1. Godkendelse af dagsorden (B)
1. Godkendelse af dagsorden (B)
Sagsnr.: 330-2013-114099 Dok.nr.: 330-2016-466005 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø samt Borgerdirektøren
indstiller,
1.
at Dagsordenen godkendes.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:
Godkendt.
2. Orientering fra Centerchefen og Borgerdirektøren (O)
2. Orientering fra Centerchefen og Borgerdirektøren (O)
Sagsnr.: 330-2013-114099 Dok.nr.: 330-2016-466007 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Orientering fra centerchef for Teknik og Miljø samt
Borgerdirektøren.
· Særlige sager/mails udsendt til udvalget (ingen denne gang)
· Årshjul for den kommende tids aktiviteter
· Status lokalplaner
· Afgørelser fra andre instanser
Baggrund
Centerchef for Teknik og Miljø giver orientering om:
· Opstart af lokalplan 1158, Energipark Korsør
Borgerdirektøren giver
orientering om:
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø samt Borgerdirektøren
indstiller,
1.
at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:
Orientering taget til efterretning.
Kopi af brev til Skatteministeriet vedrørende
Vurderingsnævnet i Korsør, udsendes til udvalget.
Administrationen redegjorde for forespørgsel fra udvalget om
status: "Korsør - byen møder vandet".
Temamøde om Affald afholdes tirsdag den 27. september 2016
fra 09.00 - 12.30.
Der blev ikke orienteret om opstart af lokalplan 1158,
Energipark Korsør.
3. Anmodning om opstart af ny lokalplan samt kommuneplantillæg for boligbebyggelse mellem Bredegade og Oehlenschlægersgade i Slagelse (B)
3. Anmodning om opstart af ny lokalplan samt kommuneplantillæg for boligbebyggelse mellem Bredegade og Oehlenschlægersgade i Slagelse (B)
Sagsnr.: 330-2013-78794 Dok.nr.: 330-2016-465496 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om
en lokalplan med tilhørende kommuneplantillæg for boligbebyggelse mellem
Bredegade og Oehlenschlægersgade i Slagelse skal sættes i gang.
Baggrund
Ansøger har efter møde med administrationen fremsendt
projektmateriale, vedhæftet som bilag 2, med ønske om opstart af ny lokalplan
samt kommuneplantillæg for området.
Lokalplanen skal give mulighed for opførelse af en boligblok
i 3 etager med i alt 12 lejeboliger på hver 103 m2. Det er
intentionen at kunne tilbyde kvalitetsboliger med elevator centralt placeret i
Slagelse til en bredere målgruppe. Projektet skal ses i forlængelse af renoveringen
af den gamle brødfabrik, som er nabo mod nord, der blev istandsat og omdannet
til et boligkompleks med 12 lejligheder i 2014.
Bebyggelsen ønskes opført mellem den gamle brødfabrik og
etageejendommen ud mod Bredegade på et grønt areal, hvor der tidligere har
stået baghuse. Tilkørsel til bebyggelsen sker via en smal grusvej fra
Oehlenschlægersgade, og der etableres 16 parkeringspladser til ejendommen. Der
opretholdes stiforbindelse mellem Bredegade og Oehlenschlægersgade.
Området er i kommuneplanen udlagt til boliger i max. 2½
etager og med en bebyggelsesprocent på 75 for rammeområdet som helhed. Det
ansøgte forudsætter derfor et kommuneplantillæg.
Retligt
grundlag
Lokalplanlægning reguleres efter planlovens kapitel 5. Kommuneplanlægning
reguleres efter planlovens kapitel 4.
Handlemuligheder
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge at imødekomme
lokalplananmodningen. Det vil betyde, at lokalplan og kommuneplantillæg for nye
boliger igangsættes.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge at imødekomme
lokalplananmodningen med krav om, at der kun må bygges i 2 etager og op til i
alt 8 boliger. Det vil betyde, at lokalplan for nye boliger igangsættes.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge ikke at
imødekomme lokalplananmodningen. I dette tilfælde vil det ønskede boligprojekt
ikke kunne realiseres.
Vurdering
I det ansøgte udtrykkes ønske om at opføre 12 boliger i en
enkelt bygning, fordelt på tre etager. Center for Teknik og Miljø ønsker at
fremme opførelse af nye, attraktive lejeboliger centralt i Slagelse. Der er dog
en række problemstillinger, som efter Teknik og Miljøs vurdering betyder, at
området mellem Bredegade og Oehlenschlægersgade ikke kan rumme 12 boliger.
Dette af flere årsager:
- Den eksisterende bystruktur er bygget omkring
etageejendomme og villaer som forhuse ud mod gaden med grønne gårde og haver
samt baghuse og andre mindre bygninger bagtil. De få mindre baghuse indordner
sig strukturen. En ny aflang bygning i tre etager vil virke bastant og fremmed
som et baghus.
-
12 nye boliger vil stille krav til parkeringspladser og opholdsarealer,
som ikke er mulige at overholde i henhold til vejledende normer.
- De eksisterende ejendomme ud mod Bredegade vil få
inddraget dele af deres opholdsarealer.
På baggrund af ovenstående anbefaler Center for Teknik og
Miljø, at der i ny lokalplan stilles krav til, at ny bebyggelse i området
maksimalt må være i to etager og indeholde i alt 8 boliger. I dette tilfælde
vil der ikke skulle udarbejdes et kommuneplantillæg.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.
at lokalplanen sættes i gang,
2.
at ny bebyggelse i området maksimalt må være to etager og indeholde i alt 8
boliger.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:
Godkendt.
4. Oplæg til bebyggelsesplan for boliger på Møllebakken 15, Skælskør (B)
4. Oplæg til bebyggelsesplan for boliger på Møllebakken 15, Skælskør (B)
Sagsnr.: 330-2016-3371 Dok.nr.: 330-2016-466776 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget skal beslutte, om der skal
arbejdes videre med oplæg til bebyggelsesplan A eller B for boliger på
Møllebakken 15 i Skælskør.
Baggrund
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget besluttede på mødet den 1.
februar 2016 at igangsætte planlægning for nyt boligområde på Møllebakken 15 i
Skælskør. Ejendommen er kommunalt ejet og beliggende mellem Julemærkehjemmet og
den tidligere Skælskør Folkehøjskole.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget fik på mødet den 6. juni
2016 præsenteret oplæg til bebyggelsesplan udarbejdet af Årstiderne Arkitekter,
som udvalget ikke kunne tilslutte sig. Bebyggelsesplanen indeholdte fem typer
af huse og rummede i alt 42 tæt/lav boliger fordelt på 8 boliger i én etage, 28
boliger i to etager og 6 boliger i tre etager - alle med privat parkering og
have.
Center for Teknik og Miljø, Plan har udarbejdet to nye oplæg
til en bebyggelsesplan, jf. bilag 1 og 2, der kun omfatter det kommunalt ejede
areal. Slagelse Kommune disponerer ikke over naboarealet, hvorfor det ikke er
inddraget i bebyggelsesplanen.
Bebyggelsesplan A tager udgangspunkt i, at arealet udnyttes
til åben/lav bebyggelse. Der kan etableres 12-14 boliger i størrelserne anslået
fra 150 m2 – 265 m2. Alle huse har lange facader mod syd
og sydvest, privat parkering og have. Målgruppen vil overvejende være familier
med børn (målgruppe 2 og 3, jf. Slagelse Kommunes bosætningsstrategi) og i
mindre grad seniorer (målgruppe 4, jf. bosætningsstrategien).
