27. Budget 2017 - budgetkatalog (B)
27. Budget 2017 - budgetkatalog (B)
Sagsnr.: 330-2016-82226 Dok.nr.: 330-2016-671640 Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og
Integrationsudvalget/Økonomiudvalget
Beslutningstema
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget skal drøfte 12
forslag med henblik på beslutning om, hvilke forslag der skal prioriteres for
udmøntning af en besparelse på min. 25 mio. kr. på budget 2017.
Baggrund
I forbindelse med behandlingen af Budget 2017-20 besluttede
et flertal i Byrådet en besparelse på 25 mio. kr. i 2017 og 40 mio. kr. i hvert
af overslagsårene indenfor udvalgets område.
Center for Arbejdsmarked og Integration har til udmøntning
af denne besparelse udarbejdet et katalog bestående af 12 forskellige forslag.
Hvis udvalget beslutter alle forslagene, forventes der et
samlet besparelsespotentiale på ca. 33,5 mio. kr. i 2017.
Besparelsen forventes hentet på:
· Resultatsiden med 55 færre helårspersoner på uddannelseshjælp, 60
færre helårspersoner på kontanthjælp og 50 færre helårspersoner på a-dagpenge.
· Indsatssiden med færre udgifter til vejledning, mentorer og
STU-tilbud.
Overordnet set betyder forslagene:
· Opprioritering af virksomhedsrettede tilbud og nedprioritering af
klassiske vejledningstilbud
· Styrkelse af jobformidlings- og efterværnsindsatsen
· Etablering af nyt ret- og pligt-tilbud for at sikre lovbestemte
krav om aktivering for visse grupper af de aktivitetsparate borgere
· Prioritering af mentorindsatsen til de borgere, der ifølge
lovgivningen har ret og pligt til mentor, eller har behov for mentorstøtte i
forbindelse med deltagelse i virksomhedsrettede tilbud eller ved overgang til
ordinær uddannelse.
· Hovedparten af uddannelses-, vejlednings- og afklaringsindsatsen
købes hos eksterne leverandører for at sikre mere effektive tilbud og større
fleksibilitet i tilbuddene.
Generelt lægges der op til en markant omlægning af den
samlede indsats. Indsatsen skal tydeligt afspejle intentionerne i lovgivningen,
det der virker i beskæftigelsesindsatsen - og byrådets beslutning om at gå en
anden vej på arbejdsmarkedsområdet. Konkret betyder det, at der bl.a. skal
iværksættes en omlægning af de virksomhedsrettede indsatser, så aktiviteterne
giver varig effekt og reduceret tilbagefald til ledighed.
For ungeområdet er besparelserne endnu ikke fuldt ud
konkretiseret. Det skal ses i lyset af, at direktionen først i januar 2017 skal
komme med forslag til en styrket helhedsløsning og samlet organisering af
ungeområdet i Slagelse Kommune.
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed for at prioritere mellem 12 forslag på
indsatssiden:
· 4 investeringsforslag styrker de indsatser, som bidrager mest til
at optimere resultater på forsørgelsessiden, når mindre effektive indsatser
nedlægges.
· 1 investeringsforslag er et nyt ret- og pligt-tilbud, som er
nødvendigt for at sikre, at lovgivningen fortsat overholdes, når andre tilbud
nedlægges.
· 1 forslag, som er udgiftsneutralt i 2017, men som betyder en
væsentlig omorganisering og ændret styring af indsatserne. Forslaget vil
bidrage til at optimere resultater på forsørgelsessiden i 2017, og skønnes at
kunne give besparelser på indsatssiden på sigt.
· 6 besparelsesforslag indebærer nedlæggelse eller kraftig
reduktion i de indsatser, hvor effekten på forsørgelsessiden er minimal.
Såfremt udvalget vælger ikke at
godkende alle forslag, kan det få konsekvenser for opnåelse af de samlede
besparelser.
