Børne- og Ungeudvalget – Referat – 6. februar 2024



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende dagsordenen.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsordenen.

2. Orientering om BDO Ungeanalyse 2023 (O)

Beslutning

Mads Larsen fra Ungeenheden deltager under punktets oplysning.

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres om Ungeanalysen udarbejdet af rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO i foråret 2023.

 

Indstilling

Chefen for Børn og Unge indstiller

1. at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.

 

Sagens indhold

Slagelse Kommune har bedt rådgivnings- og revisionsvirksomheden  BDO om at udarbejde en analyse af ungeindsatsen i kommunen, med fokus på de unge fra 15-29 år, herunder særligt de unge med tilknytning til Ungeenheden.

Målet med analysen var at sætte spot på målgruppens behov og kommunens evne til at levere en målrettet indsats, så andelen af unge, der opnår en uddannelse og dermed de bedste forudsætninger for at blive en aktiv del af arbejdsmarkedet, øges.

Analysen gør status og forholder sig til, hvor ungeindsatsen står i dag. Analysens hovedresultater er blandt andet:

  • Ungegruppen i Slagelse ligner den, der er i andre kommuner i regionen ift. karakteristika og forudsætninger for at tage en uddannelse. Der er dog en mindre andel i Slagelse Kommune under 18 år og en højere andel mellem 25 og 29 år.
  • Slagelse Kommune skaber umiddelbart gode resultater ift. at få de unge i gang med uddannelse. Uddannelsesdeltagelsen er på niveau med andre kommuner, men forudsætningerne i Slagelse er i udgangspunktet dårligere.
  • Der er en central udfordring i forhold til frafald fra ungdomsuddannelserne, der bevirker at mange unge historisk har deres debut som ydelsesmodtagere som 18-årige.
  • Der er desuden mange af de unge, der er i berøring med Ungeenheden, som har barrierer, som udfordrer deres muligheder for at tage uddannelse. Mere end halvdelen af dem, der er i kontakt med Ungeenheden har psykiske problemer og mange vurderes i risiko for frafald, hvis de kommer i uddannelse.
  • Der peges på et behov for at styrke den tværfaglige indsats. Det understreger behovet for at styrke det fælles strategiske fokus på ungeindsatsen og skabe klare snitflader mellem aktører.

BDO udpeger i analysen på i alt seks potentialeområder med otte anbefalinger for ungeindsatsen i Slagelse Kommune:

1. Fælles og tværfaglig indsatsstrategi for udvalgte ungegrupper. Her er rapportens anbefaling, at der igangsættes tværgående arbejde med at udarbejde og beslutte strategier for indsatsen for udvalgte målgrupper.

2. Forebyggelse af frafald fra og manglende tilvalg af uddannelse. Her er anbefalingen af Slagelse Kommune går i dialog med ungdomsuddannelserne i området om en fælles plan for at forebygge og nedbringe frafaldet, herunder særligt med fokus på erhvervsuddannelserne.

3. En tydelig jobvej til uddannelse for ungegrupper, som har svært ved at profitere af uddannelsesvejen. Her er anbefalingerne dels, at der etableres erhvervsklasser eller flere EGU forløb og dels at der sker øget brug af virksomhedspraktik og jobformidling for de 15-29 årige og øget brug af virksomhedsrettet indsats for målgrupperne i beskæftigelsesindsatsen.

4. Styrket fokus på at sætte mål og måle progression for den enkelte unges udvikling frem mod job og uddannelse. Her er anbefalingen, at der sammen med uddannelsesinstitution, virksomhed eller øvrige tilbud, som de unge er tilknyttet formuleres klare mål og delmål med forløbet, som der følges op på løbende.

5. Styrkelse af involveringen af de unge i indsatsen. Her er anbefalingen, at der i de kommende år sættes fokus på at udvikle og styrke tilgange og metoder, indsatser og medarbejdernes kompetencer i forhold til at involvere de unge og opnå ejerskab for indsatsen.

6. Systematisk gennemgang af leverandører og tilbud i ungeindsatsen. Her er anbefalingen at tilbudsviften til unge i Slagelse Kommune underlægges en systematisk kortlægning og ensartet beskrivelse for at skabe overblik over tilbuddene.

BDO´s ungeanalyse er vedhæftet i bilag 1. Heri fremgår også de otte anbefalinger.

Administrationen vil efter præsentationen af rapporten giv et overblik over, hvordan der er blevet arbejdet med rapportens anbefalinger siden august 2022, da første delrapport forelå, samt hvilke strategiske bevægelser der kigges ind i fremadrettet for Ungeenhedens arbejde.

Under oplysningen af punktet deltager leder af Ungeenheden Mads Larsen deltager samt Niels Kristoffersen fra BDO.

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

3. Høring om revideret styrelsesvedtægt for skoleområdet (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

 


Kompetence

Børne- og Ungeudvalget, Socialudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan sende udkast til revideret styrelsesvedtægt for skoleområdet uden bilag i høring hos relevante parter inden for udvalgets område.

Socialudvalget kan sende udkast til revideret styrelsesvedtægt for skoleområdet uden bilag i høring hos relevante parter inden for udvalgets område.

Det skal bemærkes, at ændringer i udkastet, der vedrører nedlæggelse af Klostermarken Skole og Slagelse Heldagsskole med henblik på oprettelse af en ny specialskole forudsætter, at Byrådet vedtager det på møde den 29. januar 2024. Skulle det ikke blive vedtaget af Byrådet, bortfalder disse ændringer, inden udkastet sendes i høring.

 

Indstilling

Chefen for Skole og Dagtilbud indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget sender udkast til styrelsesvedtægt for skoleområdet uden bilag i høring hos relevante parter i perioden 8. februar til 27. marts 2024.

2. at Socialudvalget sender udkast til styrelsesvedtægt for skoleområdet uden bilag i høring hos relevante parter i perioden 8. februar til 27. marts 2024.

 

Sagens indhold

Det følger af folkeskoleloven, at Byrådet skal fastsætte en styrelsesvedtægt for skoleområdet efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelserne. Den skal bl.a. indeholde bestemmelser om skolebestyrelsens sammensætning og tildelte beføjelser samt fremgangsmåde ved valg af medarbejderrepræsentanter.