Bebyggelsesplan B tager udgangspunkt i, at arealet udnyttes
til både åben/lav og tæt/lav bebyggelse. Den vestlige del af grunden, tættest
på Møllebakken, reserveres til 6-7 dobbelthuse – i alt 12-14 boliger mellem 100
m2 – 150 m2 – på store grunde med egne terrasser, men
fælles have. Det øvrige areal udlægges til 7-8 parcelhuse i størrelserne
anslået fra 150 m2 – 265 m2. Parcelhusene vil overvejende
tiltale familier med børn, mens dobbelthusene vil være attraktive for seniorer,
da boligerne er mindre.
Hovedideen for begge bebyggelsesplaner er, at bolig og natur
skal smelte mest muligt sammen, og flest mulige boliger skal have optimal
beliggenhed i forhold til sol og udsigt til fjorden. Vejbetjeningen fra
Møllebakken er identisk for de to bebyggelsesplaner.
Retligt
grundlag
Lokalplanlægning reguleres efter planlovens § 5.
Handlemuligheder
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge, at
administrationen arbejder videre med bebyggelsesplan A som grundlag for en ny
lokalplan.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge, at
administrationen arbejder videre med bebyggelsesplan B som grundlag for en ny
lokalplan.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge, at
administrationen arbejder videre med en lokalplan, der kan rumme mulighederne i
både bebyggelsesplan A og B.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge at afvise
bebyggelsesplan A og B. I det tilfælde beder administrationen om, at udvalget i
sin beslutning formulerer, hvilken handling man ønsker.
Vurdering
Bebyggelsesplan A udlægger hele området til parcelhuse i
forskellige grund- og husstørrelser, der placeres optimalt i forhold til sol og
udsigt. Et varieret udbud af størrelser med god beliggenhed ud til fjorden vil
kunne tiltrække diverse typer af børnefamilier, der efterspørger både de helt
store og mellemstore parcelhuse.
Bebyggelsesplan B udlægger området til boligbebyggelse med
en klar adskillelse mellem rækkehusene mod Møllebakken og parcelhusene ned mod
fjorden. Planen skaber en større variation af oplevelsen af området og
appellerer til en bredere målgruppe, idet en kombination af hustyperne både
tiltrækker de forskellige børnefamilier samt seniorerne.
Begge bebyggelsesplaner sikrer kobling til naboejendomme og
fjorden via stisystem. Grønne kiler med beplantning understøtter oplevelsen af
landskabet og skaber en forbindelse til fjorden. Trafikken serviceres af et
vejudlæg, der skaber en optimal udnyttelse af det skrånende terræn.
Det er hensigten at skabe et boligområde:
- der
udnytter arealets potentiale bedst muligt i forhold til at skabe et interessant
miljø
- der
er anderledes i forhold til, hvad de omkringliggende områder kan tilbyde
- der
kan tiltrække flest mulige målgrupper i forhold til Slagelse Kommunes
bosætningsstrategi.
For at sikre en så bred og rummelig lokalplan som muligt i
forbindelse med dialog med eventuelle bygherrer anbefaler Center for Teknik og
Miljø, at ny lokalplan giver mulighed for både at planlægge bebyggelsesplan A
og B.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Den økonomiske konsekvens af udviklingen af arealet er
uklar, da denne afhænger af, hvordan området handles, herunder i hvilket omfang
Slagelse Kommune indgår i udviklingen.
Ved omdannelse af området til boligformål vil en udvidelse
af Møllebakken fra Rådmandsvej til Møllebakken 15 være nødvendig. En udvidelse
af Møllebakken vil være behæftet med en kommunal udgift til ekspropriation og
anlæg af ny vej.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1. at der
udarbejdes en lokalplan, der kan rumme mulighederne i både bebyggelsesplan A og
B.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:
Godkendt.
5. Kommuneplan 17 - forslag til retningslinjetemaet LANDOMRÅDER (B)
5. Kommuneplan 17 - forslag til retningslinjetemaet LANDOMRÅDER (B)
Sagsnr.: 330-2016-39609 Dok.nr.: 330-2016-407089 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget skal beslutte, om forslag
til retningslinjetemaet ”landområder” kan godkendes.
Baggrund
Med planstrategiens endelige vedtagelse den 27. juni 2016
blev det besluttet, at der skal gennemføres en delvis revision af kommuneplanen.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget godkendte på møde den 8.
august 2016 proces og tidsplan for Kommuneplan 2017.
Der er i juni 2016 indgået aftale mellem regeringen og et
flertal i Folketinget om Danmark i bedre balance, som giver nye muligheder i
forhold til planlægning i bl.a. landdistrikterne, i kystnærhedszonen, inden for
detailhandel og nye udlæg til bolig og erhverv. Aftalen danner grundlag for den
nye planlov, som forventes i januar 2017. De ændringer der foretages i
Kommuneplan 2017 på baggrund af aftalen, forudsætter, at ny planlov vedtages i
januar 2017. Indtil da gælder de statslige interesser for kommuneplanlægning
udsendt i december 2015.
Desuden er der vedtaget ny lovgivning, og internt i kommunen
er der vedtaget planer og strategier.
Retningslinjerne, som beskriver principperne for
arealanvendelse i kommunen, revideres med udgangspunkt i disse nye forhold.
Kommuneplanens retningslinjer er inddelt i 12 temaer. Denne
sagsfremstilling behandler temaet ”landområder”. Under temaet ”landområder”
hører retningslinjer for:
- Anlægsområder
- Sommerhusområder
- Åbent
land
Inden for ovenstående retningslinjer vil ændringerne til
planloven blandt andet:
- Give
mulighed for at udpege udviklingsområder i kystnærhedszonen til turisme- eller
boliganlæg. Det vil betyde, at der i næste planstrategi kan peges på
udviklingsområder, der på sigt kan indgå i kommuneplanen.
- Give
mulighed for udlægning af nye sommerhusområder i kystnærhedszonen mod at andre
tilbageføres. Det vil betyde, at der i dialog med Staten kan udarbejdes et
landsplandirektiv, der muliggør denne udvikling. Dette vil kunne indgå i
arbejdet med den næste planstrategi.
- Give
nye muligheder for nedlagte bygninger i
landzone, uden tilknytning til landbruget, at blive aktiveret og ibrugtaget.
Der er ikke vedtaget interne strategier eller planer, der
vil påvirke retningslinjerne.
Ved gennemgang af ovenstående retningslinjer foreslår Center
for Teknik og Miljø følgende ændringer i forhold til Kommuneplan 2013:
Anlægsområder
Anlægsområder er områder, hvor der er planer eller idéer om,
at noget skal, kan eller bør ligge inden for planperioden på 12 år.
Anlægsområderne til campingplads ved Kobæk, vejanlæg nord om
Slagelse, vejanlæg øst og nord om Skælskør samt affaldsanlæg ved Forlev
fastholdes. Dog reduceres bredden af arealudlægget til en omfartsvej nord om
Slagelse til 100 m, da Miljøcenter Enggården, beliggende ved Kalundborgvej nord
for Slagelse, ønsker at udvide mod syd ind mod Slagelse.
Sommerhusområder
Antal af sommerhuse i Slagelse Kommune er blevet opdateret.
Slagelse Kommune kan på nuværende tidspunkt ikke udlægge nye
sommerhusområder i kystnærhedszonen i kommuneplanen. Med den nye planlov gives
der mulighed for dette. Derfor er der tilføjet to nye retningslinjer, der tager
højde for de nye muligheder. Nye udlæg af sommerhusområder kræver dialog med
Staten og kan kun ske ved at bytte eksisterende uudnyttede sommerhusområder med
nye udlæg. Dette er reelt kun muligt på Omø.
Ændring af redegørelsen i forhold til de nye muligheder
beskrevet ovenfor.
Rapporten ”Redegørelse for sommerhusområder” er blevet
opdateret og er vedhæftet denne sagsfremstilling som bilag 2.
