8. Genoptaget - Administration af almene boliger i Slagelse Kommune (B)
8. Genoptaget - Administration af almene boliger i Slagelse Kommune (B)
Sagsnr.: 330-2020-35831 Dok.nr.: 330-2020-283260 Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om den økonomiske administration af
kommunens almene boliger fremover skal varetages af Slagelse Boligselskab.
Baggrund
Udover en række forskellige udlejningsejendomme har Slagelse
Kommune 516 boligenheder, der er opført efter lov om almene boliger. Det drejer
sig om plejeboliger (ældreboliger) og handicapboliger.
Ejendommene varetages i dag af enheden Boligadministration,
under Kommunale Ejendomme. Dette blev vedtaget i det daværende Landdistrikts-,
Teknik- og Ejendomsudvalg d. 2.3.15, hvor opgaven tidligere var spredt ud over
3 forskellige kommunale centre og en ekstern aftale med et boligselskab i
Roskilde.
Opgaven blev pr 1.1.16 samlet i enheden Boligadministration,
og den tekniske servicedel integreret i serviceorganisationen i
Ejendomsservice.
Nu 4 år senere, er ønsket, at indlede et samarbejde med
Slagelse Boligselskab om varetagelsen af økonomi og administrative opgaver. En
af de grundlæggende årsager til igen at indlede et samarbejde med et
boligselskab, er dobbelt brug af systemer og dermed store fejlkilder.
En af de store udfordringer med den måde
boligadministrationen administreres i dag, er opsætningen i 2 selvstændige it-systemer,
der ikke er integration imellem. Boligerne og al økonomi administreres i systemet
EG-bolig, mens kommunens overordnede økonomisystem er OPUS. OPUS et
økonomisystem, og kan derfor ikke håndtere det, et professionelt boligselskab
skal kunne. Derfor er man nødsaget til at anvende de 2 systemer parallelt, og
dette skal gøres manuelt, da det ikke er muligt at lave en integration mellem
de 2 systemer. Dette giver mulighed for en lang række fejlkilder, hvilket er
set de senere år ved regnskabsafslutninger og medfølgende revisorbemærkninger -
og samtidig giver det en stor grad af dobbelt arbejde og dermed brug af tid.
Et samarbejde med Slagelse Boligselskab om varetagelse af
den daglige administration og bogføringer vil forenkle processen, og sikre, at
der kun årligt skal indføres de korrekte regnskabstal i OPUS. Samarbejdet
konstrueres, så al den daglige kontakt til borgerne i boligerne fortsat
varetages af Kommunale Ejendomme, det samme vedr. ind og fraflytning,
lejekontrakter mv. Det er fortsat også kommunale servicemedarbejdere der
servicerer bygningerne, og varetager ind- og fraflytningssyn. På denne måde vil
borgerne ikke opleve en ændring i forhold til i dag, og der bevares fortsat den
daglige tilknytning og nærhed til borgerne internt i kommunen, hvilket ses som
en tryghedsskabende faktor for beboerne.
Opgaveoverdragelsen påbegyndes hurtigst muligt efter
udvalgets godkendelse, og den endelige overdragelse af opgaver forventes færdig
31.12.2020
Samarbejdet er drøftet i bestyrelsen i Slagelse
Boligselskab, og der er opbakning til samarbejdet.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge følgende muligheder:
1) Vælge den
fremlagte mulighed, hvor der indgås et samarbejde med Slagelse Boligselskab om
varetagelsen af den økonomiske og administrative del af boligerne.
2) Fortsætte med
den nuværende fuldt kommunale løsning, hvor alle funktioner varetages af
Boligadministrationen. Konsekvenserne ved dette valg er fortsat usikkerhed
omkring økonomien, og stor risiko for yderligere revisor-påtegnelser.
3) Anbefale en
fuldt udlicitering af administrationen af de kommunale almene boliger.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der indgås et samarbejde med
Slagelse Boligselskab, der fremadrettet vil stå for varetagelsen af de
økonomiske og administrative opgaver i boligselskabet. På
denne måde opnås det bedste fra de to verdener: nærhed og lokalkendskab (fra
kommunen) og professionalisme og effektivitet (fra Slagelse Boligselskab).
