Uddannelsesudvalget (2017) – Referat – 7. august 2017


1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2013-113193             Dok.nr.: 330-2017-7804                                              Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden til Uddannelsesudvalgets møde den 7. august 2017.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,

1.    at Dagsorden til Uddannelsesudvalgets møde den 7. august 2017 godkendes.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  Bodil Knudsen (A), Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Godkendt.

2. Budgetopfølgning pr. ultimo juni 2017 - Uddannelsesudvalget (B)

2.     Budgetopfølgning pr. ultimo juni 2017 - Uddannelsesudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2017-42447               Dok.nr.: 330-2017-396622                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2017 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 26,6 mio. kr. og et merforbrug for anlægsudgifterne på 0,15 mio. kr. 
Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Handleplaner
Der foreligger i bilag 2 handleplaner for merforbrug på følgende enheder:
· Vidtgående specialundervisning, myndighed
· Boeslunde skole
· Dalmose skole
· Hashøjskolen
· Klostermarken skole
· Skælskør skole
· Søndermarksskolen
· Tårnborg skole
· UU-Vestsjælland
· Fritidsklubben Marievang
· Børnehaven Byskovgård
· Børnehuset Møllebakken
· Søbjerggård Børnehus
· Børnehaven Mariehønen
· Sct. Mikkels Børnehave
8.1 Uddannelse
Redegørelse fra centerchef for Skole
Drift
Center for Skole forventer ved denne budgetopfølgning et samlet mindreforbrug på 1,5 mio. kr.
Det forventede mindreforbrug fordeler sig således:
Almenområdet, myndighed
Der forventes et samlet mindreforbrug på 5,1 mio. kr., blandt andet som følge af forventet mindreforbrug på midlerne til implementering af folkeskolereformen og på de centrale udviklingspuljer. Endvidere indeholder mindreforbruget en hensættelse på 2,6 mio. kr. til det specialiserede børneområde i Center for Børn og Familie, der blev beskrevet ved sidste budgetopfølgning.
Tildelingsmodellen for almenskoler indeholder en garantitildeling, som sikrer, at alle skoler kan tilbyde det højere minimumstimetal, der blev indført med den nye skolereform. Med denne garantideling er det ikke givet, at der er en én til én sammenhæng mellem ændring i antal elever og ændring i budgettet.
For at imødegå denne problematik omkring garantitildeling contra antal elever opgøres det faktiske elevtal hvert år i forbindelse med planlægning af skoleåret i september. Udsvinget i forhold til budgetforudsætningerne reguleres via kommunens kassebeholdning – en ”vippe”.
Den konkrete ”vippe” for almenskolen opgøres i forbindelse med budgetopfølgningen pr. ultimo september.
Der forventes et fald i antal elever og en ændring i garantitildelingen i forhold til budgetforudsætningerne. Udsvinget skønnes at udgøre ca. 4,5 mio. kr., der skal tilføres kassen, jf. økonomiudvalgets beslutning – marts 2014.
Det er forventningen, at der på ”vippen” for SFO- og klubområdet ved årets udgang er et mindreforbrug på ca. 2,5 mio. kr., der skal tilføres kassen. Dette skyldes primært et fald af børn end prognosen indikerede ved budgetlægningen. ”Vippen” er i konstant bevægelse da den ligeledes bliver påvirket af til/fraflytning og til/afgang af børn i private skoler.
Med Finansloven for 2017 blev tilskudsprocenten for frie grundskoler øget fra 71 % til 73 %. Det kommunale bidrag til staten blev ændret ved samme lejlighed. Udmeldingen var at ændringen blev udgiftsneutral for kommunerne. Det opleves ikke for Slagelse Kommune, bl.a. som følge af at Slagelse Kommune har en større andel, der vælger friskoler end landsgennemsnittet. Der forventes en nettomerudgift for kommunen på ca. 4,1 mio. kr.
Den faktiske afvigelse for frie grundskoler, efterskoler og produktionsskoler opgøres ved budgetopfølgningen pr. ultimo september, hvor udgiften er kendt. Merforbruget på i alt ca. 5,0 mio. kr. skal finansieres af kassen, jf. økonomiudvalgets beslutning fra april 2013.
Af overførslerne fra 2016 er der på Myndighed almenområdet henlagt 3,5 mio. kr. med henblik på at nedbringe det forventede merforbrug på vidtgående specialundervisning. Ved denne budgetopfølgning regnes disse midler for overført til Myndighed for vidtgående specialundervisning.
Myndighed for vidtgående specialundervisning
Vidtgående specialundervisning forventes i 2017 at have et merforbrug på driftsudgifterne på 2,8 mio. kr. Det forventede merforbrug er primært drevet af en øget søgning til området og et stigende elevtal i de specialiserede undervisningstilbud.
Indregnet i merforbruget er den ovennævnte overførsel på 3,5 mio. kr. fra Myndighed almenområdet, der således medvirker til at nedbringe det forventede merforbrug.
Området oplever stigende visitationer fra Børnepsykologisk Klinik i Holbæk, hvilket er en klar udfordring. Udviklingen i aktiviteter viser en tendens med stigende antal elever fordelt på dagskoler og autismecenter:
Antal børn
Aug. 2012
Aug. 2013
Aug. 2014
Aug. 2015
Aug. 2016
Juni
2017
Undervisning i private dagskoler
30
26
25
40
53
70
Undervisning på
Autisme Center
Vestsjælland
37
50
60
69
71
75
Der er udarbejdet en handleplan for den vidtgående specialundervisning.
Det forventede merforbrug for 2017 forventes hentet i 2018.
Virksomhedsområdet
Virksomheder (almenskoler, specialskoler, klubtilbud, ungdomsskole m.fl.): Merforbrug på 0,7 mio. kr.
Der er samlet et forventet merforbrug på virksomhedsområdet på 0,7 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger indenfor rammerne for god økonomistyring. Dog er der en tendens til, at flere virksomheder end tidligere forventer et merforbrug.
Handleplaner
Der er i relation til skoleområdet 9 virksomheder, der har iværksat handleplan i forhold til at opnå balance mellem budget og regnskab. Handleplanerne er relateret til 2017 og 2018. Effekten af de iværksatte tiltag bliver fulgt tæt af virksomhedsleder og administrationen. Der ses en mindre stigning af antallet af handleplaner.
Boeslunde skole
Boeslunde skole forventer et merforbrug på 192.000 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet ved udgangen af 2018.
Dalmose skole
Dalmose skole forventer et merforbrug på 557.000 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet ved udgangen af 2018.
Hashøjskolen
Hashøjskolen forventer et merforbrug på 157.000 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet ved udgangen af 2018.
Skælskør skole
Skælskør skole forventer et merforbrug på 1.250.000 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet ved udgangen af 2018.
Søndermarksskolen
Søndermarksskolen forventer et merforbrug på 587.000 kr. Det samlede merforbrug forventes hentet ved udgangen af 2018.
Tårnborg skole
Tårnborg skole forventer et merforbrug på 338.000 kr. Af det samlede merforbrug forventes
180.000 indhentet i 2018. Der er således en manglende opfyldelse på 158.000 kr.
Klostermarken skole
Klostermarken skole forventer et merforbrug på 210.000 kr. Det samlede merforbrug forventes hentet ved udgangen af 2018.
UU Vestsjælland
UU Vestsjælland forventer et merforbrug på 228.000 kr. Det samlede merforbrug forventes hentet ved udgangen af 2018.
Fritidsklubben Marievang
Fritidsklubben Marievang forventer et merforbrug på 400.000 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet i 2018.
Bevilling uden kassevirkning
Statstilskud fra puljen til inklusion 2017
Undervisningsministeriet har meddelt tilsagn om et tilskud på 443.000 kr. til brug for opbygning af specialpædagogisk kapacitet i almenskolerne.
Tilskuddet er opnået som følge af, at Slagelse Kommune har en lav inklusionsgrad og en høj andel af elever, der generelt er overrepræsenteret i de segregerede specialundervisnings-tilbud.
Tilskuddet udbetales i 5 rater og ydes til aktiviteter i skoleåret 2017/2018.
Uddannelsesudvalget søger i forbindelse med budgetopfølgningen - indtægtsbevilling og udgiftsbevilling på 0,443 mio. kr. Bevillingen er kasseneutral.
Anlæg
Der forventes et merforbrug på anlæg på samlet 0,151 mio. kr.
Merforbruget kan henføres til 3 anlæg, hvor der kan udarbejdes anlægsregnskaber ved udgangen af 3. kvartal.
Merforbruget søges finansieret af driftsbudgettet for indvendig vedligeholdelse i forbindelse med aflæggelse af anlægsregnskaberne.
8.2 Dagtilbud
Redegørelse fra centerchef for Børn og Familie
På dagtilbudsområdet forventer Center for Børn og Familie ved denne budgetopfølgning et samlet mindreforbrug på serviceudgifterne (ekskl. vippen og PA-elever) på 7,9 mio. kr.
Drift
Dagtilbud – de centrale poster:
Dagtilbudsområdet forventer ved denne budgetopfølgning et samlet mindreforbrug på 5,9 mio. kr.
