Børne- og Ungeudvalget (2018-2021) – Referat – 4. marts 2019



160. Godkendelse af dagsorden (B)

160. Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89635               Dok.nr.: 330-2019-55707                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden til Børne- og Ungeudvalgets møde den. 4. marts 2019.
Indstilling
Børne- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsorden til mødet den 4. marts 2019.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende: 
Godkendt, idet det bemærkes, at der er fejl i nummereringen fra Åben til Lukket dagsorden - mangler sager nr. 179-197.
Sag nr. 177 overføres til Åben dagsorden.
Sten Knuth bemærkede, at der ikke er orienteringssag på dagsordenen vedrørende status for anlægssager. Udvalget tilsluttede sig denne bemærkning. Per Kensø oplyste, at der arbejdes på fremadrettet at få status på udvalgets dagsorden.

161. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

161. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-90127               Dok.nr.: 330-2019-55967                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra formand
2.    Orientering fra medlemmer
3.    Orientering om henvendelser fra borgere
4.    Orientering fra direktøren/centerchefen
a.    Udarbejdelse af håndbog for plejefamilier
b.    Lov om Bedre fordeling i dagtilbud
c.    Nyt obligatorisk læringstilbud til 1-årige børn i udsatte boligområder
d.    Ny bekendtgørelse om dagtilbud
e.    Netværksmøde om Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber
f.     Åben Dagtilbud Partnerskab med Volleyklubben Vestsjælland
g.    Kompetence i byggeprojekter
h.    Brev fra KL vedrørende justeringer af folkeskoleloven
i.      Status for ny udførende enhed på børne- og ungeområdet
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning.
Helle Blak spurgte til henvendelse fra B73. Administrationen oplyste, at der er aftalt møde mellem B73, Center for Børn og Unge samt Center for Kultur, Fritid og Borgerservice om henvendelsen.
Da Håndbog for plejefamilier ikke er knyttet til sagen, udsættes orienteringspunk a) til næste møde.
Udvalget blev orienteret om indledende møde med Headspace, jfr. Budgetaftalen. Der udsendes en skriftlig orientering. De berørte udvalg vil senere få oplæg til beslutning.
Udvalget får supplerende status på på punkt i) - Ny udførende enhed på børne- og ungeområdet på maj-mødet.
Udvalget fik orintering om stigning i indberetninger vedrørende sårbare unge gravide. Følges løbende.
Orientering vedrørende punkt g) ses i sammenhæng med den løbende opfølgning i udvalget på anlægssager, herunder tydeliggørelse af udvalgets handlemuligheder.
Administrationen følger op på afholdelse af møde med forældrene i Firkløveren omkring status på byggeprojektet, som er 3 måneder forsinket i forhold til tidsplanen.
Administrationen omdelte til orientering pjecer vedrørende FIF-projekt.

162. Godkendelse af procedure ved overgreb mod børn og unge (B)

162. Godkendelse af procedure ved overgreb mod børn og unge (B)

Sagsnr.: 330-2015-60781               Dok.nr.: 330-2019-63282                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte at godkende Slagelse Kommunes procedure ved overgreb mod børn og unge.
Baggrund
Socialstyrelsen er ved at foretage en gennemgang af status på kommunernes beredskab til forebyggelse, tidlig opsporing og behandling af sager om voldelige og seksuelle overgreb mod børn, herunder om kommunerne har opdaterede, godkendte og offentliggjorte beredskaber.
Slagelse Kommune har en procedure ved overgreb, som har været gældende siden februar 2016. Proceduren findes som en folder på kommunens hjemmeside og er vedhæftet denne sag som bilag. Socialstyrelsen har oplyst Slagelse Kommune, at beredskabet opfylder alle lovkrav bortset fra kravet om, at beredskabet skal være politisk vedtaget. Proceduren lægges derfor op til politisk godkendelse. Ifølge Slagelse Kommunes godkendte Kompetenceplan, der følger af den Kommunale Styrelseslov, har Byrådet delegeret kompetencen til at godkende beredskabsplanen jf. Servicelovens § 19 stk. 4, til fagudvalget.
Proceduren ved overgreb blev til efter et samarbejde med Socialstyrelsen i efteråret 2015, hvor den eksisterende beredskabsplan for håndtering af henvendelser om overgreb blev gennemgået og revideret med særligt fokus på tidlig opsporing og handling.
Den ændrede procedure gav anledning til fem temadage i 1. kvartal 2016 for berørte medarbejdere i Center for Børn og Familie, dagtilbud, skoler, sundhedstjenesten, tandplejen, PPR m.fl. Beredskabsplanen er tilgængelig for samtlige medarbejdere på hjemmesiden.
Retligt grundlag
Servicelovens § 19, stk. 4.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte at godkende den foreliggende procedure ved overgreb mod børn og unge.
Udvalget kan beslutte ikke at godkende den foreliggende procedure ved overgreb mod børn og unge.
Vurdering
Administrationen vurderer, at den foreliggende procedure ved overgreb mod børn og unge kan godkendes. Proceduren opfylder lovkravene for beredskab og er fuldt implementeret i organisationen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender Slagelse Kommunes procedure ved overgreb mod børn og unge.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende: 
At 1 - Eksisterende procedure godkendt.

163. Kommissorium for uddannelsesrådets arbejde (B)

163. Kommissorium for uddannelsesrådets arbejde (B)

Sagsnr.: 330-2019-13652               Dok.nr.: 330-2019-73552                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal drøfte forslag til proces for revision af kommissorium for Uddannelsesrådet.
Baggrund
Siden 2009 har der været etableret et Uddannelsesråd med deltagelse af Slagelse Kommune, uddannelsesinstitutioner i kommunen og erhvervslivet. Uddannelsesrådet har haft strategiske og udviklingsorienterede opgaver, herunder i forhold til at understøtte Slagelse Kommunes visioner på uddannelsesområdet. I tilknytning til Uddannelsesrådet har der været en administrativ implementerings- og koordinationsorganisation, der bl.a. har stået for tilrettelæggelse af Uddannelsesrådets arbejde og arrangementer initieret af rådet, SUK og en række tværgående aktiviteter, der har understøttet uddannelsesstrategien.
Der har årligt været afsat 0,5 mio. kr. til Uddannelsesrådets aktiviteter. Disse midler er i de seneste år primært gået til afvikling af SUK, afvikling af møder og konferencer for Uddannelsesrådet og indbudte gæster samt sekretariatsbetjening af rådet.
Uddannelsesrådets kommissorium samt en beskrivelse af rådets etablering og opgaver over årene uddybes i bilag til sagen.
Meget har ændret sig siden kommissoriet for Uddannelsesrådet sidst blev revideret i 2011. Blandt andet har udbuddet af ungdomsuddannelser i kommunen været i vækst, samarbejde om den fysiske udbygning af uddannelsesinstitutionerne er intensiveret, der har været fusioner mellem flere uddannelsesinstitutioner, FGU blev etableret pr. 1. 8. 2019 og kommunens indsatser for at understøtte unge i uddannelse er samtidig blevet ændret.
Retligt grundlag
Ifølge Kompetenceplanen er Uddannelsesrådet henlagt under Børne- og Ungeudvalget.
Handlemuligheder
1.    Udvalget kan beslutte igangsætning af en proces, hvor en mindre gruppe med repræsentanter fra det nuværende Uddannelsesråd anmodes om at komme med forslag til nyt kommissorium for Uddannelsesrådet.
2.    Udvalget kan beslutte at der ikke skal ske ændringer i forhold til det nuværende kommissorium for Uddannelsesrådet, og at kommissoriet dermed fortsætter uændret.
Vurdering
Der har siden Uddannelsesrådets etablering været et udbytterigt samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner, erhvervsliv og Slagelse Kommune om initiativer, der understøtter, at flest mulige unge får en uddannelse. Det vurderes, at der fortsat er behov for et tværgående strategisk forum, der kan bidrage til, at målsætningerne på uddannelsesområdet opfyldes.
En række af de nyere initiativer, herunder særligt den ændrede kommunale indsats for de unge, omstillingen af tilbud via FGU og omlægningen af arbejdsmarkedsindsatser for de unge, vil på det operative plan tage hånd om nogle af de opgaver, der tidligere har været varetaget i relation til Uddannelsesrådet. Så det vil også være relevant at få vurderet, hvilke dele af dette samarbejde, der skal fortsætte, og hvordan.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter og beslutter, hvorvidt der skal igangsættes en proces, hvor der udarbejdes revideret forslag til kommissorium for Uddannelsesrådet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende: 
Udvalget godkendte, at repræsentanter fra Uddannelsesrådet anmodes om at komme med revideret forslag til kommissorium for et Uddannelsesråd. Begge sider af byrådet skal være repræsenteret tillige med repræsentanter fra de unge.
Udvalget anbefaler, at der blandt de fremlagte forslag beskrives et mindre uddannelsesråd med emneorienterede arbejdsgrupper.

