Erhvervs- og Teknikudvalget (2018-2021) – Referat – 10. august 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-284363                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Kompetenceplan 2020 (B)

2.     Kompetenceplan 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2020-115020             Dok.nr.: 330-2020-267392                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende den reviderede kompetenceplan, hvor kommunens opgaver er uddelegeret.
Baggrund
Den nuværende kompetenceplan er behandlet og vedtaget af Byrådet i maj 2018. På baggrund af et ønske om at revidere kompetenceplanen på enkelte områder, foretages samtidig revidering af forhold, som i perioden frem til nu er noteret med behov for revidering. Administrationens forslag til ændringer er markeret med rødt.
Forslag til ændringerne sker på baggrund af:
·         Kompetencer der er angivet forkert i den nuværende plan (hvor området ligger rigtigt, men hvor beslutningskompetencen er forkert)
·         Områder der ikke er med i den nuværende kompetenceplan
·         Kompetencer der ønskes ændret som følge af udviklingen i organisationen
·         Områder der bør flyttes mellem udvalg (begravelseshjælp og speciallægekørsel)
Retligt grundlag
Beslutning om kompetenceændringer er Byrådets kompetence med hjemmel i Slagelse Kommunes styrelsesvedtægt.
Handlemuligheder
1.    Fagudvalgene kan vælge at komme med yderligere forslag til ændringer
2.    Byrådet kan vælge helt eller delvist at godkende forslag til ændringer i kompetenceplanen
3.    Byrådet kan vælge, ikke at godkende de foreslåede ændringer af kompetenceplanen
Vurdering
Administrationen vurderer, at de foreslåede ændringer godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budgetansvaret for kørsel til speciallæge og begravelseshjælp flyttes fra Kultur- og Fritidsudvalget til Forebyggelses- og Seniorudvalget. Opgaven administreres dog fortsat af Borgerservice.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift – Befordring og begravelseshjælp
4. Kultur- og Fritidsudvalget
 
-4.210
-4.210
-4.210
Drift – Befordring og begravelseshjælp
7. Senior- og Forebyggelsesudvalget
 
4.210
4.210
4.210
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Fagudvalgene indstiller til Byrådet, at Byrådet godkender de foreslåede ændringer,
2.    at Byrådet godkender kompetenceplanen med de foreslåede ændringer fra fagudvalgene og administrationen. 
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Drøftet og genoptages til september/oktober.
Udvalget påpeger, at transportområdet skal samles under Erhvervs- og Teknikudvalget, jf. budgetaftalen 2020-2023.
Anders Koefoed (V) Kompetenceplanen er - som den foreligger - ikke fuldstændig - og det er ikke tydeligt, hvilke ændringer der er foretaget. Venstre foreslår derfor, at sagen genoptages på udvalgsmøderne i september med tydelig angivelse af ændringsforslagene i forhold til tidligere udgave.

3. Ny Indkøbspolitik 2020 (B)

3.     Ny Indkøbspolitik 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2019-80650               Dok.nr.: 330-2020-304750                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Efter at forslag til ny Indkøbspolitik har været i høring, forelægges den på ny med henblik på indstilling til Byrådet om godkendelse ny indkøbspolitik samt de understøttende bilag.
Baggrund
Proces for udarbejdelse af ny indkøbspolitik blev politisk behandlet og godkendt i møder i januar måned. På baggrund af drøftelse med bl.a. miljøområdet er der udarbejdet forslag til ny indkøbspolitik. Indkøbspolitikken er i forhold til tidligere tænkt ind i en mere bæredygtig retning, og indhold er koordineret i forhold til bæredygtighedsstrategien.
Sagen blev behandlet i Erhvervs- og Teknikudvalget samt i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget i juni måned. I forbindelse med behandlingen i Erhvervs- og Teknikudvalget blev det besluttet at gennemføre en høring i Samarbejdsudvalget for Bygge og anlæg. Denne er gennemført ved afholdelse af møde i udvalget ultimo juni 2020.
Det kan i den anledning bemærkes, at der har været afholdt møder i arbejdsgruppe under samarbejdsudvalget for Bygge og Anlæg, bestående af repræsentanter fra Erhvervsrådet og Slagelse Kommune, specielt med henblik på udarbejdelse af en pixi/bordkalender om køb af varer/tjenesteydelser og bygge/anlæg.
Den væsentligste ændring er foretaget i forhold til køb af varer og tjenesteydelser på mellem 500.000 kr. og 1.595.391 kr. (tærskelværdi), idet det nu prioriteres, at der skal foretages en markedsafdækning omkring prisniveauet for et givent køb, med henblik på at afsøge mulighederne for at indhente ét tilbud. Denne prioritering vurderes, at kunne understøtte Byrådets ønsker om at handle lokalt, men naturligvis fortsat på markeds- og konkurrencemæssige vilkår.
Som det også blev fremført ved behandlingen af indkøbspolitikken i juni måned, er forslag til ny indkøbspolitik udarbejdet på grundlag af de ønsker der, i forbindelse med løbende politiske drøftelser i forhold til den eksisterende indkøbspolitik, har været samt de ønsker og tilføjelser der, i forbindelse med den politiske behandling i januar 2020, blev fremført.
Indkøbspolitikken forholder sig bl.a. derfor betydeligt til bæredygtighedsdagsordenen, og at vi i samme forbindelse søger om medlemskab i Partnerskab for Grønne Offentlige Indkøb (POGI). Der er endvidere fokus på lokal handel, økologi og åbenhed omkring vores indkøb. Tidligere foretagne ændringer i eksisterende indkøbspolitik om mikroplast er fastholdt, og de politiske drøftelser for et par år siden omkring skattely er forsøgt skrevet ind i indkøbspolitikken.
Til den ny indkøbspolitik er der tilknyttet følgende understøttende bilag:
·         Vejledning for køb af varer og tjenesteydelser samt håndværkerydelser, samt Pixi/bordkalender for samme.
·         Strategi for konkurrenceudsættelse.
·         Sociale klausuler.
·         Målsætninger/handleplan for udmøntning af indkøbspolitikken.
Retligt grundlag
Udbudsloven, Tilbudsloven, Konkurrencelovgivning, Lov om erhvervsstøtte/erhvervsfremme mv.
Handlemuligheder
Efter således, at have været i høring i samarbejdsudvalget for Bygge og Anlæg, er der i forhold til forelæggelsen af ny Indkøbspolitik i juni måned, alene ændringer som følge af det bilag (pixi/bordkalender) der er udarbejdet i arbejdsgruppen under samarbejdsudvalget, samt konsekvensrettelser som følge heraf i vejledningen for køb af varer og tjenesteydelser.
Udvalget kan vælge,
At godkende forslaget incl. bilag og fremsende dette til Økonomiudvalg og Byråd.
At forslå yderligere tiltag i forhold til indkøbspolitikken, idet der samtidigt skal sikres økonomi og personaleressourcer i forhold hertil.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at forslag til indkøbspolitik indeholder både de samfundsmæssige udviklingstendenser på indkøbsområdet samt de lokalpolitiske interesser og ønsker, der er i forhold til indkøb. Ved supplering af bilag med målsætninger/handleplan er politikken endvidere gjort mere konkret i forhold til aktiviteter.
Det er i forhold til personaleressourcer vurderingen, at indkøbspolitikken og de aktiviteter den afføder kan håndteres indenfor bestående personaleressourcer. Hvis der besluttes mere vidtgående handlinger end hvad forslag til indkøbspolitik, herunder bilag, angiver, skal der tages stilling til finansiering af yderligere personaleressourcer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Forslag til ny indkøbspolitik og gennemførelse af de handlinger og aktiviteter der er anført vurderes at kunne gennemføres med eksisterende personaleressourcer.
Konsekvenser for andre udvalg
Indkøbspolitikken gælder alle områder og alle udvalg i Slagelse Kommune. Forslag til ny indkøbspolitik forelægges alene for Erhvervs- og Teknikudvalget, med henblik på fremsendelse til Økonomiudvalg og Byråd.
Indstilling
Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller,
1.    at forslag til indkøbspolitik inkl. de understøttende bilag fremsendes til godkendelse i Økonomiudvalg og Byråd i august 2020,
2.    at der i konsekvens heraf, søges om medlemskab i Partnerskab for Grønne Offentlige Indkøb (POGI).
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Anbefales.

4. Åbenhed om kommunens indkøb (B)

4.     Åbenhed om kommunens indkøb (B)