I et bilag til vedtægten optages de beslutninger, som Byrådet har truffet. Som minimum skal medtages bilag om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen og bilag om skolestrukturen. Styrelsesvedtægtens bilagsdel kan løbende justeres på baggrund af politiske beslutninger og ændringer i lovgivning samt tilføjes nye bilag uden samlet set at skulle i høring.

Ifølge kompetenceplan og Styrelsesvedtægt for Slagelse Kommune er det Børne- og Ungeudvalget, der indstiller styrelsesvedtægten til godkendelse i Byrådet for almenskoler. Socialudvalget indstiller styrelsesvedtægten til godkendelse i Byrådet for dagbehandlings- og specialskoler.

Forinden skal alle berørte skolebestyrelser høres. Administrationen anbefaler, at styrelsesvedtægten også sendes i høring i MED-systemet, Slagelse Kommunale Elevråd (SKE), Skolelederforeningen, Slagelse Lærerkreds, BUPL og Handicaprådet.

Tids- og procesplan

1. feb. og 6. feb. 2024

SOU og BUU godkender, at revideret styrelsesvedtægt for skoleområdet uden bilag sendes i høring.

8. feb. til 27. marts 2024

Høring i skolebestyrelser, MED-system, Slagelse Kommunale Elevråd, Skolelederforeningen, Slagelse Lærerkreds, BUPL og Handicaprådet.

7. maj og 14. maj 2024

På baggrund af høringssvar behandler BUU og SOU styrelsesvedtægten og indstiller til godkendelse i Byrådet.

27. maj 2024

Byrådet godkender styrelsesvedtægt for skoleområdet.

4. juni 2024

Børne- og Ungeudvalget orienteres om styrelsesvedtægtens bilagsdel efter administrativ revidering.

1.aug. 2024

Styrelsesvedtægten træder i kraft og offentliggøres med bilag.

Forslag til ændringer i styrelsesvedtægt for skoleområdet:

  • I skemaet under § 4 er Klostermarken Skole og Slagelse Heldagsskole slettet til fordel for en ny linje med Slagelse Specialskole.
  • I § 15 stk. 1 vedr. dialog med Børne- og Ungeudvalget er formuleringen ændret, så der i stedet for ’mindst to gange om året’ står ’som udgangspunkt to gange om året’. Desuden ændres formuleringen sådan, at møder gælder for både skole- og dagtilbudsområdet.
  • § 15 stk. 2 er blevet til § 16. Det vedrører de årlige skoleudviklingssamtaler med Center for Skole og Dagtilbud. Teksten 'Skolebestyrelsen skal deltage med en repræsentant' er ændret til 'skolebestyrelsen skal tilbydes at deltage med en repræsentant i dele af samtalen'.
  • § 15 stk. 3 udgår. Det vedrører Børne- og Ungeudvalgets 2 årlige dialogmøder med deltagelse af 2-4 skoler, som en del af skoleudviklingssamtalen.

Som bilag til sagen er vedlagt udkast til revideret styrelsesvedtægt for skoleområdet. Administrationens forslag til ændringer er markeret i bilaget.

Administrationen vurderer, at der i udkastet er taget højde for, at Børne- og Ungeudvalget har besluttet en anden struktur for møder med skolerne, jf. Børne- og Ungeudvalgets møde den 7. november 2023. Det er bl.a. med henblik på, at antallet af møder justeres, så skoler og dagtilbud bliver ligestillet.

Administrationen vurderer, at der i udkastet er taget højde for eventuel ny skolestruktur pr. 1. august 2024. Det vedrører nedlæggelse af Klostermarken Skole og Slagelse Heldagsskole med henblik på oprettelse af en ny specialskole. Skulle det ikke blive vedtaget af Byrådet den 29. januar 2024, bortfalder ændringerne. 

Desuden vurderer administrationen på baggrund af drøftelser i skoleledergruppen, at det ikke altid vil være relevant eller praktisk muligt, at skolebestyrelsen er repræsenteret ved hele skoleudviklingssamtalen. Skolebestyrelsen bør dog have tilbud om deltagelse i dele af samtalen.   

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget og Socialudvalget kan beslutte at sende udkast til styrelsesvedtægt for skoleområdet uden bilag i høring med administrationens foreslåede ændringer i perioden 8. februar til 27. marts 2024 til skolebestyrelserne, MED-systemet, SKE, Skolelederforeningen, Slagelse Lærerkreds og BUPL.

Styrelsesvedtægten vil blive sendt i høring med de eventuelle ændringsforslag, som det ene eller begge udvalg anbefaler.

 

Retligt grundlag

Folkeskoleloven § 41, stk. 1-3:

Her fremgår, at kommunalbestyrelsen skal fastsætte en styrelsesvedtægt for skoleområdet efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelserne. Den skal bl.a. indeholde bestemmelser om skolebestyrelsens sammensætning og tildelte beføjelser samt fremgangsmåde ved valg af medarbejderrepræsentanter.

Kommentarer til lovteksten:

Her fremgår, at bilag til styrelsesvedtægt for skoleområdet først og fremmest har til formål at opfylde informationsopgaver til folkeskolens brugere. Der gælder ingen særlige form- eller procedurekrav ved ændring af bilaget, bortset fra beslutninger om ændringer i skolestrukturen og beslutninger om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen. Her skal de berørte skolebestyrelser have lejlighed til at udtale sig inden ændringer.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Den 7. maj 2024 behandler Børne- og Ungeudvalget udkast til styrelsesvedtægt for skoleområdet uden bilag på baggrund af høringssvar og indstiller til godkendelse i Byrådet.

Den 14. maj 2024 behandler Socialudvalget udkast til styrelsesvedtægt for skoleområdet uden bilag på baggrund af høringssvar og indstiller til godkendelse i Byrådet.

I juni 2024 orienteres de to udvalg om bilagsdelen til styrelsesvedtægten efter den administrative revidering.

 

Sagens forløb

01-02-2024 Socialudvalget

At 2: Godkendt med bemærkning, om at kapitel 1 § 1, stk. 5 ønskes fagligt vurderet med hensyn til relevans, da der i notat fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet af 18. april 2023 er beskrevet, at der ikke gælder særregler for specialskoler. 

 

 


4. Rammen for en kapacitetsanalyse af dagtilbudsområdet (B)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

At 2: Udvalget besluttede, at følgende perspektiver også indarbejdes i analysen:

  • Udearealer til børn i daginstitutionerne, såfremt data findes.

