167. Regnskabsresultat for 2018 og overførsel til 2019 (B)
167. Regnskabsresultat for 2018 og overførsel til 2019 (B)
Sagsnr.: 330-2018-83340 Dok.nr.: 330-2019-48020 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget/Økonomiudvalget/Byrådet
Beslutningstema
Udvalget orienteres om foreløbigt
regnskabsresultat for 2018. Desuden skal udvalget indstille til Økonomiudvalg
og Byråd om overførsel af mindre-/merforbrug på drift og anlæg til 2019.
Baggrund
Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat
2018 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af bilag 1 og er fordelt på
udgiftstyper samt resultat pr. enhed/virksomhed. Resultat på anlæg fremgår af
bilag 2 og er fordelt på de enkelte projekter.
Overførsel af mer-/mindreforbrug
fra 2018 til 2019 tager udgangspunkt i ”Regler for Økonomistyring og
Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”, som er godkendt af Byrådet den 29. marts
2016 med ændring vedr. overførsel af mindreforbrug. Heraf fremgår at:
·
For Budgetramme 1 (serviceudgifter, særligt dyre enkeltsager
og ældreboliger) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene. For
merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplan til den efterfølgende
budgetopfølgning, der viser plan for afvikling af merforbruget inden for 2 år.
·
For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige,
aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke
mellem regnskabsårene.
·
For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og centre
mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte rådighedsbeløb overføres
fuldt ud.
·
For det brugerfinansierede område overføres
over-/underskud via status, og derfor sker der ikke overførsel af drifts- og
anlægsbevillinger
Afvigelse fra disse hovedprincipper skal godkendes i
Økonomiudvalget og Byråd.
Økonomiudvalget behandler på møde d. 18. marts 2019 de
enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på indstilling i samlet sag til
Byrådet den 25. marts 2019.
A.
Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet for 2018 viser for drift et samlet
forbrug på 1.339,4 mio. kr.
Ved Budgetopfølgning 4 for 2018, som blev godkendt i
november 2018, var det forventede regnskab anslået til 1.360,3 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat,
drift
Børne- og Ungeudvalget
Mio. kr. | Korrigeret budget
2018 | Regnskab 2018 | Afvigelse
(- = mer-
forbrug) | |
|
8.1 Skole | | | | |
Serviceudgifter | 744,6 | 734,8 | 9,8 | |
8.2 Dagtilbud | | | | |
Serviceudgifter | 304,8 | 297,2 | 7,6 | |
Overførselsudgifter | 0,5 | 0,4 | 0,0 | |
8.3
Produktionsskoler | | | | |
Serviceudgifter | 4,9 | 4,5 | 0,4 | |
Overførselsudgifter | 4,5 | 3,7 | 0,8 | |
8.4 Børn og
Unge | | | | |
Serviceudgifter | 255,4 | 254,9 | 0,5 | |
Overførselsudgifter | 14,3 | 15,1 | -0,8 | |
Særligt dyre
enkeltsager | -7,5 | -10,5 | 3,0 | |
8.5
Sundhedspleje og Tandpleje | | | | |
Serviceudgifter | 40,6 | 39,3 | 1,3 | |
Total | 1.362,0 | 1.339,4 | 22,5 | |
8.1. Skole
Skole har et samlet regnskabsresultat på drift på 734,8 mio.
kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2018 var det
forventede regnskab anslået til 747,2 mio. kr.
8.2. Dagtilbud
Dagtilbud har et samlet regnskabsresultat på 297,7 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2018 var det
forventede regnskab anslået til 301,7 mio. kr.
8.3 Produktionsskoler (over 18 år)
Produktionsskoler har et samlet regnskabsresultat på 8,2
mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2018 var det
forventede regnskab anslået til 9,3 mio. kr.
8.4 Børn og Unge
Børn og Unge har et samlet regnskabsresultat på drift på 259,5
mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2018 var det
forventede regnskab anslået til 262,2 mio. kr.
8.5 Sundhedspleje og Tandpleje
Sundhedspleje og Tandpleje har et samlet regnskabsresultat
på drift på 39,3 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2018 var det
forventede regnskab anslået til 39,9 mio. kr.
B.
Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift
(Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder.
