Møde i udvalget d. 6. juni 2017
15. Vedr. afslutning og evaluering af "Gør en god skole bedre" (B)
Sagsnr.: 330-2017-33953 Dok.nr.: 330-2017-315858 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget beslutter at Gør en god skole bedre
afsluttes samt opfordre skolerne til, at der forsat skal arbejdes med
uddannelsesparathed og anbefaler, at der sker forældreinddragelse gennem
samarbejdet i og med skolebestyrelserne. Desuden anbefales det, at skolerne
lader sig inspirere af de tiltag og aktiviteter som andre skoler har afprøvet
jf. hvidbog.
Baggrund
Uddannelsesudvalget besluttede i udvalgsmøde den 27. oktober
2015, at igangsætte en proces for skolebestyrelser. Forud var der identificeret
en række udfordringer i Slagelse kommune, hvoraf to er særligt knyttet til
Center for Skoles kerneområder.
De to udfordringer er:
·
Folkeskolen gør en god skole bedre
·
Overgangen til ungdomsuddannelse
Den proces som Uddannelsesudvalget besluttede at igangsætte,
havde til formål at etablere et fælles forum, for at inddrage relevante
ressource personer og skabe en dialog om fremtiden skole både i et fælles forum
og efterfølgende lokalt på skolerne.
Der har som del af processen været afholdt to fælles
samlinger i 2016, med deltagelse af repræsentanter fra alle skolebestyrelserne,
ledelser, uddannelsesudvalgsmedlemmer, borgmester samt administration. I begge
samlingerne har der været oplæg til fælles inspiration fra videnspersoner og
der har været tilrettelagt drøftelser mellem deltagerne, som har afstedkommet
en lang række ideer til, hvordan der kan arbejdes videre i forhold til temaerne
Gør en god skole bedre og uddannelsesparathed.
Som afslutning på samlingerne blev det besluttet, at der
specifikt skulle arbejdes videre lokalt på egen skole med temaet
uddannelsesparathed og at der efterfølgende skulle evalueres på arbejdet.
Efterfølgende har skolebestyrelser besvaret spørgsmål om,
hvordan man har arbejdet med temaet uddannelsesparathed, hvilke effekter det
har givet og om der er noget særligt de vil fremhæve.
Bilag er 1 er en hvidbog med sammenfatning og kommentarer
fra skolebestyrelsernes tilbagemeldinger. Bilag 2 er alle indkomne besvarelser.
Besvarelserne viser, at på alle skoler er der arbejdet med
temaet uddannelsesparathed og gør en god skole bedre og, at der er arbejdet
meget forskelligt med emnerne, men også at der er gennemgående elementer, som
de fleste af skolerne på, hver deres måde har arbejdet med. Herunder:
·
Forældreinddragelse ansvar og tydelighed.
·
Skolebestyrelserne som centrale og engagerede medspillere.
·
Elevernes bevidstgørelse om egne muligheder og ansvar.
·
Tidlig indsats som en forudsætning for uddannelsesparathed.
·
Systematisk og målrettet indsatser - som en forudsætning for
succes.
·
Brobygning som særligt fokusområde både internt og med eksterne
samarbejdspartnere.
·
Synlig læring som et gennemgående systematik læringsredskab.
·
Medarbejderinddragelse omkring gør en god skole bedre og
uddannelsesparathed.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning og
beslutter at afslutte Gør en god skole bedre herunder med beskrevne
anbefalinger.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at forløbet, hvor
skolebestyrelserne sammen med uddannelsesudvalget i fællesskab har formået at
sætte emnerne gør en god skole bedre og uddannelsesparathed på dagsordenen
har bevirket, at der er skabt en fælles konsensus og forståelse for, at det
ikke blot er en enkeltstående indsats, som er løsningen, men at der skal
arbejdes langsigtet med mål og indsatser og, at det er vigtig at forankre
initiativerne og dialogen lokalt i skolen. Samarbejde med forældre er et kernepunkt
og skolerne og skolebestyrelserne har formået at inddrage forældrene
konstruktivt i arbejdet. Evalueringen viser, at der med succes kan igangsættes
en bevægelse som inddrager skolebestyrelserne i at finde nye veje og ved at
skabe rum og tillid kan skolerne løfte opgaven lokalt, og som på bedste vis
afspejler de forskellighederne, der kendetegner den enkelte skole og
skolebestyrelse.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1. at Uddannelsesudvalget
beslutter at Gør en god skole bedre afsluttes samt opfordre skolerne til, at
der forsat skal arbejdes med uddannelsesparathed og anbefaler, at der sker
forældreinddragelse gennem samarbejdet i og med skolebestyrelserne. Desuden
anbefales det, at skolerne lader sig inspirere af de tiltag og aktiviteter som
andre skoler har afprøvet jf. hvidbog.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 6. juni 2017:
Fraværende:
Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Godkendt.