Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (2014-2017) – Referat – 4. oktober 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-5389                 Dok.nr.: 330-2016-465387                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsordenen.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 4. oktober 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2016-5388                 Dok.nr.: 330-2016-522444                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra
a. Udvalgsformanden
b. Udvalgets medlemmer
c. Uddannelsesdirektøren
d. Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration
1. Månedlige nøgletal for beskæftigelsesområdet (bilag 1)
2. Månedlig status på flygtningeområdet (bilag 2)
3. Opfølgning på revisionsbemærkninger til regnskab 2015 vedr. sygedagpengeområdet (bilag 3)
4. Statusorientering vedr. kontrakter på Stabil Start og Café Backstage
5. Oversigt over puljemidler (bilag 4)
e. Centerchefen for Børn og Familie
1. Månedlig orientering vedr. boligplacering af integrationsflygtninge m.v.
(bilag 5)
2. Notat vedr. opgørelse af personer berørt af kontanthjælpsloftet (bilag 6 og 6A)
f. Centerchefen for Kultur, Fritid & Borgerservice
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 4. oktober 2016:
Fraværende: 
Ad a. Udvalgsformanden orienterede om
- Møde med Udsatterådet vedrørende Kontanthjælpsloftet og 225 timers-reglen. Boligselskaberne, Toften og administrative repræsentanter deltog.
- Interview med Sjællandske om antal kontanthjælpsmodtagere pr. ledigt job i Jobnet.
Ad a.-c. Taget til efterretning.
Ad d. Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration orienterede om
- Status for det forberedende arbejde med implementering af forslag til budget 2017-20, der er oversendt til 2. behandling i Byrådet.
Orienteringen blev taget til orientering.
Ad d. pkt. 4 - udgik.
Ad d. pkt. 1-3 og 5. Taget til efterretning.
Ad e. pkt. 1-2. Taget til efterretning.
Ad f. Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice orienterede om
- Ekstraordinært mange borgere over sommeren, der har fået nyt pas.
Orienteringen blev taget til efterretning.

3. Budgetopfølgning ultimo august 2016 (E)

3.     Budgetopfølgning ultimo august 2016 (E)

Sagsnr.: 330-2016-64170               Dok.nr.: 330-2016-518360                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
I forbindelse med budgetopfølgning primo budgetåret besluttede Byrådet, at der på områderne beskæftigelse- og integration, handicap- og psykiatri (myndighedsdelen), specialiserede skoletilbud og på det specialiserede børne- og ungeområde skal udarbejdes månedlig rapportering med data for udviklingen i aktivitet og økonomi.
Den månedlige rapportering fremlægges for fagudvalget til efterretning, og videresendes til Økonomiudvalget i en samlet sag for de fire fagområder.
Baggrund
På grund af stigende økonomiske udfordringer blev der i 2015 udarbejdet perspektivanalyser på de fire områder. Da udfordringerne endnu ikke er løst, er der behov for tæt opfølgning både administrativt og politisk.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Rapporteringen er udarbejdet, så den giver et enkelt overblik over udviklingen i udgifter og aktiviteter. Dermed opbygges der viden om den aktuelle udvikling i udgifter og aktiviteter, som kan underbygge beslutninger, der træffes enten i forbindelse med den kvartalsvise budgetopfølgning eller som et led i den løbende administrative og politiske styring af områderne.
Vurdering
I bilag 1 ses den månedlige opfølgning på økonomi og aktiviteter.
Hovedoversigt
Center
Serviceudgifter mio. kr.
Overførsels-udgifter mio. kr.
Anlæg       mio. kr.
Samlet mio.kr.
Center for Børn, Unge og Familie
-1,980
-1,738
 
 
Jobcenter, forsikrede ledige
 0,828
 22,172
 
 
Jobcenter, eksl. Forsikrede ledige
 0,000
-18,642
 
 
Samlet mer/mindre forbrug
-1,152
1,792
0,0
0,640
Merforbrug = - Mindre forbrug = +
Hovedårsagerne i forhold til det korrigerede budget:
· Merforbrug på kontanthjælp til flygtninge på 5,0 mio. kr.
· Merforbrug på boligplacering af flygtninge på 1,770 mio. kr.
· Merforbrug på førtidspensioner på 2,720 mio. kr.
· Merforbrug på sygedagpenge på 5,464 mio. kr.
· Merforbrug på kontant- og uddannelseshjælp på kr. 5,966 mio. kr.
· Mindre forbrug på dagpenge til forsikrede ledige på kr. 17,239 mio. kr.
· Merforbrug på Arbejdsmarkedsydelse på 1,982 mio. kr.
· Mindre forbrug på kontantydelse på 1,632 mio. kr.
· Merforbrug på revalidering på 1,218 mio. kr.
· Merforbrug på ressource- og jobafklaringsforløb på 9,977 mio. kr.
· Mindre forbrug på ledighedsydelse på 1,366 mio. kr.
· Mindre forbrug på beskæftigelsesindsats for forsikrede ledige på 6,916 mio. kr.
· Mindre forbrug på seniorjob på 5,127 mio. kr.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De månedlige rapporteringer forelægges til efterretning og danner dermed ikke grundlag for, at der træffes beslutninger med økonomiske og personalemæssige konsekvenser.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget tager den månedlige rapportering til efterretning, og videresender til Økonomiudvalget.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 4. oktober 2016:
Fraværende: 
Taget til efterretning og oversendes til Økonomiudvalget.

