17. Selvejende haller - driftsaftale + udmøntning af ramme for 2019 (B)
17. Selvejende haller - driftsaftale + udmøntning af ramme for 2019 (B)
Sagsnr.: 330-2018-64667 Dok.nr.: 330-2018-583731 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal
godkende udmøntning af ramme til de selvejende haller for 2019 samt opdatering
af drifts- og samarbejdsaftalen med hallerne.
Baggrund
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget vedtog den 7/11 2016 et
årshjul for samarbejdet med de selvejende haller. Ifølge dette årshjul kan
Fritidsafdelingen efter Byrådets vedtagelse af budget udmønte rammen til de
selvejende haller.
Herefter skal udmøntningen udmeldes til de selvejende
haller, og Kultur- og Fritidsudvalget skal orienteres om udmøntningen.
Kultur-, Fritids- og
Turismeudvalget vedtog den 3/4 2017 følgende principper for udmøntning af ramme
til de selvejende haller:
·
Realkreditudgifter (fuld dækning – ud
fra forventet udgift i budgetåret og evt. efterfølgende regulering)
·
Forbrugsudgifter (fuld dækning – ud fra
gennemsnit de seneste 3 regnskabsår)
·
Personaleudgifter (politisk besluttet
maks. beløb 700.000 kr. – ud fra gennemsnittet de seneste 3 regnskabsår)
·
Udgifter til nyanskaffelser (maks.
beløb på 20.000 kr., hvilket svarer til tildelingen til en kommunal hal)
·
Evt. restbeløb inden for budgetrammen
fordeles efter hallernes størrelse (fratrukket arealer, der ikke kan ydes
tilskud til)
Modellen blev evalueret i foråret 2018, hvor udvalget tog
evalueringen til efterretning.
Administrationen har på baggrund af ovennævnte principper
samt den af Byrådet vedtagne ramme til de selvejende haller foretaget en
fordeling af rammen.
Oversigt over hallernes driftstilskud i 2019:
| m2 | Driftstilskud 2018 | Driftstilskud 2019 (maks. 700.000 til
løn) | Fordeling efter størrelse* | I alt driftstilskud 2019 |
Agersøhallen | 531 | 447.024 | 422.880 | 25.275 | 448.155 |
Dalmosehallen | 3.411 | 1.742.726 | 1.398.017 | 162.358 | 1.560.375 |
Skælskørhallen | 2.511 | 2.197.474 | 2.034.963 | 119.519 | 2.154.482 |
Slagelsehallen | 2.067 | 1.868.032 | 1.638.141 | 98.386 | 1.736.527 |
Stillingehallen | 1.629 | 1.138.096 | 1.000.289 | 77.538 | 1.077.826 |
Sørbyhallen | 1.996 | 1.622.414 | 1.373.085 | 95.006 | 1.468.092 |
Vesthallen | 2.386 | 1.767.152 | 1.577.754 | 113.570 | 1.691.323 |
I alt | 14.531 | 10.782.918 | 9.445.129 | 691.651 | 10.136.780 |
* Restramme fordeles efter
hallernes størrelse (fratrukket arealer, der ikke kan gives tilskud til).
Tilskud til pleje af grønne arealer i 2019:
Dalmosehallen: 403.764 kr.
Sørbyhallen: 457.762 kr.
Drifts- og samarbejdsaftale
Den nuværende drifts- og samarbejdsaftale (aftaleteksten)
blev udarbejdet sidste år, bl.a. på baggrund af tidligere modtagne input fra de
selvejende haller. Formålet var dels at gøre aftalen lettere at navigere efter
for alle parter, samt at sikre at aftalen er i tråd med gældende retningslinjer
for fritidsområdet og i overensstemmelse med de krav, der stilles til kommunale
haller. Med andre ord at ensrette kravene til kommunale og selvejende haller og
sikre, at der arbejdes efter samme mål, strategier, retningslinjer mv.
Administrationen oplever, at den nuværende drifts- og
samarbejdsaftale fungerer efter hensigten. Der er derfor kun foretaget to
mindre tilføjelser i aftalen:
Dels er det præciseret, hvornår henholdsvis hallen og Fritid
skal fakturere (ved timeudlejning fakturerer Fritid, mens den enkelte hal selv
fakturerer, hvis der er tale om et arrangement, som hallen selv har skaffet.
Derudover er indtægtsfordelingen ved arrangementer
synliggjort. Hallerne modtager hele indtægten, når det er hallen selv, der har
tiltrukket arrangementet, mens fordelingen er 50/50, når det er kommunen, som
er arrangør/har skaffet arrangementet til hallen.
