Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget – Referat – 7. december 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med bemærkning om, at sag 5 behandles efter sag 9. 


Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal godkende dagsordenen.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender dagsordenen. 

2. Orientering om BDO Ungeanalyse 2023 (0)

Beslutning

Niels Kristoffersen fra BDO og Mads Larsen fra Ungeenheden deltog under oplysning af punktet.

At 1: Taget til efterretning.  


Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om Ungeanalysen udarbejdet af BDO i foråret 2023 (BDO er en af landets største rådgivnings- og revisionsvirksomhed). Rapportens forfattere fra BDO deltager og præsenterer rapportens hovedkonklusioner. Administrationen vil efter præsentationen af rapporten giv et overblik over, hvordan der er blevet arbejdet med rapportens anbefalinger siden august 2022, da første delrapport forelå, samt hvilke strategiske bevægelser der kigges ind i fremadrettet for Ungeenhedens arbejde.

 

Indstilling

Chef for Børn og Unge indstiller

1. at Erhvervs,-Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.


Sagens indhold

Slagelse Kommune har bedt BDO om at udarbejde en analyse af ungeindsatsen i kommunen, med fokus på de unge fra 15 - 29 år, og herunder særligt de unge, med tilknytning til Ungeenheden.

Målet med analysen var at sætte spot på målgruppens behov og kommunens evne til at levere en målrettet indsats, så andelen af unge der opnår en uddannelse og dermed de bedste forudsætninger for at blive en aktiv del af arbejdsmarkedet højnes.

Analysen gør status og forholder sig til, hvor ungeindsatsen står i dag. Analysens hovedresultater er blandt andet:

  • Ungegruppen i Slagelse ligner den, der er i andre kommuner i regionen ift. karakteristika og forudsætninger for at tage en uddannelse. Der er dog en mindre andel i Slagelse Kommune under 18 år og en højere andel mellem 25 og 29 år.
  • Slagelse Kommune skaber umiddelbart gode resultater ift. at få de unge i gang med uddannelse. Uddannelsesdeltagelsen er på niveau med andre kommuner, men forudsætningerne i Slagelse er i udgangspunktet dårligere.
  • Der er en central udfordring i forhold til frafald fra ungdomsuddannelserne, der bevirker at mange unge historisk har deres debut som ydelsesmodtagere som 18-årige.
  • Der er desuden mange af de unge, der er i berøring med Ungeenheden, som har barrierer, som udfordrer deres muligheder for at tage uddannelse. Mere end halvdelen af dem, der er i kontakt med Ungeenheden har psykiske problemer og mange vurderes i risiko for frafald, hvis de kommer i uddannelse.
  • Der peges på et behov for at styrke den tværfaglige indsats. Det understreger behovet for at styrke det fælles strategiske fokus på ungeindsatsen og skabe klare snitflader mellem aktører.

 

BDO udpeger i analysen på i alt 6 potentialeområder med 8 anbefalinger for ungeindsatsen i Slagelse Kommune:

1. Fælles og tværfaglig indsatsstrategi for udvalgte ungegrupper. Her er rapportens anbefaling, at der igangsættes tværgående arbejde med at udarbejde og beslutte strategier for indsatsen for udvalgte målgrupper.

2. Forebyggelse af frafald fra og manglende tilvalg af uddannelse. Her er anbefalingen af Slagelse Kommune går i dialog med ungdomsuddannelserne i området om en fælles plan for at forebygge og nedbringe frafaldet, herunder særligt med fokus på erhvervsuddannelserne.

3. En tydelig jobvej til uddannelse for ungegrupper, som har svært ved at profitere af uddannelsesvejen. Her er anbefalingerne dels, at der etableres erhvervsklasser eller flere EGU forløb og dels at der sker øget brug af virksomhedspraktik og jobformidling for de 15-29 årige og øget brug af virksomhedsrettet indsats for målgrupperne i beskæftigelsesindsatsen.

4. Styrket fokus på at sætte mål og måle progression for den enkelte unges udvikling frem mod job og uddannelse. Her er anbefalingen, at der sammen med uddannelsesinstitution, virksomhed eller øvrige tilbud, som de unge er tilknyttet formuleres klare mål og delmål med forløbet, som der følges op på løbende.

5. Styrkelse af involveringen af de unge i indsatsen. Her er anbefalingen, at der i de kommende år sættes fokus på at udvikle og styrke tilgange og metoder, indsatser og medarbejdernes kompetencer i forhold til at involvere de unge og opnå ejerskab for indsatsen.

6. Systematisk gennemgang af leverandører og tilbud i ungeindsatsen. Her er anbefalingen at tilbudsviften til unge i Slagelse Kommune underlægges en systematisk kortlægning og ensartet beskrivelse for at skabe overblik over tilbuddene.

BDO´s ungeanalyse er vedhæftet i bilag 1.

Leder af Ungeenheden Mads Larsen deltager under under punktet.

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

3. Orientering om budget 2024-2027 samt status på implementering af budgetforlig (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.  

(A) bemærkede, at de ikke er en del af budgetforliget, og at de er bekymret for besparelserne vedr. småjobs.


Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om udvalgets endelige budget 2024-2027 samt status på implementering af budgetforliget.

 

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.  at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om udvalgets endelige budget 2024-2027 samt status på implementering af budgetforligets forskellige forslag.

 

Sagens indhold

Byrådet vedtog i oktober budget 2024-2027. Da kommunens økonomi har været og fortsat er udfordret, har det været nødvendigt at indarbejde besparelser i budget 2024-2027.

I udvalgets endelige budget 2024-2027 er der indarbejdet prioriterings- drifts- og anlægsforslag fra Budgetforliget.  Et overblik over udvalgets budget findes i bilag 1, som er det opdaterede budgetgrundlag.

En stor del af ændringer til budget 2024 vil være implementeret 1. januar 2024. Nogle forslag vil dog først får virkning i løbet af 2024, fx fordi de kræver yderligere politisk behandling. 

Status på de enkelte forslag og tiltag i budgetforliget på udvalgets område findes i bilag 2 (såkaldt styringsark). Der vil i forbindelse med budgetopfølgningerne i 2024 indgå status på implementeringen af budgetforliget.

 

Retligt grundlag

Godkendt politisk tids-og procesplan for budget 2024-2027.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

4. Beredskabsplan om æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol (B)

Beslutning

At 1-2: Indstilles til Byrådets godkendelse.


Kompetence

Byrådet.

