Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (2014-2017) – Referat – 8. november 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-5389                 Dok.nr.: 330-2016-607396                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsordenen.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. november 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2016-5388                 Dok.nr.: 330-2016-607410                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra
a. Udvalgsformanden
b. Udvalgets medlemmer
c. Uddannelsesdirektøren
d. Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration
1. Månedlige nøgletal for beskæftigelsesområdet (bilag 1)
2. Månedlig status på flygtningeområdet (bilag 2)
3. Redegørelse på jobafklarings- og ressourceforløb (bilag 3)
4. Status på sygedagpengesager genoptaget som følge af Højesteretsdom (bilag 4)
5. Orientering om ankestatistik over klager til Ankestyrelsen 1. halvår 2016 (bilag 5, 5A og 5B)
e. Centerchefen for Børn og Familie
1. Månedlig orientering vedr. boligplacering af integrationsflygtninge m.v.
(bilag 6)
2. Orientering om ankestatistik over klager til Ankestyrelsen 1. halvår 2016 (se bilag 5, 5A og 5B)
3. Orientering om driftsbudget Kastanjegården (bilag 7).
f. Centerchefen for Kultur, Fritid & Borgerservice
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. november 2016:
Fraværende: 
Ad a. Udvalgsformanden orienterede:
Helle Jacobsen og Thomas Clausen deltager i JobCamp 16 den 10. - 11. november 2016.
LAR har udpeget kandidater til virksomhedsprisen.
Orienteringerne taget til efterretning.

3. Budgetopfølgning ultimo september 2016 (B)

3.     Budgetopfølgning ultimo september 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2016-70892               Dok.nr.: 330-2016-578086                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde ved udgangen af september 2016.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget godkender budgetopfølgningen, som indgår i den samlede opfølgning for alle udvalg til Økonomiudvalget og Byrådet.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2016 at have et merforbrug på driftsudgifterne på 19,451 mio. kr.
Udvalget har ingen anlægsudgifter i 2016. 
Hovedoversigt
Center
Serviceudgifter mio. kr.
Overførsels-udgifter mio. kr.
Anlæg       mio. kr.
Samlet mio.kr.
Program Ringparken/ Motalavej
 1,990
  0,321
0,000
 2,311
Forebyggende indsats for ældre og handicappede
 0,000
  0,000
0,000
 0,000
Center for Børn, Unge og Familie
-1,843
 -1,845
0,000
-3,688
Jobcenter, forsikrede ledige
  1,737
 30,093
0,000
31,830
Jobcenter, eksl. Forsikrede ledige
  0,005
-49,909
0,000
   -49,904
Samlet mer/mindre forbrug
  1,889
 -21,341
0,000
-19,451
Merforbrug = - Mindre forbrug = +
Nærmere specifikation af forbruget fremgår af bilag 1, idet bemærkes, at noterne i dette bilag er foretaget i henhold til det korrigerede budget, jfr. budgetopfølgningen ultimo juni 2016. 
I forbindelse med en særlig budgetanalyse gennemført på arbejdsmarkedsområdet er der udarbejdet vedlagte notat (bilag 2) om den seneste udvikling i udgifterne på arbejdsmarkedsområdet . Af notatet fremgår forklaring på de væsentligste ændringer i forventningerne til afvigelserne i forhold til det korrigerede budget, jfr. budgetopfølgningen ultimo august 2016.
Samtidig vedlægges en handleplan for 2016 for oprettelse af den økonomiske balance på konto 5 i 2016 (bilag 3).
Herudover er der udarbejdet handleplaner for Boligplacering af flygtninge (bilag 5) og for Kvindekrisecentre (bilag 6).
Status på flygtninge:
Ifølge statusnotatet på udgifter til flygtninge i 2016 forventes Slagelse Kommune at have en merudgift til flygtninge, når refusioner og tilskud er lagt til, på ca. 2,4 mio. kr. (bilag 4)
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42, stk. 7, fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Som det fremgår af bilag 2 har den særlige budgetanalyse ultimo oktober måned  for Center for Arbejdsmarked og Integration vist et større merforbrug på udvalgets ramme. Det er centerchefens forventning, at det beskrevne stop for nye aktiviteter samt forlængelser vil betyde, at ca. 4,5 mio. af merforbruget vil kunne hentes hjem i indeværende år.
Centerchefen forventer, at det resterende beløb vil kunne hentes hjem i 2017. Dette vil blive uddybet i en handlingsplan for 2017, som vil blive fremlagt på udvalgets møde i december.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Handleplaner er udarbejdet for 2016.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Budgetopfølgningen ultimo september 2016 godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. november 2016:
Fraværende: 
Der udarbejdes supplerende statusnotat for businesscasen for kontanthjælpsmodtagere, der knyttes til sagen.
Godkendt og anbefales til Økonomiudvalget og Byrådet.
Thomas Clausen (Ø) bemærkede, at det er problematisk, at der i en businesscase indarbejdes potentielle besparelser.