164. Slagelse Uddannelses- og Karrierefestival (B)

164. Slagelse Uddannelses- og Karrierefestival (B)

Sagsnr.: 330-2019-13656               Dok.nr.: 330-2019-73574                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og ungeudvalget orienteres om afvikling af SUK-festival 2019.
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte, om SUK 2019 skal evalueres med involvering af deltagende unge samt repræsentanter fra skolerne i Slagelse Kommune, uddannelsesinstitutionerne, Jobcenteret og erhvervslivet. Evalueringen forelægges Uddannelsesrådet til udtalelse, og der træffes politisk beslutning inden udgangen af 2019 om fremadrettet afholdelse af SUK.
Baggrund
Slagelse Uddannelses- og Karrierefestival (SUK) er et samarbejde mellem Slagelse Kommune, uddannelsesinstitutionerne beliggende i kommunen og erhvervslivet. Beslutningen om festivalen er truffet af Uddannelsesrådet tilbage i 2010, hvor festivalen blev afholdt første gang. SUK har siden været forankret i Uddannelsesrådet.
Formålet med SUK er defineret som følgende:
”At skabe og gennemføre en anderledes uddannelsesmesse i Slagelse Kommune, som understøtter promoveringen af Slagelse som en uddannelseskommune med henblik på at synliggørelse af tilbud fra uddannelsesinstitutionerne, virksomheder og fritidslivet. Samtidig via alternativ professionel vejledning på dagen, inspirere, informere og motivere unge fra 8. klasse til og med 29 år til at tage en uddannelse”.
SUK er de seneste 3 år afviklet i ”Uddannelsesfirkanten”, og det skønnede antal besøgende er fra 2010 til 2018 steget fra ca. 1000 til ca. 7000.
Ud over selve afholdelse af SUK for de unge har arrangementet medvirket til at udvikle et tæt samarbejde og netværk mellem uddannelsesinstitutionerne, virksomheder og Slagelse Kommune, som har positiv betydning for det øvrige arbejde med at få flest mulige unge i uddannelse.
SUK-sekretariatet er forankret i Uddannelses- og Virksomhedsservice i Center for Arbejdsmarked.
I bilag til sagen uddybes konceptet for SUK-festivalen og udviklingen i besøgstal m.v.
Retligt grundlag
Kompetenceplanen samt kommissorium for Uddannelsesrådet.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, at der iværksættes en evaluering af SUK 2019, og at der på baggrund heraf træffes beslutning om, hvorvidt SUK fortsættes eventuelt i et justeret koncept.
Vurdering
SUK har gennem årene haft en stor opbakning blandt unge, de deltagende uddannelsesinstitutioner samt virksomheder.
Siden opstarten af SUK er der sket en række ændringer i forhold til unges uddannelsesvalg m.v. Adgangskravene er blevet skærpet i forhold til erhvervsskoler og gymnasier, FGU er kommet til som nyt ”3. spor”, og der er øget fokus på, at de unge søger erhvervsuddannelser.
Disse forhold gør det relevant at foretage en systematisk evaluering af resultater og effekt af de unges deltagelse i SUK samt overvejelser om, hvorvoidt der er andre veje til at give de unge det bedst mulige beslutningsgrundlag for deres uddannelsesvalg.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
SUK afholdes i 2019 inden for det afsatte budget.
Udgifter til bistand til evaluering af SUK afholdes indenfor rammen afsat til Uddannelsesrådet.
Konsekvenser for andre udvalg
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres, idet en del af målgruppen for SUK er unge ledige op til 29.
Indstilling
Børne- og Ungedirektøren og centerledelsen i Center for Arbejdsmarked indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen om afholdelse af SUK 2019 til efterretning.
1.    at der iværksættes en evaluering af SUK 2019, og at der på baggrund heraf træffes inden udgangen af 2019 politisk træffes beslutning om, hvorvidt SUK fortsættes eventuelt i et justeret koncept.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende: 
At 1 - Taget til efterreetning.
At 2 - Godkendt.

165. Talentudvikling på skoleområdet - evaluering af kunsttalentklasser (B)

165. Talentudvikling på skoleområdet - evaluering af kunsttalentklasser (B)

Sagsnr.: 330-2014-36805               Dok.nr.: 330-2019-57753                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte at iværksætte evaluering af kunsttalentklasserne på Skælskør Skole.
Baggrund
Byrådet besluttede i august 2015 at etablere en kunsttalentklasse som led i kommunens talentstrategi på skoleområdet. Talentstrategien retter sig mod tre områder: idræt, det boglige og det kreative. Indenfor idræt er der etableret idrætstalentklasser på Nymarkskolen, og indenfor det boglige felt er der etableret en række korte talentforløb i samarbejde med blandt andet ungdomsuddannelserne. Kunsttalentklasserne udgør det tredje område og er baseret på samme koncept som idrætstalentklasserne.
Efter en ansøgningsrunde blandt udskolingsskolerne besluttede Byrådet at placere kunsttalentklasserne på Skælskør Skole. Klasserne er etableret på 7.-9. årgang og udrullet fra 1. august 2016. I år er således første år med en fuldt udrullet kunsttalentklasserække, og de første elever afslutter deres afgangsprøve til sommer.
Formålet med kunsttalentklasserne er at give unge mulighed for at forfølge deres talent indenfor de kunstneriske fag i folkeskoleregi. Gennem et unikt tværfagligt talentmiljø indenfor det kreative felt får de unge de bedste vilkår for at udvikle deres kunstneriske færdigheder i kombination med deres skolegang. Kunsttalenteleverne vælger mellem to spor: kunst og design eller musik og sang. I det oprindelige koncept var scenekunst og teater også indtænkt, men der var meget få ansøgere til det spor.
I praksis er elevernes valgfag og understøttende undervisning omlagt, så disse timer bruges til deres egen kunstart. Derudover deltager eleverne i koncerter og udstillinger mm. Undervisningen varetages og udvikles i samarbejde med det eksisterende kreative miljø i Skælskør, herunder musikskole, billedskole, udøvende kunstnere mfl.
Der er opsat følgende succeskriterier for kunsttalentklassen:
-      Eleverne fastholder eller forbedrer deres faglige præstationer – generelt og specifikt i deres kunstart
-      Eleverne udtrykker tilfredshed med tilbuddet
-      Eleverne deltager i konkurrencer, koncerter, udstillinger mm. på højere niveau
Kunsttalentklasserne er rettet mod elever fra hele kommunen, og eleverne optages ud fra en vurdering af deres kunstneriske færdigheder. Optag ud fra kunstneriske færdigheder kræver en dispensation fra Undervisningsministeriet, hvilket vi har fået for en fireårig periode 2016-2020. Med udgangen af den fireårige periode skal vi sende en evaluering af tiltaget til Undervisningsministeriet. Hvis kunsttalentklasserne fortsat skal optage elever på baggrund af kunstneriske færdigheder, skal der søges om en fornyet dispensation.
Retligt grundlag
Folkeskolelovens § 36 stk. 3 om frit skolevalg og §25 stk. 2 om klassedannelse.
Handlemuligheder
Center for Børn og Unge anbefaler, at der iværksættes en evaluering af kunsttalentklasserne i foråret 2019.
Evalueringen tager afsæt i succeskriterierne og kan omfatte:
-      Elevernes faglige præstationer i dansk, matematik samt deres kunstart
-      En spørgeskemaundersøgelse til elever og forældre om deres tilfredshed
-      Et fokusgruppeinterview med eksterne samarbejdspartnere om deres perspektiver
-      Skolens data om og perspektiver på rammerne, herunder elevtal, økonomi, lokalebrug m.m.
Evalueringen behandles politisk i efteråret 2019 med henblik på stillingtagen til en fornyet dispensationsansøgning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at evalueringen vil give indblik i opfyldelsen af de succeskriterier, der er opstillet for kunsttalentklasserne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og Ungechefen indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter at iværksætte evalueringen af kunsttalentklasserne
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt.
I tillæg til evalueringen ønsker udvalget, at Skælskør skole kommer med forslag til hvordan flere børn fra andre skoler rekrutteres til talentklassen, eventuelt med en bredere faglig profil.

