22. Projektforslag jf. varmeforsyningsloven for Hashøj Kraftvarmeforsyning (B)
22. Projektforslag jf. varmeforsyningsloven for Hashøj
Kraftvarmeforsyning (B)
Sagsnr.: 330-2018-71323 Dok.nr.: 330-2020-606 Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal beslutte om
udvalgets beslutning fra april 2019 skal fastholdes.
Baggrund
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har den 1. april 2019
godkendt et projektforslag for at Hashøj Kraftvarmeværk må etablere et nyt
varmeanlæg.
Efterfølgende er der kommet bemærkninger til sagen fra
Hashøj Biogas som krævede en genbehandling, særligt for at sikre, at parterne
fik mulighed for at fremkomme med høringssvar. Indholdet i de nye høringssvar
og scenarier fremlægges med henblik på en endelig beslutning i sagen.
Hashøj biogasanlæg har i mange år leveret biogas til Hashøj
kraftvarmeforsyning. I løbet af de seneste år, har der dog tegnet sig et
billede af, at selskaberne bag de respektive anlæg sandsynligvis ikke ville
kunne fortsætte samarbejde efter 2019, hvor deres kontrakt ophørte den 31.
december 2019.
Den 17. januar 2019 indsendte Hashøj Kraftvarmeforsyning (HKV)
et projektforslag for etablering af en 2,1 MW varmepumpe, et 2 MW biomassefyr
og et varmelager, fordi selskabet vil forberede sig til en fremtid uden biogas.
Hashøj Biogas ApS(HB) vil fortsat levere biogas, udbygge biogasanlægget og
etablere et opgraderingsanlæg som muliggøre leveringen af biogas til
naturgasnettet.
Med til historikken hører, at biogasselskabet i 2013 blev
fritaget fra varmeforsyningslovens prisregulering. Det betyder, at HB ikke er
reguleret i sin prisdannelse af biogassen. HKV er stadig underlagt
varmeforsyningslovens ”hvile-i-sig-selv” princip, samtidigt med at en del af HKV’s
kunder er bundet af en kommunal pålagt tilslutnings- og forblivelsespligt, og
det fratager dem reelt muligheden for at fravælge fjernvarme.
HKV og HB har ingen fornyet aftale for levering af biogas.
HKV har pr. 1.1.2020 lukket for modtagelsen af biogas. HB kan ikke levere gas
til andre modtager og destruerer biogassen. I starten af januar har Slagelse
Kommune inviteret begge parter til et fælles møde med henblik for at undersøge
hvorvidt parterne kan nå til enighed. Det er efter det oplyste imidlertid ikke
lykkedes.
Slagelse Kommune kan ikke tvinge selskaberne til at enes og
har heller ikke nogen kompetence i forhold til parternes prisfastsættelse.
I forbindelse med genoptagelsen af sagen, blev der i sommer
2019 udarbejdet et nyt projektforslag, som bl.a. belyser de samfundsøkonomiske
forhold for en række scenarie (1-4a,4b på næste side). Dette materiale har
været i høring hos de berørte parter. Dansk Gas Distribution (nu EVIDA) har
ingen bemærkninger. HB har i oktober 2019 fremsendt et høringssvar.
Efterfølgende har både HKV og HB fremsendt yderligere
materiale, mails mv. som ikke har været i høring/kontrahøring. 9. januar 2020
har HB fremsendt en mail med en række ankepunkter, herunder selskabets
manglende inddragelse, et ønske om en forlænget høringsperiode, ekstra
beregninger mv.
Bl.a. har høringen fra oktober introduceret en ren
varmepumpe scenarie (scenarie 5), og HB har i december fremsendt et scenarie,
som kombinerer etablering af en varmepumpe med aftagning af overskudsvarme
(scenarie 4c) fra biogas anlægget. Det kunne give anledning til en udsættelse
af sagen.
Som myndighed, i forhold til varmeforsyningsloven, har
Slagelse Kommune en opgave med at belyse samfundsøkonomisk konsekvenser af
relevante scenarie. På den baggrund skal der træffes en politisk
beslutning.
