Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (2018-2021) – Referat – 15. september 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238               Dok.nr.: 330-2021-59509                                            Åbent

Kompetence: Udvalget for specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal godkende dagsordenen.

Indstilling

 Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender dagsordenen.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 15. september 2021:

Fraværende:  Christopher Trung (V), Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen (V)

Godkendt.

2. Månedsopfølgning september 2021 - Specialcenter Slagelse (B)

2.     Månedsopfølgning september 2021 - Specialcenter Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2021-13578               Dok.nr.: 330-2021-259848                                          Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan beslutte at godkende månedsopfølgningen og herunder økonomiske handleplaner vedlagt som bilag 1 for Specialcenter Slagelse.

Sagens indhold

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser har på udvalgsmødet den 3. februar 2021, pkt. 4 efterspurgt månedsopfølgning for resten af 2021 for Specialcenter Slagelse som følge af virksomhedens økonomiske udfordringer.

Specialcenter Slagelse forventer på nuværende tidspunkt et merforbrug i 2021 på -6,3 mio. kr. Ved budgetopfølgning 3 i august forventedes et merforbrug på -5,6 mio. kr.

Stigningen i merforbruget skyldes primært tilbuddet på Rosenkildevej 87-89. Udviklingen i denne samt øvrige handleplaner gennemgås i det følgende afsnit.

Specialcentret arbejder fortsat med handleplaner på de seks tilbud:

-      §107, Rosenkildevej 67

-      §104 Slagelse, Rosenkildevej 83

-      §§105/85, Rosenkildevej 87-89

-      §§105/85, Rosenkildevej 97

-      §§105/85, Fasanstien

-      §§105/85, Park Allé

Disse handleplaner er vedlagt sagen i bilag 1.

Status handleplaner

Rosenkildevej 67

Handleplanen forløber planmæssigt, dvs. der fortsat forventes balance på tilbuddet i 2021.

Rosenkildevej 83

Handleplanen forløber planmæssigt. Årets resultat for 2021 forventes forbedret med 0,4 mio. kr. i forhold til forrige handleplan.

Rosenkildevej 87-89

Handleplanen forløber ikke planmæssigt. Årets resultat er forringet med 1,0 mio. kr. i forhold til forrige handleplan, det vil sige, at der nu forventes et merforbrug på 6,1 mio. kr. i 2021. Den nye forventning skyldes tab af borgere, uden det har været muligt at afsætte pladsen til anden side samt færre takstforhøjelser end ventet. 

Rosenkildevej 97

Handleplanen forløber ikke planmæssigt. Årets resultat er forringet med 0,7 mio. kr. i forhold til forrige handleplan, selvom en ny borger flytter ind i oktober og derved giver flere takstindtægter. Årsagen til forringelsen i forventet resultat er tab af borger, uden det har været muligt at afsætte pladsen til anden side.

Fasanstien

Handleplanen forløber ikke planmæssigt. Årets resultat er forringet med 0,2 mio. kr. i forhold til forrige handleplan. Der forventes nu et større merforbrug som følge af et højt sygefravær, der har betydet ekstraudgifter til mertimer og ekstern vikarassistance.

Park Allé

Handleplanen forløber ikke planmæssigt. Årets resultat er forringet med 0,2 mio. kr. i forhold til forrige handleplan. Der forventes nu et større merforbrug som følge af dyrere ferieafvikling i forhold til forventet, samt at der forventes merforbrug af vikarer i sidste del af 2021. 

Tilbuddet har fortsat store udfordringer med tomme pladser.

Handleplanerne indeholder på forskellig vis elementer af genforhandling af takster for enkeltborgere som følge af disses ændrede behov. Både i forhold til Slagelse Kommune og andre kommuner. Der er forbundet stor usikkerhed i forhold til resultatet af disse forhandlinger, der beror på forskelligrettede interesser hos parterne.

Omkostningerne forbundet med bostedets drift og hermed takstniveauet er et centralt element i analyserne af �Fremtidens tilbud�, hvilket også kan få indflydelse på effektueringen af handleplanerne.

