5. Projekt Ringparken/Motalavej - sammenhæng med den kommende boligsociale helhedsplan (B)
5. Projekt Ringparken/Motalavej - sammenhæng med den kommende
boligsociale helhedsplan (B)
Sagsnr.: 330-2016-34946 Dok.nr.: 330-2016-535261 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte Projekt
Ringparken/Motalavej´s fremtid bl.a. i forhold til én kommende fælles
boligsocial helhedsplan.
Baggrund
Byrådet besluttede på møde den 25. august 2014 at forlænge
den helhedsorienterede kommunale indsats i 2 boligområder, Ringparken i
Slagelse og Motalavej i Korsør, frem til udgangen af 2018. Projektet omfatter
dele af den kommunale indsats i forhold til job/uddannelse, tidlig indsats for
børn/familie samt opsøgende indsats og tilbud til børn og unge.
Flere af indsatserne indgår som en del af kommunens andel i
de boligsociale helhedsplaner i de to boligområder. Den opsøgende indsats og
tilbud til børn og unge understøtter de ordinære kommunale tilbud og supplerer
indsatserne under helhedsplanerne.
Byrådet godkendte den 27. juni 2016 som del af ”Strategi for
den almene sektor – Slagelse Kommune”, at medvirke i arbejdet for én
boligsocial helhedsplan, der omfatter de nuværende 4 boligsociale
helhedsplaner; Ringparken i Slagelse, Motalavej i Korsør, Parkvej i Skælskør og
Sydbyen i Slagelse. Forslag til prækvalifikation er godkendt af byrådet den 31.
oktober 2016. Prækvalifikationen beskriver de overordnede mål og indsatser samt
organiseringen heraf.
Projekt Ringparken/Motalavej´s oprindelige målsætninger:
· At mindste kriminaliteten
· At øge trygheden
· At øge den gennemsnitlige indkomst og
· Øge uddannelsesniveauet
er stort set identiske med målsætningerne for den kommende
fælles helhedsplan for de fire boligområder.
De seneste års erfaringer fra helhedsplanerne og projektet
er bl.a., at der har været en række parallelle indsatser og uklarhed omkring
opgavernes indbyrdes sammenhæng og vilkår. I forhold til de opgaver, der er
placeret i projektet, har udviklingen vist, at der er behov for en stærkere
forankring i de faglige miljøer i fagcentrene. I særlig grad på børne/familie
og beskæftigelsesområdet. Af afrapporteringen til Beskæftigelses- og
Integrationsudvalget fra juni 2016 fremgik det tillige, at det med den
nuværende organisering af projektet ikke har været muligt til fulde at sikre
den helhedsorienterede indsats på tværs af områderne.
I konsekvens heraf indeholder prækvalifikationen forslag
til, at den kommende helhedsplan omfatter to kategorier af indsatser;
· Indsatser, der supplerer den kommunale kerneopgave, varetaget af
den kommunale organisation, finansieret af helhedsplanen,
· Boligsociale indsatser, der skal understøtte social stabilitet i
områderne samt brobygning til civilsamfundet, varetaget lokalt af de fire
boligselskaber, finansieret af helhedsplanen.
Hovedformålet er at skabe en klar og effektiv organisering
af opgaverne, der kan sikre målopfyldelse og de ønskede effekter i forhold til
de overordnede målsætninger.
De kommunale opgaver vil fortsat kunne løses ude i
boligområderne som fremrykkede indsatser, i lokaler stillet til rådighed af
boligselskaberne efter konkret aftale m.v. eller i kommunale lokaliteter.
Projekt Ringparken/Motalavej har siden 1. august 2016 været
uden fælles leder, herunder direkte ledelse af den beskæftigelsesrettede og
tidlige indsats for børn og unge i de to områder. Den faglige ledelse forestås
af henholdsvis Jobcentret og Center for Børn og Familie. Den opsøgende indsats
og tilbud til børn og unge er forankret i Rosen, Basen, gadeplan og Firebirds.
Disse indsatser er samlet som én virksomhed under projektet med egen leder.
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
1. Projekt
Ringparken/Motalavej opløses som samlet projekt pr. 1. januar 2017. Opgaver,
medarbejdere og ressourcer overføres til fagcentrene, der skal sikre opgavernes
videreførelse og udvikling, herunder sikre en sammenhængende
helhedsorienterende indsats. Opgaver, medarbejdere (incl. administration og
ledelse) og ressourcer vedrørende ”Job/uddannelse” overføres til
Arbejdsmarkedsområdet. Opgaver, medarbejdere (omfatter socialrådgivere og
familiekoordinatorer) og ressourcer vedrørende ”Tidlig indsats for børn og
familie” overføres til Center for Børn og Familie. Opgaver, ressourcer og
medarbejdere (Rosen, Basen, Firebirds og Gadeplan) vedrørende opsøgende indsats
og tilbud til børn og unge overføres som samlet virksomhed til Center for
Skole. SSP-stilling tilknyttet Center for Skole fastholder denne tilknytning.
Opgaverne kan indgå som en del af kommunens medfinansiering i den kommende
helhedsplan.
