Kultur- og Fritidsudvalget (2018-2021) – Referat – 11. august 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89787               Dok.nr.: 330-2019-508238                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at  Dagsordenen godkendes.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 11. august 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
Troels Brandt (B) ønskede mødestart kl. 15.00.
Pkt. 4 er et drøftelsespunkt.

2. Udmøntning af 0,7 % effektivisering i 2021-2023 (B)

2.     Udmøntning af 0,7 % effektivisering i 2021-2023 (B)

Sagsnr.: 330-2020-114854             Dok.nr.: 330-2020-266557                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal træffe beslutning om udmøntning af 0,7 % effektivisering i 2021-2023.
Baggrund
Byrådet har ved Budget 2019 besluttet en effektiviseringsreduktion i driftsbudgetterne på 0,7 % årligt i 2020-2022. I budgetaftalen for 2020-2023 blev det besluttet at effektiviseringen også skal gennemføres i 2023. Det betyder at i år 2023 vil den samlede effektiviseringsreduktion være på 2,8%, og denne effektiviseringsreduktion fastholdes fremadrettet.
Udvalget har på udvalgsmødet d. 14. januar 2020 udmøntet effektiviseringen for 2020 og skal træffe beslutning for 2021-2023.
Bilaget Samlet budget og ligelig fordelt effektivisering 0,7%, 2021-2023 viser det samlede budget på udvalgets område i 2021-2023 og en ligelig fordeling af effektiviseringen. Den ligelige fordeling er ikke udtryk for forslag til udmøntning, men skal illustrere beløbets størrelse i forhold til de konkrete budgetter på området i 2021-2023.
Bilaget Forslag til udmøntning af 0,7 % effektivisering, 2021-2023 angiver en række forslag til områder, hvor budgetreduktionen kan udmøntes. Udvalget kan foretage en prioritering blandt disse forslag.
Retligt grundlag
Ifølge Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har fagudvalget kompetencen vedrørende udvalgets driftsmidler.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget skal træffe beslutning om udmøntning af 0,7 % effektiviseringen i 2021-2023.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget træffer beslutning om udmøntning af effektiviseringen.
De foreslåede budgetreduktioner vil i høj grad ramme enten serviceniveauet, muligheden for igangsættelse af nye initiativer og projekter eller omfanget af midler til aktiviteter drevet af både det frivillige og professionelle kultur- og fritidsliv. Besparelser på driften vurderer Kultur og Fritid som en udfordring.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget træffer beslutning om udmøntningen af 0,7 % effektiviseringen i 2021-2023.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 11. august 2020:
Fraværende: 
Sagen udsat til næste møde.
Administrationen fremlægger supplerende beslutningsgrundlag på baggrund af de faldne bemærkninger og med særligt fokus på effektiviseringer.

3. Budgetopfølgning 3 for 2020 - Kultur- og Fritidsudvalget (B)

3.     Budgetopfølgning 3 for 2020 - Kultur- og Fritidsudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2020-111490             Dok.nr.: 330-2020-251024                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 3 for 2020 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Kultur- og Fritidsudvalget godkender budgetopfølgningen, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.
Baggrund
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 3 for 2020 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Budgetopfølgningen viser et forventet mindreforbrug for driftsudgifterne på 2,5 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 19,3 mio. kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Grundet den ekstraordinære situation med COVID-19 vil denne budgetopfølgning fortsat være forbundet med en vis usikkerhed, idet de endelige konsekvenser endnu ikke kendes fuldt ud. Kommunerne er ved Midtvejsreguleringen kompenseret for forventede udgifter til COVID-19. Der vil sidst på året blive foretaget en opfølgning på aftalt kompensation i forhold til kommunernes samlede aktuelle merudgifter til COVID-19 og behov for yderligere justering af kompensationen.
I budgetopfølgningen har virksomhederne og centrene indarbejdet deres afholdte og forventede mer-/mindreudgifter, samt mindreindtægter ift. COVID-19. Der vil i efteråret, når der foreligger et bedre overblik over merudgifternes omfang, blive taget stilling til, hvordan den modtagne kompensation fra staten fordeles internt i Slagelse Kommune.
Der forventes COVID-19 relaterede merudgifter på 2,2 mio. kr.
Afholdte COVID-19 udgifter
I forhold til udgifter opgjort i Budgetopfølgning 2.b arbejdes der på at kunne opgøre udgifterne på udvalgets område mere præcist ud fra fælles kriterier – herunder opgørelse af ekstra udgifter til personale samt udgifter, som ikke er afholdt grundet COVID-19.
Forbrugsprocenter for juni perioden 2018-2020
Kultur- og Fritidsudvalget
 
2018
Juni
2019
Juni
2020
Juni
5.1 – Kultur- og Fritidsudvalget
51,8
55,5
51,8
I alt for fagudvalget
51,8
55,5
51,8
Forbrugsprocenterne viser, hvor stor en procentmæssig andel forbruget til og med juni udgør af det korrigerede budget.
Forbrugsprocenterne viser ingen ekstraordinære udsving af forbruget i juni grundet Covid-19.
Drift
Kulturafdelingen forventer et mindreforbrug på 2,2 mio. kr. hovedsageligt vedrørende midler øremærket til Puljen til kulturelle formål i 2021-23.
Udvalget råder over ca. 1 mio. kr. i udisponerede midler til udvikling. Administrationen forventer at fremlægge forslag til projekter fra Museum Vestsjælland vedr. aktiviteter på Antvorskov Klosterruin, elementer af Ny Trelleborg-projektet samt aktivering af Isensteinsamlingen på udvalgets møde i september/oktober.
Slagelse Bibliotekerne forventer budgetoverholdelse i 2020.
Fritidsafdelingen forventer et mindreforbrug på 0,2 mio. kr. vedr. mindreforbrug på øremærkede midler vedr. Tour de France.
Svømmehallerne forventer et merforbrug på ca. 1,2 mio. kr. pga. faldende indtægter fra svømmehallerne som følge af lukkeperiode pga. COVID-19 og fremrykning af renovering.
Borgerservice vedrørende Begravelseshjælp og Kørsel til speciallæge forventer budgetoverholdelse i 2020
Anlæg
Det forventes, at anlægsprojekter på Kultur- og Fritidsområdet ender ud med et mindreforbrug på 19,3 mio. kr. Mindreforbruget vedrører primært renovering af svømmehallerne. Af bilag 1 fremgår en nærmere forklaring.
Overførsel af budget fra Skole til Fritid
Fritid har overtaget ansvaret for skolesvømningen i Slagelse Kommune.
Det betyder, at et årligt beløb på 0,4 mio. kr., som i dag går til Antvorskov Skole, skal overføres til Fritidsafdelingen fra august 2020 og frem.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: Primo året samt pr. ult. marts, juni og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Børne- og Ungeudvalget vil få et reduceret budget, hvis de godkender omplacering vedrørende skolesvømning.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.   at  Budgetopfølgning 3 for 2020 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 11. august 2020:
Fraværende: 
At 1: Godkendt og videresendt til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.
Udvalget henleder opmærksomheden på, at Svømmehallerne bliver kompenseret for leverance af rengøring på andre virksomheder som flg af Corona.
V og O tog orienteringen til orientering med henvisning til, at grupperne ikke har været en del af Budgetaftalen for 2020-2023.

4. Kompetenceplan 2020 (B)

4.     Kompetenceplan 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2020-115020             Dok.nr.: 330-2020-267392                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende den reviderede kompetenceplan, hvor kommunens opgaver er uddelegeret.
Baggrund
Den nuværende kompetenceplan er behandlet og vedtaget af Byrådet i maj 2018. På baggrund af et ønske om at revidere kompetenceplanen på enkelte områder, foretages samtidig revidering af forhold, som i perioden frem til nu er noteret med behov for revidering. Administrationens forslag til ændringer er markeret med rødt.
Forslag til ændringerne sker på baggrund af:
·         Kompetencer der er angivet forkert i den nuværende plan (hvor området ligger rigtigt, men hvor beslutningskompetencen er forkert)
·         Områder der ikke er med i den nuværende kompetenceplan
·         Kompetencer der ønskes ændret som følge af udviklingen i organisationen
·         Områder der bør flyttes mellem udvalg (begravelseshjælp og speciallægekørsel)
Retligt grundlag
Beslutning om kompetenceændringer er Byrådets kompetence med hjemmel i Slagelse Kommunes styrelsesvedtægt.
Handlemuligheder
1.    Fagudvalgene kan vælge at komme med yderligere forslag til ændringer
2.    Byrådet kan vælge helt eller delvist at godkende forslag til ændringer i kompetenceplanen
3.    Byrådet kan vælge, ikke at godkende de foreslåede ændringer af kompetenceplanen
Vurdering
Administrationen vurderer, at de foreslåede ændringer godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budgetansvaret for kørsel til speciallæge og begravelseshjælp flyttes fra Kultur- og Fritidsudvalget til Forebyggelses- og Seniorudvalget. Opgaven administreres dog fortsat af Borgerservice.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift – Befordring og begravelseshjælp
4. Kultur- og Fritidsudvalget
 
-4.210
-4.210
-4.210
Drift – Befordring og begravelseshjælp
7. Senior- og Forebyggelsesudvalget
 