Mulige fremtidsscenarier:
·
Scenarie 1: I dette scenarie fortsætter HKV med at aftage biogas
de næste 20 år. Det svarer til, at samarbejde mellem selskaberne fortsætter som
det har gjort de seneste 20 år. Ift. at kunne gennemføre isolerede
samfundsøkonomiske beregninger, antages det, at biogas anlægget forbliver i
drift som det er i dag, dvs. anlægget udvides ikke og der etableres ingen
opgraderingsanlæg.
·
Scenarie 2: Selskaberne kan ikke enes om en ny leveringsaftale og
biogasleverancen til HKV stopper i slutningen af 2019. Derefter producerer HKV
alt varme på naturgas og træpiller, scenariet anses som referencescenariet.
Definition af referencescenariet er vigtigt, da alle samfundsøkonomiske beregninger
holdes op imod referencescenariet.
·
Scenarie 3: Selskaberne enes ikke om en ny leveringsaftale og
biogasleverancen til HKV stopper i slutningen af 2019. HKV etablere bl.a. en
luft-til-vand varmepumpe og et flisfyr jf. projektforslaget.
Derudover er der flere scenarier, som forudsætter at
biogasanlægget udvides og der etableres et opgraderingsanlæg.
·
Scenarie 4a: HKV aftager i en overgangsperiode biogas, men HKV
går samtidigt i gang med at bygge en varmepumpe og et flisfyr jf. scenarie 3. Biogasanlægget
udvides og der etableres et opgraderingsanlæg. Efter 3 år stopper samarbejde
mellem selskaber, HB sælger derefter alt biogas til naturgasnettet, HKV
producerer varme på den nye enhed.
·
Scenarie 4b: HKV fortsætter med at aftage biogas, biogasanlægget
udvides og der etableres et opgraderingsanlæg. HB har selv beskrevet dette
scenarie, hvor HB fortsætter med at leverer biogas til HKV de næste 20 år bar
end mindre mængde end før i tiden, og derudover modtager KHV også overskudsvarme
fra HB.
·
Scenarie 4c.: (har ikke været i høring):
HKV
etablere en varmepumpe jf. projektforslaget, men modtager også overskudsvarme
fra HB, samt en mindre mængde biogas.
·
Scenarie 5: (har ikke været i høring)
HKV
etablerer en ren varmepumpe løsning.
Retligt
grundlag
Da projektforslaget er modtaget i januar 2019 skal det
behandles i forhold til lov om varmeforsyning (bekendtgørelse nr. 1211 af 9.
oktober 2018) og projektbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1792 af 27.
december 2018). HKV er omfattet af reglerne for mindre fjernvarmeområder (se
indstilling fra den 1. april 2019), som muliggøre deres projekt.
Der følger bekendtgørelsen at politikerne kan
godkendte projekter, hvis de er samfundsøkonomisk fordelagtige. Der er dog i
princippet ikke tale om en ”skal” bestemmelse, da der kan være
andre saglige hensyn som politisk vægtes højt. Høringsparter kan indklage
beslutninger til energiklagenævnet.
Handlemuligheder
1. Miljø-,
Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at fastholde den oprindelige
beslutning (godkendelse af projektet), fordi projektforslaget (scenarie 3 med
bl.a. varmepumpe, biomasseanlæg) fortsat må antages at være det samfundsøkonomisk
mest fordelagtige alternativ i forhold til alle relevante scenarier.
2. Miljø-, Plan- og
Landdistriktsudvalget kan også træffe en ny beslutning, hvor projektforslaget
ikke godkendes, da kommunen principielt set ikke er forpligtet til at godkende
projektet, selvom dette må anses for det samfundsøkonomisk mest fordelagtige.
3. Miljø-, Plan- og
Landdistriktsudvalget kan også vælge at udsætte beslutningen for at der kan
gennemføres ekstra beregninger ift. scenarier 5, 4b mv., forlængede
høringsfrister mv.
Vurdering
Administrationen vurderer:
·
At scenarie 1 ikke er relevant. HB anfører selv at det ikke er
sandsynligt at biogasanlægget fortsætter driften som hidtil.