  • Bygningernes overordnede stand, og såfremt data forefindes også med hensyn til indeklima i daginstitutionerne. Gerne sat op i en skala.  

 

  

 


Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres om de foreløbige potentialeafklaringer, som er igangsat som en del af kapacitetsanalysen på dagtilbudsområdet.

Børne- og Ungeudvalget skal beslutte, om der er yderligere perspektiver, der skal medtages i rammen for kapacitetsanalysen.

 

Indstilling

Chefen for Skole og Dagtilbud indstiller, 

1. at Børne- og Ungeudvalget orienteres om de foreløbige potentialeafklaringer, som er igangsat ift. kapacitetsanalyse med afsæt i Budget 2024-2027.

2. at Børne- og Ungeudvalget beslutter, hvilke vinkler og perspektiver der eventuelt også skal indarbejdes i kapacitetsanalysen.

 

Sagens indhold

Af Budget 2024-2024 fremgår det:

”Der indføres minimumsnormeringer på dagtilbudsområdet og antallet af pladser udvides, ligesom vi fortsat bygger nyt i udvalgte områder. Det sker for at imødekomme en fortsat bosætning i områder med byudvikling. Samtidig bevarer vi et alment døgnåbent dagtilbud, der kan hjælpe de mange forældre, der arbejder på nogle af kommunens mange arbejdspladser med åbent og produktion døgnet rundt.

På baggrund af et generelt faldende børnetal i dele af kommunen, er der behov for en kapacitetsanalyse på dagtilbudsområdet, så ressourcerne i højere grad bruges på kerneopgaven.”

Administrationen igangsat en ekstern kapacitetsanalyse af dagtilbudsområdet med henblik på at identificere, hvordan Slagelse Kommune kan sikre en effektiv og fremtidsorienteret udnyttelse af plads og ressourcer. Foreløbig har analysefirmaet fokuseret på faktuelle forhold som bygningskapacitet, børnetal og lignende. Den foreløbige afklaring af muligheder omfatter:

  • en uvildig vurdering af, hvor mange børn hvert dagtilbud kan rumme, og hvor mange børn hvert dagtilbud kan rumme under spidsbelastningsperioder.
  • et gennemsyn af de enkelte institutioners bygningsmæssige forhold og en beskrivelse af, hvordan disse påvirker det pædagogiske arbejde med børnegrupperne. Der vil her blive taget højde for elementer som rumfordeling, legefaciliteter, tilgængelighed for børn med særlige behov, og de rumlige krav til specifikke pædagogiske aktiviteter.
  • de organisatoriske aspekter af den kommunale dagpleje. Dette vil give et mere nuanceret grundlag for evt. beslutning om optimal pladsudnyttelse og ressource allokering.
  • en besøgsrunde til alle dagtilbud. Disse besøg vil bestå af interviews med dagtilbudsledere og tillidsvalgte om deres pædagogiske vision, historik og nuværende kapacitet. Derudover vil besøgene omfatte en overordnet rundvisning for at vurdere faciliteternes fysiske tilstand og egnethed til det formål, de tjener.

Indsamlingen af data og de efterfølgende analyser vil ligge til grund for udviklingen af scenarier, der skal præsentere muligheder for optimering af dagtilbuddenes kapacitet. Scenarierne vil blive udarbejdet sådan, at de både adresserer umiddelbare behov og langsigtede strategiske mål. På samme tid skal scenarierne respektere de lovgivningsmæssige rammer og understøtte en høj faglig kvalitet. Før scenarierne kan skrives, er det vigtigt at få en politisk tilkendegivelse af, om der er yderligere perspektiver, der skal analyseres og synliggøres i de beskrevne scenarier.

Projektet vil blive styret efter en tidsplan med trinvis fremgang som følger:

  1. Opstart og dataindsamling
  2. Udarbejdelse af forslag til scenarier
  3. Afrapportering

 

Retligt grundlag

Dagtilbudsloven (LBK. Nr. 985 af 27/06/2022)

Bygningsreglementet §§ 228ff om areal og rumindhold af opholdsrum i daginstitutioner for pasning af børn

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Eventuelle økonomiske og personalemæssige konsekvenser vil afhænge af de politiske beslutninger, der træffes på baggrund af kapacitetsanalysen.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Børne- og Ungeudvalget orienteres om den endelige analyse på et kommende udvalgsmøde i foråret.

5. Nyt kommunalt behandlingstilbud til børn og unge i psykisk mistrivsel (B)

Beslutning

Bo Clausen deltog under punktets oplysning.

At 1-2: Indstilles til Byrådets godkendelse.


Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Socialudvalget, Sundhedsudvalget og Børne- og Ungeudvalget beslutte rammerne for etablering af det nye kommunale behandlingstilbud til børn og unge i psykisk mistrivsel.

 

Indstilling

Cheferne for Børn og Unge, Skole og Dagtilbud, samt Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Byrådet beslutter, at det nye behandlingstilbud til børn og unge i psykisk mistrivsel forankres i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning under Skole og Dagtilbud.

2. at Byrådet bevilger kr. 1,34 mio. fra kassen til etablering af behandlingstilbuddet.

 

Sagens indhold

Ny lovgivning

Alle landets kommuner skal i 2024 oprette et lettilgængeligt, ensartet kommunalt behandlingstilbud til børn og unge i alderen fra 6-17 år, som er i psykisk mistrivsel eller i risiko for at udvikle psykisk lidelse.

Der er lavet ny lovgivning i forbindelse med den nye opgave, da det ikke tidligere har været en opgave, som kommunerne har været forpligtet til. Den nye lovgivning henhører under sundhedsloven og er pt. førstebehandlet i Folketinget. Andenbehandlingen forventes at ske ultimo februar måned.

Behandlingstilbuddet er opstået som en del af den politiske aftale ”10-årsplanen for Psykiatri” og skal være i drift fra august 2024. Psykiatriaftalen er vedlagt dagsordenen som bilag 1.

Forud for lovgivningen har der været et flerårigt forsøgsarbejde på tværs af Sundhedsstyrelsen, Social- og Boligstyrelsen, samt Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK). Resultaterne fra forsøgsarbejderne og den politiske målsætning er samlet i en ramme for det nye tilbud på baggrund af det lovforberedende arbejde i arbejdsgrupper nedsat af de tre styrelser.