166. Procesplan for udarbejdelse af ny børne- og ungepolitik 2019 (B)

166. Procesplan for udarbejdelse af ny børne- og ungepolitik 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2019-10523               Dok.nr.: 330-2019-58371                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal drøfte og beslutte procesplan for udarbejdelse af ny Børne- og Ungepolitik.
Baggrund
Siden 2007 har alle kommuner skullet have en sammenhængende børnepolitik. Formålet med børnepolitikken er at sikre sammenhængen mellem det generelle og forebyggende arbejde og den målrettede indsats over for børn og unge med behov for særlig støtte. Den sammenhængende børnepolitik skal udformes skriftligt, vedtages af kommunalbestyrelsen og offentliggøres.
Slagelse Kommunes nuværende Børne- og Ungepolitik blev vedtaget i 2013 og skal fornyes. Administrationen har udarbejdet tre forslag til processer, som Børne- og Ungeudvalget skal tage stilling til.
Retligt grundlag
Serviceloven §19 stk. 2.
Handlemuligheder
Administrationen foreslår, at Børne- og Ungepolitikken er færdig til præsentation på Børne- og Ungekonferencen i efteråret. Her er ledere, medarbejder og bestyrelser fra alle virksomheder på Børne- og Ungeområdet og det politiske udvalg i forvejen samlet. Hvis Børne- og Ungepolitikken skal kunne præsenteres på konferencen i efteråret, skal der afvikles en høring inden sommerferien med henblik på politisk godkendelse i september.  Efterfølgende skal politikken layoutes og evt. trykkes.
Forslag 1:
Tidshorisont
Indhold
Deltagere
Marts
Administration udarbejder oplæg til temaer/kerneværdier
Center for Børn og Unge
April
Udvalget drøfter, udvælger og konkretiserer temaer/kerneværdier
Børne- og Ungeudvalget
April
Administration udarbejder første udkast
Center for Børn og Unge
Maj
Skriftlig høring i alle lokale MED-udvalg og bestyrelser
Medarbejdere og bestyrelser i alle virksomheder samt Center for Børn og Unge
Juni
Administrationen samler høringssvar og udarbejder andet udkast
Center for Børn og Unge
Forslag 2:
Tidshorisont
Indhold
Deltagere
Marts
Administration udarbejder oplæg til temaer/kerneværdier
Center for Børn og Unge
April
Workshop, hvor temaer/kerneværdier udvælges og konkretiseres
Repræsentanter for dagtilbuds-, klub- og skoleledere, faglige organisationer samt Center for Børn og Unge. Evt. deltagelse af Børne- og Ungeudvalget
Maj
Administrationen udarbejder første udkast til Børne- og Ungepolitik
Center for Børn og Unge
Juni
Høringsworkshop
Repræsentanter for ledere, medarbejdere og bestyrelser i skoler, klubber, dagtilbud, råd, Center for Børn og Unge samt Børne- og Ungeudvalget
August
Administrationen udarbejder andet udkast til Børne- og Ungepolitik
Center for Børn og Unge
Forslag 3:
Tidshorisont
Indhold
Deltagere
Marts
Workshop, hvor temaer/ kerneværdier udvælges
Udvalgte ledere og medarbejdere fra virksomheder og Center for Børn og Unge. Evt. deltagelse af Børne- og Ungeudvalget.
April
Administrationen sender temaer/kerneværdier ud til alle lokale MED-udvalg, bestyrelser og børnegrupper/elevråd, der drøfter forslag til konkretisering af temaer/kerneværdier
MED-udvalg, bestyrelser og børnegrupper/elevråd i skoler, dagtilbud og klubber samt Center for Børn og Unge
Maj
Workshop med henblik på fælles drøftelse og fastlæggelse af konkretisering af temaer/kerneværdier
Alle virksomhedsledere samt Center for Børn og Unge
Maj
Administrationen udarbejder første udkast til Børne- og Ungepolitik
Center for Børn og Unge
Juni
Høringsworkshop
Repræsentanter for ledere, medarbejdere, bestyrelser og børn/elever i skoler, dagtilbud, klubber, råd, Center for Børn og Unge samt Børne- og Ungeudvalget
Vurdering
Administrationen vurderer, at alle tre forslag til processer sikrer involvering af medarbejdere og bestyrelser og danner grundlag for et fælles ejerskab.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der vil være udgifter til forplejning og eventuelt lokaleleje, samt layout og eventuelt trykning.
Konsekvenser for andre udvalg
Børne- og Ungepolitikken skal endeligt vedtages i Byrådet.
Indstilling
Børne- og Ungechefen indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter procesplan for udarbejdelse af ny Børne- og Ungepolitik
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende: 
Udvalget besluttede, at der skal udarbejdes revideret forslag med tidplan. Der skal indbygges yderligere invoverende processer udover forslag 3. Mere inddragelse af borgere og repræsentanter for borgere. Formen skal afspejle forskellige borgergruppers muligheder for dialog.
Målet kunne være en kortfattet politik med et begrænset antal kommunale kerneværdier for Børne- og ungeområdet, der efterfølgende foldes ud i handleplaner og initiativer. Gerne med inddragelse af arbejdsgrupper m.fl.

167. Regnskabsresultat for 2018 og overførsel til 2019 (B)

167. Regnskabsresultat for 2018 og overførsel til 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2018-83340               Dok.nr.: 330-2019-48020                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget/Økonomiudvalget/Byrådet
Beslutningstema
Udvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2018. Desuden skal udvalget indstille til Økonomiudvalg og Byråd om overførsel af mindre-/merforbrug på drift og anlæg til 2019.
Baggrund
Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat 2018 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af bilag 1 og er fordelt på udgiftstyper samt resultat pr. enhed/virksomhed. Resultat på anlæg fremgår af bilag 2 og er fordelt på de enkelte projekter.
Overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2018 til 2019 tager udgangspunkt i ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”, som er godkendt af Byrådet den 29. marts 2016 med ændring vedr. overførsel af mindreforbrug. Heraf fremgår at:
·         For Budgetramme 1 (serviceudgifter, særligt dyre enkeltsager og ældreboliger) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene. For merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplan til den efterfølgende budgetopfølgning, der viser plan for afvikling af merforbruget inden for 2 år.
·         For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige, aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke mellem regnskabsårene.
·         For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og centre mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte rådighedsbeløb overføres fuldt ud.
·         For det brugerfinansierede område overføres over-/underskud via status, og derfor sker der ikke overførsel af drifts- og anlægsbevillinger
Afvigelse fra disse hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byråd.
Økonomiudvalget behandler på møde d. 18. marts 2019 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 25. marts 2019.
A.   Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet for 2018 viser for drift et samlet forbrug på 1.339,4 mio. kr.
Ved Budgetopfølgning 4 for 2018, som blev godkendt i november 2018, var det forventede regnskab anslået til 1.360,3 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat, drift

Børne- og Ungeudvalget

Mio. kr.
Korrigeret budget
2018
Regnskab 2018
Afvigelse
(- = mer-
forbrug)
8.1 Skole
 
 
 
Serviceudgifter
744,6
734,8
9,8
8.2 Dagtilbud
 
 
 
Serviceudgifter
304,8
297,2
7,6
Overførselsudgifter
0,5
0,4
0,0
8.3 Produktionsskoler
 
 
 
Serviceudgifter
4,9
4,5
0,4
Overførselsudgifter
4,5
3,7
0,8
8.4 Børn og Unge
 
 
 
Serviceudgifter
255,4
254,9
0,5
Overførselsudgifter
14,3
15,1
-0,8
Særligt dyre enkeltsager
-7,5
-10,5
3,0
8.5 Sundhedspleje og Tandpleje
 
 
 
Serviceudgifter
40,6
39,3
1,3
Total
1.362,0
1.339,4
22,5
8.1. Skole
Skole har et samlet regnskabsresultat på drift på 734,8 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2018 var det forventede regnskab anslået til 747,2 mio. kr.
8.2. Dagtilbud
Dagtilbud har et samlet regnskabsresultat på 297,7 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2018 var det forventede regnskab anslået til 301,7 mio. kr.
8.3 Produktionsskoler (over 18 år)
Produktionsskoler har et samlet regnskabsresultat på 8,2 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2018 var det forventede regnskab anslået til 9,3 mio. kr.
8.4 Børn og Unge
Børn og Unge har et samlet regnskabsresultat på drift på 259,5 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2018 var det forventede regnskab anslået til 262,2 mio. kr.
8.5 Sundhedspleje og Tandpleje
Sundhedspleje og Tandpleje har et samlet regnskabsresultat på drift på 39,3 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2018 var det forventede regnskab anslået til 39,9 mio. kr.
B.   Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder.
Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift

Børne- og Ungeudvalget

Mio. kr.
Overført
fra 2017
til 2018
Overføres
fra 2018
til 2019
Tilføres
kassen
8.1 Skole
17,3
9,8
0,0
8.2 Dagtilbud
11,2
7,6
0,0
8.3 Produktionsskoler
0,0
0,4
0,0
8.4 Børn og Unge
-5,9
3,4
0,0
8.5 Sundhedspleje og Tandpleje
0,2
1,3
0,0
Total
22,9
22,5
0,0
Bilag 1 viser for hver virksomhed og center overførsler i henhold til ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.
8.1 Skole
Skole har i 2018 et samlet mindreforbrug på 9,8 mio. kr.
Mindreforbruget på Skole fordeler sig således:
·         Myndighed almenområde 1,0 mio. kr.
·         Myndighed specialundervisning 1,0 mio. kr.
·         Virksomhederne 7,8 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2018 var det forventede merforbrug anslået til 9,6 mio. kr. I forbindelse med Byrådets godkendelse af budgetopfølgningen blev der givet en tillægsbevilling til skolemyndigheden på samlet 14,8 mio. kr. Beløbet skulle dække det forventede merforbrug på almenområdet på 5,3 mio. kr. og på specialundervisningsområdet 9,5 mio. kr.
På myndighedens almenområde er mindreforbruget 1,0 mio. kr. Hovedårsagerne til mindreforbruget er bl.a. uforbrugte puljemidler på centrale myndighedskonti, primært på konti med midler til øget linjefagsdækning og kompetenceudvikling af lærere.
Området for specialundervisning udviser et mindreforbrug på 1,0 mio. kr. efter tildelt tillægsbevilling på 9,5 mio. kr. i forbindelse med fjerde budgetopfølgning. Området har de seneste år oplevet en tendens med kontinuerligt stigende søgning mod specialundervisningstilbuddene, og den øgede aktivitet udgør den primære udfordring på området. Med få undtagelser har alle egne specialiserede tilbud oplevet en øget søgning i de sidste fem år.
Virksomhederne har et samlet mindreforbrug på 7,8 mio. kr.
Mindreforbruget fordeler sig således:
·         Almenskolerne 4,9 mio. kr.
·         Specialskolerne 1,6 mio. kr.
·         Øvrige virksomheder, herunder PUI, ungdomsskole og UU-Vestsjælland 2,5 mio. kr.
Merforbrug:
·         Klubber 1,2 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2018 var der forventet et mindreforbrug på 5,1 mio. kr.
Afvigelse fra hovedprincipperne
I forbindelse med endeligt ledelsestilsyn for 2018 på skolerne, er det konstateret, at Tårnborg Skole har betalt for varer og ydelser for 182.000 kr., som er leveret til Stillinge Skole. Konsekvensen heraf er, at årets resultat for Stillinge Skole bør ændres fra 640.000 kr. til 458.000 kr. og for Tårnborg Skole bør årets resultat ændres fra 132.000 kr. til 314.000 kr.
8.2 Dagtilbud
Dagtilbud har i 2018 et samlet mindreforbrug på 7,6 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2018 forventedes et merforbrug på 2,3 mio. kr. før vippeafregning. I forbindelse ved Byrådets godkendelse af budgetopfølgningen blev der givet en kassefinansieret bevilling på 7,1 mio. kr. til at dække vippeafregningen, jf. beslutning i Økonomiudvalget pkt. 8 d. 22. april 2013. Merforbrug på vippen i 2018 skyldes et væsentligt større antal børn i 2018, end prognosen for 2018 indikerede ved budgetlægningen.
De centrale poster:
På de centrale poster er der i 2018 et mindreforbrug på 2,5 mio. kr.
Forklaringen på mindreforbruget i 2018 er bl.a. overførsel af mindreforbrug for året 2017, en merindtægt fra forældrebetaling som følge af et højere børnetal end forventet ved budgetlægningen og et samtidigt fald i udgifterne til søskendetilskud samt PA-elever.
Virksomhedsområdet:
Der er i 2018 et samlet forventet mindreforbrug på virksomhedsområdet på 5,1 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksom-hederne forventer et acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger indenfor rammerne for god økonomistyring.  
8.3 Produktionsskoler (over 18 år)
Regnskabsresultatet for 2018 for produktionsskoler med elever over 18 år og erhvervsgrunduddannelse (EGU) udviser et mindreforbrug på 1,2 mio. kr.
Kommunen har ikke mulighed for at ændre antallet af produktionsskoleelever. Ophold på produktionsskoler bevilges ikke af kommunal myndighed, men opnås enten ved henvisning fra Undervisningsministeriet eller ansøgning om direkte optagelse.
8.4 Børn og Unge
Regnskabsresultatet for 2018 viser et samlet forbrug på 259,5 mio. kr. Det korrigerede budget var på 262,2 mio. kr., efter at Byrådet i november 2018 vedtog en tillægsbevilling på 37,7 mio. kr. Det giver Børn og Unge et samlet mindreforbrug på 2,6 mio. kr. ift. det korrigerede budget. På overførselsudgifterne, der ifølge ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” ikke overføres mellem årene, er der i 2018 et merforbrug på 0,8 mio. kr.
Det betyder, at det overførte mindreforbrug fra 2018 til 2019, ifølge kommunens retningslinjer, udgør 3,4 mio. kr.
Ved månedsopfølgningen pr. ultimo november, der blev forelagt Børne- og Ungeudvalget i januar, forventedes et mindreforbrug på 2 mio. kr., efter tilførslen af de 37,7 mio. kr.
Forbedringen i resultatet siden budgettilførslen skyldes større refusioner for særligt dyre enkeltsager end forventet samt en begyndende effekt af de tiltag, der er igangsat på området i 2018, og som der arbejdes videre med i 2019.
Afvigelse fra hovedprincipperne:
Administrationen anbefaler at 1,2 mio. ud af det overførte mindreforbrug på 3,4 mio. kr. på Politikområde 8.4 Børn og Unge overføres til Center for Børn og Unges administrationsområde på Politikområde 1.2 Administration.
I sag 167. Opfølgning pr. februar 2019 - Specialundervisning Skole og Børn & Unge er fremlagt en handleplan for at løse budgetudfordringen på det specialiserede børne- og ungeområde uden indregning af overført mindreforbrug fra 2018.
På Center for Børn og Unge er også fremlagt en handleplan, der alene kan indhentes ved reduktion af personaleudgifter. I Center for Børn og Unge udgør personaleudgifterne til fagpersonale på det specialiserede børne- og ungeområde knap 85 % af de samlede administrationsudgifter. Ved at reducere personaleudgifterne til fagpersonale vanskeliggøres samtidig det arbejde, der er beskrevet i handleplan for at løse budgetudfordringen på det specialiserede børne- og ungeområde. Derfor vil en overførsel fra Politikområde 8.4 Børn og Unge kunne medvirke til at opretholde den iværksatte indsats.
8.5 Sundhedspleje og Tandpleje
Regnskabsresultatet for områdets drift viser et samlet forbrug på 39,3 mio. kr. hvilket er 1,3 mio. kr. under det korrigerede budget på 40,5 mio. kr.
Sundhedstjenesten og Tandplejen har hver især et mindreforbrug lige i underkanten af 0,7 mio. kr. i 2018.
C.    Overførsel anlæg (bilag 2)
Regnskabsresultatet for 2018 viser for anlæg samlet uforbrugte rådighedsbeløb på 12,8 mio. kr.
Ved Budgetopfølgning 4 for 2018 forventedes uforbrugt rådighedsbeløb på 5,2 mio. kr.
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på anlæg overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder. En mere detaljeret oversigt kan ses i bilag 2.
Overførsel af uforbrugte rådighedsbeløb, anlæg

Børne- og Ungeudvalget

Mio. kr.
Overføres
fra 2018
til 2019
8.1 Skole
5,2
8.2 Dagtilbud
8.4 Børn og Unge
7,3
0,3
Total
12,8
8.1. Skole
Skole har et samlet mindreforbrug på 5,2 mio. kr.
Mindreforbruget skyldes primært, at de uforbrugte anlægsmidler til skoleudbygning på 4,0 mio. kr. ikke er disponeret. Børne- og Ungeudvalget har godkendt tre projekter til igangsætning i 2019. Anlægsmidlerne skal anvendes til forbedring af skolerne og er prioriteret til tilpasning og modernisering af skolernes faglokaler.
8.2 Dagtilbud
Dagtilbud har et samlet mindreforbrug på anlæg på 7,3 mio. kr.
Mindreforbruget fordeler sig på fire anlægsprojekter, hvoraf udbygningen af Daginstitutionen Lilleskov tegner sig for ca. halvdelen af det overførte beløb.
8.4 Børn og Unge
Børn og Unge har et samlet mindreforbrug på 0,3 mio. kr., der vedrører etablering af eget specialtilbud i Havrebjerg.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Reglerne for overførselsadgang af drift og anlæg fremgår af ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” afsnit 1.3.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mer-/mindreforbrug for drift og anlæg, eller udvalget kan for specifikke områder anbefale Økonomiudvalg og Byrådet, at der gives dispensationer for de nævnte hovedprincipper.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at kommunens styringsregler følges, og at der overføres uforbrugte budgetrammer fra 2018 til 2019 som angivet i bilag 1 (drift) og bilag 2 (anlæg).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indstilling fra administrationen indebærer, at der vedrørende drift skal overføres mindreforbrug på netto 22,5 mio. kr. fra 2018 til 2019.
Tilsvarende betyder indstillingen, at der samlet overføres uforbrugte rådighedsbeløb på anlægsprojekter for samlet 12,8 mio. kr.
Overførslerne finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
8.1 Skole
9.801
 
 
 
Drift
8.2 Dagtilbud
7.580
 
 
 
Drift
8.3 Produktionsskoler
351
 
 
 
 
Drift
8.4 Børn og Unge
3.439
 
 
 
Drift
8.5 Sundhedspleje og Tandpleje
1.322
 
 
 
 
Drift
8.4 Børn og Unge
1.2 Administration
-1.189
1.189
 
 
 
Anlæg (rådighedsbeløb)
8.1 Skole
5.176
 
 
 
Anlæg (rådighedsbeløb)
8.2 Dagtilbud
7.333
 
 
 
Anlæg (rådighedsbeløb)
8.4 Børn og Unge
338
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Kassen
1.4 Finansiering
 -35.340
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at orientering om foreløbigt regnskabsresultat for 2018 tages til efterretning
2.    at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 8.1 Skole til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet mindreforbrug på i alt 9,8 mio. kr.
3.    at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 8.1 Skole overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 5,2 mio.kr.
4.    at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 8.2 Dagtilbud til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet mindreforbrug på i alt 7,6 mio. kr.
5.    at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 8.2 Dagtilbud overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 7,3 mio.kr.
6.    at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 8.3 Produktionsskoler til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet mindreforbrug på i alt 0,4 mio. kr.
7.    at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 8.4 Børn og Unge til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet mindreforbrug på i alt 3,4 mio. kr.
8.    at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 8.4 Børn og Unge overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 0,4 mio.kr.
9.    at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 8.5 Sundhedspleje og Tandpleje til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet mindreforbrug på i alt 1,3 mio. kr.
10.    at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at på politikområde 8.1 ændres overførslen til Stillinge Skole til 458.000 kr. og overførslen til Tårnborg Skole ændres til 314.000 kr.
11.    at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der flyttes 1,189 mio. kr. fra Politikområde 8.4 Børn og Unge til Politikområde 1.2 Administration
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt, idet udvalget ønsker, at administrationen har opmærksomhed på de takstfinansierede virksomheders overskud.
At 2 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.
At 3 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse med bemærkning om,  hurtigere realisering af anlægsprojekter
At 4 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.
At 5 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og byrådets godkendelse med bemærkning om, hurtigere realisering af anlægsprojekter.
At 6 til 10 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.
At 11 - Anbefales til Økonomiudvalgets indstilling og Byrådets godkendelse, idet det handler om at dække et efterslæb. Der er ikke fremadrettet ublance i politikområde 1.2 Administration.