4. Politisk kalender 2017 (B)

4.     Politisk kalender 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2016-64779               Dok.nr.: 330-2016-614644                                          Åbent
Kompetence: Fagudvalgene
Beslutningstema
Godkendelse af forslag til politisk kalender 2017.
Baggrund
Der er udarbejdet forslag til politisk kalender for 2017 med baggrund i udvalgets mødedag og mødetidspunkt i 2016.
Retligt grundlag
Et udvalg træffer for hvert regnskabsår beslutning om, hvor og hvornår udvalgets møder skal holdes, jf. styrelseslovens § 20, stk. 1. Kravet om mødeplan har til formål at lette udvalgsmedlemmernes arbejdstilrettelæggelse og koordineringen med arbejdet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at mødeplanen for udvalgets møder godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at forslag til politisk kalender 2017 godkendes.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 2. november 2016:
Fraværende: 
Udvalget godkender, at afholde udvalgsmøder de foreslåede onsdage kl. 16:30.
Temadrøftelse m.m. ønskes planlagt andre dage, og således ikke i forlængelse af udvalgsmøderne.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. november 2016:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Godkendt.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. november 2016:
Fraværende: 
Godkendt.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 7. november 2016:
Fraværende: 
Godkendt.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 7. november 2016:
Fraværende: 
Godkendt.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. november 2016:
Fraværende: 
Godkendt.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. november 2016:
Fraværende: 
Januarmødet for BIU rykkes til mandag den 16. januar 2017.
Junimødet for BIU rykkes til mandag den 12. juni 2017.
Øvrige datoer godkendt.