Mindreforbruget skyldes hovedsageligt en større indtægt på forældrebetaling og en mindre udgift til økonomisk friplads end forventet ved budgetlægningen. Baggrunden er, at det reelle antal børn i alderen 0-5 år i Slagelse Kommune overstiger forventningerne i prognosen i 2017.
Den 1. januar 2016 trådte ny lovgivning om regulering af økonomisk friplads i kraft. Tilskud til økonomisk friplads reguleres hver måned på baggrund af den indkomst, som forældre har haft i den pågældende måned. Den løbende regulering betyder, at den forventede udgift til økonomisk friplads vil variere fra måned til måned afhængigt af udsving i forældrenes månedlige indtægt. 2017 er første år, hvor dagtilbudsområdet kan se den fulde effekt af den nye lovgivning. Der er fortsat stor usikkerhed over den det endelige økonomiske resultat og udviklingen følges derfor tæt.
Demografi
På dagtilbudsområdet opsamler demografireguleringen udsvinget i antallet af børn. Dermed sikres, at budgettet årligt bliver tilpasset befolkningsprognosen i enten opad- eller nedadgående retning.
For at imødekomme de årlige afvigelser mellem det forventede (og dermed budgetlagte) antal børn og det faktiske antal børn, er der centralt etableret en ”vippe”. Ved hjælp af ”vippen” tilføres virksomhederne mere budget, når de får flere indmeldte børn end forventet ved budgetlægningen og fratages budget, når de får færre indmeldte børn end forventet ved budgetlægningen.
Reguleringen sker én gang årligt, men virksomhederne kan ved hjælp af et styringsredskab løbende følge med i, hvorvidt de kan forvente en regulering af budgettet i op- eller nedadgående retning.
I perioder med stigende børnetal vil der være et merforbrug på ”vippen”. Ifølge beslutning i Økonomiudvalget pkt. 8 d. 22. april 2013 bliver merforbruget udlignet fra kassen ved endeligt regnskabsafslutning for 2017.
”Vippen”
Det er forventningen, at der på ”vippen” ved årets udgang er et merforbrug på 9,5 mio. kr. Dette skyldes primært en væsentlig større tilgang af børn end prognosen indikerede ved budgetlægningen. ”Vippen” er i konstant bevægelse da den ligeledes bliver påvirket af til/fraflytning, til/afgang af børn i private institutioner, stemning blandt forældre i forhold til tidspunkt for opstart i dagtilbud m.m.
Virksomhedsområdet
Virksomheder (børnehaver og aldersintegrerede institutioner samt dagplejen): Mindreforbrug på 1,9 mio. kr.
Der er samlet et forventet mindreforbrug på virksomhedsområdet på 1,9 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger indenfor rammerne for god økonomistyring.
Handleplaner
Der er i relation til dagtilbudsområdet 5 virksomheder, der har iværksat handleplan i forhold til at opnå balance mellem budget og regnskab. Handleplanerne er relateret til 2017 og 2018. Effekten af de iværksatte tiltag bliver fulgt tæt af virksomhedsleder og administrationen.
Børnehaven Byskovgård
Byskovgård forventer i 2017 et merforbrug på 500.000 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet ved udgangen af 2018.
Børnehuset Møllebakken
Møllebakken forventer i 2017 et merforbrug på 340.000 kr. Merforbruget forventes indhentet ved udgangen af 2018.
Børnehaven Mariehønen
Børnehaven Mariehønen forventer et merforbrug på 150.000 kr. Merforbruget forventes indhentet i 2018.
Søbjerggård Børnehus
Søbjerggård Børnehus forventer et merforbrug på 175.000 kr. Merforbruget forventes indhentet i 2018.
Sct. Mikkels Børnehave
Sct. Mikkels Børnehave forventer et merforbrug på 195.000 kr. Merforbruget forventes indhentet i 2018.
Bevilling uden kassevirkning
Lån til Børnehaven i Fredensgade vedr. udvidelse i kapaciteten
Byrådet besluttede d. 28. november 2016 at bevillige et lån til Børnehaven i Fredensgade på 250.000 kr. finansieret af Center for Børn og Familie. Ifølge indstillingen skulle lånet bevilliges i 2016, men grundet det sene tidspunkt på året, har Børnehaven i Fredensgade først kunne nå at færdiggøre projektbeskrivelsen i 2017. Derfor indstilles at lånet bevilliges i 2017 på samme vilkår som besluttet af Byrådet. Lånet er rentefrit og nedbringes over 10 år gældende fra 2018.
Anlæg
Omplacering af anlægsprojektet Slots Bjergby – daginstitution og skole
Anlægsprojektet Slots Bjergby – daginstitution og skole er placeret under Uddannelsesudvalget, men da det er Kommunale Ejendomme, som står for udførelsen af projektet foreslås det at rådighedsbeløbet for anlægsprojektet budgetomplaceres fra dagtilbud under Uddannelsesudvalget til Kommunale Ejendomme under Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget med 1 mio. kr. i 2017 og 22,25 mio. kr. i 2018.
Anlægget skal fortsat være med involvering af Uddannelsesudvalget som ”bruger” af bygningen.
8.3 Produktionsskoler
Redegørelse fra centerchef for Arbejdsmarked og Integration
Drift
Produktionsskoler elever over 18 år
Produktionsskoler elever over 18 år
Budgetopfølgningen viser et forventet merforbrug på 1,452 mio. kr., hvor de 1,293 mio. kr. er overført fra regnskab 2016.
Der forventes færre helårspersoner end budgetlagt. Der er budgetlagt med 69,7 helårspersoner, forventningen er nedjusteret til 66,4. Gennemsnitsprisen er tillige nedjusteret fra 61.106 kr. til 60.746 kr. jf. finansloven 2017.
EGU
I henhold til EGU-aftale forventes budgettet for 2017 overholdt.
Handleplaner
Handleplan for produktionsskoler for elever over 18 år.
Det ses ikke muligt at udarbejde en objektiv handleplan, der imødekommer de udfordringer området står overfor.
8.4 – Børn og Unge
Redegørelse fra Centerchef for Børn og Familie
Drift
På det specialiserede børne- og ungeområde forventer Center for Børn og Familie ved denne budgetopfølgning et samlet merforbrug på serviceudgifterne på 25,6 mio. kr. Heraf er 5,1 mio. kr. overført merforbrug fra 2016.
Det forventede merforbrug er 1,4 mio. kr. mindre end det, der blev fremlagt i notat til Uddannelsesudvalgets møde d. 6. juni. Notatet er til orientering også vedhæftet som Bilag 4 i denne sag.
Det forventede merforbrug relaterer sig primært til anbringelsesområdet. Der er fra 2016 til 2017 sket et markant skred, hvor udgifterne til anbringelser er gået fra at udgøre 58% af områdets samlede udgifter til 70%. Udviklingen eksemplificeres også ved at der i 2017 er sket en markant stigning i antallet af meget dyre anbringelsessager over 700.000 kr. pr. år.
Der arbejdes fortsat på udviklingen af et bedre styringsredskab – og der er flere igangværende aktiviteter, der bidrager til opnåelsen af dette. Dels sker der i øjeblikket en kvalitetssikring af data – herunder sagsgange og procedurer fra sagsbehandling, til bevilling og kontering, dels er Børne- og ungeområdet i målgruppen for første rul af det forestående fælles ”ledelsesinformationssystem”. Det er forventningen, at dette arbejde sammen med en målrettet videreudvikling af områdets brug af fagsystemet DUBU vil bidrage positivt til styringsdelen.
Den aktuelle forbrugsprocent på området viser et højere forbrug i 2017 sammenlignet med samme måneder i 2016. Alle udgiftsdrivende foranstaltninger er derfor gennemgået, og der er i den forbindelse peget på mulige tiltag. Den fortsatte løbende sagsgennemgang intensiveres med fokus på indsatsernes målopfyldelse og fortsatte relevans for det udækkede behov hos barnet eller den unge. Ved alle visitationer bliver der fremlagt alternativer til de foreslåede foranstaltninger – både i forhold til foranstaltningstype og i forhold til graden af kompensation for de givne udækkede behov.
Børne- og ungeområdet arbejder endvidere fortsat målfokuseret med KLK’s anbefalinger og de af UU godkendte ”mål, succeskriterier og indikatorer” på området.
Resultatet af den ekstraordinære sagsgennemgang kan kort sammenfattes med, at der er identificeret en række anbefalede handlinger i forhold til videreudvikling af visitationsprocedure, forhandling af kontrakt- og prisvilkår for eksterne særlige tilbud, oprettelse af døgntilbud og fastholdelse af tidlige og forebyggende indsatser. Handlingerne vil antageligvis kunne medføre en udgiftsreduktion på 0,3 mio. kr. i 2017 stigende til 3,2 mio. kr. i 2018.
Økonomidata er blevet opdateret og medfører, at det forventede regnskab 2017 landet på 228 mio. kr., hvilket svarer til et merforbrug på 25,6 mio. kr., hvoraf de 5,1 er overførsel fra 2016. Det indikerer et behov for en budgettilførsel på 21 mio. kr. i budgetårene 2018-2021.
Resultatet af den ekstraordinære sagsgennemgang er nærmere beskrevet i opfølgende notat, der er vedhæftet som bilag 5 i denne sag.
Retligt grundlag
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der henvises til udarbejdede handleplaner i bilag.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
Statstilskud fra puljen inklusion 2017
8.1 Uddannelse
8.1 Uddannelse
 