Vurdering
Center for Arbejdsmarked- og
Integration er i forbindelse med budgetforliget blevet bedt om at levere en
besparelse på 25 mio. kr. i 2017 og 40 mio. kr. i hvert af overslagsårene. Der
er tale om et ambitiøst resultatmål, som kræver betydelige omlægninger af
beskæftigelsesindsatsen i Slagelse Kommune. For at kunne nå målet på 40 mio.
kr. allerede i 2018, har administrationen derfor valgt at fremlægge en række
tiltag, som samlet set ”overpræsterer” i forhold til målet på 25 mio. kr. i
2017, men samtidig har den fordel, at det forbereder organisationen på de
ekstra tiltag, der skal implementeres i forhold til 2018.
Center for Arbejdsmarked og Integration anbefaler, at det
samlede budgetkatalog vedtages. De 5 investeringsforslag udgør vigtige
forudsætninger for at kunne levere mere effektive indsatser, som skal bidrage
til besparelser på forsørgelsesydelserne.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Bevillingsønske | | | | | |
Ydelse - A-Dagpengemodtagere | 2.01 | -6,800 | | | |
Ydelse - Kontanthjælpsmodtagere | 2.01 | -6,300 | | | |
Ydelse - Uddannelseshjælpsmodtagere | 2.01 | -3,700 | | | |
Forslag 2 - Mentorudgifter | 2.01 | -10,000 | | | |
Forslag 3 - Omlægning af korps | 2.01 | -3,600 | | | |
Forslag 4 – Diverse kurser Østre skole | 2.01 | -1,100 | | | |
Forslag 5 – Omlægning af Businesscase | 2.01 | -4,100 | | | |
Forslag 5 – Omlægning af Businesscase | 1.02 | -2,400 | | | |
Forslag 6 – Jobkonsulenter (80%) | 2.01 | 4,480 | | | |
Forslag 6 – Jobkonsulenter (20%) | 1.02 | 1,120 | | | |
Forslag 7 – Rekrutteringskonsulent (70%) | 2.01 | 0,840 | | | |
Forslag 7 – Rekrutteringskonsulent (30%) | 1.02 | 0,360 | | | |
Forslag 8 – Ret- og pligttilbud | 2.01 | 1,100 | | | |
Forslag 9 – Socialøkonomiske Virksomheder | 2.01 | -0,500 | | | |
Forslag 10 - Rådgivnings- og vejlederfunktion | 1.02 | 0,600 | | | |
Forslag 11 – STU tilbud | 2.01 | -4,000 | | | |
Forslag 12 - Kompetenceudvikling medarb. | 1.02 | 0,500 | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
(Kassen) | | 33,500 | | | |
| | | | | |
| | | | | |
Note: Fordeling af de 40 mio. kr. i overslagsårerne er ikke
udarbejdet endnu. De forventes fremlagt politisk inden juli 2017.
Hvis alle forslag besluttes, forventes en samlet besparelse
for kommunen på 33,5 mio. kr.
Hvis alle forslag besluttes, forventes både nedlæggelse af
stillinger og oprettelse af nye stillinger i Center for Arbejdsmarked og
Integration.
Konsekvenser
for andre udvalg
Eventuelle beslutninger, der berører konto 6 (forslag 5, 6,
7, 10 og 12), skal forelægges Økonomiudvalget.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.
at Udvalget drøfter forslagene og beslutter, hvilke forslag der skal prioriteres
for at udmønte en besparelse på min. 25 mio. kr. i 2017.
2.
at Udvalget sender prioriterede forslag med betydning for konto 6 til
godkendelse i Økonomiudvalget (forslag 5, 6, 7, 10 og 12), herunder at
Økonomiudvalget godkender eventuelle budgetomplaceringer fra konto 05 til konto
06.
Beslutning i Beskæftigelses-
og Integrationsudvalget den 6. december 2016:
Fraværende:
Administrationen bemærker, at forslag der særligt vedrører
ungeområdet medtages i det samlede oplæg for 0 – 30 års området, der fremlægges
politisk i første kvartal 2017.