4.210
4.210
4.210
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Fagudvalgene indstiller til Byrådet, at Byrådet godkender de foreslåede ændringer,
2.    at Byrådet godkender kompetenceplanen med de foreslåede ændringer fra fagudvalgene og administrationen. 
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Drøftet og genoptages til september/oktober.
Udvalget påpeger, at transportområdet skal samles under Erhvervs- og Teknikudvalget, jf. budgetaftalen 2020-2023.
Anders Koefoed (V) Kompetenceplanen er - som den foreligger - ikke fuldstændig - og det er ikke tydeligt, hvilke ændringer der er foretaget. Venstre foreslår derfor, at sagen genoptages på udvalgsmøderne i september med tydelig angivelse af ændringsforslagene i forhold til tidligere udgave.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
At 1 - Drøftet.
Sagen genoptages på kommende møde, hvor de faldne bemærkninger medtages.
Helle Jacobsen (V) bemærkede: "Kompetenceplanen er - som den foreligger - ikke fuldstændig - og det er ikke tydeligt, hvilke ændringer der er foretaget. Venstre foreslår derfor, at sagen genoptages på udvalgsmøderne i september med tydelig angivelse af ændringsforslagene i forhold til tidligere udgave".
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 11. august 2020:
Fraværende: 
Pernille Ivalo Frandsen (V) og Knud Vincents (V) mener ikke, at kompetenceplanen er fuldstændig som den foreligger og det er ikke tydeligt, hvilke ændringer der er foretaget. Pernille Ivalo Frandsen (V) og Knud Vincents (V) foreslår derfor, at sagen genoptages på udvalgsmøderne i september eller senere, med tydelig angivelse af ændringsforslagene i forhold til tidligere udgave.
Udvalget ønsker en mere detaljeret behandling.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 11. august 2020:
Fraværende: 
Drøftet og udsat.
V havde følgende kommentar:
Kompetenceplanen er, som den foreligger, ikke fuldstændig, og det er ikke tydeligt, hvilke ændringer der er foretaget. Venstre foreslår derfor, at sagen genoptages på udvalgsmøderne i september med tydelig angivelse af ændringsforslagene i forhold til tidligere udgave.

5. Plan for møder i Kultur- og Fritidsudvalget i 2. halvdel af 2020 og i hele 2021 (B)

5.     Plan for møder i Kultur- og Fritidsudvalget i 2. halvdel af 2020 og i hele 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2017-91413               Dok.nr.: 330-2020-295882                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte forløb for udvalgets udvalgs- og tema-/dialogmøder i 2. halvdel af 2020 og i hele 2021.
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalgets møder i 2020 har som noget nyt været delt op i ordinære udvalgsmøder og i tema-/dialogmøder som drøftet på udvalgsmødet den 3/12 2019. Ud af årets 11 planlagte møder er 4 planlagt som tema-/dialogmøder.
Erfaringen fra 1. halvår med denne løsning viser, at der kan opstå udfordringer, da der går længere tid mellem udvalgsmøderne, og der har derfor også været afholdt to ekstraordinære udvalgsmøder i halvåret.
Kultur og Fritid har lavet vedlagte forslag til plan for møder i 2. halvdel af 2020 og i hele 2021.
Forslag 1 fortsætter med opdelte ordinære udvalgsmøder og tema-/dialogmøder som i 1. halvdel af 2020.
Forslag 2 indeholder ordinære udvalgsmøder hver måned. 2 af udvalgsmøderne i resten af 2020 og 4 af udvalgsmøderne i 2021 er dog afkortet til 1 time, hvorefter der planlægges tema-/dialogmøder. Administrationen skal sørge for at begrænse omfanget af sager på de kombinerede udvalgs- og tema-/dialogmøder.
Forslag 3 går tilbage til månedlige udvalgsmøder på 2,5 time, uden planlagte tema-/dialogmøder.
Alle tre forslag fremgår af vedlagte bilag.
Retligt grundlag
Styrelsesloven.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte forløb for udvalgets møder i 2. halvdel af 2020 og i hele 2021.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt at genindføre månedlige udvalgsmøder. Samtidig giver de planlagte tema-/dialogmøder mulighed for drøftelse af tematikker indenfor kultur- og fritidsområdet sammen med foreninger, frivillige, institutioner o.l.
Administrationen anbefaler derfor forslag 2 – ordinære månedlige udvalgsmøder kombineret med tema-/dialogmøder 4 gange årligt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Koordinering vedr. økonomisager skal sikres med Økonomiafdelingen og kan udsendes til Kultur- og Fritidsudvalget, såfremt der ikke afholdes ordinært møde.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter forløb for udvalgets møder i 2. halvdel af 2020 og i hele 2021.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 11. august 2020:
Fraværende: 
At 1: Der afholdes ordinært møde og temamøde den 1. september 2020.
Ordinære møder afholdes i tidsrummet 15.00 til 17.00. Sluttidspunktet af hensyn til andre udvalgsmøder.
Formand/næstformand drøfter med administrationen fremadrettet møde-/aktivitetsplan for udvalget og fremlægger forslag på førstkommende ordinære møde.

6. Sommeraktiviteter for børn og unge (O)

6.     Sommeraktiviteter for børn og unge (O)

Sagsnr.: 330-2020-113643             Dok.nr.: 330-2020-270112                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om Puljen til sommeraktiviteter for børn og unge i 2020 som følge af COVID-19, der var et initiativ fra regeringen og et bredt flertal i Folketinget, som havde til formål at sikre, at børn og unge kunne få en aktiv sommerferie i 2020.
Baggrund
For en del børn og unge samt udsatte grupper har situationen under COVID-19-krisen været vanskelig. Mange har været isolerede og har stået uden sociale fællesskaber og uden normale hverdagsrytmer med fritidstilskud, skole og pauser fra hjemmet.
Den indgåede aftale mellem regeringen og flere partier i Folketinget havde tre hovedelementer:
·         Sommeraktiviteter for en bred gruppe af børn og unge i kommunerne
·         Opsøgende og udgående indsatser for udsatte børn og unge
·         Sommerlejre m.v. for udsatte børn, unge og familier
Sommeraktivitetsforløbene kunne kombinere elementer af faglige undervisningsaktiviteter med et fokus inden for folkeskolens fag med elementer, der fokuserer på kultur-, idræts- og fritidsliv. Sommeraktivitetsforløbene kunne bestå af:
·         Undervisningsaktiviteter
·         Opskalering af eksisterende kommunale sommerferietilbud
·         Nye kommunale tilbud, der kombinerede aktiviteternes todelte formål
·         Tilbud, der blev lavet i samarbejde mellem kommunerne, foreningsliv, idrætsorganisationer, kulturinstitutioner m.v.
Folkeoplysende foreninger, kulturelle foreninger, lokalråd, institutioner, lokalt forankrede frivillige organisationer, biblioteket m.fl. i Slagelse Kommune, der overvejede at lave sommeraktiviteter for kommunens børn og unge, har kunnet søge om tilskud til afholdelse af diverse aktiviteter, camps, sommerskoler m.v.
Puljen var tildelt fra Børne- og Undervisningsministeriet og skulle sikre et bredt udbud af sommeraktiviteter for børn og unge i skolernes sommerferie i 2020 og i direkte forlængelse af denne.
Puljen var på 2.593.000 kr. Kultur og Fritid har modtaget 92 ansøgninger for i alt 3.263.680 kr. Ansøgningerne er behandlet, og der er 133.532 kr. i uforbrugte midler.
Retligt grundlag
Slagelse Kommunes og Børne- og Undervisningsministeriets retningslinjer for puljen.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at puljen fra Børne- og Undervisningsministeriet giver kommunen en enestående chance for at understøtte aktører i at tilbyde flere aktiviteter for børn og unge i kommunen i sommerferien.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Puljens formidling og aktiviteterne er blevet til i et samarbejde mellem Center for Børn og Unge, Stab for Ledelse, Udvikling og HR samt Center for Kultur, Fritid og Borgerservice.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 11. august 2020:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning.