2. Projekt Ringparken/Motalavej
opløses delvis som samlet enhed pr. 1. januar 2017. Opgaver, medarbejdere og
ressourcer vedrørende ”Job/uddannelse” overføres til Arbejdsmarkedsområdet, og
opgaver, medarbejdere og ressourcer vedrørende Tidlig indsats for børn og
familie overføres til Center for Børn og Familie. Begge områder skal sikre en
sammenhængende helhedsorienterende indsats. Opgaver, ressourcer og medarbejdere
vedrørende opsøgende indsats og tilbud til børn og unge opretholdes uændret til
projektperiodens udløb som selvstændigt projekt med reference til direktør.
Disse opgaver kan indgå som en del af den kommunale medfinansiering i den
kommende fælles boligsociale helhedsplan.
3. Projekt
Ringparken/Motalavej opretholdes som selvstændig enhed med den nuværende
opgaveportefølje og reference til direktør til projektets udløb. Opgaverne kan
indgå som en del af kommunens medfinansiering i den kommende helhedsplan.
I relation til alle handlemuligheder skal de opgaver, der
indgår som en del af helhedsplanen, beskrives i beslutningsoplægget, der
forelægges Byrådet i foråret 2017.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at målsætningerne for de
udsatte boligområder og målene, der siden 2012 har været lagt ind i Projekt
Ringparken/Motalavej, bedst understøttes ved at styrke medarbejdernes faglighed
gennem forankring i fagcentrene samtidig med, at tydelige og veldefinerede
samarbejdsflader på tværs af de faglige områder, sikrer den helhedsorienterede
tilgang til arbejdet med børn, unge og familier i boligområderne. Denne model
afprøves p.t. i Task Force projektet, der i forlængelse af budget 2016-19 er
iværksat i regi af Uddannelsesudvalget. AP Møllerfonden er søgt om midler til
at opjustere dette projekt.
Der er tillige tale om mange specialiserede faglige
kompetenceområder, det er vanskeligt at rumme i én organisatorisk enhed og
ledelse heraf.
I lyset af projektets resterende periode, den manglende
fælles ledelse og ambitionerne for den kommende helhedsplan, er det
administrationens vurdering, at de mange opgaver i området bedst løses ved, at
projektet allerede nu opløses og fordeles med de beskæftigelsesrettede og
administrative opgaver til Jobcentret, tidlig indsats for børn og unge
(socialfaglige indsats) til Center for Børn og Familie og de opsøgende
indsatser og tilbud til børn og ung (gadeplan, Rosen, Basen og Firebirds)
overføres samlet i den nuværende virksomhed til Center for Skole. Det samme
gælder SSP-medarbejder, der allerede nu er tilknyttet Center for Skole.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Når projektet ophører, skal medarbejderne i overensstemmelse
med Byrådets beslutning fra 2014 overføres til de centre, der i 2012 afgav
ressourcer til projektet.
For medarbejdere, der tidligere var ansat på
Rosenkildegården, gør det særlige forhold sig gældende, at fritidsklubber m.v.
fra 1. juli 2015 blev flyttet fra Center for Dagtilbud til Center for Skole.
Det foreslås, at medarbejdere og leder, der i projektet varetager opgaverne
vedrørende opsøgende indsats og tilbud til børn og unge, bevarer ansættelse i
nuværende virksomhed, men under Center for Skole.
Med denne modifikation overføres medarbejdere, opgaver og
bevillinger til fagcentrene/fagudvalg.
SektorMEDfor Rosen, Basen og gadeplan samt Personalemøde med
MED-status for de øvrige områder har drøftet forslaget om projektets fremtid.
Fra begge områder anbefales model 1.
Bevillingerne til projektet har været placeret under
Arbejdsmarkedsområdet. Ved overflytning til øvrige centre, jfr. handlemulighed
1, foreslås bevillingerne fordelt som følgende fra 2017. Mer-/mindreforbrug fra
2016 overføres til de respektive enheder, der har genereret dette.
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift, Rosenkildegården | 08.01 | 4.434 | 4.434 | 4.434 | 4.434 |
Drift, Sagsbehandlere/ familiekoordinatorer | 08.04 | 2.007 | 2.007 | 2.007 | 2.007 |
Drift, SSP | 08.01 | 477 | 477 | 477 | 477 |
Drift, Jobcenter | 02.01 | 4.353 | 3.353 | 3.353 | 3.353 |
Drift, Sagsbehandlere/ Familiekoordinatorer | 01.02 (CBF) | 948 | 948 | 948 | 948 |
Finansiering | | (12.219) | (11.219) | (11.219) | (11.219) |
Jobcenter | 02.01 | -11.271 | -10.271 | -10.271 | -10.271 |
Administration, Konto 6 | 01.02 (Uddannelses- direktøren) | -948 | -948 | -948 | -948 |
| | | | | |
Konsekvenser
for andre udvalg
Uddannelsesudvalget får overført opgaver og ressourcer, som
tidligere har været udvalgets ansvar.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.
at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget anbefaler til Økonomiudvalgets
og Byrådets godkendelse, at Projekt Ringparken/Motalavej nedlægges som samlet
enhed pr. 1. januar 2017, og at opgaver, medarbejdere og ressourcer overføres
til fagcentrene, jfr. handlemulighed 1.
Beslutning i Beskæftigelses-
og Integrationsudvalget den 8. november 2016:
Fraværende:
V, A og Ø anbefaler handlemulighed 1 til Økonomiudvalget og
Byrådets godkendelse.
Ann Sibbern (O) stemte imod, da der også i
sagsfremstillingen skulle have været taget stilling til den økonomiske ramme
for indsatserne, nu da prækvalifikationen for den boligsociale helhedsplan er
besluttet.