Overførsel af
mer-/mindreforbrug, drift
Børne- og Ungeudvalget
Mio. kr. | Overført
fra 2017
til 2018 | Overføres
fra 2018
til 2019 | Tilføres
kassen | |
| | | | |
8.1 Skole | 17,3 | 9,8 | 0,0 | |
8.2 Dagtilbud | 11,2 | 7,6 | 0,0 | |
8.3
Produktionsskoler | 0,0 | 0,4 | 0,0 | |
8.4 Børn og Unge | -5,9 | 3,4 | 0,0 | |
8.5
Sundhedspleje og Tandpleje | 0,2 | 1,3 | 0,0 | |
Total | 22,9 | 22,5 | 0,0 | |
Bilag 1 viser for hver
virksomhed og center overførsler i henhold til ”Regler for Økonomistyring og
Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.
8.1 Skole
Skole har i 2018 et samlet mindreforbrug på 9,8 mio. kr.
Mindreforbruget på Skole fordeler sig således:
·
Myndighed almenområde 1,0 mio. kr.
·
Myndighed specialundervisning 1,0 mio. kr.
·
Virksomhederne 7,8 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2018 var det
forventede merforbrug anslået til 9,6 mio. kr. I forbindelse med Byrådets
godkendelse af budgetopfølgningen blev der givet en tillægsbevilling til
skolemyndigheden på samlet 14,8 mio. kr. Beløbet skulle dække det forventede
merforbrug på almenområdet på 5,3 mio. kr. og på specialundervisningsområdet
9,5 mio. kr.
På myndighedens almenområde er
mindreforbruget 1,0 mio. kr. Hovedårsagerne til mindreforbruget er bl.a.
uforbrugte puljemidler på centrale myndighedskonti, primært på konti med midler
til øget linjefagsdækning og kompetenceudvikling af lærere.
Området for specialundervisning
udviser et mindreforbrug på 1,0 mio. kr. efter tildelt tillægsbevilling på 9,5
mio. kr. i forbindelse med fjerde budgetopfølgning. Området har de seneste år
oplevet en tendens med kontinuerligt stigende søgning mod
specialundervisningstilbuddene, og den øgede aktivitet udgør den primære
udfordring på området. Med få undtagelser har
alle egne specialiserede tilbud oplevet en øget søgning i de sidste fem år.
Virksomhederne har et samlet mindreforbrug på 7,8 mio. kr.
Mindreforbruget fordeler sig således:
·
Almenskolerne 4,9 mio. kr.
·
Specialskolerne 1,6 mio. kr.
·
Øvrige virksomheder, herunder PUI, ungdomsskole og
UU-Vestsjælland 2,5 mio. kr.
Merforbrug:
·
Klubber 1,2 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2018 var der
forventet et mindreforbrug på 5,1 mio. kr.
Afvigelse fra hovedprincipperne
I forbindelse med endeligt ledelsestilsyn for 2018 på
skolerne, er det konstateret, at Tårnborg Skole har betalt for varer og ydelser
for 182.000 kr., som er leveret til Stillinge Skole. Konsekvensen heraf
er, at årets resultat for Stillinge Skole bør ændres fra 640.000 kr. til
458.000 kr. og for Tårnborg Skole bør årets resultat ændres fra 132.000 kr. til
314.000 kr.
8.2 Dagtilbud
Dagtilbud har i 2018 et samlet mindreforbrug på 7,6 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2018 forventedes et
merforbrug på 2,3 mio. kr. før vippeafregning. I forbindelse ved Byrådets godkendelse
af budgetopfølgningen blev der givet en kassefinansieret bevilling på 7,1 mio.
kr. til at dække vippeafregningen, jf. beslutning i Økonomiudvalget pkt. 8 d.
22. april 2013. Merforbrug på vippen i 2018 skyldes et væsentligt større antal
børn i 2018, end prognosen for 2018 indikerede ved budgetlægningen.
De centrale poster:
På de centrale poster er der i 2018 et mindreforbrug på 2,5
mio. kr.
Forklaringen på mindreforbruget i 2018 er bl.a. overførsel
af mindreforbrug for året 2017, en merindtægt fra forældrebetaling som følge af
et højere børnetal end forventet ved budgetlægningen og et samtidigt fald i
udgifterne til søskendetilskud samt PA-elever.
Virksomhedsområdet:
Der er i 2018 et samlet forventet mindreforbrug på
virksomhedsområdet på 5,1 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt fokus på styringen af
økonomien. Størstedelen af virksom-hederne forventer et acceptabelt
mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger indenfor rammerne for
god økonomistyring.