Sagsnr.: 330-2020-122635             Dok.nr.: 330-2020-305396                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Drøftelse og godkendelse af model for øget åbenhed om kommunens indkøb.
Baggrund
I forbindelse med drøftelserne om ny indkøbspolitik, er der bl.a. fremført ønske om øget åbenhed om kommunens indkøb.
Der er i forslag til ny indkøbspolitik (se anden sag på dagsordenen) indarbejdet afsnit om øget åbenhed.
Det konkret stillede forslag, omhandler offentlig adgang til fakturaer på over 10.000 kr., dvs. visning af disse fakturaer på kommunens hjemmeside, dog undtaget fakturaer der er omfattet af særlige drifts- eller forretningsforhold, som kan have væsentlig betydning for virksomheden/personen, jf. Offentlighedslovens §12, stk. 1, nr. 2.
På Erhvervs- og Teknikudvalgets møde i juni hvor udvalget behandlede sag om ny indkøbspolitik, blev der fremsat ønske om, at forslag til model for øget åbenhed blev fremlagt samtidigt med Erhverv- og Teknikudvalgets genbehandling af sag om ny indkøbspolitik.
Der er udarbejdet et notat som beskriver lovgrundlaget og de forhold der skal tages højde for i fald der ønskes åbenhed på fakturaniveau. Notatet indeholder 3 scenarier incl. estimerede udgifter for gennemførelse. De anførte muligheder i scenarierne må betegnes som teoretiske, idet en række forhold skal afdækkes for om det overhovedet er muligt både teknisk og lovligt at gennemføre. Se bemærkninger nedenfor under Retligt grundlag.
Som følge heraf indeholder notatet derfor også et konkret forslag til løsning for at skabe åbenhed, på et mere overordnet niveau.
Retligt grundlag
Offentlighedslov, Udbudslov, Konkurrencelov, Persondataforordningen m.fl.
Forvaltningen vurderer, at der er en vis usikkerhed om, hvorvidt lovgivningen åbner op for, at en offentlig myndighed kan lægge fakturadata frit ud på myndighedens hjemmeside. Det er tvivlsomt hvorvidt man kan sige, at det er en opgave, der knytter sig til kommunens myndighedsudøvelse at offentliggøre (videregive) en sådan information til en ubestemt kreds af borgere.
Forvaltningen skal også henlede opmærksomheden på, at der skal foretages en nøje afvejning af på den ene side hensynet til de interesser, der forfølges med offentliggørelsen af fakturadata og på den anden side hensynet til de interesser, der er knyttet til retten til privatliv herunder forretningsinteresser, samt retten til beskyttelse af egne personoplysninger. Uberettiget offentliggørelse af personoplysninger kan have betydelige negative konsekvenser for de personer, der berøres heraf. Det vil endvidere ofte være forbundet med store vanskeligheder at få oplysningerne fjernet fra eksempelvis søgemaskiner på internettet.
Og det er også nødvendigt, at der stilles spørgsmål ved, om en offentliggørelse af fakturadata er proportional med de udgifter det vil medføre at gennemføre den nødvendige proces og praktiske gennemførelse for at sikre, at de nævnte forhold kan overholdes.
Handlemuligheder
Som nævnt indeholder notatet konkret løsningsforslag for at skabe øget åbenhed om kommunens indkøb. Forslaget har sin tilgang i ”hvordan kan vi skabe meningsfuld åbenhed om indkøb?”.
Forslaget vil skabe åbenhed ved, at der hver måned lægges oversigt på kommunens hjemmeside over de 10 leverandører som vi har handlet mest med. For hver måned opdateres oversigten sådan at der udover månedsoversigten også vises en akkumuleret oversigt for de foregående 2, 3, 4 måneder etc. Modellen indeholder mulighed for at udvide informationerne sådan, at oversigterne som nævnt ovenfor, opdeles i forhold til udgiftskategori. Eksempelvis en oversigt over hvilke 10 leverandører indenfor bygge/anlæg, IT, transport osv., vi har handlet mest med i en given måned.
Vurdering
Forvaltningen anbefaler, at vi forsøger at skabe meningsfuld åbenhed om kommunens indkøb ved at vælge model 2a i notatet, og som beskrevet ovenfor.
Et væsentligt element i forslaget er, at det vurderes til ikke at kompromittere lovgivningen.
Åbenhed i ny indkøbspolitik indeholder ønske om at skabe åbenhed om vores indkøb, og det skal derfor være muligt at se vores indkøb på et overordnet niveau. Bl.a. skal det være muligt at se hvem vi handler mest med.
Løsningsforslaget i notatets model 2a, støtter således op til indholdet i indkøbspolitikken omkring øget åbenhed om kommunens indkøb.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der vil være tale om ekstraopgaver ved implementering og etablering af notatets forslag model 2a. Det vurderes, at opgaven som anført i model 2a, kan løses indenfor bestående ressourcer.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen umiddelbare konsekvenser.
Indstilling
Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller,
1.    at Forslag, jf. notatets model 2a, til at skabe meningsfuld åbenhed om kommunens indkøb, godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Model 2A anbefales, dog ønsker Udvalget at oversigten er på de 25 højeste fordelt på sektorer. Udvalget ønsker, at bygge og anlæg prioriteres, således at det kan indgå i Byrådets behandling.

5. Renovering af Fisketorvet, Slagelse - idéskitse til godkendelse (B)

5.     Renovering af Fisketorvet, Slagelse - idéskitse til godkendelse (B)

Sagsnr.: 330-2020-123396             Dok.nr.: 330-2020-310357                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal træffe beslutning om principperne for, hvordan Fisketorvet i Slagelse forventes renoveret.
Baggrund
Byrådet har i sit Budget 2020 afsat midler til at styrke bymidterne i de tre købstæder. Erhvervs- og Teknikudvalget har på møde den 3. februar 2020 disponeret 4,2 mio. kr. til Fisketorvet.
Center for Miljø, Plan og Teknik har udarbejdet en idéskitse for renoveringen, vedlagt sagen. Før der igangsættes yderligere, skal Erhvervs- og Teknikudvalget tage stilling til skitsens overordnede idéer. Hvis udvalget godkender principperne, igangsættes projektets næste fase, og der tilknyttes de fornødne rådgivere.
Anlægsoverslaget omfatter renovering af selve Fisketorvet samt gågadestrækningen fra Gl. Torv til Nytorv. Hvis det bliver nødvendigt at prioritere økonomien undervejs, vil det være strækningen fra Gl. Torv til og med Fisketorvet, der udføres.
Projektet er todelt: Først planlægges for nedrivning af beskyttelsesrummet på pladsen. Beredskabskommissionen har den 17. juni 2020 godkendt, at beskyttelsesrummet må fjernes. Nedrivningen planlægges gennemført i oktober-november i år. Parallelt udarbejdes detailprojekt og anlægsarbejdet projekteres.
Den efterfølgende fase, anlægsfasen, forventes påbegyndt primo 2021. Hvornår projektet kan stå færdigt afhænger dels af vejret (i forhold til opstart), dels om der opstår forsinkelse (f.eks. som følge af arkæologiske undersøgelser i området) og dels projektets kompleksitet. Det er dog et ønske til projektet, at den renoverede plads kan indvies i sommeren 2021.
Der er nedsat en projektgruppe med relevante, interne og eksterne aktører, herunder en repræsentant for Business Slagelse. Der har været afholdt et indledende orienteringsmøde for de omkringboende butiksdrivende, og særligt berørte naboer (der har en adkomstret til deres ejendomme over Fisketorvet) inviteres i august til et lignende orienteringsmøde. Desuden er Sct. Mikkels Kirkes menighedsråd blevet kontaktet med henblik på et orienterende møde (de har dog ikke reageret på kontakten endnu). Derudover påtænkes afholdt en offentlig informations-event om projektet på pladsen, hvor man kan komme og se projekttegninger og stille spørgsmål. Da der er tale om et mindre renoveringsprojekt, involveres borgerne ikke i idéfasen.
Projektet tænkes at fastholde og styrke torvets nuværende karakter og funktion som byens intime musiktorv. Torvet har siden seneste omlægning i 1976 fungeret som hjemsted for mindre koncerter og events og ikke mindst jazzkoncerter i sommerhalvåret.

Hovedidéen er at etablere et trappeanlæg på det område, hvor beskyttelsesrummet ligger i dag. Det vil integrere kirken flottere i byrummet end i dag, hvor den er gemt væk. Som en naturlig del af trappen indbygges plateauer, der kan bruges som scene/podier til optrædende; der skal være plads til to med en guitar, jazzorkestret, bandet, koret på trappen. Og ydermere skal den være forberedt med strøm til instrumenter og eventuel mulighed for at fastgøre parasoller eller lignende midlertidig overdækning (der påtænkes ikke en overdækning af trappen som sådan, da det vil hindre udsynet til kirken). Trappen og siderne – især den nordøstlige – optimeres for bedre siddepladser (i dag står der to bænke, der endda vender ryggen til både kirken og eftermiddagssolen). I dialog med Upper Hill, der har adgang til Fisketorvet, skal vi sikre den bedst mulige funktionalitet og integration af udeservering. Det skal understreges, at Upper Hill ikke har eneret på at anvende arealet. Belægningerne udføres med inspiration i hhv. kirkens teglsten og granitbelægningerne i de byrum, der er blevet renoveret i nyere tid.
Et vigtigt greb er at fastholde Fisketorvets historie. F.eks. skal det undersøges, om en del af beskyttelsesrummet kan bevares og integreres i det nye trappeanlæg, den oprindelige kirkegårdsmur tænkes markeret i belægningen, tilsvarende foreslås den gamle hovedvej A1 markeret i belægningen, og vandfontænen, Fisken, bevares naturligvis på pladsen (men flyttes, så den bliver mere synlig).
Pladsen skal også i fremtiden rumme grønne elementer, nye træer, beplantning som en del af trappen og eventuelt et nyt solitært/enkeltstående træ, der kan vokse op og være klart til at overtage pladsen, når det meget gamle og flotte træ på skråningen tæt på kirken må lade livet. Det vil ikke være muligt og rationelt at bevare den beplantning, der i dag camouflerer beskyttelsesrummets beton.
På nuværende tidspunkt arbejdes med en løsning, hvor den nødvendige køre- og redningsvej til gården bag husrækken mellem kirkebakken og Fisketorvet/Gl. Torv får adgang langs siden af pladsen frem for, som i dag, hen over pladsen (hvilket hindrer adgang ved større arrangementer, der fylder pladsen).
Upper Hill er på møde blevet orienteret om, at nuværende træterrasse skal fjernes som led i anlægsprojektet. Der er givet en midlertidig tilladelse, og de er ikke stillet i udsigt, at den forlænges. Derimod lægges op til mulighed for udeservering på omtrent tilsvarende areal, bare nede på gadeplan.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten giver Byrådet mulighed for at træffe beslutninger om kommunens generelle udvikling.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan beslutte at godkende principperne for Fisketorvets renovering som beskrevet. Udvalget kan foreslå mindre ændringer eller tilføjelser. Så fortsætter processen uden forsinkelse.
Udvalget kan også undlade at beslutte principperne nu og i stedet foreslå væsentlige ændringer. I det tilfælde vil sagen blive sendt tilbage til administrationen, der vil se på mulighederne for at indarbejde ændringerne. De reviderede principper vil blive fremlagt som et skitseprojekt på et senere tidspunkt, hvorfor processen må forventes at blive forsinket.
Vurdering
Administrationen finder, at Fisketorvets nuværende kvaliteter vil blive styrket ved at gennemføre et projekt ud fra de principper og hovedidéer, der er fremlagt. Samtidig vil pladsen være forberedt for at indgå i den større helhedsplan, De 12 Torvet, der forventes politisk behandlet senere i år. Her vil den blive udpeget som byens musiktorv. Selv om De 12 Torve ikke skulle blive vedtaget som helhedsplan for bymidten, vil projektet på Fisketorvet ikke hindre senere helhedsplanlægning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Byrådet har afsat 4,2 mio. kr. til renovering af Fisketorvet, heraf 1,2 mio. kr. i 2020.
Konsekvenser for andre udvalg
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres parallelt om sagen.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget vedtager de fremlagte principper for renovering af Fisketorvet
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