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser ved samarbejdet indeholdes
indenfor Kommunale Ejendommes eget budget. Dette gælder også udgifterne ved
igangsættelsen af samarbejdet, hvor der forventes ekstra udgifter i en kort
periode.
Det vil således ikke få budgetmæssige konsekvenser.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.
at Udvalget godkender, at der indgås samarbejde med Slagelse Boligselskab
om varetagelse af opgaver i forbindelse med de kommunale almene boliger.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende:
Udvalget beslutter at der kan fortsættes med udviklingen i
samarbejde med boligselskabet, men at der skal en sag på mødet i august, hvor
sagen belyses yderligere, med bl.a. tal på de enkelte løsninger, og endelig
model besluttes.
Genoptaget sag –
Administrative bemærkninger
Udvalget ønsker sagen yderligere belyst, hvilket gøres her.
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om den økonomiske administration af
kommunens almene boliger fremover skal varetages af Slagelse Boligselskab.
Baggrund
Udover en række forskellige udlejningsejendomme har Slagelse
Kommune 516 boligenheder, der er opført efter lov om almene boliger. Det drejer
sig om plejeboliger (ældreboliger) og handicapboliger.
Ejendommene varetages i dag af enheden Boligadministration,
under Kommunale Ejendomme. Dette blev vedtaget i det daværende Landdistrikts-,
Teknik- og Ejendomsudvalg d. 2.3.15, hvor opgaven tidligere var spredt ud over
3 forskellige kommunale centre og en ekstern aftale med et boligselskab i
Roskilde.
Opgaven blev pr 1.1.16 samlet i enheden Boligadministration,
og den tekniske servicedel integreret i serviceorganisationen i
Ejendomsservice.
Nu 4 år senere, er ønsket, at indlede et samarbejde med
Slagelse Boligselskab om varetagelsen af økonomi og administrative opgaver. En
af de grundlæggende årsager til igen at indlede et samarbejde med et
boligselskab, er dobbelt brug af systemer og dermed store fejlkilder.
En af de store udfordringer med den måde
boligadministrationen administreres i dag, er opsætningen i 2 selvstændige it-systemer,
der ikke er integration imellem. Boligerne og al økonomi administreres i systemet
EG-bolig, mens kommunens overordnede økonomisystem er OPUS. OPUS et
økonomisystem, og kan derfor ikke håndtere det, et professionelt boligselskab
skal kunne. Derfor er man nødsaget til at anvende de 2 systemer parallelt, og
dette skal gøres manuelt, da det ikke er muligt at lave en integration mellem
de 2 systemer. Dette giver mulighed for en lang række fejlkilder, hvilket er
set de senere år ved regnskabsafslutninger og medfølgende revisorbemærkninger -
og samtidig giver det en stor grad af dobbelt arbejde og dermed brug af tid.
Et samarbejde med Slagelse Boligselskab om varetagelse af
den daglige administration og bogføringer vil forenkle processen, og sikre, at
der kun årligt skal indføres de korrekte regnskabstal i OPUS. Samarbejdet
konstrueres, så al den daglige kontakt til borgerne i boligerne fortsat
varetages af Kommunale Ejendomme, det samme vedr. ind og fraflytning,
lejekontrakter mv. Det er fortsat også kommunale servicemedarbejdere der
servicerer bygningerne, og varetager ind- og fraflytningssyn. På denne måde vil
borgerne ikke opleve en ændring i forhold til i dag, og der bevares fortsat den
daglige tilknytning og nærhed til borgerne internt i kommunen, hvilket ses som
en tryghedsskabende faktor for beboerne.
Opgaveoverdragelsen påbegyndes hurtigst muligt efter
udvalgets godkendelse, og den endelige overdragelse af opgaver forventes færdig
31.12.2020
Samarbejdet er drøftet i bestyrelsen i Slagelse
Boligselskab, og der er opbakning til samarbejdet.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge følgende muligheder:
1) Vælge den
fremlagte mulighed, hvor der indgås et samarbejde med Slagelse Boligselskab om
varetagelsen af den økonomiske og administrative del af boligerne.
2) Fortsætte med
den nuværende fuldt kommunale løsning, hvor alle funktioner varetages af
Boligadministrationen. Konsekvenserne ved dette valg er fortsat usikkerhed
omkring økonomien, og stor risiko for yderligere revisor-påtegnelser.