Tomgangspladser – drøftelser med Center for Sundhed og Ældre

CHP og CSÆ havde før sommerferien afklarende møder omkring muligheden for, at CSÆ kunne benytte boliger på Park Alle, da Forebyggelses- og Seniorudvalget havde besluttet, at der skulle være 1 aflastningsplads i Skælskør.

FSU har på augustmødet imidlertid besluttet, at pladsen etableres på Hjemmet ved Noret, men at der skal arbejdes videre med CHP omkring samarbejde. CSÆ og CHP har aftalt møde herom medio september 2021.

Det strategiske arbejde omkring ledige almene boliger indgår i masterplansarbejdet omkring fremtidens tilbud.

Retligt grundlag

Styrelsesloven og kommunens regler for økonomistyring og ledelsestilsyn.

Handlemuligheder

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan vælge at godkende månedsopfølgningen.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at månedsopfølgningen godkendes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Handleplansinitiativerne forventes at give personalemæssige konsekvenser, idet der arbejdes med personaletilpasning og reduktion af sygefraværet.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Månedsopfølgningen for Specialcenter Slagelse godkendes. 

Bilag

330-2021-280446

Bilag 1 - Handleplaner august 2021, Specialcenter Slagelse

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 15. september 2021:

Fraværende:  Christopher Trung (V)

Godkendt.

3. Projekt Styrket Pårørendesamarbejde under Specialcenter Slagelse(O)

3.     Projekt Styrket Pårørendesamarbejde under Specialcenter Slagelse(O)

Sagsnr.: 330-2021-36016               Dok.nr.: 330-2021-274762                                          Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget orienteres om projekt omkring udvikling af pårørendesamarbejdet under Specialcenter Slagelse.

Sagens indhold

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser besluttede i deres møde den 7. april 2021, at der skulle udarbejdes initiativer vedrørende styrket pårørendesamarbejde samt, at de allerede igangsatte initiativer og arbejde i virksomhederne hos Center for Handicap og Psykiatri blev inddraget.

Udvalget godkendte i deres møde 2. juni 2021 at iværksætte udarbejdelsen af en status på pårørendesamarbejdet inden for Center for Handicap og Psykiatri. Formålet med en samlet status er at tilvejebringe et fælles overblik over både de nuværende rammer samt de igangsatte initiativer i forhold til pårørendesamarbejde på tværs af virksomhederne indenfor Center for Handicap og Psykiatri.

Til udvalgets orientering fremlægges hermed eksempel på det igangsatte arbejde i virksomhederne hos Center for Handicap og Psykiatri i form af Projekt Styrket pårørendesamarbejde hos Specialcenter Slagelse. Projektbeskrivelse med bilag vedlægges som bilag.

En samlet status på tværs af virksomhederne indenfor Center for Handicap og Psykiatri planlægges færdig primo 2022 til forelæggelse for det kommende udvalg samt råd. Den samlede status skal fungere som fælles vidensplatform for en temadrøftelse mellem udvalg og råd om pårørendesamarbejdet under Center for Handicap og Psykiatri.

Udvalget har endvidere bragt forslag om etablering af pårørendevejlederfunktion under Center for Handicap og Psykiatri ind i budgetprocessen i forhold til Budget 2022.

Retligt grundlag

Lov om social service § 16

Handlemuligheder

Udvalget kan tage sagen til orientering.

Vurdering

Projektets erfaringer vil indgå i det videre arbejde omkring pårørendesamarbejde på tværs af virksomhederne indenfor Center for Handicap og Psykiatri.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at sagen tages til orientering

Bilag

330-2021-275115

SPS Projektbeskrivelse Styrket Pårørendesamarbejde

330-2021-275113

Bilag 1 til SPS Projektbeskrivelse: Styrket Pårørendesamarbejde

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 15. september 2021:

Fraværende:  Christopher Trung (V)

Til orientering.