4. Beslutning om fusion af Bibliotek og Borgerservice (B)

4.     Beslutning om fusion af Bibliotek og Borgerservice (B)

Sagsnr.: 330-2016-10503               Dok.nr.: 330-2016-531338                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
I forlængelse af principbeslutning i Byrådet den 29. marts 2016 indstilles hermed økonomisk rationale og serviceniveau i forbindelse med fusion af Borgerservice og Biblioteker til endelig politisk godkendelse.
Baggrund
Byrådet har vedtaget en principbeslutning om, at Borgerservice og Bibliotek fusioneres organisatorisk pr. 1. januar 2017 med henblik på at udvikle et nyt servicekoncept til borgerne i kommunen. Af Byrådets beslutning fremgik det, at endelig vedtagelse skal ske, når effektiviseringspotentialet er kortlagt. Det gøres i denne sag.
Visionerne for fusionen og det nye servicetilbud til borgerne er:
Borgerhusene skal ruste borgerne til at kunne betjene sig selv digitalt. Det skal foregå gennem medbetjening og anden betjening.
Borgerhusene skal sikre en bred og alsidig programvirksomhed med hovedvægt på læring, viden og kulturoplevelser og indgå i tæt brugerdialog omkring tilbuddene.
Borgerhusene skal understøtte den bedst mulige dialog mellem borgerne og det offentlige med henblik på at frigive tid og ressourcer hos både borgeren og kommunen.
Med disse visioner er der fokus på dels at få borgerne til at mestre eget liv og dels at følge op på kommunens digitaliserings- og kanalstrategi.
Tidsplan
Tidsplanen for fusionen er, efter drøftelse med SektorMED, planlagt til at ske i etaper over en toårig periode for at sikre størst mulighed for vellykket implementering. Dette bygges på erfaringer fra andre kommuner:
Pr. 1. januar 2017 samlet Bibliotek og Borgerservice i en organisation.
Pr. 1. april 2017 opstart af ny betjening i Skælskør
Pr. 1. oktober 2017 opstart af ny betjening i Korsør
Pr. 1. februar 2018 opstart af ny betjening i Slagelse (på det nuværende bibliotek).
Rationale og service
Det forventes, at det økonomiske rationale ved sammenlægningen skal ses over en tre-årig periode. I dette rationale er der taget højde for, at de samlede opgaver på tværs af de to organisationer tænkes sammen. Endvidere vil der i det nye tilbud arbejdes mere med tidsbestilling til nogle udvalgte opgaver, hvilket giver en bedre ressourcestyring i organisationen.
Åbningstiderne efter en fusion vil blive som bibliotekets nuværende åbningstider. De vil træde i kraft, efterhånden som servicetilbuddene sammenlægges, jf. tidsplan.
Det giver en samlet øget åbningstid i forhold til Borgerservices nuværende åbningstider i dag på 14 timer om ugen, og åbningstiderne vil generelt være mere borgervenlige. Bibliotekets åbningstider vil være status quo. Oversigt over både borgerservice og biblioteks nuværende åbningstider fremgår af bilag 1.
Der vil i alle åbningstimer være et servicetilbud, som rummer alle de almindelige biblioteks- og borgerserviceopgaver. Undtaget herfor er betjeningen af pas og kørekort, da der er tale om en opgave, der kræver specialiserede kompetencer.
Derfor vil borgerne kunne booke betjening af pas og kørekort i Skælskør tirsdag og torsdag og i Korsør mandag, onsdag og fredag. For begge steders vedkommende er det et tilbud, som stiller dobbelt så mange timer til rådighed for borgerne, end der i gennemsnit har været behov for i første halvdel af 2016. Med tidsbestilling vil borgerne undgå ventetid, og planlægning af personalets arbejdstid optimeres.
I Slagelse vil der være mulighed for at booke betjening af pas og kørekort 3 dage om ugen, mens der to dage om ugen vil være mulighed for at få pas og kørekort uden tidsbestilling. Herudover vil der i højsæsonen – som vanligt - for pas og kørekort tilbydes ekstra åbningstider, så behovet kan dækkes.
Når arbejdstiden optimeres, vil der være mulighed for et større fokus på at gøre borgerne i nærområderne selvhjulpne og mere digitale, eksempelvis via besøg på institutioner og hjemmebesøg i særlige tilfælde.
Medarbejderinvolvering
Igennem hele forløbet har der været en tæt dialog mellem ledelse og SektorMED. Såfremt Byrådet godkender fusionen, vil der være behov for, at medarbejderne er med i det videre arbejde.
I vinteren 2016 startes derfor arbejdsgrupper op på tværs af de to organisationer (Borgerservice og bibliotek) mhp. en effektfuld implementering, ligesom snitflader til øvrige centre afklares. Erfaring fra andre kommuner viser, at hvis visionerne for fusionen skal eksekveres samtidig med, at de daglige opgaver skal løses, er det vigtigt, at der er tid til at involvere medarbejderne. De vil opnå ejerskab til det nye faglige fællesskab og kan give borgerne den serviceoplevelse, som der er lagt op til.
Borgerinvolvering
Da visionen for det nye borgerservicekoncept har borgerne i fokus, vil det være naturligt at inddrage udvalgte borgere i at designe det nye tilbud, dette kaldes servicedesign. Servicedesign er en metode til at sikre, at borgernes oplevelse er i fokus, når vi designer den nye betjening.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Udvalgene kan vælge at:
a) godkende fusionen endeligt og den indstillede effektivisering over tre år
b) godkende fusionen endeligt og et andet effektiviseringsbeløb
c) give afslag og dermed fortsætte borgerservice og bibliotek som i dag.
Vurdering
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at der er potentiale i at tænke to institutioners opgavefællesskab sammen til en ny organisatorisk enhed. Det vil give mulighed for at udvikle et nyt borgerservicekoncept, som dels understøtter borgerne i at kunne betjene sig selv digitalt, dels giver adgang til et miljø, der fremmer tilegnelse af viden, læseglæde og kulturel og digital dannelse. Det understøtter bl.a. de politiske visioner om, at flere borgere skal kunne mestre eget liv, og flere unge skal i uddannelse.
Fordelene i forhold til serviceniveau er følgende:
· En udvidet service ift. borgerservice på 14 timer og derved en mere favorabel åbningstid for borgerne
· Et bookingsystem, så borgerne ikke skal stå i kø til pas og kørekort
· Planlægning af hjemme- og institutionsbesøg ved behov.
Den indstillede effektivisering vurderes at være ambitiøs i forhold til udviklingen af den organisatoriske enhed. Beløbet i 2017 er lavest, da der primært sker fusion i Skælskør. Korsør forventes at fusionere i sidste halvdel af 2017. I 2018 er der taget højde for, at der skal investeres i indretning/inventar, hvorfor beløbet i 2019 er væsentligt højere end i 2018. Der er i beregningerne taget højde for løbende kompetenceudvikling.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Oplægget har undervejs været behandlet i centrets SektorMED. Rationalet indfries ved at benytte personaleressourcerne mere optimalt, når løsningen af opgaverne på tværs af den nye organisation planlægges anderledes. Endvidere er der et rationale i ikke at genbesætte stillinger, der bliver ledige, som følge af naturlig afgang.
Rationalet skal ses akkumuleret således, at der i 2019 i alt er opnået en besparelse på 1.100.000 kr.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
05.01
 
-200
-200
-200
Økonomiudvalget
01.02
 
0
-50
-450
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Råderumskatalog
 
 
200
250
650
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen indstilles til Byrådet af både Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (borgerservice) og Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (biblioteket).
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget og Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler over for Byrådet at godkende fusion af Borgerservice og Bibliotek pr. 1. januar 2017
2.    at Økonomiudvalget anbefaler de økonomiske omprioriteringer
3.    at Byrådet godkender de organisatoriske ændringer og budgettilpasninger.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:  ingen
Ad 1: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler over for Byrådet at godkende fusionen af Borgerservice og Bibliotek pr. 1. januar 2017.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 4. oktober 2016:
Fraværende: 
At 1. Anbefales overfor Byrådet.
For stemte V, A og O. Imod stemte Ø.