Evt. nye principper for fordeling
I den nuværende aftalemodel udmøntes der ikke på baggrund af
aktivitetsniveau i hallerne. Det skyldes som nævnt i sagen fra maj 2018, at
administrationen pt. ikke har værktøjerne til at måle aktiviteten i den enkelte
hal på en simpel og retvisende måde (bookingsystemet afspejler kun bookede
tider og ikke den faktiske udnyttelse). Måling af den faktiske udnyttelse vil
derfor pt. kræve manuel registrering og kontrol, hvilket både er dyrt og
tidskrævende.
Der er dog for nyligt startet et forsøg op i Nordhallen med
et såkaldt HallMonitor-system, som er et intelligent system til facilitetsanalyse.
Såfremt forsøget bliver en succes, og systemet udbredes til andre haller,
herunder de selvejende, vil det blive lettere at måle aktiviteten i den enkelte
hal og dermed at udmønte fx en del af rammen på baggrund af aktivitet.
Retligt
grundlag
Kommunen kan understøtte
foreningsdannelse efter Folkeoplysningsloven samt borgernes aktive fritidsliv
efter kommunalfuldmagtsreglerne.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a) Godkende udmøntning af rammen til de selvejende haller for 2019 samt
opdatering af drifts- og samarbejdsaftalen med hallerne.
b) Godkende
udmøntning af ramme og/eller de opdaterede drifts- og samarbejdsaftalen med
konkrete ændringer/bemærkninger.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget godkender
udmøntningen af rammen til de selvejende haller for 2019 og opdateringen af
drifts- og samarbejdsaftalen med hallerne.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget godkender udmøntningen af rammen til de
selvejende haller for 2019 og opdateringen af drifts- og samarbejdsaftalen med
hallerne.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget
den 6. november 2018:
Fraværende:
Udvalget besluttede, at Anne Bjergvang som medlem af
bestyrelsen for Agersø Hallen var inhabil, og hun deltog derfor ikke i
behandlingen af punktet.
Af hensyn til hallernes drift og dermed foreningslivet i
hallerne vil udvalget dele den samlede besparelse op, så hallerne bidrager over
to år.
Det betyder, at hallerne i 2019 skal fordele en besparelse
på 375.000 kr. Efter samme principper som beskrevet i sagen og samme beløb i
2020.
I 2019 finansieres den resterende del (375.000 kr.) af
afsatte midler jf. budgetaftalens pkt. 36.
Udvalget understreger, at der skal være lige vilkår for
foreninger, der dyrker aktiviteter i selvejende og kommunale haller, hvorfor
udvalget arbejder på et oplæg, der sikrer mere liv i hallerne.
Udvalget sender teksten til samarbejds- og driftsaftalen i
kort høring, så sagen herom endeligt kan besluttes på decembermødet.
Genoptagelse
Der er indkommet høringssvar fra 6 ud af 7 haller.
Skælskørhallen har efter at have fået svar på et spørgsmål vedr. åbningstider i
ferieperioder valgt ikke at indsende høringssvar. De 6 indkomne høringssvar er
vedlagt som bilag. Nedenfor uddrages hovedessensen af hallernes høringssvar.
Flere af de modtagne input vedrører selve fordelingen af rammen for 2019 eller principperne
for fordelingen. Da det er selve aftaleteksten, der er i høring i denne omgang
(fordelingskriterier blev evalueret i foråret 2018, og udmøntningen af rammen
for 2019 er vedtaget i november 2018), er fokus nedenfor på hallernes input til
selve aftaleteksten.
Agersøhallen:
Ønsker, at det som bilag til aftalen nøje beskrives, hvilket
serviceniveau der ønskes.
Ønsker, at man går tilbage til den rengøringsliste, som blev
brugt i den gamle aftalemodel.
Er enige i, at der ikke er behov for bemanding i hallens
åbningstid. Ønsker at blive fritaget for brug af KommuneBook pga. særlige
forhold ved hallen (ligger på en ø, kun 1 forening).
Mener, at det bør være overskud og ikke indtægter, der deles
ved arrangementer, som kommunen har skaffet til hallen.
Dalmosehallen:
Kan tilslutte sig hele aftaleteksten. Har dog indvendinger
ift. udmøntning af rammen.
Slagelsehallen
Har ingen kommentarer til aftaleteksten. Er ikke tilfreds
med det reducerede tilskud. Men er tilfreds med muligheden for at tjene penge
via udlejning.
Stillingehallen
Opfordrer til, at der udarbejdes en rengøringsinstruks for
de selvejende haller, så det sikres, at hallerne opfylder kommunens
servicekrav.
Ønsker flerårige aftaler. Ønsker at beløb til nyanskaffelser
hæves, og at der indbygges incitamenter til investeringer, der sænker
forbruget.