4. Orientering om merforbrug på RCS (O)

4.     Orientering om merforbrug på RCS (O)

Sagsnr.: 330-2020-156900             Dok.nr.: 330-2021-286059                                          Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget orienteres om merforbruget på RCS.

Sagens indhold

Rusmiddelcenteret har ved budgetopfølgning for udgangen af juli måned 2021 indmeldt et merforbrug på 2.888.645 kr.

Merforbruget skyldes hovedsageligt 3 forhold:

·         Øgede omkostninger i forbindelse med indskrivninger med ny indskrivningstakst (1.027.787 kr.)

·         Iværksat og videreført prøvehandling med Lokalteamet (1.639.5358 kr.)

·         Overført manglende betaling for anonym alkoholbehandling ved Alfa i 2020 (221.500 kr.)

På Udvalgsmødet deltager virksomhedsleder Eddie Göttsch under behandling af punktet.

Retligt grundlag

Servicelovens § 101

Handlemuligheder

Udvalget kan tage orienteringen til efterretning

Udvalget kan anmode om yderligere uddybende beskrivelse i form af en handleplan.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at orienteringen tages til efterretning.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ikke beskrevet.

Tværgående konsekvenser

Ingen

Indstilling

Social- og Projektchefen  indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser tager orienteringen til efterretning.

Bilag

330-2021-320771

Redegørelse for merforbrug - september 2021

330-2021-335333

Notat vedr. Lokalteamet til USB - 14. september 2021 (002)

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 15. september 2021:

Fraværende:  Christopher Trung (V)

Til efterretning.

Bilag om Lokalteam udleveret på mødet og tilføjet referatet.

5. Status på Projekt " En Ny Start" - Housing First for Unge (O)

5.     Status på Projekt " En Ny Start" - Housing First for Unge (O)

Sagsnr.: 330-2021-62727               Dok.nr.: 330-2021-269389                                          Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser gives en orienterende status på Projekt �En Ny Start� – Housing First for unge.

Projektmedarbejdere fra Forsorgscenter Toften deltager under punktet.

Sagens indhold

Slagelse Kommune har de seneste år oplevet en markant stigning i antallet af hjemløse herunder særligt en stigning af hjemløse unge. Dette gør, at Slagelse Kommune har det største antal hjemløse i Region Sjælland. Derfor er hjemløshed og social udsathed underlagt politisk bevågenhed blandt andet via det politiske pejlemærke Hjemløshed og Udsatte.

Som ét ud af flere initiativer der er iværksat for få vendt udviklingen er: Projekt �En Ny Start�- Housing First for Unge. Projektet er målrettet unge mellem 14 og 24 år i Slagelse Kommune og har til formål at støtte og kvalificere samt videreudvikle Slagelse Kommunes arbejde og samarbejde med og omkring unge, der er hjemløse samt unge i risiko for hjemløshed.

Projektet består af 6 delelementer:

1.    Opsporing

2.    Helhedsorienteret handleplan

3.    Styrket boligindsats

4.    Kompetenceopbygning

5.    Styrket samarbejde med civilsamfund

6.    Styrket samarbejde med lokalpsykiatrien

Projektet er organiseret med en tværgående kommunal styregruppe og projektgruppe, 2 projektmedarbejdere samt en ekstern projektleder.

Projektperiode: 1. august 2020- 31. december 2021. Projektet er forlænget til 31. maj 2022 og finansieres via satspuljemidler.

Det nationale Forsknings – og Analysecenter for velfærd VIVE følger- og samler op på resultaterne fra de 4 kommuner, der har del i satspuljemidlerne. I vedlagte notat (bilag A) fremgår VIVEs foreløbige status for implementeringen af Housing First- indsatsen på tværs af de deltagende kommuner (Faaborg –Midtfyn, Næstved, Odense, Slagelse).

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan drøfte de foreløbige resultater af projektet i Slagelse Kommune.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at projektet bidrager til et tværkommunalt fokus på opsporing og tværkommunalt samarbejde omkring forebyggelse af unge i risiko for hjemløshed i Slagelse Kommune.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Projektet er finansieret via satspuljemidler på kr. 2.95 mio. kr.