6. Renovering af Træskogården, Slagelse - idéskitse til godkendelse (B)

6.     Renovering af Træskogården, Slagelse - idéskitse til godkendelse (B)

Sagsnr.: 330-2020-123873             Dok.nr.: 330-2020-312086                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal godkende principperne for, hvordan Træskogården i Slagelse forventes renoveret.
Baggrund
Byrådet har i sit Budget 2020 afsat midler til at styrke bymidterne i de tre købstæder. Erhvervs- og Teknikudvalget har på møde den 3. februar 2020 disponeret 1,5 mio. kr. til renovering af en del af Træskogården (etape 1). Beløbet er frigivet til brug. Derudover forventes der tilført midler fra parkeringsfonden, der skal bidrage til en forøgelse af antallet af p-pladser, ca. 0,3 mio. kr.
Træskogården har flere grundejere. En del af projektet udføres i en delt entreprise med ejendomsselskabet Atlantia, der ejer den sydlige del af Træskogården. Det er primært en renovering og optimering af parkeringsforholdene på den nordlige – og kommunalt ejede – del af pladsen, der udføres i denne etape. Projektafgrænsning fremgår af bilag. En senere etape 2, der ikke indgår i dette projekt, vil omfatte en renovering af indkørsel fra Sdr. Stationsvej samt forpladsen foran Slagelse Musikhus/Badeanstalten/Det Røde Tårn. Atlantia har udtrykt forventning om at renovere sin del af Træskogården parallelt med den kommunale renovering.
Center for Miljø, Plan og Teknik har udarbejdet en idéskitse for renoveringen, vedlagt sagen. Før der igangsættes yderligere, skal Erhvervs- og Teknikudvalget tage stilling til skitsens overordnede idéer. Hvis udvalget godkender principperne, igangsættes projektets næste fase, og der tilknyttes de fornødne rådgivere.
Anlægsarbejdet for etape 1 forventes påbegyndt i september-oktober 2020, og afhængig af forholdene, afsluttet ultimo 2020 eller primo 2021. 
Der er nedsat en projektgruppe med relevante, interne og eksterne aktører, herunder en repræsentant for Business Slagelse. Der har desuden været afholdt møder med Anette Borg (Slagelse Musikhus), Morten Stefansen (Panorama-biografen) og Jacob Vestergaard (Atlantia/City3) med henblik på forventningsafstemning og koordinering. Da der er tale om et mindre renoveringsprojekt, lægges ikke op til egentlig borgerinvolvering. Orientering vil ske via pressen, sociale medier og eventuelt ved en event på stedet i løbet af efteråret, når projektet er kendt. 
Projektet har dels til formål at optimere parkeringsmulighederne i Træskogården og dels at skabe et byrum med en højere byrumsarkitektonisk kvalitet end i dag, hvor pladsen ser slidt og ufærdig ud.
Helhedsplanen for bymidten, ’De 12 Torve’, som forventes fremlagt i efteråret, foreslår, at de enkelte byrum får forskellige funktioner og udtryk. Og her peger planen på, at Træskogården har naturlige forudsætninger for at blive Slagelses ’Kulturplads’. Pladsens arkitektur og indretning skal – når den står helt færdig – i højere grad understøtte kulturlivet og skabe mulighed for bedre interaktion mellem kulturvirksomhederne og borgerne. Den skal signalere kultur, fest og farver i et andet omfang end på de øvrige torve og pladser – Træskogården må gerne ’støje’ lidt i bybilledet.
Det arkitektoniske hovedgreb består i at anlægge ’Kulturbåndet’, der skærer pladsen over på midten og binder Sct. Mikkelsgade og Jernbanegade sammen. Kulturbåndet er en stiforbindelse med iøjnefaldende belysning og inventar. Den skal bidrage til, at man får øje på Træskogården, blive nysgerrig og får lyst til at gå på opdagelse. Kulturbåndet skal samtidig ses som Slagelses ’Walk of Fame’, hvor stjerner i belægningen og skilte præsenterer nogle af kommunens kulturpersonligheder gennem tiden. Kulturbåndet skal udvikles sammen med Atlantia, der ejer en del af arealet. På den modsatte led, mellem biografen og City3 (og videre op til en forventet ny gennemgang til Frederiksgade), anlægges ’Filmstrimlen’, der skal opfattes som en rød løber, der ender ved biografens hovedindgang. Filmstrimlen udvikles sammen med biografen. I etape 2 anlægges en flot forplads med bl.a. af- og pålæsningsmulighed, musiklegeplads og opholdsmuligheder foran Musikhuset og Badeanstalten. City3 har udtrykt ønske om at etablere en mindre scene ved sin indgang, lige som der forventes anlagt et mindre torv med mulighed for placering af foodtrucks samt et opholds- og udeserveringsområde.
Hvis projektet gennemføres i sin helhed, som idéskitsen viser, vil antallet af parkeringspladser blive øget med 60-70 pladser i forhold til parkeringsregistreringen i 2016. Samtidig øges antallet af handicappladser, og der skabes bedre parkeringsforhold for både cykler og motorcykler. Ydermere reserveres plads med opladning til 4-8 el-biler.
Det er også tanken, at dele af pladsen ved særlige lejligheder kan spærres af, så der kan afholdes events på pladsen, f.eks. at Musikhuset rykker udenfor med bands, biografen kan vise film under åben himmel, kulturnatten får mere plads til aktiviteter etc.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten giver Byrådet mulighed for at træffe beslutninger om kommunens generelle udvikling.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan beslutte at godkende principperne for Træskogårdens renovering som beskrevet. Udvalget kan foreslå mindre ændringer eller tilføjelser. Så fortsætter processen uden forsinkelse.
Udvalget kan også undlade at beslutte principperne nu og i stedet foreslå væsentlige ændringer. I det tilfælde vil sagen blive sendt tilbage til administrationen, der vil se på mulighederne for at indarbejde ændringerne. De reviderede principper vil blive fremlagt som et skitseprojekt på et senere tidspunkt, hvorfor processen må forventes at blive forsinket.
Vurdering
Administrationen vurderer, at Træskogården vil få en helt anden kvalitet og berettigelse i det samlede hierarki af byrum i Slagelse. Dels øger det antallet af centralt placerede parkeringspladser, dels vil det få en stærkere identitet som byens kulturplads – og dermed understøtte kulturvirksomhederne omkring pladsen, og dels vil det nye byrum og dets funktioner bidrage til gode oplevelser for borgerne. Træskogården vil med en styrket identitet kunne bidrage positivt til den fysiske forbindelse mellem campus og bymidten – som en destination, en ’trædesten’, hvor man smutter forbi på vejen. I dag er der ingen grund til at stoppe op; det vil der være, hvis projektet realiseres som beskrevet i idéskitsen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Byrådet har afsat 1,5 mio. kr. til renovering af Træskogården i 2020. Der er fremsendt anlægsønske for færdiggørelse (etape 2) til budget 2021.
Konsekvenser for andre udvalg
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres parallelt om sagen.
Indstilling
Chef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget vedtager de fremlagte principper for renovering af Træskogården, etape 1.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

7. Parkeringsnormer, Slagelse Bymidte - forslag til ændring (B)

7.     Parkeringsnormer, Slagelse Bymidte - forslag til ændring (B)

Sagsnr.: 330-2020-121435             Dok.nr.: 330-2020-299442                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal over for Byrådet anbefale, om der ønskes en ændring af de nuværende parkeringsnormer for boligbebyggelser i det centrale Slagelse. Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget behandler tilsvarende sag parallelt.
Baggrund
Som studieby har Slagelse Kommune en forpligtelse til at sikre tilstrækkeligt antal boliger til studerende. Der er da også kommet stadig flere henvendelser fra bygherrer om opførelse af boliger – og ikke mindst ungdomsboliger – i Slagelse. I en del tilfælde har kommunens nuværende krav om 1-1,5 parkeringsplads per boligenhed gjort det vanskeligt at realisere byggerier på de mindre grunde. Mange bygherrer har udtrykt, at det er et urimeligt ønske i forhold til det faktiske bilejerskab blandt unge studerende, lige som der jævnligt peges på, at andre kommuner stiller mere lempelige krav.
Erhvervs- og Teknikudvalget har på sit møde den 3. februar 2020 derfor bedt administrationen om at redegøre for det reelle behov og mulighederne for en revision af parkeringsnormerne. Der er umiddelbart kun fokus på parkeringsnormer i forbindelse med boliger, mens øvrige normer forudsættes at være tilstrækkelige på nuværende tidspunkt.
Administrationen har fået udarbejdet en rapport, der bygger på en registrering af de faktiske parkeringsforhold og på den baggrund foreslår en mindre revision af de gældende parkeringsnormer. Rapporten er vedlagt sagen.
Rapporten indeholder afsnit med forudsætningsmateriale, dels i form af en opgørelse over parkeringsnormen på landsplan (Danmarks Statistik), dels en opgørelse fra en række andre kommuner og specifikke bebyggelser og dels i form af en registrering af den faktiske parkeringsbelægning i 18 boligbebyggelser, der ligger centralt eller relativt centralt i Slagelse.
Rapporten sammenfatter resultatet af disse registreringer i et afsnit, der giver en konkret vurdering af kravene til de enkelte boligtyper (tal i parentes er nuværende norm):

Åben-lav (2): Det anbefales, at den nuværende norm bevares.
Tæt-lav (2): Det anbefales, at parkeringsnormen for tæt-lav boliger i bymidten reduceres til omkring 1,5.
Etageboliger (1,5): Det anbefales, at parkeringsnormen for etageboliger i bymidten reduceres til omkring 1,2.
Ungdomsboliger (1): Det anbefales, at ungdomsboliger bør være 0,5-1 afhængig af beliggenhed, hvor det for bymidten foreslås, at det er den nederste del af intervallet, der anvendes.
Almenboliger (-): Det anbefales, at almenboliger medtages som boligtype med en parkeringsnorm for Slagelse Bymidte på 0,7-0,8.

De nærmere begrundelser fremgår af vedlagte rapport.

Rapporten konkluderer i øvrigt, at der i Slagelses tilfælde ikke kan påvises en betydning af stationsnærhed i forhold fil parkeringsbelægningen.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten skaber grundlag for beslutninger, der har til formål at udvikle kommunen.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan anbefale den foreslåede revision af parkeringsnormen godkendt af Byrådet.
Udvalget kan alternativt anbefale revisionen tilføjet egne ændringsforslag og/eller bemærkninger godkendt at Byrådet.
Alternativt kan udvalget vælge ikke at anbefale en ændring af parkeringsnormen over for Byrådet.
Vurdering
Administrationen vurderer, at rapportens anbefalinger svarer til det generelle billede, administrationen har af parkeringsbelægningen i det centrale Slagelse.
Samtidig skal administrationen det hensigtsmæssige i ikke at skabe unødigt dårlige konkurrencevilkår i forhold til andre byers parkeringsnormer – altså, at investorer forbigår Slagelse, fordi man kan få mere lempelige vilkår i andre, lignende byer.

Med de anbefalede nye normer vil Slagelse stadig ligge over det statistisk beregnede behov for landet som helhed, og vi vil placere os inden for samme norm, som i de byer/kommuner, der indgår i rapportens forudsætningsmateriale.
Administrationen skal dog pege på, at bilejerskabet for unge i en by som Slagelse næppe er anderledes, om man er heldig at få en ungdoms- eller studiebolig i det centrale Slagelse eller uden for den på kortbilaget viste afgrænsning. Derfor bør udvalget overveje, om den reducerede p-norm for ungdomsboliger skal gælde i hele byen eller kun i det centrale Slagelse.
Administrationen anbefaler derfor de foreslåede normer, som indstillet nederst.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget behandler sagen tilsvarende.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det over for Byrådet anbefales,
1.    at p-norm for åben-lav i det centrale Slagelse bevares uændret: 2,
2.    at p-norm for tæt-lav i det centrale Slagelse ændres fra 2 til 1,5,
3.    at p-norm for etageboliger i det centrale Slagelse ændres fra 1,5 til 1,2,
4.    at p-norm for ungdomsboliger i det centrale Slagelse ændres fra 1 til 0,5,
5.    at p-norm for almenboliger i det centrale Slagelse defineres som 0,75,
6.    at ’det centrale Slagelse’ defineres som på vedlagte kortbilag,
7.    at udvalget drøfter og beslutter, om reduktionen af p-normen for ungdomsboliger (ad 4) skal reduceres i hele byen eller kun i det centrale Slagelse.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
At 1-3: Anbefales.
At 4: Ændres til 0,75, og skal gælde i hele byen.
At 5: Ændres til 1,2 - dog ved almene ungdomsboliger der er låst af lovgivningen, defineres som 0,75.
Anders Koefoed (V) ønsker ikke der skal være forskel på krav til ungdomsboliger.
At 6: Anbefales.
At 7: Udvalget ønsker, at det skal gælde hele byen.
Henrik Brodersen (O) ønsker at nuværende parkeringsnorm fastholdes.

