6. Fleksibel udlejning, fortrinsret ved indtægtsnedgang samt mulighed for frivillige beboerindskudslån (B)
6.     Fleksibel udlejning, fortrinsret ved indtægtsnedgang samt mulighed
 for frivillige beboerindskudslån (B)
Sagsnr.: 330-2014-90800               Dok.nr.: 330-2016-552744                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses-  og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal behandle forslag fra de almene
 boligorganisationer om tilføjelse til aftalen om fleksibel udlejning,
 fortrinsret ved indtægtsnedgang samt udnyttelse af kommunens mulighed for at
 bevillige frivillige indskudslån.
Baggrund
Baggrunden for boligorganisationernes henvendelse er indførelsen
 af kontanthjælpsloftet pr. 1. oktober 2016. Boligorganisationerne vil gerne imødegå, at der oparbejdes store
 huslejerestancer og efterfølgende udsættelser grundet indkomstnedgang i
 forbindelse med indførslen af kontanthjælpsloftet.
Boligorganisationerne foreslår derfor, at det tilføjes i
 aftalen om fleksibel udlejning, at de personer, som kommunen vurderer har brug
 for en ny og billigere bolig som følge af, at de er blevet ramt af
 kontanthjælpsloftet, skal have fortrinsret til en ny, billigere bolig.
Herudover foreslår boligorganisationerne, at Slagelse
 kommune ændrer den nuværende praksis, således at der for denne gruppe borgere
 kan bevilliges et nyt beboerindskudslån, uanset at personen/familien i forvejen
 har fået bevilget et indskudslån via Slagelse Kommune, som ikke er
 tilbagebetalt.
Endeligt foreslår boligorganisationerne, at Slagelse Kommune
 beslutter at bevillige indskudslån til boliger, som er taget i brug før den 1.
 april 1964, idet ældre boliger typisk er billigere boliger.
Aftalen om fleksibel udlejning
Kommunen har mulighed for at indgå en aftale med
 boligorganisationerne om særlige udlejningskriterier efter almenboliglovens § 60.
 Formålet med sådanne aftaler er at styrke beboersammensætningen. Kriterierne
 som aftales, skal være sagligt begrundede. I foråret 2016 lavede Slagelse
 kommune en aftale med de almene boligorganisationer, hvor blandt andet pendlere
 samt skilsmisseramte fik mulighed for at komme forud den ordinære venteliste.
Også de nuværende lejere i en boligorganisation har en slags
 fortrinsret frem for andre ansøgere, da lejeren typisk har adgang til en intern
 venteliste, som går forud for den almindelige venteliste.
Forslaget om kommunal vurdering
Hvis kommunen skal medvirke i vurderingen af behovet for en
 ny bolig, svarer det til kommunal anvisning. Det er der ikke lovhjemmel til,
 med mindre reglerne om 100 % kommunal anvisning tages i brug. Der er heller
 ikke mulighed for, at etablere en ordning, hvor boligorganisationen indhenter
 oplysning hos kommunen om, hvorvidt en lejer måtte opfylde visse kriterier.
 Kommunen må som udgangspunkt ikke videregive oplysninger til
 boligorganisationerne om en lejers rent personlige forhold.
Forslaget om frivillige beboerindskudslån
Der er 2 former for kommunale lån til betaling af indskud -
 pligtlån og såkaldte frivillige lån.
Kommunen skal tilbyde borgere lån til beboerindskud efter §
 54-56 i lov om individuel boligstøtte også kaldet pligtlån. Loven stiller bl.a.
 som et krav, at boligen skal være taget i brug efter 1. april 1964.
Ud over pligtlån har kommunen jf. § 59 mulighed for selv at
 bestemme, om den ønsker at yde lån til indskud i andre situationer, herunder
 f.eks. til en ældre, almen bolig eller at bevillige et nyt beboerindskudslån,
 selvom der er bevilliget et beboerindskudslån til den nuværende bolig. Kommunen
 bestemmer selv betingelser og vilkår, dog skal de almindelige forvaltningsretlige grundsætninger iagttages f.eks. kravene om
 ligebehandling og saglig begrundelse. 