5. Omplacering af bevillinger - ved ændring af ordningen "85 Job med løntilskud" (B)

5.     Omplacering af bevillinger - ved ændring af ordningen "85 Job med løntilskud" (B)

Sagsnr.: 330-2010-77256               Dok.nr.: 330-2016-531708                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Handicap- og Psykiatriudvalget samt Beskæftigelses- og Integrationsudvalget skal godkende omplacering af bevillinger mellem Center for Handicap og Psykiatri, samt Center for Arbejdsmarked og Integration i forbindelse med nedlægning af ”job med løntilskud” med VASAC som udfører.
Sagen skal fremsendes til endelig godkendelse i Økonomiudvalget.
Baggrund
Med udgangspunkt i beskæftigelsespolitikken ”Værdi for alle” godkendte Handicap- og Socialpsykiatriudvalget den 2. november 2010 og Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 11. november 2010 et forslag til etablering af 100 job med løntilskud med VASAC som udfører.
Forslaget blev endeligt godkendt af Økonomiudvalget den 13. december 2010.
Mulighederne for etablering af de 100 job med løntilskud for førtidspensionister skete med baggrund i Lov om Aktiv beskæftigelsesindsats (LAB-loven).
Ordningen blev senere ændret til 85 job med løntilskud med baggrund i besparelser i Center for Arbejdsmarked og Integration.
I forbindelse med løbende tydeliggørelse af ordningen ”Job med løntilskud” har administrationen rettet en stigende opmærksomhed på ordningens krav f.eks. vedr. opfølgning og udvikling samt det beskæftigelsesfremmende sigte i forhold til den enkelte borger. Til brug for en samlet vurdering af grundlaget for at opretholde de 85 job med løntilskud har Ernst & Young P/S udarbejdet et revisionsnotat herom.
Revisionsfirmaet klargør tydeligt, at der skal ske en individuel vurdering af de nuværende 85 borgeres ansættelse under ordningen job med løntilskud.
Slagelse Kommune er ikke berettiget til statsrefusion for mentorstøtte vedrørende de borgere, der ikke opfylder ordningens forudsætninger om udvikling - med sigte på at kunne opnå beskæftigelse uden mentorstøtte.
Handicap- og Psykiatriudvalget blev ved mødet den 4. januar 2016, med deltagelse af den daværende arbejdsmarkedschef, orienteret om revisionsnotatet. Herunder, at det må forventes, at næsten alle borgere ikke vil være berettiget til opretholdelse af deres ansættelse i ordningen, og derfor må forventes at skulle opsiges. Orienteringssagen var også på Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 5. januar 2016.
De berørte borgere vil forventeligt være berettiget til et beskæftigelsestilbud efter servicelovens § 103.
Retligt grundlag
Lov om Aktiv beskæftigelsesindsats § 31b samt Lov om Social Service § 103.
Handlemuligheder
De berørte borgere er i løbet af første halvår 2016 blevet revurderet i forhold til gældende lovgivning. Efter den individuelle vurdering af borgerne, er der 70 Slagelse borgere, som overgår fra job med lønskud jf. Lov om Aktiv beskæftigelsesindsats § 31 b til beskyttet beskæftigelse efter Lov om Social Service § 103 i 2016.
På grund af borgernes forskellige ansættelsesdatoer i job med løntilskud, og dermed forskellige opsigelsesvarsler overgår 8 borgere til beskyttet beskæftigelse fra den 1. juli 2016, og 62 borgere overgår til beskyttet beskæftigelse fra den 1. december 2016.
Fra 1. januar 2017 vil hele ordningen ”85 job med løntilskud” med VASAC som udfører, være rullet tilbage til at være fuldt integreret i tilbuddet beskyttet beskæftigelse SEL§103.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at ordningen ”85 job med løntilskud”, ophører med delvis effekt i 2016 og med fuld effekt i 2017.
Personkredsen for mentorstøtte er personer, som har behov for mentorstøtte for at opnå eller fastholde aktiviteter, tilbud, ordinær uddannelse, ansættelse i fleksjob eller ordinær ansættelse jf. LAB, § 31 b.
I denne sammenhæng skal aktiviteter jf. revisionsfirmaet Ernst & Young P/S, forstås som aktiviteter iværksat efter beskæftigelseslovens regelsæt. Det vil sige aktiviteter med et reelt beskæftigelsesfremmende sigte og dermed ikke et vedligeholdende sigte, som tilfældet er for aktiviteter iværksat efter servicelovens bestemmelser.
Borgerne, som hidtil har været i ordningen – med få undtagelser – opfylder ikke betingelserne om udvikling med sigte på at kunne opnå beskæftigelse uden mentorstøtte.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De 100 job med løntilskud, som senere blev til 85 job med løntilskud blev ved etableringen finansieret af Myndighed i Center for Handicap og Psykiatri, dvs. at der blev flyttet bevillinger fra Center for Handicap og Psykiatri til hhv. Center for Arbejdsmarked og Integration, VASAC Slagelse og konto 6.
Ved ordningens ophør med delvis effekt i 2016 og fuld effekt i 2017, skal bevillingerne flyttes tilbage til Center for Handicap og Psykiatri. De 70 borgere, som er blevet visiteret til beskyttet beskæftigelse SEL § 103 i 2016 har en helårseffekt på 9,17 årsværk svarende til en bevilling på 805.798 kr. i 2016. I 2017 er det den fulde bevilling som flyttes til Center for Handicap og Psykiatri på i alt 7.520.587 kr. Bevillingerne fremgår af nedenstående oversigt.
I 1000 kr.
B2016
B2016
B2017-2020
Antal borgere/årsværk
85
9,17
85
Myndighed for Handicap og Psykiatri
7.472
806
7.521
Jobcenter, løntilskud
-3.752
-404
-3.827
Jobcenter, statsrefusion
1.876
202
1.913
Jobcenter, mentorudgifter
-6.087
-656
-6.208
Jobcenter, statsrefusion
3.043
328
3.104
VASAC, generelomkostninger
-5.412
-584
-5.417
VASAC, produktionsindtægter
3.814
411
3.887
Konto 6, overhead
-954
-103
-973
I alt
0
0
0
I forbindelse med opsigelse af borgerne i job med løntilskud, får borgerne udbetalt feriepenge, som beløber sig til 500.000 kr. Denne merudgift er en engangsudgift i 2016 og ligger på nuværende tidspunkt i VASAC. Merudgiften skal finansieres af den nuværende bevilling, som ligger i Center for Arbejdsmarked og Integration, da udbetaling af feriepengene er i relation til deres job med løntilskud.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
4.01 Myndighed
806
7.521
7.521
7.521
Drift
4.01 Virksomhed
-173
-1.530
-1.530
-1.530
Drift
2.01
-530
-5.018
-5.018
-5.018
Drift
1.02
-103
-973
-973
-973
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
0
0
0
0
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen behandles samtidigt i henholdsvis Handicap- og Psykiatriudvalget den 3. oktober 2016 og Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 4. oktober 2016
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen samt centerchef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at ”85 job med løntilskud” ophører med delvis effekt i 2016 og med fuld effekt fra 1. januar 2017
2.    at der gives tillægsbevilling til politikområde 4.01 Handicap og Psykiatri, enhed 12201 Myndighed for Handicap og Psykiatri på 805.798 kr. i 2016 og 7.520.587 kr. i 2017-2020
3.    at tillægsbevillingerne i 2016 finansieres af politikområde 4.01 Handicap og Psykiatri, enhed 12315 VASAC med -172.415 kr., politikområde 2.01 Forsørgelse, revalidering, aktivering og integration med -530.507 kr. og politikområde 1.02 Administration med -102.876 kr.
4.    at tillægsbevillingerne i 2017-2020 finansieres af politikområde 4.01 Handicap og Psykiatri, enhed 12315 VASAC med -1.529.938 kr., politikområde 2.01 Forsørgelse, revalidering, aktivering og integration med -5.017.629 kr. og politikområde 1.02 Administration med -973.020 kr.
5.    at merudgiften på 500.000 kr. i 2016 vedrørende feriepenge i VASAC, finansieres af den nuværende bevilling for ”85 job med løntilskud” i Center for Arbejdsmarked og Integration
6.    at sagen sendes til godkendelse i Økonomiudvalget.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende: 
Anbefales.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 4. oktober 2016:
Fraværende: 
At 1 til 6. Anbefales.