8. Genoptaget - Administration af almene boliger i Slagelse Kommune (B)

8.     Genoptaget - Administration af almene boliger i Slagelse Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2020-35831               Dok.nr.: 330-2020-283260                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om den økonomiske administration af kommunens almene boliger fremover skal varetages af Slagelse Boligselskab.
Baggrund
Udover en række forskellige udlejningsejendomme har Slagelse Kommune 516 boligenheder, der er opført efter lov om almene boliger. Det drejer sig om plejeboliger (ældreboliger) og handicapboliger.
Ejendommene varetages i dag af enheden Boligadministration, under Kommunale Ejendomme. Dette blev vedtaget i det daværende Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalg d. 2.3.15, hvor opgaven tidligere var spredt ud over 3 forskellige kommunale centre og en ekstern aftale med et boligselskab i Roskilde.
Opgaven blev pr 1.1.16 samlet i enheden Boligadministration, og den tekniske servicedel integreret i serviceorganisationen i Ejendomsservice.
Nu 4 år senere, er ønsket, at indlede et samarbejde med Slagelse Boligselskab om varetagelsen af økonomi og administrative opgaver. En af de grundlæggende årsager til igen at indlede et samarbejde med et boligselskab, er dobbelt brug af systemer og dermed store fejlkilder.
En af de store udfordringer med den måde boligadministrationen administreres i dag, er opsætningen i 2 selvstændige it-systemer, der ikke er integration imellem. Boligerne og al økonomi administreres i systemet EG-bolig, mens kommunens overordnede økonomisystem er OPUS. OPUS et økonomisystem, og kan derfor ikke håndtere det, et professionelt boligselskab skal kunne. Derfor er man nødsaget til at anvende de 2 systemer parallelt, og dette skal gøres manuelt, da det ikke er muligt at lave en integration mellem de 2 systemer. Dette giver mulighed for en lang række fejlkilder, hvilket er set de senere år ved regnskabsafslutninger og medfølgende revisorbemærkninger - og samtidig giver det en stor grad af dobbelt arbejde og dermed brug af tid.
Et samarbejde med Slagelse Boligselskab om varetagelse af den daglige administration og bogføringer vil forenkle processen, og sikre, at der kun årligt skal indføres de korrekte regnskabstal i OPUS. Samarbejdet konstrueres, så al den daglige kontakt til borgerne i boligerne fortsat varetages af Kommunale Ejendomme, det samme vedr. ind og fraflytning, lejekontrakter mv. Det er fortsat også kommunale servicemedarbejdere der servicerer bygningerne, og varetager ind- og fraflytningssyn. På denne måde vil borgerne ikke opleve en ændring i forhold til i dag, og der bevares fortsat den daglige tilknytning og nærhed til borgerne internt i kommunen, hvilket ses som en tryghedsskabende faktor for beboerne.
Opgaveoverdragelsen påbegyndes hurtigst muligt efter udvalgets godkendelse, og den endelige overdragelse af opgaver forventes færdig 31.12.2020
Samarbejdet er drøftet i bestyrelsen i Slagelse Boligselskab, og der er opbakning til samarbejdet.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge følgende muligheder:
1)    Vælge den fremlagte mulighed, hvor der indgås et samarbejde med Slagelse Boligselskab om varetagelsen af den økonomiske og administrative del af boligerne.
2)    Fortsætte med den nuværende fuldt kommunale løsning, hvor alle funktioner varetages af Boligadministrationen. Konsekvenserne ved dette valg er fortsat usikkerhed omkring økonomien, og stor risiko for yderligere revisor-påtegnelser.
3)    Anbefale en fuldt udlicitering af administrationen af de kommunale almene boliger.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der indgås et samarbejde med Slagelse Boligselskab, der fremadrettet vil stå for varetagelsen af de økonomiske og administrative opgaver i boligselskabet. På denne måde opnås det bedste fra de to verdener: nærhed og lokalkendskab (fra kommunen) og professionalisme og effektivitet (fra Slagelse Boligselskab).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser ved samarbejdet indeholdes indenfor Kommunale Ejendommes eget budget. Dette gælder også udgifterne ved igangsættelsen af samarbejdet, hvor der forventes ekstra udgifter i en kort periode.
Det vil således ikke få budgetmæssige konsekvenser.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Udvalget godkender, at der indgås samarbejde med Slagelse Boligselskab om varetagelse af opgaver i forbindelse med de kommunale almene boliger.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Udvalget beslutter at der kan fortsættes med udviklingen i samarbejde med boligselskabet, men at der skal en sag på mødet i august, hvor sagen belyses yderligere, med bl.a. tal på de enkelte løsninger, og endelig model besluttes.
Genoptaget sag – Administrative bemærkninger
Udvalget ønsker sagen yderligere belyst, hvilket gøres her.
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om den økonomiske administration af kommunens almene boliger fremover skal varetages af Slagelse Boligselskab.
Baggrund
Udover en række forskellige udlejningsejendomme har Slagelse Kommune 516 boligenheder, der er opført efter lov om almene boliger. Det drejer sig om plejeboliger (ældreboliger) og handicapboliger.
Ejendommene varetages i dag af enheden Boligadministration, under Kommunale Ejendomme. Dette blev vedtaget i det daværende Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalg d. 2.3.15, hvor opgaven tidligere var spredt ud over 3 forskellige kommunale centre og en ekstern aftale med et boligselskab i Roskilde.
Opgaven blev pr 1.1.16 samlet i enheden Boligadministration, og den tekniske servicedel integreret i serviceorganisationen i Ejendomsservice.
Nu 4 år senere, er ønsket, at indlede et samarbejde med Slagelse Boligselskab om varetagelsen af økonomi og administrative opgaver. En af de grundlæggende årsager til igen at indlede et samarbejde med et boligselskab, er dobbelt brug af systemer og dermed store fejlkilder.
En af de store udfordringer med den måde boligadministrationen administreres i dag, er opsætningen i 2 selvstændige it-systemer, der ikke er integration imellem. Boligerne og al økonomi administreres i systemet EG-bolig, mens kommunens overordnede økonomisystem er OPUS. OPUS et økonomisystem, og kan derfor ikke håndtere det, et professionelt boligselskab skal kunne. Derfor er man nødsaget til at anvende de 2 systemer parallelt, og dette skal gøres manuelt, da det ikke er muligt at lave en integration mellem de 2 systemer. Dette giver mulighed for en lang række fejlkilder, hvilket er set de senere år ved regnskabsafslutninger og medfølgende revisorbemærkninger - og samtidig giver det en stor grad af dobbelt arbejde og dermed brug af tid.
Et samarbejde med Slagelse Boligselskab om varetagelse af den daglige administration og bogføringer vil forenkle processen, og sikre, at der kun årligt skal indføres de korrekte regnskabstal i OPUS. Samarbejdet konstrueres, så al den daglige kontakt til borgerne i boligerne fortsat varetages af Kommunale Ejendomme, det samme vedr. ind og fraflytning, lejekontrakter mv. Det er fortsat også kommunale servicemedarbejdere der servicerer bygningerne, og varetager ind- og fraflytningssyn. På denne måde vil borgerne ikke opleve en ændring i forhold til i dag, og der bevares fortsat den daglige tilknytning og nærhed til borgerne internt i kommunen, hvilket ses som en tryghedsskabende faktor for beboerne.
Opgaveoverdragelsen påbegyndes hurtigst muligt efter udvalgets godkendelse, og den endelige overdragelse af opgaver forventes færdig 31.12.2020
Samarbejdet er drøftet i bestyrelsen i Slagelse Boligselskab, og der er opbakning til samarbejdet.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge følgende muligheder:
1)    Vælge den fremlagte mulighed, hvor der indgås et samarbejde med Slagelse Boligselskab om varetagelsen af den økonomiske og administrative del af boligerne.
2)    Fortsætte med den nuværende fuldt kommunale løsning, hvor alle funktioner varetages af Boligadministrationen. Konsekvenserne ved dette valg er fortsat usikkerhed omkring økonomien, og stor risiko for yderligere revisor-påtegnelser.
3)    Anbefale en fuldt udlicitering af administrationen af de kommunale almene boliger.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der indgås et samarbejde med Slagelse Boligselskab, der fremadrettet vil stå for varetagelsen af de økonomiske og administrative opgaver i boligselskabet. På denne måde opnås det bedste fra de to verdener: nærhed og lokalkendskab (fra kommunen) og professionalisme og effektivitet (fra Slagelse Boligselskab).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser ved samarbejdet indeholdes indenfor Kommunale Ejendommes eget budget. Dette gælder også udgifterne ved igangsættelsen af samarbejdet, hvor der forventes ekstra udgifter i en kort periode.
Det vil således ikke få budgetmæssige konsekvenser.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Udvalget godkender, at der indgås samarbejde med Slagelse Boligselskab om varetagelse af opgaver i forbindelse med de kommunale almene boliger.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Udvalget beslutter at der kan fortsættes med udviklingen i samarbejde med boligselskabet, men at der skal en sag på mødet i august, hvor sagen belyses yderligere, med bl.a. tal på de enkelte løsninger, og endelig model besluttes.
Genoptaget sag – Administrative bemærkninger
Udvalget ønsker sagen yderligere belyst, hvilket gøres her.
Der er vedhæftet projektgrundlag, som skitserer de foreløbige drøftelser om fordeling af opgaver mellem Slagelse Kommune og Slagelse Boligselskab. Projektet er planlagt til at vare 2-4 år hvorefter det skal evalueres, og der skal tages stilling til hvordan administrationen af de kommunale almene boliger fremover skal organiseres. 
Projektgrundlaget skitserer ligeledes, at der alene er tale om administrative opgaver, samt administration af økonomi, der fremadrettet vil blive varetaget af Slagelse Boligselskab.