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Socialudvalget, Erhvervs,- Beskæftigelses og Uddannelsesudvalget og Børne-, og Ungeudvalget godkende de to beredskabsplaner: 

  1. Beredskabsplan om æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol
  2. Beredskabsplan om radikalisering og ekstremisme

 

Indstilling

Chefen for Børn- og Unge indstiller,

1. at Byrådet godkender beredskabsplan om æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol. 

2. at Byrådet godkender beredskabsplan om radikalisering og ekstremisme.

 

Sagens indhold

Den 1. januar 2024 træder Barnets Lov i kraft og stiller bl.a. krav om politisk godkendte kommunale beredskaber inden for negativ social kontrol, æresrelaterede konflikter og ekstremisme.

Slagelse Kommune har procedurer på fagområderne omkring æresrelaterede konflikter, negativ social kontrol, radikalisering og ekstremisme. En beredskabsplan omkring radikalisering og ekstremisme har tilbage i januar 2019 været drøftet i Børn- og Ungeudvalget. På baggrund af Barnets Lov skal Slagelse Kommune nu have politisk godkendte beredskabsplaner om æresrelaterede konflikter samt radikalisering og ekstremisme på.

Æresrelateret konflikt

Æresrelateret konflikt forstås som en konflikt, der knytter sig til opfattelsen i en familie af, at et familiemedlem har krænket familiens ære. Familiens ære er knyttet til en opfattelse af familien som en samlet enhed, hvor den enkeltes handlinger kan påvirke hele familiens ære positivt eller negativt. Familien kan både omfatte den nære familie og den udvidede familie – også på tværs af landegrænser. Hvis en ung handler på en måde, som i familiens øjne krænker æren, kan familien reagere på forskellig vis for at forhindre den unges handlinger. Det betyder, at familien fx kan opstille restriktioner i forhold til den unges skolegang, fritidsliv, valg af venner m.v., men der kan også være tale om isolering af den unge, indespærring, trusler, vold, genopdragelsesrejse, tvungen forlovelse, tvungen religiøs vielse uden borgerlig gyldighed, tvangsægteskab og i værste fald drab.

Negativ social kontrol

Negativ social kontrol er handlinger, styring, kontrol eller sanktioner, som i væsentlig grad hæmmer eller begrænser den enkeltes livsudfoldelse, adfærd, valg og rettigheder. Det kan f.eks. være restriktioner ift. livsstil, fritidsaktiviteter, sociale relationer, valg af ægtefælle eller retten til at bestemme over sin egen krop. Det kan få konsekvenser for den enkelte i form af f.eks. manglende frihed og lighed samt deltagelse i skole- og/eller fritidsaktiviteter.

Radikalisering

Radikalisering betegner den proces, som fører til, at en person accepterer ekstremismens ideer, metoder og er volds- og handleparat. Radikaliseringsprocesser er meget forskellige hos de enkelte personer, det drejer sig om. Men det kan ofte være karakteriseret ved f.eks., at processen både kan ske gradvist eller mere pludseligt- i visse tilfælde i forbindelse med en væsentlig livsbegivenhed. Ligeledes kan det f.eks. være sådan, at der sker en intensiv socialisering, bearbejdning og gradvis skarpere retorik i lukkede grupper samt- i de seneste år- også en mere åben påvirkning via de sociale medier og platforme. Endelig kan der ske en dehumanisering, hvor dem, man opfatter som fjender, ikke ses som mennesker længere, hvilket igen kan være med til at legimitere voldshandlinger.

Ekstremisme:

Ekstremisme forekommer, når personer eller grupper udøver eller søger at legimitere for eksempel trusler, pres, chikane, hærværk, vold eller terror med henvisning til samfundsforhold, man er utilfredse med. Ekstremistiske miljøer og ideer er derudover ofte f.eks. karakteriseret ved: Manglende respekt for andre menneskers frihed og rettigheder, manglende respekt for institutioner og beslutningsprocesser i det repræsentative demokrati, forenklede verdensopfattelse og fjendebilleder, hvor bestemte grupper eller samfundsforhold ses som truende samt, en lukkethed omkring miljøet eller gruppen, som skaber et stadigt mere udtalt opfattet modsætningsforhold mellem ”os” i miljøet og ”dem”, de forestillede fjender- ofte stort set alle uden for miljøet.

I forbindelse med udarbejdelsen af begge beredskabsplaner har de relevante styrelser været involveret. Omkring æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol har det været Styrelsen for International Rekruttering og Integration. Omkring radikalisering og ekstremisme har det været Center for dokumentation og indsats mod ekstremisme.

Beredskabsplan om æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol

Alle borgere i Slagelse Kommune kan risikere at blive udsat for negativ social kontrol eller stå i en æresrelateret konflikt. Derfor er det vigtigt, at fagpersoner i Slagelse Kommune og civilsamfundet er gode til at opdage og forebygge negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter. Beredskabsplanen indeholder både viden og handleanvisninger.

Beredskabsplan omring radikalisering og ekstremisme

I et demokrati er der plads til at forskellige mennesker og miljøer sætter spørgsmålstegn ved styreform, rammer og regler. Det kan dog ske, at borgere bliver en del af miljøer, som ikke er gode for dem selv eller for samfundet – og hvor man kan se, at den enkelte og måske gruppen bliver stadig mere radikaliserede i tanker og holdninger. I sjældne tilfælde fører det til kriminalitet med ekstremistisk motiv. Radikalisering og ekstremisme kan opstå overalt og derfor er det væsentligt, at fagpersoner i Slagelse Kommune og civilsamfundet er gode til at opdage og forebygge radikalisering og ekstremisme. Beredskabsplanen indeholder både viden og handleanvisninger.

Planerne er vedhæftet som bilag 1: Beredskab til forebyggelse af ekstremisme og radikalisering og bilag 2: Beredskab til negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.

 

Retligt grundlag

Barnets Lov §15, hvor af det fremgår af stk.3:

Kommunalbestyrelsen skal udarbejde et beredskab til forebyggelse, opsporing og håndtering af negativ social kontrol, æresrelaterede konflikter og ekstremisme blandt børn, unge og deres familier. Beredskabet skal udformes skriftligt, vedtages af kommunalbestyrelsen og offentliggøres. Kommunalbestyrelsen skal revidere beredskabet løbende efter behov, dog som minimum hvert fjerde år.

 

Handlemuligheder

Byrådet kan godkende beredskabsplanen om æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol samt beredskabsplanen om radikalisering og ekstremisme med eller uden ændringer.

