ydes til aktiviteter i skoleåret 2017/2018.
Uddannelsesudvalget søger i
forbindelse med budgetopfølgningen - indtægtsbevilling og udgiftsbevilling på
0,443 mio. kr. Bevillingen er kasseneutral.
Anlæg
Der forventes et merforbrug på anlæg på samlet 0,151 mio.
kr.
Merforbruget kan henføres til 3 anlæg, hvor der kan
udarbejdes anlægsregnskaber ved udgangen af 3. kvartal.
Merforbruget søges finansieret af driftsbudgettet for
indvendig vedligeholdelse i forbindelse med aflæggelse af anlægsregnskaberne.
8.2
Dagtilbud
Redegørelse
fra centerchef for Børn og Familie
På dagtilbudsområdet forventer Center for Børn og Familie
ved denne budgetopfølgning et samlet mindreforbrug på serviceudgifterne (ekskl.
vippen og PA-elever) på 7,9 mio. kr.
Drift
Dagtilbud – de centrale
poster:
Dagtilbudsområdet forventer ved denne budgetopfølgning et
samlet mindreforbrug på 5,9 mio. kr.
Mindreforbruget skyldes hovedsageligt en større indtægt på
forældrebetaling og en mindre udgift til økonomisk friplads end forventet ved
budgetlægningen. Baggrunden er, at det reelle antal børn i alderen 0-5 år i
Slagelse Kommune overstiger forventningerne i prognosen i 2017.
Den 1. januar 2016 trådte ny
lovgivning om regulering af økonomisk friplads i kraft. Tilskud til økonomisk
friplads reguleres hver måned på baggrund af den indkomst, som forældre har
haft i den pågældende måned. Den løbende regulering betyder, at den forventede
udgift til økonomisk friplads vil variere fra måned til måned afhængigt af
udsving i forældrenes månedlige indtægt. 2017 er første år, hvor
dagtilbudsområdet kan se den fulde effekt af den nye lovgivning. Der er fortsat
stor usikkerhed over den det endelige økonomiske resultat og udviklingen følges
derfor tæt.
Demografi
På dagtilbudsområdet opsamler demografireguleringen
udsvinget i antallet af børn. Dermed sikres, at budgettet årligt bliver
tilpasset befolkningsprognosen i enten opad- eller nedadgående retning.
For at imødekomme de årlige afvigelser mellem det forventede
(og dermed budgetlagte) antal børn og det faktiske antal børn, er der centralt
etableret en ”vippe”. Ved hjælp af ”vippen” tilføres virksomhederne mere
budget, når de får flere indmeldte børn end forventet ved budgetlægningen og
fratages budget, når de får færre indmeldte børn end forventet ved
budgetlægningen.
Reguleringen sker én gang årligt, men virksomhederne kan ved
hjælp af et styringsredskab løbende følge med i, hvorvidt de kan forvente en
regulering af budgettet i op- eller nedadgående retning.
I perioder med stigende børnetal
vil der være et merforbrug på ”vippen”. Ifølge beslutning i Økonomiudvalget
pkt. 8 d. 22. april 2013 bliver merforbruget udlignet fra kassen ved endeligt
regnskabsafslutning for 2017.
”Vippen”
Det er forventningen, at der på ”vippen” ved årets udgang er
et merforbrug på 9,5 mio. kr. Dette skyldes primært en væsentlig større tilgang
af børn end prognosen indikerede ved budgetlægningen. ”Vippen” er i konstant
bevægelse da den ligeledes bliver påvirket af til/fraflytning, til/afgang af
børn i private institutioner, stemning blandt forældre i forhold til tidspunkt
for opstart i dagtilbud m.m.
Virksomhedsområdet
Virksomheder (børnehaver og aldersintegrerede
institutioner samt dagplejen): Mindreforbrug på 1,9 mio. kr.
Der er samlet et forventet
mindreforbrug på virksomhedsområdet på 1,9 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt
fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et
acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger indenfor
rammerne for god økonomistyring.
Handleplaner
Der er i relation til dagtilbudsområdet 5 virksomheder, der
har iværksat handleplan i forhold til at opnå balance mellem budget og
regnskab. Handleplanerne er relateret til 2017 og 2018. Effekten af de
iværksatte tiltag bliver fulgt tæt af virksomhedsleder og administrationen.
Børnehaven Byskovgård
Byskovgård forventer i 2017 et merforbrug på 500.000 kr. Det
samlede merforbrug forventes indhentet ved udgangen af 2018.
Børnehuset Møllebakken
Møllebakken forventer i 2017 et merforbrug på 340.000 kr.