Borgerne vil i det daglige kun møde medarbejdere fra Kommunale Ejendomme i forbindelse med indgåelse af lejemål, vedligehold, samt ind- og fraflytningssyn.
Det økonomiske grundlag for samarbejdet er ligeledes vedhæftet i bilag. Det viser, at der i 2020 vil være en udgift på omkring 400.000 kr. i år for opstart af samarbejdet. Beløbet indeholder en ekstern revisionsgennemgang af alle afdelingers budgetter, forud for overdragelsen, samt udgifter til it-systemet EG Bolig for overflytning af data og opsætning af nyt setup.
Derudover forventes administrative timer til klargøring før overdragelse, da der uanset udvalgets beslutning, vil være et behov for ekstern assistance til en gennemgang af budgetter og regnskaber, samt ekstern revision. Dette anslås til 75.000 kr.
Størstedelen af udgiften dækkes af en nuværende vakant stilling i Boligadministrationen, og det resterende beløb afholdes inden for boligadministrationens samlede budget.
Budgettet anslår yderligere at der kan være en mindre årlig besparelse ved samarbejdet i forhold til at bevare den fulde administration af de almene boliger i Kommunen. Begrundelsen for besparelsen findes primært i besparelser på udgifter til ekstern revision, samt it-systemet EG-bolig, udgifter der fremover vil være inkluderet i udgiften til Slagelse Boligselskab. Den årlige udgift til boligselskabet svarer stort set til den vakante stilling der er i boligadministrationen i dag, og det forventes netop at kunne spare samlet set en stilling ved samarbejdet. Besparelserne til it-system og revision kommer derfor udover, og vil komme lejerne tilgode.
Udover de mulige årlige besparelser, er incitamentet for samarbejdet fortsat at lære bla. af boligselskabets erfaringer, og derved både effektivisere eventuelle arbejdsgange og skabe forbedringer for borgerne hvor det er muligt. Projektet er ikke opstartet på et økonomisk grundlag, men ud fra de seneste års udfordringer på området, og derfor ud fra en betragtning om at opgaven vil kunne løses bedre på denne måde, i et samarbejde mellem boligselskab og Slagelse Kommune. 
Indstilling
Chefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
2.    at Udvalget godkender, at der indgås samarbejde med Slagelse Boligselskab om varetagelse af opgaver i forbindelse med de kommunale almene boliger for en 2 årig periode med mulighed for forlængelse. 
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

9. Slagelse bymidte 4200 - Høring vedrørende opsætning af pullerter - Ambassadepullerter (B)

9.     Slagelse bymidte 4200 - Høring vedrørende opsætning af pullerter - Ambassadepullerter (B)

Sagsnr.: 330-2020-121649             Dok.nr.: 330-2020-301319                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal på baggrund af den afholdte høring vedrørende etablering af ambassadepullerter i Slagelse Bymidte træffe beslutning om afgrænsningen af det areal som skal ligge inden for ambassadepullerterne.
Baggrund
Gennem de seneste 10 år har der været udtalt ønske om etablering af ambassadepullerter – også kaldet ’hæve-sænke-pullerter’ – i dele af Slagelse Bymidte. Det er overvejende Business Slagelse, der har anmodet kommunen om opstilling, da der forekommer ganske meget uvedkommende kørsel (og deraf parkering) i bymidten. Det skaber utryghed, og især Schweizerpladsen og Nytorv er belastet.
Sagen rækker tilbage til 2012, hvor daværende Teknik- og Miljøudvalg besluttede, at der skulle opstilles pullerter i bymidten, umiddelbart herefter blev midlerne omdisponeret til andre opgaver.
Problemet er siden da ikke blevet mindre. Vi hører jævnligt fra erhvervsdrivende og borgere at de er utrygge når de bevæger sig rundt på Schweizerpladsen og Nytorv, da bilisters færdsel medvirker til, at der opstår farlige situationer. Desuden ses ofte ganske mange parkerede biler inden for de områder, der er udlagt som fodgængerprioriterede arealer.
For at skubbe sagen i gang igen fremsendte administrationen derfor et budgetønske ved seneste budgetforhandling. På den baggrund afsatte byrådet 1,5 mio. kr. til etablering af ambassadepullerter i Slagelse Bymidte.
Vi har derefter udarbejdet to forskellige modeller for, hvor pullerterne kan stilles op, og der er indhentet tilbud og lavet overslagsberegning for løsningerne. Materialet fremgår af vedhæftede. Det blev fremlagt til udtalelse i Slagelse Bymidtegruppe på møde den 28. februar 2020. Af referatet fremgår bl.a., at bymidtegruppen gav udtryk for, at ’den store løsning umiddelbart virker mest attraktiv for bymidten – også den forventede, beskedne merpris taget i betragtning’.
Høringen
Den lille model (forslag 1) består af 5 ’porte’, der vil sikre Nytorv, Fisketorvet, Nygade og Schweizerpladsen, og den store model (forslag 2) med 6 porte, der derudover kan sikre Rosengade (og dermed Stenstuegade), Gl. Torv og et stykke af Skovsøgade.
Der har i perioden fra 29. juni til 21. juli været afholdt høring af de to forskellige forslag til opsætning af pullerter i Slagelse bymidte. Høringen er sendt til alle beboere, virksomheder, og ejendomsejere (897 adresser) som vil blive berørt af den store model, derudover er høringen sendt til beredskabet og politiet.
Vi har ved høringsfristens udløb modtaget 27 høringssvar. 24 af høringssvarene giver positivt tilkendegivelse om, at der vil blive gjort tiltag for at begrænse uvedkommende biltrafik i bymidten. Heraf forholder 13 svar sig ikke til om det skal være den ”lille” eller den ”store” løsning, ét høringssvar peger på den ”lille” løsning, 10 peger på den ”store” løsning og ét enkelt høringssvar stiller spørgsmål til beslutningsgrundlaget for det fremlagte.
Beredskabet og Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi forholder sig ikke konkret til valget af løsningsmodel, men begge pointere at projektet skal følge gældende lovgivning om adgang for redningskørsel. Politiet supplerer med, at deres behandling af sagen vil tage udgangspunkt af en igangværende sag i Nykøbing Falster. Vi anbefaler, at en repræsentant fra Beredskabet inviteres til at deltage i projektets projektgruppe.
Af de indkommende høringssvar skal vi særligt fremhæve svaret fra Sct. Mikkels Menighedsråd, som udtrykker en bekymring for, om adgangen til Sct. Mikkels Kirke bliver for kompliceret at håndtere, hvis det besluttes at realisere den ”store” løsning, derfor peger menighedsrådet på den ”lille” løsning. På den baggrund inviteres en repræsentant fra Menighedsrådet til at deltage i projektets projektgruppe.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget skal beslutte, om arealafgrænsningen skal følge den ”lille” model eller den ”store” model.
Vurdering
På baggrund af de indkommende høringssvar er det vores anbefaling, at der tages udgangspunkt i den ”store” model (forslag 2) og at projektet implementeres så det understøtter nemme og tilgængelige adgange for beboere og virksomheder indenfor projektområdet, og at denne kan ske uhindret hen over alle døgnets timer, dog med den begrænsning, at der kan være tidspunkter, hvor forskellige arrangementer godkendt af kommunen udelukker muligheden.
Vi anbefaler, at en repræsentant fra henholdsvis Beredskabet og Menighedsrådet inviteres med til at deltage i projektets projektgruppe.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den lille model er estimeret til 1,5 mio. kr., mens den store model forventes at koste ca. 1,6 mio. kr. Der er dog en vis usikkerhed om disse overslagspriser, da de er baseret på et efterhånden ældre tilbud på selve pullerterne, og der er ikke indhentet priser på anlægsdelen (el- og gravearbejde).
Det er væsentligt at pege på, at der medfølger en driftsudgift til en løsning med ambassadepullerter. Dels for at holde mekanik og elektronik kørende og dels for at administrere adgangen (det gøres via software – men der skal afsættes ressourcer til personale, der skal oprette og slette brugere).
Der er i investeringsplanen for 2020 afsat 1,5 mio. kr. til etablering af pullerter i Slagelse bymidte.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at der med baggrund i den afholdte høring om etablering af ambassadepullerter i Slagelse bymidte arbejdes videre med en løsning som tager udgangspunkt i den ”store” model,
2.    at en repræsentant fra henholdsvis Beredskabet og Menighedsrådet inviteres med til at deltage i projektets projektgruppe.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
Der kommer efterfølgende en sag omkring pullerter i Skælskør og Korsør.

10. Tildeling af nyt vejnavn til ny udstykning (B)

10.   Tildeling af nyt vejnavn til ny udstykning (B)

Sagsnr.: 330-2020-120742             Dok.nr.: 330-2020-298200                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til oprettelse af nyt vejnavn.
Baggrund
Der skal tildeles et vejnavn til udstykningen – Boligområde på Holbækvej 43, Slagelse.
Fremtidig adgang til udstykningen sker via ny forlængelse af privat fællesvej Engdraget.
Bygherren ønsker at vejen skal hedde Rødbøgvej, da der står en stor Rødbøg på matriklen, som vejen vil komme til at løbe rundt om i ”rundkørslen”.
I umiddelbart nærhed ligger Alpeviolvej, Engdraget og Rødkløvervej.
Områdebetegnelsen er ”Tidselbjerget” og flere veje har navne der hidrører under engblomster eller markplanter, derfor vil følgende vejnavne også være velegnede: Kornblomstvej, Kørvelvej, Fingerbølvej eller Mælkebøttevej.
Der forefindes i dag ikke en vej i Slagelse Kommune eller inden for en radius af 15 km fra lokalplanområdet, som er tildelt vejnavnene: Rødbøgvej, Kornblomstvej, Kørvelvej, Fingerbølvej eller Mælkebøttevej.
Vejnavne og adresser fastsættes under hensyntagen til, at borgere, myndigheder, forsyningsvirksomheder, ulykkesberedskab og andre, på lettest mulige måde, herunder ved brug af navigationssystemer, kan orientere sig og finde frem til den pågældende vej, ejendom, bygning, indgangsdør, bolig- eller erhvervsenhed m.v.
Registreringen af de fastsatte vejnavne og adresser har som formål at sikre, at de korrekte oplysninger herom kan stilles til rådighed på en ensartet måde for borgere, erhvervsliv og den offentlige administration.
Retligt grundlag
De overordnede regler for vejnavne og adresser findes i Bekendtgørelse af lov om bygnings- og boligregistrering (BBR) §3. De mere præcise regler for vejnavne og adresser findes i §§ 3-4 i Adresseloven og i Bekendtgørelse om vejnavne og adresser (Adressebekendtgørelsen) §§ 3-10.
Handlemuligheder
Udvalget skal tage stilling til, om den nye vej skal tildeles vejnavnet Rødbøgvej, Kornblomstvej, Kørvelvej, Fingerbølvej, Mælkebøttevej eller at vejen navngives med et andet navn.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Udvalget træffer beslutning om nyt vejnavn for udstykningen.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Udvalget beslutter Rødbøgvej.