168. Udmøntning af 0,7% effektivisering fra Budgetaftalen - Børne- og Ungeudvalget (B)

168. Udmøntning af 0,7% effektivisering fra Budgetaftalen - Børne- og Ungeudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2018-82458               Dok.nr.: 330-2019-64850                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Med Budgetaftalen for 2019 besluttede Byrådet, at der i de kommende år ikke skal udarbejdes råderumskatalog til at sikre balance og prioriteringsmulighed i budgetlægningen. I stedet indeholder budgettet for alle udvalg og politikområder et årligt effektiviseringskrav på 0,7 % af nettoudgifterne i perioden 2020-2022, jfr. bilag 1.
For Børne- og Ungeudvalget udgør effektiviseringskravet i 2020 i alt 9,2 mio. kr., som fordeler sig på udvalgets politikområder med følgende:
Politikområde
Årligt effektiviseringskrav
(Beløb i 1.000 kr.)
8.01 Skole
-5.074
8.02 Dagtilbud
-2.088
8.03 Produktionsskoler over 18 år m.v.
-67
8.04 Børn og Unge
-1.678
8.05 Sundhedspleje og Tandpleje
-286
Det er udvalgets kompetence at beslutte, hvorledes effektiviseringerne skal udmøntes og fordeles, herunder hvorvidt beløb skal omflyttes mellem egne politikområder. Det skal dog samtidig bemærkes, at udmøntningen af effektiviseringerne i Budgetaftalen bygger på en involverende proces, hvor den daglige viden og kontakt med borgerne danner grundlag for valg af de rigtige løsninger.
Budgetaftalen indeholder en klausul om tilbageførsel af de effektiviserede serviceudgifter på 9,1 mio. kr., således at udvalget får mulighed for at disponere over effektiviseringsbeløbet i det efterfølgende år, såfremt effektiviseringen dokumenteres. Udvalget beslutter selv, hvorledes disse midler skal anvendes.
Administrationen fremlægger på møde oplæg til elementer i den videre proces.
Retligt grundlag
Budgetaftalen for 2019 angiver den ramme, som Byrådet har besluttet for opgaven.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte hvorledes udmøntningen skal gribes an, herunder former for involvering af brugere, medarbejdere og ledere. Af hensyn til processen for Budget 2020-2023 skal udmøntningen være budgetmæssigt afklaret senest i juni 2019.
Vurdering
Administrationen indstiller, at skolerne skal indregne denne budgetreduktion i deres planlægning af skoleåret 2019/20.
Endvidere skal der tages forbehold for udvalgets efterfølgende beslutninger vedrørende disponering af den samlede reduktion i 2020.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Det forudsættes, at de initiativer, der iværksættes, ikke har negative konsekvenser for andre udvalg.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.   at  det besluttes, hvorledes udvalget ønsker at blive involveret i den generelle 0,7 % effektivisering samt eventuelle initiativer, der kan indgå i proces med udmøntning af effektiviseringer
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende: 
Udvalget beslutter på møde i april, hvordan reduktionen med 0,7 % findes og hvordan de indhentede midler efterfølgende fordeles. Mulighederne drøftes på temamøde den 11. marts 2019.

169. Opfølgning pr. februar 2019 - Specialundervisning Skole og Børn og Unge (B)

169. Opfølgning pr. februar 2019 - Specialundervisning Skole og Børn og Unge (B)

Sagsnr.: 330-2018-80646               Dok.nr.: 330-2019-51984                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Børne- og ungeområdet har i Slagelse Kommune et samlet budget i 2019 på 1.346 mio. kr. Her udgør skoleområdet 743,5 mio. kr. og det særlige børne- og ungeområde 255 mio. kr.
Specialundervisningsområdet og det specialiserede børne- og ungeområde er begge præget af udfordringer, der lægger kraftigt pres på områdernes økonomi. Der er af den grund behov for et stærkt administrativt og politisk fokus. I den månedlige opfølgning bliver Børne- og Ungeudvalget derfor præsenteret for den seneste udvikling på områderne.
Budgetudfordringerne på specialundervisningsområdet og på det specialiserede børne- og ungeområde udgør dermed henholdsvis 1% og 2,5% af budgettet på de to områder. Den samlede budgetudfordring på de to områder udgør samlet 12,5 mio. kr.
På specialundervisningsområdet er der udarbejdet handleplan baseret på et forventet merforbrug på 6,0 mio. kr. i 2019. Handleplanen omhandler øget controlling i forhold til allerede visiterede elever til specialtilbud, iværksættelse af to re-visitationsrunder årligt, med henblik på at sikre at eleverne hurtigere kommer i mindre indgribende tilbud, hvis deres behov er ændret. Derudover iværksættes forsøg med nedtrapning af taksterne for elever i specialtilbud, efterhånden som deres behov bliver mindre. Der effektueres desuden en takstnedsættelse på kommunens egne specialskoler med 1,5%. Handleplanen er vedlagt som bilag 3.
På det specialiserede børne- og ungeområde er der udarbejdet handleplan baseret på et forventet merforbrug på 6,5 mio. kr. i 2019. De enkelte elementer i handleplanen omhandler udvikling af de forebyggende indsatser, fokus på mindre indgribende indsatser gennem en tidligere indsats, omorganisering af de interne familierettede tilbud og fokus på alternativer til anbringelser for de unge, der snart fylder 18 år. Handleplanen er vedlagt som bilag 4.
Rapporteringen er udarbejdet, så den giver et enkelt overblik over udviklingen i udgifter og aktiviteter. Dermed opbygges der viden om den aktuelle udvikling i udgifter og aktiviteter, som kan underbygge beslutninger, der træffes enten i forbindelse med de faste budgetopfølgninger eller som et led i den løbende administrative og politiske styring af områderne.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage den månedlige rapportering omkring specialundervisning og det specialiserede børne- og ungeområde til efterretning.
De udarbejdede handleplaner er senest drøftet på Børne- og Ungeudvalgets møde d. 4. februar 2019 og er vedlagt denne sag med henblik på udvalgets godkendelse. Handleplanerne videresendes til Økonomiudvalg og Byråd i forbindelse med Budgetopfølgning 2
Vurdering
I bilag 1 ses månedlig opfølgning på økonomi og aktiviteter for specialundervisning.
I bilag 2 ses den månedlige opfølgning på økonomien på det specialiserede børne- og ungeområde.
Månedlig opfølgning Specialundervisning
Udvikling i forbrug pr. ultimo februar:
Det forventede forbrug på specialundervisningsområdet opgjort pr. februar måned er beregnet til 165,1 mio. kr., hvilket vil betyde et forventet merforbrug før handleplanen er igangsat på 5,9 mio. kr.
Denne beregning er baseret på det vedtagne budget for 2019 og ud fra, at handleplaner endnu ikke er iværksat.
Hvis Byrådet vælger at overføre mindreforbrug fra 2018 på 1,0 mio. kr., vil budgettet for 2019 blive opjusteret og budgetudfordringen i 2019 tilsvarende reduceret.
Pr. februar 2019 er ambitionen at nedbringe det forventede merforbrug på 5,9 mio. kr. gennem de handlinger, der er oplistet i handleplanen.
Udvikling i aktiviteter:
Specialundervisning er et område præget af usikkerhed. Dette skyldes primært at visitationen til kommende skoleår i starten af første halvår altid er svær at forudse.
Tendensen med et stigende antal visitationer til specialundervisning, forventes til skoleåret 2019/2020 at være standardiseret, jf. handleplanerne.
Månedlig opfølgning Børn og Unge
Udvikling i forbrug pr. ultimo februar 2019:
Det forventede forbrug på det specialiserede børne- og ungeområde opgjort pr. februar måned er beregnet til 261,5 mio. kr., hvilket vil betyde et forventet merforbrug før handleplanen er igangsat på 6,5 mio. kr.
Denne beregning er baseret på det vedtagne budget for 2019 og ud fra de tiltag, der er en del af handleplanen på området.
Hvis Byrådet vælger at overføre mindreforbrug fra 2018 på 3,4 mio. kr., vil budgettet for 2019 blive opjusteret og budgetudfordringen i 2019 tilsvarende reduceret.
Udvikling i aktiviteter:
Mange af aktiviteterne på det specialiserede børne- og ungeområde er langvarige aktiviteter, hvor den disponerede udgift er kendt. Der er dog usikkerhed i forhold til udgifterne til akutte anbringelser, som der ikke er disponeret med.  Pr. ultimo februar 2019 er der i alt 2229 igangværende ydelser, hvor funktion 5.22 – plejefamilier udgør knap halvdelen af disse aktiviteter og indeholder både udgifter til anbringelser og følgeaktiviteter relateret hertil.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Børn og Unge indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at den månedlige rapportering tages til efterretning
2.    at Handleplanerne godkendes og videresendes til orientering til Økonomiudvalg og Byråd i forbindelse med budgetopfølgning 2.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende: 
At 1 - Taget til efterretning.
At 2 - Godkendes og videresendes til Økonomiudvalgets- og Byrådets godkendelse.
Opmærksomheden henledes på at overførsler fra 2018 vil bidrage positivt i forhold til forventningerne vedrørende 2019.