Åbent land
I forhold til kommende planlov ændres reglerne for
anvendelse af overflødiggjorte landbrugsbygninger, således at reglerne ikke kun
gælder muligheden for at anvende overflødiggjorte landsbrugsbygninger, men
udvides til at omfatte alle overflødiggjorte bygninger i landzone. Det vil
sige, at der uden kommunal landzonetilladelse kan etableres én bolig,
håndværks- og industrivirksomhed, mindre butikker, lager og kontorformål,
liberale erhverv og forenings- og fritidsformål. De nye regler skal fremme
mulighederne for at drive virksomhed i landdistrikterne.
I redegørelsen for retningslinjen ”åbent land” er disse nye
muligheder kort beskrevet.
De foreslåede rettelser til ovenstående retningslinjer kan
ses i bilag 1.
Retligt
grundlag
Planlovens bestemmelser om kommuneplanlægning (kapitel 4)
samt oversigt over de statslige interesser i kommuneplanlægningen 2017.
Handlemuligheder
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge at godkende
forslag til retningslinjetemaet ”landområder”.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge at komme med
ændringer til forslag til retningslinjetemaet ”landområder”.
Vurdering
På baggrund af aftalegrundlaget forventes ny planlov
vedtaget i januar 2017.
De nye muligheder vedrørende udpegning af nye sommerhusområder
i kystnærhedszonen er indskrevet i kommuneplanen. I øjeblikket er der dog ikke
et behov for at udpege nye sommerhusområder i Slagelse Kommune, da der stadig
er ledige grunde ved Kongsmark Strand samt på sydspidsen af Omø. Der ændres
således ikke på udlæg til sommerhusområder.
Der arbejdes videre med de samme anlægsområder som i
Kommuneplan 2013, da disse vurderes fortsat at være aktuelle.
Center for Teknik og Miljø vurderer, at revisionen af de
enkelte retningslinjetemaer ikke er så væsentlige, at de skal miljøvurderes i
forbindelse med miljøvurderingen af Kommuneplan 2017.
På baggrund af ovenstående anbefaler Center for Teknik og
Miljø, at Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget godkender forslag til
retningslinjetemaet ”landområder”.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.
at forslag til retningslinjetemaet ”landområder” godkendes.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:
Udsat.
Udvalget ønsker at få skitseret flere muligheder for udlæg
til sommerhusområder.
6. Kommuneplan 17 - forslag til retningslinjetemaet LANDBRUG (B)
6. Kommuneplan 17 - forslag til retningslinjetemaet LANDBRUG (B)
Sagsnr.: 330-2016-39609 Dok.nr.: 330-2016-407075 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget skal beslutte, om forslag
til retningslinjetemaet ”landbrug” kan godkendes.
Baggrund
Med planstrategiens endelige vedtagelse den 27. juni 2016
blev det besluttet, at der skal gennemføres en delvis revision af kommuneplanen.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget godkendte på møde den 8.
august 2016 proces og tidsplan for Kommuneplan 2017.
Der er i juni 2016 indgået aftale mellem regeringen og et
flertal i Folketinget om Danmark i bedre balance, som giver nye muligheder i
forhold til planlægning i bl.a. landdistrikterne, i kystnærhedszonen, inden for
detailhandel og nye udlæg til bolig og erhverv. Aftalen danner grundlag for den
nye planlov, som forventes i januar 2017. De ændringer der foretages i
Kommuneplan 2017 på baggrund af aftalen, forudsætter, at ny planlov vedtages i
januar 2017. Indtil da gælder de statslige interesser for kommuneplanlægning
udsendt i december 2015.
Desuden er der vedtaget ny lovgivning, og internt i kommunen
er der vedtaget planer og strategier.
Retningslinjerne, som beskriver principperne for
arealanvendelse i kommunen, revideres med udgangspunkt i disse nye forhold.
Kommuneplanens retningslinjer er inddelt i 12 temaer. Denne
sagsfremstilling behandler temaet ”landbrug”. Under temaet ”landbrug” hører
retningslinjer for:
- Store
husdyrbrug
- Særlig
værdifulde landbrugsområder
Der er ikke vedtaget interne strategier eller planer, der
vil påvirke retningslinjerne. Den nye planlov giver ikke anledning til nye
muligheder inden for retningslinjerne.
Ved gennemgang af ovenstående retningslinjer foreslår Center
for Teknik og Miljø følgende ændringer i forhold til Kommuneplan 2013:
Store husdyrbrug
Mindre tilretninger i redegørelsen vedrørende særlige
drikkevandsinteresser.
Særlig værdifulde landbrugsområder
Tilretning af indledning i forhold til forestående
udvikling. Tilretning af redegørelsen i forhold til krav om udarbejdelse af
analyse af jordbrugserhvervene.
De foreslåede rettelser til ovenstående retningslinjer kan
ses i bilag 1.
Retligt
grundlag
Planlovens bestemmelser om kommuneplanlægning (kapitel 4)
samt oversigt over de statslige interesser i kommuneplanlægningen 2017.
Handlemuligheder
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge at godkende
forslag til retningslinjetemaet ”landbrug”.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge at komme med
ændringer til forslag til retningslinjetemaet ”landbrug”.
Vurdering
I forbindelse med Kommuneplan 2013 blev der udpeget 2
områder til placering af store husdyrbrug. Da der ikke er kommet væsentlige ændringer
siden sidste kommuneplan, overføres disse områder til Kommuneplan 2017.
Der skal i Kommuneplanen
udpeges særlig værdifulde landbrugsområder. Der er ikke kommet
væsentlige ændringer, oplysninger eller viden der ændrer udpegningen fra Kommuneplan
2013, hvorfor udpegningen fastholdes i Kommuneplan 2017.
Der er kun sket mindre tilretninger i forhold til, hvad der
er sket siden sidste kommuneplan. Temaet er tidssvarende.
Center for Teknik og Miljø vurderer, at revisionen af de
enkelte retningslinjer ikke er så væsentlige, at de skal miljøvurderes i
forbindelse med miljøvurderingen af Kommuneplan 2017.
På baggrund af ovenstående anbefaler Center for Teknik og
Miljø, at Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget godkender forslag til
retningslinjetemaet ”landbrug”.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.
at forslag til retningslinjetemaet ”landbrug” godkendes.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:
Godkendt.
7. Kommuneplan 17 - forslag til retningslinjetemaet KLIMATILPASNING (B)
7. Kommuneplan 17 - forslag til retningslinjetemaet KLIMATILPASNING (B)
Sagsnr.: 330-2016-39609 Dok.nr.: 330-2016-406979 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget skal beslutte, om forslag
til retningslinjetemaet ”klimatilpasning” kan godkendes.
Baggrund
Med planstrategiens endelige vedtagelse den 27. juni 2016
blev det besluttet, at der skal gennemføres en delvis revision af
kommuneplanen.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget godkendte på møde den 8.
august 2016 proces og tidsplan for Kommuneplan 2017.
Der er i juni 2016 indgået aftale mellem regeringen og et
flertal i Folketinget om Danmark i bedre balance, som giver nye muligheder i
forhold til planlægning i bl.a. landdistrikterne, i kystnærhedszonen, inden for
detailhandel og nye udlæg til bolig og erhverv. Aftalen danner grundlag for den
nye planlov, som forventes i januar 2017. De ændringer der foretages i Kommuneplan
2017 på baggrund af aftalen, forudsætter, at ny planlov vedtages i januar 2017.
Indtil da gælder de statslige interesser for kommuneplanlægning udsendt i
december 2015.
Desuden er der vedtaget ny lovgivning, og internt i kommunen
er der vedtaget planer og strategier.
Retningslinjerne, som beskriver principperne for
arealanvendelse i kommunen, revideres med udgangspunkt i disse nye forhold.
