Forebyggelses- og Seniorudvalget (2018-2021) – Referat – 7. december 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2021-6419                   Dok.nr.: 330-2021-393245          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender dagsordenen.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. december 2021:

Fraværende: 

At 1 - Dagsordenen blev godkendt med følgende ændringer: Punkt 10 og 11 flyttes til punkt 2 og 3 og punkt 16 flyttes til punkt 4.

2. Overdragelse af strategiske dokumenter på sundheds- og ældreområdet (B)

2.     Overdragelse af strategiske dokumenter på sundheds- og ældreområdet (B)

Sagsnr.: 330-2021-87874                 Dok.nr.: 330-2021-395834          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan godkende, hvilke strategiske dokumenter for sundheds- og ældreområdet, der skal indgå i overdragelse til det nye udvalg.

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte, hvordan udvalget vil tilbyde, at de strategiske dokumenter skal overdrages til det nye udvalg.

Sagens indhold

Forebyggelses- og Seniorudvalget har i perioden 2018-2021 truffet en række beslutninger, der har skabt et strategisk udgangspunkt for sundheds- og ældreområdet i de kommende år.

Administrationen har i denne sag samlet de politikker, strategier og pejlemærker, der er blevet behandlet i Forebyggelses- og Seniorudvalget i perioden 2018-2021. Dokumenterne kan indgå som strategisk grundlag for den fremadrettede politiske prioritering indenfor udvalgets område.

Administrationen har samlet følgende dokumenter:

·       Sundhedspolitikken (bilag 1)

·       Værdighedspolitikken (bilag 2)

·       Velfærdsteknologisk strategi 2020-2023 (bilag 3)

·       Strategi for rehabilitering, omsorg og pleje – godkendt i 2017 (bilag 4)

·       Strategi for bomiljøer – godkendt i 2017 (bilag 5)

·       Strategi for boliger til ældre (bilag 6)

·       Handlingsplan for Strategi for boliger til ældre 2021-2025 (principgodkendt på udvalgsmøde den 2. november 2021 og sendt i høring) (bilag 7)

·       Demenshandleplan (bilag 8)

·       Pejlemærker og fokusmål (bilag 9)

·       KAN/SKAL-opgaver (bilag 10)

Retligt grundlag

Den Kommunale Styrelseslov.

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan godkende oplægget til hvilke strategiske dokumenter, der skal indgå i overdragelse til det nye udvalg, eller komme med ændringsforslag.

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte, om udvalget vil tilbyde, at der afholdes fysisk møde med det nye udvalg vedrørende overdragelse af strategiske dokumenter.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender oplægget til de strategiske dokumenter, der skal indgå i overdragelse til det nye udvalg.

2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, om udvalget vil tilbyde, at der afholdes fysisk møde med det nye udvalg vedrørende overdragelse af de strategiske dokumenter.

Bilag

330-2021-404097

Bilag 1 - Sundhedspolitik 2015-2025

330-2021-406240

Bilag 2 - Værdighedspolitik for ældreplejen

330-2021-404105

Bilag 3 - Velfærdsteknologisk strategi 2020-2023

330-2021-404106

Bilag 4 - Strategi for rehabilitering, omsorg og pleje

330-2021-404107

Bilag 5 - Strategi for bomiljøer til ældre

330-2021-406241

Bilag 6 - Strategi for boliger til ældre 2021

330-2021-404119

Bilag 7 - Udkast til Handlingsplan til Strategi for boliger til ældre. Principgodkendt den 2.11.2021

330-2021-404111

Bilag 8 - Demenshandleplan 2019

330-2021-404109

Bilag 9 - Pejlemærker og fokusmål

330-2021-406414

Bilag 10 - KAN og SKAL opgaver

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. december 2021:

Fraværende: 

At 1 og 2 - Forebyggelses- og Seniorudvalget godkendte oplægget, der skal indgå i overdragelsen til det nye udvalg. Udvalget anerkender administrationens oplæg til de strategiske dokumenter.

3. Genoptagelse - Effektiviseringer 2022, områder der er reduceret i budget i 2021 (B)

3.     Genoptagelse - Effektiviseringer 2022, områder der er reduceret i budget i 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2019-4287                   Dok.nr.: 330-2021-408346          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget.

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget skal endeligt godkende, om de i 2021 vedtagne effektiviseringer skal fortsætte i 2022 og frem som permanente.

Sagens indhold

Historik

I Byrådets Budgetaftale fra efteråret 2019 blev det besluttet, at der de kommende år ikke udarbejdes råderumskatalog til at sikre balance og prioriteringsmulighed i budgetlægningen. I stedet indeholder budgettet for alle udvalg et årligt effektiviseringskrav på 0,7% af nettodriftsudgifterne i perioden 2020-2022 inkl.

Særligt for Forebyggelses- og Seniorudvalget indeholder Budgetaftalen en klausul om tilbageførsel af effektiviseringen, således at udvalget får mulighed for, at disponere over effektiviseringsbeløbet, altså mulighed for omprioritering inden for udvalgets samlede område.

Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede på de første møder i 2021, effektiviseringer for 2021 samt anvendelse af de derved frigjorte budgetmidler. Der er udarbejdet evaluering af igangværende effektiviseringer. I bilag 1 findes evaluering af de effektiviseringer, der er foretaget i 2021, en del af disse er videreført fra 2020.

Høring

På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 5. oktober 2021 blev det besluttet, at udsætte behandling af sagen, til høringssvar foreligger.

Sagen har nu været i høring hos Ældrerådet, Rådet for Udsatte og Handicaprådet. Der foreligger høringssvar fra Ældrerådet, hvilket ses i bilag 2 og høringssvar fra Rådet for Socialt Udsatte, hvilket ses i bilag 3.

Retligt grundlag

Den Kommunale Styrelseslov, Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. samt Byrådets Budgetaftale for 2020 samt budgetoverslagsår.

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

A.    Endeligt godkendelse af, at igangværende effektiviseringer fortsætter i årene 2022 og frem som permanente.

B.    Godkende dele af effektiviseringerne som et- eller flerårige.

C.    Godkende andre effektiviseringer som et- eller flerårige.

D.   Beslutte, at der ikke foretages effektiviseringer i 2022.

Vurdering  

Det er administrationens vurdering, at de igangværende effektiviseringer giver god mening. Det kan, for de fleste effektiviseringers vedkommende – dog med en enkelt undtagelse –

dokumenteres, at den forventede effekt både for så vidt angår økonomisk gevinst samt forbedringer for borgere og medarbejdere allerede er opnået og på nogle områder viser evalueringerne, at man er på rette vej, men ikke helt i mål endnu.

En beslutning om at gøre effektiviseringerne permanente anbefales, da det skaber stabilitet og derved yderligere grobund for at skabe den ønskede effekt for respektive indsats.

Det skal bemærkes, at effektivisering vedrørende hjælp til borgere i de centernære boliger giver en årlig økonomisk effekt på 0,9 mio. kr. og ikke 2 mio.  kr. som oprindeligt forventet. Det betyder, at der er 1,1 mio. kr. mindre at anvende til indsatser.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er tale om omprioriteringer inden for Forebyggelses- og Seniorudvalgets egen budgetramme.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender, at de igangværende effektiviseringer fortsætter som permanent udmøntning fra 2022 og frem.

Bilag

330-2021-411846

BIlag 1 - Evaluering effektiviseringer - De områder der har fået reduceret buget i 2021 - ajourført 22112021

330-2021-408624

Bilag 2 - Høringssvar fra Ældrerådet - områder der har fået reduceret budget

330-2021-408446

Bilag 3 - Høringssvar fra Rådet for Socialt Udsatte

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. december 2021:

Fraværende: 

At 1 - Godkendt med den ændring, at såfremt der opstår behov for midlerne fra lov- og cirkulæreprogram vedr. akutpladser i eget hjem tages højde for, at midlerne anvendes til dette formål.

At 2 - Forebyggelses- og Seniorudvalget anbefaler Sundhedsudvalget, at Sundhedsuge/dage gentænkes i et andet format, fx at den holdes over et par dage.