Den lovgivningsmæssige ramme definerer, at:

  • Tilbuddet skal være gratis for borgerne og let tilgængeligt.
  • Alle børn, unge og forældre skal kunne henvende sig uden henvisning.
  • Aldersgruppen er Børnehaveklasse til 10. klasse
  • Ved en forsamtale skal det afklares, om barnet/den unge er i målgruppen for behandling i tilbuddet. Hvis barnet ikke er det, guides der til anden relevant indsats på skolen, i kommunen eller i civilsamfundet.
  • Afklaringen af behandlingsbehovet sker ved en manualbaseret screeningssamtale.
  • Selve behandlingen i tilbuddet skal baseres på dokumenterede og manualbaserede metoder.
  • Behandlingen i tilbuddet skal kobles til barnets hverdagsliv og skal hænge sammen med kommunens øvrige indsatser.
  • Der skal samarbejdes tæt med den regionale børne- og ungdomspsykiatri.
  • Behandlingen skal dokumenteres og journaliseres.

Behandling skal være rettet mod forskellige tegn på psykisk mistrivsel. Det kan eksempelvis være behandling for let til moderat ADHD, depression, angst og tidlige tegn på spiseforstyrrelse. Behandlingen vil ofte have form af individuel behandling direkte til barnet/den unge, men kan også være gruppebehandling eller intensiv vejledning til forældre. De faglige anbefalinger er, at det er autoriserede psykologer, der varetager behandlingen og/eller psykologer på vej mod autorisation.

Styrelserne har udarbejdet et faktaark om den nye kommunale opgave. Dette er vedlagt dagsordenen som bilag 2.

Set i lyset af det lovforberedende udviklingsarbejde nedsatte de tre chefer i fællesskab en tværfaglig planlægningsgruppe da rammen blev offentliggjort den 29. november 2023. Planlægningsgruppen fik i opdrag at udarbejde en plan for etablering af tilbuddet med en foreløbig forankring i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR). I løbet af december og januar måneder har den tværfaglige planlægningsgruppe udarbejdet en plan for etablering af behandlingstilbuddet. Den foreløbige plan er vedlagt dagsordenen som bilag 3. 

 

Hvorfor forankring i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning?

Centercheferne for de tre centre omkring børne- og ungeområdet anbefaler, at opgaven i Slagelse Kommune varetages af Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR).

PPR har allerede den faglige viden og erfaring med to af de behandlingsformer, der kommer til at høre under det kommunale behandlingstilbud (programmerne til at behandle lettere angst: "Cool Kids og "Chilled"). Desuden har PPR i dag opbygget et fagligt miljø med autoriserede psykologer, og PPR har godkendte autorisationsforløb for nyuddannede psykologer.

PPR arbejder dagligt sammen med Børne- og Ungepsykiatrien i Region Sjælland samt med medarbejderne i Børn og Unge og Sundhedstjenesten.

Det er et afgørende element i behandlingstilbuddet, at der er let adgang for børn og unge. Det betyder at der skal være en tæt forbindelse mellem almenmiljøet i skolerne og de mere specialiserede understøttende indsatser, som i forvejen kendetegner PPR's rolle i skolerne.

Forsøgsarbejderne forud for lovgivningen har været forankret i kommunernes PPR.

Organiseres opgaven i PPR, vil PPR skulle ansætte personale til den nye opgave og til dele af de opgaver, som PPR løser i forvejen. Tanken bag indsatsen er, at personalet tilknyttet behandlingstilbuddet samtidig løser de traditionelle PPR-opgaver i skolerne og dagtilbud. PPR vil også indgå i tæt samarbejde om bemanding med medarbejdere fra fx Familiehusene, der i dag varetager støtte og behandlingstilbud for målgruppen i Børn og unge, samt Sundhedstjenesten.

 

Behandlingstilbuddet

Da behandlingstilbuddet både skal være lettilgængeligt og af høj faglig kvalitet, arbejder planlægningsgruppen på en model, hvor den indledende del af tilbuddet, hvilket vil sige forsamtalen og screeningssamtalen, er tilgængeligt i Korsør, Skælskør og Slagelse, mens selve behandlingsdelen er samlet ét sted for hele kommunen.

Den tværfaglige planlægningsgruppe peger på muligheden for at arbejde tværfagligt og tværsektorielt omkring behandlingstilbuddet. Derfor vil det skitserede behandlingstilbud i Slagelse i forsamtalen og screeningssamtalen være bemandet med både en sagsbehandler og en psykolog, samt evt. en medarbejder fra Sundhedstjenesten. På den måde kan det sikres, dels at de rette børn og unge kommer i behandling, dels at de børn og unge, som ikke er i målgruppen for behandling, visiteres til eller vejledes om det rette tilbud i forhold til deres vanskeligheder.

Slagelse Kommune er parat til den første afprøvning af behandlingstilbuddets fire faser: forsamtale, screening, behandling og opfølgning fra marts 2024.

 

Samarbejde med Børne- og Ungepsykiatrien i Region Sjælland

Behandlingstilbuddet skal have et kvalitetsniveau tæt på niveauet i børne- og psykiatrien. Derfor forudsættes der i rammen for tilbuddet, at der er et løbende samarbejde med børne- og ungepsykiatrien.

PPR har indgået en aftale med Børne- og Ungepsykiatrien i Region Sjælland om uddannelse og supervision i regi af Regionens projekt STIME (Styrket Tværsektoriel Indsats for børn og unges MEntale sundhed). Aftalen er uden udgift for Slagelse Kommune, på nær diverse omkostninger til licenser på behandlingsprogrammerne. 

 

Økonomi

Lovinitiativet giver en helt ny opgave for kommunerne. Som en del af psykiatriaftalen tildeles der særskilt midler til kommunerne til løsning af den nye opgave.

I 2023 fordelte staten 100 millioner mellem kommunerne til at begynde arbejdet med etablering, organisering og kompetenceudvikling, samt evt. iværksætte de første behandlingsindsatser. Slagelse Kommune modtog i juni måned 2023 kr. 1,34 mio. til dette. På det tidspunkt var rammerne for tilbuddet ikke kendte, og midlerne blev derfor lagt i kassen.

I 2024 får kommuner og regioner tilsammen 257 millioner til drift af opgaven. Det præcise beløb, der tilfalder Slagelse Kommune, forventes først kendt i løbet af foråret 2024.

I årene fra 2025 og frem er der på landsplan afsat 250 millioner årligt til kommunerne.