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at begge beredskabsplaner står på et solidt grundlag, som vil styrke både forebyggelse af og indsatser ifm. æresrelaterede konflikter, negativ social kontrol samt radikalisering og ekstremisme. Administrationen anbefaler således, at beredskabsplanerne godkendes og træder i stedet for de procedurer, som nu er gældende på områderne.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Selvom strategierne går på tværs af myndighedsområder og forvaltninger, vurderes det ikke, at sagen kræves indstillet fra andre udvalg, idet beredskabsplanen er fagligt identiske med de procedurer, som tidligere har været gældende på områderne.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

Sagens forløb

05-12-2023 Børne- og Ungeudvalget
At 1-2: Indstilles til byrådets godkendelse.
06-12-2023 Socialudvalget
At 1-2: Indstilles til Byrådets godkendelse. 

5. Erhvervsstrategi (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse. 

Kompetence

Byrådet.

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstillingen fra Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget og Økonomiudvalget vedtage Erhvervsstrategien.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1. at Byrådet vedtager Erhvervsstrategien.


Sagens indhold

I forbindelse med udmøntningen af Budget 2023 besluttede Byrådet, at nytænke erhvervsserviceopgaven i Slagelse Kommune med det formål for øje at sikre en tættere relation imellem erhvervslivet, den kommunale erhvervsservice og de erhvervsrettede myndighedsområder. I forbindelse med nytænkningen blev det bl.a. besluttet,  at der skulle udarbejdes en erhvervsstrategi.

Erhvervsstrategien(bilag 1) ligger nu klar til vedtagelse godt et år efter beslutningen om at hjemtage erhvervsservicen, efter en god udviklingsproces, hvor Byrådet, Erhvervs- Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget samt mange interne og eksterne aktører er blevet inddraget. I processen har der været fokus på at bygge ovenpå de eksisterende aktiviteter og strategiske rammer samt favne de tværgående temaer imellem områderne for erhverv, beskæftigelse, plan, teknik, uddannelse, bosætning, kultur og turisme.

Målet var at lave en erhvervsstrategi, der kan skabe:

  • En fælles forståelse af Slagelse Kommunes erhvervs-DNA.
  • En fælles retning og tydelige mål for erhvervsudviklingen.
  • Et værktøj til at prioritere ud fra.
  • Et tydeligt administrationsgrundlag for kommunens erhvervsservice og erhvervsfremme.
  • En handleplan for implementering af strategiske målsætninger.
  • En struktur for dialog og samarbejde 

Det blev besluttet at Erhvervsstrategien skulle stå på et solidt vidensgrundlag, der kunne være afsæt for at fastlægge centrale indsatsområder og udviklingsspor i Erhvervsstrategien. Vidensgrundlaget (bilag 2), er dels en kvantitativ analyse af erhvervsstrukturer, -styrker og -potentialer og dels en kvalitativ analyse af særlige stedbundne styrker med inddragelse af dybdegående interviews med udvalgte nøgleaktører.

Vidensgrundlaget dannede baggrund for temadrøftelser i både Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget og Byrådet, hvor man valgte fokus og ramme for den nye Erhvervsstrategi. En strategi, der sætter retning for erhvervsudviklingen i Slagelse Kommune de kommende år, hvor ambitionen er at gøre Slagelse Kommune til en af Danmarks mest dynamiske erhvervskommuner målt på fremgang i erhvervsvenlighed og privat jobskabelse.

For at indfri ambitionen bygger erhvervsstrategien på to hovedspor. Det første handler om at styrke erhvervsvenligheden og levere en enkel, fokuseret og sammenhængende erhvervsservice.

Det andet hovedspor tager fat på, hvordan vi skaber rammerne for en bæredygtig vækst med udgangspunkt i fem stedbundne styrker.

Erhvervsstrategien er ikke kun et dokument med strategiske ambitioner; det er en forpligtelse til at skabe sammenhæng og resultater. Resultater igennem 23 indsatser, der konkret viser de første skridt i den ønskede retning. Sammenhæng ved at bygge bro imellem vores erhvervsindsats, uddannelsespolitik, kultur- og turismeindsats, vores målrettede arbejde for at sikre kvalificeret arbejdskraft gennem vores virksomhedsrettede arbejde på arbejdsmarkedsområdet.

Med den nye erhvervsstrategi skal Slagelse Kommune på landkortet som en attraktiv erhvervskommune, hvor vi arbejder for at tilbyde kvalificeret arbejdskraft, god infrastruktur, byggemodnede erhvervsarealer og smidig kommunal service. Vi har fokus på udvikling af attraktive erhvervsarealer, forbedring af erhvervslivets rammer for både offentlige og private virksomheder og at synergien mellem uddannelse og erhverv løfter beskæftigelsen.

Erhvervs- Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget drøftede første udkast til  Erhvervsstrategien på udvalgsmødet den 13. november, hvor der blev givet input til den sidste revision af strategien og det endelige forslag til Erhvervsstrategien som nu foreligger.

Når Erhvervsstrategien er vedtaget, så går arbejdet i gang med såvel indsatser som en struktur for implementering og udmøntningen af Erhvervsstrategien. En af de første beslutninger, som skal træffes bliver etablering af Advisory Board, som forventes forelagt til beslutning i Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget i februar/marts 2024.

 

Retligt grundlag

I henhold til Lov om erhvervsfremme ligger Erhvervsstrategiens formål indenfor kommunens kompetenceområde jf. kapitel 6 § 14 Kommunerne kan efter denne lov varetage lokale erhvervsfremmeaktiviteter, der omfatter erhvervsservice og erhvervsudvikling.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Erhvervsstrategien bygger bro på tværs af politiske udvalg via de tværgående indsatser. For eksempel de afsnit, der handler om turisme, som bevæger sig ind i Kultur- Fritids- og Turismeudvalgets resortområde. Samt de dele der handler om arealudvikling rækker ind i Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget resortområde. Der er en særlig opmærksomhed ved implementering og udmøntningen af strategien på at få det tværgående arbejde til at virke og skabe værdi.

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget og Kultur- Fritids- og Turismeudvalget har på november-møderne besluttet (punkt 5. på Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalgets møde den 13. november og punkt 7. på Kultur- Fritids- og Turismeudvalgets møde den 9. november) at holde et fælles temamøde den 24. januar 2024 med fokus på de fælles potentialer, herunder turisme.