Merforbruget forventes indhentet ved udgangen af 2018.
Børnehaven Mariehønen
Børnehaven Mariehønen forventer et merforbrug på 150.000 kr.
Merforbruget forventes indhentet i 2018.
Søbjerggård Børnehus
Søbjerggård Børnehus forventer et merforbrug på 175.000 kr.
Merforbruget forventes indhentet i 2018.
Sct. Mikkels Børnehave
Sct. Mikkels Børnehave forventer et merforbrug på 195.000
kr. Merforbruget forventes indhentet i 2018.
Bevilling uden
kassevirkning
Lån til Børnehaven i
Fredensgade vedr. udvidelse i kapaciteten
Byrådet besluttede d. 28.
november 2016 at bevillige et lån til Børnehaven i Fredensgade på 250.000 kr.
finansieret af Center for Børn og Familie. Ifølge indstillingen skulle lånet
bevilliges i 2016, men grundet det sene tidspunkt på året, har Børnehaven i
Fredensgade først kunne nå at færdiggøre projektbeskrivelsen i 2017. Derfor
indstilles at lånet bevilliges i 2017 på samme vilkår som besluttet af Byrådet.
Lånet er rentefrit og nedbringes over 10 år gældende fra 2018.
Anlæg
Omplacering af anlægsprojektet Slots Bjergby –
daginstitution og skole
Anlægsprojektet Slots Bjergby – daginstitution og skole er
placeret under Uddannelsesudvalget, men da det er Kommunale Ejendomme, som står
for udførelsen af projektet foreslås det at rådighedsbeløbet for
anlægsprojektet budgetomplaceres fra dagtilbud under Uddannelsesudvalget til
Kommunale Ejendomme under Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget med 1
mio. kr. i 2017 og 22,25 mio. kr. i 2018.
Anlægget skal fortsat være med
involvering af Uddannelsesudvalget som ”bruger” af bygningen.
8.3
Produktionsskoler
Redegørelse
fra centerchef for Arbejdsmarked og Integration
Drift
Produktionsskoler elever over 18 år
Produktionsskoler elever over 18 år
Budgetopfølgningen viser et forventet merforbrug på 1,452
mio. kr., hvor de 1,293 mio. kr. er overført fra regnskab 2016.
Der forventes færre helårspersoner end budgetlagt. Der er
budgetlagt med 69,7 helårspersoner, forventningen er nedjusteret til 66,4. Gennemsnitsprisen
er tillige nedjusteret fra 61.106 kr. til 60.746 kr. jf. finansloven 2017.
EGU
I henhold til EGU-aftale forventes budgettet for 2017
overholdt.
Handleplaner
Handleplan for produktionsskoler
for elever over 18 år.
Det ses ikke muligt at udarbejde
en objektiv handleplan, der imødekommer de udfordringer området står overfor.
8.4
– Børn og Unge
Redegørelse
fra Centerchef for Børn og Familie
Drift
På det specialiserede børne- og ungeområde forventer Center
for Børn og Familie ved denne budgetopfølgning et samlet merforbrug på
serviceudgifterne på 25,6 mio. kr. Heraf er 5,1 mio. kr. overført merforbrug
fra 2016.
Det forventede merforbrug er 1,4
mio. kr. mindre end det, der blev fremlagt i notat til Uddannelsesudvalgets
møde d. 6. juni. Notatet er til orientering også vedhæftet som Bilag 4 i denne
sag.
Det forventede merforbrug
relaterer sig primært til anbringelsesområdet. Der er fra 2016 til 2017 sket et
markant skred, hvor udgifterne til anbringelser er gået fra at udgøre 58% af
områdets samlede udgifter til 70%. Udviklingen eksemplificeres også ved at der
i 2017 er sket en markant stigning i antallet af meget dyre anbringelsessager
over 700.000 kr. pr. år.
Der arbejdes fortsat på udviklingen af et bedre
styringsredskab – og der er flere igangværende aktiviteter, der bidrager til
opnåelsen af dette. Dels sker der i øjeblikket en kvalitetssikring af data –
herunder sagsgange og procedurer fra sagsbehandling, til bevilling og
kontering, dels er Børne- og ungeområdet i målgruppen for første rul af det
forestående fælles ”ledelsesinformationssystem”. Det er forventningen, at dette
arbejde sammen med en målrettet videreudvikling af områdets brug af fagsystemet
DUBU vil bidrage positivt til styringsdelen.
