11. Slagelse Tenniscenter - muligt kommunalt engagement (D)
11. Slagelse Tenniscenter - muligt kommunalt engagement (D)
Sagsnr.: 330-2016-24821 Dok.nr.: 330-2016-308473 Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget/Byrådet
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget drøfter, om der skal gives
anbefaling til, at Slagelse Kommune skal engagere sig i Slagelse Tenniscenter
enten i form af køb af timer eller ved optagelse af forhandlinger om et opkøb
af tenniscentret.
Baggrund
På mødet den 6/6 2016 blev udvalget orienteret om Slagelse
Tenniscenter og Slagelse Tennisklubs økonomiske situation, samt at der enten på
udvalgets møde i august eller september ville blive fremsat en beslutningssag om
tenniscentret.
Slagelse Tenniscenter (STC) er ejet af en fond, som driver
tenniscentret. Fondens formål er at skabe den bedst mulige facilitet for
Slagelse Tennisklub (STK). STK lejer sig ind i centeret og betaler årligt 1.150.000
kr. i leje. STKs leje udgør ca. 98 % af tenniscenterets indtægter. Hertil
kommer få indtægter fra Slagelse Petanqueklub, der lejer sig ind i STC.
STK har de seneste år oplevet et kraftigt fald i antallet af
medlemmer (44 % fald fra 2013 til 2015). Klubben har derfor pt. kun 230
medlemmer. Etableringen af tenniscentret var til sammenligning baseret på 1.100
medlemmers kontingent. Det faldende medlemstal har både udløst mindre
kontingentindtægter samt mindre lokale- og medlemstilskud fra kommunen. STK
forventer derfor at komme ud af 2016 med et underskud på 396.000 kr.
STK har pga. sin økonomiske situation været nødt til at
opsige lejekontrakten med STC, som dermed har en facilitet uden lejer og fast
lejeindtægt. Situationen er derfor den, at klubben ikke har en vinterfacilitet,
og at STC ikke har midler til afdrag og renter på prioritetslån i BRF. STC må
derfor med stor sandsynlighed erklære sig konkurs i indeværende år, i fald der
ikke findes en løsning på den manglende lejeindtægt fra klubben.
Ifølge STK har klubben gjort meget, som smitter positivt af
på Slagelse Kommune ift. branding samt erhvervsliv:
STK har forsøgt at gøre klubben til ”hele Danmarks
tennisklub” ved at arrangere tennisturneringer, camps og kurser i stort omfang.
STK har således 1.650 besøgende turneringsspillere årligt (725 enkeltpersoner,
men en del kommer flere gange). Året 2015 bragte en Davis Cup landskamp, Dansk
Tennis Forbunds lederpris til bestyrelsen og sidst men ikke mindst titlen som
”Årets tennisklub i Danmark” med sig. Så det er ikke momentum, STK mangler.
Klubben er kendt i tennis Danmark.
Fritidsafdelingen har afholdt flere møder med både
tenniscenteret og tennisklubben for at afsøge muligheder, hvorpå man evt. kunne
hjælpe. Den mulighed, som både klub og tenniscenter peger på, er, at kommunen
køber tider i centeret. På den måde får kommunen anvisningsret over flere
haltimer. STK, STC og Fritidsafdelingen estimerer, at der skal købes timer for
minimum 500.000 kr. om året.
STK tilbyder desuden at stille trænere og udstyr til
rådighed for forløb på kommunens skoler. Klubben har tidligere ansøgt
Folkeoplysningsudvalget om midler fra Partnerskabspuljen, men fik afslag. STK
har desuden tilbudt at overtage plejen af udendørs tennisbaner fra
Entreprenørservice mod betaling. Entreprenørservice vurderer dog, at der kan
ske en kapitalforringelse af udearealet, såfremt driften ikke opretholdes på
samme niveau som nu. Der er derfor en risiko ved at overlade driften til STK.
Entreprenørservice oplyser, at der bruges 199.000 kr. årligt på den samlede
drift af de udendørs tennisbaner.