4. Genoptagelse - Anvendelse af frigjorte midler ved Effektiviseringer i 2022 - de områder der har fået tilført budget (B)

4.     Genoptagelse - Anvendelse af frigjorte midler ved Effektiviseringer i 2022 - de områder der har fået tilført budget (B)

Sagsnr.: 330-2019-4287                   Dok.nr.: 330-2021-408347          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget.

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget skal beslutte, om anvendelsen af de - via effektiviseringer inden for udvalgets budgetramme - frigjorte budgetmidler skal fortsætte i 2022 og frem som permanente.

Sagens indhold

Historik

I Byrådets Budgetaftale fra efteråret 2019 blev besluttet, at der de kommende år ikke udarbejdes råderumskatalog til at sikre balance og prioriteringsmulighed i budgetlægningen. I stedet indeholder budgettet for alle udvalg et årligt effektiviseringskrav på 0,7% af nettodriftsudgifterne i perioden 2020-2022 inkl.

Særligt for Forebyggelses- og Seniorudvalget indeholder Budgetaftalen en klausul om tilbageførsel af effektiviseringen, således at udvalget får mulighed for, at disponere over effektiviseringsbeløbet, altså mulighed for omprioritering inden for udvalgets samlede område.

Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede på de første møder i 2021, effektiviseringer for 2021 samt anvendelse af de derved frigjorte budgetmidler. Der er udarbejdet evaluering af igangværende effektiviseringer og indsatser. I bilag 1 findes evaluering af de igangværende indsatser, som er finansieret af frigjorte budgetmidler via effektiviseringerne.

Høring

På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 5. oktober 2021 blev det besluttet, at udsætte behandling af sagen, til høringssvar foreligger.

Sagen har nu været i høring hos Ældrerådet, Rådet for Udsatte og Handicaprådet. Der foreligger høringssvar fra Ældrerådet, hvilket ses i bilag 2 og høringssvar fra Rådet for Socialt Udsatte, hvilket ses i bilag 3.

Retligt grundlag

Den Kommunale Styrelseslov, Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. samt Byrådets Budgetaftale for 2020 samt budgetoverslagsår.

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

A.    Godkendelse af, at igangværende indsatser, finansieret af frigjort budget ved effektiviseringer, skal fortsætte i 2022 og årene frem som permanente indsatser eller eventuelt andre indsatser.

B.    Beslutning om, at igangværende indsatser, finansieret af frigjort budget ved effektiviseringer, skal fortsætte som 1-årige i 2022.

C.    Beslutning om, at anvende frigjorte midler – via effektiviseringer – til andre formål. Til dette formål ses i bilag 4 tidligere udarbejdede KAN-/SKAL-opgavebeskrivelser, hvori fremgår muligheder for op-/nedjusteringer af serviceniveau.

D.   Beslutning om, at igangværende indsatser ikke fortsætter i 2022, da der ikke ønskes effektiviseringer – konsekvens af forrige sag, såfremt det i den er besluttet, ikke at foretage effektiviseringer.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at den igangværende anvendelse af det frigjorte budget giver god mening. Det kan, for de fleste indsatsers vedkommende dokumenteres, at den forventede effekt i form af forbedringer for borgere og medarbejdere allerede er opnået og på nogle områder viser evalueringerne, at man er på rette vej, men ikke helt i mål endnu.

Som det fremgår af evalueringerne, har det ikke været muligt, at rekruttere de rette medarbejdere til stillinger i forhold til øget samarbejde med region og sygehus samt sygeplejerske med psykiatrisk erfaring. Da effektiviseringerne samtidig viser sig, at give en mindre økonomisk effekt på 1,1 mio. kr. vedrørende hjælp til borgere i de centernære boliger anbefales det, at disse 2 indsatser udgår fra 2022 – det vil betyde, at der er balance mellem de midler der hentes ved effektiviseringer og de midler der anvendes – totalt økonomi overblik på effektiviseringer og udmøntning ses i bilag 5. Ikke anvendte midler i 2021 - til de 2 nævnte formål – er tilbageført myndighed, for derved at udligne ikke opnået effekt af indsatsen om hjælp til borgere i centernære boliger.

Det anbefales, at effektiviseringsindsatserne gøres permanente, da det skaber stabilitet og derved yderligere grobund for at skabe den ønskede effekt.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er tale om omprioriteringer inden for Forebyggelses- og Seniorudvalgets egen budgetramme. Det er forudsætningen, at igangsætning af indsatser finansieres fuldt ud af de vedtagne effektiviseringer. Det betyder, at indsatser kun kan gøres permanent, såfremt man beslutter tilsvarende permanent finansiering i form af effektiviseringer.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,  

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender, at anvendelsen af de frigjorte midler fortsætter som permanent udmøntning fra 2022 og frem.

Bilag

330-2021-411843

Bilag 1 - Evaluering - Anvendelse af frigjorte effektiviseringsmidler 2021 - ajorført 22112021

330-2021-408625

Bilag 2 - Høringssvar fra Ældrerådet - anvendelse af effektiviseringsmidler 2022

330-2021-408446

Bilag 3 - Høringssvar fra Rådet for Socialt Udsatte

330-2021-408683

Bilag 4 - KAN SKAL Opgaver 2022

330-2021-411427

Bilag 5 - Effektiviseringer 2021 - Total økonomisk opgørelse

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. december 2021:

Fraværende: 

At 1 - Godkendt med den ændring, at anvendelsen af de frigjorte midler fortsætter i 2022.

(V) tager forbehold med den begrundelse, at budgettet bliver genåbnet, og at det overlades til det nye udvalg at prioritere de frigjorte midler.

5. Genoptagelse - Nye effektivisering fra 2022 (B)

5.     Genoptagelse - Nye effektivisering fra 2022 (B)

Sagsnr.: 330-2019-4287                   Dok.nr.: 330-2021-408866          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget.

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte, om der ønskes yderligere effektiviseringer i 2022.

Sagens indhold

I Byrådets Budgetaftale fra efteråret 2019 blev besluttet, at der de kommende år ikke udarbejdes råderumskatalog til at sikre balance og prioriteringsmulighed i budgetlægningen. I stedet indeholder budgettet for alle udvalg et årligt effektiviseringskrav på 0,7% af nettodriftsudgifterne i perioden 2020-2022 inkl.

Særligt for Forebyggelses- og Seniorudvalget indeholder Budgetaftalen en klausul om tilbageførsel af effektiviseringen, således at udvalget får mulighed for, at disponere over effektiviseringsbeløbet, altså mulighed for omprioritering inden for udvalgets samlede område.

Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede på de første møder i 2021, effektiviseringer for 2021 samt anvendelse af de derved frigjorte budgetmidler. Der er udarbejdet evaluering af igangværende effektiviseringer. I bilag 1 findes evaluering af de effektiviseringer, der er foretaget i 2021, en del af disse er videreført fra 2020.

På Forebyggelses- og Seniorudvalgets tidligere møder i foråret 2021 er drøftet materiale indeholdende beskrivelser af KAN-/SKAL-opgaver, som synliggør muligheder for omprioriteringer og/eller justering af serviceniveau. I den forlængelse blev efter Dialogmødet med høringsberettigede og interessenter forud for budget 2022 udarbejdet opsamling med deltagernes input og feedback. Dette materiale vil kunne danne udgangspunkt for Forebyggelses- og Seniorudvalgets drøftelser, såfremt yderligere effektivisering og omprioriteringer ønskes.

Såfremt Forebyggelses- og Seniorudvalget ønsker at foretage yderligere nye effektiviseringer fra 2022 - ses i bilag 4 i foregående sag - �KAN-opgaver� hvori der er mulighed for, at justere Serviceniveau op eller ned samt konsekvenser heraf. I ydelsesbeskrivelserne fremgår også evalueringer af effekt for borgere og medarbejdere, forslag til ændring af de enkelte indsatser. Med udgangspunkt i disse kan Forebyggelses- og Seniorudvalget således vælge at omprioritere serviceniveau. KAN-opgaver hvor der kan justeres serviceniveau er – oplistet i tilfældig rækkefølge:

-      Demenskonsulenter

-      Parkinssonkoordinator og Social- og Omsorgskoordinator

-      Indførsel af egenbetaling for borgere på restitutionspladser

-      Ergoterapeuter i hjælpemidler

-      Drift af depot og kørsler af hjælpemidler

-      Folkesundhed

-      Visitatorer til hjemmepleje

-      Kørsel af borgere til dagcentre, specialiseret træning mm. til pålægges egenbetaling

-      Ekstra tilskud til Frivilligcentret

-      Velfærdsteknologi

-      Aktivitetscentre

-      Pårørendevejledere

-      Hjemmeterapeuter.