 

Sagens videre forløb

Såfremt Erhvervsstrategien vedtages i Byrådet, skal der nedsættes et Advisory Board for Erhvervsstrategien. Det forventes, at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget forelægges en sag til beslutning om nedsættelse af Advisory Board i februar/ marts 2024.

6. Høringssvar til Region Sjællands Udviklingsstrategi 2024 - 2033 (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse. 

Udvalget ønsker, at det indarbejdes, at de regionale busruter skal bevares ift. at sikre den kollektive trafik mhp at understøtte Slagelse Kommune som uddannelsesby, herunder at regionen bakker op om et universitet i Slagelse. 

Udvalget ønsker at få tilsendt endelig Udviklingsstrategi, når den fremsendes til kommunen. 

Kompetence

Byrådet.

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstillinger fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget, Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Klima- og Miljøudvalget, Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget og Sundhedsudvalget beslutte, om Slagelse Kommune skal sende vedhæftede høringssvar til Region Sjællands Forslag til udviklingsstrategi 2024 - 2033.   

 

Indstilling

Direktionen indstiller,

1. at Byrådet beslutter, at vedhæftede høringssvar til Region Sjællands Udviklingsstrategi 2024 - 2033 sendes til Region Sjælland.

 

Sagens indhold

Region Sjælland har udarbejdet et udkast til en udviklingsstrategi for Region Sjælland 2024 - 2033 (bilag 1). Udviklingsstrategien er i offentlig høring fra den 6. november til den 31. december 2023.

Udviklingsstrategien er bygget op om fem temaer: den attraktive region, den kompetente region, den sammenhængende region, den grønne region og den internationale Femern Bælt region. 

Temaerne spiller indbyrdes sammen og skal alle bidrage til en bæredygtig udvikling af Region Sjælland, så det fortsat er attraktivt at bo, arbejde, uddanne sig og leve i regionen.

Under hvert tema udpeges centrale udfordringer og potentialer og de fælles ambitioner og strategiske målsætninger for den regionale udvikling.

Region Sjællands udviklingsstrategi skal ses i sammenhæng med blandt andet kommunernes kommuneplaner og udvalgte strategier, så regionens overordnede målsætninger stemmer overens med de respektive kommuners strategiske sigte. 

Slagelse Kommunes udviklingsstrategi forholder sig til fire primære fokusområder: uddannelse, erhvervsudvikling, boligudvikling og bæredygtighed. Udviklingsstrategiens fokusområder danner grundlag for indholdet i Kommuneplan 2022, som angiver kommunens overordnede strategiske retning for fysisk planlægning de næste 12 år.

Kommuneplan 2022 forholder sig også til Region Sjællands gældende Udviklingsstrategi 2020 - 2024, som er bygget op omkring fire temaer: den attraktive region, den kompetente region, den sammenhængende region og den grønne og bæredygtige region. 

Regionens nye udviklingsstrategi fastholder de fire samme temaer, og der tilføjes et nyt overordnet tema: "Den internationale Femern Bælt region".

Administrationen har lavet vedhæftede udkast til høringssvar (bilag 2), der forholder sig til de mest relevante indsatser under hvert tema.

 

Retligt grundlag

Planlovens bestemmelser om kommune- og regionplanlægning (kapitel 4).

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

A. Byrådet kan vælge at godkende forslag til høringssvar til Region Sjællands Udviklingsstrategi 2024 - 2033.

B. Byrådet kan vælge at komme med ændringer til det foreslåede høringssvar til Region Sjællands Udviklingsstrategi 2024 - 2033.

C. Byrådet kan beslutte, at Slagelse Kommune ikke skal sende et høringssvar til Region Sjællands Udviklingsstrategi 2024 - 2033, hvormed der ikke skal arbejdes videre med et høringssvar. 

 

Vurdering

Kommunens udviklingsstrategi og kommuneplan understøtter det gode liv og bæredygtig vækst ved at have attraktive rammer for blandt andet uddannelse, erhvervsudvikling og bosætning. Dette er i overensstemmelse med regionens fem temaer med dertilhørende strategiske målsætninger, hvor fokus er at sikre, at regionen fremstår attraktiv, med de rette ressourcer, med gode partnerskaber og med øje for den grønne omstilling og de nye muligheder, der ligger i at være tættere forbundet med Tyskland, når Femern Bælt forbindelsen forventeligt er færdig i 2029.

Ligeledes er de beskrevne indsatser under "Den Grønne Region" i fin tråd med Slagelse Kommunes Bæredygtighedsstrategi og DK2020 Klimaplan.

Administrationen mener samlet set, at der er mange gode intentioner i udviklingsstrategien og meget at arbejde med, som taler ind i mange af de indsatser, der arbejdes med i Slagelse Kommune. 

Slagelse Kommune er enig med Region Sjælland om at italesætte regionen som den attraktive region. Kun ved at være fælles om at fortælle de gode historier og være stolte af vores region, kan vi få andre til at flytte hertil og dermed skabe grundlaget for en fremtidig udvikling.

Sammenfattende mener administrationen, at regionens udviklingsstrategi overordnet mangler at forholde sig til en række punkter, herunder:

  • Sammenhæng mellem kulturliv og turisme og fokus på alt det vi har i stedet for kun at tænke i nye tiltag
  • Fokus på sundhed og forebyggelse samt potentiale og værdi af fritidslivet
  • Fokus på at understøtte de stærke uddannelsesbyer så man undgår de unges udflytning
  • Større fokus rettet mod faglærte uddannelser og rekruttering af udenlandsk arbejdskraft
  • Italesættelse af fælles forpligtigelser region og kommuner imellem i forhold til nye mobilitetsløsninger
  • Udfordringer med havmiljøet og en stillingtagen til, hvordan regionen vil arbejde for at fremme natur og biodiversitet.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Region Sjællands Udviklingsstrategi 2024 - 2033 går på tværs af mange indsatser og arbejdsområder, hvorfor udviklingsstrategien har berøring med mange af kommunens fagudvalg.  

 

Sagens videre forløb

Hvis byrådet godkender, at der skal sendes et høringssvar til Region Sjællands Udviklingsstrategi 2024 - 2033, så sender administrationen et høringssvar efter byrådets møde den 18. december. Hvis byrådet beslutter, at der ikke skal sendes et høringssvar, gør administrationen ikke yderligere. 

 

Sagens forløb

04-12-2023 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

Udvalget ønsker, at det indarbejdes, at de regionale busruter skal bevares ift. at sikre den kollektive trafik mhp at understøtte Slagelse Kommune som uddannelsesby, herunder at regionen bakker op om et universitet i Slagelse. 