Udvalget ønsker, at der i første kvartal fremlægges en sag
vedr. brug af andre leverandører. Udvalget ønsker, at der i denne sag indgår
forventede effekter ved brug af leverandøren. Udvalget ønsker endvidere en løbende
og tæt opfølgning på brug af leverandører.
Udvalget ((Helle Jacobsen (V), Pernille Ivalo Frandsen (V),
Ann Sibbern (O)) beslutter at udtage forslag 9 omhandlende socialøkonomiske
virksomheder af det samlede budgetkatalog. Der ønskes fortsat en form for
virksomhedskorps ( en del af forslag 3).
Ø (Thomas Clausen) fremkommer med forslag om
”Køb af vejlednings-, afklarings- og ressourceforløb hos
eksterne leverandører, -16,8 mio kr.”
Udvalget (Helle Jacobsen (V), Pernille Ivalo Frandsen (V),
Ann Sibbern (O)) kan ikke godkende forslaget.
Ø (Thomas Clausen) kommer med forslag om ”Ophør af
nytteindsats, -0,5 mio.kr.”
Den foreslåede besparelse på 0,5 mio.kr. forventes alene at
hidrøre fra driftsomkostninger ved nytteindsatsen”.
Udvalget (Helle Jacobsen (V), Pernille Ivalo Frandsen (V),
Ann Sibbern (O)) kan ikke godkende forslaget.
Ø (Thomas Clausen) kommer med forslag om ”udmøntning af
Satspuljen for 2017.
Afklaring og bedre hjælp til kontanthjælpsmodtagere på
langvarig offentlig forsørgelse, social støtte i overgang til og fastholdelse
af job og pulje til styrket håndholdt indsats i ressourceforløb, 2,1 mio.kr.
I satspuljeaftalen for 2017 er der afsat 143 mio.kr. til de
ovennævnte tre indsatsområder. Slagelse Kommune udgør cirka 1,5 procent af
befolkningen, hvilket svarer til 2,1 mio. kr. ud af de 143 mio. kr.”
Udvalget (Helle Jacobsen (V), Pernille Ivalo Frandsen (V),
Ann Sibbern (O), Thomas Clausen (Ø)) beslutter at medtage forslaget, såfremt
der kommer penge fra satspuljemidlerne til Slagelse Kommune.
Ali Yavuz (A) ønsker følgende protokolleret:
”A undlader at stemme, da A ikke er en del af
budgetforliget.
A bemærker med tilfredshed, at jobformidlings-,
rekrutterings- og efterværnsindsatsen bliver styrket, og specielt sidstnævnte
har længe været et udtalt A-ønske.
A påpeger, at der kan effektiviseres på området, men at
det fremlagte katalog er baseret på urealistisk store besparelser, hvor
konsekvenserne er højst usikre, og som forventes både at omfatte fyringer og
inkludere besparelser på svært-styrbare udgifter til ydelser til ledige og
kontanthjælpsmodtagere. A hilser dog en mere virksomhedsrettet indsats
velkommen.
A påpeger endvidere, at den stigende ledighed på
ungeområdet er stærkt bekymrende, og det havde været formålstjenligt, hvis
udvalget også havde fået en samlet plan for besparelserne for ungeindsatserne”.
Med ovenstående bemærkninger godkender Udvalget ((Helle
Jacobsen (V), Pernille Ivalo Frandsen (V), Ann Sibbern (O)), Budgetkatalogets
forslag 1 – 8, samt 10 – 12.
Herefter ønsker Thomas Clausen (Ø) sagen løftet til Byrådet.
Beslutning i Byrådet den 19.
december 2016:
Fraværende:
Revideret budgetforligstekst fremlagt af borgmesteren.
"Forslag 2 - Reduktion i anvendelse af mentorer - 2
mio. kr.