7. Slagelse Musikhus - Evaluering af driftsaftale for 2018-20 (B)

7.     Slagelse Musikhus - Evaluering af driftsaftale for 2018-20 (B)

Sagsnr.: 330-2020-111421             Dok.nr.: 330-2020-243230                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget indstiller til Byrådet, at evaluering af driftsaftale med Slagelse Musikhus og Badeanstalten tages til efterretning.
Baggrund
1. januar 2018 overgik Slagelse Musikhus og Badeanstalten fra at være en kommunal institution til at være selvejende og drevet som erhvervsdrivende fond.
Overgangen udsprang af beslutning fra Budget 2016, hvor Byrådet ønskede, at der skulle ske en professionalisering af Musikhuset, herunder udpegning af en professionel bestyrelse med kulturfaglige og virksomhedsdriftsfaglige kompetencer.
Slagelse Kommune indgik en treårig aftale om tilskud til Musikhuset for perioden 2018-2020. Medio 2020 skal aftalen om driftstilskud og de foregående års aktiviteter evalueres af Slagelse Kommune. Evalueringen skal forelægges for Slagelse Byråd og bestyrelsen for fonden for Musikhuset. Evalueringen er vedlagt sagen som bilag.
Den treårige aftale (vedlagt) med Musikhuset beskriver de aktiviteter, der er grundlag for aftalen. Aktiviteterne spænder fra konkrete mål om min. 50 koncerter og arrangementer om året, arrangementer målrettet børn og unge, samarbejder med Musikskolen og øvrige kommunale og regionale kulturaktører. Alle aktiviteter understøtter Musikhusets rolle som musikalsk kraftcenter, der medvirker til at markedsføre Slagelse Kommune.
Evalueringen tager udgangspunkt i årsberetningerne for 2018 og 2019 fra Slagelse Musikhus (vedlagt).
Inden aftalens udløb skal der indgås ny aftale for 2021 og frem. Udkast hertil behandles i Kultur- og Fritidsudvalget i løbet af efteråret 2020.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper for tilskud til kulturinstitutioner. Kompetenceplanen for Slagelse Kommune angiver, at det relevante fagudvalg har kompetencen for indgåelse af driftsaftaler med selvejende institutioner.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    indstille til Byrådet, at evaluering af driftsaftale med Slagelse Musikhus og Badeanstalten tages til efterretning
b)    bede administrationen uddybe evalueringen.
Vurdering
Aktiviteter:
Det er administrationens vurdering, at aktiviteterne i Musikhuset, som fremgår af de to årsberetninger, fuldt ud opfylder aftalens mål og krav. Musikhuset er en aktiv og markant kulturaktør, der - i kraft af et stort og varieret udbud af koncerter, shows m.m. - bidrager til at opfylde kommunens vision om oplevelser, der gør kommunen attraktiv at bo i og bidrager til øget bosætning.
Som professionel kulturinstitution understøtter Musikhuset det lokale musikliv, hvor især unge talenter og lokale bands kan prøve kræfter med det professionelle miljø.
Administrationen vurderer, at Musikhuset er et kulturelt fyrtårn for kommunen, hvor et engageret samarbejde med aktører i hele landet bidrager til at sætte kommunen ”på landkortet”. I forlængelse af overgangen til selveje har Fonden Slagelse Musikhus udviklet den kommercielle del af driften og udvidet samarbejdet med en række erhvervsaktører. Lukkede arrangementer falder uden for driftsaftalen med Slagelse Kommune, men bidrager positivt til driften og udviklingen af Musikhuset.
Musikhuset har løbende arbejdet på at blive regionalt spillested; en titel, der yderligere vil styrke Musikhusets position som betydningsfuld aktør såvel i regionen som i hele landet. Musikhusets ansøgning for perioden 2021-2024 blev ikke imødekommet, og institutionen har mulighed for at søge igen for perioden fra og med 2025.
Derudover bidrager Slagelse Musikhus til udviklingen af kulturlivet generelt i kommunen gennem bl.a. deltagelse i kulturlederforum, gennemførelse af arrangementer som De Dødes Nat og Skt. Michaels Nat, og samarbejde med bl.a. Slagelse Musikskole, SDU og EASJ.
Økonomi:
Musikhuset opnåede et overskud i 2018 på ca. 200.000 kr. og i 2019 var overskuddet ca. 145.000 kr.
Årets resultat i 2020 er vanskeligt at estimere pga. lukkeperioden som følge af Covid19.
Musikhuset er stærkt udfordret af usikkerheden om mulighederne for afvikling af efterårets koncerter og arrangementer samt de betingelser, der vil gælde for det. Musikhuset har foreløbig refunderet over 24 % af billetsalget på de arrangementer, der er aflyst eller flyttet. Alt øvrigt billetsalg gik stort set i stå 11. marts, og Musikhuset vurderer, at gæsterne afventer udmelding om nye betingelser for forsamlinger, koncertsale og spillesteder.
Flere koncerter er flyttet frem til foråret 2021; derfor vil konsekvenserne for billetsalget og eventuelle kapacitetsrestriktioner også kunne mærkes i 2021.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Tilskuddet udgjorde i 2018 3.760.000 kr. Beløbet reduceres med 50.000 kr. årligt.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget indstiller til Byrådet, at evaluering af driftsaftale med Slagelse Musikhus og Badeanstalten tages til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 11. august 2020:
Fraværende: 
Sagen udsat med henblik på indhentning af yderligere oplysninger, herunder regnskaber for 2018-19.

8. Puljen til kulturelle formål - Retningslinjer 2021 (B)

8.     Puljen til kulturelle formål - Retningslinjer 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2019-7235                 Dok.nr.: 330-2020-266735                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål for 2020 skal forlænges til også at gælde i 2021.
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalget godkendte på udvalgsmødet d. 13. august 2019 de nuværende retningslinjer for Puljen til kulturelle formål.
Retningslinjerne tager udgangspunkt i Slagelse Kommunes Kulturstrategi, ligeledes godkendt af udvalget på udvalgsmødet d. 13. august 2019. Der er ikke ændret i kulturstrategien siden pulje-retningslinjernes godkendelse.
Kulturlivet i kommunen er på forskellig vis ramt af udfordringerne ifm. COVID-19. Det gælder også en lang række tilskudsmodtagere i 2020.
Nogle har aflyst og søgt om at overføre tilskud helt eller delvist til aktiviteter i 2021. De tilskudsmodtagere, der har været nødsaget til at bruge dele af tilskuddet til at dække udgifter på trods af aflysninger, vil med stor sandsynlighed søge om et supplerende tilskud i 2021.
Da kulturstrategien, som retningslinjerne bygger på, ikke er ændret, og for at sikre størst mulig stabilitet for kulturlivet, indstiller Kulturafdelingen, at retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål i 2020 forlænges til også at gælde for tilskud i 2021.
Formålet med retningslinjerne
Retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål er både Kultur- og Fritidsudvalgets samt Kulturafdelingens værktøj til vurdering af ansøgninger og ansøgernes mulighed for at forstå baggrunden for tildeling af midler.
Puljen til kulturelle formål kan søges af foreninger og private til kulturaktiviteter og drift i forbindelse med kulturaktiviteter. Ved vurdering af ansøgningerne lægges der vægt på, om foreningen eller arrangementet bidrager til at udvikle og berige Slagelse Kommunes kulturliv indenfor et eller flere af fokusområderne og dermed kommunens kulturstrategi. Enkelte aktiviteter eller foreninger falder ikke ind under fokusområderne og får derfor ikke bevilget tilskud.
Ved ansøgninger, der falder uden for Puljen til kulturelle formål, inddrager Kulturafdelingen altid øvrige afdelinger i kommunen for at afklare andre tilskudsmuligheder.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper, der giver mulighed for støtte til kulturelle aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan vælge at
a)    Forlænge retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål for 2020 til også at gælde i 2021.
b)    Forlænge retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål for 2020 til også at gælde i 2021 med ønskede tilføjelser fra Kultur- og Fritidsudvalget.
c)    Ikke at forlænge retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål for 2020 til også at gælde i 2021. Det betyder, at der i stedet skal udformes nye retningslinjer.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at en forlængelse af retningslinjerne for 2020 til også at gælde i 2021 vil lette kulturaktørernes arbejde, da de ikke skal forholde sig til nye retningslinjer i en periode med store usikkerheder og potentielt ekstra planlægningsarbejde.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Puljen til kulturelle formål er i perioden 2018-2021 årligt reduceret med 228.500 kr. på baggrund af byrådets beslutning om udmøntning af besparelser på større puljer d. 18. december 2017. Det betyder at puljen i 2021 ville være på 1.895.000.
I 2021-2023 er Puljen til kulturelle formål dog årligt på 2.395.000 kr. da Kultur- og Fritidsudvalget på udvalgets møde i marts 2020 valgte at overføre 500.000 kr. årligt i 2021-2023 af mindreforbruget på kulturområdet i 2019.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender en forlængelse af retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål for 2020 til også at gælde i 2021.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 11. august 2020:
Fraværende: 
At 1: Godkendt.