Lån til Børnehaven i Fredensgade
8.2 Dagtilbud
 
 
 
 178
-178
 
 
-250
 
 
 265
-265
 
 
25
 
 
 
 
 
 
25
 
 
 
 
 
 
 
25
Anlæg
Budgetomplacering anlægsprojekt Slots Bjergby
6.3 Kommunale Ejendomme
8.2 Dagtilbud
 
 
 
1.000
   -1.000
 
 
 
22.250
-22.250
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
Lån til Børnehaven i Fedensgade
1.4 Finansiering
 
 
250
 
 
-25
 
 
-25
 
 
-25
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Budgetopfølgningen vil indgå i det Halvårsregnskab for 2017, som skal godkendes i Økonomiudvalg og Byråd
Budgetomplaceringen af rådighedsbeløbet vedrørende anlægsprojektet Slots Bjergby – daginstitution og skole vil betyde at anlægsbudgettet for Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget vil blive forøget med 1 mio. kr. i 2017 og 22,25 mio. kr. i 2018.
Anlægget skal fortsat være med involvering af Uddannelsesudvalget som ”bruger” af bygningen.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Budgetopfølgningen ultimo juni 2017 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.    at Handleplaner godkendes
3.    at Indtægtsbevilling og udgiftsbevilling på 178.000 kr. i 2017 og 265.000 kr. i 2018 til opbygning af specialpædagogisk kapacitet i almenskolerne anbefales og videresendes til Økonomiudvalget
4.    at Lån til Børnehaven i Fredensgade på 250.000 til udvidelse af kapaciteten anbefales og videresendes til Økonomiudvalget
5.    at Udvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet at rådighedsbeløbet for anlægsprojektet Slots Bjergby – daginstitution og skole budgetomplaceres fra Uddannelsesudvalget til Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget med 1 mio. kr. i 2017 og 22,25 mio. kr. i 2018.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  Bodil Knudsen (A), Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Uddannelsesudvalget fik udleveret supplerende bilag vedrørende handleplan for Skælskør Skole.
Udvalget anbefaler, at budget 2018-2021 bliver retvisende for Produktionsskolen, således at merforbruget bliver neutraliseret.
Første "at":
Udvalget godkendte og videresender til Økonomiudvalg og Byråd.
Niels Christian Nielsen (A) tager forbehold for første "at". Begrundelsen er, at der bliver overført penge fra almenområdet for at dække det særlige område.
Thomas Clausen (Ø) kan ikke godkende første "at".
Andet "at":
Godkendt.
Thomas Clausen (Ø) kan ikke godkende andet "at".
Tredje til femte "at":
Anbefales og videresendes.

3. Økonomi på videreførelse af 3 års besøg og rejsehold (B)

3.     Økonomi på videreførelse af 3 års besøg og rejsehold (B)

Sagsnr.: 330-2017-24510               Dok.nr.: 330-2017-403978                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget samt Handicap- og Psykiatriudvalget.
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til de økonomiske konsekvenser ved overgangen til drift af 3 års besøg og rejsehold i rygeforebyggelse og seksuel sundhed.
Baggrund
På tidligere udvalgsmøde i juni 2017 blev evalueringerne af 3 års besøg og de 2 rejsehold drøftet på Uddannelsesudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget samt Handicap- og Psykiatriudvalget. Uddannelses-, og Sundheds- og Seniorudvalget har på baggrund af evalueringerne ønsket at få fremlagt en prioritering af indsatserne, samt at få belyst de økonomiske konsekvenser ved overgangen til drift.
3 års besøg
3 års besøgene blev i sin tid vedtaget på baggrund af anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsens forebyggelsespakke om overvægt. Forebyggelsespakkerne er baseret på evidensbaseret forskning og er lavet for at understøtte kommunerne i at målrette indsatser. 3 års besøg skal også ses i sammenhæng med Sundhedstjenestens generelle indsats mod overvægt, idet det primært er sundhedsplejerskerne, der opsporer overvægtige børn og henviser til kommunens behandlingstilbud BOBU.
Formålet med 3-års besøg er:
· At opspore overvægt hos småbørn ved 3-års alderen, herunder fokus på sunde vaner bl.a. mad og bevægelse.
· At forebygge overvægt senere i livet.
· At vurdere motorik, trivsel og sprogudvikling og derudover inddrage/vurdere emner, som familien finder relevante i forhold til deres 3-årige barn, fx opdragelse, søvn, renlighed.
Konsekvenser ved fravalg af 3 års besøg
Hvis børnene ikke opspores og hjælpes så tidligt som muligt, vil det have stor sundhedsmæssig betydning for det enkelte barn og familie, da der er store fysiske og psykiske konsekvenser forbundet med at være overvægtig som barn (og voksen). Af fysiske konsekvenser kan bl.a. nævnes forstadier til diabetes, forhøjet blodtryk, fedtlever. Foruden de fysiske konsekvenser oplever mange overvægtige børn øget mobning og drillerier, som påvirker deres trivsel negativt.
Desuden bærer børn og unge overvægten med sig ind i voksenlivet. Ca. hvert 5 barn er overvægtigt. Langt over halvdelen af de personer, der er overvægtige som børn, bliver også overvægtige som voksne. Forskningen viser, at overvægt som 3-årig er stærkt forbundet med overvægt som 5-årig, og at overvægt som 5-årig, øger risikoen for overvægt og fedme med 70-80 % i voksenalderen. Konsekvenserne ved overvægt i voksenlivet er mange, herunder bl.a. en øget risiko for følgesygdomme som fx type-2-diabetes, forhøjet blodtryk, hjerte-kar sygdomme.
Et andet formål med 3 års besøgene er, foruden opsporing af overvægt, at vurdere barnets trivsel, motorik og sproglige udvikling. Hvert femte besøgte barn, var udfordret på minimum ét af disse parametre, særligt det sproglige. Forskningen indikerer en tæt sammenhæng mellem barnets sproglige udvikling og motorik. Er et barn motorisk udfordret, har det generelt dårligere forudsætninger for at indgå i fællesskaber med andre børn og har sværere ved at knytte venskaber, fordi barnet oftest ikke kan deltage på lige fod med andre i fysiske aktiviteter. Dårlig motorik har derfor betydning for børns sociale relationer, men også deres læring, fordi det, at indgå i aktiviteter med andre, bidrager til deres læring.
Rejsehold i rygeforebyggelse
Tobaksrygning udgør den største trussel mod folkesundheden. Rygning medfører en tidligere død, større risiko for sygdom, forringet livskvalitet, foruden dertil hørende samfundsøkonomiske konsekvenser. Der er desuden en tæt sammenhæng mellem rygning og senere misbrugsproblematikker. Jo tidligere en person starter med at ryge, jo sværere har personen ved at stoppe senere i sit voksenliv. En tidlig forebyggende indsats overfor børn og unge med henblik på at hindre rygestart og hjælpe med rygestop er derfor vigtig. 
Formålet med rejseholdet er, at
· Fastholde de unge i Slagelse Kommune som ikke-rygere af tobak og hash.
· At flere stopper med at ryge, før de når at blive psykisk, fysisk og socialt afhængige.
Konsekvenser ved fravalg af rejsehold i rygeforebyggelse
Hvis vi skal mindske antallet af storrygere i Slagelse kommune er det nødvendigt med et helhedsperspektiv på rygeforebyggelse, hvor der især er fokus på at forhindre rygestart hos børn og unge. Den største effekt af det tobaksforbyggende arbejde ses, når indsatserne er omfattende, flerstrengede og spiller sammen. De centrale elementer er fremme af rygestop, fremme af røgfri miljøer og forebyggelse af rygestart. Rejseholdet løfter med deres indsats alle 3 elementer for målgruppen unge i Slagelse.
Der er evidens for, at misbrugsproblemer ofte starter med rygning og hash, der senere kan udvikle sig til en afhængighed af hårdere stoffer og andre misbrug, f.eks. alkohol.
Rejsehold i seksuel sundhed
Fokus på den seksuelle sundhed blandt unge reducerer forekomsten og spredningen af sexsygdomme, reducerer antallet af uønskede graviditeter og som voksen, reducerer behovet for fertilitetsbehandling.
Formålet med rejseholdet er, at fremme unges handlekompetence i relation til seksualitet, sundhed, trivsel og rettigheder. Målgruppen er unge i alderen 13-25 år, herunder primært unge på ungdomsuddannelserne og specialområdet.
Rejseholdet underviser også i tidsaktuelle emner, som hævnporno og grænsesætning. Særlig grænsesætning har også vist sig relevant for de unge i andre sammenhænge end seksuel sundhed.
Konsekvenser ved fravalg af rejsehold i seksuel sundhed
Med rejseholdet i seksuel sundhed lever vi op til flere af anbefalingerne i Sundhedsstyrelsens forebyggelsespakke i seksuel sundhed. Rejseholdet opfylder en opgave med at styrke de unges seksuelle trivsel. Gennem undervisning fokuseres der også på seksuel grænsesætning.
Videreføres rejseholdet ikke, kan det på sigt medføre flere seksuelt overførte sygdomme og flere uønskede graviditeter. Særligt målgruppen af sårbare unge, og unge på specialområdet har vist sig at have et særligt behov for den undervisning, som rejseholdet tilbyder. Nedlægges rejseholdet betyder det, at det behov, specialområdet har for undervisning i seksuel sundhed, skal dækkes på anden vis.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Alle 3 indsatser har vist sig at have en værdifuld effekt og samtidig et stort potentiale til at forbedre folkesundheden for børn og unge på både kort og lang sigt (og derved også en effekt i voksenlivet).
Nedenstående er en oversigt over mulige scenarier for videreførelse af indsatserne i prioriteret rækkefølge. Forslag til finansiering fremgår af afsnittet økonomiske og personalemæssige konsekvenser.  
Model A 3-års besøg og rejsehold overgår til drift
Indsatser: 3-års besøg, rejsehold i rygeforebyggelse & rejsehold i seksuel sundhed videreføres.
Samlet økonomi: 718.000 kr.
Model B 3-års besøg og rygeforebyggelse overgår til drift
Indsatser: 3-års besøg og rejsehold i rygeforebyggelse videreføres.
Samlet økonomi: 584.000 kr.
Model C 3-års besøg overgår til drift
Indsats: 3-års besøg videreføres.
Samlet økonomi: 450.000 kr.
Model D
Ingen af indsatserne videreføres.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at alle initiativer viser sundhedsmæssig effekt – dog først synligt på længere sigt – og at initiativerne taler ind i de udfordringer, kommunen står overfor. Dette gælder såvel overvægtsproblematikker, mistrivsel, arbejdsmarkedstilknytning og misbrugsproblematikker. Administrationen anbefaler derfor model A.
Det er administrationens vurdering, at 3 års besøg som minimum bør fortsætte i drift på baggrund af de positive erfaringer fra evalueringen og det langsigtede forebyggelsesperspektiv.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
3 års besøg - finansieringsbehov 450.000 kr. årligt svarende til 1 årsværk
Sundhedstjenesten afholder en egenfinansiering på 175.000 kr. da 3 års besøg anses for at være en del af kerneopgaven. Udvalgene skal derfor finansiere de resterende 275.000 kr. op til finansieringsbehovet på 450.000 kr. årligt.
Handicap- og Psykiatri Udvalget
68.750 kr.
Sundheds- og Seniorudvalget
68.750 kr.
Uddannelsesudvalget
(Finansiering delt mellem Center for Dagtilbud og Center for Skole, hvert center finansierer med 68.750 kr.)
137.500 kr.
SUM
275.000 kr.
Rejsehold i rygeforebyggelse – finansieringsbehov 134.000 kr. årligt
Sundheds- og Seniorudvalget
33.500 kr.
Handicap- og Psykiatriudvalget
33.500 kr.
Uddannelsesudvalget (delt mellem Center for dagtilbud og center for skole)
67.000 kr.
SUM
134.000
Rejsehold i seksuel sundhed – finansieringsbehov 134.000 kr. årligt
Sundheds- og Seniorudvalget
33.500 kr.
Handicap- og Psykiatriudvalget
33.500 kr.
Uddannelsesudvalget (delt mellem Center for dagtilbud og center for skole)
67.000 kr.
SUM
134.000
Konsekvenser for andre udvalg
Indsatserne har en direkte relation til Sundhedspolitikken og Idrætspolitikken, og med indsatserne kan en del af målene i politikkerne indfries. Derudover taler indsatserne ind som en af flere handlinger på Byrådets tidligere definerede 6 udfordringer.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren samt Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalgene beslutter, at 3-års besøg og rejseholdene overgår til drift.
2.    at Såfremt udvalgene ikke beslutter at videreføre alle tre initiativer, at udvalgene så beslutter at videreføre 3-års besøgene.
3.    at  Udvalget tager beslutning om finansiering af initiativerne ved overgang til drift.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  Bodil Knudsen (A), Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Første og andet "at" godkendt.
I forhold til tredje "at" godkendte udvalget finansieringen for så vidt angår udvalgets område.