170. Dialogproces i foråret forud for Budget 2020 (D)

170. Dialogproces i foråret forud for Budget 2020 (D)

Sagsnr.: 330-2019-5049                 Dok.nr.: 330-2019-80549                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte initiativer, proces og tidsplan for at arbejde med budgetgrundlag og effektiv udmøntning af vedtagne budgetrammer.
Baggrund
Økonomiudvalget har på i sit møde den 18. februar 2019 drøftet oplæg til rammer og proces for udarbejdelse af Budget 2020-2023, som med få bemærkninger og suppleringer vil udgøre det endelige grundlag for beslutningssag i marts.
Udvalgene ønskes hurtigst muligt at påbegynde denne proces, således at der kan afsættes den fornødne tid til inddragelsen i processen.
Den politiske proces indeholder en række aktiviteter i fagudvalgene med henblik på afklaring af budgetgrundlag og sikring af effektiv udmøntning af de vedtagne budgetter. Et af elementerne heri er, at fagudvalgene i marts-juni indgår i dialog med brugere og MED-udvalg om opgaveløsning og effekt m.v. Det sker med henblik på at sikre den bedst mulige anvendelse af de ressourcer, som udvalget disponerer over, og opfyldelse af de politiske mål for indsatserne.
Heri indgår samtidig, at grundlaget fra den løbende budgetopfølgning indgår i prioriteringen for de kommende budgetår.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen. Økonomiudvalget skal senest den 15. september 2019 udarbejde budgetforslag til Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter initiativer, proces og tidsplan for videre behandling.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende: 
At 1 - Udvalget ønsker dialogprocesser, der på nye måder inddrager borgere og brugere i bred forstand.

171. Status på udmøntning af Budgetaftalen og Børne- og Ungeudvalgets øvrige opgaver (O)

171. Status på udmøntning af Budgetaftalen og Børne- og Ungeudvalgets øvrige opgaver (O)

Sagsnr.: 330-2019-5049                 Dok.nr.: 330-2019-80046                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres i denne sag om status på udmøntningen af aftalepunkterne i budget 2019-2022 samt øvrige opgaver, der ligger inden for udvalgets område. Til baggrund for denne orientering ligger en sammenskrevet oversigt over både aftalepunkter og førnævnte opgaver.
Baggrund
Børne- og Ungeudvalget blev den 7. januar præsenteret for et styringsark, der beskriver aftalepunkterne i budgetaftalen. Efter udvalgets ønske udarbejdede administrationen forud for udvalgsmødet den 4. februar en særskilt oversigt kun indeholdende aftalepunkter, der hører under Børne- og Ungeudvalgets område. På samme møde blev udvalget præsenteret for en oversigt over øvrige store opgave inden for udvalgets område. Udvalget bad i den forbindelse administrationen om at udarbejde en sammenskrevet oversigt indeholdende både aftalepunkterne fra budgetaftalen og de øvrige opgaver på udvalgets område.
Den nye samlede oversigt over er vedhæftet som bilag i denne sag. Oversigten kaldes fremadrettet ”Samlet oversigt over aktiviteter inden for Børne- og Ungeudvalgets område”.
Oversigten giver et overblik over aktiviteterne inden for Børne- og Ungeudvalgets område, og den vil fremover danne grundlag for en fast orienteringssag på Børne- og Ungeudvalgets dagsorden omhandlende status på budgetsaftalen og de samlede aktiviteter inden for udvalgets område. Oversigten vil derfor løbende blive opdateret.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage orienteringen til orientering.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at den samlede oversigt over aktiviteter inden for Børne- og Ungeudvalgets område er dynamisk og overskuelig. Den kan med fordel benyttes fremadrettet, når udvalget orienteres om status på udmøntning af Budgetaftalen og øvrige opgaver inden for udvalgets område.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til orientering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende: 
At 1 - Orienteringen taget til efterretning.

172. Implementering af retningslinjer for deltidspladser for forældre på barsels- eller forældreorlov (O)

172. Implementering af retningslinjer for deltidspladser for forældre på barsels- eller forældreorlov (O)

Sagsnr.: 330-2019-13749               Dok.nr.: 330-2019-74188                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalg
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om den administrative implementering af deltidspladser for forældre på barsels- eller forældreorlov.
Baggrund
Som konsekvens af Lov om ændring af dagtilbudsloven og lov om folkeskolen (Styrket kvalitet i dagtilbud, øget fleksibilitet og frit valg for forældre m.v.) skal kommunerne tilbyde forældre mulighed for deltidsplads i deres barns dagtilbud mod en reduceret egenbetaling. Retten til en deltidsplads skal tilbydes til forældre, der kan dokumentere, at de er på barsels- eller forældreorlov. Tilbuddet gælder for alle børn i husstanden fra 26 uger og indtil skolestart. Lovændringen er trådt i kraft pr. 1. januar 2019.  
Loven stiller følgende krav til ordningen:
·         Deltidspladsen er på 30 timer om ugen
·         Deltidspladen skal være for en sammenhængende periode. Forældrene kan dog have op til fem uger, hvor barslen eller forældreorloven er afbrudt, uden at miste retten til en deltidsplads.
Loven indebærer, at kommunerne skal træffe en række valg i forhold til tilrettelæggelse af ordningen og den konkrete udmøntning af ovenstående krav. Afdelingen for Dagtilbud foreslår, at lovgivningens bestemmelser opfyldes på følgende vis:
Takster dagtilbud og reduceret egenbetaling
Taksten for anvendelse af en deltidsplads bliver fastsat med udgangspunkt i benyttelse af en andel af en fuld takst. I loven er det fastlagt, at andelen er på 30 timer om uger.
Udvalget har på deres møde den 1. oktober 2018 behandlet en sag vedrørende ’Godkendelse af retningslinjer for kombinationstilbud til familier med skæve arbejdstider’. Som en del af denne sag har administrationen udarbejdet takstberegninger, som fastsætter størrelsen på forældrebetalingen, hvis forældrene ikke benytter pladsen fuld tid. For en plads, der benyttes op til 30 timer, udgør forældrebetalingen 80% af prisen for en fuldtidsplads. Takstberegningerne er efterfølgende behandlet og godkendt i Byrådet.
Det er de samme takstberegninger, der i denne sag tages udgangspunkt i.      
Prisforskellen på en fuldtidsplads og en deltidsplads er illustreret i tabellen nedenfor. 
Alle takster er gældende for 2019.
Forældrebetaling (takst) i kroner pr. måned
Dagpleje
Aldersintegreret 0-2 år
Aldersintegreret 3 år - skolestart
Deltidsplads
2.059
2.306
1.098
Fuldtidsplads
2.574
2.882
1.373
Afdelingen for Dagtilbud vil beskrive og synliggøre muligheden for deltidsplads på kommunens hjemmeside.
Retligt grundlag
Dagtilbudsloven § § 27 b.
Forældre, hvoraf en eller begge afholder fravær i medfør af barselsloven, har ret til en deltidsplads på 30 timer om ugen i et dagtilbud efter § 19, stk. 2-5, eller § 21, stk. 2 og 3, til børn i husstanden i aldersgruppen fra 26 uger og indtil skolestart mod en reduceret egenbetaling.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage orienteringen om den administrative implementering til orientering.
Børne- og Ungeudvalget kan komme med bemærkninger til orienteringen.
Vurdering
Administrationen har i forbindelse med udarbejdelsen af oplægget undersøgt, hvordan andre kommuner har implementeret denne del af dagtilbudsloven. Administrationen har i oplægget lænet sig op ad de principper, som andre kommuner har besluttet.
Administrationen anbefaler, at deltidspladser for forældre på barsels- eller forældreorlov implementeres som beskrevet.
Det er endvidere administrationens anbefaling, at dagtilbuddet fortsat får ressourcetildeling svarende til en fuldtidsplads.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der vil være udgifter forbundet med ordningen jf. den reducerede forældrebetaling. Udgifterne afhænger af antallet af forældre, som vælger at benytte sig af ordningen, samt børnenes alder. 
Administrationen har pr. medio februar 2019 modtaget to henvendelser om muligheden for deltidsplads. Administrationen vil følge søgningen til ordningen henover 2019. På den baggrund vil udvalget få en status på ordningen primo 2020.
Der vil desuden være nye administrative opgaver forbundet med opgaven – herunder administration af ansøgninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen om den administrative implementering af deltidsplader for forældre på barsels- eller forældreorlov til orientering
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende: 
At 1 - Taget til orientering.

