2. Drøftelse af analyse af færgedriften (D)
2. Drøftelse af analyse af færgedriften (D)
Sagsnr.: 330-2016-31952 Dok.nr.: 330-2016-362593 Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Baggrund
Landdistrikts-, Teknik- og
Ejendomsudvalget har på møde den 1. februar 2016 besluttet, at der skal laves
en 360 graders analyse af færgedriften. Ifølge det udarbejde kommissorium
falder analysen i to dele.
1. Der skulle
udarbejdes et oplæg til hvordan regnskabet for færgedriften kan opstilles på en
overskuelig måde, som giver indblik i indtægter og udgifter og deres indbyrdes
sammenhæng.
2. Der skulle laves
en gennemgang af færgedriften med henblik på at finde besparelses- og
effektiviseringsforslag, som i videst mulig omfang ikke gik ud over
serviceniveauet.
Færgeregnskabet
I forhold til analysens første del er der udarbejdet et
notat, der beskriver regnskabets opstilling og forklarer forholdet mellem
indtægter og udgifter.
Færgedriften
I forhold til analysens anden del er der udarbejdet en
analyse af færgedriften. Analysen berører personalemæssige og organisatoriske
forhold, færgernes økonomi, varetagelsen af administrative opgaver, opgaver
ombord på færgerne under sejlads, transport af passagerer, køretøjer og gods,
billettering, drift og vedligehold af færgerne samt mulighed for
indtægtsgivende aktiviteter samt mulige fremtidsscenarier.
Analysen – som tager
udgangspunkt i forhold inden den 1. september 2016 – viser at Agersø Omø
Færgerne yder en god service til færgekunderne med hensyn til antal af ordinære
afgange, mulighed for bestillingsture, transport af gods og de opkrævede
takster. Besætningsmedlemmerne yder ligeledes en god service og de
administrative opgaver løses på et forholdsmæssigt højt niveau.
Analysen peger imidlertid på en
række muligheder for forbedringer, effektiviseringer og besparelser i forhold
til driften hvad angår organisering, takster, administrative forhold samt
sejlads med videre.
Analyse af færgedriften vil blive gennemgået på mødet.
Kommentarer fra Ø-udvalget vil indgå i Landdistrikts-,
Teknik- og Ejendomsudvalgets behandling af analysen på møde den 3. oktober
2016.
Retligt
grundlag
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.
at Ø-udvalget udarbejder kommentarer til analysen
2.
at Ø-udvalgets kommentarer fremsendes til Landdistrikts-, Teknik- og
Ejendomsudvalget for at indgå i behandlingen af analysen på udvalgsmøde den 5.
oktober 2016.
Beslutning i Ø-udvalget
den 30. august 2016:
Fraværende:
Jørn-Ole Didriksen
I drøftelse af punktet deltog:
Flemming Erichsen, Allan Christensen og Heidi Kjærgaard fra
Agersø Omø Færgerne,
Holger Prehnum fra Kommunalteknisk Rådgivning
Ø-udvalget havde følgende kommentarer:
I forhold til kapitel 4: Personale og Organisation:
Hvis man fastholder den nuværende aftale mellem Slagelse
Kommune og Korsør Havn om færgedrift, bør budget og service fastlåses i en
3-årig periode for at opretholde en sikker og stabil færgedrift.
Ø-udvalget anbefaler, at der etableres kontor på Stigsnæs,
da det giver mulighed for synlig ledelse i forhold til færgepersonalet.
Ø-udvalget mener, at færgekontoret bør kunne håndtere den mulige kontakt mellem
færgebrugere og administrativt personale.
Ø-udvalget anbefaler, at man på baggrund af den nuværende
situation fastholder ordningen med en chefskipper på hver færge, da de påtager
sig et stort ansvar for den daglige drift.
I forhold til kapitel 5: Økonomi:
Ø-udvalget ønsker, at man som udgangspunkt ikke ændrer
rabatordningerne til ø-boerne, men anmoder om at få oplysende materiale
tilsendt, der viser beregningerne for de gældende rabatordninger. Derudover
opfordrer udvalget til en øget kontrol med fraflyttede øboeres frikort for at forhindre
misbrug.
I forhold til kapitel 6: Administrative opgaver:
Ø-udvalget mener ikke, at man helt kan lukke for
telefonbetjening grundet øernes befolkningssammensætning og ø-boernes behov.
Udvalget foreslår, at man undersøger muligheden for at reservere billetter via
trykknapbetjening
I forhold til kapitel 8: Drift og vedligeholdelse af
færgerne:
Ø-udvalget anbefaler, at der sejles energibesparende, og
opfordrer derfor til at der monteres målleudstyr på færgerne, som gør det
mulight at skabe et grundlag for at lave beregninger for energibesparende
sejlads.
Der er deadline for yderligere kommentarer den 17.
september, hvorefter de fremsendes til Landdistrikts-, Teknik- og
Ejendomsudvalget for at indgå i den videre behandling af analysen.