Møde i udvalget d. 12. august 2019

9.     Orientering om 225-timersreglen (O)

Sagsnr.: 330-2019-57265               Dok.nr.: 330-2019-325491                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres her om 225-timersreglen samt antallet af aktivitetsparate borgere, der er omfattet af og undtaget fra reglen.
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget har stillet følgende spørgsmål:
a)    Procedure vedr. generel information til borgere, der er omfattet af 225-timersreglen, om hvem der har kompetencen til at afgøre sagen om fradrag i kontanthjælpen på grund af reglen
b)    Orientering om regelsættet for, hvordan man som ikke-jobparat kontanthjælpsmodtager alligevel omfattes af 225-timers reglen
c)    Hvor mange ikke-jobparate kontanthjælpsmodtagere er omfattet af 225-timers reglen?
d)    Hvor mange ikke-jobparate kontanthjælpsmodtagere får nedsat kontanthjælp på grund af 225-timers reglen?
Besvarelse af punkt a og b
Spørgsmål a og b blev senest besvaret ved Social- og Beskæftigelsesudvalgets møder den 3. december 2018 (punkt 17, lukket punkt) og 7. januar 2019 (punkt 7). I det følgende gengives teksten fra disse møder.
Jobcenterets vurdering i forhold til 225-timers reglen
Formålet med 225-timersreglen er, at det skal kunne betale sig at arbejde. Derfor er udgangspunktet, at borgere, der har modtaget kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse fra 1. april 2017 løbende skal opfylde kravet om 225 timers arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder. Ellers kan ydelsen nedsættes og hvis borger er gift, kan den helt bortfalde. Det er kun almindeligt ustøttet arbejde, der tæller. Virksomhedspraktik og løntilskud tæller således ikke med. Hvorvidt en borgers ydelse bortfalder eller nedsættes, afhænger af, om borger er gift og hvilken ydelse, borgeren modtager.
Borgeren får igen ret til den fulde ydelse (kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse), når borgeren har arbejdet mindst 225 timer de seneste 12 kalendermåneder. Alle timerne skal ligge efter, at ydelsen er bortfaldet/nedsat. Perioden, hvor borgeren skal opfylde arbejdskravet, kan forlænges med perioder, hvor borgeren ikke har kunne udnytte sine arbejdsmuligheder – fx pga. graviditet, uddannelse, værnepligt, dokumenteret sygdom mv.
Undtagelsesgrunde
Alle borgere, der modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse er som udgangspunkt omfattet af 225 timers-reglen.
Der er dog undtagelser, hvor en person undtages fra 225 timers-reglen:
·         Jobcentret vurderer, at borgerens arbejdsevne er så begrænset, at borgeren ikke kan arbejde 225 timer inden for 12 kalendermåneder.
·         Jobcentret er ved at vurdere, om borgeren er på vej i ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension.
·         Borgeren er under forrevalidering.
For flere eksempler på undtagelser henvises til bilag 4 ”Jobcenterets interne arbejdsgang vedr. 225-timersreglen”.
Orientering af borgere sker løbende, både mundtligt og skriftligt og kan ikke adskilles fra proceduren for vurdering af, om borgeren opfylder 225 timers-reglen.
Mundtlig orientering til borgerne
Selve proceduren på Jobcentret er, at alle kontanthjælpsmodtagerne ved første visitationssamtale/henvendelse til Jobcentret bliver vurderet til at være jobparate eller aktivitetsparate ud fra den samlede situation. Her bliver borgeren også orienteret mundtligt omkring 225-timersreglen.
Der bliver ved hver personlig jobsamtale med borgeren, foretaget en individuel, konkret vurdering vedr. 225 timers-reglen. Denne vurdering vil altid indgå i borgerens sag og borgeren vil blive mundtligt vejledt omkring dette.
I forbindelse med nye undtagelser, forlængelser af undtagelser eller ophør af undtagelser, skal sagsbehandleren skrive en vurdering i borgerens sag, orientere borgeren og oprette fravær i borgerens sag.
Skriftlig orientering til borgerne
Rådgivning og Udbetaling vil altid sende et varslingsbrev og senere i forløbet et partshøringsbrev til borgeren inden borgeren ”falder for” 225-timersreglen og ydelse i givet fald nedsættes. Disse breve afsendes automatisk, alt efter hvilke oplysninger der er registreret i IT-systemerne. Der er tale om standardbreve, der anvendes i hele landet. Borgeren har derfor mulighed for at orientere sig, blandt andet ved disse varslings- og partshøringsbreve inden en eventuelt nedsættelse af ydelsen.
Det skal ligeledes bemærkes, at Jobcentrets vejledning og sagsforløb også fremgår af borgerens ”min plan”. Hermed fremgår det journaliserede også som en del af den information, som borgeren modtager.
Journalisering af oplysninger om hhv. mundtlig og skriftlig orientering til borgerne
Er en borger omfattet af 225-timersreglen, vil der altid blive vejledt omkring dette. Det noteres i borgerens journal, at dette er sket.
Borgeren vil i denne forbindelse blive vejledt omkring jobsøgning, med henblik på at opnå ordinær ansættelse, eller de 225 timer, der kræves for ikke at få reduceret i ydelsen. Vurderes det, at borgeren har brug for yderligere støtte, vil der blive henvist til en jobkonsulent i forhold til virksomhedspraktik eller anden relevant hjælp og vejledning. En sådan jobkonsulent vil være behjælpelig med at støtte borgeren i at få ordinært lønnede jobtimer.
Besvarelse af punkt c
Der er i alt 1661 borgere, der er vurderet aktivitetsparate (kontanthjælp over/under 30 og integrationsydelse over/under 30) (kilde: jobindsats, juni 2019).
Heraf er de 1009 borgere, undtaget 225-timersreglen (kilde: jobindsats, juli 2019), hvormed der i alt er ca. 652 ikke-jobparate kontanthjælpsmodtagere, der er omfattet af 225-timersreglen.
Besvarelse af punkt d
Det er desværre ikke muligt at trække disse oplysninger i vores systemer.
Retligt grundlag
Lov om aktiv socialpolitik § 13f
Bek. Nr. 310 af 30/3-2016 – ”bekendtgørelsen om kommunernes pligt til varsling, vejledning m.v. af modtagere af integrationsydelsen eller uddannelses- eller kontanthjælp, hvis hjælp kan bortfalde eller blive nedsat som følge af 225-timersreglen”
Vejledning nr. 10310 af 20/12-2016 – ” vejledning om 225-timers reglen for ægtepar og ugifte, der modtager hjælp efter aktiv socialpolitik § 11”.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen
Bilag
Ankestyrelsens praksisundersøgelse om 225-timersreglen
Arbejdsmarked og rekrutterings vejledning 10310
Ankestyrelsens principafgørelse 6-17
Ankestyrelsens principafgørelse 98-17
Oversigt over breve der udsendes vedr. 225-timersreglen
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 12. august 2019:
Fraværende:  Palle Kristiansen (O)
Sagen genoptages med udgangspunkt i at fremskaffe yderligere oplysninger til punkt d.