Der er udarbejdet et budget til etablering af behandlingstilbuddet på i alt kr. 1,743 mio. Som det fremgår af indstillingen, indstiller de tre chefer, at den i 2023 øremærkede tildeling fra staten på kr. 1,34 mio. bevilges nu til etablering af tilbuddet. Det resterende beløb kan dækkes af PPR's overførsel fra 2023.

Hovedparten af etableringsomkostningerne går til lønudgifter og udgifter til uddannelse i de manualbaserede behandlingsformer.  Når det statslige tilskud til drift fra august 2024 er kendt, kan der ske en endelig dimensionering af behandlingstilbuddet.

 

Retligt grundlag

Lovinitiativet er lavet i et samarbejde mellem Børne- og Undervisningsministeriet, Social- og Boligministeriet samt Indenrigs- og Sundhedsministeriet og udspringer af Psykiatriaftalen fra 2022

Lovgivningen bliver en del af Sundhedsloven og den statslige styring ligger i Sundhedsstyrelsen.

Andenbehandlingen af lovforslaget forventes ske ultimo februar måned.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Etableringsomkostninger januar til juli 2024: kr. 1,743 mio.

Medfinansiering af PPR (overførsel fra ordinær drift 2023): kr. 0,403 mio. 

 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

Børne- og Ungeudvalget

 

1.340

Anlæg

 

Afledt drift

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

  

Kassen

 

 

1.340

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Behandlingstilbuddet er en tværgående indsats, som berører de tre udvalg Socialudvalget, Sundhedsudvalget og Børne- og Ungeudvalget. Den skitserede model involverer primært parter fra afdelingerne Børn og Unge, Sundhedstjenesten samt Pædagogisk Psykologisk Rådgivning.

 

Sagens videre forløb

Socialudvalget, Sundhedsudvalget og Børne- og Ungeudvalget vil på deres møder i december måned modtage en årsrapport om behandlingstilbuddets indsatser og effekt.

Sagens forløb

01-02-2024 Socialudvalget
Leder af PPR Bo Clausen deltog under oplysningen af punktet. 

At 1-2: Indstilles til Byrådets godkendelse.  
 

05-02-2024 Sundhedsudvalget

Leder af Pædagogisk Psykologisk Rådgivning Bo Clausen deltog under oplysning af sagen.

At 1-2: Indstilles til Byrådets godkendelse.

 



6. Tilsyn med undervisningen på interne skoler ved dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder i 2023-24 (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres om tilsyn med undervisningen på interne skoler ved dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder i 2023-24.

 

Indstilling

Chefen for Skole og Dagtilbud indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.

 

Sagens indhold

Generelt om interne skoler og tilsyn.

Interne skoler er undervisningstilbud på anbringelsessteder og i dagbehandlingstilbud. De har til formål at sikre, at børn og unge, der bliver anbragt på et anbringelsessted eller henvist til et dagbehandlingstilbud, får undervisning, der lever op til kravene i folkeskoleloven, og som giver grundlag for videre uddannelse.

Undervisning på interne skoler er specialundervisning, hvilket betyder, at det kun er udsatte børn og unge med specialundervisningsbehov, der kan henvises til undervisning på en intern skole.

En intern skole skal have undervisningsoverenskomst med beliggenhedskommunen. I skoleåret 2023-24 har Slagelse Kommune undervisningsoverenskomst med fire interne skoler ved dagbehandlings- og anbringelsessteder:

  • Magleby Skolecenter
  • Lindholm Dagskole
  • Langebjerggaard
  • Lille Valbygaard

På vegne af byrådet varetager Center for Skole og Dagtilbud tilsyn med undervisningen på de interne skoler mindst én gang om året. Tilsynet kan være anmeldt og/eller uanmeldt.

Tilsynets formål er at sikre, at de interne skoler lever op til kravene i folkeskoleloven og tilhørende bekendtgørelser. Samtidig bidrager tilsynet også til videndeling og kvalitetsudvikling.

 

Tilsyn i skoleåret 2023/24

Tilsynet er foregået ved, at de tilsynsførende i Center for Skole og Dagtilbud har anmeldt en dato for besøget og har sendt et tilsynsdokument og en dagsorden ud til de interne skoler. De interne skoler har senest en uge før besøget sendt et udfyldt tilsynsdokument retur samt relevante bilag til de tilsynsførende. Dette som en del af tilsynet, herunder til forberedelse af selve tilsynsbesøget.

Tilsynsbesøgende blev foretaget anmeldt i perioden 16.-27. november 2023. Hvert tilsynsbesøg havde en varighed af ca. 3 timer.

Under tilsynsbesøgene drøftede de tilsynsførende rammer for undervisningen med ledere fra de interne skoler, besigtigede undervisningsfaciliteter samt observerede undervisning.

Efter tilsynsbesøget udarbejdede de tilsynsførende en konklusion. De tilsynsførende følger løbende op på aftaler, der er blevet indgået.

Ved tilsynsbesøgene for skoleåret 2023-24 har de tilsynsførende vurderet for samtlige af de interne skoler, at rammer for undervisningen mv. lever op til, hvad der kræves af undervisningen i folkeskolen og dertil hørende bekendtgørelser.

Som bilag til sagen er vedlagt konklusioner fra de fire tilsynsbesøg.

 

Ny lovgivning og implementering

I forbindelse med regeringens aftale om styrket undervisning for anbragte og udsatte børn og unge, indgået den 16. marts 2022, er der kommet ny lovgivning på området, gældende pr. 1. januar 2024.

Den nye lovgivning vil bl.a. have betydning for de fremadrettede tilsyn.

Implementeringen af den nye lovgivning vil påbegynde i starten af 2024. Børne- og Ungeudvalget vil blive orienteret på et udvalgsmøde inden sommerferien.

 

Retligt grundlag

Tilsynet i 2023-24 er sket i henhold til:

Bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter folkeskoleloven i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder (BEK nr. 693 af 26/05/2020).

Ovenstående bekendtgørelse er ikke længere gældende. Derfor vil tilsyn fremadrettet ske i henhold til:

Lov om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge (LOV nr. 1532 af 12/12/2023) og Bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand og kvalitetsaftaler mv. i behandlings- og specialundervisningstilbud og på børne- og ungehjem (BEK nr. 1646 af 12/12/2023).

