Møde i udvalget d. 6. juni 2017

15.   Vedr. afslutning og evaluering af "Gør en god skole bedre" (B)

Sagsnr.: 330-2017-33953               Dok.nr.: 330-2017-315858                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget beslutter at ”Gør en god skole bedre” afsluttes samt opfordre skolerne til, at der forsat skal arbejdes med uddannelsesparathed og anbefaler, at der sker forældreinddragelse gennem samarbejdet i og med skolebestyrelserne. Desuden anbefales det, at skolerne lader sig inspirere af de tiltag og aktiviteter som andre skoler har afprøvet jf. hvidbog.
Baggrund
Uddannelsesudvalget besluttede i udvalgsmøde den 27. oktober 2015, at igangsætte en proces for skolebestyrelser. Forud var der identificeret en række udfordringer i Slagelse kommune, hvoraf to er særligt knyttet til Center for Skoles kerneområder.
De to udfordringer er:
· Folkeskolen – gør en god skole bedre
· Overgangen til ungdomsuddannelse
Den proces som Uddannelsesudvalget besluttede at igangsætte, havde til formål at etablere et fælles forum, for at inddrage relevante ressource personer og skabe en dialog om fremtiden skole både i et fælles forum og efterfølgende lokalt på skolerne.
Der har som del af processen været afholdt to fælles samlinger i 2016, med deltagelse af repræsentanter fra alle skolebestyrelserne, ledelser, uddannelsesudvalgsmedlemmer, borgmester samt administration. I begge samlingerne har der været oplæg til fælles inspiration fra videnspersoner og der har været tilrettelagt drøftelser mellem deltagerne, som har afstedkommet en lang række ideer til, hvordan der kan arbejdes videre i forhold til temaerne ”Gør en god skole bedre” og ”uddannelsesparathed”.
Som afslutning på samlingerne blev det besluttet, at der specifikt skulle arbejdes videre lokalt på egen skole med temaet ”uddannelsesparathed” og at der efterfølgende skulle evalueres på arbejdet.
Efterfølgende har skolebestyrelser besvaret spørgsmål om, hvordan man har arbejdet med temaet uddannelsesparathed, hvilke effekter det har givet og om der er noget særligt de vil fremhæve.
Bilag er 1 er en hvidbog med sammenfatning og kommentarer fra skolebestyrelsernes tilbagemeldinger. Bilag 2 er alle indkomne besvarelser.
Besvarelserne viser, at på alle skoler er der arbejdet med temaet ”uddannelsesparathed” og ”gør en god skole bedre” og, at der er arbejdet meget forskelligt med emnerne, men også at der er gennemgående elementer, som de fleste af skolerne på, hver deres måde har arbejdet med. Herunder:
· Forældreinddragelse – ansvar og tydelighed.
· Skolebestyrelserne som centrale og engagerede medspillere. 
· Elevernes bevidstgørelse om egne muligheder og ansvar.
· Tidlig indsats – som en forudsætning for uddannelsesparathed.
· Systematisk og målrettet indsatser - som en forudsætning for succes.
· Brobygning – som særligt fokusområde både internt og med eksterne
samarbejdspartnere.
· Synlig læring – som et gennemgående systematik læringsredskab.
· Medarbejderinddragelse omkring gør en ”god skole bedre” og uddannelsesparathed.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning og beslutter at afslutte ”Gør en god skole bedre” herunder med beskrevne anbefalinger.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at forløbet, hvor skolebestyrelserne sammen med uddannelsesudvalget i fællesskab har formået at sætte emnerne ”gør en god skole bedre” og ”uddannelsesparathed” på dagsordenen har bevirket, at der er skabt en fælles konsensus og forståelse for, at det ikke blot er en enkeltstående indsats, som er løsningen, men at der skal arbejdes langsigtet med mål og indsatser og, at det er vigtig at forankre initiativerne og dialogen lokalt i skolen. Samarbejde med forældre er et kernepunkt og skolerne og skolebestyrelserne har formået at inddrage forældrene konstruktivt i arbejdet. Evalueringen viser, at der med succes kan igangsættes en bevægelse som inddrager skolebestyrelserne i at finde ”nye” veje og ved at skabe rum og tillid kan skolerne løfte opgaven lokalt, og som på bedste vis afspejler de forskellighederne, der kendetegner den enkelte skole og skolebestyrelse.    
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Uddannelsesudvalget beslutter at ”Gør en god skole bedre” afsluttes samt opfordre skolerne til, at der forsat skal arbejdes med uddannelsesparathed og anbefaler, at der sker forældreinddragelse gennem samarbejdet i og med skolebestyrelserne. Desuden anbefales det, at skolerne lader sig inspirere af de tiltag og aktiviteter som andre skoler har afprøvet jf. hvidbog.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Godkendt.