12. Status og proces vedrørende de 42 klager (O)
12.  Status og proces vedrørende de 42 klager (O)
Sagsnr.: 330-2021-32104Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Dok.nr.: 330-2021-409888Â Â Â Â Â Â Â Â Â Ã…bent
Kompetence: | Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Børne- og
Ungeudvalget, Forebyggelses- og Seniorudvalget |
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Børne- og Ungeudvalget
samt Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres om status og videre proces
omkring fælles klage fra 42 familier.
Sagens indhold
Slagelse Kommune modtog den 16.
september 2020 en fælles klage fra 42 familier vedrørende kritik af kommunens
sagsbehandling. Efterfølgende har 32 familier ligeledes fremsendt en samlet
klage. De 42 familier har givet udtryk for dyb bekymring over den behandling,
som de har modtaget i kontakten med et eller flere af fagcentrene; Center for
Børn og Unge- herunder Afdeling for Børn og Familie og Afdelingen for Skole,
Center for Handicap og Psykiatri, Center for Sundhed og Ældre.Â
Udvalget for Specialiserede
Borgerindsatser blev orienteret om klagen på udvalgsmøde den 7. oktober 2020 og
Børne- og Ungeudvalget den 17. november 2020.
For at afdække
sagsbehandlingsfejl i den fælles klage, blev der nedsat en arbejdsgruppe med
Vini Lindhardt som formand samt repræsentanter fra de 3 centre og
Borgerrådgiver. Gruppen har gennem 10 møder arbejdet med at analysere 7 sager,
som er udvalgt i dialog med repræsentanter fra de 42 klagere. Målet med dette
arbejde har været at afdække de 7 sagers indhold med fokus på at forbedre
forvaltningens praksis ved at identificere læringspunkter og kvalitetssikre
borgerens sagsbehandling. Der har ikke været genbehandling af sagerne (bilag
1).
Arbejdsgruppens afdækning
identificerede nedenstående læringspunkter:
Sagsbehandling
·     Â
Svartider - manglende
kvitteringsbrev til borgerne indenfor svarfristen.Â
·     Â
Lang sagsbehandlingstid i
forbindelse med ansøgninger og klagebesvarelser.
·     Â
Opfølgende kontakt til
borgerne, når de lægger besked.
·     Â
Forventningsafstemning i
forhold til tilbagemeldinger og opfølgninger.
·     Â
Afgørelser, som ikke er
fyldestgørende.
·     Â
Notat- og journaliseringspligt
skal efterleves.
·     Â
Mailkorrespondance mellem
centre og borgerne på ikke sikre mails.
·     Â
SMS fra sagsbehandler til
borger - Notat- og journaliseringspligt skal efterleves.
·     Â
Borger er ikke blevet
orienteret om sagsbehandlerskifte.
Samarbejde og koordinering
·     Â
Koordinering i forhold til
overgangen fra barn til voksen
·     Â
Tværfaglig koordinering mellem
centre og afdelinger
PÃ¥ denne baggrund inviteredes
repræsentanter fra de 42 familier samt 32 klagere, som har klaget efterfølgende
til at deltage i et dialogmøde den 28. september 2021.
På dialogmødet drøftede
arbejdsgruppen læringspunkterne med familierne. På mødet fremkom familierne med
yderligere opmærksomhedspunkter til kvalitetsforbedring:
·     Â
Fokus på at lytte til
forældrene i mødet, og se forældrenes ressourcer
·     Â
Undren over,
at skoler er så længe om at opdage børns udfordringer og manglende viden.
·     Â
Undren over, at når der endelig
bevilges støtte til det udfordrede barn, bliver denne brugt generelt i hele
klassen.
·     Â
Oplevelse af at elever med udfordringer
presses ind i almentilbuddene i inklusionens navn.
·     Â
Uklarhed om opgavefordelingen mellem
skole/skolepsykologer og sagsbehandlere.