BRF Kredit har desuden indikeret, at de vil se velvilligt
på, om en del af tenniscentrets gæld kan eftergives, og/eller om centrets lån
kan omlægges, under forudsætning af at der findes en på langt sigt bæredygtig
økonomisk model for klubben og Slagelse Tenniscenter.
Indkøb af timer
Slagelse Tenniscenter vil kunne
anvendes til aktiviteter inden for skoleidræt, fx fodbold, lege i de mindre
klasser samt tennis som forløb for flere aldersgrupper, og dermed bidrage til
opfyldelse af kravene i folkeskolereformen om åben skole og idræt og bevægelse.
Hallen vil dog kun i begrænset omfang kunne benyttes til andre idrætter end
tennis grundet gulvets nubrede overflade, der er specialudviklet til tennis.
Det kræver derfor en omlægning af gulv samt en anden opstregning, hvis hallen
skal kunne bruges til andre idrætter. Derudover kan en ændring af
tenniscentrets formålsparagraf være påkrævet, hvis andre klubber/idrætsgrene skal
bruge centret.
Administrationen har forespurgt X-Class, Slagelse Håndboldklub samt Slagelse
Atletik Delta, hvorvidt de ville kunne benytte hallen til udøvelse af deres
aktiviteter/idræt. X-Class vurderer umiddelbart, at de kunne benytte hallen
periodisk til egentlige forløb i tennis og vil glædeligt modtage instruktion
fra STKs instruktører. Dette kan gælde andre skoler. Både Slagelse Atletik
Delta og Slagelse Håndboldklub ser tenniscentret som en attraktiv beliggende
facilitet, men kan ikke anvende centret i dets nuværende stand grundet gulvets
struktur. Såfremt gulvet omlægges, vil begge klubber kunne placere aktivitet i
hallen.
Køb af tenniscenter
Administrationen vurderer, at
der er forbundet driftsøkonomi ved at købe STC. Såfremt Ejendomsservice skal
overtage alle tenniscenterets funktioner, mens klubben beholder sine nuværende
opgaver samt forpligtelser ift. drift og forbrug, vurderes de kommunale
driftsudgifter at være i alt 268.000 kr. om året. Hvis Ejendomsservice skal
overtage alle funktioner, og dermed også alle klubbens opgaver og
forpligtelser, vurderes de kommunale driftsudgifter at være 1.118.376 kr. om
året. Et køb vil desuden være afhængig af en omlægning af hele eller dele af
gulvet, så hallen vil kunne bruges til andre aktiviteter/idrætter end tennis.
Udskiftning af gulv
Der er indhentet tilbud på en
løsning, hvor to ud af fire baner forbliver tennisbaner med den nuværende
belægning, mens der på de to øvrige baner (37 m x 37 m) udrulles et fleksibelt
skolegulv. Dermed kan der spilles tennis og dyrkes skoleidræt/andre sportsgrene
i centret på samme tid. Skolegulvet kan fjernes, hvis hele centret i særlige
tilfælde skal bruges til tennis. Løsningen tilgodeser således både kommunen og STKs
behov. Tilbuddet lyder som følger:
37 m x 37 m gulv á kr. 200,-/m2
inkl.
opstregning
kr. 342.250,-
4 vogne á kr. 20.000,- til
transport/opbevaring af gulv
kr. 80.000,-
Inventar (smalle mål, så
tennisbane ikke berøres), bøsninger osv. kr. 100.000,-
I
alt
kr. 522.250,-
Skal der etableres ekstra/bedre
afskærmning mellem skolegulv og permanente tennisbaner, skal der laves ekstra
bøsninger til bander og bedre net. Dette anslås at koste kr. 120.000,-
Kan gulvet ikke opbevares i
Slagelse Tenniscenter (4 vogne med læs på), kan det løses ved opstilling af
container med opvarmning (tilrådes kraftigt). Dette anslås at koste kr.
50.000,-.