6. Fleksibel udlejning, fortrinsret ved indtægtsnedgang samt mulighed for frivillige beboerindskudslån (B)

6.     Fleksibel udlejning, fortrinsret ved indtægtsnedgang samt mulighed for frivillige beboerindskudslån (B)

Sagsnr.: 330-2014-90800               Dok.nr.: 330-2016-552744                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses-  og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal behandle forslag fra de almene boligorganisationer om tilføjelse til aftalen om fleksibel udlejning, fortrinsret ved indtægtsnedgang samt udnyttelse af kommunens mulighed for at bevillige frivillige indskudslån.
Baggrund
Baggrunden for boligorganisationernes henvendelse er indførelsen af kontanthjælpsloftet pr. 1. oktober 2016. Boligorganisationerne vil gerne imødegå, at der oparbejdes store huslejerestancer og efterfølgende udsættelser grundet indkomstnedgang i forbindelse med indførslen af kontanthjælpsloftet.
Boligorganisationerne foreslår derfor, at det tilføjes i aftalen om fleksibel udlejning, at de personer, som kommunen vurderer har brug for en ny og billigere bolig som følge af, at de er blevet ramt af kontanthjælpsloftet, skal have fortrinsret til en ny, billigere bolig.
Herudover foreslår boligorganisationerne, at Slagelse kommune ændrer den nuværende praksis, således at der for denne gruppe borgere kan bevilliges et nyt beboerindskudslån, uanset at personen/familien i forvejen har fået bevilget et indskudslån via Slagelse Kommune, som ikke er tilbagebetalt.
Endeligt foreslår boligorganisationerne, at Slagelse Kommune beslutter at bevillige indskudslån til boliger, som er taget i brug før den 1. april 1964, idet ældre boliger typisk er billigere boliger.
Aftalen om fleksibel udlejning
Kommunen har mulighed for at indgå en aftale med boligorganisationerne om særlige udlejningskriterier efter almenboliglovens § 60. Formålet med sådanne aftaler er at styrke beboersammensætningen. Kriterierne som aftales, skal være sagligt begrundede. I foråret 2016 lavede Slagelse kommune en aftale med de almene boligorganisationer, hvor blandt andet pendlere samt skilsmisseramte fik mulighed for at komme forud den ordinære venteliste.
Også de nuværende lejere i en boligorganisation har en slags fortrinsret frem for andre ansøgere, da lejeren typisk har adgang til en intern venteliste, som går forud for den almindelige venteliste.
Forslaget om kommunal vurdering
Hvis kommunen skal medvirke i vurderingen af behovet for en ny bolig, svarer det til kommunal anvisning. Det er der ikke lovhjemmel til, med mindre reglerne om 100 % kommunal anvisning tages i brug. Der er heller ikke mulighed for, at etablere en ordning, hvor boligorganisationen indhenter oplysning hos kommunen om, hvorvidt en lejer måtte opfylde visse kriterier. Kommunen må som udgangspunkt ikke videregive oplysninger til boligorganisationerne om en lejers rent personlige forhold.
Forslaget om frivillige beboerindskudslån
Der er 2 former for kommunale lån til betaling af indskud - pligtlån og såkaldte frivillige lån.
Kommunen skal tilbyde borgere lån til beboerindskud efter § 54-56 i lov om individuel boligstøtte også kaldet pligtlån. Loven stiller bl.a. som et krav, at boligen skal være taget i brug efter 1. april 1964.
Ud over pligtlån har kommunen jf. § 59 mulighed for selv at bestemme, om den ønsker at yde lån til indskud i andre situationer, herunder f.eks. til en ældre, almen bolig eller at bevillige et nyt beboerindskudslån, selvom der er bevilliget et beboerindskudslån til den nuværende bolig. Kommunen bestemmer selv betingelser og vilkår, dog skal de almindelige forvaltningsretlige grundsætninger iagttages f.eks. kravene om ligebehandling og saglig begrundelse.
Kommunen har i forbindelse med kommunesammenlægningen overvejet, hvorvidt man ønskede at yde frivillige lån. Det blev besluttet, at kommunen ikke ønskede at yde frivillige lån, og der ydes derfor på nuværende tidspunkt kun pligtlån.
Retligt grundlag
Kommunen kan indgå en aftale med de almene boligselskaber om særlige udlejningskriterier jf. almenboliglovens § 60.
Kommunen kan vælge at yde frivillige indskudslån jf. lov om individuel boligstøtte § 59.
Det fremgår af gældende styrelsesvedtægt, vedtaget af Byrådet den 29. juni 2015, at kompetencen omkring forhold vedrørende det støttede byggeri ligger hos Økonomiudvalget, mens kompetencen i forhold til boligstøtte ligger hos Beskæftigelses- og Integrationsudvalget. For begge elementer af denne sag gælder, at der er tale om rutinemæssig drift, hvorfor fagudvalgene selv har kompetencen til at træffe den endelige beslutning.
Handlemuligheder
Økonomiudvalget kan vælge at indgå aftale med boligselskaberne om de udlejningskriterier, som udvalget ønsker, skal være gældende. Økonomiudvalget kan derfor opstille andre saglige udlejningskriterier end de eksisterende og de foreslåede.
Økonomiudvalget kan beslutte om de ønsker at yde frivillige lån. I givet fald skal betingelser og vilkår angives.
Vurdering
Slagelse Kommune ønsker at understøtte den enkelte borger i muligheden for at håndtere egen situation, herunder at benytte de muligheder, der måtte være for at bedre egen økonomiske situation. Boligudgiften er i den forbindelse en væsentlig udgift.
Uddannelsesdirektøren anbefaler derfor, at kommunen så vidt muligt bakker op i forhold til den intention, som ligger bag boligorganisationernes forslag.
Den fleksible udlejningsaftale bør ændres som foreslået af boligorganisationerne, det vil sige, at der etableres fortrinsret til billigere boliger for nuværende lejere, som rammes af væsentlig indtægtsnedgang.
Dette forventes at skabe en øget mobilitet, og dermed også indebære fordele for andre interesserede lejere.
I vejledningen af borgere, som har det økonomisk svært peger kommunen ofte på muligheden for at søge en billigere bolig. For borgere, som har det økonomisk svært f.eks. efter en indtægtsnedgang, kan det imidlertid være svært at finde den nødvendige finansiering til at skifte bolig.
Det anbefales derfor, at muligheden for at bevillige frivillige indskudslån udnyttes, og at der opstilles vilkår, som sikrer, at intentionen omkring at hjælpe de økonomisk dårligst stillede borgere understøttes.
Det anbefales, at der sættes et indtægtsloft for frivillige indskudslån på kr. 200.000.
Baggrunden for denne ”udvidelse” af målgruppen i forhold til henvendelsen fra boligorganisationerne er kravet om ligebehandling ud fra saglige hensyn.
Alle muligheder for at finde en billigere bolig bør understøttes.
Det anbefales, at de frivillige indskudslån udnyttes som en mulighed, også hvor der er bevilliget et indskudslån til den nuværende bolig.
Det anbefales, at der bevilliges frivillige indskudslån også til boliger taget i brug før 1. april 1964.
Da der er omkostninger ved en flytning også ud over selve indskuddet, bør kommunen via indskudslån kun initiere flytning, hvis denne er nødvendigt.
Det anbefales, at der opstilles vilkår om, at lejeren skal godtgøre, at det er nødvendigt at fraflytte den nuværende bolig f.eks. på grund af indtægtsnedgang.
Det kan være afgørende for at kunne tackle udfordringerne ved indtægtsnedgang ligesom ved andre sociale begivenheder, at lejeren har mulighed for at opretholde sit netværk og sin tilknytning til nærområdet. Vi ønsker derfor at understøtte lejeren i at kunne beholde sit netværk.
Det anbefales, at de frivillige indskudslån udelukkende bevilliges til flytning indenfor nuværende postnummer.
Slagelse Kommune er forpligtet af princippet om ansvarlig økonomisk handlemåde. Nærværende forslag handler om at understøtte borgere, som handler ansvarligt.
Det anbefales derfor, at der opstilles vilkår om, at der udelukkende kan bevilliges frivilligt indskudslån, når der er bevilliget indskudslån til den nuværende bolig, hvis lejeren kan godtgøre, at vedkommende ikke har misligholdt sin nuværende bolig.
Når lejeren fraflytter sin nuværende bolig, vil kommunen modtage det nuværende indskudslån retur, såfremt lejeren ikke har misligholdt sin nuværende lejebolig.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Hvis Økonomiudvalget godkender, at der skal laves aftale med boligorganisationerne om særlige udlejningskriterier, vil det umiddelbart ikke have nogen økonomisk konsekvens, idet kommunen ikke vil blive involveret i dette forhold.
Hvis Beskæftigelses- og Integrationsudvalget godkender, at der ydes frivillige beboerindskudslån, vil det have en økonomisk konsekvens, da der vil være en øget udgift til indskudslån. Hvor stor udgiften vil være, kan ikke beregnes. Men det kan oplyses, at der er ca. 8000 familieboliger i kommunen hvor ca. 3000 er taget i brug før 1964, og dermed ikke er omfattet af reglerne om pligtlån. Herudover vil der være øgede udgifter til administration af de yderligere lån.
Økonomiudvalget bør som økonomisk fagudvalg tillige anvise den fornødne finansiering, hvis udvalget anbefaler Beskæftigelses- og Integrationsudvalget at støtte op om initiativet fra boligorganisationerne ved at udnytte muligheden for at anvise frivillige indskudslån.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Økonomiudvalget imødekommer boligorganisationernes anmodning om at indgå aftale om tilføjelse til udlejningsaftalen, det vil sige, at der gives fortrinsret til
a. en billigere bolig
b. ved indtægtsnedgang
c. når lejeren har en maksimal indtægt på kr. 200.000,
d. og der ved lejers flytning bliver en anden lejebolig ledig i Slagelse Kommune.
2.    at Økonomiudvalget afviser kommunal medvirken i boliganvisningen, fordi der ikke er hjemmel til det.
3.    at Økonomiudvalget beslutter at indstille til Beskæftigelses- og Integrationsudvalget, at muligheden for at bevillige frivillige indskudslån kan udnyttes, hvis borgeren
a. har en indtægt på max. 200.000 kr.
b. kan godtgøre, at der ikke er egne midler til indskuddet,
c. og kan godtgøre, at flytning er nødvendig f.eks. på grund af indtægtsnedgang, 
d. Indskudslånet kan bevilliges til flytning indenfor nuværende postnummer,
e. herunder eventuelt til en bolig taget i brug før 1. april 1964,
f. også selvom der er bevilliget beboerindskudslån til den nuværende bolig,
g. men i givet fald er det en betingelse, at borgeren kan godtgøre, at den nuværende bolig ikke er misligholdt i et omfang, som betyder, at det nuværende indskudslån ikke betales tilbage til kommunen.
4.    at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget godkender Økonomiudvalgets forslag.
Beslutning i Økonomiudvalget den 12. september 2016:
Fraværende: 
At 1 til 4 godkendt.
Der følges op på beslutningens økonomiske konsekvenser 1/2 år efter ændring af aftale om fleksibel udlejning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 4. oktober 2016:
Fraværende: 
Godkendt.
Der følges op på beslutningens økonomiske konsekvenser i den månedlige budgetopfølgning.