Tværgående konsekvenser

Projektets resultater har desuden relevans for:

·         Børne- Ungeudvalget

·         Social- og Beskæftigelsesudvalget

·         Kultur- og Fritidsudvalget

·         Udsatterådet

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller:

·         At Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser tager orienteringen til efterretning.

Bilag

330-2021-271501

Samlet Housing First for Unge_Statusrapport_Juni_2021 (Bilag A)

330-2021-335750

210915 Status på Projekt En Ny Start USB

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 15. september 2021:

Fraværende:  Christopher Trung (V)

Til efterretning.

Bilag udleveret på mødet i form af powerpoint, er tilføjet referatet.

6. Presse (B)

6.     Presse (B)

Sagsnr.: 330-2018-3626                 Dok.nr.: 330-2021-59497                                            Åbent

Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 15. september 2021:

Fraværende:  Christopher Trung (V)

Ingen pressemeddelelser

7. Næste møde (O)

7.     Næste møde (O)

Sagsnr.: 330-2018-3628                 Dok.nr.: 330-2021-59480                                            Åbent

Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

·         6. oktober 2021

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 15. september 2021:

Fraværende:  Christopher Trung (V)

Den 6. oktober 2021

8. Gensidig orientering (O)

8.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2018-3623                 Dok.nr.: 330-2021-59561                                            Åbent

Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatsers medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Baggrund

1.    Orientering fra udvalgsformand

2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer

3.    Orientering fra administrationen:

Udmøntning af Budget 2021-2024 – 37 mio. kr.

Den 3. september 2021 blev udmøntning af budget 2021-2024 - fordelingen af 37 mio.kr. meldt ud til alle berørte enheder.

Center for Handicap- og Psykiatris andel fremgår af nedenstående tabel:

37 mio. kr. andel

21-priser

22-priser

2021

2022

2023

2024

2025

 

 

 

 

 

 

Økonomiudvalget

 

 

 

 

 

Tværgående aktiviteter – konto 6

-76

-89

-88

-88

-87

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Udvalget for specialiserede Borgerindsatser

Myndighed CHP– konto 5

-2.904

-3.559

-3.694

-3.695

-3.783

Myndighed - Misbrug

-181

-211

-211

-212

-211

Reduktionerne skal findes ved optimering af forbrug, gennemgang af aftaler og vurdering af alternativer hertil mv. Opmærksomheden henledes på overførselsreglerne, herunder at implementering og effektuering af tiltagene, derfor kan planlægges over flere år.

Frem til BO4, der fremlægges for udvalget den 3. november 2021, vil der bliver arbejdet på forslag til processen for udmøntning og den konkrete tiltag.

6 - 8 skæve boliger Toften

Ansøgning om tilskud til Bolig- og Planstyrelsen er modtaget fra KFUM Sociale Arbejde sammen med forslag til vedtægter for den almene boligforening Toften. Vedtægterne er nu til godkendelse, og ansøgning om tilskud forelægges til politisk behandling på udvalgsmødet til oktober. Ansøgningen skal godkendes af Byrådet inden den indsendes til Bolig- og Planstyrelsen.

Status på forhandlingskonsulentens arbejde

Orientering omkring forhandlingskonsulentens arbejde indsats og effekt efter forespørgsel fra Palle Kristiansen, DF

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser orienteres.

Bilag

330-2021-335332

Matchkonsulent i CHP

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 15. september 2021:

Fraværende:  Christopher Trung (V)

Til efterretning.

Bilag udleveret på møde om matchkonsulent er tilføjet referatet.

9. Godkendelse af referat (B)

9.     Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2019-55516               Dok.nr.: 330-2021-59530                                            Åbent

Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget for specialiserede Borgerindsatser skal godkende referatet.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender referatet.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 15. september 2021:

Fraværende:  Christopher Trung (V)

Godkendt.