Den aktuelle forbrugsprocent på området viser et højere
forbrug i 2017 sammenlignet med samme måneder i 2016. Alle udgiftsdrivende
foranstaltninger er derfor gennemgået, og der er i den forbindelse peget på
mulige tiltag. Den fortsatte løbende sagsgennemgang intensiveres med fokus på
indsatsernes målopfyldelse og fortsatte relevans for det udækkede behov hos
barnet eller den unge. Ved alle visitationer bliver der fremlagt alternativer
til de foreslåede foranstaltninger – både i forhold til foranstaltningstype og
i forhold til graden af kompensation for de givne udækkede behov.
Børne- og ungeområdet arbejder endvidere fortsat
målfokuseret med KLK’s anbefalinger og de af UU godkendte ”mål, succeskriterier
og indikatorer” på området.
Resultatet af den ekstraordinære sagsgennemgang kan kort sammenfattes
med, at der er identificeret en række anbefalede handlinger i forhold til
videreudvikling af visitationsprocedure, forhandling af kontrakt- og prisvilkår
for eksterne særlige tilbud, oprettelse af døgntilbud og fastholdelse af
tidlige og forebyggende indsatser. Handlingerne vil antageligvis kunne medføre
en udgiftsreduktion på 0,3 mio. kr. i 2017 stigende til 3,2 mio. kr. i 2018.
Økonomidata er blevet opdateret og medfører, at det
forventede regnskab 2017 landet på 228 mio. kr., hvilket svarer til et
merforbrug på 25,6 mio. kr., hvoraf de 5,1 er overførsel fra 2016. Det
indikerer et behov for en budgettilførsel på 21 mio. kr. i budgetårene
2018-2021.
Resultatet af den ekstraordinære sagsgennemgang er nærmere
beskrevet i opfølgende notat, der er vedhæftet som bilag 5 i denne sag.
Retligt
grundlag
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der henvises til udarbejdede handleplaner i bilag.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | Statstilskud fra puljen
inklusion 2017 8.1 Uddannelse 8.1 Uddannelse Lån til Børnehaven i Fredensgade 8.2 Dagtilbud | 178 -178 -250 | 265 -265 25 | 25 | 25 |
Anlæg | Budgetomplacering
anlægsprojekt Slots Bjergby 6.3 Kommunale Ejendomme 8.2 Dagtilbud | 1.000 -1.000 | 22.250 -22.250 | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | Lån til Børnehaven i
Fedensgade 1.4 Finansiering | 250 | -25 | -25 | -25 |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | | | | |
Konsekvenser
for andre udvalg
Budgetopfølgningen vil indgå i
det Halvårsregnskab for 2017, som skal godkendes i Økonomiudvalg og Byråd
Budgetomplaceringen af rådighedsbeløbet vedrørende
anlægsprojektet Slots Bjergby – daginstitution og skole vil betyde at
anlægsbudgettet for Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget vil blive
forøget med 1 mio. kr. i 2017 og 22,25 mio. kr. i 2018.
Anlægget skal fortsat være med
involvering af Uddannelsesudvalget som ”bruger” af bygningen.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1. at Budgetopfølgningen
ultimo juni 2017 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og
Byrådet
2. at Handleplaner
godkendes
3.
at Indtægtsbevilling og udgiftsbevilling på 178.000 kr. i 2017 og 265.000
kr. i 2018 til opbygning af specialpædagogisk kapacitet i almenskolerne
anbefales og videresendes til Økonomiudvalget
4.
at Lån til Børnehaven i Fredensgade på 250.000 til udvidelse af kapaciteten
anbefales og videresendes til Økonomiudvalget
5.
at Udvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet at
rådighedsbeløbet for anlægsprojektet Slots Bjergby – daginstitution og skole
budgetomplaceres fra Uddannelsesudvalget til Landdistrikts-, Teknik- og
Ejendomsudvalget med 1 mio. kr. i 2017 og 22,25 mio. kr. i 2018.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 7. august 2017:
Fraværende:
Bodil Knudsen (A), Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Uddannelsesudvalget fik udleveret supplerende bilag
vedrørende handleplan for Skælskør Skole.
Udvalget anbefaler, at budget 2018-2021 bliver retvisende
for Produktionsskolen, således at merforbruget bliver neutraliseret.
Første "at":
Udvalget godkendte og videresender til Økonomiudvalg og
Byråd.
Niels Christian Nielsen (A) tager forbehold for første
"at". Begrundelsen er, at der bliver overført penge fra almenområdet
for at dække det særlige område.
Thomas Clausen (Ø) kan ikke godkende første "at".
Andet "at":
Godkendt.
Thomas Clausen (Ø) kan ikke godkende andet "at".
Tredje til femte "at":
Anbefales og videresendes.