19. Væksttiltag for Energiklynge - orientering om arbejdet og beslutning om anvendelse af klimamidler til udvikling af Energiklynge (O/B)
19.   Væksttiltag for Energiklynge - orientering om arbejdet og beslutning
 om anvendelse af klimamidler til udvikling af Energiklynge (O/B)
Sagsnr.: 330-2016-67939               Dok.nr.: 330-2016-546903                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget  
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget orienteres om status på
 arbejdet med væksttiltaget Energiklynge og de aktiviteter, som administrationen
 vurderer, bør igangsættes her og nu.
I forlængelse af ovenstående bedes Erhvervs-, Plan- og
 Miljøudvalget endvidere godkende anvendelse af midler fra klimabudgettet 2016
 til at understøtte elementer af udviklingen af Energiklyngen i indeværende år.
Baggrund
Energiklynge er en del af Slagelse Kommunes væksttiltag –
 formuleret i vækststrategien ”Vækst i balance”. Økonomiudvalget har ved dette
 væksttiltag, som ved de øvrige væksttiltag, godkendt kommissorium, herunder
 organiseringen. I forlængelse af dette, er der etableret en styregruppe for
 Energiklynge med deltagelse af SK Forsyning, Slagelse Erhvervscenter og
 Slagelse Kommune. Slagelse Kommune er projektejer. Projektledelsen varetages af
 Slagelse Erhvervscenter.
Udviklingsarbejdet med Energiklynge er politisk forankret i
 Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget og indgår i afrapporteringen omkring Vækst i
 balance, når der afrapporteres til Økonomiudvalget.
Udvikling af energiklynge er et erhvervsudviklingstiltag med
 energibranchen og viden som omdrejningspunktet. Målet med Energiklynge er at
 skabe et fagligt miljø, der kan tiltrække virksomheder inden for energiområdet
 og dermed skabe lokale jobs og vækst inden for denne ”sektor”.  Udvikling af
 Energiklyngen søges koblet til uddannelses- og forskningsinstitutioner med
 henblik på at skabe praktik/jobmuligheder for studerende og for at styrke
 muligheder for undervisning i eksperimenterende læringsmiljøer.
Der er på flere fronter arbejdet med en række tiltag, som alle
 understøtter udviklingen af Energiklyngen, herunder: 
 