Retligt grundlag

Den Kommunale Styrelseslov, Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. samt Byrådets Budgetaftale for 2020 samt budgetoverslagsår.

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

a) Beslutte, at der ikke foretages nye effektiviseringer i 2022.

b) Beslutte, at der foretages nye effektiviseringer i 2022, herunder hvilke samt hvad frigjorte midler skal anvendes til.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, såfremt Forebyggelses- og Seniorudvalget ønsker, at fastholde nuværende serviceniveau, vil det ikke være hensigtsmæssigt, at iværksætte nye effektiviseringer fra 2022. Argumentet herfor er, at det vedtagne budget 2022 som udgangspunkt giver budgetudfordringer på såvel Sygeplejen som Visitation til hjemmepleje samt Hjælpemidler. Derudover ses stigende plejetyngde hos beboerne på plejecentrene, hvilket ses i en kontinuerlig stigning i behovet for Sundhedslovsydelser i form af sygepleje. I den kontekst er det ikke realistisk, at foretage yderligere effektiviseringer, idet hverdagen i forvejen er præget af, at gøre driften �bedst og billigst� – hvilket finder sted som en integreret del er hverdagen.

Det skal supplerende bemærkes, at alle virksomheder har udarbejdet Fokusmål for 2022 med udgangspunkt i de af Forebyggelses- og Seniorudvalget vedtagne Pejlemærker. Fokusmål omfatter mange omstillinger og dermed effektiviseringer af driften.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen økonomiske konsekvenser, idet der er tale om omprioriteringer inden for Forebyggelses- og Seniorudvalgets egen budgetramme.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, at der ikke iværksættes nye effektiviseringer i 2022.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. december 2021:

Fraværende: 

At 1 - Godkendt.

6. Priser 2022 på Servicepakker for beboere på plejecentre (B)

6.     Priser 2022 på Servicepakker for beboere på plejecentre (B)

Sagsnr.: 330-2020-164240               Dok.nr.: 330-2021-394627          Åbent

Kompetence:

Byrådet. 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Forebyggelses- og Seniorudvalget og Økonomiudvalget beslutte;

·       At opkræve månedlig servicepakke for beboere på plejecentre for indvendig vedligeholdelse, møbler mm. af fællesrum.

·       At priser for servicepakker for beboere på plejecentre i 2022 godkendes.

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte at sende ny obligatorisk servicepakke fra 2022 for beboere på plejecentre i høring i Ældrerådet.

Sagens indhold

Historik

I 2015 besluttede det daværende Sundheds- og Seniorudvalg at harmonisere beboernes betaling for servicepakker på plejecentrene, for derved at sikre ensartet serviceniveau, øget kvalitet og den tilstrækkelige gennemsigtighed.

De harmoniserede servicepakker er gældende for alle kommunens 11 plejecentre, herunder fælles indhold, kvalitet og pris. De harmoniserede servicepakker medvirker til priseffektivitet og ensartet serviceniveau, med fokus på kvalitet, miljøvenlighed og sundhed for beboerne.

Status

1) Ny Servicepakke for beboere på plejecentre:

For en del af plejecentrenes vedkommende, har der hidtil eksisteret en opsparingsordning, hvor beboerne har betalt 100 kr. om måneden sammen med huslejen. Dette har været gældende for de plejecentre, hvor kommunen har været udlejer. Denne ordning bortfaldt pr. 1. januar 2020. Det drejer sig om følgende plejecentre: Lützensvej, Quistgården, Q4, Bjergbyparken, Møllebakken, Blomstergården og Hjemmet ved Noret.

Pr. 1. januar 2021 overtog Slagelse Boligselskab huslejeadministrationen af de nævnte plejecentre. Slagelse Boligselskab viderefører ikke den tidligere ordning. De penge, der var opsparet, blev overført til plejecentrene i starten af 2021 i alt ca. 1,4 mio. kr.

For beboerne på de øvrige plejecentre har ikke eksisteret en tilsvarende opsparingsordning.

Det betyder, at der reelt ikke er budget til, at afholde udgifter til anskaffelse og reparation af inventar, herunder møbler, tv, udsmykning mm. i beboernes fællesområder. Hertil kommer ønsker fra beboerne til haveanlæg, højbede etc.

Det skal supplerende oplyses, at beboerne på de omhandlende plejecentre skulle nedsættes 100 kr. i husleje pr. måned fra 1. januar 2021, men denne blev modsvaret af øvrig huslejestigninger.

I 2021 har plejecentrene anvendt en del af opsparingen til formålet. Situationen er imidlertid, at fra 2022 resterer kun opsparing på Blomstergården i størrelsesordenen 795.000 kr. Øvrige plejecentre har ikke mere opsparing og der er flere steder, hvor der er aktuelt behov for renoveringer og udskiftninger i fællesrum.

2) Priser for Servicepakker for beboere på plejecentre 2022:

Priser for plejecenterbeboernes betaling for servicepakker fastsættes en gang årligt efter budgettets vedtagelse og skal udmeldes til beboerne inden årsskiftet. En del af servicepakkerne er obligatoriske og enkelte er valgfrie.

Servicepakkernes pris fastsættes ud fra efterkalkulation af senest afsluttede regnskab for servicepakker samt almindelig prisfremskrivning i samfundet. Udgangspunktet er, at beboerne – set over en flerårig periode skal betale det ydelserne koster.

I bilag 1 ses priser for Servicepakker i 2022.

Retligt grundlag

Vejledning om hjælp og støtte efter serviceloven. Herunder borgerens betaling af tilbud efter servicelovens §§ 79, 83 og 84.

Handlemuligheder

Nedenfor gennemgås alternativer for de 3 omhandlende emner omkring Servicepakker for beboere på plejecentre som denne sag omhandler.

1) Ny Servicepakke for beboere på plejecentre:

Pr. 1. januar 2022 indføres en ny obligatorisk servicepakke vedrørende fællesarealer for alle beboerne på Slagelse Kommunes plejecentre. Prisen fastsætte i 2022 til 100 kr. pr. måned pr. beboer. I 2022 er beboere på Blomstergården undtaget af denne betaling, idet der fortsat er tilstrækkelig opsparing fra tidligere.

Alternativt til ny servicepakke, kan udgifter vedrørende fællesarealer finansieres på følgende måder:

a)    Plejecentrene finansierer udgifter vedrørende fællesarealer ud af det eksisterende budget. Dette vil medføres serviceforringelser for beboerne, da der i budgettildelingen ikke er midler til dette formål.

b)   Det tilføres plejecentrene ekstra budget fra 2021 svarende til 100 kr. pr. måned pr. bolig. Dette svarer til en tillægsbevilling på 615.000 kr. årligt totalt. Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter finansiering inden for udvalgets budgetramme. Der henvises til separat sagspunkt på denne dagsorden vedrørende effektiviseringer, hvilke kan omprioriteres.

c)    Kassefinansieret tillægsbevilling på 615.000 kr. årligt.

2) Priser for Servicepakker for beboere på plejecentre 2022:

    Priser for Servicepakker for beboere på plejecentre kan godkendes som anført i bilag 1.

    Alternativt kan andre priser fastsættes.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at der er behov for midler til at kunne vedligeholde fællesrum, herunder reparation og udskiftning af møbler mm. Da beboerne på nogle plejecentre hidtil har betalt via huslejen, vil det give god mening, at opkræve en obligatorisk servicepakke for nævnte ydelser. Ved indførsel af obligatorisk servicepakke sker samtidig en ensretning af betalinger for ydelser for alle beboere på samtlige plejecentre i Slagelse Kommune.

I forhold til takster for øvrige servicepakker, er det administrationens vurdering, at de anbefalede priser svarer til de forventede udgifter i 2022.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Såfremt Byrådet godkender administrationens indstilling, er dette forslag udgiftsneutralt for kommunen.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget sender ny obligatorisk servicepakke fra 2022 for beboere på plejecentre i høring i Ældrerådet.