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Børne- og Ungeudvalget vil inden sommerferien modtage orientering om ny lovgivning på området, herunder implementering.

 

7. Elevfravær - 4. kvartal 2023 (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Udvalget ønsker, at tal for elevfravær fremadrettet også indeholder tal for elever med skolevægring. 


Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres om elevfraværsstatistikken for 4. kvartal 2023. 

 

Indstilling

Chefen for Skole og Dagtilbud indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering. 

 

Sagens indhold

Hvert kvartal gives Børne- og Ungeudvalget en orientering om elevfraværet på kommunens skoler.

Fraværsstatistikken bygger på de indberetninger skolerne foretager dagligt af elevernes fravær.

Af tallene fremgår det, at

  • det bekymrende fravær, det vil sige det fravær, hvor eleven er væk fra undervisningen i over 15% af tiden, er på kommuneniveau svagt stigende i forhold til 3. kvartal. Dette svarer til bevægelsen i 2022 og 2021. Det bekymrende fravær ligger et procentpoint højere i 2023 end i 2022, men væsentligt under niveauet i 2021.
  • der er relative store udsving imellem skolerne, men samlet set er sygefraværet i 2023 en smule højere end i samme periode sidste år.
  • nogle af de skoler, som tidligere har haft et højt bekymrende fravær har over tre år fået nedbragt andelen af elever med fravær over 15%.

Elevfraværet er illustreret på vedhæftede bilag nr. 1.

Billedet af elevfraværet bygger på indberetninger på skolerne. Disse indberetninger giver ikke et retvisende billede af, om fraværet skyldes skolevægring eller har andre årsager. I forbindelse med revideringen af hele fraværsindsatsen vil administrationen arbejde på at få et mere detaljeret billede af årsagerne til det registrerede fravær.

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

8. Kommunalisering af Stillinge Børnehave og Vuggestue og privatisering af Børnehuset i Fredensgade (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres om kommunalisering af Stillinge Børnehave og Vuggestue og privatisering af Børnehuset i Fredensgade.

 

Indstilling

Chefen for Skole og Dagtilbud indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering

 

Sagens indhold

Stillinge Børnehave og Vuggestue

Stillinge Børnehave og Vuggestue er overgået til at være en kommunal institution fra 01.01.2024. Før da var institutionen selvejende.

Det formelle arbejde med kommunaliseringen har bl.a. indebåret:

  • Oprettelse af ny forældrebestyrelse.
  • Overdragelse af bygning på Rosenlunden 5 til Slagelse Kommune.
  • Overflytning af medarbejdere.
  • Tegning af forsikringer mv.

Stillinge Børnehave og Vuggestue forventes at få nye fysiske rammer, sidst på foråret i 2025. Processen med at planlægge byggeriet af den ny institution er i fuld gang. Institutionen bliver placeret i umiddelbar forlængelse af Stillinge Skole.

Stillinge Børnehave og Vuggestue fungerer med konstitueret leder frem til 30.04.2024, hvorefter det forventes at Skole og Dagtilbud får ansat en leder.

Børnehuset i Fredensgade

 Børnehuset i Fredensgade er overgået til at være en privatinstitution fra 01.01.2024. Inden da var institutionen selvejende. Det formelle arbejde hen mod privatiseringen har bl.a. indebåret en gennemgang af Slagelse Kommunes godkendelseskriterier. Heriblandt:

  • Børnehuset i Fredensgade har skulle stille driftsgaranti.
  • Fremvise dokumentation for relevante forsikringer.
  • Vedtage nye vedtægter.
  • Fremvise relevant dokumentation på de fysiske rammer mv.

I bilag 1 findes oversigt over kommunale, selvejende, udliciterede og private daginstitutioner i kommunen.

Definition på henholdsvis kommunale, selvejende og private institutioner

Kommunale daginstitutioner er kommunalt ejede institutioner som vuggestuer, børnehaver og aldersintegrerede institutioner. Institutionerne er målrettet børn i alderen 0 år og op til skolealderen. Taksten for en plads i institutionen må maksimalt udgøre 25 pct. af de budgetterede udgifter til pladsen.

Selvejende daginstitutioner er institutioner, der drives af private leverandører på baggrund af en indgået driftsaftale med kommunalbestyrelsen. De selvejende daginstitutioner er underlagt kommunalt tilsyn og modtager tilskud fra kommunen til dækning af institutionens udgifter. Taksten for en plads i institutionen må maksimalt udgøre 25 pct. af de budgetterede udgifter til pladsen.

Privatinstitutioner er institutioner, der drives af private leverandører på baggrund af en godkendelse fra kommunalbestyrelsen. Kommunen kan ikke anvise plads i en privatinstitution. Kommunen yder et tilskud pr. barn, der er optaget i privatinstitutionen. Privatinstitutionen fastsætter selv forældrenes egenbetaling.

 

Retligt grundlag

Dagtilbudslovens kapitel 3 om etablering og drift af dagtilbud – dagtilbud i daginstitutioner.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

9. Status på indfasning af minimumsnormeringer (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Udvalget ønsker derudover: 

At udvalget orienteres løbende omkring udvikling i pædagogandel. Første gang til august 2024

At der igangsættes initiativer til at udmønte opkvalificeringspuljen og at udvalget holdes orienteret

At få en sag om, at tildelingskriterierne ændres, så de stemmer overens med 1:2


Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres om status på indfasning af minimumsnormeringer i Slagelse Kommunes daginstitutioner.

 

Indstilling

Chefen for Skole og Dagtilbud indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.

 

Sagens indhold

Aftalen om minimumsnormeringer

Regeringen indgik aftale om minimumsnormeringer den 5. december 2020. Formålet med aftalen er skabe nationalt fokus på øget kvalitet i dagtilbud. På baggrund af denne aftale har folketaget vedtaget lovbestemmelser om minimumsnormeringer i dagtilbudsloven. Loven trådte i kraft d. 01. januar 2024.

Bestemmelserne vedrører nye standarder, som indebærer minimum én pædagogisk personale pr. tre børn i vuggestuer (børn i alderen 0-2 år) og én pr. seks børn i børnehaver (børn i alderen 3 år og op til skolestart).

Slagelse Kommune står over for at sikre, at alle daginstitutioner imødekommer de nye bestemmelser.