9. Aftale om ungdomsrabatordning med Vestsjællands Teaterkreds 2021-2022 (B)

9.     Aftale om ungdomsrabatordning med Vestsjællands Teaterkreds 2021-2022 (B)

Sagsnr.: 330-2020-115024             Dok.nr.: 330-2020-267119                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Vestsjællands Teaterkreds tilbyder børn og unge under 25 år og studerende 50 % rabat på teaterbillettens løssalgspris.
Rabatordningen skal øge unges mulighed for at gå i teatret ved at tage hensyn til den økonomiske situation, som mange unge står i, hvor kulturelle oplevelser sjældent prioriteres højt. Udkast til aftale er vedlagt sagen som bilag.
Kultur- og Fritidsudvalget har gennem en årrække støttet rabatordningen. Frem til 2014 indgik ungdomsrabatordningen i aftalen om børneteater mellem Slagelse Kommune og Vestsjællands Teaterkreds. Siden 2014 har Slagelse Kommune indgået en separat aftale om ungdomsrabatordningen med teaterkredsen.
Den økonomiske ramme for aftalen har siden 2012 været på 75.000 kr. årligt til rabatordningen.
I sæsonen 18/19 solgte Vestsjællands Teaterkreds 1.275 billetter med rabat. Udgiften til reduktion af prisen på disse billetter beløb sig til 168.485 kr.
I sæsonen 19/20 solgte Vestsjællands Teaterkreds 873 billetter med rabat. Udgiften til reduktion af prisen på disse billetter beløb sig til 94.670 kr. Dog havde teaterkredsen derudover også solgt 417 billetter med rabat for samlet 58.920 kr. til forestillingen Skatteøen i slutningen af marts. Pga. COVID-19 blev denne forestilling aflyst, og indgår derfor ikke i det opgørelsen over solgte billetter i 19/20 sæsonen.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtsreglernes principper for støtte til kultur.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a.    Vælge, at der skal indgås aftale med Vestsjællands Teaterkreds om ungdomsrabatordning i 2021 og 2022 samt afsætte en økonomisk ramme for aftalen.
b.    Vælge, at der ikke skal indgås aftale med Vestsjællands Teaterkreds om tilskud til ungdomsrabatordningen.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at aftalen om tilskud til Vestsjællands Teaterkreds’ ungdomsrabatordning understøtter Slagelse Kommunes kulturstrategi i forhold til indsatser på børne- og ungeområdet ved at sikre børn og unge i kommunens mulighed for at opleve teater af høj kunstnerisk kvalitet.
Et levende kulturliv, også for unge, bidrager derudover til Slagelse Kommunes vision om at være en attraktiv bosætningskommune for bl.a. familier og unge.
Herudover understøtter aftalen Slagelse Kommune som uddannelseskommune ved at medvirke til at sikre kulturtilbud af høj kvalitet til unge.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udgiften kan afholdes inden for udvalgets budgetramme i 2021 og 2022.
Et eventuelt øget tilskud til ungdomsrabatordningen bevilges fra udviklingsmidlerne på kulturområdet.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget indgår aftale med Vestsjællands Teaterkreds om ungdomsrabatordning i 2021 og 2022 og afsætter en årlig økonomisk ramme.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 11. august 2020:
Fraværende: 
At 1: Godkendt inden for en økonomisk ramme på 75.000 kr.

10. Evaluering - nuværende forpagtningsaftale Slagelse Teater (D)

10.   Evaluering - nuværende forpagtningsaftale Slagelse Teater (D)

Sagsnr.: 330-2020-35012               Dok.nr.: 330-2020-264788                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om evalueringen af den nuværende forpagtningsaftale omkring Slagelse Teater og skal på baggrund af den drøfte, hvilke ønsker udvalget har til en fremtidig forpagters rolle ift. teatret.
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalget godkendte på udvalgets møde d. 9. juni 2020 procesplan for en ny forpagtningsaftale for Slagelse Teater. Denne procesplans første skridt var en evaluering af den nuværende forpagtningsaftale.
For at få klarlagt fordele og ulemper ved den nuværende aftale, og mulige hensigtsmæssige ændringer og ønsker til den fremtidige, har Kulturafdelingen gennemført en evaluering af den nuværende aftale. En række brugere har fået tilsendt et evaluerende spørgeskema. De besvarede skemaer er vedlagt sagen som bilag. Derudover er der gennemført et evaluerende møde med Slagelse Musikhus. Referat af dette møde er vedlagt sagen som bilag.
De besvarede spørgeskemaer peger på følgende:
-      Forskellige lejeres behov ift. booking er en udfordring. Nogle vil gerne booke i lang tid i forvejen, mens andre gerne vil have fleksibilitet. Nogle vil gerne booke en lang periode, mens andre vil have spredte dage. Nogle ønsker mulighed for at booke først, mens andre er modstandere af fortrinsret.
-      Ønske om retningslinjer for lån og forventningsafstemning i forhold til f.eks. rengøring eller oprydning.
-      Ønsker til udvikling og vedligehold af de fysiske rammer og det tekniske udstyr. Nogle af disse kan kræve en større investering i teatret. I dag mistes potentielle bookinger pga. manglende udstyr, men det er også et spørgsmål om, hvilke former for aktiviteter der er ønsket i huset.
-      Café og garderobe står forpagteren for, til tilfredshed, men dette ville ellers være en indtægtsmulighed for en frivillig forening som Musicalscenen.
-      Tilbuddet om middag før forestillinger er en udfordring, da der ikke er køkken-faciliteter.
-      Manglende samlet brand for Slagelse Teater.
-      Bekymringer over, hvad det betyder for muligheden for brug af huset, at et kommende egnsteater også skal bruge teatret.
En opsamling på evalueringerne er vedlagt sagen som bilag.
Den nuværende 3-årige forpagtningsaftale for Slagelse Teater mellem Slagelse Kommune og Slagelse Musikhus udløber ved udgangen af 2020. Den nuværende forpagtningsaftale og tilføjelse til aftalen er vedhæftet som bilag.
Den nuværende aftale er indgået med Slagelse Musikhus i forbindelse med musikhusets overgang fra kommunal institution til selvejende institution. Musikhuset havde forud for overgangen varetaget administrationen af Slagelse Teater.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan drøfte den gennemførte evaluering, og hvilke ønsker udvalget har til en fremtidig forpagters rolle ift. teatret.
Vurdering
Forpagtningen af Slagelse Teater indbefatter en lang række opgaver, som rækker ud over blot at administrere udlejningen af teatret. Der er løbende dialog med (potentielle) lejere, tilstedeværelse i huset ved arrangementer, teknisk support, dialog med kommunen omkring drift og udvikling af huset, drift af café og garderobe og meget andet.
Forpagterens rolle er også at få forskellige former for aktører på teatret til, på bedste vis, at have adgang til at benytte huset. Nogle aktører, som Musicalscenen og egnsteatret, har brug for at lægge beslag på teatret i længere perioder for at producere forestillinger, og dette har indvirkning på, hvordan andre aktører som Vestsjællands Teaterkreds o.l. kan planlægge enkeltstående forestillinger.
En fremtidig forpagter skal finde en løsning på forskellige lejeres ønsker til booking – enten gennem løbende dialog, en fælles planlægning eller en helt tredje løsning.
Forskellige aktører kunne på forskellig vis være relevante forpagtere af teatret. Kultur og Fritid vurderer, at en relevant forpagter enten har erfaring med at drive event-faciliteter, stort kendskab til teatret eller til teaterdrift generelt.
Derudover kunne det være fordelagtigt, hvis en fremtidig forpagter, udover at drive huset i det daglige, kan indgå i udviklingen af teatret i dialog med kommunen samt arbejde med at skabe et stærkere og mere sammenhængende brand for Slagelse Teater.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget tager evalueringen til efterretning og drøfter, hvilke ønsker udvalget har til en fremtidig forpagters rolle ift. teatret.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 11. august 2020:
Fraværende: 
At 1: Evalueringen taget til efterretning.
Udvalget godkendte et års forlængelse af den nuværende forpagtningsaftale.
Udvalget får på næste møde forelagt forslag til proces for fremtidig bortforpagtning m.v. efter forlængelsen.
Troels Brandt (B) ønskede en kort forlængelse og hurtigere afklaring af det fremtidige forpagtningsforhold.

11. Skælskør Rådhus - status (O)

11.   Skælskør Rådhus - status (O)

Sagsnr.: 330-2019-42725               Dok.nr.: 330-2020-315799                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om status for omdannelse af Skælskør Rådhus.
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalget besluttede på udvalgets møde i januar 2020 at der skal arbejdes videre med omdannelse og udvikling af Skælskør Rådhus til dels at rumme et vandrehjem i den tidligere arrestbygning og et event- og udstillingsbygning i rådhus-delen. Udvalget ønskede samtidig at arbejdet med udvikling af event- og udstillingsbygningen iværksættes i 2020, og at samarbejdet med arbejdsgrupperne fortsættes.
Da Skælskør Rådhus er underlagt en totalfredning, der gælder hele komplekset – råd-, ting- og arresthus med tilhørende udhus, de tre indre gårde og de omsluttende mure – både indvendigt og udvendigt, skal enhver ombygning eller renovering derfor godkendes af Kulturarvsstyrelsen. Kommunale Ejendomme og Kulturafdelingen har derfor haft fokus på at engagere en rådgiver på projektet med god erfaring inden for omdannelse af fredede ejendomme. Denne rådgiver er nu i gang med dels at lave en renoveringsplan for hele komplekset, samt et forslag til hvordan omdannelsen og udviklingen kan muliggøres inden for fredningens begrænsninger. Denne plan forventes at ligge klar i slutningen af 3. kvartal/starten af 4. kvartal 2020. Den omfattende fredning af komplekset betyder som nævnt, at enhver omdannelse eller renovering skal godkendes, hvilket kan have indvirkning på tidshorisonten, men fra både rådgiver, Kommunale Ejendomme og Kulturafdelingens side er der stort fokus på at sikre en smidig proces.
De mange engagerede aktører, der meldte sig på banen med forslag til rådhusets fremtidige anvendelse har alle fået mulighed for at tilmelde sig en fremadrettet arbejdsgruppe. En god håndfuld har meldt sig til. Denne arbejdsgruppe indkaldes til dialog med rådgiver, når der foreligger udkast til omdannelses- og udviklingsforslag.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper beskriver, at
·         Kommunen kan stille lokaler gratis til rådighed til aktiviteter, som kommunen selv lovligt kunne stå for, fx kunstudstillinger, koncerter, teaterforestillinger m.m., der er åbne for alle, evt. mod betaling af entré.
·         Kommunen kan leje faciliteterne ud til en række aktiviteter, der falder uden for kommunale formål, fx velgørende eller kommercielle arrangementer. Dog udlejes de indendørs faciliteter ikke til private fester eller lignende.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer at omdannelsen og udviklingen af Skælskør Rådhus vil styrke Skælskørs identitet som kunst- og kulturby, og kommunens ambition om at tiltrække turister.
Den omfattende fredning af hele komplekset har på den ene side sikret at det i dag fremstår med mange originale detaljer og er unikt. På den anden side medfører fredningen også en række udfordringer når der skal omdannes eller blot renoveres, som kan have indvirkning på både muligheder og tidshorisonter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I budgetaftale 2019-2022 er der afsat samlet 5 millioner kroner til udvikling og omdannelse af Skælskør Rådhus, så huset i fremtiden kan rumme kulturelle aktiviteter.
Derudover valgte Kultur- og Fritidsudvalget på udvalgsmødet 3. marts 2020 at disponere 500.000 kr. af mindreforbruget fra 2019 til rådgiverudgifter forbundet med omdannelsen og udviklingen af Skælskør Rådhus.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 11. august 2020:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning.