5. Projekt Ringparken/Motalavej - sammenhæng med den kommende boligsociale helhedsplan (B)

5.     Projekt Ringparken/Motalavej - sammenhæng med den kommende boligsociale helhedsplan (B)

Sagsnr.: 330-2016-34946               Dok.nr.: 330-2016-535261                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte Projekt Ringparken/Motalavej´s fremtid bl.a. i forhold til én kommende fælles boligsocial helhedsplan.
Baggrund
Byrådet besluttede på møde den 25. august 2014 at forlænge den helhedsorienterede kommunale indsats i 2 boligområder, Ringparken i Slagelse og Motalavej i Korsør, frem til udgangen af 2018. Projektet omfatter dele af den kommunale indsats i forhold til job/uddannelse, tidlig indsats for børn/familie samt opsøgende indsats og tilbud til børn og unge.
Flere af indsatserne indgår som en del af kommunens andel i de boligsociale helhedsplaner i de to boligområder. Den opsøgende indsats og tilbud til børn og unge understøtter de ordinære kommunale tilbud og supplerer indsatserne under helhedsplanerne.
Byrådet godkendte den 27. juni 2016 som del af ”Strategi for den almene sektor – Slagelse Kommune”, at medvirke i arbejdet for én boligsocial helhedsplan, der omfatter de nuværende 4 boligsociale helhedsplaner; Ringparken i Slagelse, Motalavej i Korsør, Parkvej i Skælskør og Sydbyen i Slagelse. Forslag til prækvalifikation er godkendt af byrådet den 31. oktober 2016. Prækvalifikationen beskriver de overordnede mål og indsatser samt organiseringen heraf.
Projekt Ringparken/Motalavej´s oprindelige målsætninger:
· At mindste kriminaliteten
· At øge trygheden
· At øge den gennemsnitlige indkomst og
· Øge uddannelsesniveauet
er stort set identiske med målsætningerne for den kommende fælles helhedsplan for de fire boligområder.
De seneste års erfaringer fra helhedsplanerne og projektet er bl.a., at der har været en række parallelle indsatser og uklarhed omkring opgavernes indbyrdes sammenhæng og vilkår. I forhold til de opgaver, der er placeret i projektet, har udviklingen vist, at der er behov for en stærkere forankring i de faglige miljøer i fagcentrene. I særlig grad på børne/familie og beskæftigelsesområdet. Af afrapporteringen til Beskæftigelses- og Integrationsudvalget fra juni 2016 fremgik det tillige, at det med den nuværende organisering af projektet ikke har været muligt til fulde at sikre den helhedsorienterede indsats på tværs af områderne.
I konsekvens heraf indeholder prækvalifikationen forslag til, at den kommende helhedsplan omfatter to kategorier af indsatser;
· Indsatser, der supplerer den kommunale kerneopgave, varetaget af den kommunale organisation, finansieret af helhedsplanen,
· Boligsociale indsatser, der skal understøtte social stabilitet i områderne samt brobygning til civilsamfundet, varetaget lokalt af de fire boligselskaber, finansieret af helhedsplanen.
Hovedformålet er at skabe en klar og effektiv organisering af opgaverne, der kan sikre målopfyldelse og de ønskede effekter i forhold til de overordnede målsætninger.
De kommunale opgaver vil fortsat kunne løses ude i boligområderne som fremrykkede indsatser, i lokaler stillet til rådighed af boligselskaberne efter konkret aftale m.v. eller i kommunale lokaliteter.
Projekt Ringparken/Motalavej har siden 1. august 2016 været uden fælles leder, herunder direkte ledelse af den beskæftigelsesrettede og tidlige indsats for børn og unge i de to områder. Den faglige ledelse forestås af henholdsvis Jobcentret og Center for Børn og Familie. Den opsøgende indsats og tilbud til børn og unge er forankret i Rosen, Basen, gadeplan og Firebirds. Disse indsatser er samlet som én virksomhed under projektet med egen leder.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
1. Projekt Ringparken/Motalavej opløses som samlet projekt pr. 1. januar 2017. Opgaver, medarbejdere og ressourcer overføres til fagcentrene, der skal sikre opgavernes videreførelse og udvikling, herunder sikre en sammenhængende helhedsorienterende indsats. Opgaver, medarbejdere (incl. administration og ledelse) og ressourcer vedrørende ”Job/uddannelse” overføres til Arbejdsmarkedsområdet. Opgaver, medarbejdere (omfatter socialrådgivere og familiekoordinatorer) og ressourcer vedrørende ”Tidlig indsats for børn og familie” overføres til Center for Børn og Familie. Opgaver, ressourcer og medarbejdere (Rosen, Basen, Firebirds og Gadeplan) vedrørende opsøgende indsats og tilbud til børn og unge overføres som samlet virksomhed til Center for Skole. SSP-stilling tilknyttet Center for Skole fastholder denne tilknytning. Opgaverne kan indgå som en del af kommunens medfinansiering i den kommende helhedsplan.