·
At scenarie 2 er et relevant reference scenarie; scenariet kræver
ingen tilladelser og er indtruffet i skrivende stund.
·
At scenarie 3 er det mest fordelagtige alternativ i forhold til
alle relevante scenarier. I forhold til referencescenariet, udviser
projektforslaget et samfundsøkonomisk robust overskud på ca. 25 mio. kr.
Varmeprisen for forbrugerne i scenarie 3 vil være en smule lavere end den er i
dag.
·
At alle variationer af scenarie 4, som forudsætter at biogas
anlægget udvides og at der etableres et opgraderingsanlæg er forbundet med en
række væsentlige risici (fx lokalplansforhold, VVM) som tilsammen gør, at det
er ikke er sikkert at anlægget kan udvides eller at der kan etableres et
opgraderingsanlæg. Derfor vurdere administrationen at ingen variation af scenarie
4 kan anses som relevant scenarie. Hertil kommer, at et opgraderingsanlæg ikke
i sig selv vil kunne anses for et kollektivt varmeforsyningsanlæg efter
varmeforsyningsloven. Kommunen har ingen indgrebsbeføjelser over for Hashøj
Biogas, hvis projektet ud fra kommercielle overvejelser må opgives. Det
bemærkes også at partner ikke har en aftale om fortsat samarbejde, hvilket
anses som betingelse for en udbygning af biogas anlægget.
·
At scenarie 5 ikke er et relevant scenarie, fordi en ren
varmepumpeløsning ift. dimensionering og drift vil have en række ulemper ift.
en kombinationsløsning, hvor en varmepumpe kombineres med et forbrændingsanlæg,
som nemt kan producere spidslast.
Administrationen anbefaler derfor, at projektet (scenarie 3
med varmepumpe og biomassefyr mv.) godkendes, da det er det samfundsøkonomisk
mest fordelagtige alternativ i forhold til alle relevante scenarier, og fordi
forbrugerne stadig vil have en rimelig varmepris. Det indgår også i
administrationens vurdering, at biogas anlægget er fritaget fra
varmeforsyningslovens ”hvile-i-sig selv princip”, hvilket gør det muligt at øge
prisen på biogassen. Såfremt HKV ikke kan realiserer det ansøgte projektet, kan
det i sidste ende betyde, at der skabes en monopol lignende situation, hvor HB
frit kan danne en biogas pris, og HKV er tvunget til at betale den pris (som
kan går op til naturgasprisen), samtidigt med at kunderne i den anden ende er
bundet af en forblivelsespligt.
Administrationen anbefaler ikke,
at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget træffer en ny beslutning om ikke at
godkende projektet, fordi udvalget vægter andre hensyn over varmeforbrugeren
hensyn, fx at biogas anlægget har en positiv klimaeffekt, eller hensyn til de
landbrug som leverer eller modtager gylle fra biogas anlægget. Hvis Miljø-,
Plan- og Landdistriktsudvalget vælger at træffe en ny beslutning om ikke at
godkende projektet, er det ikke ensbetydende med biogas anlæggets fortsatte
drift. Samtidigt medføre den nuværende situation (at HKV fyrer med naturgas
mv.) at varmeprisen for forbrugerne stiger med ca. 4000 kr. ift. 2019.
Administrationen anbefaler heller
ikke, at udsætte beslutningen, da administrationen vurderer at ekstra
beregninger eller forlængede høringer ikke grundlæggende ville ændre på
resultatet.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Selve godkendelsen af projektforslaget har ingen direkte
effekt på kommunens budget.
Hashøj Kraftvarmeforsyning har søgt om kommunegaranti, som
den 27. maj 2019 blev godkendt i Byrådet. Som følge af genoptagelse af sagen,
blev sagen om kommunegarantien sat i bero. Godkendelsen af projektforslaget vil
medføre at sagen om kommunegarantien også videreføres.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.
at den oprindelige beslutning om at godkende projektforslaget (scenarie 3:
etablering af en varmepumpe, et biomassefyr og en varmeakkumuleringstank)
fastholdes.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 13. januar 2020:
Fraværende:
Godkendt.