2. Opfølgning pr. november Vidtgående specialundervisning & Børn og Unge samt Handleplaner (B)
2. Opfølgning pr. november Vidtgående specialundervisning & Børn og
Unge samt Handleplaner (B)
Sagsnr.: 330-2017-2559 Dok.nr.: 330-2017-692902 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget skal godkende handleplaner på udvalgets
område og videresende til orientering for Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Rapporteringen er udarbejdet, så den giver et enkelt
overblik over udviklingen i udgifter og aktiviteter, ligesom der – hvor det er
muligt – er beregnet gennemsnitspriser på anvendte indsatser. Dermed opbygges
der viden om den aktuelle udvikling i udgifter og aktiviteter, som kan
underbygge beslutninger, der træffes enten i forbindelse med den kvartalsvise
budgetopfølgning eller som et led i den løbende administrative og politiske
styring af områderne.
Vidtgående specialundervisning:
På skoleområdet har vi gennem de seneste år oplevet et
stadigt stigende pres på visiteringen af børn til vidtgående
specialundervisning på specialskoler og i specialklasser. Den seneste opgørelse
viser at ca. 7,8% af vores elever ikke går på en almen skole, men i stedet er
segregeret til et specialtilbud.
Dette betyder, at forbruget har været stigende de seneste
år. Tendensen er fortsat i 2017, hvor vi til trods for en tilførsel på 3,5 mio.
kr. fra almenområdet forventer at komme ud med et merforbrug på 5 mio. kr.
Der har i samme periode været iværksat en række tiltag, der
skulle nedbringe udgifterne til vidtgående specialundervisning, som nogle få
kan nævnes:
· Ændring af visitationsgrundlag
· Justering af takster på specialskolerne
· Oprettelse af enhed for Pædagogisk Udvikling og Inklusion på 0-18
årsområdet
· Samtaler med fokus på inklusion mellem centerchef og skoleledere
· Afholdelse af temadage og konferencer om inklusion
· Kompetenceudvikling af ledere og medarbejdere
Disse tiltag har ikke i tilstrækkelig grad haft den ønskede
effekt og aktivitetsniveauet på området er derfor
forsat væsentlig over det forventede niveau, hvilket presser det økonomiske
rammer for 2018. Samtidig er budgettet til vidtgående specialundervisning sat
ned i 2018 som følge af budgetaftalen for 2016, hvor forhåbningen var, at
ændret visitationspraksis kunne nedsætte antallet af visiterede børn til
specialundervisning.
Det skyldes både at færre end
forventet vender tilbage til undervisning i almenskolen, og at der ses en større
løbende tilgang af nye elever uden for hovedvisitationen i forsommeren end set
tidligere. Således har der været 107 nye sager efter hovedvisitationen i 2017.
Der er derfor brug for at
igangsætte yderligere tiltag for at tilpasse budget og udgiftsniveau. Primo
2018 forelægges derfor, sammen med 1. opfølgning for forventet regnskab 2018,
en ny handleplan med henblik på hurtigt at få taget hånd om udfordringen. I
afsnittet nedenfor er beskrevet de handlemuligheder, som kan bringes i spil.
Den månedlige opfølgning på økonomi og aktiviteter for
vidtgående specialundervisning fremgår af bilag 1.
Månedlig opfølgning Børn og Unge:
På det specialiserede Børne- og
Ungeområde blev der ultimo maj konstateret, at
der forsat er stigende udgifter på det specialiserede børne- og ungeområde.
Derfor blev der foretaget en fornyet vurdering på forventet regnskab for 2017
og på den baggrund igangsat nye handleplansinitiativer.
Der er
udarbejdet notat, der beskriver baggrunden for den stigende udgiftsudvikling,
herunder kort rids af vurderingerne til udvalget henover 2017. Der er endvidere
udarbejdet opfølgende notat, der beskriver de tiltag, som er igangsat for at
skabe bedre styringsgrundlag samt de initiativer og analyser, der er igangsat
for at arbejde videre med de økonomiske udfordringer på området.