2.    at Byrådet godkender ny obligatorisk servicepakke fra 2022 for beboere på plejecentre, som opkræves hos beboerne med 100 kr. pr. måned.

3.    at Byrådet godkender priser jf. bilag 1 for Servicepakker for beboere på plejecentre i 2022.

Bilag

330-2021-407723

Bilag 1 - Servicepakker uden moms 2022

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. december 2021:

Fraværende: 

At 1 - Ny obligatorisk servicepakke fra 2022 for beboere på plejecentre har været i høring i Ældrerådet dags dato. Ældrerådet har ingen bemærkninger.

At 2 - Anbefales.

At 3 - Anbefales.

7. Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning 2022 (B)

7.     Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning 2022 (B)

Sagsnr.: 330-2017-83570                 Dok.nr.: 330-2021-408420          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Udvalget skal principgodkende Kvalitetsstandard 2022 for personlig og praktisk hjælp, madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning. Derefter kan den sendes i høring i Ældreråd, Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte.

Sagens indhold

Mindst en gang årligt skal Byrådet godkende Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice efter Servicelovens §83, rehabiliteringsforløb efter Servicelovens § 83a samt genoptræning og vedligeholdende træning efter Servicelovens §86.

Der er ikke lovkrav om kvalitetsstandard for aflastning efter Servicelovens §84. Aflastning er uændret medtaget i den samlede kvalitetsstandard set ud fra perspektivet om det sammenhængende borgerforløb.

Den lovpligtige kvalitetsstandard skal indeholde en generel serviceinformation til borgerne om den hjælp, de kan forvente at få fra kommunen, hvis de får behov for personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83, et rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a eller for træning efter servicelovens § 86. Beskrivelsen skal danne grundlag for en sikring af sammenhængen mellem serviceniveau, de resurser, der er afsat og leveringen af hjælpen. Kvalitetsstandarden skal også indeholde mål for, hvordan dette sikres, og hvordan der følges op på målene. Kravene til den kvalitet, leverandøren skal levere, skal også fremgå af kvalitetsstandarden.

Ændringer i Kvalitetsstandarden for 2022

I denne sag skal udvalget principgodkende Kvalitetsstandarden for 2022 (vedlagt i bilag 1).

Der er i forhold til kvalitetsstandarden for 2021 indarbejdet en instruks om, hvorledes hjemmeplejen skal agere, såfremt borger ikke har meldt afbud til hjemmeplejen, og hjemmeplejen ikke træffer borger hjemme. Hjemmeplejen skal i de tilfælde sikre, at borger ikke er i akut nød og vil derfor forsøge at få fat i borger, dennes pårørende eller kontakte sygehus og politi. Hvis det er nødvendigt, kan hjemmeplejen låse sig ind med låsesmed.

Nærværende instruks er beskrevet i Kvalitetsstandarden under rød skrift afsnittet Generelle regler på side 16 samt i bilaget �Dit hjem – min arbejdsplads�. �Dit hjem – min arbejdsplads� udleveres til borgeren i forbindelse ved opstart af hjemmepleje.

Der er indskrevet en tilføjelse �Systematisk vejning� i ydelsesbeskrivelsen Personlig Pleje, side 19.  Systematisk vejning tilbydes alle borgere, som modtager personlig pleje.

I forhold til Kvalitetsstandarden for 2021 er der endvidere foretaget ændringer og præciseringer, der bl.a. følger af Ankestyrelsens principafgørelser på området:

Præciseringer og ændringer fremgår med rød skrift i Kvalitetsstandarden på siderne:

22, 27, 33, 34, 38 og 39.

Retligt grundlag

Servicelovens § 139 og uddybet i Bekendtgørelse om kvalitetsstandarder for hjemmehjælp, rehabiliteringsforløb og træning efter Servicelovens §§ 83, 83a og 86.

Handlemuligheder

Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning 2022 kan principgodkendes af Forebyggelses- og Seniorudvalget som den foreligger, hvorefter den sendes til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.

Høringssvar forelægges på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde inden udgangen af 1. kvartal 2022, hvor der træffes beslutning om, hvorvidt det giver anledning til ændringer i kvalitetsstandarden inden endelig godkendelse.

Vurdering

Administrationen vurderer, at Kvalitetsstandarden 2022 lever op til lovens krav, samt at den er i overensstemmende med Strategi for rehabilitering, omsorg og pleje samt

Værdighedspolitikken for Ældre i Slagelse Kommune. På den baggrund kan Kvalitetsstandarden for 2022 principgodkendes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Udvalget principgodkender Kvalitetsstandard 2022 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning.

2.    at Kvalitetsstandarden sendes i høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.

Bilag

330-2021-411903

Bilag 1 - Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabilitering, aflastning og træning - 2022

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. december 2021:

Fraværende: 

At 1 og 2 - Godkendt.

8. Genoptagelse - Model for ældres indkøbsvaner af dagligvarer i landdistrikterne (B)

8.     Genoptagelse - Model for ældres indkøbsvaner af dagligvarer i landdistrikterne (B)

Sagsnr.: 330-2021-20469                 Dok.nr.: 330-2021-404657          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte, om de 0,5 mio. kr. afsat i budgetaftale 2021 pkt. IX skal anvendes til en forsøgsordning med ældres indkøbsvaner udenfor den eksisterende indkøbsordning efter Serviceloven §83.

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte, hvilken model der skal afprøves som indkøbsordning udenfor den eksisterende indkøbsordning.

Sagens indhold

I Budgetaftalen 2021 pkt. IX er der afsat 0,5 mio. kr. pr. år til forsøgsordninger med hjælp til ældres indkøb af dagligvarer i landdistrikterne.

Administrationen fremlægger i denne sag et forslag til en model, som tager udgangspunkt i Forebyggelses- og Seniorudvalgets beslutning om en indkøbsordning, hvor frivillige køber ind for borgerne, og hvor Ældrerådets høringssvar (bilag 1 og 2) er indarbejdet. Uddybende bemærkninger fra administrationen til høringssvaret er vedlagt i bilag 3.

Punktet har tidligere været behandlet på følgende udvalgsmøder

Den 6. april 2021 punkt 9, hvor udvalget besluttede, at administrationen skulle arbejde videre med en indkøbsordning, hvor frivillige køber ind til borgerne. Udvalget besluttede derudover, at sende modellerne i høring i Ældrerådet, og at Ældrerådets input skulle indarbejdes i modellen.

Den 8. juni 2021 punkt 8, hvor Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede at udsætte sagen. Administrationen undersøgte herefter hensigten med budgetteksten. Hensigten med teksten i Budgetaftalens pkt. IX var, at understøtte den allerede eksisterende ordning, hvor borgere efter Serviceloven kan visiteres til hjælp til indkøb. Samtidig var hensigten at støtte de lokale købmænd.

Den 5. oktober 2021 punkt 11, hvor administrationen redegjorde for, at det ikke er muligt, at anvende midlerne indenfor den eksisterende indkøbsordning efter Servicelovens §83 og ej heller til at støtte de lokale købmænd. Udvalget besluttede, at sende sagen i høring i Handicaprådet. Handicaprådet har ikke afgivet høringssvar.

Forslag til forsøgsordning til ældres indkøb

Administrationen har opstillet et forslag til en forsøgsordning med ældres indkøb udenfor den eksisterende indkøbsordning efter Serviceloven §83, som indeholder tre elementer:

·       Frivillige hjælper ældre borgere med indkøb

Der afsættes 100.000 kr., der dækker udgifter til brændstof hos de frivillige.

·       Flextur til indkøb

Der afsættes 100.000 kr. En flextur under 10 km koster aktuelt 36-48 kr. pr. tur afhængig af startsted. Det svarer til, at omkring 26 borgere kan køre en tur en gang om ugen i et år, så længe turen er under 10 km.

·       Hjælp til online bestilling af dagligvarer

Der afsættes 300.000 kr., som dækker udgifter til løn og brændstof. Den medarbejder, der hjælper med online bestilling, skal samtidig have ansvaret for at koordinere alle tre ordninger.

Kriterier for at være med i ordningen

Administrationen foreslår følgende kriterier for at komme med i ordningen:

-      Borgeren skal være over 60 år.