4. Skoleområdet 360 graders analyse - tids- og procesplan (B)

4.     Skoleområdet 360 graders analyse - tids- og procesplan (B)

Sagsnr.: 330-2016-81144               Dok.nr.: 330-2017-423455                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Der er i foråret 2017 udarbejdet en 360 graders analyse på skoleområdet med temaerne:
· Kvalitetsrapport – koncept og mulighed for metodeudvikling – samt generel brug af data på skoleområder
· Inklusion og brobygning til dagtilbud og ungdomsuddannelser
· Specialpædagogiske tilbud – tilbudsvifte og visitationsmodel
· Tildelingsmodeller – almenskoler, SFO, UngSlagelse, specialskoler og klubber
Uddannelsesudvalget drøftede den samlede analyse på deres møde den 6. juni 2017. Økonomiudvalget drøftede analysen og besluttede på deres møde den 19. juni 2017, at analyserne vedrørende tildelingsmodeller på almenområdet og det specialiserede skoleområde indgår i det videre arbejde med budget 2018-2021. Derudover besluttede de, at der bliver udarbejdet en tids- og procesplan omfattende alle ovenstående temaer til Uddannelsesudvalgets møde i august. Tids- og procesplan indgår som bilag 1 til sagen.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget kan beslutte den opstillede tids- og procesplan.
Uddannelsesudvalget kan foretage ændringer i tids- og procesplanen.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Uddannelsesudvalget beslutter den opstillede tids- og procesplan.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Uddannelsesudvalget træffer beslutning om tids- og procesplan for det videre arbejde i forlængelse af 360 graders analysen på skoleområdet.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  Bodil Knudsen (A), Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Godkendt.

5. Tilsyn med undervisningen på interne skoler ved dagbehandlingstilbud og opholdssteder 2017 (B)

5.     Tilsyn med undervisningen på interne skoler ved dagbehandlingstilbud og opholdssteder 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2017-43343               Dok.nr.: 330-2017-406277                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
På vegne af Uddannelsesudvalget skal Center for Skole varetage tilsynet med undervisningen på de interne skoler i tilknytning til dagbehandlingstilbud og opholdssteder beliggende i Slagelse Kommune.
Tilsynets formål er at sikre elevernes undervisningsmæssige rettigheder. Det offentlige tilsyn skal udføres på en sådan måde, at der er en garanti for, at barnets undervisning står mål med undervisningen i folkeskolen. Endvidere behandles og godkendes budgetter og regnskaber i samarbejde med Slagelse Kommunes Interne Revision.
Center for Skole tilfører ligeledes tilsyn med Rosenkilde Skole (ACV), som er kommunens egen skole, forankret I Center for Handicap og Psykiatri.
I skoleåret 2016/2017 er der i Slagelse Kommune tre godkendte interne skoler ved private opholdssteder og dagbehandlingstilbud:
· Lille Valbygård skole
· Den interne skole ved Magleby Skolecenter
· Lindholm Dagskole
Som bilag til sagen er vedlagt konklusioner af de fire tilsynsbesøg.
Den 4. april 2017 modtog alle kommuner et orienteringsbrev fra Undervisningsministeriet om kommende undersøgelse af interne skoler. Undersøgelsen skal bl.a. belyse om time- og læseplaner på de interne skoler omfatter folkeskolens fulde fagrække, samt om timeplanerne opfylder de i folkeskolelovens krav om undervisningstidens samlede varighed. Undersøgelsen vil blive gennemført ved udgangen af 2017. De interne skoler er blevet informeret om undersøgelsen. Orienteringsbrevet er vedlagt som bilag.
Retligt grundlag
Alle tre interne skoler opfylder lovkrav om minimumsstørrelser.
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget kan godkende orienteringen.
Vurdering
Afdelingsleder og pædagogisk administrativ konsulent i Center for Skole har ved de anmeldte tilsynsbesøg fulgt og drøftet undervisningen på Rosenkilde Skole, Ll. Valbygård Skole, Lindholm Dagskole og den interne skole ved Magleby Skolecenter og fundet, at undervisningen lever op til, hvad der almindeligvis kræves af undervisningen i folkeskolen. Der er blevet fulgt op på aftaler og anvisninger i forbindelse med undervisningen fra sidste tilsynsbesøg i sommeren 2016.
Ved dette års tilsyn har der været et særligt fokus på, om skolerne opfylder folkeskolens fulde fagrække, samt om timeplanerne opfylder de i folkeskolelovens krav om undervisningstidens samlede varighed. Desuden har der været fokus på kvaliteten af statusrapporter på eleverne, samt hvilke samarbejdsrelationer skolerne indgår i.
Tilsynsbesøgene har alle givet et positivt indtryk af skolernes undervisning. Center for Skole vurderer, at undervisningen svarer til det som kræves i folkeskolen. Tilsynsbesøgene giver ikke anledning til anmærkninger. Der er blevet indgået nogle enkelte aftaler, som Center for Skole følger op på.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Uddannelsesudvalget godkender orienteringen om tilsynet på de interne skoler.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  Bodil Knudsen (A), Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Godkendt.