Den månedlige opfølgning på økonomi og aktiviteter for det
specialiserede børne- og ungeområde fremgår af bilag 2.
Aktuelle handleplaner – november 2017:
I forlængelse af den samlede
budgetorientering, der blev forelagt Byrådet den 27. november 2017, fremlægges på
alle fagudvalgs møder i december en opdatering af handleplaner for enheder, der
forventer et merforbrug på over 100.000 kr. i 2017.
Formålet med behandlingen er at
sikre, at der for alle enheder med merforbrug er udarbejdet handleplaner, der
bringer balance mellem budget og forventet forbrug senest inden udgangen af
2019.
For Uddannelsesudvalget
drejer det sig om:
8.1 Uddannelse
· 01 Boeslunde Skole
· 02 Dalmose Skole
· 03 Skælskør Skole
· 04 Søndermarkskolen
· 05 PUI
· 06 Fritidsklubben Marievang
8.2 Dagtilbud
· 01 Sct. Mikkels Børnehave
8.3 Produktionsskole over 18 år
· 01 Produktionsskole over 18 år
Oversigt over forventet
merforbrug i 2017 og 2018 for ovennævnte enheder fremgår af bilag 3, mens bilag
4 indeholder handleplaner for de nævnte enheder med beskrivelse af, hvorledes
og hvornår merforbruget forventes afviklet.
Retligt
grundlag
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der skal udarbejdes handleplaner ved
forventet merforbrug på over 100.000 kr. Handleplaner forelægges fagudvalg til
godkendelse i forbindelse med budgetopfølgninger.
Handlemuligheder
Handlemuligheder
vedr. vidtgående specialundervisning fra 2018 og frem:
Skolechefen anbefaler, at der for at kunne skabes balance i
budgettet og styrke styringen af udgifterne på den vidtgående
specialundervisning fremadrettet iværksættes en række handlinger. Handlingerne
falder i 3 kategorier:
· Nedbringelse af udgifter
· Styrket styring og opfølgning
· Overførsel af ressourcer
Frem mod næste udvalgsmøde vil der blive udarbejdet en liste
med uddybende handlemuligheder indenfor de tre kategorier.
Handlemuligheder
vedr. den månedlige rapportering:
Uddannelsesudvalget kan tage den
månedlige rapportering omkring vidtgående specialundervisning og det
specialiserede børne- og ungeområde til efterretning.
Handlemuligheder vedr. handleplaner:
Uddannelsesudvalget kan godkende
handleplanerne eller beslutte, at der skal ændres, f.eks. med uddybende
beskrivelse af tiltag og økonomi, andre handlinger eller ændret tidsfølge.
Vurdering
Vidtgående specialundervisning
Udvikling i forbrug pr. ultimo
november:
Det forventede regnskab opgjort
pr. november måned er beregnet til 155,4 mio. kr., og budgetafvigelsen udviser
derved et merforbrug på 5,0 mio. kr.
Udvikling
i aktiviteter:
Den
vidtgående specialundervisning er stadig et område præget af udfordringer. Dette
skyldes primært den øgede aktivitet på området, hvor de seneste års tendens med
et stigende antal visitationer til specialundervisning umiddelbart ser ud til
at fortsætte. Dette er særligt gældende for de private dagskoler og Autisme
Center Vestsjælland.
Vurdering
af handlemuligheder for vidtgående specialundervisning fra 2018 og frem:
Centerchefen i Center for Skole anbefaler, at alle
potentielle handlemuligheder bringes i spil for at undgå et merforbrug på den
vidtgående specialundervisning i 2018.
En række af handlemulighederne forudsætter en politisk
stillingtagen og vil derfor blive forelagt igen med konkrete forslag til
handlinger, såfremt udvalget godkender, at der arbejdes videre med at analysere
og beskrive handlemulighederne.
I forhold til visitationspraksis,
tilbudsstruktur og økonomiske styringsmodeller anbefales det yderligere, at der
gennemføres en mere dybdegående analyse med brug af ekstern konsulentbistand
for at afdække handlemulighederne nærmere.