Skal der laves ekstra befæstninger
til de tunge vogne, anslås det at koste kr. 80.000,-
Den samlede pris for ovennævnte
løsning vurderes at være kr. 772.250,-
Retligt
grundlag
Indgåelse af en fast aftale om køb af timer i haller kræver
ifølge Økonomicentret deponering.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og
Turismeudvalget kan
a) Beslutte, at
kommunen skal købe timer i hallen for fx 466.400 kr. Det svarer til ca. 22
timer om ugen (mandag-torsdag kl. 11-15 og 6 timer fredag) i 40 uger om året á
kr. 530,- pr. time (inkl. undervisning og ketchers).
b) Anbefale over
for Byrådet, at der skal optages forhandlinger med Slagelse Tenniscenter med
henblik på et kommunalt opkøb af centret.
c) Give sin
anbefaling til, at der udarbejdes en konkret procesplan og handleplan.
d) Beslutte, at
kommunen ikke skal engagere sig i tenniscentret.
Vurdering
Køb af timer i tenniscentret
Kommunen skal jf. kommunalfuldmagten kunne dokumentere et
faktisk behov for haltimer. Administrationen vurderer ikke, at dette behov er
til stede på nuværende tidspunkt, fordi gulvet i centret ikke kan bruges til
andre foreningsidrætter end tennis. Enten hele eller halvdelen af gulvet vil
derfor skulle omlægges til almindeligt skolegulv, før kommunen kan købe timer i
centret. Det er tvivlsomt, at centret vil kunne løfte udgifterne til omlægning
af fx halvdelen af gulvet. Såfremt gulvet omlægges, vil de købte timer i
tenniscentret kunne bruges til at understøtte opfyldelse af kravene om idræt og
bevægelse i folkeskolereformen samt gøre halfordelingen mere smidig.
Det kræver dog ifølge
Økonomicentret en deponering, hvis kommunen indgår en fast aftale om køb af
haltimer, hvilket vil påvirke kommunens likviditet. Kommunen vil fx skulle
deponere et beløb svarende til 1/3 af bygningens værdi, hvis kommunen benytter
1/3 af haltiden.
Administrationen vurderer, at et
timeopkøb måske ikke er nok til at redde tenniscentret fremadrettet. Denne
vurdering skal ses i lyset af STKs forventede underskud ved udgangen af 2016
(396.000 kr.), reduktionen i klubbens lokaletilskud som følge af medlemsnedgang
(estimeret til 126.212 kr.) samt manglende indtægter i STC i det hele taget.
Det kan derfor ikke udelukkes, at man kan stå i samme situation om få år.
Køb af tenniscentret
Administrationen vurderer, at et køb af tenniscentret vil
øge den samlede halkapacitet i kommunen, hvilket bl.a. vil understøtte
opfyldelse af kravene om idræt og bevægelse i folkeskolereformen samt gøre det lettere
at fordele den samlede foreningsaktivitet. Det kræver dog, at to baner omlægges
til et fleksibelt skolegulv, så der kan dyrkes andre idrætsgrene end tennis i
centret (vil koste 772.250 kr.) På baggrund af STKs nuværende medlemstal og aktivitetsniveau
vurderer administrationen, at klubben kan klare sig med to permanente
tennisbaner.
Der vil være driftsøkonomi forbundet med et køb af STC (op
til 1.118.376 kr. om året). Administrationen vurderer, at en del af
driftsudgifterne dels kan finansieres gennem en lukning af UV-hallen, da der
dermed frigives ca. 441.000 kr., som kan overføres. En evt. nedrivning af
UV-hallen anslås dog at koste ca. 450.000 kr., og de sparede driftsmidler ved
UV-hallen kan først overføres, når hallen er nedrevet. Indtil gulvet er omlagt
i tenniscentret, og UV-hallen dermed kan rives ned, vil der være udgifter til
drift af begge haller.