Kommuneplanens retningslinjer er inddelt i 12 temaer. Denne
sagsfremstilling behandler temaet ”klimatilpasning”. Under temaet
”klimatilpasning” hører retningslinjer for:
- Risikobilledet
- Oversvømmelse
kystvande
- Klimatilpasning
i byerne
- Klimatilpasning
i det åbne land
- Klimatilpasning
grundvand
Den nye planlov giver ikke anledning til nævneværdige ændringer
inden for ovenstående retningslinjer. Emnet blev behandlet intensivt i
klimatilpasningsplanen, som blev indarbejdet i kommuneplanen sideløbende med
vedtagelsen af Kommuneplan 2013. De ændringer, der er foretaget, relaterer sig
til interne planer og analyser, som er lavet efter indarbejdelsen af
klimatilpasningsplanen i 2013.
Ved gennemgang af ovenstående retningslinjer foreslår Center
for Teknik og Miljø følgende ændringer i forhold til Kommuneplan 2013:
Risikobilledet
Mindre sproglige tilretninger.
Oversvømmelse kystvande
En enkelt retningslinje udgår, da denne ikke er en
retningslinje. Der er tilføjet lidt til redegørelsen.
Siden Kommuneplan 2013 har Slagelse Kommune udarbejdet en
risikostyringsplan for Korsør. Dette er tilføjet redegørelsesteksten.
Klimatilpasning i byerne
Mindre sproglige tilretninger.
Klimatilpasning i det åbne land
Mindre sproglige tilretninger.
Klimatilpasning grundvand
Slagelse Kommune har fra 2013 til 2016 gennemført
undersøgelser for at afklare de terrænnære grundvandsforhold under Slagelse By.
Arbejdet omkring undersøgelserne er tilføjet redegørelsesteksten.
De foreslåede rettelser til ovenstående retningslinjer kan
ses i bilag 1.
Retligt
grundlag
Planlovens bestemmelser om kommuneplanlægning (kapitel 4)
samt oversigt over de statslige interesser i kommuneplanlægningen 2017.
Handlemuligheder
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge at godkende
forslag til retningslinjetemaet ”klimatilpasning”.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge at komme med
ændringer til forslag til retningslinjetemaet ”klimatilpasning”.
Vurdering
Der er sket mindre tilretninger, og der er tilføjet en smule
i forhold til, hvad der er sket siden sidst internt i Slagelse Kommune. Temaet
er tidssvarende.
Center for Teknik og Miljø vurderer, at revisionen af de
enkelte retningslinjer ikke er så væsentlige, at de skal miljøvurderes i
forbindelse med miljøvurderingen af Kommuneplan 2017.
På baggrund af ovenstående anbefaler Center for Teknik og
Miljø, at Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget godkender forslag til
retningslinjetemaet ”klimatilpasning”.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.
at forslag til retningslinjetemaet ”klimatilpasning” godkendes.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:
Godkendt.
8. Kommuneplan 17 - forslag til retningslinjetemaet FRITID (B)
8. Kommuneplan 17 - forslag til retningslinjetemaet FRITID (B)
Sagsnr.: 330-2016-39609 Dok.nr.: 330-2016-406896 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget skal beslutte, om forslag
til retningslinjetemaet ”fritid” kan godkendes.
Baggrund
Med planstrategiens endelige vedtagelse den 27. juni 2016
blev det besluttet, at der skal gennemføres en delvis revision af
kommuneplanen.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget godkendte på møde den 8.
august 2016 proces og tidsplan for Kommuneplan 2017.
Der er i juni 2016 indgået aftale mellem regeringen og et
flertal i Folketinget om Danmark i bedre balance, som giver nye muligheder i
forhold til planlægning i bl.a. landdistrikterne, i kystnærhedszonen, inden for
detailhandel og nye udlæg til bolig og erhverv. Aftalen danner grundlag for den
nye planlov, som forventes i januar 2017. De ændringer der foretages i
Kommuneplan 2017 på baggrund af aftalen, forudsætter, at ny planlov vedtages i
januar 2017. Indtil da gælder de statslige interesser for kommuneplanlægning
udsendt i december 2015.
Desuden er der vedtaget ny lovgivning, og internt i kommunen
er der vedtaget planer og strategier.
Retningslinjerne, som beskriver principperne for
arealanvendelse i kommunen, revideres med udgangspunkt i disse nye forhold.
Kommuneplanens retningslinjer er inddelt i 12 temaer. Denne
sagsfremstilling behandler temaet ”fritid”. Under temaet ”fritid” hører
retningslinjer for:
- Friluftsliv
ved vandet
- Golfbaner
- Kolonihaver
- Naturskoler
- Stier
- Støjende
fritidsanlæg
Der er ikke vedtaget interne strategier eller planer, der
vil påvirke retningslinjerne. Den nye planlov giver ikke anledning til nye
muligheder inden for retningslinjerne.
Ved gennemgang af ovenstående retningslinjer foreslår Center
for Teknik og Miljø følgende ændringer i forhold til Kommuneplan 2013:
Friluftsliv ved vandet
Der er foretaget ændring af rækkefølge på retningslinjerne
samt sproglige tilretninger. Redegørelsen er omskrevet, så den passer til
nuværende situation, og der er tilføjet et kortbilag, der viser de kommunale
strande.
Golfbaner
Mindre sproglige tilretninger.
Kolonihaver
Redegørelsen er rettet i forhold til de statslige udmeldinger;
det er ikke længere et krav, at Slagelse Kommune gennem lokalplanlægning skal
sikre udlæg til bynære kolonihaver.
Naturskoler
Der er tilføjet et afsnit under redegørelsen om nogle af de
tilbud, naturskolerne kan tilbyde.
Stier
Retningslinjerne er blevet rettet til i forhold til indhold
i stiplanen, som blev vedtaget som tillæg til Kommuneplan 2013 og som også
indgår som del af Kommuneplan 2017. Der er tilføjet et nyt afsnit til
redegørelsen, der siger, at der kan udarbejdes en mere detaljeret stiplan i
samarbejde med relevante interessenter.
Støjende fritidsanlæg
En enkelt retningslinje udgår, da den fremgår to gange.
Mindre tilretning i redegørelsen.
De foreslåede rettelser til ovenstående retningslinjer kan
ses i bilag 1.
Retligt
grundlag
Planlovens bestemmelser om kommuneplanlægning (kapitel 4)
samt oversigt over de statslige interesser i kommuneplanlægningen 2017.
Handlemuligheder
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge at godkende
forslag til retningslinjetemaet ”fritid”.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge at komme med
ændringer til forslag til retningslinjetemaet ”fritid”.
Vurdering
Teksten under ”stier” er rettet til, så der er
overensstemmelse med stiplanen. De andre mindre tilretninger under de øvrige
emner er foretaget på baggrund af, hvad der er sket, siden Kommuneplan 2013
blev vedtaget.
Der er i Kommuneplan 17 ikke udlagt nye arealer til nye
kolonihaveområder, idet der ikke vurderes at være behov for flere arealer.
Center for Teknik og Miljø vurderer, at revisionen af de
enkelte retningslinjetemaer ikke er så væsentlige, at de skal miljøvurderes i
forbindelse med miljøvurderingen af Kommuneplan 2017.
På baggrund af ovenstående anbefaler Center for Teknik og
Miljø, at Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget godkender forslag til
retningslinjetemaet ”fritid”.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.
at forslag til retningslinjetemaet ”fritid” godkendes.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:
Godkendt.
9. Gedehavevej 68 4230 - nedrivning (B)
9. Gedehavevej 68 4230 - nedrivning (B)
Sagsnr.: 330-2016-37486 Dok.nr.: 330-2016-367937 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan-
og Miljøudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til en konkret ansøgning om
nedrivning af en bevaringsværdig bebyggelse på adressen, Gedehavevej 68, 4230
Skælskør.