Analysen skal, ligesom de øvrige analyser,
der blev besluttet i forbindelse med budgetaftalen for Budget 2018-2021, være
afsluttet i løbet af 1., halvår 2018, således at der kan fremlægges konkrete
anbefalinger senest til budgetforhandlingerne for 2019.
Det specialiserede børne-
og ungeområde
Baseret på det nuværende
forbrugsmønster, kendt aktivitet og prognose for resten af 2017 vurderedes det
forventede regnskab i budgetopfølgningen pr. ultimo november at lande på 228,5
mio. kr. Det samlede merforbrug i 2017 udgør således 26,1 mio. kr., heraf udgør
merforbrug overført fra 2016 5.1 mio. kr.
De væsentligste ændringer i
aktivitetsoversigten under de enkelte aktiviteter skyldes effekten af oprydning
i konteringer jf. Økonomi og Indenrigsministeriets generelle regler for
kontering, samt en større sammenhæng i anvendelsen af servicelovens
bestemmelser og kontoplan.
Derudover er der en væsentlig
stigning i gennemsnitspriserne på Eget værelse og Døgninstitutioner for børn og
unge.
Stigningen i udgifterne til Døgninstitutioner for børn og unge, skyldes en
tilgang af anbringelsessager, samt en stigning i sager, hvor anbringelsen er
overgået fra anbringelse i familiepleje til anbringelse på opholdssted grundet
en udvikling i behovet for professionel behandling af de unges udfordringer.
Der er indsat forklarende
kommentarer i aktivitetsoversigten.
Handleplaner-
dagtilbudsområdet
Der var primo november 2017 tre kommunale daginstitutioner
med et forventet merforbrug i 2017, der overstiger 100.000 kr. Årsagerne til de
forventede merforbrug varierer. Fælles for de tre institutioner er det, at de i
2017 har haft ekstraordinært store og uforudsete personaludgifter.
For at sikre stabiliteten og kvaliteten i de tre dagtilbud har
Center for Børn og Familie understøttet økonomisk således, at institutionerne
bringes tættere på at opnå økonomisk balance.
Center for Børn og Familie har på de centrale konti i 2017
et forventet mindreforbrug på 6,6 mio. kr. Understøttelse af de tre
institutioner vil beløbe sig til i alt ca. 0,85 mio. kr. Da omfordelingen sker
indenfor dagtilbudsområdet er det samlede resultat på dagtilbudsområdet for
2017 uændret.
Den ekstraordinære understøttelse af de tre daginstitutioners
økonomi ledsages af et krav til og en forventning om, at de tre virksomhedsledere
bringer balance i deres økonomi. Status følges tæt af både Center for Børn og
Familie og Center for Økonomi.
På dagtilbudsområdet er der således aktuelt et dagtilbud,
der har et forventet merforbrug på mere end 100.000 kr. og dermed en
handleplan.
Det drejer sig om Sct. Mikkels børnehave, der er en
selvejende institution. Baggrunden for udfordringerne i Sct. Mikkels er, at
institutionen over længere tid har oplevet faldende børnetal.
Administrationen ser med bekymring på den økonomiske
udfordring, som Sct. Mikkels har. Administrationen vurderer på baggrund af den
udarbejdede handleplan, at institutionen får svært ved i tilstrækkelig grad at
få taget hånd om udfordringen. Center for Børn og Familie vil tage kontakt til
bestyrelsen af den selvejende institution for en drøftelse af, hvordan en
økonomisk balance kan opnås.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Børn og Familie og Centerchef for Skole
indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Den månedlige rapportering tages til efterretning
2.
at Handlemulighederne vedr. den vidtgående specialundervisning fra 2018 og
frem tages til efterretning
3. at Handleplaner
godkendes.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 4. december 2017:
Fraværende:
Johnny Persson (V), Thomas Clausen (Ø)
Første "at" taget til efterretning.
Andet "at" taget til efterretning. Bodil Knudsen
(A) tog forbehold for de skitserede handlemuligheder.
Tredje "at" godkendt. Niels Christian Nielsen (A)
tog forbehold for de fremlagte handleplaner.