04-12-2023 Sundhedsudvalget

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

Sundhedsudvalget ønsker at få tilsendt den endelige Udviklingsstrategi, når den fremsendes til kommunen. 



Afbud: Troels Christensen
06-12-2023 Klima- og Miljøudvalget

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

Udvalget ønsker, at der skal være fokus på grundvandets reserver.



Afbud: Thomas Vesth
07-12-2023 Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse med følgende bemærkning:

Udvalget ønsker, at det indarbejdes, at de regionale busruter skal bevares og understøttes for at sikre den kollektive trafik og transportmulighederne til og fra forenings- og kulturliv samt understøtte turismeerhvervet.

 



Afbud: Troels Christensen

7. Måleindikatorer for veteranindsatsen (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering. 

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om måleindikatorer for veteranindsatsen.

 

Indstilling

Chefen for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration indstiller,

1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget modtager orienteringen om måleindikatorer for veteranindsatsen.

 

Sagens indhold

I forbindelse med at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget den 7. september 2023 videresendte sagen vedr. ”Funktionsbeskrivelse for stillingen som veterankoordinator ” til Byrådets godkendelse, noterede udvalget, at de ”med interesse [vil] følge området i den første tid med kvartalsvise opfølgninger”.

Nedenfor orienteres udvalget om de måleindikatorer, der vil blive afrapporteret på, samt i hvilket interval afrapporteringen vil ske. For måleindikatorerne tydeliggøres det, hvordan de spiller sammen med både Veteranstartegiens fem spor og de tre funktionsområder, som udvalget blev præsenteret for i september.

Måleindikator 1: Opgørelse af antal henvendelser fra veteraner og pårørende fordelt på emnerne: helbred, hverdagsmestring, samarbejde med myndighederne og øvrigt (opgørelsen vil være anonym).

Strategispor

Funktionsområder

Strategispor 1 ’Anerkendelse’ der bl.a. skal sikre veteraner og pårørende én indgang til Slagelse Kommune

’Den koordinerende rolle’ som knytter sig til, at veterankoordinatoren skal samarbejde på tværs af niveauer, herunder med veteranerne og deres pårørende.

 

Måleindikator 2: Tilfredshedsundersøgelse for pårørende. Når veterankoordinatoren har haft kontakt med en pårørende, fremsendes en kort tilfredshedsundersøgelse til den pårørende via sms eller mail.

Strategispor

Funktionsområder

Strategispor 1 ’Anerkendelse’ der bl.a. skal sikre veteraner og pårørende én indgang til Slagelse Kommune

’Den koordinerende rolle’ som knytter sig til, at veterankoordinatoren skal samarbejde på tværs af niveauer, herunder med de pårørende.

Strategispor 3 ’Pårørende’ som beskriver intentionen om at sikre råd og vejledning samt tilbud om relevante sociale arrangementer.

’Netværk som nøgleord’ der beskriver vigtigheden af, at veteranindsatsen er netværksbaseret og tværgående.

Strategispor 5 ’Udvikling af indsatser og samarbejder’ der definerer, hvordan dialogen med veteraner og pårørende skal understøtte, at der tilbydes relevante indsatser.

 

 

Måleindikator 3: Progressionsmåling for de veteraner, hvor veterankoordinatoren har et kontaktforløb på mere end tre måneder. Ved anden kontakt i samme kontaktforløb udarbejder veterankoordinatoren og veteranen i samarbejde en nulpunktsmåling. Efter tre måneder gennemføres samme progressionsmåling. Herefter foretages progressionsmålingen hver tredje måned samt ved sidste kontakt i kontaktforløbet.

 

Progressionsmålingen vil være delt i to, så der måles på 1) veteranens oplevelse af egne ressourcer samt 2) veteranens oplevelse af veterankoordinatorens værdi.

Strategispor

Funktionsområder

Strategispor 1 ’Anerkendelse’ der bl.a. skal sikre veteraner og pårørende én indgang til Slagelse Kommune

’Den koordinerende rolle’ som knytter sig til, at veterankoordinatoren skal samarbejde på tværs af niveauer, herunder med veteranerne.

Strategispor 4 ’Koordinering’ som beskriver den gensidige samarbejdsforpligtigelse mellem veteranindsatsens aktører.

’Den opsøgende indsats’ der beskriver arbejdet med og samarbejdet omkring særligt udsatte veteraner.

Strategispor 5 ’Udvikling af indsatser og samarbejder’ der definerer, hvordan dialogen med veteraner og pårørende skal understøtte, at der tilbydes relevante indsatser.

 

 

Måleindikator 4: Opgørelse af antal netværks- og samarbejdsmøder samt veteran- og pårørendearrangementer, som veterankoordinatoren deltager i. Formålet med deltagelsen er dels at sikre videndeling internt og eksternt og dels, at understøtte, at der udvikles relevante indsatser og tilbud for både veteraner og pårørende.

 

Målet er, at veterankoordinatoren deltager i minimum fem netværksmøder/samarbejder og fem veteran- og pårørendearrangementer pr. kvartal.

Strategispor

Funktionsområder

Strategispor 2 ’Information’ der betoner videndeling ift. såvel interne som eksterne samarbejdspartnere.

’Den koordinerende rolle’ som knytter sig til, at veterankoordinatoren skal samarbejde på tværs af niveauer, herunder med interne kommunale parter og eksterne samarbejdspartnere og -aktører.

Strategispor 4 ’Koordinering’ som beskriver den gensidige samarbejdsforpligtigelse mellem veteranindsatsens aktører.

’Netværk som nøgleord’ der beskriver vigtigheden af, at veteranindsatsen er netværksbaseret og tværgående.

Strategispor 5 ’Udvikling af indsatser og samarbejder’, der definerer, hvordan dialogen med andre aktører skal understøtte, at der tilbydes relevante indsatser.

 

 

Måleindikator 5: Årlig tilfredshedsundersøgelse blandt samarbejdspartnerne.

 

Tilfredshedsundersøgelsen vil afdække hvordan interne og eksterne samarbejdspartnere vurderer kvaliteten i veterankoordinatorens funktion.

Strategispor

Funktionsområder

Strategispor 2 ’Information’ der betoner videndeling ift. såvel interne som eksterne samarbejdspartnere.