Opgørelsesmetode

Normeringen opgøres på kommuneniveau som et årligt gennemsnit og omfatter kommunale, selvejende, udliciterede institutioner samt puljeordninger. Det pædagogiske personale indgår i opgørelsen baseret på deres funktion og ansættelsesforhold. Her vægtes en pædagog 1, og en leder 0,85. Personale, der er ansat for statslige puljemidler, tælles ikke med i opgørelsen, desuden laves der en beregning af det enkelte barns timer indskrevet i institutionen, hvor børn indskrevet op til 25 timer pr. uge tælles som 0,5 fuldtidsindskrevet barn.

Tidligere opgjort normering i Slagelse Kommune

Den nedenstående tabel viser, den gennemsnitlige normering i forholdet mellem pædagogisk personale og børn i årene 2019 - 2022. Gennemsnittene fremgår for henholdsvis Slagelse Kommune og landet. Tabellen er delt op i hhv. vuggestuebørn (0-2 år) og børnehavebørn (3 år og op til skolestart).

 

Vuggestue 0 – 2 år

Børnehave 3 år og op til skolestart

2022

1:2,9 (landsgennemsnit: 1:2,9)

1:6,1 (landsgennemsnit 1:5,8)

2021

1:3 (landsgennemsnit: 1:2,9)

1:6,3 (landsgennemsnit 1:5,7)

2020

1:3,1 (landsgennemsnit: 1:2,9)

1:6,6 (landsgennemsnit 1:5,8)

2019

1:3,2 (landsgennemsnit: 1:3,1)

1:6,8 (landsgennemsnit 1:6,1)

Bemærk: I den viste tabel er den gamle normeringsopgørelse blevet anvendt. Hvis den gennemsnitlig normering blev omskrevet efter den nye opgørelsesmetode, ville man erfare et normeringsgennemsnit med færre pædagogisk personale pr. barn. Den nye opgørelses metode er skærpet ift. tidligere. Den seneste opgørelse i Slagelse Kommune viste en normering på 1:3,14 i vuggestue og 1:6,61 i børnehave, beregnet efter den nye metode over de seneste 12 måneder. Ifølge estimaterne fra november 2023, skulle der i perioden fra november 2022 til november 2023 havde været ansat ca. 65 flere fuldtidsansatte for at kunne indfri de nye minimumsnormeringerne opgjort efter den nye metode.

Danmarks Statistik (DST) sikrer at normeringstallene er korrekte, gennem flere lag af kontrol. De indsamler data direkte fra kommunernes systemer løbende. De anvender eksklusionslister, så kun relevante data anvendes. De krydstjekker data med diverse registre for at sikre datas nøjagtighed. Derudover validerer DST med kommunerne data sikrer, for at sikre at normeringstallene afspejler den faktiske situation.

Statslig tildelingspulje i årene 2021- 2023

Staten har tilført midler til landets kommuner, til en gradvis indføring af minimumsnormeringer. Slagelse Kommune har modtaget følgende statslige puljemidler til indfasning af minimumsnormeringerne:

2023

19.038.000 kr.

2022

13.724.000 kr.

2021

9.646.000 kr.

2020

6.358.000 kr.

Fra 2024 og frem indgår midlerne som en del af kommunens bloktilskud og bliver ikke længere forhøjet. Fra 2024 er beløbet:

2024

22.333.000 kr.

Slagelse Kommunes budgetaftale 2023-2026

Byrådet besluttede i budgetaftalen for 2023-26 at afsætte yderligere 19,4 mio. kr. årligt til indfasning af minimumsnormeringer fra 2024.

Byrådet besluttede desuden at ændre budgetforudsætningerne så ressourcetildelingen til dagtilbuddene er beregnet ud fra en forudsætning om, at 60 pct af personalet er uddannede pædagoger. Det betyder, at der i økonomien er afsat midler til at lønne 60 pct pædagoger og 40 procent medhjælpere.  Det svarer nogenlunde til den faktiske pædagogandel i de senere år. Ifølge Danmarks Statistiks definitioner udgør uddannede pædagoger pr. maj 2023 59,4% af det pædagogiske personale i de kommunale dagtilbud. Det er et fald på 1,1%-point i forhold til samme tid sidste år. En del af forklaringen herpå kan være at det er blevet vanskeligere at rekruttere uddannede pædagoger i takt med at alle kommuner ansætter personale for at opfylde kravet om minimumsnormeringer fra 2024.

Rekruttering af pædagogisk personale i dagtilbud og skoler

Ved udvalgsmødet d. 2. maj 2023, havde Børne- og Ungeudvalget et ønske om at blive orienteret om rekruttering af pædagogisk personale i dagtilbud og skoler. Administrationen har indsamlet data fra skoler og dagtilbud.

Resultaterne viser en overvejende succes med at besætte stillinger, men også udfordringer i at tiltrække ansøgere, som opfylder de ønskede kvalifikationer. De fleste vakante stillinger er pt pædagoger og lærere.

Rekrutteringsstrategien lægger vægt på online branding og brugen af netværk. En mere udførlig gennemgang af rekrutteringsstatus og spørgerammen er tilgængelig i sagens bilag 1.

Opkvalificeringspuljen 2023 - 2025

Regeringen har fastholdt midlerne til opkvalificeringspuljen i 2023 – 2025 for dagtilbudsområdet, som blev afsat med Aftale om minimumsnormeringer af 5. december 2020. Formålet med puljen er at understøtte kommunernes mulighed for at opkvalificere medarbejdere i dagtilbud. Midlerne kan anvendes til forskellige typer opkvalificeringsforløb, herunder den pædagogiske assistentuddannelse, meritpædagoguddannelse og formel voksen- og efteruddannelse.

For at sikre en effektiv anvendelse af midlerne, arbejder Skole og Dagtilbud tæt sammen med Professionshøjskolen Absalon om at planlægge udmøntningen, så midlerne opfylder de behov, som administrationen og dagtilbudslederne sammen har identificeret.

Slagelse Kommune har modtaget følgende midler til opkvalificering for årene 2023-2025:

2023

791.000 kr.

2024

1.448.000 kr.

2025

1.448.000 kr.