Baggrund
Ejeren af ejendommen har søgt om nedrivning af en del af
bebyggelsen i alt 207m2, grundet bygningens meget dårlige
stand. Bebyggelsen der søges nedrevet fremgår med gult på vedlagte bilag. Der
er ingen planer om at genopføre bebyggelse.
Ejendommen er ikke omfattet af lokalplan og ligger i
landzone. Bevaringsbestemmelserne er registeret som en del af Kommuneatlasset
for Gl. Skælskør Kommune og bevaringsbestemmelserne er overført til Slots og
Kulturarvsstyrelsens register med bevaringsværdi 4. Dette betyder, at
bygningen efter kommunens vurdering er bevaringsværdig, jf. kommuneplanens bestemmelser
om bevaringsværdige bygninger. Sagen skal derfor behandles i udvalget, da
udvalget tidligere har bedt om at få forelagt alle sager om nedrivning af
bevaringsværdige bygninger.
Sagen har været sendt til naboorientering og er annonceret
via kommunens hjemmeside d. 6. juli 2016, jf. § 18 i Lov om bygningsfredning og
Kulturmiljøer.
Der er i forbindelse med høring og annoncering indkommet en
indsigelse fra Bevaringsforeningen for Slagelse Omegn (vedlagt). Det angives
bl.a. at ejendommen efter nedrivning ikke vil fremstå intakt som en naturlig
del af grunden og eksisterende omgivelser.
Retligt
grundlag
Bygningsreglements kap. 1.7. om nedrivning af bebyggelse,
jf. byggelovens § 16.
Planlovens § 14, der giver kommunen mulighed for at nedlægge
forbud mod nedrivning.
Ved en generel administrativ fejl blev mange af de
bevaringsværdige bygninger (værdi 3-4) fra Skælskør ikke direkte nævnt i
kommuneplanen 2013, hvorfor ejendommen ikke er omfattet af Lov om
bygningsfredning og Kulturmiljøer. Fejlen forventes at blive rettet i
kommuneplanen 2017.
Handlemuligheder
1. Udvalget kan
godkende nedrivningen
2. Udvalget kan
nedlægge forbud mod nedrivning jf. planlovens § 14. Forbuddet gælder i et år og
giver kommunen mulighed for at udarbejde en bevarende lokalplan for ejendommen.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø anbefaler, at der meddeles
godkendelse til nedrivning som ansøgt, til en del af bebyggelsen på i alt 207m2.
Ejendommen er beliggende i landzone med ca. 250m til
nærmeste nabo og ændringerne vurderes at have begrænset indvirkning på
omgivelserne, som dog tillige omfatter sejlende igennem Skælskør fjord.
Ejendommen er med sin bevaringsværdig 4 i en kategori, hvor
bygningens i kraft af sin arkitektur og håndværksmæssige udførelse er
fremtrædende eksempel inden for sin slags. Dog vurderer administrationen ikke,
at de aktuelle bevaringshensyn kan retfærdiggøre det ressourcestærk det kræver,
at udarbejde en ny bevarende lokalplan for en enkelt ejendom.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller
1.
at der meddeles godkendelse til nedrivningen af en del af bebyggelsen på i
alt 207m2.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:
Godkendt.
Der ønskes en orientering om kommuneplanatlas og
nedrivningspuljen på et af de næstkommende udvalgsmøder.
10. Forlængelse af samarbejdsaftale med SK Forsyning A/S om Energitjek Slagelse (B)
10. Forlængelse af samarbejdsaftale med SK Forsyning A/S om Energitjek Slagelse (B)
Sagsnr.: 330-2012-110834 Dok.nr.: 330-2016-470844 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Slagelse Kommune og SK Forsyning A/S indgik i 2013 en
samarbejdsaftale om Energitjek Slagelse (energivejledning til borgere). Aftalen
udløb i maj 2016. Det skal besluttes, om samarbejdsaftalen i justeret form skal
forlænges frem til udgangen af 2017.
Baggrund
Slagelse Kommune og SK Forsyning
A/S indgik i 2013 en samarbejdsaftale om at tilbyde gratis
energivejledning/-rådgivning til borgere i Slagelse Kommune. Ordningen går
under navnet ”Energitjek Slagelse”, og blev lanceret i maj 2014. Det
overordnede formål har været at fremme energibesparelser og derigennem
indirekte stimulere grønne jobs og vækst for ikke mindst det lokale
erhvervsliv.
Borgerne har gennem ordningen
haft mulighed for - uden betaling - at få vejledning om energibesparelser.
Enten i form af overordnet, almen energivejledning, fx telefonisk eller ved at
møde op i Energirådgivningscenteret eller gennem mere specifik vejledning, hvor
en energivejleder gennemgår boligen for mulige energibesparelser. Aftalen var
2-årig og udløb i maj 2016.
SK Forsyning A/S har valgt (og
på egen risiko) at køre ordningen videre på ”lavt blus”, indtil der er taget
politisk stilling til, om ordningen skal forlænges.
Erfaringer fra ”Energitjek
Slagelse”
523 borgere har haft besøg af Energitjek Slagelse. Målet i
samarbejdsaftalen var, at der skulle gennemføres 300-400 energitjek.
Energivejledernes besøg har geografisk været godt spredt ud
over kommunen. Indtil nu har ca. en 1/3 del af energitjekkene ført til, at
boligejerne har foretaget større eller mindre energirenoveringer, og der er
indhentet energibesparelser på 1,9 mio. kWh.
De fleste sager tager i gennemsnit ca. 1 år, dvs. fra
energitjekket er udført til at boligejeren har indhentet tilbud og gennemført
renoveringen. Der er på nuværende tidspunkt igangsat og planlagt investeringer
for over 37 mio. kr. En ”tommelfingerregel” siger, at for hver gang der
investeres 1 mio. kr. i renovering, skaber det 1,43 årsværk i direkte
beskæftigelse. En del af renoveringerne udføres som ”gør det selv”. Vi vurderer
på baggrund af ovenstående, at beskæftigelseseffekten af Energitjek Slagelse
har været i størrelsesordenen 40-45 direkte årsværk.
Slagelse Kommunes andel til finansiering af Energitjek
Slagelse har været 1,2 mio. kr.
Det er vores og SK Forsyning A/S opfattelse, at borgerne har
været yderst tilfredse for tilbuddet. Især har borgerne givet udtryk for, at
vejledernes tilbud om at fungere som sparringspartner, når
renoveringsprojekterne skal sættes i gang, er en stor hjælp. Borgerne sætter
stor pris på, at vejledningen er uvildig, og at den foregår i ”øjenhøjde”.
Grøn Fornuft-udvalget har udpeget ”energirenovering af
private boliger” som ét af deres fokusområder. Udvalget anbefaler, at
Energitjek Slagelse fortsætter efter maj 2016, og at ordningen fortsat
forankres i SK Forsyning A/S. Udvalget anbefaler, at ordningen videreføres på
lidt ændret vilkår, således at ordningen fremadrettet primært fokuserer på
boliger beliggende uden for kollektiv varmeforsyning.
Vi foreslår på baggrund af de
gode resultater og anbefaling fra Grøn Fornuft-udvalget, at det hidtidige
samarbejde videreføres, dog med mindre ændringer.
Hovedindhold i aftalen:
- Kommunens
borgere tilbydes gennem ”Energitjek Slagelse” gratis
energivejledning/-rådgivning. Ordningen forankres i et
”energirådgivningscenter”, beliggende i SK Forsyning A/S hovedkontor, p.t.
Lilleøvej 3 i Korsør.