’Den koordinerende rolle’ som knytter sig til, at veterankoordinatoren skal samarbejde på tværs af niveauer, herunder med interne kommunale parter og eksterne samarbejdspartnere og -aktører.

Strategispor 4 ’Koordinering’ som beskriver den gensidige samarbejdsforpligtigelse mellem veteranindsatsens aktører.

’Netværk som nøgleord’ der beskriver vigtigheden af, at veteranindsatsen er netværksbaseret og tværgående.

Strategispor 5 ’Udvikling af indsatser og samarbejder’, der definerer, hvordan dialogen med andre aktører skal understøtte, at der tilbydes relevante indsatser.

 

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget vil få forelagt afrapporteringen jf. nedenstående i månederne: april 2024 (for perioden 1. januar-12. marts 2024), august 2024 (for perioden 13. marts-10. juni 2024), november 2024 (for perioden 11. juni-14.oktober 2024) og februar 2025 (for perioden 15. oktober-31. december 2024).

 

Kvartalsvis

Halvårligt

Årligt

Måleindikator 1

X

 

 

Måleindikator 2*

(x)

X

 

Måleindikator 3

 

X

 

Måleindikator 4

X

 

 

Måleindikator 5

 

 

X

*Som udgangspunkt vil måleindikator 2 bliver afrapporteret halvårligt, men hvis det kan give mening, vil det blive ændret til kvartalsvis.

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at der med ovenstående måleindikatorer er sikret en tæt sammenhæng til Veteranstrategiens fem spor og de funktionsområder, som er blevet politisk behandlet. Samtidig sikrer måleindikatorerne, at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget løbende får indsigt i status på veteranindsatsen.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget vil modtage en status på måleindikatorerne 1-4 i månederne april, august og november 2024 samt i februar 2025. For måleindikator 5 forventes en afrapportering i marts 2025.

8. Lovprogram for Folketingsåret 2023/2024 (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.


Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses-, og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om Lovprogrammet for folketingsåret 2023/2024 på beskæftigelses- og integrationsområdet.

 

Indstilling

Chef for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration indstiller,

1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget tager sagen til orientering.

 

Sagens indhold

Statsministeriet har i oktober 2023 udgivet Lovprogrammet for folketingsåret 2023-2024. Lovprogrammet er et overblik over de lovforslag, beslutningsforslag og redegørelser til Folketinget, som regeringens politik vil udmønte i, med angivelse af det forventede tidspunkt for forslagets fremsættelse i Folketinget.

Vedhæftet er lovprogrammets forslag for beskæftigelsesområdet og for integrationsområdet (bilag 1), som indeholder i alt 21 beskrivelser af planlagte ændringer af eksisterende lovgivning eller ny lovgivning. 

Oplysningerne i lovprogrammet er begrænset, og det er ikke alle forslag, som er relevant for Slagelse Kommunes beskæftigelses- eller integrationsrettede indsatser, idet lovprogrammet er bredere og også rummer tiltag møntet på staten eller regionerne, eller påvirker Slagelse Kommune som arbejdsgiver.

Med afsæt i lovprogrammets korte oplysninger, kan der peges på følgende med relevans for Slagelse Kommunes beskæftigelses- eller integrationsindsats. Det drejer sig om et forslag, som vil afstedkomme en selvstændig sag i EBU når lovforslaget foreligger samt fire forslag som forventes at kunne håndteres administrativt.

 

Forslag der forventes at skulle behandles i EBU:

  • (Nr. 9 i bilaget): Ændring af lov om aktiv socialpolitik m.v. (Udmøntning af kommende aftale om nyt kontanthjælpssystem og 37 timers arbejdspligt)
  • Forventes fremsat i Folketinget: ultimo februar 2024, med virkning fra 1. januar 2025.
  • Betydning for Slagelse Kommune: Særskilt sag vil blive fremlagt i EBU, med særligt fokus på de flere småjobs, praktikker og lønnede timer som kommunen skal skabe for at kunne opfylde kravet om en 37-timers arbejdsuge for målgruppen.

Lovforslaget vil udmønte den politiske aftale indgået i oktober 2023 mellem Regeringen, Danmarksdemokraterne og Dansk Folkeparti. Lovforslaget har til formål at gennemføre ændringer i kontanthjælpssystemet og en ny 37 timers arbejdspligt for borgere i kontanthjælpssystemet med et integrationsbehov.

 

Øvrige forslag som forventes kunne håndteres administrativt i den almene drift

  • (Nr. 10 i bilaget): Ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om social pension og andre love
  • Betydning for Slagelse Kommune: håndteres administrativt som del af den almene drift.
  • Forventes fremsat i Folketinget: ultimo februar 2024.

Lovforslaget har til formål at neutralisere virkningen på reguleringen af overførselsindkomster, som følge af afskaffelsen af Store Bededag. Lovforslaget indebærer en étårig korrektion af reguleringen af indkomstoverførslerne ved, at der foretages et étårigt procentmæssigt fradrag i den årlige regulering af indkomstoverførslerne svarende til lønstigningen for de beskæftigede på 0,45 pct.

 

  • (Nr. 11 i bilaget): Ændring af lov social pension og forskellige andre love
  • Forventet fremsat i folketinget: ultimo februar 2024.
  • Betydning for Slagelse Kommune: Ny regel om fradrag i kontanthjælp, som skal håndteres administrativt.

Lovforslaget har til formål at skabe hjemmel til, at indbetalinger til aldersopsparing ikke skal indgå i indtægtsgrundlaget ved beregning af visse ydelser, hvis ydelsesmodtageren, deres ægtefæller/samlever eller andre i husstanden indbetaler til en aldersopsparing.

 

  • (nr. 17 i bilaget): Ændring af repatrieringsloven, hjemrejseloven, indfødsretsloven og udlændingeloven
  • Forventet fremsat i folketinget: primo februar 2024.
  • Betydning for Slagelse Kommune: Ændringer til eksisterende lovgivning, som vil have indflydelse på sagsgange i kommunens integrations- og netværksafdeling, og forventes at kunne håndteres administrativt.

Lovforslaget skal styrke udlændingemyndighedernes sagsbehandling, bl.a. ved at sikre myndighedernes adgang til og brug af forskellige registre, give Hjemrejsestyrelsen hjemmel til at fastsætte indrejseforbud ved overskridelse af udrejsefristen og til at træffe afgørelse om opholdstilladelse på grund af udsendelseshindringer. Lovforslaget vil også indebære, at politiet skal høres i alle repatrieringssager, ligesom udbetalingstidspunktet samt ydelsesstrukturen for repatrieringsordningen reguleres. Lovforslaget vil endelig indeholde en ændring af gebyrreglerne i indfødsretsloven.