7. Udpegning af nyt medlem til Udvalget for Aktivt Medborgerskab (B)

7.     Udpegning af nyt medlem til Udvalget for Aktivt Medborgerskab (B)

Sagsnr.: 330-2016-24760               Dok.nr.: 330-2016-525651                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udpegning et nyt medlem til Udvalget for Aktivt Medborgerskab i den resterende kommunale valgperiode.
Baggrund
Byrådet har den 30. juni 2014 nedsat § 17 stk. 4-udvalget: Udvalget for Aktivt Medborgerskab. På mødet den 2. december 2014 i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget blev det besluttet at udpege fem medlemmer til Udvalget for Aktivt Medborgerskab.
Ved mail af 2. juni 2016 har Christopher Trung Paulsen meddelt, at han ønsker at trække sig fra udvalget og ved mail af 12. august 2016 har Derya Karatas meddelt, at hun ikke længere ønsker at virke i udvalget.
Såfremt et medlem forlader udvalget inden udløbet af funktionsperioden skal Beskæftigelses- og Integrationsudvalget udpege et nyt medlem for resten af perioden, jfr. udvalgets kommissorium § 3.
På baggrund heraf har der været annonceret i dagspressen den 11. august 2016 og i perioden 12. august – 11. september 2016 på Slagelse Kommunes hjemmeside efter nye medlemmer til udvalget.
Der er efter fristens udløb kun indkommet 1 ansøgning om optagelse i udvalget.
(Ansøgningen vil blive sendt til udvalgets medlemmer).
Retligt grundlag
Byrådet har ved nedsættelsen af § 17 stk. 4-udvalget uddelegeret kompetencen til sammensætning af Udvalget for Aktivt Medborgerskab til Beskæftigelses- og Integrationsudvalget.
I henhold til Udvalget for Aktivt Medborgerskabs kommissorium § 1, 2 og 3:
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget udpeger et nyt medlem, såfremt et medlem forlader udvalget inden udløbet af funktionsperioden.
Udvalget refererer til Beskæftigelses- og Integrationsudvalget, der udpeger medlemmer til udvalget blandt interesserede borgere og medlemmer af lokale flygtninge- og indvandrerforeninger eller andre tilsvarende personer i kommunen og blandt personer med tilknytning til skolebestyrelser og lokale foreninger i kommunen.
(I henhold til udvalgets forretningsorden § 4 er Udvalget for Aktivt Medborgerskab beslutningsdygtigt, når mindst tre medlemmer er til stede under møderne.)
Handlemuligheder
1) Beskæftigelses- og Integrationsudvalget kan udpege den ene kandidat, der har søgt, som nyt medlem af Udvalget for Aktivt Medborgerskab, eller
2) Beskæftigelses- og Integrationsudvalget kan undlade at udpege et nyt medlem.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget drøfter udpegning af nyt medlem for den resterende valgperiode.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Udvalget træffer beslutning om udpegning af nyt medlem til Udvalget for Aktivt Medborgerskab.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 4. oktober 2016:
Fraværende: 
Udvalget besluttede at udpege Abdel Sabri.