·  § 17.4-udvalget Grøn Fornuft har udviklet to forslag til at skabe
 merværdi med afsæt i etablering af SK Forsynings halmvarmeværk på Halsskov;
 EnergiPark Korsør og Energi- og Miljø Kompetence Center (EMKC). Forslagene har
 været forelagt og drøftet på et temamøde med Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
 i april 2016. Økonomiudvalget har i juni 2016 besluttet, at der skal arbejdes
 videre med EMKC. Grøn fornuft udvalget har endvidere ved formandskabet peget på
 vigtigheden af at fastholde den viden og de relationer, der på nuværende
 tidspunkt er opnået omkring mulige fremtidige investorer i en energipark.
 Energy Universe Europe (EUE) anses som en central aktør i forhold til at
 fastholde kompetencerne.
·  Byrådet har i juni 2016 truffet beslutning om placering af EnergiPark
 Korsør, og status er at lokalplanprocessen for EnergiPark Korsør er igangsat og
 forventes endelig vedtaget i april 2017.
·  Slagelse Erhvervscenter har igangsat initiativer, der har haft
 til formål at afsøge potentialer inden for forsøgsmæssig produktion og videndeling
 med sigte på at tiltrække virksomheder og eventuelt etablere videncenter med
 kobling til erhverv og uddannelse.
·  Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget har i december 2015 bevilliget
 350.000 kr. til Slagelse Erhvervscenter til ansøgning om deltagelse i EU projekt
 om etablering af en brint tankstation til busser og 10 brintbusser i kommunen.
 Slagelse Erhvervscenter har indgået aftale med EUE om udarbejdning af
 ansøgningen, hvor det fremgår, at både Slagelse Kommune og EUE er partner i
 projektet. EUE har modtaget forhåndsgodkendelse, og der forestår nu videre
 bearbejdning og yderligere afklaringer, førend endelig godkendelse. Disse
 afklaringer skal foreligge senest medio december 2016.
·  § 17.4 Korsør - byen møder vandet har på møde den 28. august 2016
 drøftet etableringen af Energipark i Korsør og anerkender dette arbejde.
·  Der har været afholdt fælles temamøde mellem Erhvervs-, Plan- og
 Miljøudvalget og Landdistrikt -, Teknik – og Ejendomsudvalget i september 2016 omkring
 energi. Her blev der bl.a. peget på brint og teknologiudvikling, som vigtige
 områder at satse på.
En række væsentlige interessenter, der har særlig viden om
 hhv. energi og klyngeudvikling, skal medvirke til den videre udvikling af
 Energiklynge. Eksempelvis kan nævnes EUE og DTU.
Foreløbigt projekt overblik
EnergiPark Korsør udgør knudepunktet for udvikling af
 Energiklyngen. EnergiPark Korsør er betegnelsen for en klynge af
 energiproducerende virksomheder eller virksomheder, der er afledt
 heraf/relateret hertil, som placeres fysisk samlet.
Følgende delelementer bidrager til at skabe synergi omkring
 ”Energiklynge”:
1)  Erhvervs/Virksomhedsudvikling
-  Erhvervsfremme tiltag. Tiltrækning af nye virksomheder. Regionale,
 nationale og internationale virksomheder og investorer.
-  Salg af erhvervsarealer
2)  Energi- og Miljø Kompetence Center (EMKC)
Videreudvikling af ideen om etablering af et videns- og oplevelsescenter inden
 for energi og forsøgsproduktion. Det er oplægget, at EMKC kunne
 placeres fysisk i EnergiPark Korsør for at opnå synergi og tilgængelighed til
 virksomhederne i området. Idéen er inspireret af et formidlingscenter i
 Nordtyskland. Et center som dette kan rumme udstilling af nye teknologier,
 formidlingsaktiviteter, hands-on oplevelser, skoletjeneste, kursusaktiviteter-
 og faciliteter med særlig teknologier, iværksættermiljøer mv. Det er
 intentionen, at etableringen og brugen af centeret skal ske i samspil mellem
 erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner mhp, at formidle kompetencer, danne
 netværk og dele viden. Afklaring af idé og potentialer i en dansk kontekst
 forestår.
 
3)  Halmvarmeværket
 SK Forsyning forventer at opføre et 11,5 MW halmfyret fjernvarmeværk i
 EnergiPark Korsør fra fyringssæsonen 2018/2019, der skal fjernvarmeforsyne det
 nordlige Korsør. Det er intentionen, at værket skal aftage spildvarme fra
 brintproduktionen, og at anlægget stilles til rådighed i forhold til afprøvning
 af nye teknologier mv. Derudover er det tanken/visionen, at anlægget designes
 som ”åben produktionen” med ”oplevelsesfacader” og en vandakkumulatortank med
 udvendige trapper, så det også kan finde anvendelse som udkigstårn. 
 
4)  Brintproduktion 
 Videreudvikling og evt. realisering af ideen etablering af
 brintproduktionsanlæg, der producerer brint baseret vedvarende strøm fra en ca.
 45-50 meter høj vindturbine, som er en ny innovativ vindteknologi fra firmaet
 SheerWind. Vindturbinen placeres ved siden af brintproduktionsanlægget.
 Anlægget producerer ”billig” brint til brinttankstationen. Overskudsvarmen fra
 produktionen leveres til halmvarmeværket.
 