11. Sorøvej 4230 - Økonomiske forhold vedrørende realisering af trafiksikkerhedsprojekt (B)

11.   Sorøvej 4230 - Økonomiske forhold vedrørende realisering af trafiksikkerhedsprojekt (B)

Sagsnr.: 330-2019-20624               Dok.nr.: 330-2020-300727                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til omfanget af trafiksikkerhedsprojektet på Sorøvej i Skælskør ud fra den økonomiske udfordring, som er opstået efter der har været afholdt licitation på projektet.
Baggrund
Efter afholdt licitation og med den viden vi har nu kan det konstateres, at vi med accept af det laveste tilbud vil stå med en samlet udgift på ca. 1.620.000 kr., hvilket skal ses op imod vores budget til projektet, som i november 2019 blev øget til 1.100.000 kr. Projektet vil derfor mangle ca. 520.000 kr. for at kunne udføres i sin helhed.
Ved den afholdte licitation på anlægsarbejdet, der har været udbudt til lokale entreprenører, har vi modtaget følgende tilbud på arbejdet:
Sorøvej, Skælskør
Samlet pris
Vækst og Miljø
1.247.217,41
Optimus
1.598.599,94
HJ Gruppen
1.893.368,22
På udvalgets møde den 14. november 2019 blev der på baggrund af rådgivers overslag fremlagt en sag, hvormed der blev truffet beslutning om, at budgettet for projektet blev øget med 600.000 kr. Råderummet blev skabt ved, at prioritere midler fra anlægspuljen til trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger.
Projektbudgettet blev fremlagt som angivet herunder:
Ydelse
Udgift
1.000 kr.
Rådgiver – borgerinddragelse, opmåling og projektering
140
Hævet flade
260
Byport med bremsehelle
510
Arbejdsplads og uforudset
190
Samlet udgift
1.100
I det oprindelige budget var det forudsat, at projektet kunne udbydes alene med afsæt i skitseprojektet, men omfanget af projektet nødvendiggjorde, at der var behov for en egentlig detailprojektering før opgaven kunne udbydes, det har derfor været nødvendigt, at tilkøbe detailprojektering så rammen til rådgivning er blevet øget med 110.000 kr.
Til dato har vi afholdt udgifter til rådgivning i forbindelse med borgerinddragelse, opmåling og projektering for i alt 249.895 kr.
Rådgiver anlægsoverslag på 960.000 kr. er væsentligt under den laveste tilbudssum på 1.247.217,41 kr. En difference på 287.217,41 kr. Der er i tilbudsrammen ikke indeholdt eventuelle uforudseelige udgifter. Derfor anbefales det, at der afsættes et beløb svarende til 10 % af tilbudssummen til forhold, som vi på nuværende tidspunkt ikke kan forudse.
I anlægsoverslaget er størsteparten af poster i tilbudslisten underestimeret, men værst er det dog for arbejder vedr. grusbærelag og asfalt, her er en difference på ca. 270.000 kr., begrundelsen herfor er dog, at bremsehellen i den endelige projektering blev rykket lidt mod nord for at tilgodese gode oversigtsforhold ved Hesselhaven. Dette forhold har betydet, at der skal ske en større regulering af vejkassen og dermed også ændringer i forhold til afvandingen af vejen.
Retligt grundlag
Lov om offentlige veje og Færdselsloven.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget har følgende handlemuligheder;
1.    at projektet gennemføres med både bremsehelle og hævet flade, hvilket medfører, at der skal findes finansiering af manglende anlægsramme på 520.000 kr., som kan tilvejebringes ved at størstedelen af det afsatte beløb på 548.000 kr. vedr. Kjærsvejs-området omdisponeres til Sorøvej, Skælskør. Alternativt kan midlerne findes i projektet Valbyvej ved Kieruffsvej, hvor der er afsat 600.000 kr. i 2020, men projektet bliver udsat til 2021 grundet sætninger fra ledningsarbejder, SK-forsyning (Der henvises i begge sager til udvalgsmøde d. 3. februar sag 9, bilag 1).
2.    at projektet reduceres så der kun etableres enten bremsehelle eller hævet flade.
3.    at foretage annullation af licitation
Vedståelsesfristen for tilbuddet er 120 dage, derfor anbefales det, at der træffes en beslutning senest tirsdag d. 20. oktober 2020. Ved at anlægge projektet i slutningen af året kan medføre forsinkelser, da det afhænger af vejrforholdene.
Vurdering
Det er vores anbefaling, at arbejdet på Sorøvej, Skælskør gennemføres efter sommerferien. For at kunne igangsættes i august måned, skal der indgås aftale med entreprenøren umiddelbart efter udvalgets behandling af denne sag. Derfor foreslår vi, at den manglende økonomi disponeres af anlægsrammen til trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger. Hvilket kan ske ved, at trafiksikkerhedsprojekt i Kjærsvejs-området udsættes. Der er fra anlægspuljen til trafiksikkerhedsfremmende tiltag disponeret 548.000 kr. til dette projekt, med henblik på realisering i efteråret 2020.
Yderligere er det vores anbefaling, at projektet gennemføres i sin fulde udformning, og at vi sammen med Vækst og Miljø finkæmmer projektet for evt. mulige besparelser.
Et andet alternativ er at nedjustere projektet, så der alene etableres bremsehelle eller hævet flade. Da der vil være tale om en væsentlig nedjustering i projektet, skal der søges afklaring med den lavestbydende inden der indgås aftale. Hvis entreprenøren accepterer reduktionen uden omkostninger for Slagelse Kommune vil arbejdet kunne igangsættes i henhold til tidsplanen. Hvis entreprenøren ikke er indforstået skal udbuddet gå om.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Med accept af det laveste tilbud skønnes det, at den samlede udgift til realisering af projektet vil beløbe sig til ca. 1.620.000 kr., hvilket skal ses i forhold til den aftalte budgetramme på 1.100.000 kr. Projektet vil derfor mangle ca. 520.000 kr. for at kunne udføres som beskrevet.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
6.02
1.620
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
6.02
1.100
 
 
 
Trafiksikkerhed
6.02
520
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at trafiksikkerhedsprojektet på Sorøvej, Skælskør etableres i sin fulde udformning indenfor en samlet økonomisk ramme på 1.620.000 kr.,
2.    at der omprioriteres 520.000 kr. fra anlægspuljen afsat til trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger til sikring af, at projektet kan realiseres,
3.    at tilvejebringelse af den manglende anlægsramme sker ved, at det planlagte trafiksikkerhedsprojekt i Kjærsvejs-området udsættes til 2021.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Sagen udsættes og genoptages til september med henblik på billiggørelse, så budgettet overholdes.

12. Gate 21 mobilitetsprojekt (B)

12.   Gate 21 mobilitetsprojekt (B)

Sagsnr.: 330-2020-122250             Dok.nr.: 330-2020-303137                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal træffe beslutning om deltagelse i Gate 21 projektet ”Mobilitet på tværs”.
Baggrund
”Mobilitet på tværs” er et EU- finansieret projekt, med en projektperiode fra den 1. april 2020 til 30. september 2022. Projektet giver støtte til udvikling af mobilitetsløsninger i bl.a. landdistrikter, som administrationen i forvejen beskæftiger sig med. Støttegraden er 50 % til samtlige projektaktiviteter, herunder indkøb af materiel og aflønning til projektdeltagere.
Projektet består af 17 partnere fra Danmark og Sverige, som hver især udvikler nye transportløsninger. Partnere er hovedsageligt danske og svenske kommuner.
Slagelse Kommune har været med under hele opstartsfasen og har været med i udarbejdelsen af fælles ansøgningen til EU- sekretariatet. Denne ansøgning behandles lige p.t.
Formålet med ”Mobilitet på tværs” for Slagelse Kommune
Projektet Mobilitet på Tværs vil fremme grøn mobilitet for borgerne med nye mobilitetsløsninger i landdistrikter.  Projektet forventes at resultere i ét koncept indenfor nye grønne mobilitetsløsninger og transport- services for landdistrikter, som supplerer den kollektive trafik.
Målgruppen i mobilitetsprojektet er hovedsageligt borgere mellem 15 og 65 år, som er under uddannelse eller arbejdspendlere. Administrationen vurderer, at målgruppen efterlyser individuelle, behovsorienterede transportløsninger, som er effektivt ift. rejsetiden og CO2- neutrale, som i højere grad bliver et vigtigt parameter for de unge i målgruppen. Administrationen vurderer, at eldrevne transportmidler, som er nemt at bruge og ikke kræver kørekort til fx personbil/motorcykel, er oplagt at afprøve i projektet. 
I forbindelse med mobilitetsprojektet har administrationen søgt om tilskud til el- løbehjul og el- cykler inkl. opladningsstationer i landdistrikter. Udstyret skal bruges ifm. pendlingen til uddannelse eller arbejde. Projektet vil blive evalueret undervejs.
Derudover vil administrationen arbejde på at udvikle nye forretningsmodeller i tæt samarbejde med projektpartnere i mobilitetsprojektet, som har til formål at sikre økonomisk robusthed/holdbarhed efter projektperioden den 30. september 2022.  
Projektet ”Mobilitet på tværs” vil være et af de første projekter, som spiller ind i Bæredygtighedsstrategien med konkrete tiltag indenfor CO2- neutral mobilitet i landdistrikter.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge, at Slagelse Kommune skal være med i projektet eller at vi ikke deltager i projektet.
Vælger Udvalget at være med i projektet, vil kommunen binde sig i hele projektperioden frem til den 30. september 2022. En kontraktopsigelse midt i projektperioden vil være muligt, men det vil være forbundet med engangsomkostninger til projektpartnerne. Omkostninger til opsigelse i utide estimeres til 10 pct. af tilskuddet plus eget tidsforbrug.
Vurdering
Administrationen agter at udvikle alternative transportløsninger i landdistrikter, som fremmer borgernes tilgængelighed til vigtige oplandsbuslinjer, der har høj benyttelsesgrad i kommunen. Da administrationen i forvejen beskæftiger sig med bedre tilgængelighed til kollektiv trafik i yderområder, er det oplagt at afprøve nye mobilitetsløsninger, som fremmer den kollektive trafiks image, hvilket er særlig vigtigt i forhold til at fastholde de unge i målgruppen.
Administrationen vurderer, at Gate 21- projektet vil understøtte arbejdet med landdistriktsudvikling, herunder en fokus på den kollektive trafik i områder, hvor der er langt til et busstoppested. Samarbejdet med Gate 21 vil tilføre ny viden, som kan bidrage til at udvikle løsninger, som er bedre end dem man kender i forvejen. Samarbejdet vil udvide kommunens netværk til andre kommuner og leverandører i transportbranchen, som kan bane vej til at finde nye forretningsmodeller for Slagelse Kommune på det kollektive trafiks område. Administrationen ser et stort potentiale i forrentningsmodeller, der bygger på offentlig- private partnerskaber indenfor busbranchen.
Projektet vil fremme det tværgående samarbejde i kommunen, da der kan udnyttes kompetencer på tværs af organisationen, hvilket vil være på områderne indenfor borgerinddragelse vil være brug for ekspertiser indenfor borgerinddragelse, samskabelse og kommunikation.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
For Slagelse Kommunes vedkommende er der meldt en samlet økonomi ind i projektet på 2.574.138 kr., og der kan forventes et nettobeløb i støtte til Slagelse Kommune på 1.029.657 kr., da 257.412 kr. er båndlagt til fællesopgaver. Projektet giver støtte til både indkøb og lønudgifter, der knytter sig til opgaver omkring udvikling af nye transportløsninger.
I nedenstående økonomioversigt ses udgiftsfordelingen og det forventede tilskud i projektperioden.
Projektbudget
DK kr.
Personale omkostninger
1.529.596,74
Indkøb til test af tiltag
767.640,55
Overhead 15% af lønmidlerne
229.437,65
Revision af 5 regnskaber
47.456,5
Total for Slagelses projekt
2.574.138
EU tilskud 50%
1.287.069
Beløb der dækker fælles opgaver i projektet økonomiafrapportering, projektledelse, administration (hver partner 10%)
257.412
Tilskud til Slagelse
1.029.657
Ovenstående opgørelse er angivet som brutto- tal og afspejler de faktuelle omkostninger.
 Der er ikke afsat driftsmidler på politikområde ”Drift og Teknik” til deltagelse i projektet, så der skal findes finansiering for de udgifter vi forpligter os til at deltage med, hvilket vil være til indkøb og test af udstyr, som fx el- løbehjul, el- cykler, opladestationer.  Det forventes, at der i hele projektperioden skal findes ca. 0,4,- mio. kr. til tiltagene i løbet af to år.
 Med den viden vi har på nuværende tidspunkt, vil det forventede underskud på kollektiv trafik i 2021, medføre, at der ikke kan peges på finansiering af ekstraudgiften uden at underskuddet bliver tilsvarende større. Hvis der i forbindelse med budgetaftalen for 2021 tilføres budget til kollektiv trafik, så der ikke vil være et merforbrug på denne del af budgettet, vil det være muligt at udgifterne til projektet kan afholdes af den øvrige drift.
Driftsudgifter der vedrører personaleomkostninger, hvortil der ydes 50 % støtte, finansieres ved brug af egne ressourcer, da af arbejdsopgaverne udføres ifm. det øvrige arbejde der udføres på landdistriktsudviklingsområdet samt opgaver der er en del af kommunens bære-dygtighedsstrategi.  
Konsekvenser for andre udvalg
Deltagelse i Mobilitet på tværs betyder, at kommunen opgraderer sit engagement i Gate 21 fra medlemskab til partnerskab. Meromkostningen for partnerskabet i Gate 21 er 150 tsd. kroner årligt, som er finansieret via bæredygtighedsstrategien
Derudover er der snitflader til Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalget, som har ansvaret for landdistriktsudvikling og kommunens Bæredygtighedsstrategi.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at udvalget beslutter at deltage i Gate 21- projektet – ”Mobilitet på tværs”
2.    at udgifter til deltagelse i projektet finansieres indenfor driftsrammen for politikområdet ”Drift og Teknik”.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
Anne Bjergvang (A) og Flemming Erichsen (A) kunne ikke tilslutte sig indstillingen, idet de ønsker at der omprioriteres 1 mio. kr. til kollektiv trafik i stedet.