8.3 Produktionsskoler (over 18 år)
Regnskabsresultatet for 2018 for produktionsskoler med
elever over 18 år og erhvervsgrunduddannelse (EGU) udviser et mindreforbrug på
1,2 mio. kr.
Kommunen har ikke mulighed for at ændre antallet af
produktionsskoleelever. Ophold på produktionsskoler bevilges ikke af kommunal
myndighed, men opnås enten ved henvisning fra Undervisningsministeriet eller
ansøgning om direkte optagelse.
8.4 Børn og Unge
Regnskabsresultatet for 2018 viser et samlet forbrug på
259,5 mio. kr. Det korrigerede budget var på 262,2 mio. kr., efter at Byrådet i
november 2018 vedtog en tillægsbevilling på 37,7 mio. kr. Det giver Børn og
Unge et samlet mindreforbrug på 2,6 mio. kr. ift. det korrigerede budget. På
overførselsudgifterne, der ifølge ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn
for Slagelse Kommune” ikke overføres mellem årene, er der i 2018 et merforbrug
på 0,8 mio. kr.
Det betyder, at det overførte mindreforbrug fra 2018 til
2019, ifølge kommunens retningslinjer, udgør 3,4 mio. kr.
Ved månedsopfølgningen pr. ultimo november, der blev
forelagt Børne- og Ungeudvalget i januar, forventedes et mindreforbrug på 2
mio. kr., efter tilførslen af de 37,7 mio. kr.
Forbedringen i resultatet siden budgettilførslen skyldes
større refusioner for særligt dyre enkeltsager end forventet samt en begyndende
effekt af de tiltag, der er igangsat på området i 2018, og som der arbejdes
videre med i 2019.
Afvigelse fra hovedprincipperne:
Administrationen anbefaler at 1,2 mio. ud af det overførte
mindreforbrug på 3,4 mio. kr. på Politikområde 8.4 Børn og Unge overføres til
Center for Børn og Unges administrationsområde på Politikområde 1.2
Administration.
I sag 167. Opfølgning pr.
februar 2019 - Specialundervisning Skole og Børn & Unge er fremlagt en
handleplan for at løse budgetudfordringen på det specialiserede børne- og
ungeområde uden indregning af overført mindreforbrug fra 2018.
På Center for Børn og Unge er
også fremlagt en handleplan, der alene kan indhentes ved reduktion af
personaleudgifter. I Center for Børn og Unge udgør personaleudgifterne til
fagpersonale på det specialiserede børne- og ungeområde knap 85 % af de samlede
administrationsudgifter. Ved at reducere personaleudgifterne til fagpersonale
vanskeliggøres samtidig det arbejde, der er beskrevet i handleplan for at løse
budgetudfordringen på det specialiserede børne- og ungeområde. Derfor vil en
overførsel fra Politikområde 8.4 Børn og Unge kunne medvirke til at opretholde
den iværksatte indsats.
8.5 Sundhedspleje og Tandpleje
Regnskabsresultatet for områdets
drift viser et samlet forbrug på 39,3 mio. kr. hvilket er 1,3 mio. kr. under
det korrigerede budget på 40,5 mio. kr.
Sundhedstjenesten og Tandplejen
har hver især et mindreforbrug lige i underkanten af 0,7 mio. kr. i 2018.
C.
Overførsel anlæg (bilag 2)
Regnskabsresultatet for 2018 viser for anlæg samlet uforbrugte
rådighedsbeløb på 12,8 mio. kr.
Ved Budgetopfølgning 4 for 2018 forventedes uforbrugt
rådighedsbeløb på 5,2 mio. kr.
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på anlæg
overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder. En mere detaljeret
oversigt kan ses i bilag 2.
Overførsel af
uforbrugte rådighedsbeløb, anlæg
Børne- og Ungeudvalget
Mio. kr. | Overføres
fra 2018
til 2019 | |
|
8.1 Skole | 5,2 | |
8.2 Dagtilbud 8.4 Børn og Unge | 7,3 0,3 | |
Total | 12,8 | |
8.1. Skole
Skole har et samlet mindreforbrug på 5,2 mio. kr.
Mindreforbruget skyldes primært, at de uforbrugte
anlægsmidler til skoleudbygning på 4,0 mio. kr. ikke er disponeret. Børne- og
Ungeudvalget har godkendt tre projekter til igangsætning i 2019. Anlægsmidlerne
skal anvendes til forbedring af skolerne og er prioriteret til tilpasning og
modernisering af skolernes faglokaler.