- Kommunen
afholder udgifter for den del af Energitjek Slagelse, som kommunen har hjemmel
til at varetage, dvs. generel almen vejledning af borgere og foreninger,
markedsføring af Energitjek mv. Opgaven outsources til SK Forsyning
- SK
Forsyning A/S tilbyder gratis, individuel energirådgivning til private
boligejere i form et energitjek af boligen samt efterfølgende sparring og
vejledning.
- Ordningen
dækker perioden 1. maj 2016 – 31. december 2017
- Kommunen
betaler i alt op til 600.000 kr. til SK Forsyning A/S til løsning af kommunens
forpligtelser i henhold til aftalen.
Samarbejdsaftalen er vedlagt i
bilag.
De væsentligste ændringer i forhold
til den tidligere aftale:
Der lægges op til, at kommunen i
den nye aftaleperiode bidrager med et mindre beløb (400.000 kr./år i stedet for
600.000 kr./år). Det betyder, at den samlede Energitjek indsats reduceres.
Markedsføringsindsatsen styrkes overfor
boliger beliggende i områder med olie- og naturgas samt boliger beliggende i
det åbne land.
Det forventes, at de muligvis
kommer nogle ændringer i forsyningsselskabernes energispareforpligtelse. Derfor
er der i aftalen indbygget en mulighed for, at parterne kan opsige aftalen med
3 måneders varsel, begrundet i væsentlige lovgivningsmæssige ændringer.
Retligt
grundlag
Kommunen har i henhold til kommunalfuldmagten mulighed for
at yde almen vejledning til kommunens borgere. Kommunen har ikke hjemmel til at
yde specifik rådgivning til den enkelte borger. SK Forsyning A/S kan i henhold
til el- og varmeforsyningsloven påtage sig denne rolle.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge:
- at tiltræde samarbejdsaftalen
- at der skal forhandles videre
med SK Forsyning A/S om andre vilkår. Udvalget kan herunder blandt andet vælge
at afsætte færre eller flere midler til at understøtte Energitjek Slagelse.
- ikke at tiltræde en
samarbejdsaftale med SK Forsyning A/S
Vurdering
Erfaringer fra de to første år med Energitjek Slagelse
viser, at der er stor interesse og efterspørgsel blandt boligejere om at få
gennemført et Energitjek. Borgerne har været glade for tilbuddet, og SK
Forsyning har kun fået positiv feedback fra kunderne. En forlængelse af
Energitjek Slagelse vil betyde et (fortsat) øget serviceniveau for kommunens
borgere.
Ordningen har indtil nu generet betydelige energibesparelser
og øget beskæftigelse inden for energirenovering. Det er vores vurdering, at
der fortsat er store potentialer i energibesparelser i kommunens private
boligmasse.
SK Forsyning A/S har ligeledes en interesse i at forlænge
aftalen. For SK Forsyning A/S har aftalen medført en mere fokuseret indsats på
energispareindsatsen ”i bredden” (den private bolig). Herudover bidrager
aftalen til en eksponering af SK Forsyning A/S som en mere helstøbt
energivirksomhed, med tilbud der ligger udover basisleverancen af el og varme. Endelig
bidrager aftalen i høj grad til opfyldelse af SK Forsyning A/S koncernstrategi
på miljøområdet og som aktiv medspiller i lokalområdet.
Der lægges i aftalen op til, at
kommunen bidrager med i alt 600.000 kr. i den nye aftaleperiode, hvilket er en
reduktion på omkring 30 % i forhold den forrige periode. Der er vores
vurdering, at vi med dette bidrag fortsat vil kunne opretholde en fornuftig og
fokuseret indsats på området. Et mindre beløb vil efter vores vurdering svække
ordningen væsentligt og betyde, at SK Forsyning tilsvarende vil målrette deres
indsats mod andre målgrupper end private boliger. Vælger kommunen at tilføre
flere midler til Energitjek Slagelse end foreslået i aftalen vil SK Forsyning
tilsvarende øge deres fokus og indsats over for på det private boligsegment.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Opgaven med generel/almen vejledning af borgere mv.
outsources til SK Forsyning A/S, og midlerne skal bruges til at varetage denne
opgave.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget har den 7. marts 2016
under behandling af et sagspunkt vedrørende disponering af klimamidlerne i 2016
godkendt, at der reserveres 200.000 kr. til fortsættelse af ordningen i 2016.
Der blev på det tidspunkt ikke taget stilling til klimamidler for 2017.
Det foreslås, at ordningen i 2016 og 2017 på hhv. 200.000
kr. og 400.000 kr. finansieres af driftsmidlerne til klima.
Konsekvenser
for andre udvalg
Energitjek Slagelse er med til at fremme energirenoveringer
hos private og dermed bidrage til at skabe øget vækst og beskæftigelse – i tråd
med kommunens overordnede vision om at skabe øget vækst gennem blandt andet
bosætning og erhvervsudvikling.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.
at vedlagte samarbejdsaftale med SK Forsyning A/S om Energitjek Slagelse
tiltrædes
2.
at Samarbejdsaftalen finansieres af driftsmidler til klima
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:
Godkendt, idet udvalget ønsker at bevare det nuværende
aktivitetsniveau.
11. Etablering af kunstig revstruktur (B)
11. Etablering af kunstig revstruktur (B)
Sagsnr.: 330-2011-208651 Dok.nr.: 330-2016-464439 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan-, og Miljøudvalget
Beslutningstema
Det skal besluttes, om Slagelse Kommune skal deltage i et
forskningsprojekt med etablering af en kunstig revstruktur ved Slagelse
Kommunes kyst.
Baggrund
Forskningsinstituttet NIVA Danmark har tilbudt Slagelse
kommune at deltage i et forsknings- og udviklingsprojekt (F&U) med etablering
af en kunstig revstruktur ved kysten. Slagelse Kommune har tidligere
samarbejdet med NIVA Danmark om identifikation af potentielt velegnede områder
for etablering af rev i de sydøstlige dele af Storebælt.
Projektet indeholder et 3-årigt undersøgelsesprogram, hvor
der 2-3 gange pr. år foretages besigtigelse af revstrukturen for at følge
etableringen og udviklingen af hårdbundsfauna og makroalger. Det forventes, at
Københavns Universitet deltager i projektet med fiskeundersøgelser.
Den kunstige revstruktur består af en betonkerne (cylinder)
fyldt med sten. Ud fra denne stikker en mængde cirkulære plastrør i forskellige
dimensioner (billeder - bilag 1). Revstrukturen vejer ved udsætning (med sten i
kernen) totalt 8 ton. Revet kan tages op og flyttes, hvis lokaliteten skal
bruges til andre formål.
Revstrukturen placeres tæt ved kysten på 3-5 meters dybde,
hvor det således vil være muligt ved snorkeldykning at se revstrukturen og
følge udviklingen.
Det er ikke besluttet præcis, hvor revstrukturen skal
placeres, da dette afhænger af, hvilke krav F&U-projektet og
Kystdirektoratet har til placeringen. Administrationen vil dog arbejder for, at
revstrukturen placeres så tæt på Færgehavnen som muligt, for at opnå en
synergieffekt i forhold til kommende projekter i området. Når projektet er
afsluttet, vil revstrukturen som udgangspunkt blive liggende permanent.
Det forventes, at projektet kan igangsættes med
projektansøgninger i oktober 2016, og at revstrukturen kan lægges ud primo
2017.
Der laves en årlig rapportering af undersøgelserne og en
slutrapport efter 3-4 år. Desuden vil der blive udarbejdet 1-2 videnskabelige
artikler.
Det forventes, at involvere lokale dykkerklubber i
projektet. De kan fungere som lokale observatører, der løbende kan rapportere
til projektet, hvis der f.eks. skulle ske noget uforudset med revstrukturen.