13. Budgetopfølgning 3 for 2020 - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

13.   Budgetopfølgning 3 for 2020 - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2020-111489             Dok.nr.: 330-2020-250999                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 3 for 2020 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Erhvervs- og Teknikudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd. Anlægsbevilling indstilles til godkendelse i Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2020 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 22,2 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 10,2 mio. kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Grundet den ekstraordinære situation med COVID-19 vil denne budgetopfølgning fortsat være forbundet med en vis usikkerhed, idet de endelige konsekvenser endnu ikke kendes fuldt ud. Kommunerne er ved Midtvejsreguleringen kompenseret for forventede udgifter til COVID-19. Der vil sidst på året blive foretaget en opfølgning på aftalt kompensation i forhold til kommunernes aktuelle merudgifter til COVID-19, og behov for yderlig justering af kompensationen.
I budgetopfølgning har virksomhederne og centrene indarbejdet deres afholdte mer-/mindreudgifter, samt mindreindtægter til COVID-19. Der vil i efteråret, når der foreligger et bedre overblik over merudgifternes omfang blive taget stilling til, hvordan den modtagne kompensation fra staten fordeles internt i Slagelse kommune.
Der forventes COVID-19 relaterede merudgifter på 20,5 mio. kr.
Afholdte COVID-19 udgifter
I forhold til udgifter opgjort i Budgetopfølgning 2.b arbejdes der på, at kunne opgøre udgifterne på udvalgets område mere præcist ud fra fælles kriterier – herunder opgørelse af ekstra udgifter til personale og udgifter som ikke er afholdt grundet COVID-19.
Erhvervs- og Teknikudvalget præsenteres for forbrugsprocent opgjort pr. ultimo juni 2018-2020 i følgende tabel.
Forbrugsprocenter for juni i perioden 2018-2020
Erhvervs- og Teknikudvalget
2018
Juni
2019
Juni
2020
Juni
6.1 – Havne
3,8
4,8
27,6
6.2 – Drift og teknik
42,3
48,1
49,6
6.3 - Kommunale Ejendomme
44,6
48,5
42,9
6.4 – Erhverv og Turisme
65,4
52,3
79,7
I alt for fagudvalget
44,6
47,5
47,5
Forbrugsprocenterne viser, hvor stor en procentmæssig andel forbruget til og med juni udgør af det korrigerede budget.
Forbrugsprocenten for Havne har været meget lav tidligere år.
Forbrugsprocenten for Drift og Teknik viser overordnet et lidt højere niveau i forbruget pr. ultimo juni 2020 end tidligere år grundet Entreprenørservice’s Covid-19 relaterede merforbrug samt merudgifter til busdriften.
Forbrugsprocenten for Kommunale Ejendomme viser overordnet set ingen udsving i forbruget pr. ultimo juni ift. Covid-19. Begrundelsen findes i processen med fakturaers forsinkelse i forhold igangsat vedligeholdelsesarbejde. Der blev igangsat en lang række projekter i slutningen af april og maj måned, og fakturaerne herfor begynder først at komme ind nu.
Forbrugsprocenten for Erhverv og Turisme viser at der igangsat en række hjælpepakketiltag, blandt andet fremrykkede tilskud og kontingenter, køb lokalt initiativer mv.  Flere af tiltagene forventes finansieret af hjælpepakken.
Forventede regnskaber
Havne
For politikområdets drift forventes et mindreforbrug på 0,2 mio. kr.

For anlæg forventes ingen afvigelser.

Drift og Teknik
For politikområdets drift forventes et merforbrug på 0,5 mio. kr.
Merforbruget har årsag i følgende afvigelser.
På vej og trafikområdet forventes merforbrug på den kollektive trafik med 4,4 mio. kr. Årsagen er primært kommunens overtagelse af rute 460 fra regionen samt at der er sket en regulering af kommunens grundbetaling for de lokale ruter på grund af manglende passagerer.
Der er fortsat for busdriften ikke medtaget forventede merudgifter og mindreindtægter som følge af coronakrisen, idet det er aftalt mellem staten og KL at trafikselskaberne kompenseres direkte. Hvorvidt udmøntning af aftalen får afledte konsekvenser for kommunerne vides på nuværende tidspunkt ikke.
Entreprenørservice forventer at budgetterne for selve driften overholdes, selv om blandt andet vejdriften er udfordret oven på vinterens meget våde vejr.
For Entreprenørvirksomheden forventes fortsat et merforbrug på ca. 1,9 mio. kr. som følge af coronakrisen, primært grundet manglende timeomsætning. Virksomheden er et 0-budgetområde og indtægtsafhængig. Grundet krisen har medarbejderne været sendt hjem med løn og har derfor ikke kunnet udføre ad hoc opgaver / tilbudsopgaver fra af andre områder. Merforbruget vil få konsekvenser for fornyelse og vedligeholdelse af maskinparken og selv om der arbejdes med at reducere merforbruget må det forventes hovedsageligt at skulle finansieres inden for udvalgets øvrige rammer.
På vintervedligeholdelsen forventes på nuværende tidspunkt et mindreforbrug på 4,8 mio. kr. under forudsætning af at vi får en normal (grøn) vinter ultimo 2020.
For anlæg forventes et samlet mindreforbrug 10,0 mio. kr. Mindreforbruget har årsag i følgende større afvigelser. Der henvises til uddybende bemærkninger til afvigelserne i bilag 1.

·         Udvidelse/omprofilering af Rosenkildevej: Mindreforbrug 4,5 mio. kr. Projektets anlægsfase vil først være i 2021.
·         Bymidteudvikling, torvene i de tre byer: Mindreforbrug på 3,1 mio. kr. Fisketorvet blev fremskyndet som følge af coronakrisen, men de omkringliggende butikker har udtrykt ønske om, at der ikke bygges i november og december. Det vil sige, at realistisk anlægsopstart først vil ligge på den anden side af nytår.
·         Afkørsel 41 Tjæreby anlæg østvendte ramper: Mindreforbrug på 1,8 mio. kr. Projektet er afsluttet og der er et ønske om at mindreforbruget overføres til andre anlægsarbejder.
Kommunale Ejendomme
For politikområdets drift forventes på nuværende tidspunkt et merforbrug på 20,6 mio. kr.
Oprindeligt var forventningen, at det forventede regnskab ville balancere med det korrigerede budget under Kommunale Ejendomme. Siden er der sket store ændringer som følge af Coronakrisen.
Det betyder, at der nu forventes et merforbrug på rengøring som følge af den ekstra rengøring der nu foretages i de opstartede institutioner og skoler. Det er fortsat uvist, hvad de næste måneder kommer til at betyde, og derfor kan det heller ikke nu med sikkerhed estimeres, hvad resultatet for året bliver. På nuværende tidspunkt forventes et merforbrug på rengøring på 2 mio. kr., men hvis smittetrykket i Danmark stiger igen, og der skal igangsættes yderligere tiltag igen, så vil dette merforbrug stige.
Samtidig forventes der er merforbrug på Ejendomsservice. Dels afholdes udgiften til leje af Smidstrupvej på 1,4 mio. kr. årligt fortsat af Ejendomsservices samlede budget, da der ikke er givet specifikt budget til denne udgift. Samtidig er det med hjælpepakken i forbindelse med Covid19 besluttet fremrykning af driftsinvesteringer fra 2021, og der estimeres pt et samlet merforbrug i omegnen af 18 mio. kr. Driftsinvesteringerne vil derimod være lavere i 2021, hvor der er søgt et ekstra budget på 7 mio. kr. til vedligehold, for at kunne fortsætte med et minimum af opgaver. Det endelige resultat vil være bedre estimeret til næste budgetopfølgning.  
For anlæg forventes et mindreforbrug på 0,2 mio. kr.
Erhverv og Turisme
For politikområde Erhverv og Turisme forventes et merforbrug på 1,3 mio. kr. primært grundet fremrykkede driftstilskud til erhvervsforeninger.
For anlægsprojektet vedrørende etablering af Storebælt udstillingscenter i Halsskov færgehavn forventes ingen afvigelse.
Bevillingsberigtigelser
Anlægsbevilling – Lystbådehavnen Korsør (191)
I forbindelse med igangsætning af hjælpepakketiltag, herunder anlægsprojekt vedrørende lystbådehavnen Korsør, blev 1,0 mio. kr. af rådighedsbeløbet fremrykket fra 2021 til 2020 og der blev givet en anlægsbevilling på 1,0 mio. kr. Der var i forvejen afsat 0,5 mio. kr. i 2020, som der ikke var givet anlægsbevilling til. Derfor skal udvalget overfor byrådet anbefale at der også gives en anlægsbevilling til de 0,5 mio. kr. Således at der er en samlet anlægsbevilling på 1,5 mio. kr. til projektet.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der søges om anlægsbevilling på 0,5 mio. kr. til Lystbådehavnen Korsør.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Anlæg 191:
Lystbådehavnen, Korsør
6.1 Havne
500
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
6.1 Havne
500
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Stabs- og centerchefer indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 3 for 2020 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet
2.    at Udvalget anbefaler overfor Økonomiudvalg og Byråd, at der gives en anlægsbevilling på 0,5 mio. kr. til det afsatte rådighedsbeløb i 2020 vedrørende Lystbådehavnen i Korsør
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
Anders Koefoed (V) og Henrik Brodersen (O) bemærkede, at V og DF ikke er en del af budgetaftalen 2020-2023, og tager derfor sagen til orientering.