8. Status 2016 for 4 udsatte boligområder (O)

8.     Status 2016 for 4 udsatte boligområder (O)

Sagsnr.: 330-2016-57195               Dok.nr.: 330-2016-532220                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal orienteres om den årlige status på arbejdet med 4 boligsociale helhedsplaner i Ringparken, Sydbyen, Parkvej/Præstevangen i Skælskør og Motalavej i Korsør.
Baggrund
I 2014 blev der udarbejdet en nulpunktsmåling for de 4 boligområder på en række centrale parametre. Efterfølgende er der udarbejdet årlig status omhandlende de fleste af samme parametre, dette for at kunne følge udviklingen i de 4 boligområder med boligsociale helhedsplaner. Tryghedsdelen i den årlige status er dog kun udarbejdet i forbindelse med nulpunktsanalysen og igen i 2016.
Status 2016 for fire almene boligområder med boligsocial indsats fremgår af bilag 1.
Hovedresultaterne fra Status 2016 (tal for 2014 i parentes) er:
· Tryghedsundersøgelsen viser en udvikling fra 2014 til 2016, hvor flere føler sig trygge/meget trygge (fra 65 % i 2014 til 75 % i 2016), men også hvor flere føler sig utrygge/meget utrygge (fra 10 % i 2014 til 24 % i 2016). Parkvej/Præstevangen i Skælskør er det område, hvor flest føler sig trygge, mens Motalavej er det område, hvor flest føler sig utrygge.
· De flere der føler sig trygge i 2016 fordeler sig på begge kategorier (meget tryg og tryg). De flere der føler sig utrygge i 2016 fordeler sig hovedsaligt på kategorien ”utryg”.
· I 2015 registrerede Center for Beredskab 15 (21 i 2014) episoder med brande i affaldscontainere, aviscontainere, transportmidler samt påsatte brande i bygninger. Der er tale om et markant og fortsat fald.
· 81 % af de 16-24-årige beboere er i gang med en uddannelse og aktiviteter, der forbereder til uddannelse eller har fuldført uddannelse ud over folkeskoleniveau. Andelen er højest i Sydbyen og på Motalavej og lavest i Skælskør. Andelen er steget væsentligt siden nulpunktsanalysen, hvor den gennemsnitlige værdi var 63 %. Stigningen kan ses som et positivt resultat af UU´s tilstedeværelse og samarbejdet i boligområderne, ligesom kontanthjælpsreformen med bl.a. uddannelsespålæg vurderes at have en betydning for den stigende aktivitet.
· 42 % (40 % i 2014) af beboerne i alderen 18-64 år er uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked. Hvor det i nulpunktsanalysen var andelen i Ringparken Schackenborgvænge, der var højest, er det nu Motalavej. Andelen er fortsat lavest i Skælskør. Den tilsvarende andel i Slagelse Kommune er 14 % (14 % i 2014).
· 43 % (41 % i 2014) af beboerne har oprindelse uden for Danmark eller EU. Andelen er højest i Ringparken og Schackenborgvænge og lavest i Skælskør. Den tilsvarende andel i Slagelse Kommune er 8 % (8 % i 2014).
· 57 % (56 % i 2014) af de 30-64-årige beboere har enten grundskolen som højeste uddannelsesniveau eller uoplyst uddannelsesniveau. Andelen er højest på Motalavej og lavest i Sydbyen. Den tilsvarende andel i Slagelse Kommune er 28 % (29 % i 2014).
· De fire boligområders aldersprofil adskiller sig fra Slagelse Kommunes ved at have en væsentligt højere andel af kategorierne 0-24-årige beboere og en væsentligt lavere andel af beboere på 50 år og derover. Skælskør adskiller sig fra de tre andre boligområder ved at have en aldersprofil, som ligger ganske tæt på kommunens.
· Antallet af kontanthjælpsmodtagere svarer til 30 % (25 % i 2014) af alle 18-64-årige beboere. Andelen er højest på Motalavej og lavest i Ringparken Schackenborgvænge.
· Gennemsnitsindkomsten for beboere var 147.606 kr. i 2014. Det svarer til 64 % af gennemsnitsindkomsten for beboerne i hele Slagelse Kommune. Opgørelsesformen er ændret, så der nu måles på den samlede befolkning mod tidligere beboere over 15 år. Gennemsnitsindkomsten var højest i Skælskør (72 % af Slagelse Kommunes) og lavest i Ringparken og Schackenborgvænge (60 % af Slagelse Kommunes).
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget tager Status 2016 for fire almene boligområder med boligsocial indsats til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 4. oktober 2016:
Fraværende: 
På mødet blev omdelt opdaterede sider til bilag 1 (er vedlagt mødereferat som bilag 2 og 3).
Taget til efterretning.

9. Prækvalifikation for boligsocial helhedsplan 2017-2021 (B)

9.     Prækvalifikation for boligsocial helhedsplan 2017-2021 (B)

Sagsnr.: 330-2016-67060               Dok.nr.: 330-2016-540357                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til hvilken anbefaling, der skal gives til byrådets beslutning om prækvalifikation for en kommende boligsocial helhedsplan, herunder den kommunale andel af finansieringen samt fokusområder for indsatsen.
Baggrund
De 4 igangværende boligsociale helhedsplaner i henholdsvis Ringparken, Motalavej, Sydbyen og Parkvej/Præstevangen i Skælskør løber frem til 30. september 2017. Der har derfor været igangsat en proces for afklaring af en ny ansøgning til Landsbyggefonden for perioden 2017-2021. Processen er startet med udarbejdelsen af en prækvalifikation (bilag 1), som forløber for en egentlig ansøgning til Landsbyggefonden.
Prækvalifikationen omfatter de 4 almene boligområder Ringparken, Motalavej, Sydbyen og Parkvej/Præstevangen i Skælskør, og der er således tale om én samlet plan for 4 boligområder. Boligområderne er indbyrdes forskellige, men er dog alle også karakteriseret ved en række ens udfordringer:
1. Et image der påvirker udlejningssituationen negativt
2. En skæv beboersammensætning
3. Generelt opfattes områderne som værende fysisk og mentalt afgrænsede fra den omkringliggende by
Involvering af aktører og interessenter:
Slagelse Kommune og boligorganisationerne har været tovholder på processen og udarbejdelsen. I forbindelse med processen har forskellige aktører og interessenter været involveret bl.a. politi, kommunale centerchefer, afdelingsbestyrelser, uddannelsesinstitutioner mm. Bilag 2 oplister hele processen samt alle involverede.
Visionen for ansøgningsområdet og en kommende boligsocial helhedsplan er:
”Attraktive og bæredygtige by- og boligområder, der er naturligt integreret i den øvrige by”
Visionen indebærer, at der ikke er nogen af boligområderne, der figurerer på regeringens SUB-liste efter 2025. Visionen omfatter:
1. Et markant uddannelses og beskæftigelsesmæssigt løft, hvor både uddannelse og selvforsørgelse gøres til gældende norm.
2. Et stærkt civilsamfund, der udnytter ressourcerne i og udenfor boligområderne til at skabe sammenhæng, tryghed og trivsel.
3. Lokalt ejerskab til områder og aktiviteter, der har en klar rollefordeling mellem beboernes, kommunens og boligorganisationernes ansvar.
4. Positive narrativer og stærke mødesteder, der medvirker aktivt til at åbne områderne op og skabe en fortælling om områder, man som by og borger gerne vil associeres med.
5. Robuste ventelister.
Der arbejdes ud fra et ønske om, at 80 % af de kommende indsatser tager udgangspunkt i at kvalificere, styrke og understøtte allerede eksisterende opgaver og løsningsmetodikker i tilknytning til de permanente driftsorganisationer – primært i kommunalt regi. De resterende 20 % skal målrettes indsatser af mere projektorienteret karakter og af kortere varighed med det sigte at bane vejen for løsningen af kerneopgaverne.
Økonomi 2017-2021
Samlet set forventes økonomien i projektet at andrage 56 mio. kr. (bilag 3), hvor Landsbyggefonden ansøges om 40 mio. kr. og den lokale medfinansiering vil være 16 mio. kr. Midlerne forventes fordelt på følgende indsatsområder:
1. Tværgående administrationsudgifter (13.679.000 kr.)
2. Tryghed og trivsel (10.863.000 kr.)
3. Kriminalpræventiv indsats (8.077.000 kr.)
4. Uddannelse og beskæftigelse (16.657.000 kr.)
5. Forebyggelse og forældreansvar (6.568.000 kr.)
6. Lokal evaluering (156.000 kr.)
Den lokale medfinansiering udgør samlet set 16 mio. kr. og parterne er:
· Slagelse Kommune med 8.000.000 kr. (primært medarbejdere)
· Boligorganisationerne med 4.800.000 kr. (lokaler og medarbejdere)
· Boligorganisationerne med 3.200.000 kr. (kontant).
Den boligsociale helhedsplan arbejder mellem det kommunale og boligmæssige arbejdsområde og indsatsmæssigt vil en overvejende del af indsatserne, være indsatser der understøtter de kommunale kerneopgaver.
Organisering
Organiseringen af den kommunale del af indsatsen ligger i basisorganisationen. For den boligsociale del etablerer Slagelse Kommune og boligorganisationer et Kompetencecenter for boligsocial indsats, der varetager udarbejdelse af boligsocial helhedsplan, opbygning af organisation, monitorering og gennemførelse. Kompetencecentret ledes af en bestyrelse, der består af 6 medlemmer:
· 5 repræsentanter fra boligorganisationerne (hver boligorganisation udpeger ét medlem af direktion eller administrativ ledelse)
· 1 repræsentant for Slagelse Kommune – (medlem af direktionen)
Bestyrelsen ledes af et formandsskab bestående af 2 bestyrelsesmedlemmer:
· En direktør for en af de deltagende boligorganisationer
· En direktør fra Slagelse Kommune
Bestyrelsen ansætter en kompetencecenterchef, og der etableres to projektteams i Kompetencecentret:
· Medarbejdere indenfor administration/økonomi, kommunikation, dokumentation, fundraising etc.
· Tværgående medarbejdere, der varetager udførelse, koordination, udvikling og dokumentation i de midlertidige indsatser. Der ansættes 4 projektkoordinatorer, hver med et tværgående ansvar for et indsatsområde kombineret med ansvaret for koordination og samarbejde i et boligområde.
Retligt grundlag
Almenboligloven, lbk nr. 884 af 100811, kan anvendes som generelt grundlag ved fælles løsning af by- og boligsociale problemer. De enkelte konkrete indsatser, der iværksættes som led i projektet kan indebære krav om andet og mere specifikt hjemmelsgrundlag.
Handlemuligheder
1. Byrådet kan beslutte at godkende prækvalifikationen. Det vil betyde at boligorganisationerne og Slagelse Kommune arbejder videre på en fælles ansøgning til Landsbyggefonden.
2. Byrådet kan beslutte ikke at godkende prækvalifikationen for en ny boligsocial helhedsplan for de udsatte boligområder med henblik på ikke at indgå i et boligsocialt samarbejde med boligorganisationerne.
3. Byrådet kan beslutte, at sagen oplyses bedre. Dette vil medvirke til en forsinkelse af processen for fremsendelse af en ansøgning til Landsbyggefonden.
Vurdering
Uddannelsesdirektøren anbefaler, at prækvalifikationen godkendes. Dette med udgangspunkt i Strategi for den almene sektor 2025, som angiver som mål, at kommunen i 2025 ikke har boligområder på ghettolisten. Den boligsociale indsats i områderne er supplerende til den fysiske udvikling af områderne og tager fat i at understøtte en udvikling blandt områdernes beboere.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I forbindelse med prækvalifikationen er der udarbejdet et budget, der forudsætter en bevilling fra Landsbyggefonden på 40 mio. kr. for årene 2017-2021.
Slagelse Kommune indgår med en medfinansiering i samme periode i form af en ekstraordinær indsats budgetteret til samlet 8 mio. kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Beskæftigelse- og Integrationsudvalget har kompetencen på det boligsociale område, men den boligsociale indsats indeholder en række områder, som hører under Uddannelsesudvalget, og hvis område derfor også berøres.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller
1. at Prækvalifikationen for en boligsocial indsats 2017-2021 godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 4. oktober 2016:
Fraværende: 
Sagen udsat til ekstraordinært møde i udvalget den 13. oktober 2016.