8.2 Dagtilbud
Dagtilbud har et samlet
mindreforbrug på anlæg på 7,3 mio. kr.
Mindreforbruget fordeler sig på
fire anlægsprojekter, hvoraf udbygningen af Daginstitutionen Lilleskov tegner
sig for ca. halvdelen af det overførte beløb.
8.4 Børn og Unge
Børn og Unge har et samlet
mindreforbrug på 0,3 mio. kr., der vedrører etablering af eget specialtilbud i
Havrebjerg.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Reglerne for overførselsadgang
af drift og anlæg fremgår af ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for
Slagelse Kommune” afsnit 1.3.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende
indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mer-/mindreforbrug for
drift og anlæg, eller udvalget kan for specifikke områder anbefale
Økonomiudvalg og Byrådet, at der gives dispensationer for de nævnte
hovedprincipper.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at
kommunens styringsregler følges, og at der overføres uforbrugte budgetrammer
fra 2018 til 2019 som angivet i bilag 1 (drift) og bilag 2 (anlæg).
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Indstilling
fra administrationen indebærer, at der vedrørende drift skal overføres mindreforbrug
på netto 22,5 mio. kr. fra 2018 til 2019.
Tilsvarende
betyder indstillingen, at der samlet overføres uforbrugte rådighedsbeløb på
anlægsprojekter for samlet 12,8 mio. kr.
Overførslerne
finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | 8.1 Skole | 9.801 | | | |
Drift | 8.2 Dagtilbud | 7.580 | | | |
Drift | 8.3 Produktionsskoler | 351 | | | |
Drift | 8.4 Børn og Unge | 3.439 | | | |
Drift | 8.5 Sundhedspleje og Tandpleje | 1.322 | | | |
Drift | 8.4 Børn og Unge 1.2 Administration | -1.189 1.189 | | | |
Anlæg (rådighedsbeløb) | 8.1 Skole | 5.176 | | | |
Anlæg (rådighedsbeløb) | 8.2 Dagtilbud | 7.333 | | | |
Anlæg (rådighedsbeløb) | 8.4 Børn og Unge | 338 | | | |
Finansiering | | | | | |
Kassen | 1.4 Finansiering | -35.340 | | | |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1. at orientering
om foreløbigt regnskabsresultat for 2018 tages til efterretning
2.
at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til
drift på politikområde 8.1 Skole til fordeling på de respektive enheder
overføres et samlet mindreforbrug på i alt 9,8 mio. kr.
3.
at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på
politikområde 8.1 Skole overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg
på i alt 5,2 mio.kr.
4.
at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til
drift på politikområde 8.2 Dagtilbud til fordeling på de respektive enheder
overføres et samlet mindreforbrug på i alt 7,6 mio. kr.
5. at Børne- og
Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 8.2 Dagtilbud
overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 7,3 mio.kr.
6.
at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på
politikområde 8.3 Produktionsskoler til fordeling på de respektive enheder
overføres et samlet mindreforbrug på i alt 0,4 mio. kr.
7.
at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til
drift på politikområde 8.4 Børn og Unge til fordeling på de respektive enheder
overføres et samlet mindreforbrug på i alt 3,4 mio. kr.
8. at Børne- og
Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 8.4 Børn og
Unge overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 0,4
mio.kr.
9. at Børne- og Ungeudvalget anbefaler
Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 8.5 Sundhedspleje og
Tandpleje til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet
mindreforbrug på i alt 1,3 mio. kr.
10.
at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at på
politikområde 8.1 ændres overførslen til Stillinge Skole til 458.000 kr. og
overførslen til Tårnborg Skole ændres til 314.000 kr.
11.
at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der flyttes
1,189 mio. kr. fra Politikområde 8.4 Børn og Unge til Politikområde 1.2
Administration
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende:
At 1 - Godkendt, idet udvalget ønsker, at administrationen
har opmærksomhed på de takstfinansierede virksomheders overskud.
At 2 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og
Byrådets godkendelse.
At 3 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og
Byrådets godkendelse med bemærkning om, hurtigere realisering af
anlægsprojekter
At 4 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og
Byrådets godkendelse.
At 5 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og
byrådets godkendelse med bemærkning om, hurtigere realisering af
anlægsprojekter.
At 6 til 10 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og
Byrådets godkendelse.
At 11 - Anbefales til Økonomiudvalgets indstilling og
Byrådets godkendelse, idet det handler om at dække et efterslæb. Der er ikke
fremadrettet ublance i politikområde 1.2 Administration.