 

  •  (Nr. 19 i bilaget): Ændring af udlændingeloven og lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
  • Forventet fremsat i Folketinget: ultimo februar 2024.
  • Betydning for Slagelse Kommune:

Lovforslaget til formål at justere sprogkravet og nedsætte den økonomiske sikkerhedsstillelse i ægtefællesammenføringssager samt at indføre en ny ordning for medfølgende familie til visse udlandsdanskere. I tilknytning hertil vil lovforslaget også indeholde bl.a. forslag vedrørende danskprøver, og forslag om at dele af EU-retspraksis om adgangen til familiesammenføring bliver regelbundet idet det allerede udføres i praksis.

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

9. Indspil til fremtidens beskæftigelsesindsats fra de 17 sjællandske arbejdsmarkedschefer (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering. 

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om arbejdsmarkedschefernes indspil til fremtidens beskæftigelsesindsats, der er sendt videre fra KKR til KL.

 

Indstilling

Chefen for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget modtager orienteringen om arbejdsmarkedschefernes indspil til fremtidens beskæftigelsesindsats, der er sendt videre fra KKR til KL.


Sagens indhold

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om de 17 sjællandske arbejdsmarkedschefers indspil til fremtidens beskæftigelsesindsats

Ved behandling af indspillet den 20. november 2023 videresendte KKR Sjælland oplægget/indspillet til KL’s arbejde med beskæftigelsesområdet i kommunerne med den bemærkning, at indspillet ikke er politisk behandlet i KKR Sjælland.

 

Baggrund

Indspillet fra de 17 sjællandske arbejdsmarkedschefer bygger videre på reformkommissionens arbejde og de indspil, der er kommet ind fra de større kommuner, med et perspektiv fra de mindre og mellemstore kommuner på Sjælland. Arbejdet er født af en bestilling fra KKR’s formandskab om, at cheferne med baggrund i viden og erfaringer giver deres bud på hvorledes beskæftigelsesindsatsen kan nytænkes og reformeres med henblik på regeringsgrundlagets betydelige økonomiske reduktionskrav, herunder overvejelser og forslag til:

  • Udbygning af tværkommunalt samarbejde og samdrift i fremtidens beskæftigelsesindsats
  • Indretning af fremtidens beskæftigelsesindsats med fokus på gode effekter og at optimere indsatsen for borgere og virksomheder.
  • Forenklinger af nuværende regler, proceskrav og administrative procedurer

 

Arbejdsmarkedschefernes indspil

Der er i perioden fra maj til sommerferien 2023 arbejdet intensivt med at udvikle og udforme materialet, der dermed ikke tager højde for de udspil, som efterfølgende er kommet på beskæftigelsesområdet, herunder aftalen om et enklere kontanthjælpssystem, der kom i oktober 2023.

Ambitionen har været at levere et indspil til den offentlige debat, der er både visionært, nytænkende og konkret - og som bygger på det gode, der allerede gøres i dag. Indspillet skal derfor læses med det udgangspunkt, at der er meget, indsatsen og kommunerne lykkes med og som er vigtigt at holde fast i. Der er naturligvis muligheder for at styrke indsatsen og gøre det mere effektivt, hvis indsatsen tænkes anderledes.

Ambitionen om at være konkrete kommer af en efterspørgsel fra beskæftigelsesministeren i forbindelse med 6-byernes lancering af deres udspil. Cheferne har tilstræbt at blive konkrete på, hvad visionerne betyder i indsatsen for forskellige målgrupper, herunder også for virksomhederne. Ligeledes har cheferne prioriteret at udfolde forenklingsforslag og samdriftsforslag.

Visionen står på seks ben, der handler om at løse virksomhedernes arbejdskraftsudfordring, fuldt udbygget digital service, målrettet service med større valgfrihed og tilgængelighed, samt at vi lykkes gennem samarbejde og samdrift, tillid og gode relationer og ved at skabe plads til alle i arbejdsfællesskabet.

Visionen følges op med konkrete forslag. Centralt står, at arbejdsmarkedscheferne ser muligheder for en beskæftigelsesindsats, der fortsat bygger på ret og pligt, men med en mere balanceret tilgang til ”pligt-delen”, der går hånd i hånd med en reel digitalisering af indsatsen. En digitalisering, der kræver nytænkning, frisættelse og strategisk samdrift, hvis kommunerne skal bryde ud af det nuværende spor, hvor digitaliseringen indføres løbende i den enkelte kommune uden reel strategisk retning på tværs.

Indspillet rummer tre dokumenter (se bilag):

  • Et overordnet indspil, der beskriver arbejdsmarkedschefernes vision og tanker om indretning af indsatsen
  • Et bilag, der beskriver forslag til samdrift (hvoraf mange, hvis der er tilslutning, kan iværksættes uden eventuelle lovændringer)
  • Et bilag, der beskriver forslag til forenkling.

Herudover er der udarbejdet et slidesæt, som på overordnet niveau præsenterer indspillet (se bilag).

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

10. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.


Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget. 

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

 

Omlægning af indsatsen ”Connect”

 

Kulturområdet

Kulturinstitutionerne under Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalgets halvårlige korte, skriftlige orientering til udvalget som beskrevet i aftalerne om tilskud.

Orienteringerne er modtaget oktober 2023.

 

Orientering fra Guldagergaard

Guldagergaard arbejder fortsat med et nyt udviklingsprojekt omkring Guldagergaard, og har igangsat et større strategi og konceptualiseringsarbejde. Desuden har Guldagergaard siden første kvartal i indeværende år ligeledes arbejdet med en konceptualisering af projektet som involverer bæredygtighed, diversitet, børnekultur, erhvervspartnerskaber samt borgere uden for det ordinære arbejdsmarked. Projektet har som overordnet formål at skabe en merværdi for Slagelse Kommune som attraktion, at øge egenindtægten for Guldagergaard samt skabe nye grønne aktiviteter jf. FN’s klimamål.

Guldagergaard har i sommer igen haft Claytopia i haven omkring Guldagergaard med særudstillinger af samtidskeramik, brændingsskulptur, aktiviteter for børn og daglige artist talks gennem hele sommeren, og selvom sommeren var vådere end forventet har sommeren været en stor succes med mange besøgende.