173. Status på foreløbig implementering af Lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet (O)

173. Status på foreløbig implementering af Lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet (O)

Sagsnr.: 330-2019-6198                 Dok.nr.: 330-2019-63793                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om den foreløbige implementering af Lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Baggrund
Folketinget vedtog i 2018 en reform af indsatsen mod ungdomskriminalitet, som har som formål at bringe børn og unge ud af kriminalitet og tilbage i trivsel. Dette skal sikres gennem en helhedsorienteret indsats med mærkbar og hurtig konsekvens, hvor børn og unge bliver stillet til ansvar, når de begår kriminalitet, samtidig med at de understøttes i en kriminalitetsfri tilværelse fremover.
Det i sagen vedhæftede bilag beskriver i detaljer sagsforløbet i en ungdomskriminalitetssag. Den overordnede implementering i den nuværende organisering i Center for Børn og Unge er som følger:
Før sagen:
Anmodning om screening modtages på den fælles underretningsmail. Center for Børn og Unge har derefter fire dage til at udfylde relevante oplysninger i screeningsskemaet.
Under sagsbehandlingen:
Anmodning fra Ungdomskriminalitetsnævnet (UKN) om udarbejdelse af ungefaglig undersøgelse samt indstilling modtages på den fælles underretningsmail. Ved nye sager sendes anmodningen med det samme til teamleder i Ungegruppen, hvorefter sagen fordeles. Ved kendte sager sendes anmodningen til rådgiver. Alle rådgivere skal kunne varetage sagsbehandlingen i disse sager, da det skønnes at være en force, at rådgiver i de fleste sager vil have et indgående kendskab til den unge og dennes familie og derfor vil kunne udarbejde et mere kvalificeret sagsmateriale.
Rådgiver planlægger derefter udarbejdelse af ungefaglig undersøgelse, herunder hvilke samtaler der er nødvendige at afholde, samt hvilke øvrige oplysninger der skal indhentes.
Jf. lovgivningen har rådgiver tre uger til at udarbejde det samlede materiale til UKN, i form af ungefaglig undersøgelse, indstilling samt relevante bilag.
Rådgiver afdækker ligeledes i perioden, hvilke ressourcepersoner den unge/familien ønsker repræsenteret ved nævnsmødet. Endvidere forholder rådgiver sig til, om disse personer anses for at være en eventuel hindring ved nævnsmødet eller vil kunne udgøre en støttende funktion.
Rådgiver deltager i nævnsmødet.
Efter sagens forelæggelse for Ungdomskriminalitetsnævnet:
Rådgiver iværksætter efter nævnsmødet hurtigst muligt den/de foranstaltninger, der er truffet afgørelse om.
Senest syv dage efter sagen blev forelagt Ungekriminalitetsnævnet, afholdes møde med den unge/familien og den tilsynsførende fra kriminalforsorgen.
Mindst en gang om måneden kontaktes rådgiver af den tilsynsførende for at koordinere og levere relevante oplysninger til den tilsynsførende. Der skal i alle sager afholdes en tæt opfølgning.
I tilfælde af at den unge ikke profiterer af den iværksatte foranstaltning, eller det ikke er muligt at iværksætte foranstaltningen, skal sagen genhenvises til UKN.
Retligt grundlag
Lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Handlemuligheder
Børne- og ungeudvalget kan tage orienteringen om den foreløbige implementering til orientering.
Vurdering
Center for Børn og Unge vurderer, at det fremadrettede arbejde med bekæmpelse af ungdomskriminalitet skal samskabes med etablering af kriminalpræventiv enhed jf. Børne- og Ungeudvalget drøftelser på udvalgsmødet 7/1-2019. I denne proces vil der også være opmærksomhed på udvikling af egne tilbud, så de står mål med de behov, der kan opstå på baggrund af den nye lovgivning. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Center for Børn og Unge vurderer, at det endnu er for tidligt sige noget om de fulde økonomiske konsekvenser af implementeringen af den nye lovgivning. Som udgangspunkt vil centeret bruge eksisterende tilbud til indsatserne, men det må foreløbigt antages, at håndteringen af den nye lovgivning vil kræve ekstra personalemæssige ressourcer. På kort sigt skal samtlige rådgivere oplæres i at udarbejde en indstilling til UKN, herunder at få opbygget et indgående kendskab til, hvad der er indeholdt i henholdsvis en straksreaktion og et forbedringsforløb.
På længere sigt har to parametre indflydelse på, at der vurderes at være behov for ekstra personalemæssige ressourcer: de korte tidsfrister i sagsbehandlingen samt de øgede krav til opfølgning. Det skyldes, at indstillingen til Ungdomskriminalitetsnævnet sidestilles med en indstilling til det Særlige Børne- og Ungeudvalg.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til orientering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende: 
At 1 - Orienteringen taget til orientering.
Der samles løbende op på erfaringerne i forhold til de bahndlede sager, herunder udgifter til indsatser og personaleforbrug, så det kan videregives til KL.

174. Status på ungeindsats og forberedende grunduddannelse (O)

174. Status på ungeindsats og forberedende grunduddannelse (O)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2019-60570                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Høring af principper for tilrettelæggelse af ungeindsatsen
I februar blev Byrådet på et temamøde præsenteret for nogle foreløbige principper for tilrettelæggelse af den sammenhængende ungeindsats. Administrationen har arbejdet videre med principperne, og de er nu sendt i høring i MED-systemet i de respektive afdelinger samt i relevante råd. Principperne omhandler:
Grundlæggende principper for den tværfaglige ungeindsats:
·         Fælles arbejdsmetoder og tilgang til de unge
·         Tidlige forebyggende indsatser og mindsteindgrebsprincippet
·         Stærk faglighed – både fagfagligt og tværfagligt
·         Tværgående mål i kombination med fagspecifikke målsætninger
·         Decentral beslutningskompetence på sagsbehandlerniveau
·         Sammenhæng og kontinuitet i indsatser
Principper for organisering:
·         Basisorganisationen har ansvaret for driftsopgaverne
·         Kontaktpersonordningen placeres i den driftsenhed, der har den væsentligste kontakt med den unge
·         Uddannelsesplanen er omdrejningspunkt for den tværfaglige indsats
·         Et tværgående fagligt team sikrer de helhedsorienterede løsninger og muligheder for og med den unge
·         Faste strukturer understøtter overgange
·         Ét visitationsudvalg til FGU – fra 15 til 25 år
·         Uddannelses- og erhvervsvejledningsopgaver forankres i tilknytning til driftsopgaverne i basisorganisationen
·         Koordineret virksomhedssamarbejde – én indgang
·         Støttefunktioner/indsatser på tværs af sektorer
På baggrund af høringssvarene lægger administrationen en sag op til politisk beslutning i april.
Implementeringsstrategi
Samtidig har administrationen nedsat en række arbejdsgrupper med deltagere fra de forskellige afdelinger. Arbejdsgrupperne skal komme med bud på, hvordan en række opgaver i ungeindsatsen og en fælles kultur implementeres. Det omhandler blandt andet:
·         Nærmere afklaring af målgruppe og afdækning af eksisterende tilbud
·         Opbygning af det tværfaglige samarbejde
·         IT-koordinationsværktøj
·         Ledelsesforankring
·         Fælles kultur/tilgang til de unge
·         Opsporing af de unge
·         Faste strukturer for overgange
·         Ressourcer/økonomi
·         Kontaktpersonsordning
·         Samarbejde med ungdomsuddannelser
·         Samarbejde med psykiatri, egen læge m.fl.
·         Koordination af forskellige praktikordninger
·         Indhold i og brug af uddannelsesplanen
·         Indhold i uddannelsesvejledningen
·         Kommunikation / brand
·         Samarbejde med FGU
·         Ungehuset
KL-partnerskab
Som en del af partnerskabet faciliterer KL en lokal proces i Slagelse, som skal bidrage til at blive skarpere på tilrettelæggelsen af ungeindsatsen. I Slagelse er der ønske om at bruge KL’s ekspertise til at finde gode løsninger på tværfaglig styring og ledelse. Administrationen har haft et indledende møde med KL, hvor den lokale proces blev drøftet. 
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalgene kan tage orienteringen til orientering.
Vurdering
Administrationen vurderer, at statussen er dækkende for den nuværende arbejde med ungeindsatsen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til orientering.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende: 
Taget til orientering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende: 
At 1 - Orienteringen taget til efterretning.
Ved byrådets godkendelse af principper for Ungeindsatsen i april/maj ønsker udvalget medtaget, hvilke tilbud der fremadrettet tilbydes ved siden af FGU'en.

175. Pressemeddelelser (B)

175. Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-92251               Dok.nr.: 330-2019-56181                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af dagens udvalgsmøde.
Baggrund
I Børne- og Ungeudvalgets Forretningsorden §8 er anført, at der på hver udvalgsdagsorden er en sag om pressemeddelelser.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Udvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende: 
Der udarbejdes en pressemeddelelse om udbygning af dagtilbud med et enigt Børne- og Ungeudvalg som afsender.