En lukning af UV-hallen gør i øvrigt, at det samlede antal
m2 i kommunen ikke forøges markant ved et køb af STC. Dermed vil købet ikke
være i direkte strid med Ejendomsstrategien.
Hvis driftsbudgettet skal balancere, er tennisklubben efter
administrationens opfattelse nødt til at bidrage til finansiering af
driftsudgifterne ved STC.
Ifølge kommunens jurister er der ikke noget til hinder for,
at STK er med til at finansiere driftsudgifterne, hvis klubben køber sig til en
ydelse i centret (fx en eksklusivret til et bestemt antal baner) eller indgår
en forpagtningsaftale med kommunen om rettighederne til fx to baner. Dog må
forpagtningsaftalen ikke vedrøre 100 % af tiden på alle fire baner. STK skal i
begge tilfælde betale markedsprisen for ydelserne/rettighederne og vil
derigennem bidrage til finansiering af driftsudgifterne. Klubben kan også
bidrage ved at løse de samme opgaver i STC, som den gør på nuværende tidspunkt.
STKs nuværende økonomiske situation gør det dog usikkert, om
klubben vil kunne bidrage i tilstrækkelig grad til finansiering af
driftsudgifterne ved STC.
Prisen for køb af STC vil bero på en konkret forhandling.
STC er vurderet til 16 mio. kr. i den offentlige ejendomsvurdering, men
kommunen kan muligvis købe centret for en pris svarende til restgældens værdi
(6,8 mio. kr. pr. 31/12 2015). Kommunens nuværende økonomiske situation kan dog
besværliggør en overtagelse af STC.
Kommunen afviser at engagere sig i tenniscentret:
Hvis der ikke findes en løsning, vurderer administrationen,
at STC formentlig vil gå konkurs i indeværende år, og at STK dermed vil stå
uden fast vinterfacilitet. Klubben vurderes at have meget begrænsede muligheder
for at opnå tider gennem den øvrige haltidsfordeling, da tennis figurerer som
primær udendørs idræt i retningslinjerne for Fritid.
Såfremt STC går
konkurs, vurderer administrationen, at man vil miste et væsentligt element i planerne
om at samle og markedsføre alle faciliteter på og omkring Slagelse Stadion
under en hat, således at man kan udnytte faciliteternes respektive styrker og
indhold og trække flere indtægtsskabende aktiviteter og events til kommunen.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Køb af timer i tenniscentret
Køb af haltimer i tenniscentret vil indebære en merudgift på
ca. 0,466 mio. kr. om året. Herudover skal Slagelse Kommune deponere et beløb
svarende til andelen af bygningsværdien i forhold til kommunens forholdsmæssige
anvendelse af tenniscentret.
Køb af tenniscentret
Ved køb af Slagelse Tenniscenter forventes der samlede
driftsudgifter for 1,118 mio. kr. årligt. Heraf forventes 0,441 mio. kr. årligt
at kunne finansieres af driftsmidler fra UV-hallen, såfremt den nedlægges. Det
betyder, at der skal indhentes driftsindtægter fra Slagelse Tennisklub på 0,677
mio. kr. årligt, hvis driftsudgifterne skal balancere. Forhandlingen med
klubben om dens rolle og forpligtelser mangler på nuværende tidspunkt.
Herudover skal der foretages anlægsinvesteringer for i alt
8,025 mio. kr. i form af køb af STC, etablering af nyt gulv i halvdelen af
centret samt udgifter til nedrivning af UV-hallen. Udgiften til et køb af STC
vil bero på en konkret forhandling.
Konsekvenser
for andre udvalg
Landdistrikts-, Teknik- og
Ejendomsudvalget vil skulle godkende både en nedrivning af UV-hallen samt
overførsel/tilbageførsel af driftsmidlerne fra UV-hallen.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1. At udvalget
drøfter sagen og giver sin anbefaling til, at der udarbejdes en konkret
procesplan og handleplan.
Beslutning i Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget den 8. august 2016:
Fraværende:
ingen
Sagen tilbagesendes til fornyet behandling.