Drøftelserne udmøntede sig i
følgende forslag på mødet (bilag 2):
·     Â
Øget fokus på telefonpolitik
·     Â
Opdatering af
sagsbehandlingstider på hjemmesiden
·     Â
Pårørendekurser
·     Â
Pjecer m.v. om hjælp og tilbud
·     Â
Beslutningsreferater/aftalereferater/proces
efter møder med forvaltningen
·     Â
Fastholdelse af medarbejdere-
tilbud om socialformidleruddannelsen
·     Â
Styrkelse af sagsbehandlernes
viden om diagnoser
I forhold til fortsat fokus på
fremdriften i arbejdet med processen omkring læringspunkter, aftalte
arbejdsgruppen og de deltagende repræsentanter fra de 42 klagere samt de 32
klagere, at mødes igen om 1 år.
Aktuelt arbejdes der på nuværende
tidspunkt i de 3 centre med igangsatte processer, som skal styrke fokus på
læringspunkter og aktiviteter som fremsat ovenfor (bilag 3).
Det handler om kvalitetssikrende
tiltag som:
·     Â
Recovery og Rehabilitering:
Center for Handicap og Psykiatri vil tage initiativ til at arbejde mere med den
recovery-orienterede tilgang i mødet med borgeren. Det politiske pejlemærke i
CHP �Recovery og Rehabilitering� siger, at �vi vil, med udgangspunkt i de
drømme og ressourcer, som hver enkelt borger har, understøtte en læring og
forandring, som skaber mulighed for at leve et så selvstændigt og
tilfredsstillende liv som muligt.
·     Â
Projekt God Sagsbehandling:
Center for Handicap og Psykiatri har igangsat projekt God Sagsbehandling,
som skal understøtte og sikre arbejdet med de forvaltningsretlige principper og
grundlag, som for eksempel kvitteringsskrivelser, journaliseringspligt, GDPR
ved mail og sms, procedure ved sagshandlerskifte, ledelsestilsyn og klagedrevet
innovation med ny procedure i håndteringen af borgerklager.
·     Â
I Afdeling for Børn og Familie har der kørt et Task Force forløb
med VISO i Socialstyrelsen og Ankestyrelsen i 2020 (bilag 4). Forløbet
resulterede i en rapport, som gav et billede af kommunens styrker, men også
udfordringer på det samlede myndighedsområde for udsatte børn og unge. Med
baggrund i rapporten er der udarbejdet en 3-Ã¥rig Task Force udviklingsplan med
fire fokuspunkter:
a.  Â
Implementering af udviklingsplanen
i samarbejde med Socialstyrelsen, der skal styrke det socialfaglige arbejde,
f.eks.
o
Klagedrevet innovation.
o
Ledelsestilsyn – styringsmæssigt
redskab, som kan give faglig indsigt i den aktuelle praksis.
o
Tværfagligt samarbejde og
visitation med bl.a. skoler og dagtilbud
b.  Â
Kompetenceudvikling for
medarbejdere og ledere, f.eks.
o
Systematik i sagsbehandlingen.
o
Uddannelse i netværksinddragende metoder.
c.  Â
Fokus på psykisk arbejdsmiljø og
sagstal, f.eks.
o Obligatorisk
supervision for rådgiverne.
o Fokus
på et rimeligt sagsantal pr. rådgiver
o  Â
Bedre fysiske rammer for borgere
og medarbejdere.
o   Ombygning af Torvegade 22-26. Ombygningen skal skabe
mere imødekommende og målrettede rammer for de forældre og børn, der kommer i
Afdeling Børn og Familie, samt skabe bedre fysiske og psykiske arbejdsvilkår
for medarbejdere og ledere.
·     Â
Telefonpolitik er indarbejdet i
Center for Handicap og Psykiatri o Center for Børn og Unge.