176. Sagsoversigt 2019 (B)

176. Sagsoversigt 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2018-6642                 Dok.nr.: 330-2019-56128                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget godkender løbende sagsoversigt 2019 med punkter til behandling i kommende år.
Baggrund
Administrationen udarbejder og opdaterer løbende sagsoversigten til Børne- og Ungeudvalgets møder.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget har følgende handlemuligheder:
a)    Udvalget godkender sagsoversigten, som den foreligger.
b)    Udvalget ændrer i sagsoversigten.
Vurdering
Administrationen vurderer, at sagsoversigten er et vigtigt planlægningsredskab.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender sagsoversigten.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende: 
At 1 - Taget til efterretning.
177. Lukket: Grund til opførelse af ny daginstitution (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
178. Lukket: Orientering om sag vedr. flytning af plejebarn (O)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.

179. Inddragelse af arealer til Antvorskov Børnegård samt bevillinger til kapacitetsudvidelse (B)

179. Inddragelse af arealer til Antvorskov Børnegård samt bevillinger til kapacitetsudvidelse (B)

Sagsnr.: 330-2018-31971               Dok.nr.: 330-2019-65501                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte, om man fortsat ønsker at inddrage arealer på Antvorskov Børnegård ud fra det økonomiske overslag og muligheder for midlertidigt at omplacere Antvorskov Skoles klub. Endvidere skal bevillinger vedrørende udvidelser godkendes af Byrådet.
Baggrund
Fra 2015 har Slagelse Kommune oplevet en stigning i antallet af 0-5 årige, og dagtilbudsområdet har oplevet stigende efterspørgsel efter pladser og pres på kapaciteten. Særligt er det antallet af børn i alderen 0-3 år, der er og har været højere end forventet
Et stigende børnetal i Slagelse by siden 2015 og en fortsat stigning i prognoserne betyder, at der er behov for at udvide kapaciteten ved at etablere flere pladser i dagtilbud. I budget 2019 blev der afsat samlet set 42 mio. kr. til udvidelse af kapaciteten i Slagelse by i 2019 og 2020.
Børne– og Ungeudvalget besluttede på mødet 5. november 2018, at der skulle ses på muligheden for at inddrage arealerne på Antvorskov Børnegård.
Antvorskov Børnegård er en institution med samlet 129 børn i en bygning på 1.498 m², hvoraf Antvorskov Skole benytter de ca. 440 m² til klub.
Det vurderes, at de 440 m² vil kunne give plads til 60 flere børn med dertilhørende garderober, toiletfaciliteter samt personalerum.   
Der har tidligere været undersøgt, om det er muligt at flytte klubben tilbage på Antvorskov Skole, men dette vil kræve, at der findes andre lokaler til de to foreninger, der lige nu benytter lokaler i kælderen.
Center for Kommunale Ejendomme har sammen med Fritidsafdelingen undersøgt mulighederne for at finde andre lokaliteter til de to foreninger. Det har ikke vist sig muligt at finde andre lokaliteter indenfor kommunens eksisterende ejendomsportefølje.
Center for Kommunale Ejendomme har sammen med skolelederen på Antvorskov Skole drøftet muligheden for opsætning af pavilloner på græsarealet ved skolens boldbaner i en midlertidig periode, således at arbejdet med tilpasning af Antvorskov Børnegård kan gå i gang. På den måde skabes tid til at finde en god og langtidssigtet løsning til de to foreninger. Skolederen er positiv overfor en midlertidig løsning, såfremt at der findes en god permanent løsning efterfølgende.
Center for Kommunale Ejendomme har sammen med lederen af Antvorskov Børnegård kigget på lokalerne, hvor klubben i dag holder til, og der vil være behov for ombygning og mindre tilpasninger af den eksisterende institution for at skabe samspil i hele huset.
Ved at inddrage klubbens lokaler skabes der 60 flere pladser, og det forventes at ombygningen kan være færdig december 2019.
Retligt grundlag
Dagtilbudslovens § 4, Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at:
1.    Godkende projektet og anmode om at sætte ombygningen af Antvorskov Børnegård i gang.
a.    Indstille til Økonomiudvalget, at der anvendes 7,6 mio. kr. til ombygning af Antvorskov Børnegård og 1,5 mio. kr. til opstilling og senere nedtagning af pavilloner. Samlet set 9,1 mio. kr. frem til 2021 ud af de 42 mio. kr., som blev bevilliget ved Budget 2019 til udvidelse af kapaciteten på dagtilbudsområdet.
b.    Indstille til Økonomiudvalget, at der gives driftsbevilling på samlet 2,4 mio. kr. til leje af pavilloner samt årlig bygningsdrift i perioden 2019-2021. Driftsbevillingen finansieres af det rådighedsbeløb på 42 mio. kr., der er afsat i Budget 2019-21. Driftsbevillingen overføres til Center for Kommunale Ejendomme, som derefter afholder driftsudgiften.
c.    Indstille til Økonomiudvalget, at der afsættes rådighedsbeløb på 4,0 mio. kr. i 2021 til ombygning af kælderlokalerne på Antvorskov Skole til en permanent løsning for klubben. De 4,0 mio. kr. finansieres ligeledes ud af de 42 mio. kr. som blev bevilliget ved Budget 2019 til udvidelse af kapaciteten på dagtilbudsområdet.
d.    Indstille til Byrådet, at der samtidig gives anlægsbevilling på samlet 9,1 mio. kr. til Antvorskov Børnegård samt etablering af pavillon. Anlægsbevilling på 4,0 mio. kr. vedr. Antvorskov Skole søges først, når der foreligger konkretiseret projekt.
2.    Bede administrationen undersøge andre muligheder.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget træffer beslutning om at give anlægsbevilling til det afsatte rådighedsbeløb, så kapaciteten i Slagelse hurtigst muligt udvides.
Administrationen anbefaler, at processen med ombygning og tilpasning af Antvorskov Børnegård påbegyndes. For at løse placeringen af Antvorskov Skoles klub er den hurtigste løsning, at der opsættes pavilloner til brug for klubben. På længere sigt, er det hensigten, at klubben etableres i kælderplan under Antvorskov Skole. Denne ombygning er estimeret til at koste 4 mio. kr.
Den samlede investering til etableringen af de ca. 60 daginstitutionspladser på Antvorskov Børnegård beløber sig til ca. 15,5 mio. kr. Hertil kommer eventuelle omkostninger til at etablere fritidsforeningerne, der i dag er placeret i kælder under Antvorskov Skole, på en ny lokation.
Den foreslåede løsning er den hurtigste mulighed for at etablere permanent kapacitet på daginstitutionsområdet. Grundet de afledte omkostninger ved flytning og midlertidig placering af klubben overstiger udgiften pr. plads dog nybyggeri.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Tilpasning og ombygning af Antvorskov Børnegård er estimeret til 7,6 mio. kr.
En pavillonløsning med leje af 14 pavilloner vil medføre en samlet udgift på 4,0 mio. kr. over to år inklusive opstilling, tilslutning, nedtagning og alm. bygningsdriftsomkostninger.   
Det skal understreges, at der er tale om en midlertidig løsning på to år med mulighed for at ansøge om et års forlængelse.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Anlæg Børnegård (pkt. 1a)
8.2
7.588
 
 
 
Anlæg Pavillon (pkt. 1a)
8.2
1.098
 
450
 
Afledt drift pavillon (pkt. 1b)
6.3
596
1.192
596
 
Anlæg Antvorskov skole (pkt. 1c)
8.2
 
 
4.000
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
8.2
-8.686
-4.450
 
 
Afsat rådighedsbeløb
8.2
-596
-1.192
-596
 
Kassen
 
 
4.450
-4.450
 
Konsekvenser for andre udvalg
Da der ikke er fundet en samlet løsning og andre faciliteter til de to foreninger i kælderen på Antvorskov Skole, anbefales dette tænkt ind i budgetprocessen, eksempelvis sammentænkt med svømmehalsprojektet eller andre egnede lokaliteter.
Da der er tale om en løsning, hvor Antvorskov Skoles klub flyttes ud i en tidsbegrænset løsning, bør en proces for ny placering af fritidsforeningerne påbegyndes hurtigst muligt.
Indstilling
Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter, hvorvidt der opsættes en pavillonløsning til brug for klubben, og at processen med ombygning af Antvorskov Børnegård påbegyndes.
2.    at Børne- og Ungeudvalget indstiller til Byrådet, at der bevilges rådighedsbeløb og anlægsbevilling til Anvorskov Børnegård på 7,588 mio. kr. og til Pavillion på 1,548 mio. kr.
3.    at Børne- og Ungeudvalget indstiller til Byrådet, at der afsættes rådighedsbeløb på 4,0 mio. kr. til Antvorskov Skole i 2021
4.    at Børne- og Ungeudvalget indstiller til Byrådet, at der i perioden fra 2019 til 2021 gives driftsbevilling til Kommunale Ejendomme (politikområde 6.3) på samlet 2,4 mio. kr. til leje af pavilloner samt årlig drift.
5.    at Rådighedsbeløb og driftsbevilling på samlet 15,530 mio. kr. i henhold ovenstående finansieres af det afsatte budget på 42 mio. kr. vedr. udvidelse af kapacitet i Slagelse by.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende: 
Udvalget kunne ikke godkende at 1 til 5, men ønsker forslag til udvidelse af andre eksisterende dagtilbud, evt. med pavilionløsninger.