Retligt
grundlag
Udlægningen af revstrukturen kræver tilladelse efter
Kystbeskyttelseslovens § 16a og meddeles af Kystdirektoratet.
Der stilles muligvis krav om søopmåling, hvilket kræver
tilladelse fra Geodatastyrelsen.
Der kan ligeledes stilles krav om afmærkning af
revstrukturen, hvilket kræver tilladelse fra Søfartsstyrelsen.
Eventuel fiskeriforbud ved revstrukturen i undersøgelsesperioden
kræver tilladelse fra NaturErhvervstyrelsen.
Handlemuligheder
1. Erhvervs-, Plan-
og Miljøudvalget kan vælge at godkende deltagelsen i projektet, hvorefter
projektet igangsættes med ansøgninger.
2. Erhvervs-, Plan-
og Miljøudvalget kan vælge at afvise projektet. Det vil ikke få økonomiske
eller politiske konsekvenser.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø anbefaler, at projektet
igangsættes. Projektet er i tråd med de ønsker, der er for området ved
Færgehavnen og kommunens kyster generelt med vandsport og marin turisme.
Projektet vil endvidere give Slagelse kommune positiv omtale i medierne.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
NIVA Danmark forventer at finansiere undersøgelser og
rapportering med ca. 300.000 kr./årligt. Her ud over vil Københavns Universitet
selv finansiere fiskeundersøgelserne.
Slagelse Kommunes økonomiske bidrag er investering i køb,
udlægning og eventuel afmærkning af en revstruktur, som beløber sig til
maksimalt 150.000 kr. excl. moms Dette er engangsudgift, da der efterfølgende
ikke er driftsudgifter.
Slagelse Kommune vil også stå for ansøgningen til
Kystdirektoratet, hvor NIVA Danmark hjælper med det tekniske (dette er
indeholdt i de 150.000 kr.).
Center for Teknik og Miljø forventer at kunne finde de
150.000 kr. inden for eget budget.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen konsekvenser for andre udvalg.
Hvis revstrukturen placeres tæt ved Færgehavnen
involveres/orienteres § 17, stk. 4 udvalget ”Korsør – Byen møder vandet” om
projektet. Herudover vil også projekt ”Kyst- og naturturisme” blive
involvere/orienteret.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.
at Slagelse Kommune deltager i forskningsprojektet med etablering af en
kunstig revstruktur.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:
Godkendt.
12. Forslag til regulativ for Lillevangsrenden (B)
12. Forslag til regulativ for Lillevangsrenden (B)
Sagsnr.: 330-2016-26269 Dok.nr.: 330-2016-467750 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget skal tage stilling til om
forslag til regulativ for Lillevangsrenden skal sendes i 8 ugers offentlig
høring.
Baggrund
Slagelse Kommune er i gang med en revision af regulativerne
for de offentlige vandløb.
Der er udarbejdet et forslag til nyt regulativ for
Lillevangsrenden. Forslag til regulativ for Lillevangsrenden 2016 er vedlagt
som bilag 1. Redegørelse, længdeprofil mv er tilknyttet regulativet som bilag
til dette.
Forud for udarbejdelsen af regulativforslaget, blev der den
12. maj 2016 afholdt lodsejermøde. På dette møde blev lodsejerne orienteret om
processen og de overordnede principper for revisionen. Mødet gav mulighed for
en generel drøftelse af vandløbet.
Den rørlagte del af Lillevangsrenden er blevet omlagt i
forbindelse med etableringen af Vestmotorvejen i begyndelsen af 1990’erne.
Omlægningen er indarbejdet i det nye regulativ.
Væsentlige ændringer
De væsentligste ændringer i forslag til regulativ for
Lillevangsrenden i forhold til det gældende regulativ er, at:
· Regulativet ændres fra at have geometrisk skikkelse til teoretisk
skikkelse.
· Den teoretiske skikkelse er fastlagt på baggrund af det tidligere
regulativs geometriske skikkelse, bortset fra den rørlagte strækning i st.
1470-1785, hvor der er taget udgangspunkt i vandløbets faktiske forhold på
baggrund af opmålingen fra 2016.
· Ud over den sædvanlige, årlige strømrendeskæring, indføres
brinkskæring og hårdere bekæmpelse af stivstænglet vegetation.
Der er foretaget en justering i vandløbets stationering og topografiske
opland, samt fastlagt afstrømningsværdier og manningtal. Derudover har mange af
regulativets bestemmelser fået ændret ordlyd, uden væsentlig indholdsmæssige
ændringer.
I redegørelsen til regulativet er ændringerne nærmere
beskrevet og der er redegjort for konsekvenserne af ændringerne.
Videre proces
Forslag til regulativ med tilhørende bilag skal sendes i 8
ugers offentlig høring. I den forbindelse bliver lodsejerne også hørt.
Eventuelle bemærkninger og indsigelser behandles, og der udarbejdes et endeligt
regulativ. Herefter skal udvalget vedtage regulativet. Regulativet
offentliggøres med 4 ugers klagefrist. Regulativet træder derefter i kraft,
hvis det ikke er blevet påklaget.
Retligt
grundlag
Vandløbslovens § 12, samt bekendtgørelse nr. 1830 af 16.
december 2015 om regulativer for offentlige vandløb.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at sende forslag til regulativ for
Lillevangsrenden i 8 ugers offentlig høring. Alternativt kan udvalget vælge, at
Center for Teknik og Miljø skal udarbejde et nyt forslag til regulativ.
Vurdering
Det fremlagte forslag bygger på de vedtagne principper for
revisionen, et godt møde med lodsejere og et konstruktivt samarbejde med
Vandsynsrådet. Center for Teknik og Miljø vurderer, at det fremlagte forslag er
et afbalanceret regulativ, der tilgodeser de interesser, der knytter sig til
vandløbet.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.
at Forslag til regulativ for Lillevangsrenden sendes i 8 ugers offentlig
høring.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:
Godkendt.
13. Muligt nyt projekt for særlige levesteder for truede padder. Projekt 2017-2019 (B)
13. Muligt nyt projekt for særlige levesteder for truede padder. Projekt 2017-2019 (B)
Sagsnr.: 330-2016-47998 Dok.nr.: 330-2016-471776 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Ved at pulje bidrag fra Miljø og Fødevareministeriet (1,1
mio. er bevilliget fra landdistriktsprogrammet) og fra 5 kommuner er det muligt
at ansøge naturfonde om medfinansiering af projektet ”Særlige levesteder for truede
padder”. Der søges hos Den Danske Naturfond og 15. juni Fonden.
Slagelse kommune skal for at indgå prioritere et beløb af
driftsbudgettet for natur i 2017-2019.
Baggrund
Slagelse Kommune har fået mulighed for at være med i et
tværkommunalt projekt ”Særlige levesteder for bilag IV arter 2017-2019.
Projektet ledes af Vanas Aps. ved Thomas Møller og de øvrige kommuner er Vejen,
Billund, Kalundborg og Sorø.
Formålet med projektet er at skabe ny og forbedre
eksisterende levesteder for de særligt truede bilag IV-arter. Dette projekt har
særligt fokus på padder. Projektet etablerer nye vandhuller og oprenser
eksisterende, skaber overvintringsmuligheder i form af stendiger etc. Bilag
IV-arter, er arter som er særligt beskyttede af EU´s naturdirektiver og i
Slagelse kommune vil der især være fokus på stor vandsalamander, klokkefrø,
løvfrø, spidssnudet frø, strandtudse og grønbroget tudse. Flere af indsatserne
vil også skabe bedre forhold for øvrige bilag IV-arter som flagermus og
markfirben.