Kommunen har i forbindelse med
 kommunesammenlægningen overvejet, hvorvidt man ønskede at yde frivillige lån.
 Det blev besluttet, at kommunen ikke ønskede at yde frivillige lån, og der ydes
 derfor på nuværende tidspunkt kun pligtlån.
Retligt
 grundlag
Kommunen kan indgå en aftale med de almene boligselskaber om
 særlige udlejningskriterier jf. almenboliglovens § 60.
Kommunen kan vælge at yde frivillige indskudslån jf. lov om
 individuel boligstøtte § 59.
Det fremgår af gældende styrelsesvedtægt, vedtaget af
 Byrådet den 29. juni 2015, at kompetencen omkring forhold vedrørende det
 støttede byggeri ligger hos Økonomiudvalget, mens kompetencen i forhold til
 boligstøtte ligger hos Beskæftigelses- og Integrationsudvalget. For begge
 elementer af denne sag gælder, at der er tale om rutinemæssig drift, hvorfor
 fagudvalgene selv har kompetencen til at træffe den endelige beslutning.
Handlemuligheder
Økonomiudvalget kan vælge at indgå aftale med
 boligselskaberne om de udlejningskriterier, som udvalget ønsker, skal være
 gældende. Økonomiudvalget kan derfor opstille andre saglige udlejningskriterier
 end de eksisterende og de foreslåede.
Økonomiudvalget kan beslutte om de ønsker at yde frivillige
 lån. I givet fald skal betingelser og vilkår angives.
Vurdering
Slagelse Kommune ønsker at understøtte den enkelte borger i
 muligheden for at håndtere egen situation, herunder at benytte de muligheder, der
 måtte være for at bedre egen økonomiske situation. Boligudgiften er i den
 forbindelse en væsentlig udgift.
Uddannelsesdirektøren anbefaler derfor, at kommunen så vidt
 muligt bakker op i forhold til den intention, som ligger bag
 boligorganisationernes forslag.
Den fleksible udlejningsaftale bør ændres som foreslået af
 boligorganisationerne, det vil sige, at der etableres fortrinsret til billigere
 boliger for nuværende lejere, som rammes af væsentlig indtægtsnedgang.
Dette forventes at skabe en øget mobilitet, og dermed også
 indebære fordele for andre interesserede lejere.
I vejledningen af borgere, som har det økonomisk svært peger
 kommunen ofte på muligheden for at søge en billigere bolig. For borgere, som
 har det økonomisk svært f.eks. efter en indtægtsnedgang, kan det imidlertid
 være svært at finde den nødvendige finansiering til at skifte bolig.
Det anbefales derfor, at muligheden for at bevillige
 frivillige indskudslån udnyttes, og at der opstilles vilkår, som sikrer, at
 intentionen omkring at hjælpe de økonomisk dårligst stillede borgere
 understøttes.
Det anbefales, at der sættes et indtægtsloft for frivillige
 indskudslån på kr. 200.000.
Baggrunden for denne ”udvidelse” af målgruppen i forhold til
 henvendelsen fra boligorganisationerne er kravet om ligebehandling ud fra
 saglige hensyn.
Alle muligheder for at finde en billigere bolig bør
 understøttes.
Det anbefales, at de frivillige indskudslån udnyttes som en
 mulighed, også hvor der er bevilliget et indskudslån til den nuværende bolig.
Det anbefales, at der bevilliges frivillige indskudslån også
 til boliger taget i brug før 1. april 1964.
Da der er omkostninger ved en flytning også ud over selve
 indskuddet, bør kommunen via indskudslån kun initiere flytning, hvis denne er
 nødvendigt.
Det anbefales, at der opstilles vilkår om, at lejeren skal
 godtgøre, at det er nødvendigt at fraflytte den nuværende bolig f.eks. på grund
 af indtægtsnedgang.
Det kan være afgørende for at kunne tackle udfordringerne
 ved indtægtsnedgang ligesom ved andre sociale begivenheder, at lejeren har
 mulighed for at opretholde sit netværk og sin tilknytning til nærområdet. Vi
 ønsker derfor at understøtte lejeren i at kunne beholde sit netværk.