14. Tidselbjerget, etape 2 - status på planlægningen (O)

14.   Tidselbjerget, etape 2 - status på planlægningen (O)

Sagsnr.: 330-2019-81893               Dok.nr.: 330-2020-311974                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres om fremdriften på planprocessen for Tidselbjergets etape 2. Erhvervs- og Teknikudvalget orienteres parallelt.
Baggrund
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget besluttede på møde den 2. december 2019, at planarbejdet for Tidselbjergets etape 2 skulle igangsættes. Målet er at kunne vedtage en lokalplan for området.
Center for Miljø, Plan og Teknik har efterfølgende – i samarbejde med COWI – fået udarbejdet en bebyggelsesplan, der skal ligge til grund for det efterfølgende arbejde med lokalplanforslaget. Bebyggelsesplanen skal bruges som et værktøj i dialogen med interessenter i området, grundejere og eventuelle investorer. Desuden skal den bruges til at definere lokalplanens delområder og derved optimere arbejdet med lokalplanens bestemmelser. Bebyggelsesplanen skal ses som et forslag til, hvordan området kan bebygges, men den er ikke bindende. Planen er vedlagt sagen til udvalgets orientering.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten giver kommunen mulighed for at igangsætte arbejder, der skal sikre kommunens udvikling. Planloven giver mulighed for at udarbejde kommune- og lokalplaner; den aktuelle bebyggelsesplan er et forarbejde hertil.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget orienteres med dette punkt og dets tilhørende bilag om administrationens aktuelle forventninger til boligudviklingen i området. Da der er tale om forberedende arbejder før den mere formelle planlægning, skal udvalget ikke tage stilling til indholdet. Udvalget får mulighed for at påvirke indholdet, når lokalplanforslaget fremlægges, forventeligt til november.
Vurdering
Administrationen finder, at den fremlagte bebyggelsesplan udgør et solidt udgangspunkt for den fremtidige dialog om udviklingen af Tidselbjergets etape 2. Planen bygger videre på de allerede planlagte og delvist igangsatte infrastrukturprojekter, og sikrer en fornuftig kobling mellem dem og de østlige ejendomme langs Holbækvej – en af de nuværende udfordringer, lokalplanen skal løse. Der er sammen med bebyggelsesplanen udarbejdet et notat, der beskriver afvandingsmulighederne i området, herunder at engdraget gennem Tidselbjerget skønnes at udgøre et tilstrækkeligt stort volumen til forsinkelse af overfladevand.
Planen beskriver optimale udbygningsmuligheder for det relativt store, kommunale areal i området. Det anslås, at der kan sælges byggeret til tre forskellige boligbebyggelser med op til i alt 24.020 m2 etageareal. I praksis kan det vise sig nødvendigt, at regulere på tætheden, men det er absolut realistisk at kunne planlægge for en byggeret på 20.000 m2, der enten kan udbydes som tre forskellige projektgrunde eller i kombination. Det vurderes, at en byggeret i dette omfang kan være attraktiv, også for de mellemstore developere og investorer. Der vil derfor, så snart det skønnes at være relevant, blive igangsat en proces for markedsføring og salg af arealerne. Administrationen forventer, at der skal udarbejdes yderligere visualiseringer og et salgsprospekt, omtrent tilsvarende det for Bakketoften.
Bebyggelsesplanen betragtes som et godt udgangspunkt for den kommende dialog med de private grundejere i området. Planen har så vidt muligt taget afsæt i de projektønsker, kommunen er bekendt med, men der kan forventes mindre justeringer, som led i selve lokalplanarbejdet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Udviklingen af Tidselbjerget har interesse for Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget, der orienteres tilsvarende.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Taget til efterretning.

15. Orientering om praksis for håndtering af op-, over- og indkørsler i forbindelse med vedligeholdelsesarbejder på offentlig vej (O)

15.   Orientering om praksis for håndtering af op-, over- og indkørsler i forbindelse med vedligeholdelsesarbejder på offentlig vej (O)

Sagsnr.: 330-2020-19869               Dok.nr.: 330-2020-311563                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Orientering om Slagelse Kommunes aktuelle praksis for håndtering af op-, over- og indkørsler i forbindelse med vedligeholdelsesarbejder på offentlig vej. Typisk omhandlende tilpasninger i forbindelse med slidlagsarbejder på vej eller fortov.
Baggrund
Nærværende orientering er udarbejdet på baggrund af spørgsmål rejst af Henrik Brodersen.
I forbindelse med drifts- og vedligeholdelsesarbejde på Slagelse Kommunes offentlige veje og fortove m.v., eksempelvis etablering af nye slidlag, vil op-, over- og indkørsler ofte ikke længere være i højdemæssigt niveau med det nye slidlag.
Hvem der som følge af arbejde på den offentlige vej eksempelvis skal hæve eller tilpasse en indkørsel på privat ejendom og betale for dette arbejde er ikke reguleret i vejloven, men er af naboretlig karakter. Det er dog vejmyndighedens pligt at vedligeholde selve adgangen i skellet mellem den offentlige vej og naboejendommen, da en lovligt etableret adgang anses for at være en del af vejens udstyr og udgiften til vedligehold derfor påhviler vejmyndigheden.
Udgangspunktet er, at de tilpasninger der skal foretages i forbindelse med vedligehold, slidlag m.v. håndteres indenfor vejmatriklen.
Herunder belyses hvordan den aktuelle praksis er.
Ramper til krydsning af kantsten udføres i forbindelse med slidlagsarbejder og vil som hovedregel være placeret på vejmatriklen. Efterfølgende vedligeholdelse af denne vil ske efter behov eller ved henvendelse fra borger.
Tilpasning af indkørsler m.v. som følge af omlægning af fortove, nyt slidlag på fortove eller hvor private indkørsler støder direkte til den offentlige vejbane vil der ved udlægning af nyt slidlag blive foretaget vedligehold og tilpasning frem til matrikelskel, altså indenfor vejmatriklen. Ofte vil der være et niveauspring efter nyt slidlag, som kan betyde at vand samler sig eller en større skarp kant skal krydses ved ind- og udkørsel. Afhjælpning vil bero på en konkret vurdering af de aktuelle geners omfang og nærmere aftale med grundejer. Som vejmyndighed er Slagelse Kommune ikke forpligtet til at afhjælpe naboens gener som følge af det nye slidlag. I flere tilfælde vælges det i forhold til det gode naboskab, at bekoste en tilpasning af niveauet mellem belægningerne. Der vil typisk ske en tilpasning indenfor de nærmeste 0,5-1,5 m. Den efterfølgende vedligeholdelse på den private matrikel er fortsat grundejers.
Tilpasning af tilslutninger fra grusveje og marker m.v. vil som hovedregel kun finde sted frem til matrikelskel. En tilpasning ud over vejmatriklen gøres kun undtagelsesvis hvor særlige forhold taler for det og vil kun ske, hvor en aftale med nabomatriklens ejer kan opnås og hvor det samtidig vurderes som en gevinst for den kommunale drift, trafiksikkerhed m.v. På tilkørsler med tung eller meget trafik kan der med fordel laves tilkørsel i asfalt for at modvirke knækkede vejkanter eller at der på anden vis sker skader som følge af vrid og igangsætning m.v. på den yderste del af vejbanen. Ligeledes kan det på steder være nødvendigt at lave en tilpasning med fokus på håndtering af vand langs vejen. Løsningerne kan som hovedregel løses indenfor vejmatriklen og driften følger ejerskabet, Slagelse Kommune.
Retligt grundlag
Vejloven samt retspraksis i forhold til naboretlige forhold.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage den aktuelle praksis til efterretning eller bede om oplæg til ny praksis til efterfølgende beslutning.
Vurdering
Administrationen finder den aktuelle praksis velfungerende bl.a. som følge af få klager og på baggrund af at løsninger ofte skal findes og aftales ”on spot”.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Den aktuelle praksis tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Udvalget ønsker en sag, hvor der kan tages beslutning om praksis på området.

16. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

16.   Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-289073                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Der gives orientering af aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1.    Orientering fra udvalgsformanden.
2.    Orientering fra Erhvervs- og Teknikudvalget´s medlemmer.
3.    Orientering fra Administrationen.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik og Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Villum Christensen (I) ønsker en status på renoveringen af Rennebjergvej.
Anne Bjergvang (A) ønsker et notat om samspillet mellem 901 og 902 fungerer efter køreplanen er ændret.
Flemming Erichsen (A) ønsker at der på mødet i september orienteres om trafiksikkerhed på Tårnborgvej og Nygade i Korsør.
Hejninge Lokalråd har henvendt sig vedr. trafiksikkerhed - der følges op på sagen.
Anders Koefoed (V) spurgte til opgaven med at fjerne tang, da der omkring Kongsmark strand pt. er store mængder tang.

17. Eventuelt (D)

17.   Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-284352                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Intet at bemærke.
18. Lukket: Stillingtagen til nedlæggelse af offentlig stiareal og efterfølgende salg (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
19. Lukket: Gørtlergården og Rådhuspladsen, mulighedsstudie til godkendelse (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
20. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.