Projektet dækker dele af de årlige driftsopgaver, som udføres
i Center for Teknik og Miljø som led i Slagelse Kommunes Naturkvalitetsplanen
og understøtter Kommuneplan 2013’s retningslinje 9.6 Naturnetværk. Projektet
vil genskabe flere egnede levesteder både i kerneområder og spredningskorridorer,
hvor dyrene kan yngle og opholde sig samt give dem mulighed for at sprede sig
til nye områder. Naturkvalitetsplanen danner grundlag for den løbende prioritering
af Kommunens indsats med naturpleje og naturgenopretning.
For padder bygger Naturkvalitetsplanen især på at skabe
ynglevandhuller og få etableret græsning omkring disse. Tillægget til planen
bygger på at skabe spredningskorridorer mellem kommunens større naturområde.
Projektet udbygger videre på tidligere projekter som Natur-
og Miljøprojekt ”Omø og Natura 2000”, Semiaquatic-LIFE, hvor Slagelse kommune
har fået tilført eksterne midler til en øget indsats. Projektet bygger, som
alle de øvrige naturprojekter, på frivillige aftaler med lodsejere.
En evt. medfinansiering fra fondene fordeles forholdsmæssigt
i forhold til det kommunale økonomiske engagement. Ved positivt tilsagn fra
begge fonde vil Slagelse Kommune ved at prioritere 3 x 150.000 kr. kunne få et
fondsbidrag oven i på i alt 1.325.000 kr. Både de 3 x 150.000 kr. og
fondsbidraget vil blive brugt til indsatser i Slagelse Kommune, således at det
samlede projektbudget kan komme op på i alt 1.775.000 kr.
Retligt
grundlag
Projektet er ikke lovpligtigt men understøtter i nærområdet
indsatser i Natura 2000 plan og Natura 2000 handleplan.
Handlemuligheder
Ved deltagelse kan vi indgå i projektet på tre forskellige
økonomiske niveauer:
50.000/år, 100.000/år, 150.000/år.
Udvalget kan vælge ikke at deltage.
Vurdering
Slagelse kommune får ved en positivt fondstilsagn mulighed
for at skaffe størst mulig medfinansiering ved at vælge et bidrag på 150.000
kr./år, hvilket er en beløbsstørrelse som vi alligevel årligt anvender på den
sædvanlige naturindsat i kommunen.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
150.000 kr. af det eksisterende driftsbudget for natur
prioriteres til projektet i 2017-2019.
Der skal ikke afsættes midler til afledt drift, men eventuel
mindre udgifter vil blive afholdt af det eksisterende budget, på linje med den
opfølgning, som sker på kommunens øvrige naturprojekter.
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Bevillingsønske | |||||
Drift | |||||
Anlæg | |||||
Afledt drift | |||||
Finansiering | |||||
Afsat rådighedsbeløb | |||||
Kassen |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.
at Slagelse kommune går med i projektet ved at prioritere 150.000 kr./år af
driftsbudgettet for 2017-2019.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:
Godkendt.
14. Godkendelse af Harrested Å projekter (B)
14. Godkendelse af Harrested Å projekter (B)
Sagsnr.: 330-2015-95325 Dok.nr.: 330-2016-458938 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Erhvervs-, Plan- og
Miljøudvalget godkendte på udvalgsmødet d. 11. januar 2016, at Center for
Teknik og Miljø igangsatte projektering og borgerinddragelse af et helhedsorienteret
projekt i Harrested Å, bestående af delprojekterne ”Restaurering af Harrested
Å”, ”Harrested Eng” og ”harrested sø”. Harrested projektet skal understøtte
Spildevandsplanen, Klimatilpasningsplanen og statens vandområdeplaner. Som det
fremgår af indstilling d. 11. januar 2016 i sagen, er planen, at gennemføre de
tre projekter inden 2018. I denne indstilling skal udvalget tage stilling til
de to første dele af projektet, ”Harrested Å” og ”Harrested Eng”. Den sidste
etape af helhedsprojektet med arbejdstitlen ”Harrested Sø” behandles særskilt,
når der forligger et udarbejdet projekt i samarbejde med lodsejerne.
Projektet består af følgende
delelementer:
Restaurering
af Harrested Å, se
bilag ”Harrested Å restaureringsprojekt 2016”, sigter mod at forbedre de
fysiske forhold i vandløbet. Vandløbet er udpeget i spildevandsplanen som et af
de vandløb, hvor Slagelse Kommune vil forsøge at forbedre tilstanden ved hjælp
af fysiske tiltag, fremfor at give påbud om forbedret spildevandsrensning. Det
forventes, at indsatsen kan forbedre vandløbstilstanden og derved opnå den
ønskede målsætning. Målet er at god natur og fornuftig spildevandshåndtering
går ”hånd i hånd”.
Harrested Eng, se bilag ”Harrested Eng”, vil tilbageholde
vand og vil være med til at nedsætte risikoen for oversvømmelse langs arealerne
ved både Harrested Å og Seerdrup Å. Projektet vil samtidigt nedsætte
sedimentvandringen i meget stor grad og naturligt vil virke som ”naturlige”
renseanlæg for både næringsstoffer og organisk materiale fra spildevand og
lignende. Det vil derfor også være med til at sikre god økologisk tilstand i
vandløbet.
Begge projekter gennemføres frivilligt og i samarbejde med
lodsejerne.
Projekterne er inden høring
aftalt i dialog med lodsejerne og Vandsynsrådet er orienteret. Der er derfor
kun indkommet få høringssvar. Høringssvarene omhandlede mindre tilretninger som
ikke giver anledning til generelle ændringer i projekterne. De to projekter
andrager i alt 1,6 mill. kr. ud af samlede forventet investering på ca. 5 mill.
kr. over 3 år, hvor Harrested Sø også indgår.
Hvis udvalget godkender
forslaget, skal projekterne annonceres med 4 ugers klagefrist i hht.
vandløbsloven. I samme periode skal der også opnås landzonetilladelse og
indhentes en § 3 dispensation efter naturbeskyttelsesloven.
Retligt
grundlag:
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vedtage, at udvalget
godkender og gennemfører restaurering af Harrested Å og Harrested Eng
projekterne. Alternativt kan udvalget vælge, at Center for Teknik og Miljø skal
udarbejde nye forslag. Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan også vedtage, at
projekterne ikke gennemføres.
Vurdering
Center for Teknik- og Miljø anbefaler, at Erhvervs-, Plan-
og Miljøudvalget giver mulighed for, at vandrammemidlerne kan få anvendelse i gennemførsel
af projekterne restaurering af Harrested Å og Harrested Eng, hvor klima,
spildevand og målopfyldelse i vandløbene indarbejdes og løses.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Center for Teknik og Miljø har
estimeret udgiften til de to projekter til i alt 1,6 mill. kr. som afholdes af
indeværende års budgetramme på 2,5 mill. kr. Midler som ikke anvendes i 2016
forventes overført til 2017. Det forventes, at de løbende driftsudgifter vil
blive i størrelsesordenen 10.000 - 15.000 kr. årligt.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.
at projekterne ”Restaurering af Harrested Å” og ”Harrested Eng” godkendes.
2.
at Center for Teknik og Miljø bemyndiges til at gennemføre projekterne
indenfor en samlet ramme på 1,6 mill. kr.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:
Godkendt.
15. Pressemeddelelse (B)
15. Pressemeddelelse (B)
Sagsnr.: 330-2013-114099 Dok.nr.: 330-2016-466012 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget ønsker, at følgende
offentliggøres ved udarbejdelse af pressemeddelelse.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:
Udvalget ønsker en pressemeddelelse på punkt 10:
"Energitjek Slagelse", punkt 11: "Etablering af kunstig
revstruktur og punkt 14: "Godkendelse af Harrested Å projekter".
16. Eventuelt (D)
16. Eventuelt (D)
Sagsnr.: 330-2013-114099 Dok.nr.: 330-2016-466018 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:
Ingen bemærkninger.