Derudover har Guldagergaard været i dialog med Kommunal Ejendomsservice omkring opfyldelse af bygningsmassens klimamål jf. Slagelse Kommunes egen bæredygtighedsstrategi, men der er ikke pt. udarbejdet klimamål for den kommunale bygningsmasse. Guldagergaard arbejder ligeledes pt. på bæredygtige keramikfaglige projekter på værkstedet. Guldagergaard modtog i første halvår midler fra Region Sjælland til et pilotprojekt omkring sårbare unge og skoletjeneste. Projektet forventes færdigt i 2024. Guldagergaard har i hele 2023 haft en borger i ressourceforløb fra Ung Slagelse.
Guldagergaard ønsker fortsat gerne en tættere dialog med Slagelse Kommune omkring udviklingen af Guldagergaard.


- Orientering fra Kunsthal Kongegaarden

2023 har indtil videre været et særdeles travlt aktivitets- og udstillingsår. Vi har vist otte store og tre mindre kunstudstillinger, som har været professionelle, nyskabende og støttet af både offentlige og private fonde. Der er blevet afviklet en række koncerter både i koncertsalen og Kongegaardshaven samt et stort antal øvrige arrangementer i form af hyppige omvisninger, workshops med ler, foredrag, kunstsaloner og ferniseringer. Med et massivt formidlingsprogram arbejder vi strategisk på at blive regionens videns- og læringsplatform for samtidskunsten. For at sikre, at ingen børn forlader en folkeskole i Slagelse Kommune uden at kende Kongegaarden og især vide, hvad samtidskunst er, er vi nu blevet en del af Skoletjenesten med en række nye undervisningstilbud, som er udviklet i samarbejde med vores undervisningsdesigner, der sikrer målrettede forløb, som opfylder de enkelte klassetrins læringsmål. (https://skoletjenesten.dk/kunsthal-kongegaarden). Vi har udarbejdet en omfattende pædagogisk profil og er netop blevet en del af Kulturpiraterne, der henvender sig til kommunens børnefamilier. Det resterende eventprogram i år er fyldt med hele to foredragsrækker, tre kunstnersamtaler, skrivefællesskab og to koncerter. Hermed får de voksne borgere også mulighed for at blive klogere – både på kunsten og sig selv. Jobcentret har netop igen udtrykt stor begejstring for vores indsats i forhold til ledige med store udfordringer, og hvis vi har ressourcerne, vil vi også i fremtiden sikre Kongegaarden som et ’safe space’ for alle og et sted, hvor kodeordene er personlig udvikling, livsforandring og gensidig respekt.


Orientering fra Slagelse Musikhuse og Badeanstalten

  • Der er stigende efterspørgsel på at leje Musikhuset og Badeanstalten til forskellige formål – både til møder, koncerter, foredrag, standup og fester. PT har vi f.eks. 4 julefrokoster for det lokale erhvervsliv ”i bogen” og der er i alt 23 forskellige lokale virksomheder til stede. Og en enkelt fra Kalundborg.
  • Vi forventer at investere i nyt professionelt projekter/ lærred setup i den store sal i musikhuset i år, hvilket vil give et gevaldigt løft både til kunstneriske og kommercielle formål og nye forretningsformater.
  • Samarbejdet med Slagelse Sommerlyd udvikler sig. Forventelig er udlejning af kontor på plads inden jul.
  • Mand i virksomhedspraktik er nu ansat i flexjob 6 timer om ugen. Ny praktikant kommer 4 uger i november.
  • STØJ! (koncerter for de 15-25-årige) præsenterer bl.a. rapperen Tessa den 11. nov. Den er snart udsolgt.
  • SDU og Musikhuset samarbejder som noget nyt om et helt semesters undervisning af nye studerende i markedsføring og kommunikation. Samarbejdet er sat i værk og kører hen over hele efteråret.
  • Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik arbejder på helt nye kriterier for at kunne søge som Regionalt Spillested i januar/februar næste år. Bl.a. et nyt grundprincip om at fremme en tydelig egen identitet og specialisering, at have mod i programlægning og løfte kunst med svære markedsvilkår. Dette forventes at skulle erstatte de firkantede og ens krav, der p.t. er gældende for en ansøgning. Musikhuset vurderer umiddelbart, at det kan give os nye muligheder i vores ønske om at kunne søge.

Orientering fra Vikingeborgen Trelleborg, Nationalmuseet

Trelleborg blev sammen med de øvrige ringborge fra vikingetiden optagelse på UNESCOs Verdensarvsliste i september 2023. Med denne optagelse og anerkendelse som verdenskulturarv kan der sættes yderligere fokus på såvel bosættelse, uddannelse og turismeudvikling i Slagelse Kommune og hele Vestsjælland.

Trelleborg arbejder løbende med flere udviklingsprojekter inden for undervisning, eksperimental arkæologi og levende formidling. I Trelleborgs medarbejdergruppe søger vi at favne bredt og har praktikanter fra skoler, gymnasier, universiteter og jobcentret tilknyttet. I øjeblikket har vi praktikanter i både jobprøvning og i flexjob. I forhold til bæredygtighed og ESG arbejder Trelleborg målrettet på løsninger, der gavner miljøet, bl.a. i forhold til energioptimering i bygninger, affaldssortering, samt biodiversiteten i udearealerne. I forhold til FNs Verdensmål har Trelleborg i regi af Ny Trelleborg projektet arbejdet med flere verdensmål. Trelleborg opfylder alle Kulturstrategiens punkter; inden for Børnekultur, Ungekultur, Kultur i det offentlige rum, Kulturelle arrangementer med lokalt særpræg, Frivilligt engagement og Det professionelle kulturliv. Trelleborg arbejder med mange typer projekter. Et par eksempler er: Den 1. september har vi besat en ph.d.- stilling med titlen Krigerliv og kampteknik, der er betalt af Kulturministeriets forskningsmidler og Nationalmuseet. Det største udviklingsprojekt - Den Genskabte Borg med realisering af en rekonstruktion af Harald Blåtands autentiske vikingeborg vil bl.a. give museets gæster en helt unik, kropslig og sansemættet oplevelses- og læringsmulighed.  Museet har gennem de seneste år udviklet en legeplads for de mindste og udvikler i øjeblikket en krigertræningsbane – en klassisk OCR (Obstacle Cource Race) bane med vikingetidstypiske elementer.

 

 

 

11. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Ingen bemærkninger. 

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag 1 findes en oversigt over kommende punkter til behandling. 

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

 

 

12. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender referatet.