12. Biblioteks-inspirationstur (B)

12.   Biblioteks-inspirationstur (B)

Sagsnr.: 330-2020-120840             Dok.nr.: 330-2020-316829                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal drøfte oplæg til biblioteks-inspirationstur og beslutte om turen skal gennemføres.
Baggrund
Den planlagte temadrøftelse i foråret om bibliotekets udvikling blev aflyst pga. af COVID19 og de digitale møde-muligheders begrænsninger, men det har været tydeligt under dialogen på de seneste to udvalgsmøder omkring ubemandet åbningstid på biblioteket i Slagelse, at der fortsat er lyst til og behov for, at dykke ned i dette emne i Kultur- og Fritidsudvalget.
Kulturafdelingen foreslå, at der i efteråret/start vinter arrangeres en inspirationstur for udvalget. I dialog med formandskabet er temaet for turen fastlagt til dels hvordan man kan arbejde med at skabe forskellige profiler for en kommunens forskellige biblioteker, med udgangspunkt i borgernes forskellige behov/demografi, og dels erfaring med at bruge biblioteket som et greb til byudvikling.
Udover et besøg på biblioteker, der arbejde med forskellige profiler og/eller har en aktiv rolle i byudvikling, kunne det være relevant at mødes med en repræsentant fra den givne kommune, det kunne være et medlem fra kulturudvalget eller fra kulturforvaltningen, der kan fortælle om kommunens overvejelser om bibliotekets rolle i kommunen.
Efterfølgende kan udvalget få mulighed for at drøfte fremtidens bibliotek i Slagelse Kommune.
Et forslag til program vil derfor se således ud:
-      Omvisning og introduktion til bibliotek og tematikken
-      Møde med repræsentant for den givne kommunes kulturudvalg og/eller kulturforvaltning.
-      Drøftelse af fremtidens bibliotek i Slagelse Kommune
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan drøfte oplæg til inspirationstur og beslutte om turen skal gennemføres.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det vil være relevant og givtigt med inspiration i forhold til de udpegede temaer som et led i den videre udvikling af Slagelse Bibliotekerne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget drøfter oplæg til biblioteks-inspirationstur og beslutte om turen skal gennemføres.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 11. august 2020:
Fraværende: 
Drøftet - administrationen fremlægger konkret forslag.

13. Godkendelse af procesplan for bevægelse i dagtilbud og skoler (B, E)

13.   Godkendelse af procesplan for bevægelse i dagtilbud og skoler (B, E)

Sagsnr.: 330-2019-86279               Dok.nr.: 330-2020-248531                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget og Forebyggelses- og Seniorudvalget skal tage procesplanen til efterretning.
Baggrund
Byrådet besluttede på deres møde i december 2019 at videresende Venstres initiativsag om bevægelse i folkeskolen til Børne- og Ungeudvalget. I marts 2020 besluttede Børne- og Ungeudvalget, at der skulle arbejdes videre med en helhedsorienteret bevægelsesindsats både i dagtilbud og skoler.
Afsæt og formål
Slagelse Kommune står ligesom landets øvrige kommuner overfor en række sundhedsmæssige udfordringer, der allerede i dag sætter pres på velfærden. Der er en generel dårlig sundhedsprofil på både børne- og voksenområdet, både hvad angår den fysiske sundhed samt den generelle trivsel og livskvalitet. Vi ser et stigende antal overvægtige, flere inaktive og flere borgere med et dårligt mentalt helbred. Herudover er der en række udfordringer på skoleområdet, som også sætter pres på økonomien, og som bevirker, at en relativt høj andel unge ikke har forudsætningerne for at gennemføre en ungdomsuddannelse.
Forskning på bevægelsesområdet peger på, at børn og unge, der bevæger sig regelmæssigt med moderat til høj intensitet, får styrket deres generelle trivsel og fysiske, psykiske og sociale sundhed. Fysisk inaktive børn opfatter sig selv som mindre glade, mere hjælpeløse, mere trætte og mere ensomme, end børn der bevæger sig meget. Børn, der er regelmæssigt fysisk aktive, klarer sig desuden bedre i kognitive test end inaktive børn.
Overordnet set kan bevægelse bidrage positivt til følgende lokale udfordringer:
§  En dårlig sundhedsprofil i forhold til fysisk sundhed, generel trivsel og livskvalitet på både børne- og voksenområdet.
§  Stigende overvægt, flere inaktive og flere borgere med dårligt mentalt helbred.
§  Udvikling af mere varierede og motiverende læringsmiljøer på dagtilbuds- og skoleområdet.
§  Fokus på den tidlige, forebyggende indsats, herunder barnets første 1000 dage.
§  Højt fravær og stor eksklusionsgrad i folkeskolen samt en høj andel af unge, som ikke består folkeskolens afgangsprøve og får en ungdomsuddannelse
I kommunens Børne- og Ungepolitik, Idrætspolitik og Sundhedspolitik er der allerede et stort fokus på børn og unges sundhed og trivsel. Jævnfør Sundhedspolitikken er strukturelle og sunde rammer centrale for at få flere børn og unge til at bevæge sig mere i dagligdagen, da det giver bedre forudsætninger for bevægelse. For at kvalificere bevægelsesindsatsen i Slagelse Kommune er det derfor vigtigt med en politisk prioritering og understøttelse af strukturelle tiltag og fælles rammer for bevægelse i dagtilbud og skoler.
Det skal være let for børn og unge at bevæge sig, og det er derfor væsentligt at få bevægelse ind som en systematisk og integreret del i deres daglige læringsmiljøer. Bevægelse kan bidrage til sunde fællesskaber og motiverende læringsmiljøer. Begge elementer er centrale i Børne- og Ungepolitikken og kan være med til at skabe de bedst mulige rammer for trivsel og læring.
I Idrætspolitikken er der fokus på bevægelse, bevægelsesglæde samt fysisk og motorisk udfordring og udvikling i både dagtilbud og skoler. Der er opstillet konkrete handlinger såsom partnerskabssamarbejde mellem skoler, dagtilbud og foreninger; udvikling af de fysiske rammer; implementering af tests; understøttelse af aldersrelateret bevægelse og læring i alle aktiviteter i dagtilbud og skoler; uddannelse af bevægelsesvejledere og efter- og videreuddannelse af pædagogisk personale. Idrætspolitikken kan bruges som redskab for det videre arbejde. Der er allerede mange gode indsatser i gang i kommunen, og der er dermed et rigtig godt udgangspunkt for i endnu højere grad at arbejde strategisk og struktureret med børn og unges bevægelse og trivsel.
Fremadrettet skal vi skabe større forståelse for vigtigheden af bevægelse og for den sammenhæng, der er mellem bevægelse og øget læring, fysisk og mental sundhed. For at opkvalificere indsatsen er det afgørende med tværfagligt samarbejde og tværgående koordinering på tværs af Folkesundhed, Fritidsområdet, Dagtilbudsområdet og Skoleområdet.
Det overordnede formål med en tværfaglig og helhedsorienteret bevægelsesindsats er:
-      At øge sundhed, trivsel og læring for børn og unge i Slagelse Kommune
-      At understøtte kulturudviklingen med henblik på mere systematisk og kvalificeret bevægelse i dagtilbud og skoler
-      At understøtte dagtilbud i forhold til at skabe stimulerende, mangfoldige, aktive og kreative læringsmiljøer, hvor kroppen er i fokus
-      At understøtte skoler i forhold til implementering af lovkravet om 45 minutters motion og bevægelse i løbet af skoledagen.
Proces
På Børne- og Ungeudvalgets møde i februar ønskede udvalget at invitere aktører i dagtilbud og skoler til et indledende dialogmøde. Dialogmødet skulle give indblik i deres perspektiver på eksisterende barrierer, muligheder og tiltag for at få mere bevægelse i børnenes hverdag. Efterfølgende ramte COVID 19, hvilket udfordrede planerne om et fysisk møde med op mod 200 deltagere. På baggrund af erfaringerne fra COVID 19 og med organisationsudviklingen for øje har administrationen revurderet, hvordan aktørerne bedst kan inddrages og involveres, og foreslår i stedet nedenstående proces:
For at skabe de bedst mulige forudsætninger for fortsat udvikling af bevægelseskulturen i dagtilbud og skoler må vi møde dagtilbud og skoler, hvor de er, og understøtte dem, hvor de har behov for det. Processen indebærer derfor i overordnede træk at involvere aktører på dagtilbuds- og skoleområdet, herunder bestyrelse og elevråd, så de kan medvirke til at kvalificere og forankre indsatsen lokalt. Involveringen af dagtilbud og skoler sker gennem lokal dialog om oplevede barrierer, nuværende indsatser og idéer til fremadrettede tiltag. I dialogen sker desuden sparring med henblik på, at dagtilbud og skoler går i gang med at afprøve lokale tiltag og igangsætte prøvehandlinger for at få mere bevægelse ind i hverdagen. På baggrund af denne dialogproces skabes et samlet overblik over barrierer, indsatser og idéer på dagtilbuds- og skoleområdet. Overblikket og de igangsatte prøvehandlinger skaber grundlag for en beslutning i de tre udvalg; Børne- og Ungeudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget samt Forebyggelses- og Seniorudvalget primo 2021 om understøttende rammer og strukturelle tiltag. Efterfølgende iværksættes og videreudvikles lokale tiltag, og der gives løbende sparring og understøttelse til dagtilbud og skoler. Ligeledes samles der løbende op på erfaringer og videndeles samt følges op politisk.
Det er afgørende, at indsatsen ikke bliver et ”quick-fix”, men tænkes som et kontinuerligt fokus både i dagtilbud, skoler, Folkesundhed og Fritidsafdelingen. Desuden skal indsatsen bygge videre på værdifulde erfaringer med fx udeaktiviteter og andre tiltag i dagtilbud og skoler under COVID 19, som har bidraget til øget bevægelse, mental trivsel og sundhed i dagtilbud og skoler.
Retligt grundlag
Dagtilbudsloven og Folkeskoleloven.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan godkende procesplanen, som den foreligger. Eller godkende procesplanen med ændringsforslag.
Kultur- og Fritidsudvalget samt Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage procesplanen til efterretning eller undlade at tage den til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at den foreslåede procesplan bidrager til at understøtte den ønskede kulturudvikling i retning af mere systematisk og kvalificeret bevægelse i dagtilbud og skoler. Processen tager udgangspunkt i de nuværende lokale erfaringer, barrierer og muligheder og understøtter en kulturudvikling båret af lokalt engagement og ejerskab blandt de centrale aktører, herunder ledere, medarbejdere, bestyrelser og børn. Samtidig tænkes processen som en samtidig videnindsamling og igangsættelse af lokale prøvehandlinger, så indsatsen kommer i gang i stedet for at afvente et samlet overblik, og så erfaringerne kan anvendes i det videre arbejde. Procesplanen er udarbejdet i et tæt tværfagligt samarbejde mellem Fritid, Folkesundhed, Dagtilbud og Skole, og den fortsatte tætte dialog og koordinering på tværs af fagområderne bidrager til en synergi på tværs af organisationen til gavn for både kommunens børn og unge, de enkelte dagtilbud og skoler samt den samlede organisation.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Kultur- og Fritidsudvalget samt Forebyggelses- og Seniorudvalget får sagen til orientering.
Indstilling
Lederne for dagtilbuds- og skoleområdet indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender procesplanen.
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget samt Forebyggelses- og Seniorudvalget tager procesplanen til efterretning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt.
Udvalget ønsker, at forvaltningen kommer med oplæg til, hvordan udviklingen kan følges politisk.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 11. august 2020:
Fraværende: 
Ad. pkt. 2: Taget til efterretning.