10. Forslag fra Enhedslisten: Kontanthjælpsloftet og 225 timers reglen (B)

10.   Forslag fra Enhedslisten: Kontanthjælpsloftet og 225 timers reglen (B)

Sagsnr.: 330-2016-68970               Dok.nr.: 330-2016-556471                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Beslutningsforslag fra Thomas Clausen, Enhedslisten (Ø) vedr. kontanthjælpsloftet og 225-timers-reglen.
Baggrund
Thomas Clausen, Enhedslisten (Ø) har den 26. september 2016 fremsendt nedenstående forslag til behandling på udvalgets møde:
I marts 2016 vedtog Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti ny lovgivning om kontanthjælp. Den ny lovgivning indeholder blandt andet et kontanthjælpsloft, som træder i kraft 1. oktober 2016.
Ifølge Sjællandske 19. september 2016 vurderes omkring 600 borgere at blive ramt af kontanthjælpsloftet i form af, at disse borgere bliver skåret i deres ydelser fra Slagelse Kommune.
Berit Vilsbøll, chef i Center for Børn og Familie udtalte til Sjællandske:
”Ydelserne administreres af Udbetaling Danmark. Og kommunerne har endnu ikke adgang til oplysninger om den enkelte borgers konkrete beregning. Der er aktuelt dialog med Udbetaling Danmark og STAR (styrelsen for arbejdsmarked og rekruttering, red.) om, at kommunerne får et bedre informationsgrundlag”.
I Sjællandske den 19. september gives et eksempel på virkningerne af kontanthjælpsloftet, især rammes enlige, par med børn samt ægtefæller og samlevende uden børn:
”En enlig mor med to børn modtager før loftet kontanthjælp på 14.575 kroner, særlig støtte på 445 kroner og boligstøtte på 3.515 kroner per måned. Samlet set en støtte på 18.535 kroner per måned. Efter kontanthjælpsloftet træder i kræft kan hun maksimalt få udbetalt 15.554 kroner om måneden i samlet støtte. Derfor sættes hendes boligstøtte ned til 979 kroner per måned, og hendes særlige støtte bortfalder helt. Kontanthjælpsloftet betyder alt i alt, at hun får 2.981 kr. mindre i samlet støtte hver måned.”
Økonomien i mange hjem er herefter presset efter 1. oktober 2016, hvilket i øvrigt også giver bekymringer hos boligselskaberne. Hos BoligKorsør forudser formand Ebbe Jens Ahlgren, at man vil komme til at se et udsættelsesboom, fordi mange beboere ikke længere kan betale deres husleje: ”Alene på Motalavej regner vi med, at det er cirka 80 familier, som bliver berørt.” (Sjællandske, 19. september 2016).
Et af de særlige forhold ved de ændrede regler på kontanthjælpsområdet er genindførelsen af 225-timers-reglen, oven i købet i forværret udgave. Reglen betyder, at kontanthjælpsmodtagerne skal dokumentere, at de står rådighed for arbejdsmarkedet ved at arbejde mindst 225 timer om året. Det svarer til omkring seks uger på årsplan eller 113 timer for perioden siden lovens ikrafttræden og indtil 1. oktober 2016.
Tidligere gjaldt reglen kun for ægtepar på kontanthjælp. Men den er nu udvidet til at omfatte alle, undtagen de kontanthjælpsmodtagere, som kommunerne vurderer ikke er i stand til at arbejde.
For et ægtepar, hvor en eller begge ikke lever op til reglen, er konsekvensen, at de bliver fratrukket kontanthjælpsydelsen for en person.
For ugifte personer på kontanthjælp bliver støtten reduceret med 1000 kroner, såfremt de ikke lever op til kravet.
På landsplan er der omkring 33.000 danskere, som foreløbig står til at blive trukket i deres ydelser som konsekvens af kontanthjælpsloftet. Det har beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen oplyst til Ritzau. (Sjællandske, 24. september 2016.)
Hvis skønnet over berørte borgere i Slagelse Kommune på omkring 600 holder stik, er folk i Slagelse Kommune cirka 20 procent hårdere ramt end landsgennemsnittet, hvilket svarer til cirka 100 borgere ekstra, der bliver ramt.
Hvor kontanthjælpsloft og 225-timers-reglen rammer hårdest, vil det føre til et liv i fattigdom. Derfor bør der arbejdes for at afbøde nogle af de værste virkninger af den ændrede lovgivning.
Retligt grundlag
Udvalgets forretningsorden § 3, stk. 4 – medlemmers ret til at få behandlet en sag.
Handlemuligheder
Udvalget kan helt eller delvist imødekomme eller afvise det indstillede.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Thomas Clausen, Enhedslisten (Ø), indstiller,
1.    at der udarbejdes en redegørelse for, hvor mange borgere i Slagelse Kommune, der pr. 1. oktober 2016 er ramt af kontanthjælpsloftet, fordelt på de forskellige ydelsesgrupper
2.    at der udarbejdes en redegørelse for, hvor mange borgere i Slagelse Kommune, der pr. 1. oktober 2016 er berørt af 225-timers-reglen. Redegørelsen skal også indeholde en beskrivelse af, hvad Jobcentret har gjort for at anvise/formidle fuldtidsarbejde eller deltidsarbejde til de berørte borgere inden 1. oktober 2016.
3.    at der udarbejdes en plan for beskæftigelse af de borgere, som er berørt og vil blive berørt af 225-timers-reglen.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 4. oktober 2016:
Fraværende: 
At 1 til 2. Godkendt.
At 3. Der udarbejdes en redegørelse  for Jobcentrets fremadrettede beskæftigelsesinitiativer for borgere, der er berørt af 225 timers reglen.