Forslag 3 - Omlægning af City- og Hulby korps samt
nedlæggelse af Køkken og Kost under Hulby Møllegaard - 3,6 mio. kr.
Forslag 4 - Lukning af diverse jobsøgnings- og CV-kurser
under Østre Skole - 1,1 mio. kr.
Forslag 5 - Reduktion/omlægning af indsatser m.v. under
Voksen businesscase målrettet primært aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere -
6,5 mio. kr.
Forslag 6 - Investering i flere jobkonsulenter og andre
medarbejdere - merudgift 4,4 mio. kr.
Forslag 7 - Investering i flere rekrutteringskonsulenter for
at styrke den direkte jobformidling af langtidsledige - 1,2 mio. kr.
Forslag 8 - Investering i nye ret- og pligttilbud for at
sikre lovbestemte aktiveringskrav for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere,
som det ikke er muligt på kort sigt at placere i individuelle
virksomhedspraktikker - 1,1 mio. kr.
Forslag 11 - Reduktion i omkostninger til STU-tilbud - 4,0
mio. kr.
Forslag 12 - Investering i kompetenceudvikling af
medarbejdere til at løse nye opgaver - merudgift 0,5 mio. kr.
Forslag 13 - Optimering af anvendelse af offentlige løntilskud
- 5,0 mio. kr.
Forslag 14 - Målrettet anvendelse af revalidering i forhold
til områder med mangel på arbejdskraft - 2,0 mio. kr.
I alt en besparelse på 25 mio. kr.
I 1. kvartal 2017 forelægges analyse af effekterne af brug
af interne og eksterne aktører mhp beslutning om konkrete indsatser.
Der er fokus på en ny tilgang til de svageste borgere, hvor
det er formålsløst at fortsætte indsatsen i forhold til at udvikle arbejdsevnen
inden for lovgivningens lempede krav i 2016. Her skal mulighederne for at tildele
førtidspension anvendes i højere grad end i dag. "
Ændringsforslag fremsat af Enhedslisten:
”Ved omlægning af aktiveringsopgaver i Jobcenteret gøres en
aktiv indsats for at sikre berørte medarbejdere andre arbejdsopgaver. I den
forbindelse satses der på kompetenceløft, der udarbejdes kompetencebeskrivelser
af nye stillinger. Der indføres ansættelsesstop, indtil processen med
omplaceringer er overstået. Der foretages ikke afskedigelser med afsæt i
budgetkataloget.”
Ændringsforslaget fra Enhedslisten blev forkastet. 3 stemte
for; (Ø) og (F). Imod stemte 16; (V), (O), (I) og Michael gram(FB). 12 undlod
at stemme; (A) og Tonny Borgstrøm (uden for partierne).
Borgmesterens forslag blev godkendt med 20 stemmer; (V),
(O), (I), (F), (Ø), Michael Gram(FB) og Tonny Borgstrøm (uden for partierne).
11 (A) undlod at stemme, da A ikke er en del af budgetforliget.
A ønskede bemærkningerne fremsat på Beskæftigelses- og
Integrationsudvalget protokolleret:
”A bemærker med tilfredshed, at jobformidlings-,
rekrutterings- og efterværnsindsatsen bliver styrket, og specielt sidstnævnte
har længe været et udtalt A-ønske. A påpeger, at der kan effektiviseres på
området, men at det fremlagte katalog er baseret på urealistisk store
besparelser, hvor konsekvenserne er højst usikre, og som forventes både at
omfatte fyringer og inkludere besparelser på svært styrbare udgifter til
ydelser til ledige og kontanthjælpsmodtagere. A hilser dog en mere
virksomhedsrettet indsats velkommen. A påpeger endvidere, at den stigende
ledighed på ungeområdet er stærkt bekymrende, og det havde været
formålstjenligt, hvis udvalget også havde fået en samlet plan for besparelserne
på ungeindsatserne.”