 

Retligt grundlag

LOV nr. 2594 af 28/12/2021. Lov om ændring af dagtilbudsloven. § 1. stk. 3, der vedrører bestemmelser om minimumsnormeringer.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Institutionerne er tilført ressourcer og de er i gang med at rekruttere pædagogisk personale.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

10. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

På mødet blev der desuden orienteret om følgende:

  • Kommende besøg på daginstitution
  • Opfølgning på Børne- og Ungetopmødet
  • Nymarkskolen
  • Magtanvendelser

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand
2. Orientering fra udvalgsmedlemmer
3. Orientering fra administrationen

 

Opfølgning på KL's Børn & Unge-topmøde

Den 1.-2. februar afholdt KL det årlige Børn & Unge-topmøde i Aalborg. Udvalgsmedlemmer og administrationen kan dele input og reflesioner fra topmødet.

 

Antal magtanvendelser på skoler
Administrationen har opgjort antal registrerede magtanvendelser på folkeskoler og de interne skoler i Slagelse Kommune i 2022/23 og første halvår af 2023/24. Opgørelsen fremgår af notat, der er vedlagt som bilag 1. Opgørelsen er udarbejdet på baggrund af et ønske fra Handicaprådet ved dialogmøde mellem Børne- og Ungeudvalget og Handicaprådet den 5. december 2023.

 

Fælles indsatser for at nedbringe elevfravær i skolerne

I forbindelse med den kvartalsvise afrapportering på udvalgets møde den 7/11-23, tilkendegav Børne- og Ungeudvalget at det ønskede et overblik over den fælles indsats mod skolefravær i kommunen.

For at imødegå udfordringen valgte det daværende børne- og ungeudvalg i Slagelse at afsætte 2,5 mio kr.  i budget 2017 og overslagsårene. Puljen blev brugt til at ansætte fire skolekontaktpersoner i Afdeling for skole. Fokus for skolekontaktpersonerne var fra starten at arbejde med tegnene på bekymrende fravær i en forebyggende ramme ude på skolerne. Samtidig blev fraværsregistreringen sat i system og der blev etableret en fast mødestruktur med de skoler, hvor fraværet steg bekymrende. Der var særligt fokus på løbende monitorering af fravær, hurtig indgriben, involvering af forældrene og tværfaglig understøttelse med medarbejdere fra PPR, Børn & Unge, klubberne i samarbejde med ledere og medarbejdere på skolerne. Med det fælles, forebyggende samarbejde lykkedes det at holde tilløbene til fravær i ave; men det massive skolefravær, hvor eleverne er helt væk fra skolen i mere end 15% af tiden steg.

I forbindelse med budget 2019 blev antallet af skolekontaktpersoner reduceret til tre.

I 2021 blev Slagelse Kommune udvalgt af Social- og Boligstyrelsen til, sammen med Herning og Hørsholm Kommuner, at modne en model for samarbejde og indsats mod bekymrende fravær. Dette udviklingsarbejde er slut med udgangen af december måned 2023 og Rambøll er aktuelt i gang med den endelige evaluering. I udviklingsarbejdet skiftede fokus fra det alment forebyggende som beskrevet ovenfor til at fokusere på den gruppe af elever i almen- og specialskoler, som har et bekymrende fravær allerede, det vil sige i over 15% af undervisningstiden. Dette var bl.a. begrundet i at det massive elevfravær pressede budgettet i Børne- og Unge, da et stigende antal forældre søgte om at få tabt arbejdsfortjeneste for at kunne tage være på deres barn derhjemme. Projektmidlerne fra Social- og Boligstyrelsen har betydet et frikøb af medarbejdere fra Rosenkilde Skole, Børn og Unge, samt PPR. Der har således været tilknyttet 8 personer til kommunens fraværsindsats fra 1/8-21 til 31/12-23. Dog har ikke alle været på fuld tid. Dette fraværsteam har fokuseret på elever med omfattende fravær, medens skolerne selv har varetaget den alment forebyggende indsats i samarbejde med de øvrige understøttende funktioner. Fraværsteamet har lavet individuelt tilpassede indsatser, som har haft karakter af behandling og omfattet arbejde i hjemmet og etablering af alternative undervisningsformer uden for skoleregi.

Efterhånden er der udkommet en del litteratur / forskning om forskellige indsatser rundt omkring i landets kommuner. Ligeledes har Reformkommissionen i deres rapport "Nye reformvej 2" adresseret fraværsproblematikken. Sammen med Rambølls evaluering af modningsprojektet vil det udgøre et godt grundlag til en revurdering af hele fraværsindsatsen i Slagelse Kommune.

I forbindelse med budget 2024 blev antallet af skolekontaktpersoner reduceret til to. Disse er nu overgået til ansættelse i PPR og indgår sammen med PPR medarbejderne (dvs. psykologer, PPR-konsulenter, tale/hørekonsulenter, fysioterapeuter og ergoterapeuter) i de forebyggende indsatser ude på skolerne. I første omgang vil de to medarbejdere dog fokusere på at afslutte de igangværende aktiviteter med eleverne, der har haft et massivt fravær.

Rambølls rapport forventes færdig i løbet af første kvartal 2024. Reformkommissionens anbefalinger præsenteres på et temamøde for ledelserne på børne- og ungeområdet i januar 2024. Endelig er det aftalt med skoleledergruppen at hele indsatsen mod skolefravær revurderes og omlægges på baggrund af de indhøstede erfaringer i løbet af foråret 2024.

Når Rambølls evaluering af det sidste tre års indsats foreligger og dialogen med skolelederne er gennemført præsenteres sagen igen i Børne- og Ungeudvalget. Dette sker sandsynligvis på mødet i april eller maj 2024

 

 

11. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Udvalget besluttede, at følgende emner sættes på et kommende møde:

- En sag om, at tildelingskriterierne ændres, så de stemmer overens med 1:2

- Opfølgning på Børne- Ungetopmødet 

- Samarbejdsaftale eller partnerskabsaftale mellem skole og SFO

- Regnskab 23, opgjort på SFO, skole og dagtilbud

- Rådet for børns lærings anbefalinger til ministeren jan 24

- Specialtilbud på Antvorskov skole (satellitten) - med besøg og evaluering.

- orientering om nyoprettede gruppeforløb på grundskolerne. (specialklasselignede grupper) 

- Socioøkonomisk del af ressourcetildelingsmodellen


Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

 

Sagens indhold

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenspunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag findes en oversigt over kommende punkter til behandling.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som
ønskes behandlet på kommende møder.

12. Kommunikation (B)

Beslutning

Ingen bemærkninger.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

13. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

at 1: Godkendt. 

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget godkender referatet.