·     Â
I Afdeling for Skole arbejdes
der med en inklusionsstrategi, og et øget fokus på at reducere skolefraværet.
·     Â
I Center for Sundhed og Ældre
arbejdes der med kvalitetssikring af klagesagsbehandling samt sikring af
rettidig tildeling af ydelser og hjælpemidler i overgangen fra barn til voksen.
·     Â
Overgang fra barn til voksen er et
særligt fokusområde, hvor der arbejdes med model for samarbejde på tværs af
centrene:
·     Â
CHP, BF og Ungeenheden vil i 2022 udarbejde proces og
retningslinjer for overgangen fra barn til voksen, processen starter ved det
16. år.
·     Â
Der vil være koordinering og samspil mellem CHP, Ungeenheden og
Afdeling for Børn og Familie omkring den enkelte unge, så der skabes
relationer, sikres råd, vejledning og opstart af sagsbehandling, således at den
unges behov er afdækket og en endelig afgørelse ligger klar fra det 18. år.
Sagsbehandlingen er opdelt på følgende måde:
o  Â
Glat sag ift. FØP – her er det jobcenter der tager fat i det.
o  Â
Bosted – CHP der påbegynder arbejdet med VUM
o  Â
Borger der allerede er anbragt ved det 18. år – her skulle der
gerne være indledt samarbejde ved det 16. år ift. om bostedet er godkendt efter
voksenparagrafferne.
·     Â
I den proces er der fokus på kommunikationen på flere områder,
herunder pjece til udlevering og opdateret hjemmeside.
·     Â
Deltagere på koordinationsmøder som afholdes 1 gang månedligt er
med tovholder for mødet repræsentant fra CBU med deltagelse af CHP, Ungehuset/Jobcenter, PUI, UU-vejleder og nu
Ungeenheden – derudover sagsbehandler fra CBF ad – hoc til sagerne.
·     Â
Vedrørende den koordinerede visitation
i CHP:
Sagerne kommer ind på visitationsmøde, der afholdes hver
tirsdag med deltagelse af repræsentanter fra CHP, CSÆ og jobcenter. Der ligger
en opgave i at koordinere de 2 koordinationsudvalg, således at borgeren guides
igennem systemet så effektivt som muligt.
·     Â
På koordinerede visitationsmøder i CHP,
koordineres det, hvor sagen skal videre hen:
o   Til fokus forløb
o   Lægges til sagsbehandler, hvis det er åbenlyst at de er
omfattet af målgruppen
o   Lægges til visitation i CSÆ
o   Sendes til Ungeenheden, hvis de er i målgruppen for borgere,
der hører ind under Ungeenhedens målgruppe.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Administrationen vurderer, at de tre centre arbejder med
læringspunkter og aktiviteter for at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen, og
foreslår, at udvalgene præsenteres for en evaluering af det igangsatte arbejde
med læringspunkter og aktiviteter efter mødet med de 42 + 32 klagere i
efteråret 2022.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Social- og Projektchefen og Sundheds-
og Ældrechefen indstiller,
1.   at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
og Børne- og Ungeudvalget tager sagen
      til orientering.
2.  Â
at  Forebyggelses- og
Seniorudvalget tager sagen til orientering.
3.   at  sagen forelægges
Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte til orientering.
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 1. december 2021:
Fraværende:Â
Jimmi Jørgensen (A)
Til orientering.
Udvalget anerkender den gennemførte proces.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 6. december 2021:
Fraværende:Â
At 1 - Taget til orientering.
Bilag
330-2021-370829 | Notat - sager - 42 familier |
330-2021-370827 | Opsamlingsnotat |
330-2021-336761 | PowerPoint |
330-2021-383375 | Bilag 1 - Status på Task Force-projektet oktober 2021 |
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 7. december 2021:
Fraværende:Â
At 3 - Taget til orientering med den bemærkning, at der
opfordres til et tættere parløb i overleveringen fra det 16 år.