6. Rammer og tidsplan for udarbejdelse af kvalitetsrapport 2016/2017 (B)

6.     Rammer og tidsplan for udarbejdelse af kvalitetsrapport 2016/2017 (B)

Sagsnr.: 330-2017-45410               Dok.nr.: 330-2017-422482                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Kvalitetsrapporten er et kommunalt mål- og resultatstyringsværktøj. Rapporten skal understøtte en systematisk evaluering og resultatopfølgning på kommunalt niveau og fungere som grundlag for lokal dialog og kvalitetsudvikling.
Der skal udarbejdes en kvalitetsrapport hvert andet år med godkendelse senest den 31. marts det efterfølgende kalenderår. Desuden er det angivet i bekendtgørelsen om kvalitetsrapporter, hvilke andre krav der er til udarbejdelse og indhold. Det er en politisk beslutning, om der skal indgå andre indikatorer i rapporten, end dem der er bestemt i bekendtgørelsen.
Kvalitetsrapporten er et tema i 360 graders analysen på skoleområdet. Formålet med analysen har været, at belyse muligheder for at gøre processen med den kommende kvalitetsrapport mere effektiv og meningsfuld.
Den 6. juni 2017 behandlede Uddannelsesudvalget 360 graders analysen på skoleområdet. Her anbefalede Udvalget, at kvalitetsrapporten bliver så enkel som mulig, og gerne med bilag der favner de fokusområder, som Udvalget ønsker at holde fast i.
Den 19. juni 2017 godkendte Økonomiudvalget, at der udarbejdes en tidsplan til Uddannelsesudvalgets møde i august, der bl.a. omfatter kvalitetsrapporten.
Forslag til rammer
Af områder belyst i 360 graders analysen vedr. kvalitetsrapporten har især antallet af indikatorer samt antallet af rapporter betydning for, hvor effektiv arbejdsprocessen med kvalitetsrapporten kan blive.
Opfølgningen på resultater af de nationale og kommunale mål har især betydning for, hvor meningsfuldt arbejdet med rapporten vil blive oplevet.
Antallet af rapporter
Administrationen anbefaler, at der kun udarbejdes én rapport. I stedet for at udarbejde skolerapporter, kan resultater der er obligatoriske på skoleniveau fremgå af et samlet tillæg til kvalitetsrapporten.
Det vil spare tid for både administrationen og skolelederne, og det vil give politikkerne lettere adgang til at se de enkelte skolers resultater ved behandlingen af kvalitetsrapporten.
Desuden har der været en oplevelse af, at anvendelsen af skolerapporterne ikke helt har stået mål med det store arbejde, det har været at udarbejde dem. Det nye ledelsesinformationssystem(LIM) forventes også at kunne erstatte skolerapporternes funktion på en mere effektiv måde.
Antallet af indikatorer og afsnit i rapporten
Administrationen anbefaler, at der ud over de lovpligtige indikatorer, fortsat følges op på resultatmålene i den gældende skolepolitik via kvalitetsrapporten. Dette forhindrer dobbeltrapportering.
Skolerne har oplevet, at det er ressourcekrævende at skaffe data i forhold til de to temaer ’Den åbne skole’ og ’Globalt udsyn, innovation og entreprenørskab’. Derfor vil administrationen se på, hvordan opfølgningen kan forenkles.
Administrationen foreslår, at der skæres ned på afsnit og indikatorer, der ikke er obligatoriske eller indgår i skolepolitikken. Indikatorerne ’Elevfravær’ og ’Uddannelsesparathed’ bevares. Indikatorerne ’Kommunale læsetest’, ’Antal elever i specialklasser’ samt ’Prøvekarakterer i 10. klasse’ udgår.
Desuden foreslår administrationen, at afsnittet ’Centrale understøttende indsatser til forbedring af kvaliteten’ udgår, da det ikke er obligatorisk. Administrationen har også mulighed for at skære lidt ned på de forklarende tekster, så omfanget af rapporten bliver mindre.
Administrationen anbefaler, at der i tillægget til kvalitetsrapporten kun indgår de resultater på skoleniveau, der er et krav i bekendtgørelsen.
Færre indikatorer vil gøre udarbejdelse af kvalitetsrapporten mere effektiv og rapporten mere læsevenlig og fokuseret på de kommunale og nationale resultatmål. Opstår der interesse for flere eller supplerende oplysninger, kan de hentes i Undervisningsministeriets Datavarehus (LIS), der er offentlig tilgængelig. Desuden kan Center for Skole være behjælpelig med at fremskaffe oplysninger som ikke er tilgængelige i datavarehuset, f.eks. resultater af de kommunale læsetest.  
Administrationen anbefaler, at skolelederne fortsat udarbejder en samlet vurdering af egen skole, og at vurderingerne kommer til at fremgå i tillægget til kvalitetsrapporten, sammen med skoleresultaterne. Alternativt skulle administrationen vurdere skolerne, da vurderingerne er et krav i bekendtgørelsen.
Forslag til rammer og opbygning fremgår af bilag 1.
De lovpligtige indikatorer fremgår af bilag 2.
Opfølgning på kvalitetsrapporten
En systematisk feedback-proces mellem politikere, administration og skolens interessenter om opfølgningen på de nationale og kommunale mål kan bidrage til en øget fælles forståelse for succeser, udfordringer og barrierer, så organisationen kan træffe bedre beslutninger.
Der har været gode erfaringer med årlige dialogmøder mellem skolechef og skoleledere, hvor kvalitetsrapporten har været en del af grundlaget for samtalerne. I dette skoleår har der været afholdt tematiserede læringssamtaler med alle skoleledere.
Administrationen vil fortsat udvikle på de tematiserede læringssamtaler og anbefaler, at der også bliver mulighed for en opfølgende feedback-proces om resultater og mål mellem Uddannelsesudvalget og skolerne. Det kommende Uddannelsesudvalg bør være med til at beslutte, på hvilken måde det skal ske. Det kunne f.eks. være i forbindelse med ét af de to årlige dialogmøder mellem Udvalget og skolebestyrelserne.
I forhold til, hvem der skal have mulighed for at udtale sig om kvalitetsrapporten inden den behandles politisk, er det administrationens forslag, at det kun bliver de nærmeste interessenter. Dette vil også bidrage til at gøre arbejdsprocessen mere effektiv og meningsfuld. Administrationen anbefaler derfor, at kvalitetsrapporten sendes i høring i skolebestyrelserne (lovpligtigt), de relevante faglige organisationer (BUPL og DLF) og det fælles elevråd (SKE). Tidligere har kvalitetsrapporten også været sendt i høring i Ungerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Forslag til tidsplan
Tidsplanen adskiller sig kun på et enkelt punkt i forhold til tidligere år.
Det fremgår, at der skal være en opfølgning på kvalitetsrapporten, efter at den er blevet godkendt af Byrådet.
Processen med udarbejdelse af kvalitetsrapporten forløber over samme periode som tidligere. Med forslag til om ændrede rammer er der en klar forventning om, at arbejdet vil kræve færre ressourcer for administrationen og skolelederne.  
Tid
Indhold
Ansvar
August-november 2017
 
Skabelon til rapport udarbejdes.
Data fra centrale databaser og skoleledere indsamles.
Rapport udarbejdes.
CFS + skoleledere
December 2017 - januar 2018
Høringsperiode
Særskilt sag vedr. de nationale test udarbejdes.
CFS + høringsparter
Primo februar 2018
Behandling af høringssvar.
Sag til Uddannelsesudvalg og Byråd udarbejdes.
CFS
Primo marts 2018
Uddannelsesudvalget indstiller kvalitetsrapport til godkendelse i Byrådet, herunder særskilt sag vedr. de fortrolige resultater af de nationale test.
UU
Ultimo marts 2018
Byrådet godkender kvalitetsrapporten.
Byråd
Senest 31. marts 2018
Kvalitetsrapporten offentliggøres.
CFS
Efterfølgende
Opfølgning på resultater og arbejdet med udvalgte mål og temaer.
- Tematiserede læringssamtaler mellem skolechef og skoleledere.
- Feedback-proces mellem politikere og skoler om mål og resultater.
CFS + UU + skoleledere
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget kan godkende administrationens forslag til rammer og tidsplan for udarbejdelse af kvalitetsrapporten eller beslutte ændringer i forslaget.
Vurdering
Med de ændrede rammer til kvalitetsrapporten har Center for Skole en forventning om, at processen med den kommende kvalitetsrapport bliver mere effektiv og meningsfuld.
Center for Skole vurderer, at der i kvalitetsrapporten fortsat skal følges op på resultatmålene i den nuværende skolepolitik, for at undgå dobbeltrapportering. Den nuværende skolepolitik gælder til og med 2018.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at der kun udarbejdes én rapport, hvor skoleresultater på de obligatoriske indikatorer fremgår af et samlet tillæg til rapporten.
2.    at forslag til indikatorer godkendes.
3.    at der bliver en opfølgende feedback-proces mellem Uddannelsesudvalget og skolerne. Det kommende Uddannelsesudvalg beslutter, på hvilken måde det skal foregå.
4.    at kvalitetsrapporten sendes i høring i skolebestyrelserne, BUPL, DLF og det fælles elevråd (SKE).
5.    at forslag til tidsplan godkendes.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  Bodil Knudsen (A), Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Godkendt.