3) Anbefale en
fuldt udlicitering af administrationen af de kommunale almene boliger.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der indgås et samarbejde med
Slagelse Boligselskab, der fremadrettet vil stå for varetagelsen af de
økonomiske og administrative opgaver i boligselskabet. På
denne måde opnås det bedste fra de to verdener: nærhed og lokalkendskab (fra
kommunen) og professionalisme og effektivitet (fra Slagelse Boligselskab).
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser ved samarbejdet indeholdes
indenfor Kommunale Ejendommes eget budget. Dette gælder også udgifterne ved
igangsættelsen af samarbejdet, hvor der forventes ekstra udgifter i en kort
periode.
Det vil således ikke få budgetmæssige konsekvenser.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.
at Udvalget godkender, at der indgås samarbejde med Slagelse Boligselskab
om varetagelse af opgaver i forbindelse med de kommunale almene boliger.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende:
Udvalget beslutter at der kan fortsættes med udviklingen i
samarbejde med boligselskabet, men at der skal en sag på mødet i august, hvor
sagen belyses yderligere, med bl.a. tal på de enkelte løsninger, og endelig
model besluttes.
Genoptaget sag –
Administrative bemærkninger
Udvalget ønsker sagen yderligere belyst, hvilket gøres her.
Der er vedhæftet projektgrundlag, som skitserer de
foreløbige drøftelser om fordeling af opgaver mellem Slagelse Kommune og
Slagelse Boligselskab. Projektet er planlagt til at vare 2-4 år hvorefter det
skal evalueres, og der skal tages stilling til hvordan administrationen af de
kommunale almene boliger fremover skal organiseres.
Projektgrundlaget skitserer ligeledes, at der alene er tale
om administrative opgaver, samt administration af økonomi, der fremadrettet vil
blive varetaget af Slagelse Boligselskab.
Borgerne vil i det daglige kun møde medarbejdere fra Kommunale Ejendomme i
forbindelse med indgåelse af lejemål, vedligehold, samt ind- og
fraflytningssyn.
Det økonomiske grundlag for samarbejdet er ligeledes
vedhæftet i bilag. Det viser, at der i 2020 vil være en udgift på omkring
400.000 kr. i år for opstart af samarbejdet. Beløbet indeholder en ekstern
revisionsgennemgang af alle afdelingers budgetter, forud for overdragelsen,
samt udgifter til it-systemet EG Bolig for overflytning af data og opsætning af
nyt setup.
Derudover forventes administrative timer til klargøring før
overdragelse, da der uanset udvalgets beslutning, vil være et behov for ekstern
assistance til en gennemgang af budgetter og regnskaber, samt ekstern revision.
Dette anslås til 75.000 kr.
Størstedelen af udgiften dækkes af en nuværende vakant
stilling i Boligadministrationen, og det resterende beløb afholdes inden for
boligadministrationens samlede budget.
Budgettet anslår yderligere at der kan være en mindre årlig
besparelse ved samarbejdet i forhold til at bevare den fulde administration af
de almene boliger i Kommunen. Begrundelsen for besparelsen findes primært i
besparelser på udgifter til ekstern revision, samt it-systemet EG-bolig,
udgifter der fremover vil være inkluderet i udgiften til Slagelse Boligselskab.
Den årlige udgift til boligselskabet svarer stort set til den vakante stilling
der er i boligadministrationen i dag, og det forventes netop at kunne spare
samlet set en stilling ved samarbejdet. Besparelserne til it-system og revision
kommer derfor udover, og vil komme lejerne tilgode.
Udover de mulige årlige besparelser, er incitamentet for
samarbejdet fortsat at lære bla. af boligselskabets erfaringer, og derved både
effektivisere eventuelle arbejdsgange og skabe forbedringer for borgerne hvor
det er muligt. Projektet er ikke opstartet på et økonomisk grundlag, men ud fra
de seneste års udfordringer på området, og derfor ud fra en betragtning om at opgaven
vil kunne løses bedre på denne måde, i et samarbejde mellem boligselskab og
Slagelse Kommune.
Indstilling
Chefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
2.
at Udvalget godkender, at der indgås samarbejde med Slagelse Boligselskab
om varetagelse af opgaver i forbindelse med de kommunale almene boliger for en
2 årig periode med mulighed for forlængelse.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 10. august 2020:
Fraværende:
Godkendt.