14. Pilotprojektet Meget Mere Haltid (O)

14.   Pilotprojektet Meget Mere Haltid (O)

Sagsnr.: 330-2019-65919               Dok.nr.: 330-2020-268859                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om Fritidsafdelingens samarbejdsaftale med Lokale og Anlægsfonden (LOA) om projektet ”Meget Mere Haltid”, som bl.a. er indgået med henblik på bedre udnyttelse af idrætsfaciliteterne i Slagelse Kommune.
Baggrund
Samarbejdet med LOA er indgået for en toårig periode fra 1. januar 2020 til 1. januar 2022. For nuværende er 20 andre kommuner gået med i projektet. Målet er, at alle skal være i drift med deres kameraer efter sommerferien. De enkelte kommuner har opsat fra 12 til 80 kameraer.
Formålet med samarbejdsprojektet er, at få et bedre billede af, hvordan og i hvilket omfang kommunens idrætsfaciliteter benyttes.
Slagelse Kommune, Fritidsafdelingen, har i alt 25 kameraer, hvoraf 24 er sat op.
De 11 kameraer er opsat i kommunale haller i 2019. I juni 2020 er der opsat yderligere 13 kameraer, heraf 7 i selvejende haller og 2 i sale udpeget af Kommunale Ejendomme. Der planlægges p.t. for det sidste kameras opsætning.
Alle steder med kameraer er der skiltet med relevant information for facilitetens brugere og besøgende, ligesom der er orienteret om det i Fritidsafdelingens nyhedsbrev til foreninger mv. i juni. Foreningerne er også blevet orienteret ved tidligere opsætninger af kameraer.
Der er som noget nyt også lavet en ny side på slagelse.dk, som uddyber projektet og dets formål. Siden kan findes her: https://www.slagelse.dk/borger/kultur-natur-og-fritid/lokaler-baner-og-anlaeg/meget-mere-haltid
Konkret indsamler kameraet en måling af, hvor mange personer der er til stede i en hal på et givent tidspunkt. Selve målingen sker ved, at kameraet tager et foto og tæller antallet af personer, der er på billedet. Straks efter fotoet er taget, sløres/anonymiseres det, så ingen kan identificeres.
Målingerne sker primært hver halve time (kvart over og kvart i) i faciliteternes åbningstider alle ugens dage. Hermed opnås der et validt sammenligningsgrundlag til statistisk brug.
De oprindelige fotos gemmes ikke og kan ikke genskabes. Projektet har således intet med videoovervågning at gøre. Det er kun Fritidsafdelingen og Webitall ApS, der har adgang til det slørede billedmateriale, og der videregives ikke personoplysninger til 3. part.
Målet med projektet er, at der automatisk kan genereres data gennem en snitflade fra kamerasystemet HallMonitor til den enkelte kommunes bookingsystem eller foreningsportal, f.eks. bookinginformationer, aktivitetstype, forening m.m. Herved bliver det synligt, hvad kommunens faciliteter bruges til og i hvilket omfang.
Når det lykkes, er det planen, at de overordnede statistikker skal offentliggøres. Der er endnu ikke taget stilling til intervallet. Det kan f.eks. være kvartalsvis eller halvårligt. Oplysningerne vil blive delt med LOA som projektejer, og det er vigtigt at understrege, at data ikke bruges som kontrol, men som et dialogværktøj over for de enkelte foreninger. Fritidsafdelingen forventer naturligvis, at foreninger fortsat afbooker de tider, som de ved, at de ikke skal benytte, så andre kan få glæde af dem.
Projektet forventes på sigt også at kunne bidrage med viden om, hvornår det f.eks. er påkrævet at gøre rent, tænde lys, justere varmen, lufte ud m.m. i faciliteterne. Fritidsafdelingen er i dialog med Kommunale Ejendomme om projektet, og to af kameraerne er opsat efter deres ønske.
Retligt grundlag
Ovenstående er sket i henhold til forskrifterne i Persondataforordningen med skiltning, information og databehandleraftale samt i henhold til principperne i kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at projektet vil:
·         Være med til at styrke den løbende dialog med foreningerne om anvendelse, udnyttelse og fordeling af idrætsfaciliteterne.
·         Sikre bedre kendskab til brugen af faciliteterne i kommunen med henblik på optimering af den administrative drift og udvikling.
·         Skabe et validt og bredt datamateriale til kvalificering af det politiske beslutningsgrundlag for fremtidige anlægsinvesteringer og – prioriteringer.
Projektet er dermed også i god tråd med målene i både idrætspolitikken og facilitetsplanen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Fordelen med projektet er bl.a., at LOA betaler for anskaffelsen af alle kameraer ~ 2.500 kr./kamera. Fritidsafdelingen ejer dem herefter og skal betale for opsætning, og hvad det indebærer. IT-Strategisk pulje har bevilget 36.000 kr. til opsætningen af kameraerne.
Afledt drift dækkes på Fritids og Kommunale Ejendommes budget i forhold til antal kameraer.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 11. august 2020:
Fraværende: 
At 1: Orienteringen taget til efterretning.