7. Godkendelse af Rammeaftale 2018 og 2019 for det specialiserede social- og undervisningsområde (B)

7.     Godkendelse af Rammeaftale 2018 og 2019 for det specialiserede social- og undervisningsområde (B)

Sagsnr.: 330-2017-16482               Dok.nr.: 330-2017-425855                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Rammeaftale 2018 og 2019 på det specialiserede social- og undervisningsområde forelægges til byrådets godkendelse.
Baggrund
De 17 kommunalbestyrelser i Region Sjælland og Regionsrådet skal årligt senest 15. oktober indgå en rammeaftale på det specialiserede social- og undervisningsområde.
Rammeaftalen består af to dele – en udviklingsstrategi (behov for tilbud, faglig udvikling og fokusområder) og en styringsaftale (kapacitets- og økonomi-styringsdel).
I forbindelse med rammeaftalen for 2017 besluttede KKR Sjælland en ny proces for rammeaftale 2018 med fokus på tidlig politisk inddragelse og inddragelse af brugere og faglige medarbejdere.
Med rammeaftalen for 2018-19 styrker kommunerne samarbejdet. Mere end 200 brugere, medarbejdere og politikere har været involveret i en ny proces frem mod rammeaftale 2018-19, og behovet for et endnu tættere samarbejde har været gennemgående i processen. Et tættere, forpligtende samarbejde mellem de 17 kommuner og regionen er derfor en hjørnesten i rammeaftale 2018-19.
Processen har været præget af stort engagement fra deltagerne og mange vigtige drøftelser og forslag, som vil blive anvendt i det videre arbejde, og indgår i bilag til rammeaftalen. I processen er fremkommet ønske om en flerårig aftale. Aftalen foreslås derfor at være to-årig med midtvejsstatus og opfølgning efter 1 år. Det ligger i øvrigt fint i tråd med den netop indgåede økonomiaftale, her lægges nemlig op til en forenkling af rammeaftalekonceptet, herunder at rammeaftalerne gøres flerårige m.v.
Målet med rammeaftale 2018 og 2019 er at udvikle socialområdet, så det tager afsæt i borgernes ressourcer og drømme, og at udvikling er muligt for alle, som på et tidspunkt i deres liv, får brug for en social indsats fra en kommune.
Socialområdet er under konstant forandring. Nye målgrupper vokser, mens andre målgrupper bliver mindre – og hele tiden skal der arbejdes med at udvikle og matche tilbuddene (og kapacitet) til borgernes behov. Skal det lykkes kræver det tæt samarbejde, tæt styring og en fokusering på rehabilitering/recovery.
Processen har skabt et klart billede af behovet og ønsket om:
Et styrket og mere forpligtigende samarbejde mellem kommunerne samt en større videndeling
En større inddragelse af borgerne – i tilbuddene og i forhold til den enkelte indsats
Et fortsat fokus på styring.
Fokusområder
Med afsæt i input fra de 4 temamøder i processen foreslås derfor følgende fokusområder for 2018 og 2019:
1. Borgeren først – samarbejde med brugerne og deres pårørende
2. Forpligtende samarbejde om tilbud til udvalgte målgrupper
3. Tilbuddenes viden og kompetencer skal i spil
4. Praksisnær metodeudvikling og vidensdeling om effekt
5. Vidensdeling om styring
6. Styringsdata og information
7. Stigende behov for støtte.
Behov for tilbud
Der skal i udviklingsstrategien indgå et samlet skøn for behov for regulering i antallet af tilbud samt områder, der skal arbejdes med i det pågældende år.
Det generelle billede i kommunerne er, at der på de fleste områder opleves balance mellem udbud og efterspørgsel og mellem behov og tilbud/ydelser. Der er dog områder og målgrupper, som man bør være opmærksom på og herunder særligt i forhold til plejefamilier og herberg/forsorgshjem.
Opmærksomhedspunkterne vil blive indtænkt i arbejdet med fokusområderne i 2018 og 2019.
Styringsaftalen
Styringsaftalen lægger rammerne for kapacitets- og prisudviklingen samt takster og principper for omkostningsberegning og betalingsmodeller. Som udgangspunkt er tilbud inden for de relevante lovparagraffer, der anvendes af flere kommuner omfattet af styringsaftalen. Det samme gælder regionale tilbud.
Anbefaling fra KKR Sjælland:
KKR Sjælland har på deres møde den 12. juni tiltrådt følgende indstilling:
Tager status på den flerårige strategi til efterretning
At KORA's benchmarkinganalyser tages til efterretning og videreformidles til kommunerne som grundlag for den lokale styring, at
Der til oktobermødet i KKR Sjælland fremlægges en sag om, hvilke styringsinformationer på økonomiområdet, der skal satses på, på baggrund af oplysninger om problemer med datakvalitet, og at
"Takstinstrumentet" i form af henstilling over for sælgerkommunerne om en given procent takstreduktion ikke anvendes i 2018, men at KKR Sjælland i stedet opfordrer alle kommuner til at sikre et målrettet arbejde for konstant driftsoptimering med den hensigt at reducere taksterne på de takstbelagt institutioner og stram udgiftsstyring generelt, herunder ved køb hos private udbydere.
Drøftelser i rammeaftalen
I rammeaftalen indgår en status i forhold til børnehus, socialtilsyn, lands- og landsdelsdækkende tilbud og sikrede institutioner samt Grønland og Færøerne, da disse områder jf. rammeaftalebekendtgørelsen skal drøftes og koordineres mellem kommuner og regioner.
KKR Sjælland har behandlet rammeaftalen på sit møde den 12. juni 2017 og anbefaler rammeaftalen til kommunalbestyrelserne og regionsrådet, idet man peger på, at der bør være opmærksomhed på fortsat styring af området.
Rammeaftalen i år består af et kort hoveddokument, som er vedlagt. Herudover er vedlagt en række bilag særligt til det administrative niveau med bilag 1 som hovedbilag. Bilag 11 er en dokumentation af processen frem mod ny rammeaftale.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse om rammeaftaler mv. på det sociale område og det almene ældrebolig område.
Handlemuligheder
De 17 kommunalbestyrelser i Region Sjælland og Regionsrådet skal årligt senest 15. oktober indgå en rammeaftale på det specialiserede social- og undervisningsområde. KKR Sjælland har behandlet rammeaftalen 2018-2019 den 12. juni 2017 og anbefaler at den godkendes.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at rammeaftalen for 2018-2019 godkendes.
Supplerende bemærkninger fra berørte fagområder/fagcentre:
Center for Handicap og Psykiatri fremhæver at processen med dette års forslag til rammeaftale har været særdeles positiv. Dette års rammeaftale er i forhold til tidligere år er mere fokuseret og handlingsrettet. Den direkte inddragelse af såvel politikere, fagpersoner m.v. i rammeaftale arbejdet afspejles bl.a. i at der er overensstemmelse mellem såvel fagcentrets samt Handicap og Psykiatriudvalgets politiske pejlemærker omkring recovery/rehabilitering, socialt udsatte og stigende udgiftspres og rammeaftalens faglige mål.
Center for Børn og Familie fremhæver, at processen med dette års forslag til rammeaftale har været særdeles positiv. Processen med rammeaftalen har i forhold til tidligere år været mere fokuseret og handlingsrettet. Den direkte inddragelse af såvel politikere, fagpersoner og brugere har bidraget til en positiv proces, og sat sit aftryk på rammeaftalens indhold.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Rammeaftalen berører fagudvalgene: Handicap og Psykiatriudvalget og Uddannelsesudvalget
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Rammeaftalen for 2018 og 2019 godkendes
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  Bodil Knudsen (A), Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Godkendt.