Sørbyhallen
Ikke enige i, at serviceniveau og rengøringsniveau skal
sænkes til samme niveau som i de kommunale haller. Ikke enige i, at der ikke er
behov for bemanding i hallens åbningstid.
Ønsker, at det er hallen selv og ikke Fritidsafdelingen, der
kan sanktionere foreninger ved gentagne udeblivelser. Ønsker at både indtægter
og udgifter deles ved arrangementer, som kommunen har skaffet til hallen. Mener
ikke, at det altid er muligt at overholde den i retningslinjerne beskrevne
frist for afbud til foreninger ved arrangementer.
Ønsker 3-årige driftsaftaler, at maxbeløb for dækning af
personaleudgifter hæves, og at restpulje fordeles efter aktivitet.
Vesthallen:
Ikke enige i, at aftalen fungerer efter hensigten. Finder
det urimeligt, at kommunen skal have 50 % af indtægterne ved arrangementer, som
kommunen har skaffet til hallen.
Ønsker bedre henvisning til de i aftalen nævnte
dokumenter/publikationer. Ønsker, at det præciseres, hvilke krav hallerne skal
leve op til, hvad angår omklædningsrum, halgulv og lys.
Mener, at mulighederne for at opnå supplerende indtægter er
for begrænsede, bl.a. pga. de i retningslinjerne nævnte åbningstider samt ret
til 1 gratis foreningsarrangement om året.
Aftalemodel bør være 3-årig og opdeles i en drifts- og en
samarbejdsaftale. Ikke tilfreds med reduktion i tilskud eller nuværende
maxbeløb til dækning af personaleudgifter.
Vurdering
Administrationen vurderer, at drifts- og samarbejdsaftalen
fungerer efter hensigten og noterer sig, at ca. halvdelen af hallerne ikke er
kommet med forslag til ændringer. Administrationen vurderer endvidere, at
aftalen har bidraget til at ensrette kravene til kommunale og selvejende haller
og sikre, at der arbejdes efter samme mål, strategier, retningslinjer mv., og
at foreningerne oplever samme muligheder, åbningstider mv., uanset om der er
tale om en kommunal eller selvejende hal.
Hvis man fx ændrede fristen for, hvornår de selvejende
haller skal aflyse foreningstimer forud for arrangementer, ændrede de
selvejende hallers åbningstider eller foreningernes aktuelle ret til et gratis
arrangement om året, ville det betyde, at man afveg fra retningslinjerne for
fritidsområdet, og at brugerne af de selvejende haller på disse punkter dermed
stilles dårligere end tilsvarende brugere i kommunale haller.
På samme måde ville flerårige aftaler eller forhøjet
maxbeløb til dækning af personaleudgifter stille de selvejende haller bedre end
de kommunale haller.
Hvad angår fordelingen af indtægter ved arrangementer, gør
administrationen opmærksom på, at de selvejende haller allerede får dækket en
stor del af deres omkostninger gennem det årlige driftstilskud. Og at
indtægtsfordelingen på 50/50 kun gælder ved de arrangementer, som kommunen
skaffer til hallen. Administrationen finder derfor den foreslåede ordning
rimelig, og at den giver hallerne incitament til selv at trække arrangementer
til hallen, hvilket der stadig er god mulighed for i drifts- og samarbejdsaftalen.
Den foreslåede ordning vil desuden bidrage til opfyldelse af politisk vedtaget
indtægtsbudget for Fritid.
Administrationen er enig i, at henvisningen til de i aftalen
nævnte dokumenter kunne være bedre. Der indsættes derfor links til dokumenter i
teksten inden udsendelse til hallerne. Administrationen er enig i, at aftalen
skal kunne tilpasses særlige lokale forhold. Derfor indarbejdes det, at
Agersøhallen også fremadrettet kan fritages for brug af bookingsystem.
Administrationen vil bede Rengøringsservice om at beskrive
kravene til rengøring, så det bliver mere tydeligt, hvilket serviceniveau der
ønskes i hallerne. Og administrationen vil undersøge, om andre krav kan
tydeliggøres i fremtidige aftaler.
Endelig vil administrationen undersøge forslag om
fremadrettet opsplitning af aftalen til en driftsaftale med økonomi og
fordelingsprincipper og en samarbejdsaftale med krav, mål osv.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
2.
at Kultur- og Fritidsudvalget godkender opdateringen af drifts- og
samarbejdsaftalen med hallerne.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 4. december 2018:
Fraværende:
Anne Bjergvang deltog ikke i behandling af punktet pga.
inhabilitet.
At 2: Godkendt.