-      Borgeren skal ikke kunne transportere sig selv til nærmeste dagligvarebutik eller have en samboende, der kan.

-      Borgeren skal ikke være visiteret til vareudbringning efter Serviceloven §83.

Retligt grundlag

Budgetaftale 2021-24

Serviceloven § 83

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

A.    Udvalget kan beslutte, om de 0,5 mio. kr. afsat i budgetaftale 2021 pkt. IX skal anvendes til en forsøgsordning med ældres indkøbsvaner udenfor den eksisterende indkøbsordning efter Serviceloven §83 eller afslå dette.

B.    Hvis udvalget beslutter, at anvende de 0,5 mio. til en forsøgsordning med ældres indkøbsvaner udenfor den eksisterende indkøbsordning, kan udvalget godkende forslaget om en forsøgsordning, hvor der 1) afsættes midler til frivillige, der køber ind, 2) er mulighed for tilskud til flextur og 3) tilbydes hjælp til onlinebestilling.

Vurdering

Administrationen vurderer, at det ikke er muligt, at anvende de 0,5 mio. kr., der er afsat i Budgetaftale 2021, indenfor den eksisterende indkøbsordning efter Serviceloven §83.

Administrationen vurderer, at der kan etableres en ordning udenfor den eksisterende indkøbsordning, som giver mulighed for at afprøve forskellige forsøgsordninger og se hvilke ordninger, der fungerer godt. Samtidig giver kombinationen af ordningerne mulighed for at imødese forskellige behov hos borgerne.

Administrationen vurderer, at ordningen vil komme borgere med transportvanskeligheder både i landdistrikter og byområder til gavn, men ordningen vil ikke nødvendigvis bedre vilkårene for de lokale købmænd.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, at der skal etableres en indkøbsordning udenfor den eksisterende indkøbsordning efter Serviceloven.

2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender en forsøgsordning med en kombination af frivillige, der køber ind, mulighed for tilskud til flextur og tilbud om hjælp til online bestilling.

Bilag

330-2021-155944

Bilag 1 - Høringssvar

330-2021-155946

Bilag 2 - Artikel i Sjællandske den 15.9.2020

330-2021-424590

Bilag 3 - Administrationens uddybning af Ældrerådets høringssvar den 27. april

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. december 2021:

Fraværende: 

At 1 og 2 - Godkendt.

(V) tager forbehold med den begrundelse, at budgettet bliver genåbnet, og at det overlades til det nye udvalg at prioritere ordningen.

9. Indgåelse af samarbejde med Boblberg (B)

9.     Indgåelse af samarbejde med Boblberg (B)

Sagsnr.: 330-2021-87870                 Dok.nr.: 330-2021-395810          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Forebyggelses- og Seniorudvalget og Økonomiudvalget beslutte at indgå et 3-årigt samarbejde med Boblberg.

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Forebyggelses- og Seniorudvalget og Økonomiudvalget beslutte, at samarbejdet med Boblberg finansieres med en budgettilførsel på 125.000 kr. i 2022 og med en stigning på 4,95 % i hhv. 2023 og 2024.

Sagens indhold

Boblberg er en digital platform, der har til hensigt at skabe sociale relationer og fællesskaber samt styrke det frivillige sociale arbejde. Platformen er en borger-til-borger-portal, hvor borgeren selv opretter sig som bruger. Herefter kan borgeren se andres opslag eller selv oprette såkaldte �bobler� med ønske om aktiviteter ud fra egen interesse, som de gerne vil dele med andre. Kontakten etableres ved at besvare hinandens bobler. Der kan således gennem Boblberg etableres kontakt mellem mennesker ud fra fælles interesser og ønsker.

Eksempler på bobler er:

·       Nye venskaber

·       Nogle ligesindede at tale med

·       Bonusbedsteforældre eller bonusbørnebørn

·       Gå-, vandre-, løbe- eller træningsmakker

·       Frivilligt arbejde eller nogle at være frivillig sammen med

·       Bekendtskaber til en mad-, strikke- eller læseklub.

Boblberg i Slagelse Kommune

Boblberg oplyser, at der lige nu er mere end 5.900 borgere i Slagelse Kommune, der står i kø for at kunne tilgå platformen. Det kræver dog et samarbejde mellem Slagelse Kommune og Boblberg, før borgere fra Slagelse Kommune kan oprette brugere og skabe boblende fællesskaber og relationer.

Boblberg har på et møde den 21. oktober 2021 præsenteret deres kommunale samarbejdsmodel for Slagelse Kommune. I Bilag 1 og 2 findes følgende dokumenter udarbejdet af Boblberg:

1.    PowerPoint-præsentation med information om platformen samt eksempler på ønskede bobler fra borgere i Slagelse Kommune

2.    Implementeringsplan for samarbejdet med Boblberg

Boblberg i andre kommuner

Administrationen har været i kontakt med Næstved, Kalundborg og Faxe kommuner, der alle er i samarbejde med Boblberg. Ved rundringning er alle kontaktpersoner meget positive for samarbejdet med Boblberg, der for kommunerne fremstår som seriøse, aktive, opsøgende og lydhøre.

Det eneste, der anfægtes, er opgørelsen af antallet af aktive brugere, da en aktiv bruger tælles for alle med en tilknyttet mailadresse til Boblberg, også selvom brugeren ikke deltager aktivt på platformen med enten egne bobler eller tilkendegivelser ved andre brugeres bobler. Det kan således give en for høj forestilling om antallet af aktive brugere i kommunen og dermed være svært at vurdere den reelle aktivitet på platformen.

Retligt grundlag

Sundhedsloven § 119

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

A.    Beslutte at indgå et 3-årigt samarbejde med Boblberg

B.    Beslutte at samarbejdet skal finansieres med en budgettilførsel på 125.000 kr. i 2022 og med en årlig prisregulering på 4,95 % i hhv. 2023 og 2024.

C.    Beslutte ikke at indgå samarbejde med Boblberg.

Vurdering

På baggrund af Boblbergs hensigter som beskrevet samt feedback fra andre kommuner er det administrationens vurdering, at et samarbejde med Boblberg vil være gavnligt for mange borgere i Slagelse Kommune.

Formålet med Boblberg understøtter desuden indsatser under ABC for Mental Sundhed og kan ligeledes ses som et supplement til Slagelse Kommunes øvrige tiltag, der arbejder på at forebygge ensomhed og understøtte fællesskaber.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Den årlige pris for samarbejdet mellem Slagelse Kommune og Boblberg er 120.000 kr. ekskl. moms (10.000 kr. pr. mdr.). For de efterfølgende år vil prisen blive reguleret med 4,95 % årligt, da borgerantallet og supporthenvendelser, ifølge Boblberg, stiger fra år til år. Med i ovenstående pris er:

·       Adgang til Boblbergs platform

·       Vedligeholdelse af platform for at sikre stabil drift

·       Ressourcer ved nedbrud og fejl

·       Mailsupport til Slagelse Kommunes borgere, der er aktive på Boblberg eller ønsker at være det

·       Online annoncering

·       Opstart og introduktionsmøde

·       Årlige opfølgningsmøder

·       Besøg og opstartsmøder i 30 udvalgte afdelinger i Slagelse Kommune

·       Uddeling af flyers og kontakt til borgere i Slagelse Kommune i minimum 30 dage under opstartsfasen

·       Boblberg deltager desuden aktivt i PR og dialog med pressen i Slagelse Kommune, såfremt dette ønskes.

I nedenstående tabel ses bevillingsønske for samarbejdet med Boblberg for en 3-årig periode ekskl. moms med beregnet årlig prisregulering og oprundet til nærmeste hele 1.000 kr.

I 2022 er desuden medregnet 5.000 kr. til tryk af flyers, plakater og roll-ups i forbindelse med opstart af Boblberg i Slagelse Kommune.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

Drift

 7.02

 

125

126 

133

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Byrådet indgår et 3-årigt samarbejde med Boblberg.

2.    at Byrådet beslutter, at finansiere samarbejdet med Boblberg med en budgettilførsel på 125.000 kr. i 2022, 126.000 kr. i 2023 og 133.000 kr. i 2024.