8. Den kriminalpræventive indsats i udsatte boligområder i Slagelse og Korsør (D)

8.     Den kriminalpræventive indsats i udsatte boligområder i Slagelse og Korsør (D)

Sagsnr.: 330-2017-54957               Dok.nr.: 330-2017-500055                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget drøfter ønsker til oplæg om den kriminalpræventive indsats i de udsatte boligområder i Slagelse og Korsør.
Baggrund
Byrådet godkendte den 26. juni 2017, pkt. 26 -  Indsatserne i Rosenkildegården og Basen – ”at Uddannelsesudvalget snarest muligt forelægger og tager stilling til et oplæg, der nytænker den kriminalpræventive indsats inden for Helhedsplanens rammer, under hensyntagen til medfinansieringen fra Landsbyggefonden”.
På samme byrådsmøde godkendte Byrådet Boligsocial Helhedsplan 2017-2021 pkt. 14. I delaftale for indsatsområdet kriminalpræventiv indsats (bilag 5) beskrives de konkrete indsatser som følgende:
1. Tryghedsvandringer
2. Fritidsjobindsats
3. Idrætspartnerskaber
4. Værested og Klub – med og uden tag.
Ifølge Helhedsplanen og delaftalen har boligselskaberne ansvaret for indsatserne 1 til 3, mens Slagelse Kommune, ved Center for Skole skal varetage indsats 4, Værested og Klub – med og uden tag. Helhedsplanen og delaftalen beskriver rammevilkårene for denne indsats på følgende parametre:
· Formål og lokalt opstillede målinger
· Målgruppe
· Succeskriterier
· Datakilder for målinger
Herefter beskrives der i delaftalen de nærmere kriminalpræventive kommunale indsatser med følgende hovedgrupper:
· Drift af væresteder/klubber (Rosenkildegården og Basen)
· Opsøgende arbejde på gaderne og synlighed områderne
· Brobygning ind i normalsamfundet og systemet
· Tilstedeværelse ved akutte uroligheder/situationer
· Den digitale gadeplansmedarbejder
· Tværgående projekter
· Udsatte unger 18+ med komplekse problemstillinger.
Det årlige ressourceforbrug til kriminalitetsforebyggende indsatser angives til 2,8 årsværk, hvoraf Landsbyggefonden finansierer 1 årsværk i perioden 2017-2021. Her ud over er der en ren kommunal finansiering af yderligere indsatser i forbindelse med Rosenkildegården og Basen på ca. 3 mio. kr. årligt. Det skal bemærkes, at kriminalpræventive indsatser og klubaktiviteter hidtil er set som en integreret indsats.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten og Almenboligloven.
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget drøfter ønsker til oplæg vedrørende kriminalpræventive indsatser i de udsatte boligområder i Slagelse og Korsør.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at der inden for rammen af den godkendte Boligsociale Helhedsplan kan foretages en justering og prioritering af kommunale kriminalitetsforebyggende indsatser i de udsatte boligområder i Slagelse og Korsør. Det forudsættes, at der ikke ændres på de angivne formål, målgrupper, succeskriterier og datakilder til opfølgning.
Uddannelsesudvalget blev på møde den 6. juni 2017 pkt. 14, orienteret om, at der i administrationen arbejdes på forslag til udviklingsforløb og tidsplan for ”Fremtidig gadeplan/SSP og klubber”. Forslag hertil forelægges på udvalgets møde 7. august 2017, pkt. 8 under titlen ”Drøftelse af udkast til procesplan og kommissorium for ungeområdet”. Den kriminalpræventive indsats i de udsatte boligområder i Slagelse og Korsør vil være en del af disse indsatser, som dog kan behandles særskilt nu, og så eventuelt senere justeres.
En nytænkning af de kriminalpræventive indsatser vil involvere en række af de samarbejdspartnere kommunen har på området, herunder politiet, boligselskaberne, omkringliggende klubber og skoler og SSP. Dialog med unge fra målgruppen kan også anbefales. Medarbejdere og MED skal tillige inddrages. Konkret forslag vil derfor først kunne foreligge på udvalgets møde den 2. oktober 2017. Udvalget kan gives en midtvejsstatus for arbejdet på mødet den 4. september 2017.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Uddannelsesudvalget drøfter input til det kommende forslag vedrørende kriminalpræventive indsatser i de udsatte boligområder i Slagelse og Korsør til brug for administrationens videre arbejde.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  Bodil Knudsen (A), Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Udvalget anmoder administrationen om at fremlægge et oplæg, der favner de tidligere givne bemærkninger på Byrådsmødet den 26. juni 2017.

9. Drøftelse af udkast til procesplan og kommisorium for ungeområdet (D)

9.     Drøftelse af udkast til procesplan og kommisorium for ungeområdet (D)

Sagsnr.: 330-2017-44193               Dok.nr.: 330-2017-413872                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
I forlængelse af Uddannelsesudvalgets drøftelse på mødet i juni omkring klubber, gadeplan og SSP har administrationen udarbejdet udkast til kommissorium og procesplan, der skal munde ud i et oplæg til nytænkning af ungeområdet. Kommissorium og procesplan fremgår af vedlagte bilag 1.
I 360 graders analysen på skoleområdet, som Uddannelsesudvalget og Økonomiudvalget har behandlet i juni 2017, omhandler en af analyserne klubområdet. Denne analyse samt tidligere oplæg vedrørende indsatsen i forhold til større børn og unge, peger alle i retning af, at der er behov for at nytænke fremtidens tilbud og indsatser på ungeområdet. Tendensen i andre kommuner peger ligeledes på, at klub indsatser, SSP, gadeplan og tilsvarende i relation til de unge skal ses i sammenhæng og med et mindset, som er anderledes end de nuværende traditionelle ungetilbud. Der skal tænkes bredere, hvilket betyder at ungeområdet fremover i meget højere grad skal baseres på de unges ønsker og behov, som medansvarlige partnere i eget liv sammen med fagprofessionelle, frivillige, organisationer m.fl.
Erfaringer fra andre kommuner viser, at det er en tidskrævende proces og at der derfor skal gives ”god” tid til at arbejde med området.
Center for Skole igangsætter en proces i august 2017 med et forventet output i sommeren 2018 jf. bilag 1.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget drøfter udkast til kommissorium og procesplan og evt. kommer med bemærkninger til kommissorium og procesplan inden endelig beslutning i udvalgsmødet i september.
Vurdering
Administrationen vurderer, at den forslåede procesplan og kommissorium danner en ”god” ramme for udvikling og fremtidssikring af ungeområdet – der inddrages mange interessenter i forløbet og Uddannelsesudvalget vil løbende blive orienteret/inddraget. Det vil bl.a. give processen kontinuerlig legitimitet og give ejerskab til output af processen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udkast til procesplan og kommissorium drøftes.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  Bodil Knudsen (A), Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Drøftet med bemærkning om, at der bør ske en afgrænsning og præcisering af målgruppen.
Gerne synliggørelse af det historiske tilbageblik på perioden fra 2010 til nu.
Udvalget godkender tids- og procesplan for kommissoriet endeligt på udvalgets møde i september.