 
5)  Brintbusser og brinttankstation 
Etablering
 af en brinttankstation til busser og 10 brintbusser, der skal indgå i kommunens
 kollektive trafik. Efter ansøgning fra EUE er der givet forhåndstilsagn fra EU om
 medfinansiering på 17,3 mio. kr. Der udestår en række opgaver, bl.a. at pege på
 restfinansieringen af projektet, inden en endelig aftale med EU kan indgås. Den
 lokale produktion af brint udgør et væsentlig grundlag for, at businesscasen
 for brintbusprojektet kan hænge sammen. 
Der arbejdes videre med videreudviklingen af sammenhænge og
 fremdrift af det samlede ”Energiklynge – væksttiltag”. Administrationen
 vurderer dog, at der her og nu bør sættes særligt ind i forhold til to af
 delelementerne, for at udnytte momentum:
 
·  Færdiggørelse af fase to af ansøgningen til EU omkring
 brintbusser, herunder afklaring af finansiering
·  Tiltrækning af virksomheder til EnergiPark Korsør, hvor der pt.
 er vist interesse fra konkrete virksomheder.
Opgaven med de to nævnte her og nu initiativer kan
 intensiveres, hvis der er mulighed for at tilkøbe kompetencer og ressourcer fra
 eksterne konsulenter, hvorfor det foreslås at anvende midler fra klimabudgettet
 2016.
Retligt
 grundlag
Erhvervsfremmeloven.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge:
1)  At anvende de
 reserverede midler til Energiklynge i klimabudgettet i 2016 på i alt 350.000
 kr. Administrationen disponerer midlerne, som skal anvendes til køb af ekstern
 bistand for at understøtte arbejdet med delelementerne i Energiklyngen. Det
 drejer sig om bistand til interessentkortlægning og investorprospekt og dialog
 med erhvervsliv og investorer, samt færdiggørelse af næste fase af EU ansøgning
 om brintbusser og -tankstation.
 
2)  Ikke at anvende
 midler fra klimabudgettet i 2016 til at understøtte udviklingen af
 Energiklyngen.
Vurdering
Administrationen vurderer, at
 det vil skabe værdi at tilkøbe eksterne kompetencer her og nu for at øge
 fremdriften i udviklingen af Energiklyngen, herunder at afklare
 investorparatheden og fastholde de interesserede parter, der måtte være på
 nuværende tidspunkt. Fase 2 ansøgningen omkring brintbusser bør endvidere
 udarbejdes af konsulenter, der har indsigt i fase 1 ansøgningen.
Det vurderes, at hvis der ikke
 afsættes midler i 2016 til tilkøb af eksterne kompetencer, vil det ikke være
 muligt at få færdiggjort fase to af EU-ansøgningen om brintbusser og
 –tankstation til fristen medio december, hvorefter der ikke vil være mulighed
 for at indgå i projektet.
Indenfor den næste måned
 forventes yderligere overblik over næste fase i projektet, hvorfor det anbefales,
 at udvalget igen får forelagt en sag omkring udviklingen af Energiklyngen.
Økonomiske
 og personalemæssige konsekvenser
Der er i klimabudgettet for 2016 reserveret 350.000 kr. til
 at understøtte udvikling af en Energiklynge.
I budgetforliget indgår 1 mio. kr. til at sikre de nødvendige kompetencer for
 at komme videre med udviklingen af Energiklyngen i 2017.
Konsekvenser
 for andre udvalg
Videreudvikling af Energiklyngen er et væksttiltag godkendt
 af Byrådet i forbindelse med godkendelse af Vækst i balance, og det indgår
 ligeledes i afrapporteringen til Økonomiudvalgene omkring de samlede
 væksttiltag.
Grøn Fornuft-udvalget vil blive inddraget i det videre
 arbejde med realisering af delprojekter i Energiklyngen.
Indstilling
Borger- og udviklingsdirektøren indstiller,
1.   
 at orientering om arbejdet med Energiklynge tages til efterretning
2.   
 at der i 2016 anvendes 350.000 kr. fra klimamidlerne til tilkøb af eksterne
 kompetencer mhp. at øge fremdriften i udviklingen af Energiklyngen.
3.   
 at der på november mødet fremlægges en sag omkring Energiklynge
Beslutning i Erhvervs-,
 Plan- og Miljøudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende: 
Godkendt.
Udvalget ønsker på baggrund af artikel i Ingeniøren, at få
 en vurdering af SheerWind møllen.