Bilag

330-2021-403551

Bilag 1- Boblberg i Slagelse Kommune

330-2021-402671

Bilag 2 - Implementering af Boblberg i Slagelse Kommune og tidsplan for aktiviteter

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. december 2021:

Fraværende: 

At 1 og 2 - Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede at oversende sagen til det nye udvalg.

10. Initiativsag - Konsekvenser af Budget 2022 (E)

10.   Initiativsag - Konsekvenser af Budget 2022 (E)

Sagsnr.: 330-2020-164240               Dok.nr.: 330-2021-395718          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget.

Beslutningstema

Byrådsmedlem Ann Sibbern (Uden for parti) har den 26. september 2021 via sin initiativret ønsket, at Forebyggelses- og Seniorudvalget behandler en sag om Budget 2022 samt udmøntning af den tværgående reduktion på 37 mio. kr. i 2021.

Sagens indhold

Historik:

I sagen på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 5. oktober 2021 var indstillingen;

�Udvalgsmedlem Ann Sibbern indstiller,

1.    at Forvaltningen beskriver konsekvenser for Forebyggelses- og Seniorudvalget med det vedtagne budget 2022-2025 fra 1. behandlingen samt de 2 ændringsforslag ved 2. behandlingen af budgettet i Økonomiudvalget

2.    at Forvaltningen beskriver konsekvenser for Forebyggelses- og Seniorudvalget ved udmøntning af beslutning om reduktion af den tværgående reduktion på 37 mio. kr. på administration/myndighed i 2021�.

�Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A)

At 1 og At 2 -

(A) Stemte imod

(V) og Ann Sibbern (Udenfor Parti) stemte for

(A) kunne ikke tilslutte sig indstillingen da spørgsmålene henhører under budgetprocessen samt, at forvaltningen under alle omstændigheder vil skulle forholde sig til budgettet ved udmøntningen af det godkendte budget.

(V) stemte for forslagene, idet (V) finder det vigtigt at få forelagt administrationens vurdering af konsekvenserne ved det vedtagne budget | for at få overblik over økonomien og driften/anlæg 2022 | 2025.

Ann Sibbern (Udenfor Parti) benyttede standsningsretten og løfter sagen til Byrådet�.

Det er efterfølgende aftalt, at sagen behandles på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 7/12 2021.

Administrationens besvarelse:

Udviklingen på ældreområdet afspejler naturligt udviklingen i samfundet; stigning i antal ældre borgere, kombineret med et øget behov for pleje. Hertil kommer, at der er en tydelig opgaveglidning fra region/sygehus til kommune. Det betyder, at ikke færdigbehandlede patienter udskrives fra sygehus til videre reel behandling i egen bolig – ofte udskrives så syge borgere, at de ikke kan passes i egen bolig hjemme, men har behov for massiv pleje og egentlig behandling, restitution og efterfulgt af intensiv rehabilitering, på en midlertidig plads. I Slagelse sygehus er denne udvikling i vækst, hvorfor der ses kortere og kortere indlæggelsesperioder og dermed dårligere borgere, som kommunen er forpligtiget til at yde pleje og omsorg for. Samfundsudviklingen har direkte indflydelse på efterspørgslen til hjemme- og sygepleje samt hjælpemidler til borgere i egen bolig hjemme. Samtidig øges behovet for midlertidige pladser med specialiserede sygeplejefaglige kompetencer. Konsekvensen er et parallelt stigende behov for flere medarbejdere - samt medarbejdere med højere kompetenceniveau og erfaring i mere kompleks sygepleje.

På plejecentrene ses, at der er en markant stigning i behovet for pleje og omsorg – og i særdeleshed også sygepleje. En stadig større andel af borgerne på plejecentrene er derudover demente i større eller mindre udstrækning.

Generelt for ældreområdet viser den seneste tids udvikling, at der er stigende rekrutteringsudfordringer. Ofte er det vanskeligt at få ansat tilstrækkeligt kvalificerede medarbejdere i alle vagtlag. Dette gælder såvel faste medarbejdere som vikariater. Vikariater er er udfordring, da der er stor efterspørgsel efter uddannet personale, så vikariater er ikke attraktive. Det betyder, at der i stigende grad må anvendes vikarer til delvist at dække midlertidigt fravær.

Det vedtagne Budget for 2022-2025:

1) Områderne Sygepleje og Visitation til Hjemmepleje er budgetlagt med udgangspunkt i den forventede demografiske udvikling i Slagelse Kommunes befolkningsprognose. Det betyder, at der i budgettet ikke er taget højde for, den samfundsmæssige ændring der finder sted i disse år, hvilket er beskrevet ovenfor. I årene 2019 og 2020 har det haft den konsekvens, at der har været behov for budgettilførsler på såvel sygeplejen som myndighed visitation. Det samme forventes at blive realitet i 2022-2025 med de nuværende budgetter.

Særligt omkring budget 2022-2025 skal bemærkes, at budgettet er lønfremskrevet, men ikke prisfremskrevet. Det betyder, at budgettet til faste udgifter som eksempelvis; leasing af biler, benzin, forsikringer, beklædning til medarbejdere, sygeplejeartikler og udstyr, løbende drift af IT og telefoner osv. ikke er prisreguleret i takt med den forventede prisudvikling i samfundet. Konsekvensen er, at der ikke er tilstrækkeligt budget til de nævnte faste nødvendige udgifter, hvilke alle er ting som ikke kan undværes eller reduceres. Derudover skal det bemærkes, at der i budgetterne ikke er afsat midler til udskiftning af IT og mobiltelefoner til medarbejderne i plejen – denne udgift svarer til som minimum 1 mio. kr. hvert 3. år.

1a) Hjælpemidler er i Budget 2022-2025 budgetlagt med samme budget som i 2021, tillagt lønfremskrivninger. Der er i budgettet ikke tillagt demografisk udvikling og ikke indregnet konsekvenser af den samfundsmæssige udviklingen som beskrevet ovenfor. Endeligt er Budgettet ikke prisfremskrevet, hvilket er en udfordring, da Hjælpemiddelområdet – udover lønninger til medarbejdere – primært omfatter indkøb af diverse hjælpemidler, hvorpå prisen løbende stiger.

Udviklingen i Sygeplejen, Visitation til Hjemmepleje og Hjælpemidler er nærmere uddybet i bilag 1.

2) Plejecentrene er budgetlagt med en fast budgetramme. Budgetrammen for 2022-2025 er lønfremskrevet men ikke prisfremskrevet. Det betyder, at budgettet til faste udgifter på plejecentrene ikke er fremskrevet med den forventede prisudvikling i samfundet. Det betyder reelt at der skal ske er reduktion i faste udgifter, hvis budgettet skal overholdes.

Plejecentrene har de senere år fåret tilført 6 mio. kr. årligt i Værdighedsmidler, hvilket er øremærkede midler, som har til formål at virkeliggøre Værdighedspolitikken i hverdagen på plejecentrene. Derudover har plejecentrene i budget 2021 fået tilført 5 mio. kr. – stigende til 10 mio. kr. årligt fra 2022 - til øget aften- og nat-bemanding, for derved at sikre, at der som minimum er 2 på vagt samtidig.

I det vedtagne budget 2022 for plejecentrene er der ikke taget højde for, at borgerne på plejecentrene er tiltagende dårligere og som følge deraf har behov for mere sygepleje.

Udviklingen på Plejecentrene er nærmere uddybet i bilag 2.

Tværgående effektiviseringer 37 mio. kr.

Der er på Forebyggelses- og Seniorudvalgets området ikke reduceret til tværgående effektiviseringer.

Retligt grundlag

Styrelseslovens §11, stk. 1, forretningsorden for fagudvalg.

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage sagen til efterretning.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at de vedtagne budgetter for 2022-2025 på områderne Sygepleje samt Visitation til hjemmepleje ikke vil kunne overholdes. Der vil være behov for budgettilførsler, større end i 2021, hvis det nuværende serviceniveau på hjemmepleje skal fortsætte. I forhold til Sygepleje er der ikke mulighed for, at ændre serviceniveau, da der er tale om en lovbunden �SKAL-opgave� for kommunerne.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er pt. ikke foretaget konkrete beregninger på de præcise behov for budgettilførsler i 2022-2025.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager sagen til efterretning.