2. Projekt Ringparken/Motalavej opløses delvis som samlet enhed pr. 1. januar 2017. Opgaver, medarbejdere og ressourcer vedrørende ”Job/uddannelse” overføres til Arbejdsmarkedsområdet, og opgaver, medarbejdere og ressourcer vedrørende Tidlig indsats for børn og familie overføres til Center for Børn og Familie. Begge områder skal sikre en sammenhængende helhedsorienterende indsats. Opgaver, ressourcer og medarbejdere vedrørende opsøgende indsats og tilbud til børn og unge opretholdes uændret til projektperiodens udløb som selvstændigt projekt med reference til direktør. Disse opgaver kan indgå som en del af den kommunale medfinansiering i den kommende fælles boligsociale helhedsplan.
3. Projekt Ringparken/Motalavej opretholdes som selvstændig enhed med den nuværende opgaveportefølje og reference til direktør til projektets udløb. Opgaverne kan indgå som en del af kommunens medfinansiering i den kommende helhedsplan.
I relation til alle handlemuligheder skal de opgaver, der indgår som en del af helhedsplanen, beskrives i beslutningsoplægget, der forelægges Byrådet i foråret 2017.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at målsætningerne for de udsatte boligområder og målene, der siden 2012 har været lagt ind i Projekt Ringparken/Motalavej, bedst understøttes ved at styrke medarbejdernes faglighed gennem forankring i fagcentrene samtidig med, at tydelige og veldefinerede samarbejdsflader på tværs af de faglige områder, sikrer den helhedsorienterede tilgang til arbejdet med børn, unge og familier i boligområderne. Denne model afprøves p.t. i Task Force projektet, der i forlængelse af budget 2016-19 er iværksat i regi af Uddannelsesudvalget. AP Møllerfonden er søgt om midler til at opjustere dette projekt.
Der er tillige tale om mange specialiserede faglige kompetenceområder, det er vanskeligt at rumme i én organisatorisk enhed og ledelse heraf.
I lyset af projektets resterende periode, den manglende fælles ledelse og ambitionerne for den kommende helhedsplan, er det administrationens vurdering, at de mange opgaver i området bedst løses ved, at projektet allerede nu opløses og fordeles med de beskæftigelsesrettede og administrative opgaver til Jobcentret, tidlig indsats for børn og unge (socialfaglige indsats) til Center for Børn og Familie og de opsøgende indsatser og tilbud til børn og ung (gadeplan, Rosen, Basen og Firebirds) overføres samlet i den nuværende virksomhed til Center for Skole. Det samme gælder SSP-medarbejder, der allerede nu er tilknyttet Center for Skole.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Når projektet ophører, skal medarbejderne i overensstemmelse med Byrådets beslutning fra 2014 overføres til de centre, der i 2012 afgav ressourcer til projektet. 
For medarbejdere, der tidligere var ansat på Rosenkildegården, gør det særlige forhold sig gældende, at fritidsklubber m.v. fra 1. juli 2015 blev flyttet fra Center for Dagtilbud til Center for Skole. Det foreslås, at medarbejdere og leder, der i projektet varetager opgaverne vedrørende opsøgende indsats og tilbud til børn og unge, bevarer ansættelse i nuværende virksomhed, men under Center for Skole.
Med denne modifikation overføres medarbejdere, opgaver og bevillinger til fagcentrene/fagudvalg.
SektorMEDfor Rosen, Basen og gadeplan samt Personalemøde med MED-status for de øvrige områder har drøftet forslaget om projektets fremtid. Fra begge områder anbefales model 1.
Bevillingerne til projektet har været placeret under Arbejdsmarkedsområdet. Ved overflytning til øvrige centre, jfr. handlemulighed 1, foreslås bevillingerne fordelt som følgende fra 2017. Mer-/mindreforbrug fra 2016 overføres til de respektive enheder, der har genereret dette.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift, Rosenkildegården
08.01
4.434
4.434
4.434
4.434
Drift,
Sagsbehandlere/
familiekoordinatorer
08.04
2.007
2.007
2.007
2.007
Drift, SSP
08.01
   477
  477
  477
  477
Drift, Jobcenter
02.01
4.353
3.353
3.353
3.353
Drift,
Sagsbehandlere/
Familiekoordinatorer
01.02 (CBF)
  948
  948
  948
  948
Finansiering
 