Det anbefales, at de frivillige indskudslån udelukkende
 bevilliges til flytning indenfor nuværende postnummer.
Slagelse Kommune er forpligtet af princippet om ansvarlig
 økonomisk handlemåde. Nærværende forslag handler om at understøtte borgere, som
 handler ansvarligt.
Det anbefales derfor, at der opstilles vilkår om, at der
 udelukkende kan bevilliges frivilligt indskudslån, når der er bevilliget
 indskudslån til den nuværende bolig, hvis lejeren kan godtgøre, at vedkommende
 ikke har misligholdt sin nuværende bolig.
Når lejeren fraflytter sin nuværende bolig, vil kommunen
 modtage det nuværende indskudslån retur, såfremt lejeren ikke har misligholdt
 sin nuværende lejebolig.
Økonomiske og personalemæssige
 konsekvenser
Hvis Økonomiudvalget godkender, at der skal laves aftale med
 boligorganisationerne om særlige udlejningskriterier, vil det umiddelbart ikke
 have nogen økonomisk konsekvens, idet kommunen ikke vil blive involveret i
 dette forhold.
Hvis Beskæftigelses- og Integrationsudvalget godkender, at
 der ydes frivillige beboerindskudslån, vil det have en økonomisk konsekvens, da
 der vil være en øget udgift til indskudslån. Hvor stor udgiften vil være, kan
 ikke beregnes. Men det kan oplyses, at der er ca. 8000 familieboliger i
 kommunen hvor ca. 3000 er taget i brug før 1964, og dermed ikke er omfattet af
 reglerne om pligtlån. Herudover vil der være øgede udgifter til administration
 af de yderligere lån.
Økonomiudvalget bør som økonomisk fagudvalg tillige anvise
 den fornødne finansiering, hvis udvalget anbefaler Beskæftigelses- og
 Integrationsudvalget at støtte op om initiativet fra boligorganisationerne ved
 at udnytte muligheden for at anvise frivillige indskudslån.
Konsekvenser
 for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.   
 at Økonomiudvalget imødekommer boligorganisationernes anmodning om at indgå
 aftale om tilføjelse til udlejningsaftalen, det vil sige, at der gives
 fortrinsret til
a.  en billigere
 bolig
b.  ved
 indtægtsnedgang
c.  når lejeren har
 en maksimal indtægt på kr. 200.000,
d.  og der ved
 lejers flytning bliver en anden lejebolig ledig i Slagelse Kommune.
2.   
 at Økonomiudvalget afviser kommunal medvirken i boliganvisningen, fordi der
 ikke er hjemmel til det.
3.   
 at Økonomiudvalget beslutter at indstille til Beskæftigelses- og
 Integrationsudvalget, at muligheden for at bevillige frivillige indskudslån kan
 udnyttes, hvis borgeren
a.  har en indtægt
 på max. 200.000 kr.
b.  kan godtgøre, at
 der ikke er egne midler til indskuddet,
c.  og kan godtgøre,
 at flytning er nødvendig f.eks. på grund af indtægtsnedgang, 
d.  Indskudslånet
 kan bevilliges til flytning indenfor nuværende postnummer,
e.  herunder
 eventuelt til en bolig taget i brug før 1. april 1964,
f.  også
 selvom der er bevilliget beboerindskudslån til den nuværende bolig,
g.  men i givet fald
 er det en betingelse, at borgeren kan godtgøre, at den nuværende bolig ikke er
 misligholdt i et omfang, som betyder, at det nuværende indskudslån ikke betales
 tilbage til kommunen.
4.   
 at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget godkender Økonomiudvalgets
 forslag.
Beslutning i Økonomiudvalget
 den 12. september 2016:
Fraværende: 
At 1 til 4 godkendt.
Der følges op på beslutningens økonomiske konsekvenser 1/2
 år efter ændring af aftale om fleksibel udlejning.
Beslutning i Beskæftigelses-
 og Integrationsudvalget den 4. oktober 2016:
Fraværende: 
Godkendt.
Der følges op på beslutningens økonomiske konsekvenser i den
 månedlige budgetopfølgning.