Bilag

330-2021-412351

Bilag 1 - Notat om de budgetudfordrede områder sygeplejen og visitatin til hjemmepleje i 2022-2025

330-2021-407938

Bilag 2 - Initiativsag - Notat vedrørende budget udfordringer på plejeboligområdet 2022

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. december 2021:

Fraværende: 

At 1 - Orienteringen blev taget til efterretning.

Ann Sibbern (Uden for parti) bemærker, at sagen giver anledning til stor bekymring og efterspørger en beregning på et ca. beløb for at opretholde, som minimum, det nuværende serviceniveau. En beregning hvori der indgå en demografiberegning og prisfremskrivning.

(V) bemærker, at man ønsker oplyst forudsætningerne for beregningen med udgangspunkt i kan/skal opgaverne. Beregningen skal vise de forskellige fremskrivningsfaktorer i forhold til demografimodellen.

11. Initiativsag - Status på Klyngeledelse på Plejecentrene og status på Hjemmeplejen (E)

11.   Initiativsag - Status på Klyngeledelse på Plejecentrene og status på Hjemmeplejen (E)

Sagsnr.: 330-2020-29711                 Dok.nr.: 330-2021-395712          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget.

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget forelægges sag om Status på iværksættelse af klyngeledelse på Plejecentrene og Status på Hjemmeplejen.

Sagens indhold

Byrådsmedlem Ann Sibbern (Udenfor parti) har den 27. september 2021 via sin initiativret ønsket, at Forebyggelses- og Seniorudvalget behandler en sag om Status på iværksættelse af klyngeledelse på Plejecentrene og Status på Hjemmeplejen.

På baggrund af henvendelser fra pårørende og borgere anmodes om en initiativsag med følgende indhold:

1) Status på iværksættelse af klyngeledelse på plejecentrene i Slagelse Kommune med udgangspunkt i følgende:

-      At forvaltningen redegør for hvilke fordele og ulemper der oplevelse af ledelse, medarbejdere og borgere.

-      At forvaltningen giver en status på anvendelse af vikarer og forbrug på de enkelte plejecentre for 2020/2021.

-      At forvaltningen giver en status på opsigelser på de enkelte plejecentre i 2020/2021.

-      At forvaltningen redegør for, hvordan den nære ledelse sikres med klyngeledelse på de enkelte plejecentre.

-      At forvaltningen redegør for, hvordan ledelsen på plejecentrene sikrer, at medarbejdere og vikarer har de rette kompetencer i forhold til opgaveløsningen, og at medarbejderne løbende sikres kompetenceudvikling.

2) Derudover anmodes om en status for Hjemmepleje som omhandler følgende:

-      At forvaltningen giver en status på anvendelse af vikarer og forbrug i hjemmeplejen for 2020/2021.

-      At forvaltningen giver en status på opsigelser i hjemmeplejen i 2020/2021.

-      At forvaltningen giver en status på i hvilket omfang medarbejdere i hjemmeplejen skal dække flere køreruter?

-      At forvaltningen redegør for, hvordan medarbejdere/vikarer sikres de rette kompetencer ift. opgaveløsningen, løbende kompetenceudvikling samt viden om køreruter.

-      At forvaltningen redegør for, hvordan ledelsen sikrer, at borgerne modtager den hjælp, som de er visiteret til?

-      At forvaltningen giver en orientering om antallet af ubesatte stillinger i hjemme- og sygeplejen, hvordan dette løses og hvilke konsekvenser det aktuelt har.

På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 5. oktober 2021 blev beslutningen:

� Udvalget ønsker, at redegørelsen går længere tilbage end 2020/2021 for at få et reelt billede, der også strækker sig udover Covid tiden. Derfor foreslår Udvalget, at redegørelsen skal gælde fra januar 2015, hvis muligt.

Derudover bør der medtages en opgørelse af antallet af borgere, i årene 2015 | 2021, som har modtaget hjemmepleje.

Sagen med redegørelse forelægges udvalget på mødet i december 2021�.

Ali Yavuz (A) var fraværende på mødet.

Aktuelt

Administrationen har udarbejdet de ønskede redegørelser. I bilag 1 findes Status på iværksættelse af klyngeledelse på Plejecentrene. I bilag 2 findes Status på Hjemmeplejen.

Retligt grundlag

Styrelseslovens §11, stk. 1, Forretningsorden for fagudvalget.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager sagen til efterretning.

Bilag

330-2021-407932

Bilag 1 - Initiativsag om klyngeledelse på plejecentre mm

330-2021-415803

Bilag 2 - Status på Hjemmeplejen

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. december 2021:

Fraværende: 

At 1 - Orienteringen blev taget til efterretning.

På baggrund af henvendelser fra hjemmeplejen og fra plejecentrene fra medarbejdere, borgere og pårørende anbefaler Ann Sibbern (Udenfor parti) og (V), at det nye fagudvalg overvejer en ekstern undersøgelse af den ledelsesmæssige organisering og kultur. Det bemærkes også, at der ses en høj personaleomsætning.

12. Status og proces vedrørende de 42 klager (O)

12.   Status og proces vedrørende de 42 klager (O)

Sagsnr.: 330-2021-32104                 Dok.nr.: 330-2021-409888          Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Børne- og Ungeudvalget, Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Børne- og Ungeudvalget samt Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres om status og videre proces omkring fælles klage fra 42 familier.

Sagens indhold

Slagelse Kommune modtog den 16. september 2020 en fælles klage fra 42 familier vedrørende kritik af kommunens sagsbehandling. Efterfølgende har 32 familier ligeledes fremsendt en samlet klage. De 42 familier har givet udtryk for dyb bekymring over den behandling, som de har modtaget i kontakten med et eller flere af fagcentrene; Center for Børn og Unge- herunder Afdeling for Børn og Familie og Afdelingen for Skole, Center for Handicap og Psykiatri, Center for Sundhed og Ældre. 

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser blev orienteret om klagen på udvalgsmøde den 7. oktober 2020 og Børne- og Ungeudvalget den 17. november 2020.

For at afdække sagsbehandlingsfejl i den fælles klage, blev der nedsat en arbejdsgruppe med Vini Lindhardt som formand samt repræsentanter fra de 3 centre og Borgerrådgiver. Gruppen har gennem 10 møder arbejdet med at analysere 7 sager, som er udvalgt i dialog med repræsentanter fra de 42 klagere. Målet med dette arbejde har været at afdække de 7 sagers indhold med fokus på at forbedre forvaltningens praksis ved at identificere læringspunkter og kvalitetssikre borgerens sagsbehandling. Der har ikke været genbehandling af sagerne (bilag 1).

Arbejdsgruppens afdækning identificerede nedenstående læringspunkter:

Sagsbehandling

·       Svartider - manglende kvitteringsbrev til borgerne indenfor svarfristen. 

·       Lang sagsbehandlingstid i forbindelse med ansøgninger og klagebesvarelser.

·       Opfølgende kontakt til borgerne, når de lægger besked.

·       Forventningsafstemning i forhold til tilbagemeldinger og opfølgninger.

·       Afgørelser, som ikke er fyldestgørende.

·       Notat- og journaliseringspligt skal efterleves.

·       Mailkorrespondance mellem centre og borgerne på ikke sikre mails.

·       SMS fra sagsbehandler til borger - Notat- og journaliseringspligt skal efterleves.

·       Borger er ikke blevet orienteret om sagsbehandlerskifte.

Samarbejde og koordinering

·       Koordinering i forhold til overgangen fra barn til voksen

·       Tværfaglig koordinering mellem centre og afdelinger

På denne baggrund inviteredes repræsentanter fra de 42 familier samt 32 klagere, som har klaget efterfølgende til at deltage i et dialogmøde den 28. september 2021.

På dialogmødet drøftede arbejdsgruppen læringspunkterne med familierne. På mødet fremkom familierne med yderligere opmærksomhedspunkter til kvalitetsforbedring:

·       Fokus på at lytte til forældrene i mødet, og se forældrenes ressourcer

·       Undren over, at skoler er så længe om at opdage børns udfordringer og manglende viden.

·       Undren over, at når der endelig bevilges støtte til det udfordrede barn, bliver denne brugt generelt i hele klassen.