(12.219)
(11.219)
(11.219)
(11.219)
Jobcenter
02.01
-11.271
-10.271
-10.271
-10.271
Administration,
Konto 6
01.02
(Uddannelses-
direktøren)
    -948
 -948
    -948
    -948
 
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Uddannelsesudvalget får overført opgaver og ressourcer, som tidligere har været udvalgets ansvar.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget anbefaler til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse, at Projekt Ringparken/Motalavej nedlægges som samlet enhed pr. 1. januar 2017, og at opgaver, medarbejdere og ressourcer overføres til fagcentrene, jfr. handlemulighed 1.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. november 2016:
Fraværende: 
V, A og Ø anbefaler handlemulighed 1 til Økonomiudvalget og Byrådets godkendelse.
Ann Sibbern (O) stemte imod, da der også i sagsfremstillingen skulle have været taget stilling til den økonomiske ramme for indsatserne, nu da prækvalifikationen for den boligsociale helhedsplan er besluttet.

6. Boligplacering af integrationsflygtninge - pavilloner (O)

6.     Boligplacering af integrationsflygtninge - pavilloner (O)

Sagsnr.: 330-2014-68060               Dok.nr.: 330-2016-614070                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Udvalget besluttede på sit møde den 8. marts 2016, at der skulle laves en nærmere udspecificering af det af Center for Kommunale Ejendomme (CKE) udarbejdede anlægsoverslag for et Pavillon-projekt opført på kommunal grund.
Økonomien skulle desuden belyses med både et kort og langt tidsperspektiv, idet tidsperspektivet kan være afgørende for det endelige valg af løsning i pavillon-projekter.
Udvalget besluttede på udvalgsmøde den 9. august 2016, at udsætte sagen med henblik på besvarelse af spørgsmål fra Ann Sibbern (O) forud for behandling.
Spørgsmål og administrationens svar fremgår af bilag 2.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at tage orienteringen til efterretning, eller udvalget kan komme med bemærkninger eller spørgsmål til orienteringen.
Vurdering
På baggrund af drøftelser med Center for Børn og Familie, har CKE valgt at undersøge økonomien med et tidsperspektiv på 3 år (kort) og 6 år (langt).
Beregningerne viser – måske ikke overraskende - at ejede pavillon-projekter er økonomisk mest velegnede, såfremt der arbejdes med et langt tidsperspektiv, mens lejede løsninger er mest fordelagtige, såfremt tidsperspektivet er kort.
Af de vedlagte overslagsberegninger ses det, at frem til 46 måneders drift (3,8 år) er det økonomisk mest fordelagtigt med en lejet løsning, mens det efter 46 måneder tipper over og bliver mest fordelagtigt at eje.
Risikoen ved at foretage investeringer i det lange tidsperspektiv er dog som altid, at såfremt anlægget viser sig at skulle afvikles væsentlig før tid, så ville en kortsigtet investering have været mere fordelagtig.
Som eksempler kan belyses to scenarier:
Der lejes en løsning i 6 år/72 md - merprisen frem for at have ejet: 43.660,- pr. sengeplads over de 6 år
Der ejes en løsning i 3 år/36 md – merprisen frem for at have lejet: 16.810,- pr. sengeplads over de 3 år
Det bør tilføjes at der alt andet lige er en større usikkerhed forbundet med at eje end ved at leje. Dette afspejler sig ikke i de vedlagte overslag. Denne usikkerhed er primært bundet op på gensalgsværdien af det ejede.
Såfremt der vælges at arbejde videre med et pavillon-projekt, er det CKE’s vurdering, at udvalget bør lægge stor vægt på at minimere usikkerheder i projektets tidsperspektiv i det omfang det overhovedet er muligt, da dette vil have afgørende betydning for det rette valg mellem et ejet eller lejet projekt.
Center for Børn og Familie vurderer, at der ikke aktuelt er behov for at etablere boliger i et pavillonprojekt. Vurderingen tager udgangspunkt i, at der aktuelt er et fald i antallet af flygtninge, der skal boligplaceres og at kvoten for 2017 er reduceret til 111 personer. Behovet for boliger søges dækket via almene boliger, privat udlejning og etablering af boliger i kommunale ejendomme.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Et pavillonprojekt af denne karakter vil ofte kræve dispensation, hvis grundstykket er omfattet af en lokalplan, hvorfor Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget må forventes at skulle behandle en sådan dispensationsansøgning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 9. august 2016:
Fraværende: 
Sagen udsat med henblik på besvarelse af spørgsmål fra Ann Sibbern (O) forud for behandling. Spørgsmål rundsendes.
Indstilling
Chefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. november 2016:
Fraværende: 
Udsat, idet Ann Sibbern (O) ikke fandt, at de forudstillede spørgsmål var besvaret.

7. Punkter til kommende møder (B)

7.     Punkter til kommende møder (B)

Sagsnr.: 330-2015-93890               Dok.nr.: 330-2016-607401                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (BIU) skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte eventuelle punkter til behandling eller orientering på kommende møder (se bilag 1).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. november 2016:
Fraværende: 
Punkt vedrørende efterværn kommer på decembermødet.