Møde i udvalget d. 6. maj 2019

8.     Retskrav på permanent bolig til flygtninge bortfalder (B)

Sagsnr.: 330-2014-68060               Dok.nr.: 330-2019-180737                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte om ændret lovgivning for boligplacering af flygtninge medfører, at administrationen fortsat skal arbejde for, at nyankomne flygtninge modtager kommunal bistand til at flytte fra en midlertidig til en permanent bolig i kommunen. 
Baggrund
Folketinget har vedtaget en række nye regler på udlændinge- og integrationsområdet. Ændringerne er en følge af lovforslag L 140, som blev vedtaget af Folketinget 21. februar 2019.
En af de ændringer, der er trådt i kraft den 1. marts 2019 er at flygtninge og deres familie sammenførte, som ankommer til kommunen efter 1. marts 2019, ikke har et retskrav på kommunal bistand og tilbud om permanent bolig.
Kommunen har for nye flygtninge alene pligt til at anvise midlertidige opholdssteder eller boliger. Dette udelukker dog ikke at kommunen kan anvise en permanent bolig, hvis dette er muligt.
Daværende Beskæftigelses- og Integrationsudvalg har senest den 8. marts 2016 vedtaget en række principper for boligplacering af integrationsflygtninge, som administrationen arbejder efter. Udvalget har desuden godkendt principper for indgåelse lejemål med private udlejere den 5. april 2016, og evalueret disse principper den 15. maj 2017.
Principperne fremgår af bilag 1.
Kommunen skal i år modtage 12 flygtninge og et ukendt antal familiesammenføringer. Der er indtil videre kun varslet ankomst af 2 flygtninge til kommunen, som er omfattet af lovens ændring.
For de flygtninge, der er visiteret til en kommune inden 1. marts 2019, er de praktiske opgaver ved indflytning i permanent bolig f.eks. at:
·         sørge for opskrivning i kommunens boligselskaber efter anvisningsbestemmelserne om tildeling af ledig lejlighed, beliggende udenfor ghettoområderne.
·         administration og samarbejde med boligselskaberne om tildeling af lejemål.
·         yde vejledning om rettigheder og pligter i forbindelse med indgåelse af lejemål.
·         behandling af lån til indskud, bistå ved ansøgning om boligsikring m.v.
·         udbetale hjælp til flytning og etablering i bolig efter integrationsloven.
·         bistå ved besigtigelse af bolig og sikre nødvendig rådgivning om brug af bolig, herunder beboerregler/husordensreglement m.v.
Retligt grundlag
Integrationsloven.
Handlemuligheder
1)    Udvalget kan beslutte, at administrationen fortsat tilbyder flygtninge hjælp til permanent boligplacering. Opskrivning på venteliste og hjælp ydes på lige vilkår med andre boligsøgende borgere.
2)    Udvalget kan beslutte, at flygtninge og deres familie sammenførte ikke tilbydes kommunal bistand til permanent boligplacering.
Vurdering
På grund af det lave antal varslede modtagelser i 2019 vurderes lovændringen stort set betydningsløs for boligkapaciteten i almene lejemål i Slagelse.
Den administrative opgave med at forklare flygtninge, hvorfor der ikke kan ydes kommunal vejledning om en permanent bolig vurderes at svare nogenlunde til arbejdet med at yde hjælp til en permanent bolig.
Såfremt flygtningen selv finder en passende permanent bolig skal administrationen fortsat behandle økonomiske ansøgninger til indskud m.v.
Permanent boligplacering er billigere for kommunen end midlertidig boligplacering, og anbefales derfor videreført.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udgifter til midlertidige boliger er en ren kommunal udgift.
Når boligen er i brug, betaler flygtningen en sats, som fastsættes ved lov.
Denne sats dækker sjældent de faktiske udgifter.
De kommunale udgifter til midlertidige boliger er senest beskrevet i notat af 1. marts 2019, som er sendt til Byrådets orientering den 12. marts 2019. Det fremgår af notatet, at kommunens udgifter til midlertidige boliger i år forventes at udgøre 0,6 mio. kr.
Såfremt udvalget beslutter forslag 2 må det forventes, at de kommunale udgifter til midlertidige boliger vil stige ultimo året og i næstkommende budgetperiode.
I permanente lejemål betaler flygtningen hele boligudgiften af sin forsørgelsesydelse og evt. boligsikring. Hjælp til indskudslån ydes med krav om tilbagebetaling.
Det er derfor billigst for kommunen, at flygtninge bor i permanente lejemål.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget beslutter handlemulighed 1 eller 2.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. april 2019:
Fraværende: 
Udsættes med ønske om yderligere belysning.
Administrationens bemærkninger:
Efter Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde den 8. april er der udarbejdet supplerende notat af 2. maj 2019 for yderligere belysning af sagen.
Indstilling
Centerchef for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget beslutter handlemulighed 1.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. maj 2019:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter, at administrationen fortsat tilbyder flygtninge hjælp til permanent boligplacering.
Opskrivning på venteliste og hjælp ydes på lige vilkår med andre boligsøgende borgere.