·       Oplevelse af at elever med udfordringer presses ind i almentilbuddene i inklusionens navn.

·       Uklarhed om opgavefordelingen mellem skole/skolepsykologer og sagsbehandlere.

Drøftelserne udmøntede sig i følgende forslag på mødet (bilag 2):

·       Øget fokus på telefonpolitik

·       Opdatering af sagsbehandlingstider på hjemmesiden

·       Pårørendekurser

·       Pjecer m.v. om hjælp og tilbud

·       Beslutningsreferater/aftalereferater/proces efter møder med forvaltningen

·       Fastholdelse af medarbejdere- tilbud om socialformidleruddannelsen

·       Styrkelse af sagsbehandlernes viden om diagnoser

I forhold til fortsat fokus på fremdriften i arbejdet med processen omkring læringspunkter, aftalte arbejdsgruppen og de deltagende repræsentanter fra de 42 klagere samt de 32 klagere, at mødes igen om 1 år.

Aktuelt arbejdes der på nuværende tidspunkt i de 3 centre med igangsatte processer, som skal styrke fokus på læringspunkter og aktiviteter som fremsat ovenfor (bilag 3).

Det handler om kvalitetssikrende tiltag som:

·       Recovery og Rehabilitering:
Center for Handicap og Psykiatri vil tage initiativ til at arbejde mere med den recovery-orienterede tilgang i mødet med borgeren. Det politiske pejlemærke i CHP �Recovery og Rehabilitering� siger, at �vi vil, med udgangspunkt i de drømme og ressourcer, som hver enkelt borger har, understøtte en læring og forandring, som skaber mulighed for at leve et så selvstændigt og tilfredsstillende liv som muligt.

·       Projekt God Sagsbehandling:
Center for Handicap og Psykiatri har igangsat projekt God Sagsbehandling, som skal understøtte og sikre arbejdet med de forvaltningsretlige principper og grundlag, som for eksempel kvitteringsskrivelser, journaliseringspligt, GDPR ved mail og sms, procedure ved sagshandlerskifte, ledelsestilsyn og klagedrevet innovation med ny procedure i håndteringen af borgerklager.

·       I Afdeling for Børn og Familie har der kørt et Task Force forløb med VISO i Socialstyrelsen og Ankestyrelsen i 2020 (bilag 4). Forløbet resulterede i en rapport, som gav et billede af kommunens styrker, men også udfordringer på det samlede myndighedsområde for udsatte børn og unge. Med baggrund i rapporten er der udarbejdet en 3-årig Task Force udviklingsplan med fire fokuspunkter:

a.    Implementering af udviklingsplanen i samarbejde med Socialstyrelsen, der skal styrke det socialfaglige arbejde, f.eks.

o Klagedrevet innovation.

o Ledelsestilsyn – styringsmæssigt redskab, som kan give faglig indsigt i den aktuelle praksis.

o Tværfagligt samarbejde og visitation med bl.a. skoler og dagtilbud

b.    Kompetenceudvikling for medarbejdere og ledere, f.eks.

o Systematik i sagsbehandlingen.

o Uddannelse i netværksinddragende metoder.

c.    Fokus på psykisk arbejdsmiljø og sagstal, f.eks.

o Obligatorisk supervision for rådgiverne.

o Fokus på et rimeligt sagsantal pr. rådgiver

o    Bedre fysiske rammer for borgere og medarbejdere.

o    Ombygning af Torvegade 22-26. Ombygningen skal skabe mere imødekommende og målrettede rammer for de forældre og børn, der kommer i Afdeling Børn og Familie, samt skabe bedre fysiske og psykiske arbejdsvilkår for medarbejdere og ledere.

·       Telefonpolitik er indarbejdet i Center for Handicap og Psykiatri o Center for Børn og Unge.

·       I Afdeling for Skole arbejdes der med en inklusionsstrategi, og et øget fokus på at reducere skolefraværet.

·       I Center for Sundhed og Ældre arbejdes der med kvalitetssikring af klagesagsbehandling samt sikring af rettidig tildeling af ydelser og hjælpemidler i overgangen fra barn til voksen.

·       Overgang fra barn til voksen er et særligt fokusområde, hvor der arbejdes med model for samarbejde på tværs af centrene:

·       CHP, BF og Ungeenheden vil i 2022 udarbejde proces og retningslinjer for overgangen fra barn til voksen, processen starter ved det 16. år.

·       Der vil være koordinering og samspil mellem CHP, Ungeenheden og Afdeling for Børn og Familie omkring den enkelte unge, så der skabes relationer, sikres råd, vejledning og opstart af sagsbehandling, således at den unges behov er afdækket og en endelig afgørelse ligger klar fra det 18. år. Sagsbehandlingen er opdelt på følgende måde:

o    Glat sag ift. FØP – her er det jobcenter der tager fat i det.

o    Bosted – CHP der påbegynder arbejdet med VUM

o    Borger der allerede er anbragt ved det 18. år – her skulle der gerne være indledt samarbejde ved det 16. år ift. om bostedet er godkendt efter voksenparagrafferne.

·       I den proces er der fokus på kommunikationen på flere områder, herunder pjece til udlevering og opdateret hjemmeside.

·       Deltagere på koordinationsmøder som afholdes 1 gang månedligt er med tovholder for mødet repræsentant fra CBU med deltagelse af CHP, Ungehuset/Jobcenter, PUI, UU-vejleder og nu Ungeenheden – derudover sagsbehandler fra CBF ad – hoc til sagerne.

·       Vedrørende den koordinerede visitation i CHP:

Sagerne kommer ind på visitationsmøde, der afholdes hver tirsdag med deltagelse af repræsentanter fra CHP, CSÆ og jobcenter. Der ligger en opgave i at koordinere de 2 koordinationsudvalg, således at borgeren guides igennem systemet så effektivt som muligt.

·       På koordinerede visitationsmøder i CHP, koordineres det, hvor sagen skal videre hen:

o    Til fokus forløb

o    Lægges til sagsbehandler, hvis det er åbenlyst at de er omfattet af målgruppen

o    Lægges til visitation i CSÆ

o    Sendes til Ungeenheden, hvis de er i målgruppen for borgere, der hører ind under Ungeenhedens målgruppe.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Administrationen vurderer, at de tre centre arbejder med læringspunkter og aktiviteter for at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen, og foreslår, at udvalgene præsenteres for en evaluering af det igangsatte arbejde med læringspunkter og aktiviteter efter mødet med de 42 + 32 klagere i efteråret 2022.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og Projektchefen og Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Børne- og Ungeudvalget tager sagen

       til orientering.

2.    at  Forebyggelses- og Seniorudvalget tager sagen til orientering.

3.    at  sagen forelægges Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte til orientering.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 1. december 2021:

Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)

Til orientering.

Udvalget anerkender den gennemførte proces.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 6. december 2021:

Fraværende: 

At 1 - Taget til orientering.

Bilag

330-2021-370829

Notat - sager - 42 familier

330-2021-370827

Opsamlingsnotat

330-2021-336761

PowerPoint

330-2021-383375

Bilag 1 - Status på Task Force-projektet oktober 2021

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. december 2021:

Fraværende: 

At 3 - Taget til orientering med den bemærkning, at der opfordres til et tættere parløb i overleveringen fra det 16 år.

13. Gensidig orientering (O)

13.   Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2021-8567                   Dok.nr.: 330-2021-393253          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

1.    Orientering fra udvalgets formand

2.    Orientering fra udvalgets medlemmer

3.    Orientering fra Center for Sundhed og Ældre

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. december 2021:

Fraværende: 

Jimmi Jørgensen (A) takker for det gode samarbejde i udvalget og med administrationen.

14. Pressemeddelelser (B)

14.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2020-538                     Dok.nr.: 330-2021-393254          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens udvalgsmøde.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. december 2021:

Fraværende: 

Ingen pressemeddelelser.

15. Godkendelse af referat (B)

15.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2021-8504                   Dok.nr.: 330-2021-393257          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelse- og Seniorudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender referatet.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. december 2021:

Fraværende: 

Godkendt.

16. Lukket: Fordeling af midler til frivilligt socialt arbejde, § 18-midler 2022 (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.