10. Analyse vedrørende det specialiserede socialområde ved KORA (O)

10.   Analyse vedrørende det specialiserede socialområde ved KORA (O)

Sagsnr.: 330-2016-65534               Dok.nr.: 330-2017-487392                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
KORA har offentliggjort nye analyser på det specialiserede socialområde juni 2017. Sagen fremsendes til fagudvalgets og Økonomiudvalgets orientering. 
Baggrund
I 2016 udgav KORA en række benchmarkinganalyser, som sammenlignede udviklingen på det specialiserede socialområde blandt kommunerne i Region Sjælland i perioden 2010-2014. På den baggrund har Styregruppen for Rammeaftale Sjælland bedt KORA om at foretage en opdatering af analyserne som grundlag for fælles styringsinformation på området. De tidligere analyser vedrører regnskabstal for perioden 2010-2014. Opdateringen er en tilføjelse af regnskabstal fra 2015. KORA-analyserne vedrørende 2010-2014 var til orientering på fagudvalgets møde i oktober 2016.
Kommunerne får med denne analyse en opdateret viden om, hvilke kommuner inden for Region Sjælland, der i 2015 havde relativt høje eller lave brugerandele og enhedsudgifter, og hvordan niveauet for kommunerne i Region Sjælland, lå i forhold til niveauet i øvrige regioner.
Rapporterne præsenterer de opdaterede benchmarkinganalyser. Det drejer sig om følgende tre rapporter, der vedlægges som bilag:
· Bilag 1: Udgifter, brugere og enhedsudgifter på det specialiserede Voksenområde 2014-2015.
· Bilag 2: Udgifter, brugere og enhedsudgifter på det specialiserede Børne- og ungeområde 2013-2015.
· Bilag 3: Køb og salg af pladser på det specialiserede socialområde 2014-2015.
RS17 – Sekretariatet Rammeaftale Sjælland har på baggrund af rapporterne udarbejdet et notat. Dette notat er ligeledes vedlagt sagen som bilag 4.
· Bilag 4: Notat om KORA analyserne 2017.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
I rapporterne (Bilag 1, 2 og 3) findes samtlige af KORAs konklusionen. Nedenfor er hovedkonklusionerne i forhold til det specialiserede børne- og ungeområdet trukket frem.
KORAs hovedkonklusioner på det specialiserede Børne- og Ungeområde:
Generelt stigende enhedsudgifter og faldende brugertal
Fra 2013 til 2015 er udgifterne til det specialiserede børne- og ungeområde pr. 0-22-årig indbygger steget med 3 % i Region Sjælland. På landsplan har der været en stigning på 1 % i samme periode.
Det tal dækker over, at antallet af brugere generelt er faldet, mens udgifterne pr. bruger er steget. Der er således færre børn og unge i 2015, der modtager en anbringelse eller en individrettet forebyggende foranstaltning, end der var i 2013, set i forhold til det samlede antal 0-17-årige indbyggere. Brugerandelen er samlet set faldet med 8 pct. fra 2013 til 2015. Det fald er lidt større end faldet på landsplan, der har været 6 pct.
Udgifter pr. 0-22-årig (2015)
Udgiftsniveauet på det specialiserede børne- og ungeområde i kommunerne i Region Sjælland, set under ét, ligger over landsgennemsnittet.
Kommunerne i Region Sjælland bruger i 2015 færre penge pr. 0-22-årig på døgninstitutioner end landsgennemsnittet, men flere penge på familiepleje og socialpædagogiske opholdssteder samt forebyggende foranstaltninger.
Udgifter pr. 0-22-årig (2013-2015)
I Region Sjælland har der været faldende udgifter til anbringelser på døgninstitutioner, men stigende udgifter til især forebyggende foranstaltninger, men også anbringelser i familiepleje og socialpædagogiske opholdssteder. Det svarer i store træk til udviklingstendenserne på landsplan.
Brugerandele – modtagere pr. 0-17-årig (2013-2015)
Brugerandelene er generelt faldet på det specialiserede børne- og ungeområde i kommunerne i Region Sjælland. Der er således færre børn og unge i 2015, der modtager en social foranstaltning, end der var i 2013, set i forhold til det samlede antal 0-17-årige indbyggere.
Fra 2013 til 2015 er det samlede antal foranstaltningsmodtagere på det specialiserede børne- og ungeområde (eksklusive familierettede forebyggende foranstaltninger) faldet med 8 % i kommunerne i Region Sjælland. Dette fald er lidt større end faldet på landsplan (6 %) og i Region Hovedstaden (7 %). Faldet i den samlede brugerandel i RS17 dækker over et fald på 6 % i brugerandelen på anbringelsesområdet og et fald på 10 % i andelen af modtagere af individrettede forebyggende foranstaltninger.
Køb og salg af pladser
Kommunerne i Region Sjælland brugte i 2015 en relativt stor del af deres samlede anbringelsesudgifter til at købe pladser hos eksterne leverandører. I Region Sjælland var købsandelen 60 %, mens den i de fire øvrige regioner lå mellem 40 og 50 %. Den større samlede købsandel i Region Sjællands kommuner dækker ligesom på voksenområdet over et relativt højt niveau af køb hos private leverandører (36 %). Region Sjællands kommuner har fra 2014-2015 ligget nogenlunde stabilt, hvad angår eksterne køb af pladser, hvor der på landsgennemsnit var et fald på 5 procentpoint.
Udvalget har mulighed for at drøfte analyserne fra 2013-2015 og tage dem til efterretning.
Vurdering
Kommunernes anvendelse af data
KKR Sjælland besluttede i juni 2016 en flerårig strategi for styring af takst- og udgiftsudviklingen på det specialiserede socialområde. Strategien betyder, at der fremover sættes et fælles fokus på styring og kvalitetsudvikling.
Der skal være mere nuancerede takstanalyser, samarbejde om effektivisering, benchmarking mellem kommuner og bedre datagrundlag, samt markedsafprøvning. Kommunerne har i år, udover medvirken til KORAs analyser, bl.a. bidraget med oplysninger til et notat om styringstiltag og en ny økonomianalyse. Fælles for alle analyserne er, at de er med til at bidrage til det samlede billede og vurdering af det specialiserede socialområde.
Kommunerne har fået flere forskellige former for styringsinformation, der viser udfordringer, konkrete tiltag og løsningsforslag. Hver kommune har beskrevet, hvad de hver især har gjort for at bidrage til en effektiv udvikling på det samlede område, som andre kommuner kan gøre brug af. Kommunerne opfordres til, på baggrund af de forskellige økonomianalyser, at anvende de ideer, kommunerne har indberettet.
KKR Sjælland har på deres møde den 12. juni tiltrådt følgende anbefalinger:
· Tager status på den flerårige strategi til efterretning
· At KORA's benchmarkinganalyser tages til efterretning og videreformidles til kommunerne som grundlag for den lokale styring, at
· Der til oktobermødet i KKR Sjælland fremlægges en sag om, hvilke styringsinformationer på økonomiområdet, der skal satses på, på baggrund af oplysninger om problemer med datakvalitet, og at
· "Takstinstrumentet" i form af henstilling over for sælgerkommunerne om en given procent takstreduktion ikke anvendes i 2018, men at KKR Sjælland i stedet opfordrer alle kommuner til at sikre et målrettet arbejde for konstant driftsoptimering med den hensigt at reducere taksterne på de takstbelagte institutioner og stram udgiftsstyring generelt, herunder ved køb hos private udbydere.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Analyserne forelægges ligeledes Handicap- og Psykiatriudvalget til orientering.
Indstilling
Børn og Unge direktøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget drøfter og videresender med bemærkninger til Økonomiudvalget.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  Bodil Knudsen (A), Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Videresendes til Økonomiudvalget uden bemærkninger.
Thomas Clausen (Ø) ønsker at henlede Økonomiudvalget på de tabeller, der viser udgiftsniveauet på de specialiserede områder. Herunder på indikation af underfinansiering.

11. Orienteringssag til Uddannelsesudvalget (O)

11.   Orienteringssag til Uddannelsesudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2013-113206             Dok.nr.: 330-2017-10191                                            Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
a) Evaluering af UJ forløb og Intensive Læringscamps
b) KORA anlysen
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Uddannelsesudvalget orienteres.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  Bodil Knudsen (A), Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Orienteringen taget til orientering.
Johnny Persson (V) orienterede om henvendelse fra Skovbørnehuset.
Johnny Persson (V) orienterede om henvendelse fra Magleby Skolecenter. Henvendelsen vil blive videregivet til kommende fagudvalg.
Udvalget ser meget positivt på de beskrevne evalueringer | og de positive resultater UU og UngSlagelse er rammen for.
Thomas Clausen (Ø) bemærker, at forløbene anvender et stort ressourceforbrug og har en lav "klassekvotient" - og at der for lærings camp nr. 1 er 18 %, der ikke gennemfører.
Thomas Clausen (Ø) fandt ikke, at der af udvalgets tidligere protokoller fremgår udvalgets beslutning om finansiering.
Administrationen bemærkede, at finansiering af forløbene fremgår af udvalgets protokol af 2. maj 2016, 6. juni 2016 og 3. oktober 2016.

12. Punkter til kommende møder (B)

12.   Punkter til kommende møder (B)

Sagsnr.: 330-2014-8615                 Dok.nr.: 330-2017-11367                                            Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget godkender sagsoversigten over punkter til udvalgets kommende møder.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en sagsoversigt over sager til Uddannelsesudvalgets møder.

Sagsoversigten er et overbliks- og planlægningsværktøj. Sagsoversigten er desuden et dynamisk værktøj, hvor sager henover året bliver lagt ind.  Sagsoversigten vil blive fremlagt i revideret form på hvert udvalgsmøde.
Handlemuligheder
Udvalget har følgende handlemuligheder:

a) Udvalget godkender sagsoversigten som den foreligger.
b) Udvalget ændrer i sagsoversigten.

Vurdering
Administrationen vurderer, at sagsoversigten er et vigtigt planlægningsværktøj.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,

1.    at Uddannelsesudvalget godkender sagsoversigten som grundlag for administrationens planlægning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  Bodil Knudsen (A), Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Godkendt.

13. Pressemeddelelser (B)

13.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2014-43001               Dok.nr.: 330-2017-12225                                            Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af dagens udvalgsmøde. 
Baggrund
I forbindelse med revidering af Slagelse Kommunes forretningsorden for Uddannelsesudvalget på mødet den 2. juni 2014, er der i forhold til ”pressemeddelelser” enighed om, at forretningsordenens § 8 bliver suppleret med, at der på hver udvalgsdagsorden er en sag om pressemeddelelser.
Retligt grundlag
Slagelse Kommunes forretningsorden for Uddannelsesudvalget, godkendt den 3. februar 2014 og revideret den 2. juni 2014.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,

1.    at Udvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde. 
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  Bodil Knudsen (A), Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Intet til protokol