15. Kunstgræsbaner - Udskiftning af tæpper/overflader (O)

15.   Kunstgræsbaner - Udskiftning af tæpper/overflader (O)

Sagsnr.: 330-2020-21717               Dok.nr.: 330-2020-278587                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om, hvornår kommunens kunstgræsbaner påregnes udskiftet samt om den forventede økonomi i den forbindelse.
Baggrund
Slagelse Kommune har 8 kunstgræsbaner (snart 9 med kommende ny bane ved B73). Den første kunstgræsbane blev etableret i 2009. Generelt set er det vanskeligt at påføre et præcist år for behov for udskiftning, men erfaringen er, at et tæppe holder ca. 10 år alt afhængigt af brug, vejr og driftstiltag.
På den baggrund orienteres Kultur- og Fritidsudvalget om forventninger til udskiftning.
Der er vedlagt en generel, kort beskrivelse af banerne samt en oversigt med år for forventet udskiftning og dertilhørende økonomi. Årstal og økonomi er vejledende.
Den påførte økonomi indeholder omkostninger til optagning (afrulning og indlevering til deponi), afretning og forberedelse af bund samt udlægning af nyt tæppe inkl. infill. Det vil sige udskiftning til en tilsvarende løsning/system som eksisterende. Ønskes udskiftning til anden løsning, kræver det naturligvis en konkretisering og prissætning heraf.
På banerne i Sørbymagle og på den vandbaserede hockeybane ved Nørrevang i Slagelse er der ikke påført et økonomisk beløb, da disse baner skal håndteres særskilt.
Banen i Sørbymagle er en 2. generationsbane, som kun indeholder sand som infill, så der skal tages stilling til, hvilken type bane der skal være på lokaliteten fremadrettet ved en kommende udskiftning.
Hockeybanen i Slagelse ved Nørrevang har ingen infill, så her vil skulle indhentes særskilt pris på optagning, bortskaffelse og installation af nyt tæppe til den tid. Der er ligeledes kun få af disse baner i Danmark, så derfor er denne bane noget speciel. Der er derfor heller ikke sat årstal for udskiftning ind i skemaet, da det er uvist, hvor mange års levetid disse baner har.
Bane 1 ved SBI i Slagelse er et godt eksempel på, at levetiden kan være længere end de forventede 10 år. Den er anlagt i 2009, og brugerne er fortsat tilfredse med den, så der er derfor ingen grund til at udskifte banen. Omvendt bruges banerne ved SBI og B73 væsentligt mere end de øvrige baner i kommunen, så det må forventes, at disse alt andet lige står først til udskiftning.
Retligt grundlag
Kommunen kan jf. kommunalfuldmagten etablere og drive idrætsfaciliteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan vælge at tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der løbende er behov for at se på udskiftningstidspunktet for tæpperne samt økonomien i den forbindelse. Kultur- og Fritidsudvalget vil i den forbindelse blive inddraget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Jf. skemaet i beskrivelsen. Der er ingen personalemæssige konsekvenser.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 11. august 2020:
Fraværende: 
At 1: Orienteringen taget til efterretning.
Udvalget efterlyste oplæg, gerne i form af langsigtede planer i forhold til kommende renoveringer og valg af materialer. Senest i god tid forud for næste budget.

16. Nyt foreningssamarbejde om skolesvømning (O)

16.   Nyt foreningssamarbejde om skolesvømning (O)

Sagsnr.: 330-2020-109218             Dok.nr.: 330-2020-262039                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Da den nuværende skolesvømningskoordinator, der er ansat på Antvorskov Skole, går på pension pr. 1. august 2020, har Fritidsafdelingen og Skoleområdet indgået et samarbejde med Svøm Slagelse Korsør om at fortsætte arbejdet med Skolesvømning i samarbejde med svømmelærerne fra skolerne i Slagelse.
Svøm Slagelse Korsør står fremadrettet for skolesvømmeundervisningen for eleverne, transport af eleverne samt gennemførelse af bassinprøver for svømmelærerne, som de skal bestå for at kunne deltage i Skolesvømning i det kommende skoleår. Dette foregår i tæt samarbejde med de pågældende skoler og svømmelærerne på skolerne.
Fritidsafdelingen støtter svømmeklubben i arbejdet med Skolesvømning og fungerer som sparringspartner i forhold til Skolesvømning. Skoleområdet er med til at sikre, at Skolesvømningen lever op til kravene for svømning i grundskolen og fungerer også som sparringspartner for svømmeklubben.
Skolelederne og skolerne er d. 15. juni 2020 blevet orienteret om det nye samarbejde, og der er sendt en tidsplan ud ift. planlægning af Skolesvømning, transport af elever og bassinprøver for svømmelærerne.
Skolesvømning i Slagelse Svømmehal kan først gå i gang pr. 1. oktober 2020, da Slagelse Svømmehal er i gang med at blive renoveret.
Kort om planerne for Skolesvømning i Slagelse Svømmehal fremadrettet:
·         Bassinprøve-kurset for lærerne tager udgangspunkt i Dansk Svømmeunions Bassinlivredder-uddannelse.
·         Skolesvømmeundervisningen bygges på læringsmål og Fælles Mål for svømning i grundskolen. Derudover inddrages elementer fra arbejdet med breddesvømning i klubregi, og der hentes inspiration fra Dansk Svømmeunion til at udvikle Skolesvømning for skolerne i Slagelse.
Retligt grundlag
Folkeskoleloven (LBK nr. 823 af 15/08/2019), § 5, stk. 2, der vedrører fagene i folkeskolen.
Bekendtgørelse om tilsyn med folkeskolens elever i skoletiden (LBK nr. 703 af 23/06/2014) § 6, der vedrører bestemmelser ift. ansvar og sikkerhed i folkeskolen.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan vælge at tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at Svøm Slagelse Korsør med deres erfaring fra svømmeundervisning af børn og unge i svømmeklubben kan fortsætte det gode arbejde med skolesvømning. Svøm Slagelse Korsør har fokus på at samarbejde tæt med svømmelærerne og skolerne om Skolesvømning. Endvidere er Fritidsafdelingen og Skoleområdet med til at sikre, at Skolesvømningen lever op til Fælles Mål for svømning i grundskolen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De afsatte midler til Skolesvømning i driftsbudgettet på skoleområdet anvendes til samarbejdet.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 11. august 2020:
Fraværende: 
At 1: Orienteringen taget til efterretning.

17. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

17.   Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

Sagsnr.: 330-2017-89794               Dok.nr.: 330-2019-508267                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 11. august 2020:
Fraværende: 
Henvendelse fra Nordhallen blev drøftet, og der lægges op til kort møde med repræsentanter fra hallen.
Der blev spurgt til forankringen af aktiviteter i Halsskov Færgehavn og udtrykt ønske om, at opgaverne lægges i Kultur- og Fritidsudvalget.
Svømmeklubberne involveres i svømmehalsprojektet.

18. Centerets orientering til Udvalget (O)

18.   Centerets orientering til Udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-89818               Dok.nr.: 330-2019-508164                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur- og fritidsområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål
2.450.064
2.443.432
6.632*
FRITID:
 