11. Redegørelse om Slagelse Kommunes politik vedr. sager om førtidspension (O)

11.   Redegørelse om Slagelse Kommunes politik vedr. sager om førtidspension (O)

Sagsnr.: 330-2016-55032               Dok.nr.: 330-2016-454222                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om Slagelse Kommunes politik vedrørende sager om førtidspension, hvor ”det er åbenbart formålsløst at udvikle arbejdsevnen”.
Baggrund
Beslutningsforslag nedenfor fra Thomas Clausen, Enhedslisten (Ø) blev behandlet på Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets møde den 9. august 2016.
Efter indstilling fra Thomas Clausen besluttede udvalget, at administrationen skulle udarbejde en redegørelse for Slagelse Kommunes politik vedrørende sager om førtidspension, hvor ”det er åbenbart formålsløst at udvikle arbejdsevnen”, samt at kompetenceforholdet er uændret; Slagelse Kommune træffer afgørelsen om førtidspension i Pensionsafdelingen.
Administrationen har efterfølgende udarbejdet den ønskede redegørelse (bilag 1) vedlagt en illustration af en borgers vej til Rehabiliteringsteamet (bilag 1A).
Beslutningsforslag:
Stillingtagen til Slagelse Kommunes egen afklaring af ansøgninger om førtidspension eller forelæggelse af sagerne for rehabiliteringsteam.
Beskæftigelsesministeriet har den 30. maj 2016 udsendt vejledning 9465 af 27. maj 2016 om sager, hvor kommunen kan tilkende førtidspension uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet, fordi det er åbenbart formålsløst at udvikle arbejdsevnen.
Denne vejledning indledes således:
”1. Karakteristik af åbenbare sager
a. Formål
Som udgangspunkt skal alle sager om førtidspension forelægges for rehabiliteringsteamet, inden der kan træffes afgørelse i sagen. Efter § 18, stk. 2, i lov om social pension kan kommunen dog træffe afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension uden forudgående forelæggelse for rehabiliteringsteamet, når kommunen vurderer, at det er helt åbenbart, at personens arbejdsevne ikke kan forbedres. Det er en betingelse, at sundhedskoordinatoren først har udtalt sig i sagen, eller at personen er terminalt syg.
Det vil altid bero på en konkret vurdering, om der er tale om en åbenbar sag om førtidspension. Nogle sager vil være helt entydige og vil kunne behandles uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet, mens andre vil være mere komplekse. Uanset om der efterfølgende tilkendes førtidspension, er det relevant at forelægge de mere komplekse sager for rehabiliteringsteamet både i forhold til at drøfte udviklings- og behandlingsmuligheder og i forhold til, om andre tilbud kan være relevante for borgeren.
Denne vejledning har til formål at give kommunerne et værktøj til at afgrænse de ”åbenbare sager” om førtidspension, som kommunen kan undlade at forelægge for rehabiliteringsteamet.
Vejledningen afgrænser således de mest alvorlige sager, hvor det helt klart fremgår allerede af de helbredsmæssige oplysninger, at det er åbenbart formålsløst at udvikle arbejdsevnen.
Der kan fortsat være sager, hvor kommunen vurderer, at det er åbenbart, at der skal tilkendes førtidspension, men hvor kommunen finder, at det vil være hensigtsmæssigt at forelægge sagen for rehabiliteringsteamet. Lige som der fortsat vil være sager, hvor det først i forbindelse med mødet i rehabiliteringsteamet, kan slås fast, at det er åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen.
Kommunen kan altid vælge at forelægge en sag om førtidspension for rehabiliteringsteamet.”
I forbindelse med ansøgninger om førtidspension eller tildeling af ressourceforløb er det vigtigt, at Slagelse Kommune fastlægger en politik, så der tages hensyn til borgerne og til de socialfaglige ressourcer.
”Det kan være direkte skadeligt at begynde i et såkaldt ressourceforløb for at genopbygge arbejdsevnen, hvis man har været ude for en ulykke eller sygdom”, udtalte overlæge ved Arbejdsmedicinsk Klinik på Slagelse Sygehus, Rolf Petersen, den 22. juli 2016 til Ekstra Bladet.
- Vores undersøgelser har vist, at patienterne nogle gange er blevet mere syge af den behandling, de har fået under jobprøvningen på jobcenteret, end de egentlig var til at begynde med. Det psykiske pres kan være meget stort med den usikkerhed, der er. Men vi har også set eksempler på folk, der måske har haft meget dårlig ryg. Men som kommer ud og skal lave tungt løftearbejde, som forværrer deres i forvejen dårlige ryg, siger Rolf Petersen.
- Jeg synes, det er ganske udmærket, at man skaffer arbejde til folk med nedsat erhvervsevne. Men på en eller anden vis skal der jo være en evne til at gøre de her ting.”
(Ekstra Bladet, 22. juli 2016)
I forbindelse med ansøgninger om førtidspension eller tildeling af ressourceforløb er det vigtigt, at Slagelse Kommune fastlægger en politik, så det er klart for borgere, forvaltning og byråd, hvor kompetencen til at træffe afgørelser er placeret.
Kommunikationschef Svend-Erik Kristensen udtalte den 22. juli 2016 til Ekstra Bladet:
”Når sagen når så langt i vores kommune, så overgår den til Region Sjælland, der ser på sagens akter og indstiller, om borgeren er berettiget til førtidspension. Det er de regler, vi er underlagt.”
Denne beskrivelse af reglerne eller proceduren stemmer ikke umiddelbart helt overens med vejledning 9465 af 27. maj 2016 fra Beskæftigelsesministeriet:
”Vurderer kommunen, at kriterierne er opfyldt, kan kommunen vælge at behandle sagen uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet. Kommunen skal i så fald forelægge sagen for sundhedskoordinatoren, som skal udtale sig i sagen, inden kommunen træffer afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet.”
Kompetencen til at træffe afgørelse i sager om førtidspension er fortsat i den del af den kommunale forvaltning, som kommunalbestyrelsen har delegeret kompetencen til.
Retligt grundlag
Udvalgets forretningsorden § 3, stk. 4 – medlemmers ret til at få behandlet en sag.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage redegørelsen til efterretning med udvalgets eventuelle bemærkninger.  
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Udvalget tager redegørelsen til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 4. oktober 2016:
Fraværende: 
Orienteringen taget til orientering.
Tages op igen i forbindelse med implementering af budget 2017-20.

12. Punkter til kommende møder (B)

12.   Punkter til kommende møder (B)

Sagsnr.: 330-2015-93890               Dok.nr.: 330-2016-522467                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (BIU) skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte eventuelle punkter til behandling eller orientering på kommende møder (se bilag 1).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 4. oktober 2016:
Fraværende: 
Godkendt.
Der afholdes ekstraordinært møde den 13. oktober 2016.