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
 708.516
638.465
70.051
Markedsføringspuljen
 1.063.297
1.010.000
53.297
Puljen til selvorganiseret idræt og bevægelse
237.506
237.506
0
Udviklingspuljen (FOU)
158.789
48.000
110.789
* Kultur- og Fritidsudvalget valgte på udvalgets møde 9. juni 2020 at benytte restbudgettet til en akutpulje/særpulje på kulturområdet.
I vedlagte bilag kan udvalget få et overblik over modtagne ansøgninger til den af Økonomiudvalget nedsatte Corona-hjælpepulje, herunder hvad der er bevilget af tilskud fra puljen indtil videre.
Fritidsområdet:
Gadeidrættens Dag den 12. september
Foreningen Korsør Skatepark afholder Gadeidrættens Dag på Solens Plads i Korsør, hvor børn og unge bl.a. præsenteres for aktiviteter på hjul og panna fodbold. Foreningen har søgt og modtaget økonomisk støtte til arrangementet fra Den Nationale Platform for Gadeidræt, Landudvikling Slagelse og kommunens Tour de France-midler. Som led i Touren over broen vil der til Gadeidrættens Dag være særligt fokus på gule, grønne og rødprikkede aktiviteter på hjul, og en graffitikunstner vil lave et Tour de France-inspireret værk, som kommunen fremadrettet kan anvende til at skabe fokus på Touren over broen.
Temamøde om unges engagement i frivilligt arbejde i foreningslivet
Tilbage i maj blev en spørgeskemaundersøgelse om bl.a. temamøder og dertilhørende emner udsendt til foreninger og andre fritidsaktører. Undersøgelsen viser, at frivillighed og konkrete værktøjer til at engagere især unge i bestyrelsesarbejdet og andre frivilligopgaver i foreninger er det emne, som flest foreninger og fritidsaktører ønsker at få belyst på et temamøde.
På den baggrund planlægger administrationen med godkendelse fra udvalgsformanden, at temamødet d. 1. september 2020 skal omhandle unge og deres engagement i foreningsarbejdet, herunder konkrete værktøjer til at rekruttere, motivere og fastholde unge i frivilligopgaverne.
Spørgeskemaundersøgelsen viste i øvrigt også, at fundraising er det emne, som flest foreninger og fritidsaktører gerne vil have belyst på et kursus eller til et fyraftensmøde.
Derfor har Fritidsafdelingen afholdt en online fundraising-café og påtænker at igangsætte andre tiltag i løbet af efteråret.
Erfaringer fra online fundraising-café den 29. juni 2020
Ved Fritidsafdelingens første online fundraising-café var der fem deltagere fra bl.a. Boeslunde Gymnastikforening, Korsør Gokart Klub og High Diving Denmark. I caféen var der fokus på at give deltagerne en introduktion og gode tips til fundraising samt konkret sparring og feedback på deres idéer og projekter. Intentionen er efterfølgende at følge deltagerne og deres projekter, lige såvel som at det generelle behov for yderligere fundraising-tiltag vil blive vurderet.
Status på Stigsnæs Motorsport
Administrationen holder næste møde med motorsportsforeningerne tirsdag den 25. august. Her vil foreningerne få præsenteret resultaterne af den støjrapport, som er udarbejdet af ekstern rådgiver med input fra foreningerne. Foreningerne får på mødet mulighed for at drøfte og komme med input og spørgsmål til rapporten. På mødet præsenteres også en opdateret tidsplan for projektet i lyset af COVID-19.
Derudover er økonomi, finansiering samt brug af eksisterende bygninger i Stigsnæs på dagsordenen. Foreningerne skal forud for mødet indsende budget for anlæg af deres bane samt deres overvejelser omkring finansiering af banen og brug af bygninger. Endelig vil administrationen på mødet besvare foreningernes spørgsmål om fredninger samt mulighed for aktivitet under højspændingsledninger. Udvalget vil på første udvalgsmøde efter foreningsmødet få en ny orientering om projektet og vil i samme forbindelse få tilsendt støjrapport, opdateret tidsplan mv.
Endelig kan det nævnes, at der er modtaget en aktindsigt fra Danmarks Naturfredningsforening, som er blevet behandlet af administrationen. Og at der henover sommermånederne vil blive udarbejdet en side om projektet Stigsnæs Motorsport på slagelse.dk, så borgere og øvrige interessenter kan få lidt mere info om projektet, herunder dets forskellige faser.
Afvikling af Slagelse Guld
Årets Slagelse Guld bliver pga. COVID-19 og gældende forsamlingsforbud afviklet ved to mindre arrangementer i VIP-lokalet i Spar Nord Arena Slagelse. Foreninger, som skulle have deltaget i det oprindelige Slagelse Guld-arrangement, er blevet orienteret herom.
Den 17. august udleveres der gaver til repræsentanter fra foreninger, der har medlemmer/hold, som har vundet fx Ungdoms DM, Veteran DM, Forbundsmesterskab, Landsmesterskab eller pokalmesterskab i 2019. Foreningerne afhenter deres gaver, og der vil være snacks og drikkevarer til de fremmødte.
Den 20. august uddeles kommunens idrætspriser og 2 ud af 3 SIR-priser. Derudover honoreres foreninger, der har hold/medlemmer, som har vundet officielt DIF DM eller NM i 2019. Ved dette arrangement vil der desuden være taler samt blive serveret lidt mad og drikke.
Udvalget er inviteret til begge arrangementer. Det vil pga. gældende forsamlingsforbud ikke være muligt for andre end de inviterede at deltage i arrangementerne.
Brug Bolden Korsør – Fodboldfællesskab for unge og voksne misbrugere går i gang
Brug Bolden Danmark, der opbygger og afvikler fodboldfællesskaber for unge og voksne misbrugere og udsatte, har nu fået tildelt banetid ved Korsør Ny Stadion (i sommersæsonen) og i Storebæltshallen (i efterårs- og vintersæsonen) i Korsør og opstarter fodboldfællesskabet Brug Bolden Korsør efter sommerferien. De træner lørdage kl. 16-18. Fritidsafdelingen vil informere relevante afdelinger i kommunen om tilbuddet.
Idrætsweekenden aflyses i år, og konceptet gentænkes frem til 2021
På grund af Corona-krisen, herunder smitterisiko og forsamlingsforbud, samt et lavere deltagerantal end ønsket til Idrætsweekenden de seneste par år (knap 350 deltagere i 2019 - tallet dækker børn, voksne og frivillige og bygger på fremmøder), så har administrationen besluttet at aflyse Idrætsweekenden 2020.
Frem mod 2021 vil Idrætsweekend-konceptet blive gentænkt, herunder om det skal foregå i et andet format eller være en del af andre eksisterende arrangementer i kommunen.
Deltagende foreninger har i sidste års evaluering af Idrætsweekenden samt i en spørgerunde udtrykt, at tidspunktet for Idrætsweekenden (weekenden i uge 41) passer dårligt med foreningernes sæson (det er et stykke inde i sæsonen), og at der ikke er mange borgere til foreningsaktiviteterne, bl.a. fordi de ligger i den første weekend i efterårsferien. Idrætsweekenden har været tilkoblet Sundhedsugen, men er et koncept for sig.
Administrationen har som alternativ til Idrætsweekenden i år valgt at lave en videopræsentation af idrætslivet i kommunen, som kan synliggøre kommunens forskellige idrætstilbud og nå ud til flere borgere. Videopræsentationen udkommer efter sommerferien.
I marts 2020 sendte Gerlev en fondsansøgning til Novo Nordisk Fondens pulje målrettet børn, sundhed og bevægelse, hvor Slagelse Kommune med forankring i Fritid og Skole sammen med hhv. Hashøjskolen, Antvorskov Skole og idrætsforeningen Hashøj IF indgår som partnere (intentionen er at invitere yderligere 1-2 idrætsforeninger fra Slagelse ind i projektet). Gerlev har nu fået bevilget 2.989.950 kr. til projektet.
Formålet med projektet er at udvikle en overførbar metode til samskabelse og forankring af nye, attraktive og sunde bevægelsesformer på tværs af skole og fritid for børn og unge i alderen 11-15 år. Projektet tager overordnet afsæt i undervisning og kompetenceudvikling af elever, lærere og foreningsfrivillige, inddragelse af børn og unge mhp. at udvikle attraktive idræts- og bevægelsestilbud, samskabelse på tværs af samarbejdspartnere og forankring af projektets erfaringer og resultater.
Projektet ”Moving Youth – Movement Culture: Udvikling af ny bevægelseskultur i innovativ samskabelse mellem skole, idrætsforening, højskole samt børn og unge” igangsættes efter sommerferien.
Nye godkendte foreninger
Folkeoplysningsloven indeholder en del krav, som foreningerne skal leve op til for at blive godkendt som frivillig folkeoplysende forening. Foreningen skal bl.a. fungere på et demokratisk grundlag og udøve folkeoplysende aktiviteter.
Følgende foreninger er blevet godkendt: Fodslaw Slagelse, Tagrytteren HO Modelbaneklub, Unite2gether, Slagelse Hundeskole, FC Knolden Stigsnæs, Slagelse Linedance, Slagelse Sport og Ungdom samt Eggeslevmagle Fodboldklub.
Korsør Aqtive Days afvikles den 22. august        
I forbindelse med Broløbets afslutning har de frivillige ildsjæle valgt at rykke Korsør Aqtive Days til den 22. august, hvor der vil være vandaktiviteter i alle afskygninger.
Volleyball landskampe
Volleyball Danmark har valgt at flytte landsholdenes EM kvalifikationskampene i august 2020 til januar 2021. Her vil der bliver afviklet 4 kampe i dagene 9-10. januar 2021 i Spar Nord Arena.
Selvorganiseret idræt under covid-19 nedlukning
Der har flere steder i kommunen blevet udøvet selvorganiseret idræt på bl.a. kommunens grønne arealer under nedlukningen af træningscentre og idrætshaller. Der har bl.a. været træning i det fri på Frederikshøj hvor en nabo har klaget over støj fra en højtaler. Fritid har sammen med udøverne fundet et passende stykke græs ved UV-stadion banen/tenniscentret, hvor der 2-3 gange har været afholdt lørdagstræning for ca. 50 pers. i det fri.
DM enkeltstart
Slagelse Kommune har fået en henvendelse fra Slagelse Cykle Ring som var blevet kontaktet af Danmarks Cykel Union vedr. værtskab for DM enkeltstart, som blev aflyst i foråret i en anden kommune. Fritid takkede ja til at være medarrangør af løbene for ca. 200 rytter i 4 klasser med start og slut i Skælskør og ture rundt på Stigsnæs. Løbet blev sat til afvikling 15. august 2020. Men pga. manglende marchals og folk hos Politiet har DCU og SC udsat afviklingen til lørdag den 3. oktober 2020.
Kulturområdet:
Lokalradio
Nærradio Korsør modtager i 2020 tilskud fra Puljen til kulturelle formål til kulturelle aktiviteter, hovedsageligt i form af den kulturelle del af sendefladen. Ifølge den konkrete aftale er lokalradioen forpligtet til løbende at indsende dokumentation i form af oversigt over den kulturelle del af sendefladen. Radioens rapportering for 1. halvår 2020 er vedlagt som bilag.
Den vedhæftede oversigt indeholder samtlige programmer og ikke blot de programmer med kulturelt fokus, som tilskuddet omhandler.
Ny Trelleborg
Rådgivernes byggeprogram blev godkendt af styregruppen i juni måned. Medio august startes arbejdet med dispositionsforslaget. Samtidig igangsættes det forberedende arbejde med henblik på arkæologiske forundersøgelser af det område, hvor rekonstruktionen skal placeres, som ikke tidligere er blevet undersøgt. De arkæologiske forundersøgelser starter i uge 43.
Den 29. maj, blev der afholdt møde med Slots- og Kulturstyrelsen, hvor projektet i hovedtræk blev gennemgået og ikke mindst placeringen af rekonstruktionen, da denne kunne have negativ indflydelse på en UNESCO nominering. Tilbagemeldingen er, at vi bør overveje at kigge på, i hvor stort et omfang vi laver rekonstruktionen, helst mindre end en kvart ringborg, samt at gøre hele bygværket så lavt som muligt. Der må ikke herske tvivl om at det er monumentet på Trelleborg, der er områdets stjerne.  
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 11. august 2020:
Fraværende: 
Taget til efterretning.

19. Emner til pressen (B)

19.   Emner til pressen (B)

Sagsnr.: 330-2017-89840               Dok.nr.: 330-2019-512840                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 11. august 2020:
Fraværende: 
Drøftet.
20. Lukket: Driftsaftale med kulturinstitution (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.